Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.840 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"Aardig aan de prijs" dat belooft niet veel goeds. Hopelijk wel met minimaal 1 jaar garantie dan, anders is die prijs niet te rechtvaardigen (3 maanden garantie is echt ondermaats). Anders kun je net zo goed (weer) op marktplaats gaan kopen, ondanks je eerdere slechte ervaring.

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 14-02-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:30:
Zijn er hier toevallig mensen die goede ervaring hebben met discogs apps? De tot nu toe uitgeprobeerde varianten scannen voor geen meter.
Misschien toch maar wachten op de officiële app die ergens dit kwartaal zou moeten komen.
Ik gebruik Discographer, werkt zeer goed en doet tot nu toe alles wat ik nodig heb. De maker update de app ook zeer regelmatig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze? https://itunes.apple.com/us/app/id823976052

Niet verkrijgbaar in de NL app store zo te zien, iOS app store vindt geen hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuus, ik zag play-store staan in de vorige post dus ging er vanuit dat het om een android app moest gaan Discographer is op dit moment android only helaas.

Discographer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:29
Zijn er hier toevallig mensen die goede ervaring hebben met discogs apps? De tot nu toe uitgeprobeerde varianten scannen voor geen meter.
Misschien toch maar wachten op de officiële app die ergens dit kwartaal zou moeten komen.
Voor ios of android. Ik kan je voor ios MilkCrate aanraden, is wel betaald maar deze doet prima scannen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké, zijn de Android gebruikers toch weer in het voordeel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

shaggy8675 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 19:25:
Gloeiende gloeiende gvdddd....

Daarnet een lp op aan het zetten, maak ik een stomme beweging waardoor de naald tegen de zijkant van de lp botst... naald afgebroken.... :( :( :(

Heb misschien een nieuwe gevonden, maar helaas nog geen centen om hem te kopen... |:(
Daar gaat m'n originele Shure M95ED :'(
Daar kan ik dus ook wat van. Anderhalf jaar oude Soundsmith SMMC4 op een Beogram 2000, klonk als een nachtegaaltje, en toen kwam er een verhuizing tussendoor...

Draaitafel een beetje lomp gehanteerd, naald heeft waarschijnlijk de platter geraakt en de naaldophanging naar de knoppen. :(

Nu op de rommelmarkt een Philips FP146 Mark II opgepikt, want we willen toch plaatjes luisteren. En eventjes nog een paar honderd euro neerlappen voor een nieuw B&O element is een beetje overkill, als je bedenkt dat top-elementen van andere fabrikanten in dezelfde prijsklasse zitten... voor 249 euro heb je een instapmodel B&O elementje...

De draaitafels zitten technisch goed in elkaar en zien er echt gelikt uit, maar de elementen zijn een beetje aan de prijzige kant. Ik zou een moord doen voor een adapter naar 1/2"...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidacra
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:59
Discographic

https://itunes.apple.com/...ographic/id979196369?mt=8

Werkt perfect, regelmatige updates.En scannen werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-10 12:45
http://www.marktplaats.nl...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Hallo is deze platenspeler wat???

ik hoor het graag van jullie

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat heb je zelf al uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23
@harley2009
Die Audio Apprentice speler is een prima platenspeler gebaseerd op de bekende en geroemde (hoewel soms ook verguisde) Rega platenspelers. Bedenk wel dat alles handmatig gaat en dat je voor het omschakelen naar 45 toeren (mocht je singles draaien) de snaar moet omleggen op de pully. Dus platter eraf en snaar omleggen, platter terug etc.

Omdat de speler op de Rega is gebaseerd, kun je ook de upgrades (snaren, subplatters etc) van Rega toepassen.

De service van Studio79 is overigens ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:21
Ik heb meer vertrouwen in een beproefd concept zoals dat van AT. Ok, het is een cloon, maar veel meer look and feel dan zo´n Rega of wat het ook is. Nofi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Rega is anders ook al sinds de jaren 70 bezig met dit spul. Het is eenvoudig, maar werkt goed.

Je hebt wel 2 types Apprentice. De ene is een RP1 met RB101 arm en volgens mij een ander plateau en snaar, al zou het ook zomaar een standaard oem RP1 kunnen zijn voor veel minder.
De Apprentice TT mk2 is de 'oude TT1', gebaseerd op de P2, met een iets betere arm, oem RB202, een acryl platter en een eigen snaar. Zijn wel reviews over te vinden, erg positief allemaal.

Het is maar net wat je wensen zijn en wat je mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik bedoelde meer als ik zie dat ik zo'n Rega na een paar dagen kapot heb omdat het in mijn ogen zo iel gebouwd is. Snaar omleggen is ook zoiets , Not my cup of tea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Snaar omleggen is wel ding om rekening mee te houden, als je veel 7" of 45 toeren platen draait dan zou ik ook eerder kijken naar een DD speler met simpele 33/45 knop.

Plaatsing van die Rega's komt volgens mij ook wat nauwkeuriger, die hebben echt een goede stabiele ondergrond nodig, waar een zware Technics hier vaak nog wel mee wegkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
Grappig, ik vind juist het omleggen van de snaar en het hele handmatige toevoegen aan de charme van het toch al onhandige vinyl :P Maar als ik dat snaarwisselen ooit zat word, bestaat er zoiets als een speedbox :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Moet je draaitafel wel met een speedbox werken. Rega RP1 bv mag je eerst de motor upgraden voor je een speedbox kan gebruiken. Dan zit de prijs al bijna op RP3 niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
De Project speedbox werkt ook op een RP1 of Audio Edwards Apprentice. (via de 220V aansluiting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Precies, plus ik vind dat de "onhandigheidsfactor" wel tot een bepaald aanvaardbaar niveau beperkt moet blijven. Bij het eraf moeten halen van het plateau en de snaar met de hand omleggen is naar mijn smaak dat niveau echt wel overschreden. Dat is gewoon geen normale gebruiksfunctie, als dat vaker gebruikt moet worden is dat gewoon niet goed voor plateau, lager en snaar, plus het risico op andere beschadigingen (naald bijv :X). Gewoon niet "af". Een platenspeler bouwen onder het motto "33 only" vind ik dan aanvaardbaarder, ondanks dat je dan nog in de knoop komt met 12 inches en speciale 45 rpm releases.

Anders kan je ook wel gaan beargumenteren dat zo'n motor maar overbodig gemak is, zo'n opwindmechanisme met een veermotor is veel mooier want dat voegt nog meer toe aan die onhandige charme. Uberhaupt een aandrijfmechanisme doet eigenlijk al afbreuk, gewoon op handkracht met een minimale overbrenging zoals een ouderwets draaiorgel, dat zou pas charme zijn! Laten we meteen de elektronische versterking achterwege laten, we gooien er gewoon een lekker dikke spijker in en zetten een grote toeter op de speler, nog meer charme! :P

Nee hoor, met een beetje platenspeler kan je gewoon schakelen tussen in ieder geval 33 en 45 toeren (evt 78) zonder dat je extra accessoires ten bedrage van zowat een hele nieuwe draaitafel erbij moet gaan aanschaffen. Vind ik dan he. ;)

De charme der onhandigheid blijft nog altijd in ruime mate aanwezig: stof op de naald en plaat, vette vingers, elke 20 minuten naar de speler hollen aan het einde van de plaat, brom, ruis en andere stoorbronnen, footfall, krassen en dus overslaan van de plaat, inner groove distortion, variërende plaatdikte, warps en het aanpassen van de naalddruk en AS daarop, excentrische platen, etc etc. Moet ik nog doorgaan? Nooit aan beginnen, dat vinyl. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 15-02-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Hehehe, leuk verwoord, _/-\o_ :) maar plaatjes draaien zonder extra ongemak is wel zo goed voor de gemoedsrust.

