Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.849 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 08:26
Servor schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:13:
Is het qua kwaliteit ook nog wat of is het van dat skippende krakende budget vinyl, van de Aldi? Iemand een link naar discogs ofzo zodat we kunnen zien over welke Pearl Jam release we het precies hebben?
Vinyl is van goede luisterkwaliteit.
Heb er vanmorgen bij opening gelijk 5 stuks meegenomen,de meeste van het Sony/Epic label 180 grams!
Zo ook Pearl Jam-Ten.
Wel gelijk over de Okki Nokki heen gehaald voor het afspelen.

Dit soort akties moet je vaak gelijk bij zijn,denk dat ze er in totaal 20 stuks in de mand hadden staan
vanmorgen.We stonden er al gelijk met 4 man doorheen te struinen bij opening 8.30 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
En boortje 7.3 mm moet altijd even door het spindelgat gehaald worden.
Dit heb ik meestal met 180 grams vinyl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Poulske schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:58:
[...]

Kan je die bestellen? Dan ga ik dat ook gauw doen.
Hij zou het iig proberen voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Zoetermeer: 2 Aldi's moeten afrijden voor Pearl Jam... was gelijk de laatste.
Tenzij ze natuurlijk vanavond de zooi bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:38
ilfamo schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:59:
[...]

Hij zou het iig proberen voor me
Ja, ik heb hier al contact opgenomen met de lokale platenzaak. Reserveren kan helaas niet, het enige wat ik kon doen is er die dag zo vroeg mogelijk bij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hier een heerlijk Vinyl momentje, Bruce Springsteen van de Aldi - ik ken Bruce springsteen eigenlijk vanaf de live dubbel CD uit 1984 (ik ben zelf uit 71) dus dit is een nog grotere stap terug in de tijd naar 1973. Plaat is iets off-center maar ik laat het zo, heeft wel iets nostalgisch (ik had in mijn jeugd ook zo'n plaat).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Pearl jam van de aldi is erg zacht qua volume.
Moet toch wel aardig opdraaien voor wat power.
En een beetje vlak qua dynamiek...

Ligt dat nu aan mij??8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servor schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:13:
Is het qua kwaliteit ook nog wat of is het van dat skippende krakende budget vinyl, van de Aldi? Iemand een link naar discogs ofzo zodat we kunnen zien over welke Pearl Jam release we het precies hebben?
Dit is de release van Johnny Cash - Out among The Stars die te koop staat bij de Aldi:
https://www.discogs.com/J...The-Stars/release/5518981

Geen idee welke release op discogs bij Pearl Jam hoort... Iemand die 'm gekocht heeft en de link naar de release pagina van het album op discogs kan aangeven?

Wel is zeker dat alle LP's van Back To Black afkomen en van goede kwaliteit zijn... :)

[ Voor 49% gewijzigd door rcor op 25-03-2016 18:15 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:42
Back to Black vind ik meestal minder ... Omdat ze in Europa vaak van GZ komen en die weten aardig wat meuk te persen. Sony Legacy is vaak weer MOV en aardig goed... Zal het zien straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
rcor schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:13:
[...]

Dit is de release van Johnny Cash - Out among The Stars die te koop staat bij de Aldi:
https://www.discogs.com/J...The-Stars/release/5518981

Geen idee welke release op discogs bij Pearl Jam hoort... Iemand die 'm gekocht heeft en de link naar de release pagina van het album op discogs kan aangeven?

Wel is zeker dat alle LP's van Back To Black afkomen en van goede kwaliteit zijn... :)
Pearl Jam Aldi code 88697159541
Released 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik vind de Aldi platen prima klinken, ik had al het idee dat 180 grams LP's waren, ze voelen lekker dik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Pearl Jam nu op, klinkt inderdaad vlak maar niet anders dan de compact casette die ik toen had, goed genoeg dus. Ik kan me voorstellen dat het beter kan overigens.
edit:// maar hey, ik dacht dat het daarom grunge genoemd werd, soort koffiemolensound :+

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 25-03-2016 19:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55
LaFleche schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:00:
Zoetermeer: 2 Aldi's moeten afrijden voor Pearl Jam... was gelijk de laatste.
Tenzij ze natuurlijk vanavond de zooi bijvullen.
Ieder filiaal heeft 1 doosje gekregen van ongeveer 15 cm dik. Daarin zitten alle LP's die ze hebben, sommige 2x, andere 3x. That's it. Ik kwam vanmorgen bij de Aldi hier om de hoek en die moesten het doosje nog uit het magazijn pakken, dus ik had nog alle keus. Maar ik vermoed dat bepaalde platen (zoals Ten) echt snel weg zijn.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45
Vandaag na m'n werk bij 3 Aldi's in Eindhoven geweest. Pearl Jam was overal op, de rest was er, verdeeld over die drie, nog wel.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:42

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Voor al dat rijden had je 'm beter voor 20 euro elders kunnen bestellen?

Het is te hopen dat de Aldi dit vaker gaat doen, en dan met een wat grotere voorraad. Dan is het wel de moeite waard :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Het was dat ik gister vrij was, anders had ik waarschijnlijk misgegrepen. Ik kan iniedergeval weer een paar platen van m'n wanted lijstje afstrepen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me eigenlijk af welke release the Pearl Jam nou precies is.
Via Discogs kan ik geen officiele release uit 2015 vinden,

De enige officiele versie met de juiste barcode is deze
https://www.discogs.com/Pearl-Jam-Ten/release/1171114

Maar die dateert alweer uit 2007, kan me haast niet voorstellen dat het om deze versie zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:21
Doessie schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 19:34:
[...]

Pearl Jam Aldi code 88697159541
Released 2015
https://www.discogs.com/Pearl-Jam-Ten/release/1171114
88697159541 Gewoon een reissue van een reissue uit 2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 19:33
In Sint Michielsgestel ook geen Pearl Jam meer dus die rit kunnen je ook besparen.

Ik heb inmiddels een aantal van mijn oude LP's teruggevonden. Waar moet ik op letten of ze nog in goede staat zijn (behalve dan dat ze geen imitatie zijn van een heuvellandschap)?
En hoe kan ik ze op een eenvoudige manier schoonmaken, ondanks dat ze in een hoe zaten vol met stof en vuil.
Ik weet er bestaan schoonmaaksetjes maar dat gaat me (nog) iets te ver.
Afspoelen met lauw water en een heel klein beetje zeep of alleen lauw water spoelen?
Ik weet wel dat ik vroeger zo'n borsteltje had aan een arm die je voor de naald op de plaat kon zetten die ervoor zorgde dat er geen stof in de groef lag. Geen idee of dat nog te krijgen is of is dat ook niet aan te raden?
Voorlopig nog geen mogelijkheid tot afspelen ivm het nog moeten vervangen van de naald en wat onderdelen maar ik kan de LP's wel alvast een schoonmaakbeurtje geven.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerst droog schoonmaken met een platenborstel. Bevalt het resultaat niet dan kun je altijd nog nat gaan schoonmaken. Het risico is daarbij wel afhankelijk van het gebruikte materiaal en techniek dat je het erger maakt dan het was, dus je techniek altijd eerst even uitproberen op een onbelangrijke lp.

Gebruik in ieder geval geen kraanwater maar gedestilleerd water, te koop per liter voor weinig bij de supermarkt of drogist. Gewoon water bevat o.a. kalk en dat slaat onherroepelijk neer op de plaat en hoor je. Als je met dreft of ander afwasmiddel aan de slag gaat, gebruik slechts een drupje op een liter!
De doek die je gebruikt moet uiteraard heel schoon zijn en niet pluizen, maar ook zacht zijn zodat ie niet krast. Geen katoen dus. ;)

En ben natuurlijk benieuwd, wat is nu je plan met de naald? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 26-03-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 10:13
Voor mensen die zoeken naar een goedkope maar solide kast om hun platen op te bergen... Heb onlangs dit gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I4jKxEu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/opBnMrQ.jpg

Net wat leuker dan de eeuwige kallax / expedit vind ik zelf. En perfect op maat te maken al naar gelang de ruimte die je tot je beschikking hebt.

Materiaal kosten zo'n 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is leuk, ik heb zelf ooit hetzelfde systeem met draadeinden en bouten en multiplex voor een hifi meubel gemaakt. Probleempje is wel dat de achterste plaat maar op 2 kleine stukjes tegen de draadeinden rust, als daar dan een hele zwik platen tegenaan staat dan krijgen de achterste platen teveel druk, da's niet goed voor de groeven en de platen worden krom.

Je platen staan er ook veel te schuin in, zo gaan ze langzamerhand krom worden. Het moet echt zo verticaal mogelijk. Gebruik anders van die metalen boekensteunen om ze rechtop te houden?

https://discountoffice.nl...KHCy_q83ssCFQUq0wodeTELRg

Het beste is: zo rechtop mogelijk, en niet teveel tegen elkaar, dus tussenschotten om de krachten te verdelen. Toch wel minimaal om de 30 cm ofzo.

[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 26-03-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
ik berg platen al dertig jaar zo op... Nooit geen kromme platen hoor. Is ook beetje kwestie van rouleren. Draai iedere dag wel iets dus dat scheelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok :), ik heb andere ervaringen. Als arme puber harde les geleerd met mijn duur aangekochte platen. Hier in de jaren al menig kromme plaat gehad. Hoe dan ook, echt vertikaal, vlakke wanden waar de plaat de druk volledig op kan verdelen en met tussenwandjes is in ieder geval het beste, dat is wat ik zou aanraden als je zelf gaat klussen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 26-03-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Cap schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:33:
Eerst droog schoonmaken met een platenborstel. Bevalt het resultaat niet dan kun je altijd nog nat gaan schoonmaken. Het risico is daarbij wel afhankelijk van het gebruikte materiaal en techniek dat je het erger maakt dan het was, dus je techniek altijd eerst even uitproberen op een onbelangrijke lp.

Gebruik in ieder geval geen kraanwater maar gedestilleerd water, te koop per liter voor weinig bij de supermarkt of drogist. Gewoon water bevat o.a. kalk en dat slaat onherroepelijk neer op de plaat en hoor je. Als je met dreft of ander afwasmiddel aan de slag gaat, gebruik slechts een drupje op een liter!
De doek die je gebruikt moet uiteraard heel schoon zijn en niet pluizen, maar ook zacht zijn zodat ie niet krast. Geen katoen dus. ;)

En ben natuurlijk benieuwd, wat is nu je plan met de naald? :)
Thnx, en beetje wat ik in gedachten had alleen niet aan het gedestilleerd water gedacht.

