Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 588.278 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
http://link.marktplaats.nl/m1043700641

Deze ga je nu veel tegenkomen. Bijzondere bieder ook trouwens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 18:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Laatste aankoop was trouwens #SUPER van de pet shop boys.
Hoe is die Super? Die zou ik ook nog wel willen, maar ik ben wat huiverig vanwege de vele verhalen van slechte persingen met non-fill met name op de A-kant wat duidelijk hoorbare vervorming geeft. Daar ga ik natuurlijk mijn kostbare geld niet aan uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:15
Vraagje:
Ik zie op deze versterker een schakelaar met diverse instelmogelijkheden... maar welke moet ik hebben?

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160422_211121_zpsvdh2qrr0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160422_211136_zpsouap0etj.jpg

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:35

Xanax959

relax...

Ik denk de instelling die het beste bij je element past? Als je dat niet verteld wordt het moeilijk, maar ik verwacht dat je in combinatie met het merk/typenummer van je element wel iets kan vinden.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:51
Vandaag gekocht bij Music Machine in Sitard:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20160422_19_56_35_Pro_zps6y3qnspd.jpg

Een LP van een voor mij nieuwe band:
Small Time Crooks met hun album Broken Glass And Stains From The Past

Meer info is te vinden op deze pagina:
https://www.discogs.com/S...-The-Past/release/8425173

Luisteren via spotify: http://open.spotify.com/album/6vSkhRdxPXZYy4yTApNEkl
Of luisteren via YouTube: YouTube: Small Time Crooks - Never argue with your barber [Official Music Video]

Op 23-04-2016 of 24-04-2016 ga ik dit album maar eens digitaliseren (er zat jammerlijk genoeg geen MP3 download card bij) voor gebruik in de auto (MP3 bestanden op USB-stick)...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 22-04-2016 22:17 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Cap schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:47:
http://link.marktplaats.nl/m1043700641

Deze ga je nu veel tegenkomen. Bijzondere bieder ook trouwens. ;)
Welke grapjas hier is die eerste bieder :D

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdie_man
Ik zie op deze versterker een schakelaar met diverse instelmogelijkheden... maar welke moet ik hebben?
Voor capaciteit is 100pF meestal het beste. Vooral MM-elementen zijn gevoelig voor deze instelling. Knop aan de voorkant bij een MM op 47k zetten (min of meer de standaard). En dan maar varieren en kijken of voor jouw oren een andere stand nog beter klinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
birdie_man schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:22:
[...]
Voor capaciteit is 100pF meestal het beste. Vooral MM-elementen zijn gevoelig voor deze instelling. Knop aan de voorkant bij een MM op 47k zetten (min of meer de standaard). En dan maar varieren en kijken of voor jouw oren een andere stand nog beter klinkt.
Xanax959 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:49:
Ik denk de instelling die het beste bij je element past? Als je dat niet verteld wordt het moeilijk, maar ik verwacht dat je in combinatie met het merk/typenummer van je element wel iets kan vinden.
De originele naald is een Akai RS90
De naald die er dadelijk in komt (zodra de draaitafel gerepareerd is) is volgens mij een AT3711.

Torentje met de oude (wel goed werkende platenspeler)
Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160422_220922_zpsmjtqcjsl.jpg

Ik kon het niet laten om beide spelers even te testen en diegene (Akai AP-D40) die ik hier op wil hebben (na reparatie) klinkt qua geluid niet verkeerd en volgens mij zelfs beter dan de andere (Akai AP-821). Ik heb dan even niet naar de snelheid geluisterd :P die is niet echt geweldig, zelfs met de pitch is die niet op het juiste toerental te krijgen en te houden. De opties die erop verder opzitten werken zover ik het geprobeerd heb wel goed.
Ik ben bang dat de volgende stap een ander speaker setje gaat worden :+ :D
Wordt dan nog even zoeken naar een goed vintage setje. Merk/type....maar dat is voor later, eerst de set eens in goede staat terugbrengen en vinyl zoeken :P

Omdat er 1 wieltje los zat is hij van de week voorover gekanteld :(
Wieltje zakte in, tegenhouden lukte niet echt. schade: volume out & dolby schakelaar van het cassettedeck verbogen :( ze werken gelukkig nog wel.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik vind het een kek torentje zo! Dat is pas echt vintage en op een manier die je niet zo vaak ziet. ;) Gewoon dat nieuwe AT3711 naaldje eronder zetten en spelen maar!

Netjes hoor, die phono pre, met al die instelmogelijkheden. Kom daar maar eens om bij de huidige versterkers.

100pF aanhouden, je bekabeling doet ook al zo'n 100 tot 150 pF dus in totaal zit je zo boven de 200 pF, wat een gebruikelijke waarde is voor Japanse MM elementen. Afsluitweerstand is standaard 47 kOhm voor MM, maar ook daar kan je subtiel tunen met 33 kOhm tot 100 kOhm, hoewel je het verschil waarschijnlijk niet gaat horen. Vind je het dan te dof/muf klinken dan kan je hoger gaan in capaciteit en weerstand totdat het je schel genoeg is. ;)

Zie deze grafiekjes voor een idee van het effect.
http://www.hagtech.com/loading.html

(Uitleg: In de specs van audio technica MM elementen kom je veelal een "load capacitance" van 100-200 pF tegen, helaas staat er niet bij vermeld of het om de totale capacitance inclusief de kabel gaat of dat ze puur de instelling op de phono pre bedoelen. Ik neem aan de totale capacitance aangezien ze niet weten wat voor kabel je gebruikt en hoeveel capaciteit die heeft.)

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 23-04-2016 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06
Cap schreef op woensdag 13 april 2016 @ 17:34:
De PL-12D is een vintage draaitafel van de instapklasse, ze waren toen erg betaalbaar en er zijn er dus ook heel heel veel van verkocht. Leuke dingen, maar niet op het niveau van de Technics SL-1200 of je Thorens TD-160. Ik betwijfel ook of ie beter is dan je Gemini, maar da's dus een gok omdat ik de laatste niet ken.
Gisteren heb ik de PL-12D maar eens te voorschijn gehaald en vergeleken met de Gemini. Wat me vooral opnieuw verraste is het geluid in combinatie met de Grado prestige silver (heb niet de gold zag ik). Vooral het hoog valt me op: enorm gedetailleerd, er zit veel hoe zeg je dat lucht in. Een hele goede combi dus. Altijd lastig om geluid te beschrijven maar dit is hoe ik het zo kan verwoorden. Het enige is dat het hoog wel erg aanwezig is, maar dat kan komen door de rest van m'n spullen. Heb ze aangesloten op speakers met een metalen dome tweeter, met Johan Ketelaar Type II interlinks. Beiden benadrukken het hoog ook. Zal nog eens wisslen. Maar voor nu: een flinke vooruitgang t.o.v. alles op mijn Gemini.

Wat me weer opviel bij de PL-12D was dat hij er gevoelig is, als je er een beetje tegenaan stoot slaat 'ie over. Op Marktplaats zag ik dat iemand een gereviseerde 12D aanbied waarbij hij nieuw schuimrubber in de veren heeft geplaatst. Kan het zijn dat de gevoeligheid voor overslaan hiermee verminderd?

Dan nog twee 'oude' vragen, die nog niet beantwoord zijn:
musicfreak schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:41:
- Ik wil een mengsel met isopropylalcohol en gedestileerd water gebruiken, i.c.m. een wetting agent. Dat werkt beter dan glasspoelmiddel toch? Op de site van Het beeldgebouw staan twee wetting agents (type 1 type 2) die hier ook genoemd worden. Maakt het nog uit welke je neemt? Type 2 is nl. wat goedkoper, dan heb je gelijk 500 ml en kan je dus een poos vooruit. :)
- Voor het reinigen van mijn naald heb ik o.a. Nagaoka Hi clean. Deze vloeistof wordt wat bruiner. Is dat een teken dat je een nieuw flesje moet halen?
Iemand? En wat die reinigingsvloeistof betreft, is er nog verschil tussen Nagaoka en bijv. Audio-technica?

Nog een ander vraagje (sorry...): Ik heb twee Nagaoka rolling cleaners, de bekende RC-100 en een toffe (conische) 153R. Vooral die laatste gebruk ik, want die werkt heel fijn. Hij wordt echter minder en ik ben 'm nog niet nieuw tegen gekomen. De RC-1000 ziet er nog goed uit maar haalt nauwelijks vuil van de plaat. Heb 'm in een kringloop gekocht, misschien is dat het? Hoe reinig je zo'n ding het beste, lauw water, met afwasmiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 13:32

iew

What the...?!

Heb een Technics SL-1500 op de kop weten te tikken, helaas mis ik de kop waar de naald in moet.
Totaal geen verstand van en zou niet weten waar en of er nog een kop voor te verkrijgen is. (hoop het wel)
Zouden jullie mij een beetje op weg kunnen en willen helpen ?

