Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.854 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Bestla schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 16:27:
[...]

Mocht je geen goede naald vinden, gewoon een kompleet element met naald kopen. Bij W Thakker op eBay.

Ik knal dit snel hier omdat ik even hier binnenwip. Ik ben even kwijt over wat voor platenspeler we het hebben. een philips was het toch? :?
Yep, een Philips Super Electronic Automatic 977 :)
Het valt qua prijs nog mee bij dat adres. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar gewoon de goedkoopste naald gekocht. Persoonlijk vind ik het raar om erg knieperig te zijn met audio, maar vooruit.

Ik vind bijvoorbeeld 500 euro voor een naald dan een ander uiterste, maar 80 euro vind ik dan weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:24
Hier zitten er een aantal bij die ik heel graag wil hebben _/-\o_ 8)

http://www.soundtracksonvinyl.com/

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Pre-order heads up! Peter Gabriel fans opgelet. So, Us en Up in dubbel en trippel vinyl 45RPM half-speed remasters. Voor een hele mooie setprijs, totaal 78 euro inclusief verzendkosten.

https://store.realworld.co.uk/product-category/audio/vinyl/

Ik heb de eerste 4 uit deze remaster serie en neem van mij aan, beter en mooier verzorgd kan het niet. De hoes, geluidskwaliteit en persing zijn allemaal absolute top klasse, er is echt heel veel aandacht aan besteed.

Kan niet wachten!

... en ik had echt net vorige week So en Us van Discogs gesnaaid voor ongeveer hetzelfde geld! :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:38
Zie net de opvolger van "Dark was the night"

Day of the dead.

http://4ad.com/releases/796

Wauw. Must have! Even de pre-order datum in de agenda zetten.

Day of the Dead was created and curated by brothers Aaron and Bryce Dessner of The National. The compilation is a wide-ranging tribute to the songwriting and experimentalism of the Dead which took four years to record, features over 60 artists from varied musical backgrounds, 59 tracks and is almost 6 hours long. You can see the full tracklisting below.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.beggars.com/fourad/site/images/releases/product_shots/573f15cad0964.jpg

:9~ :9~ :9~
Past mooi bij m'n andere gekleurde platen ook, Hier PAUW - Macrocosm Microcosm. Blijft toch altijd wel iets extra's hebben.

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/t31.0-8/12189461_1042193232468367_1347547173937035031_o.jpg

Verder twee vragen aan de mede tweakers, puur uit interesse:

1. Wat vinden jullie het best "klinkende" album op vinyl? Naar aanleiding van: http://www.hifi.nl/artike...ende-Album-De-Top-30.html

2. Wat gebruiken jullie eigenlijk als opbergsystemen voor jullie vinyl? :) Hier atm in de kast boven op de foto, maar ben toch wel opzoek om ze iets meer in het zicht te plaatsen, echter wil ik absoluut geen ikea kast o.i.d.

[ Voor 36% gewijzigd door Inverted_World op 21-05-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inverted_World schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:35:

2. Wat gebruiken jullie eigenlijk als opbergsystemen voor jullie vinyl? :) Hier atm in de kast boven op de foto, maar ben toch wel opzoek om ze iets meer in het zicht te plaatsen, echter wil ik absoluut geen ikea kast o.i.d.
Ik gebruik zelf deze opberg boxen:
Afbeeldingslocatie: http://www.planetedisque.com/1103-thickbox_default/lp-kunststof-opbergbox-platenbox.jpg
Ik heb drie van deze boxen in gebruik en er zou eigenlijk nog één vierde bij moeten komen...

Je kunt deze bestellen bij www.planetedisque.com voor € 17,99 euro excl. verzendkosten:
http://www.planetedisque....ergbox-platenbox.html#img

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Iemand ervaring met de Platenzolder?
De site ziet er goed uit maar dat is geen garantie dat de service etc dat ook is...

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is gewoon een hobby verkoper die begonnen is op marktplaats en steeds fanatieker is gaan verkopen, en niet lang geleden een website heeft gemaakt om zijn 2e hands platen aan te bieden + bezoekadres op afspraak aan huis.

Tja wat kan je ervan verwachten, garantie bij tweedehands platen is zoals altijd afwachten en de beoordeling van de platen is zo subjectief als wat. :)

Hij heeft in ieder geval een poging gedaan om iets meer te doen dan de standaard dozenschuiver met dat wassen van platen en een indeling op kwaliteit. Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij elke plaat persoonlijk volledig beluisterd heeft om te kijken waar er tikken in zit. ;) Hij wast "vervuilde lp's", waarbij ik wil aantekenen dat eigenlijk ELKE 2e hands lp gewassen moet worden omdat je met het blote oog niet (goed genoeg) kan zien of er vuil in de groeven zit. Maar het is in ieder geval beter dan niks.

Zit er wat bij en vind je de prijs goed, gewoon eens proberen dus.
"De Platenzolder is tot stand gekomen door, de liefde voor muziek en met name muziek op vinyl.

Op De Platenzolder vind je diverse soorten muziek uit de afgelopen decennia: Pop, Rock, Alternatief, Progressief en Jazz.

Via deze webshop en de winkel in Putten hopen wij u een ruime selectie aan te kunnen bieden van kwalitatief mooie lp’s.

Vervuilde lp's worden door ons vakkundig gewassen.

Uitleg kwaliteit indicatie:
* De eerste letter zegt het volgende over de hoes:

S = slecht
M = kleine inscheuring, gevorderde slijtage
G = lichte slijtage, maar netjes
ZG = als nieuw of bijna als nieuw

* De tweede letter zegt het volgende over het vinyl:

S = wordt niet verkocht
M = enkele hoorbare krasjes (waarop de naald niet blijft hangen)
G = gebruikt, maar gewoon goed
ZG = als nieuw of bijna als nieuw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalike
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 21:15
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/03UFo7RceLZwX9P0mbowrIvA/thumb.jpg

Nu de versterker gemaakt is, kon ik vandaag eindelijk naar mijn laatste nieuwe aanwinsten luisteren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
Dalike schreef op zondag 22 mei 2016 @ 21:42:
[afbeelding]

Nu de versterker gemaakt is, kon ik vandaag eindelijk naar mijn laatste nieuwe aanwinsten luisteren :-)
In een vinyl-topic van mensen die niet houden van digitale compressie, is dat plaatje wel heel erg.
(al ligt het waarschijnlijk aan een thumbnailgenerator van tweakers)

Maar toch.. er is dus een vinyl-versie van muziek uit Vinyl... Daar moet ik toch eens naar gaan kijken. Everything that you've come to expect heb ik hier ook al staan, in Paradiso toch maar gekocht bij hun concert.

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 23-05-2016 00:51 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
In welke mate is het bij platenspelers in het algemeen normaal dat de trillingen welke worden veroorzaakt door de motor (en worden doorgegeven aan de tafel zelf) worden opgepikt door de naald wanneer deze de LP raakt? Ik ben momenteel al toe aan mijn 3e Pro-Ject Debut Carbon DC speler en bij alle modellen heb ik tot nu toe gemerkt dat er een lichte brom over de speakers mee komt, welke wordt veroorzaakt door de trillingen van de motortjes. Het is geen gigantische brom, maar ik heb er wel mijn vraagtekens bij (er is op het internet overigens ook veel te lezen over deze issues met de Pro-Ject draaitafels). Ik vraag mij echter af of dit een probleem is waar alle draaitafels last van hebben, voordat ik een eventuele overstap maak naar een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:39
Het is weer 3 halen 2 betalen bij Media Markt, dus ik heb maar weer eens wat platen ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nipje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 10:46:
In welke mate is het bij platenspelers in het algemeen normaal dat de trillingen welke worden veroorzaakt door de motor (en worden doorgegeven aan de tafel zelf) worden opgepikt door de naald wanneer deze de LP raakt? Ik ben momenteel al toe aan mijn 3e Pro-Ject Debut Carbon DC speler en bij alle modellen heb ik tot nu toe gemerkt dat er een lichte brom over de speakers mee komt, welke wordt veroorzaakt door de trillingen van de motortjes. Het is geen gigantische brom, maar ik heb er wel mijn vraagtekens bij (er is op het internet overigens ook veel te lezen over deze issues met de Pro-Ject draaitafels). Ik vraag mij echter af of dit een probleem is waar alle draaitafels last van hebben, voordat ik een eventuele overstap maak naar een ander merk.
Bij mijn weten is dat zeker niet bij alle platenspelers het geval, dat brommen. Zou het kunnen doordat het motortje vrij direct op "de plank" gemonteerd is, de trillingen meer doorkomen. Bij een Pro-Ject Debut Carbon zit er geloof ik een klein rubbertje onder, daar kan het best doorheen brommen de plank in (en daar zit je plateau direct op..). Ik denk dat je bij spelers met een subchassis, óf hogere kwaliteit motortjes (?) er minder last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 10:13
Ik heb dezelfde speler en ook een lichte brom over de speakers. Echter alleen hoorbaar tussen nummers in, verder nooit, ook niet tijdens zachte passages.

Aangezien deze speler een betere tracking en een over de gehele linie betere geluidskwaliteit heeft dan iedere andere speler die ik ooit heb gehad vind ik het absoluut geen ramp.

Heb hem nu een jaar en ben er nog steeds happy mee. Ik heb zelf de esprit versie dus met platter van acryl.

Just enjoy the music :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
benedictuz schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:08:
Ik heb dezelfde speler en ook een lichte brom over de speakers. Echter alleen hoorbaar tussen nummers in, verder nooit, ook niet tijdens zachte passages.

Aangezien deze speler een betere tracking en een over de gehele linie betere geluidskwaliteit heeft dan iedere andere speler die ik ooit heb gehad vind ik het absoluut geen ramp.

Heb hem nu een jaar en ben er nog steeds happy mee. Ik heb zelf de esprit versie dus met platter van acryl.

Just enjoy the music :)
Ik heb denk ik hetzelfde probleem als wat jij hier beschrijft. Ik hoor het met name wanneer ik de naald laat zakken op de plaat (net voor het eerste nummer) en inderdaad ook tussen de nummers in. De geluidskwaliteit is inderdaad erg goed maar toch knaagt dit aan me (ik heb ook de esprit versie). Heb jij de rubbertjes onder het motortje vandaan gehaald of het motortje los gehangen in de rubberen band?
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:05:
[...]

Bij mijn weten is dat zeker niet bij alle platenspelers het geval, dat brommen. Zou het kunnen doordat het motortje vrij direct op "de plank" gemonteerd is, de trillingen meer doorkomen. Bij een Pro-Ject Debut Carbon zit er geloof ik een klein rubbertje onder, daar kan het best doorheen brommen de plank in (en daar zit je plateau direct op..). Ik denk dat je bij spelers met een subchassis, óf hogere kwaliteit motortjes (?) er minder last van hebt.
Hij zit inderdaad strak op de plank met daartussen 2 rubbers. Ik wil deze echter niet zomaar verwijderen want naar mijn weten is dit toch helemaal niet de bedoeling? het staat ten slotte niet in de handleiding. Het lijkt een soort noodoplossing voor wanneer de speler te veel lawaai maakt. Vergeet ook niet dat het toch een speler is van ~500 euro, wat in mijn ogen toch zeker al wel hoge kwaliteit zou moeten zijn, of ben ik nou te kritisch voor het bedrag dat ik heb betaald?

[ Voor 4% gewijzigd door Nipje op 23-05-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 10:13
Nipje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:12:
[...]
Ik heb denk ik hetzelfde probleem als wat jij hier beschrijft. Ik hoor het met name wanneer ik de naald laat zakken op de plaat (net voor het eerste nummer) en inderdaad ook tussen de nummers in. De geluidskwaliteit is inderdaad erg goed maar toch knaagt dit aan me (ik heb ook de esprit versie). Heb jij de rubbertjes onder het motortje vandaan gehaald of het motortje los gehangen in de rubberen band?
Geprobeerd maar werd eerder erger.

Voor zo ver ik weet werkt die truc ook alleen bij de oudere versie van de speler. Daar waren het transportschroeven echter in de nieuwste versie zijn de schroeven gewoon onderdeel van de ophanging van de motor.

