Met die praatjes in die winkels kan ik eerlijk gezegd niet zoveel. Het is veel te algemeen en gebaseerd op hun eigen aanbod en wat vervelende "audiofiele" aannames. Ik heb persoonlijk erg veel ervaring met een heleboel draaitafels, en hoe meer ervaring ik opdoe, hoe minder behoefte ik heb om zo'n winkel in te stappen en van die verhaaltjes aan te horen. Het leidt in 95% van de gevallen tot ergernis en teleurstelling.
Wat de 1200 betreft ben ik het met je eens: ik vind een SL-1200 ook niet goedkoop, die dingen zijn populair. Maar ik vind een RPM1 Carbon ook zeker geen koopje voor wat het is, dan weet ik nog wel een hele zwik alternatieven. Dus tja, wat is het "beste"? Dat bestaat niet, c.q. is nogal subjectief.
Want het "beste binnen een bepaald budget" klinkt leuk maar dat is letterlijk beschouwd een heel moeilijk verhaal van een miljoen variabelen met maar 1 enkele "beste" uitkomst! Dus dat is net zoveel waard als "het kan allemaal uitstekend klinken".
Met "allemaal" bedoelde ik niet elke draaitafel, maar ik noemde een rits waarvan bekend is dat ze werkelijk allemaal goed kunnen klinken, als aan een aantal randvoorwaarden voldaan is. Mijn stelling is juist dat ook met een veel lager dan "high end" budget iets werkelijk goed klinkends te verkrijgen is, of dat werkelijk het allerbeste is wat uberhaupt mogelijk is voor dat geld dat zal je natuurlijk nooit weten, je zal dan eerst oneindig veel combinaties tot in den treure uit moeten testen.
En mijn andere stelling is dat de draaitafel (lang!) niet alles bepaalt, en dat het samenspel van het geheel, met duizend variabelen als vinyl persing, vuil, uitlijning van het element, de afstelling van de naalddruk en AS, de bekabeling, de phono pre. de afsluitweerstand en afsluitcapaciteit, de versterking, de luidsprekers, de opstelling van de luidsprekers en de luisterplek, de akoestiek, de oren en smaak van de luisteraar, een veel grotere rol speelt dan de keuze tussen goede draaitafel A of goede draaitafel B of C.
Kortom goede kans dat ik met veel meer plezier luister naar een met liefde én kennis afgestelde set waarop een tweedehands Thorens TD-160 van 200 euro is aangesloten, dan naar een set van iemand die de portemonnee heeft getrokken voor een draaitafel van 2000 euro en die zonder kennis van details op zijn bestaande set heeft aangesloten. Dat is naar mijn ervaring de werkelijkheid.
Raymond schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:11:
Als de speler eenmaal aan het spelen is, zie ik weinig reden waarom de spulleboel die ervoor zorgt dat'ie automatisch een naald kan laten zakken, invloed heeft op het geluid.
Het zal eerder een eigenschap van de potentiële koper zijn, die juist een zo "puur" mogelijke speler wil hebben dat fabrikanten voornamelijk manuele spelers uitbrengen in die markt

Zo is het, neem bijvoorbeeld het argument van Vintage1967 die iets zegt als: ik hou van simpel en met zo'n handmatige kan er zo min mogelijk stuk gaan, zo'n automaat geeft me de kriebels. Dat kan ik me prima voorstellen maar het is vooral een eigenschap van de koper inderdaad.
Maar er zijn best tussenoplossingen, het hoeft niet óf helemaal handmatig óf volautomatisch: bijv. Thorens en Denon hebben een aantal vintage spelers waar een auto-lift mechanisme in zit aan het einde van de plaat, zeer eenvoudig en o-zo handig (vind ik dan). En er bestaan ook losse liftjes die je op een bestaande handmatige draaitafel kan zetten. Kost wel (te) veel maar voor iemand die een handmatige draaitafel heeft en een niet-opletten probleem is het een uitkomst. Veel mensen zien trouwens een relatief simpele auto-lift / auto-return als het optimale compromis tussen eenvoud van de techniek aan de ene kant en gebruiksgemak aan de andere. Ik kan dat wel begrijpen.
[
Voor 22% gewijzigd door
Cap op 27-05-2016 18:57
]