Ik ben opgehouden met te doen alsof ik audiofiele aspiraties heb (scheelt veel stress en geldRonald8 schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:02:
Wat vinden jullie eigenlijk van gekleurd vinyl? Ik heb er zelf een paar, en een stuk hierboven staat ook een mooie rode plaat, maar ik lees eigenlijk vooral dat het kwalitatief allemaal minder is. Ik merk er zelf niet veel van, en daarnaast zijn veel van de uitgaven die ik interessant vind überhaupt niet of amper op gewoon zwart vinyl te krijgen.
Juist!:)Servor schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:52:
[...]
Ik ben opgehouden met te doen alsof ik audiofiele aspiraties heb (scheelt veel stress en geld) en met die insteek moet ik zeggen dat ik werkelijk geen bal verschil hoor tussen gekleurd en zwart vinyl (op mijn bescheiden systeempje).
Ik koop vinyl omdat ik voor mezelf geen waarde meer zie in cd's en ik wel een tastbaar product in handen wil als ik een artiest of specifiek album goed vind. Het hangt leuk aan de muur, ik vind het beluisteren een leuke bezigheid (En dan doel ik dus voornamelijk op het opzetten en omdraaien van het plaatje:) ) en ik vind het leuk kijken in de woonkamer. That's it. Ik heb even geleden een vergelijking gedaan tussen een lp en een cd (originele dus niet gebrand oid) en ik kon het verschil nagenoeg niet horen! Daarnaast is ook wel gebleken dat je echt geld moet steken in een set wil je het uberhaupt kunnen horen!
Dus: ik vermaak me goed met vinyl, maar het is me niet om de kwaliteit te doen:)
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Oh, ik koop ook nog steeds cd's (maar dat is voornamelijk omdat ze spot goedkoop zijn nowadays). Maar idd, weinig verschil wat mij betreft. En als er verschil zou zijn is dat meestal om dat een CD uit 1987 anders gemasterd of gemixed kán zijn dan een LP uit 2016. Of andersom. Het komt maar weinig voor dat ik echt bevangen wordt door het oh-zo warme geluid van een LP (of andere prietpraat). Moet wel toegeven dat de LP's waar dit soms wél op gebeurt, vaak de duurdere in mijn collectie zijnlj_tree schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:55:
[...]
Juist!:)
Ik koop vinyl omdat ik voor mezelf geen waarde meer zie in cd's en ik wel een tastbaar product in handen wil als ik een artiest of specifiek album goed vind. Het hangt leuk aan de muur, ik vind het beluisteren een leuke bezigheid (En dan doel ik dus voornamelijk op het opzetten en omdraaien van het plaatje:) ) en ik vind het leuk kijken in de woonkamer. That's it. Ik heb even geleden een vergelijking gedaan tussen een lp en een cd (originele dus niet gebrand oid) en ik kon het verschil nagenoeg niet horen! Daarnaast is ook wel gebleken dat je echt geld moet steken in een set wil je het uberhaupt kunnen horen!
Dus: ik vermaak me goed met vinyl, maar het is me niet om de kwaliteit te doen:)
Verwijderd
Toen ik me een tijdje geleden realiseerde dat ik op een gegeven moment al enkele maanden aan een stuk 75% of meer van mijn nieuwe LP's terugstuurde omdat de kwaliteit van de persingen zo slecht was dat het gewoon niet om aan te horen was (en de prijzen vaak absurd) heb ik al mijn pre-orders gecanceld en geen LP's meer besteld. (2ehands doe ik al langer niet meer IVM overgrading op Discogs/Ebay)Verwijderd schreef op zondag 11 september 2016 @ 10:25:
@Redhawk: Mooi resultaat op die D2!
Lijkt wel of alle nieuwe (180 grams vooral) platen productiefouten hebben. Clicks, pops en vooral bijna allemaal een kromming/warp.. Persoonlijk erger ik me daar enorm aan, is een obsessie geworden. Ik betaal liever meer voor een originele, vaak platte. Ook de remastering is aan mij meestal niet besteed.
Heb bij Concerto weer een leuke originele gevonden. 5 halen 4 betalen doen ze daar in de € 5 prijsklasse. Een dunnetje uit 1979, Near Mint, en 100% keurig plat. Oh ja, klinkt belachelijk goed:
Toevallig kreeg ik van de week nog 2 platen binnen die ik vergeten was te annuleren, en ook die konden linea recta terug naar de webwinkel: Constante achtergrondherrie , gesis, gekraak, vaak harder dan de muziek zelf.
Als filmmuziek fanaat is het echt om te janken zo slecht: allerlei kleine labeltjes die meer waarde hechten aan vaak foeilelijke "custom artwork" en allerlei gekleurd vinyl , vaak in "splatter" , "swirl" of zelfs gevuld met vloeistof.
40-50 Euro per LP is inmiddels heel normaal, en dat het klinkt alsof iemand een scheut cola en een hand zand over de LP gegooid heeft lijkt niemand te interesseren.
Vreemd genoeg heb ik met het vaak verguisde MOV nog nooit problemen gehad: De kwaliteit van hun persingen is vaak nagenoeg perfect, en omdat hun soundtrack releases meestal nieuwe muziek betreft zijn er ook geen problemen met slecht gescande cover-art.
Als ik naar mijn (vrij grote) collectie vinyl kijk kan ik niet ontkennen dat ik soms spijt heb dat ik er ooit aan begonnen ben: Het medium vinyl is eigenlijk langzaam tussen mij en de muziek komen te staan met de constante ergernis van tegenvallende kwaliteit, terugsturen, eindeloos experimenteren om te proberen de steeds terugkerende problemen op te lossen en last but not least: Het geld wat ik eraan uit gegeven heb.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2016 14:12 ]
Volgens mij heb ik één of twee reissues van MOV waar ik heel tevreden over ben. Ik heb daarnaast een originele waar ik helemaal niet zo blij van word. Maar dat kan natuurlijk ook heel goed komen omdat het een 2e-handsje gaat. Je weet nooit hoe die behandeld zijn.Bestla schreef op maandag 12 september 2016 @ 06:42:
Ik mag zeggen dat ik geluk heb gehad met reissues, diegene die ik heb spelen gewoon goed. Ik ben wel erg terughoudend als ik MOV zie staan.
Ik heb juist weer negatieve signalen opgepikt over Back On Black. En dat is alleen van horen-zeggen omdat ik de moed nog niet heb gehad om een paar albums van BoB te kopen en er zelf eens kritisch naar te luisteren. Je kan je Euro maar één keer uitgeven.....
Ik heb het live album van Ozzy Osbourne (Rhandy Roads Tribute) op CD. Het is heel grappig, maar Ik weet zeker dat ik het veel vaker zou draaien als ik het op vinyl had. Op de een of andere manier hoort de muziek waar ik van houd gewoon op vinyl. De eerste CD die ik kocht en dus zelf goed beluisterde, was 'The Warning' van Queensrÿche. Daarbij kwam er maar één woord op: steriel. En je weet hoe dat gaat met 'je eerste keer': het is heel vaak bepalend in de vorming van je mening. Aan de andere kant weet ik ook heel goed dat het bij bands als Slayer, Motörhead, Death Angel, Sacred Reich en ga zo maar door, natuurlijk niet in de eerste plaats over warmte, gelaagdheid, detail en diepte in het geluid gaat (voor diegenen die deze bands helemaal niet kennen: gewoon eens luisteren en je weet direct waar ik het over heb
Naast de hele beleving van vinyl vind ik het ook gewoon heel leuk dat ik mijn TD166 zelf heb opgeknapt en afgesteld. En dat de geluidskwaliteit daarbij ook verbeterd is, maakt het alleen maar leuker. Probeer dat maar eens met een CD-speler. Ik geniet echt elke avond van mijn muziek op vinyl. En dat is toch uiteindelijk waar het over gaat, of niet soms?
Het blijft grappig met MOV. Wij zijn er als Hollanders erg kritisch op (misschien omdat het een NL bedrijf is? kan niet goed zijn ofzo?) terwijl op Steve Hoffman's music forums er elke keer redelijk positief over gesproken wordt.
Ik heb ook bepaald geen probleem met mijn MOV-platen. De (rode) Janis Joplin was een beetje viezig op kant B maar dat was zo gefixt.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
MOV, enige probleem was met een gekleurde LP van Korn, net of er zandkorrels meegeperst waren. Terug naar de winkel en andere gekregen.
Soms is het 'gezeur' over het bronmateriaal, niet alles komt van de originenele mastertapes, artwork is ook niet altijd origineel
LP's met warp oid kan ook door manier van verkopen komen lijkt me, te lang/te scheef in bakken, Bol.com pakketjes die niet netjes vlak vervoerd zijn enz.
Back to Black, ben er wat huiverig voor, bekend album wat ze uitbrengen is Nirvana Unplugged, maar volgens mij heeft iedereen issues daarmee. Heb ook Endtroducing... die tikt ook wat, maar valt minder op ivm soort muziek (samples van oude singles/lp's).
Lijkt hem vooral in GZVinyl te zitten waar ze geperst zijn, maar als ik een album met Back to Black zie laat ik hem liggen.
Heb ook een Back to Blue LP, Blue Note reissue door Back to Black en die klinkt wel gewoon goed.
Soms is het 'gezeur' over het bronmateriaal, niet alles komt van de originenele mastertapes, artwork is ook niet altijd origineel
LP's met warp oid kan ook door manier van verkopen komen lijkt me, te lang/te scheef in bakken, Bol.com pakketjes die niet netjes vlak vervoerd zijn enz.
Back to Black, ben er wat huiverig voor, bekend album wat ze uitbrengen is Nirvana Unplugged, maar volgens mij heeft iedereen issues daarmee. Heb ook Endtroducing... die tikt ook wat, maar valt minder op ivm soort muziek (samples van oude singles/lp's).
Lijkt hem vooral in GZVinyl te zitten waar ze geperst zijn, maar als ik een album met Back to Black zie laat ik hem liggen.
Heb ook een Back to Blue LP, Blue Note reissue door Back to Black en die klinkt wel gewoon goed.
Verwijderd
Ik houd mijn hart vast. Heb hem ook besteld (bij Transmission Records in de UK) en lees veel over warps en ook pops/clicks. Heb hem nog steeds niet binnen, ga ze gelijk ff mailen trouwensServor schreef op maandag 12 september 2016 @ 07:46:
Ach, mijn Twin Peaks OST re-issue van Death Waltz Records (toch een serieuze speler met een naam als het gaat om kwaliteit) kwam binnen met een onspeelbare warp op de 1e twee tracks. Plaat kan zo de kliko in. Dat is me met MOV nooit gebeurd eigenlijk. Ik heb het al vaker gezegd in deze reeks maar ik ben best een MOV fan eigenlijk.
(gelukkig sturen ze wel een nieuwe op zonder vragen of moeilijk doen)
-edit- 17.45
Alsof de duvel ermee speelt. PostNL aan de deur met de Twin Peaks OST. Klein warpje, speelt prima. Geen verdere foutjes, skips of wat dan ook. Je moet het ze nageven daar bij Death Waltz: prachtige packaging en artwork. Blij mee!
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2016 17:53 ]
Om even de (on)betaalbaarheid van de lp hobby nieuwe stijl proberen in te schatten: wat betalen jullie incl verzendkosten nou gemiddeld voor zo'n aan de deur bezorgde lp (met al dan niet warp met al dan niet opname van CD ipv master en al dan niet gescand artwork)?
Hier nog een Dual 704 voor een goede prijs, compleet met Shure V15 III:
http://link.marktplaats.nl/m1086703650
Wat voor speler, merk, model?Nightw1ng schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:18:
[...]
Een kennis heeft nog een defecte speler liggen, (serienummer 666....) Kijken of we die werkend krijgen.
Anders ga ik toch voor het vintage uiterlijk en ga ik in zee met Dr. Dual
[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 12-09-2016 21:42 ]
Het hangt er vanaf waar ik bestel. Verzendkosten lopen erg op vanuit het buitenland.Cap schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:38:
Om even de (on)betaalbaarheid van de lp hobby nieuwe stijl proberen in te schatten: wat betalen jullie incl verzendkosten nou gemiddeld voor zo'n aan de deur bezorgde lp (met al dan niet warp met al dan niet opname van CD ipv master en al dan niet gescand artwork)?
[...]
Wat voor speler, merk, model?
Ik bestel veel platen bij een Fins label en dat kost 15 euro per plaat. En dit loopt snel op met meerdere platen of boxsets. Maar de releases behoren kwalitatief tot de top van de markt dus ik vind het elke cent waard.
Ik bestel platen ook vaak bij het label of de arrtiest zelf. Dus 30 euro voor een plaat is voor mij niet vreemd.
Over gekleurd vinyl: er is gewoon geen waarneembaar verschil in kwaliteit tussen gekleurd en zwart.
Hoewel de produktie van platen door de jaren heen nauwelijks is veranderd, is het materiaal dat wel. Ik denk dat de kwaliteit van het vinyl zelf gewoon beter is geworden over het algemeen.
Fijn! De mijne is helaas onspeelbaarVerwijderd schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:29:
[...]
Ik houd mijn hart vast. Heb hem ook besteld (bij Transmission Records in de UK) en lees veel over warps en ook pops/clicks. Heb hem nog steeds niet binnen, ga ze gelijk ff mailen trouwens
-edit- 17.45
Alsof de duvel ermee speelt. PostNL aan de deur met de Twin Peaks OST. Klein warpje, speelt prima. Geen verdere foutjes, skips of wat dan ook. Je moet het ze nageven daar bij Death Waltz: prachtige packaging en artwork. Blij mee!
Ligt er aan. Soms ben ik makkelijk en bestel ik bij de grote blauwe bolle vriend, meestal de standaardplaten voor 15 - 25 euro (nieuw). Soms een speciaaltje zoals die Twin Peaks re-issue, dan ben ik zo'n 40-50 euro kwijt. En soms ga ik uit mijn dak en bestel ik via Discogs een Near Mint Japanse Pink Floyd LP van 150 euro (Cap schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:38:

En je kan het zo gek maken als je wilt. Mijn eerste liefde is hardrock en heavy metal. Op een gegeven moment heb je een leuke verzameling en kom je, zeker als het om je favo band gaat, op speciale uitgaves en bootlegs waardoor het inderdaad weer duur wordt.
Een jaar geleden ben ik gaan 'verbreden'. Zo luister ik tegenwoordig ook veel naar Bowie, J.J. Cale, War of the Worlds, Ekseption, Janis Joplin, Grand Funk Railroad, Bob Dylan, The Band en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij mijn laatste aankopen zat het album 'Smile' van Nat King Cole. Zonder ook maar enig idee te hebben van de muziek (ik kende alleen de naam) heb ik het album voor € 4,00 meegenomen. Heerlijk om zo muziek te ontdekken. Draai ik het album grijs? Absoluut niet. Maar ik heb er ook zeker geen spijt van. En voor € 4,00 kan je natuurlijk nooit van een echte miskoop spreken
Het voordeel van verbreden is dat je dan weer 'opnieuw begint' waardoor de prijzen zo rond de € 5,00 tot € 10,00 per album uit kunnen komen. Maar dan gaat het om 2e hands en om vrij gangbare albums. Voorbeelden: 'Smile' van Nat King Cole en de volledige 3LP-set 'A rare batch of little white wonder' van Bob Dylan, NM, voor € 10,00. En ja, zodra je ook hier de minder gangbare albums wilt hebben, zal je ook meer betalen. Da's logisch, toch?
Nieuwe albums koop ik ook af en toe. Het is dan wel altijd 'op zeker'. Dan gaat het om bijvoorbeeld Jimi Hendrix, Janis Joplin, Metallica (hoezo, 'op zeker'
Tenslotte: duur is wat je niet gebruikt
De postbode heeft mij ook weer even blij gemaakt:

En met kleurtjes:

Ik verwacht nu nog vijf andere LP's en 7 singles. Gemiddeld betaal ik zo'n 15 euro voor een plaat, meestal nieuw.