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 15-02-2016 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
na jullie verhaaltje gelezen te hebben ben ik tot het besluit gekomen dat de edwards niet voor mij is weg gelegd. vooral het verhaal met het verleggen van de snaar is dat met mijn lompen handen niet weg gelegd.

ben nog even verder op de site van Studio79 gekeken en zag nog een speler voor bij komen de Voxoa T60. ik had op het oog de audio technica 120, maar deze lijkt me precies hetzelfde alleen zonder de usb (die ik toch niet gebruik). overigens zit er op de voxoa t60 ook een audio-technica element at95e op. maar ik kan weinig vinden over het merk zelf. maar voor een leek zoals ik leek die hetzelfde alleen dan zonder de usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 09:24

Scighera

swim-bike-run

Wat bepaalt eigenlijk de prijzen bij vinyl (los van de staat). Vraag / aanbod speelt natuurlijk mee lijkt me.

Maar als ik kijk naar de Tiesto 2x Vinyl releases (kosten rond 10e ) en de Anjunabeats Vinyl (ca 110e) dan is het have/want verhaal bijna gelijk op discogs.

Alleen zou ik nooit 110e voor een vinyl over hebben.... het is dat er 2 van deze Anjunabeats in de collectie zaten van 110 platen die ik voor 200e heb gekocht in bijna allemaal NM conditie...

Een van de platen
https://www.discogs.com/S...i-Scorchin/release/628166

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Have/want, zeldzaamheid, cultstatus en gekkigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 09:24

Scighera

swim-bike-run

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:02:
Have/want, zeldzaamheid, cultstatus en gekkigheid
Ga ik voor de "gekkigheid" denk ik...

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
@harley2009. Voor die 209 euro zul je aan die Voxoa geen buil vallen. Het is net als vele anderen een Technics look-a-like. Het AT element is ook prima. Mijn advies is: ga eens lekker luisteren in Zoetermeer en neem (genoeg) geld mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Wel weer jammer dat de rega platenspelers (en afgeleiden) zo gebashed worden. Helemaal door te zeggen dat is 'niet af is' doe je deze groep te kort.

Het is meer persoonlijke voorkeur dan wat anders. En qua prestaties doen deze spelers NIET onder voor de concurrentie.

Doe mij maar een rega/project ipv van zo'n afzichtelijke AT in de woonkamer. Daar offer ik inderdaad snel wisselen van toerental voor op, of ik koop een speedbox. (Even los van het feit dat ik ook helemaal geen singeltjes heb, en dus ook nog geen noodzaak tot wisselen heb).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shaggy
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Ach, de beste speler is diegene die je kan betalen en werkelijk gebruikt, en dat is voor iedereen anders. En dan nog is het maar een onderdeel van het geheel natuurlijk. Welke versterker, speakers, koptelefoon gebruik je etc. is ook allemaal even belangrijk om een goede ervaring van de muziek te krijgen.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestla schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 08:06:
[...]
Dank u.
Ah, Simple Minds - Someone Somewhere in Summertime. d:)b
Ik heb hem gisteravond al gedraaid, dat kon net voor het slapen gaan. :O :)

Als je MP afstruint op zoek naar een jaren 80 jukebox kun je voor weinig, zeg €500, een lelijke jaren 80 jukebox kopen.Wij kochten toen een Rowe Ami R88 uit 1981.
Houd wel rekening met het feit dat zo'n ding niet in een normale auto past. Wij hadden de Volvo 750 mee van een maat van mij, maar het paste op 5cm na niet. Neem dus een aanhanger mee.
Het gaat hier tenslotte om het mechaniek en aansturing. Als dat nog prima werkt, dan kan je zelf een kast bouwen, zeg maar casemodden, om het geheel er leuk uit te laten zien. Ik had het geluk dat ik een 1953 78rpm AMI D20 jukebox, in ruil voor een krat bier, thuisbezorgt kreeg. Die vastgelopen 78 toeren bende er uit, en ons 'moderne' mechaniek er in. Een Technics versterker ipv de cafeversterker uit de jaren 80 kast, en wat ledstrips hier en daar, en klaar. Misschien dat je een koopje vind en een jaren 50 kast zonder inhoud kan kopen. dan heb je echt een leuke basis. Maar als je van chroom en dergeljke houd, dan zijn zelfs lege kasten nog knap duur.
Wil je een echte jaren 50/60 werkende 'open' jukebox hebben, reken dan maar op minstens het 10-voudige van wat ik heb uitgegeven. :) Wat merken: Rowe Ami, NSM, AMI, Seeburg, Rockola ,Wurlitzer.

Nieuwe aanwinst:
Arcade Fire - Reflektor.
[afbeelding][afbeelding]
Wie weet komt ie er nog eens. Nu geen budget en prioriteit helaas. Dank voor de schat aan informatie.

@Loewie: zeker een shoegaze liefhebber. Band die je noemde ken ik niet, ga ik me in verdiepen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goodfellas schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:00:
Wel weer jammer dat de rega platenspelers (en afgeleiden) zo gebashed worden. Helemaal door te zeggen dat is 'niet af is' doe je deze groep te kort.

Het is meer persoonlijke voorkeur dan wat anders. En qua prestaties doen deze spelers NIET onder voor de concurrentie.

Doe mij maar een rega/project ipv van zo'n afzichtelijke AT in de woonkamer. Daar offer ik inderdaad snel wisselen van toerental voor op, of ik koop een speedbox. (Even los van het feit dat ik ook helemaal geen singeltjes heb, en dus ook nog geen noodzaak tot wisselen heb).
Nou voor zover dat op mij sloeg (volgens mij wel): het is niet mijn bedoeling uberhaupt een bepaald merk of een specifieke speler geheel te bashen. Maar het niet normaal kunnen schakelen tussen 33 en 45 toeren, specifiek dat aspect, vind ik (voor mij persoonlijk!) echt een gebrek. Ik vind dat echt "niet af".

Zoals ik al aangaf, voor iemand die nooit 45 toeren platen draait kan ik me voorstellen dat het best een optie is (geen 33 toeren draaien lijkt me zowat uitgesloten ;)). Daarbij, mij hoor je verder niet zeggen dat ze niet goed kunnen presteren.

Ik heb ook geen singeltjes (nou ja, de paar die ik heb, ik draai ze nooit) maar genoeg 12 inchers die op 45 toeren draaien, plus nog enkele 45 rpm albums. Vandaar dat het voor mij dus echt een issue is.