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
iew schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:23:
Heb een Technics SL-1500 op de kop weten te tikken, helaas mis ik de kop waar de naald in moet.
Totaal geen verstand van en zou niet weten waar en of er nog een kop voor te verkrijgen is. (hoop het wel)
Hele leuke platenspeler. Technics SL jaren 70 model, volledig manueel en gebouwd als een tank.
De meeste standaard headshells zullen passen, Technics, Stanton, zelfs een budget Tonar. Welk element je best gebruikt laat ik iemand anders beantwoorden.
Bij mijn kringloopcentrum staan alle platendraaiers nu,standaard zonder headshell, toen ik ik het vroeg blijkt dat ze voortdurend werden afgedraaid en meegepikt. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 16:39
iew schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:23:
Ik heb nog een headshell met Technics 270 C of een National Panasonic 270 C II cartridge en naald liggen.

Afbeeldingslocatie: http://s31.postimg.org/6c8myi3y3/Technics270_C.jpg
Plug and Play, naald is gebruikt en nog goed. ( Zelf gekocht , en weinig gebruikt ivm aanschaf AT 440MLa)
Je kan ook meteen een upgrade doen naar een AT95
Deze meneer op Ebay is het adres voor goedkope elementen en naalden.

DM me maar als je de headshell wilt hebben voor een echt kleine vergoeding+verzendkosten of als je in de buurt bent kan je hem ophalen plus een bakkie koffie/fris/bier en goede muziek uit de jukebox.
Ik ben huisman, dus vrijwel altijd thuis. :P

[ Voor 29% gewijzigd door Bestla op 25-04-2016 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 13:32

iew

What the...?!

Bestla schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:24:
[...]
Ik heb nog een headshell met Technics 270 C of een National Panasonic 270 C II cartridge en naald liggen.

[afbeelding]
Plug and Play, naald is gebruikt en nog goed. ( Zelf gekocht , en weinig gebruikt ivm aanschaf AT 440MLa)
Je kan ook meteen een upgrade doen naar een AT95
Deze meneer op Ebay is het adres voor goedkope elementen en naalden.

DM me maar als je de headshell wilt hebben voor een echt kleine vergoeding+verzendkosten of als je in de buurt bent kan je hem ophalen plus een bakkie koffie/fris/bier en goede muziek uit de jukebox.
Ik ben huisman, dus vrijwel altijd thuis. :P
Wow dit vind ik echt heel tof en boven verwachting, ik stuur je even een PM !

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Wil je de Technics of de National Panasonic? De Technics is al gemonteerd, de NP zal ik dan over moeten zetten en afstellen.
Laat het even weten wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-04 14:35
Het viel mij zojuist op dat de Knosti Disco Antistat Gen2 inmiddels op de markt is:
http://www.knosti.de/engl...eraet-gerneration-ii.html

Ziet er vrijwel identiek uit aan het eerdere model, enkel met de toevoeging van een mooi hendeltje om de platen te draaien. Wellicht een optie voor de mensen die op het punt staan een Knosti in huis te halen (zoals ik). Ik moet zeggen dat de prijs wel wat aan de hoge kant is als je het mij vraagt.

[ Voor 0% gewijzigd door Nipje op 25-04-2016 13:03 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nipje schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:03:
Het viel mij zojuist op dat de Knosti Disco Antistat Gen2 inmiddels op de markt is:
http://www.knosti.de/engl...eraet-gerneration-ii.html

Ziet er vrijwel identiek uit aan het eerdere model, enkel met de toevoeging van een mooi hendeltje om de platen te draaien. Wellicht een optie voor de mensen die op het punt staan een Knosti in huis te halen (zoals ik). Ik moet zeggen dat de prijs wel wat aan de hoge kant is als je het mij vraagt.
Wel een aardige doorontwikkeling. Prijs is hoog idd maar ik ben wel aan een nieuwe toe (borstels van m'n huidige worden erg slecht en zijn zo te zien niet te vervangen?) dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Servor schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:05:
[...]

Wel een aardige doorontwikkeling. Prijs is hoog idd maar ik ben wel aan een nieuwe toe (borstels van m'n huidige worden erg slecht en zijn zo te zien niet te vervangen?) dus wie weet.
Eens! Dit is overigens ook een mooie toevoeging: "* !!! New !!! The included rubber seal in the seal cup prevents moistened Labels.". Wellicht dat ik deze toch ook maar ga bestellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuke verbetering, maar voor 79 euro? No way! Prijs x2,5 in 10 jaar vind ik niet te verantwoorden, zeker niet als je ziet waar het feitelijk uit bestaat. Die prijs moet 30 euro zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:12

Polycom

Poes van goud

Vinyl liefhebbers, ik zit al een tijdje met een probleem. Er staat hier al een lange tijd een
Pioneer PL-3F met een Ortofon OM20 in mijn woonkamer die ik niet kan gebruiken.

Ik ben sinds kort van een gare Tangent versterker naar een Denon PMA880R gegaan en in combinatie met deze B&W Matrix speakers heb ik inmiddels wel een lekker retro setje bij elkaar gespaard.

Het probleem wil dat de Pioneer platenspeler slechts geluid geeft uit 1 speaker. Ik ben geen expert maar ik heb sterk het vermoeden dat kabelbreuk ten grondslag ligt aan dit probleem. (defect in speakers en versterker inmiddels uitgesloten). Nu vraag ik mij af waar ik in hemelsnaam naar toe kan om dit beestje te laten repareren (omgeving Rotterdam). Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:13
Cap schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:18:
Leuke verbetering, maar voor 79 euro? No way! Prijs x2,5 in 10 jaar vind ik niet te verantwoorden, zeker niet als je ziet waar het feitelijk uit bestaat. Die prijs moet 30 euro zakken.
Advies verkoopprijs... zal wel lager gaan worden bij online aanbieders... maar een 30 euro prijsverschil met de oude versie is wel teveel, zou voor mijn gevoel max 10-15 euro mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Nipje schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:09:
[...]

Eens! Dit is overigens ook een mooie toevoeging: "* !!! New !!! The included rubber seal in the seal cup prevents moistened Labels.". Wellicht dat ik deze toch ook maar ga bestellen :).
En dat ding is ineens ruim twee keer zo duur??

Maar verdorie, dat rubber is wel handig want inderdaad worden de randen van de labels nat en dit blijf je wel zien (ook al moet je goed kijken).
Dat hendeltje is niet spannend. Liever had ik een soort van schenktuit gezien aan beide zijden, want bij het teruggieten van de vloeistof is het altijd kliederen en gaat er altijd wat verloren.

Misschien dat ik zelf rubberen ringetjes in de cups ga monteren. Iemand tips hoe ik dat kan doen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:40:
[...]

Advies verkoopprijs... zal wel lager gaan worden bij online aanbieders... maar een 30 euro prijsverschil met de oude versie is wel teveel, zou voor mijn gevoel max 10-15 euro mogen zijn.
Bij de eerste aanbieders toch ook erg duur momenteel:
http://www.hi-stands.eu/n...tistat-generation-ii.html
http://www.hifihuis.nl/?p...roduct&productid=b8c90a0f

Ook op Amazog nog hoge prijzen momenteel. Maar wellicht zakt de prijs over een aantal weken wanneer wat meer winkels het product aan gaan bieden.

[ Voor 13% gewijzigd door Nipje op 25-04-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
ik heb sterk het vermoeden dat kabelbreuk ten grondslag ligt aan dit probleem.
Dat is toch gewoon een standaard draaitafel, dus een kwestie van multimeter pakken, en de tulp uitgangen op de achterkant en de element-kabels testen op continuity?

Iemand wat info betreft de staat van deze naalden, heb wat ongebruikte apparatuur meegekregen van familie, maar van stylus-slijtage heb ik geen kaas gegeten.

Sansui SN-333: (Uit een Sansui branded AT-LP60) Ik vermoed haast nieuw?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4fzK4Ssh.png

Philips GP-400 replacement: Rare vorm. Flink ding. Geen idee deze nou 'perfect versleten' is, of gewoon goed.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YKmOFzQh.png

Deze 2 lijken mij wel echt versleten, maar toch grappig om te zien :) .

Philips GP-500 MK.II: (elliptische naald)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IMPCGGHh.png

Philips GP-400 replacement:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BAC6t8Rh.png

Alle foto's "click-for-8MP-PNG".

Voor het repareren van m'n Philips GA 212 heb ik 'even snel' een werkende naald nodig :) . Later komt er wel een nieuw Ortofon element onder o.i.d..

[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 25-04-2016 14:31 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat kan je op basis van deze foto's onmogelijk zien, je hebt daarvoor een vergroting nodig van een factor 200 ipv, wat zal het zijn op jouw foto's, een factor 10-15. Alleen het uiterste tipje van de diamant (zeg de onderste 1/10e van het puntje dat je op de naald ziet zitten) raakt namelijk de groef en de slijtkanten ervan zien we hier dus totaal niet.

