Ik zal er ook eens een ringetje tussenduwen, heb er zat liggen in allerlei materialen. Kijken of dat beter werkt.
Verwijderd
Heb die clamp ook, werkt vooral bij platen die rondom een kant op bollen. En dan werkt het aan 1 kant. Meeste warps zijn bij mij even groot, met of zonder clamp. Had m ook gekocht voor warps. Beste resultaat haal ik met de oven tussen 60 en 65 graden, plaat tussen 2 egale keramische tegels. Na 15 minuten tegels met plaat uit de oven halen en de hele nacht laten liggen en laten afkoelen. Heb ook een kostbare plaat vernacheld toen ik de iven per ongeluk op 75 graden zette. Nog steeds ziek van.
Zelfde ervaring hier, een geheel bolle plaatkant drukt ie (deels) plat, maar onregelmatige hobbels, de klassieke warps dus, gaan er niet uit. Op zich niet verrassend. Een combinatie van spindle clamp met een buitenring werkt dan beter, maar dat heeft ook weer nadelen en is nog meer gedoe, om nog maar te zwijgen over de prijzen:Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:48:
Heb die clamp ook, werkt vooral bij platen die rondom een kant op bollen. En dan werkt het aan 1 kant. Meeste warps zijn bij mij even groot, met of zonder clamp.
http://vinylnirvana.com/a...phery-clamp-ring-details/
Die oven werkt dan inderdaad beter.
Heb nog wel een plaat met een flinke vouw, kan daar de oven truc weleens op proberen... Alleen geen tegels
op rekje leggen zal niet werken gok ik ;-)
Dat gebeurde mij laatst ook met een reissue van Blade Runner op rood vinylVerwijderd schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:48:
Heb ook een kostbare plaat vernacheld toen ik de iven per ongeluk op 75 graden zette. Nog steeds ziek van.
Gisteren eindelijk weer eens een plaat gekocht, Supersonic Scientists van Motorpsycho (de verzamelaar dus, zeg maar). Trof een mede fan in de eigenaar van de betreffende Velvet vestiging, altijd leuk. Heb gewoon de zwarte variant, zag pas later dat er ook een limited clear edition van is (en dat ie al weer behoorlijk kostbaar is...).
Toch wel fijn om Vortex Surfer eens van vinyl te kunnen spelen. Heb bijna alles van Motorpsycho wel op CD, maar vinyl is nog een aparte queeste.
.
Toch wel fijn om Vortex Surfer eens van vinyl te kunnen spelen. Heb bijna alles van Motorpsycho wel op CD, maar vinyl is nog een aparte queeste.
Verwijderd
Auww, that sucks....birdie_man schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 08:49:
[...]
Dat gebeurde mij laatst ook met een reissue van Blade Runner op rood vinylGelukkig nog wel leverbaar. Ik zette de oven ook altijd op 75 (wat op zich te heet is), maar in onze oven wordt het dan minder warm. Werkte prima met zwart vinyl, al een paar platen recht gekregen op die manier. Maar kennelijk is rood virgin vinyl toch wat temperatuurgevoeliger. Bij gekleurd vinyl laat ik de kromming er wel in zitten in het vervolg, en bij zwart ga ik ook terug in temperatuur voor de zekerheid...
Gaat wel goed werken hoor, je krijgt dan een hele leuke grote ribbelchip.KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 07:52:
Heb nog wel een plaat met een flinke vouw, kan daar de oven truc weleens op proberen... Alleen geen tegelsop rekje leggen zal niet werken gok ik ;-)
En dat werkt prima als decoratie, in mijn geval decoratie van de binnenkant van de afvalemmer
Gewoon stom geweest en niet goed ingelezen op het onderwerp. En als je bovendien af en toe denkt dat je wel weet hoe het zit

Maar inderdaad, het is niet aan te bevelen.
De truc met de glas platen / tegels zou ik eigenlijk ook eens moeten proberen op mijn Dropkick Murphys - Live At Fenway park LP... Heb alleen geen grote oven (wel een combi-magnetron, maar of daar die LP in past is ten tweede) en twee grote zware tegels / glas platen...
Een combinatie van één dunne glas plaat, een houtenplank, een föhn en wat zware boeken heb ik wel eens geprobeerd, maar dat werkte niet voldoende om de LP helemaal vlak te krijgen...
Een combinatie van één dunne glas plaat, een houtenplank, een föhn en wat zware boeken heb ik wel eens geprobeerd, maar dat werkte niet voldoende om de LP helemaal vlak te krijgen...
Magnetron 800 watt... anderhalve minuut bakken... op eigen risico ;p
Tast die hitte niet de groeven aan? Zeker als die tegels / glasplaten er op drukken....
Lol... Volgens mij laatst nog ergens geroepen dat ik de plint van een rega rp1/3 net een goedkoop keukendeurtje vond (zat in mn handen gehad) lees ik dit op wikipedia:
Het zijn gewoon keukendeurtjes ;-)The plinth of the P3-24 and more recent models, constructed of laminates with a 0.9mm phenolic resin skin instead of MDF,[6][22] is custom-made by a Scottish kitchen cabinet supplier.
Verwijderd
Dat heb ik nog niet gemerkt, behalve bij mijn failure op 75 gradenNyarlathotep schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:17:
Tast die hitte niet de groeven aan? Zeker als die tegels / glasplaten er op drukken....
En? Heb je hem al binnen? Just being curiousharley2009 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:23:
[...]
studio 79 Zoetermeer (289 euro) daar wou ik hem gaan bestellen. ik had alleen de audio technics 120 op het oog.
de andere as de onkyo cp 1050 na wat gelezen te hebben ga ik toch voor de 120 en dan in het zwart
nog niet. de zaak studio 79 had hem ineens niet meer op voorraad, en kon hem daarna wel aan komen met de mededeling dat die er 5 zou kunnen aankomen maar waarvan er al 4 gereserveerd waren, als mensen met zo's smoesje bij mij komen dan laat ik hem links liggen. dus even rond geneusd op het net en kwam albepro in Aarle-Rixtel tegen. even contact gezocht (was daar 329 euro) en kan hem morgen (zaterdag) voor 299 euro ophalen.Bestla schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 10:40:
[...]
En? Heb je hem al binnen? Just being curious
dus ik moet nog even geduld hebben..
Verwijderd
Zeker weten.
Wie zit er hier ook in de Facebook groep "Vinyl Vrienden"? Ben ik net uitgestapt. Een paar dominante figuren die op dezelfde golflengte zitten, weinig kennis, veel hype, een geen ruimte voor kritiek. Zat in een topic waarin gejuicht werd over de Okki Nokki. Fijn ding, prima, maar ga me nou niet vertellen dat het de beter werkt dan andere, goedkopere manieren om je platen te reinigen. Een tsunami aan fanboys over me heen zeg

