franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kijk aan! Doet het weer als nieuw dus, perfect toch? Is ook een mooi systeem met die contactloze Reed schakelaar, dat had Sony toch weer mooi voor elkaar. Volgens mij gaat de toekomstige eigenaar daar wel plezier aan beleven. En dat vet komt nog wel van pas bij andere technische klusjes.KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 18:48:
[...]
Je had gelijk, was ook precies wat ik dacht. Even 2 dingen van asje gehaald, schoongekrabd en opnieuw ingevet en nu doet ie het weer net zo goed als in '79Die reed switch draait nu snel naar magneetje toe en motor stopt :-)
Tube vet van paar euro waar je uiteindelijk nog geen druppel van nodig hebt
@die JVC's hierboven: dat zijn uitstekende spelers.Het zijn lichtgewicht toonarmen en alleen de headshell is van een soort composiet maar dat is geen probleem. Het A-model heeft een Q-dempingssysteem bij het contragewicht en de Y modellen hebben zelfs een volledig electronisch gestuurde arm die de resonanties onderdrukt, zoals de Biotracers bij Sony dus. Goed spul!!
Dank je, helaas kan ik mezelf geen tweaker noemen en neem ik meer kennis mee dan ik breng. Waarvoor eeuwige dank aan diegene die hun kennis delen hier. Ik ga vandaag eens kijken of de man me een goede prijs kan maken voor een musical fidelity v-90 als ik mijn phono box bij hem achter laat. Iemand ervaringen met deze phono pre? Ik lees alleen maar goede recensies op internetsitea en fora.franssie schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:31:
[...]
Dit is een schema van een willekeurige versterker, repareren moet zeker mogelijk zijn of anders vervang je zelf voor enkele euro alle onderdelen uit voorzorg![]()
edit wel de link posten natuurlijk http://www.recordingmag.c...s/resourceDetail/319.html
We zitten op tweakers tenslotte haha
De V90LPS heb ik zelf niet, wel zijn voorganger de V-LPSII en die klinkt gewoon super! Ik zou gewoon lekker voor die V90-LPS gaan en dan maar genieten... Kost gemiddeld € 199,- excl. verzendkosten, maar dan heb je ook echt iets goeds...PeterC86 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:10:
[...]
Dank je, helaas kan ik mezelf geen tweaker noemen en neem ik meer kennis mee dan ik breng. Waarvoor eeuwige dank aan diegene die hun kennis delen hier. Ik ga vandaag eens kijken of de man me een goede prijs kan maken voor een musical fidelity v-90 als ik mijn phono box bij hem achter laat. Iemand ervaringen met deze phono pre? Ik lees alleen maar goede recensies op internetsitea en fora.
Tevens direct een upgrade tip die eigenlijk geld voor elke phono preamp waar een losse voeding bij zit:
Zorg voor een andere sterkere, indien mogelijk gestabiliseerde, lineaire voeding van minimaal 1000MAH of meer, dat komt de geluidskwaliteit nog meer ten goede....
[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 03-06-2016 07:21 ]
En dan wel mA en niet MA, anders moet je je huisaansluiting laten verzwarenrcor schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:18:
... van minimaal 1000MAH
En ook zonder h (uur), want dat gaat om energie en niet vermogen. Leuk voor batterijen, maar niet voor een voeding.
Dus 1000 mA, oftwel 1 Ampère.
Punctuality is the politeness of kings
Dank voor de tip, ik zit er zwaar over te denken om in plaats van mijn project phono te laten repareren een nieuwe te kopen en tevens een upgrade in geluid terug te krijgen. Denk je dat het de extra 150 euro t.o.v. reparatie van de project phono waard is? Is het geluid substantieel beter? Een forumdraadje maakte me ook attent op een voormalig kickstarter project, waarbij de initiator een goede (high-end?) phono voorversterker voor niet teveel geld wilde maken. Inmiddels een bedrijfje met meerdere amps. De versie van kickstarter (de Bugle2) kost $180. Er is daarbij gefocused op zijn muzikale kwaliteiten en niet op design en wordt zeer hoog aangeschreven op dat forum. Ze leveren wereldwijd zonder shipping costs (exlusief importkosten uiteraard). Niet iemand die toevallig deze in huis heeft?rcor schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:18:
[...]
De V90LPS heb ik zelf niet, wel zijn voorganger de V-LPSII en die klinkt gewoon super! Ik zou gewoon lekker voor die V90-LPS gaan en dan maar genieten... Kost gemiddeld € 199,- excl. verzendkosten, maar dan heb je ook echt iets goeds...
Tevens direct een upgrade tip die eigenlijk geld voor elke phono preamp waar een losse voeding bij zit:
Zorg voor een andere sterkere, indien mogelijk gestabiliseerde, lineaire voeding van minimaal 1000MAH of meer, dat komt de geluidskwaliteit nog meer ten goede....
https://hagerman-audio-la...collections/phono-preamps
Blijkt vaker voor te komen... best schandalig eigenlijk. Maar goed, nu moet dat schroefje er dus weer in (niet dat de lift nu niet meer functioneert maar voor het idee). Nu is de vraag dus .. hoe 'gevaarlijk' is het om de arm er af te halen, hij moet in ieder geval een klein stukje kantelen zodat ik er bij kan om het schroefje er weer in te doen.
Waar ik vooral bang voor ben:
- Arm staat niet meer zoals hij hoort bij terug zetten
- Kabels kapot?
Voor de rest heb ik al even gekeken hoe hij er af zou moeten, dat is dus het probleem verder niet. Maar als de kans groot is dat ik iets kapot maak wat erger is dan dat het hendeltje los zit, laat ik het denk ik eerst maar voor wat het is.
Ter illustratie, het gaat om deze schroef:
[ Voor 6% gewijzigd door ViolatoR op 03-06-2016 11:24 ]
Wil je per se nieuwe dan moet je uitkijken dat je niet dure, verkeerde kabel koopt.
@ViolatoR
Als je het met beleid doet dan zal er niks stuk gaan, je moet steeds zorgen dat er geen spanning op de ultradunne toonarmbedrading komt te staan, maar daar ben je zelf bij, langzaam de arm een beetje oplichten en je zit aan de 5 toonarmdraadjes hoeveel speling je hebt.
Ik zou de platenspeler niet omgedraaid neerleggen maar in zijn normale positie wat omhoog zetten op 4 stapeltjes boeken, blikken of iets dergelijks. Eventueel een spiegeltje eronder zodat je goed zicht hebt. Je kan van boven de toonarm dan oplichten en zowel boven als onder zien wat er gebeurt.
En ik neem aan dat ook Pro-Ject de boel zo gemaakt heeft dat de arm maar op 1 positie kan staan als je de arm weer met de schroefjes vastzet.
[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 03-06-2016 20:34 ]
Je hebt helemaal gelijk dreamscape... Ik bedoelde inderdaad mA en niet MAH...dreamscape schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:32:
[...]
En dan wel mA en niet MA, anders moet je je huisaansluiting laten verzwaren
En ook zonder h (uur), want dat gaat om energie en niet vermogen. Leuk voor batterijen, maar niet voor een voeding.
Dus 1000 mA, oftwel 1 Ampère.
Bij beide zijn die van belang volgens mij... Een UPS levert toch ook een gestabiliseerde 230V AC spanning naar je computer? Of vergis ik me en werkt dat anders dan ik denk (is alweer een hele tijd geleden dat ik mij met UPSsen heb bezig gehouden)?KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:26:
Dat gestabiliseerde verhaal is alleen voor DC voedingen (meen ik... of was het AC) van belang. En beide varianten komen voor, Rega en Pro-Ject phonopre's hier hebben dat bv, daarom haal ik ook niet even een nieuwe voeding bij de elektroboer om de hoek voor die Pro-Ject phonopre.
Schijnbaar niet, ooit ook eens een 'je moet een gestabiliseerde voeding hebben' opmerking gemaakt, waarbij ik compleet werd afgebrand omdat dat schijnbaar alleen voor ... DC (?) van toepassing isrcor schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:29:
[...]
Bij beide zijn die van belang volgens mij... Een UPS levert toch ook een gestabiliseerde 230V AC spanning naar je computer? Of vergis ik me en werkt dat anders dan ik denk (is alweer een hele tijd geleden dat ik mij met UPSsen heb bezig gehouden)?
Half off-topic: UPS'en geven over het algemeen juist een heel lelijke 230V voeding, omdat het heel moeilijk is zonder grote verliezen een mooie sinusvorm te leveren. Wat dat betreft zou je geen audio-apparatuur achter een UPS moeten zetten die zelf continu een nieuwe outputspanning genereert. Het is wel zo dat deze storing behoorlijk constant is en zo makkelijker te filteren. De goedkopere UPS'en gaan echter pas een spanning genereren als de bronspanning wegvalt en geven onder normale omstandigheden gewoon de ingangsspanning door.KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:08:
Schijnbaar niet, ooit ook eens een 'je moet een gestabiliseerde voeding hebben' opmerking gemaakt, waarbij ik compleet werd afgebrand omdat dat schijnbaar alleen voor ... DC (?) van toepassing is
Wat DC (gelijkspanning) betreft is volgens mij een accuvoeding het mooiste. Dat is voor veel phono-amps ook best te doen; een accu opladen als je de amp niet gebruikt en daarmee de phono-amp voeden.
Anders is een goed gestabiliseerde voeding een goede tweede. Daar wordt uit de fabriek vaak toch op bezuinigd. Het is overigens niet zo dat je dan per se een 1000mA voeding moet nemen als de standaardvoeding 500mA is. Het gaat er vooral om hoe de voeding die stroom levert, of hij dat zonder storing kan.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Volgens mij zijn die platen gewassen voordat ze verzonden worden. Ze zien er uit als nieuw en zo klinken ze ook....
Toevalstreffer of gewoon goede service? In ieder geval durf ik daar nog wel een keer te bestellen mocht hij/zij weer iets hebben voor mij ☺️
Verwijderd
Ik heb ze laatst gewassen met lauw water en een druppel afwasmiddel.