Voor iemand die de AT style afzichtelijk vindt (kan ik me best voorstellen) zijn er gelukkig nog andere opties mét 33/45 toeren schakelaar voorhanden. :)
shaggy8675 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:06:
Ach, de beste speler is diegene die je kan betalen en werkelijk gebruikt, en dat is voor iedereen anders. En dan nog is het maar een onderdeel van het geheel natuurlijk. Welke versterker, speakers, koptelefoon gebruik je etc. is ook allemaal even belangrijk om een goede ervaring van de muziek te krijgen.
Daarin kan ik me vinden. d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 15-02-2016 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:49
Als ik naar mezelf kijk en mij platenverzameling, dan zijn dat idd bewust allemaal alleen maar LP's.
Misschien heb ik een paar singles/maxi singles, maar dat is dan 1 of 2% van het geheel, en die komen waarschijnlijk minder dan 1x per jaar op mijn tafel. Ik koop bewust alleen albums, ondanks dat maxisingles waarschijnlijk beter klinken. Maar ik vind ze te kort en heb nauwelijks behoefte aan 1 of 2 nummers per kant of remixes van de album versie.
Ik zou het voor mijn gebruik nauwelijks missen, maar ik zie hier ook mensen die de meest vage, oude zeldzame singeltjes van rowen heze opsporen en voor die is 45rpm natuurlijk een must (ik neem aan dat ze ook gedraaid worden als je zoveel moeite doet om iets zeldzaams op te sporen)
Het is dus volledig afhankelijk van wat je ermee doet.
Er zijn vast ook mensen die 78rpm een must vinden en misschien wel die stand het meest gebruiken, als je van hele specifieke muziek/releases houdt.
Voor mij is minimaal een halfautmaat eigenlijk een must. Ik heb niet hele erge naaldangst maar ik wil me er niet mee bezig houden. En ik heb een voorliefde voor oude high tech techniek die niet meer terugkomt maar dat is geen objectief criterium natuurlijk.
Ik vind ook dat elke draaitafel een stofkap hoort te hebben.

Aan de andere kant is mijn ultieme draaitafel een MS ddx-1000 met een assortiment aan armen (bij voorkeur een MA-505, een dynavector 507 en misschien een Fidelity Research FR-64S of iets van SME).
Geen stofkap, geen (half)automaat etc (en al helemaal niet handig in gebruik met een batterij armen), maar ik vind het het ultieme design icoon, meer een sculptuur dus.
Ik heb er velen voorbij zien komen, ook mooie exemplaren voor destijds acceptabele prijzen, maar nooit de stap genomen om er eentje te kopen. (financieel natuurlijk onverstandig geweest achteraf).
Misschien wel een onbewust gevalletje 'never meet your heroes...'

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 16-02-2016 00:32 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
harley2009 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:32:
na jullie verhaaltje gelezen te hebben ben ik tot het besluit gekomen dat de edwards niet voor mij is weg gelegd. vooral het verhaal met het verleggen van de snaar is dat met mijn lompen handen niet weg gelegd.

ben nog even verder op de site van Studio79 gekeken en zag nog een speler voor bij komen de Voxoa T60. ik had op het oog de audio technica 120, maar deze lijkt me precies hetzelfde alleen zonder de usb (die ik toch niet gebruik). overigens zit er op de voxoa t60 ook een audio-technica element at95e op. maar ik kan weinig vinden over het merk zelf. maar voor een leek zoals ik leek die hetzelfde alleen dan zonder de usb.
Klinkt goed, en voor die prijs zeg ik helemaal goed. Geen USB is geen issue en hij heeft net als de AT LP120 ook een phono pre ingebouwd. Je kan hem zo op een line in van een moderne receiver/versterker aansluiten.
Ook mooi dat hij al voorzien is van een AT95. :)

Ik denk dat je hier veel plezier mee gaat beleven.

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 16-02-2016 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het moeten omleggen van aandrijfriem voor een toerental echt een afknapper. Vaak moet het plateau ook nog eerst verwijderd worden om die riem te kunnen verleggen. Zelfs bij mijn Pro-Ject 2Xperience Acryl van € 1000 (!) moest ik handmatig de riem verleggen. Of een speedbox kopen voor nog meer geld. Dan loopt hij ook aanzienlijk stabieler (dus standaard niet?).

De lol van vinyl verzamelen is voor mij ook de wereld van 7" singles en 12" maxi's op 45 toeren (ongeveer 25% van mijn verzameling). Dan gaat de lol er wel af met riempje leggen.

Dan liever een mooie Thorens met geveerd subchassis en 33/45 knop (nog liever een quartz Technics :9 ). Ik vind het ritueel "plaatje draaien" charmant, maar onhandig genoeg. Moet immers elke keer opstaan om een plaat om te draaien ;).

PS: Loewie, Cheatahs, HEERLIJK!!. Ken je deze al? Is overigens een dubbel LP uitgekomen met the best of Lush. Alle knallers staan daar op.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xE2gOTI.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen weekend was ik van plan de kabels van mijn Thorens te vervangen. Helaas kwam ik erachter dat er vrijwel geen ruimte is om dit op een handige manier te doen, zonder ook eerst de tone-arm bekabeling te desolderen. Dit zag ik voor nu even niet zitten, dus heb uiteindelijk de twee meter kabel ingekort naar 0,5 meter en voorzien van nieuwe (neutrik) pluggen. Voor mijn eerste keer solderen ging het eigenlijk prima, je moet wel een beetje een stabiele hand hebben ;).

Verder ook gelijk nieuwe kabels gemaakt voor tussen de phono-pre en versterker.
Deze Procab kabel gebruikt en tevens ook voorzien van de neutrik connectoren.
Werkt allemaal perfect, vond het vooral leuk om een keer te doen. Kan alleen niet zeggen dat ik direct echt een verschil hoor in het geluid. Maar goed dat was mijn doel uiteindelijk ook niet echt :)

Dan vanochtend weer eens langs de kringloop geweest. Was er al lange tijd niet geweest en ik had nu weer een keer tijd en zin om langs te gaan.

In de LP bakken eigenlijk vrijwel niets te vinden, allemaal duitste schlager en nederlandse rommel. Kwam wel een leuke soundtrack LP tegen van de Clint Eastwood westerns, dus die heb ik maar even meegenomen.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2kmvki.jpg

Een vriend van me had gevraagt of ik wilde uitkijken naar een paar leuke goedkope speakers. Dus gelijk maar even over de "electronica afdeling" gelopen. Kon helaas geen speakers vinden, terwijl ik me herinner dat er voorheen eigenlijk altijd wel meerdere sets te vinden waren. Anyway geen speakers dus, maar kwam wel wat anders leuks tegen voor mezelf.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1538/24946905892_c42f33a859_b.jpg

Deze SL-Q3 stond te koop voor €32,50, heb gevraagt of ik hem even van stroom mocht voorzien en kon testen. Alle knoppen en functies lijken goed te werken, start/stop, 33/45, repeat en size knop werken allemaal. Platter start direct en komt direct op snelheid (logisch natuurlijk bij DD). Lampjes lijken ook allemaal te werken. Ik kon hem daar alleen niet op een installatie testen. Maar voor dat bedrag wilde ik het risico wel nemen en heb hem dus meegenomen.

Zelf altijd een belt aangedreven platenspeler gehad (Dual, CEC, Thorens) Maar vind een direct drive speler wel erg interessant. Dus thuis gekomen vast even de service manual gedownload en wat foto's van de speler genomen. Foto's staan hier https://www.flickr.com/ph.../albums/72157664553669962

Morgen ga ik hem afstellen en aansluiten en dan hopen dat hij net zo goed klinkt als hij eruit ziet :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 19:29
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:16:
PS: Loewie, Cheatahs, HEERLIJK!!. Ken je deze al? Is overigens een dubbel LP uitgekomen met the best of Lush. Alle knallers staan daar op.
[afbeelding]
Hehe }) graag gedaan! Ik zit Lush nu te luisteren (via Spotify) bevalt prima. Ben laatst naar het concert van Cheatahs geweest, helaas nog voor aanvang van de hoofdact het gebouw verlaten, er werd gigantisch veel gerookt en mijn vrouw heeft last van astma, en haar klachten werden aangewakkerd door het gebrek aan verse lucht.

