Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste
Acties:
  • 588.692 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Precies, je raakt hem voor om en nabij dat bedrag ook wel weer kwijt mocht ie niet bevallen (wat ik niet verwacht mits goed werkend) of mocht je later toch serieus willen gaan investeren.

Ja je kan hem in het geval van de Technicsen prima handmatig gebruiken, dat wil zeggen armlift omhoog zetten, de arm met de hand naar het juiste punt verplaatsen, het plateau gaat vanzelf draaien zodra de arm boven de plaat komt, armlift naar beneden op het punt waar jij wilt, klaar. Handmatig stoppen in omgekeerde volgorde.

Of je hem automatisch gestart hebt of op de handmatige manier maakt verder niet uit. De enige momenten waarop je de arm even "met rust" moet laten is tijdens de auto start en tijdens de auto return, dus als de arm uit zichzelf beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:11
Hoe kan ik overigens bepalen of mijn naald aan vervanging toe is? Als ik op internet lees heb je daarvoor bv een microscoop nodig, is er geen makkelijkere manier om dat te checken?

Is het dan aan te raden om het element ook te vervangen?
Ik zie bijvoorbeeld deze
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Als ik rondsurf zou dat best een goed element en goede naald moeten zijn, of zie ik dit nu verkeerd?

ah wacht, dacht dat hij 20 euro vroeg, maar das een bod XD denk dat hij waarschijnlijk wel wat meer moet kosten als ik de prijzen op internet zo zie..

[ Voor 12% gewijzigd door frankyboy707 op 29-01-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naast een goede microscoop is de beste en eenvoudigste optie: goed luisteren.

- Eerst de naald goed schoonmaken, daar heb je een fijn borsteltje voor nodig. Naald met houder kan van het element geschoven worden zodat je hem omgekeerd op tafel kan leggen, dat werkt gemakkelijker. Altijd met de richting van de naald mee, dus van achteren naar voren toe, borstelen. Beleid en geduld, goed kijken of er nog zooi aan de naald zit. Draadjes, pluisjes, zwarte of bruine smurrie. Een loep met een lekkere vergrotingsfactor is hierbij handig.
- Ook adviseer de naalddruk op 1.4 gram in te stellen, iets hoger dan de standaard 1.25 gram dus, dat komt de trecking dus geluidskwaliteit ten goede.
- De plaat moet uiteraard schoon zijn.
- Vervolgens luisteren, ik adviseer via de koptelefoon dan hoor je het extra goed. Klinken de hardere s-klanken van stemmen vervormd dan hoor je dat snel. Als de naald schoon is en naalddruk correct afgesteld kan dat door 2 dingen komen: 1. versleten naald, 2. slechte plaat.

Helaas komt 2 vaak voor: slechte persing, of oude plaat in slechte staat. Je moet dus meerdere platen testen om een goed beeld te krijgen. Klinken s-en overal als geslis of erger, een bak grind dan zal het wel de naald zijn.

De naald is datgene wat bij het gebruik verslijt. Het element hoef je niet te vervangen, dat blijft gewoon goed. Er zit waarschijnlijk een EPC-P30 element op. De naald kan origineel zijn of vervangen. Originele Technics naalden hebben altijd het Technics logo erop staan en een typeaanduiding. Klinkt het goed dan zou ik niet meteen gaan vervangen, zeker niet als je allerlei kringloop / 2e hands platen draait.
Wil je de naald gaan vervangen zoek dan naar een elliptische, "zwitserse" vervangingsnaalden worden op Ebay Duitsland aangeboden voor 20-25 euro, er is ook een aanbieder van het Japanse Jico, dat is dan bekende kwaliteit voor iets minder dan euro inclusief verzenden.

Dat Ortofon element is trouwens ook een goede, daar zit een mooi naaldje op. Of NOS ook echt NOS is natuurlijk altijd maar afwachten.

PS Vergeet bij het aansluiten van de draaitafel het aardedraadje niet, anders heb je brom. Dat is bij deze platenspeler een los draadje dus wil nog wel eens ontbreken. Dan moet je even zelf een draadje in de aarde connector van de speler freubelen. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 29-01-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:32
En freubelen , daar zijn tweakers goed in. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En zo is het maar net. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:52

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vandaag wat plaatjes op de pijnbank gelegd,

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/12599066_1137484312930697_1604150454_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/12407255_872998609465940_859486310_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51.12885-15/e35/917617_451449751723877_1674434125_n.jpg

No worries, zijn maar instagram embed's dus volgens mij is het niet echt veel aan KB's. Wel shit dat je geen foto's rechtstreeks kan embedden in UBB code.