En met kleurtjes:

Ik verwacht nu nog vijf andere LP's en 7 singles. Gemiddeld betaal ik zo'n 15 euro voor een plaat, meestal nieuw.
[ Voor 13% gewijzigd door O88088 op 13-09-2016 15:01 ]
Tsja, geen idee. Er gaan hier weken voorbij dat er niks bijkomt, soms zelfs bijna maanden en op andere momenten zie ik de postbode een paar keer per week. Ik rook niet en drink amper en op gaat het toch
Geen idee, allemaal nog afwachten...Cap schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:38:
Wat voor speler, merk, model?
Dankjewel! Ga er donderdag naar kijken!
I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"
Verwijderd
Veel nieuwe soundtrack LP's zitten tussen de 40 en 60 euro inc thuisbezorgen, zelfs als je ze gewoon bij de NL/DE/UK webwinkels kunt bestellen....Cap schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:38:
CD masters zijn hier volgens mij niet heel vaak aan de orde, vaak worden zel wel deugdelijk geremasterd.
Gescand artwork zie ik ook zelden, Music on Vinyl wil het nog wel eens doen bij oudere releases, ik kan me herinneren dat de soundtrack van 'Crouching Tiger, Hidden Dragon" zo'n wazige opgeblazen CD cover had.
(Maar MOV LP's zijn dan ook geen 40-60 euro)
Wat ik bij de dure soundtrack LP's misschien nog wel erger vind dan gescand artwork is de "custom artwork": IPV de originele albumhoes wordt dan één of andere striptekenaar ingehuurd om iets nieuws te bedenken. Niet zelden is het resultaat amateuristisch en lachwekkend. (Taxi Driver met een bizarre onherkenbare Robert de Niro)
Heel soms pakt het wel goed uit: De Army of Darkness LP had een erg mooie hoes.
Ernstige warps zie ik ook niet zo veel, maar kraak, ruis en non-fil/stitching achtige problemen zijn schering en inslag. (beide laatste problemen veroorzaken een repetetief sis-geluid)
Vooral bij gekleurd en nog erger, transparant vinyl is dit een enorm probleem. In tegenstelling to wat sommige mensen hier stellen is mijn ervaring dat in pak hem beet 75% van de gevallen de zwarte LP een stuk stiller is dan de gekleurde versie. Het gaat dan niet om harde tikken op ploppen, maar om contactgeluid als rumble en constante kraak/ruis/sleep geluiden.
Als je alleen pop muziek luistert zul je hier weinig last van hebben, bij klassiek/ambient/filmmuziek etc met veel zachte passages maakt het een LP al snel onluisterbaar.
Een label als Death Waltz vermijd ik al lang: Daarvan heb ik meerdere nieuwe LP's op een gegeven moment letterlijk in de kliko gegooid toen ze na 3x omruilen alsnog niet om aan te horen waren.
Ik wil niet op mensen hun spreekwoordelijke parade regenen (sorry wat is de NL variant van dit gezegde ook weer?), maar na al het geld en alle moeite die verspild heb aan Death Waltz releases kan ik gerust zeggen dat het echt 1 van de slechtste labels is die ik ken. (En ook nog eens fors aan de prijs)
In andere genres die ik graag luister heb ik veel betere ervaringen: Veel ambient LP's , ook van de "grotere" namen zoals Thomas Köner waren meestal gewoon zwart, geen 180grams onzin, bijna helemaal stil en hooguit 20-22 euro per stuk.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 16:15 ]
Verwijderd
Ik koop bijna nooit nieuw, die Twin Peaks plaat heb ik uit de UK laten komen voor € 44 inclusief bezorging. Vind ik veel geld, maar voor mij is het een must have, heb ik er graag voor over. Pearl Jam - Ten dubbele heruitgave kocht ik voor € 27 bij Vinylvinyl in Den Haag. Metallica Master of Puppets (Blackened versie) voor € 23.
Shit. Maar wel fijn dat je gratis een nieuwe krijgt, dan maar ff wachten.Servor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:04:
[...]
Fijn! De mijne is helaas onspeelbaar. Moet tot eind oktober wachten voor een vervanging. Wel jammer, ik was echt supersnel met pre-orderen en krijg nu waarschijnlijk een 2e persing oid. Maar ach.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 16:37 ]
Leuk vraag, over dat nieuwe vinyl. Ik koop niet veel nieuws, maar sta wel op het punt om het nieuwe album Total depravityvan The veils en het al wat oudere Fits van White Denim te bestellen bij Dodax.
Dan iets anders, phono pre's. Ik ben uiteindelijk erg tevreden met mijn Aufio-technica AT440MLa (het goed afstellen heeft zeer geholpen, dat blijkt bij dit element best kritisch), maar blijf nieuwsgierig naar het effect van een andere afsluitcapaciteit op het geluid. Mijn Lehmann heeft deze instellingsmogelijkheid echter niet, die staat vast op 100 pF.
Ik zag dat Clearaudio de Smart phono V2 in het assortiment heeft, die bij MM de keuze uit 150 pF, 250 pF en 400 pF afsluitcapaciteit bied. Nieuwprijs is zo'n 500 euro.
Kennen jullie nog andere phono pre's die ongeveer even duur of goedkoper zijn dan deze Clearaudio die ook de mogelijkheid bieden de afsluitcapaciteit in te stellen?
Dan iets anders, phono pre's. Ik ben uiteindelijk erg tevreden met mijn Aufio-technica AT440MLa (het goed afstellen heeft zeer geholpen, dat blijkt bij dit element best kritisch), maar blijf nieuwsgierig naar het effect van een andere afsluitcapaciteit op het geluid. Mijn Lehmann heeft deze instellingsmogelijkheid echter niet, die staat vast op 100 pF.
Ik zag dat Clearaudio de Smart phono V2 in het assortiment heeft, die bij MM de keuze uit 150 pF, 250 pF en 400 pF afsluitcapaciteit bied. Nieuwprijs is zo'n 500 euro.
Kennen jullie nog andere phono pre's die ongeveer even duur of goedkoper zijn dan deze Clearaudio die ook de mogelijkheid bieden de afsluitcapaciteit in te stellen?
Een wat goedkoper alternatief is de Pro-Ject Phono Box DS, MM/MC en omschakelbaar 100/220/320 pF capaciteit plus 10/100/1000 Ohm weerstand. Kost 269 euro. Of de iets geavanceerdere DS+ versie met schermpje, relais schakelaars en duurdere componenten. In Nederland een beetje duur maar via Ebay uit Duitsland voor 299 euro ex verzenden.
PS Leuk om te lezen hoe jullie het allemaal doen met het aankopen van die nieuwe platen. Ik koop bijna nooit (meer) nieuw, ik heb me een tijdje terug nog 1 keer bezondigd aan de Beatles box omdat ik die toen voor minder dan 200 euro kon krijgen. De keer daarvoor is vijf jaar geleden toen ik in een koopbui Björk's Debut heb aangeschaft. Verder allemaal tweedehands "zooi", laatste aanwinst een hele serie albums en 12 inches van Depeche Mode voor 75 euro, erg leuk want een jeugdliefde. Ach ja, misschien kom ik ooit ook wel toe aan nieuw kopen. Maar voorlopig heb ik al zat moeite om alles te luisteren wat ik hier heb staan.
PS Leuk om te lezen hoe jullie het allemaal doen met het aankopen van die nieuwe platen. Ik koop bijna nooit (meer) nieuw, ik heb me een tijdje terug nog 1 keer bezondigd aan de Beatles box omdat ik die toen voor minder dan 200 euro kon krijgen. De keer daarvoor is vijf jaar geleden toen ik in een koopbui Björk's Debut heb aangeschaft. Verder allemaal tweedehands "zooi", laatste aanwinst een hele serie albums en 12 inches van Depeche Mode voor 75 euro, erg leuk want een jeugdliefde. Ach ja, misschien kom ik ooit ook wel toe aan nieuw kopen. Maar voorlopig heb ik al zat moeite om alles te luisteren wat ik hier heb staan.
[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 13-09-2016 21:03 ]
Ik koop zowel nieuw als tweedehands... nieuwprijs is meestal zo'n 25 tot 35 euro... tweedehands wisselt erg qua prijs, gemiddeld genomen tussen de 2 a 7 euro op vlooienmarkten, afhankelijk van de staat waarin de lp / hoes zich bevindt en wat ve verkoper ervoor vraagt... Mijn laatste vinyl aankoop: Rod Stewart greatest hits in goede staat voor 3 euro op een carboot sale in Horst (LB)...
Hé dat is een leuke tip! En bijzonder dat 'ie in Duitsland zo'n 100 euro goedkoper is. Bij Amazon.de is dat ook zo zie ik. Wat de relais schakelaars betreft, maakt hem dat wat degelijker of maar leidt het ook tot een hoorbaar verschil?Cap schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:56:
Een wat goedkoper alternatief is de Pro-Ject Phono Box DS, MM/MC en omschakelbaar 100/220/320 pF capaciteit plus 10/100/1000 Ohm weerstand. Kost 269 euro. Of de iets geavanceerdere DS+ versie met schermpje, relais schakelaars en duurdere componenten. In Nederland een beetje duur maar via Ebay uit Duitsland voor 299 euro ex verzenden.
Edit:
Ik heb jullie antwoorden niet afgewacht en heb de DS besteld. Zag namelijk dat Amazon.de een 2e hands exemplaar 'as new' verkocht via hun warehouse deals, voor 170 euro. Leek me een mooie deal, dus dat maar gedaan. Wat ik alleen niet begrijp is deze mededeling: 'Back-ordered. Due in stock September 26 - order now to reserve yours'. Een back-order bij een 2e hands product:? Misschien moet de klant 'm nog terugsturen? Maar dan doen ze normaliter een kwaliteitsinspectie en beschrijven ze heel minutieus alle krasjes enzo die op het apparaat zitten. Hoe dan ook, ben er blij mee!
[ Voor 36% gewijzigd door musicfreak op 14-09-2016 20:52 ]
Vergeten hier te melden dat het verspringen van de selectie van onze jukebox opgelost is.
Dit is de reserve die ik binnen kreeg, en hiervan heb ik de veer gebruikt om erbij te zetten in de jukebox.
Die veer zorgt er voor dat de grote trommel met plaatjes stil komt te staan op de juiste plek. Alleen het veertje was te slap geworden. Om er zeker van te zijn dat ik niet al het werk overnieuw moet doen als blijkt dat ook het 2e veertje slap is, zitten ze er alletwee op. En het werkt prima.
Dit is de reserve die ik binnen kreeg, en hiervan heb ik de veer gebruikt om erbij te zetten in de jukebox.
Die veer zorgt er voor dat de grote trommel met plaatjes stil komt te staan op de juiste plek. Alleen het veertje was te slap geworden. Om er zeker van te zijn dat ik niet al het werk overnieuw moet doen als blijkt dat ook het 2e veertje slap is, zitten ze er alletwee op. En het werkt prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 14-09-2016 08:07 ]
Kijk eens aan! Mooi dat je nog aan die reserve unit kon komen.
Inmiddels misschien meer mensen zelfs geluisterd?Servor schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:00:
Iemand al de nieuwe Pink Floyd re-issues gehoord toevallig?
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Nee, maar ik heb hier bijna alle originele uitgaves.
Mn Meddle knettert iets ... na al die jaren mag dat wel.. Reissues van latere albums waren goed, als die van de eerdere albums dezelfde kwaliteit hebben is er niks mis mee.
Had hier de re release van The Wall liggen maar dat komt doordat VinylVinyl mijn bestelling met die van iemand anders heeft verwisseld.
Er zit nu iemand in Hoofddorp met een brush, naaldreiniger en een lading antistatische hoezen ipv een Pink Floyd LP. Album gaat morgen weer naar Den Haag.
Er zit nu iemand in Hoofddorp met een brush, naaldreiniger en een lading antistatische hoezen ipv een Pink Floyd LP. Album gaat morgen weer naar Den Haag.
"Better ask questions before you shoot"
Ik lees hier en daar dat de re-release van 2016 van The Wall, not beter is dan de (goede) 2012 re-release. Warmer en opener hoor ik vooral. Ik heb een nogal brak exemplaar van 2012 liggen en was aan het overwegen een originele Duitse of Engelse press (1979) te kopen, maar die 2016 re-release intrigeert me wel. Zeker omdat die maar €30 is voor een dubbel LP en de originele LPs toch wel een stukje duurder zijn.KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:48:
Mn Meddle knettert iets ... na al die jaren mag dat wel.. Reissues van latere albums waren goed, als die van de eerdere albums dezelfde kwaliteit hebben is er niks mis mee.
Ik ben bezig met de verkoop van een MP-200 element van Nagaoka op Marktplaats. Ik kreeg van iemand een reactie om deze met bijbetaling om te ruilen voor een Van den Hul MC 10 element, 2 jaar geleden gefurbished (ik vermoed geretipped) voor VdH.
Ik had geen interesse in een nieuw MC avontuur, aangezien ik voor nu tevreden ben met mijn Audio-technica 440MLa dus dat meldde ik aan hem. Hij was echter verbaasd dat ik de AT prefereerde boven de Nagaoka. Zijn suggestie is dat dit te maken heeft met de afsluitcapaciteit die volgens hem voor de Nagaoka boven de 150 pF moet liggen. Kan dat kloppen? Zijn er sites waar je dit terug kan zoeken? Vinylengine meldt het niet zie ik.
Wel wat bizar dat ik juist nu met die afsluitcapaciteit bezig ben zoals ik hier eergisteren schreef.
Ik had het idee dat je hiermee het geluid een beetje kan tunen, maar dat het niet leidt tot hele drastische veranderingen. Zoals hij het nu stelt komt het element pas boven een bepaalde waarde tot leven...
Ik had geen interesse in een nieuw MC avontuur, aangezien ik voor nu tevreden ben met mijn Audio-technica 440MLa dus dat meldde ik aan hem. Hij was echter verbaasd dat ik de AT prefereerde boven de Nagaoka. Zijn suggestie is dat dit te maken heeft met de afsluitcapaciteit die volgens hem voor de Nagaoka boven de 150 pF moet liggen. Kan dat kloppen? Zijn er sites waar je dit terug kan zoeken? Vinylengine meldt het niet zie ik.
Wel wat bizar dat ik juist nu met die afsluitcapaciteit bezig ben zoals ik hier eergisteren schreef.
Ik had het idee dat je hiermee het geluid een beetje kan tunen, maar dat het niet leidt tot hele drastische veranderingen. Zoals hij het nu stelt komt het element pas boven een bepaalde waarde tot leven...
[ Voor 11% gewijzigd door musicfreak op 15-09-2016 06:12 ]
Verwijderd
De Nagaoka's en Audio Technica's zijn eigenlijk elkaars tegenpolen wat dat betreft: De Nagaoka's zien het liefst een hoge afsluitcapaciteit, de Audio Technica's zien juist liever een (eigenlijk onrealistisch) lage afsluitcapaciteit , met de neiging om de hoge tonen flink te benadrukken als hier niet aan wordt voldaan.musicfreak schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:46:
Ik ben bezig met de verkoop van een MP-200 element van Nagaoka op Marktplaats. Ik kreeg van iemand een reactie om deze met bijbetaling om te ruilen voor een Van den Hul MC 10 element, 2 jaar geleden gefurbished (ik vermoed geretipped) voor VdH.
Ik vind de Audio Technica elementen eigenlijk onbruikbaar in veel standaard situaties met ongemodificeerde phonotrap: Met de aansluitkabel alleen zit je vaak al aan de maximaal aanbevolen capaciteit, met een extreem fel/helder geluid als resultaat.
De Nagaoka's zijn wat dat betreft veel makkelijker: kom je niet aan de aanbevolen capaciteit dan kun je gewoon een verlengstuk tussen je aansluitkabel doen.
Ik vermoed toch eerder dat om de een of andere reden, in jouw setup, de MP-200 minder jouw smaak is dan de AT-440ML.
Je kan de MP200 vast wat "frisser" laten klinken door meer capaciteit toe te voegen. Maar het lijkt me sterk dat je niet al lang aan de gewenste 150 pF zit, of zelfs hoger. Welke phono pre heb je? En welke kabels zitten er aan je platenspeler?
De doorsnee phono pre heeft al snel meer dan 100 pF, soms wel 200 pF of meer capaciteit. Neem bijvoorbeeld een Pro-Ject Phono Box: ingangscapaciteit 120 pF. En vergeet niet, daar moet je dan de kabel nog bij optellen! Reken gemiddeld rustig nog 75 a 125 pF voor de kabel en je snapt dat je hoog zat zit. Meestal al te hoog zelfs.
Ik betwijfel echter of dit werkelijk de frequentiekarakteristiek zal verbeteren en of je dan niet gewoon bezig gaat je resonantiepiek flinkt te versterken. Hieronder wat uitleg hierover. Als je het mooier vindt klinken bij hogere capaciteit is dat natuurlijk prima, maar een betere oplossing is in mijn ogen de capaciteit rond of onder de 200 pF te laten en een en ander te corrigeren met toonregeling, eventueel andere speakers en veranderen van de akoestiek van de kamer / plaatsing van je speakers (heeft ook grote invloed op de frequentiekarakteristiek).
Verhaaltje afsluitcapaciteit:
Afsluitcapaciteit kan zeker uitmaken, meer vrijwel altijd is het probleem dat deze te hoog is en niet te laag.
Waarom?
De reden waarom een te lage capaciteit niet vaak een probleem vormt is tweeledig:
- In praktijk heeft de doorsnee phono pre + bekabeling al snel (meer dan) genoeg capaciteit om het gros van de elementen "tevreden" te stellen, het is al snel 150 tot 200 pF voor de phono pre en 100 pF voor de kabel, samen ruim meer dan 200 pF. Zat dus voor vrijwel elk element.
- Als je al een bijzondere phono pre hebt met een zeer lage ingangscapaciteit én een hele speciale kabel met hele lage capaciteit én een element dat een wat hogere capaciteit verlangt, dan nog is het effect zodanig dat een wat teveel wordt valt dan goed te corrigeren met de toonregeling. Terwijl het omgekeerde, een sterke, scherpe resonantiepiek als gevolg van te hoge capaciteit veel minder gemakkelijk te corrigeren is, tenzij je een hele mooie parametrische toonregeling hebt.
Je kan de MP200 vast wat "frisser" laten klinken door meer capaciteit toe te voegen. Maar het lijkt me sterk dat je niet al lang aan de gewenste 150 pF zit, of zelfs hoger. Welke phono pre heb je? En welke kabels zitten er aan je platenspeler?
De doorsnee phono pre heeft al snel meer dan 100 pF, soms wel 200 pF of meer capaciteit. Neem bijvoorbeeld een Pro-Ject Phono Box: ingangscapaciteit 120 pF. En vergeet niet, daar moet je dan de kabel nog bij optellen! Reken gemiddeld rustig nog 75 a 125 pF voor de kabel en je snapt dat je hoog zat zit. Meestal al te hoog zelfs.
Ik betwijfel echter of dit werkelijk de frequentiekarakteristiek zal verbeteren en of je dan niet gewoon bezig gaat je resonantiepiek flinkt te versterken. Hieronder wat uitleg hierover. Als je het mooier vindt klinken bij hogere capaciteit is dat natuurlijk prima, maar een betere oplossing is in mijn ogen de capaciteit rond of onder de 200 pF te laten en een en ander te corrigeren met toonregeling, eventueel andere speakers en veranderen van de akoestiek van de kamer / plaatsing van je speakers (heeft ook grote invloed op de frequentiekarakteristiek).
Verhaaltje afsluitcapaciteit:
Afsluitcapaciteit kan zeker uitmaken, meer vrijwel altijd is het probleem dat deze te hoog is en niet te laag.
Waarom?
- (Te) hoge capaciteit veroorzaakt 2 dingen: de hoogfrequente resonantiepiek, die zich grofweg bevindt ergens tussen de 12 en 22 kHz, wordt hoger (dus hoorbaarder) en verschuift naar lagere frequentie (wat in praktijk betekent: hoorbaarder), gevolgd door een scherpe daling boven de piek. Wat geluid betreft betekent dit een sterke piek ergens rond 14 kHz gevolgd door een snelle daling onder het gewenste 0 niveau. Dus teveel van het middenhoog en je mist het hoogste hoog volledig.
- (Te) lage capaciteit veroorzaakt het tegenovergestelde: de resonantiepiek vlakt af en verschuift naar hogere frequentie, gevolgd door een flauwe daling boven de piek. Je mist dus wat hoog maar de frequentiekarakteristiek is toch evenwichtiger