Natuurlijk heeft bijna niemand de mogelijkheid tot een dergelijke vergroting + adequate belichting, een gewoon mens luistert daarom simpelweg of de naald nog goed klinkt, let met name op vervorming in de S-klanken. Niet dat een vervormde s-klank meteen alles zegt, vaak genoeg ligt het ook aan de persing en hoor je ook bij een perfect nieuwe naald her en der nog wat vervorming. Wat je dus eigenlijk nodig hebt is een "know-good" (nieuwe) naald waarmee je kan vergelijken. Speelt de oude net zo goed dan zit het wel snor.
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:40:
[...]

Snap ik, het blijft natuurlijk een heel persoonlijk iets. Voor mij is het perspectief anders: in 2007 kocht ik mijn eerste Knosti bij Conrad voor 30 euro, in de zomer van 2014 kocht ik mijn tweede bij Conrad voor 30 euro. Dat laatste was natuurlijk een koopje gezien de onontkoombare inflatie. 50 euro is toch wel mijn huidige max voor wat het is: een plastic bak met een afdruiprekje, een trechter, wat borstelharen, een plastic wieltje en fles vloeistof.

[ Voor 37% gewijzigd door Cap op 25-04-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Dan zitten we aan ongeveer dezelfde prijs te denken. Volgens mij zat mn knosti V1 rond een 40 euro. 10-15 er bij zit je op 50-55 euro.

Maar ding zal idd door wat meer shops opgepikt moeten worden, waarna ze lekker elkaar kapot kunnen concurreren op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:12

Polycom

Poes van goud

SirNobax schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:12:
[...]

Dat is toch gewoon een standaard draaitafel, dus een kwestie van multimeter pakken, en de tulp uitgangen op de achterkant en de element-kabels testen op continuity?
Ik snap je een beetje maar ik heb geen idee hoe of wat.. ik heb liever dat iemand er gewoon even naar kijkt en het euvel kan repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht het hier niet lukken dan kan je nog kijken op het audiofreaks forum, zie oa https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=13730

Je kan daar ook gewoon even op het draaitafel forum vragen, er zit vaak wel iemand in de buurt die wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Als ik zie hoeveel extra luistergenot mijn Knosti me oplevert en hoe vaak ik hem gebruik, zou ik er nog wel 100 euro voor over hebben ook. Maar maybe that's just me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja da's een moeilijke... er zijn natuurlijk heel veel dingen die dagelijks veel genot / gemak opleveren die helemaal niet veel kosten. :)

Ik gewoon best alert op wat iets mag kosten. Het is bij mij een beetje een principekwestie, de balans van de werkelijke kosten t.o.v. wat ze ervoor vragen moet in verhouding zijn, anders word ik geen klant. Voor mij dus ook geen Starbucks koffie a raison de 4 of 5 euro, bijvoorbeeld.

Versie 1 van de Knosti vond ik eigenlijk al geen koopje, daar zat die "het is wat duur voor dat plastic geval maar ik heb er veel gemak van" factor bij mij al in. Hij zat met die prijzen rond de 40 euro alleen nog net in die "dat leg ik wel even neer" zone. Als het naar de 80 euro gaat dan ga ik toch meer nadenken. Maar als investering steekt het natuurlijk nog wel gunstig af bij de Okki Nokki. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Het is 'maar' een plastic bakje maar wel een plastic bakje waar eigenlijk geen alternatief voor is. Althans geen alternatief waarin een plaat kan ronddraaien om een asje met houders waardoor je label beschermd blijft en waar borstels inzitten die op fatsoenlijke wijze je plaat schoon maken. Wat je al zegt, het alternatief (Okki Nokki) is een nog veel forsere investering.

Ik vind het altijd lastig als mensen uit een soort Pavlov reactie bepalen dat iets duur is. Het is nog altijd de fabrikant de de prijs bepaalt, jij mag dan weer bepalen of je het gevraagde er voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dat is dus precies wat ik doe, ik vind het duur en heb daar (voor mij relevante, voor een ander wellicht irrelevante) argumenten voor.

Er zijn inderdaad niet veel alternatieven, de Spin Clean lijkt erg op de Knosti maar die is nog duurder. :)
Maar het feit dat er geen alternatieven zijn maakt de prijs er op zich niet beter op voor mij, hoogstens begrijpelijker dat je hem toch aanschaft ondanks de prijs.

(wbt Pavlov: misschien wek ik de verkeerde indruk, ik heb soms best een flink bedrag over voor iets bijzonders, vooral heel mooi gemaakte dingen als het gaat om materiaalgebruik en vakmanschap, dingen die echt oud en zeldzaam zijn, enzo. Uiteraard is dat een andere catagorie dan de Knosti waarover we praten :))

Edit:
Mij valt de prijsverhoging vooral rauw op het dak, de oude heeft adviesprijs 49,90, de nieuwe 79,00. Bijna 30 euro, oftewel een bijna 60% prijsverhoging. Wat krijg ik daarvoor, het plastic handeltje + sluiting aan de draaidop en 2 rubber ringen op de draaidop. De materiaal / fabricagekosten daarvoor kan iedereen zelf wel grofweg inschatten denk ik. Was de prijsverhoging 10 euro geweest dan had je mij niet gehoord. Gelukkig verkopen ze V1 ook nog.

De rubbers gaan bij mij de labels trouwens niet droog houden, want wanneer ze bij mij vooral nat worden is wanneer ik de dop eraf draai en hem in het rek zet: het aflopende restvocht druipt dan wat over het label. En het geduld om elke plaat eerst minimaal een minuut met dop te laten uitdruipen heb ik niet, ik vind 20 seconden (met wat schudden) al een eeuwigheid duren als ik er nog 30 te gaan heb. :)

Zo'n handeltje lijkt me wel handig, alleen ziet er uitvoering er op de foto wat klein / breekbaar uit. Hmmm ik zie al hoe ze het gedaan hebben... moet misschien zelf eens wat gaan klussen met mijn Knosti. 8)

[ Voor 43% gewijzigd door Cap op 26-04-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 763593

Hallo iedereen,
Ik vond laatst bij mij op zolder een aantal platen van mijn vader, waaronder The Wall, Animals en Wish you Were Here, en wilde ik ze graag gaan luisteren. Mijn oma had nog een goedkoop platenspelertje staan dus die kan ik gebruiken. Maar ik ben eigenlijk een beetje aan het kijken voor een nieuw platenspeler, van max. 150 euro. Liefst eentje waar ik niet veel aan hoef te veranderen, want daar weet ik dus niets vanaf. Ik hoor graag van de experts hier een goed advies! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Anoniem: 763593 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:04:
Hallo iedereen,
Ik vond laatst bij mij op zolder een aantal platen van mijn vader, waaronder The Wall, Animals en Wish you Were Here, en wilde ik ze graag gaan luisteren. Mijn oma had nog een goedkoop platenspelertje staan dus die kan ik gebruiken. Maar ik ben eigenlijk een beetje aan het kijken voor een nieuw platenspeler, van max. 150 euro. Liefst eentje waar ik niet veel aan hoef te veranderen, want daar weet ik dus niets vanaf. Ik hoor graag van de experts hier een goed advies! ;)
Er zijn veel goeden mogelijkheden, maar voor dit budget word het al iets lastiger.
je zegt een "nieuwen" platenspeler, moet die dan ook echt nieuw zijn of mag het ook een mooie tweedehandse zijn waar je nog een nieuw naaldje in moet zetten. Want dan word het wel wat makkelijker.
dan zou je bijvoorbeeld een dual kunnen kopen zo als dezen:http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

of:http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Er zijn mischien ook nog wel leuke Technics te vinden.

ik zelf ben hiermee begonnen. (mijn advertentie niet om aan te smeren maar als voorbeeld):http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Wat wel sterk aan te raden is is om in een tweedehandse platenspeler een nieuwe naald te zetten. dit is overigens geen lastige klus, op internet heb je binnen tien minuten gevonden welke naald je nodig hebt.

Het leven is geen ponnykamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:58
Yannick-ski schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:20:
ik zelf ben hiermee begonnen. (mijn advertentie niet om aan te smeren maar als voorbeeld):http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr
Licht offtopic, maar ik zou niet vermelden dat hij zo 'gepijnigd' is. Daar worden ze niet beter van ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yannick-ski schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:20:
[...]

Er zijn veel goeden mogelijkheden, maar voor dit budget word het al iets lastiger.
je zegt een "nieuwen" platenspeler, moet die dan ook echt nieuw zijn of mag het ook een mooie tweedehandse zijn waar je nog een nieuw naaldje in moet zetten. Want dan word het wel wat makkelijker.
dan zou je bijvoorbeeld een dual kunnen kopen zo als dezen:http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

of:http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Er zijn mischien ook nog wel leuke Technics te vinden.

