Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.879 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Cap schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 14:04:
Ben nog benieuwd, hoe bevalt ie? :)
Leuk dat je er nog even naar vraagt. Over de klank kan ik nog niet teveel zeggen, omdat ik wat aan het wisselen ben geweest met versterkers. Maar de werking is prima. Voor LP's werkt het heerlijk, voor singletjes minder omdat het zo'n poos duurt voordat de arm terug op z'n beginpositie is en het plateau weer stil staat. Daar is een handbediende speler toch beter voor.

Wat ik het lastigste vind bij de Denon is gek genoeg het balanceren van de arm. Bij mijn Gemini en Pioneer ging me dat altijd goed af maar bij de Denon heeft een kleine draai aan het contragewicht al tot gevolg dat de arm of helemaal naar boven of naar beneden 'klapt'. Het kost dus wat moeite om hem te laten zweven. Uiteraard stel ik 'm af met de naalddruk en Q-damping beiden op 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat gevoelige komt wel vaker voor, niet alleen bij Denon maar ook bij de betere Technics, Sony, etc. Kijk je bijvoorbeeld naar de bekende Technics SL-1200 en aanverwanten dan is 1 stapje op de schaalverdeling (ongeveer een millimeter) 0.1 gram. Terwijl bij zo'n SL-1200 0.05 gram al duidelijk merkbaar is in het balanceren: een minieme draai van nog geen millimeter aan de buitenkant van het gewicht is dan het verschil tussen blijven zweven of omhoog c.q. omlaag klappen.

Dat ie zo gevoelig reageert is dus juist een goed teken. Blijkbaar heeft jouw Denon ook goede, wrijvingsarme dus licht lopende lagers. Bovendien is de arm ook nog eens redelijk lichtgewicht en dat maakt hem zo mogelijk nog gevoeliger.

Trouwens, volgens mij moet je de platenspeler om te balanceren uit zetten. Dan werkt de electronische compensatie niet, de anti skating ook niet en de demping ook niet. Dat is de bedoeling. Is ie "zonder stroom" goed geijkt dan kan de electronica vervolgens de goede naalddruk toepassen. Bij mijn JVC met servo arm moet dat ook op die manier. Dus niet door de knoppen op "0" te draaien en dan te balanceren: de servo arm is dan nog steeds actief. Kijk eens in de handleiding van je Denon, ik weet bijna wel zeker dat je met de power uit moet balanceren. (Hoe de knopjes dan staan maakt natuurlijk niet uit, het is immers volledig electronisch. :P)

Wat betreft singletjes: kan je niet gewoon de arm zelf boven de plaat bewegen? Dat is dan net zo snel als bij een handmatige speler. En begint het plateau dan niet automatisch te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-10 02:36
Hillwoods schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:54:
Ik heb eerder deze week een nieuwe platenspeler gekocht, de Audio Technica LP120USB maar zit met een probleem.

Het valt mij op bij meerdere platen hij soms vals klinkt of het tempo niet in orde is...

De strobe light lijkt in orde... Zie hem alleen als ik echt goed kijkt de stipjes heel langzaam verschuiven maar is bijna niet met het blote oog te zien.

Ik heb hier een video met een nummer waar het goed bij is te horen in de laatste noten die gespeeld worden:

[video]

Ik ben redelijk nieuw op het gebied van Vinyl. Weet iemand of dit normaal is, of kan ik deze platenspeler beter terugsturen naar de winkel?
Als de bolletjes langzaam verschuiven , dan leidt dat niet tot zweverig geluid. Zit het gat van de LP wel exact in het midden? Als dat niet het geval is, dan zie je de headshell horizontaal bewegen, met zweverig geluid als gevolg.
Je zegt dat het met meerdere LP's zo is.

Maar in je video zie ik niets vreemds, en hoor ik ook niets vreemds, maar dat kan ook aan mij liggen hoor. :P

Maak als je wilt nog een video, maar dan met daglicht ,en film de headshell om zijdelingse beweging te kunnen vaststellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 30-08-2016 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillwoods
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:51
Bestla schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 06:36:
[...]

Als de bolletjes langzaam verschuiven , dan leidt dat niet tot zweverig geluid. Zit het gat van de LP wel exact in het midden? Als dat niet het geval is, dan zie je de headshell horizontaal bewegen, met zweverig geluid als gevolg.
Je zegt dat het met meerdere LP's zo is.

Maar in je video zie ik niets vreemds, en hoor ik ook niets vreemds, maar dat kan ook aan mij liggen hoor. :P

Maak als je wilt nog een video, maar dan met daglicht ,en film de headshell om zijdelingse beweging te kunnen vaststellen.
Bedankt voor het reageren! Ik heb nog even gekeken ook met andere lp's en bij meerdere zie ik de headshell horizontaal wel iets verschuiven, maar als ik een indicatie moet geven is dat onder de 0,5 centimeter dat hij beweegt per ronde. Is ook goed te zien bij het contragewicht. Maar dat is denk ik toch wel redelijk normaal? Ik heb geprobeerd om een video te maken, maar daarop is het niet duidelijk te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die verschuiving is idealiter nul. Je laat de plaat niet echt zien helaas en je filmt voor het grootste deel donker dus daar valt ook niks aan te zien, maar 't kan ook dat de plaat een beetje warped is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillwoods
CyBeR schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:34:
Die verschuiving is idealiter nul. Je laat de plaat niet echt zien helaas en je filmt voor het grootste deel donker dus daar valt ook niks aan te zien, maar 't kan ook dat de plaat een beetje warped is.
Ik heb nog even geprobeerd om twee videos te maken met daglicht (excuses voor het verticale beeld)

Zelfde plaat als eerdere video:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=S6xdk584J_M]

Andere plaat:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=I5JcMVVf_h0]

Ik denk dat ik zelf wat te kritisch ben over het geluid ben als alles er normaal uitziet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:58
Ik heb eerder deze week een nieuwe platenspeler gekocht, de Audio Technica LP120USB maar zit met een probleem.

Het valt mij op bij meerdere platen hij soms vals klinkt of het tempo niet in orde is...

De strobe light lijkt in orde... Zie hem alleen als ik echt goed kijkt de stipjes heel langzaam verschuiven maar is bijna niet met het blote oog te zien.

Ik ben redelijk nieuw op het gebied van Vinyl. Weet iemand of dit normaal is, of kan ik deze platenspeler beter terugsturen naar de winkel?
Zwevend geluid kan alleen komen door een niet-constante draaisnelheid, dus door variatie in de snelheid. Al is de snelheid niet exact 33,33 toeren per minuut maar wel constant, dan zal je geen zwevend geluid horen.

Door jouw opmerking ben ik natuurlijk gebiased, maar ik vind het ook niet echt zuiver klinken. Maar om te zeggen dat ik variatie in snelheid hoor (of denk te horen), nou nee. Als je dan bedenkt dat 'zuiver' altijd te maken heeft met de verhouding van twee opeenvolgende tonen of twee gelijktijdige tonen (daar kan je ook 'frequenties' voor lezen) ten opzichte van elkaar en we kunnen zien dat je platenspeler een constant toerental lijkt te hebben, zou de theoretische conclusie zijn dat de opname zelf niet zuiver is. En dat lijkt me op dit moment nog een beetje te kort door de bocht om als waarheid te bestempelen.

Als het mogelijk is moet je eens vergelijken met een digitale versie van het nummer (sorry, jongens, dit moest even :X ) als je die hebt of kunt vinden. Verder kan je inderdaad even vergelijken met een album waarbij het gat wel exact in het midden zit. Tenslotte kan je misschien jouw album beluisteren op een platenspeler van familie of vrienden.

Ik lees graag wat de resultaten zijn!

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat ziet er normaal uit op zich. Ik zie en hoor iig bij die zwarte plaat niks mis gaan.

Moet er wel even bijzeggen dat picturediscs op zich niet geschikt zijn om geluidskwaliteit mee te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Hillwoods schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:56:
[...]

Ik heb nog even geprobeerd om twee videos te maken met daglicht (excuses voor het verticale beeld)

Zelfde plaat als eerdere video:
[video]

Andere plaat:
[video]

Ik denk dat ik zelf wat te kritisch ben over het geluid ben als alles er normaal uitziet :)
Aanvulling op mijn vorige reactie: picturedisks hebben nooit dezelfde kwaliteit als een regulier zwart album. Ik kan me zo maar voorstellen dat dat ook van invloed is. En je kan trouwens nooit te kritisch zijn. Niet goed is gewoon niet goed. Ik zou wat tijd stoppen in het uitzoeken waar het aan ligt en als je ontevreden blijft en het ligt niet alleen aan de picturedisk of persing van één of twee specifieke albums, zou ik in ieder geval contact met de verkoper opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
CyBeR schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 13:01:
Dat ziet er normaal uit op zich. Ik zie en hoor iig bij die zwarte plaat niks mis gaan.