Ik had je een pb gestuurd dat ik wel interesse heb ik de naald, ergens iets niet goed gegaan dus :s
Vond de reactie al lang duren :p Had het zelf de laatste dagen ook erg druk dus niet veel meer kunnen lezen etc..
Ik heb ondertussen begrepen dat een elliptische naald beter is maar die is een heel stuk duurder. Die naald die jij aanbied zou qua kwaliteit vergelijkbaar moeten zijn met de originele klopt dat?
Dan is dat om mee te beginnen goed genoeg voor mij.
Mocht het virus toeslaan kan ik altijd upgraden.

Btw ik kon bij de Aldi Graceland en BAD niet laten liggen :D
Mocht het allemaal een beetje naar behoren werken dan wil ik toch eens gaan zoeken naar Pink Floyd, Supertramp en diverse rock bands....

[ Voor 3% gewijzigd door Ad de Jong op 26-03-2016 15:14 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Die bands liggen alleen (nog) niet bij de Aldi. Vond Elvis, Dylan en Cash goed klinken... Acdc was slecht, weet niet of die hele reeks zo klinkt of alleen mijne? Tis stiekem wel lekkere muziek, kende alleen wat hitjes, maar zon album gaat ook goed, mits het geluid goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig liggen ze wel op marktplaats, zat te krijgen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 13:36

SD5k

>4&X

benedictuz schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 14:31:
Voor mensen die zoeken naar een goedkope maar solide kast om hun platen op te bergen... Heb onlangs dit gemaakt

[afbeelding]

[afbeelding]

Net wat leuker dan de eeuwige kallax / expedit vind ik zelf. En perfect op maat te maken al naar gelang de ruimte die je tot je beschikking hebt.

Materiaal kosten zo'n 100 euro.
Kyuss! :*)

Wat is die plaat met die soort van berg trol erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 14:16
Ok, ik zie dat we weer de draad opgepikt hebben over het zelf maken van "platenbakken" _/-\o_
Vorige week vertelde ik dat ik ook bezig was iets te maken. Vandaag was het eindelijk af.

Zoals verteld, ben ik begonnen met een plan te maken.
Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/tuinhuis/platenkast_zpsjzvyet4f.jpg

Daarna kreeg ik dit
Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/Vinyl%20kast/kast1_zpsaxxoyere.jpg

Om uiteindelijk dit te krijgen
Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/Vinyl%20kast/kast9p_zpszzf1qfoc.jpg

Om dit forum niet te vervuilen met -tig afbeeldingen en ellenlange uiteenzettingen, heb ik een verslag bijgehouden en op mijn website gezet. Wel in het Engels, want op een andere forum waar ik zit waren er enkele mensen die me vroegen hoe ik het allemaal gedaan had (een Deen en een Spanjaard)

Dus wie interesse heeft om alles stap voor stap te zien, te lachen met de stomme fouten die ik maakte en zich wil ergeren aan de constante muziek-woorspelingen, op mijn website staan alle plaatjes en uitleg.
Ik probeer ook tips te geven, want ik ben een totale beginner qua doe het zelf, maar als ik het kan, dan kan iedereen het. :+

http://chromiumcomics.wix.com/chromiumcomics#!portfolio/c1z66

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 23:26:
Voor al dat rijden had je 'm beter voor 20 euro elders kunnen bestellen?

Het is te hopen dat de Aldi dit vaker gaat doen, en dan met een wat grotere voorraad. Dan is het wel de moeite waard :)
Dacht ik ook. Maar het is gelukt, mooi!
Heb zelf die dubbele reissue. Baalde eerst dat ze de "normale" niet hadden. Tot ik die tweede geremixte plaat hoorde. Man, dat klinkt toch wel even een heel stuk beter dan "de standaard reissue" versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benedictuz
SD5k schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:33:
[...]

Kyuss! :*)

Wat is die plaat met die soort van berg trol erop?
endless boogie
het album heet long island

de cover is een ruim 100 jaar oud schilderij van Theodor Kittelsen en heet Skogstroll

[ Voor 27% gewijzigd door benedictuz op 27-03-2016 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Wat ik nog heb van mijn oude zooi.... :F :D

Collectes item?
Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160327_133846_zpsw79ehywu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160327_133858_zpslb7th8fl.jpg
:P

De "Normaal" afdeling:

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160327_134126_zpsbnid1mbc.jpg

3 maxisingles en een dubbelalbum:

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160327_134234_zps33onb8z9.jpg

Singeltjes:

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160327_134026_zpsimtvtk2b.jpg

De nieuwe aanwinst:

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160327_133829_zps0fiwsouc.jpg

De kunststof hoesjes zijn compleet verweerd, eens nieuwe voor zoeken of is het inmiddels achterhaald om ze daarin te bewaren?
Ze zijn al die jaren in een soortgelijk ding bewaard:
Afbeeldingslocatie: http://www.oerdesign.nl/audio/lp-rek.jpg

Verder nog wat meuk die te erg is om op de foto te zetten.... van een paar weet ik hoe ik eraan gekomen ben maar van anderen..... :? 8)7 |:(

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me zonde van je geld om nieuwe plastic buitenhoezen te halen, die oude gewoon laten zitten.

Geen collectors items, nou ja, misschien voor een fan van normaal. Die discofoon demoplaat:

https://www.discogs.com/N...er-Stereo/release/4385152

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 27-03-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
Hij wordt verrassend veel nieuw aangeboden op het moment 8)7 Zijn een aantal die hun eigen exemplaar terug willen verdienen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
Very disappointed about this crap repress...bought it brand new & the audio is extremely low! You would think coming from a large label like epic, there wouldn't be a problem like this...I have to crank the gain on my mixer in addition to blasting my stereo! This is one of my favorite albums, and it's ruined by this pressing...buyer beware!

Bovenstaande komt van discogs
Inderdaad zeg..... Wat ik al eerder schreef....Wat zacht... Moet ook aardig indraaien voor wat volume...En erg slecht qua dynamiek.
Eigenlijk geen 15 euro waard. De Spotify versie via chromecast klinkt veel en veel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
LaFleche schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:59:
Very disappointed about this crap repress...bought it brand new & the audio is extremely low! You would think coming from a large label like epic, there wouldn't be a problem like this...I have to crank the gain on my mixer in addition to blasting my stereo! This is one of my favorite albums, and it's ruined by this pressing...buyer beware!

Bovenstaande komt van discogs
Inderdaad zeg..... Wat ik al eerder schreef....Wat zacht... Moet ook aardig indraaien voor wat volume...En erg slecht qua dynamiek.
Eigenlijk geen 15 euro waard. De Spotify versie via chromecast klinkt veel en veel beter
Ik heb geen echt vergelijkingsmateriaal, want ik heb de picturedisc. Maar die klinkt prima, gelukkig. Jammer dat er niet beter op de kwaliteit wordt gelet, en gekozen is voor de snelle winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Cap schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:58:

Geen collectors items, nou ja, misschien voor een fan van normaal.
Ik bedoelde ook op de V&D LP en dan met een heel grote knipoog ;) :P
Hier zit echt niets van (verzamelaars)waarde bij ;)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zitten idd geen verzamelaars spullen bij... Hoewel die LP's van Normaal wel erg leuk zijn om naar te luisteren... :)

Rowwen Hèze begint wel langzaam aan een echte verzamelaars objecten te genereren... Als ik zie wat de prijzen tegenwoordig doen van bepaalde albums / singletjes op LP en cassette dan val je soms stijl achter over van de prijs...

Ik zoek nog steeds de carnavals cassette singles "America Dat Stiet" en "Niks, Stront Niks"... Ze staan nu te koop op marktplaats, maar die gaan weg voor minder dan 100 euro per bandje (ja, je leest het goed: 100 euro! Zo bleek na het plaatsen van een niet al te misselijk bod van 40 per bandje)... Zeldzaam, dat wel, maar voor 100 euro per bandje doe ik het gewoon niet op dit moment...

Maar ook de laatste LP verzamelaar "De Zwarte Plak" moet nu 70 euro op brengen, kostte bij het Limburgs museum in Venlo slechts 20 euro vorig jaar inclusief handtekeningen van de bandleden als je op de juiste dag de LP ging halen...

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 28-03-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:37
Recentelijk heb ik een 'opknap' dual 1214 gekocht via MP om wat te sleutelen, de techniek te leren en uiteindelijk als tweede speler te gaan gebruiken, naast mijn Rega P3, met denon DL-304.

Als eerste wil ik de originele stroomvoorziening wil ik vervangen evenals de RCA kabel (er zat geen DIN aansluiting op).

Voor de RCA heb ik inmiddels voetstekkers gevonden bij de halfords. Wat ik me nog wel afvroeg is wat te doen met de aardedraad uit de toonarm. Zoals op onderstaande foto (geleend van google) loopt de aarde via de chassis, maar je ziet wel 3 voetstekkers verbonden aan de linker kant (blauw, grijs en zilver). Bij mij is dit ook, waarbij naast de witte en rode kabel, de derde kabel werd gevormd door koperdraadjes die om de witte en rode kabel zaten, een soort opvulmateriaal. Is dit zinnig? In mijn nieuw gekochte RCA-kabel die ik op het einde heb doorgeknipt op aan de voetstekkers te solderen zit dit namelijk niet. update: dit zit er wel. Plan is nu om deze ook te verbinden met een voetstekker en dan later deze wel/niet aansluiten om zo het nut te ervaren.
Afbeeldingslocatie: http://bilder.hifi-forum.de/max/635621/dual-1214_395791.jpg

t.a.v. de stroomvoorziening heb ik ook een vraag. De stroomdraden gaan via een witte connector (zoals links op onderstaande foto) de motor in. De stroomdraden gaan hierbij via een ' locking pin' in de plastic connector die je dan weer over de pinnetjes in de motor schuift. Het probleem is dat ik deze 'locking pins' nergens kan vinden, doe-het-zelf zaken, halfords, elektrotechniekzaken, nergens hebben ze deze pinnetjes. Weet iemand hoe ik hier aan kan komen? Afbeeldingslocatie: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/image.php?album_id=2000&image_id=30143&view=no_count

Bijvoorbaat dank,

[ Voor 4% gewijzigd door broekmanm op 29-03-2016 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Schalt hier uit de jukebox. _/-\o_ Toepasselijker kon het nummer niet zijn. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bestla op 30-03-2016 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 10:47
broekmanm schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:42:
Recentelijk heb ik een 'opknap' dual 1214 gekocht via MP om wat te sleutelen, de techniek te leren en uiteindelijk als tweede speler te gaan gebruiken, naast mijn Rega P3, met denon DL-304.

Als eerste wil ik de originele stroomvoorziening wil ik vervangen evenals de RCA kabel (er zat geen DIN aansluiting op).