Wat wel sterk aan te raden is is om in een tweedehandse platenspeler een nieuwe naald te zetten. dit is overigens geen lastige klus, op internet heb je binnen tien minuten gevonden welke naald je nodig hebt.
Oké, dankjewel voor het antwoord! Met nieuw bedoel ik inderdaad voor mij nieuw, het mag gerust een tweedehandse zijn. Is er dan ook nog een groot verschil in kwaliteit van de naald of kan ik er gewoon eentje kopen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overtones
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:06
dreamscape schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:48:
[...]

Licht offtopic, maar ik zou niet vermelden dat hij zo 'gepijnigd' is. Daar worden ze niet beter van ;)
Of een reserveren naald :P geluid hoeft wat mij betreft niet gereserveerd te klinken.

|| iPad Pro 12.9 2020 128GB Wifi | Magic Keyboard || iPhone 14 Pro Max 256GB SB || Apple Watch Ultra || AirPods Pro 2022 || Apple TV 4K || Apple TV 3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457560

Beste tweakers, ik heb even wat hulp nodig. Ik ben van plan om een nieuwe speler aan te schaffen. En nu twijfel ik tussen de Thorens TD 170 en de Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB. Hebben jullie enige ervaring met deze spelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Anoniem: 457560 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:20:
Beste tweakers, ik heb even wat hulp nodig. Ik ben van plan om een nieuwe speler aan te schaffen. En nu twijfel ik tussen de Thorens TD 170 en de Pro-Ject Debut Carbon Esprit SB. Hebben jullie enige ervaring met deze spelers?
Ik heb een aantal dagen geleden de Pro-Ject Debut Carbon DC Esprit gekocht. Tot nu toe bevalt de speler mij fantastisch. Er zit een mooie arm op de speler en het element en geluid zijn ook fantastisch.

Kijk anders ook even hier voor wat meer informatie:
http://www.whathifi.com/best-buys/best-budget-turntables
http://www.whathifi.com/best-buys/best-turntables

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
Ik zou denk ik ook voor die Project gaan. Die Thorens ziet er uit als een Dual CS-serie uit de jaren 90 (lijkt precies op de CS-430 van mijn vriendin) en heel bijzonder zijn die tafels niet. Wil je de kwaliteit waar Thorens vroeger bekend om was, zal je heel wat dieper in de buidel moeten tasten voor een nieuwe, of een 2e hands op de kop moeten tikken (en ook die worden steeds duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Van die 2, de Pro-ject. Vind die nieuwe Thorensen soms best cheapy eruit zien... bijna Crosley achtig :p

Evt kan je nog naar de Rega RP1 of Edwards Audio Apprentice Lite (=RP1), mk2 (betere arm en plateau) of TT1mk2 (wat betere motor en andere plint) kijken, die hebben nog wel een voorversterker nodig.

AT95e-tjes zijn populair, wilde er gisteren een bestellen bij Thakker om onder mn Sony te zetten, kan ie in de verkoop met een nieuw element, komt beter over dan 'weet niet hoe de naald is'. Hopelijk snel weer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:33
Zelf heb ik vanwege eerdere ervaringen en het onstuimige weer van gisteren afgezien van een bezoek aan de plaatselijke vrijmarkt :)F . Maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie allemaal op de kop hebben getikt tijdens jullie strooptochten. En dan bedoel ik natuurlijk alles wat met vinyl te maken heeft 8) . Oh ja, graag met foto's. Dat maakt het nog leuker oOo .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Kan iemand mij een goede naaldreiniger aanbevelen? Ik ben erg voorzichtig met wat ik op mijn naald smeer, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :). In de winkel om de hoek kwam ik deze tegen: https://www.bol.com/nl/p/styluscleaner/9200000049958374/

Is het daarnaast nog slim om een naaldweegschaaltje te kopen? Op mijn speler zit gelukkig wel een gewicht waarmee ik de druk vrij nauwkeurig in kan stellen, maar het blijft natuurlijk altijd de vraag wat de druk werkelijk is (Pro-Ject Debut Carbon DC).

[ Voor 10% gewijzigd door Nipje op 28-04-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Laatst online: 09-05 10:57
Vintage1967 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:29:
Zelf heb ik vanwege eerdere ervaringen en het onstuimige weer van gisteren afgezien van een bezoek aan de plaatselijke vrijmarkt :)F . Maar ik ben wel heel benieuwd wat jullie allemaal op de kop hebben getikt tijdens jullie strooptochten. En dan bedoel ik natuurlijk alles wat met vinyl te maken heeft 8) . Oh ja, graag met foto's. Dat maakt het nog leuker oOo .
Ik ben wel geweest, hier in het hoge noorden was het weer eigenlijk prima, maar naar jaren achteruitgang waren er nu alleen nog maar handelaren die de hoofdprijs vroegen. Ik denk dat dit de eerste keer in 10 jaar is dat ik zonder vinyl ben thuisgekomen van de vrijmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 22:31

JB

Cédric roelt!

Weet iemand hoeveel toeren die plaat van Daft Punk - Random Access Memories is?

https://www.bol.com/nl/p/...8/#product_specifications

Al een keer gehad dat ik het album van Elbow - Seldom Seen Kid ontving en deze geen 33 toeren was :( (nog steeds op zoek naar!)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Zou juist blij zijn als een album geen 33 toeren is... 45 klinkt over algemeen beter. Heb Seldom Seen Kid ook, klinkt goed... en kwam er laatst achter dat deze bij GZ geperst is, die ik normaal loop af te zeiken :p (veel slechte meuk gehad van die kant uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 10:11
JB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 14:24:
Weet iemand hoeveel toeren die plaat van Daft Punk - Random Access Memories is?

https://www.bol.com/nl/p/...8/#product_specifications

Al een keer gehad dat ik het album van Elbow - Seldom Seen Kid ontving en deze geen 33 toeren was :( (nog steeds op zoek naar!)
33. Bestel hem trouwens bij Dodax: http://www.dodax.nl/shop/...dom-access-memories.xhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Wow dat scheelt nogal zeg!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Wat een verschil! Ik heb het zojuist ook maar direct besteld. Bedankt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:21
ik heb de pro-ject nu 2 jaar staan en deze bevalt mij nog steeds erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
rjvisje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:00:
[...]

ik heb de pro-ject nu 2 jaar staan en deze bevalt mij nog steeds erg goed
Heb jij ook de DC variant? Ik ben benieuwd hoe merkbaar de verschillen zijn met de non-DC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op zoek naar een betaalbare platenspeler? Voor 20 euro is dit een net koopje.

http://link.marktplaats.nl/m1045850248

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:24
Dodax? Nog nooit van gehoord, maar was even op de site aan het kijken en hij is echt veel goedkoper. Zojuist Hello I Must Be Going van Phil Collins daar aangeschaft. Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nipje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 15:59:
[...]

Wat een verschil! Ik heb het zojuist ook maar direct besteld. Bedankt :D.
Inderdaad :) Zie in Paypal dat ze via Duitsland opereren, zal belastingtechnisch wel gunstig zijn (zeker voor ons gezien de prijzen :D)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
JB schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:24:
[...]

Inderdaad :) Zie in Paypal dat ze via Duitsland opereren, zal belastingtechnisch wel gunstig zijn (zeker voor ons gezien de prijzen :D)
Ik zag het ook inderdaad, daar zal het aan liggen. Direct nog even wat andere LPs gekocht daar. Dit wordt mijn vaste webwinkel! :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Nipje op 28-04-2016 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:21
Nipje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:08:
[...]

Heb jij ook de DC variant? Ik ben benieuwd hoe merkbaar de verschillen zijn met de non-DC.
Volgens mij is de SB variant er alleen maar in DC uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
rjvisje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:44:
[...]

Volgens mij is de SB variant er alleen maar in DC uitvoering.
Dat zou kunnen inderdaad :).

Een heel andere vraag: sinds vandaag merk ik wat ruis over mijn speakers wanneer ik het Phono kanaal selecteer. Dit zal wel iets met de aarding van mijn platenspeler / versterker te maken hebben verwacht ik. Het gekke is echter dat wanneer ik bijvoorbeeld 1 plaat beluister en de arm weer in rust zet de ruis even weg lijkt. Wanneer ik dan een aantal keer van kanaal wissel is de lichte ruis weer hoorbaar. Klinkt dit iemand bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
Nipje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:59:
Kan iemand mij een goede naaldreiniger aanbevelen? Ik ben erg voorzichtig met wat ik op mijn naald smeer, dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :). In de winkel om de hoek kwam ik deze tegen: https://www.bol.com/nl/p/styluscleaner/9200000049958374/

Is het daarnaast nog slim om een naaldweegschaaltje te kopen? Op mijn speler zit gelukkig wel een gewicht waarmee ik de druk vrij nauwkeurig in kan stellen, maar het blijft natuurlijk altijd de vraag wat de druk werkelijk is (Pro-Ject Debut Carbon DC).
Nagaoka Hi-Clean 801, daar heb ik nooit slechte verhalen over gelezen. Zelf heb ik ook nog een flesje. Zo te ruiken is het gewoon al dan niet verdunde alcohol :) Als je bang bent voor aantasting van de lijm die je naald op de cantilever kleeft kan je ook nog gaan voor Lyra SPT (gebruik ik zelf ook voor mijn duurdere element), maar dat kost wel een paar centen (en dan krijg je 98,5% water...)