Moet er wel even bijzeggen dat picturediscs op zich niet geschikt zijn om geluidskwaliteit mee te beoordelen.
Je was me net voor met je reactie d:)b . We zijn het iig helemaal eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier een video met een nummer waar het goed bij is te horen in de laatste noten die gespeeld worden:

[video]

Ik hoor ook duidelijk zweving bij de lange fade out tonen aan het eind van het nummer, maar te zien aan de dots van de strobe zal het daar niet aan liggen. Die keyboard "strijkers" toon op de achtergrond dus:
YouTube: Audiotechnica record player

Waar ligt het wel aan: je ziet aan het tweede filmpje dat de plaat behoorlijk excentrisch is, de arm zwengelt meerdere millimeters heen en weer. Gevolg daarvan is dat de groefsnelheid varieert (kleine cirkel tov grotere cirkel bij hetzelfde aantal toeren per minuut), en dat hoor je dan onherroepelijk als jengel bij lang aanhoudende tonen. De frequentie van de zweving, zo te horen rond de 1.5 a 2 seconden, komt ook overeen met die van de omwenteling van een plaat. Zit er ook nog een warp (verticale hobbel) in (kunnen we niet zien op dit filmpje) dan maakt dat de boel natuurlijk alleen maar erger. :)

TLDNR: Ligt aan de plaat. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 30-08-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillwoods
Dat verklaard misschien wel wat. Een van de andere platen waarbij ik het merk is een picture disk uit dezelfde serie.

Ik ga het even in de gaten houden wat andere platen doen, maar ben al enigzins opgelucht dat het waarschijnlijk aan de plaat ligt ipv de speler zelf. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hillwoods schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:18:
Dat verklaard misschien wel wat. Een van de andere platen waarbij ik het merk is een picture disk uit dezelfde serie.

Ik ga het even in de gaten houden wat andere platen doen, maar ben al enigzins opgelucht dat het waarschijnlijk aan de plaat ligt ipv de speler zelf. Bedankt! :)
De grap is op zich dat een dergelijk iets niet echt door de speler veroorzaakt kán worden als de platter gewoon netjes stabiel draait (en dat kun je zien aan de stippeltjes). Enige manier die ik me kan bedenken is als de spindel niet in het midden van de platter zit maar da's niet echt mogelijk bij de meeste spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een verbogen spindel (eventueel incl aanlopend plateau) wel ja, dat het er fabriek af al in zit is wel heel onwaarschijnlijk. Afgezien van dat kán het natuurlijk wel dat een platenspeler eens per rotatie vertraagt, dwz dat in die stand van er het meeste weerstand/minste koppel is. Denk aan problemen als: kwalitatief meuk, oude snaar, uitgedroogd lager, een elektronisch defect. Maar het hóéft natuurlijk niet 1x per rotatie te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat zou wel kunnen maar dat zou je dus zien aan de strobe stippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad! (als er een strobe op zit)

[ Voor 57% gewijzigd door Cap op 30-08-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillwoods
Als ik de speler op 45 toeren zet is bij de strobe te zien dat de bolletjes lichtelijk opschuiven met een soort van interval, Stilstaan-opschuiven-stilstaan enz enz. Maar is alleen te zien als je er echt op let.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=emy_DVq44HM]

Maar ik denk dat ik nu echt in alles wat fout zie wat er eigenlijk niet is

[ Voor 24% gewijzigd door Hillwoods op 30-08-2016 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag binnen gekomen na overgenomen te hebben via marktplaats:
Afbeeldingslocatie: https://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20160830_21_34_54_Pro%201_zpsu6arfz4c.jpg

Een Musical Fidelity V-LPS phono preamp... De eerste versie van deze V-serie phono preamp... Klinkt net zo goed als de V-LPS II die ik al jaren gebruik en dat is gunstig voor het doel: het digitaliseren van LP's als dit nodig is en het testen van platen spelers...

Omdat het bij deze phono preamp gemakkelijk kan heb ik niet getwijfeld of ik de standaard voeding niet als test meteen zou vervangen door iets beters... Zoals verwacht leverde een gestabiliseerde 1200ma voeding meteen een positief resultaat op: de tonale balans, de bas weergave, midden tonen en detaillering in het hoog werden flink beter... Jammer dat ik vanaf de hoek waar ik nu zit een 15 meter dropveter van de jaren 50 heb liggen naar de receiver die de geluidskwaliteit uiteraard niet helemaal ten goede komt...

Desondanks ben ik nu aan het genieten van Ilse DeLange met haar band The Common Linnets:
Afbeeldingslocatie: https://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20160830_21_35_28_Pro_zpsjifpdu6d.jpg

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 00:22:
Kijk je bijvoorbeeld naar de bekende Technics SL-1200 en aanverwanten dan is 1 stapje op de schaalverdeling (ongeveer een millimeter) 0.1 gram. Terwijl bij zo'n SL-1200 0.05 gram al duidelijk merkbaar is in het balanceren: een minieme draai van nog geen millimeter aan de buitenkant van het gewicht is dan het verschil tussen blijven zweven of omhoog c.q. omlaag klappen.
Dat ie zo gevoelig reageert is dus juist een goed teken. Blijkbaar heeft jouw Denon ook goede, wrijvingsarme dus licht lopende lagers. Bovendien is de arm ook nog eens redelijk lichtgewicht en dat maakt hem zo mogelijk nog gevoeliger.
Aha. Interessant om te horen dat het juist aantoont dat het een goede arm is. Niet dat ik daar over twijfelde overigens, alleen ging kostte het balanceren wat meer moeite, het moest iets preciezer. Ik heb de speler uitgezet tijdens het balanceren, dat had ik al wel bedacht. Het stond ook in de handleiding inderdaad.

Nog even een vraagje over het balanceren van de arm bij de PL-12D. Ik doe dat met de armlift in de 'down' positie, dus in dezelfde stand als hij staat als je een plaat afspeelt en het plateau draait. Is dat correct? Ook hier zet ik de speler uit tijdens het afstellen om geen last te hebben van het draaiende plateau.
Wat betreft singletjes: kan je niet gewoon de arm zelf boven de plaat bewegen? Dat is dan net zo snel als bij een handmatige speler. En begint het plateau dan niet automatisch te draaien?
Eh ja dat kan inderdaad. Handmatig opzetten deed ik al, maar op een of andere manier had ik bedacht dat je 'm moest stoppen met de stop knop, waarna het even duurde voordat de arm omhoog komt, de arm terug is in het steuntje en het plateau stopt met draaien. Ik moet duidelijk nog even wennen aan die automatische spelers. :) Het enige verschil met mijn Gemini is nog dat het plateau niet zo snel stilstaat bij de Denon. ik krijg dan de neiging om 'm met de hand af te remmen maar of dat verstandig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:51:
[...]

Nog even een vraagje over het balanceren van de arm bij de PL-12D. Ik doe dat met de armlift in de 'down' positie, dus in dezelfde stand als hij staat als je een plaat afspeelt en het plateau draait. Is dat correct?
Ja dat is goed zo.
musicfreak schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:51:
[...]

Het enige verschil met mijn Gemini is nog dat het plateau niet zo snel stilstaat bij de Denon. ik krijg dan de neiging om 'm met de hand af te remmen maar of dat verstandig is?
Er zit geen rem op. Dat handmatig afremmen kan prima, je hebt alleen weinig plateau om aan te vatten want het zit verzonken en je krijgt op den duur vieze plekken op je plateau. Maar wat ik meestal doe is gewoon de plaat met 2 handen aan de randen (je raakt nooit de groeven aan uiteraard) opliften voordat ie stil staat. Plateau draait dan nog lekker wat door, prima, zit ook niet in de weg bij eventueel snel opleggen van nieuwe plaat. Misschien iets hogere kans op drama - plaat die tegen naald kukelt, mij nog nooit gebeurd - maar met een beetje vaste hand moet het toch lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ok, mooi. Dank voor de uitleg weer! En die singletjes tip is een goede...

[ Voor 43% gewijzigd door musicfreak op 31-08-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Denk dat ik binnenkort maar eens een nieuwe platenspeler ga halen. Heb m'n oog laten vallen op een Pro-Ject Debut Carbon. Ziet er wel goed uit, goede recensies. Eens wat moderners proberen dan mijn oude vertrouwde Pioneer.

Making an ass of myself since the 70's

Het is in ieder geval een beproefd model dat veel verkocht is, die Debut Carbon.
shaggy8675 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:10:
Denk dat ik binnenkort maar eens een nieuwe platenspeler ga halen. Heb m'n oog laten vallen op een Pro-Ject Debut Carbon. Ziet er wel goed uit, goede recensies. Eens wat moderners proberen dan mijn oude vertrouwde Pioneer.
Ik zou die Pioneer nooit weggooien... Zo'n Pro-ject is slechts "een plankje hout" met componenten erop... Een gemiddelde Pioneer (a la PL-15D) maakt zowel bouwtechnisch als klank technisch gehakt van de Pro-ject Debut Carbon...

Ik denk daarom ook dat je snel terug zult willen naar de Pioneer... Of je moet een echt goed ontworpen Pro-ject kopen, maar dan stijgt de prijs tot ver boven de duizend euro...