Anyway's, steeds meer platen toevoegen aan mijn hardcore en shoegaze verzameling. Nu drugchurch, en afgelopen vrijdagavond nog naar Cheatahs geweest en meteen de LP's meegenomen :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Leuke schijven d:)b

Vandaag krijgen we bezoek die benieuwd zijn naar de jukebox. Wel, dat gaat helemaal los moet je maar rekenen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilko56
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
[quote]Cap schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:14:
Naast een goede microscoop is de beste en eenvoudigste optie: goed luisteren.

- Eerst de naald goed schoonmaken, daar heb je een fijn borsteltje voor nodig. Naald met houder kan van het element geschoven worden zodat je hem omgekeerd op tafel kan leggen, dat werkt gemakkelijker. Altijd met de richting van de naald mee, dus van achteren naar voren toe, borstelen. Beleid en geduld, goed kijken of er nog zooi aan de naald zit. Draadjes, pluisjes, zwarte of bruine smurrie. Een loep met een lekkere vergrotingsfactor is hierbij handig.
- Ook adviseer de naalddruk op 1.4 gram in te stellen, iets hoger dan de standaard 1.25 gram dus, dat komt de trecking dus geluidskwaliteit ten goede.

Hallo , ik ben nieuw op dit forum, voornamelijk een lurker, maar hier wil ik toch even reageren.
Ortofon raadt 1,5 gram aan, tracking range is 1,25 tot 1.75, dus waarom jij 1,4 adviseert is mij een raadsel? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481702

Ziet er gaaf uit Loewie, op die witte tafel. Nog een shoegaze fan hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 21:41

Scighera

swim-bike-run

Vraagje....

ik heb nu een nette Technics SL-D3 en heb de optie om voor een schappelijk bedrag een nette Technics SL-QX300 over te nemen.Hierop zal ik na doorverkoop van de D3 een 75 euro op moeten bijleggen...

Doen?

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wilko56 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 08:56:

Hallo , ik ben nieuw op dit forum, voornamelijk een lurker, maar hier wil ik toch even reageren.
Ortofon raadt 1,5 gram aan, tracking range is 1,25 tot 1.75, dus waarom jij 1,4 adviseert is mij een raadsel? 8)7
Dan moet je het eigenlijk ff opnieuw lezen. ;)

Ten eerste, omdat het verhaal niet over de Ortofon gaat maar over het Technics T4P element dat erop zit.
Hij vroeg hoe hij kon bepalen of de huidige naald vervangen moet worden. Dat stond los van de vraag of de TM20H een goed element is.

Ten tweede, mocht hij de Ortofon TM20H uit die advertentie willen kopen, dan nog.
In de titel van de advertentie gaat het nog goed, er staat TM20H, in de beschrijving gaat het fout: OM20H bestaat niet en de specificaties bij de advertentie zijn overgenomen van de OM20.
De 20H naalden zijn anders dan de OM20 naalden, de TM20H heeft dus andere specificaties. Ze passen niet in de OM20 behuizing, ze hebben hogere compliance (en dus lagere naalddruk), en hebben een bonded fine line naald ipv nude elliptical.

Ten derde, de oude OM / OMP series uit de tachtiger jaren verschillen van de Super OM serie / 320 universal series:

Ortofon OM specificaties begin tachtiger jaren

OM20 1.0g - 1.5g dyn.compliance 30cu
OMP10 1.25g - 1.75g dyn.compliance 25cu, gewicht 6 gram
OMP20 1.0g - 1.5g dyn.compliance 30cu, gewicht 6 gram

Latere Ortofon specificaties van o.a. de Super OM serie

Super OM20 1.25g - 1.75g dyn.compliance 25cu
OMP5E 1.25g - 2.0g dyn.compliance 20cu, gewicht 6 gram
OMP10 1.25g - 1.75g dyn.compliance 25cu, gewicht 6 gram
310 Universal 1.25g - 1.75g dyn.compliance 20cu, gewicht 5 gram
320 Universal 1.25g - 1.75g dyn.compliance 25cu, gewicht 5 gram