Naaldwegertje zou ik gewoon doen. Via DX.com of dergelijke sites voor een tientje of zo te krijgen. Het is lang niet zeker dat het contragewicht op je arm het juiste gewicht aangeeft, dus meten is weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arethusa
  • Laatst online: 15:42

Arethusa

Niet die server

Bedankt voor die website! Ze hebben er aan mij een klant bij.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-04 10:11
Wat een reacties op die website hé! Ik heb Dodax ook uit dit topic en was daardoor in de veronderstelling dat iedereen het wel kende haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Laatst online: 14:24
Ik kende het niet, misschien beter ook. Nu ga ik nog meer LP's kopen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaiziks
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 22:16

zaiziks

Da da da

Let bij dat Dodax wel even op dat het een Zwitserse winkel is, ze de algemene voorwaarden alleen in het Duits hebben staan, een site vol taalfouten aanbieden en geen enkel (Nederlands) keurmerk hebben.

La la la la la la la la la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
zaiziks schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:29:
Let bij dat Dodax wel even op dat het een Zwitserse winkel is, ze de algemene voorwaarden alleen in het Duits hebben staan, een site vol taalfouten aanbieden en geen enkel (Nederlands) keurmerk hebben.
Ach zolang we de betaling met PayPal uitvoeren kan er weinig fout gaan toch? Indien het een fop winkel is dan zouden we via PayPal het geld vast wel weer terug kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 13:03
Heb zelf ook al eens wat bij Dodax besteld. Gewoon keurig geleverd. Vergelijk het met 't wat beter bekende WowHD / cdWOW / etcetera.

Ze zijn stukken goedkoper, hebben inderdaad geen (Nederlandse) keurmerken en een levering kan al vlot 2 a 3 weken duren. Wanneer je via PayPal koopt heb je naar mijn weten wel de buyer protection van PayPal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06
musicfreak schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:27:
[...]
Wat me weer opviel bij de PL-12D was dat hij er gevoelig is, als je er een beetje tegenaan stoot slaat 'ie over. Op Marktplaats zag ik dat iemand een gereviseerde 12D aanbied waarbij hij nieuw schuimrubber in de veren heeft geplaatst. Kan het zijn dat de gevoeligheid voor overslaan hiermee verminderd?

Dan nog twee 'oude' vragen, die nog niet beantwoord zijn:

[...]

Iemand? En wat die reinigingsvloeistof betreft, is er nog verschil tussen Nagaoka en bijv. Audio-technica?

Nog een ander vraagje (sorry...): Ik heb twee Nagaoka rolling cleaners, de bekende RC-100 en een toffe (conische) 153R. Vooral die laatste gebruk ik, want die werkt heel fijn. Hij wordt echter minder en ik ben 'm nog niet nieuw tegen gekomen. De RC-1000 ziet er nog goed uit maar haalt nauwelijks vuil van de plaat. Heb 'm in een kringloop gekocht, misschien is dat het? Hoe reinig je zo'n ding het beste, lauw water, met afwasmiddel?
Ik quote even een post van een weekje geleden. Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieux
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:40
Dodax is echt wel een aanrader. Vorige week 4 platen besteld en deze week geleverd. Wel raar dat ze die 4 platen allemaal afzonderlijk hebben verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Setje toch maar een plaatsje gegeven in de huiskamer.
Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160430_163439_zpsyutrsf9v.jpg

Nog steeds niet met de juiste draaitafel maar die wil ik eerst in orde hebben voordat ik die aansluit.
Klinkt zo al lekker, over een tijdje toch maar eens op zoek naar wat vintage luidsprekers om deze Jamo's te vervangen. Maar welke.... geen idee... B&W misschien een optie. Ik kan van een kameraad nog wel wat leuks proberen binnenkort...

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Ad de Jong schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:52:
Klinkt zo al lekker, over een tijdje toch maar eens op zoek naar wat vintage luidsprekers om deze Jamo's te vervangen. Maar welke.... geen idee... B&W misschien een optie. Ik kan van een kameraad nog wel wat leuks proberen binnenkort...
Wat dacht je van een Wharfdale Laser 80 of Wharfdale Laser 130? De eerste is een kleinere boekenplank model en de tweede is een grotere speaker en kan meer vermogen aan...

Wat ook een mooie speaker set kan zijn voor je Akai set:
Phonar Akustik Laser 100

Let er wel even op bij de aanschaf dat je de variant krijgt met rubberen rand rondom de bas speaker (er zijn twee varianten, een met rubberen rand en een met foam rand)... Dan is de kans dat dit onderdeel van de speaker rot is door de ouderdom een stuk kleiner...

Variant met rubberen rand:
Afbeeldingslocatie: https://images6.okr.ro/serve/auctions.v7/2012-06-12-db8835b335ec2c609190baca7dada2ad-5288083-700_700.jpg

Variant met foam rand:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/p1130658_zpshtuikt6a.jpg

Houdt er rekening mee dat er ook nog een laser 100 plus variant is met foam en rubberen rand... Deze kan meer vermogen aan dan de normale laser 100... :)

Als laatste (alleen in het geval als je een boekenplank speaker zoekt) is de JPW ML-510 ook erg interessant...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 30-04-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Wat een gaaf topic dit, helemaal mijn ding ^^
Ik draai momenteel op een oude Akai AP-A305 welke ik aangesloten heb op mijn Onkyo TX-8020 met (binnenkort te vervangen...) 2x Bose Studiocraft 300ST 60W speakers. Op zich een leuk setje, maar het moet niet te hard staan want dan vervormen de speakers het geluid.
Hoe dan ook, een aantal highlights uit mijn collectie zijn;
Beatles white album, The wall en dark side of the moon van pink floyd, santana van Santana, verscheidenen van de beatles, rolling stones, jimi hendrix, janis joplin, joe cocker, dire straits. led zeppelin en nog een stuk of 80 andere platen.

Recentelijk nog naar de lokale kringloop geweest (bij gebrek aan lokale platenboer) en A Portret of Nat King Cole (dubbel LP) en Saved van Bob Dylan meegenomen. Erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Laatst online: 16:41
Gisteren op een kleine rommelmarkt in een dorpje dit tegengekomen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Oly867WzknOcw5V5hPIzuruB/medium.jpg

Een Technics SL-D202 en een Philips 22AH686 receiver. Beide erg vergeeld, stoffig en onder de nicotine aanslag, maar voor € 7,50 per stuk kon ik ze natuurlijk niet laten staan :)

Vandaag eerst de Technics eens onder handen genomen, helemaal schoongemaakt, een verse AT-95E gemonteerd en uit de losse pols afgesteld. Een paar platen verder moet ik zeggen dat het prima aankoop is geweest, de speler werkt prima. Ik had verwacht dat m'n Thorens beter zou klinken (iets zwaarder, geen plastic) maar ik moet zeggen dat de Technics er eigenlijk niet voor onder doet. Stiekem is auto-return en shut-off ook wel handig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Top koopje natuurlijk. :) Wat is dat toch dat men maar denkt dat een Thorens beter klinkt dan een Technics, dat is echt hoogst discutabel en het is net zoiets als zeggen dat een BMW beter rijdt dan een Audi, zo'n algemeen statement kan je niet maken. Prima platenspeler die D202, en inderdaad oh zo comfortabel in de bediening. Heeft natuurlijk niet de "snob" factor, maar dat is dan ook echt een van de weinige dingen die je er mis aan kunt vinden. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 01-05-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Gisteren heel toevallig nog wat leuke platen op de kop weten te tikken in een kringloop winkel:
- Purple Rain - Prince
- Invisible Touch - Genesis
- Abacab - Genesis

3 euro totaal, dat zijn de leuke dingen :D.

