Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.867 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moest ook lachen om de strand vragen... Helaas genoeg is het wel de realiteit anno 2016... Er zullen genoeg mafkezen zijn die hun LP's en platen speler het strand aan doen...

Ik zie het ook echt al voor me: mensen die lekker aan sporten zijn met een (harde)bal op het strand en dan wordt de bal per ongeluk de verkeerde richting in gegooid / geslagen waarna deze vol een platen speler raakt... :S

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-10 19:53
Zand dempt natuurlijk wel fantastisch! :Y
En over antiskating hoef je je ook niet meer druk te maken: de platenspeler staat toch niet horizontaal.
Tenslotte kan de Knosti ook worden opgeruimd: wat zand is een prima schuurmiddel om de groeven te polijsten :+ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vintage1967
Verjaardagskadootje!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zA5EImK.jpg

Prachtige reissues en deluxe editions.
Ik ben hier zo geweldig blij mee :Y oOo d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Vintage1967 op 20-07-2016 21:22 . Reden: Goede foto toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Mijn laatste aanwinst. Eens kijken of het veel scheelt tov het origineel :)

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8714/27895846014_b11210d6ea_c.jpg[/url]

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:34

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik was laatst op zoek naar een oplossing waarmee je in realtime krasjes,tics & pops kan filteren uit de audio stream van een draaitafel.

Het programma ClickrepairRT doet dit zeer naar behoren, alleen is het net niet realtime, er zit een delay tussen de in en output van +-600ms. Verder ben ik ook geen fan van de extra A/D D/A conversie die software met zich meebrengt.

Ik ben dan gaan zoeken of er ooit een apparaat uitgebracht is, volledig analoog, dat deze functie kan vervullen.
En ja hoor, in de jaren '70 en '80 waren er enkele types beschikbaar. Informatie over de werking in de praktijk waren nogal schaars, gaande van '..het werkt niet..' tot '..ik speel geen platen meer af zonder..'.

Er schijnen ook nogal wat verschillen te zitten tussen de apparaten van de verschillende fabrikanten onderling.
Op meerdere websites was te lezen dat de Burwen Reseach (KLH) TNE7000A hét apparaat bij uitstek was dat je moest hebben.
De SAE 5000a is ook populair geweest. De SAE's zijn nog makkelijk te verkrijgen op Ebay, de TNE7000a iets moeilijker. De SAE 5000 is de voorloper van de SAE 5000A en heeft enkele flaws die deels opgelost zijn in de A-versie.

Inmiddels staat er hier dus een TNE7000a. Het apparaat werkt fantastisch voor kleine tot middelgrote krasje, kleine tics, kleine pops,... echt diepe krassen kan je er wat mee maskeren, maar verder blijf je die wel horen.
De kleine en middelgrote krasjes verdwijnen zo goed als volledig uit de audio stream.
Indien goed afgesteld is het effect van krassen verwijderen absoluut niet hoorbaar.
Ik ben er uiterst tevreden mee :)

Hier staat meer info over de werking en afstelling. http://jayrose.com/tutorial/burwen/TNEcalib.html

Afbeeldingslocatie: http://www.classicaudio.com/forsale/klhTNE7k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 13:36

SD5k

>4&X

Ik vraag me dan toch af wat het met de rest van het geluid doet, kan me niet voorstellen dat dit niet nadelig werkt op de gehele stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Laatst online: 08:34

DatraxZ

TrueCrypts Everything

SD5k schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:21:
Ik vraag me dan toch af wat het met de rest van het geluid doet, kan me niet voorstellen dat dit niet nadelig werkt op de gehele stream.
Ik heb 2 samples opgenomen, 1 waarbij de TNE7000 mee in de audio loop zit, en 1 zonder.

De vinyl is Peter Gabriel - Biko (extented 12") 45rpm.

Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
shaggy8675 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 14:22:
Mijn laatste aanwinst. Eens kijken of het veel scheelt tov het origineel :)
En? Wat is je oordeel? Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
@shaggy: hoeveel scheelt het met het origineel? Ik twijfel nog of ik de nieuwe edities of de oude edities moet halen (heb al een paar oude, die ik overigens top vind klinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 04:30
Van de week in Concerto in Amsterdam gewinkeld. Nu met name platen gekocht die ik al ken, maar graag nog eens op Vinyl wilde hebben. Oa. Band of Horses en Arcade Fire gekocht. Ben bang dat ik hier nog veel geld in ga steken. Heb wel de voorkeur voor single LP albums. Op mijn set hoor je het verschil niet echt en om nou om de drie nummers te moeten wisselen.
Anyway, nu ik wat meer platen heb om te draaien, merk ik toch dat mijn inspanningen om de aarde draad van mijn Pro-Ject Essential II te verlengen geen goed resultaat hebben geleverd. Heeft iemand nog tips of praktijkvoorbeelden om dit goed te doen? Ik heb nu een stuk elektriciteitsdraad tussen het snoer en de versterker geplaatst, maar hoor nog steeds een duidelijke brom. Alvast bedankt.

Edit: ik lees trouwens ook de optie om er een phono preamp tussen te monteren. Dat zou ook nog kunnen, maar levert wel weer extra kosten op.

[ Voor 8% gewijzigd door AgeOfPanic op 25-07-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Vintage1967 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:20:
[...]

En? Wat is je oordeel? Ik ben benieuwd.
4Br0k3n3rr0r schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:13:
@shaggy: hoeveel scheelt het met het origineel? Ik twijfel nog of ik de nieuwe edities of de oude edities moet halen (heb al een paar oude, die ik overigens top vind klinken).
Mijn eerste echte indruk is dat het geheel wat frisser en helderder klinkt. Niet slecht imo. Geen slechte koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 12:54
Hallo tweakers ik heb een vraag!

Na gelezen te hebben over de functie van een voorversterker.
Dacht ik deze nodig te hebben om mijn 37 jaar oude platenspeler aan te sluiten op mijn nieuwe Thonet & Vander Hoch BT speakers.
Blijk ik nu onzettend veel ruis en amper volume te hebben als ik een plaatje draai 😢

Ik dacht te snappen dat een voorversterker het signaal iets versterkt zodat het op zelfde niveau zit als je cd speler of bluetooth etc

Wie kan mij uitleggen waarom mij setup niet werkt? Te oude platenspeler?
Ik heb deze setup zodat ik alvast nieuwe speakers wilde kopen om ondertussen verder te sparen voor een mooie nieuwe platenspeler en ondertussen mijn oude nog kan gebruiken 😜

Setup:

Thonet & Vander Hoch BT
Behringer PP 400 phono voorversterker
Blaupunkt Automatic Direct Drive p-150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf koop regelmatig vinylplaten, zowel 2ehands als nieuwe. Ben er in gerold dankzij mijn neef, die er echt een passie voor heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Ddewit89 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:57:

Ik heb deze setup zodat ik alvast nieuwe speakers wilde kopen om ondertussen verder te sparen voor een mooie nieuwe platenspeler en ondertussen mijn oude nog kan gebruiken 😜

Setup:

Thonet & Vander Hoch BT
Te oude platenspeler kan ik me niet voorstellen. Ik heb er 2, allebei van ca. 1974. De symptomen kunnen meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld een defect element, defecte bekabeling, aardproblemen, kwalitatief mindere voeding, of zelfs een combinatie van....

Ik heb net even specs van de Behringer PP 400 bekeken. Ik vermoed op basis daarvan, dat deze phono-pre alleen voor MM-elementen geschikt is. Het zou zo maar kunnen dat jouw element niet geschikt is voor deze phono-pre. Maar dat is alleen maar gebaseerd op de info die jij hebt gepost. Gewoon even afwachten wat anderen aan info geven.

Heb je mogelijkheden om (delen van) je setup op een andere installatie te testen? Dat kan ook veel duidelijk maken. Post iig even het type element dat je gebruikt. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SV_25
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-01-2024
chromium schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 23:12:
[...]
Zit op een voorversterker met enkel een Phono ingang, dus daar kan het niet aan liggen. Zal alles even opnieuw uithalen en kijken als ik hem helemaal open draai of er toch geen gebrom is. Ik dacht zelf aan een vorm van kortsluiting, daar de Thorens geen apart aardingsdraad heeft, maar deze meegaat in een van de tulp kabels.
Al wat verder geraakt in het herstel van deze platenspeler?

Ik had eerder in dit topic volgende oplossing al eens gepost (al lijkt jouw probleem wel wat ernstiger):
"Raak eens alle contactpunten van je element aan met een paperclip, ik had een gelijkaardig probleem en vermoed dat het te maken heeft met statische elektriciteit. (Ik kan het soms zelf op commando na doen door een plaat van kant te verwisselen terwijl het plateau nog draait. Als ik dan de naald op de platenspeler laat komen valt een kanaal weg..)"

Op de volgende site staat ook beschreven hoe je een aparte aardingskabel maakt.
http://livinginthepast-audioweb.co.uk/index.php?p=thorens160

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ddewit89 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:57:

...
Blijk ik nu onzettend veel ruis en amper volume te hebben als ik een plaatje draai
...
...
Setup:
Thonet & Vander Hoch BT
Ik neem aan dat het zo aangesloten is:

Blaupunkt P-150 output -> input Behringer PP400 output -> input Thonet & Vander Hoch BT

Vragen:
1. Heb je wel goed volume als je een ander apparaat (blu-ray/dvd/cd/mp3 speler) op de audio input van de speakers aansluit?
2. Welk element zit er op de P-150 platenspeler gemonteerd? Die bepaalt namelijk de uitgangsspanning, niet de platenspeler zelf, dat is maar een "dom" mechanisch apparaat.
3. Heb je de PP400 wel op zijn netadapter aangesloten? 8)7 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Vandaag een nieuw album binnen gekregen :)

Een leuke dubbel LP van een van mijn favoriete bands:
Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8023/27972096644_e95a58e2b7_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loch
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-08-2024
Dag Allen,

Sinds kort samenwonend met mijn vriendin. Bij mijn ouders thuis altijd naar lp's geluisterd op de platenspeler van mijn vader.
Nu de tijd om voor mijzelf een setup te maken. Door de kamerindeling in ons huis wil ik de platenspeler op een andere plek hebben dan de versterker en boxen. Ik kan alleen nergens vinden, of het uberhaupt mogelijk is, om dit draadloos te doen.
Is er een mogelijkheid om in welke volgorde dan ook. Platenspeler>Voorversterker>versterker>boxen ergens een draadloze verbinding te maken?
Ik heb nog geen aparatuur, dus alles is nog mogelijk.

Alvast bedankt,
Mvg Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 14:16
Bedankt voor dit alles _/-\o_
Ik ben op dit moment op vakantie tot eind augustus, dan ga ik alles eens onder handen nemen en ook met je tips rekening houden. Had er even geen zin in, en toen was het tijd voor vakantie.
Het helpt natuurlijk (of juist niet) dat ik nog twee andere goede spelers in dienst heb en er dus geen haast bij is.
Eens ik,er aan begin en de oplossing vind, deel ik het natuurlijk met het forum hier O-)
SV_25 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:52:
[...]