Maar goed... al de voorheen matig klinkende platen klinken nu ronduit goed en de goed klinkende platen klinken nu uitstekend. Ik zou mij er niet te veel blind op staren. Dat verziekt alleen maar je muziek beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
benedictuz schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:18:
[...]

Geprobeerd maar werd eerder erger.

Voor zo ver ik weet werkt die truc ook alleen bij de oudere versie van de speler. Daar waren het transportschroeven echter in de nieuwste versie zijn de schroeven gewoon onderdeel van de ophanging van de motor.

Maar goed... al de voorheen matig klinkende platen klinken nu ronduit goed en de goed klinkende platen klinken nu uitstekend. Ik zou mij er niet te veel blind op staren. Dat verziekt alleen maar je muziek beleving.
Ja exact, zo had ik het ook begrepen. Om deze reden laat ik de rubbertjes maar lekker zitten. Ik ben het met je eens dat de kwaliteit goed is. Toch blijft het gek dat er zoveel trillingen vrij komen uit het motortje en dat dit ook nog eens verschillend is per model (de een lijkt er wel last van te hebben en de ander niet). Ik had gewoon meer verwacht van een speler van 500 euro :). Maar nogmaals: wellicht ben ik gewoon te kritisch en hebben alle andere spelers weer andere issues.

Kleine toevoeging: heb je het al eens getest zonder stofkap? Ik merk dat mijn stofkap ook wat trillingen versterkt. Wanneer ik deze verwijder bij het spelen is weer net iets minder hoorbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Nipje op 23-05-2016 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Ik heb er met de Project 1.3 ook last van gehad (heeft een losse motor)
Ik heb het motortje nu op een heel dun DVD doosje gezet en nu hoor ik het niet meer.
Blijkbaar dempt het luchtlaagje dat 'gevangen' zit in het doosje genoeg.

Zal ook wel te maken hebben met het matriaal waar het op staat. Een houten plank zal meer vibreren dan een glasplaat (lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:30
Over Pro-ject gesproken, iemand al vernomen van de verticale platenspeler?

Afbeeldingslocatie: http://www.thevinylfactory.com/wp-content/uploads/2016/01/Pro-ject_VTE_photo.jpg

http://www.thevinylfactor...-mountable-turntable-vte/

Prijs had ik ergens gelezen vanaf 330 eu

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:23
Nipje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:27:
[...]
Ik had gewoon meer verwacht van een speler van 500 euro :).
Das het mooie van platenspelers tegenwoordig. Voor 500 euro koop je een "high-end" DVD/BluRay/CD/Media speler vol moderne elektronica.... of een plank met motortje en arm :P

Scheelt natuurlijk ook dat de eerste veelal chinese massaproductie zijn en de laatste vaak toch ergens in Europa in elkaar gezet worden, maar als ik kijk wat er allemaal in mn SL-1700mk2 uit '79 zit en in de Edwards TT1 uit 2015/16... wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Weet niet of je dit al geprobeerd hebt; Bij mijn Pro-Ject Debut III stond in de handleiding dat de transport schroeven volledig verwijdert moesten worden, hierdoor ontstond er bij mij ook een brom bij de stille gedeeltes. Later vond ik ergens op internet dat je de schroeven er gewoon in moet laten zitten maar ze niet helemaal vast moet draaien (net vast genoeg zeg maar) en sindsdien is hij helemaal stil.

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds een maandje nu ook een Pro-Ject Debut Carbon DC en ik heb tot op heden geen merkbare brom gehoord. Zal er eens op letten de volgende keer maar tot nu toe is het geluid echt helemaal ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nipje schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:12:
[...]
Hij zit inderdaad strak op de plank met daartussen 2 rubbers. Ik wil deze echter niet zomaar verwijderen want naar mijn weten is dit toch helemaal niet de bedoeling? het staat ten slotte niet in de handleiding. Het lijkt een soort noodoplossing voor wanneer de speler te veel lawaai maakt. Vergeet ook niet dat het toch een speler is van ~500 euro, wat in mijn ogen toch zeker al wel hoge kwaliteit zou moeten zijn, of ben ik nou te kritisch voor het bedrag dat ik heb betaald?
Verwijderen zou ik zeker niet doen nee. Eerder meer isolatie ertussen om de motor meer los te koppelen. Ik zou er afblijven en het gewoon accepteren en verder genieten.

Over genieten gesproken, vandaag gescoord, deze Sega Megadrive klassieker:
Afbeeldingslocatie: https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/13257011_1013022632121991_4751416_n.jpg?ig_cache_key=MTI1NjY0OTIyNDkxOTMyNDA5Ng%3D%3D.2

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:01:
[...]

... als ik kijk wat er allemaal in mn SL-1700mk2 uit '79 zit en in de Edwards TT1 uit 2015/16... wereld van verschil.
Hoe vevalt die Edwards eigenlijk? Heb je die 1700mk2 nu over? Ik kom hem wel halen. :P

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 23-05-2016 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:34
Vraagje: waar halen jullie snaren voor pickups? Ook bij Thomann? Die hebben eigen merk snaren zie ik met hun logo erop geprint, zijn ook niet al te duur. Maar goed, ik houd me aanbevolen voor alternatieven. Gaat om een Pioneer PL-12D overigens. Die draait wat te snel, maar dat blijkt vaker voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:11:
Heb sinds een maandje nu ook een Pro-Ject Debut Carbon DC en ik heb tot op heden geen merkbare brom gehoord. Zal er eens op letten de volgende keer maar tot nu toe is het geluid echt helemaal ok.
Niet doen en gewoon lekker blijven luisteren. Anders kan het placebo effect in werking treden...
Dat iets op papier een nadelig effect kan hebben betekent niet dat je er last van moet hebben....

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op maandag 23 mei 2016 @ 21:07:
Vraagje: waar halen jullie snaren voor pickups? Ook bij Thomann? Die hebben eigen merk snaren zie ik met hun logo erop geprint, zijn ook niet al te duur. Maar goed, ik houd me aanbevolen voor alternatieven. Gaat om een Pioneer PL-12D overigens. Die draait wat te snel, maar dat blijkt vaker voor te komen.
Ik bestel snaren meestal bij William Thakker en voor de Pioneer PL-12D kost het daar slechts € 12,50 excl. verzendkosten (thakker vervangingssnaar):
https://www.thakker.eu/ri...al-thakker-riemen/a-3538/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
rcor schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:23:
[...]

Ik bestel snaren meestal bij William Thakker en voor de Pioneer PL-12D kost het daar slechts € 12,50 excl. verzendkosten (thakker vervangingssnaar):
Idem hier.
Heb nu zo'n maandje of 9 een Thakker-snaar op mijn TD166.
Ik merk wel dat de speler ondertussen meer moeite heeft om op toeren te komen, maar ik luister dan ook minstens één album per avond, meestal twee............ Vermoedelijk wordt de volgende snaar wel een originele van Thorens. Gewoon, om te vergelijken.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Cap schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:57:
[...]

Hoe vevalt die Edwards eigenlijk? Heb je die 1700mk2 nu over? Ik kom hem wel halen. :P
De 1700 is nu even niet in gebruik, maar moet er nog een plek voor vinden, gaat nog niet weg.
Heb wel een Sony PS-X4 over :-)

Edwards bevalt goed, mis eigenlijk alleen dat hij niet op het einde vanzelf af slaat. Had afgelopen week wel ineens dat de motor niet netjes draaide, vaag iets, beetje schokkerig en te traag. Ging later weer weg.
Is een Premotec/Allied Motion motor (made in Holland :p) en die schijnen in vrij veel draaitafels te zitten en goede kwaliteit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:52
4Br0k3n3rr0r schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:47:
[afbeelding]

Lateralus van Tool, maar dan de gelimiteerde blauwe versie. Geweldige plaat, klinkt ook tien keer zo goed op LP (ik had hem al op cd). Mijn eerste 33,3 toeren gekleurd vinyl!
Super nice dat element en ook die plaat trouwens.
Welke speler is dat als ik vragen mag. Ik heb zelf een 877

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Yannick-ski schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:03:
[...]

Super nice dat element en ook die plaat trouwens.
Welke speler is dat als ik vragen mag. Ik heb zelf een 877
Ik heb de 977 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:19:
[...]

Idem hier.
Heb nu zo'n maandje of 9 een Thakker-snaar op mijn TD166.
Ik merk wel dat de speler ondertussen meer moeite heeft om op toeren te komen, maar ik luister dan ook minstens één album per avond, meestal twee............ Vermoedelijk wordt de volgende snaar wel een originele van Thorens. Gewoon, om te vergelijken.
Ik heb zo'n thakker snaar op een van mijn cassettedecks zitten (Yamaha KX-480, vanuit Yamaha zelf kon ik geen originele snaar meer aan komen) en dat bevalt mij zeer goed moet ik zeggen...

Maar op mijn Thorens TD-318MKI platen speler heb ik een originele Thorens snaar zitten en die houdt het ongeveer één jaar uit waarna deze versleten is en vervangen moet worden (zonder hulp met op gang komen)...
Sinds vorig jaar rond deze tijd een andere nieuwe originele Thorens snaar er op gelegd en die is nog steeds goed (sindsdien help ik nu wel mee met het opgang komen van het draai plateau)... Dus als je er correct mee omgaat gaat de originele Thorens snaar nog best lang mee, ook als je dat niet doet... :)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 24-05-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
rcor schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:23:
[...]
Dank voor de Thakker tips, mooi dat jullie er goede ervaringen mee hebben. Ik bedoelde eigenlijk ook Thakker, maar schreef Thomann. Ook ee Duitse firma, ook met een T... O-) Hoe dan ook, bestelling is geplaatst! De Thakker site werkte bij mij overigens niet goed in het Engels. Kon niet inloggen, winkelwagentje werd niet getoond. In het Duits gelukkig geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
rcor schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:29:
[...]

Ik heb zo'n thakker snaar op een van mijn cassettedecks zitten (Yamaha KX-480, vanuit Yamaha zelf kon ik geen originele snaar meer aan komen) en dat bevalt mij zeer goed moet ik zeggen...

Maar op mijn Thorens TD-318MKI platen speler heb ik een originele Thorens snaar zitten en die houdt het ongeveer één jaar uit waarna deze versleten is en vervangen moet worden (zonder hulp met op gang komen)...
Sinds vorig jaar rond deze tijd een andere nieuwe originele Thorens snaar er op gelegd en die is nog steeds goed (sindsdien help ik nu wel mee met het opgang komen van het draai plateau)... Dus als je er correct mee omgaat gaat de originele Thorens snaar nog best lang mee, ook als je dat niet doet... :)
1 jaar met een snaar?????
Op de Thorens van mijn vader (een speler uit 1978!!!) zit al een eeuwigheid (ergens sinds de jaren 90) de 2e snaar. Ik weet niet het exacte model maar hij lijkt exact op de TD145/TD160
En ik was er pas nog en voor de gein een plaatje aangeslingerd.... no problem.

Dat is nog zo'n Thorens met een plateau van 'gietijzer' waarmee je iemand toch wel heel erg pijn mee kan doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LaFleche schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:05:
[...]

1 jaar met een snaar?????
Op de Thorens van mijn vader (een speler uit 1978!!!) zit al een eeuwigheid (ergens sinds de jaren 90) de 2e snaar. Ik weet niet het exacte model maar hij lijkt exact op de TD145/TD160
En ik was er pas nog en voor de gein een plaatje aangeslingerd.... no problem.

Dat is nog zo'n Thorens met een plateau van 'gietijzer' waarmee je iemand toch wel heel erg pijn mee kan doen :-)
Ja, één jaar... Maar ik moet toegeven dat ik de snaar wel veel op z'n donder heb gegeven (ik heb ook zo'n giet ijzeren draaiplateau) door het draaiplateau geen zwiep te geven bij het opgang komen (de snaar ontlasten)...

