Tja zo gemakkelijk is dat niet meer tegenwoordig, de spoeling (aanbod oftewel kwaliteit / prijs) wordt steeds dunner. Het is vaak afwachten tot er wat langs komt. Ik vind bijna alle spelers die tegenwoordig worden aangeboden te duur voor wat het is, zeker het afgelopen jaar is het aanbod verder verschraald en de prijzen zijn nog hoger geworden. De prijs van de hype. Dus mij zie je nu niet snel meer iets kopen. Gelukkig heb ik er genoeg.
Maar goed.
Om het maar bij Dual te houden: die modellen die ik eerder aangaf dus.
Die Duals van Universal Vinyl zijn op zich wel een optie hoor, als hij de boel ook echt netjes geserviced heeft. Ik heb zelf geen ervaring met hem dus kan dat niet beoordelen. Probleem is dat er in deze hype markt een boel "poetsers" en "dozenschuivers" zijn, weinig echte techneuten, en helemaal weinig echte techneuten die het betaalbaar aanbieden.
Optie bij hem is dus die 505 voor 100 euro vraagprijs, ik zou daar alleen onder bieden want dat vind ik hem niet waard. Maar ja, het is een servicebedrijfje he dus die moeten ook winst maken.
Hij heeft een 701 staan maar dat kost je meer dan 150 euro, maar ik zou zeker ook onderbieden: de speler heeft een mankement.
Deze 505-4 is beter want het is de beste versie van de 505's, nummer 4. En hij is ook een stuk goedkoper te krijgen.
http://link.marktplaats.nl/m1073208791
Dual 704 voor een prijs die tegenwoordig niet eens hoog meer is, helaas niet op de route:
http://link.marktplaats.nl/m1085400460
Dual 704 van Dr Dual, goede en betrouwbare man die zorgt dat alles netjes werkt. Prijs zit deels in de Shure V15 III die eronder zit. Is relatief duur maar je kan er wel vanuit gaan dat het bij hem goed is of zo niet, dat ie het dan voor je fikst.
http://link.marktplaats.nl/m1082703133
Goed om te weten:
Duals hebben vaak lichte armen dus je elementkeuze is wat meer beperkt (arm en element moeten matchen voor het beste geluid), maar als je die beperking accepteert dan kan je met zo'n Ortofon OM (of Dual rebranded equilvalent) die er meestal onder zit kan je prima uit de voeten. Originele naald en replica's van aardige kwaliteit zijn bij de OM series nog wel te krijgen, dus dat is het probleem niet echt. Het is een beetje wat je eisen zijn.
Dan heb je
Thorens: prima middenklasse modellen als de TD-160, TD-145, in mindere mate de TD-165 en TD-166. Maar ook daar is de staat van onderhoud cruciaal, en probeer tegenwoordig maar een goede te vinden voor 150 euro. Lastig.
Dan heb je de
Japanners. De middenklasse Japanse spelers met direct drive motor, s-arm en auto-return zijn meestal betrouwbaar en relatief eenvoudig van opbouw, vragen weinig onderhoud en zijn bovendien in de basis goed (motor, plateau, arm, kast).
Vaak is er bij deze auto-return Japanners weinig onderhoud nodig en als het al nodig is dan is het meestal gemakkelijk te fixen (dwz het zijn zaken als een contactje reinigen, het auto return mechanisme smeren, de armlift dempen met siliconenolie, een plateaulager smeren).
Het voordeel van die s-armen is dat ze een verwisselbare headshell hebben met standaard SME aansluiting: je kan dus gemakkelijk van headshell/element wisselen, bovendien heb je met dit soort middelzware armen een hele brede keuze aan toepasbare elementen, zoals de AT95e en de AT440MLa, Ortofon Red, Blue, om maar een paar bekende te noemen. Maakt het element je niet zoveel uit en vind je het wel best om "wat er al onder zit" gewoon te gebruiken dan maakt dit aspect weinig uit.
Verder hebben ze het voordeel van de prijs. Ook deze Japanners zijn de afgelopen paar jaar (flink) duurder geworden, maar voor (ruim) onder de 100 euro kan je regelmatig terecht.
Bekende voorbeelden zijn Technics modellen als een SL-D2, D3 of D202, D303, 3110, 3310. Een SL-Q2, Q3 is nog wat mooier maar dat zal snel boven de 100 euro kosten.
Een Sony PS-X3 of PS-X4, PS-X6 of bijv een PS-4300 kan ook, je ziet ze alleen wat minder vaak en dan zijn ze al snel wat duurder. Er staat ook een PS-X7 op marktplaats maar die vraagprijs ligt zo hoog dat we het daar maar niet over zullen hebben.
Ook kan je zoiets kiezen deze JVC JL-A40. Komt zo'n beetje overeen met een SL-D2. (Technische staat kan ik niet opmaken uit de advertentie.)
http://link.marktplaats.nl/m1077774358
Of deze Hitachi, een wat minder algemeen model, maar in de basis hetzelfde laken een pak. (Technische staat kan ik weer niet opmaken uit de advertentie.)
http://link.marktplaats.nl/m1051991597
Tot slot zou je ook een nieuwere speler zoals een tweedehands Pro-Ject Debut o.i.d. kunnen overwegen, mocht die voor de juiste prijs aangeboden worden.
Onthoud in ieder geval dat veel staat of valt bij de staat van onderhoud! Eenvoudige zaken kan je zelf misschien nog wel fixen, maar er zijn ook dingen die meer handigheid en tools vereisen.
PS Voor het geval dat je het niet weet: je hebt ook een versterker met een PHONO ingang (dwz phono voorversterking), google zelf even waarom.
PS 2 wat je andere linkjes betreft: veel meer dan 100 euro voor een Dual 505-2 vind ik echt te duur.
[
Voor 9% gewijzigd door
Cap op 06-09-2016 17:30
]