De reden waarom een te lage capaciteit niet vaak een probleem vormt is tweeledig:
- In praktijk heeft de doorsnee phono pre + bekabeling al snel (meer dan) genoeg capaciteit om het gros van de elementen "tevreden" te stellen, het is al snel 150 tot 200 pF voor de phono pre en 100 pF voor de kabel, samen ruim meer dan 200 pF. Zat dus voor vrijwel elk element.
- Als je al een bijzondere phono pre hebt met een zeer lage ingangscapaciteit én een hele speciale kabel met hele lage capaciteit én een element dat een wat hogere capaciteit verlangt, dan nog is het effect zodanig dat een wat teveel wordt valt dan goed te corrigeren met de toonregeling. Terwijl het omgekeerde, een sterke, scherpe resonantiepiek als gevolg van te hoge capaciteit veel minder gemakkelijk te corrigeren is, tenzij je een hele mooie parametrische toonregeling hebt.
M'n langverwachte pre-order is vandaag ook onverwacht bezorgd
De re-issue van Hospitals, ter ere van het tienjarig jubileum van de band.

De hoes is met de hand gedrukt door de zanger, en dat is bewust niet heel netjes gedaan.

1 van de 200 in deze kleur. Andere opties waren wit of rood.

Gekocht met deze picture disk in een bundel, zo scheelde het maar een paar euro t.o.v. van alleen het album. Het was ook een van de leukste pakketten want ze hebben er een berg stickers bijgedaan en er zit zelfs een flexi single bij op een kartonnen kaartje. Het viel me mee dat m'n platenspeler automatisch de goede instelling koos, het speelt als een singletje.
Nu staat er een andere plaat op, en ik merk dat ze de A en B kant verwisseld hebben
. Waarschijnlijk zijn gewoon de labels omgedraaid, maar toch
Bij nader inzien blijkt het een raar verhaal te zijn. Aan beide kanten staan zowel een 1 als een 2, dus het is niet duidelijk welke kant welke is, zonder te kijken naar de graveringen.
De re-issue van Hospitals, ter ere van het tienjarig jubileum van de band.

De hoes is met de hand gedrukt door de zanger, en dat is bewust niet heel netjes gedaan.

1 van de 200 in deze kleur. Andere opties waren wit of rood.

Gekocht met deze picture disk in een bundel, zo scheelde het maar een paar euro t.o.v. van alleen het album. Het was ook een van de leukste pakketten want ze hebben er een berg stickers bijgedaan en er zit zelfs een flexi single bij op een kartonnen kaartje. Het viel me mee dat m'n platenspeler automatisch de goede instelling koos, het speelt als een singletje.
Nu staat er een andere plaat op, en ik merk dat ze de A en B kant verwisseld hebben

