Das best netjes ja. Ik heb een MK5 uit eind 2008 voor € 450 gekocht, ook een jaar of 2,5 a 3 terug schat ik. Incl originele factuur, handleiding, etc. Enorm blij mee nog steeds.Bestla schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:54:
[...]
Ik heb € 350 betaald incl verzending bij een bedrijf die ze reviseerde via Marktplaats. Werd thuisbezord in de originele doos. Dat was zo'n 3 jaar geleden.
Dat was toen een redelijke prijs, en best wel hoog in vergelijking met andere spelers. De 1200/1210mk2 is nu eenmaal erg geliefd.Neemt niet weg dat ik € 350/400 een goede prijs vind. Meer zou ik niet betalen.
Nou, ik heb de Denon DP-35F binnen! Hij ziet er nog puntgaaf uit, aardige verkoper ook. Heb nog z'n testplaatje (Paul Simon met Hearts en bones) erbij gekregen. Hij was de 2e eigenaar, deed de speler weg omdat hij over een jaar ging verhuizen en wilde stoppen met vinyl. Zijn LP's zelf had hij al verkocht aan Variaworld in Deventer.
De speler heeft overigens toch wel een quartz lock, dus wellicht is er alleen een esthetisch verschil met de 37F. Het Linn K5 element wat op de tafel zit zit is een aangepaste AT93 lees ik. Vind het wel leuk zeg zo'n automaat, alles gaat ook zo geruisloos. Over de klank kan ik nog niet veel vertellen, de versterker waar 'ie nu op aangelotenstaat is niet top. Als m'n vrouw haar volleybal wedstrijd heeft afgekeken zal ik e.e.a. eens gaan omgooien.
Heb nog een vraagje over de headshell, dat is dit type. Geen standaard SME aansluiting. Hoe noem je dit type headshell? Zie vaak ADC langskomen maar dat lijkt een merk, ook van armen? Wil graag een extra headshell kopen en ben een beetje kijken naar prijzen.
De speler heeft overigens toch wel een quartz lock, dus wellicht is er alleen een esthetisch verschil met de 37F. Het Linn K5 element wat op de tafel zit zit is een aangepaste AT93 lees ik. Vind het wel leuk zeg zo'n automaat, alles gaat ook zo geruisloos. Over de klank kan ik nog niet veel vertellen, de versterker waar 'ie nu op aangelotenstaat is niet top. Als m'n vrouw haar volleybal wedstrijd heeft afgekeken zal ik e.e.a. eens gaan omgooien.
Heb nog een vraagje over de headshell, dat is dit type. Geen standaard SME aansluiting. Hoe noem je dit type headshell? Zie vaak ADC langskomen maar dat lijkt een merk, ook van armen? Wil graag een extra headshell kopen en ben een beetje kijken naar prijzen.
[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 14-08-2016 17:49 ]
Gefeliciteerd! Dacht al dat hij er netjes uit zou zien. Prima deal. Uiteraard heeft ie quartz lock, waarom dacht je dat ie dat niet had?
ADC is een merk, SME is ook een merk.
Volgens mij is het niet een algemene standaard maar een Denon eigen type headshell, maar goed: die ADC-type headshell zou wellicht kunnen passen. Kwestie van de aansluitpunten checken en de geometrie, de maten van de aansluiting staan erbij in de laatste foto van die ADC link.
Er is wel aan te komen, wel opletten dat je de goede hebt want niet alle Denon headshells passen, die van de 35F, 45F, 47F en 30LII zijn in ieder geval gelijk, die van de DP-23F past niet.
De originele headshell heet de Denon PCL-30. Hier staat er eentje te koop, heel betaalbaar voor een originele vintage headshell in goede staat, je kan ook met gemak het dubbele of drievoudige betalen:
http://www.ebay.de/itm/He...ttenspieler-/361686440989
Andere opties:
http://www.ebay.nl/itm/He...-37F-DP-45F-/301803210173
http://www.lpgear.com/product/DENPCL30R.html
Misschien past deze ook:
http://www.ebay.com/itm/N...non-OFC-lds-/390582194787
Etc etc, kwestie van zoeken.
ADC is een merk, SME is ook een merk.
Volgens mij is het niet een algemene standaard maar een Denon eigen type headshell, maar goed: die ADC-type headshell zou wellicht kunnen passen. Kwestie van de aansluitpunten checken en de geometrie, de maten van de aansluiting staan erbij in de laatste foto van die ADC link.
Er is wel aan te komen, wel opletten dat je de goede hebt want niet alle Denon headshells passen, die van de 35F, 45F, 47F en 30LII zijn in ieder geval gelijk, die van de DP-23F past niet.
De originele headshell heet de Denon PCL-30. Hier staat er eentje te koop, heel betaalbaar voor een originele vintage headshell in goede staat, je kan ook met gemak het dubbele of drievoudige betalen:
http://www.ebay.de/itm/He...ttenspieler-/361686440989
Andere opties:
http://www.ebay.nl/itm/He...-37F-DP-45F-/301803210173
http://www.lpgear.com/product/DENPCL30R.html
Misschien past deze ook:
http://www.ebay.com/itm/N...non-OFC-lds-/390582194787
Etc etc, kwestie van zoeken.
Vandaag even hier in Tilburg op de "platen en cd beurs" geweest ( 6 kraampjes met wat muziek ) Was er ook zo weer weg. Wat een belachelijke prijzen... lp's waar ik in de winkel een Euro of 4 voor betaalde voor €10, 2e hands meuk voor 15-20 euro... helemaal losgeslagen...
Ga wel naar mijn vertrouwde adresje toe ipv die goudzoekertjes.
Ga wel naar mijn vertrouwde adresje toe ipv die goudzoekertjes.
Making an ass of myself since the 70's
Ik meende dat ik dat in de gebruiksaanwijzing las, niet dus.Cap schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 19:52:
Gefeliciteerd! Dacht al dat hij er netjes uit zou zien. Prima deal. Uiteraard heeft ie quartz lock, waarom dacht je dat ie dat niet had?
Aha, dat kan ook nog. Dank voor alle links, heb de aanbieder van de originele PCL-30 headshell even een mailtje gestuurd.ADC is een merk, SME is ook een merk.
Dat is een ADC half-inch mount idd. Je kunt er gewoon standaard elementen aan hangen verder, die extra pinnen doen niet echt iets. Zijn wel vrij lastig te vinden want voor vervangbare carts is SME wel echt de standaard geworden.musicfreak schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 16:34:
Deze toko heeft er een: http://www.needledoctor.com/ADC-Headshell
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 15-08-2016 01:12 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Hoe een Linn LP12 in elkaar steekt.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Altijd leuk als er een kijkje in de keuken gegeven wordt. Helaas voor mij duidelijk een filmpje voor leken met een hoog reclamegehalte voorzien van flashy animatie met dikke geluidseffecten, bedoeld om de aandacht van de leek erbij te houden. Dingen worden met veel bombarie verteld maar het zijn vrijwel allemaal basis dingen die voor elke draaitafel van aardige kwaliteit gelden die ergens tussen 1975 en nu gemaakt zijn. Ik mis toch de uitleg van wat een Linn dan zo speciaal maakt.
Aan de foto's te zien lijkt het mij ook dat die ADC mount overeenkomt maar wat mij doet twijfelen is dat hier iets anders wordt beweerd:CyBeR schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 01:10:
[...]
Dat is een ADC half-inch mount idd. Je kunt er gewoon standaard elementen aan hangen verder, die extra pinnen doen niet echt iets. Zijn wel vrij lastig te vinden want voor vervangbare carts is SME wel echt de standaard geworden.
Deze toko heeft er een: http://www.needledoctor.com/ADC-Headshell
http://www.canuckaudiomar...topic.php?t=39636#p614591
The Denon headshells are not universal (ADC type) but rather quite proprietary with different models having different attachment methods (the set screws being either on the headshell or on a collar on the tonearm). AFAIK, you can only get the original spec headshell through the Denon parts department using the specific part number I referred to.
Maar goed als de connector past, de offset hoek hetzelfde is of bijna hetzelfde, en de sleuven genoeg ruimte bieden voor correcte uitlijning dan zou het moeten werken.
Zover ik kan zien is 't hetzelfde; anders: deze al gevonden? https://www.amazon.co.uk/...ylus-DP-30L/dp/B018GQV4H2 Dat is inclusief numark groovetool wat op zich geen onredelijk backup-element is.
[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 15-08-2016 13:34 ]
Maar komt al meer in de buurt van de huis-tuin-keuken draaitafel dan de vorige video's met aparte design/high end spelers.Cap schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:13:
Altijd leuk als er een kijkje in de keuken gegeven wordt. Helaas voor mij duidelijk een filmpje voor leken met een hoog reclamegehalte voorzien van flashy animatie met dikke geluidseffecten, bedoeld om de aandacht van de leek erbij te houden. Dingen worden met veel bombarie verteld maar het zijn vrijwel allemaal basis dingen die voor elke draaitafel van aardige kwaliteit gelden die ergens tussen 1975 en nu gemaakt zijn. Ik mis toch de uitleg van wat een Linn dan zo speciaal maakt.
Ding is niks speciaals, anders dan gewoon goed en nauwkeurig afgewerkt. Zit naar mijn idee wel veel elektronica in. En is een enorm wiebelding
Grap is dat als je zo'n zelfde video zou maken bij Rega het waarschijnlijk vooral om de arm uit 1 deel zou draaien en de stijfheid van het plateau (en ze waarschijnlijk een RP8/10 plint zouden pakken over hun speciale ruimtevaardschuim)
Verwijderd
Ik ook. Inderdaad zie ik weinig zaken die zo'n Linn nou (veel?) beter moeten maken dan, zeg, een Thorens TD 160. Misschien dat de prijs hem speciaal maakt?Cap schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:13:
Ik mis toch de uitleg van wat een Linn dan zo speciaal maakt.
Kost 2 ruggen zo'n Sondek LP12, en dan moet je nog ff een arm scoren.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2016 20:53 ]
Ik heb er nog nooit een mogen beluisteren maar het afwerkingsniveau lijkt wel op een hoger plan te staan dan een TD160. De LP12 wordt natuurlijk ook nog steeds actief ontwikkeld. Als ik nou de geldpest zou hebben...
Ondertussen maar even een platenrekje voor mijn dochter gemaakt. Ik had nog wat Teak over van de oude tv-kast.

Ondertussen maar even een platenrekje voor mijn dochter gemaakt. Ik had nog wat Teak over van de oude tv-kast.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Ik heb het geluk gehad om 'm te mogen horen spelen bij Poels Audio in Weert... Hij had een gemodificeerde versie en die klonk me toch een potje lekker... Zeer hoogwaardige speler op alle fronten, maar ook extreem duur... Maar de upgrade mogelijkheden gaan wel stukken verder dan bij Thorens...Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 20:48:
[...]
Ik ook. Inderdaad zie ik weinig zaken die zo'n Linn nou (veel?) beter moeten maken dan, zeg, een Thorens TD 160. Misschien dat de prijs hem speciaal maakt?
Kost 2 ruggen zo'n Sondek LP12, en dan moet je nog ff een arm scoren.
Zal zeker goed geklonken hebben. Ze hadden er vast geen TD-160 of TD-2000 naast staan met een kwalitatief gelijkwaardig element ter vergelijk.rcor schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:36:
[...]
Ik heb het geluk gehad om 'm te mogen horen spelen bij Poels Audio in Weert... Hij had een gemodificeerde versie en die klonk me toch een potje lekker... Zeer hoogwaardige speler op alle fronten, maar ook extreem duur... Maar de upgrade mogelijkheden gaan wel stukken verder dan bij Thorens...
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 16-08-2016 21:42 ]
Laatste aanwinst, vandaag 'gevonden' bij de Mediamarkt in de aanbieding:

De 2015 remaster, klinkt erg goed en het is / blijft sowieso een fantastische plaat imho.