Als je dan al iets anders wilt proberen zou ik vooral eens kijken naar een goede tweedehandsThorens TD-318 / TD-320 / TD-321 (maakt niet of je de MKI / MKII / MKIII uitkiest)...
Dan heb je pas een echt goede upgrade ten aanzien van de Pioneer...

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:44:
[...]

Er is natuurlijk altijd één uitzondering op de regel, maar het is toch wel echt belangrijk voor elk ander type platenspeler. Daarom kun je maar beter aanhouden, elke platenspeler moet waterpas staan. ;)
Wat is er eigenlijk met jouw SL-Q3 gebeurd, gebruik je die nog?

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

rcor schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:26:
[...]

Ik zou die Pioneer nooit weggooien... Zo'n Pro-ject is slechts "een plankje hout" met componenten erop... Een gemiddelde Pioneer (a la PL-15D) maakt zowel bouwtechnisch als klank technisch gehakt van de Pro-ject Debut Carbon...

Ik denk daarom ook dat je snel terug zult willen naar de Pioneer... Of je moet een echt goed ontworpen Pro-ject kopen, maar dan stijgt de prijs tot ver boven de duizend euro...

Als je dan al iets anders wilt proberen zou ik vooral eens kijken naar een goede tweedehandsThorens TD-318 / TD-320 / TD-321 (maakt niet of je de MKI / MKII / MKIII uitkiest)...
Dan heb je pas een echt goede upgrade ten aanzien van de Pioneer...
Nou, ik denk dat ik er met een Debut een stukje op vooruit ga op mijn plastieken PL-200 met Rega Carbon naaldje. Wegdoen zeker niet. Ga hem helemaal uit elkaar trekken denk ik maar dit ding is gewoon oud en aan het verslijten.

Thorens heb ik nooit iets mee gehad, prima apparaten maar doen mij de broek niet bollen, en zijn volgens mij ook maar houten planken over het algemeen.
Heb hem beluisterd en vond hem iig een stuk beter klinken dan de PL-200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Nieuws over een vriend van mij en zijn Crosley.
Ze waren gisteravond hier en hij liet terloops weten te werken aan een muziek/werkkamer. Lp's rechts , bureau links , dat idee.

Toen ik zei dat ik nog een oude Technics SL D2 op zolder had liggen , en ik die wilde opknappen voor hem keek hij blij.

Er is dus werk aan de winkel, want die D2 heeft een mislukte verflaag, en die moet er eerst af. Ik denk dat ik hem wit spuit en de rode strobeled vervang voor een blauwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14
Zo. Ik heb ook een nieuwe setup. De goedkope Aldi-platenspeler heeft het veld geruimd en er is een Technics SL-5 voor in de plaats gekomen. Dan heb ik ook een voorversterker nodig, dus dat is een Dynavox TC-750 geworden. Het enige probleem dat ik had was dat er geen aardekabel bij zat, maar die heb ik zelf in elkaar geflanst met een losse RCA-kabel en een kabelschoentje. Ik vind het nu prima klinken. Misschien koop ik binnenkort een nieuwe naald/cartridge en wat attributen om platen schoon te maken/houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De SL-5 is echt een betrouwbare en prima speler die nog steeds voor weinig geld te krijgen is. En hij is zo compact dat hij vrijwel overal een plaats vindt. Prima ding, die voorversterker ook voor dat geld. Waarschijnlijk was je voor nog geen 100 euro klaar en heb je iets wat heel veel beter is dan de Aldi speler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:50:
Wat is er eigenlijk met jouw SL-Q3 gebeurd, gebruik je die nog?
Heb zowel mijn Thorens als SL-Q3 uiteraard nog. Helaas staan ze beide al een tijdje stil.

Ik heb een huis gekocht welke van onder naar boven volledig wordt opgeknapt. Daar gaat vrijwel al mijn tijd en geld heen voorlopig.

Vandaar dat ik ook wat minder actief ben op het forum :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Moet toch eens beter op gaan letten als ik tweedehands meuk koop…

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YUybRz6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Haha, herkenbaar! Gisteren maar wat vrienden Lp's late uitzoeken die ik dubbel had...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Even een crappy gsm fotootje...

Nieuwe aanwinst, Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC. Ortofon M2-Red.
Wat een verschil met de oude PL-200... Klinkt echt super, makkelijk in te stellen. Ben er blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8875/28821679554_6ebb78f1e2_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
"Met LEGO kan je alles bouwen....." was volgens mij in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw de reclameslogan van LEGO. En het blijkt niet gelogen te zijn.

De TD166 die ik vorige zomer kocht, was qua bijbehoren niet helemaal compleet. Los van het gegeven dat er een en ander aan opgeknapt moest worden. Jullie kennen dat waarschijnlijk wel. De gauge, spacers en schroefjes van de headshell ontbraken. Nou ja, op één spacer (2,0 mm) en één setje schroeven na dan toch.

De laatste week ben ik behoorlijk aan het fröbelen geweest om de arm optimaal af te stellen. Daarvoor heb ik het internet afgestruind. Afijn, lang verhaal kort: er moesten spacers tussen het element (AT95E) en de heashell. En niet zo'n beetje ook: 5 mm volgens verschillende bronnen.

Natuurlijk kan je (bijna) volledige setjes via eBay kopen. Maar ik heb toch verder gezocht. Schroefjes van RVS in de juiste maat kostte wat moeite, maar dat is gelukt. Ik heb nu een schroefjes in verschillende lengtes zodat toekomstige elementen ook goed gemonteerd kunnen worden. En als spacer heb ik, je gelooft het of niet, een van de kleinste LEGO-blokjes gebruikt. Dat is precies 3mm dik en heeft vrijwel hetzelfde oppervlakte als de spacers van Thorens. Het is een beetje een gepriegel met het boren van de gaatjes op de exacte plek, maar het past wel d:)b .

Het LEGO-blokje dat er nu tussen zit, is transparant geel. Gewoon, omdat ik dat toevallig tegen kwam. Als het gaat storen, zal ik het mogelijk nog een keer vervangen vor een grijs exemplaar. Gelukkig heb ik uit mijn jonge jaren nog heel wat LEGO bewaard. Wie weet waar het verder nog voor te gebruiken is _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
CyBeR schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 23:18:
Moet toch eens beter op gaan letten als ik tweedehands meuk koop…
Heb je dan zo'n gigantische verzameling :+ ?
Misschien is Discogs een idee, voor zover je verzameling daar nog niet in staat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vintage1967 schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:11:
[...]

Heb je dan zo'n gigantische verzameling :+ ?
Misschien is Discogs een idee, voor zover je verzameling daar nog niet in staat natuurlijk.
Valt mee, dat is 't erge :P Ik heb een tijdlang ongeveer de helft van m'n zooi bij m'n ouders laten staan en dat gisteren (op een paar na) opgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En als je wel eens een stapel platen voor weinig koopt bij een particulier voor 1 euro of minder per LP is een paar dubbelen niet te vermijden, maar ook wel te verteren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Klopt. Een paar jaar geleden kochten wij soms een bananendoos vol met 500 singletjes voor € 50 van een platenbeurshandelaar die we kennen. Daarmee is onze singleverzameling fors gegroeid.

Die handelaar haalde alleen het allerbeste (mint/ex) er uit. Nu ben ik al tevreden met een Ex- tot VG+ . En dat zat er nog genoeg in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Zulke aantallen heb ik nooit gekocht. Meestal niet meer dan een album of 7, 8 in één keer. En dan betaal je natuurlijk een ander bedrag dan wanneer je een grote(re) partij koopt.

Op dit moment houd ik mijn ogen wel open, maar heb ik besloten dat het tijd is om eens rustig te gaan genieten van de recente aankopen. Gewoon relaxed luisteren terwijl ik Discogs vul of informatie over platenspelers en vinyl lees. Bovendien wil ik met de recente ervaring met het afstellen van mijn TD166 ook mijn DUAL 704 nog eens kritisch bekijken. Ach, ik ben er mee van de straat.......

Komt er iets voorbij wat ik echt niet kan laten lopen, dan zie ik wel weer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
:( K*t acrylverf.

Ik was bezig de SL D2 van een primer te voorzien toen bleek dat zelfs de miniscuulste hoeveelheid fabrieksverf nog zorgt voor een reactie.

Kan ik weer gaan schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
En een voldaan gevoel dat je hebt als alles er retestrak uitziet en je Crosley-vriend vervolgens alleen nog maar over platenspelers, upgrades, beurzen en vinyl wil praten *O* .
Tijd voor een foto van je noeste arbeid (zei ik, die zelf ook nog steeds geen foto's van recente aankopen zijn met LEGO afgestelde TD166 heeft gepost O-) ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:55
Hmmm. Ben toch op een probleempje met mijn TD-166 gestuit. De LP's op 33 toeren draaien als een tierelier maar de singeltjes op 45 klinken flink traag. Enig idee waar de oorzaak ligt?

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slippende snaar? Zit er een nieuwe snaar op? Zo nee, dan snaar vernieuwen. Verder de pulley van de motor (waar de snaar op zit) schoonmaken. Heel lichtjes opschuren met super fijn schuurpapier kan helpen voor de grip bij het schakelen van 33 naar 45 rpm.