Voor de RCA heb ik inmiddels voetstekkers gevonden bij de halfords. Wat ik me nog wel afvroeg is wat te doen met de aardedraad uit de toonarm. Zoals op onderstaande foto (geleend van google) loopt de aarde via de chassis, maar je ziet wel 3 voetstekkers verbonden aan de linker kant (blauw, grijs en zilver). Bij mij is dit ook, waarbij naast de witte en rode kabel, de derde kabel werd gevormd door koperdraadjes die om de witte en rode kabel zaten, een soort opvulmateriaal. Is dit zinnig? In mijn nieuw gekochte RCA-kabel die ik op het einde heb doorgeknipt op aan de voetstekkers te solderen zit dit namelijk niet. update: dit zit er wel. Plan is nu om deze ook te verbinden met een voetstekker en dan later deze wel/niet aansluiten om zo het nut te ervaren.
[afbeelding]

t.a.v. de stroomvoorziening heb ik ook een vraag. De stroomdraden gaan via een witte connector (zoals links op onderstaande foto) de motor in. De stroomdraden gaan hierbij via een ' locking pin' in de plastic connector die je dan weer over de pinnetjes in de motor schuift. Het probleem is dat ik deze 'locking pins' nergens kan vinden, doe-het-zelf zaken, halfords, elektrotechniekzaken, nergens hebben ze deze pinnetjes. Weet iemand hoe ik hier aan kan komen? [afbeelding]

Bijvoorbaat dank,
Dat lijkt mij gewoon molex, check conrad of highflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

hellum schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:20:
[...]

Dat lijkt mij gewoon molex, check conrad of highflow.
Yep, alleen zijn er denk ik 500 soorten molex en vergelijkbare stekkers, dus misschien dus wel molex (M/V) kopen en dan erop anticiperen dat beide kanten vervangen gaan worden en dat misschien ook gewoon doen? Het is niet origineel dan maar soit. Wat je ook kan proberen is de connectors uit de molexen te vervangen en dan weer in de originele plastic behuizing terug te duwen. YMMV maar als het werkt ben je wel dichter bij origineel gebleven en heb je ook vers geknepen verbindingen op je kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilfamo
Bestla schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:59:
[video]

Schalt hier uit de jukebox. _/-\o_ Toepasselijker kon het nummer niet zijn. :)
https://www.youtube.com/watch?v=G1lq40tR72Q

Hier krijg ik altijd kippenvel van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:44
broekmanm schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:42:

Bijvoorbaat dank,
Farnell heeft deze denk ik wel, zijn inderdaad Molex pins. Zo op het oog vond ik deze 2 types. Hier en hier

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:04
Mijn eerste feedback op Discogs is binnen: 5 sterren, 'AAA+++'!!!!

*O* oOo _/-\o_

Je moet ergens beginnen, maar dit voelt wel heel lekker.
Als koper moet je het ook maar aandurven om een 12" letterlijk van de andere kant van de wereld te laten komen bij een verkoper zonder feedback.

Ik merk ook meteen dat ik een rating systeem wel mis bij MP, hoewel ik er dagelijks 'snuffel' tussen alle rock en metal vinyl 8) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:56
chromium schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:04:
Ok, ik zie dat we weer de draad opgepikt hebben over het zelf maken van "platenbakken" _/-\o_
Vorige week vertelde ik dat ik ook bezig was iets te maken. Vandaag was het eindelijk af.

Zoals verteld, ben ik begonnen met een plan te maken.
[afbeelding]

Daarna kreeg ik dit
[afbeelding]

Om uiteindelijk dit te krijgen
[afbeelding]

Om dit forum niet te vervuilen met -tig afbeeldingen en ellenlange uiteenzettingen, heb ik een verslag bijgehouden en op mijn website gezet. Wel in het Engels, want op een andere forum waar ik zit waren er enkele mensen die me vroegen hoe ik het allemaal gedaan had (een Deen en een Spanjaard)

Dus wie interesse heeft om alles stap voor stap te zien, te lachen met de stomme fouten die ik maakte en zich wil ergeren aan de constante muziek-woorspelingen, op mijn website staan alle plaatjes en uitleg.
Ik probeer ook tips te geven, want ik ben een totale beginner qua doe het zelf, maar als ik het kan, dan kan iedereen het. :+

http://chromiumcomics.wix.com/chromiumcomics#!portfolio/c1z66
Oh doe mij die ook, incl inhoud..... :9 Vandaag weer een platenspeler gekocht, nu naar de muziek van mijn ouders aan het luisteren, (the doors, led zeppelin, jimi hendrix Santana ahhh heerlijk, veel beter dan op cd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Vandaag even bij de kringloop weesten snuffelen. Veel meuk, maar 2 albums die ik wel leuk vond. Hoezen zijn niet niet meer heel netjes, maar vinyl zelf ziet er gelukkig perfect uit :)

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1557/26191658965_955cb835a4_c.jpg2016-04-02_07-07-53 by Remco van de Sanden, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1695/25918814670_50c4bec633_c.jpg20160402_190645 by Remco van de Sanden, on Flickr

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zoek een klein plankje/richel voor de hoes van de plaat die op dat moment op de platenspeler ligt. Maar hoe het zo'n ding?

En hebben jullie voorbeelden?
(IKEA heeft de ribba zo te zien niet meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mosslanda is nu het toverwoord. ;)

Irritant die naamswijzigingen, had je ook met Expedit -> Kallax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Een soort lessenaar maar dan alleen de richel ... misschien eens in een bouwmarkt vragen of op zoek naar een kennis met een frees.
Of je doet stoer en zet ze op een muziekstandaard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Cap schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 20:07:
Mosslanda is nu het toverwoord. ;)

Irritant die naamswijzigingen, had je ook met Expedit -> Kallax.
thx!
Of Marietorp, oftewel houder voor schilderij!

Dank!

En voor een muziekstandaard heb ik geen ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ad de Jong schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:25:
In Sint Michielsgestel ook geen Pearl Jam meer dus die rit kunnen je ook besparen.

Ik heb inmiddels een aantal van mijn oude LP's teruggevonden. Waar moet ik op letten of ze nog in goede staat zijn (behalve dan dat ze geen imitatie zijn van een heuvellandschap)?
En hoe kan ik ze op een eenvoudige manier schoonmaken, ondanks dat ze in een hoe zaten vol met stof en vuil.
Ik weet er bestaan schoonmaaksetjes maar dat gaat me (nog) iets te ver.
Afspoelen met lauw water en een heel klein beetje zeep of alleen lauw water spoelen?
Ik weet wel dat ik vroeger zo'n borsteltje had aan een arm die je voor de naald op de plaat kon zetten die ervoor zorgde dat er geen stof in de groef lag. Geen idee of dat nog te krijgen is of is dat ook niet aan te raden?
Voorlopig nog geen mogelijkheid tot afspelen ivm het nog moeten vervangen van de naald en wat onderdelen maar ik kan de LP's wel alvast een schoonmaakbeurtje geven.
Mocht je toch overstag willen gaan zijn er bv hier verschillende setjes te koop. Je kan dat kiezen voor een goedkopere inclusief gedestilleerd water of voor de iets duurdere waarmee je je plaat wel echt grondig schoon kan maken door hem vast te zetten en middels gedestilleerd water rond kan laten draaien.

Verder nog wel grappig blog stukje over waar je op moet letten om je platen schoon te houden:
http://www.theretrofamily...en-in-10-simpele-stappen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didactylos
  • Laatst online: 21-02 09:41
Ik heb een houten lijst bij de Gamma gehaald, daar 2 stukken afgezaagd die de lengte van een albumhoes hebben en deze op de muur geschroefd. Hier kan ik dan de hoes tussenschuiven van de plaat die op dat moment op de platenspeler ligt.

Houten lijst -> hiermee bedoel ik de lengtes van 270cm op de houtafdeling, normaal worden deze gebruikt als plint of afwerking.

Things just happen, what the hell

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb net het einde van vinyl nog meegemaakt als jochie. Het valt me op hoe belangrijk mensen het tegenwoordig vinden om hun hoes tijdens het draaien op een showstand te zetten, kan me van vroeger niet herinneren dat we dat toen deden. Ja je hield hem in je handen en keer er even naar, en dan legde je hem weg. Maar geen display stand ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didactylos
  • Laatst online: 21-02 09:41
Ik heb het altijd zo gedaan, toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde (jaren 80) had ik een 10-tal hoezen op bovenstaande manier aan een muur bevestigd.

Things just happen, what the hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Cap schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:49:
Ik heb net het einde van vinyl nog meegemaakt als jochie. Het valt me op hoe belangrijk mensen het tegenwoordig vinden om hun hoes tijdens het draaien op een showstand te zetten, kan me van vroeger niet herinneren dat we dat toen deden. Ja je hield hem in je handen en keer er even naar, en dan legde je hem weg. Maar geen display stand ofzo.
Het is hier vooral praktisch. Terugzetten van de hoes vind ik niet handig voor die paar minuten dat de plaat op de speler ligt. En naast de speler heb ik geen ruimte om de plaat neer te leggen. Ergo een plankje aan de muur is handig :)

Owh en voor het showen heb ik 33 platen aan de muur hangen als wandbekleding ;) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja da's waar, mijn platenspeler staat op een kast met daarin wat apparaten, boven het bovenste apparaat is nog een paar cm ruimte om een lp hoes op te leggen, ideaal. Blu-ray spelertje dus wordt niet heet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Cap schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:49:
Ik ben uit 1964,en ik heb een hoop gezien op muziekdragergebied. :)
Te lang verhaal, maar de cd's liggen op zolder, dat zegt al genoeg. :P

LP hoezen zitten hier in wissellijsten van IKEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:04
Didactylos schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:19:
Ik heb het altijd zo gedaan, toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde (jaren 80) had ik een 10-tal hoezen op bovenstaande manier aan een muur bevestigd.
Mogelijk zijn wij van dezelfde generatie, en ik had een kastje met daarin mijn albums (toen nog maar een paar) en de hoes van het album dat je draaide, lag op de grond voor het kastje. Dat is het voordeel van de puberteit en een eigen kamer: figuurlijk en letterlijk je eigen wereld hebben. Samen met een vriend albums luisteren betekende vaak een vloer vol met albums die we geluisterd hadden of nog zouden gaan luisteren.