[ Voor 6% gewijzigd door O88088 op 15-09-2016 16:00 ]
Pain_Bubbles en Cap, dank voor jullie reacties. Ben er blij mee!
De Audio-technica vond ik het eerst overheersend in het hoog, totdat ik het element wat beter monteerde. Nu vind ik 'm nog wel fel in het hoog, maar niet meer te fel. Ben wel benieuwd hoe 'ie klinkt als ik hem aansluit om een phono pre met een instelling onder de 100 pF.
De kabels aan mijn platenspeler is de standaard aan de Denon vastgemaakte kabel, van maximaal een meter lang
Het enige wat ik nog zou kunnen proberen is het beluisteren van de Nagaoka op mijn buizenversterker, deze is onlangs van nieuwe buizen voorzien. Wellicht is deze een mooie match met de Nagaoka, je weet het niet...
Dank voor de technische achtergrondinfo!
Ok, dus de capaciteit neemt niet alleen toe door wat aan te passen op zo'n phono pré maar ook door de kabel te verlengen. Goed om te weten.Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:08:
De Nagaoka's en Audio Technica's zijn eigenlijk elkaars tegenpolen wat dat betreft: De Nagaoka's zien het liefst een hoge afsluitcapaciteit, de Audio Technica's zien juist liever een (eigenlijk onrealistisch) lage afsluitcapaciteit , met de neiging om de hoge tonen flink te benadrukken als hier niet aan wordt voldaan.
Ik vind de Audio Technica elementen eigenlijk onbruikbaar in veel standaard situaties met ongemodificeerde phonotrap: Met de aansluitkabel alleen zit je vaak al aan de maximaal aanbevolen capaciteit, met een extreem fel/helder geluid als resultaat.
De Nagaoka's zijn wat dat betreft veel makkelijker: kom je niet aan de aanbevolen capaciteit dan kun je gewoon een verlengstuk tussen je aansluitkabel doen.
De Audio-technica vond ik het eerst overheersend in het hoog, totdat ik het element wat beter monteerde. Nu vind ik 'm nog wel fel in het hoog, maar niet meer te fel. Ben wel benieuwd hoe 'ie klinkt als ik hem aansluit om een phono pre met een instelling onder de 100 pF.
Kijk, dat stelt me wat gerust. Het karakter van de Nagaoka sprak me met mijn phono pre (Lehmann Black cube SE, 100 pF) minder aan. De AT had wat meer groove en sprakeling. Anders gezegd: de Nagaokoa zat vooral mooi te wezen (was wel on der de indruk van de soepelheid), de AT had swing (zin om mee te dansen).Cap schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:23:
Ik vermoed toch eerder dat om de een of andere reden, in jouw setup, de MP-200 minder jouw smaak is dan de AT-440ML.Je kan de MP200 vast wat "frisser" laten klinken door meer capaciteit toe te voegen. Maar het lijkt me sterk dat je niet al lang aan de gewenste 150 pF zit, of zelfs hoger. Welke kabels zitten er aan je platenspeler?
De kabels aan mijn platenspeler is de standaard aan de Denon vastgemaakte kabel, van maximaal een meter lang
Dan zou ik op 100 + 100 is 200 pF komen. Dan heb ik de Nagaoka al goed kunnen beoordelen. Er zijn ook mensen die dit element met 300 pF spelen, hangt ook van de set af. Hoe dan ook, het karakter zal niet veel verschillen. Zeker niet als je met de toonregeling ook wat correcties kan uitvoeren.Reken gemiddeld rustig nog 75 a 125 pF voor de kabel en je snapt dat je hoog zat zit. Meestal al te hoog zelfs.
Het enige wat ik nog zou kunnen proberen is het beluisteren van de Nagaoka op mijn buizenversterker, deze is onlangs van nieuwe buizen voorzien. Wellicht is deze een mooie match met de Nagaoka, je weet het niet...
Dank voor de technische achtergrondinfo!
[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 15-09-2016 20:13 ]
Je komt met de 100pF van de Lehmann inderdaad inclusief de kabels op 175 a 225 pF uit, daar lijkt me weinig mis mee icm de Nagaoka. Maar je kan proberen 50 of 100pF toe te voegen... je weet nooit. De AT440ML is van huis uit sowieso een nogal dynamische, frisse jongen. Dat wil niet zeggen beter. Maar het kan meer je smaak zijn dan de Nagaoka in je huidige setup. Dat kan inderdaad weer veranderen als je er andere apparatuur omheen hangt.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 15-09-2016 22:04 ]
Verwijderd
Hier een link naar wat metingen van de Nagaoka MP-11:
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nagaoka_mp11_e.html
Die nagaoka elementen gedragen zich nogal atypisch, 500-600pF geeft een aanzienlijk vlakker frequentieverloop, maar je levert wel wat in op het hoogste hoog.
Dat van die verlengkabel tussen platenspeler en voorversterker heb ik ooit gelezen, ik heb het zelf nooit gebruikt. (Ik heb zelf alleen een oudere Nagaoka die deze "afwijking" niet heeft) Het is kennelijk een vrij eenvoudige manier om zonder aan je phono pre te solderen toch een aanzienlijk hogere capaciteit te komen. (En zie je dus eigenlijk alleen bij Nagaoka gebruikers, omdat vrijwel alle andere moderne MM elementen het beter doen met een veel lagere capaciteit)
Het is lastig meten wat je nu precies doet, volgens mij doen de meeste multimeters dit niet, maar kabels zijn zo goedkoop (En komen vaak vroeg of laat toch wel van pas) dat je best wat verschillende lengtes kan aanschaffen om gewoon wat te proberen. Tot een meter of 3 extra zou geen enkel probleem moeten zijn zolang hij goed afgeschermd is en je de kabel kunt wegwerken zonder hem op te rollen of langs adapters etc. te leggen.
Tot slot is het wellicht ook het vermelden waard dat de naaldpunt van de Nagaoka's vrij "primitief" is, een vrij forse eliptische naald. (Alleen de allerduurste heeft een line-contact)
Nu ben ik zelf een fan van conische naalden en heb ook geen probleem met een "lompe" eliptische, maar het valt niet te ontkennen dat de Audio Technica Line contact naalden het beter doen in de hoge tonen, vooral aan het eind van de plaatkant. Daar is niets aan te doen met een metertje extra kabel
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nagaoka_mp11_e.html
Die nagaoka elementen gedragen zich nogal atypisch, 500-600pF geeft een aanzienlijk vlakker frequentieverloop, maar je levert wel wat in op het hoogste hoog.
Dat van die verlengkabel tussen platenspeler en voorversterker heb ik ooit gelezen, ik heb het zelf nooit gebruikt. (Ik heb zelf alleen een oudere Nagaoka die deze "afwijking" niet heeft) Het is kennelijk een vrij eenvoudige manier om zonder aan je phono pre te solderen toch een aanzienlijk hogere capaciteit te komen. (En zie je dus eigenlijk alleen bij Nagaoka gebruikers, omdat vrijwel alle andere moderne MM elementen het beter doen met een veel lagere capaciteit)
Het is lastig meten wat je nu precies doet, volgens mij doen de meeste multimeters dit niet, maar kabels zijn zo goedkoop (En komen vaak vroeg of laat toch wel van pas) dat je best wat verschillende lengtes kan aanschaffen om gewoon wat te proberen. Tot een meter of 3 extra zou geen enkel probleem moeten zijn zolang hij goed afgeschermd is en je de kabel kunt wegwerken zonder hem op te rollen of langs adapters etc. te leggen.
Tot slot is het wellicht ook het vermelden waard dat de naaldpunt van de Nagaoka's vrij "primitief" is, een vrij forse eliptische naald. (Alleen de allerduurste heeft een line-contact)
Nu ben ik zelf een fan van conische naalden en heb ook geen probleem met een "lompe" eliptische, maar het valt niet te ontkennen dat de Audio Technica Line contact naalden het beter doen in de hoge tonen, vooral aan het eind van de plaatkant. Daar is niets aan te doen met een metertje extra kabel
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2016 09:50 ]
500-600pF is inderdaad heel fors, dan kan je wel proberen wat capaciteit toe te voegen, een kleine keramische condensator kost hoogstens een duppie. Ik zou condensatoren die dan parallel solderen aan de signaal en massa van de plug, dwz aan de binnenkant van de bestaande als die opengeschroefd kan en anders met een tussenplugje, en dus proberen losse snoeren te vermijden.
Meten is inderdaad lastig, er zijn goedkope multimeters van een euro of 50 met zogenaamd capaciteitsmeting, maar die meten juist die capaciteit niet goed dus daar heb je echt niks aan (ze zijn verder prima voor voltage of weerstandsmeting). Een Fluke met capaciteitsmeting doet wel wat ie moet doen, maar daar betaal je ook voor.
Meten is inderdaad lastig, er zijn goedkope multimeters van een euro of 50 met zogenaamd capaciteitsmeting, maar die meten juist die capaciteit niet goed dus daar heb je echt niks aan (ze zijn verder prima voor voltage of weerstandsmeting). Een Fluke met capaciteitsmeting doet wel wat ie moet doen, maar daar betaal je ook voor.
Altijd een leuke verrassing als je gewoon zwart verwacht…

Ik heb de originele. De hoes is niet zo mooi (daarom was hij vast iets goedkoper dan normaal), zit op de rand een koffievlek op. De LP's zijn in uitmuntende staat. Stiekem vind ik het ook veel leuker om de originele uitgaven te vinden, in plaats van de nieuwe persingen.chromium schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:29:
[...]
Ik lees hier en daar dat de re-release van 2016 van The Wall, not beter is dan de (goede) 2012 re-release. Warmer en opener hoor ik vooral. Ik heb een nogal brak exemplaar van 2012 liggen en was aan het overwegen een originele Duitse of Engelse press (1979) te kopen, maar die 2016 re-release intrigeert me wel. Zeker omdat die maar €30 is voor een dubbel LP en de originele LPs toch wel een stukje duurder zijn.
Uiteraard is dat leuk, zoals met alles, de originele is de echte. 
Maar ik kan me voorstellen dat iemand er eentje wilt hebben die nieuw is en 100% zeker zonder krasjes. Dan is nieuw natuurlijk de aangewezen keuze.
Maar ik kan me voorstellen dat iemand er eentje wilt hebben die nieuw is en 100% zeker zonder krasjes. Dan is nieuw natuurlijk de aangewezen keuze.
Ik heb uiteindelijk maar besloten dat ik niet opnieuw ga testen. Voornamelijk omdat dat testen toch weer een poos in beslag neemt, als je verschillende LP's / nummers beluisterd. Complicerende factor was verder nog dat ik momenteel maar 1 headshell heb die op m'n Denon speler past. Ik zou de Nagaoka en AT dus een aantal keren moeten demonteren, monteren en uitlijnen. En ondertussen onthouden hoe e.e.a. klonk. Dat is best een uitdaging.Cap schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:02:
Je komt met de 100pF van de Lehmann inderdaad inclusief de kabels op 175 a 225 pF uit, daar lijkt me weinig mis mee icm de Nagaoka. Maar je kan proberen 50 of 100pF toe te voegen... je weet nooit.
Het maffe is dat de namaak headshell van Thakker niet past op mijn Denon, diie gaat dus terug. De originele die ik dankzij een tip van Cap op Ebay heb gekocht ligt nu bij een kennis in Duitsland. Verzending naar Nederland was geen optie voor de verkoper.
Geldt dit ook voor de goedkopere Nagaoka elementen, zoals de MP-100 en MP-110?Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:02:
Dat was mij ook opgevallen. Bij sommige LP's vond ik het geluid aan het eind van de plaat met de Nagaoka echt wat tegenvallen. Je hoorde best wat vervorming.Tot slot is het wellicht ook het vermelden waard dat de naaldpunt van de Nagaoka's vrij "primitief" is, een vrij forse eliptische naald. (Alleen de allerduurste heeft een line-contact)
[ Voor 17% gewijzigd door musicfreak op 17-09-2016 07:41 ]
Verwijderd
@musicfreak:
Het element uit mijn link is de Nagaoka MP11, volgens mij de voorloper van de MP110.
Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar heb er veel over gelezen toen ik een tijd geleden de aanschaf van een Nagaoka element overwoog. Voor zover ik me kan herinneren hebben ze allemaal baat bij een hogere capaciteit.
Het element uit mijn link is de Nagaoka MP11, volgens mij de voorloper van de MP110.
Ik heb er zelf weinig ervaring mee, maar heb er veel over gelezen toen ik een tijd geleden de aanschaf van een Nagaoka element overwoog. Voor zover ik me kan herinneren hebben ze allemaal baat bij een hogere capaciteit.
Origineel is idd het mooiste, maar ik ga niet over de 100€ voor een lp betalen. Ik heb No Line On The Horizon van U2 kunnen kopen voor €15,= alleen omdat er geen hoes bij zat. Met hoes betaal je over de €100,=. Het gaat mij toch om de muziek. Verder heb ik voor 25€ How to Dismantle an Atomic Bomb van U2 kunnen kopen, dat was echter een onofficiële uitgave, maar wel op geel vinyl met 16 pag boekwerk enz. Dan ga ik er geen €150 voor betalen.Cap schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:34:
Uiteraard is dat leuk, zoals met alles, de originele is de echte.
Ah, balen. Dan blijkt dat stukje op het canuck forum toch wel waar te zijn: het lijkt ADC, maar het is geen ADC.musicfreak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 07:32:
[...]
Het maffe is dat de namaak headshell van Thakker niet past op mijn Denon, diie gaat dus terug. De originele die ik dankzij een tip van Cap op Ebay heb gekocht ligt nu bij een kennis in Duitsland. Verzending naar Nederland was geen optie voor de verkoper.

Cap schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 10:18:
[...]
Aan de foto's te zien lijkt het mij ook dat die ADC mount overeenkomt maar wat mij doet twijfelen is dat hier iets anders wordt beweerd:
http://www.canuckaudiomar...topic.php?t=39636#p614591
The Denon headshells are not universal (ADC type) but rather quite proprietary with different models having different attachment methods (the set screws being either on the headshell or on a collar on the tonearm). AFAIK, you can only get the original spec headshell through the Denon parts department using the specific part number I referred to.
Als ik her en der een beetje rondlees dan kom ik geen algemene consensus tegen dat de Nagaoka's een dikke 500 pF of meer nodig zouden hebben ofzo. In de VE cartidge database kom ik bij de verschillende Nagaoka's alleen maar 100 pF recommended loading capacitance tegen, minstens zo laag als de AT's dus. Maar waar die gegevens vandaan komen...? Dikke korrel zout dus. Bij Thakker staat voor de MP-100 150 tot 200 pF aanbevolen. Bron onbekend. En op een forum is er iemand die het met een MP-200 geprobeerd heeft tussen 50 en 220 pF, en die kwam zelf op 150 pF uit:musicfreak schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 07:32:
Geldt dit ook voor de goedkopere Nagaoka elementen, zoals de MP-100 en MP-110?
http://www.lencoheaven.ne...20251.msg281874#msg281874
En hier iemand anders die het prima vindt ergens tussen de 200 en 400 pF:
http://www.vinylengine.co...&t=72159&start=15#p683606
En dan heb je dus dat ene TNT artikel waarbij in het geval van dat individu de meting heel hoog uitkwam, 500 a 600 pF.
Bij Nagaoka zelf kom je ook weinig verder: een site met producten en specificaties hebben ze traditiegetrouw niet (http://www.nagaoka.co.jp/product/index_e.html#01, ik bedoel maar: het blijft wat dat betreft een lekker vaag merk
Dus: 100 pF, 150 pF, 200 pF, 250 pF, 400 pF, 620 pF. Met andere woorden de waarden zijn - meer regel dan uitzondering in de wereld van elementen en naalden - "all over the place".