Elke keer als ik weer zo'n reactie lees dan ben ik toch weer blij met het quartz direct drive principe. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 06-09-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
Cap schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:53:
Slippende snaar? Zit er een nieuwe snaar op? Zo nee, dan snaar vernieuwen. Verder de pulley van de motor (waar de snaar op zit) schoonmaken. Heel lichtjes opschuren met super fijn schuurpapier kan helpen voor de grip bij het schakelen van 33 naar 45 rpm.
Volgens de verkoper was er een nieuwe snaar geplaatst. Viel me wel op dat het geen originele Thorens snaar was (tenminste het Thorens logo was niet zichtbaar) kan dat nog invloed hebben? Zal vanavond eens kijken of ik kan zien of de omschakeling wel goed werkt uberhaupt. Zou toch graag mijn La Bamba singletje van Los Lobos nog willen horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
musicfreak schreef op zondag 04 september 2016 @ 00:05:
Haha, herkenbaar! Gisteren maar wat vrienden Lp's late uitzoeken die ik dubbel had...
Ik herken het ook. Op een gegeven moment had ik 'I robot' van The Alan Parsons Project dubbel, 2 keer op LP en één keer op cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Chocovla schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:56:
[...]

Volgens de verkoper was er een nieuwe snaar geplaatst. Viel me wel op dat het geen originele Thorens snaar was (tenminste het Thorens logo was niet zichtbaar) kan dat nog invloed hebben? Zal vanavond eens kijken of ik kan zien of de omschakeling wel goed werkt uberhaupt. Zou toch graag mijn La Bamba singletje van Los Lobos nog willen horen :)
Mijn ervaring met 3rd party (Thakker?) snaren is dat ze toch vrij snel af gaan wijken qua lengte. Mijn Thakker snaar heeft het ook niet heel lang uitgehouden en was toch echt flink langer dan een originele Thorens snaar die ik besteld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:43
Hallo allen,

Nu mijn vriendin met platen aan komt zetten word het toch echt tijd voor een platenspeler. Na heel wat uurtjes gelezen te hebben ben ik op de volgende uitgekomen:

http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=6

Met een AT-95e element blijkt dit een prima speler, correct?

Voor de rest kwam ik deze twee nog tegen:

http://www.marktplaats.nl...c5b7a618&previousPage=VIP

Kan er niet zo veel over vinden?

http://www.marktplaats.nl...d2&previousPage=lr&pos=13

Kleine keuze als er een nieuwe element op moet, voor de rest een prima speler als ik dat goed begrepen heb.

Verder dan dit kwam ik niet en kan ik jullie inzicht wel gebruiken.

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Chocovla schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:56:
[...]

Ook ik heb een Thakker-snaar op mijn TD166. Hij draait prima op 33 toeren, alhoewel starten steeds trager gaat. Ik help de platter al een poos zelf maar op gang. Het schakelen naar 45 toeren gaat niet lekker, maar omdat de volgende snaar wel een Thorens wordt, heb ik er alle vertrouwen in dat ook dat goed gaat komen.

Ik zou het advies van Cap eerst opvolgen maar eerst even zonder de platter bekijken wat er nou precies niet goed gaat of niet lekker loopt. Je kan de pully trouwens ook schoonmaken met alcohol. Dat verwijdert vet, wat nogal eens een probleempje is. Vervolgens zou ik er een Thorens snaar van het juiste type, dus echt voor de TD166, op leggen en volgens mij kan je dan weer van La Bamba genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nightw1ng schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:52:
Hallo allen,

Nu mijn vriendin met platen aan komt zetten word het toch echt tijd voor een platenspeler. Na heel wat uurtjes gelezen te hebben ben ik op de volgende uitgekomen:

Dual 1224

Dual 1218

Dual 505

Verder dan dit kwam ik niet en kan ik jullie inzicht wel gebruiken.

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!
Als het een Dual moet zijn dan is die 1218 echt beter dan die 1224: betere motor, zwaarder plateau, betere arm.

Maarrr...

De 1218 is een idler wheel drive, geen belt drive. De staat van onderhoud van het idlerwiel moet dus écht heel goed zijn (lees: geserviced door iemand met kennis) anders heb je geen constante draaisnelheid en een hele bak rumble aan je broek.
Wat me ook niet erg aanstaat is dat het plateau een stuk kleiner is dan de plaat zelf: dat geeft gewoon niet de optimale ondersteuning voor de plaat en heeft geen positieve invloed op de weergave. Voor mij alleen full-size plateaus.
Verder zijn dit toch echt spelers uit de tijd van de keramische elementen (jaartal 1971), er is bij het ontwerp van motor en platter geen rekening gehouden met magnetodynamische elementen en het voorkomen van brom vanuit de motor. Je haalt je met zo'n antieke Dual meestal toch werk op je hals, er zit ook nog een automatiek in wat bij Dual altijd aandacht nodig heeft (steuerpimpel).
Stofkappen vind ik bij Dual ook altijd een crime: logge zware kappen of juist te lichte, altijd gedoe met de (spanning op de) scharnieren, blijven niet lekker omhoog staan of juist neer gaan, of je moet ze er elke keer af tillen... gedoe. Daar hadden andere fabrikanten betere oplossingen voor. :)

Als ik echt tussen deze drie moest kiezen dan zou ik toch voor een de nieuwere 505 gaan, ook al is die wat lichter gebouwd: toch wat meer uit de topdagen van het Hi-Fi tijdperk, met meer uitgerijpte techniek en een bijna full size plateau, en geen idler drive gezeur. :)

Als het dan een Dual zou moeten zijn zou ik zelf kiezen voor een 704, 721 of desnoods te dure 701 ofzo, die hebben een hele goede direct drive motor en prima arm. Maar goed, ik heb het zelf toch meer op andere merken. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 06-09-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
Cap schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 14:54:
[...]

Als het een Dual moet zijn dan is die 1218 echt beter dan die 1224: betere motor, zwaarder plateau, betere arm.

Maarrr...

De 1218 is een idler wheel drive, geen belt drive. De staat van onderhoud van het idlerwiel moet dus écht heel goed zijn (lees: geserviced door iemand met kennis) anders heb je geen constante draaisnelheid en een hele bak rumble aan je broek.
Wat me ook niet erg aanstaat is dat het plateau een stuk kleiner is dan de plaat zelf: dat geeft gewoon niet de optimale ondersteuning voor de plaat en heeft geen positieve invloed op de weergave. Voor mij alleen full-size plateaus.
Verder zijn dit toch echt spelers uit de tijd van de keramische elementen (jaartal 1971), er is bij het ontwerp van motor en platter geen rekening gehouden met magnetodynamische elementen en het voorkomen van brom vanuit de motor. Je haalt je met zo'n antieke Dual meestal toch werk op je hals, er zit ook nog een automatiek in wat bij Dual altijd aandacht nodig heeft (steuerpimpel).
Stofkappen vind ik bij Dual ook altijd een crime: logge zware kappen of juist te lichte, altijd gedoe met de (spanning op de) scharnieren, blijven niet lekker omhoog staan of juist neer gaan, of je moet ze er elke keer af tillen... gedoe. Daar hadden andere fabrikanten betere oplossingen voor. :)

Als ik echt tussen deze drie moest kiezen dan zou ik toch voor een de nieuwere 505 gaan, ook al is die wat lichter gebouwd: toch wat meer uit de topdagen van het Hi-Fi tijdperk, met meer uitgerijpte techniek en een bijna full size plateau, en geen idler drive gezeur. :)

Als het dan een Dual zou moeten zijn zou ik zelf kiezen voor een 704, 721 of desnoods te dure 701 ofzo, die hebben een hele goede direct drive motor en prima arm. Maar goed, ik heb het zelf toch meer op andere merken. :)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, goed om te weten.

Met een budget tot zo'n 150 euro, naast de eventuele 704, 721 of 701, wat zal jij dan aanraden?

Ik pendel veel tussen Hoorn en omgeving Den Haag, als ergens op die route iets moois te vinden is, is het voor mij dus geen probleem om een kijkje te nemen.

edit:

Ik kwam deze tegen:

http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=10

en deze:

http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer

en deze:

http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=10

[ Voor 14% gewijzigd door Nightw1ng op 06-09-2016 16:27 ]

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja zo gemakkelijk is dat niet meer tegenwoordig, de spoeling (aanbod oftewel kwaliteit / prijs) wordt steeds dunner. Het is vaak afwachten tot er wat langs komt. Ik vind bijna alle spelers die tegenwoordig worden aangeboden te duur voor wat het is, zeker het afgelopen jaar is het aanbod verder verschraald en de prijzen zijn nog hoger geworden. De prijs van de hype. Dus mij zie je nu niet snel meer iets kopen. Gelukkig heb ik er genoeg. :)

Maar goed.

Om het maar bij Dual te houden: die modellen die ik eerder aangaf dus.