Ik had eerder in dit topic volgende oplossing al eens gepost (al lijkt jouw probleem wel wat ernstiger):
"Raak eens alle contactpunten van je element aan met een paperclip, ik had een gelijkaardig probleem en vermoed dat het te maken heeft met statische elektriciteit. (Ik kan het soms zelf op commando na doen door een plaat van kant te verwisselen terwijl het plateau nog draait. Als ik dan de naald op de platenspeler laat komen valt een kanaal weg..)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
shaggy8675 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:59:
Vandaag een nieuw album binnen gekregen :)

Een leuke dubbel LP van een van mijn favoriete bands:
[afbeelding]
Eerlijk is eerlijk. Ik heb niet zo veel met Madness, maar wat een prachtige hoes is dit! Een van de redenen dat ik vinylgek ben, is dat de hoes veel beter tot zijn recht komt. De oppervlakte van een hoes maakt het de moeite waard er iets moois van te maken. Dit is zo'n voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Loch schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:41:

Nu de tijd om voor mijzelf een setup te maken. Door de kamerindeling in ons huis wil ik de platenspeler op een andere plek hebben dan de versterker en boxen.
De platenspeler op andere plek dan de eerste versterking (meer dan 1.5m van de voorversterker) is niet aan te bevelen, de verbinding tussen platenspeler en voorversterker moet in ieder geval kort zijn. De rest kan je wel langer maken.

Ik kan alleen nergens vinden, of het uberhaupt mogelijk is, om dit draadloos te doen.
Is er een mogelijkheid om in welke volgorde dan ook. Platenspeler>Voorversterker>versterker>boxen ergens een draadloze verbinding te maken?

Alvast bedankt,
Mvg Thomas
Zoek in dit topic even op "Bluetooth", dan vind je eigenlijk wel alle relevante info die je nodig hebt. In een reactie hier vlak boven staat ook nog een voorbeeld van bluetooth gebruik. Als het echt over vele meters aan de andere kant van de kamer moet (en kabels niet weg te werken in plint / vloer) dan zou ik opteren voor platenspeler + voorversterker + bluetooth transmitter en aan de andere kant van de kamer actieve boxen (ingebouwde versterkerking) met een bluetooth connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister-White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 12:54
Cap schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 18:42:
[...]

Ik neem aan dat het zo aangesloten is:

Blaupunkt P-150 output -> input Behringer PP400 output -> input Thonet & Vander Hoch BT

Vragen:
1. Heb je wel goed volume als je een ander apparaat (blu-ray/dvd/cd/mp3 speler) op de audio input van de speakers aansluit?
2. Welk element zit er op de P-150 platenspeler gemonteerd? Die bepaalt namelijk de uitgangsspanning, niet de platenspeler zelf, dat is maar een "dom" mechanisch apparaat.
3. Heb je de PP400 wel op zijn netadapter aangesloten? 8)7 :P
Ja ik heb het zoals jij omschrijft aangesloten.

1. ja ik heb prima volume als ik een andere apparaat aansluit.
2. Geen idee hoe kom ik erachter wat voor element ik heb?
3. Ja

@Vintage1967
Ja ik heb ook de mogelijkheid om delen op een andere setup (mijn oude Kenwood versterker met speakers etc) Deze versterker heeft een phono ingang. En heb de bovenstaande setup op de CD ingang aangesloten met de voorversterker wat zonder ruis prima werkt. Alleen het volume blijft laag zoals die altijd al was. (heb dus niet het gevoel dat er iets voorversterkt wordt)
Maar ik heb er ook iets te weinig verstand van.

Zoiezo bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het volume van een element aangesloten op de phono ingang blijft meestal wel wat lager dan van een CD-speler, zeg 60% tot 90% van het volume van de CD ingang. Maar het moet dus niet zo zijn dat je de versterker compleet open moet draaien voor een beetje volume terwijl dit bij een CD met de volumeknop halverwege al het geval is, het scheelt hoogstens zeg maar 5 a 10 minuten op de volumeknop.

Antwoord 2. : Kijken naar het element dat onder de arm zit, eventueel van de arm verwijderen om het beter te zien. Maar als ik google dan kom ik op de P-150 een AT71 tegen van Audio Technica. Dat is een MM element en zal er zo uitzien op je Blaupunkt:

https://13.img.avito.st/1280x960/1845302413.jpg

http://www.pickupnaalden....aupunkt_P-150_ATN-71_1467

Zo'n standaard MM element daar moet de PP400 phono pre prima overweg kunnen. Het kan echter zijn dat je headshell / element / naald ooit vervangen is door iets anders.

---------

Maar de oplossing is dichtbij. Stapsgewijs uitsluiten.

Je hebt namelijk een oude Kenwood versterker met phono ingang, dat is je redding. Probeer de draaitafel daar eens op, en sluit meteen even je speakers bedraad aan met een set gewone speakerkabels. Dan heb je een klassieke standaard setup en sluit je meteen een aantal dingen uit. Als dit goed werkt ligt het niet aan de platenspeler of element.

Vervolgens houd je de setup zo maar sluit je de platenspeler aan op de PP400 phono pre, die je vervolgens in de CD ingang plugt van de Kenwood, die nog steeds bedrade speakers aangesloten heeft. Werkt dat niet goed? Dan is de PP400 phono pre kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Het valt mij al langere tijd op dat het rechterkanaal bij het afspelen van vinyl wat sterker klinkt dan het linkerkanaal. Vanavond met een cassettedek in opnamestand eens gekeken. Inderdaad slaat de rechter meter wat meer uit. Die 'meter' is trouwens led. Het signaal van een tweede geluidsbron, de decoder, is wel in balans, voor zover ik heb kunnen zien. Door de azimuth van de platenspeler aan te passen, komt er meer balans. Maar dan maakt de headshell met toebehoren een behoorlijke hoek. Dat heb ik dus maar hersteld.
Ik heb een dunne potloodvulling horizontaal op de voorkant van het element geplakt, twee legoblokjes op de LP gelegd. Die zijn namelijk allemaal exact even groot. Vervolgens zo afstellen dat het element iig evenwijdig aan de Legoblokjes en dus aan de LP hangt.
Uiteraard wil dat nog niet zeggen dat de cantilever dan ook evenwijdig staat.

Ook heb ik wat overspraak op beide kanalen. Heeft dat met azimuth te maken?

Thorens TD166 met AT95E staat waterpas.
Ik heb trouwens ook met een spiegel gekeken, maar ik kan echt niet zeggen dat ik dan kan zien dat de cantilever scheef staat t.o.v. de LP.

Is hier nog iets aan te doen? Disbalans kan worden gecompenseerd met de balansknop van de versterker, maar het gaat me meer om het effect op mijn zwarte schijfjes. Alle advies is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

De snelste manier om e.e.a. te testen is om even een ander element te gebruiken, als je die hebt?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S13b
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09-2024
Dag Allen,

Ik heb een receiver met phono aansluiting en heb bedacht om een platenspeler te kopen. Na een beetje research en zoeken is mijn oog op verschillende platenspelers gevallen:

Technics SL-QD33 (60,-)
Dual 503-2 (65,-)
Dual 505-2 (100,-)

Mijn budget is max 100,-. Naar welke platenspeler gaat jullie voorkeur uit en waarom?
Waar moet ik op letten, evt. andere suggesties zijn meer dan welkom. Het liefst koop ik een zwarte. Ik vind de Dual 503-2 qua uiterlijk het mooist.

Mvg,

Sieb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Nyarlathotep schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:57:
De snelste manier om e.e.a. te testen is om even een ander element te gebruiken, als je die hebt?
Dank je voor je reactie.
Helaas niet. Ja, het element dat op mijn Dual 704 zit, maar daar blijf ik liever van af. Ik heb wel eens geprobeerd dat element los te krijgen, maar het zit zo vast dat ik bang ben dat ik het sloop. En nu ik dit zo typ, denk ik dat ik misschien komend weekend of in de vakantie moed ga verzamelen voor een 2e poging.

Overigens: adviezen blijven welkom _/-\o_ .

[ Voor 4% gewijzigd door Vintage1967 op 29-07-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ga er vanuit dat je al eens met de antiskating en naalddruk hebt gespeeld?

Helaas is mijn kennis nogal oppervlakkig. Maar... Kun je de draadjes aan je element voor het linker- en rechterkanaal omwisselen? Dan kun je in ieder geval direct horen of het aan de bekabeling ligt :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Nyarlathotep schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:55:
Ik ga er vanuit dat je al eens met de antiskating en naalddruk hebt gespeeld?

Helaas is mijn kennis nogal oppervlakkig. Maar... Kun je de draadjes aan je element voor het linker- en rechterkanaal omwisselen? Dan kun je in ieder geval direct horen of het aan de bekabeling ligt :)
Volgens mij heb ik inderdaad nog genoeg te testen dit weekend. Afijn, als dat resulteert in een nog betere afstelling van de platenspeler vind ik het allemaal prachtig. Wees nou eerlijk, dit is toch veel leuker dan een CD-speler? Hoe meer ik me verdiep in de werking van een platenspeler, hoe meer ik me realiseer (en ervaar) wat een grote invloed een kleine aanpassing kan hebben op het geluid. Het is een prachtige hobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 14:16
SV_25 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 14:52:
[...]

Nou, je post gaf me wat extra energie en wegens het slechte weer vandaag viel een vakantie-uitstap letterlijk en figuurlijk in het het water, dus besloot ik de Thorens nog eens te bekijken.
Alle tips en advies van jullie nog eens nagelezen, alles op de werkbank gelegd, zodat ik overal bij kon en alles zeer goed kon zien. Hier en daar wat geprutst, gekeken op visuele kabelbreuk (knik..) en toen zag ik het, het element zat niet lekker in de headshell. Een van de aardingsdraden heeft waarschijnlijk een duw gekregen en was van het pinnetje van het element verschoven en maakte "vals contact" met een ander pinnetje.
Element er af gehaald, alle klemmetjes een heel klein beetje afgewreven, pinnetjes proper gemaakt en alles voorzichtig (en stevig opnieuw aangesloten.
Even spannend en ja hoor...speelt weer als voorheen.
Heel blij dat het iets heel kleins en makkelijk te herstellen was.
Om te vieren was de eerste LP die ik speelde Rush - 2112, gewoon omdat ik zin had om wat mee te zingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 14-10 18:08
Goede plaat. :Y

Ik kreeg gisteren een filmpje gestuurd waarin vrienden van ons heel blij zijn met een Vintage Vinyl koffer platen speler. -O-

Ik kreeg meteen de kriebels om een Technics SL-D2 op te knappen en die aan hun te geven. Vanmidddag gaan we daar naar een verjaardag ,en dat geeft mij de mogelijkheid om de versterker te bekijken of die voorzien is van een phonoingang.

Maar moet ik wel zo ver gaan om hun keus af te branden, en gewoon en moet ik gewoon wachten tot dat ding een LP sloopt?

[ Voor 13% gewijzigd door Bestla op 30-07-2016 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestla schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 07:16:
Goede plaat. :Y

Ik kreeg gisteren een filmpje gestuurd waarin vrienden van ons heel blij zijn met een Vintage Vinyl koffer platen speler. -O-

Ik kreeg meteen de kriebels om een Technics SL-D2 op te knappen en die aan hun te geven. Vanmidddag gaan we daar naar een verjaardag ,en dat geeft mij de mogelijkheid om de versterker te bekijken of die voorzien is van een phonoingang.