Dit doe ik sinds ik de snaar vorig jaar vervangen heb wel en dat helpt echt om de levensduur te verlengen, want de huidige snaar is nog steeds goed... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een jaar is wel heel kort hoor... mijn vorige snaar op mijn TD166 was een Thakker snaar, die heeft het 2 a 3 jaar uitgehouden voordat hij qua snelheid hoorbaar af ging wijken van wat de bedoeling is. Viel mij eigenlijk ook al heel hard tegen. Maar goed, ik help ook nooit het plateau op gang (dat deden mensen vroeger toch ook nooit?!). Toen ik hem er af haalde was hij ook zichtbaar langer (uitgerekt) dan de nieuwe snaar.

Heb er nu een originele Thorens snaar op zitten, eens kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwaar plateau + dunne rubberen snaar = slijten / oprekken snaar, daar doe je nu eenmaal niets aan. Helemaal als ze bedacht hebben dat je snelheid dient te wisselen door de snaar op een ander deel van de pulley te trekken.

Natuurlijk zijn er nog veel Thorens draaitafels die minstens 10 jaar geen nieuwe snaar hebben gehad (en in die tijd voornamelijk stil hebben gestaan). Maar die lopen natuurlijk niet echt op de goede snelheid / wisselen niet meer goed van toeren. Of men het hoort / er last van heeft, dat is een tweede.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 26-05-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Het is nog verdomd lastig om een leuke 2ehands platenspeler op de kopte tikken joh. Ik ben hier nu al een tijdje naar op zoek maar regelmatig worden bizarre prijzen gevraagd. Op marktplaats is het tevens ook niet bij te houden, wanneer ik iets zie is het vaak al verkocht wanneer ik contact zoek met de aanbieder :). Jammer, ik zou het wel leuk vinden een mooi retro ding in huis te halen. Mocht een van jullie nog wat hebben staan dan hoor ik dat natuurlijk graag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In welke omgeving zoek je en naar wat voor soort platenspeler ben je op zoek? Ik bedoel er is heel veel retro (ik schaar daar toch alles wel onder van voor 1985) maar die kunnen er heel verschillend uitzien van oerou(d)bollig tot hyper"modern". ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Cap op 26-05-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Vandaag heb ik mijn Audio-technica 440MLb element ontvangen. Indruk van het geluid volgt, maar ik heb even een vraag over de headshell kabeltjes die erbij zaten. Het ene klemmetje is veel wijder dan die aan het andere eind. De wijde past prima om de element pinnetjes, maar het andere klemmetje past niet om het headshell pinnetje.

Ik heb wat zitten klooien met een klein plat schroevendraaiertje maar ik krijg het klemmetje niet verder uit elkaar. Hoe doen jullie dit normaal gesproken? Met een klein priempje wellicht? De tangen die ik in huis heb zijn helaas te groot/grof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 13-10 13:49

Wimmel

Hello

Cocktailprikker. Deze moet je eigenlijk ook altijd gebruiken wanneer het iets strakker moet, dan loop je minder snel het risico dat je hem dichtknijpt.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Cap schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:12:
In welke omgeving zoek je en naar wat voor soort platenspeler ben je op zoek? Ik bedoel er is heel veel retro (ik schaar daar toch alles wel onder van voor 1985) maar die kunnen er heel verschillend uitzien van oerou(d)bollig tot hyper"modern". ;)
Omgeving Tilburg :). Er is inderdaad veel te vinden, maar vaak voor meer dan de hoofdprijs. Ik ben natuurlijk bereid er wat geld voor neer te tellen, maar ik heb tot nu toe altijd het idee dat ik wordt afgezet. Dat maakt de zoektocht een beetje moeilijk momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar wat wil je dus? Wil je iets in de echt dure klasse, dus draaitafels die normaal voor 500+ euro weggaan (veelal merken als Micro Seiki, Linn en dergelijke), of iets in de klasse net daaronder (voor veel mensen ook de dure klasse, zeg de Technics SL-1200, Thorens TD-160 of een goede Denon) of wil je iets wat nog wel goed is maar betaalbaar, dus zeg tot rond de 150 euro? Ik bedoel, een platenspeler die netjes platen afspeelt voor nog geen 50 euro is zo te vinden, dat is het probleem niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Cap schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:21:
Ja maar wat wil je dus? Wil je iets in de echt dure klasse, dus draaitafels die normaal voor 500+ euro weggaan (veelal merken als Micro Seiki, Linn en dergelijke), of iets in de klasse net daaronder (voor veel mensen ook de dure klasse, zeg de Technics SL-1200, Thorens TD-160 of een goede Denon) of wil je iets wat nog wel goed is maar betaalbaar, dus zeg tot rond de 150 euro? Ik bedoel, een platenspeler die netjes platen afspeelt voor nog geen 50 euro is zo te vinden, dat is het probleem niet. :)
Oh sorry :'). Ik zoek wel echt een speler welke een zeer goede geluidskwaliteit zal bieden. Ik hoop dat te kunnen vinden in de "klasse net daaronder" welke jij hierboven omschrijft, ik vind de Technics SL-1200 bijvoorbeeld op het oog een erg mooie speler. Mijn budget ligt echter wel rond de 500 euro, niet meer dan dat in ieder geval. Natuurlijk hoop ik daar onder te blijven, maar ik weet niet of ik dan qua geluidskwaliteit veel in moet leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Nipje op 27-05-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Nipje schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:42:
[...]

Oh sorry :'). Ik zoek wel echt een speler welke een zeer goede geluidskwaliteit zal bieden. Ik hoop dat te kunnen vinden in de "klasse net daaronder" welke jij hierboven omschrijft, ik vind de Technics SL-1200 bijvoorbeeld op het oog een erg mooie speler. Mijn budget ligt echter wel rond de 500 euro, niet meer dan dat in ieder geval. Natuurlijk hoop ik daar onder te blijven, maar ik weet niet of ik dan qua geluidskwaliteit veel in moet leveren.
Hoe ik het een beetje zie is dat je je eerst af moet vragen wat je allemaal wilt, vind je het belangrijk dat er een start/stop knop op zit, wil je dat die volautomatisch is, of maakt dat niet uit?

In mijn ervaring is alles wat er minder aan mechaniek in zit, een winst op je geluidskwaliteit. ik zal dan ook niet snel een thorens, denon, of volautomatische pro-ject aanraden.

Wanneer de motor los staat van de speler geeft deze ook minder merkbare of potentiele brommen, zo ben ik bij de Pro-ject RPM 1 Carbon uitgekomen (449,-). Doel was om iets hoger in te zetten, maar het aanschaffen van een pro-ject voorversterker, phono-voorversterker, maakte het totaal plaatje al rond de 1000,- om platen te kunnen draaien, vond het in die zin wel mooi geweest. Maar hou daar dus ook rekening mee, een goede pre-amp kan ook een wereld van verschil maken.

Ik heb eigenlijk van alles weten te beluisteren in mijn zoektocht naar een platenspeler, clearaudio, thorens, pro-jects, marantz, rega, etc. De uitschieter was voor mij toch wel de Takumi TT Level2 van RIk Stoet. Had hem ge-preordered omdat de eerste batch al snel uitverkocht was, maar na enkele maanden wachten en niet echt zicht op wanneer de nieuwe spelers zouden arriveren besloten voor pro-ject te gaan en een klein beetje geld over te houden. :P

Oh en over die SL1200. Ik heb ze gebruikt als dj-draaitafels, ik vind het lastig voor te stellen dat je die op een high-end set als draaitafel wilt gebruiken, in mijn ogen zijn die dingen voor dj's, wat moet je anders met je pitch etc. Zonde van het geld lijkt mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Nipje schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:42:
[...]

Ik heb vorig jaar via MP de volgende deal gemaakt voor € 175,00:

- TD166, geen heel mooie kap, element en snaar aan vervanging toe.
- Incl. The Wall (Pink Floyd) en The White Album (Beatles), beide NM.

Vervolgens heb ik zelf de bodemplaat vervangen voor lekker dik MDF. Ook heb ik de bekabeling vervangen. Tenslotte heb ik aansluitingen gemaakt in de plinth voor audio en 230V. Ik vind losse aansluitkabels nu eenmaal mooier ;) .

Al met al voor mij een leuke prijs, leuk project en en mooie platenspeler. Deze is nu lekker stevig, is voorzien van een goed element (AT95E), heeft geen irritante bijgeluiden en ziet er mooi uit (hoezo 'subjectief' :P ).

O ja, ff een open deur intrappen: geluidskwaliteit is tot op zekere hoogte subjectief en wordt voor een heel groot deel bepaald door (de combinatie van) element, (voor)versterker en boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Inverted_World schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:10:
[...]

Hoe ik het een beetje zie is dat je je eerst af moet vragen wat je allemaal wilt, vind je het belangrijk dat er een start/stop knop op zit, wil je dat die volautomatisch is, of maakt dat niet uit?

In mijn ervaring is alles wat er minder aan mechaniek in zit, een winst op je geluidskwaliteit. ik zal dan ook niet snel een thorens, denon, of volautomatische pro-ject aanraden.

Wanneer de motor los staat van de speler geeft deze ook minder merkbare of potentiele brommen, zo ben ik bij de Pro-ject RPM 1 Carbon uitgekomen (449,-). Doel was om iets hoger in te zetten, maar het aanschaffen van een pro-ject voorversterker, phono-voorversterker, maakte het totaal plaatje al rond de 1000,- om platen te kunnen draaien, vond het in die zin wel mooi geweest. Maar hou daar dus ook rekening mee, een goede pre-amp kan ook een wereld van verschil maken.

Ik heb eigenlijk van alles weten te beluisteren in mijn zoektocht naar een platenspeler, clearaudio, thorens, pro-jects, marantz, rega, etc. De uitschieter was voor mij toch wel de Takumi TT Level2 van RIk Stoet. Had hem ge-preordered omdat de eerste batch al snel uitverkocht was, maar na enkele maanden wachten en niet echt zicht op wanneer de nieuwe spelers zouden arriveren besloten voor pro-ject te gaan en een klein beetje geld over te houden. :P

Oh en over die SL1200. Ik heb ze gebruikt als dj-draaitafels, ik vind het lastig voor te stellen dat je die op een high-end set als draaitafel wilt gebruiken, in mijn ogen zijn die dingen voor dj's, wat moet je anders met je pitch etc. Zonde van het geld lijkt mij. ;)
In de eerste instantie ben ik met dat zelfde idee een platenspeler gaan zoeken: zo weinig mogelijk mechaniek. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Pro-Ject Debut Carbon DC, maar na meerdere keren ruilen bij de winkel blijf ik last hebben van een brom (de motor zit hier inderdaad wel in het paneel zelf vast, wat wellicht een nadeel is). Ik heb niet direct behoefte aan mechaniek, dus als je het zo bekijkt zou Pro-Ject de perfecte keuze moeten zijn. De brom zit me echter zo erg dwars dat ik het vertrouwen er in een beetje aan het verliezen ben en ik niet meer van de muziek kan genieten. Mijn hoop was wellicht met de meer retro spelers wat minder issues tegen te komen, maar dat zal vast niet zo zijn. Wellicht moet ik de invloeden op het geluid maar leren accepteren en toch bij de Pro-Ject blijven? Of zijn er wel zeker retro spelers welke op elk vlak echt perfect zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Nipje schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:27:
[...]

In de eerste instantie ben ik met dat zelfde idee een platenspeler gaan zoeken: zo weinig mogelijk mechaniek. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Pro-Ject Debut Carbon DC, maar na meerdere keren ruilen bij de winkel blijf ik last hebben van een brom (de motor zit hier inderdaad wel in het paneel zelf vast, wat wellicht een nadeel is). Ik heb niet direct behoefte aan mechaniek, dus als je het zo bekijkt zou Pro-Ject de perfecte keuze moeten zijn. De brom zit me echter zo erg dwars dat ik het vertrouwen er in een beetje aan het verliezen ben en ik niet meer van de muziek kan genieten. Mijn hoop was wellicht met de meer retro spelers wat minder issues tegen te komen, maar dat zal vast niet zo zijn. Wellicht moet ik de invloeden op het geluid maar leren accepteren en toch bij de Pro-Ject blijven? Of zijn er wel zeker retro spelers welke op elk vlak echt perfect zijn?
Tja, lastig te zeggen wat je moet doen. Ik ervaar zelf bij laag volume geen brom, bij hoger volume soms, dit heeft met de ondergrond van de speler te maken, trilling van speakers die door hout van mijn kast weer terecht komen bij de naald. Maar simpelweg een keer kloppen op de kast, of een deurtje open/dicht doen, kan hoorbij zijn via de speakers. Mijn vader heeft de pro-ject RPM 5.1 dan zit je meteen op 730,- voor de speler. Die had daar minder tot geen last van.