Die Duals van Universal Vinyl zijn op zich wel een optie hoor, als hij de boel ook echt netjes geserviced heeft. Ik heb zelf geen ervaring met hem dus kan dat niet beoordelen. Probleem is dat er in deze hype markt een boel "poetsers" en "dozenschuivers" zijn, weinig echte techneuten, en helemaal weinig echte techneuten die het betaalbaar aanbieden. ;)

Optie bij hem is dus die 505 voor 100 euro vraagprijs, ik zou daar alleen onder bieden want dat vind ik hem niet waard. Maar ja, het is een servicebedrijfje he dus die moeten ook winst maken.

Hij heeft een 701 staan maar dat kost je meer dan 150 euro, maar ik zou zeker ook onderbieden: de speler heeft een mankement.

Deze 505-4 is beter want het is de beste versie van de 505's, nummer 4. En hij is ook een stuk goedkoper te krijgen.
http://link.marktplaats.nl/m1073208791

Dual 704 voor een prijs die tegenwoordig niet eens hoog meer is, helaas niet op de route:
http://link.marktplaats.nl/m1085400460

Dual 704 van Dr Dual, goede en betrouwbare man die zorgt dat alles netjes werkt. Prijs zit deels in de Shure V15 III die eronder zit. Is relatief duur maar je kan er wel vanuit gaan dat het bij hem goed is of zo niet, dat ie het dan voor je fikst.
http://link.marktplaats.nl/m1082703133

Goed om te weten: Duals hebben vaak lichte armen dus je elementkeuze is wat meer beperkt (arm en element moeten matchen voor het beste geluid), maar als je die beperking accepteert dan kan je met zo'n Ortofon OM (of Dual rebranded equilvalent) die er meestal onder zit kan je prima uit de voeten. Originele naald en replica's van aardige kwaliteit zijn bij de OM series nog wel te krijgen, dus dat is het probleem niet echt. Het is een beetje wat je eisen zijn.

Dan heb je Thorens: prima middenklasse modellen als de TD-160, TD-145, in mindere mate de TD-165 en TD-166. Maar ook daar is de staat van onderhoud cruciaal, en probeer tegenwoordig maar een goede te vinden voor 150 euro. Lastig.

Dan heb je de Japanners. De middenklasse Japanse spelers met direct drive motor, s-arm en auto-return zijn meestal betrouwbaar en relatief eenvoudig van opbouw, vragen weinig onderhoud en zijn bovendien in de basis goed (motor, plateau, arm, kast).
Vaak is er bij deze auto-return Japanners weinig onderhoud nodig en als het al nodig is dan is het meestal gemakkelijk te fixen (dwz het zijn zaken als een contactje reinigen, het auto return mechanisme smeren, de armlift dempen met siliconenolie, een plateaulager smeren).
Het voordeel van die s-armen is dat ze een verwisselbare headshell hebben met standaard SME aansluiting: je kan dus gemakkelijk van headshell/element wisselen, bovendien heb je met dit soort middelzware armen een hele brede keuze aan toepasbare elementen, zoals de AT95e en de AT440MLa, Ortofon Red, Blue, om maar een paar bekende te noemen. Maakt het element je niet zoveel uit en vind je het wel best om "wat er al onder zit" gewoon te gebruiken dan maakt dit aspect weinig uit.
Verder hebben ze het voordeel van de prijs. Ook deze Japanners zijn de afgelopen paar jaar (flink) duurder geworden, maar voor (ruim) onder de 100 euro kan je regelmatig terecht.
Bekende voorbeelden zijn Technics modellen als een SL-D2, D3 of D202, D303, 3110, 3310. Een SL-Q2, Q3 is nog wat mooier maar dat zal snel boven de 100 euro kosten.
Een Sony PS-X3 of PS-X4, PS-X6 of bijv een PS-4300 kan ook, je ziet ze alleen wat minder vaak en dan zijn ze al snel wat duurder. Er staat ook een PS-X7 op marktplaats maar die vraagprijs ligt zo hoog dat we het daar maar niet over zullen hebben.

Ook kan je zoiets kiezen deze JVC JL-A40. Komt zo'n beetje overeen met een SL-D2. (Technische staat kan ik niet opmaken uit de advertentie.)
http://link.marktplaats.nl/m1077774358

Of deze Hitachi, een wat minder algemeen model, maar in de basis hetzelfde laken een pak. (Technische staat kan ik weer niet opmaken uit de advertentie.)
http://link.marktplaats.nl/m1051991597

Tot slot zou je ook een nieuwere speler zoals een tweedehands Pro-Ject Debut o.i.d. kunnen overwegen, mocht die voor de juiste prijs aangeboden worden.

Onthoud in ieder geval dat veel staat of valt bij de staat van onderhoud! Eenvoudige zaken kan je zelf misschien nog wel fixen, maar er zijn ook dingen die meer handigheid en tools vereisen.

PS Voor het geval dat je het niet weet: je hebt ook een versterker met een PHONO ingang (dwz phono voorversterking), google zelf even waarom. :)

PS 2 wat je andere linkjes betreft: veel meer dan 100 euro voor een Dual 505-2 vind ik echt te duur. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 06-09-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
Cap schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 16:51:
Tja zo gemakkelijk is dat niet meer tegenwoordig, de spoeling (aanbod oftewel kwaliteit / prijs) wordt steeds dunner. Het is vaak afwachten tot er wat langs komt. Ik vind bijna alle spelers die tegenwoordig worden aangeboden te duur voor wat het is, zeker het afgelopen jaar is het aanbod verder verschraald en de prijzen zijn nog hoger geworden. De prijs van de hype. Dus mij zie je nu niet snel meer iets kopen. Gelukkig heb ik er genoeg. :)

Maar goed.

Om het maar bij Dual te houden: die modellen die ik eerder aangaf dus.

Die Duals van Universal Vinyl zijn op zich wel een optie hoor, als hij de boel ook echt netjes geserviced heeft. Ik heb zelf geen ervaring met hem dus kan dat niet beoordelen. Probleem is dat er in deze hype markt een boel "poetsers" en "dozenschuivers" zijn, weinig echte techneuten, en helemaal weinig echte techneuten die het betaalbaar aanbieden. ;)

Optie bij hem is dus die 505 voor 100 euro vraagprijs, ik zou daar alleen onder bieden want dat vind ik hem niet waard. Maar ja, het is een servicebedrijfje he dus die moeten ook winst maken.

Hij heeft een 701 staan maar dat kost je meer dan 150 euro, maar ik zou zeker ook onderbieden: de speler heeft een mankement.

Deze 505-4 is beter want het is de beste versie van de 505's, nummer 4. En hij is ook een stuk goedkoper te krijgen.
http://link.marktplaats.nl/m1073208791

Dual 704 voor een prijs die tegenwoordig niet eens hoog meer is, helaas niet op de route:
http://link.marktplaats.nl/m1085400460

Dual 704 van Dr Dual, goede en betrouwbare man die zorgt dat alles netjes werkt. Prijs zit deels in de Shure V15 III die eronder zit. Is relatief duur maar je kan er wel vanuit gaan dat het bij hem goed is of zo niet, dat ie het dan voor je fikst.
http://link.marktplaats.nl/m1082703133

Goed om te weten: Duals hebben vaak lichte armen dus je elementkeuze is wat meer beperkt (arm en element moeten matchen voor het beste geluid), maar als je die beperking accepteert dan kan je met zo'n Ortofon OM (of Dual rebranded equilvalent) die er meestal onder zit kan je prima uit de voeten. Originele naald en replica's van aardige kwaliteit zijn bij de OM series nog wel te krijgen, dus dat is het probleem niet echt. Het is een beetje wat je eisen zijn.

Dan heb je Thorens: prima middenklasse modellen als de TD-160, TD-145, in mindere mate de TD-165 en TD-166. Maar ook daar is de staat van onderhoud cruciaal, en probeer tegenwoordig maar een goede te vinden voor 150 euro. Lastig.

Dan heb je de Japanners. De middenklasse Japanse spelers met direct drive motor, s-arm en auto-return zijn meestal betrouwbaar en relatief eenvoudig van opbouw, vragen weinig onderhoud en zijn bovendien in de basis goed (motor, plateau, arm, kast).
Vaak is er bij deze auto-return Japanners weinig onderhoud nodig en als het al nodig is dan is het meestal gemakkelijk te fixen (dwz het zijn zaken als een contactje reinigen, het auto return mechanisme smeren, de armlift dempen met siliconenolie, een plateaulager smeren).
Het voordeel van die s-armen is dat ze een verwisselbare headshell hebben met standaard SME aansluiting: je kan dus gemakkelijk van headshell/element wisselen, bovendien heb je met dit soort middelzware armen een hele brede keuze aan toepasbare elementen, zoals de AT95e en de AT440MLa, Ortofon Red, Blue, om maar een paar bekende te noemen. Maakt het element je niet zoveel uit en vind je het wel best om "wat er al onder zit" gewoon te gebruiken dan maakt dit aspect weinig uit.
Verder hebben ze het voordeel van de prijs. Ook deze Japanners zijn de afgelopen paar jaar (flink) duurder geworden, maar voor (ruim) onder de 100 euro kan je regelmatig terecht.
Bekende voorbeelden zijn Technics modellen als een SL-D2, D3 of D202, D303, 3110, 3310. Een SL-Q2, Q3 is nog wat mooier maar dat zal snel boven de 100 euro kosten.
Een Sony PS-X3 of PS-X4, PS-X6 of bijv een PS-4300 kan ook, je ziet ze alleen wat minder vaak en dan zijn ze al snel wat duurder. Er staat ook een PS-X7 op marktplaats maar die vraagprijs ligt zo hoog dat we het daar maar niet over zullen hebben.