Weer in elkaar gezet, Denon DL-60 eronder (was benieuwd) en testen maar... plaat uit mn rommel bak gepakt, ben nu dus Abba aan het luisteren (al vind ik Voulez Vous best een lekkere plaat). Klinkt ook niet verkeerd.
Maar ook zonder muziek helemaal stil. Doet ie beter dan veel nieuwere spelers, maar volgens mij is die Direct Drive motor ook van iets betere kwaliteit/ontwikkeling dan veel 'moderne' motortjes.
Motor gaat nu ook gewoon gelijk uit als arm terug is op z'n plek, is weleens anders geweest :-) Mist alleen een rem.
Schijnt dus wel eens een probleempje te zijn bij Pro-Ject, als ik Nipje mag geloven. Kan ik me ook wel voorstellen als ik die zenuwachtig brommende belt drive motortjes zie, eigenlijk wat jij hierboven ook aangeeft.
Was ook een beetje een retorische vraag.
En een rem is eigenlijk nergens voor nodig. Nodeloze luxe / complexiteit.
[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 04-06-2016 15:24 ]
Helder verhaal. De voornaamste reden tot vervangen (mocht ik een speler kopen) zou zijn de afstand tot onze versterker. Vaak schiet ik net iets te kort waardoor een nieuw kabeltje nodig zal zijn.. Best wel vervelend. Anyway, tegen die tijd maar even iemand zoeken die erg handig is in het solderen op de speler zelfCap schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:41:
Gewoon de bestaande tulpjes gebruiken, die zijn doorgaans - ondanks hun niet flashy uiterlijk van zwart draad + rood en wit stekkertje - van prima kwaliteit en speciaal gemaakt voor de zeer kleine signalen die uit een element komen. Bij een draaitafel van goede kwaliteit (zoals die Sony PS-X modellen) is dat gewoon netjes capaciteitsarme en afgeschermde kabel, dus daarvoor koop je ook al geen nieuwe. Maak de tulpjes even goed schoon met een doekje en wattenstaafje met alcohol, dan is het contact ook prima in orde (ze hoeven niet verguld te zijn).
Wil je per se nieuwe dan moet je uitkijken dat je niet dure, verkeerde kabel koopt.
Storingen van buitenaf krijgen zo veel meer kans en nog belangrijker, een lange kabel van een paar meter heeft een te hoge capaciteit en heeft een groot effect op de geluidskwaliteit. Een schel, schril geluid is dan je deel. Je kan met goede kabel misschien tot 2 meter gaan maar dan houdt het toch wel op eigenlijk.
De enige echt goede oplossingen zijn:
- de platenspeler in de buurt van de versterker plaatsen, zoals het eigenlijk ook al van oudsher hoort.