Maar moet ik wel zo ver gaan om hun keus af te branden, en gewoon en moet ik gewoon wachten tot dat ding een LP sloopt?
Als je daarmee hun vinyl collectie red wel ja (vooral niet wachten tot de eerste LP gesloopt is)... Bovendien, als er een goede audio installatie staat kun je met die Technics SL-D2 de goedkope Vintage Vinyl Koffer er zo uitspelen geluid kwalitatief... Ik weet zeker dat je vrienden snel overstag zullen zijn en dat koffer ding direct afvoeren naar waar zoiets thuis hoort: de afvalbak bij de gemeente voor afgedankte apparaten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Maar ik heb het idee dat hij of zij het de ander cadeau heeft gedaan. Het ligt dus wat lastig om het zo te zeggen.

Vorig weekend waren ze nog bij ons, en muziekgek als hij is, is hij gek op onze jukebox en mijn SL1210mk2.

Hij zei van ooit komt er zo iets, en ik denk dus dat zij die Vintage speler heeft gekocht voor hem.

[ Voor 48% gewijzigd door Bestla op 30-07-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alvast bedankt,
Mvg Thomas
Hallo Thomas,
kijk eens naar een oplossing zoals die van Dynaudio Xeo.
Ik heb veel goede dingen over Dynaudio gehoord, maar zelf niet beluisterd.
Er zijn wellicht andere fabrikanten die iets vergelijkbaars hebben, dit systeem lijkt in ieder geval een mogelijke oplossing voor jouw vraagstelling.
Het is m.i. verder belangrijk, dat je de set zelf uitgebreid beluisterd in een demo voordat je tot koop over gaat.
Succes met de zoektocht en veel luisterplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Kolorkie schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:15:
Dag Allen,

Ik heb een receiver met phono aansluiting en heb bedacht om een platenspeler te kopen. Na een beetje research en zoeken is mijn oog op verschillende platenspelers gevallen:

Technics SL-QD33 (60,-)
Dual 503-2 (65,-)
Dual 505-2 (100,-)

Mijn budget is max 100,-. Naar welke platenspeler gaat jullie voorkeur uit en waarom?
Waar moet ik op letten, evt. andere suggesties zijn meer dan welkom. Het liefst koop ik een zwarte. Ik vind de Dual 503-2 qua uiterlijk het mooist.

Mvg,

Sieb
Ik heb zelf naar volle tevredenheid een tijdje een 505-2. Erg fijne speler vooral omdat het gehele speelmechanisme in een bak ligt en geveerd is. Daardoor merk je schokken of andere onregelmatigheden veel minder. Hier is het niet de mooiste omdat de kap gescheurd is [small] zoek hier nog altijd een nieuwe voor die net zo werkt als de huidige. Als mensen tips hebben waar je zo'n kap haalt graag![small] Echter is het wel de prettigste speler in huis.

Weet alleen niet hoe vaak je gaat luisteren en of die 100 euro wat je nu op het oog hebt (wat ik best veel vind voor die speler imho) te verantwoorden is op die manier. Echter is de 505-2 een hele mooie speler hoe dan ook.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bestla schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 08:57:
Maar ik heb het idee dat hij of zij het de ander cadeau heeft gedaan. Het ligt dus wat lastig om het zo te zeggen.

Vorig weekend waren ze nog bij ons, en muziekgek als hij is, is hij gek op onze jukebox en mijn SL1210mk2.

Hij zei van ooit komt er zo iets, en ik denk dus dat zij die Vintage speler heeft gekocht voor hem.
Lastig is het zeker, maar beter oprecht je zorgen uiten en vooral op een nette manier uitleggen wat er nu exact mis is met de die Vintage Koffer speler helpt hun alleen maar in positieve zin...

Als de naald maar netjes in het midden van de groef zit, dan zit het goed... ;)

Edit 12:56 uur:
Anders moet je ervoor zorgen dat je vrienden hier lid worden... Dan zal ik het wel op een nette manier uitleggen als ze ooit melden dattie een vintage speler van crosley heeft in koffer... :)

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 30-07-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Touchdomex schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:52:
[...]

Weet alleen niet hoe vaak je gaat luisteren en of die 100 euro wat je nu op het oog hebt (wat ik best veel vind voor die speler imho) te verantwoorden is op die manier. Echter is de 505-2 een hele mooie speler hoe dan ook.
De 505 serie van Dual is inderdaad een goede serie voor weinig geld. Nadeel is dat je element keuze beperkt is tot zo ongeveer een Ortofon OMx0 vanwege de low mass arm. :) Als je dat niet erg vindt dan heb je er een prima speler aan. 100 euro vind ik echt teveel, de helft vind ik wel acceptabel in nette staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Cap schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:47:
[...]

De 505 serie van Dual is inderdaad een goede serie voor weinig geld. Nadeel is dat je element keuze beperkt is tot zo ongeveer een Ortofon OMx0 vanwege de low mass arm. :) Als je dat niet erg vindt dan heb je er een prima speler aan. 100 euro vind ik echt teveel, de helft vind ik wel acceptabel in nette staat.
Ik heb er een AT95e aan en dat gaat als een trein. Geen idee of het veel uitmaakt. Ding is in balans en draait goed. Juiste naalddruk en alles.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Nou, ik ben gisteren aan het stoeien geweest met mijn AT95E.
Scoop gedownload en geïnstalleerd. Uitgepuzzeld welke knop waarvoor is en aan de slag.

Dit zijn de resultaten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qpQyZP2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q9MhMKc.png

De tussenliggende screenshot (nr. 2) laat ik hier even achterwege. Vervolgens met de antiskating geexperimenteerd, maar daar zag ik geen relevante effecten van qua balans.
Schrik niet, maar de headshell staat nu zoals je hieronder kunt zien, nogal scheef. Als ik kijk naar de stand van de cantillever en de naald, lijkt die in orde te zijn.........

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XoJMKqG.png

De balans klopt. Zowel volgens mijn oren via de koptelefoon als volgens de scoop.
Maar jullie ervaringen, al dan niet specifiek met een AT95E wil ik graag 'misbruiken'.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je dit bij duurdere elementen niet zo duidelijk tegen zult komen.

Alle reacties zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 16:50
Vintage1967 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 12:20:
Nou, ik ben gisteren aan het stoeien geweest met mijn AT95E.
Scoop gedownload en geïnstalleerd. Uitgepuzzeld welke knop waarvoor is en aan de slag.

Dit zijn de resultaten:

[afbeelding]

[afbeelding]

De tussenliggende screenshot (nr. 2) laat ik hier even achterwege. Vervolgens met de antiskating geexperimenteerd, maar daar zag ik geen relevante effecten van qua balans.
Schrik niet, maar de headshell staat nu zoals je hieronder kunt zien, nogal scheef. Als ik kijk naar de stand van de cantillever en de naald, lijkt die in orde te zijn.........

[afbeelding]

De balans klopt. Zowel volgens mijn oren via de koptelefoon als volgens de scoop.
Maar jullie ervaringen, al dan niet specifiek met een AT95E wil ik graag 'misbruiken'.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je dit bij duurdere elementen niet zo duidelijk tegen zult komen.

Alle reacties zijn welkom.
Bedankt voor je post. Ik had namelijk ook het idee dat dit het probleem is met mijn AT95E.
Ik ga scope ook eens proberen. Volgens mij moet de naald recht in de groef staan maar wat voor invloed het scheve element heeft weet ik niet.

Edit: Welke software heb je exact gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-10 18:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-10 16:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ook op Linux installed, vandeweek even kijken wat ik er mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Bestla schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:02:
Ook op Linux installed, vandeweek even kijken wat ik er mee kan.
Keep us posted! Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Ook als adviesen op het gebied van het gebruik van software zoals de scoop, zijn natuurlijk welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Klopt.
Heb je daar ervaring mee? Of ken je misschien betere / nauwkeuriger scopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 13:16:
[...]

Hij kan vast harder! :) En klinkt het beter?
Kan inderdaad een heel stuk harder! En mijn vrouw kan nu ook haar Spotify luisteren met een bluetooth bruggetje die ik ook aan de versterker heb gehangen (lekker meer inputs!, TV hangt er ook aan). Om eerlijk te zijn lijkt het geluid (beleving, kwaliteit) juist minder dan met de T-amp en Musical Fidelity voorversterker. Dat klonk een stuk helderder en transparanter. Kan ook een gevoel zijn, maar ik blijf dat gevoel houden dat ik toch wat teleurgesteld ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-10 18:20
Vintage1967 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 08:38:
[...]

Klopt.
Heb je daar ervaring mee? Of ken je misschien betere / nauwkeuriger scopen?
Wel eens geprobeerd.
Meestal gebruik ik een hardware scope.
Visual Analyser is uitgebreider: http://www.sillanumsoft.org/download.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Die had ik ook gevonden, maar nog niet gedownload en geïnstalleerd.
Zal ik ook eens proberen.
En een hardware scope aanschaffen om eens in de zoveel jaar een element af te stellen gaat hem niet worden, vrees ik. Ik ken ook niemand die er wel een heeft, wat dat betreft. Dat houd dus al snel op. Wel mooi als je zo'n ding hebt. Dat kan niet anders zijn dan dat zoiets veel nauwkeuriger is. Mooi hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Zo ben weer effe aan het klussen geweest >:).

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wugmE5JAVawmkHt6ddPOWwxQ/full.jpg

Idee is om hem in de kast te laten zakken.

Mal aftekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZRVpccP3CzbtfHxkniSiWQJj/full.jpg

Mal uitgezaagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IJcr75kzMkRzuJGobfFwZ5zK/full.jpg

Kast afgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4D8KnbByCOP6RFSopwSABiu0/full.jpg

Past bijna:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q6b2Hg6vaOTeNzHyzYxiojAO/full.jpg

Passend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ql09caJW816HjU4hPEsw6Rko/full.jpg

Voor aanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i05ilHDQGAmnPshm44qRCVYl/full.jpg

Klaar. Vier extra pootjes ook nog onder de kast gezet omdat het anders doorzakt (dat deed het al een beetje) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NpvUgrx7q1UJkbBTIjBodymW/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vet Inflatablemouse! Zit je Technics er nou in geklemd? Of staat hij op een verlaagd plateautje onder de bovenplank??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vintage1967 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:37:
Die had ik ook gevonden, maar nog niet gedownload en geïnstalleerd.
Zal ik ook eens proberen.
En een hardware scope aanschaffen om eens in de zoveel jaar een element af te stellen gaat hem niet worden, vrees ik. Ik ken ook niemand die er wel een heeft, wat dat betreft. Dat houd dus al snel op. Wel mooi als je zo'n ding hebt. Dat kan niet anders zijn dan dat zoiets veel nauwkeuriger is. Mooi hoor.
Ik weet dat gebruiker S_K (Stijn Kraft) een echte hardware matige oscilloscoop heeft, maar die knapt ook regelmatig spelers op waardoor het rendabel is voor hem om er een te hebben...