Als ik nu in de woonkamer luister, zet ik de hoes vertikaal voor het kastje waar de albums in staan (een selectie van mijn verzameling om zo het heen en weer lopen te beperken) of leg ik hem op de salontafel. Luister ik in de studiekamer, dan zet ik de hoes vertikaal op de onderste van de planken waar mijn CD's op staan. Daar heb ik heel simpel een stukje plakgoot op geplakt om te voorkomen dat de hoes gaat schuiven. Niet echt mooi, wel simpel en praktisch. Voor de praktici / technici: de onderste plank is breder dan de planken er boven, dus de hoes helt achterover :+ .

Al met al vind ik het wel mooi om de hoes te kunnen zien terwijl je de muziek hoort. En af en toe bestudeer ik de hoes onder het luisteren. Vooral met live-albums vind ik dat leuk. Als er een nieuw tv-meubel staat, ga ik waarschijnlijk zo'n bordensteun gebruiken. Maar dat hangt een beetje van de beschikbare ruimte en de uiteindelijke stijl van het meubel af.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou zo zie je verschillende ervaringen, eind 70ties en begin 80ties ben ik bij heel wat muziekliefhebbende vriendjes en papa's over de vloer geweest met in die tijd uiteraard heel, heel veel platen. De hoes lag tijdens het draaien naast de platenspeler, op tafel, op de grond (bij mijzelf en de vriendjes dan, zij zaten/lagen gewoon op de grond bij de stereotoren :)). Of hij lag plat op de stofkap, of hij stond gewoon op de grond voor de stereotoren geleund tegen tegen de daar opgeborgen platen, of gewoon verticaal bij de andere platen als daar nog genoeg ruimte was. Waar je hem handig ff kwijt kon dus. :)

Wissellijsten met hoezen, speciale standaards waarop hoezen tentoongesteld werden, andere display systemen, ik heb ze toen nooit gezien. Heus wel eens iemand die een hoes tegen de muur had geplakt maar dat was dan geen systeem om hem op te bergen tijdens het draaien maar ter vervanging van / als aanvulling op het poster gebeuren. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 05-04-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:31

Polycom

Poes van goud

Ik heb hier wisselhoezen van de Flying Tiger (€4,00 p.s)
Kwaliteit is ver te zoeken maar je hangt ze op en dan kijk je ernaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Gisteren een 2e hands Okki Nokki gekocht :p
Vanavond met wat geluk een paar 2e hands platen, gelijk testen :-)

Mocht het niks zijn ben ik hem waarschijnlijk zo weer kwijt voor hetzelfde bedrag. Maar denk dat het wel een verbetering is tov de Knosti, heb toch sommige platen waarbij het vuil nog een beetje in de groeven is blijven hangen, dat zou nu niet meer moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Ben benieuwd naar je ervaring. Ik heb me altijd afgevraagd wat een Okki Nokki nou beter zou doen dan een Knosti. Afzuigen van de vloeistof en daarmee hopelijk ook alle vuil is me duidelijk. Maar als je met 2 Knosti's en spoelbaden werkt, zou je toch ook prima alle vuil van de plaat moeten kunnen verwijderen. En bij het ronddraaien van de plaat doen die borstels van de Knosti misschien nog wel beter werk dan bij het handmatig met een borstel aanbrengen van vloeistof bij een Okki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, denk ook niet dat het beter werkt als je bij de Knostie maar gebruik maakt van voldoende schone vloeistof en een extra spoelbad.

Wat relaxed eraan is, is dat je hem hebt staan en "even" een plaatje kan schoonmaken, in tegenstelling tot de Knosti waarbij je toch wel een set van minstens 10 platen moet gaan doen wil het de moeite en het verlies van vloeistof waard zijn om zo'n bad te vullen en dan weer te legen.

Wat mij minder relaxed lijkt is dat handmatige geveeg met een borstel ten opzichte van de 2 gefixeerde (en dus perfect uitgelijnde) borstels van de Knosti En dat je elke kant apart moet doen, en pas aan kant 2 schoonmaken kan beginnen als kant 1 echt goed droog is.

Als je dit ziet is "lekker ff snel" ook niet van toepassing, met wat meer stof moet je de hele procedure 2 keer doorlopen:

YouTube: Okki Nokki record cleaning machine - Review & Demo!

Wat ik me ook afvraag bij het zien van de video, hadden ze dat motortje nou niet wat krachtiger kunnen maken en sneller kunnen laten lopen? Lijkt me een stuk efficienter dan dat overdreven slome draaien, dan maak je in dezelfde tijd meer omwentelingen.

Maar ben benieuwd naar de ervaringen van Kerstmanneke.

Eigenlijk heb je 2 systemen nodig, eentje voor meerdere platen in 1 keer en een voor een enkele.

Een batch reinigings systeem waarbij je een hele set platen in een keer kan wassen én drogen is dus een soort vaatwasser. Zo'n grote ultrasonic cleaner voor meerdere platen op een as, en dan met een draaiend motortje lijkt me wel wat.

YouTube: Ultrasonic Record Cleaner - Vinyl Clean

Maar dan moet er ook nog iets bedacht worden voor het drogen. Het bestaat wel, maar dan voor 1 enkele plaat, maakt enorm veel herrie en is dúúr!

YouTube: Klaudio LP Vinyl Record 200W Ultrasonic Cleaner with Dryer (KD-CLN-LP200)

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 06-04-2016 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
:X Zo, dat is zeker niet misselijk die prijzen, zelfs een refurbished is onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Grappige is dat ondanks de toch al niet lage prijs zo'n Okki Nokki ook maar een budgetding is :P
De afdekkap is ook een losse accessoire die ook teveel kost voor wat het is.

Maar ben benieuwd, bespaar ook wel veel op de droogtijd en je werkt altijd met schone vloeistof (of je moet zo'n zuinigerd zijn die gaat hergebruiken)
en is het niks, staat ie zo weer op marktplaats en heb ik niks verloren...

Die Klaudio reiniger is ook mooi. Dat Keith Monks systeem met draadje lijkt me ook wel wat, maar had geloof ik ook weer allerlei nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:42

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik hou het wel bij de Knosti. Het enige nadeel van dat ding is wel dat de labels toch nat worden aan de randen, en dit zie je naderhand wel (als je weet dat het er zit). Je ziet wat bobbeltjes zitten.
Maar omdat het weinig voorstelt neem ik het voor lief.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je hem al uitgeprobeerd Kerstmanneke, zo ja hoe is het gebruik en het resultaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:31:
Gisteren een 2e hands Okki Nokki gekocht :p
Vanavond met wat geluk een paar 2e hands platen, gelijk testen :-)

Mocht het niks zijn ben ik hem waarschijnlijk zo weer kwijt voor hetzelfde bedrag. Maar denk dat het wel een verbetering is tov de Knosti, heb toch sommige platen waarbij het vuil nog een beetje in de groeven is blijven hangen, dat zou nu niet meer moeten gebeuren.
Ja ik ben ook wel benieuwd naar het verschil en resultaat !

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Snel paar plaatjes gedaan, tijd die je bezig bent met een plaat valt me nog reuze mee. Voordeel is ook dat 1 of enkele platen makkelijk te doen is, bij een Knosti moet je eigenlijk al snel wat meer platen ineens doen.
Ook voordeel dat je altijd schone vloeistof pakt, ipv vloeistof waar de meuk van de vorige platen nog in hangt :p

Wel merk ik dat het toch niet nog helemaal droog is, laat ze nog even uitdrogen in het knosti rekje, maar dat is echt minutenwerk ipv half uur+.

Ook jammer, je doet kant voor kant. Als een plaat goed vies is, leg je de vieze kant op het plateau terwijl je andere kant poetst, als dat klaar is draai je hem om... op de zooi die mogelijk achter blijft :p

Ga kijken of ik zondag een wat grotere batch kan doen, heb nog wel een beter spuitflesje besteld ipv de plantenspuit, die sproeide al snel alles onder. Ook nieuwe viltjes voor de zuigarm, die schijnen een 200 platen mee te gaan en volgens mij komt het daar nu redelijk bij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje zoals ik verwacht, inderdaad handiger dan de Knosti voor een enkele of een paar lp's.

Dat met die vieze kant op het schone plateau en daarna de schone kant op het vieze/schone??? plateau had ik ook al bedacht, ik denk dat het handig is om van tevoren het meeste losse stof te verwijderen met een microvezeldoekje oid. Het wordt er dan natuurlijk niet handiger op, maar ja. :)

De originele borstel met haren die eruit zien als van een ouderwetse vloerschrobber is geloof ik ook niet je-van-het, ik zou daar bijv eens zo'n fijnharige carbon brush voor proberen, die komt vast beter in de groef.

Afbeeldingslocatie: http://images.junostatic.com/full/IS289298-01-01-BIG.jpg

Of eentje met velours ertussen, dat is voor droog gebruik mijn favoriet, maar ik kan me voorstellen dat met een natte plaat die Knosti dan niet rond meer wil draaien vanwege de weerstand die het oplevert.

Afbeeldingslocatie: http://www.dak.com/Reviews/imagesR10/3306_BrushUpView590.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 08-04-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 12:25:
Snel paar plaatjes gedaan, tijd die je bezig bent met een plaat valt me nog reuze mee. Voordeel is ook dat 1 of enkele platen makkelijk te doen is, bij een Knosti moet je eigenlijk al snel wat meer platen ineens doen.
Ook voordeel dat je altijd schone vloeistof pakt, ipv vloeistof waar de meuk van de vorige platen nog in hangt :p

Wel merk ik dat het toch niet nog helemaal droog is, laat ze nog even uitdrogen in het knosti rekje, maar dat is echt minutenwerk ipv half uur+.

Ook jammer, je doet kant voor kant. Als een plaat goed vies is, leg je de vieze kant op het plateau terwijl je andere kant poetst, als dat klaar is draai je hem om... op de zooi die mogelijk achter blijft :p

Ga kijken of ik zondag een wat grotere batch kan doen, heb nog wel een beter spuitflesje besteld ipv de plantenspuit, die sproeide al snel alles onder. Ook nieuwe viltjes voor de zuigarm, die schijnen een 200 platen mee te gaan en volgens mij komt het daar nu redelijk bij in de buurt.
Even licht droogwrijven met een stukje keukenpapier wellicht.
Met de plantenspuit wordt een zootje inderdaad.
Gebruik zelf een 100 ml knijpflesje met een hele fijne 'tuut' eraan.

De imitatie borstel werkt beter dan de originele geitenharen borstel van Okki Nokki zelf.
Laat veel minder haren los dan de originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah er is dus inderdaad een vervangende borstel die beter is, hoewel imitatie klinkt alsof ie hetzelfde eruit ziet als de originele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
Cap schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 19:54:
Ah er is dus inderdaad een vervangende borstel die beter is, hoewel imitatie klinkt alsof ie hetzelfde eruit ziet als de originele?
Ja hij ziet er zo goed als hetzelfde uit.
Het 'handgreepje' is iets dunner echter de geitenharen zitten er veel
beter ingewerkt dan de originele.
Heb de imitatie een drietal jaar geleden aangeschaft bij Recordfriend in A'dam.