- een losse phono pre amp (voorversterker) gebruiken, die komen als hele kleine kastjes en die plaats je dan bij / achter de platenspeler, zo blijft de kabel van de platenspeler naar de phono pre ingang kort. De kabel vanaf de phono pre uitgang naar de versterker kan dan normale tulp zijn, dat is immers gewoon line level signaal.
[ Voor 53% gewijzigd door Cap op 04-06-2016 19:36 ]
Ik zie dat Musical fidelity ook nog een duurdere phono pre heeft gevoerd. Ten tijde van de V-LPS(II) was dit de X-LPS (die ronde apparaten), nu met de V90 hebben ze de LX-LPS.rcor schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:18:
[...]
De V90LPS heb ik zelf niet, wel zijn voorganger de V-LPSII en die klinkt gewoon super! Ik zou gewoon lekker voor die V90-LPS gaan en dan maar genieten... Kost gemiddeld € 199,- excl. verzendkosten, maar dan heb je ook echt iets goeds...
Ik vermoed dat de iets oudere maar destijds wel duurdere X-LPS nog altijd beter is dan de V90. Klopt dat?
Verwijderd
Nee, heb wel alle originele releases in bezit, mn vader was een fanatiek pink floyd verzamelaar. Hopelijk hebben ze de originele masters ervoor gebruiktServor schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:00:
Iemand al de nieuwe Pink Floyd re-issues gehoord toevallig?
De X-LPS was een van de voorgangers van de V-LPS die op zijn beurt de voorganger van de V-LPSII is... Of te wel: het is dezelfde kwaliteitsslag... Neemt niet weg dat de oudere versie alsnog beter kan zijn...musicfreak schreef op zondag 05 juni 2016 @ 07:03:
[...]
Ik zie dat Musical fidelity ook nog een duurdere phono pre heeft gevoerd. Ten tijde van de V-LPS(II) was dit de X-LPS (die ronde apparaten), nu met de V90 hebben ze de LX-LPS.
Ik vermoed dat de iets oudere maar destijds wel duurdere X-LPS nog altijd beter is dan de V90. Klopt dat?
Maar daar heb ik geen mening over, daar ik de oudere X-LPS nooit heb gehad...
Wel is er een goede review bij Whathifi te lezen over de V-LPSII:
http://www.whathifi.com/musical-fidelity/v-lps-ii/review
Maar waren het dan geen twee series dan? In de zin van:rcor schreef op zondag 05 juni 2016 @ 21:24:
[...]
De X-LPS was een van de voorgangers van de V-LPS die op zijn beurt de voorganger van de V-LPSII is... Of te wel: het is dezelfde kwaliteitsslag... Neemt niet weg dat de oudere versie alsnog beter kan zijn...
Al erg goed: V-LPS(II) en nu V90 LPS
Nog een stappie beter: X-LPS en nu LX-LPS
Dat meen ik ook op te maken uit de site van Musical Fidelity (helaas down momenteel):
www.musicalfidelity.com/v90-lps
www.musicalfidelity.com/products/lx-range/lx-lps
[ Voor 83% gewijzigd door Cap op 06-06-2016 00:04 ]
Jup, ik dacht dat er inderdaad de ronde X serie bedoeld werd van weleer...Cap schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:03:
Klopt. Denk dat rcor doelt op de eerste X versie, die ronde bakkies.
Dan nog even iets anders:
Ik heb een probleem op te lossen aan mijn Dual 1226... Diversen platen hangen op verschillende punten op de LP... Het element dat ik gebruik is een Audio AT95E en de naald is nog in orde... Tevens ter test de originele Shure 15VIII terug gemonteerd op de Dual 1226 (mijn oom had er ongeveer 1,5 jaar geleden voor hij 'm gratis aan mij doneerde nog een nieuwe vervangingsnaald op de Shure gemonteerd), maar ook dan blijven platen hangen tijdens het afspelen...
Terwijl de Thorens TD-318 MKI de betreffende platen probleemloos afspeelt zonder te hangen...
Voorlopig de Kenwood KD42-R maar gebruiken in ruil voor de Dual 1226...
Ps.:
Hoewel ik geen haperingen of weerstand voel tijdens het bewegen van de toon arm, zit ik toch te twijfelen aan de arm lagers...
Iemand nog wat test tips om te kunnen achterhalen waar hij probleem nu zit?

