Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 591.328 views

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Een vriendin van me liet een tijdje geleden vallen dat ze ook weer een draaitafel wou hebben om de oude platen van haar vader te draaien, en ik heb haar van de Crossleys en dergelijken weten af te houden door te zeggen dat ik wel iets voor haar zou regelen. Ik wil even een makkelijk instap modelletje bij elkaar vegen, audiofiele kwaliteit ligt totaal niet in de lijn der verwachting.

Nu heb ik net bij een kringloop een oude AKAI AP-Q55 op de kop getikt voor 7,50 - compleet en netjes, zelfs met een onbeschadigde kap. Zo een dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.vinylengine.com/images/model/akai_ap-q55_front.jpg

Niet dat AKAI nou je-van-het is, maar toch leuk. Even getest en alles lijkt prima te werken, alleen heeft de naald van het element (Een SDS3? Blijkbaar een Shure, maar ik kan er niks over vinden. Vervangingsnaald is 130 euro dus ik pas :')) ooit een tikje gehad en ligt nu te dicht op het element. Bij een klein beetje vervorming in de plaat schuift het element dus hoorbaar over de plaat :| tijd voor wat nieuws.

Ik dacht gewoon de standaard AT95e erop te zetten - die heb ik ook gekocht voor mijn Thorens 166 destijds en vond ik prima geluid geven - maar heb even moeite om de effective mass/compliance keuze goed te maken. De service manual van de AKAI geeft geen effective mass op in de specs - hoe kan ik er alsnog achter komen of de AT95e theoretisch een goede match is voor deze draaitafel?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt ook gewoon de naald weer op de goede plek zetten. Die zitten vast in een stuk zacht plastic.

(Als dat inderdaad het probleem is trouwens -- check even of 'ie niet gewoon te zwaar staat.)

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 01-10-2016 18:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Lang geen gekke draaitafel hoor, voor 7,50 natuurlijk echt een koopje!

Kijk je naar de opbouw van de arm met een s-arm met gemiddeld dikke armbuis, SME connector met losse headshell en de grootte van het contragewicht dan zie je dat het gewoon een medium mass arm is, daar past een AT95E uitstekend op. Gewoon doen dus.

Was het een low mass arm dan was dat alles lichter uitgevoerd: dunnere armbuis, geintegreerde headshell of kleinere headshell met dito connector, kleiner contragewicht.

PS Akai hing zelf ook rebranded Audio Technica's in deze lijn draaitafels, namelijk de AKAI PC-90 wat een rebranded AT-3711 is. Het element lijkt wat opbouw betreft erg op een AT95, de naaldhouder heeft alleen een andere vorm.

http://www.pickupnaalden....?M=Akai_AP-Q55_PC-90_1248

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 01-10-2016 21:25 ]

• Acolyte57

Acolyte57

CyBeR schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:45:
(Als dat inderdaad het probleem is trouwens -- check even of 'ie niet gewoon te zwaar staat.)
:o

Wauw, I feel stupid now. Ik had onbewust meteen aangenomen dat de arm zeroed was en dat ik dus uit kon gaan van de afstelling in gram die op de dial stond. Daar heb ik dus wel aan staan draaien; maar de arm was inderdaad zo hopeloos zwaar afgesteld dat ie dan nog over de plaat aan het slepen was. Fixed!

Overigens staat de naald van deze cart nog steeds bizar dicht op het element zelf, veel dichter dan ik gewend was bij die AT95e of de 2M Red die ik zelf nu draai. Maar hee, het werkt en klinkt vrij prima nu, not complaining anymore :+

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17
Gisteren heb ik de Pro-ject Phono box DS nogmaals getest, en vind het best lastig om te beslissen wat ik ermee doe, houden of niet. Bij deze wat eerste gedachten...

In eerste instantie heb ik de DS vergeleken met mijn Black cube SE. Dat is echter een voorversterker van 600 euro (de nu verkochte verbeterde versie is iets duurder). Vervolgens heb ik de voeding afgekoppeld en de reguliere voeding gemonteerd. Hiermee wordt de het een Black cube zonder de SE toevoeging. Deze kost rond de 425 euro, de Phono box DS kost in Nederland 299 euro maar in Duitsland en Oostenrijk 200 euro. Nog steeds niet helemaal eerlijk dus, met een apparaat wat tweemaal zoveel kost, maar wel eerlijker. En zo kom je er achter wat meer geld uitgeven oplevert.
Ik heb de voorversterkers zowel aangesloten op mijn buizen versterker met Celestion speakers als op mijn Sony versterker met Dali speakers aangesloten. Deze laatste is mijn 2e set, hier zoek ik de phono voorversterker bij.

Dan de klank. Wat me gelijk opviel bij de Phono box is de detaillering in het hoog. Die is erg mooi, hij klinkt erg ruimtelijk. In het laag komt hij echter wel wat tekort. In eerste instantie had ik de versterking op 40 dB staan. Hiermee was hij beter dan de ingebouwde versterker in de Sony, maar niet enorm veel beter. Toen ik de versterking in 50 dB veranderde werd het geluid veel voller, en werd ik meer betrokken bij de muziek. Echt ontspannen luisteren is het echter niet, het klinkt allemaal nogal indringend. Ik ben hierna eens in de handleiding van de Lehmann gedoken, deze versterkt met 47 dB. Een gulden middenweg? Het zou tof geweest zijn als je de Pro-ject op 45 dB had kunnen zetten, al besef ik dat dat wellicht wat voor gevraagd is voor een voorversterker van 200 euro. Het is al tof dat er zoveel in te stellen valt.
Mijn Lehmann kan overigen ook op 37 dB spelen zag ik, door het kastje open te schroeven en een jumper te verwijderen. Dat kan ik nog eens proberen. Het viel me wel weer op dat die Lehmann een goede aankoop is geweest. Het is echt een goed klinkend apparaat. En blijkbaar maakt een phono voorversterker toch best een hoop uit voor het geluid.

De reden dat ik de Pro-ject heb gekocht is dat je de afsluitcapaciteit ook in kan stellen. Ik ben er nog niet helemaal uit welke stand het beste klinkt voor mijn AT440MLa element. Het gaat sowieso om subtiele verschillen, ik had verwacht dat deze groter zouden zijn. Ik moet zeggen dat ik gisteren ook meer met de versterking aan het spelen was, de capaciteit heb ik op 147 pF laten staan, vanuit het oogpunt dat Audio technica's beter gedijen bij een lagere waarde.

Ik denk dat ik nog even door moet testen voordat ik conclusies ga trekken. Gisteren zag ik alleen dat iemand in Duitsland de reguliere Black cube aanbied voor 250 euro. Geen gekke prijs, en niet veel meer dan de Phono box DS. Ik twijfel alleen of ik nog een Black cube aan wil schaffen, ik houd ook wel van een beetje experimenteren met verschillende merken. Via zat zoekwerk kwam ik ook op de Ifi micro iPhono uit, die is er nu in een Phono2 versie voor zo'n 650 euro, de voorganger wordt echter af en toe aangeboden voor rond de 250 euro. Lang leve Hifishark.com! 8) Ook best een interessante aanbieding.
Tot slot nog iets over de Lehmann: de Black cube heeft een poosje terug ook een upgrade ondergaan. De mijne is uit 2007. Helaas hebben ze 'm daarna geen Black cube MKII o.i.d. genoemd, dat was wel handig geweest. Lehmann heeft me een poosje terug aangeboden om (tegen betaling uiteraard) de aanpassingen op mijn Black cube door te voeren. Helaas hebben ze niet gereageerd op mijn vraag wat de kosten zijn.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:25
Waar Dodax.nl het vandaan haalt weet ik ook niet, net een limited edition uit 1998 gekregen* 8)7, handgenummerd doosje en gekleurde plaatjes :)
*mits de Discogs informatie klopt.

Wat betreft die verbogen plaat; die hoeft niet terug en als het goed is krijg ik gewoon m'n geld terug. Dat zou een prima oplossing zijn omdat de plaat wel af te spelen is met een singletje eronder. Op die manier is het mechanisme ook tevreden :)

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:06
Acolyte57 schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 03:22:
[...]

Overigens staat de naald van deze cart nog steeds bizar dicht op het element zelf, veel dichter dan ik gewend was bij die AT95e of de 2M Red die ik zelf nu draai. Maar hee, het werkt en klinkt vrij prima nu, not complaining anymore :+
Mooi, hoe er op alle details wordt gelet om maar het beste uit onze spullenboel te halen!