De 2015 remaster, klinkt erg goed en het is / blijft sowieso een fantastische plaat imho.
Interesting... Hoeveel kostte die?cmndr_adama schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:44:
Laatste aanwinst, vandaag 'gevonden' bij de Mediamarkt in de aanbieding:
Ja, die klinkt geweldig inderdaad! Toen nog bij Bol gekocht waar ie 29 euro kostte (dit liep al vrij snel op).
Helaas niet... Was zeker wel nieuwsgierig naar hoe dat zou gaan klinken in vergelijking met de lijn...Cap schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 21:41:
[...]
Zal zeker goed geklonken hebben. Ze hadden er vast geen TD-160 of TD-2000 naast staan met een kwalitatief gelijkwaardig element ter vergelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 17-08-2016 21:20 ]
Nondeju. Nieuwe plaat gekocht (vijf, maar de rest geen probleem mee), eerste keer draaien, laat ik 'm bij 't omdraaien vallen
Dikke kras door de laatste twee tracks.

@Cyber: Dat is balen zeg, ik ken het gevoel..
Ik heb via Marktplaats mijn oog laten vallen vallen op een Dual 704. M'n Thorens heeft eigenlijk wat groot onderhoud nodig, ik zit erover te denken dat te laten en 'm te vervangen door iets anders.
De vraagprijs is € 75,- is dat redelijk mits in goede staat? Ik zie ze eigenlijk alleen maar voor aanzienlijk meer voorbijkomen maar de prijzen zijn op dit moment dan ook behoorlijk exorbitant
Ik weet dat een aantal van jullie ook 704 hebben / hadden, zijn er nog model specifieke zaken om op te letten? Ik ga a.s. vrijdag even kijken / testen.
Ik heb via Marktplaats mijn oog laten vallen vallen op een Dual 704. M'n Thorens heeft eigenlijk wat groot onderhoud nodig, ik zit erover te denken dat te laten en 'm te vervangen door iets anders.
De vraagprijs is € 75,- is dat redelijk mits in goede staat? Ik zie ze eigenlijk alleen maar voor aanzienlijk meer voorbijkomen maar de prijzen zijn op dit moment dan ook behoorlijk exorbitant
Ik weet dat een aantal van jullie ook 704 hebben / hadden, zijn er nog model specifieke zaken om op te letten? Ik ga a.s. vrijdag even kijken / testen.
[ Voor 3% gewijzigd door cmndr_adama op 17-08-2016 22:48 ]
Persoonlijk zou ik de thorens opknappen... ik heb zowel een thorens als een dual en de thorens is gewoon beter qua geluidskwaliteit (lees: dual 1226 vs thorens td 318mk1)....cmndr_adama schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:47:
@Cyber: Dat is balen zeg, ik ken het gevoel..
De Dual 704 is wel een van de beste Duals als het om geluid gaat, komt naast de prima EDS-900 DD motor met name door de uitstekende arm. 75 euro voor eentje in goede staat is echt netjes, ze gaan doorgaans gemakkelijk voor 100+ euro weg. Andere topper is de 721, de oudere 701 is ook mooi met name door het zware plateau en de EDS-1000 motor, hoewel ik de arm weer iets minder vind.
Verder maakt het ook nog heel wat uit welke Thorens je hebt, niet elke Thorens is meteen het-je-dat.
De TD-318 is natuurlijk wel een hele mooie.
En staat is bij elke platenspeler natuurlijk belangrijk, een goedkope platenspeler die perfect werkt kan zo beter klinken dan een hele dure met problemen.
Verder maakt het ook nog heel wat uit welke Thorens je hebt, niet elke Thorens is meteen het-je-dat.
En staat is bij elke platenspeler natuurlijk belangrijk, een goedkope platenspeler die perfect werkt kan zo beter klinken dan een hele dure met problemen.
[ Voor 65% gewijzigd door Cap op 18-08-2016 00:29 ]
Ik heb een TD-165 in originele staat, bij de kringloop gescoord voor € 25,-. Geen idee hoe die zich verhoudt tot een 704 of nieuwere Thorens.
Ik ben ook niet erg gehecht aan het merk, gelet op de lage aanschaf is het wellicht voordeliger om te vervangen dan om te servicen. De bekabeling is aan vervanging toe, de vering moet eens echt goed afgesteld worden (of wellicht de veren vervangen) etc.
Ik ben ook niet erg gehecht aan het merk, gelet op de lage aanschaf is het wellicht voordeliger om te vervangen dan om te servicen. De bekabeling is aan vervanging toe, de vering moet eens echt goed afgesteld worden (of wellicht de veren vervangen) etc.
Wat moet er dan allemaal aan gebeuren? Er is een soort "onderhoud je thorens" cultus ontstaan met een lange lijst van "tweaks en upgrades" maar dat is niet altijd even noodzakelijk. Als het de originele bekabeling is, en je links en rechts gewoon gewoon geluid hebt zonder gekraak bij het bewegen van de kabel, verwacht dan geen wonderen van het verwisselen van de bekabeling. Die mag er dan niet flashy uitzien, met wat vergeelde mantel en wellicht wat oxidatieplekjes op de mantel van de tulpjes, maar dat betekent nog niet dat je dat hoort. De vering kan je zelf ook nog wel bijstellen. Het plateaulager mag best nieuwe olie hebben maar vaak is het ook nog in orde. Als het geheel geluidloos draait en het plateau lekker lang blijft doordraaien is er eigenlijk weinig aan de hand (snaar eraf en er met het oor bovenop). Zijn er echte problemen zoals beschadigde armlagering of slecht lopende motor, dan is het een ander verhaal: reparatie noodzakelijk.
Aangezien die Thorens vrijwel niks gekost heeft zou ik hem gewoon houden. Dan kan je hem naast de Dual 704 proberen en kijken wat je nou echt beter bevalt. Ook die zal trouwens van die zielig dun en oud ogende kabeltjes hebben die eigenlijk helemaal niet slecht zijn. Tenzij iemand ze al een keer vervangen heeft.
Aangezien die Thorens vrijwel niks gekost heeft zou ik hem gewoon houden. Dan kan je hem naast de Dual 704 proberen en kijken wat je nou echt beter bevalt. Ook die zal trouwens van die zielig dun en oud ogende kabeltjes hebben die eigenlijk helemaal niet slecht zijn. Tenzij iemand ze al een keer vervangen heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 18-08-2016 10:16 ]
De bekabeling is her en der wel wat beschadigd en getaped, het werkt (nog) wel maar je moet er niet teveel aankomen. Vering ben ik als eens mee bezig geweest met redelijk maar niet geweldig resultaat, ik ben er wat te ongeduldig voor ben ik bang
. Misschien moet ik er toch nog een keer goed voor gaan zitten. Verder heb ik het net zo met updates etc dus dat hoeft wat mij betreft ook niet zo.
Met de Dual erbij heb ik straks 4 spelers staan waarvan 2 in gebruik (Thorens in mijn kamer, Technics in de woonkamer), vandaar dat ik aan verkoop zat te denken, te weinig ruimte voor. Maar dat hoeft ook niet direct natuurlijk
Ik denk dat ik eerst (mits goed) die Dual haal en dan tijdens m'n vakantie eens goed ga testen.
Met de Dual erbij heb ik straks 4 spelers staan waarvan 2 in gebruik (Thorens in mijn kamer, Technics in de woonkamer), vandaar dat ik aan verkoop zat te denken, te weinig ruimte voor. Maar dat hoeft ook niet direct natuurlijk
Ik denk dat ik eerst (mits goed) die Dual haal en dan tijdens m'n vakantie eens goed ga testen.
De dual 1226 klinkt zeker ook niet verkeerd met de onlangs aangeschafte Goldring 2100mm element... maar toch is thorens td 318 met audio technica at440mla wel een klasse apart...Cap schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 00:23:
Verder maakt het ook nog heel wat uit welke Thorens je hebt, niet elke Thorens is meteen het-je-dat.De TD-318 is natuurlijk wel een hele mooie.
Het blijft op die manier wel een beetje appels met peren vergelijken hoor. 
Neem alleen die verschillende elementen al: de AT440MLa is een nude microline terwijl de Goldring 2100 een eenvoudige .3 x .7 bonded elliptische naald is. .3 x .7 bonded, dat is zeg maar het eerste stapje omhoog na de absolute instap elliptical (.4 x .7 bonded, de AT95E en consorten). Die Goldring 2100 moet je wat dat betreft eigenlijk vergelijken met een AT100E (ook .3 x .7 bonded), die nog niet de helft kost van een AT440MLa.
(Ja de Goldring is duurder, maar Goldring vraagt nu eenmaal veel meer voor "hetzelfde" in vergelijking met Audio Technica).
Neem alleen die verschillende elementen al: de AT440MLa is een nude microline terwijl de Goldring 2100 een eenvoudige .3 x .7 bonded elliptische naald is. .3 x .7 bonded, dat is zeg maar het eerste stapje omhoog na de absolute instap elliptical (.4 x .7 bonded, de AT95E en consorten). Die Goldring 2100 moet je wat dat betreft eigenlijk vergelijken met een AT100E (ook .3 x .7 bonded), die nog niet de helft kost van een AT440MLa.
(Ja de Goldring is duurder, maar Goldring vraagt nu eenmaal veel meer voor "hetzelfde" in vergelijking met Audio Technica).
[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 18-08-2016 21:13 ]
Mee eens, het ging me eigenlijk dan ook meer om de spelers zelf en niet zo zeer om het element... Neemt niet weg dat het element het meest klank bepalende onderdeel is van de platen speler...Cap schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:09:
Het blijft op die manier wel een beetje appels met peren vergelijken hoor.
Maar ik doelde meer op demping en gebruikte materielen in en om de kast... mijn dual heeft veel hout en plastic, de thorens veel dik hout en metaal... en weinig plastic....
Ah ok, duidelijk, verschillen in materiaalgebruik ok. Ik denk dat dat bij de Thorens TD-166 en Dual 704 wel veel minder uitmaakt. Die rand van de TD-166 (en TD-160, TD-145) is wel hout maar niet echt iets bijzonders, vrij dun en niet gedempt. De rand van de Dual 704 is kunststof. Maar gelukkig maakt dat ook niet veel uit, want beide spelers zijn opgebouwd met een verend subchassis van metaal.
Veel kast is er dus verder niet. Die (nep)houten rand zit er in beide gevallen echt voor de sier omheen. De bodemplaat stelt in beide gevallen ook weinig voor (bordkarton en plastic), vermoedelijk kan je die als je het dan toch beter wilt het beste nog helemaal verwijderen ter voorkoming van het klankkast effect.
Verder is er net als bij de wat betere Thorens weinig plastic aan de Dual 704 te bekennen, de arm, de armophanging en de headshell zijn van metaal, het plateau en het lager uiteraard ook. Ik weet het niet 100% zeker meer, maar zelfs de knoppen zijn volgens mij geen plastic maar gewoon metaal. Prima vergelijkbaar dus. Ik vind die specifieke Dual arm alleen beter dan de Thorens "taarschep" waar volgens mij trouwens wel een stuk meer plastic in zit verwerkt, zowel de armophanging als de headshell als ik het me goed herinner. Die "plastic" armophanging en de lagering waar toch altijd wat speling op zit daar ben ik bij die oude Thorensen nooit echt een fan van geweest. Vanuit een "engineering" standpunt dan he, want als het verder prima klinkt maakt het verder natuurlijk weinig uit.
Veel kast is er dus verder niet. Die (nep)houten rand zit er in beide gevallen echt voor de sier omheen. De bodemplaat stelt in beide gevallen ook weinig voor (bordkarton en plastic), vermoedelijk kan je die als je het dan toch beter wilt het beste nog helemaal verwijderen ter voorkoming van het klankkast effect.
Verder is er net als bij de wat betere Thorens weinig plastic aan de Dual 704 te bekennen, de arm, de armophanging en de headshell zijn van metaal, het plateau en het lager uiteraard ook. Ik weet het niet 100% zeker meer, maar zelfs de knoppen zijn volgens mij geen plastic maar gewoon metaal. Prima vergelijkbaar dus. Ik vind die specifieke Dual arm alleen beter dan de Thorens "taarschep" waar volgens mij trouwens wel een stuk meer plastic in zit verwerkt, zowel de armophanging als de headshell als ik het me goed herinner. Die "plastic" armophanging en de lagering waar toch altijd wat speling op zit daar ben ik bij die oude Thorensen nooit echt een fan van geweest. Vanuit een "engineering" standpunt dan he, want als het verder prima klinkt maakt het verder natuurlijk weinig uit.
[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 18-08-2016 23:03 ]
Was afgelopen dinsdag bij het concert van Jason Isbell in Groningen toen ik bij de merchandise stand het album Something more than free zag liggen in vinyl. Zag het naast het cd'tje liggen en dacht bij mijzelf maakt het uit koop gewoon de lp. Klein probleem heb nog geen platenspeler

