Zoals gezegd, ik ken de PT-2400 niet, het kan zijn dat het een uitzondering is. Mijn ervaring is dat die Technics klonen doorgaans veel overeenkomsten hebben, misschien wel logisch ook als ze (vrijwel?) allemaal door dezelfde fabriek in elkaar gezet worden.
De motor is wat het is, daar valt weinig aan te veranderen. Hij heeft veel koppel (torque), maar voor hifi weergave is dat geen pre. Wat geluidskwaliteit betreft wil je vooral een motor zonder "cogging" (hikjes in de snelheid) en met lage wow & flutter en lage drift, plus een stil plateaulager en een zwaar, goed gebalanceerd plateau (dwz massa goed gecentreerd op het middelpunt). Bij een motor komt het met name aan op een goed ontwerp dat zich dus op die eigenschappen (cogging, wow en flutter, drift) richt en niet zozeer op koppel. Bij het plateaulager en het plateau komt het daarbij ook nog aan op een goed materiaalgebruik en precieze fabricage.
Ik zou vooral kijken naar de arm, een essentieel onderdeel in de keten. Lagerspeling op de arm is helaas een wijd verbreid issue bij de goedkopere draaitafels. Ook bij de armlagers komt het aan op een goed ontwerp, goede materialen en met name precies fabricage en assemblage. Vooral aan die laatste twee schort het nogal vaak en dat is logisch, het kost nu eenmaal meer geld om iets heel precies te maken en af te stellen. Ik vind het om te huilen dat er zoveel platenspelers verkocht worden met fikse speling op de lagers, ook als je daar 300 euro, 500 euro of zelfs meer voor moet betalen. Het hoort gewoon niet.
Bij googlen op de PT-2400 kom je ook al heel snel een topic tegen over speling op de lagers van de verschillende Gemini modellen,
http://www.new-line.nl/forum/read/?t=246
Of dat bij jouw model ook zo is kan je alleen maar zelf uitproberen, google even hoe je speling op de lagers checkt, voldoende info te vinden. Ik vind het nadeel alleen dat je het pas goed kan vergelijken als je weet hoe het er bij pakweg een SL-1200 (in goede staat!) uit ziet. Mijn stelling: hoor / voel je iets aan speling op de arm en beweegt een op 0 gebalanceerde arm niet vrij (in de orde van 10 mg lagerweerstand) en vrijwel zonder drift naar een kant, dan is de lagering eigenlijk niet zoals het hoort. (Dit geldt bij conische gimbal lagering zoals het gros van de platenspelers, zoals al die Japanse s-armen en al die DJ spelers. Bij unipivots en meslagers zoals je die ziet bij klassieke armen als de SME3009 is het een ander verhaal, die armen zitten los, ze rusten met hun meslagers in v-groeven).
Het helpt natuurlijk enorm bij het herkennen van een goed platenspeler als je veel modellen gezien hebt. Zelf afstellen is voor iemand zonder ervaring en tools lastig, ik zou er dan niet aan beginnen.
Hoe goed jouw PT-2400 precies is blijft voor mij een wilde gok, ik denk op basis van de specificaties wel dat hij vrij degelijk is en dat je er prima platen op kan draaien, maar hoe de geluidskwaliteit is t.o.v. bekende modellen van echte hi-fi merken dat kan ik niet voorspellen zonder dat ik hem in levende lijve aan de tand gevoeld heb. Zolang jij tevreden bent over het functioneren en het geluid zou ik me er als ik jou was niet teveel zorgen over maken.
PS 1.5 gram daar zou ik niet aan beginnen met je DJ spijker

, daarvoor is de ophanging niet soepel genoeg, gevolg slechte tracking en juist sneller vervorming (bij luide passages), en in het ergste geval ook groefschade door die mistracking. Met 1.5 gram kom je in het gebied van de fijne, compliantere naalden zoals de AT440MLa en Ortofon OM serie.
[
Voor 13% gewijzigd door
Cap op 17-04-2016 13:13
]