Tussen het element van mijn AT95e en het vinyl is ongeveer één mm ruimte. Eerder werd de AT96e al een 'low rider' genoemd in dit topic, maar één mm vind ik wel heel weinig. Ik word er af en toe wat nerveus van. Ik heb de naalddruk ondertussen al meerdere keren gecontroleerd. Die is prima in orde. Ook staat de arm (nagenoeg) waterpas. Zou een nieuwe naald dit oplossen, kan ik de naald zelf onder een andere hoek in het element krijgen? Al jullie ervaringen op dit gebied met een AT95e zijn welkom! O ja, hij zit op een Thorens TD166.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-11 17:57
Vintage1967 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 08:43:
[...]

Mooi, hoe er op alle details wordt gelet om maar het beste uit onze spullenboel te halen!

Tussen het element van mijn AT95e en het vinyl is ongeveer één mm ruimte. Eerder werd de AT96e al een 'low rider' genoemd in dit topic, maar één mm vind ik wel heel weinig. Ik word er af en toe wat nerveus van. Ik heb de naalddruk ondertussen al meerdere keren gecontroleerd. Die is prima in orde. Ook staat de arm (nagenoeg) waterpas. Zou een nieuwe naald dit oplossen, kan ik de naald zelf onder een andere hoek in het element krijgen? Al jullie ervaringen op dit gebied met een AT95e zijn welkom! O ja, hij zit op een Thorens TD166.
Je hoeft er niet zenuwachtig van te worden hoor. De AT95e en ook mijn 440mla liggen diep. Mijn naalddruk is 1,3 gram. (1210mk2)

• Vintage1967
Bestla schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:25:
[...]

Je hoeft er niet zenuwachtig van te worden hoor. De AT95e en ook mijn 440mla liggen diep. Mijn naalddruk is 1,3 gram. (1210mk2)
Thanx! En als de AT95e dan een naalddruk van 2 gram vraagt, zal die misschien nog wel wat dieper liggen dan jouw 440mla. Afijn, het zal wel goed zijn dan. Gisteravond geluisterd naar Janis Joplin, Farewell Songs. Die vind ik dan weer wel 'scherp' klinken, bijna overstuurd. Ik zal eens kijken of ik wat digitaals van haar kan vinden om te vergelijken. Misschien is het gewoon haar strot :+ .

To be continued.

musicfreak schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:02:
Gisteren heb ik de Pro-ject Phono box DS nogmaals getest, en vind het best lastig om te beslissen wat ik ermee doe, houden of niet. Bij deze wat eerste gedachten...
Je verhaal klinkt plausibel, het is ook ongeveer wat ik wel verwacht had, verschillen zijn in praktijk niet zo enorm bij de betere phono pre's, in tegenstelling wat je leest op fora her en der. Men overdrijft graag en er speelt natuurlijk ook placebo / aankoopvergoelijking een rol. ;) Het werken met capaciteit en weerstand is, mits de bekabeling in de basis in orde is (dus geen 450pF kabels aan je platenspeler :X) he finetunen van je geluid en dat is - hoewel zeker hoorbaar - echt niet meteen een verschil van "dag en nacht" wat de audiofiele forumbabbelaars je soms ook willen doen geloven. :P

Een dingetje nog: als ik je verhaal zo lees wat betreft het geluid en de versterking denk ik dat je je bij "volheid" van het geluid laat leiden door het effect wat een hogere versterking heeft: je zet de versterking van 40 naar 50 dB, dat klinkt harder dus dat vind je dan al snel mooier. Logisch: het miniemste verschil in volume van 1 of 2 dB nemen we al waar en ervaren we als mooier, voller, etc. De RIAA versterking zit al in de fase ervoor, dus het veranderen van de versterkingsstand van 40 naar 50 dB heeft daar absoluut geen invloed op: de frequentiekarakteristiek blijft dus gelijk!

Wat je dus moet doen als je 2 apparaten zinvol A/B wilt vergelijken is altijd zorgen dat het volumeniveau van de te vergelijken apparaten precies gelijk is, met andere woorden bij 40 dB versterking moet je de versterker gewoon verder opendraaien dan op de 50 dB stand. Nou zeg ik wel "gewoon", maar dat luistert dus wat nauwer gezien onze gevoeligheid voor minieme volumeverschillen ;): dat moet je dan meten met een microfoon, of je moet een digitale opname van beide maken en dan het geluidsniveau normaliseren. Dan pas luisteren en oordelen.

Als het (ontwerp van de phono pre) goed is dan is het dus zo dat het klankbeeld niet verandert bij het veranderen van de dB instelling. Deze instelling heeft als doel dat de versterking zodanig is dat deze overeenkomt met de gevoeligheid van je versterker, zodat de verschillende bronnen min of meer even hard klinken en dat de versterken niet "max-ed out" raakt (dwz de volumeknop moet helemaal open voor normaal luisterplezier en je hebt geen reserve meer), waarbij je dan een goede signaal/ruisverhouding kan halen zonder dat je daarbij heel erg afhankelijk bent de kwaliteit van je versterker.
Moet je je versterker meer dan half open draaien om een beetje volume te hebben dan mag je je zorgen maken over de sterkte van het ingangssignaal, maar anders is het op zijn hoogst irritant dat de ene bron bij dezelfde volume stand veel harder klinkt dan de andere, maar tast het de geluidsweergave niet aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 05-10-2016 16:26 ]

• Bestla
Echt ouderwets genieten van Joy Division - Closer op 180 grams vinyl. Mijn oude is kwijt maar ik wist dat die niet bepaald in EX toestand meer was. Ik heb maar een nieuwe gekocht.

• Bestla
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/xxfs0l8lb/aanwinsten.jpg
Joy Division - Still
Joy Division - Closer
Black Crowes - Live in Atlantic City
Red Hot Chili Peppers - The Getaway
Janis & Kozmic Blues Band - Live in Amsterdam 1969/ US Radio Shows 69-70
Bestla schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 15:18:
[afbeelding]
Joy Division - Still
Joy Division - Closer
Black Crowes - Live in Atlantic City
Red Hot Chili Peppers - The Getaway
Janis & Kozmic Blues Band - Live in Amsterdam 1969/ US Radio Shows 69-70
Zo zo redhawk... Dat zijn flink wat aanwinsten... Daar kun je zelf heel veel plezier aan beleven...

Ik ben zelf momenteel aan het luisteren naar Smokie - greatest hits:
Afbeeldingslocatie: https://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20161007_18_54_30_Rich_zpspgqxvdix.jpg

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Het is té erg met deze hobby. Heb sinds de aanschaf van een platenspeler mijn verzameling verdrievoudigd. Gisteren de re-issue gehaald van The Jayhawks' Rainy Day Music en Buddy Holly Collected (Movi) gehaald.

Daarnaast twee albums van de Avett Brothers in de VS besteld om bij mijn nichtje daar te laten bezorgen. Even wachten maar scheelt aardig tov zelf importeren.

Heb nu ineens weer lol aan het bezoeken van de binnenstad.

"Better ask questions before you shoot"

Van 1 naar 3 platen in die anderhalve maand? :P

• Chocovla
  • Nu online
Cap schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 17:57:
Van 1 naar 3 platen in die anderhalve maand? :P
I wish ;) je wordt er ook zo hebberig van. De ene plaat doet je weer denken aan de andere die je ook weer leuk lijkt. Van Jason Isbell naar de Drive-by truckers is een kleine stap bijvoorbeeld. En dan weer door naar Johnny Cash enz enz.

Momenteel aan het luisteren naar een van de beste albums van Flogging Molly: Drunken Lullabies:
Afbeeldingslocatie: https://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/flogging_zpssk0yjidz.jpg

Mocht ik nog tijd over hebben tot mijn volgende afspraak gaat het album Swagger van Flogging Molly ook nog op de platen speler...

• Chocovla
  • Nu online
rcor schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:16:
Momenteel aan het luisteren naar een van de beste albums van Flogging Molly: Drunken Lullabies:
[afbeelding]

Mocht ik nog tijd over hebben tot mijn volgende afspraak gaat het album Swagger van Flogging Molly ook nog op de platen speler...
Is het een goede opname? Heb deze ook nog op de verlanglijst. Net als Swagger trouwens :Y

• musicfreak
De Duitse Webshop jpc.de kwam hier laatst voorbij. Vandaag leveren ze zonder verzendkosten naar Nederland, vanaf morgen weer vor 3 euro.

Zie https://www.jpc.de/jpcng/home/static/-/page/campaign
Chocovla schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 21:27:
[...]

Is het een goede opname? Heb deze ook nog op de verlanglijst. Net als Swagger trouwens :Y
Ik heb alle albums hier liggen van Flogging Molly... Geweldige band... En alle albums zijn goed opgenomen...