Zit nog in de vroeg oriënterende fase. Twijfel nog tussen nieuw (Pro-ject Debut Carbon bijv.) of een tweedehands Thorens/Dual bijvoorbeeld. Heb 2 linkerhanden dus niet al te sterk in knutselen dus neig op het moment naar een nieuwe Pro-Ject. Binnenkort maar eens met de platen (heb mijn oude collectie en passant ook maar afgestoft) onder de arm naar de lokale audio zaken.

Zit nog in de vroeg oriënterende fase. Twijfel nog tussen nieuw (Pro-ject Debut Carbon bijv.) of een tweedehands Thorens/Dual bijvoorbeeld. Heb 2 linkerhanden dus niet al te sterk in knutselen dus neig op het moment naar een nieuwe Pro-Ject. Binnenkort maar eens met de platen (heb mijn oude collectie en passant ook maar afgestoft) onder de arm naar de lokale audio zaken.
"Better ask questions before you shoot"
Zo begon het bij mij ook een aantal jaren geleden. Inmiddels als paar honderd platen verder en een DJ setChocovla schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:46:
Was afgelopen dinsdag bij het concert van Jason Isbell in Groningen toen ik bij de merchandise stand het album Something more than free zag liggen in vinyl. Zag het naast het cd'tje liggen en dacht bij mijzelf maakt het uit koop gewoon de lp. Klein probleem heb nog geen platenspeler![]()
[afbeelding]
Persoonlijk zou ik voor thorens / technics / pioneer gaan... Dual afhankelijk van welke arm erop zit... een ulm arm van dual laat zich niet gemakkelijk matchen met elementen, maar gewone dual armen wel...Chocovla schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:46:
Was afgelopen dinsdag bij het concert van Jason Isbell in Groningen toen ik bij de merchandise stand het album Something more than free zag liggen in vinyl. Zag het naast het cd'tje liggen en dacht bij mijzelf maakt het uit koop gewoon de lp. Klein probleem heb nog geen platenspeler![]()
[afbeelding]
Grootste probleem voor mij als relatieve leek is het inschatten van de staat van een tweedehands toestel. Hoor verhalen van brakke Thorens spelers die met een nieuw plintje voor grof held van de hand gaan. Kan wel voor de Hanze Hifi Thorens gaan maar dat is ver boven budget. Zou inderdaad zelf ook een eigen element willen uitzoeken bij een speler.rcor schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:52:
[...]
Persoonlijk zou ik voor thorens / technics / pioneer gaan... Dual afhankelijk van welke arm erop zit... een ulm arm van dual laat zich niet gemakkelijk matchen met elementen, maar gewone dual armen wel...
Qua uiterlijk vind ik de Thorens/Dual spelers echt veel mooier dan de retestrakke Rega/Pro-Ject spelers.
De staat van een thorens inschatten is eenvoudiger dan de staat van een dual... De dual heeft meestal veel mechaniek onderhuids aanwezig die problemen kunnen geven door uitgehard vet of defecte onderdelen... welke van de twee je hebt als iets niet werkt is niet te zien zonder 'm open te maken... Een thorens heeft veel minder techniek onderhuids en als er problemen zijn is dat meestal aan buitenzijde van de speler...Chocovla schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:17:
[...]
Grootste probleem voor mij als relatieve leek is het inschatten van de staat van een tweedehands toestel. Hoor verhalen van brakke Thorens spelers die met een nieuw plintje voor grof held van de hand gaan. Kan wel voor de Hanze Hifi Thorens gaan maar dat is ver boven budget. Zou inderdaad zelf ook een eigen element willen uitzoeken bij een speler.
Qua uiterlijk vind ik de Thorens/Dual spelers echt veel mooier dan de retestrakke Rega/Pro-Ject spelers.
Voor Thorens spelers is er ook een goed adres die 'm servicen en repareren: dr. Thorens. Een goede recensie vindt je hier: http://style.oversubstanc...n-service-bij-dr-thorens/
Zijn marktplaats advertentie kan zo snel even niet vinden...
Het is maar wat je wilt. Wil je volautomaat dan weet je al dat het apparaat vol zit met dingen die dat mogelijk maken.
Ik heb een Technics SL 1210mk2 en daar zit niets automatisch aan. Ik houd daarvan. Ik kan mij voorstellen dat je automatische afslag wel wenselijk vindt.
Wat Technics betreft kan ik moeilijk elk typenummer hier neerplempen, maar een goede goedkope en makkelijk zelf te servicen speler is de SL-D2 of 3.
Ik heb nog 1 SL-D2 in de schuur staan die ik moet opknappen. Leuk klusje voor vandaag, de mislukte spuitlak verwijderen.
Ik heb een Technics SL 1210mk2 en daar zit niets automatisch aan. Ik houd daarvan. Ik kan mij voorstellen dat je automatische afslag wel wenselijk vindt.
Wat Technics betreft kan ik moeilijk elk typenummer hier neerplempen, maar een goede goedkope en makkelijk zelf te servicen speler is de SL-D2 of 3.
Ik heb nog 1 SL-D2 in de schuur staan die ik moet opknappen. Leuk klusje voor vandaag, de mislukte spuitlak verwijderen.

Ja, mis je het niet dan is de keuze voor een handmatige speler logisch. 
Blijf je niet altijd aanwezig (en wakker) bij je plaat en maak je je zorgen om je naald dan is een automatische afslag best te overwegen. En zelf vind ik het heerlijk dat ik er een plaat op gooi en een knopje indruk en de speler zelf de rest zie doen. Wil ik een een ander nummer dan het eerste van de plaatkant afspelen (komt zelden voor) dan doe ik het alsnog handmatig, een nauwkeurige en liefst gedempte armlift vind ik dan een must. Je hebt ook gelukkig ook volautomaten die je prima handmatig kan bedienen, dus in die zin hoeft het niet in de weg te zitten.
Als automatiekliefhebber heb ik dit geleerd: er zit nogal wat verschil in de automatieken. De een is simpel en robuust, de ander is simpel maar toch storingsgevoelig, weer een ander is complex en storingsgevoelig, en je hebt ze ook die complex zijn maar gelukkig toch robuust.
Ook de uitvoering van de bewegingen kan erg verschillen. De een loopt super soepel en geruisloos en gaat voorzichtiger om met de naald dan je dat handmatig zou kunnen, de ander klikt en klakt wat af en laat de arm bij elke overgang wat schudden, en plempt de naald neer. Dat heeft vaak veel met het onderhoud te maken (smering en demping) maar sommige ontwerpen zijn gewoon wat minder verfijnd dan andere.
Blijf je niet altijd aanwezig (en wakker) bij je plaat en maak je je zorgen om je naald dan is een automatische afslag best te overwegen. En zelf vind ik het heerlijk dat ik er een plaat op gooi en een knopje indruk en de speler zelf de rest zie doen. Wil ik een een ander nummer dan het eerste van de plaatkant afspelen (komt zelden voor) dan doe ik het alsnog handmatig, een nauwkeurige en liefst gedempte armlift vind ik dan een must. Je hebt ook gelukkig ook volautomaten die je prima handmatig kan bedienen, dus in die zin hoeft het niet in de weg te zitten.
Als automatiekliefhebber heb ik dit geleerd: er zit nogal wat verschil in de automatieken. De een is simpel en robuust, de ander is simpel maar toch storingsgevoelig, weer een ander is complex en storingsgevoelig, en je hebt ze ook die complex zijn maar gelukkig toch robuust.
Ook de uitvoering van de bewegingen kan erg verschillen. De een loopt super soepel en geruisloos en gaat voorzichtiger om met de naald dan je dat handmatig zou kunnen, de ander klikt en klakt wat af en laat de arm bij elke overgang wat schudden, en plempt de naald neer. Dat heeft vaak veel met het onderhoud te maken (smering en demping) maar sommige ontwerpen zijn gewoon wat minder verfijnd dan andere.
Zojuist het nieuwe album van Metallica ge-preordered.
Zag vandaag in de mail van Large dat dit album op 18-11 uit komt.
Dus wat doe je dan als fan? Juist.............
Het is de gewone 2LP geworden.
Ik heb werkelijk geen idee wat ik moet verwachten, maar beroerder als LULU kan het volgens mij niet worden.
Nu de weken en dagen maar afstrepen tot de releasedatum!
Gisteren ben ik binnengelopen bij Sounds in Delft. Wat een keuze aan nieuw en 2e-hands vinyl hebben ze daar zeg. Het is dat ik de laatste tijd al heel wat albums heb gekocht, anders had ik daar lekker ingeslagen.
Heerlijk om ook tussen zo veel nieuw vinyl te neuzen. Ondanks dat ik niets heb gekocht, heb ik echt genoten. Mooist vond ik de box met 12 albums en een 12" van Jimi Hendrix uit de jaren '80. Ik heb hem maar laten staan
. Ik had net geen € 200,00 bij me
.
Zag vandaag in de mail van Large dat dit album op 18-11 uit komt.
Dus wat doe je dan als fan? Juist.............
Het is de gewone 2LP geworden.
Ik heb werkelijk geen idee wat ik moet verwachten, maar beroerder als LULU kan het volgens mij niet worden.
Nu de weken en dagen maar afstrepen tot de releasedatum!
Gisteren ben ik binnengelopen bij Sounds in Delft. Wat een keuze aan nieuw en 2e-hands vinyl hebben ze daar zeg. Het is dat ik de laatste tijd al heel wat albums heb gekocht, anders had ik daar lekker ingeslagen.
Heerlijk om ook tussen zo veel nieuw vinyl te neuzen. Ondanks dat ik niets heb gekocht, heb ik echt genoten. Mooist vond ik de box met 12 albums en een 12" van Jimi Hendrix uit de jaren '80. Ik heb hem maar laten staan