Achteraf aangegeven bij de organisatie en nu heb ik vrijkaarten voor een concert naar keuze, maar helaas de band niet gezien :(

Trouwens willen jullie niet te veel meer posten over de irritatie van het omleggen van de snaar? Mijn Music Hall mmf-2.2 heeft dat ook (afgeleide van de Pro-ject) en nu draai ik voornamelijk veel 33rpm, maar elke keer opnieuw erger ik me daaraan. Straks ga ik hem nog omwisselen omwille van het geklaag hier :P

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:24:

[afbeelding]

Deze SL-Q3 stond te koop voor €32,50, heb gevraagt of ik hem even van stroom mocht voorzien en kon testen. Alle knoppen en functies lijken goed te werken, start/stop, 33/45, repeat en size knop werken allemaal. Platter start direct en komt direct op snelheid (logisch natuurlijk bij DD). Lampjes lijken ook allemaal te werken. Ik kon hem daar alleen niet op een installatie testen. Maar voor dat bedrag wilde ik het risico wel nemen en heb hem dus meegenomen.

Zelf altijd een belt aangedreven platenspeler gehad (Dual, CEC, Thorens) Maar vind een direct drive speler wel erg interessant. Dus thuis gekomen vast even de service manual gedownload en wat foto's van de speler genomen. Foto's staan hier https://www.flickr.com/ph.../albums/72157664553669962

Morgen ga ik hem afstellen en aansluiten en dan hopen dat hij net zo goed klinkt als hij eruit ziet :*)
Koopje! Echt een spotprijs voor zo'n speler in die staat, voor die prijs vind je ze niet op marktplaats! Originele element en originele naald er ook nog bij... 8)7

Uitstekende draaitafel, daar ga je geen spijt van krijgen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
loewie1984 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:31:

Trouwens willen jullie niet te veel meer posten over de irritatie van het omleggen van de snaar? Mijn Music Hall mmf-2.2 heeft dat ook (afgeleide van de Pro-ject) en nu draai ik voornamelijk veel 33rpm, maar elke keer opnieuw erger ik me daaraan. Straks ga ik hem nog omwisselen omwille van het geklaag hier :P
Daar zullen we proberen rekening mee te houden. :)

@Revision : Mooie speler , en voor een leuk bedrag ook nog. Vroeger lagen die dingen voor een tientje in de schappen, maar nu met die vinyl hype weten ze ook de prijs te rekenen. |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Bestla op 16-02-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie1984 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:31:
Deal! 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10 16:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb hier nog steeds een Dual CS12 staan, zo goed als nieuw. Vorig jaar voor 40 euro bij de Kringloop meegegrabbeld.

Wat is nou een goed budget element om te gebruiken? Er zit nu helaas geen element onder de arm... Ik weet niet of de AT95 geschikt is voor deze speler?

Ik wil er gewoon wat mee knutselen (het is no way een vervanger voor mijn SL1200).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 09:17
Ik heb gisteren zelf een knosti-mix in elkaar gefietst en hier een aantal platen mee gewassen. Na een half uurtje drogen zag alles er vrij OK uit, echter na het spelen van twee stuks kwam de bekende knosti-pluis naar boven. Een opgebouwd goedje wat m'n naald er uit kraste, het leek eerst op een bolletje heel fijn wit garen. Maar wanneer je 't vast pakt is het een plakkerig goedje.

Mijn verhouding was 700ml demi-water met 440ml 96% alcohol en een shotglaasje amaloco wettingagent. Zijn die verhoudingen misschien te scheef? De vorige mix die ik maakte werkte beter, maar leek alsnog een soort olieachtige waas op een droge plaat achter te laten. Dat leek puur visueel, want op 't gehoor merkte ik niets.

Tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Andere mix maken... Ik heb zelf geen pluis met:

Gedenatureerd water (75%)
Isopropanol 99% (25%)
Wetting Agent (heel klein scheutje)

De wetting agent kwam bij hetbeeldgebouw.nl vandaan. Ik had dit flesje besteld.

Dit werkt voor mij prima en de boel droogt snel op, zonder residu en druppels achter te laten.

Wat ik wel merk met de Knosti is dat de labels niet altijd helemaal droog blijven. Dit zie je wel aan de randen van de labels als je heel goed kijkt. Echter is het niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
Nyarlathotep schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:44:
Andere mix maken... Ik heb zelf geen pluis met:

Gedenatureerd water (75%)
Isopropanol 99% (25%)
Wetting Agent (heel klein scheutje)

De wetting agent kwam bij hetbeeldgebouw.nl vandaan. Ik had dit flesje besteld.

Dit werkt voor mij prima en de boel droogt snel op, zonder residu en druppels achter te laten.

Wat ik wel merk met de Knosti is dat de labels niet altijd helemaal droog blijven. Dit zie je wel aan de randen van de labels als je heel goed kijkt. Echter is het niet storend.
Mijn vorige mix was iets secuurder en lag dichter bij deze verhoudingen. Daar had ik bij 't drogen toch nog wel een paar druppels die net buiten 't label een vlekje achter lieten. Geen ramp natuurlijk. Maar de hele plaat zag er na 't drogen wel uit alsof ie een soort van vette waas had. Vette vinger vegen als 't ware. Herken je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Hier 2/3e water, 1/3e IPA en paar druppels wetting agent... zeker geen shotglaasje.

Krijg geen residu na het spelen.

Druppels tussen uitloopgroef na drogen ken ik... denk een te oude/vervuilde mix, na weer verse gemaakt te hebben was het minder en droogde het sneller.

Druppels op label is gewoon een Knosti-ding, is niet te voorkomen, maar na drogen zie je er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

80% demi water
20% Isopropyl alcohol (99% plus)
3 drupjes Dreft

Per-fect resultaat! Tip: nog een bak erbij nemen en naspoelen met demi water. Doe ik altijd, omdat ik geen enkel risico wil op alcohol die vinyl porreus maakt of wat dan ook. En, na een aantal keer gebruiken wordt je mengsel toch vies. En je wil niet voor niks wassen, want die troep droogt gewoon weer in op 1 kanaal in je groeven. Ook daarom: naspoelen die handel.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Maar... Op het moment dat je naspoelt komt de alcohol in je 'schone' demi-water terecht en ben je net zo ver.... En je zou dan na elke plaat te hebben nagespoeld het water moeten verversen.
Ik denk zelf dat het echt niet nodig is gezien mijn resultaten hier maar each his own I guess :)

Dat 'vetlaagje' herken ik alleen tijden het opdrogen. Als alles droog is ziet het er perfect uit en klinkt het ook zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik al die verhalen lees over zelfgemaakte reinigings vloeistof, weet ik weer waarom ik kant en klare q&s reinigings vloeistof gebruik... Geen pluisje aan de naald, geen vettige lp's door residu... Gewoon niet te veel nadenken en lp's zorgeloos wassen... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:22:
Maar... Op het moment dat je naspoelt komt de alcohol in je 'schone' demi-water terecht en ben je net zo ver.... En je zou dan na elke plaat te hebben nagespoeld het water moeten verversen.
Ik denk zelf dat het echt niet nodig is gezien mijn resultaten hier maar each his own I guess :)

Dat 'vetlaagje' herken ik alleen tijden het opdrogen. Als alles droog is ziet het er perfect uit en klinkt het ook zo!
Die alcohol is dan zo verdund en het is zo weinig, dat is verwaarloosbaar. Voor naspoelen druppen ze eerst uit. Dan ben je niet "net zo ver".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:29:
80% demi water
20% Isopropyl alcohol (99% plus)
3 drupjes Dreft

Per-fect resultaat! Tip: nog een bak erbij nemen en naspoelen met demi water. Doe ik altijd, omdat ik geen enkel risico wil op alcohol die vinyl porreus maakt of wat dan ook. En, na een aantal keer gebruiken wordt je mengsel toch vies. En je wil niet voor niks wassen, want die troep droogt gewoon weer in op 1 kanaal in je groeven. Ook daarom: naspoelen die handel.
Dit gebruik ik ook, al denk ik dat ik meer richting 30% alcohol ga (kost toch weining en dan droogt het sneller).