Ps.: Dit jaar komt er eindelijk een nieuw album van ze en ik sta weer vooraan in de rij om het album op LP te bemachtigen... Even een voor proefje met een single die eerder dit jaar is uitgebracht:

[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 09-10-2016 08:49 ]

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-10 10:52
Mijn platenspeler heeft een maandje stilgestaan en ik wilde toe net een plaatje gaan draaien (standaard iedere zondag) alleen was het niet om aan te horen alleen maar gekraak. dus ben meteen weer gestopt, eerst dacht ik dat de pre amp het begeven had maar dat kon ik me eigenlijk niet voorstellen dus de naald er uit gehaald. en toen trof ik dit aan.

Afbeeldingslocatie: https://8d3wqw-sn3301.files.1drv.com/y3mhWNsKuC7XeA1aeSnJgM51UYdUQC1RLkv1YTQ2H4rBCcQtMy1FrZTXXbsmjk5oQeFkSZ8tuCsapXIebylTCKBbFWHzo4AqiZQp5mYFVZMoyGZ-UNW3wkM-m_w-19GEG-PUtnGv7_5TxwiOPrBZZpSumQgw2p2I8oZx64YbNkqwpU?width=4272&height=2848&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://8d2gwg-sn3301.files.1drv.com/y3m5XIlf70vcKqDiOga3oIH481vQecFk1BgSa2QbONRJSF9pFqrCTA6V8QLhSEj1-Nt8Qusks7-31g3wBhI64Cd9YNSjLUkEkjwf0HiUyzmNmNrmqMhuI77fxf6Bjuis707IK4_VX8Nvl_jgF83bzVN8yK3DvYaSOCOyr0uCqTls3Y?width=4272&height=2848&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://8d07zw-sn3301.files.1drv.com/y3mZBahuC2tuoxgPPrclaI4WpwWqcNnKLDgzjwTD-DrUvtlbWjmvM8Jw6CFF8Zle58X1rgtptv6EvBWXTizFU3qivz3sumJbdGh-BeI_ygMbg2FlXNDaFBE30J64ULrBizDTq-b_gsfTkbnNOkMhHl5bxxokhMGYJc5we6qBwViotM?width=4272&height=2848&cropmode=none

zo als op de foto te zien zit er een klein scheurtje in. de naald is al een jaar of 15 a 20 oud, dus het zou door ouderdom kunnen komen of heeft dit een andere oorzaak? het gaat on een Philips 400 element met een 400iiis naald en dit alles hangt aan een Philips 877.en weet iemand of er nog goede vervanging-naalden voor te krijgen zijn.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:47
Volgens mij zijn er wel vervangingsnaalden, maar dat is zo'n one-size-fits-all sferische Tonar voor een 30-40 euro.
Kan je beter voor ongeveer 25 euro een AT95e halen, al weet ik niet goed of dat een goede match is voor je Philips speler.

• Yannick-ski
Oke zo veel verstand heb ik er jammer genoeg ook niet van. Zijn er misschien anderen in dit topic die ij hier meer advies over kunnen geven. budget is niet echt een probleem.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat voor draaitafel heb je?

• Yannick-ski
het gaat om een Phillips 877

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sorry ik kan blijkbaar niet lezen want ik zie nu dat 't ook al in je eerdere post stond :P

Idd, AT95e eronder en gaan met die banaan.

• Bestla
At95e All the way. Goedkoper dan een vervandende naald voor de Philips

• Yannick-ski
ja ik zat zelf oo al te denken aan een AT95e maar ik vind dat groen wat minder.
maar ga dezen toch kopen want ik wil binnen een half jaar een nieuwe speler kopen.
Bedankt voor de hulp

Verwijderd

AT95e is inderdaad onverslaanbaar in die prijsklasse, en ook nog een stuk daarboven. Lekker goedkoop als je hem bij Thakker bestelt. Vandaag ook weer aan het genieten van mijn platen.
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/byhd4yqc9/14547601_676555029165652_3395522859848695808_n.jpg

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
One Second, hun beste album wat mij betreft. Ik heb er 2 exemplaren van (oorspronkelijke persingen).

Ik heb Toy ook ontvangen laatst. Muzikaal gezien was ik er niet ondersteboven van, te veel anonieme nummers die niet zouden misstaan als achtergrondmuziek in een trendy lounge-restaurant. Geluidskwaliteit was wel weer super, de persing helaas niet. Hier en daar fijn geknisper in het rechter kanaal. Met een microscoopje waren minuscule beschadigingen zichtbaar (met het blote oog niet). Teruggestuurd dus. Nou maar hopen dat het een exemplarische fout was en het vervangende exemplaar geen andere fouten heeft als hobbels, of excentrisch gat. Vinyl, het blijft behelpen ;)

• mattazing
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:03
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 19:13:
AT95e is inderdaad onverslaanbaar in die prijsklasse, en ook nog een stuk daarboven. Lekker goedkoop als je hem bij Thakker bestelt. Vandaag ook weer aan het genieten van mijn platen.
[afbeelding]
Mooie setup. Mag ik vragen waar je die plastic lp houders vandaan hebt? Ik ben hier ook naar op zoek, vanwege een te lange plank die het opstellen van de platen wat lastig maakt.

Verwijderd

birdie_man schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:05:
One Second, hun beste album wat mij betreft. Ik heb er 2 exemplaren van (oorspronkelijke persingen).

Ik heb Toy ook ontvangen laatst. Muzikaal gezien was ik er niet ondersteboven van, te veel anonieme nummers die niet zouden misstaan als achtergrondmuziek in een trendy lounge-restaurant. Geluidskwaliteit was wel weer super, de persing helaas niet. Hier en daar fijn geknisper in het rechter kanaal. Met een microscoopje waren minuscule beschadigingen zichtbaar (met het blote oog niet). Teruggestuurd dus. Nou maar hopen dat het een exemplarische fout was en het vervangende exemplaar geen andere fouten heeft als hobbels, of excentrisch gat. Vinyl, het blijft behelpen ;)
Ik vind het ook hun beste, met vlak daarna Stella. Nieuw vinyl blijft behelpen inderdaad, heb vaker geschreven over mijn ervaringen met nieuw vinyl. Zo zonde. Hier een artikel erover: http://www.factmag.com/2015/05/07/pressed-to-the-edge-vinyl/

@Mattazing: Die heb ik stuk voor stuk weggehaald bij kringloopwinkels in de loop der jaren. Heb er nog 5 over voor LP's. Mag jij als mede-forummer gratis komen halen in Wassenar als dat haalbaar voor je is. Stuur me ff een pm.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2016 13:53 ]

• mattazing
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:03
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 13:51:
@Mattazing: Die heb ik stuk voor stuk weggehaald bij kringloopwinkels in de loop der jaren. Heb er nog 5 over voor LP's. Mag jij als mede-forummer gratis komen halen in Wassenar als dat haalbaar voor je is. Stuur me ff een pm.
Dank voor het aanbod, maar dat is voor mij niet haalbaar inderdaad. Maar nogmaals dank!

Verwijderd

mattazing schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 14:10:
[...]

Dank voor het aanbod, maar dat is voor mij niet haalbaar inderdaad. Maar nogmaals dank!
Geen punt, als er andere gegadigden zijn hoor ik het wel.
Eh waar gaat het over? :) LP houders in de zin van aan de muur hangen of in de zin van opbergen?

Verwijderd

Cap schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:42:
Eh waar gaat het over? :) LP houders in de zin van aan de muur hangen of in de zin van opbergen?
Je kan ze ook ophangen ja, zijn van die 90 graden hoekige opbergdingen van plastic uit de zeventiger jaren. Kunnen per stuk ongeveer 35 platen in

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:43
Gisteren eens thuis bezig geweest.. Aangezien mijn platenplank overvol raakte en het er gewoon niet meer uitzag eens een ritje naar de Ikea gemaakt.