Je bent gek! Das nu juist een album wat ik niet zou voorbestellen. Eerst horen 
En dan nog, ik heb alleen ...And Justice for All op vinyl. Eerst de andere klassiekers maar eens
En dan nog, ik heb alleen ...And Justice for All op vinyl. Eerst de andere klassiekers maar eens
[ Voor 38% gewijzigd door Jelte op 23-08-2016 21:08 ]
Kan ik me voorstellen, maar ik ben fan van het eerste uur. Als ik ook de originele "No Life 'Till Leather" zou hebben zou ik 'van het allereerste uur' zeggen
.... Ik laat de bestelling voorlopig gewoon staan. Misschien bedenk ik me nog.
Vraagje:
Ik ben een stapeltje aankopen aan het invoeren op Discogs.
Zijn een afwijkende runout en een iets afwijkende positie van een woord op het label redenen om een nieuwe versie aan te maken? Ik hoor het graag!
Nieuwe aankopen zijn onder andere Nat King Cole ('Smile'), Genesis ('Live') en de trilogie 'A rare batch of little white wonder' van Bob Dylan. Een groot aantal is op de gok gekocht, een deel hoort in de categorie Oud-En-Vertrouwd. Ik wil de komende tijd een paar foto's en een volledige lijst posten. Maar omdat ik het luisteren het belangrijkst vind, kan dat nog wel een paar dagen duren
.
Vraagje:
Zijn een afwijkende runout en een iets afwijkende positie van een woord op het label redenen om een nieuwe versie aan te maken? Ik hoor het graag!
Nieuwe aankopen zijn onder andere Nat King Cole ('Smile'), Genesis ('Live') en de trilogie 'A rare batch of little white wonder' van Bob Dylan. Een groot aantal is op de gok gekocht, een deel hoort in de categorie Oud-En-Vertrouwd. Ik wil de komende tijd een paar foto's en een volledige lijst posten. Maar omdat ik het luisteren het belangrijkst vind, kan dat nog wel een paar dagen duren
Ligt eraan hoe OCD / autistisch je bent.Vintage1967 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:04:
Vraagje:
Vaak worden voor het gemak variaties in de runout (met verder dus wel exact dezelfde hoes en label) gebundeld onder een release, dit om bij zeer veel geperste releases een oneindige hoeveelheid entries te voorkomen.
Dat laatste kan gewoon een printfoutje zijn maar dat eerste houdt in dat er een andere master is gemaakt en dat houdt meestal een re-issue in, dus dan ja.Vintage1967 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 23:04:
Heb ondertussen een kleine spoedcursus gevolgd bij een collega over platenspelers. Vroegah als puber had ik gewoon een Technics platenspeler en keek ik verder nooit echt om naar dingen als platen wassen, elementen of toonarmen. Wat er op zat gebruikte ik en als de naald begon te slissen werd hij wel vervangen.
Zag ondertussen wat spelers op marktplaats voorbij komen met een MC element. Wat ik niet helemaal begrijp is wanneer ik aan een aparte voorversterker vastzit en wanneer het door mijn huidige versterker opgepakt kan worden.
Mijn versterker, de Denon 2020AE heeft een phono aan boord met mm/mc schakeling. Specs van de versterker geven voor de mc het volgende aan voor input sensitiviteit 200 µV / 100 ohm
Als ik dan een element heb met een output van 0,25/0,3 mV en een output van 40 ohm werkt dit dan niet? Oftewel welke waarden zijn hierin kritisch en wanneer is het verschil in ohm te groot?
Zag ondertussen wat spelers op marktplaats voorbij komen met een MC element. Wat ik niet helemaal begrijp is wanneer ik aan een aparte voorversterker vastzit en wanneer het door mijn huidige versterker opgepakt kan worden.
Mijn versterker, de Denon 2020AE heeft een phono aan boord met mm/mc schakeling. Specs van de versterker geven voor de mc het volgende aan voor input sensitiviteit 200 µV / 100 ohm
Als ik dan een element heb met een output van 0,25/0,3 mV en een output van 40 ohm werkt dit dan niet? Oftewel welke waarden zijn hierin kritisch en wanneer is het verschil in ohm te groot?
Iemand hier al ervaring met de Onkyo CP-1050 (Audio-Technica MM Element)?
PSN: Bellerophon-
Nee hoor, dat gaat prima, die waardes op de versterker zijn volgens mij de max waarde. Een MM element is heel wat kritischer, maar daar heb ik geen verstand van, Cap en Rcor volgens veel meer.Chocovla schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:30:
Heb ondertussen een kleine spoedcursus gevolgd bij een collega over platenspelers. Vroegah als puber had ik gewoon een Technics platenspeler en keek ik verder nooit echt om naar dingen als platen wassen, elementen of toonarmen. Wat er op zat gebruikte ik en als de naald begon te slissen werd hij wel vervangen.
On an other note, onze jukebox is een beetje van slag af. de solenoid oid dat er voor zorgt dat de platencassette stil komt staan op de gewenste positie , mist soms het juiste gaatje en staat dan een nummer te ver.
Voor de zekerheid wat reserveonderdelen gekocht op eBay. Zoals het platenwisselrelais, en het mechaniekaanstuurprocessordevice alsmede het complete mechaniek incl motor. Dit grapje kost mij nu al € 50 + € 65 + € 165 = € 280
[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 24-08-2016 11:08 ]
Die Onkyo CP-1050 ziet er op het eerste gezicht zeker leuk uit, wat uiterlijk betreft echt gebaseerd op de klassieke draaitafels met een houten console en een tweekleurige metalen bovenkant.
Het is een geval van merkjesplakkerij, want de draaitafel is niet door Onkyo gemaakt maar door het Chinese Han-pin met de technieken die ze ook gebruiken voor hun DJ draaitafels in het prijsbewuste segment. Dat heeft wel gevolgen voor de kwaliteit.
Wow en flutter van de draaitafel zullen daarom niet indrukwekkend zijn, de gemiddelde vintage belt drive of direct drive zullen het wat dat betreft waarschijnlijk beter doen.
Voor de arm hebben ze ook simpelweg die van hun DJ spelers gepakt, ze hebben niet eens de moeite genomen hem te vermommen. Hierbij is het vooral opletten met de armlagers, die willen nog wel eens slecht afgesteld zijn en dan heb je een arm die rammelt in zijn houder, en dat wil je niet. Exemplarische verschillen kunnen nogal groot zijn.
Dat is iets wat je vroeger bij de bekende Japanse merken (Sony, Technics, etc) niet had. Wow en flutter zaten zeker bij de direct drive spelers altijd mooi laag, en het zat het wel goed met de lagers, ook bij de eenvoudigere modellen.
Voorbeeld: neem een nederige Technics SL-D210 een lichtgewicht van amper meer dan 4 kilo die echt helemaal aan de onderkant zat van de direct drive modellen. Altijd goed afgestelde lagers met nul speling en wow en flutter 0.025% WRMS (JISC5521).
De CP-1050 komt niet verder dan een niet al te duidelijke "wow en flutter less than 0.15%". Dat is alvast een factor 6 hoger dan de waarde die Technics opgeeft bij zijn entry level direct drive. Maar goed, er is meer onduidelijkheid bij die W&F specificatie van de Onkyo: de info is nogal summier. Welke meetmethode is er gehanteerd? Is dat gewogen? of piek-piek?). Als het werkelijk 0.15% gewogen is dan ja, dat kan best hoorbaar zijn.
In dit topic vind je eigenlijk alle info die je nodig hebt:
http://www.vinylengine.co...iewtopic.php?f=18&t=76490
Het is een geval van merkjesplakkerij, want de draaitafel is niet door Onkyo gemaakt maar door het Chinese Han-pin met de technieken die ze ook gebruiken voor hun DJ draaitafels in het prijsbewuste segment. Dat heeft wel gevolgen voor de kwaliteit.
Wow en flutter van de draaitafel zullen daarom niet indrukwekkend zijn, de gemiddelde vintage belt drive of direct drive zullen het wat dat betreft waarschijnlijk beter doen.
Voor de arm hebben ze ook simpelweg die van hun DJ spelers gepakt, ze hebben niet eens de moeite genomen hem te vermommen. Hierbij is het vooral opletten met de armlagers, die willen nog wel eens slecht afgesteld zijn en dan heb je een arm die rammelt in zijn houder, en dat wil je niet. Exemplarische verschillen kunnen nogal groot zijn.
Dat is iets wat je vroeger bij de bekende Japanse merken (Sony, Technics, etc) niet had. Wow en flutter zaten zeker bij de direct drive spelers altijd mooi laag, en het zat het wel goed met de lagers, ook bij de eenvoudigere modellen.
Voorbeeld: neem een nederige Technics SL-D210 een lichtgewicht van amper meer dan 4 kilo die echt helemaal aan de onderkant zat van de direct drive modellen. Altijd goed afgestelde lagers met nul speling en wow en flutter 0.025% WRMS (JISC5521).
De CP-1050 komt niet verder dan een niet al te duidelijke "wow en flutter less than 0.15%". Dat is alvast een factor 6 hoger dan de waarde die Technics opgeeft bij zijn entry level direct drive. Maar goed, er is meer onduidelijkheid bij die W&F specificatie van de Onkyo: de info is nogal summier. Welke meetmethode is er gehanteerd? Is dat gewogen? of piek-piek?). Als het werkelijk 0.15% gewogen is dan ja, dat kan best hoorbaar zijn.
Het gaat prima inderdaad. Bij een MM element is de capaciteit die het element ziet van belang, bij een MC element de weerstand. Wil je optimaal kunnen matchen dan moet die instelbaar zijn.Bestla schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:51:
[...]
Nee hoor, dat gaat prima, die waardes op de versterker zijn volgens mij de max waarde. Een MM element is heel wat kritischer, maar daar heb ik geen verstand van, Cap en Rcor volgens veel meer.
Verder zou ik MC toch als kritischer willen betitelen want de versterkingsfactor is enorm veel hoger, problemen als ruis, brom en ander storingsgeluiden liggen daarom bij MC veel meer op de loer.
Dus aan iemand die gewoon voor een redelijke prijs onbezorgd en met plezier platen wil luisteren zou ik altijd een betaalbaar MM element aanraden: daar kan je je eigenlijk geen buil aan vallen. Die betaalbare MM's zijn ook eigenlijk altijd keurig afgestemd op de doorsnee versterker wat betreft output level, impedantie en capaciteit. Zolang er aan de platenspeler dan niet "geklust" is door het vervangen van de kabel door een nieuwe (met wel mooie looks met gouden plugjes maar helaas wel met een veel te hoge capaciteit) gaat dat dus meestal prima.
En voor wie het mocht denken, MC is trouwens ook helemaal niet per definitie beter dan MM.
[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 24-08-2016 11:12 ]
Verwijderd
Ben blij dat ik 2 echte onkyos uit de jaren 70 nog heb.Cap schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:02:
Die Onkyo CP-1050 ziet er op het eerste gezicht zeker leuk uit, wat uiterlijk betreft echt gebaseerd op de klassieke draaitafels met een houten console en een tweekleurige metalen bovenkant.
Dat is iets wat je vroeger bij de bekende Japanse merken (Sony, Technics, etc) niet had. Wow en flutter zaten zeker bij de direct drive spelers altijd mooi laag, en het zat het wel goed met de lagers, ook bij de eenvoudigere modellen. Voorbeeld: neem een nederige Technics SL-D210 een lichtgewicht van amper meer dan 4 kilo die echt helemaal aan de onderkant zat van de direct modellen. Altijd goed afgestelde lagers met nul speling en wow en flutter 0.025% WRMS (JISC5521). De CP-1050 komt niet verder dan een niet al te duidelijke "wow en flutter less than 0.15%". Dat is alvast een factor 6 hoger dan de waarde die Technics opgeeft bij zijn entry level direct drive. Maar goed, er is meer onduidelijkheid bij die W&F specificatie van de Onkyo: de info is nogal summier. Welke meetmethode is er gehanteerd? Is dat gewogen? of piek-piek?). Als het werkelijk 0.15% gewogen is dan ja, dat kan best hoorbaar zijn.
Dank! Zal de link eens goed gaan doorspitten. Je legt dus een best bedrag neer voor enkel de look. Terwijl ze in de door jouw gegeven link, deze speler als een zeer goed alternatief bestempelen.Cap schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:02:
Dat is iets wat je vroeger bij de bekende Japanse merken (Sony, Technics, etc) niet had. Wow en flutter zaten zeker bij de direct drive spelers altijd mooi laag, en het zat het wel goed met de lagers, ook bij de eenvoudigere modellen. Voorbeeld: neem een nederige Technics SL-D210 een lichtgewicht van amper meer dan 4 kilo die echt helemaal aan de onderkant zat van de direct modellen. Altijd goed afgestelde lagers met nul speling en wow en flutter 0.025% WRMS (JISC5521). De CP-1050 komt niet verder dan een niet al te duidelijke "wow en flutter less than 0.15%". Dat is alvast een factor 6 hoger dan de waarde die Technics opgeeft bij zijn entry level direct drive. Maar goed, er is meer onduidelijkheid bij die W&F specificatie van de Onkyo: de info is nogal summier. Welke meetmethode is er gehanteerd? Is dat gewogen? of piek-piek?). Als het werkelijk 0.15% gewogen is dan ja, dat kan best hoorbaar zijn.
PSN: Bellerophon-
Ik ben geen Pro-Ject fan / kenner (mede vanwege de imho wel erg goedkope motortjes in instap modellen) maar mijn gevoel zegt dat je dan beter voor een Debut Carbon kan gaan vanwege de arm en de serieuzere behuizing. De vorm van die RPM is er toch meer voor de looks dan voor prestaties. Die Debut Carbon kost wel meer maar ik denk dat het het misschien wel waard is. Pro-Ject kenners hier kunnen je vast meer vertellen. Of het beter is dan die Onkyo durf ik je niet te zeggen.
Hier nog 2 quotes van mr_petit over de Onkyo CP-1050 die een beetje dezelfde kant uitgaan als wat ik vertelde. Voor het geld niet slecht voor een nieuwe draaitafel, maar wel met aandachtspunten.
Hier nog 2 quotes van mr_petit over de Onkyo CP-1050 die een beetje dezelfde kant uitgaan als wat ik vertelde. Voor het geld niet slecht voor een nieuwe draaitafel, maar wel met aandachtspunten.
mr_petit schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 23:10:
[...]
Iets zegt mij dat dat onderhuids een DJ tafel is
De arm is in ieder geval van een superOEM, en de kans is heel groot dat het aandrijfmechanisme ook in die trant ligt. Op zich niet erg, want een superOEM is vaak boven de 400 euro.
Maar in dat licht zou je wellicht net zo goed voor een AT-LP120 kunnen kiezen.
Maar idd van snaar-aangedreven tafels is een luidruchtige motor soms een kwaal. Of het element dat oppikt is een andere kwestie, maar ook dat is mogelijk.
mr_petit schreef op donderdag 26 november 2015 @ 08:27:
Ik heb nog even gekeken naar de motor van de CP-1050, maar die is exact hetzelfde als van de audio technica at-lp-120. (ik denk dat beide spelers ook door hanpin gemaakt worden)
Het is een licht goedkoop motortje. Ook is van beide het plateau vrij licht. Het is allemaal absoluut geen technics kwaliteit. (een super oem plateau zal al een stuk zwaarder zijn)
Ik denk dat als je een cp-1050 plateau in de ene hand houdt, en een plateau van een doorsnee draaitafel uit de jaren 70/begin 80 in de andere hand houdt, je gewoon schrikt van hoeveel er bezuinigd wordt
Zou denk normaal ook voor een MM gaan. Had bijvoorbeeld wat Thorensen gezien waar prima een Ortofon Blue of AT 440 Mlb onder zouden passen. Zag alleen nu een Thorens staan met een aparte arm en vrij prijzig mc element. Onder het motto als het er toch al onder zit doe ik niet moeilijk.Cap schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:07:
[...]
Het gaat prima inderdaad. Bij een MM element is de capaciteit die het element ziet van belang, bij een MC element de weerstand. Wil je optimaal kunnen matchen dan moet die instelbaar zijn.
Verder zou ik MC toch als kritischer willen betitelen want de versterkingsfactor is enorm veel hoger, problemen als ruis, brom en ander storingsgeluiden liggen daarom bij MC veel meer op de loer.
Dus aan iemand die gewoon voor een redelijke prijs onbezorgd en met plezier platen wil luisteren zou ik altijd een betaalbaar MM element aanraden: daar kan je je eigenlijk geen buil aan vallen. Die betaalbare MM's zijn ook eigenlijk altijd keurig afgestemd op de doorsnee versterker wat betreft output level, impedantie en capaciteit. Zolang er aan de platenspeler dan niet "geklust" is door het vervangen van de kabel door een nieuwe (met wel mooie looks met gouden plugjes maar helaas wel met een veel te hoge capaciteit) gaat dat dus meestal prima.
En voor wie het mocht denken, MC is trouwens ook helemaal niet per definitie beter dan MM.
Is een aardig oerwoud aan Thorensen wat over de tweedehands sites heen zwerft waarvan sommigen met flinke prijzen. Sommige dan weer wel met een SME arm of duurder MC element. Decisions, decisions.
Rega RP1 is nu overal in de aanbieding ivm EOL, is ook wel oke ding. En anders heb je voor 225 euro exact dezelfde speler, maar dan met Edwards Audio erop. Als 'handwerk' niet erg is (zelfde als bij Project) ook een erg leuke speler.Cap schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 12:24:
Ik ben geen Pro-Ject fan / kenner (mede vanwege de imho wel erg goedkope motortjes in instap modellen) maar mijn gevoel zegt dat je dan beter voor een Debut Carbon kan gaan vanwege de arm en de serieuzere behuizing. De vorm van die RPM is er toch meer voor de looks dan voor prestaties. Die Debut Carbon kost wel meer maar ik denk dat het het misschien wel waard is. Pro-Ject kenners hier kunnen je vast meer vertellen. Of het beter is dan die Onkyo durf ik je niet te zeggen.
Lijkt me zeker ook een optie, misschien wel een betere dan de Pro-Jects.
Onlangs teruggekomen van een audio video monteur die zowel de Philips receiver (22RH734) als de Dual 1226 platen speler onderhanden heeft genomen... Na terugkomst heb ik er een Goldring 2100MM onder gemonteerd...
De afstelling is nog niet perfect, maar het geheel klinkt zeer mooi op mijn Dali Concept 1 speakers die normaal als surround speakers dienst doen...
Echte sfeer komt er van receiver af door al die mooie 6v lampjes (geen led)... Nu dus Smokie - Greatest Hits aan het afspelen om 'm te testen...