Verschil standaard helf inch mount modellen:
- Super OM20 is lager compliant dan de OM20 en heeft een hogere naalddrruk

Verschillen T4P:
- De OMP10 voldoet eigenlijk niet aan de specificatie van T4P met zijn hogere naalddruk
- De OMP20 voldoet wel keurig
- In de 80er jaren durfden ze nog niet met een OMP5 model te komen met nog brakkere specs die nog minder voldoet aan de T4P standaard. :) Bovendien geen OMP20 en OMP30 meer.
- De Universal serie voldoet al helemaal niet aan T4P, het is dan wel een plug-in cartridge maar de naalddruk range, compliantie en het gewicht van 5 gram zijn niet volgens T4P specificatie. Ik heb de 320 uit deze serie zelf gehad en ondanks de mooie naaldvorm beviel hij me dan ook niet in de Technics SL-7 en SL-10. Het is eigenlijk 2 keer niks met deze serie, de naam geeft het eigenlijk al aan: "universal". ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 30-01-2016 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scighera schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 10:37:
Vraagje....

ik heb nu een nette Technics SL-D3 en heb de optie om voor een schappelijk bedrag een nette Technics SL-QX300 over te nemen.Hierop zal ik na doorverkoop van de D3 een 75 euro op moeten bijleggen...

Doen?
Ik vind het prijsverschil te groot.

Bovendien heeft de QX300 zeer waarschijnlijk een rechte arm met T4P aansluiting - alleen in Japan kwam hij voor zover ik weet uit met een S-arm - en dat beperkt je in je keuze van elementen. De SL-D3 heeft dat nadeel niet met zijn S-arm met SME aansluiting.

Het enige wezenlijke voordeel van de QX300 is eigenlijk de Quartz lock, maar het ontbreken daarvan is eigenlijk geen probleem bij een goed functionerende servo regeling.

Wat ik wel irritant vind bij de D-serie is dat er bij het ontbreken van Quartz lock geen aparte pitch control op zit voor 33 / 45 rpm. Door ouderdom / slechte instelling is het nulpunt van 33 rpm vrijwel nooit gelijk aan dat van 45 rpm, dus je moet steeds bijstellen als je wisselt van toeren. Kan wel worden opgelost door zelf de potmeters goed af te stellen trouwens.

Ergens begrijp ik het prijsverschil wel hoor, de SL-QX300 is gewoon zeldzamer dan de zeer veel verkochte D-serie, daar zit het hem ook in. Maar dat maakt het apparaat zelf niet mooier ofzo. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 30-01-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Mijn oude SL-D2 heeft wel pitch control hoor. Dat is een horizontaal draaiwiel naast de 33-45 switch.
Kunst is wel om de 33 en 45 rpm potmeters op de printplaat zo goed af te stellen dat schakelen tussen 33 en 45 geen verdere tweaks nodig heeft.

[ Voor 74% gewijzigd door Bestla op 30-01-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:47:
[...]
geen aparte pitch control op zit voor 33 / 45 rpm.
Het gaat hem om dat woordje, verhaal daarna heeft daar betrekking op. 1 knop, 2 toerentallen, 2 nulpunten... :)

N.a.v. jouw edit: dat is dus precies wat ik zei. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 30-01-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Cap schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:47:
[...]

Ik vind het prijsverschil te groot.

Bovendien heeft de QX300 zeer waarschijnlijk een rechte arm met T4P aansluiting - alleen in Japan kwam hij voor zover ik weet uit met een S-arm - en dat beperkt je in je keuze van elementen. De SL-D3 heeft dat nadeel niet met zijn S-arm met SME aansluiting.

Het enige wezenlijke voordeel van de QX300 is eigenlijk de Quartz lock, maar het ontbreken daarvan is eigenlijk geen probleem bij een goed functionerende servo regeling.

Wat ik wel irritant vind bij de D-serie is dat er bij het ontbreken van Quartz lock geen aparte pitch control op zit voor 33 / 45 rpm. Door ouderdom / slechte instelling is het nulpunt van 33 rpm vrijwel nooit gelijk aan dat van 45 rpm, dus je moet steeds bijstellen als je wisselt van toeren. Kan wel worden opgelost door zelf de potmeters goed af te stellen trouwens.