En naspoelen ? wat - waarom zou je kalk op je platen zetten hoe weining het ook is? schoon is schoon.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:41:
[...]

Dit gebruik ik ook, al denk ik dat ik meer richting 30% alcohol ga (kost toch weining en dan droogt het sneller).

En naspoelen ? wat - waarom zou je kalk op je platen zetten hoe weining het ook is? schoon is schoon.
30% kan ook prima. Schoon is het dus niet, vind ik. Na meermaals met hetzelfde goedje platen te wassen. Naspoelen laat geen kalk achter met demi water. Niet meer dan met je mengsel (wat 70% demi water is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:43:
[...]

30% kan ook prima. Schoon is het dus niet, vind ik. Na meermaals met hetzelfde goedje platen te wassen. Naspoelen laat geen kalk achter met demi water. Niet meer dan met je mengsel (wat 70% demi water is).
Ah ik had je post dan anders gelezen, ik ben geen naspoeler maar in demi kan het geen kwaad natuurlijk - dat beetje wat dan nog los komt kan je gewoon opdrinken - laat staan dat het je plaat wat zou aandoen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25
Ik meng zelf in de verhouding:

- 1/3 IPA, 99,7% (deze site en dan zoeken op isopropyl)
- 2/3 demi water (kruidvat)
- 2 tot 3 ml wetting agent (Het Beeldgebouw).

De wetting agent meet ik af met een plastic spuitje.
Ik ben er nog niet achter wat een ideale hoeveelheid is.
Wel merk ik dat de albums lekker schoon zijn, beter klinken en er al helemaal geen sprake is van Knosti-pluisjes. Al met al ben ik heel tevreden.

O ja, de klus wel afmaken met nieuwe binnen- en, als die er nog niet om zit, buitenhoes. Dan is er niets mooiers dan het genieten van je nieuwe aankoop, nou ja, bijna niets dan toch ..... O-) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• bartsled
Dan ga ik vanavond maar eens een verse mix maken en de stapel opnieuw door de knosti knallen :)

• Vintage1967
Heeft een hoge therapeutische waarde _/-\o_ .
En deel vooral je ervaringen.

Verwijderd

Wat is het verschil genatuureerde alcohol v 96% en ipa v 99%? De eerste kan ik in winkels vinden, de laatste niet.

• mr_petit
Andere formule/andere chemische stof.
gedenatureerde alcohol is op basis van ethanol met voor de rest reststoffen om het ongeschikt te maken voor consumptie (er zit soms ook aceton in), en IPA is isopropylalcohol (isopropanol).
Isopropylalcohol is doorgaans de minst aggresieve alcohol. Het is op bijna elk materiaal veilig. Alleen niet op materialen als leer en rubber waar water/vocht in zit en wat kan uitdrogen.

Verwijderd

En om platen te wassen is gedenatureerde alcohol ongeschikt?

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
Ik zou het niet doen. Mijn parate chemiekennis in enigzins weggezakt, maar als er inderdaad aceton aan toegevoegd is, zou ik erg bang zijn dat het het vinyl aantast.

Even voor jouw beeld: een bekend voorbeeld van gedenatureerde alcohol is spiritus (volgens wikipedia is de samenstelling: "85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof"). Dus wel een stuk minder zuiver dan de 96% variant, maar ik weet niet wat die 4% is die daar aan toegevoegd is om te denatureren.

EDIT: Een ander voorbeeld van gedenatureerde alcohol is Players Rum van de bekende slijters. Dat spul is ook ondrinkbaar gemaakt... :+

[ Voor 12% gewijzigd door Cass Casey op 18-02-2016 15:17 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

masauri

aka qwybyte

Volgende week 4 dagen londen.
Ik ben al op http://www.vinylhub.com/explorer aant kijken welke winkels ik wil bezoeken.
Als ik tenminste van hun site kan afleiden welk genre platen ze vooral hebben.

Maar is er al iemand geweest die me tips kan geven welke zeker te bezoeken?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• KeRsTmAnNeKe
Houdt rekening met de prijzen daar... erg duur... Zitten paar bekende namen in een straat... Berwick std. oa Sister Ray en Reckless (van de Oasis hoes ;p) Volgens mij in die omgeving nog paar meer.

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:16:
Ik vind het moeten omleggen van aandrijfriem voor een toerental echt een afknapper. Vaak moet het plateau ook nog eerst verwijderd worden om die riem te kunnen verleggen. Zelfs bij mijn Pro-Ject 2Xperience Acryl van € 1000 (!) moest ik handmatig de riem verleggen. Of een speedbox kopen voor nog meer geld. Dan loopt hij ook aanzienlijk stabieler (dus standaard niet?).

De lol van vinyl verzamelen is voor mij ook de wereld van 7" singles en 12" maxi's op 45 toeren (ongeveer 25% van mijn verzameling). Dan gaat de lol er wel af met riempje leggen.

Dan liever een mooie Thorens met geveerd subchassis en 33/45 knop (nog liever een quartz Technics :9 ). Ik vind het ritueel "plaatje draaien" charmant, maar onhandig genoeg. Moet immers elke keer opstaan om een plaat om te draaien ;).

[afbeelding]
Interessante Technics draaitafel heb je daar, een SL-1210MK5 met custom toonarm? Heb je die toonarm er zelf op gefixt? Wat voor type is het en waarom heb je deze gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
Vintage1967 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:51:
Heeft een hoge therapeutische waarde _/-\o_ .
En deel vooral je ervaringen.
Ik heb alles nog een keer gewassen met een nieuwe mix:

1/4 96% Alcohol van Kruidvat
3/4 Gedemineraliseerd water Kruidvat
1 Vingerhoedje wettingagent, Amoloco X89 van Foto Klein

Alles komt er spik en span uit! Moest alleen twee platen wel twee keer wassen om de oude pluis uit de groeven te krijgen. En toen zat er zelfs nog een klein plukje op de naald na 't spelen... Ben blij dat ik ze snel schoon heb gemaakt.

Als je 't mij vraagt zit het verschil 'm in de wettingagent. Dat was de vorige keer een shotglas. De volgende keer ga iso gebruiken van een webshop.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:30
Ah, bijna vrijdagavond. Vanavond weer mezelf opsluiten op zolder...

Nieuw binnen:
- Katie Melua - Secret Symphony
- Gregory Porter - Liquid Spirit
- Roger Waters - Amused to Death
- Chris Rea - God's Great Banana Skin
- Tina Turner - Live in Europe
En nog drie albums van Nightwish te beluisteren.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ftjwi0.jpg

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bartsled schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:46:
[...]

Ik heb alles nog een keer gewassen met een nieuwe mix:

1/4 96% Alcohol van Kruidvat
3/4 Gedemineraliseerd water Kruidvat
1 Vingerhoedje wettingagent, Amoloco X89 van Foto Klein

Alles komt er spik en span uit! Moest alleen twee platen wel twee keer wassen om de oude pluis uit de groeven te krijgen. En toen zat er zelfs nog een klein plukje op de naald na 't spelen... Ben blij dat ik ze snel schoon heb gemaakt.

Als je 't mij vraagt zit het verschil 'm in de wettingagent. Dat was de vorige keer een shotglas. De volgende keer ga iso gebruiken van een webshop.