Die carbonvezel bezems gaan niet werken volgens mij.
Het geitenhaar neemt vloeistof op in de vezels wat de carbon niet doet.
Als de vezels nat zijn vergemakkelijkt dat het inwrijven op de plaat.

De eerste kant die ik schoonmaak doe ik ook meestal altijd dubbel zodat het
geienhaar goed vochtig/nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Leuk filmpje?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 22:21
Ja :P Ben er even doorheen geklikt, je hebt wel een idee hoe het werkt maar het is wel gaaf om het een keer zo te zien.

Ik heb een vraag: Ik zoek een borsteltje die je op de lp kan zetten. Ik zag dit laast bij iemand die zo'n borsteltje voor de naald had, zodat er zich geen vuil op de naald ophoopt. Nu leek mij dit nog wel wat, maar ik kan het nergens vinden (en ik weet niet hoe het heet waar ik naar zoek). Iemand die mij op weg kan helpen? (Of kan zeggen waarom ik dit niet nodig heb :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Nog een leuk filmpje?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het principe had ik al eerder vernomen, lijkt me ook prima te werken als je er echt zin in en tijd voor hebt :+
Maar ik hou het bij de Knosti ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Doessie schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 20:18:
[...]

Ja hij ziet er zo goed als hetzelfde uit.
Het 'handgreepje' is iets dunner echter de geitenharen zitten er veel
beter ingewerkt dan de originele.
Heb de imitatie een drietal jaar geleden aangeschaft bij Recordfriend in A'dam.

Die carbonvezel bezems gaan niet werken volgens mij.
Het geitenhaar neemt vloeistof op in de vezels wat de carbon niet doet.
Als de vezels nat zijn vergemakkelijkt dat het inwrijven op de plaat.

De eerste kant die ik schoonmaak doe ik ook meestal altijd dubbel zodat het
geienhaar goed vochtig/nat is.
Die carbondingen zijn leuk om droog wat stofjes van je plaat te vegen, maar met vloeistof gaat idd niet werken, dan zijn die geitenharen ook wat stijver.
Volgens mij is die motor van de Okki wel vrij sterk en draait opzich snel zat, denk niet dat je hem makkelijk tegen kan houden... keer proberen. Bij die Edwards zie je wel alles flink remmen als je zachtjes borstelt, trekt motor niet en/of riem gaat slippen. De 12v motor van oa de RP1 schijnt dan nog zwakker te zijn. Magoed, kom van een Technics, dan is alles al snel zwakker.

Er is nu wel een 'originele borstel v2', houten greepje, oppervlak met haren wat breder, ding wat ik heb is idd maar smal ding

[ Voor 16% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 08-04-2016 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doessie
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 22:32:
[...]

Die carbondingen zijn leuk om droog wat stofjes van je plaat te vegen, maar met vloeistof gaat idd niet werken, dan zijn die geitenharen ook wat stijver.
Volgens mij is die motor van de Okki wel vrij sterk en draait opzich snel zat, denk niet dat je hem makkelijk tegen kan houden... keer proberen. Bij die Edwards zie je wel alles flink remmen als je zachtjes borstelt, trekt motor niet en/of riem gaat slippen. De 12v motor van oa de RP1 schijnt dan nog zwakker te zijn. Magoed, kom van een Technics, dan is alles al snel zwakker.

Er is nu wel een 'originele borstel v2', houten greepje, oppervlak met haren wat breder, ding wat ik heb is idd maar smal ding
Die met de houten greep is inderdaad een nieuwere versie.
Kon hem nog niet.
Als'tie maar niet zo snel z'n haren verliest.

De mijne was trouwens van QS audio,ook bekend van de reinigingsvloeistof.
Nog steeds te koop voor 11,95 euro en na 3 jaar gebruik zo goed als geen last van haaruitval !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Laatst online: 18:55
Ik heb de afgelopen dagen gebruikt om dit topic helemaal door te spitten. Wat een interessante info allemaal! Wordt er wel blij van. 8) Ik heb een paar praktische vraagjes.

- Ik heb een Okki nokki van een vriend te leen. Hij reinigde de platen altijd met het reinigingsmiddel van Okki nokki zelf, aangelengd met gedeminiraliseerd (geen gedestilleerd) water. Ik wil een mengsel met isopropylalcohol en gedestileerd water gebruiken, i.c.m. een wetting agent. Dat werkt beter dan glasspoelmiddel toch? Op de site van Het beeldgebouw staan twee wetting agents (type 1 type 2) die hier ook genoemd worden. Maakt het nog uit welke je neemt? Type 2 is nl. wat goedkoper, dan heb je gelijk 500 ml en kan je dus een poos vooruit. :)
- Voor het reinigen van mijn naald heb ik o.a. Nagaoka Hi clean. Deze vloeistof wordt wat bruiner. Is dat een teken dat je een nieuw flesje moet halen?
- Ik lees hier eigenlijk weinig over Nagaoka elementen. Ik heb elkers wel goede verhalen over vooral de Nagaoka MP-110 gelezen. Kennen jullie dit element? Enig idee hoe het presteerd t.o.v. bijvoorbeeld de Audio-technica AT 440 MLb? Is het een klasse minder? Zit 'ie boven AT-95E niveau?
- Tot slot nog een elementvraag, maar dan over de montage. Ik heb een aantal P-mount/T4P elementen, zoals de P33 en P202C met bijbehorende Technics naald. Op Marktplaats heb ik een P-mount - Retma verloopje gekocht. Ik probeer deze te monteren met de moertjes die ik bij ik meen de AT-95E heb gekregen. Alleen, hoe krijg je die krengen vastgedraaid? Het zijn ronde moertjes zonder hoekjes, met twee inkepingen, zie foto:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2eqckqp.jpg

Geen idee hoe je daar grip op krijgt zodat je de schroefjes aan de andere kant kan aandraaien.

Veel dank voor jullie tips alvast!!
masauri schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:01:
Voor de red hot chilli peppers fans (Red Hot Chili Peppers – Woodstock 1994):
Zelfde als met de Queen vinyl die ik een tijd geleden gepost heb:
http://www.plastichead.co...ex=fitem&target=LETV401LP
Kost 26 pond incl. vezending.
Interessant! Helaas was ik voor die Queen release (veel) te laat. Jij besteld wel eens vaker bij Plastichead? Zie je die aanbiedingen in hun nieuwsbrief ofzo?

Overigens nog even een tip voor buitenhoezen, ik vond de stevige maar toch wat matte hoezen van 45toeren niet zo mooi staan. Bij Planete disque heb ik een stel van deze hoezen besteld. Kwaliteit is prima, en mijn LP's knappen er echt van op!

[ Voor 21% gewijzigd door musicfreak op 10-04-2016 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:41:
- Ik lees hier eigenlijk weinig over Nagaoka elementen. Ik heb elkers wel goede verhalen over vooral de Nagaoka MP-110 gelezen. Kennen jullie dit element? Enig idee hoe het presteerd t.o.v. bijvoorbeeld de Audio-technica AT 440 MLb? Is het een klasse minder? Zit 'ie boven AT-95E niveau?
Tja wat is een klasse minder, geluidskwaliteit is en blijft erg subjectief. Er zijn genoeg positieve verhalen over al die elementen die je noemt te vinden.

Je kan wel iets zeggen over de opbouw:

- MP110 VTF 1.8g, .4x.7mil bonded elliptical diamantnaald, 5mV output, 130 euro
- AT95E VTF 2.0g, .4x.7mil bonded elliptical diamantnaald, 3.5mV output, 25 euro
- AT440MLb VTF 1.4g, nude microLinear 0.12mil diamantnaald, 4mV output, 160 euro

Met andere woorden de MP110 en AT95e hebben een soortgelijke diamanttip - dat is een entry level bonded elliptical dat je tegenkomt op allerlei budget elementen, de "betere" zijn .3x.7mil of zelfs .2x.7mil. Ook de naalddruk en compliantie liggen niet veel uit elkaar. Ze zullen dus waarschijnlijk goed op eenzelfde type armen passen, de medium tot zware armen. Kijk je op basis hiervan naar de prijs van de MP110 en dan is die wel heel fors tov de AT95e die je voor 1/5e van de prijs kan kopen. De MP110 heeft wel duidelijk meer output, maar op zich heeft dat niets met kwaliteit te maken. Juist dure elementen hebben vaak hele lage output omdat ze kleinere spoeltjes met minder inductie hebben, kijk maar naar de MC elementen met waarden van 0.2 mV.

De AT440MLb heeft een opbouw zoals je die in het hogere segment vaak ziet, dat wil zeggen een echt natuurdiamantje dat direct door het cantilever gemonteerd is met een geavanceerdere slijpvorm die meer contact maakt met de groef. Daar komt ook de hogere frequentie response tot 25 kHz vandaan in vergelijking tot de andere elementen. Of je dat hoort...? Waarschijnlijk niet. Maar je moet het vooral zien als een indicatie voor met welk gemak de naald bij hogere frequenties zonder vervorming de groef kan volgen. Daarnaast een duidelijk lagere naalddruk en hogere compliantie, dus passend op wat lichtere tot medium zware armen en vanwege de lagere naalddruk die mogelijk is iets zuiniger met je plaat. Is wel weer een stap duurder dan de MP110 maar het scheelt veel minder dan tussen de MP110 en AT95E.

Op basis hiervan kan je de AT95E een koopje noemen, de AT440MLb echt veel waar voor je geld en de MP110 prijzig. Maar ja, als je de MP110 juist heel mooi vind klinken dan zal je het er voor over hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 10-04-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor je uitgebreide reactie Cap! Die MP110 is misschien dan toch niet zo'n handige upgrade. Ik heb even de andere elementen die ik in mijn bezit heb bekeken, en daarvan de specificaties opgezocht op Vinylengine.
Cap schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:57:
- MP110 VTF 1.8g, .4x.7mil bonded elliptical diamantnaald, 5mV output, 130 euro
- AT95E VTF 2.0g, .4x.7mil bonded elliptical diamantnaald, 3.5mV output, 25 euro
- AT440MLb VTF 1.4g, nude microLinear 0.12mil diamantnaald, 4mV output, 160 euro
- Stanton Trackmaster II SK, spherical 0.7mil, 7mV output
- TechnicsEPC-P 202C, elliptical 0.3 x 0.7mil, 3.5mV
- Technics EPC-P 33S, ???
- Empire 2000 E I, elliptical, 7mV
- Grado Prestige Gold, elliptical, 5mV

Helaas zijn de specs van de P33 niet op vinylengine te vinden.