Zo was het (let niet op de rommel ;) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EFxy3CLz6yruFoWJDEinbwJi/full.jpg

En zo is het geworden (Hier nog met de Technics SL-D202):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B5Q2GYxyx3QUbIQwFefKImxy/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9S0uqiv5hEeXqdx31YJnsAjA/full.jpg

Vanavond m'n Thorens maar eens onder handen genomen, veren, element & arm opnieuw afgesteld en de headshell bekabeling vervangen (de oude viel letterlijk uitelkaar :P ). Hier met Dark Side of the Moon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0PpmeQHtajLQ2Vi8e8jIH9JM/full.jpg

Naast de Ikea uiteraard ook even bij Plato geweest en daar Tour de France van Kraftwerk meegenomen, het laatste album dat ik nog nodig had om de collectie compleet te maken :)

• Bestla
Dat is prima opgeknapt zo, maar pasta met chipolata , wat is dat ? :P

• Vintage1967
Pasta met chipolata? plastic LP-houders :? ?
Yes! Ik heb ze allebei gevonden *O* !
Mijn kinderen zouden nu in koor roepen 'Krijg ik nou een sticker voor m'n duimenkaart???'
Ik kijk uit naar het volgende zoekplaatje! Ik ben er klaar voor.

Maar goed. Even iets meer on-topic.
Een aantal van jullie heeft de platenspeler op de kast staan waar ook de LP's is staan.
Zelf is dat bij mij alleen zo in de woonkamer waar het maar om een paar albums gaat. In de studeerkamer staan twee Kallax-kasten waarbij ik toch altijd het idee heb dat daar beweging in zit als ik een beetje enthousiast door de albums neus. Daar staat dus geen platenspeler op. Die heb ik op een brede plank tegen de muur gezet, net als de andere onderdelen van de setup. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar jullie ervaringen, maar ook naar argumenten om de speler juist wel op zo'n Kallax te zetten.

• Acolyte57

Acolyte57

Ik heb zo'n Expedit met afwijkende vakken kast op z'n kant gezet om een lage kast te maken. Daar staat mijn Thorens draaitafel op; ik heb er niet echt last van als ik door m'n albums zoek. Heb t gevoel dat het subchassis dat soort beweging wel wegfiltert.
Acolyte57 schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 18:21:
Een vriendin van me liet een tijdje geleden vallen dat ze ook weer een draaitafel wou hebben om de oude platen van haar vader te draaien, en ik heb haar van de Crossleys en dergelijken weten af te houden door te zeggen dat ik wel iets voor haar zou regelen.
En gegeven! Wel makkelijk om iemand voor 7,50 euro zo blij te maken :) en ben blij dat ik een model met stofkap gevonden heb, want haar hond is in de rui en het haar lag echt overal, kan me voorstellen dat je naald dat minder chill gaat vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door Acolyte57 op 11-10-2016 08:55 ]

Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 20:54:
[...]

Je kan ze ook ophangen ja, zijn van die 90 graden hoekige opbergdingen van plastic uit de zeventiger jaren. Kunnen per stuk ongeveer 35 platen in
Ah die hoekjes ja, snap nu waar jullie het over hadden. :) Ja kan ook zelf om de +/-20cm tusenschotjes in je kast maken van MDF of zo, dat werkt nog iets lekkerder want dan heb je volledig richel vrije vakken waar ze inschuiven.
Acolyte57 schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:54:
Ik heb zo'n Expedit met afwijkende vakken kast op z'n kant gezet om een lage kast te maken. Daar staat mijn Thorens draaitafel op; ik heb er niet echt last van als ik door m'n albums zoek. Heb t gevoel dat het subchassis dat soort beweging wel wegfiltert.

[...]

En gegeven! Wel makkelijk om iemand voor 7,50 euro zo blij te maken :) en ben blij dat ik een model met stofkap gevonden heb, want haar hond is in de rui en het haar lag echt overal, kan me voorstellen dat je naald dat minder chill gaat vinden.
Zo'n lage kast heeft veel minder kans om te wiebelen dan eentje met meerdere verdiepingen. Het beste is om je kast met een paar bouten en hoekprofieltjes aan je muur te verankeren, dan zit er echt geen beweging meer in.

Mooi hoor, voor 7,50 iemand heel blij gemaakt en er is weer een platenspeler van de ondergang gered. d:)b

• Bestla
Foutje
Op de LP Black Crowes - Live in Atlantic City august 24 1990 is een foutje geslopen. Op de hoes en op het label staat op kant A Thick 'n Thin, maar speelt Twice as Hard.
Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/sujsllufn/foutje.jpg

Uitgebracht op DOL . A trademark of Vinylogy. www.vinylogy.ru. Russiche toestanden dus.

Verwijderd

Cap schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:04:
[...]

Ah die hoekjes ja, snap nu waar jullie het over hadden. :)
Yep, deze dingen:
Afbeeldingslocatie: https://www.wydr.nl/product_images/00026/detail_view/lp-standaard.jpg

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het heeft meer dan 30 jaar geduurd, maar het was het wachten waard :) Eindelijk weer een nieuw album.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p2FocEvvm0CZ1OqoBrLEY0Gc/full.jpg

• Bestla
Lekker ska deuntje. d:)b

Even op jijbuis geluisterd, en dat gooit mij ook 30 jaar terug. :P Ik kende ze van Mirror in the bathroom.

[ Voor 75% gewijzigd door Bestla op 12-10-2016 06:43 ]

• musicfreak
Cap schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:21:
[...]
Wat je dus moet doen als je 2 apparaten zinvol A/B wilt vergelijken is altijd zorgen dat het volumeniveau van de te vergelijken apparaten precies gelijk is, met andere woorden bij 40 dB versterking moet je de versterker gewoon verder opendraaien dan op de 50 dB stand. Nou zeg ik wel "gewoon", maar dat luistert dus wat nauwer gezien onze gevoeligheid voor minieme volumeverschillen ;): dat moet je dan meten met een microfoon, of je moet een digitale opname van beide maken en dan het geluidsniveau normaliseren. Dan pas luisteren en oordelen.
Ik heb naar aanleiding van jouw verhaal geprobeerd zo eerlijk mogelijk qua volume te vergelijken. Ik vrees dat ik inderdaad wat werd misleid door het volume verschil.
Ik heb de Phono box DS niet alleen vergeleken met mijn Black cube, maar ook met de Dynavox TC-750 die ik inmiddels binnen gekregen, én de Behringer PP-400 die iemand in Amersfoort op Marktplaats aanbood voor weinig. Dit alles met de set waar de voorversterker voor bedoeld is, met Technics D2 platenspeler, AT95E element, Sony TA-AX-4 versterker en Dali 505 speakers.
Testnummers waren met name Into temptation van Crowded house en Cry wolf van A-ha.

Na nog flink wat geluisterd en vergeleken te hebben gaat de DS retour. Geluid beschrijven blijft lastig maar ik ga het proberen... Ik vind het hoog van deze voorversterker verfijnd en transparant klinken. Ook wat fris en klinisch, niet zo warm en je mist een beetje het laag.
De Dynavox presteerde verassend goed. Het geluid is bijzonder ruimtelijk voor zo'n budget apparaat, je hoort veel laagjes, ook de details. Mijn speakers zijn compacte zuilspeakers, ze missen soms wat laag, maar niet met de Dynavox. Wat er af en toe aan sub-laag uitkomt verbaasde me. Hij klinkt ook warmer dan de Pro-ject. Het geluid is soms wel wat aan de dunne kant, maar wat wil je ook voor die prijs. Daarnaast hoor je het gelijk als je een plaat draait die wat minder goed opgenomen is, het is niet echt een vergevingsgezinde phono pre. Bij de Lehmann heb ik dat minder. Die klinkt ook een stuk voller, en je hoort nog meer details. Maar verassend genoeg vind ik dat wat lichtere van de Dynavox bij mijn set niet verkeerd.

Dan de Beheringer. Als je die als eerste test dan denk je: weinig mis mee. Laag, midden, hoog, het zit er allemaal in. Luister je wat langer dan valt op dat midden wat overheerst. Ook bromde hij af en toe wat bij mij. Het verschil viel echter pas echt op als je hierna overschakelt naar de Dynavox. Da's echt een flink verschil.
Tot slot de ingebouwde voorversterker van mijn Sony. In vergelijking met de Dynavox miste ik detail in het hoog en had 'ie minder laag.

Door dit testen heb ik gemerkt dat een voorversterker een behoorlijke invloed op het geluid heeft, terwijl verschillen tussen elementen vaak meer aandacht kijken te krijgen.
Daarnaast is het het zoeken is naar de goede combi. Die AT95 vond ik altijd al een prima element maar op de mijn (verder ook goed spelende) Pioneer PL-12D doet 'ie het toch een stuk minder dan op de Technics.

Tot zover dit verslag/betoog. Ik wens u nog een fijne avond. :P

• Mathieux
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:23
Voor de Belgen: bij Fnac online sommige Lp's aan € 10 naar aanleiding van het 35-jarig bestaan van Fnac, o.a. Amy Winehouse, Stevie Wonder, Sex Pistols, Melody Gardot, Feist, Iron Maiden, The Cure enz...