Ergens begrijp ik het prijsverschil wel hoor, de SL-QX300 is gewoon zeldzamer dan de zeer veel verkochte D-serie, daar zit het hem ook in. Maar dat maakt het apparaat zelf niet mooier ofzo. ;)
klopt, de zeldzaamheid is een feit.... daarom ook lastig qua info vergaren. SL-D was midrange destijds en de DL-QX high range

tot nu toe voordeel voor QX300 tov D3
-betere Wow and flutter
-metalen behuizing
-Quarz ipv Servo (hoewel dat niet perse beter hoeft te zijn
-die pitch control, ook echt een nul instelling (wat ik nu wel mis op die D3)

er zijn gelukkig wel T4P elementen te verkrijgen, onder andere van AT in verschillende prijsklassen.

Zal navragen wat er nu voor element in de SL-QX zit.

beide spelers zijn technisch en optisch nagenoeg perfect en komen. (die D3 die ik nu heb komt van de persoon af die mij nu de QX aanbiedt, de D3 zou ik dan doorverkopen aan vriendin)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De D2 is een iets ouder model, uit 1980. Je moet de QX300 eigenlijk vergelijken met andere T4P modellen uit dezelfde tijd, 1984/85.

Ik heb hier een brochure met zowel de QX300 als de QD33 en DD33. Die laatste is dan een soort D3 met T4P arm/element, maar dan wel lichter gebouwd: de D3 scoort punten op het gewicht van het plateau en de arm.

De QX serie had extra tov de DD33:
- quartz lock
- aluminium behuizing
- geveerd subchassis
- element met elliptische naald terwijl de QD33 het met de P30 deed met elliptische naald en de DD33 het moest doen met een P30 met conische 30S.

Dit even in perspectief plaatsen:
- Quartz lock is een pluspuntje, met nadruk op "je". De wow en flutter was al prima, de minimale verbetering die de nieuwe regeling met quartz lock bracht is verwaarloosbaar. De werkelijke verbetering zat hem in de afwezigheid van langzame drift van het nulpunt, oftewel nooit meer bijstellen.
- Die alu behuizing is leuk voor de look & feel, maar met de resonantie dempende compound die Technics voor de lagere modellen gebruikte is niets mis, die doen het wat demping betreft zeker niet slechter.
- Geveerd subchassis is ook een pluspuntje maar eerlijk gezegd is de opstelling van de platenspeler veel belangrijker voor het onderdrukken van resonanties van buitenaf. Een goed geplaatste D3 zal het wat dat betreft beter doen dan een slecht geplaatste QX300, 1600MK2 of 1200MK2.
- Welk element erin zit als in P30, P33, P24 maakt niet zoveel uit: die elementen zijn technisch gelijk, het verschil zat hem in de naalden. En die naalden zijn onderling uitwisselbaar. Meestal zit er toch een (slechtere) vervangingsnaald op, en als de originele erop zit dan kan die nog bruikbaar zijn maar ook versleten. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A9wYw6E.jpg

Wat mij betreft ligt het hoogtepunt van de Technics line-up rond 1978-1981, dat wil zeggen een optimale combinatie van materiaalgebruik en beschikbare technieken.

Eerdere modellen zoals de 1200-1800 MK1 serie hadden ook dat goede materiaalgebruik en het voordeel van een beperkte complexiteit, maar misten nog bepaalde optimalisaties in de techniek (oa quartz lock, optische afslag).

Wat Technics net als andere fabrikanten in de jaren na 1980/81 deed is aan de ene kant kostenbesparingen door optimalisatie van de onderdelen (hogere integratie, minder onderdelen, minder materiaalgebruik), aan de andere kant liet het features doordruppelen van de hogere modellen uit eerdere jaren (quartz lock, geveerd subchassis).