De Grado lijkt puur op specificaties (frequentiebereik van 10Hz - 60kHz) de beste te zijn, en de P202C lijkt ook niet slecht (20Hz - 35kHz). Van de Empire weet ik dat het element wel liefhebbers kent, maar waarschijnlijk meer voor de hogere types in de 2000 reeks. Ik meen dat ik er nog een originele naald op heb zitten. Hij heeft een doorzichtig rood omhulsel.

Dan de Stanton... Het is een DJ element, en die zijn doorgaans niet zo geschikt voor hifi. En dan ook nog eens een sferische naald zie ik nu. Ik kreeg ze bij mijn 2e hands Gemini PT 2400 Technics SL-1200 kloon, heb er nog een aantal reservenaaldjes van. en eerlijk gezegd vind ik 'm best goed klinken. Omdat ik denk dat 'ie wat beter tegen een stootje kan is het mijn standaard element voor singletjes die ik heb gekocht op een rommelmarkt. Maar ik gebruik 'm ook voor goede LP's. Ik weet dat het beter kan, o.a. qua detailniveau, maar ik heb ik niet zoveel te klagen.

De Grado zat op een 2e hands Pioneer PL-12D. Daar klinkt 'ie ook goed op. Zo niet op mijn Gemini, ik mis dan wat power, hij klinkt erg soft. De Empire klinkt wel goed op mijn Gemini, maar daar ben ik wat voorzichtig mee omdat er alleen vervangende naalden verkrijgbaar zijn. En de stanton vind ik vaak lekkerder klinken dan de AT-95. Dat zijn zo mijn indrukken. De beide Technics elementen ga ik eens goed testen als ze op de adapter heb gemonteerd.

Misschien goed om nog even te melden welke apperatuur ik verder gebruik: afwisselen een eenvoudige Rotel RA-300 versterker of Sony TA-AX4 en Celestion 300 speakers. Voorversterker is een Lehmannaudio Black Cube SE. Ooit gekocht voor mijn Thorens TD-160 met Denon DL-103 element. Bij dat element heb ik helaas de naald vernacheld... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-10 12:33
Ik was ook aan het kijken hoe ik het best mijn platen kon schoon maken. maar ik vond alle mogelijkheden een beetje prijzig. Dus heb ik mijn eigen lp platen wasser gemaakt.

Na wat passen en meten is het een bak van 45CM bij 6CM bij 12CM geworden, de bak is gemaakt van plexiglas met een dikte van 8MM. Ik heb voor de wieltjes heb ik geleiders voor touw van de lego gebruikt (met lego kan je alles maken).
Voor de borstels gebruik ik opgevouwen microvezeldoeken.
voor het afwas water gebruik ik 2/3 demiwater en 1/3 99,9% alcohol en een druppel afwasmiddel. is deze mix goed of zijn er betere verhoudingen

Afbeeldingslocatie: https://8d1ocq-sn3301.files.1drv.com/y3mYPdh4AclyMZb1ip1TJLD-FX1bN2LJVYLkhAnTY8c7R7ApRlff10Cw5YKHIlMVRMfF79laXRrVVEj-i-L9D2Q1YvGWEdMl2v9oGpOIgJYjmGAl545CVNk0gFPHw3ziYIrQYWWbxKFTk9l7bXyUwnStODHYrxzXCPdAA61fAmZ32c?width=3840&height=2160&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://jfj85g-sn3301.files.1drv.com/y3mD5FgIu05zpvy3xn41Tdwpxpoq398xwsyrOfEhHkXlskujwrEyAXevTVRI72jOC08ipfVM7aoK14CZotU_KFN0idMxwSPjdwwhn7kwMFMkGbh4qk4BtzwPIXhOZAUihU3jQGo8B5pawRa7uG3TskwQwts9MffBBoYTKIrrGMNy8Y?width=3840&height=2160&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://jflhcq-sn3301.files.1drv.com/y3mcaczQKYlULyPGzD-4a9ZDPqZ48I5l4nFWe7-loRCU0NhXc41unFmqlUrp4bEIKs8l3j17lQBSqQ54xkymtaUonYJwT0cBFU5dv3rrGTpSb-xhzZRTzj1mwlhZtODMzJdW06Jmj-XC86eIKoAYtHl5reX8z-BHFVKr9S4nezHmEQ?width=3840&height=2160&cropmode=none

verder heb ik er nog een leuk droogrek van de Ikea bij gekocht, bied plaats voor 28 platen.

Afbeeldingslocatie: https://jfiqtg-sn3301.files.1drv.com/y3mM5W7Zz56dcWeYJzjqcqwPiLenuphskRxnCN4PwRkxrsRSqNLK5shly5cSWBCwyc_N3SiSXiMHSXhOgRz2NuMFJIIJCyyk6twkFzU4EkuHotOMnjRHDruoyt35dQKX4P6adzBSo6mChWzzx73xFfE-PoyclbPR5oKnKVu_VGT5Kk?width=3840&height=2160&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://jfj1nw-sn3301.files.1drv.com/y3mFRXhLfEitV4jL2R5WdRaTaTFFUPhnpSxC7o95FRvIbAEaErZlQsS2WcawV9BDOgZAanrFRxNVYiPPf4LvtiOtptovbIQEPZbSolbCuy6jhdKo9ETL2MvOru0gtAYeQzPp4h9-UTZmnrNoOUa7QlXq_IbxhJVrbwepra8ClvvVRk?width=3840&height=2160&cropmode=none

Ook heb ik een paar upgrades uitgevoerd aan mijn philips 877.
Zo zijn er aluminium pootjes onder gekomen, en er zijn RCA contacten aan de achterkant in gezet. Hij is van binnen en van buiten gereinigd.

Afbeeldingslocatie: https://jfkria-sn3301.files.1drv.com/y3mNfiZ28NLk7N8_8VGnhQC3Nx8BbC7W5_03QIdfoOZiELeGBRZq-kq5iYdrHYqg1thOlB79xe9VMGnLfHyVlfaNiaZ-BsZGWvSz-oPqOqMImjq2anMZBjx7BZH88B-OXqgWT4tWUxEXEkkhjD_SWaOkJ1CODtVjQAq3n3CS0reqVM?width=3840&height=2160&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://8d12qw-sn3301.files.1drv.com/y3mobujTV5BhO4SL8B4DDJAIHjctUz1pFTyFM1NfADKIzibJCjMz_nwnKxRSoR-Sallp00S-WyXpTMtXXJKAcwefRyfCmLZwA8oguvBDLIh2fQbWpZZTNRDExWSd9e2H-erQDeMh2CTGt_wncshq2FOOB4OHPj2EhQ7NzzC3umgl0U?width=3840&height=2160&cropmode=none

Al met al, dit forum heeft mij goed aangestoken met het ''vinyl virus''. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@musicfreak

Het is een beetje scorebord journalistiek met die specificaties, hoewel de naaldvorm uiteindelijk echt wat zegt over de tracking in het hoge frequentiebereik. Een conische naald zal dat nooit zo goed doen als een goeie elliptical. Dat betekent niet dat een conische niet "lekker" kan klinken. Wat mensen vaak het meeste horen is de tonale balans, dwz de verhouding laag/mid/hoog. Sommigen houden van een dikke bas en vinden dan een goedkope Stanton lekkerder klinken dan een high-end Benz MC element dat het 25-voudige kost.

Wat in jouw geval ook nog telt is dat de naalden gebruikt zijn, de mate waarin ze versleten / beschadigd zijn kan ook dat kan natuurlijk uitmaken, net als bijvoorbeeld of de naaldophanging verhard of juist verweekt is in al die jaren.

De ORIGINELE EPC-P202c is 35 jaar oud en een uitstekend element door zijn boron cantilever met nude elliptical naald. Borium is een zeer stijf en licht metaal dat regelmatig gebruikt werd en wordt in de topelementen. Je hebt alleen kleine kans dat de originele naald erop zit want die zijn bijna allemaal versleten of afgebroken in de afgelopen 35 jaar. Het materiaal is namelijk zeer stijf maar daardoor ook bros/breekbaar. ;)

Ik ben heel wat SL-7's met P202c elementen tegengekomen maar slechts 1 keer voorzien van de originele naald. Die heb ik uiteraard meteen weten te annexeren. ;) De houder van de naald is helder doorzichtig, maar dat geldt net zo vaak ook voor de goedkope namaak vervangingsnaalden van een tientje dus dat zegt niet zoveel. Het cantilever kan je wel gemakkelijk herkennen, dit is donker antraciet in plaats van alu kleur en volledig cylindrisch met de nude diamant echt helemaal op het uiterste puntje van die cylinder gemonteerd. Het geheel is ook zeer fijn / klein uitgevoerd om de tipmassa zou gering mogelijk te houden. Een namaaknaald heeft een alu kleurige cantilever met een plat stukje erop waarop in het midden een bonden diamantje zit gemonteerd, zoals je standaard ook bij heel veel andere elementen tegenkomt. In 90% van de gevallen is dit een conische van de eenvoudigste soort, soms een eenvoudige elliptische vergelijkbaar met die van een AT95e.

Een P202c met een standaard naald is net zo goed/slecht als elk ander T4P element van Technics, P22, P23, P24, P30, P33... in de elementen zit hem het verschil niet maar in de naalden!

De P33 is een element met .3x.7mil elliptische naald, een net element voor een linear tracker, zal vooral helder zijn in het hoog en dat kan in combinatie met sommige phono pre's voor sommige smaken teveel zijn, voor andere juist fris en helder. Hetzelfde als voor de P202c geldt weer, dit is alleen van toepassing voor de originele grijskleurige Technics naald, het Technics logo en T4P logo erop, evenals het typenummer P33. Een vervangende naald erop en het is een element net zoals de andere elementen met vervangende naald.

Empire 2000 E/I (transparant groen indien voorzien van de originele naald ;)) is een nude elliptical .2x.7mil, van de betere klasse dus. Empire 2000 E (transparant rood) is een bonded .3x.7mil elliptical, da's zeg maar een stapje fijner dan een AT95e. Wederom zijn specificaties echter geen garantie voor of het geluid je bevalt.

Grado Prestige Gold is uit de prijsklasse van een AT440MLb en staat eerder bekend om zijn midrange, heeft een bonded elliptische naald en zeker zijn schare aanhangers. Ik zelf vond het geluid prettig maar was niet onder de indruk van de spoorprestaties van het element.