Wat is er gebeurd bij de monteur:
Dual 1226: speling op de arm lagering is opgelost.. Had zo'n 2mm speling horizontaal, geen wonder dat m'n LP's bleven hangen... Helemaal goed is het nog niet, want sinds de beste man 'm gerepareerd heeft werkt de automatische start en stop niet meer (mechaniek loopt zeer stroef als deze is ingeschakeld) en dat had hij niet voor hij naar de monteur was gegaan... Dus hij heeft niet getest nadien, mag hij als nog gaan oplossen...
Philips receiver:
Potmeters gereinigd via ultrasone bad en volume verschillen opgelost
Zelf heb ik dus nog de Goldring 2100MM afgemonteerd op de Dual en de kap van de Philips voorzien van twee laagjes nieuwe lak (beits)...
Hierdoor ogen de kleuren weer helemaal opgeleefd en door de minst grove korrel schuurpapier bleef de houtnerf in het fineer intact...
Beschadigingen zijn hierdoor dus ook niet weggewerkt en dat geeft het apparaat juist de charme die het nodig heeft...
De afstelling van het element kan nog wat beter en ik loop er dan ook over na te denken om een Clear Audio alignment gauge iec protactor aan te schaffen zodat ik dit wat beter kan uitvoeren op mijn spelers... Is duur, dat weet ik, maar het is voor mij wel de beste oplossing om het element af te kunnen stellen (je hoeft niet te veel na te denken, te rekenen of op te meten (wat zeker ook niet altijd precies gebeurt bij mij, waardoor de uitkomst altijd ongeveer is en niet precies)...
De afstelling is nog niet perfect, maar het geheel klinkt zeer mooi op mijn Dali Concept 1 speakers die normaal als surround speakers dienst doen...
Echte sfeer komt er van receiver af door al die mooie 6v lampjes (geen led)... Nu dus Smokie - Greatest Hits aan het afspelen om 'm te testen...