Duur hoeft dat ook niet te zijn: http://link.marktplaats.nl/m1072729351
Deze kun je oppikken voor € 50,-
InflatableMouse schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:39:

Oude situatie:
[afbeelding]

Mal aftekenen:
[afbeelding]

Mal uitgezaagd:
[afbeelding]

Kast afgetekend:
[afbeelding]

Past bijna:
[afbeelding]

Passend:
[afbeelding]

Voor aanzicht:
[afbeelding]

Klaar. Vier extra pootjes ook nog onder de kast gezet omdat het anders doorzakt (dat deed het al een beetje) :
[afbeelding]
Ziet er goed uit InflatableMouse! Thumbs up! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:54:
Vet Inflatablemouse! Zit je Technics er nou in geklemd? Of staat hij op een verlaagd plateautje onder de bovenplank??
Dank!

Hij hangt en zit dus klem.

Is al meteen een probleem en ik moet het aanpassen, want de trillingen in de kast zijn nu hoorbaar via de naald.

Ik was eigenlijk ook van plan om hem vrij te zetten, maar ik had het gat te klein gemaakt. Is maar een mm, maar toch :Y).

Ach 3 weken vrij, heb ik wat te doen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Interessante gewetensvraag. Een Spanjaard mailt me op Discogs met de vraag dat als ik de clear vinyl versie van The Gathering - Home zou verkopen, wat de prijs dan zou zijn.

Nu was ik niet van plan om deze te verkopen, zoals eigenlijk alle platen uit de collectie, en is de huidige hoogste prijs (€130) me het ook niet waard. Maar een onmisbare plaat is het zeker niet. Dus wanneer zou ik de plaat wél verkopen.

Zo heb ik er nog een paar, waar ik liever bijvoorbeeld €1.000 heb dan de plaat zelf. Maar waar ligt de grens?
Wat denken jullie? Voor welk bedrag zou je een plaat uit je collectie verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:14
InflatableMouse schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:39:

Oude situatie:
[afbeelding]

Mal aftekenen:
[afbeelding]

Mal uitgezaagd:
[afbeelding]

Kast afgetekend:
[afbeelding]

Past bijna:
[afbeelding]

Passend:
[afbeelding]

Voor aanzicht:
[afbeelding]

[afbeelding]
Hahaha, die laatse foto, je ziet (volgens mij) je vriendin/vrouw in de weerspiegeling zitten, zo van "uggh, hij weer met z'n projectjes". _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelte schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:52:
Interessante gewetensvraag. Een Spanjaard mailt me op Discogs met de vraag dat als ik de clear vinyl versie van The Gathering - Home zou verkopen, wat de prijs dan zou zijn.

Nu was ik niet van plan om deze te verkopen, zoals eigenlijk alle platen uit de collectie, en is de huidige hoogste prijs (€130) me het ook niet waard. Maar een onmisbare plaat is het zeker niet. Dus wanneer zou ik de plaat wél verkopen.

Zo heb ik er nog een paar, waar ik liever bijvoorbeeld €1.000 heb dan de plaat zelf. Maar waar ligt de grens?
Ik heb een keer eenzelfde situatie gehad, ook via Discogs. Iemand uit Australie wilde mijn Beck - Sea Change (MFSL) graag kopen.

Zijn erg in prijs gestegen, destijds voor €47,99 nieuw gekocht. Ze gaan nu voor tussen de 300 tot zelfs boven de 400 afhankelijk van de staat.

Heb de man bedankt voor zijn bericht en vriendelijk vermeld dat hij niet te koop is. :)

Het geld is zeker leuk, maar ik spaar de vinyl voor mezelf en niet om met winst door te verkopen. Mocht ik ooit in geldnood zitten zal ik ook pas als het niet anders kan mijn platen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
InflatableMouse schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:27:
[...]

Hij hangt en zit dus klem.

Is al meteen een probleem en ik moet het aanpassen, want de trillingen in de kast zijn nu hoorbaar via de naald.
Da's dus het eerste wat ik wilde vragen, die voeten die zitten er niet voor niets op dus het leek me al stug dat je daar geen last van zou hebben. :P

Je zou kunnen proberen rubber strips langs de rand te leggen zodat de speler daarop rust. Kan je bijvoorbeeld maken uit een binnenband van een fiets. Kijken hoe dat werkt. Nog beter, die fietsbinnenband (ik zou een dun racebandje nemen) in half opgepompte toestand tussen de speler de kast leggen. Als je dat zo kan doen dat je hem niet meer ziet (ik denk aan een extra randje aan de onderkant) dan heb je de zowat perfecte ontkoppeling. Misschien dan wel eens per jaar je bandje een beetje lucht geven. ;)
Jelte schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 18:52:

Je zal er niet veel aan hebben, of het zal allicht niet zijn wat je wil horen denk ik, maar hier mijn nuchtere kijk.
Een enorme emotionele band uitgezonderd ("het is de lp die mijn vader en ik luisterden op zijn sterfbed", of onmisbaar want ik draai hem elke week en moet dan huilen van geluk, zoiets) zou ik die LP direct verkopen bij elk bod van pakweg 100 euro of meer. Uitgangspunt is dat Discogs prijzen al behoorlijk aan de hoge kant zijn, en de max prijzen al helemaal "over the top" zijn. Ben je echt gehecht aan de plaat dan is ie je natuurlijk meer dan 100 euro waard.

Als ik moet gokken dan denk ik niet dat de Spanjaard erop doelde dat ie (veel) meer dan de max Discogs prijs zou willen betalen, meer de courante (gemiddelde) prijs met als uiterste de maximale prijs (als ie hem echt heeeel graag wil hebben), of ietsje meer (zeg met een leuke bonk inflatie/waardevermeerdering erop 200 euro?) om je over de streep te trekken. Dat lijkt me een aannemelijk scenario. Geen 1000 euro dus, of iets in die regionen. Kan het mis hebben hoor, ik ben geen verzamelaar die op waarde let dus ben niet op de hoogte van de prijzen, misschien zegt Popsike nog wat zinnigs? ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Cap op 01-08-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
[b][message=47805737,noline]rcor schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:58[/message

Duur hoeft dat ook niet te zijn: http://link.marktplaats.nl/m1072729351
Deze kun je oppikken voor € 50,-
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Poulske schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:12:
[...]

Hahaha, die laatse foto, je ziet (volgens mij) je vriendin/vrouw in de weerspiegeling zitten, zo van "uggh, hij weer met z'n projectjes". _O-
Dat komt omdat je de foto nog niet heb gezien met de rotzooi die zij net op heeft mogen ruimen hahaha!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3obM8HuPCG9kMZt4X7VmZbXg/full.jpg
Cap schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 19:39:
[...]

Da's dus het eerste wat ik wilde vragen, die voeten die zitten er niet voor niets op dus het leek me al stug dat je daar geen last van zou hebben. :P
Ja precies. Ik ga gewoon doen wat ik oorspronkelijk wilde doen, had ik meteen moeten doen maar ik was lui.

Iets groter maken dat gat dat er ongeveer een mm aan elke kan ruimte zit. Pootjes er terug onder zodat tie op de voorversterker staat en iets van tochtband rondom er tussen frotten.

[ Voor 38% gewijzigd door InflatableMouse op 01-08-2016 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:42:
[...]

Dat komt omdat je de foto nog niet heb gezien met de rotzooi die zij net op heeft mogen ruimen hahaha!

[afbeelding]
Ik mag toch wel hopen dat je je platenspeler goed stof vrij hebt gemaakt, ook van binnen ;)

Ziet er verder gaaf uit, nu inderdaad de isolatie nog even op orde stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag me af of ze ook die 2 eindbakken van Sony terug op hun plaats heeft gezeuld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Haha nee dat heb ik zelf gedaan, na ze stofvrij te hebben gemaakt.

Had achteraf gezien dat kastje beter buiten kunnen zetten O-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:50
Ja, als je toch de apparatuur er uit moet sjouwen, dan is het een kleinigheidje om dat nog even te verplaatsten. Maar dat bedenk je je natuurlijk pas achteraf.

Zo heb ik eens de hele woonkamer kunnen poetsen nadat ik een zware kachel aan de muur wilde monteren. Die moest op twee stalen metalen profielen en ik dacht 'ach, ik moet toch in de muur boren en daarna de kamer stofzuigen, dan kan ik dat metaal net zo goed hier in de woonkamer slijpen en voorboren met de kolomboor ... :X

* dreamscape sjouwt werkstukken tegenwoordig toch maar naar buiten en gaat dan onder het afdak aan de slag...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

InflatableMouse schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:42:
[...]

[afbeelding]
Holy sh*t, hahahahha, lekkere puinbak. Ziet er wel echt vet uit zo verzonken in je kastje die technics.. Brengt mij ook weer op ideeën. Wellicht plankje/plaat eronder hangen waar de speler met zijn pootjes op kan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://klaverveld.nl/pook.png

Eindelijk weer een platenspeler aangeschaft, Pookie Snackenburger is de eerste aanschaf in jaren. De nieuwste van The Slackers (met pretpakket: http://brainlabgroove.bandcamp.com/album/the-slackers) is vandaag verstuurd.

Weet iemand een methode om bij Discogs een overzicht te maken van mijn wensenlijst die bij dezelfde verkoper te vinden zijn? Het lukt mij niet om een goed overzicht te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Suggs op 03-08-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee,
Ik weet niet of dit de juiste plek is. maar ik weet zeker dat jullie antwoord kunnen geven.. ;)
Ik heb de platencollectie van me vader (her)ontdekt die wil graag weer eens gaan afspelen. Helaas kan ik dit niet meer aan hem vragen. maar ik heb echt geen enkel idee hoe dit werkt of wat voor apparatuur ik nodig heb om mooi helder geluid te krijgen(hoe hard het gaat maakt me niet zoveel uit het is voor mijn studentenkamer).
Heb ook geen enkel idee wat voor een platenspeler ik nodig heb maar vind het wel leuk om beetje een oude te hebben maar hij moet de platen natuurlijk niet slopen. zouden jullie fantastische experts op dit gebied mij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:33
Ik heb sinds kort een Technics Sl110, maar die draait niet altijd... Wat kan ik daar aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag de platenspeler die ik wil kopen aansluiten op een Tivolli radio(omdat ik van mono geluid hou en het kraakhelder is) weet niet of dit een dood zonde is. maar moet hier ook nog een versterker tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
3L3ktr1k schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 22:56:
Ik heb sinds kort een Technics Sl110, maar die draait niet altijd... Wat kan ik daar aan doen?
openschtoeven en kijken waarom hij niet altijd draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Laatst online: 14-10 18:30
Suggs schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 15:35:
[afbeelding]

Eindelijk weer een platenspeler aangeschaft, Pookie Snackenburger is de eerste aanschaf in jaren. De nieuwste van The Slackers (met pretpakket: http://brainlabgroove.bandcamp.com/album/the-slackers) is vandaag verstuurd.

Weet iemand een methode om bij Discogs een overzicht te maken van mijn wensenlijst die bij dezelfde verkoper te vinden zijn? Het lukt mij niet om een goed overzicht te krijgen.
Als je 1 item opzoekt in iemands wantlist heb je een optie;
Has x more items I want.