Stanton Trackmaster, niks bijzonders, dikke DJ spijker. Vergelijk het cantilever en het diamantje eens met die van de originele P202c, P33 of zelfs de Grado en je zal het verschil zien in verfijndheid. Maar als je het lekker vindt klinken....waarom niet.

Kortom, specificaties / opbouw van het element zegt el iets maar uiteindelijk gaat het erom wat jij lekker vindt klinken, het zijn jouw oren. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 11-04-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Nou, zojuist 2 kratten met lp's opgehaald bij moeders thuis. Van Corry van Gorp en Andre van Duin tot Elvis, Status Quo en de BeeGee's.
Eens mee lang de lokale lp boer gaan of we een leuke deal kunnen maken aangezien het gros niet in mijn smaak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

musicfreak schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:41:
[...]
Interessant! Helaas was ik voor die Queen release (veel) te laat. Jij besteld wel eens vaker bij Plastichead? Zie je die aanbiedingen in hun nieuwsbrief ofzo?
Ik kwam bij deze release uit omdat ik m op discogs zag verschijnen tussen mijn suggesties.
Verder volg ik een paar nieuwsbrieven en wat fb sites van labels.

Die plastichead bestelling ging vlot.
Heeft ff geduurd maar twee weken later had ik m, perfect verpakt enz. dus zal er weer kopen als het zich weer voor doet.

srcvinyl.com is nu bv. alle releases van blink182 opnieuw aan het heruitgeven. (eerst speciale kleur, daarna gewoon zwart 6 weken later ofzo.)
Ik heb er https://www.discogs.com/B...the-State/release/8126993 van besteld omdat die voor mij het meeste ("jeugd sentimentele") waarde heeft, maar kan snel oplopen met verzendkosten vanuit de usa.
Vandaar dat ik het daarbij laat.
Wel een zéér goeie pressing!

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:34:
@musicfreak

Het is een beetje scorebord journalistiek met die specificaties, hoewel de naaldvorm uiteindelijk echt wat zegt over de tracking in het hoge frequentiebereik. Een conische naald zal dat nooit zo goed doen als een goeie elliptical. Dat betekent niet dat een conische niet "lekker" kan klinken. Wat mensen vaak het meeste horen is de tonale balans, dwz de verhouding laag/mid/hoog.
<knip>
Wat in jouw geval ook nog telt is dat de naalden gebruikt zijn, de mate waarin ze versleten / beschadigd zijn kan ook dat kan natuurlijk uitmaken, net als bijvoorbeeld of de naaldophanging verhard of juist verweekt is in al die jaren.
Is conisch hetzelfde als sferisch?
Maar inderdaad kan het de totaalindruk van het geluid zijn, de Stanton klinkt lekker vol, het mindere detail wat je hoort neem ik daarbij wel voor lief. aan de andere kant zou ik wel iets beters willen proberen.
De ORIGINELE EPC-P202c is 35 jaar oud en een uitstekend element door zijn boron cantilever met nude elliptical naald.
<knip>
De houder van de naald is helder doorzichtig, maar dat geldt net zo vaak ook voor de goedkope namaak vervangingsnaalden van een tientje dus dat zegt niet zoveel. Het cantilever kan je wel gemakkelijk herkennen, dit is donker antraciet in plaats van alu kleur en volledig cylindrisch met de nude diamant echt helemaal op het uiterste puntje van die cylinder gemonteerd. Het geheel is ook zeer fijn / klein uitgevoerd om de tipmassa zou gering mogelijk te houden.
Hmmm dan heb ik een namaak, deze is namelijk aluminiumkleurig. Jammer, vooral omdat ik er destijds best wat voor heb betaald.
Een P202c met een standaard naald is net zo goed/slecht als elk ander T4P element van Technics, P22, P23, P24, P30, P33... in de elementen zit hem het verschil niet maar in de naalden!
Bijzonder, maar wel goed om te weten!

Naar mijn Empire zal ik nog eens goed kijken, om te achterhalen welke naald er op zit.
Grado Prestige Gold is uit de prijsklasse van een AT440MLb en staat eerder bekend om zijn midrange, heeft een bonded elliptische naald en zeker zijn schare aanhangers. Ik zelf vond het geluid prettig maar was niet onder de indruk van de spoorprestaties van het element.
Daar lees ik vaker over, over het sporen van een element. Waar merk je aan dat een element slecht spoort?
Stanton Trackmaster, niks bijzonders, dikke DJ spijker. Vergelijk het cantilever en het diamantje eens met die van de originele P202c, P33 of zelfs de Grado en je zal het verschil zien in verfijndheid. Maar als je het lekker vindt klinken....waarom niet.
Wat ik me wel afvraag: ik zit nu mijn LP's wel mooi met die Okki nokki te reinigen en in antistatische binnenhoezen te doen enzo, maar ik zou het vervelend vinden als mijn naald schade aanricht aan de LP. en 'Dikke DJ spijker' klinkt wat dat betreft niet erg geruststellend...

Iets heel anders: ik kan van iemand op Marktplaats voor 100 euro een AT440MLa element + naald overnemen, die 100 tot 200 euro heeft gespeeld. Nieuwprijs bij Thakker is 159 euro voor de AT440MLb (174 voor de AT440MLa), dus ik vroeg me af of dit een goede deal is. Weet niet zo goed hoe lang een dergelijke naald meegaat. Een originele vervangende naald voro de AT440MLb kost 114 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
musicfreak schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:14:
[...]

Is conisch hetzelfde als sferisch?
Inderdaad.
[...]

Hmmm dan heb ik een namaak, deze is namelijk aluminiumkleurig. Jammer, vooral omdat ik er destijds best wat voor heb betaald.
Ik hoop niet dat je er 100 euro ofzo voor betaald hebt want dan ben je imo best genaaid. Tenzij het een speciale uitvoering is van een fabrikant als Jico ofzo, maar dan zie je het verschil ook wel. De naald en cantilever zijn dan veel dunner/kleiner gedimensioneerd dan bij een budgetversie.

Zo ziet een borium cantilever eruit met een nude diamant. Let op de kleur, de dimensionering, de vorm, de montage van de diamant. Origineel Technics, niet meer verkrijgbaar / indien wel onbetaalbaar:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qeTZKJj.jpg

Clearaudio Maestro, wel verkrijgbaar maar ook onbetaalbaar :) :
Afbeeldingslocatie: http://usr.audioasylum.com/images/4/45128/Tip1.bmp

De gemiddelde budgetvriendelijke "vervangingsnaald", met standaard alu cantilever en bonded diamant. Conisch 2 tientjes, elliptisch 3 tientjes. Dit zijn eigenlijk van die standaard cantilevers en diamanten die je op de vervangingsnaalden van honderden elementen tegenkomt, allemaal hetzelfde laken een pak:

Afbeeldingslocatie: http://www.andersonsportsllc.com/718clerbandy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://shop.ht-audio.de/WebRoot/Store15/Shops/61626439/50B7/71DA/ECD3/38DC/2232/C0A8/2935/8B50/Nadel_fuer_National_EPS_202_ED.JPG
[...]

Bijzonder, maar wel goed om te weten!
Dat is vrij gebruikelijk, kijk bijvoorbeeld naar de Grado Prestige serie, de Ortofon OM serie en de Ortofon 2M serie: het element is volledig gelijk of grotendeels gelijk, de echte verschillen zitten hem in de naalden. Vaak kan je binnen zo'n serie ook upgraden door een duurder model naald te kopen, dus zo maak je van een OM20 een OM40 of van een Prestige Black een Gold. De kosten zitten trouwens ook grotendeels in de naald: een vervangingsnaald kost vaak vrijwel hetzelfde als een compleet element. Kijk maar eens naar de prijs van een AT440MLb naald en element.
[...]

Daar lees ik vaker over, over het sporen van een element. Waar merk je aan dat een element slecht spoort?
Mistracking meet of hoor je als vervorming. Met name bij luide passages aan het altijd lastigere einde van de plaat gebeurt dat sneller.
[...]