Oe, rellen, even lezen 
Okki Nokki is wel bijna heilig apparaat daar... Enige voordeel wat dat apparaat heeft is dat het zo'n beetje het enige goed verkrijgbare rcm is in de prijsklasse... Geloof best dat er andere goede machines of technieken zijn.
Ander goed verkrijgbare ding is de knosti...
Grap is wel dat er in die groep ook zitten die bergen nieuwe platen kopen om op een crosley of vergelijkbare USB-spijker spelen, anderen die weer vinden dat platen wassen onzin is en het geknetter hoort bij de charme van platen spelen
En dan 'de mat', mooi dingetje, maar als je wil lachen moet je daar een discussie over beginnen :-) hier al keer verteld wat een soort voorwaarde is om dat ding te kopen
Okki Nokki is wel bijna heilig apparaat daar... Enige voordeel wat dat apparaat heeft is dat het zo'n beetje het enige goed verkrijgbare rcm is in de prijsklasse... Geloof best dat er andere goede machines of technieken zijn.
Grap is wel dat er in die groep ook zitten die bergen nieuwe platen kopen om op een crosley of vergelijkbare USB-spijker spelen, anderen die weer vinden dat platen wassen onzin is en het geknetter hoort bij de charme van platen spelen
En dan 'de mat', mooi dingetje, maar als je wil lachen moet je daar een discussie over beginnen :-) hier al keer verteld wat een soort voorwaarde is om dat ding te kopen
[ Voor 93% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 27-02-2016 17:05 ]
Behalve dat ze dan de MP draaitafelrubriek soms overspoelen met advertenties
...
Een facebook 'vinyl vrienden' groep......brrrrr
De okkinokki is op zich wel een goed apparaat hoor

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 27-02-2016 17:19 ]
"man is not truly one, but truly two,"
en hij is binnen... ik heb hem nog niet gemonteerd (moesten nog in huis klussen). ik kreeg een goede uitleg van de man van Albepro.Bestla schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 10:40:
[...]
En? Heb je hem al binnen? Just being curious
even gauw in de doos gekeken, en hij zier er zeer solide uit..eerst nog even gauw thuis klussen en dan kan ik me op de speler gaan uitleven..
Verwijderd
Psies, waag het niet om kritisch te zijn! Weet dat de Okki een goed ding is, maar andere opties vooral niet aandragen daar 😉KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:53:
Oe, rellen, even lezen
Ja ok da's irri, maar dat is een keer per maand een update van de hele bups ofzo, geen dagelijkse spam zoals sommige andere adverteerders.mr_petit schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 17:12:
[...]
Behalve dat ze dan de MP draaitafelrubriek soms overspoelen met advertenties

