Ja dat weet ik, en dat heet het skin effect.
Maar als er aan de buitenkant corrosie zit, dan loopt dat signaal gewoon wat meer aan de binnenkant. Het is niet dat het signaal dan niet meer doorkomt hoor. Dan zou namelijk de dikte van de draad bepalend moeten zijn voor welke frequentie er door kan. En dat is niet zo.
Je zou in theorie minder hoogfrequent vermogen door het draadje kunnen sturen, maar van een vermogenssignaal is hier helemaal geen sprake, het wordt ook niet warm ofzo.
Maar lage frequenties lopen net zo goed ook aan de buitenkant..
Ik zie niet in waarom de eventuele halfgeleidereigenschappen van koper(II)oxide die niet zouden aantasten.
Ik zie sowieso niet in waarom de halfgeleidereigenschappen van koper(II)oxide de signalen überhaupt zouden aantasten. Ik bedoel: of een halfgeleider geleidt wel stroom, in dat geval loopt het signaal door het onaangetaste koper en voor een klein beetje door het halfgeleidermateriaal, of een halfgeleider geleidt geen stroom en dan loopt het signaal alleen door het koper. Dat is het.
Het resterende koper blijft gewoon geleiden. Dat daar eventueel parallel eraan ook een geleider loopt maakt niet uit. Bij een stekkerverbinding oid maakt dat immers ook niet uit.
Je kan het uberhaupt niet horen, ook al zouden er 50khz signalen zijn die we zouden kunnen horen. Het is een vermogenskwestie, geen signaalkwestie.
Voor een luidsprekerkabel kan het dus wèl uitmaken, indien je veel hoogfrequent vermogen naar je tweeter wilt sturen. Maar voor een signaalkabel waar een paar millivolt doorheenloopt met een paar micro- of nano ampere is het onbelangrijk m.i.
Wat belangrijk is, is dat wanneer corrosie inzet, je op een gegeven moment het probleem krijgt dat alle koperdraadjes ergens wel doorgecorrodeerd zijn. Op dat moment moet het signaal van geleider naar geleider springen, die allemaal aan de buitenkant gecorrodeerd zijn, en dan kan je signaaluitval, of een knisperend signaal krijgen als je de kabel beweegt. Maar dan is je kabel wel in hele slechte staat.
[
Voor 26% gewijzigd door
mr_petit op 10-02-2016 15:54
]