Als ik naar mezelf kijk en mij platenverzameling, dan zijn dat idd bewust allemaal alleen maar LP's.
Misschien heb ik een paar singles/maxi singles, maar dat is dan 1 of 2% van het geheel, en die komen waarschijnlijk minder dan 1x per jaar op mijn tafel. Ik koop bewust alleen albums, ondanks dat maxisingles waarschijnlijk beter klinken. Maar ik vind ze te kort en heb nauwelijks behoefte aan 1 of 2 nummers per kant of remixes van de album versie.
Ik zou het voor mijn gebruik nauwelijks missen, maar ik zie hier ook mensen die de meest vage, oude zeldzame singeltjes van rowen heze opsporen en voor die is 45rpm natuurlijk een must (ik neem aan dat ze ook gedraaid worden als je zoveel moeite doet om iets zeldzaams op te sporen)
Het is dus volledig afhankelijk van wat je ermee doet.
Er zijn vast ook mensen die 78rpm een must vinden en misschien wel die stand het meest gebruiken, als je van hele specifieke muziek/releases houdt.
Voor mij is minimaal een halfautmaat eigenlijk een must. Ik heb niet hele erge naaldangst maar ik wil me er niet mee bezig houden. En ik heb een voorliefde voor oude high tech techniek die niet meer terugkomt maar dat is geen objectief criterium natuurlijk.
Ik vind ook dat elke draaitafel een stofkap hoort te hebben.
Aan de andere kant is mijn ultieme draaitafel een MS ddx-1000 met een assortiment aan armen (bij voorkeur een MA-505, een dynavector 507 en misschien een Fidelity Research FR-64S of iets van SME).
Geen stofkap, geen (half)automaat etc (en al helemaal niet handig in gebruik met een batterij armen), maar ik vind het het ultieme design icoon, meer een sculptuur dus.
Ik heb er velen voorbij zien komen, ook mooie exemplaren voor destijds acceptabele prijzen, maar nooit de stap genomen om er eentje te kopen. (financieel natuurlijk onverstandig geweest achteraf).
Misschien wel een onbewust gevalletje 'never meet your heroes...'
[
Voor 21% gewijzigd door
mr_petit op 16-02-2016 00:32
]