:)
Veel te veel wetting agent inderdaad. Maar 96% ethanol is ook niet neerslagvrij en dus pluisvrij. Het antwoord is dus IPA ipv ethanol en een paar drupjes wetting agent of indien niet beschikbaar afwasmiddel. Dient alleen om de oppervlaktespanning te breken zodat het mooi opdroogt, enkele drupjes is dus genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:10
Ik ben op zoek naar een betaalbare kast (niet meer als 600 euro) om mooi de platen in te zetten samen met de platenspeler. Zoals dit: Afbeeldingslocatie: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0234/3287/products/oc1_1024x1024.jpg?v=1446643490
Helaas kost deze kast rond de $4000. Hebben jullie enig idee waar ik zoiets kan vinden? De Kallax kast van Ikea vind ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Meubelmakers bellen? Zoiets is niet erg arbeidsintensief om te maken lijkt me.
http://www.indoteak.nl/teak-tv-meubels/teak-tv-meubels/schiedam-teak-tv-meubel-strak-model----

Kijk eens rond en op bestelling is ook mogelijk daar dacht ik.

[ Voor 63% gewijzigd door Bestla op 19-02-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Ikea Hemnes kast

Afbeeldingslocatie: http://i991.photobucket.com/albums/af32/tarlofgor/272.jpg

Heb zo snel even geen eigen foto, dus even van het internet geplukt. Is in een aantal kleuren te krijgen.
Ik heb zelf alleen de achterkant ook nog dichtgemaakt zodat het er iets strakker uitziet.

Alleen vrijwel hetzelfde idee als een Kallax kast natuurlijk 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik vind dit ook wel aardig. Kun je zelf eventueel namaken met ander hout (of door een meubelmaker) en ipv 3 bakken 1 bak + plek voor je platenspelen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.storeyourrecords.nl/assets/img/float_leftview_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.storeyourrecords.nl/assets/img/0.float_overview_CROP.jpg

http://www.storeyourrecords.nl/product.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Thuis ook zelfbouw gedaan. het was eerst een boekenkast die ik gebouwd had. Later de helft lager en en 1/3 deel smaller gemaakt. Perfect voor al mijn platen, mijn SL1210mk2 , Behringer VMX100 mengpaneeltje en een Dell linux laptopje die dienst doet als digitale jukebox. Foto's staan ergens eerder terug in dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 19-02-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:10
Het makkelijkste is dus om zelf iets te maken. Gelukkig ken ik wel een aantal mensen die handig zijn met hout dus dat gaat wel goed komen. ;) Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Poulske schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:38:
Ik ben op zoek naar een betaalbare kast (niet meer als 600 euro) om mooi de platen in te zetten samen met de platenspeler. Zoals dit: [afbeelding]
Helaas kost deze kast rond de $4000. Hebben jullie enig idee waar ik zoiets kan vinden? De Kallax kast van Ikea vind ik niets.
Zelf maken is idd mogelijk, maar ikea heeft ook de träby gehad. Een beetje als kallax, maar dan net wat anders.
Vaak wel componenten voor op MP te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 19-02-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:14
Zo. * Tomino meld zich hier. Dual 704 met Shure V15 in huis sinds vandaag. Familielid gaat emigreren en de speler kon niet mee. Klinkt erg fijn. Boards of Canada plaat erbij gekocht.
Voorversterkertje (HQ) geeft een hoorbare brom, 's kijken hoe ik die eruit ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met die HQ de phono-pre bedoelt, even het aarde draadje van de platenspeler aan de HQ vastmaken. Zou het probleem moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomino schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:21:
Zo. * Tomino meld zich hier. Dual 704 met Shure V15 in huis sinds vandaag. Familielid gaat emigreren en de speler kon niet mee. Klinkt erg fijn. Boards of Canada plaat erbij gekocht.
Voorversterkertje (HQ) geeft een hoorbare brom, 's kijken hoe ik die eruit ga krijgen.
Ik zou die HQ voorversterker op termijn vervangen door een echt goede phono preamp (voorversterker)... Enkele voorbeelden:
- Cambridge Audio Azure 640 / 540P
http://link.marktplaats.nl/m1019102894

- Musical Fidelity V90-LPS / Musical Fidelity V-LPSII
http://link.marktplaats.nl/m1022528436

Pro-ject Phonobox S:
http://link.marktplaats.nl/m1021915004

Tevens ook meteen dat element vervangen als het kan door een Audio Technica AT95e of als dat ook samen gaat met de arm, een Audio Technica AT440Mla... Eenmaal dit gedaan weet je niet wat je overkomt en zul je nog meer genieten van de muziek (en vooral de veel betere geluidskwaliteit)...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 20-02-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Poulske schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:38:
Ik ben op zoek naar een betaalbare kast (niet meer als 600 euro) om mooi de platen in te zetten samen met de platenspeler. Zoals dit: [afbeelding]
En als je nou gewoon de Stockholm van Ikea verbouwt? Is dat niets? Ik weet alleen niet of die hoog genoeg is om een plaat in op te bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jovas schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 23:51:
[...]
Interessante Technics draaitafel heb je daar, een SL-1210MK5 met custom toonarm? Heb je die toonarm er zelf op gefixt? Wat voor type is het en waarom heb je deze gekozen?
Dank je. Is een MK5 uit 2008. Ontzettend blij mee! Liep toen tegen een goede deal aan op een Transrotor TR800 arm (Jelco) en heb die erop laten zetten. Standaard arm was echt dik in orde trouwens. De Transrotor gedaan omdat ik het leuk vond. Zit op een SME Technics armbord, met gemodificeerde alu plaat eronder. Badass combinatie. Wat heb jij staan?

Wat betreft platenkast, zrlf erg blij met mijn zelf gelakte IKEA Nörnas. Past veel in, ziet er (vind ik) veel beter uit dan een Kallax. Wel iets duurder.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:14
rcor schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:34:
[...]

Ik zou die HQ voorversterker op termijn vervangen door een echt goede phono preamp (voorversterker)... Enkele voorbeelden:
- Cambridge Audio Azure 640 / 540P
http://link.marktplaats.nl/m1019102894

- Musical Fidelity V90-LPS / Musical Fidelity V-LPSII
http://link.marktplaats.nl/m1022528436

Pro-ject Phonobox S:
http://link.marktplaats.nl/m1021915004

Tevens ook meteen dat element vervangen als het kan door een Audio Technica AT95e of als dat ook samen gaat met de arm, een Audio Technica AT440Mla... Eenmaal dit gedaan weet je niet wat je overkomt en zul je nog meer genieten van de muziek (en vooral de veel betere geluidskwaliteit)...
Thanks! Ja, die HQ is niet van je het maar ik wilde eerst zeker weten of alles zou werken.
In ieder geval zit er geen aarding-punt op de Dual 704. Als ik een aardedraad tegen de pre-amp aanhoudt en die dan verbindt met iets van ijzer op de dual dan merk ik dat de brom iets veranderd.

Ik weet niet zo goed hoe ik uit kan sluiten waar de brom zit. In ieder geval is er geen brom als ik de pre-amp er tussen uithaal en de platenspeler aansluit.

Dus: Versterker -> Pre amp of platenspeler geeft geen resultaat.
Pre-amp -> dual arm of versterker geeft ook geen resultaat.
Andere ingang op de versterker maakt ook geen verschil.
Nog een tip beschilkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomino schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:52:
[...]

Thanks! Ja, die HQ is niet van je het maar ik wilde eerst zeker weten of alles zou werken.
In ieder geval zit er geen aarding-punt op de Dual 704. Als ik een aardedraad tegen de pre-amp aanhoudt en die dan verbindt met iets van ijzer op de dual dan merk ik dat de brom iets veranderd.

