Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap serieus nog steeds niet waarom die rega spelers zo duur zijn. €750 voor een rp3, en dan heb je nog geen speedswitch of mogelijkheid voor het switchen van headshell :|.

Daarnaast wegen die dingen inderdaad helemaal niets en is plaatsing echt een issue. Ze dempen voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Dat is ook het idee erachter. Het zit bij Rega niet in de demping maar stijfheid.
Volgens mij zitten de meeste kosten in de arm, hoe hoger in de lijn hoe beter ... Wat handwerk enzo, productie niet in China en kleinere oplages dus hogere r&d kosten die terugverdient moeten worden.

Rp3 gaat komende week overal in de aanbieding, maakt hem niet goedkoop, maar wel iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor het geld van de Rega RP3 heb ik toch liever een tweedehands Thorens TD-318 / TD-320 / TD-321 ongeacht of het de MKI, MKII of MKIII is... Ik krijg altijd een slecht gevoel bij die goedkopere plankjes hout met wat componenten erop gemonteerd...

Ik zal niet zeggen als het een duurdere is die beter in elkaar steekt dat het niet goed zal zijn, maar mijn voorkeur heeft het zeker niet...

[ Voor 46% gewijzigd door rcor op 12-03-2016 19:21 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:14
Dan nog krijg je rare krachten naar beneden (de resultante van de zijdelingse krachten).
In principe wil je dat platen rechtop staan met een gelijkmatige lichte druk van beide kanten over het gehele vlak.
Dus op een plank met elke 30-60cm een middenstuk.
Wat je ook nooit moet doen is een stel platen op een boekenplank en dan aan 1 kant een boekensteun.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, het idee is dat platen rechtop staan, óf plat liggen. Maar in dat laatste geval met niet teveel op elkaar, met het vinyl zelf loopt het vast nog wel los beschermd door die hoezen, maar het is met name niet leuk voor je hoezen.

Dus ook in een "bladerbak" zo rechtop als mogelijk, idd krijg je dat misschien voor elkaar met die rubberen matjes. Hoewel een (bijna) verticaal staande stapel platen dan wel onherroepelijk naar voren gaat vallen, al is het maar omdat je langsloopt of een deur opent (windvlaagje). Ik denk dat de meesten hier dat effect wel kennen. :P

Ik zou zeker geen schuine plankjes gaan bouwen om het schuin staan te "legitimeren", leg maar eens een stapel a4'tjes uit de printer tegen een schuine plank, dat gaat lekker schuiven en uitzakken. Dat doet vinyl ook, het is immers geen massief blok maar een stel onderling schuivende en flexende platen.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 12-03-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Vraagje: ik wil graag 500 heldere plastic buitenhoezen kopen, het liefste van 150 micron dikte. Bij Who's your daddy records kost dit ongeveer 100 euro. Hebben jullie misschien nog andere adresjes? Ik heb nog even bij AliExpress gekeken maar daar kon ik geen hoezen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In Beeld en Geluid (Hilversum) was er vorig jaar een lezing over vinyl en daar zeiden ze dat zij hun platen plat bewaarden, vond ik toen vreemd maar hoe langer ik erover nadenk hoe logischer het klinkt. Ik bewaar ze overigens staand, met opvulling waar nodig zodat ze niet scheef kunnen komen te staan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Denk ook dat voor langdurige, stilstaande opslag plat beter is, maar bij veel huishoudens krijg je dan stapels van 10tallen platen, dat is niet best voor de onderste en bladeren is erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:21
Als het 10 jaar vertikaal in opslag ligt dan heb je waarschijnlijk een vlak stuk aan je plaat zitten, maw, het is geen cirkel meer.

Hier thuis staat het vertikaal, maar speel en blader regelmatig, en voorkom daarmee langdure belasting op 1 punt. Ik heb nog nooit zelf een vlakke kant gecreeerd, maar heb er wel eens in mijn handen gehad op een rommelmarkt.

Ik heb deze mat besteld om wegglijden in onze lp kast te voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 14-03-2016 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Je kan ze plat bewaren als je er niets oplegt, maar dat vergt erg veel ruimte. Maar als het een stapeltje is, worden de groeven van de onderste plaat langzaam dichtgedrukt. Dus geen stapel plat leggen.
Ook is bij een plaat het label doorgaans dikker dan de plaat. Als het een stapel wordt krijg je dus ook geen gelijkmatige belasting.
Het probleem is gewoon gewicht. Je kan misschien 2 of 3 platen op elkaar bewaren, maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik heb een Bang en Olufsen Beomaster 3300 van iemand gekregen.
Wie kan mij vertellen hoe ik deze aan de praat kan krijgen? Kortom wat heb ik nodig qua versterker enzo?
Ik heb nog niet zo veel ervaring met platenspelers.
Hoe kan ik er bijvoorbeeld achter komen of de naald nog goed is?

Alvast vriendelijk bedankt!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Je hebt dus een platenspeler uit die serie of gaat het om de complete set met versterker/receiver en platenspeler.?

Heeft de platenspeler DIN of RCA stekkers?

Je hebt hoe dan ook een Versterker/Receiver nodig met een phono aansluiting of een losse voorversterker en dan op een normale RCA lijn ingang van je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 10:14
Het is B&O, dus ik vermoed dat het DIN is. B&O is toen andere merken massaal van DIN overstapten op RCA gewoon blijven vasthouden aan DIN.

En ik neem inderdaad aan dat het om een Beogram 3300 gaat. Als het een Beogram + Beomaster is, dan heeft 'ie meteen een versterker erbij :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:32:
In Beeld en Geluid (Hilversum) was er vorig jaar een lezing over vinyl en daar zeiden ze dat zij hun platen plat bewaarden, vond ik toen vreemd maar hoe langer ik erover nadenk hoe logischer het klinkt. Ik bewaar ze overigens staand, met opvulling waar nodig zodat ze niet scheef kunnen komen te staan.
mr_petit schreef op maandag 14 maart 2016 @ 09:35:
Je kan ze plat bewaren als je er niets oplegt, maar dat vergt erg veel ruimte. Maar als het een stapeltje is, worden de groeven van de onderste plaat langzaam dichtgedrukt. Dus geen stapel plat leggen.
Ook is bij een plaat het label doorgaans dikker dan de plaat. Als het een stapel wordt krijg je dus ook geen gelijkmatige belasting.
Het probleem is gewoon gewicht. Je kan misschien 2 of 3 platen op elkaar bewaren, maar meer niet.
Ik durf zelf wel iets verder te gaan dan 3 platen zonder me zorgen te maken, maar ik snap je punt. Stapels van 20 platen is zeker niet geweldig, hoewel het vaak voorkomt.