Waarom een goede winkel? Ik heb er inmiddels een aantal keer kleine dingen besteld, met name kleine (Technics) onderdelen. Heb altijd snel en to the point antwoord gekregen op vragen over het product en de spullen worden na bestellen binnen 24 uur verzonden, goede status updates en prima levering. Da's allemaal niet vanzelfsprekend in Hifi land, helaas.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 27-02-2016 22:40 ]
Heb het iets langer uitgehouden, maar heb ook weer vlug de weg naar de exit gevonden, is vooral een groep vrienden die geen andere menig willen horen dan deze die ze elkaar al jaren tot in den treure blijven vertellen.Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 16:47:
[...]
Zeker weten.
Wie zit er hier ook in de Facebook groep "Vinyl Vrienden"? Ben ik net uitgestapt. Een paar dominante figuren die op dezelfde golflengte zitten, weinig kennis, veel hype, een geen ruimte voor kritiek. Zat in een topic waarin gejuicht werd over de Okki Nokki. Fijn ding, prima, maar ga me nou niet vertellen dat het de beter werkt dan andere, goedkopere manieren om je platen te reinigen. Een tsunami aan fanboys over me heen zeg
Ik kan je wel de FB groep "vinyl vrienden techniek and trade" aanraden, toch wat opener en je ziet dagelijks juweeltjes van platenspelers de revue passeren ( en af en toe ook het obligate lederen "matje", maar het is een veel aangenamere ervaring dan Vinyl-vrienden-die-net-als-ons-denken.
Verwijderd
Exact, zelfde ervaring. Zit inderdaad in die techniek groep, net als Redhawk sinds vandaag 😉👍🏻chromium schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:46:
[...]
Heb het iets langer uitgehouden, maar heb ook weer vlug de weg naar de exit gevonden, is vooral een groep vrienden die geen andere menig willen horen dan deze die ze elkaar al jaren tot in den treure blijven vertellen.
Ik kan je wel de FB groep "vinyl vrienden techniek and trade" aanraden, toch wat opener en je ziet dagelijks juweeltjes van platenspelers de revue passeren ( en af en toe ook het obligate lederen "matje", maar het is een veel aangenamere ervaring dan Vinyl-vrienden-die-net-als-ons-denken.
Heb het gezien...welkom allebei aldaar 
Ik post er haast nooit, maar lees er wel veel, vaak interessante info te vinden, maar hier vind ik het toch veel gezelliger
Ik post er haast nooit, maar lees er wel veel, vaak interessante info te vinden, maar hier vind ik het toch veel gezelliger
Weer twee Phillies voor in de verzamelbox! Kwam ook nog twee platen van Toto tegen: IV en de single Rosanna.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
De remasters van Phil? zie hem lig een oude kop hebben. Laatst nog Face Value geluisterd... stiekem heeft die man erg lekkere muziek gemaakt.
Ik heb van het weekend 'gezondigd'... twee platen rijker. 'Aenima' van Tool en 'Ride the lightning' van Metallica. Ik vind de mastering van de tweede plaat alleen tegenvallen. Hoort die zo zacht te zijn? Als ik bijvoorbeeld een plaat van Blue Öyster Cult opzet, is die opname gewoon mooi en lijkt meer diepte te hebben. En dat is echt een oudere plaat. Maar die klinkt net zo mooi als die van Tool.
Die van Metallica is nieuw en klinkt gewoon... vlak. Ik kan het niet uitleggen.
Verwijderd
Volgens mij zijn ze de originele masters kwijt en pakken ze er een uit het cd tijdperk of de loudess war. Helemaal stuk gecomprimeerd. Ik heb 3 nieuwe verschillende versies gehad: Universal, Roardunner en Blackened. Allemaal hetzelfde: alsof er een deken over je speakers hangt.4Br0k3n3rr0r schreef op maandag 29 februari 2016 @ 00:21:
Ik heb van het weekend 'gezondigd'... twee platen rijker. 'Aenima' van Tool en 'Ride the lightning' van Metallica. Ik vind de mastering van de tweede plaat alleen tegenvallen. Hoort die zo zacht te zijn? Als ik bijvoorbeeld een plaat van Blue Öyster Cult opzet, is die opname gewoon mooi en lijkt meer diepte te hebben. En dat is echt een oudere plaat. Maar die klinkt net zo mooi als die van Tool.
Oplossing: koop een originele uit de jaren '80. Goedkoop zijn ze helaas niet, want men weet inmiddels dat die originele persingen top klinken. Op marktplaats scoor je vaak een originele voor niet teveel.
Klopt, ik heb Ride the Lightning op Music for Nations en op Blackened. De hoes van MFN is wat minder, en daarom kocht ik de andere versie puur om de hoes te kunnen inlijsten.
MFN klinkt echt veel beter.
MFN klinkt echt veel beter.
Later dit jaar komen er nieuwe versies (o.a. peperdure deluxe verzamelbox, maar als het goed is ook een losse LP) van Ride the Lightning waarbij men op het Steve Hoffman forum meer hoop heeft dat het eindelijk eens een fatsoenlijke mastering gaat zijn. Ik wil die plaat ook hebben, maar de 2e hands prijzen zijn echt belachelijk, en dan zijn het vaak ook nog behoorlijk gebruikte platen ook. Mij niet gezien. Ik wacht wel af of die nieuwe releases nou eindelijk eens goed zijn.
Verwijderd
MFN is inderdaad een hele fijne. Veel meer dynamiek, levendigheid, detail. Ik was € 24 kwijt voor een VG+ versie op Discogs. Hier en daar een klein kraakje, maar dat neem ik graag voor lief.
En dan heeft Metallica natuurlijk het (super) album "And Justice for All". Daar zit weer nauwelijks bas/laag in. Het is wat met die gasten
En dan heeft Metallica natuurlijk het (super) album "And Justice for All". Daar zit weer nauwelijks bas/laag in. Het is wat met die gasten
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2016 10:06 ]