Dit hefboompje dus.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

[ Voor 5% gewijzigd door PeterC86 op 06-06-2016 10:46 ]
Dit dus:
http://www.lencoheaven.ne...11833.msg181409#msg181409
Ik woon in een appartement en dingen als Wifi routers zijn een ramp als het om stoorsignalen gaat, evenals switching power supplies. Je moet in ieder geval echt zorgen dat ie goed uit de buurt blijft van dat soort dingen.
[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 06-06-2016 10:55 ]
Dank voor je reactie. Mijn setup staat ook redelijk dicht in de buurt van mijn router. Heb de maker direct even een mail gestuurd of hij er iets over kan zeggen.Cap schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:48:
Geinig ding, ik ken hem niet. Wat mij als eerste opvalt is het ontbreken van een metalen behuizing, ik ben gewend dat dit altijd het geval is ter voorkomen van stoorsignalen van buitenaf. Ik merk dat in in ieder geval heel duidelijk als ik mijn phono pre open. Afhankelijk van hoe ik de phono pre positioneer is er dan hardere brom, tikken, ruis.
Dit dus:
http://www.lencoheaven.ne...11833.msg181409#msg181409
Ik woon in een appartement en dingen als Wifi routers zijn een ramp als het om stoorsignalen gaat, evenals switching power supplies. Je moet in ieder geval echt zorgen dat ie goed uit de buurt blijft van dat soort dingen.
Dit is een doos van 33 cm breed, dus je LP's passen er net in. Kost bovendien maar 5 euro en is in meerdere kleuren te krijgen.
Die bedoelde ik inderdaad, ook vanwege de X op Marktplaats...rcor schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:35:
[...]
Jup, ik dacht dat er inderdaad de ronde X serie bedoeld werd van weleer...
http://www.whathifi.com/n...-comes-floating-holograms
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Klopt, in die tijd was er nog geen V serie... De eerste phono preamp uit de X serie stamt uit 1995 als ik mij niet vergis, terwijl de eerste v serie (V-LPS) als ik mij niet vergis uit 2009/210 stamt... Zijn opvolger de V-LPSII stamt uit 2012/2013 als ik mij niet vergis...musicfreak schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:39:
[...]
Die bedoelde ik inderdaad, ook vanwege de X op Marktplaats...Maar toen deze wat oudere X serie gemaakt werd was er wellicht nog geen V serie?
Edit 07:03 uur:
Voor de liefhebbers zie ik nu op marktplaats de V-LPSII incl. betere voeding te koop:
http://link.marktplaats.nl/m1057728086
Een veel duurdere X-LPS V8:
http://link.marktplaats.nl/m1051191930
Dan is er ook nog een eerste V-LPS te koop (wellicht veel te duur voor € 130,-):
http://link.marktplaats.nl/m1056320897
En als laatste is er ook nog een X-LPS incl. X-PSU voeding:
http://link.marktplaats.nl/m1055750240
[ Voor 32% gewijzigd door rcor op 07-06-2016 07:10 ]
Je kan hem van tevoren in laten stellen voor MM of MC. Ik wilde hem eerst voor MC gebruiken, maar heb me bedacht en hoop dat hij hem nog voor MM in kan stellen. Heb ook een reactie terug van Jim Hagerman (de bouwer en eigenaar van het bedrijf) en volgens hem zou 4 feet afstand nog zonder storing zijn, maar bij 1 feet zou er wel storing op kunnen treden. Enfin we gaan het wel zien, ik lees op fora er geen reports van.Cap schreef op maandag 06 juni 2016 @ 18:13:
Is dat een MM only phono pre? Het zou me verbazen als ze een MC phono pre niet met een afschermende behuizing uitrusten, met die enorme versterkingsfactor.
Los van deze specifieke phono pre begrijp ik in het algemeen de beslissing niet om zo'n klein kastje niet van een degelijke metalen behuizing te voorzien, dat hoeft toch niet veel te kosten en heeft voordelen. Hetzelfde denk ik vaak bij de netadapters die worden meegeleverd, dat moet bijna ook altijd het goedkoopste van het goedkoopste zijn terwijl juist dat bij een phono pre winst kan opleveren.
Ik vind daarop dan maximaal bezuinigen wel zonde, ik verwacht zoiets bij de aller goedkoopste made in China producten, je weet wel van die producten waarbij wel alle "features" erop moeten zitten zodat dat reclame mee gemaakt kan worden maar het allemaal niks mag kosten. Een USB hubje dat voor een tientje in de winkel ligt dus.
Maar goed, elke cent is er een natuurlijk in de balans tussen productkosten, betaalbaarheid voor de consument en niet te vergeten winstgevendheid voor de producent. Blijkbaar is die balans moeilijk te maken want ik schrik vaak van wat zo'n phono pre voorstelt aan componenten en materiaal, als ik dan vervolgens naar de prijs kijk. De kosten vooral zitten hem waarschijnlijk vooral in arbeid, reclame en transport. En bij kleine oplagen spelen de kosten van de ontwikkelfase ook een grote rol.
Aan de andere kant, als zo'n ding echt goed klinkt terwijl de materiaalkosten zeer beperkt zijn, is de consument natuurlijk tevreden en het zijn geld waard.
[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 07-06-2016 10:40 ]
Ik lees mixed reviews op Steve Hoffman's Music Forums, maar daar wordt elk miniscuul issue opgeblazen tot epische proporties. Kennelijk zijn de reissues meer dan ok en een prima start punt voor mensen die hun Floyd vinyl verzameling willen opzetten. Moet eerlijk zeggen dat ik iets minder met de hele vroege Floyd heb, dus ik wacht even totdat Meddle en Animals bijv. zijn verschenen. Eens kijken hoe Meddle zich verhoudt tot andere versies die ik heb (een mooie UK persing en een NM Japanse persing bijv.).Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:52:
[...]
Nee, heb wel alle originele releases in bezit, mn vader was een fanatiek pink floyd verzamelaar. Hopelijk hebben ze de originele masters ervoor gebruikt
Verwijderd
Het lijkt erop dat de "hologrammen' niet op het speelbare gedeelte staan, maar dat ze speciaal hiervoor de 'deadwax" bijna de hele plaat hebben laten innemen.lj_tree schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:35:
Nu heb ik helemaal niks met star wars, maar deze is wel echt vet:
http://www.whathifi.com/n...-comes-floating-holograms
De soundtrack van "The force awakens" is er eentje van dik boven een uur en had deze ruimte prima kunnen gebruiken. Dikke kans dat de kant zonder hologram helemaal tot aan het label is gesneden, of dat hij erg zachtjes opgenomen is om alle muziek op de platen te krijgen.