Ik vraag me dan wel af hoe ze dat bewaren bij Beeld en Geluid doen! Vlakke laden met tussenschotten per plaat? Lijkt me erg kostbaar + erg veel ruimte innemen! Franssie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de termen die gebruikt worden toch echt even moeten googlen, omdat ik op dit gebied echt een leek ben :) (jongen van 22 jaar die het lp tijdperk heeft gemist).
Maar ik heb alleen een platenspeler met een DIN.
Wat voor (goedkope) versterker raden jullie mij aan die DIN aansluiting heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Cap schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:22:
<>
Ik vraag me dan wel af hoe ze dat bewaren bij Beeld en Geluid doen! Vlakke laden met tussenschotten per plaat? Lijkt me erg kostbaar + erg veel ruimte innemen! Franssie?
Ik heb dat helaas niet kunnen zien, ben er zelf ook wel benieuwd naar, zal misschien maar eens een mail naar ze sturen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:27:
Ik heb de termen die gebruikt worden toch echt even moeten googlen, omdat ik op dit gebied echt een leek ben :) (jongen van 22 jaar die het lp tijdperk heeft gemist).
Feitelijk maakt het niet uit omdat er prima verloopkabels zijn van DIN naar tulp. Zelf heb ik jarenlang zo'n kabeltje gebruikt op mijn Dual 704. Nooit problemen mee gehad. En ja, nadat ik de bekabeling had vervangen, had ik het idee dat het allemaal net wat beter klonk. Maar dat kan wishfull thinking zijn. Wat dat betreft kan je op het WWW hele leuke en sterke verhalen vinden over audiokabels en - aansluitingen.

En goedkoop is relatief. Zelf heb ik een eenvoudige, nieuwe Yamaha met phono gekocht. Voldoet prima, kostte volgens mij ongeveer € 200,00.

Veel plezier!

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Ik durf zelf wel iets verder te gaan dan 3 platen zonder me zorgen te maken, maar ik snap je punt. Stapels van 20 platen is zeker niet geweldig, hoewel het vaak voorkomt.

Door schade en schande wijs geworden leg ik zelfs geen 2 albums voor langere tijd horizontaal op elkaar. Om de box van Metallica's 'Death Magnetic' zo gaaf mogelijk te houden, heb ik deze niet verticaal tussen alle andere albums, maar horizontaal bewaard. Toegegeven, het gaat om en paar jaar, maar ik zit nu met albums die nog wel goed te draaien zijn, maar toch niet meer 100% vlak. En dat waren ze dus wel. Ook zit ik met een box van Jimi Hendrix waar 2 van de 6 albums dus helemaal niet te draaien zijn. De vorige eigenaar had deze ook verkeerd opgeslagen :( .

Tja, verticaal met zo veel mogelijk volledige en gelijkmatige druk over het hele oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
[...]

[...]

Ik durf zelf wel iets verder te gaan dan 3 platen zonder me zorgen te maken, maar ik snap je punt.
't was ook idd een voorbeeld, maar 3 180gr dubbelalbums betekent dat er op de onderste plaat toch weer 900 gram drukt. Zo kan het best hard gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 14:27:
Je platenspeler heeft dus een DIN aansluiting.

Daar moet dit kabeltje DIN Male, of dit kabeltje DIN Female op aangesloten worden want DIN is echt ouderwets, en zal je niet meer vinden op hedendaagse apparaten.

Met die RCA of ook wel Tulp stekker genoemd kan je de platenspeler op een moderne versterker aansluiten via een voorversterker, of als je een oudere versterker hebt die toevallig een Phono aansluiting heeft, dan kan je zonder voorversterker aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 15-03-2016 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 16:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bestla schreef op maandag 14 maart 2016 @ 07:28:
Als het 10 jaar vertikaal in opslag ligt dan heb je waarschijnlijk een vlak stuk aan je plaat zitten, maw, het is geen cirkel meer.

Hier thuis staat het vertikaal, maar speel en blader regelmatig, en voorkom daarmee langdure belasting op 1 punt. Ik heb nog nooit zelf een vlakke kant gecreeerd, maar heb er wel eens in mijn handen gehad op een rommelmarkt.

Ik heb deze mat besteld om wegglijden in onze lp kast te voorkomen.
Ik heb mijn pa's platencollectie overgenomen onlangs en die hebben zeker 20 jaar in de kast gestaan zonder enige beweging.
De platen zijn nog prima recht... Dus ik snap de ophef niet zo. Als je ze netjes naast elkaar zet (niet te strak maar ook zeker niet te los/schuin) is er echt niets aan de hand.

Ik zag ook iemand in dit topic die eens in de zoveel tijd al zijn platen eens uit de kast haalde en weer terug plaatste 8)7

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Nyarlathotep schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 14:58:
[...]

Ik heb mijn pa's platencollectie overgenomen onlangs en die hebben zeker 20 jaar in de kast gestaan zonder enige beweging.
Ook geen vlak kantje? Vinyl is net als glas, het is vloeibaar, alleen is het verschrikkelijk taai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Bestla schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 07:52:
[...]

Je platenspeler heeft dus een DIN aansluiting.

Daar moet dit kabeltje DIN Male, of dit kabeltje DIN Female op aangesloten
Die kabeltjes werken waarschijnlijk niet; hij heeft waarschijnlijk een versie nodig met aparte aarddraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Bestla schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 16:21:
[...]

Ook geen vlak kantje? Vinyl is net als glas, het is vloeibaar, alleen is het verschrikkelijk taai.
Net uit nieuwsgierigheid even gekeken. Een aantal van mijn platen heeft zeker 15 jaar, maar waarschijnlijker een jaar of 20 onveranderd rechtop gestaan. Niks aan te zien. Allemaal prachtig rond, niks geen vlak kantje. En plat zijn ze ook. Niks mis met verticaal bewaren. Ik zou trouwens ook niet bang zijn om een stapeltje horizontaal te bewaren, als ze maar netjes over hun hele oppervlak op een vlakke ondergrond steunen. Maar verticaal heeft zeker mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Afbeeldingslocatie: https://goo.gl/photos/1k5pDCJMV2f11YRY9

Vandaag vanuit Berlijn binnen gekregen, No Line on the Horizon van U2.

[ Voor 55% gewijzigd door ilfamo op 15-03-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
birdie_man schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 22:35:
[...]