Ook kan je zoiets kiezen deze JVC JL-A40. Komt zo'n beetje overeen met een SL-D2. (Technische staat kan ik niet opmaken uit de advertentie.)
http://link.marktplaats.nl/m1077774358

Of deze Hitachi, een wat minder algemeen model, maar in de basis hetzelfde laken een pak. (Technische staat kan ik weer niet opmaken uit de advertentie.)
http://link.marktplaats.nl/m1051991597

Tot slot zou je ook een nieuwere speler zoals een tweedehands Pro-Ject Debut o.i.d. kunnen overwegen, mocht die voor de juiste prijs aangeboden worden.

Onthoud in ieder geval dat veel staat of valt bij de staat van onderhoud! Eenvoudige zaken kan je zelf misschien nog wel fixen, maar er zijn ook dingen die meer handigheid en tools vereisen.

PS Voor het geval dat je het niet weet: je hebt ook een versterker met een PHONO ingang (dwz phono voorversterking), google zelf even waarom. :)

PS 2 wat je andere linkjes betreft: veel meer dan 100 euro voor een Dual 505-2 vind ik echt te duur. :)
Wow, als eerst: Mijn dank is groot :)

Ongeveer elke vraag die ik nog had heb je hier wel zo'n beetje mee beantwoord.

De voorversterker was mij bekend inderdaad, bedankt.

Goed om te weten dat 100 euro voor een 505-2 gewoon echt te veel is.

Iets compleet anders, in de tussentijd vond ik veel lovende woorden over dit soort dingen:

http://www.hifistudio79.n...ce-lite-platenspeler.html

en de Rega RP1

Is het de nieuwprijs waard, ala 225 euro? Of zeg je, voor dat geld (of veel minder) kan je beter de CS 704 kopen van Dr. Dual, een 505-2/ 505-4 een Thorens of een japanner, want daar heb je even veel plezier aan?

Mijn dank is groot en ik ga het allemaal even goed nakijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ja, een echt perfect werkende 505 geserviced door een goede technicus en afgeleverd met garantie voor 100 euro kan ik me nog wel voorstellen, bijvoorbeeld eentje van Dr Dual.

Maar als je 125 euro moet betalen voor eentje van een particulier waarbij niet meer vermeld staat dan: Dual 505-2 te koop, dan vind ik dat echt teveel. Overigens staat er bieden vanaf 90 euro en lijkt het ook een platenspeler handelaartje, want hij verkoopt meerdere platenspelers. Dus het kan zijn dat ie netjes geserviced is en dan valt het nog mee.

Maar neem bijvoorbeeld alleen al dit: een vintage snaar aangedreven speler moet altijd wel een nieuwe snaar hebben. Is dat niet gebeurd in de laatste 10 jaar dan kan je die dus gaan kopen. Dat gaat je zo 10-15 euro kosten. Om nog maar over andere mogelijke gebreken te zwijgen.

Bij die "zo goed als nieuwe" van Laurens staat al veel meer info, er wordt vermeld dat ie geen gebruikssporen heeft, gereinigd is en een strakke snaar heeft. En daar is 75 euro op geboden. Dat klopt beter.

Als je van modern houdt dan kan zo'n Edwards Audio ook, je hebt in ieder geval garantie. Forumlid Kerstmanneke heeft er voor de gein eentje gekocht (naast zijn echte :P vintage speler) en was er volgens mij niet ontevreden over, je kan hem eventueel vragen.

Vergelijk het niet met een Dual 701. De laatste is ingewikkeld en zit vol vintage techniek en met gebruik van zware materialen, de EA is daarentegen oneerbiedig gezegd een "plankje met een rond plankje erop en een arm".

Voorbeeld: een Dual 701 plateau weegt bijna 3 kilo. Het zal met niet verbazen als het plateau van de EA nog geen 500 gram weegt. Het wil niet zeggen dat het niet goed klinkt, het zijn gewoon andere beestjes. Oude versus nieuwe techniek. Ik vind zelf de oude techniek leuker en de materialen mooier, ik zou dus voor een oude speler gaan van goede kwaliteit. Een ander wil de look en feel van nieuw. Kan ik me ook voorstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 06-09-2016 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
Nogmaals dank voor alle informatie, dat word nog eens goed zoeken.
Zijn er niet al te veel te vinden en degene die er in de omgeving zijn, zien er niet allemaal even 'betrouwbaar' uit.

Enige dat ik kon vinden was het volgende:

http://www.marktplaats.nl...f31&previousPage=lr&pos=5

[ Voor 29% gewijzigd door Nightw1ng op 06-09-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op basis van de tekst schat ik dat hij een stukkie meer voor die TD-166 wil hebben.

Misschien 2 voor de prijs van een?
http://link.marktplaats.nl/m1085603290

En hier is iemand spekkoper voor weinig:
http://link.marktplaats.nl/m1085609298

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
Cap schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:53:

Elke keer als ik weer zo'n reactie lees dan ben ik toch weer blij met het quartz direct drive principe. :)
Net even gecontroleerd zonder platter en de snaar lijkt iets dubbel te vouwen als ik schakel naar 45 toeren. Ga ik naar 33 zit hij weer keurig recht. Heb er nu een nieuwsgierig 3 jaar oud jongetje bij staan dus later maar verder onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Laatst online: 16:30

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Na een eeuwigheid wachten is mijn nieuwe draaitafel eindelijk toegekomen, een Reloop RP7000GLD.

Voor z'n 20ste verjaardag heeft Reloop een gold editie RP7000 (1000 exemplaren) uitgebracht.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/0ie2xzdbz08q6hn/237210_Reloop_PP-2.jpg?dl=0

Deze gaat mijn oude JB Systems Q10 vervangen.
Er zit nu een Concorde Gold op, maar voor het meer audiofiele werk moet ik nog eens op zoek naar iets beters.

Ben er zeker blij mee :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Genieten maar.

Ik ben zelf ook even creabea bezig geweest. De Technics SL-D2 voor die vriend van mij is klaar op het AT95E element na.
Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.io/pz86677zv/sld2_2.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door Bestla op 08-09-2016 15:04 ]

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 14:16
Mooi gedaan Redhawk !

• musicfreak
Inderdaad puik werk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ziet er inderdaad goed uit redhawk!

Niet helemaal on topic, maar vandaag is mijn bandrecorder terug gekomen van de audio / video monteur... De volledige versterker module is gereviseerd en nu is de bandrecorder helemaal tip top... Als ik naar de bandrecorder of platenspeler luister wordt ik er weer aan herinnerd waarom ik voornamelijk analoog luister:
- de goede geluidskwaliteit
- het bewuster bezig zijn met de muziek
- het interactieve van de platenspeler of bandrecorder (waarom nog interactieve tv nemen? Een lp of bandrecorder band is toch net zo interactief, zo niet nog interactiever?)

Is dit voor anderen ook herkenbaar?

Anyway mijn akai gx-225d bandrecorder in actie:
Afbeeldingslocatie: https://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/Mobile%20Uploads/WP_20160908_19_09_17_Pro_zpsgwtpg3ac.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

't is dat ik er de ruimte niet voor heb maar ik heb zo'n reel-to-reel altijd wel vet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeR schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 00:22:
't is dat ik er de ruimte niet voor heb maar ik heb zo'n reel-to-reel altijd wel vet gevonden.
Normaliter staat deze elders, maar in verband met het leggen van een tegel vloer beneden heb ik 'm tijdelijk maar voor mijn kledingkast neer gezet zodat ik de bandrecorder kon testen op mijn eigen hifi installatie...

Vet zijn ze zeker... Een pioneer rt-909 of rt-707 staat ook op mijn verlanglijstje, maar zijn peper duur als ze goed werken, terwijl de Akai spelers bouwkwalitatief en geluidskwalitatief net zo goed zijn voor minder geld. ..

[ Voor 21% gewijzigd door rcor op 09-09-2016 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Mooi hoor, tapedecks. Daar gaat mijn bloed sneller van stromen...

Een kennis heeft nog twee Akai's staan, toch maar eens vragen of hij ervan af wil.
Laatst stond nog een Revox (A of B?) bij de kringloopwinkel, helaas, ik viste achter het net.
Die was snel verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Bestla schreef op donderdag 08 september 2016 @ 08:37:
Genieten maar.

Ik ben zelf ook even creabea bezig geweest. De Technics SL-D2 voor die vriend van mij is klaar op het AT95E element na.
Mooi werk!
Krijgt die vriend van je meteen ook het singeltje 'With a little help from my friends' ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:35
Ik heb nogal een vinyl-noob vraagje. Ik heb een nieuwe receiver gekocht, de nieuwe heeft echter geen phono ingang. Hier heb ik dus een voorversterker voor nodig.
Mijn platenspeler is een Thorens TD166 Mk II met Ortofon VMS 20e element.