Er zijn opties als zoals dit:

http://www.acrylteller.co...ATTER-for-Pro-Ject-RPM-13

Een acryl plateau kan dat helpen te voorkomen, en je bent af van het gebruik van een mat. Nou moet ik zeggen dat ik dit niet heb kunnen vergelijken of testen.

Ik kan je vooral eens aanraden langs een speciaalzaak te gaan en te luisteren/vergelijken. Enige grote probleem is dat ze altijd meer high-end speakers/versterker hebben staan dan je waarschijnlijk thuis hebt.Mijn ervaring is wel dat als je tot meerdere keren toe niet tevreden bent met een bepaalde speler, het wel waarschijnlijk tijd is voor iets anders :P .

Je zou ook eens op Marktplaats kunnen kijken, zie daar toevallig een clearaudio staan, wat onbekender, meer high-end merk, dat soort kansjes kunnen ook leuk zijn. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Inverted_World op 27-05-2016 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij bijvoorbeeld de door jullie aangehaalde SL-1200 en andere spelers van een dergelijke kwaliteit (met een goede totaal stille motor) heb je geen last van motor brom, punt. Dus nee, op dat gebied hoef je geen concessies te doen, ik zou dat zelf overigens ook niet acceptabel vinden maar dat is een persoonlijke kwestie: ook mét wat motorbrom kan iemand een platenspeler natuurlijk prima vinden klinken.

Ik ben het niet eens met de stelling dat je voor goede kwaliteit per se naar een handmatige draaitafel moet kijken, oftewel dat elke vorm van mechanisme betekent dat je inlevert op geluidskwaliteit. Niet waar. Er zijn zat draaitafels met automatische afslag, automatische lift, automatische return of zelfs volautomaten die perfect klinken en waar je wat dat betreft helemaal niks inlevert op geluidskwaliteit. Het gaat dan om contactloze systemen waarbij het mechanisme pas aan arm / plateau gekoppeld wordt op het moment dat de naald zich in de uitloopgroef bevindt. Tijdens het spelen is het mechaniek volledig ontkoppeld en doet helemaal niets.

Smaken verschillen, maar ik stel zelf op zijn minst een automatische afslag erg op prijs. Ik kan ook prima begrijpen dat iemand het helemaal handmatig wil houden vanwege de ultiem simpele implementatie, of het gewoon niet belangrijk vindt, maar het argument geluidskwaliteit is wat dat betreft echt niet geldig.
[...]

Nog een opmerking over dit. We hebben het hier over een budget van 500 euro dus high end (in de normaal gebruikte betekenis van het woord) gaat het sowieso niet worden. En dat gebash op de 1200 dat het maar een DJ dingetje is en dus niet goed zou kunnen klinken is onzin. In diezelfde prijsklasse noem je een RPM1 Carbon (uiteraard ook bij lange na geen high end) en daar durf ik hem gerust naast te zetten.

Hoe het wel zit? Nou, gelukkig is High End helemaal niet nodig voor heel mooi geluid. Of je nou een Thorens TD-dinges, een Technics SL-1200 dings, een Project dinges Carbon een Dual 70x of een Denon DP- of Sony PS-X nogwat hebt, of zelfs een stap goedkoper, ze kunnen allemaal uitstekend klinken maar ook belabberd. Het zit hem vooral in details, in hoe de complete keten van groef tot oor in elkaar zit. En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit en staat van het vinyl zelf.

Kortom: ook met een klein budget kan je een uitstekend klinkend systeem in elkaar zetten. Gelukkig maar.

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 27-05-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Cap schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:32:

Smaken verschillen, maar ik stel zelf op zijn minst een automatische afslag erg op prijs. Ik kan ook prima begrijpen dat iemand het helemaal handmatig wil houden vanwege de ultiem simpele implementatie, of het gewoon niet belangrijk vindt, maar het argument geluidskwaliteit is wat dat betreft echt niet geldig.
Eigen ervaring is dat volledig handmatig inderdaad niet altijd even praktisch is. Je moet er wel even bij blijven. Het dwingt je dan weer wel uit je stoel te komen en een ander stukje muziek op te zetten :+ . Maar ik zou deze keuze inderdaad niet hebben gemaakt als ik een plaatje alleen op zou zetten als geluidsbehangetje. De kans is dan gewoon groot dat je zo druk bezig bent, dat je gewoon vergeet de speler uit te zetten. Omdat ik er echt voor ga zitten, komt dat bij mij eigenlijk niet voor.

Reden dat de 2e speler die ik kocht, volledig handmatig is, is simpel: wat er niet in zit, kan niet kapot gaan.
Ik vond het gaaf op dat ding op te knappen en het verschil te zien tussen het mechanisme van de Dual 704 en de TD166 (welk mechanisme ;) ). En ook wilde ik zelf eens een belt-drive ervaren.

Voor mij geldt dat ik blij ben dat ik nu zowel een Dual 704 als een TD166 heb. Allebei prachtige spelers, met elk hun voor- en nadelen. En ja, als je voor modern gaat, moet je deze spelers dus vooral niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Cap schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:32:
Bij een SL-1200 en andere spelers van een dergelijke kwaliteit (met een goede totaal stille motor) heb je geen last van motor brom, punt. Dus nee, op dat gebied hoef je geen concessies te doen, ik zou dat zelf overigens ook niet acceptabel vinden maar dat is een persoonlijke kwestie: ook mét wat motorbrom kan iemand een platenspeler natuurlijk prima vinden klinken.

Ik ben het niet eens met de stelling dat je voor goede kwaliteit per se naar een handmatige draaitafel moet kijken, oftewel dat elke vorm van mechanisme betekent dat je inlevert op geluidskwaliteit. Niet waar. Er zijn zat draaitafels met automatische afslag, automatische lift, automatische return of zelfs volautomaten die perfect klinken en waar je wat dat betreft helemaal niks inlevert op geluidskwaliteit. Het gaat dan om contactloze systemen waarbij het mechanisme pas aan arm / plateau gekoppeld wordt op het moment dat de naald zich in de uitloopgroef bevindt. Tijdens het spelen is het mechaniek volledig ontkoppeld en doet helemaal niets.

[...]

Nog een opmerking over dit. We hebben het hier over een budget van 500 euro dus high end (in de normaal gebruikte betekenis van het woord) gaat het sowieso niet worden. En dat gebash op de 1200 dat het maar een DJ dingetje is en dus niet goed zou kunnen klinken is onzin. In diezelfde prijsklasse noem je een RPM1 Carbon (uiteraard ook bij lange na geen high end) en daar durf ik hem gerust naast te zetten.

Hoe het wel zit? Nou, gelukkig is High End helemaal niet nodig voor heel mooi geluid. Of je nou een Thorens TD-dinges, een Technics SL-1200 dings, een Project dinges Carbon een Dual 70x of een Denon DP- of Sony PS-X nogwat hebt, of zelfs een stap goedkoper, ze kunnen allemaal uitstekend klinken maar ook belabberd. Het zit hem vooral in details, in hoe de complete keten van groef tot oor in elkaar zit. En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit en staat van het vinyl zelf.

Kortom: ook met een klein budget kan je een uitstekend klinkend systeem in elkaar zetten. Gelukkig maar.
Het zal wellicht mijn mening zijn, of misschien neem ik teveel over van anderen. Ik heb mij in meerdere winkels laten vertellen dat hoe meer high-end je je geluid wilt, hoe meer manual je gaat. Als je dan vervolgens kijkt naar high-end spelers, zie je aan de top enkel manual spelers, geen enkele automatische meer. Je kan mij niet vertellen dat dat compleet zonder reden wordt gedaan.

Verder is in mijn optiek het heel simpel, zolang je bron goed is, kun je altijd uitbouwen. Je kunt in bepaalde budgetten denken natuurlijk, als je prachtige PMC speakers hebt staan of iets dergelijks en je komt vervolgens met een 150,- platenspeler met wegwerp naald, en een simpele pre-amp dan haal je echt het minimale uit je vinyl. Ik denk niet echt in "het kan allemaal uitstekend klinken". Maar meer, hoe klinkt het het beste binnen een bepaald budget. En als je gemak als hoge prioriteit hebt, dan is dat ook prima.

Verder doe ik de SL1200 niet af als "DJ-dingetje", het waren de beste meest toon-aangevende DJ-spelers die er zijn geweest, waarop tig OEM klonen volgde, met een reden. Ik heb ze altijd gebruikt met veel plezier. Ik zeg alleen dat in een HiFi setting het naar mijn mening een waste of money is. En ik ben er van overtuigd dat er binnen dat budget spelers zijn die beter klinken. Het beste uiteindelijk is om zelf te luisteren en te vergelijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:10
Als de speler eenmaal aan het spelen is, zie ik weinig reden waarom de spulleboel die ervoor zorgt dat'ie automatisch een naald kan laten zakken, invloed heeft op het geluid.

Het zal eerder een eigenschap van de potentiële koper zijn, die juist een zo "puur" mogelijke speler wil hebben dat fabrikanten voornamelijk manuele spelers uitbrengen in die markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Raymond schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:11:
Als de speler eenmaal aan het spelen is, zie ik weinig reden waarom de spulleboel die ervoor zorgt dat'ie automatisch een naald kan laten zakken, invloed heeft op het geluid.

Het zal eerder een eigenschap van de potentiële koper zijn, die juist een zo "puur" mogelijke speler wil hebben dat fabrikanten voornamelijk manuele spelers uitbrengen in die markt :)
Agreed, maar het zal wel te maken hebben met het design van de speler, waar bij automatische spelers sneller vast moeten houden aan bepaalde ontwerpen die wellicht minder ideaal zijn, evenals dat de elementen en mechanische onderdelen in een automatische speler ook geld kosten, dat zijn geen goedkope onderdelen, dat zelfde geld kan bij een manual speler zitten in de betere arm, ter voorbeeld. :) Waardoor je binnen een bepaald budget wellicht meer kwaliteit kunt halen uit een manual speler, maar wel ten kostte van de gemakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Inverted_World op 27-05-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met die praatjes in die winkels kan ik eerlijk gezegd niet zoveel. Het is veel te algemeen en gebaseerd op hun eigen aanbod en wat vervelende "audiofiele" aannames. Ik heb persoonlijk erg veel ervaring met een heleboel draaitafels, en hoe meer ervaring ik opdoe, hoe minder behoefte ik heb om zo'n winkel in te stappen en van die verhaaltjes aan te horen. Het leidt in 95% van de gevallen tot ergernis en teleurstelling.

Wat de 1200 betreft ben ik het met je eens: ik vind een SL-1200 ook niet goedkoop, die dingen zijn populair. Maar ik vind een RPM1 Carbon ook zeker geen koopje voor wat het is, dan weet ik nog wel een hele zwik alternatieven. Dus tja, wat is het "beste"? Dat bestaat niet, c.q. is nogal subjectief.

Want het "beste binnen een bepaald budget" klinkt leuk maar dat is letterlijk beschouwd een heel moeilijk verhaal van een miljoen variabelen met maar 1 enkele "beste" uitkomst! Dus dat is net zoveel waard als "het kan allemaal uitstekend klinken".

Met "allemaal" bedoelde ik niet elke draaitafel, maar ik noemde een rits waarvan bekend is dat ze werkelijk allemaal goed kunnen klinken, als aan een aantal randvoorwaarden voldaan is. Mijn stelling is juist dat ook met een veel lager dan "high end" budget iets werkelijk goed klinkends te verkrijgen is, of dat werkelijk het allerbeste is wat uberhaupt mogelijk is voor dat geld dat zal je natuurlijk nooit weten, je zal dan eerst oneindig veel combinaties tot in den treure uit moeten testen.