Zo zie je het volgende verloop, ik beperk met even tot de automaten maar voor halfautomaten en handmatige modellen valt ook zo'n lijstje te maken.
- In 1977/79 de dure SL-1300MK2, alu behuizing, geveerd subchassis, de hoogteverstelbare arm, quartz locked pitch control, optische afslag, de hele rimram. In diezelfde periode ook de SL-5300, het eerste betaalbare model met quartz lock.
- In 1979/80 de SL-1600MK2: gebaseerd op de SL-1200mk2 en ook de hele rimram als de 1300MK2 maar iets lichter gebouwd.
- Een jaar later de SL-Q3 en Q33: de budget serie van de SL-1600MK2 met wel een lichtere alu behuizing en plateau, ook quartz lock maar geen hoogteverstelbare arm, pitch control en de Q3 geen optische afslag.
- Weer 1 a 2 jaar later de opvolger SL-Q303 met lichtere bouw en lichter plateau dan de Q3 maar ook quartz lock en wel weer een geveerd subchassis.
- Opvolgers de QD3, Q300, QD33 en QX300 met dezelfde eigenschappen als de Q303 maar dan met pitch control en vrijwel overal een rechte T4P arm.

Voor de niet quartz locked D-serie valt eenzelfde lijstje te maken met:
- SL-3300 s-arm en aparte pitch controls voor 33 / 45.
- SL-D3 gedeelde pitch control.
- SL-D303 slimline, lichtere bouw.
- SL-DD3, DD33, D300, D310 etc rechte arm met T4P, geen pitch control, nog wat lichtere bouw.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 30-01-2016 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Thanks voor de uitgebreide info! ik denk dat de winst in geluid (in breedste zin van wordt) minimaal zal zijn. Er zit een EP33 element in met nog prima naald

Lastig..... op zich mooi aanbod....en voordeel is dat ik die vriendin dan kan voorzien met een goede D3, is ook wat waard

Edit,
jij bevestigd trouwens iets wat mij eerder opviel..
SL-D3: 7,1kg
SL-QX300: 6,0kg

en als je dan de SL-DD33 pakt uit 1990: 4,5kg

Mijn eerste indruk bij de SL-QX300 op het oog was: hij oogt licht, iel.... zowel door de platter als ook de arm.

Ik twijfel enorm, en bij twijfel niet doen. De SL-D3 is in super staat, en 90 euro vs 175e is te groot verschil, voor een minder robuuste speler. En de quarz-lock is het enige pluspunt dat de QX300 heeft...

[ Voor 45% gewijzigd door Scighera op 30-01-2016 17:37 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat het geluid betreft: dat denk ik ook. :)

"Nog prima naald" is wat vaag en het gaat juist om de naald. ;)

Wat voor naald? Ik vind een aantoonbaar (onder de microscoop / tracking tests met testplaat) niet versleten originele P33 naald met mooi dunne, taps toelopende cantilever meer waard dan een doorsnee conische vervangingsnaald met een simpel recht "beiteltje":

P33 naald: voorzien Technics logo, T4P logo, P33 opschrift en taps toelopend cantilever, elliptische naald
http://www.springair.de/m...89-1-53789a_1000x1000.jpg
http://i.ebayimg.com/00/s.../MAkAAOSw1XdUVCNX/$_1.JPG
http://i.ebayimg.com/00/s.../flIAAOSwzOxUVCNf/$_1.JPG

Typische vervangingsnaalden met rechte "beiteltje" en standaard conische naald:
http://www.turntableneedl...Needle-798-D7_p_1560.html
http://www.pickupnaalden....s/technics_eps202c_10.jpg
http://andersonsportsllc.com/718-D7andypee.jpg

Ik weet niet wat de D3 moet kosten, stel dat jij je D3 voor 75 euro probeert te verkopen (mag imo wel wat goedkoper voor een vriend/vriendin ;)), dan betekent dat dus dat die QX300 150 euro moet opbrengen en dat vind ik wel wat duur. ;) Verkoop jij je D3 voor een nette 50 euro en koop je die QX300 voor 100, misschien 125 dan lijkt me dat meer in de richting.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 30-01-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Ik heb net mijn vorige post ge edit met mijn mening en mijn keuze...

Hij moet 90e gaan kosten voor haar: 1,5jaar geleden de speler gekocht voor 60e en vorig jaar een nieuw element +naald gekocht en gemonteerd. Haal ik er dus puur de kosten eruit die ik gemaakt heb.