Het enige dat bij mij dan helpt is: zelf uitproberen. En dat kan je straks doen met je nieuwe phono pre met schakelbare capaciteit. Het zou wellicht leuk zijn ivm die aankoop als het switchen een enorm verschil maakt, maar het kan ook best zijn dat het je erg tegenvalt. We gaan het zien.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 17-09-2016 12:47 ]
Afgelopen nacht wat samples van gehoord, deed me gelijk denken aan mijn jeugd tijd.
Klinkt wel lekker hóór... Mooi verjaardagscadeau.
Voor in de TS:
Jottem Record Shop Roermond - https://www.facebook.com/jottemrecordshop/
Opent begin oktober zijn deuren, ik ben benieuwd wat ze aan voorraad hebben/krijgen.
Jottem Record Shop Roermond - https://www.facebook.com/jottemrecordshop/
Opent begin oktober zijn deuren, ik ben benieuwd wat ze aan voorraad hebben/krijgen.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Ik kreeg ook al het idee dat er geen consensus bestaat over deze waarden, het lijkt ook een kwestie van smaak, en het zal ook vast afhankelijk zijn van je set?Cap schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:42:
[...]
Dus: 100 pF, 150 pF, 200 pF, 250 pF, 400 pF, 620 pF. Met andere woorden de waarden zijn - meer regel dan uitzondering in de wereld van elementen en naalden - "all over the place".Een beetje helfde verhaal dus als naalddruk, statische compliantie, dynamische compliantie, VTA, SRA, etc.
Precies! Ben benieuwd wat dat gaat opleveren. Ik zal het zeker laten weten hier.Het enige dat bij mij dan helpt is: zelf uitproberen. En dat kan je straks doen met je nieuwe phono pre met schakelbare capaciteit. Het zou wellicht leuk zijn ivm die aankoop als het switchen een enorm verschil maakt, maar het kan ook best zijn dat het je erg tegenvalt. We gaan het zien.
Voor de liefhebbers / verzamelaars / veteranen / beginners / dus gewoon iedereen:
Vandaag op het Munsterplein in Roermond: Vinyl en cd markt.
Vandaag op het Munsterplein in Roermond: Vinyl en cd markt.
Verwijderd
Helemaal vergeten te vermelden, ben ook helaas niet zo actief meer hier de laatste tijd.
Maar ik heb in het recente verleden een aantal keer bij www.jpc.de LP's besteld.
Daar hebben ze een mooie ruime collectie, goede prijzen en vaak mooie aanbiedingen.
Ook zijn de verzendkosten naar Nederland maar €2,99 en had ik de platen telkens in 4-5 dagen in huis (uiteraard indien op voorraad)
Dus voor de mensen die nog een goedkoop adresje zoeken voor nieuwe lp's echt een aanrader!
Maar ik heb in het recente verleden een aantal keer bij www.jpc.de LP's besteld.
Daar hebben ze een mooie ruime collectie, goede prijzen en vaak mooie aanbiedingen.
Ook zijn de verzendkosten naar Nederland maar €2,99 en had ik de platen telkens in 4-5 dagen in huis (uiteraard indien op voorraad)
Dus voor de mensen die nog een goedkoop adresje zoeken voor nieuwe lp's echt een aanrader!
Toevallig heb ik pas ook bij http://jpc.de besteld, ze hadden een relatief lastig te vinden plaat voor een scherpe prijs. De levertijd zou 1 tot 2 weken zijn, dus ik ben reuze benieuwd. Verder ben ik fan van http://dodax.nl, die zijn ook niet duur en ze hebben gratis verzending zonder ondergrens.
Kijk, dat soort tips zijn leuk om te delen! Als moet ik zeggen dat in een snelle vergelijk Dodax goedkoper was met een paar titels. Wel grappig dat ze zo trots aangeven 'Yes, we deliver to Netherlands' Zouden ze dat op basis van IP adres doen?Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:49:
Via jpc.de heb ik ook een leuk Duitstalig Vinyl blad ontdekt, Mint! Ze hebben zelfs een themanummer over vinyl en hifi in de DDR gemaakt. En laat de DDR toch altijd mijn interesse gehad hebben... Die ga ik dus zeker bestellen.
Iets heel anders, voor mijn zus en zwager zoek ik een eenvoudige phono pre. Ik lees hier regelmatig over de Dynavix Dynavox/TCC TC-750 en Behringer PP 400. Zijn beiden even goed of zit er nog verschil tussen. Welke raden jullie in deze prijsklasse aan?
Voor niet-audiofielen maakt 't imo niet zo heel veel uit.musicfreak schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:11:
[...]
Iets heel anders, voor mijn zus en zwager zoek ik een eenvoudige phono pre. Ik lees hier regelmatig over de Dynavix Dynavox/TCC TC-750 en Behringer PP 400. Zijn beiden even goed of zit er nog verschil tussen. Welke raden jullie in deze prijsklasse aan?
Nieuwe aanwinst:

Dual 1246 met DN241 naald in werkelijke nieuwstaat. Met originele boekjes en al.
Voorversterker komt morgen binnen. Dat is een ART DJPRE II geworden, niet heel speciaal maar voor nu meer dan voldoende om de eerste stappen in de wereld van vinyl te zetten.

Dual 1246 met DN241 naald in werkelijke nieuwstaat. Met originele boekjes en al.
Voorversterker komt morgen binnen. Dat is een ART DJPRE II geworden, niet heel speciaal maar voor nu meer dan voldoende om de eerste stappen in de wereld van vinyl te zetten.
En als je wel een beetje audiofiel bent maar niet meer geld wil/kan uitgeven? Of blijft het dan lood om oud ijzer?CyBeR schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:32:
Voor niet-audiofielen maakt 't imo niet zo heel veel uit.
Edit: de ART djpre II bied een 100 of 200 pF schakelaar zie ik nu, plus een gain knop. Hmmm dat is misschien toch nog aantrekkelijker, maar wel bijna het dubbele qua prijs dus toch maar niet waarschijnlijk.
[ Voor 27% gewijzigd door musicfreak op 19-09-2016 23:17 ]
TC-750 = meeste bang for the buck.musicfreak schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:11:
[...]
TCC TC-750 en Behringer PP 400. Zijn beiden even goed of zit er nog verschil tussen. Welke raden jullie in deze prijsklasse aan?
http://www.vinylengine.co....php?f=19&t=82924#p682487
Ga ik zeker eens een keer uitproberen.Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:49:
Helemaal vergeten te vermelden, ben ook helaas niet zo actief meer hier de laatste tijd.
De laatste tijd bestel ik steeds vaker bij Amazon.de. Meestal de laagste prijs die ik kan vinden, en boven de 29 euro gratis verzending naar Nederland. Daarnaast hebben ze tegenwoordig ook een (hele redelijke) Nederlandse vertaling op hun website en ook een Nederlandse klantenservice.
Bijvoorbeeld de nieuwe reissue van Pink Floyd's "The Wall" ("Adviesprijs" 37,50 in de Pink Floyd webshop) deze week besteld voor 29,99 incl. verzending:
https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Heb zelf al sinds jaar en dag een Dual 704 en ben hier ontzettend tevreden over. Volgens mij ga je nog heel veelplezier aan je aankoop beleven. Is het beestje trouwens helemaal nagekeken, opgeknapt en afgesteld? Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.max schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:34:
Nieuwe aanwinst:
Veel plezier en keep us posted
Is inderdaad net helemaal uit elkaar geweest en gereviseerd door de verkoper. Hij had een schuur/werkplaats vol met tafels staan waaraan gewerkt werd.
Toffe gast, leuk mee staan praten, veel kennis en passie. Zal waarschijnlijk wel een bekende in het vinyl-wereldje zijn.
Toffe gast, leuk mee staan praten, veel kennis en passie. Zal waarschijnlijk wel een bekende in het vinyl-wereldje zijn.
En.... gekocht??Nightw1ng schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:33:
[...]
Geen idee, allemaal nog afwachten...
Dankjewel! Ga er donderdag naar kijken!Kan de ander een knutselprojectje worden.
I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"
Heb je gezien dat de armlift omhoog staat terwijl de klem op de arm zit?
Ok, deze gekocht! Grappig, de zilveren versie was al met een paar dagen leverbaar bij Amazon.de, de zwarte voor dezelfde prijs pas na 1.5 maand ofzo. Heb de zilveren dus maar genomen.Cap schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:11:
[...]
TC-750 = meeste bang for the buck.
http://www.vinylengine.co....php?f=19&t=82924#p682487
Dual 704 incl Shure V15III met originele naald voor 75 euro... niet gek!Nightw1ng schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:56:
[...]
Bij deze:
[afbeelding]IMG-20160916-WA0015 by Wesley Vermandel, on Flickr
Hoort zo volgens de handleiding, kan ook niet anders.Repel Steel schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:22:
Heb je gezien dat de armlift omhoog staat terwijl de klem op de arm zit?
Erg blij mee, bedankt voor de tipCap schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:32:
[...]
Dual 704 incl Shure V15III met originele naald voor 75 euro... niet gek!
[ Voor 34% gewijzigd door Nightw1ng op 21-09-2016 08:38 ]
Maat van mij is heel blij met mijn Technics SL- D2 icm met een WEGA versterker van de kringloop.
Erg fijn dat hij weer iets doet met zijn verzameling van 2000 stuks LP.
Ik heb die speler wit gespoten, en voorzien van een AT 95 element. Dan kan hij er voorlopig weer mee vooruit.
Erg fijn dat hij weer iets doet met zijn verzameling van 2000 stuks LP.
Ik heb die speler wit gespoten, en voorzien van een AT 95 element. Dan kan hij er voorlopig weer mee vooruit.
[ Voor 24% gewijzigd door Bestla op 21-09-2016 13:29 ]
Goed dat je hem toch weg hebt kunnen leiden van die Crosley kofferplatenspeler, beter voor zijn oren en zijn platen! En het ziet er naar mijn mening ook beter uit.
Leuk om te lezen dat iedereen in dit topic zo veel plezier beleeft aan vinyl! Ik kan me hopelijk vanaf volgende week ook "member of the club" noemen. Ik krijg dan mijn Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze element binnen.

Via Discogs al wat platen gekocht uit de 80's (ja, ja, mijn basisschool tijd). Ik wilde geen remasters van die platen hebben, maar de originelen uit die tijd. Gelukkig heb ik op Discogs ze allemaal in near mint staat kunnen krijgen voor een leuk prijsje.
Dus...ik moet nog heel even geduld hebben, maar dan wordt het lekker plaatjes draaien en genieten!