Net uit nieuwsgierigheid even gekeken. Een aantal van mijn platen heeft zeker 15 jaar, maar waarschijnlijker een jaar of 20 onveranderd rechtop gestaan. Niks aan te zien. Allemaal prachtig rond, niks geen vlak kantje. En plat zijn ze ook. Niks mis met verticaal bewaren. Ik zou trouwens ook niet bang zijn om een stapeltje horizontaal te bewaren, als ze maar netjes over hun hele oppervlak op een vlakke ondergrond steunen. Maar verticaal heeft zeker mijn voorkeur.
Wat de platte kanten betreft, ik heb het ook nooit gemerkt, terwijl ik heel wat platen heb gezien die decennia lang verticaal gestaan hebben zonder gebruikt te worden, waaronder een flink deel van mijn collectie.

Maar ik weet niet om wat voor afwijkingen het gaat, ik heb mijn collectie natuurlijk niet op de tiende millimeter gecontroleerd op cirkelvormigheid. Mijn oog is er in ieder geval nooit op gevallen, terwijl details me meestal wel opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-10 11:21

JayPe

Ondertitel

Okay.

Zat van

Vanavond 2 nieuwe aankopen geluisterd: Portishead en DJ Shadow. Allebei vlamnieuw uit de verpakking. volume niet heel hoog.. dus echt geen harde trillingen of wat ook.

Laatste nummer, binnenzijde van de plaat dus, slaat ie over.. blijft hangen. Beide LP's, beide zijden.

Grrrrr. 't was mij bij een aantal oudere platen al wel opgevallen dat als ie oversloeg, dat t dan vaak aan t eind van de plaat was,. maar nu.. grrrr

Wega JPS 350P + AT95e

Waarschijnlijk naalddruk, antiskid of elementafstelling..

waar kan ik m'n speler heen brengen om te laten afstellen? En wat kost zoiets ongeveer?

regio arnhem

*zelfdoen is alleen een optie als de kosten echt absurd zijn*

[ Voor 13% gewijzigd door JayPe op 16-03-2016 23:46 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een automaat met mechanische afslag detectie, ik denk dat deze wellicht wat stroef loopt, kan goed zijn door uitgehard vet. Schoonmaken, smeren en opnieuw afstellen van de afslag verhelpt dat.

Waar in omgeving Arnhem? Geen idee. MIsschien woont er hier op het forum iemand in de buurt die het kan. Anders kan je het audiofreaks forum proberen, daar zitten veel reparateurs van vintage spul.

PS naalddruk en anti skate kan je echt zelf, kwestie van 1 minuut. Eventueel handleiding erbij van de Wega of een willekeurige Sony met s-arm en:

- arm horizontaal balanceren, ring schaalverdeling op 0 zetten
- naalddruk erop draaien, voor de AT95e 2 gram
- anti skate ook op 2 zetten

Klaar!

[ Voor 60% gewijzigd door Cap op 17-03-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Laten afstellen en dan naar huis vervoeren is ook zoiets... zou arm het liefste zonder gewicht vervoeren, dat is wat onhandig als ze die in de winkel afstellen en je trekt hem er daarna weer af :p Daarnaast weet ik niet hoe goed zo'n gewicht blijft hangen tijdens het transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, "afstellen" in de zin van naalddruk/anti skating vind ik bij dit soort draaitafels ook gewoon een gebruikers handeling, dat zijn echt de "basics". Het staat niet voor niets beschreven in de gebruikershandleiding. :)

Dingen waarbij de draaitafel opengeschroeft wordt, en vooruit, een elementje uitlijnen, dat kan ik me nog voorstellen dat je dat laat doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 17-03-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Hmm.

En het invetten van het mechanisch afslag detectie mechanisme dat mogelijk stroef loopt? :-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
Dat afstellen is idd een kwestie van een weegschaaltje van 10 euro van DX.com en een instructievideo op youtube.

Elementje uitlijnen lijkt me lastiger, maar dan heb je het misschien over een kwartiertje instructievideo youtube? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:00:
Ik moest gelijk denken aan een AT-91 bij het zien van je Rega element. Die AT's worden vaak verkocht onder andere namen (€ 19,95 bij Thakker) Have fun!
Ach, ik ben iemand die graag de lokale winkels steunt zullen we maar zeggen ;)
Moet zeggen dat hij best aardig klinkt. Valt me niet tegen iig, zeker voor dat geld niet.

Ondanks dat ik de laatste weken veel te weinig tijd heb gehad om te genieten van mn albums, vanavond nog heel even 2 lp's opgehaald die ik nog niet had :)

In mintstaat verkerende Nik Kershaw, The Riddle uit 1984
Afbeeldingslocatie: https://newlandofwelinton.files.wordpress.com/2015/08/nik_kershaw-the_riddle-front.jpg

En een eveneens in mintstaat verkerende Duran Duran, Seven and the ragged tiger uit 1983
Afbeeldingslocatie: http://www.duranduranstore.com/ekmps/shops/duranduranstore/images/duran-duran-seven-and-the-ragged-tiger-rare-mfsl-master-recording-vinyl-lp-3784-p.jpg

Kan ik weer even vooruit :)

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Volgens mij heb ik laatste ook... wat minder mint en gewoon basic persing.. moet nog wel keer luisteren.

Gisteren bijna een RP3 gekocht, dacht fuck it, koop hem gewoon... ging naar winkel die 10 minuten voor sluitingstijd al op slot was.. weet weer waarom ik veel online koop. Winkeliers mogen niet zeiken op webshops als ze dit soort fratsen uithalen.

Op terugweg bedacht ik me dat ik waarschijnlijk net zo blij zou worden van zo'n Edwards tafel die bijna de helft minder kost, dan maar een RB202 ipv RB303 arm... zal best iets schelen, maar toch, volgens mij worden die RB202's ook nog op vrij serieuze tafels ingezet, het enige wat je mist is een VTF knop (dan maar 'ouderwets' gewicht schuiven... schijnt overigens bij de RB303 ook beter te zijn, net zorgen dat je de veer aanspant met die knop en dan naalddruk met gewicht instellen).
Dat 'double bracing' zal ook best leuk zijn, maar ook deels een (marketing) gimmick. Deel van het upgrade pad is voor beide tafels hetzelfde (alu subplatter ipv fenol bv), blauwe Edwards riem schijnt beter te zijn dan standaard Rega riem en ook beter dan de 'upgrade' witte riem en bij beide tafels kan je later een externe voeding met snelheidsregeling eraan knopen, bij Edwards krijgt die als het goed is nog pitch control.

En ze hebben in Zoetermeer aanbieding met de Goldring 2200, dat schijnt ook een erg fijn elementje te zijn, dan heb ik gewoon voor minder geld dan een RP3 zonder element een tafel met een tof elementje... en mocht het toch niks zijn, zo'n 'plank', dan verlies ik minder :D Al denk ik dat een Rega iets waardevaster zal zijn.