Een heel andere vraag: sinds een week heb ik een Pro-Ject Debut Carbon DC staan, maar het valt mij op dat mijn stofkap niet volledig sluit (ik heb er al alles aan gedaan dit op te lossen, maar een van de gaatjes in de stofkap waarmee de kap op de platenspeler gezet kan worden lijkt iets te groot). Herkennen meer mensen dit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZhHRI9tl.jpg

[ Voor 116% gewijzigd door Nipje op 02-05-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ja, dat herken ik ook, want mijn nieuwe stofkap van mijn Technics SL 1210 had dat ook. Ik heb dat opgelost door aan de kant waar hij wel goed sluit iets neer te leggen zodat hij daar niet meer sluit.
Dan aan de andere kant iets op de stofkap zodat je de kap een beetje tordeerd. Dan met de haardrogert de kap een beetje warm maken. Doe dit wel voorzichtig want plastic verkleurd en vervormd snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Bestla schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:13:
Ja, dat herken ik ook, want mijn nieuwe stofkap van mijn Technics SL 1210 had dat ook. Ik heb dat opgelost door aan de kant waar hij wel goed sluit iets neer te leggen zodat hij daar niet meer sluit.
Dan aan de andere kant iets op de stofkap zodat je de kap een beetje tordeerd. Dan met de haardrogert de kap een beetje warm maken. Doe dit wel voorzichtig want plastic verkleurd en vervormd snel.
Thanks voor de reactie. In mijn geval een beetje zonde om dit zelf recht te gaan buigen wanneer het product nog maar een week oud is. Daarnaast ook weer onzin om het voor zoiets terug te sturen naar de webwinkel :X. Dilemma.. wellicht de gehele stofkap maar verwijderen tijdens het spelen? Dan zijn er in ieder geval geen rare trillingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie zocht er ook alweer een Knosti?

Er wordt een ongebruikte aangeboden op MP. Is nog de oude doos dus zal toch wel minimaal 15 jaar geleden gekocht zijn, maar is verder gelijk aan de huidige standaard Knosti. Of ie echt ongebruikt is zie je snel genoeg aan de vloeistof, filter en de borstelharen. Zo ja dan een goede koop:

http://link.marktplaats.nl/m1047119517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 08:05
Nieuwe kabel.....weg 'hum' -:)
Even iets minder cryptisch: ik had al vanaf het begin met mijn nieuwe project rpm een lichte brom op een kanaal (met de orginele kabel). Alleen hoorbaar op hele hoge volumes maar toch....
Vandaag de knoop doorgehakt: ik had nog een luxer rca setje liggen van vroeger ( kostte toen denk ik zo'n 60 gulden). Moest wel de halve tent afbreken om erbij te kunnen.... Resultaat.... Geen hum meer... Nu alleen bij extreem hoge volumes... Extreem is knop 80% en hoger (op een 150 watt versterker)....

Dus een goeie kabel kan toch wel helpen igv. Brom/hum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
LaFleche schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:59:
Nieuwe kabel.....weg 'hum' -:)
Even iets minder cryptisch: ik had al vanaf het begin met mijn nieuwe project rpm een lichte brom op een kanaal (met de orginele kabel). Alleen hoorbaar op hele hoge volumes maar toch....
Vandaag de knoop doorgehakt: ik had nog een luxer rca setje liggen van vroeger ( kostte toen denk ik zo'n 60 gulden). Moest wel de halve tent afbreken om erbij te kunnen.... Resultaat.... Geen hum meer... Nu alleen bij extreem hoge volumes... Extreem is knop 80% en hoger (op een 150 watt versterker)....

Dus een goeie kabel kan toch wel helpen igv. Brom/hum
Heb jij enig idee of de "hum" het resultaat was van slechte aarding? Ik heb namelijk ook last van een kleine ruis over mijn speakers op hoge volumes. Wanneer ik met mijn vinger de aarde schroef op de platenspeler aanraak dan is de ruis aanzienlijk minder. Ik ben benieuwd gezien ik anders ook maar eens een goede kabel ga proberen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 08:05
Nipje schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:25:
[...]

Heb jij enig idee of de "hum" het resultaat was van slechte aarding? Ik heb namelijk ook last van een kleine ruis over mijn speakers op hoge volumes. Wanneer ik met mijn vinger de aarde schroef op de platenspeler aanraak dan is de ruis aanzienlijk minder. Ik ben benieuwd gezien ik anders ook maar eens een goede kabel ga proberen. Thanks!
Nee..zeker niet de aarde want daar ben ik niet aangekomen.

Bij de project rpm zit een rca-kabel met daaraan vast zo'n hoefijzer kabeltje voor de aarde.
Deze aarde kabel zit er nog steeds aan. De rca-stekkertjes van de orginele kabel hangen er nu voor spek en bonen bij. Er zit nog steeds een ruis op beide kanalen even hard maar wel op knal-volume.
De hum op 1 kanaal ben ik wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
LaFleche schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:38:
[...]

Bij de project rpm zit een rca-kabel met daaraan vast zo'n hoefijzer kabeltje voor de aarde.
Deze aarde kabel zit er nog steeds aan. De rca-stekkertjes van de orginele kabel hangen er nu voor spek en bonen bij. Er zit nog steeds een ruis op beide kanalen even hard maar wel op knal-volume.
Hmm ok, duidelijk. Wellicht heft het bij jou nog een positief effect als je wat met de aarde draad speelt (zou toch mooi zijn als je volledig van je ruis af komt). Ik denk dat ik morgen maar even langs de winkel om de hoek loop voor een nieuw kabeltje, al is het maar even om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
LaFleche schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:38:
[...]

Enige ruis is altijd wel aanwezig, hoeveel hangt voor een groot deel van de signaal / ruis verhouding af van je versterker / receiver (al dan niet in combinatie van de ingebouwde phono preamp) of van je losse phono preamp in combinatie met je versterker / receiver...

Hoe meer signaal en hoe minder ruis er is des te beter... Hierbij nog enkele tips om de signaal / ruis verhouding te verbeteren binnen de specificaties van je apparatuur:

- Gebruik goede dubbel afgeschermde tulpkabels om je platen speler te verbinden met je phono preamp en gebruik vanaf de phono preamp ook weer een goede afgeschermde tulpkabel naar je versterker / receiver of direct vanaf de platenspeler naar je versterker / receiver. Houdt de kabel lengte als het kan zo kort mogelijk als kan om beïnvloeding van buiten af te voorkomen... Ik zelf gebruik naar volle te vredenheid de zelfbouw kabels van Dr. Thorens (zie marktplaats voor zijn gegevens)... Die zijn zeer goed, dubbel afgeschermd en hebben een lage weerstand wat ook de geluidskwaliteit ten goede komt...

- Gebruik niet de standaard meegeleverde voeding van de phonopreamp als deze los is uitgevoerd. Een gestabiliseerde linaire voeding die flink sterker is dan het origineel is het beste (Dus als er bij de phonopreamp een adaptor zit van 500Mah, dan is een gestabiliseerde voeding van minimaal 1000Mah geen overbodige luxe... Zwaarder mag altijd, maar lager dan 1000Mah zou ik niet doen omdat de winst dan minder is)...

- Als de platen speler een externe voeding heeft doe je hiermee hetzelfde trucje als met de phono preamp, zwaardere linaire voeding die gestabiliseerd is... Dit zorgt ook nog eens ervoor dat de platen speler een stabielere loop heeft en er dus een lagere wow en flutter waarde behaald kan worden...

- Zorg voor goede afgeschermde stroomkabels naar je versterker / receiver en pas deze ook toe op een eventuele tafel contact doos... Dit is eenvoudig zelf te regelen (mits er geen vaste stroomkabel aanwezig is)... Het recept van mijn zelfbouwkabels is als volgt:
-> 7 aderige stroomkabel dubbel afgeschermd (bijv. Lapp ölflex of een alternatief (ben zelf even kwijt welke kabel ik ook alweer zelf gebruikt heb))
-> Een setje Oyaide stekkers (apparaat zijde + tafel contactdoos zijde en vanaf de wall-outlet tot je tafel contact doos), met wat zoeken op Ebay te vinden voor ongeveer 10 euro in china in plaats van de 100 euro in NL (http://www.ebay.nl/itm/Ne...b73d5b:g:NnQAAOSwBahVSPOE)...
-> Eventueel een cable sleeve ter afwerking van je stroomkabel (incl. krimpkousen op de uiteindes om zo de cable sleeves vast te zetten en te voorkomen dat de stroomkabel kan om knakken)
-> ijzeren kokertjes (weet niet hoe die exact heten in vakterm) waarmee je de aders van de stroom draden bij elkaar kunt knijpen tot een dikke draad

Ook bij deze kabel geld: hoe korter hij kan, des te beter... De opbouw van deze kabel is alsvolgt:
Je hebt 7 draden en maakt om en om één plus lijn van 3 aders en van de andere 3 draden de min pool (ja, ik weet dat bij wisselstroom de plus en min wisselt, maar dit maakt het wat duidelijker qua uitleg). De overgebleven 7de draad maak je de aarde draad van...

Let er goed op dat je aan weerszijde alles goed aansluit anders krijg je kortsluiting en knalt je groep eruit bij gebruik... Aan de stopcontact zijde doe je buitenmantel van ijzer bij de aarde draad erbij prikken zodat alle vervuiling die de mantel afvangt via deze weg kan afvoeren... Deze buiten mantel moet je absoluut niet verbinden met de aarde aan de apparaat zijde, anders komt de vervuiling als nog binnen op je versterker / receiver en dat wil je nou net niet hebben...