Dit gaat gewoon ten koste van de geluidskwaliteit en helaas zie je dit soort flauwe gimmicks steeds vaker opduiken. Ik had de soundtrack LP al maanden in de pre-order staan maar heb hem direct geannuleerd toen ik dot zag.
Er zijn twee volledige kanten met muziek, dus laten we zeggen bij elkaar 50 minuten. Dan heb je nog twee keer 10 minuten in de buitenring van de andere zijdes, en de hologrammen aan de binnenkant.
Dat moet makkelijk passen zonder (hoorbaar) in te leveren op de geluidskwaliteit.
En het gaat om een klassieke score, dus als de groeven iets dichter op elkaar zitten betekent dat (sowieso) niet direct een mindere geluidskwaliteit.
Ik wacht wel tot deze in NL beschikbaar komt en kijk dan wel of ik 'm wil. $50 plus verzendkosten (en eventuele invoerrechten) uit de VS is mij veel te gortig.
Verwijderd
Dit word dan opgelost door zachter op te nemen (wat vaak slecht uitpakt met de moderne persingen die toch wat meer achtergrondgeluid hebben) , door de lage tonen deels weg te filteren of door dichter bij het binnenlabel te snijden. (Wat misschien nog wel overkomelijk is bij een soundtrack door de zachte passages aan het eind te zetten maar ik kan me geen moderne LP herinneren waar een dergelijke keuze is gemaakt)
Tot een minuut of 22 is meestal goed te doen met wat kleine aanpassingen in volume en lage tonen, en boven de 25 minuten zal er moeten worden gekozen voor een fors lager geluidsniveau en zullen de lage tonen aanzienlijk moeten worden verminderd. (Eeuwig zonde van een plaat als dit)
Als je je vervolgens realiseert dat The Force Awakens soundtrack 77 minuten en 50+ seconde lang is ontkom je zelfs met jouw optimistische inschatting niet aan (aanzienlijke) conssesie met betrekking tot geluidskwaliteit als je hem over 2.5 plaatkant verdeelt in plaats van 4.
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2016 18:37 ]
Ik heb destijds helaas ook (te) lang gewacht op de soundtrack van Jurassic Park in de speciale editie (mondo). Ding is nu alleen voor de hoofdprijs op discogs te krijgen. Heb er nu nog spijt van.Nyarlathotep schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:40:
Als je de foto's en het filmpje ziet, zie je dat de hologrammen een groot deel van de LP zijdes innemen, maar niet alles.
Er zijn twee volledige kanten met muziek, dus laten we zeggen bij elkaar 50 minuten. Dan heb je nog twee keer 10 minuten in de buitenring van de andere zijdes, en de hologrammen aan de binnenkant.
Dat moet makkelijk passen zonder (hoorbaar) in te leveren op de geluidskwaliteit.
En het gaat om een klassieke score, dus als de groeven iets dichter op elkaar zitten betekent dat (sowieso) niet direct een mindere geluidskwaliteit.
Ik wacht wel tot deze in NL beschikbaar komt en kijk dan wel of ik 'm wil. $50 plus verzendkosten (en eventuele invoerrechten) uit de VS is mij veel te gortig.
Daarom ook maar snel overgegaan tot de aanschaf van de batman vs superman soundtrack. 2 gekleurde platen, en een zwarte met etching.
Leuk voor in de kast:)
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Verwijderd
Dat is Mondo, kleine oplages, superpopulair bij verzamelaars en handelaars. Star Wars TFA is Disney: ennorme oplages waar de 'verzamelaar" vaak zijn neus voor ophaalt.lj_tree schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 14:32:
[...]
Ik heb destijds helaas ook (te) lang gewacht op de soundtrack van Jurassic Park in de speciale editie (mondo). Ding is nu alleen voor de hoofdprijs op discogs te krijgen. Heb er nu nog spijt van.
Daarom ook maar snel overgegaan tot de aanschaf van de batman vs superman soundtrack. 2 gekleurde platen, en een zwarte met etching.
Leuk voor in de kast:)
Dit is waarschijnlijk ook de reden dat gimmicks als "hologrammen" , "custom artwork" en "splatter vinyl" langzaam ook door de grote labels geadopteerd worden: Zij willen ook een graantje meepikken van de nieuwe vinyl-soundtrack markt waar sommige kleine labels kennelijk zonder problemen vrij grote aantallen Lp's verkopen voor absurde prijzen. Vaak aan mensen die de LP nooit gekocht zouden hebben als het een normale zwarte versie was geweest. (Labels blijven vaak zitten met de zwarte variant, waardoor tegenwoordig de zwarte versie vaak in een kleiner oplage gedrukt wordt dan de "limited edition"...)
Dat de geluidskwaliteit flink te lijden heeft onder al deze onzin lijkt de gemiddelde koper weinig uit te maken.
(En ik ben helemaal geen snob wat dat betreft, kan best wat leven met wat kraakjes, maar als de gemiddelde zwaar gedraaide jaren 50 LP stiller is dan de meeste nieuwe LP's van 50+ euro is er mijns inziens toch echt wat mis.)
Die "splatter" variant van Jurassic Park is overigens het schoolvoorbeeld van "hippe kleurtjes" boven geluidskwaliteit, misschien dat de "Amber" limited edition beter is, maar ik zou voor de gewone zwarte gaan.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2016 15:24 ]
Nou die is dus geëindigd op 255 euro, haal daar af 8.4% verkoopkosten op de verkoopprijs én de verzendkosten en hij houdt nog geen 235 euro over. Zoals ik al dacht dus: had beter die vanafprijs op marktplaats wat verlaagd, minder gedoe en minimaal hetzelfde resultaat.Cap schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 17:04:
[...]
Hij heeft hem nu te koop gezet op Ebay, heel verhaal erbij gekopieerd van Thevintageknob, en dan echt helemaal onderaan het zinnetje... "No plastic cover.". Lekker informatief zo.
http://www.ebay.nl/itm/SO...op-tuntable-/162088762683?
Benieuwd of ie daar hoger gaat dan zijn vanaf prijs van 250 euro op marktplaats... en dan gaat er nog +/- 10% ebay verkoopkosten af ook, dus eigenlijk moet ie daar 275 euro vangen. Vraag me dan ook af waarom ie hem daar ZONDER reserve neerzet en bij marktplaats een hoge vanafprijs gebruikt, maar het zal wel aan mij liggen.
Conclusie: verwachten dat een PS-X50 zonder stofkap meer doet dan 250 euro is gewoon wishful thinking.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 07-06-2016 22:05 ]
Verwijderd
Mooi artikel, van nikszeggend vergeten bedrijfje tot een 20 miljoen exemplaren producerende vinyl boer in 2015. Apparatuur kopen ze op in Afrika, meeste spul is 30 jaar of ouder.
GZ kan het wel, maar produceert soms echt de meest brakke persingen.
Ook geinig dat ik afgelopen zomer nog bij Phono.cz ben binnengelopen, herkende dat tentje gelijk :-)