Snel bij zijn lijkt mij de boodschap.

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 11:17
Mathieux schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:32:
Voor de Belgen: bij Fnac online sommige Lp's aan € 10 naar aanleiding van het 35-jarig bestaan van Fnac, o.a. Amy Winehouse, Stevie Wonder, Sex Pistols, Melody Gardot, Feist, Iron Maiden, The Cure enz...

Snel bij zijn lijkt mij de boodschap.
Zit inderdaad heel wat leuks bij, vorige week al het een en ander besteld, maar goed uit de doppen kijken. Bij sommige LPs is de levertijd "4 tot 9 weken" en bij andere klopt de omschrijving niet.
Bij de Iron Maiden stuff staat er "maxi grammofoonplaat", dus denk ik aan 12 inch maxi singles, maar als ik bij Discogs en de Iron Maiden site zelf kijk blijkt dit om 7 inch 45t singles te gaan.
Dit zijn de re-releases van 2014, de EPs zijn nooit opnieuw uitgebracht AFAIK.

[ Voor 4% gewijzigd door chromium op 13-10-2016 21:25 ]

• O88088
Jammer dat ze niet naar Nederland sturen. Voor een tientje had ik Never Mind The Bollocks wel willen hebben.

• chromium
Ronald8 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:23:
Jammer dat ze niet naar Nederland sturen. Voor een tientje had ik Never Mind The Bollocks wel willen hebben.
Probeer Fnac.fr eens, daar bestel ik wel eens en die versturen (weliswaar niet gratis) naar België en Nederland. Ze hebben nog een grotere keuze dan de Belgische site. Maar versturen kan wel een tijdje duren. Ik kocht er een 10-tal LPs,allemaal op voorraad en nu een week later zijn ze zelfs nog niet verstuurd.

• O88088
chromium schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 21:27:
[...]

Probeer Fnac.fr eens, daar bestel ik wel eens en die versturen (weliswaar niet gratis) naar België en Nederland. Ze hebben nog een grotere keuze dan de Belgische site. Maar versturen kan wel een tijdje duren. Ik kocht er een 10-tal LPs,allemaal op voorraad en nu een week later zijn ze zelfs nog niet verstuurd.
Thanks! 13,50 incl. verzenden is niet duur. Verzending maakt niet veel uit, zolang het maar (heel) aankomt. Het enige probleem is nu dat het kastje waar de platen instaan steeds voller raakt :+

• Bestla
[...]

Het kan best zo zijn dat ze liegen dat het op voorraad is. De fabrieken hebben erg weinig capaciteit op dit moment, en zo kan het dus voorkomen dat Led Zeppelin IV voorrang krijgt ten opzichte van de Sex Pistols om maar een voorbeeld te noemen.

Capaciteit verhoging zit er niet in, ze zitten allemaal nog met machines uit de jaren 70 en 80. En belangrijker nog, de kennis verdwijnt. Zo is er geloof ik nog maar 1 fabriek die de lacquers maakt. Zo is het heel belangrijk dat de snijpunt goed is. Er is 1 vrouw die weet hoe het moet. Je moet er niet aan denken dat die overlijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Bestla op 14-10-2016 08:35 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Twee fabrieken die lacquers maken. En die vrouw is met pensioen. Ik heb dat artikel ook gelezen :P

• Vintage1967
Bestla schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 08:27:
[...]

Het kan best zo zijn dat ze liegen dat het op voorraad is. De fabrieken hebben erg weinig capaciteit op dit moment, en zo kan het dus voorkomen dat Led Zeppelin IV voorrang krijgt ten opzichte van de Sex Pistols om maar een voorbeeld te noemen.

Capaciteit verhoging zit er niet in, ze zitten allemaal nog met machines uit de jaren 70 en 80. En belangrijker nog, de kennis verdwijnt. Zo is er geloof ik nog maar 1 fabriek die de lacquers maakt. Zo is het heel belangrijk dat de snijpunt goed is. Er is 1 vrouw die weet hoe het moet. Je moet er niet aan denken dat die overlijd.
Prachtig verhaal, inderdaad. En heel bijzonder dat de kwaliteit van de wereldwijde vinylproductie van (bijna letterlijk) twee personen afhangt. Trouwens, als ik het goed heb onthouden is die betreffende dame met pensioen gegaan, waarna de fabrieken dit meteen merkten aan de kwaliteit van de punten -O- . Echt bizar. Door deze verhalen heb ik de afgelopen jaren alleen maar meer bewondering voor ons mooie vinyl gekregen d:)b

• O88088
[...]

Ik weer :+ ik had die plaat gisteren dus besteld en vanmiddag kreeg ik een mail dat het verstuurd was. Krijg ik zojuist een sms'je van DHL, de verwachte levering is maandag al :o toch een compleet andere ervaring.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kleine crosspost.

Aangezien van 1 van mijn JBL's de tweeter is overleden en ik al langer op zoek was naar iets dat beter volume (en dan niet qua hardheid maar inhoud) kan weergeven, een setje SABA Acoustic Monitor 80 in zeer nette staat gescored.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WSEMTSD.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KcpRyPj.jpg

In de muziek hoor ik allemaal details die ik voorheen nooit hoorde! :o :o

Nu nog even wachten tot mijn versterker terug is van reparatie/revisie zodat ik ze ook fatsoenlijk kan aansturen. Output van de huidige nieuwerwetse Herman Karton receiver (8 Ohm) wil niet zo heel lekker i.c.m. de 4 Ohm die de speakers vragen. Heb af en toe het idee dat het clipped en ik durf het volume daardoor niet boven de -40dB te draaien.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• chromium
Ronald8 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:56:
[...]

Ik weer :+ ik had die plaat gisteren dus besteld en vanmiddag kreeg ik een mail dat het verstuurd was. Krijg ik zojuist een sms'je van DHL, de verwachte levering is maandag al :o toch een compleet andere ervaring.
Ik kreeg ook een mailtje...dat ze ondertussen verstuurd zijn. Met wat geluk heb ik ze maandag.
Ze versturen waarschijnlijk dus per batch naar het buitenland, of het moet zijn dat een van mijn LPs niet op voorraad was en dat ze op deze moesten wachten, want ik dacht te herinneren dat jij slechts 1 LP bestelde, dus waarschijnlijk was die wel op voorraad.

Nu tien dagen na bestelling ontvangen, valt best wel mee... ondertussen heb ik deze week nog wat andere inkopen gedaan, in afwachting van de 10 Lps die ik bij FNAC bestelde.

Afbeeldingslocatie: https://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/albums_zpsyfc2k18q.jpg

Allemaal het hardere werk, heel blij met de originele pressing van Maiden Japan en de limited/numbered edition van Seasons in the Abyss van Slayer op groen vinyl.
De grootste en aangenaamste verassing was Xentrx, een groep die ik niet kende en waar ik in de jaren '80 schijnbaar nooit in aanraking mee ben gekomen. Enorm sterke thrash-metal album, denk aan de vroege Metallica met Cliff op bass...

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Leuk kickstarter project; een zwevende draaitafel. Lijkt erop dat het benodigde bedrag makkelijk gehaald gaat worden. Laatste paar dagen is er 50K bijgekomen. Voor $880 heb je er één in black (retail prijs wordt $1400). Helaas heb ik het geld niet over, maar het zwevende gebeuren zou moeten zorgen voor een betere geluidsweergave.

https://www.kickstarter.c...-turntable?ref=nav_search

[ Voor 13% gewijzigd door PeterC86 op 16-10-2016 10:24 ]

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-11 23:47

Shaggy

Misantroop pur sang

Ach, betere geluidsweergave.. Waarschijnlijk is het ook weer simpel te "bewijzen" dat het magnetisch veld gegenereerd door het maglev systeem een negatieve invloed heeft op de metalen delen in het element en de bewegingen van de Stylus etc. etc. bla, bla.. ;)

Maar het is een leuk futuristisch design. Proof of concept.

Making an ass of myself since the 70's

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:55

kraats

Ik rol

Ze hebben het niet eens over betere geluidsweergave, maar over
The First Levitating Turntable visually enhances the experience of listening to vinyl records by levitating the platter.
Dus meer eeen leuke gadget dan kwaliteit. Kan me ook niet voorstellen dat een zwabberplatter beter is voor je geluidsweergave

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:07
chromium schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 15:02:
[...]

Ik kreeg ook een mailtje...dat ze ondertussen verstuurd zijn. Met wat geluk heb ik ze maandag.
Ze versturen waarschijnlijk dus per batch naar het buitenland, of het moet zijn dat een van mijn LPs niet op voorraad was en dat ze op deze moesten wachten, want ik dacht te herinneren dat jij slechts 1 LP bestelde, dus waarschijnlijk was die wel op voorraad.