En mijn andere stelling is dat de draaitafel (lang!) niet alles bepaalt, en dat het samenspel van het geheel, met duizend variabelen als vinyl persing, vuil, uitlijning van het element, de afstelling van de naalddruk en AS, de bekabeling, de phono pre. de afsluitweerstand en afsluitcapaciteit, de versterking, de luidsprekers, de opstelling van de luidsprekers en de luisterplek, de akoestiek, de oren en smaak van de luisteraar, een veel grotere rol speelt dan de keuze tussen goede draaitafel A of goede draaitafel B of C.

Kortom goede kans dat ik met veel meer plezier luister naar een met liefde én kennis afgestelde set waarop een tweedehands Thorens TD-160 van 200 euro is aangesloten, dan naar een set van iemand die de portemonnee heeft getrokken voor een draaitafel van 2000 euro en die zonder kennis van details op zijn bestaande set heeft aangesloten. Dat is naar mijn ervaring de werkelijkheid.
Raymond schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:11:

Zo is het, neem bijvoorbeeld het argument van Vintage1967 die iets zegt als: ik hou van simpel en met zo'n handmatige kan er zo min mogelijk stuk gaan, zo'n automaat geeft me de kriebels. Dat kan ik me prima voorstellen maar het is vooral een eigenschap van de koper inderdaad. :P

Maar er zijn best tussenoplossingen, het hoeft niet óf helemaal handmatig óf volautomatisch: bijv. Thorens en Denon hebben een aantal vintage spelers waar een auto-lift mechanisme in zit aan het einde van de plaat, zeer eenvoudig en o-zo handig (vind ik dan). En er bestaan ook losse liftjes die je op een bestaande handmatige draaitafel kan zetten. Kost wel (te) veel maar voor iemand die een handmatige draaitafel heeft en een niet-opletten probleem is het een uitkomst. Veel mensen zien trouwens een relatief simpele auto-lift / auto-return als het optimale compromis tussen eenvoud van de techniek aan de ene kant en gebruiksgemak aan de andere. Ik kan dat wel begrijpen.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 27-05-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Heb nog wel een Sony PS-X4 staan, halfautomatische direct-drive tafel. Goed zwaar, met een deftig element klinkt die wel lekker.

Volgens mij moet ik alleen het mechaniek van de automatisch afslag een keer her-vetten die blijft hangen, mijn gok is dat het huidige vet iets te sticky is geworden.

En inderdaad, een 'de beste' is lastig, hoop variabelen, maar ook meningen. Zoals het eerder genoemde automatiek van de arm, maar ook een direct drive vs belt drive discussie en natuurlijk nog de eigen wensen en rest van de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Juist een Thorens is dan een aanrader OMDAT er weinig techniek in zit... Mijn Thorens TD-318 heeft alleen automatische afslag en geloof me, die speler klinkt gewoon super! Ik zou geen andere platen speler willen hebben...
Wanneer de motor los staat van de speler geeft deze ook minder merkbare of potentiele brommen, zo ben ik bij de Pro-ject RPM 1 Carbon uitgekomen (449,-).
Bij een Thorens TD-14X / TD-16X / TD-31X / TD-32X is de motor ook ontkoppeld, maar dan in de platen speler behuizing, waar bij de arm en draai plateau middels een geveerd subchassis apart van de motor is geplaatst...

In principe maakt het niet uit hoe de motor ontkoppeld is, mits het maar goed uitgevoerd is... Daarnaast is het ook een kwestie van ergens een goed gevoel bij hebben...
Ik heb dat dan weer bij Thorens en niet bij een Pro-ject RPM 1 carbon... Het voordeel van zo'n Thorens is dat de motor niet per ongeluk verzet kan worden waardoor de snaar wat losser komt te staan...
De Technics SL-1200 is een platen speler die in 1972 (als ik mij niet vergis) op de markt gezet is als mid-end hifi draaitafel met boven gemiddelde geluidskwaliteit... Hij was zo robuust en de motor was zo sterk dat dj's hun ogen ook op deze speler lieten vallen... Zeker na de komst van de MKII versie...

Neemt niet weg dat de Technics SL-1200 100% zeker audiofile kwaliteiten heeft... In combinatie met het juiste HIFI-element komt de SL-1200 volledig tot recht en klinkt het gewoon TOP! Een absolute aanrader dus, mits je hem voor de juiste prijs op de kop kunt tikken... :)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 27-05-2016 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
SL1200-SL1800 is gewoon een leuke reeks. Bij voorkeur de mk2 modellen. Al zijn de 1300-1400-1500 meen ik wel wat storingsgevoeliger. (mag het na bijna 40 jaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27
... of volautomatische pro-ject aanraden.
Zou ik ook niet aanraden, want die bestaan niet. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Kijk ook eens naar een dual 701. Dit is 1 van de beste duals ooit gemaakt. Hij is volautomatisch en een direct drive, maar heeft een (inmiddels beroemde) stille motor. Tevens zijn er alleen maar degelijke onderdelen gebruikt, veel metaal. Heeft een platter van 3kg en schijnt stiller te spelen dan de meeste Thorens. Staat genoeg over op internet. Worden helaas niet zoveel meer aangeboden en de prijs is ook omhoog gegaan. Er staat er 1 gereviseerde op marktplaats met een shureviii element voor 400€. Nog steeds een goede prijs voor de tafel denk ik, want je kan hier qua elementen in de toekomst ver in omhoog. Maw je hebt geen andere draaitafel meer nodig. Je moet wel een beetje van het design houden.

(Edit) een dual cs5000 schijnt ook een hele goede tafel te zijn. Tevens iets moderner qua design en iets goedkoper.

Edit2 bij nader inzien is €400 wellicht toch iets teveel voor die dual 701, de kans dat de motor stuk gaat na 40 jaar is toch wel aanwezig en vervanging is eigenlijk niet mogelijk..

[ Voor 17% gewijzigd door PeterC86 op 29-05-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kanttekening: Dual is goed maar vooral de automaten moeten wel goed onderhoud gehad hebben, of je moet zelf heel handig zijn. Onderhoud van een Dual automatiek is niet voor de beginners. :)

En 400 euro voor een 701 is een belachelijke prijs. Doe dat door 2. De CS-5000 zal je net zoveel kosten, groot verschil is dat een belt drive met quartz lock is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
Naja hij is een stuk beter nog dan een thorens td-160 en die gaan vanaf €200 dezer dagen zonder degelijk element. Deze is met een shure viii element en gereviseerd volgens de aanbieder. In Duitsland gaan ze ook vanaf €300 zie ik. Vraag en aanbod houden we het maar op... Maar inderdaad de spelers vragen wel wat onderhoud, dat niet heel moeilijk is, maar ook niet voor een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een stuk beter dan een TD-160, dat kan je niet zo simpel stellen vind ik. Het is maar wat je daaronder verstaat natuurlijk, beter. Zo hou ik veel meer van direct drive dan van snaar aangedreven spelers, voor mij is dat dus "beter" ... maar ik weet ook wel dat genoeg anderen precies het omgekeerde vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterC86 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 18:10:
Naja hij is een stuk beter nog dan een thorens td-160 en die gaan vanaf €200 dezer dagen zonder degelijk element. Deze is met een shure viii element en gereviseerd volgens de aanbieder. In Duitsland gaan ze ook vanaf €300 zie ik. Vraag en aanbod houden we het maar op... Maar inderdaad de spelers vragen wel wat onderhoud, dat niet heel moeilijk is, maar ook niet voor een beginner.
Cap schreef op zondag 29 mei 2016 @ 19:24:
Een stuk beter dan een TD-160, dat kan je niet zo simpel stellen vind ik. Het is maar wat je daaronder verstaat natuurlijk, beter. Zo hou ik veel meer van direct drive dan van snaar aangedreven spelers, voor mij is dat dus "beter" ... maar ik weet ook wel dat genoeg anderen precies het omgekeerde vinden. :)
Ik sluit me aan bij Cap... Er is niet echt zomaar te zeggen dat een Dual 701 beter is dan een Thorens TD-160... Zo'n Thorens TD-160 heeft veel meer upgrade potentie dan een Dual 701... Als hij al fabriek af al beter zou zijn, dan kan dat met mogelijke upgrades alleen maar beter worden... Mits goed uitgevoerd...

En ter bevestiging:
Ik heb zelf de volgende platen spelers:
- Thorens TD-318MKI: snaar aangedreven speler
- Akai AP-D210C: direct drive
- Dual 1226: idler wheel drive
- Kenwood KD-42R: direct drive

Ik kan je verzekeren dat alle spelers zo hun eigen kwaliteiten hebben, waarbij de Thorens de beste van het stel is qua demping, ontkoppeling van de componenten en geluidskwaliteit...

Kijken we naar de stabiele loop snelheid doet geen enkele speler uit mijn lijstje het slecht... Waarbij de direct drive modellen het net iets beter doen dan de Dual en de Thorens...
In principe maakt het niets uit welke aandrijving je hebt mits, de snaar / idler wheel en de motor nog in goede werkende staat zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 30-05-2016 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Een mooie td160 is niet verkeerd hoor (als ik die van mijn vader zie tenminste)
Op mp staan er een aantal tussen de 250 en 300 euro.
Heb je mijn inziens een betere koop dan die project mdf plankjes met standaard ortofon red elementje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LaFleche schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:47:
Een mooie td160 is niet verkeerd hoor (als ik die van mijn vader zie tenminste)
Op mp staan er een aantal tussen de 250 en 300 euro.
Heb je mijn inziens een betere koop dan die project mdf plankjes met standaard ortofon red elementje.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan... Nog mooier is een Thorens TD-31X / TD-32X serie, ook voor die prijzen te vinden op marktplaats... Deze zijn fabriek af beter..

MAAR: als je zelf handig bent en je vindt het niet erg om zelf wat te hobbyen, kun je met een TD-14X of TD-16X speler dezelfde geluidskwaliteit of zelfs nog een betere geluidskwaliteit krijgen... Mits je weet wat doet en het goed uitvoert... :) Met name de demping en stijfheid van de speler is op veel hoger niveau te krijgen als je het goed aanpakt, maar zoals gezegd voor de "Handige Harry"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:58
Kan iemand de juiste links plaatsen naar informatie over het upgraden van een Thorens TD 160? Ik vind zelf veel tegenstrijdige informatie (behalve het verzwaren van de bodemplaat), met name over de vering (wel geen schuim) en demping (wel/geen extra demping van het subchassis). Ook over aanpassing van de motorsturing lees ik verschillende ervaringen (niks aan doen, aanloopcondensator vervangen, HAT unit plaatsen).

Ik ga een Thorens TD 160 super (met af fabriek al een betere behuizing en bodemplaat) overnemen van een vriend (met SME series III arm en Grado Wood element - jammie!) en wil deze wel de nodige aandacht geven. Een vers riemetje en eventueel betere interlinks (plug je zo in de SME) staan in ieder geval op het programma. De mat kijk ik even aan, die schijnt van een Super al beter te zijn dan standaard. Het is natuurlijk ook zonde om alle af fabriek verbeteringen teniet te doen (kan ik net zo goed een gewone TD 160 op de kop tikken).

Ik ben benieuwd hoe deze zich verhoudt tot mijn Rega RP3 met Ortofon 2M Bronze en de nodige upgrades (Groovetracer subplatter, Acryl platter, dual belt drive en Project Speed Box SE II). Ik wil deze Rega mogelijk nog voorzien van een RP6 plinth. Vooral omdat ik die er beter uit vind zien. Ik verwacht geen verbeteringen qua geluid eigenlijk omdat ik al een Speed Box gebruik.

[ Voor 20% gewijzigd door coinman63 op 30-05-2016 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja welke "upgrades" echt verbeteringen zijn is hoogst discutabel eigenlijk. Het dempen van het subchassis betekent al snel het verzwaren ervan, en dat verandert de eigenfrequentie van het verende geheel met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien. De vering kwam met schuimpjes, die schuimpjes zijn indien nooit vernieuwd oud en ingezakt, daar kunnen dus nieuwe schuimpjes in. Ze dempen de vering, demping is wenselijk.