Wat is er gebeurd bij de monteur:
Dual 1226: speling op de arm lagering is opgelost.. Had zo'n 2mm speling horizontaal, geen wonder dat m'n LP's bleven hangen... Helemaal goed is het nog niet, want sinds de beste man 'm gerepareerd heeft werkt de automatische start en stop niet meer (mechaniek loopt zeer stroef als deze is ingeschakeld) en dat had hij niet voor hij naar de monteur was gegaan... Dus hij heeft niet getest nadien, mag hij als nog gaan oplossen...
Philips receiver:
Potmeters gereinigd via ultrasone bad en volume verschillen opgelost
Zelf heb ik dus nog de Goldring 2100MM afgemonteerd op de Dual en de kap van de Philips voorzien van twee laagjes nieuwe lak (beits)...
Hierdoor ogen de kleuren weer helemaal opgeleefd en door de minst grove korrel schuurpapier bleef de houtnerf in het fineer intact...
Beschadigingen zijn hierdoor dus ook niet weggewerkt en dat geeft het apparaat juist de charme die het nodig heeft...
De afstelling van het element kan nog wat beter en ik loop er dan ook over na te denken om een Clear Audio alignment gauge iec protactor aan te schaffen zodat ik dit wat beter kan uitvoeren op mijn spelers... Is duur, dat weet ik, maar het is voor mij wel de beste oplossing om het element af te kunnen stellen (je hoeft niet te veel na te denken, te rekenen of op te meten (wat zeker ook niet altijd precies gebeurt bij mij, waardoor de uitkomst altijd ongeveer is en niet precies)...
[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 24-08-2016 21:40 ]
Die 'uitkomst' is altijd ongeveer en zelfs erg persoonlijk te noemen. Kijk maar naar het woudje aan protractors, zo veel keus zoveel wensen.
Geen van Pro-Jects tov Rega? Hoorde juist mensen roepen op te passen met Rega's aangezien daarbij de elementen nog wel eens problemen gaven met balans?Cap schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 20:31:
Lijkt me zeker ook een optie, misschien wel een betere dan de Pro-Jects.
Die verhalen heb ik ook vernomen, maar of de verhalen kloppen is ten tweede... Ik heb ooit een rega rp8 gehoord bij van duppen audio in venlo en die klonk zeer goed.... desondanks blijf ik geen fan van de spelers met onderdelen op een plankje...Chocovla schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:52:
[...]
Geen van Pro-Jects tov Rega? Hoorde juist mensen roepen op te passen met Rega's aangezien daarbij de elementen nog wel eens problemen gaven met balans?
[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 25-08-2016 09:30 ]
Ik begrijp deze zin niet, wat bedoel je hiermee
Je bedoelt kanaalgelijkheid van de elementen? Tja wat zit er onder zo'n tafel, iets in de range van een Audio Technica AT91, AT95, een Rega Carbon (=AT-91 in Rega vermomming), hoogstens een Ortofon Red. Dat zijn elementen in de instapklasse, die voldoen niet aan de hoogste standaarden. Kanaalongelijkheid kan exemplarisch groter zijn dan bij de duurdere elementen, maar dan kan de platenspeler verder weinig aan doen.Chocovla schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:52:
[...]
Hoorde juist mensen roepen op te passen met Rega's aangezien daarbij de elementen nog wel eens problemen gaven met balans?
Zo'n Ortofon Red is eigenlijk al luxe als je kijkt wat ie los kost maar het blijft een simpel naaldje dat niet veel voor heeft op een AT95e van 25 euro.
Wat ze bij een budget platenspeler (prijs rond de 300 euro) aan element monteren is sowieso weinig bijzonders. Dat kan ook niet voor dat geld. Het is echt zoiets wat "erbij moet" omdat mensen nu eenmaal een compleet werkend apparaat wil kopen, in dat budget segment verkoopt een platenspeler zonder element niet. Omdat het het budget segment is en de fabrikant al overal moet besparen wat er te besparen valt om nog winst te maken gooien ze er een elementje onder wat zo min mogelijk mag kosten. Wat zal een AT-91 / AT-95E / Rega Carbon ze inkoop kosten? Misschien nog niet eens een tientje? Een Ortofon Red misschien 3 tientjes?
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 25-08-2016 10:57 ]
Had willen toevoegen geen liefhebber van Pro-Ject tov Rega. Was vroeg, de eerste koffie moest nog. Bedoel inderdaad kanaalongelijkheid.Cap schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 10:42:
[...]
Ik begrijp deze zin niet, wat bedoel je hiermee
[...]
Je bedoelt kanaalgelijkheid van de elementen? Tja wat zit er onder zo'n tafel, iets in de range van een Audio Technica AT91, AT95, een Rega Carbon (=AT-91 in Rega vermomming), hoogstens een Ortofon Red. Dat zijn elementen in de instapklasse, die voldoen niet aan de hoogste standaarden. Kanaalongelijkheid kan exemplarisch groter zijn dan bij de duurdere elementen, maar dan kan de platenspeler verder weinig aan doen.
Zo'n Ortofon Red is eigenlijk al luxe als je kijkt wat ie los kost maar het blijft een simpel naaldje dat niet veel voor heeft op een AT95e van 25 euro.
Wat ze bij een budget platenspeler (prijs rond de 300 euro) aan element monteren is sowieso weinig bijzonders. Dat kan ook niet voor dat geld. Het is echt zoiets wat "erbij moet" omdat mensen nu eenmaal een compleet werkend apparaat wil kopen, in dat budget segment verkoopt een platenspeler zonder element niet. Omdat het het budget segment is en de fabrikant al overal moet besparen wat er te besparen valt om nog winst te maken gooien ze er een elementje onder wat zo min mogelijk mag kosten. Wat zal een AT-91 / AT-95E / Rega Carbon ze inkoop kosten? Misschien nog niet eens een tientje? Een Ortofon Red misschien 3 tientjes?
Misschien bedoelde men hiermee inderdaad de elementen die er standaard bij worden geleverd, vraag is in iedere prijsklasse wat je mag verwachten voor je betaalde euro's. Geeft wel weer aan dat hearsay een krachtig iets is, heb in mijn aankooptraject eigenlijk alleen nog maar gekeken naar Pro-Ject apparaten, niet Rega. Hoewel dat ook weer komt door de dealers die hier in de buurt voornamelijk Pro-Ject voeren.
Kanaalongelijkheid schijnt nog wel een issue te kunnen zijn bij de eigen productie Rega elementen, dus niet de carbon, maar de Bias/Elys/Exact. Die dingen zitten niet onder de basis RP1, dat is een carbon/AT91.
De elys heb ik gehoord... het element onder de betreffende speler had geen last van kanaal ongelijkheid... als het element goed is, klinkt het erg goed... maar ik zelf blijf thorens / technics liefhebber...KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:06:
Kanaalongelijkheid schijnt nog wel een issue te kunnen zijn bij de eigen productie Rega elementen, dus niet de carbon, maar de Bias/Elys/Exact. Die dingen zitten niet onder de basis RP1, dat is een carbon/AT91.
Wat mij betreft: in de instapklasse is welk element eronder zit toch wel ongeveer het allerminst doorslaggevend: het is per definitie goedkoop en bovendien precies datgene wat gemakkelijk te vervangen is door iets wat bij je eigen behoefte past. Baseer je keuze dus vooral op wat je voor de rest krijgt aan platenspeler: goede arm, motor, plateau, kast, bediening, en looks. Moet je kiezen uit 2 en is dat allemaal precies gelijk, ja dan komt pas aan de orde welke (budget) element er onder beide draaitafels gemonteerd zit.
Zit er iets deftigs onder dan is het een ander verhaal. Maar dat is gewoon nooit zo bij een nieuwe draaitafel onder de 1000 euro. Allemaal Audio Technica 91, 95E of Ortofon OM5, OM10: absolute instap tientjes werk dus. Pro-Ject doet dan soms nog een Ortofon Red, dat is wel de max.
Bij een duurdere draaitafel zit er sowieso helemaal geen element bij, dat moet je dan zelf nog aanschaffen.
Zit er iets deftigs onder dan is het een ander verhaal. Maar dat is gewoon nooit zo bij een nieuwe draaitafel onder de 1000 euro. Allemaal Audio Technica 91, 95E of Ortofon OM5, OM10: absolute instap tientjes werk dus. Pro-Ject doet dan soms nog een Ortofon Red, dat is wel de max.
Bij een duurdere draaitafel zit er sowieso helemaal geen element bij, dat moet je dan zelf nog aanschaffen.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 25-08-2016 16:30 ]
Ze hebben het ook niet allemaal... ze horen het ook niet te hebben, maar het schijnt wel een issue te zijn die "vrij vaak" voor komt. Stukje mindere (zover mogelijk) kwaliteitscontrole misschien.rcor schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:03:
[...]
De elys heb ik gehoord... het element onder de betreffende speler had geen last van kanaal ongelijkheid... als het element goed is, klinkt het erg goed... maar ik zelf blijf thorens / technics liefhebber...
Vanavond hopelijk eindelijk de platenspeler halen. Het is een Thorens TD 166MKII geworden. Heb nog wat zitten luisteren naar nieuwe Pro-Jects en een flink prijzige TD 160 maar aangezien het voor mij de eerste aanraking met de vinyl hobby in 15-20 jaar is maar even "rustig" beginnen. Andere speler kan altijd nog, of upgraden natuurlijk.
Helemaal rustig ben ik nou ook weer niet, net even rondgekeken in de platenzaak en mezelf lichtelijk schandalig te buiten gegaan aan vinyl. Echt bizar om weer een mooi album vast te hebben met net artwork. Flink verschil met het gepriegel met kleine cd hoesjes.
Had graag nog Rainy Day Music van de The Jayhawks willen toevoegen en wat Drive-By Truckers materiaal, maar je moet ook wat te wensen over houden.
Helemaal rustig ben ik nou ook weer niet, net even rondgekeken in de platenzaak en mezelf lichtelijk schandalig te buiten gegaan aan vinyl. Echt bizar om weer een mooi album vast te hebben met net artwork. Flink verschil met het gepriegel met kleine cd hoesjes.
Had graag nog Rainy Day Music van de The Jayhawks willen toevoegen en wat Drive-By Truckers materiaal, maar je moet ook wat te wensen over houden.

Ik wil even wat debunken of verifiëren, ik was laatst in leiden. Daar was ook een winkel met toch wel de "betere" platen spelers. De verkoper zie dat ie een probleem had met het feit dat z'n bass was weg gevallen. En dat ie daarna een stuk kurk ter grote van een 12" onder z'n plaat had gelegd, en dat daarna alles weer terug was.
klopt dit nou of is dit nou echt broodje aap.
klopt dit nou of is dit nou echt broodje aap.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Zolang er mensen zijn die geloven dat je met zilveren elfenhaar als als draad voor hun koptelefoon op hun Android telefoon met 128b mp3 opeens een superieure audiofiele geluidskwaliteit krijgt is alles mogelijk.
Hoor wat je wil horen denk ik...
Hoor wat je wil horen denk ik...
Wat een gel*l inderdaad. Maar het forum staat vol met dit soort ongein.
Een kurken mat wordt geloof ik gebruikt om trillingen te absorberen.
Maar als je speler dermate trilt dat het de gluidskwaliteit zou kunnen beïnvloeden dan is er wel iets goed mis denk ik. Dat los je niet op met een plak kurk.
Kurk is geloof ik ook anti/niet statisch dus dat is dan wel een plus.
Maar als je speler dermate trilt dat het de gluidskwaliteit zou kunnen beïnvloeden dan is er wel iets goed mis denk ik. Dat los je niet op met een plak kurk.

Heuj. 2 EP's + LP + cd + boekje in een set.
Nyarlathotep schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 12:38:
Wat een gel*l inderdaad. Maar het forum staat vol met dit soort ongein.
Sommige vinden het ook nog mooier staan dan de rubbermat. Ik niet by the way.
Ik wil eigenlijk nog een mooie mat hebben maar is rubber dan het beste materiaal?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
En we zijn onderweg met het afspelen van de platen. Valt me nu ineens op hoeveel nummers ik eigenlijk nooit luister op een album.
Als eerste geopend met een The best of The Jumping Jewels. Oude plaat van mijn vader die hij altijd op zondag draaide. Vond het wel passend. Daarna Out among the stars van Johnny Cash. Aardig wat meer dynamiek ook dan de cd versie die ik nogal luid vond.
Volgende stap is het aanschaffen van wat accesoires. In ieder geval spullen om de plaat voor het opleggen stofvrij te krijgen en het reinigen van de naald.

Volgende stap is het aanschaffen van wat accesoires. In ieder geval spullen om de plaat voor het opleggen stofvrij te krijgen en het reinigen van de naald.

