musicfreak schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 16:21:
[...]
Goed punt van het verende subchassis. Dat is inderdaad niet handig bij het draaien.. Maar die feestjes doe ik echt af en toe, maximaal tweemaal per jaar. Om nou daarvoor een set Gemeni's te houden lijkt me wat overdreven. Ik steek dat geld denk ik liever in een betere draaitafel. Aan de andere kant vind ik het ook leuk om af en toe een stapel singletjes te draaien, en dan wil ik snel kunnen wisselen. Een volautomatische platenspeler is dan alleen maar lastig. Ik wil dan ook echt voor een halfautomaat gaan, puur om te voorkomen dat de naald te lang in de uitloopgroef blijft hangen als ik even niet in de buurt ben.
Zijn er ook direct drive halfautomaten te vinden die ongeveerd zijn? Misschien zijn er meer opties als ik de snelstart quartz lock optie laat vallen?
Let op, komt weer een heel verhaal.
Uiteraard zijn er zat (half)automaten te krijgen die ongeveerd zijn. Ze moeten dan echter wel goede demping hebben tegen akoestische feedback van buitenaf. Vaak is dat in de betaalbare klasse dan helaas niet het geval. Snelstart zou ik zeker houden als je plaat op de juiste plek wilt laten beginnen op feestjes.
En nou ga ik mezelf weer een beetje herhalen, hopelijk wordt het duidelijk wat ik bedoel. Je moet eigenlijk verschillende manuele / half / volautomaten gezien en gebruikt hebben om het te snappen.
Dat je met een volautomaat meer beperkingen hebt dan met een halfautomaat is zoals ik al aangaf een misverstand. Neem als voorbeeld hoe het werkt bij Technics. Een Technics volautomaat kan je uiteraard bedienen met de "start" knop zodat alles vanzelf gaat. Je kan hem echter ook als een halfautomaat bedienen: dit doe je door niet op start te drukken maar de arm boven de plaat te bewegen. Op dat moment gaat ie draaien en je kan de naald laten zakken. Bij een Technics halfautomaat (zoals de SL-Q2 die je aanhaalt) werkt het precies hetzelfde, ook daar gaat het plateau draaien zodra je de arm boven de plaat beweegt.
Mijn punt met vol/halfautomaten is dit: aangezien jij op feestjes nauwkeurig de positie van de naald wilt bepalen en "indraaien"
wil je dus een platenspeler hebben die niet automatisch gaat draaien als je de arm vanuit de ruststand naar de plaat beweegt, en een platenspeler die niet automatisch het armtransport activeert zodra je op start of stop drukt. Vrijwel alle half/volautomaten, zoals de door jou genoemde halfautomatische SL-Q2 en ik uit mijn hoofd ook de PS-X4 doen dat dus wel.
Bij een manuele speler is de start/stop knop niet meer dan een start/stop van het plateau, de armsturing wordt daar dus niet mee bediend, precies wat jij wilt voor jouw gebruik. Een andere optie is een auto-lift speler, die heeft geen armtransport maar slechts een arm lift aan het einde van de plaat, eventueel gepaard met een stop van het plateau. Dat is voor jou ook bruikbaar. Hierbij komt Denon bij me op, die hebben veel spelers gemaakt met een auto-lift, herkenbaar aan een "L" aan het einde van het modelnummer. Maar ook die zijn niet allemaal ideaal, want de meeste hebben geen rem op het plateau zitten en dat wil je eigenlijk wel als je vlot wilt draaien: naald op plaat, "start" drukken, bij het juiste punt "stop" drukken, plateau staat meteen stil en je draait hem handmatig een slagje heen of terug voor de exact goede plaats. Right?
Er zijn wel spelers waarbij het draaien van het plateau niet geactiveerd wordt bij het boven de plaat brengen van de arm, bijvoorbeeld bij de Sony PS-X600 en PS-X800 biotracers (volautomaten van de meest geavanceerde soort). Je kan de arm dus boven de plaat brengen en de naald laten zakken, zoeken naar het juiste punt en DAN pas op start drukken. Maar het blijft behelpen, want je kan het plateau niet stoppen zonder dat het armtransport geactiveerd wordt.
Ergo je hebt een platenspeler nodig die een aparte "platter spin / platter stop" functie heeft zonder enige vorm van armsturing. Dat is eigenlijk altijd een volledig handmatige speler. Misschien zijn er automaten die naast de automatiek ook deze volledig gescheiden "platter spin / platter stop" hebben maar ik betwijfel het.
De SL-Q2 waar jij het over hebt is trouwens ook niet handig voor draaien: het is dan wel geen geveerd subchassis maar hij heeft wel voeten met ingebouwde veren, en dan nog vrij slappe ook. Dat betekent dat je bij aanraking van de speler (dus bij een iets te harde druk op de toetsen etc) onherroepelijk een overslaande naald krijgt. Trust me ik spreek uit ervaring.