Heb ik een MM of MC voorversterker nodig?

Ik zit te kijken naar een Pro-ject phono box E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ortofon VMS -> MM pre-amp. 't is niet strict gezien MM maar heeft hetzelfde uitvoerniveau; het verschil tussen MM en MC voor wat de pre-amp betreft is dat MC een nóg lager niveau uitgangssignaal heeft.

Mocht je ooit willen upgraden naar een MC overigens, mijn NAD PP-2 kan beide.

[ Voor 44% gewijzigd door CyBeR op 09-09-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PE4000 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:14:
Mooi hoor, tapedecks. Daar gaat mijn bloed sneller van stromen...

Een kennis heeft nog twee Akai's staan, toch maar eens vragen of hij ervan af wil.
Laatst stond nog een Revox (A of B?) bij de kringloopwinkel, helaas, ik viste achter het net.
Die was snel verkocht.
Let er bij een r2r deck goed op dat je er een koopt met 3 snelheden... hoe sneller de tapedeck draait, hoe meer tape er gebruikt wordt en daardoor de beste geluidskwaliteit (er is immers meer tape beschikbaar om dezelfde informatie op te slaan dan bij een lagere snelheid... je kunt op een lagere snelheid wel meer muziek kwijt op een tape, maar hoe lager de tape snelheid , hoe belabberde de geluidskwaliteit )...

Ps.: als iemand nog een stofkap en eventueel een handleiding heeft voor deze speler en die wel wil verkopen mag contact met mij opnemen, daar ik deze onderdelen nog zoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Pro-ject Phono Box E is een MM versterker en dat is inderdaad prima voor een Ortofon VMS 20e element. Vergelijkbaar presterend is een Dynavox (of TCC) TC-750, her en der ergens in de 40 euro en bij Conrad sinds jaar en dag 30 euro. Volgens mij is dat minder dan de helft van die Pro-ject box.

Om MC capaciteiten zou ik me niet druk maken als je tevreden bent over je Ortofon element: er is dan toch geen enkele reden om over te stappen. Bovendien, áls je al zou willen switchen van element dan zijn nog zat andere uitstekende MM elementen te krijgen.

Dus MC is niet nodig tenzij je al een MC element hebt of je zwaar wilt gaan "hobbyen" door af te wisselen met allerlei elementen. Maar dan kies je natuurlijk ook meteen naar een duurdere MM/MC versterker, geen instapmodelletje a la Pro-ject Phono Box Classic o.i.d. Dan zit je snel in de 300+ euro zone voor een phono pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:35
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb verder geen plannen om naar andere elementen te kijken. Een basis phono versterker als de phono box E is voor mij prima, Ik ga geen investeringen van 300+ euro doen voor een phono versterker. Er zijn zwakkere punten in mijn set-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hm, plaat gekocht van Ellie Goulding vandaag bij de Mediamarkt, speel ik 'm blijkt kant B vervangen te zijn door kant D. Wat op zich prima zou zijn als op kant D zich dan kant B bevond, maar nee da's ook kant D. Ik mis dus een kant :P

Morgen maar terugbrengen of zo, kijken wat ze d'r van maken. Jammer want verder een uitstekend geperste plaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
rcor schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 18:10:
[...]Let er bij een r2r deck goed op dat je er een koopt met 3 snelheden... hoe sneller de tapedeck draait, hoe meer tape er gebruikt wordt en daardoor de beste geluidskwaliteit (er is immers meer tape beschikbaar om dezelfde informatie op te slaan dan bij een lagere snelheid... je kunt op een lagere snelheid wel meer muziek kwijt op een tape, maar hoe lager de tape snelheid , hoe belabberde de geluidskwaliteit )...
Ik weet het...
In de 70'er jaren had ik de Philips N4504 en nog één exact dezelfde maar dan van Aristona.
Behalve de logo's zat het verschil in de front headphone/micro aansluiting.
Planken vol met tapes... alles verkocht.

• Bestla
CyBeR schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:24:
Hm, plaat gekocht van Ellie Goulding vandaag bij de Mediamarkt, speel ik 'm blijkt kant B vervangen te zijn door kant D. Wat op zich prima zou zijn als op kant D zich dan kant B bevond, maar nee da's ook kant D. Ik mis dus een kant :P

Morgen maar terugbrengen of zo, kijken wat ze d'r van maken. Jammer want verder een uitstekend geperste plaat…
Slordig 8)7

Terugbrengen maar.

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
Kan ik iemand hier nog blij maken met een SL-1200 trafo?

• chromium
Ik woon waarschijnlijk in het meest statische huis ter wereld 8)7

Al altijd heel veel last van statische energie gehad met mijn platen, maar nu snap ik het echt niet meer.
Een aantal nieuwe platen gekocht gisteren, voor de eerste speelbeurt :

- platen gewassen met tonar vloeistof in mijn Knosti
- Platen afgewassen met gedemi water in mijn tweede knosti.
- Laten drogen
- Platen opnieuw gewassen met l'art du son in mijn knosti
- Platen afgewassen met gedemi water in mijn tweede knosti.
- Opnieuw laten drogen
- Platen onmiddellijk in een nieuwe antistatische hoes gestopt.

Vandaag speel ik ze voor het eerst, plaat op de (antistatische) kurken mat van van mijn Technics SL-1500, nog even met mijn antistatisch borsteltje de plaat afborstelen.

De plaat speelt goed, maar bij het afnemen, plakt de kurken hoes aan de plaat wanneer ik deze afneem om te draaien, overwint zwaartekracht en ik moet letterlijk de mat er af "peelen" met heel veel statisch geklik als resultaat. Zelfde geluid als ik de plaat opnieuw in de binnenhoes steek. (alhoewel hij dan wel lijkt te ontladen, want er is geen gekleef)

Nu, bij de meeste platen is dit het geval, maar deze keer had ik echt alles uit de kast gehaald om de plaat zo ant-statisch mogelijk te maken. :O

Wat rest me nu nog...zo'n anti-static geweertje kopen en telkens mijn plaat beschieten voor ik hem speel ? :-(

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Yep, teruggebracht. Was geen probleem. Daarna even bij Concerto wezen kijken en die hadden 'm ook liggen, open laten maken en gecheckt maar die had hetzelfde probleem helaas. Dus die gaan 'm ook terug sturen.

Ik ben eind volgende maand in de VS dus zal daar wel even kijken of ik een Amerikaanse persing kan vinden.

Ondertussen bij Concerto een van m'n favoriete albums ooit tegengekomen (zodanig dat ik 'm 2x op CD heb, waarvan één nog sealed)…

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hSsXiVq.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 10-09-2016 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CyBeR schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 21:24:

Het label de groeven, of allebei?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Label was goed, zelfs de runout codes waren goed, maar de muziek was verkeerd. Dus het lijkt erop dat de cutting engineer heeft zitten slapen bij het snijden en de verkeerde tracks gespeeld heeft.

chromium schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:44:
De plaat speelt goed, maar bij het afnemen, plakt de kurken hoes aan de plaat wanneer ik deze afneem om te draaien, overwint zwaartekracht en ik moet letterlijk de mat er af "peelen" met heel veel statisch geklik als resultaat. Zelfde geluid als ik de plaat opnieuw in de binnenhoes steek. (alhoewel hij dan wel lijkt te ontladen, want er is geen gekleef)

Nu, bij de meeste platen is dit het geval, maar deze keer had ik echt alles uit de kast gehaald om de plaat zo ant-statisch mogelijk te maken. :O

Wat rest me nu nog...zo'n anti-static geweertje kopen en telkens mijn plaat beschieten voor ik hem speel ? :-(
Synthetische vloerbedekking?

Probeer eens een rubberen mat, maakt dat verschil?
Nightw1ng schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 22:06:
Nogmaals dank voor alle informatie, dat word nog eens goed zoeken.
En, welke is het geworden? :)

• chromium
Cap schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:40:
[...]

Synthetische vloerbedekking?

Probeer eens een rubberen mat, maakt dat verschil?
Kurken vloer zelfs...
Zal eens een rubberen mat lenen... effe testen. Mijn Thorens mat zal er niet op passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
chromium schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 18:21:
[...]

Kurken vloer zelfs...
Zal eens een rubberen mat lenen... effe testen. Mijn Thorens mat zal er niet op passen.
Waarom zou dat niet passen? Die Thorensmat is toch ook rond met een gat in het midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Bestla schreef op zondag 11 september 2016 @ 09:26:
[...]

Waarom zou dat niet passen? Die Thorensmat is toch ook rond met een gat in het midden?
Maar wel een heel groot gat. Afbeeldingslocatie: https://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/thorens/ba5469bf467c22362cad6804860f1836_zpsgjtyssip.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Redhawk: Mooi resultaat op die D2!