Leuk artikel danielik... Ging inderdaad over GZ die hier in NL beter bekend is van de back2black series platen... Grappig om te zien dat ze oude apparatuur uit Afrika gebruiken om de platen te persen...Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 01:22:
http://www.nytimes.com/20...-media-lodenice.html?_r=0
Mooi artikel, van nikszeggend vergeten bedrijfje tot een 20 miljoen exemplaren producerende vinyl boer in 2015. Apparatuur kopen ze op in Afrika, meeste spul is 30 jaar of ouder.
Haha, inderdaad niet zichtbaar. Het gaat om MeshuggahLaFleche schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 17:27:
Mooie box..... Artiest????
Wat ik gelezen heb is er gekozen voor de plastic behuizing bij de Bugle2 juist vanwege de kosten. Wellicht is het toch vrij prijzig om deze te laten maken? Zeker als het niet om een massa product gaat. De eigenaar van het bedrijfje bouwt ze handmatig (wellicht met een paar medewerkers) en verkoopt en verzend ze ook zelf. Hij heeft in ieder geval positief gereageerd op mijn verzoek om hem voor MM in te stellen in plaats van voor MC. Daardoor wordt de kans op hoorbare verstoringen door mijn routers in ieder geval kleiner begrijp ik. Wellicht nu ook in de markt voor een nieuw element. Ik laat mijn ervaringen weten zodra ik hem binnen heb.Cap schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 10:34:
Wellicht Waarschijnlijk valt het mee.
Aan de andere kant, als zo'n ding echt goed klinkt terwijl de materiaalkosten zeer beperkt zijn, is de consument natuurlijk tevreden en het zijn geld waard.
Persoonlijk vind ik het gebruik van plastic als behuizing niet zo'n gelukkige keuze, er zijn zat budget pre's in de sub-100 en zelfs sub-50 euro klasse waar zo'n gevouwen metalen behuizing omheen zit. Dit type bijv:
https://www.conrad.nl/nl/...terker-zwart-1361542.html
Vind hem best wel prijzig voor MM-only. Ik snap dat een in kleine aantallen gebouwd apparaat duurder is dan een massaproduct, ze moeten een flinke marge hebben om het rendabel te houden. De kosten zitten hem vooral in arbeid (als je wat er in zit aan electronica en materiaal bij elkaar optelt dan is dat een paar tientjes).
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 09-06-2016 13:28 ]
Nee, een jumper / dip switch tast het signaal echt niet aan. Ik denk eerder dat het te maken heeft met gemakkelijker te maken / goedkoper.
Ik heb zelf graag dat soort functies, want dat betekent flexibiliteit én dat optimale afstemming mogelijk is met meerdere elementen. Dat acht ik namelijk van meer invloed op het geluid dan een weerstand die een paar procent lagere tolerantie heeft.
Volgens mij zit dat er ook niet op? Zou het er wel op zitten (capaciteit / weerstands afstelling) dan vind ik de prijs al een stuk redelijker. Straight forward MM zonder enige instelmogelijkheden en met als enige extra het gebruik van weerstanden en caps met iets lagere toleranties dan de goedkoopste standaard uitvoering, dan vind ik het niet goedkoop, sorry. Dan had er wel een nette behuizing van af gemogen.:P
Maar wat dondert het ook, blijkbaar is dit de prijs waarvoor het voor de maker rendabel is, en als jij hem straks maar lekker vindt klinken, dat is belangrijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 10-06-2016 10:50 ]
Verwijderd
http://www.wired.com/2015/03/hot-stampers/
Maar die 220 Petafarad, die vind ik wel heel erg gevaarlijk. Op het frontje (en bij Ground) kunnen ze wel kleine letters schrijven, dus de grammar- en eenhedennazi in mij vertrouwt dit apparaat niet.Cap schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:23:
Persoonlijk vind ik het gebruik van plastic als behuizing niet zo'n gelukkige keuze, er zijn zat budget pre's in de sub-100 en zelfs sub-50 euro klasse waar zo'n gevouwen metalen behuizing omheen zit. Dit type bijv:
https://www.conrad.nl/nl/...terker-zwart-1361542.html
Maar goed, ik moet dus eigenlijk even naar Amersfoort rijden om te kijken wat die vreemde snuiter nog meer heeft weggedaan
Ik dacht altijd dat dit voor MM standaard 40DB en 47kohm is?Cap schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:47:
Nee, een jumper / dip switch tast het signaal echt niet aan. Ik denk eerder dat het te maken heeft met gemakkelijker te maken / goedkoper.Er zijn genoeg pre's te verkrijgen met "audiofiele" pretenties / intenties, ook in de 200 euro prijsklasse, waarbij je met jumpers instellingen kan maken. Capaciteit, weerstand en versterking (die laatste vaak in 1 of 2 stappen voor MM en 2 of 3 voor MC, soms meer).
Veel moderne elementen zitten tussen de 3.5 en 5 mV output voltage. Dan kom je inderdaad aardig weg met een enkele versterkingsfactor in je phono pre. Maar er zijn er die lager zitten. En er zijn er ook die zelfs hoger zitten, zo'n 10, 11 zelfs 12 mV (sommige Ortofon Concordes).
Bij oudere elementen is de variatie misschien nog wel groter. Veel zitten ook rond de 4 a 5 mV, maar er zijn er nog veel van 3 mV of lager. Er zijn zelfs MM elementen die maar een output hebben van rond de 1 mV. Dan wil je graag wat meer versterking. Stanton / Pickering hadden er geloof ik zelfs eentje die nog lager zat, iets van 0.5 mV. Dan zit je al in MC territorium.
En dan zijn er ook nog high-output MC elementen die bedoeld zijn voor op de MM aansluiting, maar die hebben dan afhankelijk van de uitvoering wel maar een output van 1 tot 3.5 mV, dus ook daar zijn eigenlijk wel een paar stapjes gewenst.
Bij MM's is een 47 kOhm afsluitweerstand inderdaad normaal, daar is het vooral de capaciteit die de karakteristiek kan beïnvloeden. Bij MC is het juist de afsluitweerstand die een grote rol speelt dus daar is een mogelijkheid om deze te variëren wat mij betreft zeer gewenst.
Mijn oude Yamaha versterker heeft bijv voor MM een stand 100 Ohm en 47 kOhm, die laatste met drie standen voor capaciteit: 100 pF, 220pF en 330 pF. Dat soort mogelijkheden hadden vroeger veel van de versterkers uit het hogere segment, ook bij de mainstream merken.
In moderne pre's van de duurdere klasse heb je vaak zelfs nog veel uitgebreidere mogelijkheden met meer stappen, zowel voor de versterking, de capaciteit als ook voor weerstand (dit laatste ook voor MM, om een en ander te finetunen).
[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 10-06-2016 19:53 ]
Verwijderd
Komt ie met de hoofdprijs voor alles terug
Had 2 tientjes voor al die platen een betere prijs gevonden
Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die met beide benen op de grond blijven staan. Alhoewel, er zijn dagen dat ik er niet zo veel tegenkom. Zowel bij het vinyl als bij de platenspelers.
Hij verkoopt liever alleen aan echte liefhebbers en ik mag hem niet meer mailen, ook niet onder een andere naam
Denk dat ik voor dat geld op discogs wel enkele leukere platen kan scoren, waarvan kans groot is dat ze nette grading ipv ontbrekende hebben
Verwijderd
Verwijderd
Happy hunting.
Verwijderd
Snel monteren, ben erg benieuwd, gaat de 440 naar de SL-1700
Heb hier zelf de Goldring 1042, prima ding. De 440MLa heb ik trouwens ook.
[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 20-06-2016 18:54 ]
Moet wel geluid krijgen uit linker kanaal. Alles netjes aangesloten, afgesteld, alleen rechts geluid