Succes met deze tips... :)

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 03-05-2016 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 12:14
Ik ga vandaag wat onderhoud doen aan een platenspeler en daarbij ga ik de hoogteverstelling van de arm eens opnieuw invetten. Heeft iemand enig idee met welk middel ik heb beste de fijne schroefdraad kan schoonmaken en waarmee ik deze het beste weer opnieuw kan invetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:33
JoepD schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:28:
Heeft iemand enig idee met welk middel ik heb beste de fijne schroefdraad kan schoonmaken en waarmee ik deze het beste weer opnieuw kan invetten?
Als eerste zou ik even op www.vinylengine.com kijken of er een servicemanual beschikbaar is.
Voor de meeste draaitafels staat daar wel in welk type smeersel wordt geadviseerd.
Ook dit forum is een bron van informatie.
En terwijl ik dit typ, realiseer ik me dat ik er hierbij van uit ga dat je een oudere draaitafel hebt, maar misschien heb je een nieuw exemplaar en kan je bij de winkel waar je hem hebt gekocht informatie inwinnen.
Succes!

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoepD, Je hebt het over een Technics SL-1200 MKx neem ik aan? Althans daar lijkt het op obv je beschrijving.

Als de ring vast zit, losmaken door ruim WD40 aan te brengen, tijd laten intrekken, dan met föhn verwarmen, dan komt het los. Zit ie al los maar heeft ie droog vet dan kan je de resten goed verwijderen met WD40 en een poetsdoek of als je dat niet hebt iets als wasbenzine. Invetten met zuurvrij vet van gemiddelde consistentie, lithiumvet is goed, bijv Griffon constitentvet of kogellagervet werkt goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 03-05-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Vintage1967 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:20:
[...]

Als eerste zou ik even op www.vinylengine.com kijken of er een servicemanual beschikbaar is.
Voor de meeste draaitafels staat daar wel in welk type smeersel wordt geadviseerd.
Ook dit forum is een bron van informatie.
En terwijl ik dit typ, realiseer ik me dat ik er hierbij van uit ga dat je een oudere draaitafel hebt, maar misschien heb je een nieuw exemplaar en kan je bij de winkel waar je hem hebt gekocht informatie inwinnen.
Succes!
Die site kende ik nog niet, bedankt! Ik heb overigens een SL1210MK2, dus het is al wat ouder spul.
Cap schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:22:
@JoepD, Je hebt het over een Technics SL-1200 MKx neem ik aan? Althans daar lijkt het op obv je beschrijving.

Als de ring vast zit, losmaken door ruim WD40 aan te brengen, tijd laten intrekken, dan met föhn verwarmen, dan komt het los. Zit ie al los maar heeft ie droog vet dan kan je de resten goed verwijderen met WD40 en een poetsdoek of als je dat niet hebt iets als wasbenzine. Invetten met zuurvrij vet van gemiddelde consistentie, lithiumvet is goed, bijv Griffon constitentvet of kogellagervet werkt goed.
Bedankt voor de informatie, ik ga ermee aan de slag. De ring en zelfs het 'slot' hiervan zitten compleet vast. In combinatie met dit filmpje zou het prima moeten lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
@ Cap
In het fimpje zegt hij dat je geen lithiumvet moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu je het zegt! Hmm ja ViperFrank maakt leuke filmpjes, maar ik ben het niet altijd met hem eens. ;) Zie bijv. het filmpje hoe hij de anti-skating afstelt, en zo zijn er wel meer.

Wat betreft zijn opmerking over lithium grease: misschien bedoelt hij "white grease", daar zit ook lithium in. Waarom dat trouwens zo slecht zou zijn weet ik niet, maar dat wordt vaak gebruikt bij smering tussen kunststof en metaal.

Wat hij gebruikt is een pot generieke "multipurpose grease". En hele grote kans dat daar in zit...: een lithiumcomplex!
Het ziet er verder precies zo uit als het kogellagervet en consistentvet van Griffon waar ik het eerder over had. En nog een multipurposevet van Valvoline. En wat zit daar in alle gevallen in... lithiumcomplex:

http://www.griffon.nl/nl-...roduct/929-consistentvet/
http://www.griffon.nl/nl-...roduct/930-kogellagervet/
http://www.valvoline.nl/o...tten/multi_purpose_grease

Hoe dan ook, ik heb er goede ervaringen mee, ook op die Technicsen. Het voordeel is dat het niet agressief is voor kunststoffen, en de buitenste ring waar je aan draait is overkapt met zwart kunststof. Je kan ook een wat dunnere olie gebruiken. Maak het in ieder geval goed schoon en doe er voldoende op maar overdrijf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Volgens mij gebruikt hij gewoon een pot Valvoline in dat filmpje, dus inderdaad op basis van lithium. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Teflonvet werkt doorgaans heel goed op plastic-plastic en plastic-metaal.

Lithiumvet houdt in dat de zeepdrager in het vet op basis van een lithiumzout is. (vet is meestal een zeep+olie). Dat geeft een goede kleefkracht aan metalen, maar het kan bijv. ook op basis van calcium.

Dus zowel teflonvet als bijv molybdeendisulfidevet kan op basis van een lithiumvet zijn. De eerste 2 zijn additieven om de frictie te verlagen en het tweede is de drager zeg maar.
De combinatie olie-lithiumzeep smeert natuurlijk ook al, maar voor plekken waar puntdruk erg hoog is of waar plekken zijn waar het vet weggeveegd kan worden (bijv. in een schroefdraad) wil men vaak een additief hebben die een extra laagje achterlaat. Teflon bijv.

Sommige siliconenvetten werken ook goed. Zeker voor iets met rubber is een siliconenvet aan te raden.

Tot zover de introductie in smeervet :+

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 03-05-2016 16:00 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Laatst online: 17-05 18:29
Het wordt erop of eronder voor Technics.

Ze hebben dik geïnvesteerd in het ontwerp van een draaitafel die 4000$ gaat kosten.

Zal het een aanzienlijke verbetering, of erger verslechtering zijn t.o.v. de oude SL-1200?

Ik hoop het eerste, want anders is het einde oefening voor het merk Technics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
als de tafel niet beter zou zijn zou deze zo niet op de markt komen, zeker niet voor de prijs... Voordeel is dat ze er al een kwak verkocht hebben.

Of de tafel het prijsverschil meer beter is... Nee, lijkt me erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mr_petit goeie info, maar hoe denk jij in dit geval over de Technics VTA schroefdraad? Volgens mij gaat het om waarschijnlijk een stalen buitenring en een koperen binnenring, zou er een reden zijn waarom lithium hier een probleem op zou leveren?

Wat ik weet is dat het oude vet dat Technics hier gebruikte uithardde en de boel wat oxideerde, met als gevolg een blauwgroen aangekoekt laagje op de schroefdraad dat de boel vastzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Cap schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:24:
@mr_petit goeie info, maar hoe denk jij in dit geval over de Technics VTA schroefdraad? Volgens mij gaat het om waarschijnlijk een stalen buitenring en een koperen binnenring, zou er een reden zijn waarom lithium hier een probleem op zou leveren?

Wat ik weet is dat het oude vet dat Technics hier gebruikte uithardde en de boel wat oxideerde, met als gevolg een blauwgroen aangekoekt laagje op de schroefdraad dat de boel vastzet.
Volgens mij is het inderdaad staal op koper. Ik heb hem vandaag uit elkaar gehaald en opnieuw gesmeerd, maar ik heb een raar probleem. Zie Technics SL1210MK2 hoogteverstelling kapot. Volgens mij was de smering helemaal niet het probleem, al was deze wel wat uitgedroogd. Ook hier en daar wat van het blauwgroene spul. Ik heb uiteindelijk schoongemaakt met wat WD40, wat niet ideaal was, maar het ging. Daarna heb ik opnieuw gesmeerd met vet (ik vermoed op lithiumbasis) van enkele tientallen jaren oud. Of dat lang gaat uithouden moet ik nog zien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo iedereen, ik heb weinig verstand van platenspelers dus ik stel de vraag maar even hier. Na een tijdje op Marktplaats te zoeken twijfel ik tussen drie platenspelers. Namelijk de:
Technics Quartz SL-Q210
Akai AP-001C
Akai ATT01U
Wat lijkt jullie de beste keus? Alvast bedankt voor het antwoord!
Even iets anders, wie gaat er in het pinksterweekend (zaterdag 13 mei dacht ik) naar de platenbeurs in Nijmegen? Ik kom in ieder geval even langs om wat platen te scoren!