Via Discogs al wat platen gekocht uit de 80's (ja, ja, mijn basisschool tijd). Ik wilde geen remasters van die platen hebben, maar de originelen uit die tijd. Gelukkig heb ik op Discogs ze allemaal in near mint staat kunnen krijgen voor een leuk prijsje.
Dus...ik moet nog heel even geduld hebben, maar dan wordt het lekker plaatjes draaien en genieten!
Gisteren heb ik bij een rommelroute voor een leuk bedrag een Technics SL-D2 draaitafel gekocht, met Technics EPC 270 element. Mogelijk ook met originele naald, hij is in ieder geval groen maar goed ik zie ook namaak groene naalden.
Ik heb de D2 vergeleken met met mijn Pioneer PL-12D platenspeler. Zowel met de 260 als met mijn AT95E, met dezelfde voorversterker, versterker en speakers. Het valt me op dat het geluid van de tafels behoorlijk verschilt, vooral de mate waarin ze verschillen verbaasd me. Gisteren na de aankoop viel het geluid van de Technics me al wat tegen, bij een directe vergelijking is dat nog sterker het geval. Had eerst het idee dat ik het me inbeelde, dat heb ik nu niet meer.
Ik ga proberen het verschil zo goed mogelijk te beschrijven. Op de Technics klinken de elementen doffer, de Pioneer geeft meer sprankeling aan het geluid. De Pioneer swingt meer, de Technics is analytischer, klinkt technischer. Het stereobeeld is ook wat kleiner, maar goed, dat kan ook met het doffere te maken hebben. Bij de Pioneer krijg je zin om mee te bewegen, bij de Technics heb ik dat veel minder.
Ik meen dat de AT95E goed matcht met veel spelers / armen, en de 270C zou op de Technics toch lekker moeten klinken aangezien het er af-fabriek op werd gemonteerd.
Kunnen jullie mijn ervaring verklaren?
Ik heb de D2 vergeleken met met mijn Pioneer PL-12D platenspeler. Zowel met de 260 als met mijn AT95E, met dezelfde voorversterker, versterker en speakers. Het valt me op dat het geluid van de tafels behoorlijk verschilt, vooral de mate waarin ze verschillen verbaasd me. Gisteren na de aankoop viel het geluid van de Technics me al wat tegen, bij een directe vergelijking is dat nog sterker het geval. Had eerst het idee dat ik het me inbeelde, dat heb ik nu niet meer.
Ik ga proberen het verschil zo goed mogelijk te beschrijven. Op de Technics klinken de elementen doffer, de Pioneer geeft meer sprankeling aan het geluid. De Pioneer swingt meer, de Technics is analytischer, klinkt technischer. Het stereobeeld is ook wat kleiner, maar goed, dat kan ook met het doffere te maken hebben. Bij de Pioneer krijg je zin om mee te bewegen, bij de Technics heb ik dat veel minder.
Ik meen dat de AT95E goed matcht met veel spelers / armen, en de 270C zou op de Technics toch lekker moeten klinken aangezien het er af-fabriek op werd gemonteerd.
[ Voor 4% gewijzigd door musicfreak op 25-09-2016 22:00 ]
Ik zou op die SL-D2 ook een AT95e afmonteren in ruil voor die 270C... Ik weet bijna zeker dat het dan stukken beter gaat klinken... Het element bepaald immers samen met de bekabeling voor het grootste deel hoe een platenspeler klinkt...musicfreak schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:52:
Gisteren heb ik bij een rommelroute voor een leuk bedrag een Technics SL-D2 draaitafel gekocht, met Technics EPC 270 element. Mogelijk ook met originele naald, hij is in ieder geval groen maar goed ik zie ook namaak groene naalden.![]()
Ik heb de D2 vergeleken met met mijn Pioneer PL-12D platenspeler. Zowel met de 260 element als de AT95E, met dezelfde voorversterker, versterker en speakers. Het valt me op dat het geluid van de tafels behoorlijk verschilt, vooral de mate waarin ze verschillen verbaasd me. Gisteren na de aankoop viel het geluid van de Technics me al wat tegen, bij een directe vergelijking is dat nog sterker het geval. Had eerst het idee dat ik het me inbeelde, dat heb ik nu niet meer.
Een PL-12D en een SL-D2. Heb je de DP-35F alweer gedumpt? 
Als je platenspelers met gelijksoortige armen (als in effectieve arm massa) 1 op 1 wilt vergelijken dan inderdaad ook hetzelfde element eronder monteren.
De 270c kan op zich prima klinken, net als de AT95E niet overdreven precies en ongekleurd, maar heel dynamisch en ruimtelijk. Hij doet in die zin niet voor de AT95E onder.
Gezien je beschrijving acht ik de kans is heel erg groot dat de naald gaar is.
Het eerste wat je sowieso moet doen is hem heel goed schoonmaken, een droog borsteltje alleen gaat niet werken: gebruik wat isopropanol of alchol op het borsteltje en borstel voorzichtig maar lang. Klinkt het dan nog niet beter dan weet je dat de naald van slechte kwaliteit of gaar is.
Je kan de headshell van de pioneer zo in die van de technics zetten. Wel even opnieuw uitlijnen: tecnics vraagt 52mm vanaf de naaldpunt tot de kraag van de SME aansluiting, achter het rubbertje als dat aanwezig is. Pioneer zit dacht ik meestal op 49mm. Vervolgens natuurlijk ook nog even de arm balanceren en naalddruk/AS afstellen.
Het leuke als je toch meerdere platenspelers hebt staan is dat je goed kan vergelijken hoe die dingen nu echt presteren, vooral als je hetzelfde element gebruikt. Luister niet alleen naar de muziek zelf (wel het belangrijkste natuurlijk), maar ook eens naar bijgeluiden bij stille passages, zoals inloopgroef en tussen de nummers. Hier speelt de kwaliteit en staat van het loopwerk en lager een grote rol. Verder kan je luisteren naar brom van de trafo / motor door met draaiende motor en de naald in omhoog positie boven de plaat de versterker voorzichtig ver open te draaien. Ook daar zijn er vaak verschillen hoorbaar. Tenslotte kan je ook luisteren naar akoestische feedback van de verschillende onderdelen door er met ver opengedraaide versterker voorzichtig op te tikken: de headshell, de arm, de armbase, het plateau, de spindle. Zowel met de naald omhoog als met de naald op een stilstaande plaat (uiteraard heb je dan duidelijk hardere feedback). Verder kan je kloppen op bovenkant van het chassis, de voorkant van het chassis, de zijkenten, de tafel. Hoe minder je hoort en hoe beter de boel gedempt wordt, hoe beter. Een harde, galmende lage bons is dus slechter dan een korte, zachte tik.
Als je platenspelers met gelijksoortige armen (als in effectieve arm massa) 1 op 1 wilt vergelijken dan inderdaad ook hetzelfde element eronder monteren.
De 270c kan op zich prima klinken, net als de AT95E niet overdreven precies en ongekleurd, maar heel dynamisch en ruimtelijk. Hij doet in die zin niet voor de AT95E onder.
Gezien je beschrijving acht ik de kans is heel erg groot dat de naald gaar is.
Het eerste wat je sowieso moet doen is hem heel goed schoonmaken, een droog borsteltje alleen gaat niet werken: gebruik wat isopropanol of alchol op het borsteltje en borstel voorzichtig maar lang. Klinkt het dan nog niet beter dan weet je dat de naald van slechte kwaliteit of gaar is.
Je kan de headshell van de pioneer zo in die van de technics zetten. Wel even opnieuw uitlijnen: tecnics vraagt 52mm vanaf de naaldpunt tot de kraag van de SME aansluiting, achter het rubbertje als dat aanwezig is. Pioneer zit dacht ik meestal op 49mm. Vervolgens natuurlijk ook nog even de arm balanceren en naalddruk/AS afstellen.
Het leuke als je toch meerdere platenspelers hebt staan is dat je goed kan vergelijken hoe die dingen nu echt presteren, vooral als je hetzelfde element gebruikt. Luister niet alleen naar de muziek zelf (wel het belangrijkste natuurlijk), maar ook eens naar bijgeluiden bij stille passages, zoals inloopgroef en tussen de nummers. Hier speelt de kwaliteit en staat van het loopwerk en lager een grote rol. Verder kan je luisteren naar brom van de trafo / motor door met draaiende motor en de naald in omhoog positie boven de plaat de versterker voorzichtig ver open te draaien. Ook daar zijn er vaak verschillen hoorbaar. Tenslotte kan je ook luisteren naar akoestische feedback van de verschillende onderdelen door er met ver opengedraaide versterker voorzichtig op te tikken: de headshell, de arm, de armbase, het plateau, de spindle. Zowel met de naald omhoog als met de naald op een stilstaande plaat (uiteraard heb je dan duidelijk hardere feedback). Verder kan je kloppen op bovenkant van het chassis, de voorkant van het chassis, de zijkenten, de tafel. Hoe minder je hoort en hoe beter de boel gedempt wordt, hoe beter. Een harde, galmende lage bons is dus slechter dan een korte, zachte tik.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 27-09-2016 10:48 ]
Super info weer Cap.
Nu had ik de SL D2 eergisteren weer in mijn handen en het viel mij op dat hij best zwaar is voor zijn prijsklasse. Niet dat er veel demping in zit,nl 0.
maar de bodem is vrij dik en zwaar. Nu heb ik hem natturlijk niet meer thuis staan, maar ik geloof dat het wel goed zit.
Nu had ik de SL D2 eergisteren weer in mijn handen en het viel mij op dat hij best zwaar is voor zijn prijsklasse. Niet dat er veel demping in zit,nl 0.
[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 26-09-2016 15:01 ]
Verwijderd
Ik heb op mijn Sl-Q3 ook een 270c zitten. En die klinkt echt heel goed, echt wel een flinke stap hoger dan de AT95. De kans dat de naald nu nog goed is is echter wel heel klein en originele naalden zijn niet meer te krijgen.
Daar heb ik wel heel veel geluk mee gehad dat mijn speler heel weinig was gebruikt en de naald nog in zeer goede conditie was toen ik hem kocht.
edit: Ik vergis me helemaal, er zit hier een 207c op de tafel. Die heeft volgens mij een ander type naald.
Daar heb ik wel heel veel geluk mee gehad dat mijn speler heel weinig was gebruikt en de naald nog in zeer goede conditie was toen ik hem kocht.
edit: Ik vergis me helemaal, er zit hier een 207c op de tafel. Die heeft volgens mij een ander type naald.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2016 16:25 ]
Valt wel mee hoor, het is vooral een ander uiterlijk.
Je kan de 207c misschien wel beschouwen als de opvolger van de 270c. Ik heb er standaard trouwens ook 2 onder mijn Technics draaitafels hangen, ook met originele naald. Lekker universeel elementje waarbij ik ook niet bang hoef the zijn voor slechtere platen met krassen of wat viezigheid. 
De 207c is een paar jaar nieuwer maar ontloopt de 270c niet zo heel erg. Zelfde opbouw, zelfde soort naald, zelfde specificaties: zo'n 3 mV output, 20-25kHz frequentierespons, 25 dB kanaalscheiding, 2 dB kanaalbalans, elliptische naald, naalddruk 1.5 tot 2 gram.
Die specs doen zeker niet onder voor een AT95E, het zijn typisch specs voor een betaalbaar MM element met elliptische naald van Japanse makelij.
De 270c werd bij de goedkopere draaitafels alleen wel uitgeleverd met een conische naald.
EPS-270SD witte verticale streep, conische naald
EPS-270ED rode verticale streep, elliptische naald, en wel een nette uitvoering met .3x.7 mil tip, de AT95e moet het doen met de "instap" ellitpische naaldvorm van .4 x.7 mil.
Dat komt neer op hetzelfde verschil als tussen een conische AT91 en een elliptische AT95E.
Op zich was het echt geen inferieur naaldje hoor die 270c, zeker niet met elliptische naald.
Dat zie je ook wel aan hoe het uitgeleverd werd:
http://page3.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/c570674994
Hier trouwens nog een 207c in verpakking:
http://page17.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/v472825215
Maar goed, wat het exemplaar van musicfreak betreft: alles staat of valt met de naald die erin zit. Misschien is dat wel een goedkoop ding. Misschien is ie beschadigd, verbogen, heel vies of gewoon versleten.
Er is best verschil in kwaliteit bij de vervangingsnaalden. Koop je de goedkoopste conische dan zal de prestatie waarschijnlijk tegenvallen, koop je voor iets meer een elliptische van degelijke makelij (stylus company, jico) dan kan dat heel prima klinken.
De 207c is een paar jaar nieuwer maar ontloopt de 270c niet zo heel erg. Zelfde opbouw, zelfde soort naald, zelfde specificaties: zo'n 3 mV output, 20-25kHz frequentierespons, 25 dB kanaalscheiding, 2 dB kanaalbalans, elliptische naald, naalddruk 1.5 tot 2 gram.
Die specs doen zeker niet onder voor een AT95E, het zijn typisch specs voor een betaalbaar MM element met elliptische naald van Japanse makelij.
De 270c werd bij de goedkopere draaitafels alleen wel uitgeleverd met een conische naald.
EPS-270SD witte verticale streep, conische naald