Nu maar alles afgaan tot duidelijk is waar het aan ligt, zal er eens ander elementje op prikken, links/rechts toonarmkabel omwisselen geeft nl wel geluid op linker kanaal.
Snel een AT95 aan de kabels geprikt (scheelt afstellen) ... zelfde euvel... zit dus in de toonarmkabels denk ik
edit zoveel: Soldeerbout to the rescue... inderdaad kabeltje door. Helaas alleen lomp ding, maar kreeg hem toch gesoldeerd ... nu aan beide kanten geluid... inspelen maar.
Ding is wel (net als de AT440) een buikschuiver
[ Voor 33% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 20-06-2016 21:03 ]
Inflatie werkt de andere kant op. In vergelijking met 1979 liggen de prijzen nu 2,33x hoger (CPI 1900=100 van het CBS). 30 guldens uit 1979 = 70 gulden nu = 31,75 euro. 6 euro nu is 5,67 gulden in 1979. Vergeleken met toen ik begon met LP's kopen (begin jaren 80, ongeveer 25 gulden per stuk = 20-22 euro nu) zijn nieuwe platen niet of nauwelijks duurder geworden. Wat ze soms voor 2de hands durven vragen is een ander verhaalVerwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:54:
20 euro vind ik al teveel voor een plaat, bij mij niet meer dan 6 euro. Inflatie omgerekend is dat 30 oerhollandse guldens in 1979 toen ik begon met platen kopen.
Inderdaad, eerste keer dat ik mijn AT440 testdraaide, schrok ik me een hoedje, zeker bij een dikke 180gram plaat. Zo dicht dat dit element bij de plaat komt. Brrr scary. Maar geen enkele plaat raakt de naald en wat een geluid.KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:21:
Paar 'budget audiofiele' platen erbij, Rumours, Brothers in Arms en Avalon... hoofdtelefoon op ... klinkt toch wel lekker hoor :-)
Jammer dat ik niet zomaar even headshell met elementje kan omprikken.
rekening houdende met de hoek zou je misschien juist de arm willen verlagen?KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:38:
Voor mijn gevoel hangt deze nog lager... te laag... morgen maar eens kijken of ik de arm iets kan verhogen, paar ringetjes ertussen ofzo
Paar 'budget audiofiele' platen erbij, Rumours, Brothers in Arms en Avalon... hoofdtelefoon op ... klinkt toch wel lekker hoor :-)
Jammer dat ik niet zomaar even headshell met elementje kan omprikken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Leuke dingen gekocht, precies een mix van wat ik leuk vind.