Mooi begin! Tip: je platenspeler lijkt op de foto nogal niet waterpas te staan, als ik de lijnen van platenspeler-versterker, tv, voorkant blad etc volg. Het lijkt alsof ie aan de rechterkant lager zit. Kan optisch bedrog zijn maar toch.
Waterpas staan moet wel. Zeker bij een verende waggelbak als Thorens (maar eigenlijk altijd) is het heel belangrijk dat dit gebeurt.
Dus waterpas erbij pakken (geen telefoon appje maar een iets langere, 30cm ofzo, is veel preciezer), en dan in meerdere richtingen zowel het plateau als het chassis langs gaan, dus zowel diagonalen als langs de zijden. Perfect wordt het nooit want niet alles aan die Thorens is perfect recht, maar steeds de metingen herhalen en bijstellen totdat het gemiddelde resultaat het beste is.
Ik zie dat er niet originele showvoetjes onder zijn gezet, misschien zijn die verstelbaar. Zo niet, een andere list verzinnen om die voetjes omhoog te krijgen: dunne onderzettertjes, houtjes, karton/papier, 1mm laminaat wigjes, etc.
Waterpas staan moet wel. Zeker bij een verende waggelbak als Thorens (maar eigenlijk altijd) is het heel belangrijk dat dit gebeurt.
Dus waterpas erbij pakken (geen telefoon appje maar een iets langere, 30cm ofzo, is veel preciezer), en dan in meerdere richtingen zowel het plateau als het chassis langs gaan, dus zowel diagonalen als langs de zijden. Perfect wordt het nooit want niet alles aan die Thorens is perfect recht, maar steeds de metingen herhalen en bijstellen totdat het gemiddelde resultaat het beste is.
Ik zie dat er niet originele showvoetjes onder zijn gezet, misschien zijn die verstelbaar. Zo niet, een andere list verzinnen om die voetjes omhoog te krijgen: dunne onderzettertjes, houtjes, karton/papier, 1mm laminaat wigjes, etc.
Je hebt rubber en rubber, en kurk en kurk. Zoveel keus, zoveel prijsverschillen. Ik blijf gewoon bij de fabrieks rubber mat van mijn Technics SL1210mk2.Touchdomex schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 13:38:
Ik wil eigenlijk nog een mooie mat hebben maar is rubber dan het beste materiaal?
Wat beter is
Tangentiale spelers hoeven niet waterpas te staan, hoor! Sterker nog: die waren er zelfs in verticale uitvoering. Sharp had die. Kijk eens naar de videoclip van Dancing With Tears In My Eyes van Ultravox.Cap schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:56:
Mooi begin! Tip: je platenspeler lijkt op de foto nogal niet waterpas te staan, als ik de lijnen van platenspeler-versterker, tv, voorkant blad etc volg. Het lijkt alsof ie aan de rechterkant lager zit. Kan optisch bedrog zijn maar toch.
Waterpas staan moet wel. Zeker bij een verende waggelbak als Thorens (maar eigenlijk altijd) ...
Verwijderd
Er is natuurlijk altijd één uitzondering op de regel, maar het is toch wel echt belangrijk voor elk ander type platenspeler. Daarom kun je maar beter aanhouden, elke platenspeler moet waterpas staan.Hageneis schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:11:
[...]
Tangentiale spelers hoeven niet waterpas te staan, hoor! Sterker nog: die waren er zelfs in verticale uitvoering. Sharp had die. Kijk eens naar de videoclip van Dancing With Tears In My Eyes van Ultravox.
Omdat m'n ouders nog veel platen hadden heb ik een paar maanden terug een goedkope platenspeler (Envivo usb-platenspeler) meegenomen bij de Aldi. Ik had echter niet verwacht dat ik het zelf ook wel erg leuk zou vinden
het probleem is nu echter dat ik hoor dat hij niet zuiver is en ik verwacht ook niet dat het goed voor de platen is. Dus ik wil een betere/nieuwe platenspeler die ook daadwerkelijk bedoeld is om af te spelen en niet gericht is op digitaliseren.
Ik heb nu de Nikkei NTT05U op het oog, maar heel veel verstand heb ik er niet van
Hebben jullie misschien betere voorstellen? De enige harde eis is dat er een RCA-uitgang op zit omdat ik geen andere aansluiting over heb op m'n geluidsset.
Ik heb nu de Nikkei NTT05U op het oog, maar heel veel verstand heb ik er niet van
Overdwars stond hij inderdaad niet waterpas. Bedankt voor de tip! Heb het licht verhoogd met wat karton. Maandag maar even kijken als ik terug ben of ik de potjes nog wat kan verhogen. Was niet veel trouwens maar toch iets uit het lood.Cap schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 23:56:
Moeilijk…Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:44:
[...]
Er is natuurlijk altijd één uitzondering op de regel, maar het is toch wel echt belangrijk voor elk ander type platenspeler. Daarom kun je maar beter aanhouden, elke platenspeler moet waterpas staan.