Maar volgens mij geen optie zodat je daar direct naartoe, zonder eerst een item te moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:46:
Hee,
Ik weet niet of dit de juiste plek is. maar ik weet zeker dat jullie antwoord kunnen geven.. ;)
Ik heb de platencollectie van me vader (her)ontdekt die wil graag weer eens gaan afspelen. Helaas kan ik dit niet meer aan hem vragen. maar ik heb echt geen enkel idee hoe dit werkt of wat voor apparatuur ik nodig heb om mooi helder geluid te krijgen(hoe hard het gaat maakt me niet zoveel uit het is voor mijn studentenkamer).
Heb ook geen enkel idee wat voor een platenspeler ik nodig heb maar vind het wel leuk om beetje een oude te hebben maar hij moet de platen natuurlijk niet slopen. zouden jullie fantastische experts op dit gebied mij kunnen helpen?
Welkom!!!!

Eerste vraag voor 'we' gaan adviseren is wat je budget is.
Ten tweede moet je je afvragen of je het leuk vindt om een oude platenspeler op te knappen en (toekomstige) uitdagingen op te lossen. En los daarvan ben ik gewoon benieuwd naar de reden dat een oude platenspeler je voorkeur heeft.

Wat je nodig hebt zijn:
- een platenspeler :P
- een versterker
- als de versterker geen phono-ingang heeft, een phono voorversterker
- boxen
- kabel om de boxen op de versterker aan te sluiten
- audiokabel om de platenspeler op de (voor)versterker aan te sluiten, als die al niet aan de platenspeler zit.

Zoals je waarschijnlijk al heb gelezen in dit topic, is een Crosley een uitstekende keuze ........ om ergens in een hoekje stof te laten verzamelen 8) . Met andere woorden: laten staan.

Ik ben benieuwd naar je reactie :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38

Wimmel

Hello

Ik ben ook even aan het knutselen geweest. Aangezien het grootste deel van mijn collectie op de slaapkamer staat was ik op zoek naar een plekje voor wat platen die in de roulatie zitten. Ik heb teakhout uit een oud tv-meubel gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/14439qq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2yo8zma.jpg

Van verlijmde restjes, naar rond, naar tapse pootjes..

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/33e2c21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/vrwk6u.jpg

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wimmel schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:14:
Ik ben ook even aan het knutselen geweest. Aangezien het grootste deel van mijn collectie op de slaapkamer staat was ik op zoek naar een plekje voor wat platen die in de roulatie zitten. Ik heb teakhout uit een oud tv-meubel gebruikt.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er goed uit Wimmel! Goed om te zien dat niet alles klakkeloos wordt weggegooid, maar ook hergebruikt wordt omdat het kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
Aantal maanden geleden ook een meubel laten maken voor mijn platenspelers.
En ja, er mist een pootje van de linker technics, kwijt geraakt tijdens het verhuizen :(

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/717hd9lfp/WP_20160804_14_12_02_Pro.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door PWSteal op 04-08-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edwin__ schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 22:38:
Aantal maanden geleden ook een meubel laten maken voor mijn platenspelers.
En ja, er mist een pootje van de linker technics, kwijt geraakt tijdens het verhuizen :(

[afbeelding]
Dan is deze Ebay advertentie iets voor jou:
http://www.ebay.nl/itm/Te...9437dc:g:oyMAAOSwyLlXo6Wt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
Moet ook de lampjes en bekabeling keer gaan vervangen.
Hier hebben ze alles wat ik nodig heb als het goed is;
http://www.green-vinyl.com/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edwin__ schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 23:24:
[...]

Moet ook de lampjes en bekabeling keer gaan vervangen.
Hier hebben ze alles wat ik nodig heb als het goed is;
http://www.green-vinyl.com/nl/
Klopt, die hebben ook veel onderdelen...

Albepro is ook een bekend adres en ook die heeft de pootjes zie ik nu:
http://link.marktplaats.nl/m1069001722

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 04-08-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wimmel schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:14:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Blijft dat heel als ie vol is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

MikeyMan schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 23:46:
[...]

Blijft dat heel als ie vol is?
Nu nog niet want de pootjes zitten tijdelijk vast met een enkel schroefje. Ik heb ondertussen rampamoeren m8 besteld. Deze worden in de pootjes bevestigd waarna de pootjes met m8 bouten aan de kast worden bevestigd. Aangezien mijn audiomeubel ook met deze constructie in elkaar zit denk ik wel dat dit kan.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/358xo5g.jpg

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wimmel schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 07:56:
[...]

Nu nog niet want de pootjes zitten tijdelijk vast met een enkel schroefje. Ik heb ondertussen rampamoeren m8 besteld. Deze worden in de pootjes bevestigd waarna de pootjes met m8 bouten aan de kast worden bevestigd. Aangezien mijn audiomeubel ook met deze constructie in elkaar zit denk ik wel dat dit kan.

[afbeelding]
Zie ik daar een TD320 met TP90 arm? Mooi beestje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimmel

Wimmel

Hello

Bijna goed, maar nog geen sigaar...

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2el48cz.jpg

Dit is nog een TD320 mkI waar origineel de TP16 mkIV op hoort. Dat is geen slechte arm maar te licht voor mijn Denon DL110 en aangezien ik heel erg gecharmeerd ben van dit element heb ik er een Linn Basik LVX opgezet. Een TD321 had een mooiere oplossing geweest maar die zijn dun gezaaid.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wimmel schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 19:04:
Bijna goed, maar nog geen sigaar...

[afbeelding]

Dit is nog een TD320 mkI waar origineel de TP16 mkIV op hoort. Dat is geen slechte arm maar te licht voor mijn Denon DL110 en aangezien ik heel erg gecharmeerd ben van dit element heb ik er een Linn Basik LVX opgezet. Een TD321 had een mooiere oplossing geweest maar die zijn dun gezaaid.
Das eigenlijk nog leuker, lekker customizen, mooie arm. Zelf ook andere arm op mijn tafel gezet: Jelco SA250 s arm op mijn Technics SL1210 MK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suggs
  • Niet online
Bedankt voor je reactie, hier kon ik verder mee. Inmiddels een wantlist gemaakt, maar het werkt niet echt intuïtief allemaal.
Edwin__ schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 14:17:
[...]

Als je 1 item opzoekt in iemands wantlist heb je een optie;
Has x more items I want.

Maar volgens mij geen optie zodat je daar direct naartoe, zonder eerst een item te moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vintage1967 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:56:
[...]

Welkom!!!!

Eerste vraag voor 'we' gaan adviseren is wat je budget is.
Ten tweede moet je je afvragen of je het leuk vindt om een oude platenspeler op te knappen en (toekomstige) uitdagingen op te lossen. En los daarvan ben ik gewoon benieuwd naar de reden dat een oude platenspeler je voorkeur heeft.

Wat je nodig hebt zijn:
- een platenspeler :P
- een versterker
- als de versterker geen phono-ingang heeft, een phono voorversterker
- boxen
- kabel om de boxen op de versterker aan te sluiten
- audiokabel om de platenspeler op de (voor)versterker aan te sluiten, als die al niet aan de platenspeler zit.

Zoals je waarschijnlijk al heb gelezen in dit topic, is een Crosley een uitstekende keuze ........ om ergens in een hoekje stof te laten verzamelen 8) . Met andere woorden: laten staan.

Ik ben benieuwd naar je reactie :Y
hee,

Heel erg bedankt voor het welkom ;)
Uhh ja ik wil gewoon zoveel mogelijk het authentieke geluid krijgen en als het kan ook graag authentiek uitzien. Dus wil het liefst ook een 2e hands. ik weet niet precies hoe duur zoiets is en wat ik waar/wat ik evt moet bieden op een platenspeler.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Laatst online: 09:16
Toch maar de knip getrokken en de 4LP Stadium Arcadium van de RHCP gekocht. :*)

• Bestla
Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 01:24:
[...]

hee,

Heel erg bedankt voor het welkom ;)
Uhh ja ik wil gewoon zoveel mogelijk het authentieke geluid krijgen en als het kan ook graag authentiek uitzien. Dus wil het liefst ook een 2e hands. ik weet niet precies hoe duur zoiets is en wat ik waar/wat ik evt moet bieden op een platenspeler.

mvg
Om maar meteen te beginnen met welke speler moet je hebben.

We kennen 3 typen aandrijving, nl Direct Drive , Belt Drive, en Idler Wheel.

Direct drive heeft als voordeel dat er geen extra onderdelen aan zitten die verslijten.

Of je kiest voor belt of idler wheel, het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Maar de meeste mensen kiezen toch voor direct drive of belt driven.

Dan zijn er de merken die er toe doen : Thorens, Dual, Technics, Sony mits het maar modellen uit de jaren 70 en 80 zijn. In dit topic worden al veel typen besproken dus lees u maar even in ;)
Er zijn ook nieuwe spelers : Audio Technica ( technics kloon) Rega en Pro-Ject.

Zoals je ziet, er is voor elk budget een speler te koop. Succes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Dual ook alleen de oude toch? Net als Sony dus.

Overigens beide hier thuis staan. Een oude Dual 505-2 en een Sony PS-T1

en nog een Akai maar de Dual en de Sony zijn beter

[ Voor 60% gewijzigd door Touchdomex op 11-08-2016 08:48 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Leuk al die projecten hier, om te lezen en om inspiratie uit op te doen. Zelf ligt het hele muziekgebeuren traditioneel gezien wat stil in de zomermaanden bij mij, veel weg en buiten bezig, maar nu het toch alweer bijna herfst is ;) gisteren de TD166 even een schoonmaakbeurt gegeven. Helaas geen foto's, maar de houtplint even in de olie gezet, de rest even een poetsbeurtje gegeven, niets spannends maar we kunnen er weer tegen aan. Zo vaak komt het ding niet van z'n plek (en de vrouw durft er niet aan te komen :P ) dus het was wel weer nodig.

Om dat te vieren gisteravond gelijk de Twin Peaks OST reissue bij Mondo (Deathwaltz) besteld!

• musicfreak
  • Laatst online: 12:18
Langzamerhand raak ik er meer van overtuigd dat mijn Gemini PT 2400 toch niet een geweldige hifi draaitafel is. Ik zit er over te denken om deze te vervangen. Nu gebruikte ik de Gemini's (heb er 2) ook af en toe om plaatjes te draaien bij buurtBBQ's en dergelijke. Dat zou ik graag blijven doen.

De singles en LP's zet ik dan scherp door ze vanaf de eerste toon een kwartslag achteruit te draaien. Kan dit ook met een snaar aangedreven draaitafel? Ik heb het idee dat direct drive draaitafels hiervoor geschikter zijn, maar weet niet of dit klopt.
Mijn Stanton DJ element kan dit terugdraaien (uiteraard) prima aan. Nou was ik niet van plan mijn dure elementen voor dit DJen te gaan gebruiken, maar is een AT95e hiervoor bijvoorbeeld geschikt voor? Of kan dit scherpzetten alleen met DJ elementen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
musicfreak schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:56:
Langzamerhand raak ik er meer van overtuigd dat mijn Gemini PT 2400 toch niet een geweldige hifi draaitafel is.
Waarom dat?
musicfreak schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:56:Ik zit er over te denken om deze te vervangen. Nu gebruikte ik de Gemini's (heb er 2) ook af en toe om plaatjes te draaien bij buurtBBQ's en dergelijke. Dat zou ik graag blijven doen.

De singles en LP's zet ik dan scherp door ze vanaf de eerste toon een kwartslag achteruit te draaien. Kan dit ook met een snaar aangedreven draaitafel? Ik heb het idee dat direct drive draaitafels hiervoor geschikter zijn, maar weet niet of dit klopt.
Als je dat wilt is quartz direct drive met snelstart (binnen halve omwenteling op toeren) een must. Met een snaar gaat dat niet werken.