Mijn RtL op MFN was geloof ik € 30 voor een EX vinyl en VG hoes. De plaat speelt alsof het een nieuwe is.
Maar op Justice was het nog gepiel met Newsted ...Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:05:
MFN is inderdaad een hele fijne. Veel meer dynamiek, levendigheid, detail. Ik was € 24 kwijt voor een VG+ versie op Discogs. Hier en daar een klein kraakje, maar dat neem ik graag voor lief.
Tijdje terug in een stapel voor weinig RtL overgenomen, staat niet supergoed, maar volgens mij voor niet gek veel... zal eens opzoeken welke dat is, kan hier helaas niet op Discogs.
[ Voor 15% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 29-02-2016 13:11 ]
Net een mail gehad van Discogs dat de ios app eindelijk uit is, ben deze nu aan het testen en het werkt goed.
Zal leuk zijn om deze op beurzen te gebruiken etc...
Mooie vergelijking, met die dekenVerwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:04:
[...]
Volgens mij zijn ze de originele masters kwijt en pakken ze er een uit het cd tijdperk of de loudess war. Helemaal stuk gecomprimeerd. Ik heb 3 nieuwe verschillende versies gehad: Universal, Roardunner en Blackened. Allemaal hetzelfde: alsof er een deken over je speakers hangt.
Oplossing: koop een originele uit de jaren '80. Goedkoop zijn ze helaas niet, want men weet inmiddels dat die originele persingen top klinken. Op marktplaats scoor je vaak een originele voor niet teveel.
Die van mij is van Roadrunner. Helaas niet gehaald bij mijn plaatselijke platendealer, maar op een marktje... Als ik hem had gehaald bij die platenzaak, had ik hem tenminste uit kunnen proberen. Nu moet ik allerlei capriolen uithalen met het mengpaneel
Ik mis gewoon de lagere tonen een beetje. Ik weet niet meer hoe de cd klonk (heb ik niet meer), maar de enige stereo die ik in die tijd had was een boombox. Zoals men al vermoedt; het geluid wat daar uit kwam, was niet om naar huis te schrijven. Maakt niet uit of je er een goede of een slechtere mastering in stopte, erg goed klonk het niet.
En nu pas, járen later, hoor ik het verschil wel. En dat is een bizar groot verschil en precies de reden waarom vinyl zo aangeslagen is bij mij.
Al die ontwikkeltijd en dan geen 'back' button weten te implementeren...chromium schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:52:
Net een mail gehad van Discogs dat de ios app eindelijk uit is, ben deze nu aan het testen en het werkt goed.
Ik heb ook een originele Justice for all en die klinkt me echt een partij bedroevend. Ze hebben niets geleerd, want wat ze met de drums gedaan hebben op Death Magnetic is net zo bedroevend. Metallica en goed klinken, zijn niet vanzelfsprekend.
Was daarbij niet ook het probleem dat ze meer dan een uur aan muziek op één plak vinyl hebben gepropt? Dat is wellicht ook niet helemaal bevorderlijk voor de geluidskwaliteit...ZFLaSH schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:05:
Ik heb ook een originele Justice for all en die klinkt me echt een partij bedroevend.
Punctuality is the politeness of kings
Bol heeft JfA op 2 lp's , dan zou dat gecomprimeerde geluid toch niet nodig zijn? BTw JFA is totale speelduur 30 minuten.
[ Voor 20% gewijzigd door Bestla op 01-03-2016 09:58 ]
Klopt. Het zijn de remastered edities.KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 28 februari 2016 @ 21:10:
De remasters van Phil? zie hem lig een oude kop hebben. Laatst nog Face Value geluisterd... stiekem heeft die man erg lekkere muziek gemaakt.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Verwijderd
Het gebrek aan bas op And Justice for All, komt door het feit omdat die nooit opgenomen is. Dus welke versie van dat album je ook hoort, de bas is al weggedraaid in het opnameproces. Daar mogen we Lars Ulrich voor bedanken.
Ulrich knew exactly how he wanted the drums to sound on the disc, and demanded the bass be moved way down to make that happen. “We had to get the drum sound up the way he had it,” Thompson explained. “I wasn’t a fan of it. So now he goes, ‘See the bass guitar?’ and I said, ‘Yeah, great part, man. He killed it.’ He said, ‘I want you to bring down the bass where you can barely, audibly hear it in the mix.’ I said, ‘You’re kidding. Right?’ He said, ‘No. Bring it down.’ I bring it down to that level and he says, ‘Now drop it down another 5 dB.’ I turned around and looked at [Metallica guitarist James] Hetfield and said, ‘He’s serious?’ It just blew me away.”
Ulrich knew exactly how he wanted the drums to sound on the disc, and demanded the bass be moved way down to make that happen. “We had to get the drum sound up the way he had it,” Thompson explained. “I wasn’t a fan of it. So now he goes, ‘See the bass guitar?’ and I said, ‘Yeah, great part, man. He killed it.’ He said, ‘I want you to bring down the bass where you can barely, audibly hear it in the mix.’ I said, ‘You’re kidding. Right?’ He said, ‘No. Bring it down.’ I bring it down to that level and he says, ‘Now drop it down another 5 dB.’ I turned around and looked at [Metallica guitarist James] Hetfield and said, ‘He’s serious?’ It just blew me away.”
Dat bedoelde ik ja ... wat een m*ngool ook ;p
Black album schijnt overigens wel als een zeer goed klinkend album bekend te staan... Nevermind ook
Black album schijnt overigens wel als een zeer goed klinkend album bekend te staan... Nevermind ook
De verklaring waarom de nieuwe SL 1200 4k moet kosten:
http://thequietus.com/art...s-explain-hefty-price-tag
http://thequietus.com/art...s-explain-hefty-price-tag