Hoe werkt daar de anti-skating dan op?
Ik weet dat ze bestaan. Ken zelfs het model van Sharp waar jij het over hebt. Er is ook een verticale Mitsubishi, Technics, Sony etc. Ik heb er zelf verschillende gehad. Maar ik had het hier dus niet over tangentiale platenspelers maar reguliere draaitafels met horizontaal scharnierende rechte, S- of J-arm.Hageneis schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 11:11:
[...]
Tangentiale spelers hoeven niet waterpas te staan, hoor! Sterker nog: die waren er zelfs in verticale uitvoering. Sharp had die. Kijk eens naar de videoclip van Dancing With Tears In My Eyes van Ultravox.
En ja, zelfs daar had je modellen die schuin konden afspelen door de manier waarop de arm gebalanceerd werd, Dual maakte er reclame mee bij sommige van zijn modellen, maar dat was meer als "kijk eens hoe goed deze speler is" gimmick dan dat het echt bedoeld was om zo te gebruiken.
Daarbij, alle marketing van Sharp, Mitsu, Technics, Sony etc etc ten spijt voor hun verticale modellen is horizontaal nog steeds optimaal. Om meerdere redenen:
- een plateau onder de plaat stabiliseert en dempt deze, belangrijk voor goede spooreigenschappen en een goede weergave. Bij de "verticale" spelers zat er een platenpuck ingebouwd om de plaat vast te klemmen, maar nog steeds is dat minder optimaal dan dat de plaat door zijn eigen gewicht netjes en volledig stabiel op het plateau wordt gedrukt. (en eigenlijk moet je een puck én een buitenring hebben, want schotelvormige lp's of lp's met een warp aan de buitenkant krijg je niet plat met een puck.)
- een plaat met een wat te groot gat komt vaak voor. Gevolg: plaat ligt niet in het centrum en de groefspiraal is dus ook niet mooi gecentreerd. Horizontaal is dat irritant want het levert minder spoorgedrag op en zweving door de onbedoelde variatie in spoorsnelheid. Verticaal is dat nog veel vervelender, want ondanks een klemmende puck "hangt" zo'n plaat met te groot gat altijd maximaal gedecentreerd, en de zwaartekracht zorgt daarbij al snel voor een lage "thump" die eens per omwenteling hoorbaar is. Niet goed voor de weergave, niet goed voor de naald.
- een plateaulager met verticaal eraan hangend plateau+plaat wordt ook nooit zo mooi gelijkmatig belast als een plateaulager waarbij het plateau netjes vlak ligt.
Kortom mijn tip: maak slim gebruik van de zwaartekracht en gebruik deze om het platenafspeel principe (draaiend plateau + plaat + arm en naald erop die de groef moeten volgen) te ondersteunen. in plaats van dat je er tegen moet vechten door hem schuin of zelfs verticaal te hangen.
Hang dus ook zo'n Technics SL-7 of SL-10 niet verticaal maar zet hem mooi horizontaal. Veel beter!
Anti-watte?
Niet zo moeilijk doen joh, doen we er gewoon niet op en we zetten er dan even bij dat het een "speciaal gebalanceerde arm" is of zoiets. Boeit toch niet, als het maar mooi past op de instagram interieur foto's van de hipsters dan kopen ze het toch wel. Zoiets?
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 27-08-2016 13:21 ]
Mijn SL-L3 staat ook horizontaal, alleen niet waterpas. Ik betwijfel of die verticaal zou werken.Cap schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 13:15:
[...]
Ik weet dat ze bestaan. Ken het model. Er is ook een Mitsubishi, Technics etc. Ik heb er zelf verschillende gehad. Maar ik had het hier dus niet over tangentiale platenspelers maar reguliere draaitafels met horizontaal scharnierende rechte, S- of J-arm.
En ja, zelfs daar had je modellen die schuin konden afspelen door de manier waarop de arm gebalanceerd werd, Dual maakte er reclame mee bij sommige van zijn modellen, maar dat was meer als "kijk eens hoe goed deze speler is" gimmick dan dat het echt bedoeld was om zo te gebruiken.
Daarbij, alle marketing van Sharp, Mitsu, Technics, Sony etc etc ten spijt voor hun verticale modellen is horizontaal nog steeds optimaal. Om meerdere redenen:
- een plateau onder de plaat stabiliseert en dempt deze, belangrijk voor goede spooreigenschappen en een goede weergave. Bij de "verticale" spelers zat er een platenpuck ingebouwd om de plaat vast te klemmen, maar nog steeds is dat minder optimaal dan dat de plaat door zijn eigen gewicht netjes en volledig stabiel op het plateau wordt gedrukt. (en eigenlijk moet je een puck én een buitenring hebben, want schotelvormige lp's of lp's met een warp aan de buitenkant krijg je niet plat met een puck.)
- een plaat met een wat te groot gat komt vaak voor. Gevolg: plaat ligt niet in het centrum en de groefspiraal is dus ook niet mooi gecentreerd. Horizontaal is dat irritant want het levert minder spoorgedrag op en zweving door de onbedoelde variatie in spoorsnelheid. Verticaal is dat nog veel vervelender, want ondanks een klemmende puck "hangt" zo'n plaat met te groot gat altijd maximaal gedecentreerd, en de zwaartekracht zorgt daarbij al snel voor een lage "thump" die eens per omwenteling hoorbaar is. Niet goed voor de weergave, niet goed voor de naald.
- een plateaulager met verticaal eraan hangend plateau+plaat wordt ook nooit zo mooi gelijkmatig belast als een plateaulager waarbij het plateau netjes vlak ligt.
Kortom mijn tip: maak slim gebruik van de zwaartekracht en gebruik deze om het platenafspeel principe (draaiend plateau + plaat + arm en naald erop die de groef moeten volgen) te ondersteunen. in plaats van dat je er tegen moet vechten door hem schuin of zelfs verticaal te hangen.
Hang dus ook zo'n Technics SL-7 of SL-10 niet verticaal maar zet hem mooi horizontaal. Veel beter!
Nee dat werkt niet want het plateau zit niet gefixeerd aan de as (je wilt niet dat dat eraf valt
) en je hebt geen ingebouwde puck (dus de plaat blijft ook niet op het plateau zitten).
Dat heeft een SL-V5, SL-7 en SL-10 wel. Verder is het principe van de arm van jouw SL-L3 precies hetzelfde als dat van SL-7 en SL-10: een dynamisch gebalanceerde arm.
Hierbij wordt de naalddruk ingesteld dmv het spannen van een veertje achterop de arm. Een reguliere arm is doorgaans statisch gebalanceerd en dan wordt er dus vertrouwd op de zwaartekracht voor het balanceren van de arm.
Wat de arm betreft zou het dus werken met jouw SL-L3, het is alleen nog steeds niet aan te bevelen. Waarschijnlijk blijft het plateau wel zitten, ook zonder borging. Als je dan een klempuck a-la Michiell erop zet (die zal wel onder de kap passen want is behoorlijk laag) dan werkt het wel. Sort of.
Maar gewoon lekker horizontaal laten dat ding en dan wel zo horizontaal mogelijk. Het komt een stuk minder nauw dan met de Thorens of bijvoorbeeld een SL-1200, maar helemaal horizontaal blijft ook voor jouw SL-L3 het beste.
Wil je het bedrag van die Nikkei uitgeven koop dan iets op marktplaats. Zou ik sowieso doen, voor rond die 130 euro kan je op marktplaats iets scoren wat bovenstaande nieuwe spelers evenaart en mogelijk overtreft. En voor 50 euro heb je nog steeds iets wat een stuk beter is dan die Nikkei. Goed werkende staat is alleen wel belangrijk als je op marktplaats gaat kijken.
Lees vanaf hier in dit topic nog een Nikkei ervaring:
harley2009 in "Het Grote Vinyl Topic Deel 2"
Dat heeft een SL-V5, SL-7 en SL-10 wel. Verder is het principe van de arm van jouw SL-L3 precies hetzelfde als dat van SL-7 en SL-10: een dynamisch gebalanceerde arm.
Hierbij wordt de naalddruk ingesteld dmv het spannen van een veertje achterop de arm. Een reguliere arm is doorgaans statisch gebalanceerd en dan wordt er dus vertrouwd op de zwaartekracht voor het balanceren van de arm.
Wat de arm betreft zou het dus werken met jouw SL-L3, het is alleen nog steeds niet aan te bevelen. Waarschijnlijk blijft het plateau wel zitten, ook zonder borging. Als je dan een klempuck a-la Michiell erop zet (die zal wel onder de kap passen want is behoorlijk laag) dan werkt het wel. Sort of.
Maar gewoon lekker horizontaal laten dat ding en dan wel zo horizontaal mogelijk. Het komt een stuk minder nauw dan met de Thorens of bijvoorbeeld een SL-1200, maar helemaal horizontaal blijft ook voor jouw SL-L3 het beste.
Niet doen, dat is echt brol kwaliteit. Wil je nieuw koop dan iets als een AT-LP120, een Denon DP-300 of die Onkyo die wat terug in dit topic genoemd staat, of anderen die genoemd staan als een Pro-Ject Debut of Rega RP1 / Edwards Audio. Is allemaal wel dubbel zo duur maar goedkoper wordt het niet.Ronald8 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:52:
Omdat m'n ouders nog veel platen hadden heb ik een paar maanden terug een goedkope platenspeler (Envivo usb-platenspeler) meegenomen bij de Aldi. Ik had echter niet verwacht dat ik het zelf ook wel erg leuk zou vindenhet probleem is nu echter dat ik hoor dat hij niet zuiver is en ik verwacht ook niet dat het goed voor de platen is. Dus ik wil een betere/nieuwe platenspeler die ook daadwerkelijk bedoeld is om af te spelen en niet gericht is op digitaliseren.
Ik heb nu de Nikkei NTT05U op het oog, maar heel veel verstand heb ik er niet vanHebben jullie misschien betere voorstellen? De enige harde eis is dat er een RCA-uitgang op zit omdat ik geen andere aansluiting over heb op m'n geluidsset.
Wil je het bedrag van die Nikkei uitgeven koop dan iets op marktplaats. Zou ik sowieso doen, voor rond die 130 euro kan je op marktplaats iets scoren wat bovenstaande nieuwe spelers evenaart en mogelijk overtreft. En voor 50 euro heb je nog steeds iets wat een stuk beter is dan die Nikkei. Goed werkende staat is alleen wel belangrijk als je op marktplaats gaat kijken.
Lees vanaf hier in dit topic nog een Nikkei ervaring:
harley2009 in "Het Grote Vinyl Topic Deel 2"
[ Voor 58% gewijzigd door Cap op 27-08-2016 13:39 ]
Kan niet goed zijn, want correcte anti-skating varieert, die moet je dus kunnen instellen. Het is niet alleen afhankelijk van welk gedeelte van de plaat afgespeeld wordt (van buiten naar binnen) maar ook van de naalddruk. Ik zie niet in hoe ze dat hier voor elkaar gekregen hebben. Anti-skating "doordat een verticaal hangende arm nu eenmaal naar beneden wil vallen (en dus naar de buitenkant van de plaat)" kan ik echt niet serieus nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 27-08-2016 13:38 ]
Dat was precies wat ik ook dacht.Cap schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 13:37:
Kan niet goed zijn, want correcte anti-skating varieert, die moet je dus kunnen instellen. Het is niet alleen afhankelijk van welk gedeelte van de plaat afgespeeld wordt (van buiten naar binnen) maar ook van de naalddruk. Ik zie niet in hoe ze dat hier voor elkaar gekregen hebben. Anti-skating "doordat een verticaal hangende arm nu eenmaal naar beneden wil vallen (en dus naar de buitenkant van de plaat)" kan ik echt niet serieus nemen.
Ben nog benieuwd, hoe bevalt ie?musicfreak schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 16:34:
Nou, ik heb de Denon DP-35F binnen!
Toch nog even gezocht op verticale platenspelers en kwam het volgende interessante artikel tegen:
http://www.thevinylfactor...it-vinyl-against-gravity/
http://www.thevinylfactor...it-vinyl-against-gravity/
Ik zit erover te denken om de platters van mijn SL-1210's te gaan schoonmaken met tandpasta en daarna Brasso.. Op zich is het niet echt nodig, maar er zit toch een klein beetje donkere plekjes op de bolletjes, gecorrodeerd door aanraken met vingers..
Wat is nu eigenlijk de beste manier om dit te reinigen? Of kun je er het beste gewoon vanaf blijven?
Ik wil niet dat het erger wordt namelijk..
Wat is nu eigenlijk de beste manier om dit te reinigen? Of kun je er het beste gewoon vanaf blijven?
Ik wil niet dat het erger wordt namelijk..
Commandant 4 of Brasso of een andere metaalpoets werkt inderdaad.
Als het heel erg is (diep zit) en metaalpoets dus niet voldoende helpt dan kan je een heel fijn schuurpapier gebruiken, korrel 1200 of nog fijner, en dan nat schuren. Daarna nog eens flink poetsen met metaalpoets. Het nadeeltje is dat je bij veel schuren ook het hele fijne borsteleffect dat op het chroom van de bolletjes en rest van de plateaurand zit langzaam wegschuurt, het uiterlijk verandert dan dus wel iets. Maar dat is dan nog altijd beter dan een onregelmatige zweem van halfzwarte bolletjes.
Ik zou juist géén tandenborstel gebruiken maar iets wat vlak is: je wilt immers de bovenste laag van de uitstekende bolletjes eraf schuren / polijsten en niet de zwarte verf tussen de bolletjes. Zo'n donkergrijs schuurblokje heeft de juiste eigenschappen, vlak en redelijk vormvast, maar niet zo hard dat gelijkmatig schuren heel moeilijk wordt en er onbedoeld diepe krassen ontstaan. Of als je niet wilt schuren maar alleen met metaalpoets, een blokje hout met daarover een katoenen of microvezeldoek gespannen, daarop de metaalpoets aanbrengen.
Bij het schuren niet heel hard drukken maar juist met behoorlijk lichte druk veel bewegingen maken, en dan steeds in dezelfde richting voor het mooiste resultaat: ik zou met de rondom richting mee gaan. Want als je hard drukt dan druk je het schuursponsje alsnog op de zwarte verf tussen de bolletjes. Regelmatig plateau en blokje schoonmaken met een doekje en kijken hoe het ervoor staat. Geduld is een schone zaak.
Nabehandelen met een autowas o.i.d. helpt vervolgens om onnodig snelle oxidatie weer te voorkomen. Verder gewoon niet met je klauwen aan die rand komen, in zweet zit nu eenmaal zuur en zout, dat leidt op den duur onherroepelijk tot oxidatie van de alu-zink legering.
Succes!
Als het heel erg is (diep zit) en metaalpoets dus niet voldoende helpt dan kan je een heel fijn schuurpapier gebruiken, korrel 1200 of nog fijner, en dan nat schuren. Daarna nog eens flink poetsen met metaalpoets. Het nadeeltje is dat je bij veel schuren ook het hele fijne borsteleffect dat op het chroom van de bolletjes en rest van de plateaurand zit langzaam wegschuurt, het uiterlijk verandert dan dus wel iets. Maar dat is dan nog altijd beter dan een onregelmatige zweem van halfzwarte bolletjes.
Ik zou juist géén tandenborstel gebruiken maar iets wat vlak is: je wilt immers de bovenste laag van de uitstekende bolletjes eraf schuren / polijsten en niet de zwarte verf tussen de bolletjes. Zo'n donkergrijs schuurblokje heeft de juiste eigenschappen, vlak en redelijk vormvast, maar niet zo hard dat gelijkmatig schuren heel moeilijk wordt en er onbedoeld diepe krassen ontstaan. Of als je niet wilt schuren maar alleen met metaalpoets, een blokje hout met daarover een katoenen of microvezeldoek gespannen, daarop de metaalpoets aanbrengen.
Bij het schuren niet heel hard drukken maar juist met behoorlijk lichte druk veel bewegingen maken, en dan steeds in dezelfde richting voor het mooiste resultaat: ik zou met de rondom richting mee gaan. Want als je hard drukt dan druk je het schuursponsje alsnog op de zwarte verf tussen de bolletjes. Regelmatig plateau en blokje schoonmaken met een doekje en kijken hoe het ervoor staat. Geduld is een schone zaak.
Nabehandelen met een autowas o.i.d. helpt vervolgens om onnodig snelle oxidatie weer te voorkomen. Verder gewoon niet met je klauwen aan die rand komen, in zweet zit nu eenmaal zuur en zout, dat leidt op den duur onherroepelijk tot oxidatie van de alu-zink legering.
Succes!
[ Voor 26% gewijzigd door Cap op 29-08-2016 11:27 ]
Je kan er ook haarlak of blanke lak op spuiten natuurlijk, of een klein filmpje olie, dan heb je iig een Barrière om oxidatie tegen te gaan
Ja klopt dat gaat heel goed, afhankelijk van de blanke lak zal wel de zwarte achtergrond iets meer / minder gaan glimmen en als je goed kijkt van dichtbij kan je de lak er als een laagje op zien zitten, maar dat hoeft niet storend te zijn.
Gisteren nog een paar leuke albums op de kop getikt 

Cultuurbarbaar
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Sorry, maar ik heb niets met RAP, maar ik heb wel het singletje Hey Ya van ze.
[ Voor 42% gewijzigd door Bestla op 29-08-2016 14:19 ]
Ik heb eerder deze week een nieuwe platenspeler gekocht, de Audio Technica LP120USB maar zit met een probleem.
Het valt mij op bij meerdere platen hij soms vals klinkt of het tempo niet in orde is...
De strobe light lijkt in orde... Zie hem alleen als ik echt goed kijkt de stipjes heel langzaam verschuiven maar is bijna niet met het blote oog te zien.
Ik heb hier een video met een nummer waar het goed bij is te horen in de laatste noten die gespeeld worden:
[YouTube: https://youtu.be/r9btOa7kjCk]
Ik ben redelijk nieuw op het gebied van Vinyl. Weet iemand of dit normaal is, of kan ik deze platenspeler beter terugsturen naar de winkel?
Het valt mij op bij meerdere platen hij soms vals klinkt of het tempo niet in orde is...
De strobe light lijkt in orde... Zie hem alleen als ik echt goed kijkt de stipjes heel langzaam verschuiven maar is bijna niet met het blote oog te zien.
Ik heb hier een video met een nummer waar het goed bij is te horen in de laatste noten die gespeeld worden:
[YouTube: https://youtu.be/r9btOa7kjCk]
Ik ben redelijk nieuw op het gebied van Vinyl. Weet iemand of dit normaal is, of kan ik deze platenspeler beter terugsturen naar de winkel?
[ Voor 16% gewijzigd door Hillwoods op 29-08-2016 21:57 ]
Dit topic is gesloten.