Verder kan ik in jouw geval een geveerd subchassis ook niet aanbevelen, als je aan het plateau wilt gaan draaien is dat alleen maar onhandig ivm het veren en het dan mogelijk overslaan van de naald. Ook van belang is dat je handmatig aan/uit kan schakelen als de arm boven het plateau staat, veel automaten en halfautomaten vallen dan af omdat ze vaak geen aparte start/stop functie hebben zonder dat het armtransport tussen plaat en armsteun wordt geactiveerd.

Kortom: manuele speler, ongeveerd, snelstart, hifi waardig. Dan kom je toch op iets SL-1200MK2 achtigs. ;) In jouw geval moet je de andere Technics MK2's niet hebben want die zijn met geveerd subchassis, Technics MK1's ook niet want die hebben geen echte snelstart. Een andere optie die ik zo snel kan bedenken is een Sony PS-X3: manuele speler met direct drive en quartz lock.

Maar eerlijk, als je echt wilt draaien dan moet je toch gewoon een SL-1200MK2 of andere goede DJ draaitafel hebben. Je kan er ook voor kiezen om je Gemini te houden voor je feestjes en daarnaast op zoek te gaan naar een fijne Hifi draaitafel voor thuisgebruik. Dan zit je meteen niet meer vast aan direct drive, manueel etc en kan je precies kiezen welke functies en uiterlijk je bevallen, binnen jouw budget uiteraard. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 11-08-2016 12:10 ]

• musicfreak
Terechte vraag. 8)

Ik heb wat zitten testen met een ander paar luidsprekers en twee versterkers en kom tot de conclusie dat de Pioneer toch een stuk gedetailleerder en voller klinkt dan de Gemini. Hij lijkt meer uit het element te kunnen halen.
Maar eerlijk, als je echt wilt draaien dan moet je toch gewoon een SL-1200MK2 of andere goede DJ draaitafel hebben. Je kan er ook voor kiezen om je Gemini te houden voor je feestjes en daarnaast op zoek te gaan naar een fijne Hifi draaitafel voor thuisgebruik. Dan zit je meteen niet meer vast aan direct drive, manueel etc en kan je precies kiezen welke functies en uiterlijk je bevallen, binnen jouw budget uiteraard. :P
Goed punt van het verende subchassis. Dat is inderdaad niet handig bij het draaien.. Maar die feestjes doe ik echt af en toe, maximaal tweemaal per jaar. Om nou daarvoor een set Gemeni's te houden lijkt me wat overdreven. Ik steek dat geld denk ik liever in een betere draaitafel. Aan de andere kant vind ik het ook leuk om af en toe een stapel singletjes te draaien, en dan wil ik snel kunnen wisselen. Een volautomatische platenspeler is dan alleen maar lastig. Ik wil dan ook echt voor een halfautomaat gaan, puur om te voorkomen dat de naald te lang in de uitloopgroef blijft hangen als ik even niet in de buurt ben.

Zijn er ook direct drive halfautomaten te vinden die ongeveerd zijn? Misschien zijn er meer opties als ik de snelstart / quartz lock optie laat vallen?

Aanvulling:
Gisteren heb ik mijn Pioneer PL-12D naar Ronald van Eijk gebracht voor een servicebeurt. Hij heeft mijn Gemini ook bekeken. Deze is op zich best redelijk (hij had ergere lookalikes gezien, met meer speling op de lagers) maar het origineel de Technics 1200 is vele malen beter. Ga de Gemini's dan ook verkopen, incl. de DJ elementen.

Heb het ook met hem over een vervangende draaitafel gehad. We zijn op de Technics SL-Q2 (en vergelijkbare direct drive tafels als de SL-3310) of de Sony PS-X4 uitgekomen, beiden halfautomaat. Wel leuk om te merken dat dat dit beiden spelers zijn die hier ook diverse keren genoemd worden.
Alternatief als ik het semi-automatische laat vallen is een Hitachi PS-38 (ook bekend als Scott PS76), die Ronald aanbied. Op Marktplaats zag ik bij hem ook nog een Pioneer PL-300X staan, een halfautomaat, maar ik weet niet hoe die zich qua kwaliteit verhoud tot een Technics SL-Q2.

[ Voor 24% gewijzigd door musicfreak op 12-08-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de geen die voor een spotprijs een Goldring 2100mm / 2200m element zoekt: zoek niet verder en kijk bij hifistudio79.nl... vraag me niet hoe ze het kunnen, maar voor een 2200mm element betaal je slechts 159 euro en voor een 2100mm element betaal je 129 euro... da's goedkoper dan een losse vervangingsnaald die ik eigenlijk zocht en flink goedkoper dan William thakker in Duitsland...

Zie ook: http://www.hifistudio79.n...search/result/?q=goldring

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 12-08-2016 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
musicfreak schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:21:
[...]

Goed punt van het verende subchassis. Dat is inderdaad niet handig bij het draaien.. Maar die feestjes doe ik echt af en toe, maximaal tweemaal per jaar. Om nou daarvoor een set Gemeni's te houden lijkt me wat overdreven. Ik steek dat geld denk ik liever in een betere draaitafel. Aan de andere kant vind ik het ook leuk om af en toe een stapel singletjes te draaien, en dan wil ik snel kunnen wisselen. Een volautomatische platenspeler is dan alleen maar lastig. Ik wil dan ook echt voor een halfautomaat gaan, puur om te voorkomen dat de naald te lang in de uitloopgroef blijft hangen als ik even niet in de buurt ben.

Zijn er ook direct drive halfautomaten te vinden die ongeveerd zijn? Misschien zijn er meer opties als ik de snelstart quartz lock optie laat vallen?
Let op, komt weer een heel verhaal. :)

Uiteraard zijn er zat (half)automaten te krijgen die ongeveerd zijn. Ze moeten dan echter wel goede demping hebben tegen akoestische feedback van buitenaf. Vaak is dat in de betaalbare klasse dan helaas niet het geval. Snelstart zou ik zeker houden als je plaat op de juiste plek wilt laten beginnen op feestjes.

En nou ga ik mezelf weer een beetje herhalen, hopelijk wordt het duidelijk wat ik bedoel. Je moet eigenlijk verschillende manuele / half / volautomaten gezien en gebruikt hebben om het te snappen. ;)

Dat je met een volautomaat meer beperkingen hebt dan met een halfautomaat is zoals ik al aangaf een misverstand. Neem als voorbeeld hoe het werkt bij Technics. Een Technics volautomaat kan je uiteraard bedienen met de "start" knop zodat alles vanzelf gaat. Je kan hem echter ook als een halfautomaat bedienen: dit doe je door niet op start te drukken maar de arm boven de plaat te bewegen. Op dat moment gaat ie draaien en je kan de naald laten zakken. Bij een Technics halfautomaat (zoals de SL-Q2 die je aanhaalt) werkt het precies hetzelfde, ook daar gaat het plateau draaien zodra je de arm boven de plaat beweegt.

Mijn punt met vol/halfautomaten is dit: aangezien jij op feestjes nauwkeurig de positie van de naald wilt bepalen en "indraaien" wil je dus een platenspeler hebben die niet automatisch gaat draaien als je de arm vanuit de ruststand naar de plaat beweegt, en een platenspeler die niet automatisch het armtransport activeert zodra je op start of stop drukt. Vrijwel alle half/volautomaten, zoals de door jou genoemde halfautomatische SL-Q2 en ik uit mijn hoofd ook de PS-X4 doen dat dus wel.

Bij een manuele speler is de start/stop knop niet meer dan een start/stop van het plateau, de armsturing wordt daar dus niet mee bediend, precies wat jij wilt voor jouw gebruik. Een andere optie is een auto-lift speler, die heeft geen armtransport maar slechts een arm lift aan het einde van de plaat, eventueel gepaard met een stop van het plateau. Dat is voor jou ook bruikbaar. Hierbij komt Denon bij me op, die hebben veel spelers gemaakt met een auto-lift, herkenbaar aan een "L" aan het einde van het modelnummer. Maar ook die zijn niet allemaal ideaal, want de meeste hebben geen rem op het plateau zitten en dat wil je eigenlijk wel als je vlot wilt draaien: naald op plaat, "start" drukken, bij het juiste punt "stop" drukken, plateau staat meteen stil en je draait hem handmatig een slagje heen of terug voor de exact goede plaats. Right? :)

Er zijn wel spelers waarbij het draaien van het plateau niet geactiveerd wordt bij het boven de plaat brengen van de arm, bijvoorbeeld bij de Sony PS-X600 en PS-X800 biotracers (volautomaten van de meest geavanceerde soort). Je kan de arm dus boven de plaat brengen en de naald laten zakken, zoeken naar het juiste punt en DAN pas op start drukken. Maar het blijft behelpen, want je kan het plateau niet stoppen zonder dat het armtransport geactiveerd wordt.

Ergo je hebt een platenspeler nodig die een aparte "platter spin / platter stop" functie heeft zonder enige vorm van armsturing. Dat is eigenlijk altijd een volledig handmatige speler. Misschien zijn er automaten die naast de automatiek ook deze volledig gescheiden "platter spin / platter stop" hebben maar ik betwijfel het.

De SL-Q2 waar jij het over hebt is trouwens ook niet handig voor draaien: het is dan wel geen geveerd subchassis maar hij heeft wel voeten met ingebouwde veren, en dan nog vrij slappe ook. Dat betekent dat je bij aanraking van de speler (dus bij een iets te harde druk op de toetsen etc) onherroepelijk een overslaande naald krijgt. Trust me ik spreek uit ervaring. ;) Wat dat betreft slaan mijn SL-1300MK2 en SL-1600MK2 veel minder snel over bij het "handlen" van de speler omdat niet de hele speler op veren staat maar alleen het subchassis van arm en plateau. Dat betekent een veel comfortabelere bediening dan die dingen op van die verende voeten. :X

Maar wat je nodig hebt bij draaien is een robuuste massaspeler, nergens vering dus. Demping van akoestische feedback gaat dan dmv massa en het gebruikte materiaal. Goed voorbeeld, kom ik weer, de SL-1200MK2. ;)

Ja... ongeveerde zwaar gedempte massa speler, quick start, quick stop, manual start/stop: een DJ draaitafel is niet voor niets een DJ draaitafel. :P

Laat je de "eis" op feestjes snel doordraaien en daarbij op de juiste plek starten vallen, en kan je toe met op het feestje "amateuristisch" slow draaien zonder te mixen, dus gewoon plaat na plaat in een rustig tempo, tja dan vervallen alle eisen en mag: snaaraandrijving, slowstart, vering, half/volautomaat, etc. ;)

Wil je wel vlotjes singles en maxi's doordraaien op een feestje maar gewoon plaatje voor plaatje, geen echte DJ fratsen dus met naald op precies de juiste plek instarten, dan neem je een lekker vlot startende en stoppende direct drive speler die stevig op zijn voeten staat. Dat kan dan prima een half of volautomaat zijn, zolang je maar handmatig de arm kan bewegen en cue-en.