Had afgelopen week ook m'n Sony PS-X4 weer eens in handen, staat al even weggestopt, zonde om weg te doen... maar ondanks zijn flinke gewicht en gelpoten... die Technics is technisch toch wel iets mooier en luxer, plateau van onder gedempt enzo, gewoon iets netter.. dus de Sony staat op marktplaats :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JayPe schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 15:50:
Hmm.

En het invetten van het mechanisch afslag detectie mechanisme dat mogelijk stroef loopt? :-)
Dat kan de handig aangelegde Tweaker ook maar is dus geen doorsnee gebruiksfunctie want het apparaat moet open. :)

Maar dus vooral EERST even de naalddruk / AS nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 10:05
Sinds gisteren een Akai AP-D40 met RS-90 naald gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/IMG_20160317_184905_zpslsl6rl4h.jpg

Het apparaat heeft een snelheids probleem (bekend probleem van deze types) en een versleten naald.
De reden waarom ik deze toch gekocht heb is het opnieuw samenstellen van de set die ik in de jaren 80 ook had.
Nu kom ik diverse naalden tegen met veel verschillende prijzen. De originele schijnt ook nog aan te komen te zijn maar ik kom ook het merk Tonar veel tegen.
Bv: http://www.pickupnaalden....sp?M=Akai_RS-90_Geel_1247klik
Ik zal er niet van gebruik van maken waarschijnlijk maar het moet wel goed zijn (mocht ik besmet worden met het vinyl virus)
:p

Wat raden jullie aan voor naald?

[ Voor 6% gewijzigd door Ad de Jong op 18-03-2016 07:24 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

at95, meeste bang voor buck :+ Dat is gewoon element + naald.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De AT3711 is een van de vele standaard AT elementjes die geleverd werden bij draaitafels en die allemaal min of meer hetzelfde presteren. Bonded conische naald, niets bijzonders maar het kan voor de af en toe luisteraar best leuk klinken.

De prijzen van de vervangende naalden zijn wat aan de hoge kant zie ik, 33 euro voor de originele, 23 voor een vervanger. Een compleet AT95e element is dan inderdaad meer bang for the buck voor iets van 20 euro. De originele naald van de AT3711 is al een stuk duurder. Wil je een met de AT95e vergelijkbare elliptische naald voor je AT3711, de ATN-3711E, dan zit je al boven de 40 euro.
(Wil je goedkoop dan heb ik hier nog wel een vervangende AT3711 naald liggen, de standaard conische. Hij zit nieuw in het doosje. Die mag je voor een tientje hebben.)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 18-03-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:07
Ik heb een technische vraag.
Ik heb ondertussen een thorens TD320MKII met denon dl 160 (toch voor een oudere speler gegaan gezien alle reviews en de staat van deze speler)
Mijn phono amp is een cambridge audio 651p.
Nu lees ik overal en hoor ik dat het net niet lekker klinkt. In 47k ohm (mm setting) klinkt het te klinisch en in 100ohm (mc setfing) klinkt het wat saai/vlak. Nu begrijp ik dat denon homc elementen het liefste 1k ohm hebben. Ik heb deze setting niet op mijn cambridge zitten.
Is er een manier om een weerstand van 1k ohm te plaatsen? Of kun ik een interlink splitten met weerstand om te testen wat het doet? Ik heb uiteraard compleet internet afgezocht maar wordt er niet echt wijzer van.

Ik wil bij denon blijven en zou dus richting de 1k ohm willen.

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeyk2010 op 19-03-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Na een tijdje gespaard te hebben + bijdrage voor mijn verjaardag ben ik ook op zoek naar een platen speler.

Is iemand bekend met de volgende verkoper op marktplaats: http://www.marktplaats.nl...001486.html?categoryId=42

Hij reviseert oude modellen. Lijkt mij iig een goede deal. Kan ze vast ergens goedkoper op pikken, maar dan zou ik het één en ander zelf moeten opknappen/repareren.

Ik zat zelf te denken aan de 'realistic lab-270'. Vooral omdat ik die er wel mooi uit vind zien (ik weet niet het beste criterium). Heeft een technics van dezelfde prijsklasse echt veel voordelen?

En bijvoorbeeld de technics sl-1600, is dat echt zijn meerwaarde waard? Opzich heb ik daar het geld wel voor, maar zit dan wel echt aan mijn plafond. Moet namelijk ook nog een voorversterker kopen om de handen aan te sluiten op mijn 5.1 set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Cap schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 08:57:
De AT3711 is een van de vele standaard AT elementjes die geleverd werden bij draaitafels en die allemaal min of meer hetzelfde presteren. Bonded conische naald, niets bijzonders maar het kan voor de af en toe luisteraar best leuk klinken.

De prijzen van de vervangende naalden zijn wat aan de hoge kant zie ik, 33 euro voor de originele, 23 voor een vervanger. Een compleet AT95e element is dan inderdaad meer bang for the buck voor iets van 20 euro. De originele naald van de AT3711 is al een stuk duurder. Wil je een met de AT95e vergelijkbare elliptische naald voor je AT3711, de ATN-3711E, dan zit je al boven de 40 euro.
(Wil je goedkoop dan heb ik hier nog wel een vervangende AT3711 naald liggen, de standaard conische. Hij zit nieuw in het doosje. Die mag je voor een tientje hebben.)
Is die AT3711 van dezelfde kwaliteit als de originele dan heb ik interesse.
Ik twijfel nog om een betere maar aangezien ik en nog geen echte LP's heb, de draaitafel nog niet gerepareerd is en de verwachting ook niet is dat hij veel gebruikt gaat worden (zeker niet op korte termijn, zodra ik tegen een rack aanloop voor de complete set dan komt hij zeker de huiskamer in dan zal hij vaker gebruikt gaan worden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
EJPostema schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 12:23:
Na een tijdje gespaard te hebben + bijdrage voor mijn verjaardag ben ik ook op zoek naar een platen speler.

Is iemand bekend met de volgende verkoper op marktplaats: http://www.marktplaats.nl...001486.html?categoryId=42

Hij reviseert oude modellen. Lijkt mij iig een goede deal. Kan ze vast ergens goedkoper op pikken, maar dan zou ik het één en ander zelf moeten opknappen/repareren.

Ik zat zelf te denken aan de 'realistic lab-270'. Vooral omdat ik die er wel mooi uit vind zien (ik weet niet het beste criterium). Heeft een technics van dezelfde prijsklasse echt veel voordelen?