Wat ik me wel afvraag: ik zit nu mijn LP's wel mooi met die Okki nokki te reinigen en in antistatische binnenhoezen te doen enzo, maar ik zou het vervelend vinden als mijn naald schade aanricht aan de LP. en 'Dikke DJ spijker' klinkt wat dat betreft niet erg geruststellend...
Als de naalddruk beperkt blijft (tot zo'n 2 a 2.5 gram) en de naald in goede staat is dan betekent het niet meteen dat je plaat aan gort gedraaid wordt. Hoewel er mensen zijn die daar anders over denken, maar ik ben niet über bezorgd of voorzichtig. Maar goed, als je nieuwe of dure platen hebt waar je zuinig op wilt zijn zou ik ze niet met een DJ element afspelen maar liever met een Hi-Fi element. Dat kan zijn een budget HiFi element als de AT95e, maar ook een model als de AT440MLb met een fijnere naald: betere tracking, lagere naalddruk van rond de 1.5 gram, dus uiteindelijk nog minder slijtage. Maar ook met de 2 gram van de AT95e kan je uit de voeten.
[...]
Iets heel anders: ik kan van iemand op Marktplaats voor 100 euro een AT440MLa element + naald overnemen, die 100 tot 200 euro heeft gespeeld. Nieuwprijs bij Thakker is 159 euro, dus ik vroeg me af of dit een goede deal is. Weet niet zo goed hoe lang een dergelijke naald meegaat.
Niet echt goedkoop, die 100 tot 200 is moeilijk tot niet te controleren. Als ie echt 100 uur heeft gespeeld en geen ellende te verduren heeft gehad (slechte vieze platen, slechte behandeling, te hoge naalddruk etc) dan kan ie nog lang mee. Hoe lang een naald precies meegaat is moeilijk te zeggen, is ie versleten dan ga je het wel horen aan toenemende vervorming (s-klanken!). Maar voor het idee, met schone nette platen kan je met een goede naald, zo 1000+ uur halen. Dan heb ik het wel over de wat betere naalden met een natuurlijk (nude) diamantje, niet de budgetnaalden met kunstdiamanten (een soort mengsel van lijm / kunsthars / diamantgruis). Ik kan me goed voorstellen dat die naaldjes wat minder hard zijn en wat sneller slijten. Maar dat is een aanname, ik heb het zelf niet gemeten of zo. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 11-04-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Yannick-ski schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:33:
Ik was ook aan het kijken hoe ik het best mijn platen kon schoon maken. maar ik vond alle mogelijkheden een beetje prijzig. Dus heb ik mijn eigen lp platen wasser gemaakt.
Wow, dat ziet er goed uit zeg. Mooi gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor je uitvoeirge bericht. ik ga nog eens goed naar de 202C kijken.
Cap schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:07:
Dat is vrij gebruikelijk, kijk bijvoorbeeld naar de Grado Prestige serie, de Ortofon OM serie en de Ortofon 2M serie: het element is volledig gelijk of grotendeels gelijk, de echte verschillen zitten hem in de naalden. Vaak kan je binnen zo'n serie ook upgraden door een duurder model naald te kopen, dus zo maak je van een OM20 een OM40 of van een Prestige Black een Gold. De kosten zitten trouwens ook grotendeels in de naald: een vervangingsnaald kost vaak vrijwel hetzelfde als een compleet element. Kijk maar eens naar de prijs van een AT440MLb naald en element.
Aha, goed om te weten. Dacht dat ook het element verschilde. Toch jammer dat ik al een prestige gold heb, kan ik niet meer upgraden... :P O jawel, naar een Gold /I, maar dat hoeft van mij niet zo.
Als de naalddruk beperkt blijft (tot zo'n 2 a 2.5 gram) en de naald in goede staat is dan betekent het niet meteen dat je plaat aan gort gedraaid wordt. Hoewel er mensen zijn die daar anders over denken, maar ik ben niet über bezorgd of voorzichtig. Maar goed, als je nieuwe of dure platen hebt waar je zuinig op wilt zijn zou ik ze niet met een DJ element afspelen maar liever met een Hi-Fi element. Dat kan zijn een budget HiFi element als de AT95e, maar ook een model als de AT440MLb met een fijnere naald: betere tracking, lagere naalddruk van rond de 1.5 gram, dus uiteindelijk nog minder slijtage. Maar ook met de 2 gram van de AT95e kan je uit de voeten.
De trackmaster II SK heeft een geadviseerde naalddruk van 2 tot 5 gram volgens Vinyl engine. Heb 'm nu op 3,5 staan. Kan ik 'm dan beter op 2 zetten?
En ik zal mijn nieuwe LP's maar met de AT95 afspelen dan.
Niet echt goedkoop, die 100 tot 200 is moeilijk tot niet te controleren. Als ie echt 100 uur heeft gespeeld en geen ellende te verduren heeft gehad (slechte vieze platen, slechte behandeling, te hoge naalddruk etc) dan kan ie nog lang mee. Hoe lang een naald precies meegaat is moeilijk te zeggen, is ie versleten dan ga je het wel horen aan toenemende vervorming (s-klanken!). Maar voor het idee, met schone nette platen kan je met een goede naald, zo 1000+ uur halen. Dan heb ik het wel over de wat betere naalden met een natuurlijk (nude) diamantje, niet de budgetnaalden met kunstdiamanten (een soort mengsel van lijm / kunsthars / diamantgruis). Ik kan me goed voorstellen dat die naaldjes wat minder hard zijn en wat sneller slijten. Maar dat is een aanname, ik heb het zelf niet gemeten of zo. ;)
Helder, dank voor de adviezen. Ik weet niet of de verkoper 1e eigenaar is, dat heb ik hem nog even gevraagd. Ga hem nog bellen om een indruk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaar de naam DJ spijker: het is een dikke stugge naald die veel kan hebben. Ik vind 3.5 gram wel lomp zwaar voor je dierbare vinyl. 2 gram zou beter zijn maar het kan goed zijn dat hij gezien het stugge spijker design niet goed trackt op die naalddruk, en dat is ook weer niet goed voor je platen. Je hoort het dan aan vervorming bij luide passages. Probeer het inderdaad binnen de 2 tot 2.5 gram te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:21
Heb sinds kort ook weer een set met een Marantz PM6005 en een Pro-ject Essential II. Hebben jullie nog tips voor een kist om de LP in te bewaren die een beetje dochter proof is? Maw waar ze de platen niet zo makkelijk uit kan trekken, maar die wel op de grond kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze:

http://link.marktplaats.nl/m1039686859

Moet ik nog meer kinder proof: een sluiting erop maken moet geen probleem zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 12-04-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AgeOfPanic schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:46:
Heb sinds kort ook weer een set met een Marantz PM6005 en een Pro-ject Essential II. Hebben jullie nog tips voor een kist om de LP in te bewaren die een beetje dochter proof is? Maw waar ze de platen niet zo makkelijk uit kan trekken, maar die wel op de grond kan staan.
Wellicht een beetje offtopic, maar die Marantz PM6005 is een mooie stereo versterker die ook nog eens goed combineert met een Marantz CD6005 cd-speler...

ontopic:
De oplossing van Cap is inderdaad goed gevonden... Wellicht dat een Ikea Kallax kast met deurtjes ervoor ook interessant kan zijn... Maar dan kun je er wel minder lp's in kwijt dan normaal, maar met een deurtje ervoor is het in ieder geval lastiger te openen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 08:21:
Vandaar de naam DJ spijker: het is een dikke stugge naald die veel kan hebben. Ik vind 3.5 gram wel lomp zwaar voor je dierbare vinyl. 2 gram zou beter zijn maar het kan goed zijn dat hij gezien het stugge spijker design niet goed trackt op die naalddruk, en dat is ook weer niet goed voor je platen. Je hoort het dan aan vervorming bij luide passages. Probeer het inderdaad binnen de 2 tot 2.5 gram te houden.
Ga ik doen! En dan kijken of ik vervorming opmerk.

Wat het element ter overname betreft, hij is de 2e eigenaar, maar beiden zijn er als het goed is goed mee omgegaan. Kan ik dat nog met een loupe o.i.d. controleren? Of met een testplaat wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind een element van nieuw 160 euro dat 2 eigenaars heeft gehad, en waarvan de 2e beweert "100 tot 200 uur" geen 100 euro waard. Die 100 a 200 uur is dan dubbel een "wild guess", de kans dat zowel de eerste als tweede verkoper er helemaal eerlijk over zijn én ook goed schatten acht ik nogal klein. Geef dan die 60 euro extra uit en koop een echt nieuwe met garantie. Bij zo'n 3e hands element mag de verkoper al heel blij zijn als ie tegen 50% van de prijs krijgt, vind ik.

https://www.thakker.eu/en...440-mlb-cartridge/a-8153/

Oh ja microscoop / testplaat heeft niet zoveel zin, daarvoor heb je eerst ervaring (vergelijkingsmateriaal) nodig om te weten waar je naar moet kijken.

Als je zo'n AT440MLb koopt vergelijk leg de naald dan voor de grap eens naast je trackmaster 2 tot 5 grams naald, en oordeel zelf. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 12-04-2016 23:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Vandaag weer een paar albums erbij gekocht.
Nu lekker aan het genieten van :

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1614/26116569520_7af454a13a_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Cap schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:14:
Ik vind een element van nieuw 160 euro dat 2 eigenaars heeft gehad, en waarvan de 2e beweert "100 tot 200 uur" geen 100 euro waard. Die 100 a 200 uur is dan dubbel een "wild guess", de kans dat zowel de eerste als tweede verkoper er helemaal eerlijk over zijn én ook goed schatten acht ik nogal klein. Geef dan die 60 euro extra uit en koop een echt nieuwe met garantie. Bij zo'n 3e hands element mag de verkoper al heel blij zijn als ie tegen 50% van de prijs krijgt, vind ik.
Daar raak ik ook steeds meer van overtuigd. De reden dat ik een 2e hands element wilde kopen is dat ik lastig kan inschatten of een AT44MLb aan mijn wensen qua geluid voldoet. Ik dacht ik koop er een 2e hands en als ik het niks vind dan verkoop ik 'm weer tegen ongeveer dezelfde prijs. Op een nieuw element verlies je meer.

Hoe verhoud de Ortofon 2M Blue zich eigenlijk tot de AR440 MLb? Deze zijn bij Thakker maar 9 euro duurder.
Ik heb zelf een Audio-technica ATH-M50X hoofdtelefoon. Om praktische redenen (kortere rechte kabel) heb ik deze verkozen boven de Beyerdynamic DT 770 PRO 250 Ohm. Die Beyerdynamic vond ik echter lekkerder klinken, wat warmer. De AT heeft een flink feller hoog. Ik weet niet of dit ook speelt bij de elementen van Audio-technica? De AT-95E vind ik in ieder geval goed te pruimen op dit gebied.

Nog even een quote uit een eerdere post van je:
Cap schreef op maandag 01 februari 2016 @ 01:04:
[...]
Budget+ wil ik noemen elementen als Audio Technica AT440MLa, AT120E, Stanton 681EEE, Shure V15III, Denon DL-160, DL-301, DL-303, DL-305, Ortofon 2M Red, Blue en Bronze, Grado Green, Silver en Gold, Technics 310mc, P205cmk3, een Soudsmith Carmen, Goldring 1012 en 1042, en dan vergeet ik er nog een aantal.
Ik heb deze elementen ook nog even langsgelopen, helaas zijn de Goldring elementen een stuk duurder dan de Ortofon en Audio-technica van hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is hier wel eerder besproken, de 2M Blue is op zich een prima element. Hij is wel duurder dan de AT440 en heeft wat mij betreft niks voor op dat element. Maar het is en blijft heel subjectief, als je het mooi vindt klinken dan is ie het waard. Dat AT elementen vaak een helder geluid hebben klopt, maar het hangt ook erg af van de rest van de keten hoe de frequentiekarakteristiek is. Capaciteit is een belangrijk item. Is hier ook meerdere malen in dit topic besproken.

Audio Technica staat bekend als een merk waarbij je veel naald voor je geld krijgt, met name bekend zijn op dat gebied de AT95 en de AT440ML. Een element met nude microline naald voor 160 euro, goedkoper gaat het niet worden. Als je op specs (met name de naald) gaat vergelijken dan zijn Ortofon en Goldring gemiddeld wat duurder dan Audio Technica.

Zit je tegen die 160 euro van de AT440 aan te hikken en het verloren geld als ie niet bevalt dan kan je ook goedkoper gaan, dan maak je minder verlies. DE AT120E/T of opvolger AT120Eb (NIET de mindere AT120E/II) is een prima alternatief, nude elliptisch diamantje met dezelfde karakteristieken als de 440ML, heeft iets minder de neiging fel / hard te zijn dan de AT440. Of gewoon de AT95e. Niks mis mee voor het geld.

Maar een element kan nog zo mooie specificaties hebben en nog zo goed geprijsd zijn, als het je geluid niet is dan heb je er niks aan.

Hoe zit het nou met je P202c naald? Een echte of een nepperd?
Als die P33 een originele naald heeft is het ook een prima element trouwens, alleen wel bedoeld voor hele lichte armen. Het zijn dan ook T4P elementen voor Technics linear trackers, die hebben hele kleine lichte armen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 13-04-2016 11:36 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.