Ja en Nee. Grofweg, gemiddeld, "standaard" ja. Maar feitelijk is er geen echte standaard. Zoek er maar eens op in de cartridge database op Vinyl Engine.
Veel moderne elementen zitten tussen de 3.5 en 5 mV output voltage. Dan kom je inderdaad aardig weg met een enkele versterkingsfactor in je phono pre. Maar er zijn er die lager zitten. En er zijn er ook die zelfs hoger zitten, zo'n 10, 11 zelfs 12 mV (sommige Ortofon Concordes).
Bij oudere elementen is de variatie misschien nog wel groter. Veel zitten ook rond de 4 a 5 mV, maar er zijn er nog veel van 3 mV of lager. Er zijn zelfs MM elementen die maar een output hebben van rond de 1 mV. Dan wil je graag wat meer versterking. Stanton / Pickering hadden er geloof ik zelfs eentje die nog lager zat, iets van 0.5 mV. Dan zit je al in MC territorium.
En dan zijn er ook nog high-output MC elementen die bedoeld zijn voor op de MM aansluiting, maar die hebben dan afhankelijk van de uitvoering wel maar een output van 1 tot 3.5 mV, dus ook daar zijn eigenlijk wel een paar stapjes gewenst.
Bij MM's is een 47 kOhm afsluitweerstand inderdaad normaal, daar is het vooral de capaciteit die de karakteristiek kan beïnvloeden. Bij MC is het juist de afsluitweerstand die een grote rol speelt dus daar is een mogelijkheid om deze te variëren wat mij betreft zeer gewenst.
Mijn oude Yamaha versterker heeft bijv voor MM een stand 100 Ohm en 47 kOhm, die laatste met drie standen voor capaciteit: 100 pF, 220pF en 330 pF. Dat soort mogelijkheden hadden vroeger veel van de versterkers uit het hogere segment, ook bij de mainstream merken.
In moderne pre's van de duurdere klasse heb je vaak zelfs nog veel uitgebreidere mogelijkheden met meer stappen, zowel voor de versterking, de capaciteit als ook voor weerstand (dit laatste ook voor MM, om een en ander te finetunen).
[
Voor 15% gewijzigd door
Cap op 10-06-2016 19:53
]