En bijvoorbeeld de technics sl-1600, is dat echt zijn meerwaarde waard? Opzich heb ik daar het geld wel voor, maar zit dan wel echt aan mijn plafond. Moet namelijk ook nog een voorversterker kopen om de handen aan te sluiten op mijn 5.1 set
Prijzen zijn fors, maar niet overdreven zoals bij VintageChief, zeker als deze man ze wel even nakijkt/reviseert.

Of zo'n SL-1600 dat waard is... dunno, volgens mij zijn de 1600/1700/1800mk2 modellen die wel veel beter zijn ook makkelijk voor dat geld te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het ligt er een beetje aan waar je het mee vergelijkt.

Persoonlijk vind ik zijn prijzen fors. Erg fors. Laat ik het zo zeggen, als ik eens een draaitafel verkoop op marktplaats is ie ook compleet nagekeken en dan kost het nog niet eens de helft.

Maarrr: vergelijk ik het met wat een SL-1200 moet opbrengen dan is het daar zo'n beetje mee in verhouding, zie de prijs van de SL-1410mk2. En vergelijk je het met onze geachte VintageThief dan is het gewoon "preiswert". :P

Dan die Realistic. Dat was in Nederland een huismerk van de Tandy winkels, en de huismerken zitten gewoonlijk aan de onderkant van de markt. Het is het allemaal nét niet, zeg maar. Ik zou zelf toch eerder voor een echt draaitafel merk gaan. Thorens, Sony, Denon, Technics, Pioneer, JVC, Kenwood, de OUDE Lenco, de OUDE Dual...

Van die verkoper zou ik gezien de prijzen als eerste denken aan de Technics SL-3200, de Sony PS-3300 en de Technics SL-1300. Die SL-1600 is mij al echt te duur, mag echt niet duurder zijn dan de SL-1300.
Maar dan nog zou ik eerst aardig wat afdingen. Maar ja, er staat nog zat anders op marktplaats, ik zie een PS-X40 vraagprijs 95 euro, PS-4300's voor 100-125 euro, Dual CS-5000 voor 225 euro, een SL-3200 / SL-3310 die voor 100 euro of minder op te halen moeten zijn,

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 19-03-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Heb m'n PS-X4 ook voor veel teveel op marktplaats gezet :p mocht er iemand happen voor dat geld... Maar mag ook weg voor normaal bedrag...

Als iemand hier gewoon z'n centen mee koet verdienen snap ik die prijzen wel heel eind, zeker als hij ze netjes opknapt en evt nog wat garantie geeft. Al zou ik het ook niet doen :p
Die vintagechef gebruikt soms foto's van anderen en kwakt het gewoon voor teveel op mp.

En dan heb je nog intovinyl, met z'n aanrechtblad. Die is ook erg duur, maar lijkt steeds meer speciale modellen te pakken en deze echt netjes op te knappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Wij hebben hier al een paar weken een Philips FP 146 mark II, fijn spelertje! Alleen... hij heeft het moeilijk met de maxi-singles. Normale 45-toeren singles doen het perfect, maar maxi-singles lijken wel te zwaar op die snelheid (het geluid komt overeen met een 45-toeren single die je op 35-toeren probeert af te spelen). Soms heeft hij er gewoon meer last van dan anders, want een paar dagen geleden was een maxi-single afspelen geen enkel probleem.

De snaar moet op den duur vervangen worden, maar dat wisten we al. Bij 180 grams platen op 35 toeren heeft hij geen moeite, met singles op 45-toeren ook niet... als het maar geen maxi-singles zijn.

Vriendlief dacht dat het aan het motortje lag. Heeft iemand van jullie dat wel eens gedaan, een beter motortje in een platenspeler bouwen? En wat voor een motortje zou er in dit type platenspeler moeten?

Kijk, als het 'dronken geluid' alleen aan de snaar ligt, dan vervang ik die wel. Dat heb ik zo gedaan. Maar ik weet niet of het de enige oorzaak is van het feit dat die Philips moeilijk gaat doen als ik een maxi-single af wil spelen (en ik heb best veel maxi-singles die ik nog wil draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

snaar vervangen of nakijken of er niet ergens vet/olie zit waar het niet thuishoort - beste beide. Het is overigens 33/3 RPM en niet 35 :+
De motor verdenk ik niet, zou raar zijn in dit verhaal, ik zet mijn geld op de overbrenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
@cap en @KeRsTmAnNeKe. Dank voor de input. Had al gezien dat zn prijzen idd wat fors waren, maar ik weet wel dat hij altijd erg veel spelers verkoopt en ook echt op knapt.

Hij zal er vast niet van leven, maargoed hij doet er wel zn best voor voor zover ik kan beoordelen.

Vind het gewoon een fijn idee dat ik dan wel iets koop wat de komende tijd werkt en waar ik plezier van heb.

Ik zal in ieder geval nog wel even kritisch rond kijken in de regio.

Had eerst een bang & olufsen op het oog, maar daar snel vanaf gestapt ivm de elementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-10 12:33
Na een tijdje op dit forum gelezen te hebben zijn mijn handen ook gaan jeuken.
Ik ben naar mijn oma gegaan om te kijken of zij nog een platen speler had, en ja hoor die had zij nog.
Het gaat om een Philips 877 met een 400 element.
Mijn oma had nog een stuk of tien platen in zeer goed conditie, en ik ben dus een beetje gaan luisteren daar en het klonk echt super.
Onder tussen staat de speler bij mij thuis en heb ik mijn eerste album gekocht en een phono pre amp van project.

Mijn vraag is nu, kan ik de geluid kwaltijd nog verbeteren door B.V. een ander element?
Zelf zat ik te denken om te kijken voor een 412 of 422 of 95at.
Is dat een slimme kuizen of zeggen jullie kijk dan voor een andere speler (thorens of dual)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:30
Eerst je geld gewoon lekker aan vinyl uitgeven. Daarna pas aan apparatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:18:
Eerst je geld gewoon lekker aan vinyl uitgeven. Daarna pas aan apparatuur :)
Psies, eerst ff genieten en luisteren. Kom je vanzelf op het spoor van wat je wil van je speler en apparatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
Ho, wacht, nee.

Tenzij je dat 400-element nieuw in een doosje tegen bent gekomen en de stylus zelf geplaatst hebt; ga lekker voor de goedkope, maar goede, AT 95e. Als je namelijk ergens je vinyl mee kunt verraggen is het wel een versleten stylus.