EPS-270ED rode verticale streep, elliptische naald, en wel een nette uitvoering met .3x.7 mil tip, de AT95e moet het doen met de "instap" ellitpische naaldvorm van .4 x.7 mil.
Dat komt neer op hetzelfde verschil als tussen een conische AT91 en een elliptische AT95E.
Op zich was het echt geen inferieur naaldje hoor die 270c, zeker niet met elliptische naald.
Dat zie je ook wel aan hoe het uitgeleverd werd:
http://page3.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/c570674994
Hier trouwens nog een 207c in verpakking:
http://page17.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/v472825215
Maar goed, wat het exemplaar van musicfreak betreft: alles staat of valt met de naald die erin zit. Misschien is dat wel een goedkoop ding. Misschien is ie beschadigd, verbogen, heel vies of gewoon versleten.
Er is best verschil in kwaliteit bij de vervangingsnaalden. Koop je de goedkoopste conische dan zal de prestatie waarschijnlijk tegenvallen, koop je voor iets meer een elliptische van degelijke makelij (stylus company, jico) dan kan dat heel prima klinken.
[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 26-09-2016 19:24 ]
Ik heb mijn Technics SL-D202 er ook maar even bijgehaald en daar zit nog een EPC-U25 element in.
Het word ook tijd deze maar eens te gaan vervangen...
Het word ook tijd deze maar eens te gaan vervangen...
Ik zou niet durven! De reden dat ik de PL-12D weer van stal haalde is dat deze ook een SME headshell heeft en ik dus makkelijker kon wisselen. Ik heb dus ook de AT95E in de D2 gemonteerd en de 270C in de PL-12D. Heb de arm gebalanceerd maar de elementen niet opnieuw uitgelijnd, dat zal ik morgen eens doen en aan jullie terugrapporteren.Cap schreef op maandag 26 september 2016 @ 01:02:
Een PL-12D en een SL-D2. Heb je de DP-35F alweer gedumpt?
Ik was een beetje bang voor dat opnieuw uitlijnen omdat Ronald van Eijk mijn AT95 goed heeft uitgelijnd bij de reparatie. Maar goed, van de AT95 heb ik er 2 en een extra headshell heb ik ook wel ergens.
Iets heel anders, via Pepper kom ik er achter dat de Mediamarkt Denon produkten waaronder een elementen flink in de aanbieding heeft gedaan. De 'elders' prijzen komen uit de pricewatch, Thakker heeft ze nog een tientje of paar tientjes goedkoper. Maar desalniettemin erg mooie aanbiedingen!
DL-103 - Mediamarkt 99 - Thakker 219,50
DL-103R - Mediamarkt 199 - Thakker 349,50
DL-110 - Mediamarkt 129 - Thakker 229,50
Op marktplaats zie ik iemand die de DL-103 voor 180 en de 180R voor 280 euro nieuw aanbied.
Overigens zijn ook deze Denon cartridges gestegen in prijs. Ze waren een paar jaar terug goedkoper las ik. Met deze aanbieding zitten misschien wel onder dit oude niveau.
Ik zit te twijfelen of ik er een zal kopen, vooral omdat ik me afvraag of het klankkarakter bij mijn smaak past. Ik blijk toch erg van een vol, warm en naar voren geplaatst geluid te houden. De DL-103 heb ik ooit op mijn Thorens TD-160 gehad en die vond ik wat tam klinken. Een soort zijdezacht geluid waar niks mis mee is, erg gedetailleerd maar ik miste de pit.
Ik vermoed dat de DL-110 ditzelfde klankkarakter heeft? Heb er nog niet genoeg in kunnen duiken, er moet ook gewerkt worden
[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 27-09-2016 08:34 ]
Verwijderd
Denon DL103 voor 99 euro.... helaas is die al uitverkocht zo te zien. (Edit: Nee dus! ik heb er eentje kunnen scoren, bedankt voor de tip!)
Ik heb zowel de DL110 als de DL103 gehad, de DL110 vond ik erg mooi klinken , maar gaf vaak problemen met luid opgenomen klassiek muziek, en dan vooral de middentonen.
De DL103 gebruik ik nog steeds, één van de neutraalste elementen die ik ken, maar om hem zover te krijgen moet er bij de meeste moderne armen wel wat extra geld/moeite worden besteed.
Ik heb voor mijn Technics SL1210m5g een zwaardere headshell moeten kopen en een extra zwaar "auxiliary" contragewicht om de armmassa fors te verhogen. Doe je dit niet dan verliest de Denon een hoop bereik in zowel het hoog als het laag: Het midlaag wordt dan aangezet ten koste van het sublaag en het hoog klinkt also je treble knob flink teruggedraaid is.
Ook heb ik een "spacer" moeten kopen om de VTA in order te krijgen omdat de DL103 eigenlijk te laag is om onder een SL1200 te monteren.
De Denon DL103 gaat met luid opgenomen LP's veel beter overweg dan de DL110, alleen verlies je bij sommige LP's wel wat in de binnenste groeven door de primitieve naaldtip.
Volgens mij is de DL103 niet zoveel in prijs gestegen, het element bestaat al 50 jaar en was eigenlijk een duurder element dan de DL110, die laatste heeft echter een paar jaar geleden een forse prijsstijging gehad.
Ik heb zowel de DL110 als de DL103 gehad, de DL110 vond ik erg mooi klinken , maar gaf vaak problemen met luid opgenomen klassiek muziek, en dan vooral de middentonen.
De DL103 gebruik ik nog steeds, één van de neutraalste elementen die ik ken, maar om hem zover te krijgen moet er bij de meeste moderne armen wel wat extra geld/moeite worden besteed.
Ik heb voor mijn Technics SL1210m5g een zwaardere headshell moeten kopen en een extra zwaar "auxiliary" contragewicht om de armmassa fors te verhogen. Doe je dit niet dan verliest de Denon een hoop bereik in zowel het hoog als het laag: Het midlaag wordt dan aangezet ten koste van het sublaag en het hoog klinkt also je treble knob flink teruggedraaid is.
Ook heb ik een "spacer" moeten kopen om de VTA in order te krijgen omdat de DL103 eigenlijk te laag is om onder een SL1200 te monteren.
De Denon DL103 gaat met luid opgenomen LP's veel beter overweg dan de DL110, alleen verlies je bij sommige LP's wel wat in de binnenste groeven door de primitieve naaldtip.
Volgens mij is de DL103 niet zoveel in prijs gestegen, het element bestaat al 50 jaar en was eigenlijk een duurder element dan de DL110, die laatste heeft echter een paar jaar geleden een forse prijsstijging gehad.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 11:04 ]
Oke dus met beide elementen eronder klinkt de PL-12D beter. Dat is wel opvallend. Wat ik vreemd vind is dat de Technics "doffer" klinkt, ik kan niet verklaren waarom dat zo zou kunnen zijn met hetzelfde element.musicfreak schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 07:41:
[...]
Ik zou niet durven! De reden dat ik de PL-12D weer van stal haalde is dat deze ook een SME headshell heeft en ik dus makkelijker kon wisselen. Ik heb dus ook de AT95E in de D2 gemonteerd en de 270C in de PL-12D. Heb de arm gebalanceerd maar de elementen niet opnieuw uitgelijnd, dat zal ik morgen eens doen en aan jullie terugrapporteren.
Verschillen die je verwacht bij wisselen van loopwerk/arm zijn een een stiller loopwerk, minder akoestische feedback, en resonantie gerelateerde verschillen door de arm, met wellicht betere tracking. Het in mindere mate optreden van dit soort feedback en resonanties resulteert hoogstens in een "schoner" geluid, maar niet in een doffere klank of minder kanaalscheiding. Dat zijn namelijk eigenschappen die in het element en de bekabeling zitten.
Ik ga er dan vanuit dat er geen grote problemen zijn: een passende headshell van degelijke kwaliteit (bijv de bekende Technics headshell), een element in goede staat die correct in de headshell is geplaatst, de contacten op de headshell en in de arm en ook de connectoren goed schoon (allen reinigen met IPA/alcohol op wattenstaafje), geen kabelbreuken ofzo, armlagering in orde (zowel verticaal als horizontaal geen speling en ook geen weerstand).
Wat betreft het wisselen van headshells tussen de 2 spelers: een mm verschuiving van het element zal je het verschil bij een conische of eenvoudige elliptische naald als de AT95E niet direct horen, maar het moet niet te gek worden natuurlijk.
Als er echt verschil blijft ook als alles hierboven in orde is, dan zou ik eerst naar de bekabeling gaan kijken.
Wat betreft de DL-110: als de DL-103 niet je ding is in die zin dat je het zijdezachte karakter niet zo kan waarderen, dan denk ik niet dat de DL-110 je kan bekoren, die zit wat dat betreft toch meer in de zijdezachte hoek, heeft niet dat "hitsige" van de Audio Technica's.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 27-09-2016 11:27 ]
Ja, eigenlijk zijn die DL-103's al sinds de jaren 80 "ondingen" omdat ze helemaal niet gemaakt zijn voor die lichtere armen. Veel gedoe dus. Maar er zijn altijd veel trouwe fans van het element geweest dus hij blijft wel verkocht worden. Dat zal vast niet voor niets zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:54:
Dat is eigenlijk het gene dat me altijd afgehouden heeft van aankoop, ik vind die conische tip wel heel erg "mager" voor een element van die prijs. De natuurkundige in mij blijft tegensputteren als het dan gaat over hoe goed zo'n naald de groef kan volgen. Maar goed, ik snap ook wel dat er niet voor niets zo'n grote schare aanhangers is, blijkbaar doet ie het toch goed.Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:54:
Klopt, wat ze de laatste 10 jaar hebben gedaan is de betere DL-160 (fijner, taps toelopend cantilever) de nek om gedraaid, toen de prijs van de DL-110 vlot gebracht naar het niveau van de DL-160 en ruim daarboven. Ten opzicht van de DL-103 een dubbel gevoel: aan de ene kant heeft de DL-110 wél een mooi elliptsche naaldtip, aan de andere kant is het natuurlijk wel een high output MC, en daarmee verlies je meteen de (theoretische) voordelen van een echte MC ten opzichte van een MM, namelijk super kleine lichte spoeltjes met lage inductie. En het nadeel houd je wel: je kan de naald niet verwisselen voor een nieuwe.Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:54:
Perspectief: een DL-160 kocht je 10 jaar geleden in de winkel voor 159 euro, en op ebay lukte het al voor 100 euro of minder, go figure. Met deze aanbieding gaan we dus weer terug in de tijd.
PS hier vind je een wel heel afwijkende, ongezouten maar vermakelijke kijk op de Denons, erg grappig om te lezen...
http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?postID=46
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 27-09-2016 11:21 ]
Verwijderd
Echt veel gedoe kan ik het achteraf niet noemen voor mijn technics, alle onderdelen waren eenvoudig via ebay te kopen: De spacer is speciaal voor de DL103 gemaakt en van zarte carbonfiber, je ziet hem amper zitten en hij was 15 euro meen ik. , Het extra zware Aux gewicht was 19 euro en schroef je zo achterin de arm. Het duurste was de headshell, 60 euro meen ik.Cap schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:15:
[...]
Ja, eigenlijk zijn die DL-103's al sinds de jaren 80 "ondingen" omdat ze helemaal niet gemaakt zijn voor die lichtere armen. Veel gedoe dus. Maar er zijn altijd veel trouwe fans van het element geweest dus hij blijft wel verkocht worden. Dat zal vast niet voor niets zijn.
[...]
Dat is eigenlijk het gene dat me altijd afgehouden heeft van aankoop, ik vind die conische tip wel heel erg "mager" voor een element van die prijs. De natuurkundige in mij blijft tegensputteren als het dan gaat over hoe goed zo'n naald de groef kan volgen. Maar goed, ik snap ook wel dat er niet voor niets zo'n grote schare aanhangers is, blijkbaar doet ie het toch goed.
[...]
Klopt, wat ze de laatste 10 jaar hebben gedaan is de betere DL-160 (fijner, taps toelopend cantilever) de nek om gedraaid, toen de prijs van de DL-110 vlot gebracht naar het niveau van de DL-160 en ruim daarboven. Ten opzicht van de DL-103 een dubbel gevoel: aan de ene kant heeft de DL-110 wél een mooi elliptsche naaldtip, aan de andere kant is het natuurlijk wel een high output MC, en daarmee verlies je meteen de (theoretische) voordelen van een echte MC ten opzichte van een MM, namelijk super kleine lichte spoeltjes met lage inductie. En het nadeel houd je wel: je kan de naald niet verwisselen voor een nieuwe.
Perspectief: een DL-160 kocht je 10 jaar geleden in de winkel voor 159 euro, en op ebay lukte het al voor 100 euro of minder, go figure. Met deze aanbieding gaan we dus weer terug in de tijd.
Met andere draaitafels kan het wellicht nog wel eens problematisch worden om extra massa toe te voegen zonder het uiterlijk van de platenspeler te verpesten met muntjes op de headshell en soldeertin om het contragewicht etc