En daarmee in een compleet verkeerd prijssegment voor die tafel terecht komt... de DJ's zullen hem niet hoeven want veel te duur en de Hifi users zullen hem wel niet hoeven want veel te DJ.
Lol, net doos vol 7" opgepikt, 150 stuks ongeveer. van Hanny vanavond heb ik hoofdpijn (wel als je die draait ;p) tot Iron Maiden...
Alleen uitzoeken en af en toe wat draaien gaat al dikke pret zijn. Hopelijk beetje in goede staat allemaal. Zat lig wel leuk spul tussen.
Iron Maiden blijft lig, Massive (zonder Attack), Enigma, verschillende Queen, Golden Earring, AC/DC, Bon Jovi, Euromasters, 2 Unlimited, Neneh Cherry ... en nog hele kwak meer... Spul van een jeugdsoos eind jaren 80 begin 90. Kwaliteit zal wel niet super zijn, als het maar draaibaar is, dan is het al snel een hoop lol
Lol, net doos vol 7" opgepikt, 150 stuks ongeveer. van Hanny vanavond heb ik hoofdpijn (wel als je die draait ;p) tot Iron Maiden...
Alleen uitzoeken en af en toe wat draaien gaat al dikke pret zijn. Hopelijk beetje in goede staat allemaal. Zat lig wel leuk spul tussen.
Iron Maiden blijft lig, Massive (zonder Attack), Enigma, verschillende Queen, Golden Earring, AC/DC, Bon Jovi, Euromasters, 2 Unlimited, Neneh Cherry ... en nog hele kwak meer... Spul van een jeugdsoos eind jaren 80 begin 90. Kwaliteit zal wel niet super zijn, als het maar draaibaar is, dan is het al snel een hoop lol
[ Voor 61% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 01-03-2016 21:39 ]
Moeilijke keuze....loewie1984 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:52:
De verklaring waarom de nieuwe SL 1200 4k moet kosten:
Een sl-1200 or een transrotor Fat Bob S.....
En dan maar zeuren over dat het plateau zoveel zwaarder is geworden (het plateau van een Fat Bob S weegt 12kg ter vergelijk