Voorbeeld: mijn SL-1300MK2 en SL-1600MK2 voldoen daarvoor prima: stabiele spelers, net zo sterke motor als de SL-1200MK2 plus ze starten en stoppen ook even snel (elektronische rem). En de makkelijk te hanteren S-arm a-la SL-1200MK2 kan je prima handmatig naar en van de plaat bewegen en handmatig cue-en. Toch zijn het wel automaten, volautomaten zelfs. Eentje heeft zelfs een knop om de automatische afslag uit te schakelen. Maar echte DJ spelers worden het nooit. Je weet wel... geveerd subchassis en geen volledig onafhankelijke plateau start/stop. Enter SL-1200MK2. ;)
[...]

Aanvulling:
Gisteren heb ik mijn Pioneer PL-12D naar Ronald van Eijk gebracht voor een servicebeurt. Hij heeft mijn Gemini ook bekeken. Deze is op zich best redelijk (hij had ergere lookalikes gezien, met meer speling op de lagers) maar het origineel de Technics 1200 is vele malen beter. Ga de Gemini's dan ook verkopen, incl. de DJ elementen.
Uiteraard, daar komt het standaard op neer. Een SL-1200MK2 is beter want de kwaliteit van het ontwerp (zowel mechanisch als elektrisch), de materialen, en fabricage is beter dan van zo'n DJ kloon die vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek komen (Han Pin). Ook op die goedkopere Technicsen zijn de armlagers trouwens prima (Q2, D2, 3200, 5200, etc etc): hetzelfde 4-lager principe als de SL-1200, dezelfde lagerpinnen en bussen, en geen speling op die lagers. Dat hadden ze goed voor elkaar. Geldt trouwens ook voor modellen van de wat betere klasse van andere Japanse mainstream merken (o.a. Sony, Denon).
[...]

Heb het ook met hem over een vervangende draaitafel gehad. We zijn op de Technics SL-Q2 (en vergelijkbare direct drive tafels als de SL-3310) of de Sony PS-X4 uitgekomen, beiden halfautomaat. Wel leuk om te merken dat dat dit beiden spelers zijn die hier ook diverse keren genoemd worden.
Alternatief als ik het semi-automatische laat vallen is een Hitachi PS-38 (ook bekend als Scott PS76), die Ronald aanbied. Op Marktplaats zag ik bij hem ook nog een Pioneer PL-300X staan, een halfautomaat, maar ik weet niet hoe die zich qua kwaliteit verhoud tot een Technics SL-Q2.
In de klasse van de SL-Q2 en PS-X4 zijn er nog veel meer keuzes, tientallen andere modellen van Technics, Sony, Denon, Pioneer etc. Dat zijn direct drive halfautomaten uit de betere middenklasse en die klasse was destijds druk bevolkt. Elk merk heeft tussen 75 en 85 een hele sloot van dat soort modellen uitgebracht. Dus keuze te over wat dat betreft. Ze moeten alleen aangeboden worden. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 12-08-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:44:
[...]
Let op, komt weer een heel verhaal. :)
Daar heb ik geen problemen meer, ik kan het alleen maar heel erg waarderen dat je zo meedenkt. Dank!
Ergo je hebt een platenspeler nodig die een aparte "platter spin / platter stop" functie heeft zonder enige vorm van armsturing.
Helder, ik snap 'm.
Wil je wel vlotjes singles en maxi's doordraaien op een feestje maar gewoon plaatje voor plaatje, geen echte DJ fratsen dus met naald op precies de juiste plek instarten, dan neem je een lekker vlot startende en stoppende direct drive speler die stevig op zijn voeten staat.
Nog even wat toelichting op mijn manier van DJen: ik start plaatjes na elkaar in, sla soms een klein stukje intro over maar vaak niet eens. Zet scherp door voorafluistering en dan de plaat een tikkie terug te draaien. Valt dit onder 'precies op de juiste plek instarten' of niet?
Dat kan dan prima een half of volautomaat zijn, zolang je maar handmatig de arm kan bewegen en cue-en.
Dus een half- of volautomaat waarbij het plateau niet automatisch gaat draaien als je de arm naar de plaat beweegt en niet automatisch het armtransport activeert? Bedoel je het zo?

Ik vraag het even vrij specifiek zodat ik het goed begrijp. Dan weet ik ook goed waar op te letten.
In de klasse van de SL-Q2 en PS-X4 zijn er nog veel meer keuzes, tientallen andere modellen van Technics, Sony, Denon, Pioneer etc. Dat zijn direct drive halfautomaten uit de betere middenklasse en die klasse was destijds druk bevolkt. Elk merk heeft tussen 75 en 85 een hele sloot van dat soort modellen uitgebracht. Dus keuze te over wat dat betreft. Ze moeten alleen aangeboden worden. ;)
Haha, dat laatste is wel essentieel ja. Maar het helpt mee dat er veel modellen zijn geproduceerd. Ik ben Marktplaats al een beetje aan het afstruinen, als ik wat vind zal ik deze post een update geven. Maar tips zijn welkom. Zo mogelijk in de omgeving van Amersfoort, maar als er verder weg een mooie deal beschikbaar is dan wil ik best een eindje rijden.

--
Update:
Ik heb om te beginnen gekeken wat er binnen een straal van 25 km rond Amersfoort aan draaitafels wordt aangeboden. Dit met in het achterhoofd om een draaitafel te kopen waarbij mijn Audio-technica AT440 en Nagaoka Mp-200 elementen goed tot z'n recht komen. De prijzen van de draaitafels zitten tussen de 60 en 150 euro. Mocht een duurdere draaitafel qua geluidskwaliteit een slimmere keuze zijn dan hoor ik het graag.

Het volgende vond ik wel interessant:
Pioneer PL400 - de 300X die Ronald van Eijk aanbied klinkt volgens hem minder dan een Technics SL-Q2. misschien speelt de 400 wel op gelijk niveau?
Rotel RP-560 - Rotel is niet echt een draaitafelmerk, wellicht geen eigen ontwerp?
Technics SL-Q2 - Jawel, een Q2. Beetje aan de prijs alleen denk ik
Yamaha P 550 - Met nieuw Grado element, dat is zeker een pré. Vind het apparaat er wel een beetje plastic uitzien.
Denon DP-35F - De DP-37F en zeker de DP-40F staan goed bekend, weet niet hoeveel je op kwaliteit inlevert als je voor een goedkopere uit de serie kiest.

Minder in de buurt, had ik al eerder gevonden:
Technics SL-QX300 - Misschien wel beter dan de Q2?
Technics SL-2D - Niet duur, vergelijkbaar met Q2 lijkt me?
Technics sl-3200 - Idem

[ Voor 33% gewijzigd door musicfreak op 13-08-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik zit even op Marktplaats te kijken, en zie wat een prijzen voor een SL1200 mk2.!! :X

Niet normaal meer. Ik ben blij dat ik de mijne kocht voordat de hype begon. :Y

[ Voor 21% gewijzigd door Bestla op 13-08-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 08:24:
[...]

Nog even wat toelichting op mijn manier van DJen: ik start plaatjes na elkaar in, sla soms een klein stukje intro over maar vaak niet eens. Zet scherp door voorafluistering en dan de plaat een tikkie terug te draaien. Valt dit onder 'precies op de juiste plek instarten' of niet?
Ja dat valt daaronder. De sleutel zit hem in het stukje "zet scherp". Wat ben je dan aan het doen? Waarschijnlijk eerst met de motor aan naar min of meer het juiste punt. Dan stoppen. Dan zit je met de hand de plaat wat te verdraaien totdat ie op het goede punt zit.

Wat heb je dan nodig?

- Een platenspeler die het plateau stil laat staan als je de arm boven de plaat beweegt, en die je dan kan starten met een druk op de knop, zonder dat ie iets met de arm gaat doen.
- Een platenspeler die snel op snelheid is zodat je de handeling vlot uit kan voeren -> sterke direct drive.
- Een platenspeler die snel stopt zodat iet niet steeds ver voorbij het punt loopt waar je wilt zitten -> rem.
- Een platenspeler die heel stabiel is zodat de naald niet overslaat bij deze actie -> geen vering, zeker niet in de voeten.
- Een platenspeler die snel het juiste toerental te pakken heeft zodat je niet 2 seconden na het starten nog jengel hoort -> sterke quartz lock DD.

Eigenlijk een DJ draaitafel dus. ;)
[...]

Dus een half- of volautomaat waarbij het plateau niet automatisch gaat draaien als je de arm naar de plaat beweegt en niet automatisch het armtransport activeert? Bedoel je het zo?

Ik vraag het even vrij specifiek zodat ik het goed begrijp. Dan weet ik ook goed waar op te letten.
Precies! En dat is bijna altijd een manual (of auto-lift) speler. Want ook al gaat het plateau niet automatisch draaien als je de arm boven de plaat beweegt, je moet het plateau ook stoppen als je precies op het juiste punt van je plaatje zit. En wat gebeurt er als je bij een halfautomaat op stop drukt? Juist ja, dan gaat de arm terug naar de rustpositie.

Kijk, je kan bij een SL-Q2 of SL-Q3 of PS-X4 wel de arm op de plaat zetten en dan simpelweg de powertoets indrukken zodat het plateau stopt met draaien en je handmatig verder kan regelen. Nadeel: geen electronische remfunctie dus zelf met de hand het plateau afremmen. Volgende nadeel: die voeten veren zo dus al snel skipt de naald hierbij. Volgende nadeel: je moet de powerknop weer indrukken, en dat met die veren, ja weer grote kans dat de naald skipt. Het is gewoon niet ideaal. Je kan de veren in de voeten met wat inventiviteit wel vastzetten zodat ie niet meer veert, maar dat gaat wel een beetje voorbij aan het concept van de speler en zijn demping van de feedback, dat doet het natuurlijk geen goed. De PS-X4 veert volgens mij niet of in ieder geval stukken minder, dat zou denk ik al beter zijn. Een SL-1700MK2 is ook al beter omdat dan tenminste alleen het plateau/arm deel veert, dus niet de hele speler dus je kan zonder skipgevaar op knoppen drukken.

Tot slot mijn mening over de prijzen: SL-Q2 / Q3 mag max rond de 100 euro kosten, niet meer. Een PS-X4 misschien ietsje meer. Zeker de Q2 kom je nog heel regelmatig tegen voor ruim onder de 100 euro, er zijn er gewoon heel veel van gemaakt.

Van jouw lijstje komen voor jouw gebruik de SL-Q2 / SL-D2 / SL-3200 het meest in aanmerking met zo'n robuuste middelzware s-arm, niet van de modellen met lichte rechte armpjes. SL-D2 en 3200 zijn op zich wat geluid betreft net zo prima als de Q2, alleen geen quartz lock en een kunststof compound (anti resonant) in plaats van een alu behuizing. Dat laatste is vooral cosmetisch, de kunststof behuizing functioneert niet slechter.

De SL-QX300 en DP-35F, prima draaitafels, maar dus niet als je wilt gaan manipuleren met de plaat.

M.i. zit het probleem in de combinatie van wensen: goed geluid, instarten op juiste plek, comfort van automatische afslag en wellicht ook nog een betaalbare prijs.