Lijkt wel of alle nieuwe (180 grams vooral) platen productiefouten hebben. Clicks, pops en vooral bijna allemaal een kromming/warp.. Persoonlijk erger ik me daar enorm aan, is een obsessie geworden. Ik betaal liever meer voor een originele, vaak platte. Ook de remastering is aan mij meestal niet besteed.

Heb bij Concerto weer een leuke originele gevonden. 5 halen 4 betalen doen ze daar in de € 5 prijsklasse. Een dunnetje uit 1979, Near Mint, en 100% keurig plat. Oh ja, klinkt belachelijk goed:
Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/dhil53aml/IMG_2840.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightw1ng
Cap schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 17:46:
[...]

En, welke is het geworden? :)
Een kennis heeft nog een defecte speler liggen, (serienummer 666....) Kijken of we die werkend krijgen.
Anders ga ik toch voor het vintage uiterlijk en ga ik in zee met Dr. Dual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Zelfs dan kan je met een beetje gokwerk die mat precies zo leggen dat je kan testen. Ik zou het gewoon proberen.

het is een beetje net als met een singletje met groot gat maar je singleadapter is zoek. Beetje natte vinger werk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat geeft niet. De plaat zelf heeft een klein gat en dat is wat uitmaakt. Zolang die mat niet uitsteekt en rare dingen doet gaat 't goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Ok, jullie hebben me overtuigd. Vanavond ga ik ervoor, rubberen mat, met een groot gat FTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:25:
Lijkt wel of alle nieuwe (180 grams vooral) platen productiefouten hebben. Clicks, pops en vooral bijna allemaal een kromming/warp.. Persoonlijk erger ik me daar enorm aan, is een obsessie geworden. Ik betaal liever meer voor een originele, vaak platte. Ook de remastering is aan mij meestal niet besteed.
Kan je maar enkel gelijk geven, vijf 180 grams platen gekocht vorige week, twee ervan zijn warped en een andere is een haardvuurtje. Misschien verwacht ik te veel van een splinternieuwe plaat, zeker als er "audiophile" pressing op staat, maar meestal kan je ze tweedehands beter en goedkoper krijgen in de originele pressing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chromium schreef op zondag 11 september 2016 @ 14:06:
[...]

Kan je maar enkel gelijk geven, vijf 180 grams platen gekocht vorige week, twee ervan zijn warped en een andere is een haardvuurtje. Misschien verwacht ik te veel van een splinternieuwe plaat, zeker als er "audiophile" pressing op staat, maar meestal kan je ze tweedehands beter en goedkoper krijgen in de originele pressing.
Niets aan toe te voegen. Wat is dat toch he? Ik denk toch een verloren kunst. De platenpersen krijgen ze wel aan de gang. Maar de mensen die de fabrieken en persen bemanden, de vaklui, de kennis is verdwenen. Althans, dat denk ik. Marketing en geld verdienen nu de hype er is zal ook meetellen. Al hoop ik, misschien tegen beter weten in, dat de terugkeer van platen blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb eigenlijk nooit problemen met 180G persingen. En Record Industry in Haarlem levert zover ik weet nog steeds gewoon kwaliteit af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Moet zeggen dat ik er ook weinig last van heb. Tuurlijk zit er bagger bij, maar ook veel goeds hoor. En om nou te zeggen dat "vroegah" alles beter was vind ik ook wat kort door de bocht, ook daar zat rommel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shaggy8675 schreef op zondag 11 september 2016 @ 19:33:
Moet zeggen dat ik er ook weinig last van heb. Tuurlijk zit er bagger bij, maar ook veel goeds hoor. En om nou te zeggen dat "vroegah" alles beter was vind ik ook wat kort door de bocht, ook daar zat rommel bij.
Ik ben geboren in 1979, en ben zeker niet iemand die alles van vroeger als beter bestempeld. Ik vind originele versies in 80% van de gevallen beter klinken (en gehele product ervaring) dan wat er nu heruitgebracht wordt. Record Industry is een mooi bedrijf, varen wel bij alle Music On Vinyl reissues. En mijn observaties komen nou juist van dat label: Music On Vinyl. Veel licenties en rechten in handen, maar lage standaarden als het om reissues aankomt. Low res artwork, remasteren vanaf CD (ook al zeggen ze van niet, genoeg over te vinden). Enfin, mijn mening. En het is maar wat je verwachtingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
chromium schreef op zondag 11 september 2016 @ 14:00:
Ok, jullie hebben me overtuigd. Vanavond ga ik ervoor, rubberen mat, met een groot gat FTW.
Eerste indruk (na twee platen te hebben gespeeld) is dat de rubberen mat een enorm verschil maakt tov de kurken mat. Volgende aankoop wordt dus een degelijke rubberen of lederen mat. Alleen het feit dat ik steeds de kurken mat niet van de LP moet aftrekken zal het de moeite waard maken. Bedankt voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 20:15:
[...]

Ik ben geboren in 1979, en ben zeker niet iemand die alles van vroeger als beter bestempeld. Ik vind originele versies in 80% van de gevallen beter klinken (en gehele product ervaring) dan wat er nu heruitgebracht wordt. Record Industry is een mooi bedrijf, varen wel bij alle Music On Vinyl reissues. En mijn observaties komen nou juist van dat label: Music On Vinyl. Veel licenties en rechten in handen, maar lage standaarden als het om reissues aankomt. Low res artwork, remasteren vanaf CD (ook al zeggen ze van niet, genoeg over te vinden). Enfin, mijn mening. En het is maar wat je verwachtingen zijn.
De twee albums die bij mij het slechts uit de verf komen van de recentste aankopen zijn toevallig ook allebei van MOV. Alles was 180gr (niet bewust gekocht) dus kan ik toch een overzicht maken.

Morrissey - Bona Drag - 2016- (Major Minor 2LP 180gr Remastered, Repress). Perfect in alle opzichten
Metal Church -2016- Metal Church (Music On Vinyl 180gr audiophile vinyl) klank is ok, kleine warp.
Tricky - Maxinquaye (Music On Vinyl 180gr) serieuze warp, klank wel zeer goed.
Steve Earle ‎– Guitar Town -2016- (back to black reissue 180gr) Veel "clicks & pops"

Nu, de clicks en pops zullen ook wel een resultaat zijn van mijn "statisch probleem) en na nog een wabeurtje zal dit wel minder worden (soms heel veel minder).
Maar ik vind het toch wel sneu dat splinternieuwe platen een kromming hebben of veel tikjes laten horen.
Natuurlijk kan het zijn dat wanneer ik €20+ per plaat betaal ik meer verwacht dan van een 2dehandse plaat van €5.

Ik verkies dus om de originele pressings te kopen, liefst in een zo goed mogelijke staat, maar bij sommige LPs is dat wat te duur, probeer de 1995 uitgave van Maxinquaye maar eens te vinden in zeer goede staat voor onder de €50 (de nieuwe heruitgave was €25).

En inderdaad vroeger kwam het ook voor, ik weet nog dat ik in 1982 bij de lokale platenboer, alle drie de (nieuwe) exemplaren van "One Night at Budokan" (Michael Schenker Group) beluisterde omdat er bij twee van de drie een paar klikjes zaten bij het nummer "Courvoisier Concert". Hij had ze net binnen en twee hadden dus een "productiefout". Ik nam de enige die foutloos speelde en de twee andere metalheads die uiteindelijk de overgebleven exemplaren hebben gekocht hadden pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik kocht al platen in de jaren 70 van mijn gespaarde zakgeld. Veel verstand had ik er niet van, want je bent jong en ervaring krijgen duurt tenslotte jaren. ;)

Ik mag zeggen dat ik geluk heb gehad met reissues, diegene die ik heb spelen gewoon goed. Ik ben wel erg terughoudend als ik MOV zie staan.

Eigenlijk koop ik liever het origineel via Discogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ach, mijn Twin Peaks OST re-issue van Death Waltz Records (toch een serieuze speler met een naam als het gaat om kwaliteit) kwam binnen met een onspeelbare warp op de 1e twee tracks. Plaat kan zo de kliko in. Dat is me met MOV nooit gebeurd eigenlijk. Ik heb het al vaker gezegd in deze reeks maar ik ben best een MOV fan eigenlijk.

(gelukkig sturen ze wel een nieuwe op zonder vragen of moeilijk doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Alvast besteld bij Bol.com : Jack White - Acoustics Recordings 1998 - 2016 LP.

[ Voor 9% gewijzigd door Bestla op 12-09-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14
Wat vinden jullie eigenlijk van gekleurd vinyl? Ik heb er zelf een paar, en een stuk hierboven staat ook een mooie rode plaat, maar ik lees eigenlijk vooral dat het kwalitatief allemaal minder is. Ik merk er zelf niet veel van, en daarnaast zijn veel van de uitgaven die ik interessant vind überhaupt niet of amper op gewoon zwart vinyl te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die hierboven is roze. Het hoeft niet kwalitatief minder te zijn, ligt aan de persing. PVC is PVC voor het grootste deel.

Wel zijn picturediscs minder van kwaliteit maar dat is vrij algemeen bekend. Die zijn voor de mooi.

Pagina: 1 ... 41 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.