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 763593 op 04-05-2016 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Cap schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:24:

Volgens mij zie ik een aluminium (zamak, zink-aluminium-siliciumlegering) gegoten binnendeel, een bronzen of messing tussenring (de ring die de hoogteverstelling doet) en een zamak gegoten buitendeel. Dus alles metaal.
Het vet wat die gast gebruikt lijkt mij vrijwel 100% zeker op basis van lithiumcomplex (bijna al die vetten die die kleur hebben zijn dat, ten minste 99% van de huidig standaard verkrijgbare vetten), en dat wordt natuurlijk ook bijna altijd gebruikt op metaal-metaal oppervlakken.
Globaal heb je 3 soorten vetten verkrijgbaar in de handel voor consumenten (kopervet even niet meegenomen): Vet op basis van lithiumcomplex, vet op basis van siliconen en vet waarop niets staat wat de basis is (wat eigenlijk ook altijd lithiumvet is).
Wil je een ander vet, dan kom je al snel bij specialistische takken van Shell of Total terecht waar je vet per emmer of per drum kan kopen wat zeer gespecialiseerde toepassingen heeft, bijvoorbeeld voor tandwielkasten van scheepsmotoren of wat dan ook). Maar die gast heeft gewoon een pot uit een automaterialenzaak staan.
Vroeger waren er meer soorten vetten (calcium sulfonate, natrium, noem maar op), maar lithium complex heeft veel vervangen. Waar lithium complex voornamelijk in uitblinkt is verouderingsverschijnselen, en dat is juist een belangrijke factor hier. Soms kom je calcium sulfonate tegen omdat dat wellicht beter smeert (voor lagers/ tandwielen), maar hard core smeringeisen hier is nauwelijks een issue. Je loopt niet de hele dag aan die ring te draaien. Het moet enigzins soepel lopen en blijven lopen. Slijtage zal nauwelijks gaan plaatsvinden.

Het is duidelijk dat dat vet in de loop der jaren/eeuwen :P uitdroogt en ontzettend gaat kleven.
Ik zou het zelf los proberen te halen met een kruipolie; wd40 is niet zo'n goede kruipolie (te dik).
Schoonmaken kan wellicht wel met wd40, of een milde alcohol oid. Het enige waar je op moet letten is dat je zo min mogelijk schoonmaakmiddel op de schaalverdeling van de ring krijgt. Dat zou de inkt kunnen aantasten (zelfs met wd40 kan dat). Het gebruik van terpentine of diesel (of andere hele dunne olien) kan ook soms onverwacht sterk inkt aantasten. Dus vooral niet teveel op die streepjes poetsen.

Ik zou het dus gewoon met lithiumvet insmeren (dus gewoon die standaard multi purpose vet). Ik weet niet wat het effect van teflonvet is, wellich smeert dat te goed en gaat de ring te licht (wat het kwaliteitsgevoel kan aantasten). Maar dat is iets wat je kan uitproberen.
Als je de ring heel zwaar wilt laten lopen neem dan kranenvet (siliconenvet). Dat wordt ook vaak gebruikt als frictievet voor je armdemper, maar is wellicht wat teveel voor die ring.

Als er groene aanslag zit betekend dat dat er corrosie heeft plaatsgevonden. Dat komt niet vanwege het vet, maar door vocht (bijv. condens).

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 04-05-2016 04:02 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Anoniem: 763593 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:50:
Hallo iedereen, ik heb weinig verstand van platenspelers dus ik stel de vraag maar even hier. Na een tijdje op Marktplaats te zoeken twijfel ik tussen drie platenspelers. Namelijk de:
Technics Quartz SL-Q210
Akai AP-001C
Akai ATT01U
Wat lijkt jullie de beste keus? Alvast bedankt voor het antwoord!
Even iets anders, wie gaat er in het pinksterweekend (zaterdag 13 mei dacht ik) naar de platenbeurs in Nijmegen? Ik kom in ieder geval even langs om wat platen te scoren!
Van dat rijtje is de Technics de beste keus... Maar ik zelf zou eerder voor een van deze spelers gaan om mee te starten:
- Pioneer PL-512 (http://link.marktplaats.nl/m1047466796)
- Pioneer PLC-590 (http://link.marktplaats.nl/m1046666082)

Houdt er altijd rekening mee dat je het element moet vervangen na aanschaf... Je weet nooit hoe goed het meegeleverde naaldje is bij het element en het beste is om direct na de aanschaf een nieuw element te kopen... In de meeste gevallen is de Audio Technica AT95e hiervoor de beste keus (te koop voor 25 euro bij william thakker in Duitsland (50 procent goedkoper dan hier in NL): https://www.thakker.eu/en...at-95-e-cartridge/a-4916/)...
Deze past niet overigens niet op de Technics... Dan is dit element een mogelijke keuze: https://www.thakker.eu/en...-311-ep-cartridge/a-8145/

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrpetit dank voor de heldere uitleg! En goed dat je bevestigt wat ik al dacht: de basis van de vetten die ik noemde en in zijn filmpje zie lijkt allemaal erg op elkaar.

Inderdaad is het binnendeel van de hoogteverstelling (de arm base) van gegoten zamac, ring zal inderdaad brons of messing zijn, buitendeel leek me van een ander materiaal dan het binnendeel maar het is ook best zwaar materiaal, kan dus goed dat het toch ook zamac is.

Ik heb inderdaad ook kruipolie staan maar merkte weinig verschil met de WD40, dus heb de ringen sindsdien altijd losgemaakt met WD40. Kan best dat kruipolie toch iets beter werkt. Met de inkt heb ik gelukkig nooit problemen gehad, die is zeer bestendig tegen van alles of nog wat. Sowieso had Technics die inktformule vrij goed voor elkaar, want ik kom het eigenlijk nergens bij ze tegen dat de inkt loslaat / wegslijt, extreem DJ gebruik van een SL-1200 daargelaten natuurlijk, daar is niets tegen bestand. :)

Wat betreft de dikte zal je van siliconenvet niet blij worden denk ik, tenzij het een hele dunne is. De ring zal dan echt met moeite gaan draaien, dat multipurpose vet geeft echt al zat weerstand. Het is wellicht een optie als de hoogteverstelling speling heeft, dat ben ik wel eens tegengekomen. Een lekker visceus vet werkt dan toch beter.

Verder heb ik nog een 1600MK2 staan waarbij ik het een keer geprobeerd heb met een synthetische lagerolie, de ring draait heerlijk soepel maar je moet er van houden. Een teflon smering zal helemaal soepeltjes zijn. :P Volgens mij zijn er allerlei opties mogelijk en luistert het niet zo nauw, het is inderdaad ook wat je voorkeur heeft qua "feel".
rcor schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:08:
[...]

Van dat rijtje is de Technics de beste keus... Maar ik zelf zou eerder voor een van deze spelers gaan om mee te starten:
- Pioneer PL-512 (http://link.marktplaats.nl/m1047466796)
- Pioneer PLC-590 (http://link.marktplaats.nl/m1046666082)
Ehh die laatste is wel een heel, heel, heel luxe "starter" hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Helaas na een aantal dagen flink testen heb ik toch besloten de Pro-Ject Debut Carbon terug te sturen. Ik heb een aantal issues waar ik zo snel niet vanaf kom (flinke brom/ruis over de speakers, veel geluid uit de motor en een stofkap welke niet goed wil sluiten). Om deze reden ben ik ook maar direct naar wat alternatieven gaan kijken. Ik kwam de Audio Technica AT-LP5 tegen, welke vrij nieuw is en op veel websites ook erg goed uit de tests komt (http://www.whathifi.com/audio-technica/lp5/review). Is er iemand die deze speler in zijn bezit heeft? Ik ben benieuwd hoe de kritische Tweakers over deze speler denken. Dit kan namelijk nog wel eens een optie voor mij zijn :).

Wellicht heb ik gewoon pech en is het zelfs nog beter een nieuwe Debut Carbon te bestellen, maar het kan nooit kwaad wat verder te zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Nipje op 04-05-2016 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken hem niet, maar als ie dezelfde kwaliteiten heeft als de LP-120 dan is het wellicht een optie. Is een goede tweedehands (vintage) draaitafel geen optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
Cap schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:54:
Ik ken hem niet, maar als ie dezelfde kwaliteiten heeft als de LP-120 dan is het wellicht een optie. Is een goede tweedehands (vintage) draaitafel geen optie voor je?
Tweedehands zou kunnen, maar ik vind het heel moeilijk vast te stellen waar nou op te letten (ik ben nog niet zo heel erg thuis in platenspelers). Dit maakt een tweedehands aankoop voor mij erg moeilijk.

Er zijn toch wel 2 voordelen aan de Pro-Ject speler in mijn ogen:
- Makkelijker te repareren / uit te breiden
- Beter element welke standaard wordt bijgeleverd

Erg lastig dit :).

[ Voor 16% gewijzigd door Nipje op 04-05-2016 09:16 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.