Ik heb de indruk dat er - los van de cosmetische upgrades en het vele poetswerk - nogal eens teveel "geklooid" wordt aan Thorensen.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 30-05-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:58
Dat is ook wat ik vermoed. Cosmetisch kun je natuurlijk helemaal los gaan. De speler die ik overneem is nog in zeer goede conditie, dus ik wil er niet te veel aan verpesten. Lagerolie verversen was ik nog vergeten, net als een algehele reiniging. Daar laat ik het denk ik voorlopig bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het zelf eigenlijk ook zonde als er teveel aan het uiterlijk veranderd wordt, zie dat toch een beetje analoog aan het extra spoilers en velgen plaatsen op auto's e.d., ook niet mijn ding. Maar smaken verschillen.

Je vroeg nog naar een link, en hoewel ik het dus niet per se aanbeveel bij deze:

http://www.audiofriends.nl/audiofriends/thorenstd160/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Wat ik me afvraag waar hebben jullie die spelers op aangesloten en welke luidsprekers?
Ik heb dan een vintage Akai toren van begin jaren 80 en zoek daar tzt dus ook nog luidsprekers bij en mijn draaitafeltje klinkt voor mij echt niet verkeerd.
Natuurlijk is dit voor jullie waarschijnlijk eerder Intertoys kwaliteit en ik geloof jullie blindelings dat jullie draaitafel/pickup (wat is eigenlijk de juiste benaming? :P) echt veel beter zal klinken maar ik vraag me af hoeveel beter is dat dan (iemand die ook vintage heeft staat naast het echte werk)?

Voor mij zal een goede (nieuwe) naald al een (hele?) verbetering zijn waarschijnlijk en later de andere luidsprekers en dan zal het voor mij voldoende zijn. Maar ben toch wel benieuwd wat er uit hetzelfde vinyl gehaald kan worden met het nieuwere en betere materiaal.

Tevens kom ik ook wel de stelling tegen "wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan" wat heel logisch is maar als je iets koopt van 3 of 4 cijfers en je daar al twijfelt aan de bouw kwaliteit/degelijkheid terwijl ik hier een draaitafel heb staan met alle toetsers en bellen uit 1982/3 waar het juist die toeters en bellen zijn die nog gewoon werken dan heb je het niet over een kwaliteitsproduct wat bouwkwaliteit betreft of zie ik dat verkeerd?
Het lijk mij als je als merk in zo'n prijsklasse iets aanbied dat het dan ook wel goed moet zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Bedankt voor alle nuttige informatie jongens! De afgelopen dagen ben ik mij maar eens gaan verdiepen in de aanschaf van een 2ehands retro speler. Wel ben ik mij nog 1 ding af gaan vragen: Ik kan natuurlijk voor een 2ehands deels automatische speler gaan, maar voor dat geld (~500 euro) zijn er toch ook meer dan genoeg nieuwe spelers (zoals http://www.whathifi.com/audio-technica/lp5/review) op de markt welke qua geluidskwaliteit niet onder doen aan "retro" spelers? Ik ben in ieder geval op een punt beland waar ik de Pro-Ject spelers even laat varen, ik heb er tot nu toe te veel issues mee ervaren (met name de motor brom). Als ik dan toch alternatieven ga zoeken dan zou ik graag een deels geautomatiseerde speler willen aanschaffen, waardoor ik niet steeds handmatig de naald van de plaat dien te halen wanneer de plaat is afgespeeld. Al met al nog een lastige zoektocht, mede doordat ik vrij kritisch ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 08:46
Afgelopen week de soundtrack van Deadpool op vinyl ontvangen. Heerlijke film, heerlijke soundtrack! JunkieXL is daar goed bezig geweest:)

En een paar weken geleden die van Batman vs Superman. 1 rode, 1 blauwe en 1 zwarte plaat met etching van de film. Heel vet. Qua muziek vond ik die wat minder dan deadpool maar ook goed te beluisteren.Nu de soundtrack van guardians of the galaxy nog....geweldige soundtrack!

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi Nipje, je bedoelt waarschijnlijk vintage? Je hebt het over 2e hands retro, je weet dat retro een nieuw product is met een oud uiterlijk? Een soort kitsch dus. :) Zoals de Crosley's die in de winkel liggen bijvoorbeeld (en die zou ik dan niet aanraden).

Wat betreft je vraag over oud vs nieuw: de te behalen geluidskwaliteit is een moeilijk en subjectief onderwerp waar ik geen harde uitspraken over ga doen. Maar wat je wel veilig kan zeggen is dat je voor hetzelfde geld vintage duidelijk meer kan kopen dan nieuw, als je kijkt naar de gebruikte materialen en technieken.

Oud met nieuw vergelijken op basis van plaatjes en specs is gewoon moeilijk. Je moet de producten zelf ervaren. Maar goed laat met toch een poging doen.

Aan de ene kant: veel van de spelers die nu voor rond 500 euro tweedehands worden aangeboden kostten vroeger duizenden guldens. En met de inflatie erbij kan je wel nagaan hoeveel vroeger een paar duizend gulden was. Wat er toen aan materialen gebruikt kon worden is tegenwoordig bij lange na niet meer haalbaar voor een prijs die daar in de buurt komt.

Aan de andere kant: sommige zaken waren destijds heel duur (computergestuurde zaken, IC's dus) en kosten tegenwoordig heel weinig. Bovendien heb je op een nieuw ding nog een paar jaar garantie. Met een tweedehands speler is dat doorgaans niet zo. Niet dat er bij normaal gebruik doorgaans veel stuk gaat aan een draaitafel, wat meestal als eerste sneuvelt is de naald en dat vaak ook door onhandigheid van de gebruiker.

Het is heel persoonlijk. Neem als voorbeeld jouw AT LP5. Die is ook weer duidelijk geïnspireerd op de Technics SL-1200MK2, afkomst lijkt zoals bijna al die klonen uit de Chinese fabriek van Hanpin, die met name uitblinkt in budget vriendelijke DJ draaitafels. Dat zijn technisch grotendeels gelijke draaitafels in steeds een ander jasje en met een ander merk erop geplakt.

Ik kan me best voorstellen dat iemand zo'n LP5 nieuw in de winkel koopt en tevreden is. Voordeel: plug and play, helemaal nieuw en je hebt garantie.

Maar: als ik voor hetzelfde budget kan kiezen tussen een nette gebruikte SL-1200MKx en een nieuwe LP5 zou de keuze voor mij altijd vallen op de SL-1200. Als ik de onderdelen en het materiaalgebruik bestudeer prefereer ik heel duidelijk de SL-1200. Ook de arm van de SL-1200 is een kunststukje met de sublieme lagering en de mooie hoogteverstelling, die laatste ontbreekt hier volledig. Als specificatie voor de wow en flutter wordt 0.2% WMRS gegeven, daarvan ben ik ook niet bepaald onder de indruk: typisch standaard Hanpin werk. Vergelijk dat ook maar eens met de specs van een SL-1200 of een andere vintage kwaliteitsspeler van merken als Denon, Pioneer, Micro Seiki, Technics, Sony, JVC, etc.

Dit is trouwens geen pleidooi voor de SL-1200 in het bijzonder, ik had daar net zo goed een Dual 721, een Denon DP-2500, een Sony PS-X60 etc etc etc kunnen noemen. De SL-1200 heeft ook geen automatische afslag dus die valt voor jou af. :P

Edit: even ter inspiratie hier een aantal goede vintage spelers. Ik zeg daarbij niet dat de prijs goed is en evenmin de staat van de speler goed is, het is wel een verzameling spelers waarvan ik weet dat het goede modellen zijn die ik in goede werkende staat zeker zou prefereren boven een nieuwe AT LP5 en consorten.

http://link.marktplaats.nl/m1053161907
http://link.marktplaats.nl/m1047637361
http://link.marktplaats.nl/m1055062622
http://link.marktplaats.nl/m1055298443
http://link.marktplaats.nl/m1050973168
http://link.marktplaats.nl/m1050214009
http://link.marktplaats.nl/m1052997387
http://link.marktplaats.nl/m1047760899
http://link.marktplaats.nl/m1048447328

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 31-05-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Pff 400... daarvoor mag mijn SL1700 ook wel weg... denk ik, wil hem liever houden :p
Wel iets minder mooi, maar werkt even goed.

Die Sony is ook wel mooi, maar prijzig zo zonder stofkap, als ik dat thuis doe zit die speler binnen een week helemaal onder het stof :p
Zou die nog wel een willen... (alsof ik geld zat heb), maar dan wel netjes en met kap. Staan helaas steeds voor teveel op MP.

Tijdje terug m'n PS-X4 voor (teveel) op MP gezet, kijken of er iemand hapt, maar is nog lastig, iedereen denkt/hoopt veel te vangen voor zo'n ding, maar uiteindelijk krijg je allemaal maar rare biedingen per e-mail en vragen als 'wat is je laatste/laagste prijs'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Cap schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:35:
Hoi Nipje, je bedoelt waarschijnlijk vintage? Je hebt het over 2e hands retro, je weet dat retro een nieuw product is met een oud uiterlijk? Een soort kitsch dus. :) Zoals de Crosley's die in de winkel liggen bijvoorbeeld (en die zou ik dan niet aanraden).

Wat betreft je vraag over oud vs nieuw: de te behalen geluidskwaliteit is een moeilijk en subjectief onderwerp waar ik geen harde uitspraken over ga doen. Maar wat je wel veilig kan zeggen is dat je voor hetzelfde geld vintage duidelijk meer kan kopen dan nieuw, als je kijkt naar de gebruikte materialen en technieken.

Oud met nieuw vergelijken op basis van plaatjes en specs is gewoon moeilijk. Je moet de producten zelf ervaren. Maar goed laat met toch een poging doen.

Aan de ene kant: veel van de spelers die nu voor rond 500 euro tweedehands worden aangeboden kostten vroeger duizenden guldens. En met de inflatie erbij kan je wel nagaan hoeveel vroeger een paar duizend gulden was. Wat er toen aan materialen gebruikt kon worden is tegenwoordig bij lange na niet meer haalbaar voor een prijs die daar in de buurt komt.

Aan de andere kant: sommige zaken waren destijds heel duur (computergestuurde zaken, IC's dus) en kosten tegenwoordig heel weinig. Bovendien heb je op een nieuw ding nog een paar jaar garantie. Met een tweedehands speler is dat doorgaans niet zo. Niet dat er bij normaal gebruik doorgaans veel stuk gaat aan een draaitafel, wat meestal als eerste sneuvelt is de naald en dat vaak ook door onhandigheid van de gebruiker.

Het is heel persoonlijk. Neem als voorbeeld jouw AT LP5. Die is ook weer duidelijk geïnspireerd op de Technics SL-1200MK2, afkomst lijkt zoals bijna al die klonen uit de Chinese fabriek van Hanpin, die met name uitblinkt in budget vriendelijke DJ draaitafels. Dat zijn technisch grotendeels gelijke draaitafels in steeds een ander jasje en met een ander merk erop geplakt.

Ik kan me best voorstellen dat iemand zo'n LP5 nieuw in de winkel koopt en tevreden is. Voordeel: plug and play, helemaal nieuw en je hebt garantie.

Maar: als ik voor hetzelfde budget kan kiezen tussen een nette gebruikte SL-1200MKx en een nieuwe LP5 zou de keuze voor mij altijd vallen op de SL-1200. Als ik de onderdelen en het materiaalgebruik bestudeer prefereer ik heel duidelijk de SL-1200. Ook de arm van de SL-1200 is een kunststukje met de sublieme lagering en de mooie hoogteverstelling, die laatste ontbreekt hier volledig. Als specificatie voor de wow en flutter wordt 0.2% WMRS gegeven, daarvan ben ik ook niet bepaald onder de indruk: typisch standaard Hanpin werk. Vergelijk dat ook maar eens met de specs van een SL-1200 of een andere vintage kwaliteitsspeler van merken als Denon, Pioneer, Micro Seiki, Technics, Sony, JVC, etc.