De QX300 gaat me 175 kosten met onbekend dus wat voor naald erin zit

Conclusie is dan dat ik er 100% bij op moet leggen voor de QX300. en dat is niet waard, los op wat andere dingen na :)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even los van jouw investeringen, allebei te duur, zeker de QX300. ;) Tenzij er een heel mooi element in je D3 zit natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 30-01-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

haha, ja, maar je moet er geluk mee hebben.... En zo vaak loop je er niet tegenaan die en in de buurt staat en in nette staat (zonder krassen en andere gebruikersporen)...

En het kan gekker... Ik zie nu bijv een D2 te koop staan voor 140e op MP

Deze maand is er een QX300 weggegaan bij een technics-handelaar voor een bedrag over de 240e, daar baseert hij ook zijn prijs ook op...

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe weet je dat ie voor 240 euro verkocht is?

Handelaar, je bedoelt Technics-overprijsd-en-toch-niet-altijd-zo-perfect Vingers? Google even. :)

Ik vind, je mag als particulier natuurlijk altijd hopen op zo'n prijs of iets in die richting, maar ik denk dat je al blij mag zijn met de helft van de vraagprijs.

[ Voor 36% gewijzigd door Cap op 30-01-2016 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Cap schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 17:54:

Handelaar, je bedoelt Technics-overprijsd-en-toch-niet-altijd-zo-perfect Vingers? Google even. :)
Die ja vermoed ik, was iig in Hengelo. Die priijs hoorde ik van de aanbieder van de QX300 :)

Maar goed... verder kijken dus voor een goede vol-automaat voor haar ;)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Cap schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 17:54:

Ik vind, je mag als particulier natuurlijk altijd hopen op zo'n prijs of iets in die richting, maar ik denk dat je al blij mag zijn met de helft van de vraagprijs.
Interessant is altijd dat als je googlet prijzen in de USA tegenkomt van een hele andere orde van grootte :D
daarom ook de navraag hier mbt de QX300, kon in NL niks vinden en daar zie ik ze voor een paar tientjes voorbij komen

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scighera schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 17:59:
[...]

Die ja vermoed ik, was iig in Hengelo. Die priijs hoorde ik van de aanbieder van de QX300 :)
Daarvoor stond ie aangeboden ja, dat is natuurlijk wat anders dan ervoor verkocht. ;)

Het prijsniveau in de VS ligt natuurlijk heel erg aan de staat en ook een beetje aan het model. T4P kwam in de VS heel vaak voor (in Europa wat minder, in Japan nog minder) en is daar meestal lager geprijsd. Aan de andere kant zijn geliefde modellen als een 1600mk2 of 1300mk2 daar zeker niet goedkoper, kijk maar eens.

Ik vind dat die QX300 een beetje in de regionen van tussen de SL-Q3 en SL-Q33 thuis hoort. Zoiets mag in goede staat en compleet met het standaard element ook niet veel meer dan 100 euro voor de Q3 en pakweg 130 euro voor de Q33 kosten, in echte mint staat en met volledig onderhoud misschien een paar tientjes meer. En dan heeft de QX300 nog het nadeel van de T4P arm tov de standaard SME aansluiting.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 30-01-2016 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:00
Ik zou graag willen weten hoe oud mijn TD160 precies is. Het serienummer is 121739. Op het interwebs vond ik voor een nummer 183850 het bouwjaar 1975. Kan ik er vanuit gaan dat de mijne dan uit 1974/75 komt?

Ik heb overigens zojuist de naald (Ortofon F15e) van de vorige eigenaar vervangen door een AT95e. Of het nu psychologisch is of niet, maar het lijkt een stuk beter te klinken. Ik zat vanmiddag nog te denken om een moderne platenspeler te kopen, maar daar wacht ik nog maar mee. Binnenkort eens een complete revisie laten uitvoeren en beide naalden laten nakijken.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

AT95e is ook mooi qua geluid, helder en dynamisch :) en dat voor een scherpe prijs :)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Zeg dat wel. Kostte me 25 euro. Maar Brave van Marillion klinkt er briljant mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo'n revisie is zeker een optie als je een TD160 bezit die al járen geen onderhoud gehad heeft. Dat kunnen mensen als Ronald van Eijk, Dr Thorens, Limmid, Recordfriend. Als je nieuw wilt en een verbetering van enige betekenis reken wel dat je ruim meer dan 1000 euro moet meebrengen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Echt waar? Zat vanmiddag te kijken naar Pro-jects van 449,-. Dacht dat die al beter zouden klinken. Hmm... dan maar mailtje sturen naar Dr. Thorens of een collega. Zo'n revisie is vast goedkoper. Zijn ze allemaal even goed? Nijmegen is voor mij niet naast de deur...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Echt waar! ;)

Kost je inderdaad veel en veel minder. Besteed naast een goed werkende draaitafel vooral je geld aan een goed element, dat is veel zinvoller.