Ik weet niet zo goed hoe ik uit kan sluiten waar de brom zit. In ieder geval is er geen brom als ik de pre-amp er tussen uithaal en de platenspeler aansluit.

Dus: Versterker -> Pre amp of platenspeler geeft geen resultaat.
Pre-amp -> dual arm of versterker geeft ook geen resultaat.
Andere ingang op de versterker maakt ook geen verschil.
Nog een tip beschilkbaar?
Ik heb online gekeken bij de afbeeldingen van Google.
Afbeeldingslocatie: http://assets.catawiki.nl/assets/2015/8/3/f/c/d/fcd77642-39ca-11e5-9362-536e6617c57a.jpg
Op dit plaatje is duidelijk zichtbaar dat de Dual 704 een din-plug heeft... Als die bij jou vervangen is door een tulp-kabel is het verstandig om te controleren of e.e.a. correct is uitgevoerd (aarding zou via de min-pool van het linker audio kanaal moeten verlopen als er geen aarde draad is)... Hoe e.e.a. exact aangesloten zou moeten worden intern moet in de service manual staan die na gratis registratie via Vinyl Engine te downloaden is:
http://www.vinylengine.com/library/dual/704.shtml

Edit 08:02 uur:
Ik heb op Vinyl Engine nog een topic gevonden over het vervangen van de din-kabel naar tulp-kabel, er wordt ook gesproken over de aarding, wellicht dat je hier iets aan hebt:
http://www.vinylengine.co...php?f=37&t=65033&start=30

Daarnaast kun je ook eens de headshell controleren... De TK 24 headshell is uitneembaar en daarna kun je controleren of er ergens corrosie aanwezig is bij de contact punten van het element / headshell bekabeling / contact pennen headshell en de contact punten op de toonarm zelf... Reinigen met kontakt 60 kan in zo'n geval helpen...

Mocht de TK 24 headshell alsnog helemaal vervangen moeten worden kun je 'm bestellen via William Thakker in Duitsland voor € 29.90 excl. verzendkosten:
https://www.thakker.eu/en...24-tk14-headshell/a-7623/

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 21-02-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:39
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:28:
[...]

Dank je. Is een MK5 uit 2008. Ontzettend blij mee! Liep toen tegen een goede deal aan op een Transrotor TR800 arm (Jelco) en heb die erop laten zetten. Standaard arm was echt dik in orde trouwens. De Transrotor gedaan omdat ik het leuk vond. Zit op een SME Technics armbord, met gemodificeerde alu plaat eronder. Badass combinatie. Wat heb jij staan?

Wat betreft platenkast, zrlf erg blij met mijn zelf gelakte IKEA Nörnas. Past veel in, ziet er (vind ik) veel beter uit dan een Kallax. Wel iets duurder.
Ik heb twee SL-1200MK5's, ook uit 2008. Standaard met Otrofon Concorde Elektro elementen. Ik gebruik de set dan ook om te mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 06-09 21:24
Het gaat nu toch echt tijd worden om de rubberen mat van mijn draaitafel (Technics SL-D2) te vervangen. Toen ik deze kocht zat deze er op (originele Technics, dus wellicht al een jaartje of 30-35 oud), maar zag eruit alsof iemand iets teveel olie had gebruikt/gemorst. Elke keer schoonmaken hielp niet, tot ik erachter kwam dat het rubber in staat van ontbinding is. Tijd voor vervangen dus.

Nu denk ik sterk aan een rubber/kurken mat, deze lijkt qua budget goed te doen en ik heb twee merken gezien waarbij er ook ruimte is gemaakt voor het label, zodat een LP goed vlak komt te liggen. Maar nu is de twijfel toegeslagen: welke van de twee moet het worden?

De eerste keus is de mat van Analogue Studio:

Afbeeldingslocatie: http://www.analogueseduction.net/user/picresized_th_1357385105_DSCF0164.jpg

Deze heeft goede reviews, maar de prijs is 27 pond exclusief verzendkosten. Bij elkaar zou dit onder de 40 euro kunnen blijven.

De tweede keus is de mat van Tonar:

Afbeeldingslocatie: http://tonar.eu/data/articles/images/lightbox/big/tonar-cork_rubber-mat_29_0.jpg

Geen review van gevonden, maar het is wel goedkoper (vanaf zo'n 22 euro, ook ex verzenden).

Dus ik twijfel nu enorm, zou de mat van Tonar vergelijkbaar zijn als de mat van Analogue Studio. Puur uitgaand van de foto's krijg ik het idee dat de rubber/kurk verhouding van de AS beter is, maar in hoeverre zou er een risico kunnen zijn op een (te) groot kwaliteitsverschil? Heeft iemand een idee?

/edit
Intussen ook nog een mat genaamd Analogis Mat One gezien bij Thakker voor een heel aardige prijs, de keus is dan toch weer iets uitgebreider geworden, maar daardoor des te lastiger.

[ Voor 6% gewijzigd door yodeluxe op 22-02-2016 21:50 . Reden: Toevoeging ]

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hoe klinkt een plaat als je er een gewone simpele slipmat op legt?
Ik geloof zelf niet zo in die uber matjes.... Het lijkt mij handiger om eerst met een gewone mat te luisteren. En als dat goed klinkt bespaar je weer wat centen waar je platen van kunt kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Een slipmat? voor hifi?
Lekker statisch, geen plateaudemping....

Overigens vind ik zelf rubber de beste oplossing. Heeft vaak ook de meeste massa en dempt als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Op Facebook in een vinylgroep zijn de leren matjes van een lid nu een ding, veel kleuren mogelijk en ook meerdere diktes en doorsnedes. Kost nog 40 euro geloof ik... Ziet er erg goed uit, maar destijds was een voorwaarde om hem te kunnen kopen dat je een positief verhaaltje deed op Facebook, dus de verbeteringen in geluid waar iedereen zo over roept neem ik met grote korrel zout. Was voor mij ook de reden om er iig voorlopig nog van af te zien.

Bij Rega draait de marketing molen nu ook op volle toeren, die komen vandaag of morgen officieel met de nieuwe speler in de P3 lijn aanzetten, nu met ergonomische powerknop :P
En uiteraard een volledig nieuw ontworpen plank. Meen nu in glanslak, dus ziet er wel net wat gelikter uit dan wat de RP3 had, vond dat er echt als een goedkoop keukenfrontje uit zien. (Veel frontjes in m'n handen gehad).
RB303 arm is ge-update en heet nu RB330.

Ding zag er iig op de paar foto's die er al zijn best gelikt uit, als je dit soort designs leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 12-10 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb een acryl platter sinds kort, en moet zeggen dat het minder statisch is dan de oude platter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:27:
Een slipmat? voor hifi?
Lekker statisch, geen plateaudemping....

Overigens vind ik zelf rubber de beste oplossing. Heeft vaak ook de meeste massa en dempt als een malle.
Om nog maar te zwijgen over het slipeffect, oftewel nul mechanische koppeling aan het plateau.

Ik ben ook een voorstander van rubber, hoewel die combinatie rubber / kurk ook zal werken, natuurlijk wel met geringere massa en koppeling aan het plateau.