Dit is trouwens geen pleidooi voor de SL-1200 in het bijzonder, ik had daar net zo goed een Dual 721, een Denon DP-2500, een Sony PS-X60 etc etc etc kunnen noemen. De SL-1200 heeft ook geen automatische afslag dus die valt voor jou af. :P

Edit: even ter inspiratie hier een aantal goede vintage spelers. Ik zeg daarbij niet dat de prijs goed is en evenmin de staat van de speler goed is, het is wel een verzameling spelers waarvan ik weet dat het goede modellen zijn die ik in goede werkende staat zeker zou prefereren boven een nieuwe AT LP5 en consorten.

http://link.marktplaats.nl/m1053161907
http://link.marktplaats.nl/m1047637361
http://link.marktplaats.nl/m1055062622
http://link.marktplaats.nl/m1055298443
http://link.marktplaats.nl/m1050973168
http://link.marktplaats.nl/m1050214009
http://link.marktplaats.nl/m1052997387
http://link.marktplaats.nl/m1047760899
http://link.marktplaats.nl/m1048447328
Hartelijk dank voor de informatie! Dit helpt mij enorm. Ik bedoel inderdaad vintage, excuses. Het is mij nu stukken duidelijker waarom vintage vaak meer waarde zal bieden voor het geld, helemaal in de prijsklasse ~500 euro (in verband met de gebruikte materialen dus). Als ik jouw verhaal zo lees dan zou het, mocht ik toch kiezen voor aanschaf van een nieuw product, verstandig zijn om een zo simpel mogelijke speler (zoals bijvoorbeeld de Pro-Ject of Rega spelers) met een goede arm en goed element te kiezen, denk je ook niet? Dan moet ik de nadelen van deze "simpele" spelers maar gewoon accepteren (zoals het ontbreken van de afslag). Opzich natuurlijk geen probleem, het zal even wennen zijn.

Wat betreft de aanschaf van vintage: dank voor de links. Ik heb zelf helaas wat moeite met het aanschaffen van een speler via Marktplaats, met name omdat ik niet heel goed weet waar op te letten als ik besluit een speler te gaan bekijken. Ik ben heel snel bang iets te kopen wat onder water niet correct functioneert en wat mij niet op zal vallen bij een bezichtiging. Daarom houd ik mij ook altijd aanbevolen als een Tweaker nog een speler in de verkoop zet, in jullie heb ik natuurlijk goed vertrouwen :). Anyway, hierdoor wordt ik flink weerhouden om actief op Marktplaats op zoek te gaan.

Gezien ik met mijn vorige Pro-Ject speler veel issues heb gehad is het wellicht handig ook eens naar Rega te gaan kijken. Daarnaast misschien ook goed om na te gaan denken om een extra 200 euro in de speler te steken, want voor dat geld heb ik al snel een speler waarbij de Pro-Ject Debut Carbon issues niet aanwezig zullen zijn (RPM3 of de Rega Planar 3 wellicht, als de prijzen nog wat zakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:36:
Pff 400... daarvoor mag mijn SL1700 ook wel weg... denk ik, wil hem liever houden :p
Wel iets minder mooi, maar werkt even goed.

Die Sony is ook wel mooi, maar prijzig zo zonder stofkap, als ik dat thuis doe zit die speler binnen een week helemaal onder het stof :p
Zou die nog wel een willen... (alsof ik geld zat heb), maar dan wel netjes en met kap. Staan helaas steeds voor teveel op MP.

Tijdje terug m'n PS-X4 voor (teveel) op MP gezet, kijken of er iemand hapt, maar is nog lastig, iedereen denkt/hoopt veel te vangen voor zo'n ding, maar uiteindelijk krijg je allemaal maar rare biedingen per e-mail en vragen als 'wat is je laatste/laagste prijs'.
Ja die SL-1700mk2 vind ik ook te duur, hoewel een SL-1200mk2 vergelijkbaar is en dus ook minstens net zo duur, dus wat dat betreft. :P Nee zonder gekheid, in de richting van 250 euro lijkt me voor zo'n ding een net bedrag in de huidige markt.

Sowieso vind ik de meeste van die spelers waar ik naar linkte te duur, maar ja het is een vraagprijs he. :P En als je kijkt wat je er nieuw voor kan krijgen is het al helemaal zo gek nog niet.

Die PS-X4 ligt wat minder in de markt dan die Technics, is ook wel een stapje eenvoudiger maar natuurlijk wel dikke prima. Maar daarvan werkt de automatische afslag niet goed toch? Dan is het logisch dat men geen 100+ euro gaat bieden vind ik. Misschien eerst eens fixen?
Nipje schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:12:
[...]

Hartelijk dank voor de informatie! Dit helpt mij enorm. Ik bedoel inderdaad vintage, excuses. Het is mij nu stukken duidelijker waarom vintage vaak meer waarde zal bieden voor het geld, helemaal in de prijsklasse ~500 euro (in verband met de gebruikte materialen dus). Als ik jouw verhaal zo lees dan zou het, mocht ik toch kiezen voor aanschaf van een nieuw product, verstandig zijn om een zo simpel mogelijke speler (zoals bijvoorbeeld de Pro-Ject of Rega spelers) met een goede arm en goed element te kiezen, denk je ook niet? Dan moet ik de nadelen van deze "simpele" spelers maar gewoon accepteren (zoals het ontbreken van de afslag). Opzich natuurlijk geen probleem, het zal even wennen zijn.

Wat betreft de aanschaf van vintage: dank voor de links. Ik heb zelf helaas wat moeite met het aanschaffen van een speler via Marktplaats, met name omdat ik niet heel goed weet waar op te letten als ik besluit een speler te gaan bekijken. Ik ben heel snel bang iets te kopen wat onder water niet correct functioneert en wat mij niet op zal vallen bij een bezichtiging. Daarom houd ik mij ook altijd aanbevolen als een Tweaker nog een speler in de verkoop zet, in jullie heb ik natuurlijk goed vertrouwen :). Anyway, hierdoor wordt ik flink weerhouden om actief op Marktplaats op zoek te gaan.

Gezien ik met mijn vorige Pro-Ject speler veel issues heb gehad is het wellicht handig ook eens naar Rega te gaan kijken. Daarnaast misschien ook goed om na te gaan denken om een extra 200 euro in de speler te steken, want voor dat geld heb ik al snel een speler waarbij de Pro-Ject Debut Carbon issues niet aanwezig zullen zijn (RPM3 of de Rega Planar 3 wellicht?).
Tja het blijft toch een kwestie van proberen, of je nu in die prijsklasse voor oud gaat (mogelijke gebreken) of nieuw (bromgeluid van de aandrijving). :P

Nieuw kan ik je niet echt aanbevelingen doen in de prijsklasse rond 500 euro. Ik zou als ik jou was in ieder geval iets proberen met een andere (betere) motor / motor ontkoppeling erin, misschien kan iemand anders je hierover nog adviseren. Ik ben alleen bang dat de prijs dan ook meteen duidelijk de hoogte in gaat, maar misschien heb ik het mis.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar oude spelers gezien mijn voorliefde voor het massievere werk + het gemak van de automatische afslag, plus vaak ook het vintage design.

Idee: waarom probeer je niet eens een betaalbare tweedehands direct drive speler, dan heb je in ieder geval goede kans dat je geen enkele motor brom hoort dus dat is voor jou al een pre. Ik denk aan een bedrag < 100 euro. Dan kan je ontdekken wat er wel en niet aan bevalt. Bevalt ie, helemaal mooi, dan ben je goedkoop klaar. Bevalt ie niet dan verkoop je hem voor om en nabij hetzelfde bedrag weer en ben je ervaring rijker en kan je weer beter kiezen. Bijvoorbeeld die Sony PS-X4 van Kerstmanneke? Als hij hem wil fixen en ik weet natuurlijk niet wat voor prijs hij ervoor in gedachten heeft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Cap schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:54:
[...]
Die PS-X4 ligt wat minder in de markt dan die Technics, is ook wel een stapje eenvoudiger maar natuurlijk wel dikke prima. Maar daarvan werkt de automatische afslag niet goed toch? Dan is het logisch dat men geen 100+ euro gaat bieden vind ik. Misschien eerst eens fixen?
PS-X is niet veel eenvoudiger dan een 1200 ... maar qua naam wel minder bekend, al gaan ze soms alsnog voor debiele prijzen op Marktplaats, wilde ik ook proberen. Dat automatische afslag niet goed werkte was me toen nog niet bekend, stond er ook nog niet bij. Gok een issue met wat oud vet oid, werkte voorheen namelijk gewoon prima en moet ik ook oplossen, wilde er ook eerst nog een nieuw element onder zetten voor nieuwe poging tot verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat aandrijving en kwaliteit betreft op zich niet, maar de 1700mk2 vind ik toch echt wel een stukje meer geavanceerd met het geveerde subchassis en de 1200mk2 en 1700mk2 hebben de mooie hoogteverstelbare arm. Maar dat wil niet zeggen dat de PS-X4 er in gebruik en geluid voor onder hoeft te doen, en hij ligt wat prijs betreft wel gewoon een stuk gunstiger, maar dat geldt voor bijna elke speler die niet onder het rijtje SL-1200 en Thorens TD-160 valt, of de houtlook spelers van Denon en Micro Seiki. ;)

Die debiele prijzen zou ik maar snel vergeten, zo'n vent als VintageChief verkoopt gewoon niet. Ik verkoop dit soort dingen zelf iig voor courante prijzen, dwz altijd binnen enkele dagen verkocht en een blije koper. Dat heb ik liever dan het onderste uit de kan en dan weken afwachten, gemail en gevraag. :P

Als ik kijk wat ik de laatste paar jaar verkocht heb: SL-1600mk2 in topstaat + volledig nagekeken verkocht voor 200 euro, was zo weg en iemand super blij. Een perfecte SL-1200mk2 voor 320 euro. Een idem Dual 704 voor 100 euro. Een SL-Q2 voor 80 euro.

Ik zou Nipje graag helpen en heb op zich genoeg spelers, maar eigenlijk niks waar ik op dit moment afstand van zou willen doen. ;) (Veel Technics spul en Sony Biotracers.)

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 31-05-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb op dit moment nog een Kenwood KD-42R hier stil staan... Is absoluut geen topper, maar wel direct drive... Er zit een element op met een goede naald, aantal speeluren van het element zijn mij niet bekend, maar het geheel klinkt goed (geen slissende s-klanken) en ziet er niet versleten uit...

Wellicht dat Nipje hier interesse in heeft? Mag weg voor 35 euro excl. verzendkosten als hij interesse heeft...

De speler heeft overigens wel andere voetjes gekregen van mij... Die had ik nog over van een Hitachi HT-R10 platen speler en ontkoppelen de speler beter van de ondergrond... Ik zal later vandaag nog wel eens een foto van de speler hier plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Cap schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:11:
Wat aandrijving en kwaliteit betreft op zich niet, maar de 1700mk2 vind ik toch echt wel een stukje meer geavanceerd met het geveerde subchassis en de 1200mk2 en 1700mk2 hebben de mooie hoogteverstelbare arm. Maar dat wil niet zeggen dat de PS-X4 er in gebruik en geluid voor onder hoeft te doen, en hij ligt wat prijs betreft wel gewoon een stuk gunstiger, maar dat geldt voor bijna elke speler die niet onder het rijtje SL-1200 en Thorens TD-160 valt, of de houtlook spelers van Denon en Micro Seiki. ;)

Die debiele prijzen zou ik maar snel vergeten, zo'n vent als VintageChief verkoopt gewoon niet. Ik verkoop dit soort dingen zelf iig voor courante prijzen, dwz altijd binnen enkele dagen verkocht en een blije koper. Dat heb ik liever dan het onderste uit de kan en dan weken afwachten, gemail en gevraag. :P

Als ik kijk wat ik de laatste paar jaar verkocht heb: SL-1600mk2 in topstaat + volledig nagekeken verkocht voor 200 euro, was zo weg en iemand super blij. Een perfecte SL-1200mk2 voor 320 euro. Een idem Dual 704 voor 100 euro. Een SL-Q2 voor 80 euro.

Ik zou Nipje graag helpen en heb op zich genoeg spelers, maar eigenlijk niks waar ik op dit moment afstand van zou willen doen. ;) (Veel Technics spul en Sony Biotracers.)
Voor mijn gevoel is de Technics vooral wat ... verfijnder? Iets beter afgewerkt... arm steekt net iets beter in elkaar en plateau is van onder voorzien van rubber.