Wat dat betreft slaan mijn SL-1300MK2 en SL-1600MK2 veel minder snel over bij het "handlen" van de speler omdat niet de hele speler op veren staat maar alleen het subchassis van arm en plateau. Dat betekent een veel comfortabelere bediening dan die dingen op van die verende voeten.
Maar wat je nodig hebt bij draaien is een robuuste massaspeler, nergens vering dus. Demping van akoestische feedback gaat dan dmv massa en het gebruikte materiaal. Goed voorbeeld, kom ik weer, de SL-1200MK2.
Ja... ongeveerde zwaar gedempte massa speler, quick start, quick stop, manual start/stop: een DJ draaitafel is niet voor niets een DJ draaitafel.
Laat je de "eis" op feestjes snel doordraaien en daarbij op de juiste plek starten vallen, en kan je toe met op het feestje "amateuristisch" slow draaien zonder te mixen, dus gewoon plaat na plaat in een rustig tempo, tja dan vervallen alle eisen en mag: snaaraandrijving, slowstart, vering, half/volautomaat, etc.
Wil je wel vlotjes singles en maxi's doordraaien op een feestje maar gewoon plaatje voor plaatje,
geen echte DJ fratsen dus met naald op precies de juiste plek instarten, dan neem je een lekker vlot startende en stoppende direct drive speler die stevig op zijn voeten staat. Dat kan dan prima een half of volautomaat zijn, zolang je maar handmatig de arm kan bewegen en cue-en.
Voorbeeld: mijn SL-1300MK2 en SL-1600MK2 voldoen daarvoor prima: stabiele spelers, net zo sterke motor als de SL-1200MK2 plus ze starten en stoppen ook even snel (elektronische rem). En de makkelijk te hanteren S-arm a-la SL-1200MK2 kan je prima handmatig naar en van de plaat bewegen en handmatig cue-en. Toch zijn het wel automaten, volautomaten zelfs. Eentje heeft zelfs een knop om de automatische afslag uit te schakelen. Maar echte DJ spelers worden het nooit. Je weet wel... geveerd subchassis en geen volledig onafhankelijke plateau start/stop. Enter SL-1200MK2.

[...]
Aanvulling:
Gisteren heb ik mijn Pioneer PL-12D naar Ronald van Eijk gebracht voor een servicebeurt. Hij heeft mijn Gemini ook bekeken. Deze is op zich best redelijk (hij had ergere lookalikes gezien, met meer speling op de lagers) maar het origineel de Technics 1200 is vele malen beter. Ga de Gemini's dan ook verkopen, incl. de DJ elementen.
Uiteraard, daar komt het standaard op neer. Een SL-1200MK2 is beter want de kwaliteit van het ontwerp (zowel mechanisch als elektrisch), de materialen, en fabricage is beter dan van zo'n DJ kloon die vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek komen (Han Pin). Ook op die goedkopere Technicsen zijn de armlagers trouwens prima (Q2, D2, 3200, 5200, etc etc): hetzelfde 4-lager principe als de SL-1200, dezelfde lagerpinnen en bussen, en geen speling op die lagers. Dat hadden ze goed voor elkaar. Geldt trouwens ook voor modellen van de wat betere klasse van andere Japanse mainstream merken (o.a. Sony, Denon).
[...]
Heb het ook met hem over een vervangende draaitafel gehad. We zijn op de Technics SL-Q2 (en vergelijkbare direct drive tafels als de SL-3310) of de Sony PS-X4 uitgekomen, beiden halfautomaat. Wel leuk om te merken dat dat dit beiden spelers zijn die hier ook diverse keren genoemd worden.
Alternatief als ik het semi-automatische laat vallen is een
Hitachi PS-38 (ook bekend als Scott PS76), die Ronald aanbied. Op Marktplaats zag ik bij hem ook nog een
Pioneer PL-300X staan, een halfautomaat, maar ik weet niet hoe die zich qua kwaliteit verhoud tot een Technics SL-Q2.
In de klasse van de SL-Q2 en PS-X4 zijn er nog veel meer keuzes, tientallen andere modellen van Technics, Sony, Denon, Pioneer etc. Dat zijn direct drive halfautomaten uit de betere middenklasse en die klasse was destijds druk bevolkt. Elk merk heeft tussen 75 en 85 een hele sloot van dat soort modellen uitgebracht. Dus keuze te over wat dat betreft. Ze moeten alleen aangeboden worden.
[
Voor 25% gewijzigd door
Cap op 12-08-2016 22:20
]