Nu tien dagen na bestelling ontvangen, valt best wel mee... ondertussen heb ik deze week nog wat andere inkopen gedaan, in afwachting van de 10 Lps die ik bij FNAC bestelde.

Allemaal het hardere werk, heel blij met de originele pressing van Maiden Japan en de limited/numbered edition van Seasons in the Abyss van Slayer op groen vinyl.
De grootste en aangenaamste verassing was Xentrx, een groep die ik niet kende en waar ik in de jaren '80 schijnbaar nooit in aanraking mee ben gekomen. Enorm sterke thrash-metal album, denk aan de vroege Metallica met Cliff op bass...
In het plaatje horen nr 1 en 3 er eigenlijk niet in thuis, The Cramps (Psychobilly) Off the bone met (bijna) allemaal covers (was een fantastische band (3 x live gezien)) en The Exploited skinhead-punk (niet mijn ding)

• KeRsTmAnNeKe
kraats schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 10:52:
Ze hebben het niet eens over betere geluidsweergave, maar over

[...]

Dus meer eeen leuke gadget dan kwaliteit. Kan me ook niet voorstellen dat een zwabberplatter beter is voor je geluidsweergave
Mij ook niet, lijkt me qua snelheid ook vreselijk instabiel en een MC element zal het ook wel niet tof vinden

• Bestla
Ik hou het lekker bij mijn oldschool SL1210mk2.

Weer lekker gescoord in het voorprogramma van de film. Even de mediamarkt binnen gelopen bij de Arena.

De buit: Johnny Cash 5, Pearl Jam - Yield, Pearl jam - No Code. En de DVD's :Lynyrd Skynyrd - One more for the fans*, Roger Waters - The Wall **, Roger Waters - In the Flesh ***, Jimi Hendrix Blue Wild Angel, Prince Live at the Aladin Las Vegas.
* Als aandenken van deze tour die we zagen in Hinckley Minnesota
** Vervanging van een illegale copie
*** Vervanging van een illegale copie

Blij mee. oOo
Bestla schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 15:11:
Ik hou het lekker bij mijn oldschool SL1210mk2.

Weer lekker gescoord in het voorprogramma van de film. Even de mediamarkt binnen gelopen bij de Arena.

De buit: Johnny Cash 5, Pearl Jam - Yield, Pearl jam - No Code. En de DVD's :Lynyrd Skynyrd - One more for the fans*, Roger Waters - The Wall **, Roger Waters - In the Flesh ***, Jimi Hendrix Blue Wild Angel, Prince Live at the Aladin Las Vegas.
* Als aandenken van deze tour die we zagen in Hinckley Minnesota
** Vervanging van een illegale copie
*** Vervanging van een illegale copie

Blij mee. oOo
Die Lynnyrd Skynnyrd heb ik ook hier liggen, maar dan op CD (ja, helaas moet ik vloeken in de kerk)... Erg leuke tribute naar de band Lynnyrd Skynnyrd en hun fans... Diversen Southern rock style bands spelen namelijk Lynnyrd Skynnerd nummers op dit live album... Absoluut de moeite waard... Vee luister plezier toegewenst...

Morgen dit pakketje ophalen bij de Albert Heijn (daar laten bezorgen door Bol.com):
Afbeeldingslocatie: https://www.nuclearblast.de/static/articles/254/254572.jpg/1000x1000.jpg

BlackBerry Smoke - Like an Arrow op doorzichtig vinyl... Super goede Southern Rock met een vleugje country muziek erin... Ook een tip binnen dit genre: Zac Brown Band, iets meer country dan BlackBerry Smoke, maar nog steeds een zeer goede mix van country en Southern Rock...

En dan hoop ik dat binnenkort het nieuwe album van Flogging Molly uit gaat komen... Dan bestel ik die ook meteen, want celtic punk rock is ook een van mijn favoriete genres tegenwoordig... :)

Oh ja, voor ik het vergeet: lees het artikel uit onderstaande link door en dan weet je meteen waarom je geen Crosley, Ricatech, Soundmaster en vele andere platen spelers met Chinese loopwerken moet kopen:
http://www.puresound.be/r...9e0a3aff51d17ed4a4ec1d0ac

Puur voor de geen die willen beginnen en hier op dit stukje van het tweakers forum wat ervaringen wil op doen om zo een miskoop te voorkomen... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door rcor op 16-10-2016 19:52 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Gisteren nog een leuk album meegenomen :)

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/6/5588/30244450532_4a90fc4824_c.jpg[/url]

• Bestla
rcor schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:38:

Oh ja, voor ik het vergeet: lees het artikel uit onderstaande link door en dan weet je meteen waarom je geen Crosley, Ricatech, Soundmaster en vele andere platen spelers met Chinese loopwerken moet kopen:
http://www.puresound.be/r...9e0a3aff51d17ed4a4ec1d0ac

Puur voor de geen die willen beginnen en hier op dit stukje van het tweakers forum wat ervaringen wil op doen om zo een miskoop te voorkomen... ;)
Leuk artikel, en een must voor iedereen die aan het draaien van vinyl begint. Misschien een idee om het op te nemen in de TS.

• KeRsTmAnNeKe
Jammer dat beide fragmenten niet meer te beluisteren zijn... was best benieuwd
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 08:05:
Jammer dat beide fragmenten niet meer te beluisteren zijn... was best benieuwd
Inderdaad jammer... Stijn Kraft (op tweakers bekend als S_K) is al sinds vorig jaar gestopt met zijn forum over platen en platen spelers (www.vinl.net)... Daardoor zijn de nummers waar naar gelinkt worden op zijn oude forum site niet meer beschikbaar...

Ik heb ze in het verleden beluisterd en dan is het heel duidelijk hoorbaar waarom je geen crosley en al die andere retro look platen spelers wilt hebben met chinese loopwerk...

Wellicht inderdaad opnemen in de topic start, want een goede start van een hobby is van essentieel belang om het ook echt leuk te gaan vinden en geen teleurstelling... :)

• KeRsTmAnNeKe
Ik hing er ook rond... maar met mij zijn er meer mensen inactief geworden... Weinig draagvlak ook meer voor fora sinds Facebook, helaas... hing best wat kennis.
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:10:
Ik hing er ook rond... maar met mij zijn er meer mensen inactief geworden... Weinig draagvlak ook meer voor fora sinds Facebook, helaas... hing best wat kennis.
Ik postte er tot het einde om het forum hopelijk in leven te kunnen houden, helaas heeft het niet mogen baten...

Inmiddels ben ik wel actief op de facebook pagina "now playing" waar Stijn o.a. Beheerder van is... Je leert er veel bands kennen en Rino Vincken (eigenaar van cd / lp winkel music machine in sittard die er ook actief is) heeft veel kennis van muziek (zeg maar een lopende muziek encyclopedie)... :)

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Nieuwe aanwinsten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cEMOZVL.jpg

Iron Butterfly In-A-Gadda-Da-Vida eerste persing uit '68, voor een symbolisch bedrag mogen overnemen.
17 minuten psychedelische shit en dan heb je kant A nog. :D

Joe Bonamassa Acoustic a.t. Vienne Opera House, voor 20 euro kon ik die niet laten liggen.

:)

[ Voor 10% gewijzigd door max op 18-10-2016 20:56 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
max schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:55:
17 minuten psychedelische shit en dan heb je kant A nog. :D
17 minuten lang de oude reclametune van Randstad Uitzendbureau :)

Punctuality is the politeness of kings

• Vintage1967
Als mijn vrouw onrustig wordt en vraagt welke muziek ik luister, dan weet ik dat het goed zit :+ .

Iron Butterfly is daar een prachtig voorbeeld van. Maar bijvoorbeeld ook (het oudere werk van) David Bowie, Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple, Iron Maiden, DeWolff en Blues Pills geven dezelfde reactie. Dat is nou eenmaal muziek waar van alles in gebeurt.