Je kan denk ik beter keuzes maken:
- Laat de eis van auto afslag vallen en je hebt met de SL-1200MK2 de perfecte draaitafel voor jouw wensen. Niet goedkoop, maar je kan er met regelmaat nog wel een vinden voor rond de 400 euro als je er vlot bij bent.
- Neem een degelijke kloon draaitafel en accepteer dat het geluid (misschien hoorbaar, misschien slechts placebo) iets minder is dan van een SL-1200.
- Laat de eis van het instarten op de juiste plek vallen en je kan eigenlijk van alles nemen. Wil je er een AT440MLa op zetten dan zou ik met de draaitafel ook niet te goedkoop gaan. Als ik dan toch 175 euro uitgeef aan een element dan zet ik hem niet onder een draaitafel in de prijsklasse 50 euro (SL-D2). Het kan prima hoor, daar niet van. Zo'n SL-D2 is wat kwaliteit+geluid betreft uitzonderlijk veel waar voor het geld. Maar het is een beetje alsof je een dure leren bekleding op de stoelen van je VW Polo zet, zeg maar.

Ik zou toch die (dure) SL-1200MK2 nemen of de "DJ" eisen laten varen en een andere mooie draaitafel in de prijsklasse 150-300 euro kopen met het comfort van auto afslag. Kijk wat dat laatste betreft echt eens naar de betere auto-lift modellen van Denon. Mooi gemaakt, ontwerp met verstand van zaken, goede materialen en daarbij vooral gericht op goede geluidskwaliteit.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 13-08-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 10:57:
[...]
Precies! En dat is bijna altijd een manual (of auto-lift) speler. Want ook al gaat het plateau niet automatisch draaien als je de arm boven de plaat beweegt (PS-X600), je moet het plateau ook stoppen als je precies op het juiste punt van je singletje zit. En wat gebeurt er als je bij een halfautomaat op stop drukt? Juist ja, dan gaat de arm terug naar de rustpositie.
Met al de nadelen die je hierna nog opnoemt is het me helemaal duidelijk waarom een niet manual / auto-lift speler eigenlijk ongeschikt is om mee te draaien!
De SL-QX300 en DP-35F, prima draaitafels, maar dus niet als je wilt gaan manipuleren met de plaat.

M.i. zit het probleem in de combinatie van wensen: goed geluid, instarten op juiste plek, comfort van automatische afslag en wellicht ook nog een betaalbare prijs.

[knip]
- Laat de eis van het instarten op de juiste plek vallen en je kan eigenlijk van alles nemen.
Alles afwegende ga ik voor die laatste optie. Die auto afslag is me best wat waard, en een Technics 1200 hoeft van mij niet zo. Eventueel houd ik de Gemnini's nog voor als ik wil draaien.
Wil je er een AT440MLa op zetten dan zou ik met de draaitafel ook niet te goedkoop gaan. Als ik dan toch 175 euro uitgeef aan een element dan zet ik hem niet onder een draaitafel in de prijsklasse 50 euro (SL-D2). Het kan prima hoor, daar niet van. Zo'n SL-D2 is wat kwaliteit+geluid betreft uitzonderlijk veel waar voor het geld. Maar het is een beetje alsof je een dure leren bekleding op de stoelen van je VW Polo zet, zeg maar.
Ik snap de vergelijking, zo'n duurdere Denon klinkt goed (al wil ik me nog niet helemaal tot Denon beperken). Wat me bij de Denon's nog niet helemaal helder is is hoe hun model lijn was opgebouwd.

Ik zie qua typenummers de
DP-11, 23, 30, 35, 37, 47 etc. en dan soms zowel in een F als L uitvoering waarbij L voor een rechte arm staat en F voor een gebogen.
Ik zie echter ook de DP-1100, 1200, 1500, 1700 etc. reeks. Zijn dit wellicht latere modellen, of juist eerdere? Of verschillen ze op een andere manier?

Ik kan de DP-35F voor 85 euro kopen. Maar goed, dat is wellicht net zoals de SL-D2 en misschien ook wel de SL-Q2 een beetje een te goedkope tafel voor een AT440MLa element.
Welke Denon modellen zijn aanraders? Ze hebben er nogal wat gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Denon L staat voor auto lift, F staat voor volautomatisch. Er zijn ook nog enkele M modellen, volledig manual.

De 4-cijferige series zijn (1x00, 2x00) zijn wat ouder, mid tot eind 70-er jaren, was uitgerust met s-arm. Eenvoudig maar zeer goed opgebouwde draaitafels met een mooie motor unit, s-arm en een behuizing. Vaak werd bij die modellen ook een variant zonder arm verkocht, en vaak was er ook een variant verkrijgbaar met alleen een losse motor unit, zodat je zelf je behuizing kon maken en arm erbij kiezen. Bedoeld voor de liefhebbers.

De 2-cijferige serie zonder letter waren uitstekende losse loopwerken. DP-80, DP-75, etc.

In het algemeen geldt binnen een serie dat hoe hoger het nummer hoe duurder de draaitafel was.

De 2-cijferige serie + letter is uit de 80-er jaren. Die serie bestaat uit modellen met soms een klassieke s-arm (DP-30L), of een rechte arm (DP-30L II), of een rechte arm voorzien van een dynamic servotracer functie (DP-35F etc). Dit laatste is een electronisch gestuurde arm dus voor betere tracking en onderdrukking van resonanties en ruimere elementkeuze als het gaat om de compliance. Vergelijkbaar met wat Sony deed met de biotracer draaitafels en JVC met zijn servo toonarmen. Daar past een AT440MLa prima op. Niet geschikt om mee te DJ-en. ;)

Denon maakte goed spul, het was een echte draaitafelmaker. Het leuke is dat ze nauwelijks tot geen budget prullen hebben gemaakt, het was toch een wat exclusiever merk. Ze bedienden dus niet de hele markt van boven tot onder, zoals veel van hun grote concurrenten.

85 euro vind ik echt wel een nette prijs voor die DP-35F, daar krijg je een beproefd ontwerp met een degelijke motor voor en een mooie dynamic servotracer arm. Het is dat ie gewoon zwart is (geen gewoon hard plastic trouwens maar resonantieonderdrukkend materiaal zoals Technics en Sony dat ook hadden). Had er een houtfineer plintje op gezeten zoals bij de 37F en 47F modellen dan had ie al het dubbele gekost, puur vanwege de looks. Bevalt ie niet dan raak je hem vast ook weer gemakkelijk kwijt voor zo'n prijs.

Maar het hoeft geen Denon te zijn, ook met draaitafelspecialisten als Sony, Technics, JVC, Micro Seiki, Thorens, Dual, Lenco en enkele modellen van Pioneer, Kenwood, etc kan je goed uit de voeten. Het hangt daarbij echt van het model af, puur op merk kan je niet afgaan.

Hier een overzichtje van Denon prijzen van 25 jaar geleden:

DP 23 F 699,- incl. DL-80 element
DP 35 F 799,- incl. element
DP 37 F 999,- incl. DL-110 element
DP 47 F 1259,- incl. DL-160 element
DP 59 L 1799,- excl. element

800 gulden kostte ie destijds dus, da's wat nú een Pro-ject Debut Carbon kost. Verschil met de DP-45F: die laatste had automatische plaatgrootte+snelheidherkenning, bij de DP-35 moet je zelf de size en speed kiezen. En de DP-45F kwam in houtfineer look. Verder kwalitatief / technisch identiek, zelfde specs. De DP-45F staat voor 450 euro te koop op marktplaats, en ja, dat is bij de bekende verkoper en een beetje veel... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 13-08-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 15:13:
Bij Denon L staat voor auto lift, F staat voor volautomatisch. Er zijn ook nog enkele M modellen, volledig manual.
Haha, kom ik aan met m'n rechte en gebogen arm... 8)
De 2-cijferige serie + letter is uit de 80-er jaren. Die serie bestaat uit modellen met soms een klassieke s-arm (DP-30L), of een rechte arm (DP-30L II), of een rechte arm voorzien van een dynamic servotracer functie (DP-35F etc). Dit laatste is een electronisch gestuurde arm dus voor betere tracking en onderdrukking van resonanties en ruimere elementkeuze als het gaat om de compliance. Vergelijkbaar met wat Sony deed met de biotracer draaitafels en JVC met zijn servo toonarmen. Daar past een AT440MLa prima op. Niet geschikt om mee te DJ-en. ;)
Uiteraard niet! }:O Maar dit klinkt goed allemaal, lees alleen bij recensies op Vinylengine van de jaren-80 reeks dat de electronica van de Denons soms het zwakke punt is. Maar goed, ik calculeer maar gewoon in dat ik er mogelijk nog aan moet laten klussen. Kan nog eens vragen hoe vaak hij de laatste jaren gebruikt is. Vind het wel tof dat ik zo op MP nog een koopje heb weten te vinden. Alhoewel ik dat glanzende hout fineer van de hogere types erg mooi vind drijft dat de prijs wel erg op.
Maar het hoeft geen Denon te zijn, ook met draaitafelspecialisten als Sony, Technics, JVC, Micro Seiki, Thorens, Dual, Lenco en enkele modellen van Pioneer, Kenwood, etc kan je goed uit de voeten.
Ik sta open voor nog meer Marktplaats pareltjes... :)
Verschil met de DP-45F: die laatste had automatische plaatgrootte+snelheidherkenning, bij de DP-35 moet je zelf de size en speed kiezen. En de DP-45F kwam in houtfineer look. Verder kwalitatief / technisch identiek, zelfde specs. De DP-45F staat voor 450 euro te koop op marktplaats, en ja, dat is bij de bekende verkoper en een beetje veel... ;)
Grappige functie die plaatgrootte / snelheid herkenning maar niet nodig uiteraard. En wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Ben benieuwd wat het tussenliggende model 37 F dan nog aan extra functies bied t.o.v. de 35 F.
Edit: door www.vinylengine.com/library/denon/dp-35f.shtml met www.vinylengine.com/library/denon/dp-37f.shtml te vergelijken heb ik het volgens mij gevonden, de 37F heeft in tegenstelling tot de 35/45F een quartz lock loopwerk. En de 45F heeft naast naast de plaat/snelheid herkenning en het luxere uiterlijk ook een zogenaamde locate functie, als ik het goed begrijp het met tiptoetsen bewegen van de toonarm.

[ Voor 8% gewijzigd door musicfreak op 13-08-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestla schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 09:30:
Ik zit even op Marktplaats te kijken, en zie wat een prijzen voor een SL1200 mk2.!! :X

Niet normaal meer. Ik ben blij dat ik de mijne kocht voordat de hype begon. :Y
Klopt, die prijzen blijven stijgen. Maar zijn ze nú duur, of waren ze vroeger goedkoop? 😉 Ik vind ze in ieder geval meer waard/interessanter dan de meeste nieuwe spelers van € 300 - € 800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:47:
[...]

Klopt, die prijzen blijven stijgen. Maar zijn ze nú duur, of waren ze vroeger goedkoop? 😉 Ik vind ze in ieder geval meer waard/interessanter dan de meeste nieuwe spelers van € 300 - € 800
Ik heb € 350 betaald incl verzending bij een bedrijf die ze reviseerde via Marktplaats. Werd thuisbezord in de originele doos. Dat was zo'n 3 jaar geleden.

Dat was toen een redelijke prijs, en best wel hoog in vergelijking met andere spelers. De 1200/1210mk2 is nu eenmaal erg geliefd. :) Neemt niet weg dat ik € 350/400 een goede prijs vind. Meer zou ik niet betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bestla op 14-08-2016 00:07 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.