Helaas zijn die dikke Technics MK2 matten (RGS0010A) inmiddels wel erg aan de prijs: 45,95 euro. De nieuwere Technics M3D/MK5 matten (RGS0008) passen natuurlijk ook en kosten 24,45 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 06-09 21:24
Nyarlathotep schreef op maandag 22 februari 2016 @ 22:19:
Hoe klinkt een plaat als je er een gewone simpele slipmat op legt?
20 jaar geleden deed ik dat nog wel, had draaitafels met antistatische slipmat. En ik maar niet begrijpen waarom het steeds zo knetterde als ik een plaat eraf haalde, of dat er zoveel random tikken in een plaat zat. Die slipmats zijn alleen goed als je als DJ aan het werk bent, maar voor het echt luisteren naar muziek is een ander materiaal beter.
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 08:30:
Op Facebook in een vinylgroep zijn de leren matjes van een lid nu een ding, veel kleuren mogelijk en ook meerdere diktes en doorsnedes. Kost nog 40 euro geloof ik... Ziet er erg goed uit, maar destijds was een voorwaarde om hem te kunnen kopen dat je een positief verhaaltje deed op Facebook, dus de verbeteringen in geluid waar iedereen zo over roept neem ik met grote korrel zout. Was voor mij ook de reden om er iig voorlopig nog van af te zien.
Ik had de Mooo Mat gezien, was een leren mat waar het haar nog op zat. Wel apart design, maar toen ik m'n vrouw het voor de grap liet zien, was ze gelijk :N
Maar je hebt gelijk, zaken waar je eerst positieve reviews moet schrijven voordat je met korting mag kopen, is wat mij betreft ook een :N En zonder korting gaat toch wel wat over mijn budget heen helaas...
Cap schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 09:38:
[...]

Ik ben ook een voorstander van rubber, hoewel die combinatie rubber / kurk ook zal werken, natuurlijk wel met geringere massa en koppeling aan het plateau.

Helaas zijn die dikke Technics MK2 matten (RGS0010A) inmiddels wel erg aan de prijs: 45,95 euro. De nieuwere Technics M3D/MK5 matten (RGS0008) passen natuurlijk ook en kosten 24,45 euro.
De rubberen mat ben ik ook telkens weer aan het bekijken, op zich is de prijs natuurlijk wel goed, al is die nog iets dunner dan de rubber/kurken mat (maar zal toch moeten kijken naar de hoogte van de toonarm, welke het ook gaat worden).
Massa zat ik ook al te bekijken, ik heb nog wat rubberen ondertapijt liggen en misschien is dat wel wat om aan de onderkant van de draaischijf te plakken (als het dan maar niet te zwaar gaat worden).

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
net wel zelf de RGS0008 besteld, goedkoper dan het eerder genoemde leren matje, stuk dunner dan m'n originele Technics mat, en hopelijk past mn platenklem dan wel :-)

Hou de originele mat ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
ik heb ven vlug een vraagje tussendoor.

ik stond op het punt om een audio technica 120 te kopen (299 euro). maar kreeg net een mailtje van een zaak dat ik voor 329 euro een Onkyo CP 1050 mag kopen (ook nieuw in de doos met 2 jaar garantie)

wat is het beste om te doen. de onkyo of de tecnica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 11-10 13:46
harley2009 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:38:
ik heb ven vlug een vraagje tussendoor.

ik stond op het punt om een audio technica 120 te kopen (299 euro). maar kreeg net een mailtje van een zaak dat ik voor 329 euro een Onkyo CP 1050 mag kopen (ook nieuw in de doos met 2 jaar garantie)

wat is het beste om te doen. de onkyo of de tecnica
Na even wat gegoogled te hebben, zie ik wat gemengde reviews. Persoonlijk vind ik het zelf nogal vreemd dat een 'audiofiele' draaitafel (de onkyo) met een budget, rebranded AT element komt wat 3,5gr tracking force nodig heeft...

Ook heb je bij de Onkyo nog een pre-amp nodig. Waar komt trouwens de AT120 vandaan? Welke andere TT's stonden er in je overweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de onkyo laten voor wat het is. Ik moet het ff terugzoeken maar ik las ergens op een forum dat er meerdere gebruikers waren die problemen hadden met de hanpin tonearm. Schijnbaar waren de lagers niet goed en was er teveel speling.

Edit: gevonden

http://www.vinylengine.co...iewtopic.php?f=18&t=76490

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:04:
net wel zelf de RGS0008 besteld, goedkoper dan het eerder genoemde leren matje, stuk dunner dan m'n originele Technics mat, en hopelijk past mn platenklem dan wel :-)
Ik hoop het. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:55:
Ik zou de onkyo laten voor wat het is. Ik moet het ff terugzoeken maar ik las ergens op een forum dat er meerdere gebruikers waren die problemen hadden met de hanpin tonearm. Schijnbaar waren de lagers niet goed en was er teveel speling.

Edit: gevonden

http://www.vinylengine.co...iewtopic.php?f=18&t=76490
bedankt.

zal eens doorlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
even goed doorgeleze, maar zo te lezen ben ik beter af met een audio technica 120.

zal deze dan morgenvroeg ook gaan bestellen.. ben benieuwd (studio79 - 289 euro)
heb al wat nieuwe platen gekocht, en zal ik voor de 2e keer een nieuwe hobby gaan beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Anders kan ik nog een dun kurken matje proberen... of een slipmatje ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
Henk schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:46:
[...]

Na even wat gegoogled te hebben, zie ik wat gemengde reviews. Persoonlijk vind ik het zelf nogal vreemd dat een 'audiofiele' draaitafel (de onkyo) met een budget, rebranded AT element komt wat 3,5gr tracking force nodig heeft...

Ook heb je bij de Onkyo nog een pre-amp nodig. Waar komt trouwens de AT120 vandaan? Welke andere TT's stonden er in je overweging?
studio 79 Zoetermeer (289 euro) daar wou ik hem gaan bestellen. ik had alleen de audio technics 120 op het oog.

de andere as de onkyo cp 1050 na wat gelezen te hebben ga ik toch voor de 120 en dan in het zwart

[ Voor 11% gewijzigd door harley2009 op 23-02-2016 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 17:46:
[...]

Anders kan ik nog een dun kurken matje proberen... of een slipmatje ;p
Ik denk dat het gaat lukken: het scheelt toch 3 mm met de originele mat. En je hebt c.a. 7mm nodig voor de normale Michell clamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
yeah :D

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/klem.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet dat je het verschil hoort maar toch leuk! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Tis meer oplossing wat voor kromme platen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkt het goed? Ik heb er ook een liggen maar kreeg de warps er niet uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:21:
Tis meer oplossing wat voor kromme platen...
Zo'n gewicht werkt dan toch maar aan één kant? De bolling wordt dan tegen de platter gedrukt, maar een holling blijft toch ongewijzigd?Anders moet je toch een of andere ring gebruiken om de buitenkant van het album op de platter te klemmen? Of zie ik dat verkeerd?

Zelf ben ik nog aan het proberen om een album in de oven weer vlak te krijgen.
De eerste pogingen hebben geen resultaat opgeleverd.
Daarvoor heb ik het album in de IKEA wissellijst voor albumhoezen gedaan en respectievelijk 1, 2 en 4 uur op 50 graden verwarmd.

De volgende proef wordt 1 uur op 55 graden. Is dat te warm, dan zie ik dat vanzelf 8) . Gaat het goed en heb ik genoeg moed verzameld, dan wil ik kijken of ik zo een album van Jimi Hendrix weer speelbaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Het is geen gewicht, je legt een vilten ringetje onder de op rond de spindle zet dit erop en draait aan... Het zal niet alles eruit krijgen, maar lijkt me dat het wel allemaal wat vlakker wordt...

De Rega versie heeft dat ringetje dan weer niet

Idee erachter:
http://www.number4audio.nl/michell_clamp.html

[ Voor 11% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 24-02-2016 22:42 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.