• Bestla
Ik luister nu naar Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime 7" vanuit de jukebox. Toch is die band een guilty pleasure van mij. :)

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Bestla schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:16:
Ik luister nu naar Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime 7" vanuit de jukebox. Toch is die band een guilty pleasure van mij. :)
Dan noem je ook het beste nummer op wat ze ooit gemaakt hebben _/-\o_ ... Geweldige band hoor, heb zo goed als alle albums van ze. Maar dat nummer is subliem, samen met Somebody Up There Likes You meer dan geweldig om naar te luisteren :)

• Bestla
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/f7j3v7oqn/naald2.jpg

Gewoon omdat het mooi is om naar te kijken. :)

Verwijderd

Bestla schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:27:
[afbeelding]

Gewoon omdat het mooi is om naar te kijken. :)
Ook fijn om naar te luisteren, weet ik uit ervaring :) match made in heaven!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Dit is wel erg gaaf, maar zou het ook werken?
Ik zie de platter wel wat bewegen, maar het concept is erg cool!

https://www.kickstarter.com/projects/245727224/mag-lev-audio-the-first-levitating-turntable?ref=nav_search

www.HQvinyl.nl - online webshop

Verwijderd

HQvinyl schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:29:
Dit is wel erg gaaf, maar zou het ook werken?
Ik zie de platter wel wat bewegen, maar het concept is erg cool!

https://www.kickstarter.com/projects/245727224/mag-lev-audio-the-first-levitating-turntable?ref=nav_search
Ziet er echt gaaf uit! Grootste voordeel zou hier zijn een ontkoppeld plateau?

Lijkt me wel erg wiebelig. Benieuwd of die magnetische velden een (negatieve?) invloed hebben op het geluid. Zitten volgens mij ook magneetjes in een MM element. Ook benieuwd naar de stabiliteit in draaisnelheid. En: even armpje pakken en een nummer verder handmatig "droppen" zit er niet bij vrees ik. Ben de luxe van een Technics SL-1210 MK5 gewend: ongekende draaistabiliteit, handmatig naaldje verzetten naar volgend nummer, snelle start etc. :P
Maar nogmaals: leuke innovatie, ben ook erg benieuwd hoe dat in de praktij werkt en klinkt.

• cmndr_adama
Ik ben afgelopen weekend nog even in Annen naar de Boedelmarkt geweest, dat was al weer een paar maanden geleden. Ze hebben behoorlijk wat nieuwe voorraad binnen gekregen en nu wat ruimtegebrek. Ik heb een praatje gemaakt met de oude dame die daar werkt, die vertelde dat ze het kringloop gedeelte met meubels en kopjes het liefst ziet verdwijnen om plaats te maken voor meer vinyl en meer apparatuur :P

Enfin, ik heb er Blues Alive van Gary Moore, Nothing Like the Sun van Sting en Abraxas van Santana meegenomen, alledrie mint en de eerste 2 nog inclusief poster. Vandaag via MP ook voor een nette prijs Please van de Pet Shop Boys kunnen kopen, die stond al een tijdje hoog op m'n wishlist. Hopelijk is PostNL een beetje voorzichtig.

Qua 'hardware' ben ik wel even benieuwd naar jullie mening: Ik gebruik op dit moment een AT95e i.c.m met m'n Thorens TD-165 met TP-11 arm. Die blijft, en ik speel nu een beetje met het idee om er een beter element onder te hangen. Er zijn er natuurlijk vele, als ik het even bij Audio-Technica houd en het aanbod van Thakker, is een AT 110 / 120 dan al een leuke upgrade of kan ik beter direct een 440 nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door cmndr_adama op 20-10-2016 21:26 ]

cmndr_adama schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 21:21:
Ik ben afgelopen weekend nog even in Annen naar de Boedelmarkt geweest, dat was al weer een paar maanden geleden. Ze hebben behoorlijk wat nieuwe voorraad binnen gekregen en nu wat ruimtegebrek. Ik heb een praatje gemaakt met de oude dame die daar werkt, die vertelde dat ze het kringloop gedeelte met meubels en kopjes het liefst ziet verdwijnen om plaats te maken voor meer vinyl en meer apparatuur :P

Enfin, ik heb er Blues Alive van Gary Moore, Nothing Like the Sun van Sting en Abraxas van Santana meegenomen, alledrie mint en de eerste 2 nog inclusief poster. Vandaag via MP ook voor een nette prijs Please van de Pet Shop Boys kunnen kopen, die stond al een tijdje hoog op m'n wishlist. Hopelijk is PostNL een beetje voorzichtig.

Qua 'hardware' ben ik wel even benieuwd naar jullie mening: Ik gebruik op dit moment een AT95e i.c.m met m'n Thorens TD-165 met TP-11 arm. Die blijft, en ik speel nu een beetje met het idee om er een beter element onder te hangen. Er zijn er natuurlijk vele, als ik het even bij Audio-Technica houd en het aanbod van Thakker, is een AT 110 / 120 dan al een leuke upgrade of kan ik beter direct een 440 nemen?
Ik zelf zou direct de AT440MLA nemen... De upgrade naar de AT110 / AT120 is niet een bepaalde grote upgrade vanuit de AT95e...

Verwijderd

rcor schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 07:32:
[...]

Ik zelf zou direct de AT440MLA nemen...
Yep, of tegenwoordig heten ze geloof ik AT440MLB. € 165 meen ik. Trust me, die upgrade hoor je direct!

• KeRsTmAnNeKe
rcor schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 07:32:
[...]

Ik zelf zou direct de AT440MLA nemen... De upgrade naar de AT110 / AT120 is niet een bepaalde grote upgrade vanuit de AT95e...
Mwah, AT120 is echt wel flink beter, tijdje geleden gehad en toen ook vergeleken met een AT95, verschil is erg goed te horen.

maar de meerprijs naar een 440 is relatief klein, als het in je budget zit zou ik dat wel doen, die is gewoon weer net wat beter.

Verwijderd

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:12:
[...]

Mwah, AT120 is echt wel flink beter, tijdje geleden gehad en toen ook vergeleken met een AT95, verschil is erg goed te horen.

maar de meerprijs naar een 440 is relatief klein, als het in je budget zit zou ik dat wel doen, die is gewoon weer net wat beter.
AT120 is elliptisch geslepen, AT440 microline/fineline slijping. Verder vrijwel identiek (althans, dat dacht ik). Dus kwestie van smaak in sound denk ik als je het als "beter" bestempeld.

• KeRsTmAnNeKe
Bedoel AT95 > AT120 > AT440. Verschil tussen de 95 en 120 is goed hoorbaar.

Verwijderd

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:20:
Ah, zeker! Dan las ik het verkeerd, excuus.
Eens, zowel de stap naar de 120 als naar de 440 is een behoorlijk mooie upgrade, ik vind zelf de stap van de 95 naar de 120 zelfs nog wat groter, de 120 is echt al erg goed. Ik denk wel dat je met de 440 meer speeluren kan maken, dat is nog wel een voordeel. Verder vond ik de 120 wat minder fel, zeg wat vriendelijker, klinken dan de 440, afhankelijk van de rest van de setup en je smaak kan dat een voordeel of juist een nadeel zijn. ;)

Ik vind deze AT's sowieso allemaal waar voor je geld, als je kijkt wat je voor hetzelfde bedrag bij de concurrenten krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 22-10-2016 00:11 ]

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-11 10:47
Hey, mensen die er vast meer van weten dan ik zelf! Doordat vrienden ook platenspelers hebben werd ik eingszins aangestoken. Ik heb recent een Technics SL-Q210 gekocht en ben gematigd tevreden. De speler ziet er goed uit, maar het geluid kinkt "overdreven". Alsof hij teveel geluid geeft waardoor het uiteindelijk onzuiver klinkt, vooral op stukken waar veel zang en muziek door elkaar is. Het klinkt een beetje alsof de naald versleten is... Maar...

De naald heb ik inmiddels vervangen voor een exemplaar van Tonar. Uitgesloten is dat het aan de voorversterker en/of kabels en/of aansluiting op de receiver ligt (ben op zich niet voor één gat te vangen). Het probleem blijft echt identiek. Met of zonder de nieuwe naald. Het gebeurt ook bij meerdere platen dus daar ligt het ook niet aan.

Het enige dat eigenlijk niet is vervangen is het element (wat ik op zich wel zou kunnen doen, maar de minimaal 50 Euro die me dat gaat kosten houd ik liever eerst nog even in de zak). Slijtage aan naalden heb ik van gehoord, maar slijtage aan het element? Zijn er nog andere zaken die ik zou kunnen proberen?

Ik weet hoe vinyl kan klinken... En momenteel heb ik die beleving niet. Advies is welkom :)

• Bestla
Hoi ksborg, ik vraag mij af wat ik moet denken bij 'overdreven' geluid.

Je hebt de naald al vervangen, maar dat was het niet, al zijn die Tonar naalden nu net niet je dat wat kwaliteit betreft.