Een draaitafel van 500 euro en dan een AT95e van 25 euro erop, dat is echt uit balans. Hoe fijn die AT95e ook is voor het geld. Dat een element ongeveer zoveel mag kosten als de draaitafel waarop ie gemonteerd wordt is geen rare stelling.

[ Voor 81% gewijzigd door Cap op 30-01-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 722464

Cap schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:49:
Echt waar! ;)

Kost je inderdaad veel en veel minder. Besteed naast een goed werkende draaitafel vooral je geld aan een goed element, dat is veel zinvoller.

Een draaitafel van 500 euro en dan een AT95e van 25 euro erop, dat is echt uit balans. Hoe fijn die AT95e ook is voor het geld. Dat een element ongeveer zoveel mag kosten als de draaitafel waarop ie gemonteerd wordt is geen rare stelling.
Het lijkt me vrij zinloos om prijs gelijk te stellen met kwaliteit in "audio-land" .
Dat er met een wat exotischere naaldvorm en wat minder tipmassa wellicht marginaal betere resultaten te behalen zijn dan de AT95e staat buiten kijf, maar daar kleven zeker ook nadelen aan. (Lastig af te stellen, fine line naalden kunnen stiekeme platenslopers worden als ze beschadigd raken)

"Een element zeker zoveel mag kosten als de draaitafel" vind ik eigenlijk weldegelijk een rare stelling: Het mág uiteraard wel, maar een Audio Technica 150MLX zou dan eigenlijk al "te goedkoop" zijn voor een simpele Pro-ject? Ik vind eigenlijk alle elementen boven de 400-500 euro overpriced: Veelal sporen ze veel te zwaar, de naaldtips zijn gewoon dezelfde als die op de betere Ortofons en Audio Technica's (komen van dezelfde 2 fabrikanten) en de meerpijs zit hem vooral in allerlei zweverige materialen en audiofiele Hocus Pocus.
Wat valt er nou technisch nog te verbeteren aan een Ortofon OM30/40 , AT150MLX of Denon DL301MKII?
Daar komt nog bij dat een element betaalbaar MOET zijn, het verslijt namelijk, en nogal snel als je het regelmatig gebruikt, als je dan met een element zit waar je voor hebt moeten sparen ga je je LP's slopen omdat je het niet tijdig vervangt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 30-01-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Ik heb er overigens ook lang geen 500 voor betaald. Nog geen 200. Kreeg er nog wat platen bij ook. Vond ik een mooie koop. Ding ziet er netjes uit, originele stofkap. Alleen is de motor niet helemaal stil. Bij stiltes in de muziek hoor je hem. Wellicht dat verversen van olie wat helpt. Binnenkort dus laten nakijken.

Maar mijn vraag was eigenlijk of iemand iets weet over de leeftijd. 1975 zou leuk zijn. Mijn geboortejaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@H_H ik ging er zeker niet vanuit dat je 500 euro voor de TD-160 betaald hebt, zo te horen heb je een nette prijs betaald. Ik zat bij het noemen van die 500 euro meer aan die nieuwe Pro-Ject te denken die jij op het oog had. Je hebt al een goede draaitafel, ik zou mijn geld niet zomaar gaan steken in een nieuwe zonder dat je er daar veel mee op vooruit gaat, daar ging het mij om. Wat betreft de motor, bedoel je dat je die direct uit de platenspeler hoort, of - naast de rumble van de plaat zelf - door de speakers hoort?

@Pain_Bubbles, ik had het over ongeveer zoveel en niet over zéker zoveel, en verder was de stelling met nadruk op mág, er stond nergens móét. :) Oftewel, het was maar om een indruk te geven: het komt helaas maar al te vaak voor dat mensen elementen zien als de sluitpost, en dat is zonde voor zo'n belangrijk onderdeel in de keten. Ik wil zeker niet beweren dat prijs simpelweg gelijk is aan kwaliteit, ik hang juist het principe van optimale kwaliteit/prijsverhouding aan.