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||
Dat vind ik van de AT95E ook. Ik heb al een paar keer de naalddruk gecontroleerd, maar die is helemaal in orde. Omdat het geluid imho prima is en ik geen afstandhouders van de headshell van mijn TD166 heb (op één na die in de headshell zat toen ik de platenspeler kocht) laat ik het maar zo.KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:21:
Maar mocht een van jullie die kleine kunststof plaatjes en misschien ook wel de kunststof mal voor het afstellen van het element, in zijn bezit hebben en er afstand van willen doen tegen een normale vergoeding......................
Andere vraag: ik heb een paar maanden geleden het album Absolutely Live van The Doors gekocht. Het laatste deel van kant A klinkt 'overstuurd': scherpe S-klank. De rest van het album heeft daar geen last van. Ik hoor dit op zowel mijn Dual 704 als mijn TD166. Weet iemand van jullie hier meer van? Is het deze persing of heb ik gewoon pech en is dit stukje vinyl versleten (wat dan overigens met het blote oog niet zichtbaar is....)?
Ik ben benieuwd!
Lager kan niet, hoger wel, net 3 ringetjes ertussen gezet (arm zit met 3 spaanplaatschroeven vast op de plintfranssie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:57:
[...]
rekening houdende met de hoek zou je misschien juist de arm willen verlagen?
Het is nu iets minder, gelukkig, gisteren toch paar momentjes gehad dat hij zachtjes tegen de plaat tikte. Straks wat 180 grams platen proberen.
En anno 2016 eigenlijk wel bizar, tijden van (veel te) ingewikkelde elektronica in een net afgewerkt kastje, bergen mogelijkheden en precies passende en zoveel mogelijk weggewerkte stekkertjes... vs een platenspeler met adviesprijs van 600+ euro. Wat een plaat hout is, waar gewoon een motortje en arm geschroefd zijn, en kabeltjes naar een element gewoon zichtbaar zijn en breken bij teveel gebruik, zodat je lekker kan gaan solderen aan je nieuwe apparaat
Wat bij mijn Goldring 1042 aan de hand was is het volgende. Dit model maakt gebruik van een kleine metalen draad in het ruitvormige messing buisje waar het cantilever in gemonteerd zit. Deze metalen draad zit aan het ene einde gekoppeld aan de magneet van het cantilever en houdt zo de vering op spanning. Het andere einde van deze spanningsdraad zit vastgelijmd aan het uiteinde van het messing buisje (het einde dat het diepst het element in gaat). Dit was losgeraakt, resultaat: ingezakte vering. Met een druppeltje secondelijm op een speldepunt heb ik de boel weer vastgezet. Vering weer perfect in orde.
Zie hier voor meer info over de vering van de 10xx serie, weet niet of het bij jou serie hetzelfde is.
http://www.vinylengine.co...opic.php?p=204769#p204769
Foto's van jouw serie. Het 2300 exemplaar lijkt hier het laagste te liggen maar dat ligt deels ook aan het perspectief van de foto's denk ik. En het lijkt me nog steeds acceptabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 24-06-2016 09:32 ]

Maar hij oogt inderdaad goedkoop (lak). Vast een van een tientje made in china.
Verwijderd

Maar complexheid van techniek zegt nu eenmaal niks over afwerking en zeker niks over de prijs. Tegenwoordig is kwalitatieve afwerking veel duurder dan 35 jaar terug. Toen was het de standaard, nu is kwaliteit een niche markt.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2016 12:13 ]
Lijkt een Rega arm, volgens mij nog een redelijk hoog in de lijn ook, alle 'goedkope' zijn zwart nl... afwerking ziet er zo wel erg slecht uit.Nyarlathotep schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 09:49:
Op dat onderste plaatje lijkt de (erg goedkoop ogende) headshell wel krom? Het ziet er niet uit in ieder geval
had ook al foto's gezocht van die reeks elementen, die van mij hangt echt bijna op de plaat, stukken lager, lijkt me niet te kloppen. Benieuwd of ze vanuit de winkel nog iets kunnen/willen doen ivm garantie.
Kan wel een paar dingen bedenken, bijvoorbeeld die Han-Pin arm. Die is geërfd van de de Chinese DJ draaitafels. Ze hebben ook niet de moeite genomen om er een Onkyo eigen headshell op te zetten, gewoon een Technics kopie. En dat type voeten gebruikten ze ook niet, de verchroomde afwerking van de knoppen is meer hoogglans dan ze het vroeger zouden doen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:12:
Is toch wel merk afhankelijk. Als ik deze Onkyo uit 2014 bekijk ziet die er identiek uit dan mijn platenspeler uit 1973.
[afbeelding]
Maar inderdaad een hele nette draaitafel, net gemaakt en oogt ook netjes. Ik kan alleen niet wennen aan die arm, dat hadden ze nou net ff meer passend bij de rest moeten maken.
Maarre, welke Onkyo uit 1973 heb je dan? Kan me deze Thorens-look niet herinneren van de Onkyo's.
[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 24-06-2016 15:24 ]
Heb een niet-zwarte plaat genomen omdat het zo duidelijker is.

AT440MLb op een Technics SL1500. Scheelt bijna een halve centimeter clearance met mijn vorige AT95e...
Maar zelfs met een 180 gram plaat is de clearance hetzelfde en nog nooit (5 maanden nu) contact gehad met een plaat gelukkig)
Daarop is de kurken mat natuurlijk ook van invloed.

Goldring 1012GX op een stokoude Pro-ject 1.
Al is het wellicht beter om morgenochtend bij daglicht een foto te schieten
Hmmm interessant...even kijken als ik dat verhelpen...Vintage1967 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:19:
Mijn eerste reactie op de foto van de AT440MLb is dat die wel erg ver achterover helt.
Daarop is de kurken mat natuurlijk ook van invloed.
1ste poging. Niet direct een succes.

2de poging. Al iets beter toch ? Alvast wat meer ruimte.

Even vergelijken met de originele settings..

Het vreemde is dat bij een dikker plaat (180 gram--Frank Zappa) er schijnbaar nu nog meer ruimte is met de nieuwe settings...waarschijnlijk een optische illusie of een andere hoek.

Dit topic is gesloten.