Beter is het om een element incl naald combo te kopen. Nu zit er op die Technics van jou een T4P P-mount type cartridge, die de keus hierin enigzins beperkt.
Voor € 33 heb je een Audio Technica AT 90 die er zo op kan.
klik

• ksborg
Bestla schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 07:16:
Hoi ksborg, ik vraag mij af wat ik moet denken bij 'overdreven' geluid.

Je hebt de naald al vervangen, maar dat was het niet, al zijn die Tonar naalden nu net niet je dat wat kwaliteit betreft.

Beter is het om een element incl naald combo te kopen. Nu zit er op die Technics van jou een T4P P-mount type cartridge, die de keus hierin enigzins beperkt.
Voor € 33 heb je een Audio Technica AT 90 die er zo op kan.
klik
Er was qua geluid geen verschil waarneembaar tussen de naald die erop zat en de Tonar waarvoor ik hem wisselde. Het geluid dat wordt geproduceerd is wat lastig te omschrijven. Het klinkt als een mp3 die qua dB's flink is opgeschroefd met mp3gain. Het lijkt nog het meest op clipping.

Je hoort het goed bij dit nummer: YouTube: Fleetwood Mac - As Long As You Follow (Video) (stuk vanaf 1:00)

Het klinkt vervormd. Alsof het te hard wordt afgespeeld. Maar dan op alle volumes, dus ook als je hem zacht zet.

• Bestla
Ik zou het dan gaan zoeken in de afstelling van het geheel. Hoe is de naalddruk? Beweegt de arm vrij zonder haperingen ? Een te zware naalddruk kan rare geluiden gaan geven.

• O88088
Ik heb er niet zo veel verstand van, maar wordt het geluid niet dubbel versterkt ofzoiets?

• ksborg
Bestla schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:36:
Ik zou het dan gaan zoeken in de afstelling van het geheel. Hoe is de naalddruk? Beweegt de arm vrij zonder haperingen ? Een te zware naalddruk kan rare geluiden gaan geven.
Dank voor de tips :)

Arm beweegt volledig vrij. Blijft nergens hangen. Helaas kan ik niet veel vinden over het afstellen van de naalddruk. Hij is factory adjusted op tracking force (1,25g) en anti skating. In de handleiding van de speler (SL-Q210) vind je alleen hoe je de hoogte van de naald kan instellen als deze in de bovenste positie staat. Deze moet 5 tot 7mm zijn (en dat is hij).

Verder wordt vermeld dat er cartridges beschikbaar zijn van andere merken die daar al perfect bij aansluiten, zodat je de tracking force en dergelijke niet hoeft in te stellen.

Ik ga vanmiddag de cartridge eens loshalen en kijken of daar misschien wat vuil achter is gekomen dat het contact kan verstoren.

@andere reactie: er zit geen voorversterker in deze speler, dus dubbel versterken is in dit geval niet aan de orde. Hij heeft zowel met losse voorversterker als direct op een Phono aansluiting gezeten (op een andere locatie) en het resultaat was hetzelfde.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Voorversterker op MC staan?

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:18

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Grubeater schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:35:
[afbeelding]

Zo juist wat nieuw vinyl uit de UK gekregen. :9
Volgens mij ben ik nu wel klaar voor even, qua Venetian Snares. 8)

Jammer dat Discogs niet de mogelijkheid heeft om de mappen die jezelf aanmaakt ook openbaar te delen.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• Bestla
ksborg schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:43:
[...]

Dank voor de tips :)

Arm beweegt volledig vrij. Blijft nergens hangen. Helaas kan ik niet veel vinden over het afstellen van de naalddruk. Hij is factory adjusted op tracking force (1,25g) en anti skating. In de handleiding van de speler (SL-Q210) vind je alleen hoe je de hoogte van de naald kan instellen als deze in de bovenste positie staat. Deze moet 5 tot 7mm zijn (en dat is hij).

Verder wordt vermeld dat er cartridges beschikbaar zijn van andere merken die daar al perfect bij aansluiten, zodat je de tracking force en dergelijke niet hoeft in te stellen.

Ik ga vanmiddag de cartridge eens loshalen en kijken of daar misschien wat vuil achter is gekomen dat het contact kan verstoren.

@andere reactie: er zit geen voorversterker in deze speler, dus dubbel versterken is in dit geval niet aan de orde. Hij heeft zowel met losse voorversterker als direct op een Phono aansluiting gezeten (op een andere locatie) en het resultaat was hetzelfde.
Dan verdenk ik de bekabeling in de arm, dat die aan het verouderen is gegaan, en misschien wel kortsluiting maakt.
Toevallig niet geluisterd bij de verkoper?

• cmndr_adama
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:20:
Dank voor alle info heren, ik denk dat ik nu wel een kerstcadeautje voor mezelf kan uitzoeken ;)

Inmiddels ook Please binnen, op wat stof na nagenoeg mint. En wat blijft Westend Girls toch een fijn nummer :)

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:54

nlboy

Alles kitz?

Ik zit er over na te denken om de Thorens TD160 een 'onderhoudsbeurt' te geven bij een hobbyist (+- 40 euro). Zelf knutsel ik er niet aan (speler is van mijn ouders), maar ik moet wel de snaar vervangen en dat gaat mij wel lukken. De speler zelf deed voor de versleten snaar prima, dus ik dacht meer aan olie en/of motorcheck? Is een onderhoudsbeurt (nog nooit heeft ie dat gehad) of is het af en toe vervangen van een snaar/naald voldoende? :)

[ Voor 21% gewijzigd door nlboy op 24-10-2016 21:32 ]

Dat kan voldoende zijn als de onderhoudsbeurt tenminste wat voorstelt, d.w.z. niet alleen een beetje glimmend oppoetsen maar volledig nagelopen op functionaliteit zoals hieronder staat opgesomd: van top tot teen binnen en buiten reinigen, smering motor, afstelling pulley en toerental wisseling, plateaulager reinigen en smeren, armlagers checken en afstellen, bekabeling controleren/schoonmaken, contactpunten bij de armbuis en bij het element reinigen en soldeerverbindingen nalopen, armhoogte afstellen op het gebruikte element, element uitlijnen, armlift dempen en hoogte afstellen, vering afstellen, voetjes vervangen (want het oude rubber ervan is uitgehard en geplet), stofkap polijsten en rubbertjes geven, etc etc. Als het echt liefdewerk is van een hobbymannetje kan dat voor 40 euro (of 20 euro, of 10 euro, of eigenlijk gratis, als het werkelijk liefdewerk is), bij iemand die er wat brood aan moet verdienen moet je toch minimaal denken aan het dubbele of het drievoudige. Want alles nalopen en goed schoonmaken, smeren en afstellen kost nu eenmaal tijd. Naar mijn mening is dat wel minimaal 3 uur, meer als er echte problemen zijn (bijv de vering echt opnieuw kalibreren of een echt bekraste stofkap weer zo mooi mogelijk polijsten).

http://vinylnirvana.com/r...td-146-td-147-td-145mkii/

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 24-10-2016 22:05 ]

nlboy schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:29:
Ik zit er over na te denken om de Thorens TD160 een 'onderhoudsbeurt' te geven bij een hobbyist (+- 40 euro). Zelf knutsel ik er niet aan (speler is van mijn ouders), maar ik moet wel de snaar vervangen en dat gaat mij wel lukken. De speler zelf deed voor de versleten snaar prima, dus ik dacht meer aan olie en/of motorcheck? Is een onderhoudsbeurt (nog nooit heeft ie dat gehad) of is het af en toe vervangen van een snaar/naald voldoende? :)
Een Thorens heeft periodiek onderhoud nodig, ongeacht het model... Als de Thorens TD-160 al jaren geen onderhoud gehad heeft is het ook echt nodig... Om de twee jaar het lager voorzien van een nieuw portie olie is ook geen overbodige luxe (er van uit gaande dat na twee jaar de het lager olie wellicht verbruikt zal zijn)...

Nu ik er aan denk: de mijne heeft ook twee jaar geleden voor het laatst onderhoud gehad... Is Dr. Thorens nog actief? Ik zie namelijk dat zijn marktplaats advertentie weg is...

In het ergste geval in 2017 bij DP-audio in Enschede het onderhoud inplannen... Momenteel staat daar de Akai bandrecorder van mij... Helaas slecht gerepareerd door een monteur dichter bij huis, nu dus maar de professionals met echte kennis van bandrecorders ingeschakeld voor deze bandrecorder... Ook mijn Dual 1226 platenspeler staat er nu (ook verprutst door diezelfde monteur)...

Nu afwachten wat het gaat kosten om alles volledig te reviseren...

[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 24-10-2016 22:02 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.