Verder helemaal eens met Raymond en Wehmut, nooit upgraden om het upgraden, dat slaat nergens op, maar die waarschuwing over versleten naalden moet echt even geplaatst worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 20-03-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Inderdaad, ik zou nooit mijn vinyl afspelen met een speler waar ik niet zeker weet hoe de staat van de naald is. Better safe than sorry.
AT95e

Goede instapper, en dat voor een zeeer schappelijke prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Ik heb afgelopen zomer de AT95E op mijn Thorens geplaatst. Het element dat was gemonteerd was helemaal kaduk. Ik heb toen getwijfeld of ik niet meteen zou investeren in een AT440, maar heb dat vanwege het grote prijsverschil niet gedaan. Ik moet zeggen dat ik nog steeds heel tevreden ben met de AT95E. En ik luister elke avond minimaal een album, vaak twee.

Kan het beter? Absoluut. Maar zoals zovaak aangehaald op diverse fora heb je met persoonlijke smaak te maken. Bovendien is het element slechts één van de onderdelen van een hele keten die de kwaliteit van het geluid bepaalt.

Ik vind het een prima element voor een mooie prijs. Gewoon bestellen die 95E!

PS: ik heb de afgelopen maanden lekker wat vinyl gekocht. Allemaal 2e hands. Donderdag haal ik opnieuw een paar albums op. Hoogst waarschijnlijk worden dat in ieder geval 'Absolutely Live' van The Doors en een verzamelaar op splattered vinyl: 'That's underground'. Bij gelegenheid maak ik de komende dagen wat foto's om te posten. Altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
EJPostema schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:17:
@cap en @KeRsTmAnNeKe. Dank voor de input. Had al gezien dat zn prijzen idd wat fors waren, maar ik weet wel dat hij altijd erg veel spelers verkoopt en ook echt op knapt.

Hij zal er vast niet van leven, maargoed hij doet er wel zn best voor voor zover ik kan beoordelen.

Vind het gewoon een fijn idee dat ik dan wel iets koop wat de komende tijd werkt en waar ik plezier van heb.

Ik zal in ieder geval nog wel even kritisch rond kijken in de regio.

Had eerst een bang & olufsen op het oog, maar daar snel vanaf gestapt ivm de elementen
Kleine update. Toch maar besloten een andere speler te nemen (DUAL 1237) Zag er erg mooi en netjes uit. Hopelijk deze week langs rijden om even te bekijken. Als het goed is werkt hij best goed, maar moet even een goede reiniging hebben.

Daarnaast alvast een voorversterker en een nieuw element besteld. Zin in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:09

-tom-562

Oliesjeik

Mss overbodig, maar bij de Aldi zijn aankomende week een twaalftal LP's in de aanbieding :P

- 'Bad' - Michael Jackson
- 'Out among the stars' - Johnny Cash
- 'Highway 61 revisited' - Bob Dylan
- 'Let there be rock' - AC/DC
- 'Ten' - Pearl Jam
- 'The innocent and the wild' - Bruce Springsteen.
- 'Top Gun' (original motion picture Soundtrack)
- 'Lady in satin' - Billy Holiday
- 'Popular problems' - Leonard Cohen
- 'Elvis Presley' - Elvis Presley
- 'The cry of love' - Jimmy Hendrix
- 'Graceland' - Paul Simon

http://www.aldi.nl/aldi_lp_album_48_5_20421_28239.html

Ik ga voor Bob Dylan (en mss nog Jimi Hendrix)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Misschien eens langs voor Cash en Dylan. Andere leuke heb ik al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

hmm,. Bearwald gecontroleerd, stond goed, afstand naald en headshell: check. Gewicht (2 gram) opnieuw ingesteld, volgens handleiding Wega.

Nog slaat ie over. :-(

Maar, ik ga óók terug met m'n nieuwste aankoop: DJ Shadow - Endtroducing , dubbel LP.

Er zit iets IN het vinyl. Ik dacht eerst een rood stofje, maar het bleek iets wat lijkt op een ingeperst brokje te zijn :-(

Gelijk Portishead - Portishead mee, om eens dáár te vragen/draaien of het zelfde nummer op dezelfde plek blijft hangen.. ( Waaghals, Arnhem )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Endtroducing (heerlijk album!) zeker van Back to black, geperst bij GZVinyl? Komt mijne ook vandaan, heb idee dat naast de standaard kraakjes ivm de samples er ook wat kraakjes in de persing zitten, GZ heeft voor mij iig een niet al te beste reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
-tom-562 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:22:
Mss overbodig, maar bij de Aldi zijn aankomende week een twaalftal LP's in de aanbieding :P

- 'Ten' - Pearl Jam

Ik ga even kijken voor Ten van Pearl Jam. Ben tot nu toe alleen de redux uitvoering tegengekomen maar die is 40€ en voegt voor mij niet zoveel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ilfamo schreef op maandag 21 maart 2016 @ 18:22:
[...]

Ik ga even kijken voor Ten van Pearl Jam. Ben tot nu toe alleen de redux uitvoering tegengekomen maar die is 40€ en voegt voor mij niet zoveel toe.
Misschien neem ik die ook wel mee, al is iemand hier wel erg blij met de remaster http://www.nu.nl/cd-recen...pearl-jam--ten-redux.html

Iig cash, hendrix en holiday gaan mee als ze er liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 21-03-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Bij ons lagen ze er (nog??) niet :'(

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Die aanbieding is toch pas vanaf vrijdag? Ik ga even kijken. :) Hoe zal de kwaliteit zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Coenen schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:44:
Die aanbieding is toch pas vanaf vrijdag? Ik ga even kijken. :) Hoe zal de kwaliteit zijn?
Klopt :$
Ik zie het nu op de laatste pagina staan....

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-10 21:47
-tom-562 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:22:

- 'Ten' - Pearl Jam

Ik dacht echt even dat je een grap maakte, vinyl bij de Aldi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Oh, vorig jaar hadden ze ook zo'n actie. Toen was ik nog verbaasd dat je vinyl bij Aldi kon krijgen, nu niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
nog bedankt voor de reacties.

ik ben vandaag de LP's van mijn vader gaan halen, die zagen er over het algemeen goed uit zijn niet erg vuil maar kan zeker beter.
nu heb ik gekeken voor een knotsie of een pro-ject spin clean. maar ik vind de knotsie er een beetje goedkoop en gammel uit zien klopt dit ook of valt dat wel mee.
qua budget is het niet zo'n probleem maar een beetje geld besparen voor wat extra vinyl's is altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

de knotsie is wat gammel maar werkt gewoon wel. Prijs/Kwaliteit is uitstekend. Wil je beter dan wordt het gelijk exponentieel duurder.
Maar die vijf tientjes is het echt waard, hou je geld in de knip voor plaatjes kopen en draaien oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
oke bedankt, is het ook slim om de platen daarna in anti statische binnen hoezen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ja, in verse binnenhoezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

yup, doe ik ook met al mijn platen, het hele effect van Black Star van David Bowie is daardoor wel om zeep maar soit.
De originele binnenhoes bewaar ik wel in de buitenhoes ernaast als er bijvoorbeeld songteksten of andere plaat gerelateerde informatie op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15 euro per lp bij de Aldi, is dat dan zo,n geweldige aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:05
Ten van Pearl Jam, voor €15,- Dat is geen geld, vrijdag maar even langs de Aldi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik heb de picture disc, dus dat bespaard mij een ritje naar de Aldi. Maar die € 15 is wel aan de lage kant, want als ik nieuw vinyl zie, dan is de prijs meestal ruim boven de € 20 .
Op BOL de 2 Lp versie zelfs € 54.