Wat die naaldtip betreft: Ik luister zelf heel weinig pop/rock de echte storende inner groove distortion zit toch vaak in cymbalen en hi hats in moderne opnames. Bij de meeste klassieke/oude filmmuziek LP's gebeurt er eigenlijk weinig/niets meer boven de 13kHz daar heeft zelfs een ronde naald geen problemen mee in de binnenste groeven.
Ik zit eigenlijk al een paar jaar te wachten tot Denon de prijs van de 103 aanpast aan die van de 110, dat ik er nu nog 1 (of 2, mijn muisvinger jeukt) als reserve kan aanschaffen voor zo'n mooie prijs. is een fijne meevaller!
PS: Die link van je over de "saliva drooling morons" is van een kerel die lang op vinylengine en andere fora talloze topics vervuilde met scheldpartijen , pseudowetenschap en persoonlijke aanvallen.
Het kan grappig zijn om te lezen maar er zitten echt een paar serieuze steekjes los bij deze man. (Of vrouw) Zelf ben ik niet gecharmeerd van de AT150MLX, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar het hele internet ga afstruinen om mensen die het wel een fijn element vinden voor gek te verklaren en te beledigen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 11:49 ]
Inderdaad, daarom zeg ik vermakelijk.
Voor Technics is inderdaad van alles verkrijgbaar, ik heb zelf nog 2 van die add-on gewichtjes liggen, nooit gebruikt. Ik kies zelf liever meteen een element dat wat gewicht en compliantie betreft bij de arm past, in die zin vind ik de Denon DL-103 dus een "onding", uit een andere, lang vervlogen tijd. Maar ik snap wel dat dat maar relatief is, als ie goed klinkt dan doet ie het goed, en blijkbaar vinden heel veel mensen dat!
De DL-103 is al uitverkocht, nu de andere twee nog...
(Ik heb niks gekocht, ja het is goedkoop maar ik kom al om in de Denons...)
Voor Technics is inderdaad van alles verkrijgbaar, ik heb zelf nog 2 van die add-on gewichtjes liggen, nooit gebruikt. Ik kies zelf liever meteen een element dat wat gewicht en compliantie betreft bij de arm past, in die zin vind ik de Denon DL-103 dus een "onding", uit een andere, lang vervlogen tijd. Maar ik snap wel dat dat maar relatief is, als ie goed klinkt dan doet ie het goed, en blijkbaar vinden heel veel mensen dat!
De DL-103 is al uitverkocht, nu de andere twee nog...
Eens, je moet het lezen als cabaret.Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:35:
[...]
PS: Die link van je over de "saliva drooling morons" is van een kerel die lang op vinylengine en andere fora talloze topics vervuilde met scheldpartijen , pseudowetenschap en persoonlijke aanvallen.
Het kan grappig zijn om te lezen maar er zitten echt een paar serieuze steekjes los bij deze man. (Of vrouw) Zelf ben ik niet gecharmeerd van de AT150MLX, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar het hele internet ga afstruinen om mensen die het wel een fijn element vinden voor gek te verklaren en te beledigen.
[ Voor 89% gewijzigd door Cap op 27-09-2016 11:55 ]
Verwijderd
Toen ik de eerste keer keek op de Mediamarkt website was hij ook uitverkocht (ik kon hem iig niet vinden)Cap schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:47:
Inderdaad, daarom zeg ik vermakelijk.
De DL-103 is al uitverkocht, nu de andere twee nog...![]()
5 minuten later werkte het ineens weer. (Misschien emand een bestelling geannuleerd?)
Verwijderd
Haha, ja eigenlijk wel, maar toen ik een tijd geleden voor de aanschaf van mijn DL103 informatie aan het inwinnen was ergerde ik me er er mateloos aan dat veel topics over de DL103 volledig onleesbaar waren geworden door zijn eindeloze kletsverhalen en beledigingen. (Wellicht eerder de schuld van de moderators die zijn posts en de daaropvolgende flamewar niet verwijderen)[b][message=48511731,noline]
Eens, je moet het lezen als cabaret.
De DL103r heb ik nooit geprobeerd, ik ben meer dan tevreden met de normale 103 en die werkt in mijn situatie uitstekend met een doodnormale Cambridge Audio CP2 (Ik heb meer dan voldoende gain in mijn hoofdtelefonversterker), de 103r heeft een nog lagere uitgangsspanning en dat zou wel eens een probleem kunnen worden.
De DL110 voor 129 euro is echt een koopje, mijn (afwijkende) muzieksmaak/platencollectie legde de nadruk op één van zijn weinige zwakke kanten, maar in de gemiddelde platencollectie met normale pop/rock of moderne klassiek opnames is het echt een superelement. Ik zou eigenlijk idereen die op zoek is naar een element aanraden om er eentje te kopen. (Of in ieder geval serieus te overwegen)
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 12:13 ]
Foutje! Waarschijnlijk krijg je wel gewoon uitgeleverd, mediamarkt kennende.
Verwijderd
Ik hoop het!Cap schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:48:
Foutje! Waarschijnlijk krijg je wel gewoon uitgeleverd, mediamarkt kennende.
Wat betreft je eerder opmerking dat je de DL103 een "onding" vind; Daar kan ik wel inkomen, ik heb me echt flink moeten inlezen en een aantal aparte items van ebay moeten bestellen.
Maar door de veelzijdigheid van de Technics arm (Losse headshell, schroefdraad achterin de arm voor extra gewicht) was het al met al een eenvoudige ingreep, die in enkele seconden ongedaan gemaakt kan worden als ik een ander element wil gebruiken.
Ik werd op een gegeven moment doodziek van het hele capaciteit/impedantie verhaal bij diverse MM elementen: Mijn soldeervaardigheden zijn minimaal en ik liep steeds tegen allerlei afwijkingen in de frequentiekarakteristiek aan. (Vaak een vervelnde piek in het hoog en een achterblijvend laag)
Omdat ik voornamelijk met een hoofdtelefoon luister is zo'n piek in het hoog ontzettend storend, vandaar dat ik een MC element wilde.
Ik heb eerst nog diverse Ortofon en Goldring MC's bekeken, maar de prijzen hiervan zijn de afgelopen jaren schrikbarend gestegen en vooral bij de Ortofons vind ik eigenlijk de naalddruk te hoog voor een normale elipitische naald. (richting de 2.5 gram voor de betaalbaardere quintet modellen bijvoorbeeld)
Ook heb ik in het verleden nogal wat problemen gehad met Ortofon MC's die "doorzakten" na een tijd gebruikt te zijn.
Uiteindelijk dus toch maar gekozen voor de DL103... Toen ik hem net besteld had kreeg ik het nog wel even benauwd toen ik las dat het element nogal wat gain nodig heeft, bij onvoldoende gain zou de Dl103 "nooit zijn potentie bereiken)
Toen het ding de volgende dag arriveerde heb ik de boel geïnstalleerd (de ander spulletjes had ik al binnen) en tot mijn verbazing werkt het prima met een heel normale MC phono van Cambridge Audio. (Geen ruis, geen brom, geen dynamiekverlies, alleen het volume moet iets verder open)
Het perfecte element voor mijn collectie jaren 50-60 filmmuziek/klassiek LP's en ook op modernere platen meer dan goed genoeg.
Het is eigenlijk het eerste element wat ik bezit waarbij ik kan wisselen tussen mijn Cd speler en platenspeler met dezelfde muziek (waarvan ik weet dat de master hetzelfde is) zonder grote verschillen te horen in klankkarakter. De conische naald is ook nog eens erg stil in de groef, wat bij het gebruik van een hoofdtelefoon een fijne bijkomstigheid is. ("Lange" naaldprofielen maken nu eenmaal mer contact met de groef, met bijgeluid als resultaat, ik heb het dan niet over harde tikken , maar het normale contcatgeluid, dat je bij het gebruik van luidsprekers waarschijnlijk niet eens hoort, maar over een hoofdtelefoon veel sneller storend word)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2016 14:57 ]
Ken het gevoel, prijzen van elementen zijn de afgelopen 5 jaar inderdaad schrikbarend gestegen. Eigenlijk maakt alleen Audio Technica nog betaalbare elementen met een knappe naaldtip. Maar als het geluid ervan je niet aanstaat dan heb je daar weinig aan. Gelukkig kan het dan best zo zijn dat je super tevreden bent met een conische naaldtip. 
Wat vind je de zwakke kant van de DL-110, het groefgeluid? Of had je het over vervorming bij extreem hard uitgestuurde opnames, m.a.w. spoorprestaties? Het laatste als ik het me goed herinner.
Wat groefgeluid betreft, hier lees je allerlei beweringen dat vorm X stiller is dan vorm Y met als argument "ongebruikte" groef, meer groef, of in jouw geval "minder groef". Het gaat alle kanten uit. Ik weet het niet.
Wat ik eens moet gaan doen, mijn testplaten erbij pakken en dan genormaliseerde opnames maken van al die verschillende elementen die ik heb, en dat dan eens vergelijken. Ik heb ook een DL-160 liggen dus die is wat dat betreft enigszins vergelijkbaar met de DL-110, heeft naast het taps toelopende cantilever wel een fijner geslepen naaldtip: specificatie is 0.1mm x 0.2mmsq voor de DL-110 versus 0.07mm x 0.14mmsq voor de DL-160.
Maar dan wil ik eerst even bepalen welke van mijn platenspelers het minste rumble heeft. Work in progress!
Uiteindelijk kom het daar bij mij altijd op neer: lezen wat anderen zeggen, zelf redeneren, nog meer lezen, er niet uitkomen omdat de beweringen zo verschillen, en dan zelf maar meten.
Zo blijkt inderdaad dat de aanbevolen capaciteit vaak niet overeenkomt met de door de fabrikant aanbevolen waarde. Maar ik kwam er ook achter dat ik op mijn installatie en met mijn oren een iets oplopende frequentiecurve niet storend vind. Het zal de leeftijd wel zijn.
Verder heb ik door te meten gemerkt dat veel van de compliantie specificaties slecht tot niet bruikbaar zijn voor het bepalen waar de resonantiefrequentie (RF) van de arm terecht zal komen.
Enerzijds omdat de opgegeven waarde vaak niet overeenkomt met wat je meet. Misschien omdat de opgave niet klopt, misschien omdat de opgave van de effectieve massa van je arm niet klopt? Wie zal het zeggen.
Anderzijds omdat de opgave vaak onduidelijk is: gaat het om dynamische of statische compliantie, gaat het om laterale compliantie of verticale compliantie, en bij welke frequentie is deze compliantie bepaald? Japanse fabrikanten specificeren de dynamische compliantie bijna altijd bij 100Hz: deze compliantie opgave is niet bedoeld voor het bepalen van de RF maar een indicatie is voor hoe goed het spoorgedrag is van het element, oftewel met welke minimale naalddruk het element een sterk gemoduleerde 100Hz groef kan tracken. Een bruikbare compliantie opgave is die bij 10Hz, want ergens in die buurt ligt de resonantiepiek. Ortofon's opgave voldeed hier wel aan. Maar goed, als je dan weet bij welke frequentie je arm icm het element resoneert, dan weet je nog niet hoe groot de amplitude van die resonantie is. Ik heb liever een elemente met een gedempte resonantiepiek bij 7Hz dan eentje met een hele sterke piek bij 10Hz waarbij de resonantie bij 7Hz nog steeds hoog is...
Als je gaat kijken naar de opgegeven rumble specificaties van de fabrikanten dan krijg je een soortgelijk verhaal: de waarden kunnen enorm verschillen, van waarden van -38 dB voor een oude Dual tot een mind-boggling waarde van -92dB voor een Technics SP-10 MKIII. Maar hoe is deze waarde bepaald? Is het een gewogen waarde, een ongewogen waarde, en volgens welke norm is deze vastgesteld? De normen/meetmethodes gedurende de jaren meermaals gewijzigd, wat van het ene op het andere jaar betekende dat er sprongen van 10dB in de specificatie werden gemaakt.
Ook bij wow en flutter kan je heel lang in discussie gaan. Welke meetmethode, kan je cogging wel of niet horen, etc etc.
Kortom: zelf meten is (iets meer) weten. En kost veel tijd.
Wat vind je de zwakke kant van de DL-110, het groefgeluid? Of had je het over vervorming bij extreem hard uitgestuurde opnames, m.a.w. spoorprestaties? Het laatste als ik het me goed herinner.
Wat groefgeluid betreft, hier lees je allerlei beweringen dat vorm X stiller is dan vorm Y met als argument "ongebruikte" groef, meer groef, of in jouw geval "minder groef". Het gaat alle kanten uit. Ik weet het niet.
Wat ik eens moet gaan doen, mijn testplaten erbij pakken en dan genormaliseerde opnames maken van al die verschillende elementen die ik heb, en dat dan eens vergelijken. Ik heb ook een DL-160 liggen dus die is wat dat betreft enigszins vergelijkbaar met de DL-110, heeft naast het taps toelopende cantilever wel een fijner geslepen naaldtip: specificatie is 0.1mm x 0.2mmsq voor de DL-110 versus 0.07mm x 0.14mmsq voor de DL-160.
Maar dan wil ik eerst even bepalen welke van mijn platenspelers het minste rumble heeft. Work in progress!
Uiteindelijk kom het daar bij mij altijd op neer: lezen wat anderen zeggen, zelf redeneren, nog meer lezen, er niet uitkomen omdat de beweringen zo verschillen, en dan zelf maar meten.
Zo blijkt inderdaad dat de aanbevolen capaciteit vaak niet overeenkomt met de door de fabrikant aanbevolen waarde. Maar ik kwam er ook achter dat ik op mijn installatie en met mijn oren een iets oplopende frequentiecurve niet storend vind. Het zal de leeftijd wel zijn.
Verder heb ik door te meten gemerkt dat veel van de compliantie specificaties slecht tot niet bruikbaar zijn voor het bepalen waar de resonantiefrequentie (RF) van de arm terecht zal komen.
Enerzijds omdat de opgegeven waarde vaak niet overeenkomt met wat je meet. Misschien omdat de opgave niet klopt, misschien omdat de opgave van de effectieve massa van je arm niet klopt? Wie zal het zeggen.
Anderzijds omdat de opgave vaak onduidelijk is: gaat het om dynamische of statische compliantie, gaat het om laterale compliantie of verticale compliantie, en bij welke frequentie is deze compliantie bepaald? Japanse fabrikanten specificeren de dynamische compliantie bijna altijd bij 100Hz: deze compliantie opgave is niet bedoeld voor het bepalen van de RF maar een indicatie is voor hoe goed het spoorgedrag is van het element, oftewel met welke minimale naalddruk het element een sterk gemoduleerde 100Hz groef kan tracken. Een bruikbare compliantie opgave is die bij 10Hz, want ergens in die buurt ligt de resonantiepiek. Ortofon's opgave voldeed hier wel aan. Maar goed, als je dan weet bij welke frequentie je arm icm het element resoneert, dan weet je nog niet hoe groot de amplitude van die resonantie is. Ik heb liever een elemente met een gedempte resonantiepiek bij 7Hz dan eentje met een hele sterke piek bij 10Hz waarbij de resonantie bij 7Hz nog steeds hoog is...
Als je gaat kijken naar de opgegeven rumble specificaties van de fabrikanten dan krijg je een soortgelijk verhaal: de waarden kunnen enorm verschillen, van waarden van -38 dB voor een oude Dual tot een mind-boggling waarde van -92dB voor een Technics SP-10 MKIII. Maar hoe is deze waarde bepaald? Is het een gewogen waarde, een ongewogen waarde, en volgens welke norm is deze vastgesteld? De normen/meetmethodes gedurende de jaren meermaals gewijzigd, wat van het ene op het andere jaar betekende dat er sprongen van 10dB in de specificatie werden gemaakt.
Ook bij wow en flutter kan je heel lang in discussie gaan. Welke meetmethode, kan je cogging wel of niet horen, etc etc.
Kortom: zelf meten is (iets meer) weten. En kost veel tijd.
Verwijderd
De Denon DL110 heeft problemen met luid opgenomen middentonen, denk aan oude jaren 50-60 klassieke LP's met bijvoorbeeld een clarinetsolo. En hij faalt dan ook niet subtiel: het word meteen één grote zoemende, ratelende bende.
Ik heb zoiets eigenlijk nooit met een ander element gezien/gehoord, meerdere DL110's gehad door de jaren en ze hadden het allemaal.
Qua achtergrondgeluid vond ik hem erg goed, niet zo stil als een DL103, maar nog altijd erg goed.
Mediamarkt heeft mijn DL103 trouwens gewoon verzonden, verwacht hem elk moment in huis....
Ik heb zoiets eigenlijk nooit met een ander element gezien/gehoord, meerdere DL110's gehad door de jaren en ze hadden het allemaal.
Qua achtergrondgeluid vond ik hem erg goed, niet zo stil als een DL103, maar nog altijd erg goed.
Mediamarkt heeft mijn DL103 trouwens gewoon verzonden, verwacht hem elk moment in huis....
Het is jammer dat ik geen DL-110 heb, anders had ik hem even langs verschillende testtracks met oplopende snijsnelheid kunnen halen van 300 Hz tot 1 kHz. Bij de DL-160 en verschillende andere Denons (301, 303, 305) heb ik dat wel gedaan, hoewel ze wat rafelgeluiden betreft bij die zeer luide tracks niet bij de allerbesten hoorden waren ze ook niet ondergemiddeld ofzo. Ik geloof dat bijvoorbeeld een Grado Prestige Gold en ook een AT440MLa het in die test minder goed deden.
Ja mediamarkt is wat dat betreft wel consequent: ooit een laptop gekocht voor iets meer dan de helft van de normale prijs, was ook een tijdelijk foutje en werd ook gewoon verzonden.
Ja mediamarkt is wat dat betreft wel consequent: ooit een laptop gekocht voor iets meer dan de helft van de normale prijs, was ook een tijdelijk foutje en werd ook gewoon verzonden.
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 28-09-2016 17:57 ]
Wat leuk om alle reacties te lezen over de Denon elementen. Daar leer ik ook weer van.
Heb er geen besteld, na alle reacties kreeg ik nog meer het idee dat ik meer fan ben van het AT geluid.
Met de nieuwe AT95 (nieuw uit de verpakking) klonk de Technics aanmerkelijk frisser. Sterker nog, ik vond het een erg mooie combinatie met m'n Lehmann. Was verrast over wat zo'n goedkoper element kan presteren. Maar goed, de AT95 is ook wel erg goed voor z'n geld.
Heb vandaag de Project phono box DS ook binnengekregen. Moet 'm nog goed testen, daarna zal ik mijn ervaringen delen. Gisteren lag het Duitse blad Mint op de deurmat. Het is een behoorlijk dik magazine, ziet er tof uit. Kan ik gelijk m'n Duits mee ophalen.
Heb er geen besteld, na alle reacties kreeg ik nog meer het idee dat ik meer fan ben van het AT geluid.
Vandaag heb ik de Pioneer en Technics weer met elkaar vergeleken. Mijn conclusie is dat de naald van mijn oude AT95E waarschijnlijk een beetje gaar was. Dat viel minder op bij de Pioneer, de Technics is op een of andere manier wat analytischer. Ik had het eerder over doffer, die term moeten jullie maar vergeten. Het geluid was eerder wat dunner.Cap schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:01:
[...]
Oke dus met beide elementen eronder klinkt de PL-12D beter. Dat is wel opvallend. Wat ik vreemd vind is dat de Technics "doffer" klinkt, ik kan niet verklaren waarom dat zo zou kunnen zijn met hetzelfde element.
Met de nieuwe AT95 (nieuw uit de verpakking) klonk de Technics aanmerkelijk frisser. Sterker nog, ik vond het een erg mooie combinatie met m'n Lehmann. Was verrast over wat zo'n goedkoper element kan presteren. Maar goed, de AT95 is ook wel erg goed voor z'n geld.
Heb vandaag de Project phono box DS ook binnengekregen. Moet 'm nog goed testen, daarna zal ik mijn ervaringen delen. Gisteren lag het Duitse blad Mint op de deurmat. Het is een behoorlijk dik magazine, ziet er tof uit. Kan ik gelijk m'n Duits mee ophalen.
Okee de Technics presteert nu zeker op het niveau van de Pioneer dus, dat lijkt me meer conform verwachting. Ik heb ook het vermoeden dat ie wat stiller is (lager, motor), dat hoor je dan met name tijdens de stille groeven tussen de nummers door.
Ben heel benieuwd naar de Phono Box DS en hoe die zich verhoudt tot de Lehmann, vind hem en de DS+ wel interessante dingetjes voor het geld.
De Lehmann Black Cube staat toch heel goed bekend, hoewel ik ook wel gelezen heb van een paar mensen die er wat minder enthousiast over waren, maar dat houd je altijd.
Ben heel benieuwd naar de Phono Box DS en hoe die zich verhoudt tot de Lehmann, vind hem en de DS+ wel interessante dingetjes voor het geld.
Ah shit, Denon deal gemist zie ik.
Heb ik weer. Gisteren een nieuwe plaat binnengekregen, maar hij blijkt een nogal grote warp te hebben, type 'schoteltje'. De A-kant speelde prima, dus ik wilde er eigenlijk geen probleem van maken (te meer omdat hij uit het buitenland komt en terugsturen een dure grap zou worden). Maar de B-kant speelde helemaal niet. M'n Technics heeft een sensor om te bepalen wat voor plaat erop ligt, maar die registreert hem blijkbaar niet en dan speelt hij ook niet af. Ik ga de klantenservice maar eens mailen voordat ik ga doe-het-zelven.
Ik zou toch gewoon eens een nachtje vlak op tafel leggen en dan een groot zwaar boek erop, nog even los van de klantenservice. Terugsturen kan je hem altijd nog.
Dit topic is gesloten.