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 01-03-2016 23:46 ]
Dan doe mij maar een SL-1200... Ik vindt die Transrotor niet echt handig uitzien... De motor staat los, dat kan voordelen hebben als we praten over bijgeluiden van de motor die bij de Transrotor niet meer / veel minder doorgegeven kunnen worden...
Maar de eenvoud van de Technics SL-1200 en de toerental regeling winnen het wat mij betreft van de Transrotor... Neemt niet weg dat de Transrotor Fatbob S zeer goed klinkt met de juiste arm en element er op gemonteerd (ik heb de speler ooit gehoord bij iemand die 'm had)...
Maar de eenvoud van de Technics SL-1200 en de toerental regeling winnen het wat mij betreft van de Transrotor... Neemt niet weg dat de Transrotor Fatbob S zeer goed klinkt met de juiste arm en element er op gemonteerd (ik heb de speler ooit gehoord bij iemand die 'm had)...
Ook voor 4000 euro? Ik zou hem ook laten staan...
Lol, dat deden we vaak zat omdat wij een beursverkoper persoonlijk kende. Als wij naar een beurs gingen dan belde we hem op, en dan nam hij een bananendoos mee met 500 X 7" voor € 50 .KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:38:
Omdat hij een hoog kwaliteitsgevoel had, en dat hield in dat het plaatje echt EX of beter moest zijn. Van hem namen we graag zijn afkeur af. Alles slechter dan VG gooide hij direct weg. Zo had je dus een doos met 500 plaatjes waarvan de staat minstens VG was. Wij haalden er ongeveer 20 plaatjes uit, en vulde de doos weer aan met meuk die wij niet meer wilden, en zetten de doos op marktplaats. Altijd € 100 of meer gevangen.
Black album is door Bob Rock geproduceerd en die accepteert die onzin niet als zijn naam op de hoes komt te staan, al vond hij het wel een "hele aparte" ervaringKeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:21:
Dat bedoelde ik ja ... wat een m*ngool ook ;p
Als je iets wilt wat handig is moet je een volautomaat nemen met àlle knoppen aan de voorkant.rcor schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 07:03:
Dan doe mij maar een SL-1200... Ik vindt die Transrotor niet echt handig uitzien... De motor staat los, dat kan voordelen hebben als we praten over bijgeluiden van de motor die bij de Transrotor niet meer / veel minder doorgegeven kunnen worden...
Voor die transrotor kan je vast wel een speedbox oid krijgen.
MAar waar het mij natuurlijk om ging, is dat die prijs van de sl1200 echt nergens op slaat.
Het is als het ware een ford mondeo (nofi) gaan verkopen voor porsche 911 turbo geld.
Dan kan je gaan bakkeleien over dat je in die mondeo veel meer kan meenemen, maar dat is niet van belang in die klasse.
Als je kijkt wat je voor die 4k kan kopen, dan zijn dat spelers die een sl1200 in het kwadraad wegspelen en ook nog eens in duitsland oid gemaakt zijn.
Ik gok zelf dat technics die speler helemaal niet maakt, maar dat ze de fabricage van onderdelen allemaal outsourcen (ook de electronica) en dat het daarom duur wordt (incl de winstmarge uiteraard).
De materialen die in een transrotor of acoustic solid zijn verwerkt van die prijs zijn namelijk veel duurder (zoals ik al aangaf qua plateau etc), laat staan de lonen en kosten van fabricage in duitsland tov azië, dus ergens zit er in de productie van de sl1200 een grote kink in de kabel.
Die sl-1200 had m.i. rond de 1000 euro moeten uitkomen. Dat is nog steeds 350 euro meer dan wat nu z'n spirituele opvolger is (die pioneer)
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 02-03-2016 11:05 ]
Verwijderd
Ik denk dat het terecht is als je de Pioneer de "spirituele" opvolger noemt. Die € 350 meer is hij dan ook wel waard, als je hem vergelijkt met de Pioneer. Een flink verschil in kwaliteit, alleen al afgaande op deze video, demo en demontage:mr_petit schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:53:
[...]
Die sl-1200 had m.i. rond de 1000 euro moeten uitkomen. Dat is nog steeds 350 euro meer dan wat nu z'n spirituele opvolger is (die pioneer)
Verder eens dat $ 4.000 een absurde prijs is voor de nieuwe Technics. Tuurlijk, R&D, het aanleggen van de productielijn etc kost klauwen geld. Maar de R&D lag er grotendeels al, en de productielijn zou deels beschadigd of weg zijn? Lijkt me sterk.
De prijs van die nieuwe Technics had moeten uitkomen op een bedrag dat ie waard is.
Zolang het ding nog niet uitvoerig is getest én is vergeleken met de SL1200 is élke prijs boven de pakweg 400 euro te hoog.
Ik ben echt benieuwd naar de kwaliteit van de speler, maar 4K is hoe dan ook absurd natuurlijk...
Zolang het ding nog niet uitvoerig is getest én is vergeleken met de SL1200 is élke prijs boven de pakweg 400 euro te hoog.
Ik ben echt benieuwd naar de kwaliteit van de speler, maar 4K is hoe dan ook absurd natuurlijk...
Verwijderd
Als hij op schaal verkocht gaat worden, is hij het waard
Wat betreft € 400, dat was de nieuwprijs in de allerlaatste fase van productie. Toen hadden ze al lang alle Research & Development kosten en andere kosten eruit en konden ze voor een kleinere marge (moest ook, want vraag nam af) verkopen. Als ik kijk wat je nu nieuw koopt voor rond de € 1000, zou ik daar gerust een SL1200 naast zetten of in veel gevallen zelfs (ver) boven zetten in kwaliteit vs kostprijs. Maar goed, dit zijn my 2 cents
Van de huidige productielijn hoef je je denk ik niet zoveel voor te stellen. Van deze speler gaan ze geen grote getalen verkopen. En ik denk dus dat ze alles outsourcenVerwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:18:
[...]
Verder eens dat $ 4.000 een absurde prijs is voor de nieuwe Technics. Tuurlijk, R&D, het aanleggen van de productielijn etc kost klauwen geld. Maar de R&D lag er grotendeels al, en de productielijn zou deels beschadigd of weg zijn? Lijkt me sterk.
De oude productielijn zal volledig weg zijn. Ik denk dat ze al een tijd geleden gestopt zijn, en een bepaalde voorraad geproduceerd hadden.
Ook qua r&d is zal de nieuwe speler heel anders zijn. Als je honderdduizenden gaat maken, dan loont het om gietmallen etc voor aluminium te gaan maken. Maak je er enkele (zoals bijv merken als clearaudio, transrotor en acoustic solid), dan ga je alles cnc frezen: makkelijker in kleine oplagen, beter (sterker, preciezer), soms een mooiere afwerking maar per stuk ook veel duurder.
Dus ik denk dat de productielijn al bijna 15 jaar geleden effectief opgedoekt is (toen dj's ook massaal overstapten op mp3 etc), en dat er dus nog 5-10 jaar voorraad is verkocht, maar dat de oude productielijn al lang verschroot is en de fabriekshal nu een kantorencomplex of een bejaardencentrum is
Wie kan mij helpen met het identificeren van een platen speler?
Ik heb net een Pro-ject Audio Systems gekocht en het enige wat erop staat (behalve het logo op de stofkap) is een serienummer 00278 op een wit stickertje aan de onderzijde.
Het element wat erop zit is een Ortofon MC-1 Turbo
linkje naar een foto:
https://www.dropbox.com/s.../20160303_130047.jpg?dl=0
p.s. Indien er gedacht word:"Waarom koop je een platenspeler waarvan je geen idee hebt wat het is?"
Hij komt van de kringloop, koste €65,- en ik was op zoek naar een platenspeler en deze was getest en werkend.
Ik heb net een Pro-ject Audio Systems gekocht en het enige wat erop staat (behalve het logo op de stofkap) is een serienummer 00278 op een wit stickertje aan de onderzijde.
linkje naar een foto:
https://www.dropbox.com/s.../20160303_130047.jpg?dl=0
p.s. Indien er gedacht word:"Waarom koop je een platenspeler waarvan je geen idee hebt wat het is?"
Hij komt van de kringloop, koste €65,- en ik was op zoek naar een platenspeler en deze was getest en werkend.
Things just happen, what the hell
Het is een vroege Pro-ject uit de jaren 90, goede koop voor 65 euro. Het element kost nieuw al 200 euro.
De draaitafel lijkt op deze, de eerste Pro-ject ooit : http://link.marktplaats.nl/m1022202860
De draaitafel lijkt op deze, de eerste Pro-ject ooit : http://link.marktplaats.nl/m1022202860
[ Voor 29% gewijzigd door Roderiktweaker op 03-03-2016 16:11 ]
Wel MC voorversterkertje nodig lijkt me. Mits element nog in goede staat is.
Wel vreemd dat de aan-uitschakelaar op de bovenkant zit. Ik heb ook z'n heel oude Pro-ject, met dezelfde verkleuring op de arm, maar de mijne heeft de schakelaar aan de onderkant zitten.
De steun voor de arm is ook anders. Mijn oude Pro-ject heeft hetzelfde systeem als die op marktplaats, maar die van Didactylos is wat anders. Overigens heeft mijn oude arm wel dezelfde bevestiging voor het element (heet dat ook nog headshell als het één geheel is?) als die van Didactylos en niet het lelijke systeem van die op MP.
Straks thuis eens het serienummer van de mijne checken...
In ieder geval: voor 65 euro een prima deal.
De steun voor de arm is ook anders. Mijn oude Pro-ject heeft hetzelfde systeem als die op marktplaats, maar die van Didactylos is wat anders. Overigens heeft mijn oude arm wel dezelfde bevestiging voor het element (heet dat ook nog headshell als het één geheel is?) als die van Didactylos en niet het lelijke systeem van die op MP.
Straks thuis eens het serienummer van de mijne checken...
In ieder geval: voor 65 euro een prima deal.
[ Voor 19% gewijzigd door dreamscape op 03-03-2016 16:42 ]
Punctuality is the politeness of kings
Dank jullie wel, weet nu iets meer 
Had ik nog één vraagje: wat is het nut van de glasplaat en het opschroefgewicht bovenop de vilten mat?
Had ik nog één vraagje: wat is het nut van de glasplaat en het opschroefgewicht bovenop de vilten mat?
Things just happen, what the hell
Dat opschroefgewicht zou ervoor moeten zorgen dat een (licht) kromme LP als nog vlak op het draaiplateau komt te liggen...Didactylos schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:20:
Dank jullie wel, weet nu iets meer
Ik ben geen liefhebber van Pro-ject spelers, maar voor 65 euro is het zeker geen slechte deal... Alles beter dan zo'n goedkope Crosley, Soundmaster / Ricatech / Lenco...
Veel plezier met de speler...
[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 03-03-2016 21:41 ]
leuke vondst, veel plezier ermee!Didactylos schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:09:
Wie kan mij helpen met het identificeren van een platen speler?
Hier bij de kringloop hebben ze het helaas nogal hoog in de bol tegenwoordig, de laatste keer dat ik er was hadden ze een leuke Philips FP-440 staan, ik vond 'm even wel leuk voor 'erbij' in de woonkamer tot ik de prijs zag: € 125,-
De uitleg daarbij was dat een andere 440 op een veiling voor € 150 was verkocht, dus dit was toch een mooi prijsje..