Aan de andere kant, Sony is wel retezwaar, qua bouw meer 1200 achtig, maar dan met gel-voeten, dus iets anders qua concent en voorzien van X-tal, een magnetische ring in de platter en zou nog iets stabieler (waar praat je over :p) moeten draaien dan de Technicsen, en voor mijn gevoel is de motor sterker.

Zou ook nog wel een wat nieuwere Sony willen, PS-X50 oid, of een Biotracer, maar die gaan helemaal voor debiele bedragen soms.

En als je dan kijkt waar de techniek bijna 40 jaar later is :D
Plank mdf, met een simpel motortje, elastiekje en een 'simpele' arm :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja prima no-nonsense degelijke draaitafel die PS-X4, daarom dacht ik er ook aan als optie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Cap schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:54:
[...]

Idee: waarom probeer je niet eens een betaalbare tweedehands direct drive speler, dan heb je in ieder geval goede kans dat je geen enkele motor brom hoort dus dat is voor jou al een pre. Ik denk aan een bedrag < 100 euro. Dan kan je ontdekken wat er wel en niet aan bevalt. Bevalt ie, helemaal mooi, dan ben je goedkoop klaar. Bevalt ie niet dan verkoop je hem voor om en nabij hetzelfde bedrag weer en ben je ervaring rijker en kan je weer beter kiezen. Bijvoorbeeld die Sony PS-X4 van Kerstmanneke? Als hij hem wil fixen en ik weet natuurlijk niet wat voor prijs hij ervoor in gedachten heeft. :P
Voor nu ben ik eens in gesprek met Kerstmanneke over de speler, dus dank voor je fijne advies en achtergrondinformatie :).
rcor schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:51:
Ik heb op dit moment nog een Kenwood KD-42R hier stil staan... Is absoluut geen topper, maar wel direct drive... Er zit een element op met een goede naald, aantal speeluren van het element zijn mij niet bekend, maar het geheel klinkt goed (geen slissende s-klanken) en ziet er niet versleten uit...

Wellicht dat Nipje hier interesse in heeft? Mag weg voor 35 euro excl. verzendkosten als hij interesse heeft...

De speler heeft overigens wel andere voetjes gekregen van mij... Die had ik nog over van een Hitachi HT-R10 platen speler en ontkoppelen de speler beter van de ondergrond... Ik zal later vandaag nog wel eens een foto van de speler hier plaatsen...
Ook dank voor jouw aanbod! Voor nu wacht ik echter eerst Kerstmanneke even af, ik hoop dat je dat begrijpt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:36:

Hij heeft hem nu te koop gezet op Ebay, heel verhaal erbij gekopieerd van Thevintageknob, en dan echt helemaal onderaan het zinnetje... "No plastic cover.". Lekker informatief zo. :P

http://www.ebay.nl/itm/SO...op-tuntable-/162088762683?

Benieuwd of ie daar hoger gaat dan zijn vanaf prijs van 250 euro op marktplaats... en dan gaat er nog +/- 10% ebay verkoopkosten af ook, dus eigenlijk moet ie daar 275 euro vangen. Vraag me dan ook af waarom ie hem daar ZONDER reserve neerzet en bij marktplaats een hoge vanafprijs gebruikt, maar het zal wel aan mij liggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Mooi dat mechaniek:

PS-X4 van onder, zwarte pal is de arm, die duw ik tot het moment dat normaal einde plaat aanbreekt en tegen dat koperkleurige armpje aan duwt, dan gaat ie aan de gang om arm terug te brengen (tandwieltje op normale motor itt Technics met eigen motor) en draait hij de reed switch voor een magneetje, wat een signaal is om de motor af te zetten.

Althans, zo zie ik het ;-)
Switch draait alleen niet snel genoeg voor het magneetje volgens mij.

Reject knop bedient zelfde dingetje als dat zwarte ding.

Knipperende lampjes zijn de 2 gaten in de platter, is zonlicht

[ Voor 9% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 01-06-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja je ziet die grote hevels (metaal + wit nylon) waar de reed switch op zit heel langzaam terug zakken, dat moet sneller denk ik. En hoe wordt die teruggeduwd, zit er een veer ofzo dat ie zo langzaam terug loopt?

Als je handmatig die hevel heen en weer beweegt, gaat dat dan soepel? Zo'n asje waar die hevel op gemonteerd zit wil nog wel eens ingedroogd vet hebben, wat schoonmaken met wasbenzine of alcohol of WD40 en daarna weer wat vet erop en het loopt weer soepel. Ook veel heen en weer bewegen wil wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kijk nog eens en ik ben er vrijwel zeker van dat het het asje is dat last van uitgehard smeermiddel heeft. Die witte hevel bovenin (en daarmee de metalen hevel met de reed switch) hoort vlot terug te slaan op de metalen pal die daar zit. Ook zie je op de witte hevel ter hoogte van de metalen pal wat van dat ingedroogde bruine vet, dat mag eraf en een beetje nieuw vet erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Vandaag even bij de Langspeelplaat in Den Bosch geweest...
Heerlijke gast en hij blijft buurten..... :p

E natuurlijk niet met lege handen naar huis gegaan.....

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/Vinyl/IMG_20160601_204437_zpsfyupr0kc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/Vinyl/IMG_20160601_204405_zpsncck6axk.jpg

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zondag op een rommelmarkt voor 5 euro een Onkyo CP-55A uit 1973 gescoord. Van 10 euro na 5 euro afgedingt omdat de stroomkabel was afgeknipt. :p

Afbeeldingslocatie: http://audio-heritage.jp/ONKYO/player/cp-55a.JPG

Eigen foto moet ik nog maken, maar hij is in hele nette staat, ook de stofkap gelukkig. originele singel adapter zit er ook nog bij en een reserve naald in doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 23:14:
Zondag op een rommelmarkt voor 5 euro een Onkyo CP-55A uit 1973 gescoord. Van 10 euro na 5 euro afgedingt omdat de stroomkabel was afgeknipt. :p

[afbeelding]

Eigen foto moet ik nog maken, maar hij is in hele nette staat, ook de stofkap gelukkig. originele singel adapter zit er ook nog bij en een reserve naald in doosje.
mooi apparaat hoor :Y

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 23:14:

[afbeelding]

Goede deal! Een korte zoekactie leidt tot vinylengine en al daar blijken de specs zeer netjes te zijn... De speler is met 8KG lekker zwaar en de wow en flutter waarden zijn ook goed... Zo'n vondst mag mij ook nog wel eens overkomen...
Nipje schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:22:

Ook dank voor jouw aanbod! Voor nu wacht ik echter eerst Kerstmanneke even af, ik hoop dat je dat begrijpt :).
Dat begrijp ik wel hoor, die Sony PSX-4 is namelijk technisch een beter opgebouwde speler... Desondanks hieronder nog de beloofde foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/Kenwood_KD42R_kap_dicht_zpsjhepsues.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/Kenwood_KD42R_kap_open_zps80gilvxb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/naald_element_Kenwood_KD42R_zps4ouitf6u.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door rcor op 02-06-2016 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
Heren kenners,

Mag ik jullie om advies vragen. Het lijkt er sterk op dat mijn project phono box S (phono voorversterker) het na een magere 3 jaar en 4 maanden begeven heeft. Ik heb de phono box aangesloten op een Rotel RA-812 en heb een Dual 701 met Audio Technica 3200XE MC element, dit alles aangesloten op een paar Elipson 1303 luidsprekers. Ik heb de stekkers op andere ingangen van de versterker geprobeerd, geen geluid. Ook heb ik de platenspeler direct aangesloten op de phono ingang van mijn versterker, wel geluid maar met zware brom (wel geaard). Dit was al zo op het moment dat ik de tweedehands versterker kocht, vandaar dat ik de platenspeler op mijn toen al in bezit zijnde project phono box heb aangesloten. Ik vermoed dat de phono voorversterker in de Rotel wat versleten is. (*edit ik zie dat de Rotel helemaal geen MC aankan, enfin hij gaf ook al een brom bij mijn vorige MM element). Een ander voedingskabeltje op de Project gaat ook niet helpen waarschijnlijk?

Nu zit ik voor het dilemma dat ik niet meer dan €200 uit wil geven, maar als het kan voor dit geld natuurlijk graag nog een stapje omhoog ga in geluid mocht het nodig zijn om dit alles uit te geven. Nu zie ik de volgende opties;
- een nieuwe phono voorversterker kopen en mijn versterker behouden. Welke raden jullie dan aan?
- een tweedehands phono voorversterker kopen (ik woon in Den Haag maar zie niets binnen budget op marktplaats binnen een straal van 25km) en mijn Rotel houden.
- een andere tweedehands geintegreerde versterker kopen met goede phono MC voorversterker en mijn Rotel verkopen. Zou het ook wel fijn vinden om een versterker met afstandsbediening te hebben. Wat zijn goede opties qua mooi geluid/bouwkwaliteit voor maximaal €200?
-een nieuwe geintegreerde versterker met phono mc voorversterker. Iets goeds voor rond de €200? Voorkeur boven tweedehands?
-de phono voorversterker van de Rotel laten repareren. Kan dit? Vervalt aangezien de Rotel geen MC pre heeft.

Graag hoor ik wat jullie denken dat handig is. Overigens heeft mijn Rotel wat last van een balans probleem (iets meer volume uit het rechter kanaal). Duidt dit op een vervuilde potmeter?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 8% gewijzigd door PeterC86 op 02-06-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 200 euro kun je toch een hoop leuke versterkers kopen uit de Silver Era. Anders iets moderner uit de jaren 90, al kom je dan al weer snel bij die multi channel crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:28
Ik heb zelf een Schiit Mani Phono Pre-Amp, erg tevreden over en kan zowel MM als MC aan.

http://www.schiit-europe....mc-and-mm-cartridges.html

|| iPhone 17 Pro 256GB CO || Apple Watch Ultra 1 || iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi || AirPods Pro 3 || AirPods Max USB-c || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
Ik ben aan het kijken op marktplaats, maar er zijn veel bomen.. Heb Project gemaild met mijn ervaring, wellicht dat de nederlandse distributeur er iets mee doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Is de adapter van je Phono box nog goed? Heb er namelijk nog een nodig :P Weet alleen niet precies welk voltage en ac of dc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Cap schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:47:
Ik kijk nog eens en ik ben er vrijwel zeker van dat het het asje is dat last van uitgehard smeermiddel heeft. Die witte hevel bovenin (en daarmee de metalen hevel met de reed switch) hoort vlot terug te slaan op de metalen pal die daar zit. Ook zie je op de witte hevel ter hoogte van de metalen pal wat van dat ingedroogde bruine vet, dat mag eraf en een beetje nieuw vet erop.
Je had gelijk, was ook precies wat ik dacht. Even 2 dingen van asje gehaald, schoongekrabd en opnieuw ingevet en nu doet ie het weer net zo goed als in '79 :p Die reed switch draait nu snel naar magneetje toe en motor stopt :-)

Tube vet van paar euro waar je uiteindelijk nog geen druppel van nodig hebt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JVC maakte begin jaren 80 ook mooie platenspelers

Afbeeldingslocatie: http://wegavision.pytalhost.com/JVC/jvc82/jvc27.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al zie ik bij nader inzicht, dat de armpjes allemaal al plastic zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De toonarmen zijn bij alle modellen, correctie, bijna alle modellen van metaal / aluminium... Alleen de headshell zou van plastic kunnen zijn, maar dat zie ik niet goed bij deze product foto's...

Daarnaast ik zie ik nu op internet dat per speler er een andere toon arm op kan zitten dan er wordt afgebeeld in de folder... :)

[ Voor 34% gewijzigd door rcor op 02-06-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ze zijn wel erg mooi!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 17:06:
Is de adapter van je Phono box nog goed? Heb er namelijk nog een nodig :P Weet alleen niet precies welk voltage en ac of dc...
Adapter net door laten meten bij Rik Stoet en die doet het nog prima. De man vertelde me ook dat ze phono voorversterkers repareren, dus als dat niet teveel gaat kosten lijkt me dat een prima oplossing. Gegevens van de adapter: input: AC 100 -240v, 50/60hz 0.6A output: 18v 500mA DC.
Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.