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/ye3094erf/Ten.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Bestla op 23-03-2016 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Ik probeer m`n azimuth fatsoenlijk af te stellen, heb een spirit waterpasje gekocht om op de headshell (die plat is) te leggen hiermee krijg ik hem horizontaal.
Nu lees ik op veel plekken dat dit niet de juiste manier van afstellen is... (je zou de cantilever moeten afstellen niet het element).
Nu hem ik geen Fozgometer of oscilloscoop.. kan iemand aangeven of dit niet op het "oog" af te stellen of met gehoor? Of heeft iemand andere tips hoe dit "precies" te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
Bestla schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 06:34:
Ik heb de picture disc, dus dat bespaard mij een ritje naar de Aldi. Maar die € 15 is wel aan de lage kant, want als ik nieuw vinyl zie, dan is de prijs meestal ruim boven de € 20 .
Op BOL de 2 Lp versie zelfs € 54.

[afbeelding]
Ja, hier bij Sounds kost ie €45,- Maar dat is de Redux versie en ik heb geen flauw idee wat het verschil is. Op de Redux mixes na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Dat, je krijgt origineel op 1 plaat, en de Redux mixen op de 2e. Laatste klinken eigenlijk best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 16:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Monkeyk2010 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:36:
Ik probeer m`n azimuth fatsoenlijk af te stellen, heb een spirit waterpasje gekocht om op de headshell (die plat is) te leggen hiermee krijg ik hem horizontaal.
Nu lees ik op veel plekken dat dit niet de juiste manier van afstellen is... (je zou de cantilever moeten afstellen niet het element).
Nu hem ik geen Fozgometer of oscilloscoop.. kan iemand aangeven of dit niet op het "oog" af te stellen of met gehoor? Of heeft iemand andere tips hoe dit "precies" te doen is?
Je zou je ook af kunnen vragen of dat gepiel nodig is? Als het nu goed klinkt...
Zelf heb ik eergisteren voor een paar euro ook zo'n 'headshell waterpasje' besteld omdat ik vermoed dat de headshell iets scheef zit. Maar ik heb geen issues wbt geluid...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:18:
Dat, je krijgt origineel op 1 plaat, en de Redux mixen op de 2e. Laatste klinken eigenlijk best goed.
Hhhm, misschien maar eens op de kop tikken via Discogs dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Nyarlathotep schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:19:
[...]

Je zou je ook af kunnen vragen of dat gepiel nodig is? Als het nu goed klinkt...
Zelf heb ik eergisteren voor een paar euro ook zo'n 'headshell waterpasje' besteld omdat ik vermoed dat de headshell iets scheef zit. Maar ik heb geen issues wbt geluid...
Dat is ook weer waar, dat headshell waterpasje is wat ik idd bedoel daarmee staat ie nu horizontaal.
Ik lees alleen veel dat je beschadiging kan krijgen van je vinyl als je azimuth niet klopt, en dat het geluid niet klopt qua crosstalk.

Ik ga straks nog even proberen om een foto te maken van de cantilever op een spiegeltje om te kijken of het op het oog lijkt te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Yannick-ski schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:57:
oke bedankt, is het ook slim om de platen daarna in anti statische binnen hoezen te doen?
Schone platen in vuile binnenhoezen?
Nee hoor, ik gebruik de dunne kunststof binnenhoezen die je in de binnenhoes doet.
Bevalt mij prima omdat ze ook in de ois passen waar mooie foto's of teksten op staan.
En ik heb ook altijd een stapeltje papieren binnenhoezen met antistatische binnenkant.
Het maakt het helemaal 'af'.

En de Knosti: die heb ik nu gebruikt om 350+ albums te schrobben en hij werkt nog prima. Geen scheuren, geen speling, geen afgebroken onderdelen. Wel roestvorming bij de metalen strip van de borsteltjes. Dat zou voor mij een reden zijn om een nieuwe te kopen. Ik wil natuurlijk geen roestdeeltjes op mijn vinyl of krasjes omdat er roestdeeltje in de borsteltjes zitten :o . Waarschijnlijk had ik van het begin elke keer de borsteltjes moeten verwijderen en drogen na elke wasrondje. Maar dat is niet bij mij opgekomen |:( .

En voor mij werkt het koesteren van mijn vinyl ook therapeutisch............ 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vintage1967 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:07:
[...]
<>
Maar dat is niet bij mij opgekomen |:( .
<>
Hier ook niet ... ik zal de volgende keer eens kijken hoe ze eruit zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat verwijderen van die borsteltjes heb ik bij 1 van de mijne (ik heb er 2) geprobeerd. Schuiven, wrikken, trekken met vingers en gereedschap, maar helaas, echt moervast zitten die dingen.

Opvallend: geen roest bij mijn borsteltjes, toch al zeer vaak gebruikt met een IPA + water mengsel. Ze moeten toch zeker 1000+ lp's achter de kiezen hebben. Natuurlijk wel elke keer na gebruik netjes leeggeschonken en goed uit laten lekken / laten drogen voordat ie weer in de verpakking ging.

Ook opvallend: ik heb 2 zwarte knosti's, allebei gekocht bij Conrad. De oudste van de 2 knosti's liep vrij soepel, dat wil zeggen dat de haren van de borstels zover uit elkaar staan dat de plaat er vrij soepel langs gaat. De nieuwere knosti loopt veel stroever, met een dikke plaat is het echt flink duwen en omkeren van richting gaat al helemaal niet soepel. Met een dun flut plaatje gaat het een stuk gemakkelijker. Eerst dacht ik dat het slijtage van knosti 1 was door het vele gebruik, maar inmiddels heb ik ook 2 veel gebruikt en het is nog steeds het geval. Maar goed, des te beter maakt ie schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:55

Polycom

Poes van goud

Cohen en Dylan even halen vrijdag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
PuDy schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:23:
Cohen en Dylan even halen vrijdag!
Bij Bol.com (verkoper real deal entertainment) is de LP plus cd van mister Cohen nu voor 17 euro en een beetje te koop, inclusief verzendkosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als je Cohen leuk vindt, dan is dat een top album.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Kon het niet laten... zat er al zolang mee:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/tt1-1.jpg

Edwards Audio TT1mk2 in zwart :-)

Ding kost uiteindelijk toch een flinke cent minder dan een RP3. Grootste verschil is de arm, RB202 vs RB303. Grootste verschil is dat de RB303 een draaiknop heeft om de naalddruk te kunnen regelen, bij de RB202 moet je het gewichtje draaien... en er zijn er ook die bij de RB303 de veer voor de naalddruk net aanspannen en dan het gewicht draaien omdat dat beter schijnt te klinken... wat verder het verschil is?