Laat dan meteen ook kant vier zienPoulske schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:35:
Zojuist 2 nieuwe aanwinsten aan m'n collectie toegevoegd.![]()
[afbeelding]

Damn, zover was ik nog niet. Heb nog geen tijd gehad om ze uit de verpakking te halen.benedictuz schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 02:30:
[...]
Laat dan meteen ook kant vier zien![]()
[afbeelding]
Maar dat ziet er wel ontzettend gaaf uit.
Niet, en daarna brengen ze een model uit voor de massa.Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:02:
Hahahaha, mooi. En plausibele theorie. Venieuwd hoe ze gaan verkopen.
Nou, vandaag eindelijk tijd gehad om even op pad te gaan voor een nieuw element.
Het is een Rega geworden, nu aan het inspelen, maar klinkt nu al een stuk beter dan m'n oude Shure
Het is een Rega geworden, nu aan het inspelen, maar klinkt nu al een stuk beter dan m'n oude Shure

Making an ass of myself since the 70's
Verwijderd
Ik moest gelijk denken aan een AT-91 bij het zien van je Rega element. Die AT's worden vaak verkocht onder andere namen (€ 19,95 bij Thakker) Have fun!
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2016 20:02 ]
Bij mijn weten is het inderdaad een AT-91, wat weer de budget versie is van de AT-95E. Plaatje uit de oude doos, catalogus '82-'83:

Verwijderd
Mooi stukje naslagwerk Cap. Moet m zijn.Cap schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:44:
Bij mijn weten is het inderdaad een AT-91, wat weer de budget versie is van de AT-95E. Plaatje uit de oude doos, catalogus '82-'83:
[afbeelding]
Gisteren was een beetje druk aan de deur met koeriers. 1 bracht dit plaatje langs. Black Star van David Bowie. Jammer dat de man er niet meer is, RIP, maar wat een aparte plaat weer.
Wel grappig dat ze overal specs bij zetten die in principe gelijk zijnCap schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:44:
[afbeelding]
Nu je het zegt ... Net de specs die anders zijn tussen de modellen plaatsen ze niet
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 07:57:
Nu je het zegt ... Net de specs die anders minder zijn tussen de modellen plaatsen ze niet bij de mindere
Edit, nu ja, niet helemaal, ze laten ook gelijke gegevens weg, het is en blijft een brochure gebaseerd op marketing beslissingen.
Volledige overzicht dan erbij pakken uit de handleiding. Het komt neer op het bekende verschil tussen een elliptische en een conische naald, en verder een carbon cantilever vs een aluminium. Gevolg van het carbon cantilever ontwerp over de range kijkt is blijkbaar wat mindere specs: een hogere coil inductance, wat mindere kanaalgelijkheid. Wat ook opvalt dat de carbon cantilevers een 4 graden hogere VTA gebruiken dan de alu versies.

Waarom zijn er uitvoeringen met zo'n carbon cantilever? De brochure en handleiding leggen het niet uit. Ik denk al snel aan carbon racefietsen versus alu racefietsen. Carbon heeft dan hoge stijfheid, licht gewicht en betere demping van schokken/resonanties.
Alleen zal die vlieger hier niet zomaar opgaan want het carbon wordt niet voor niets bij de goedkoopste modellen van AT toegepast. Een mogelijk nadeel dat ik kan bedenken is dat als je het buisje niet goed ontwerpt het te flexibel is. En een cantilever moet juist niet flexen (dat moet de suspension doen).
Aan de specs kan je verder geen voordelen ontdekken. En die VTA verschillen zijn opmerkelijk.
[ Voor 72% gewijzigd door Cap op 09-03-2016 09:17 ]
Ik zou hem alleen al kopen vanwege het mooie vinyl.benedictuz schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 02:30:
[...]
Laat dan meteen ook kant vier zien![]()
[afbeelding]
De muziek ken ik niet.

Deze heeft ook een awesome etsing in de 6e kant
rimave schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:55:
[...]
Ik zou hem alleen al kopen vanwege het mooie vinyl.![]()
De muziek ken ik niet.
Lekkere blues
Verwijderd
Voor mensen die toevallig binnenkort in Parijs te vinden zijn, kan dit misschien wel een erg leuk bezoekje zijn.
http://www.messynessychic...usic-treasure-close-down/
Kwam dit artikel bij toeval tegen, erg leuk om te lezen. Ik ga er eind van de maand sowieso langs als ik in Parijs ben!
http://www.messynessychic...usic-treasure-close-down/
Kwam dit artikel bij toeval tegen, erg leuk om te lezen. Ik ga er eind van de maand sowieso langs als ik in Parijs ben!
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2016 12:33 ]
Ik kan de groep niet vinden... Bestaat deze nog?chromium schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:46:
Ik kan je wel de FB groep "vinyl vrienden techniek and trade" aanraden...
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Groep bestaat nog maar staat sinds gisteren op geheim...
Zo, mijn gewenste platen voor RSD 20156 zijn doorgegeven:
Hooverphonic - The Magnificent Tree
Masayoshi Fujita & Guy Andrews - Needle Six
Ravi Shankar - in hollywood 1971
Nog andere suggesties?
Hooverphonic - The Magnificent Tree
Masayoshi Fujita & Guy Andrews - Needle Six
Ravi Shankar - in hollywood 1971
Nog andere suggesties?
Verwijderd
Die kocht je 3 jaar geleden voor 20 euro. Koop dat model al 25 jaar. Heb er al 2 versleten en heb er nog 4 staan. Iedere keer als ik ergens eentje zag kocht ik m. Beste platenspeler ooit gebouwd imho.cmndr_adama schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:28:
[...]
leuke vondst, veel plezier ermee!![]()
Hier bij de kringloop hebben ze het helaas nogal hoog in de bol tegenwoordig, de laatste keer dat ik er was hadden ze een leuke Philips FP-440 staan, ik vond 'm even wel leuk voor 'erbij' in de woonkamer tot ik de prijs zag: € 125,-
De uitleg daarbij was dat een andere 440 op een veiling voor € 150 was verkocht, dus dit was toch een mooi prijsje... Dat is dezelfde kringloop waar ik € 25,- heb betaald voor m'n Thorens, toen werd er nog niet zo op gelet
Verwijderd
Beware:Een mening of ander inzicht wordt daar niet op prijs gesteld. 😉KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 17:14:
Groep bestaat nog maar staat sinds gisteren op geheim...
Dat was toch bij die andere groep, "Vinyl Vienden"? 
Hoe dan ook, Facebook groepen (FB uberhaupt)? Beetje meh
, forums all the way!
Hoe dan ook, Facebook groepen (FB uberhaupt)? Beetje meh