Verder een acryl plateau, geen mat en een standaard een 'upgrade' riem, schijnt volgens velen net iets beter te zijn dan de standaard zwarte en upgrade witte Rega riem.

Plint is gewoon netjes afgewerkt, vind het persoonlijk mooier dan een de 'keukendeur' RP1/3 plinten.

Verder kan je op zowel de Rega als deze nog helemaal los gaan met upgrades, een van de betere schijnt het vervangen van het subplateau te zijn, van bakeliet naar aluminium.

Komende weken maar eens kijken of dit bevalt :-)

Wel gelijk de AT440 eronder gezet, wilde eigenlijk nog een Goldring 2200 meenemen, gewoon omdat het kan en omdat die ook lekker schijnt te klinken, maar die was op. Beter voor mn portemonnee ;p

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/tt1-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuw speeltje! Altijd geinig. :)

Oogt netjes. Waar ik benieuwd naar ben, hoe zit het met de lagerspeling op de arm? Al getest of je wat speling voelt of is ie net zo spelingvrij als je SL-1700mk2 (tenminste, als het goed is is die spelingvrij :P)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Heel minimaal op de horizontale lager (links/rechts) volgens mij staan Rega armen ook bekend om gebrek aan speling ... SL heeft het idd niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok gelukkig, dat is wat me vaak het meest teleurstelt bij de nieuwe draaitafels... en vaak ook oude. Wat dat betreft ben je verwend met een Technics. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
/me kijkt naar zijn jukebox, en denkt hm.......cartridge, needle,.........azimuth, antiskate.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Alle Rega armen hebben gewoon antiskate, azimuth is bij veel armen al niet handig in te stellen. Mis de Technics nog niet (heb ook al wel 3 platen gedraaid :p)

Zelfs op snelheid komen valt me niks tegen, doen die Technics en Sony binnen een halve draai, maar deze is ook verre van traag.

Grap is dat ik er nu 2 heb ... had online besteld, zou maandag verstuurd worden, niks... en ongeduldig als ik ben gisteren maar opgepikt. Kreeg vanmorgen trackingbericht, lag er net nog een bij de buren, alsnog verzonden :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-10 14:16
Vandaag, na maanden wachten, eindelijk de Saxon 9-LP "Eagles and Dragons" box binnen gekregen.
De box bevat alle studio platen van de groep van 1991 tot en met 2009 op 180g vinyl.
Een deel van de platen was nooit eerder verkrijgbaar op vinyl en de andere waren reteduur (Lionheart gemiddeld €60 op Discogs 8)7 ).
De Special Edition box kwam met een exclusieve, door Biff Byford, gesigneerde print (van de cover) en is genummerd. Ik moet bij de eersten geweest zijn die preorderde want de mijne heeft nummer #15 _/-\o_

http://www.saxon747.com/e...-and-dragons-9-lp-box-set

Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/sax_zpssxdoh0ss.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/sax4_zpskwb3mnrz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/sax2_zpsmkavu8ww.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/sax3_zpsmcimsguy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
Zonet 1 van de twee Pearl Jam's opgepikt bij de plaatselijke aldi. Ze stonden bij onze aldi bij de kassa omdat de vorige keer al het vinyl gejat was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik moest langs twee Aldi's, maar ook Pearl Jam opgepikt en AC/DC, Jimmy Hendrix, Bruce Springsteen, Michael Jackson. Die laatste is een picture disc, ik had liever een gewone LP gekocht.
BTW, het label van de B kant van de Pearl Jam ziet er niet strak op, wordt op dit moment plat gedrukt door de LP zelf. Het blijft een lekker album. :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2priphe.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Coenen op 25-03-2016 09:40 . Reden: edit en plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook ik ben naar de Aldi geweest vandaag en heb Johnny Cash - Out Amon The Stars meegenomen... Daarnaast had ik gisteren bij een bol.com afhaal adres mijn bestelde LP van Daniël Romano - Workin' For The Music Man opgehaald...
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20160325_09_43_55_Pro_zpsxlozxshh.jpg

Ik ben helemaal in mijn nopjes... :D

Ps.: Wie gaat er dit jaar op 16 april naar de Recordstore day en / of de mega CD / DVD / Platenbeurs in Utrecht die naast 16 april ook op 17 april plaats vindt?

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 25-03-2016 10:20 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
rcor schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:56:
Ook ik ben naar de Aldi geweest vandaag en heb Johnny Cash - Out Amon The Stars meegenomen... Daarnaast had ik gisteren bij een bol.com afhaal adres mijn bestelde LP van Daniël Romano - Workin' For The Music Man opgehaald...
[afbeelding]

Ik ben helemaal in mijn nopjes... :D

Ps.: Wie gaat er dit jaar op 16 april naar de Recordstore day en / of de mega CD / DVD / Platenbeurs in Utrecht die naast 16 april ook op 17 april plaats vindt?
Ik heb bij de plaatselijke platenboer wel de single van Muse besteld voor Record Store Day, ik hoop dat hij hem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
ilfamo schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:54:
[...]

Ik heb bij de plaatselijke platenboer wel de single van Muse besteld voor Record Store Day, ik hoop dat hij hem krijgt.
Kan je die bestellen? Dan ga ik dat ook gauw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
vanavond even naar een Aldi in de buurt, hopelijk hebben ze nog wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Is het qua kwaliteit ook nog wat of is het van dat skippende krakende budget vinyl, van de Aldi? Iemand een link naar discogs ofzo zodat we kunnen zien over welke Pearl Jam release we het precies hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag ik me ook af, welke releases gaat het precies? De kwaliteit kan zo enorm verschillen per release. Dat merk je helemaal als je 2 verschillende releases in bezit hebt, de verschillen kunnen echt schokkend zijn. Bij een budgetaankoop van een 2e hands plaatje van een paar euro neem ik voor lief dat er wel eens een miskoopje bij zit en dan kan je dat verlies ook lijden, maar bij hogere prijzen moet het gewoon in orde zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 25-03-2016 13:29 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.