Verwijderd
Mijn platen staan nog in dozen, ik weet dat je ze rechtop moet bewaren maar hoe bewaren jullie, jullie platen?
Rechtop in een platenkoffer (mijn collectie is nog niet uit de klauwen gelopen, heb alle dubbele platen weggedaan). Toch heb ik een singletje die niet lekker klinkt vanwege het feit dat hij krom is getrokken. Even tussen een paar boeken leggen dan maar
Kallax kast van IKEA bevalt mij, net als veel vinylliefhebbers, heel erg goed.Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:28:
Mijn platen staan nog in dozen, ik weet dat je ze rechtop moet bewaren maar hoe bewaren jullie, jullie platen?
Alternatieven zijn kunststof kratten en DJ-koffers. Hangt er van af hoe groot je verzameling,budget en ruimte zijn. Voor mensen die handig zijn, is het zelf ontwerpen en maken van een kast het mooiste dat er is.
Het belangrijkste is dat de albums verticaal staan en goed gesteund worden. En dan een paar open deuren: houd je kostbare schijfjes weg bij direct zonlicht, radiatoren, verwarmingsbuizen, houtkacheltjes en andere warmtebronnen
Die Kallax kast, houdt die ook zo'n 1500+ platen? Mijn oude kast staat op instorten en ben op zoek naar een leuk alternatief. Alleen ben bang dat de kast het niet trekt.
Ik ben er zelf een aan het maken. Eerst gepland dan uitgetekend, vervolgens alle stukken (laten) uitzagen. Nu ben ik ,vandaag zelfs, bezig met het verven en schuren, twee grondlagen en twee toplagen. Tussen elke laag 6 uur drogen en dan afschuren. Is wel een hele klus.
Als dit allemaal achter de rug is, dan wordt het tijd om alles in elkaar te zetten. Ik maak wel een klein verslagje met foto's eens het klaar is.
Het wordt zo' kast waar je de platen met de hoes vooruit ziet, vind ik toch leuker om zo door je platen te flippen.
Als dit allemaal achter de rug is, dan wordt het tijd om alles in elkaar te zetten. Ik maak wel een klein verslagje met foto's eens het klaar is.
Het wordt zo' kast waar je de platen met de hoes vooruit ziet, vind ik toch leuker om zo door je platen te flippen.
Je moet dan nog aardig wat ruimte erboven openlaten als je de platenspeler er bovenop heb staan. Anders bladerd het zo lastig.
Maar ik ben zeer benieuwd hoe je het gaat doen, dus foto's my friend, let them come.
Maar ik ben zeer benieuwd hoe je het gaat doen, dus foto's my friend, let them come.
[ Voor 26% gewijzigd door Bestla op 11-03-2016 11:51 ]
Platenspeler komt aan de muur te hangen op een "zwevend eilandje" , dus dat zou geen probleem moeten geven.Bestla schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:50:
Je moet dan nog aardig wat ruimte erboven openlaten als je de platenspeler er bovenop heb staan. Anders bladerd het zo lastig.
Als voorproefje hier is het plan dat ik maakte, ik baseerde me op een bestaande Amerikaanse tekening maar heb hier en daar wat aangepast zodat ik platen in plastiek beschermhoezen er in kan plaatsen. En ook de onderste lades aangepast zodat ik er een led licht in kan plaatsen om in het donker ook platen kan selecteren.
Met dit plan naar een houtbedrijf gegaan, wat moeten overtuigen om hun zaagsnede aan te passen, want anders had ik aan één houten plaat niet genoeg.

Dat is wel slechter voor je platen. Ze staan dan altijd schuin, met een hele rij die tegen de achterste platen aandrukt.chromium schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 11:22:
Dat zie je ook wel eens bij platenzaken of kringloopwinkels. De achterste platen die dan een tijdje staan zijn zo krom als een hoepel als je niet oppast.
Dan krijg ik dit:Bestla schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:06:
Ja hoor
Vinyl Vrienden Techniek and Trade
Dit in je facebook zoekbalk zetten en klaar.
of klik

Ah, geheim... eh, en nu?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Hang er van af als ze altijd schuin staan natuurlijk. Mijn lokale platenboer heeft van die rubberen geribbelde matjes die in zijn platenbakken liggen, hierdoor schuiven de platen niet vanzelf. De platen staan verticaal, bak is 80% gevuld, dus is,het makkelijk om door de platen te flippen en van de hoezen te genieten.mr_petit schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:22:
[...]
Dat is wel slechter voor je platen. Ze staan dan altijd schuin, met een hele rij die tegen de achterste platen aandrukt.
Dat zie je ook wel eens bij platenzaken of kringloopwinkels. De achterste platen die dan een tijdje staan zijn zo krom als een hoepel als je niet oppast.
Op het einde zet je ze gewoon weer recht.
Op beurzen zie ik constant dealers die de platen weer recht zetten nadat iemand erdoor is gegaan ( en bij de laatste plaat gewoon alles heeft laten staan). Leg dan toch rubberen matjes onderdaan denk ik steeds
Komende week is de Rega RP3 in de aanbieding... Begint toch te kriebelen ondanks dat het zat geld is ...
Net ook een rp8/10 plint in m'n handen gehad, kaal ding... Damn dat weegt echt niks... Stukje schuim in leuke vorm
Net ook een rp8/10 plint in m'n handen gehad, kaal ding... Damn dat weegt echt niks... Stukje schuim in leuke vorm
Dat kun je wel beperken door achterin een schuine plank te monteren lijkt me.mr_petit schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 13:22:
[...]
Dat is wel slechter voor je platen. Ze staan dan altijd schuin, met een hele rij die tegen de achterste platen aandrukt.
Ik ben zelf ook van plan binnenkort zoiets te gaan maken.
Dit topic is gesloten.