De AT95e is een budget element met prima geluid voor dat geld. Koop je een prima vintage draaitafel op marktplaats op een klein budget, zeg < 100 euro, dan vooral doen zo'n AT95e! (Weer zo'n stelling. :P)

Ik vind wel dat je voor 25 euro niet mag verwachten dat je al het (vrijwel) optimale uit je platen zal halen. Daar zijn ook genoeg rationele, technische redenen voor aan te voeren, zoals jij aangeeft de massa van de naaldtip, maar ook het cantilever, de generator en kwaliteit van de diamant zelf, de montage ervan en de afwerking (het slijpen en polijsten) spelen daarin een rol, evenals de toleranties waarmee een en ander wordt gefabriceerd en gemonteerd. Hoe dan ook, een zeer nauwkeurig, goed geslepen en gepolijst diamantje dat heel netjes uitgelijnd op het cantilever gemonteerd is kost nu eenmaal meer arbeid en dus geld.

Een ander voordeel van zo'n element is dat de levensduur van de diamant door eerder genoemde kwaliteiten vaak significant hoger is dan dat van een budget element, de investering haal je in die zin weer deels terug. Ze slijten wel, maar oh wat kan je lang doen met een juist geinstalleerde, kwalitatief goede naald. Zorgvuldig gebruik en schone platen spelen daarin natuurlijk ook een belangrijke rol. Jaren kan je er dan mee toe.

De andere elementen die jij noemt voldoen zoals je al suggereert grotendeels aan dat soort voorwaarden, en als zo'n element dan 170 euro (AT440Mla) kost of het dubbele, daarvan hoor je mij echt niet zeggen dat de ene 2 keer zo goed zou klinken als de andere.

Terug naar de draaitafels. 2e hands kan je voor 500 euro prachtige draaitafels krijgen, en dan vind ik zo besparen op het element als een AT95e echt uit balans. Ik vind het dan zonde dat de ruime mate van aandacht en kwaliteit die aan de onderdelen van de platenspeler zijn besteed om het maximale uit die groeven te halen niet ten volle benut worden door budgettair opgelegde beperkingen van het element. Maar goed, dat is en blijft natuurlijk altijd te betwisten.

Ook op een nieuwe draaitafel van 500 euro vind ik een AT95e "zonde". Dat er op die draaitafels zelf vaak budget elementen zitten doet daar niets aan af: de fabrikant bezuinigt maximaal op het element, er moet alleen wat in zitten omdat de markt nu eenmaal eist dat de klant een "spelend product" aangeboden krijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 31-01-2016 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

edit: heb al een keuze gemaakt :)

[ Voor 108% gewijzigd door Scighera op 31-01-2016 11:02 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 11:55

Wimmel

Hello

Cass Casey schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 23:51:
..Maar mijn vraag was eigenlijk of iemand iets weet over de leeftijd. 1975 zou leuk zijn. Mijn geboortejaar...
Even de bodemplaat losschroeven, bij mijn TD160 stond er netjes een stempeltje in de plint.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2rpwoeu.jpg

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Thanks! Gaan we doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vast die optie alleen 10m HDMI naar tv, da's de juiste! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Scighera schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 17:52:

En het kan gekker... Ik zie nu bijv een D2 te koop staan voor 140e op MP
Ah, ik heb dus goud ( SL D2 ) op zolder liggen in onderdelen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Cap schreef op zondag 31 januari 2016 @ 11:03:
[...]

Vast die optie alleen 10m HDMI naar tv, da's de juiste! d:)b
ja, even nagemeten, en moet 8,5m hebben dus wordt een 10m HDMI... na lang zoeken gewoon een goedkope HDMI, hoeft alleen maar 1080p beeld door, meer niet

Ook simpel, de plinten moeten toch open, dus doe het dan gelijk goed...

Worden dus 2x 2x2 Kallax op elkaar:

Van boven naar onder:
laag 1: SL-D3 draaitafel en daarnaast een Denon DNS1000 cdspeler
laag 2: Onkyo TX-NR609 receiver met daaronder een Onkyo DX-C390 speler
(de verticale planken gaan eruit in deze kast, en de horizontale gaat 10cm om hoog zodat de receiver voldoende warmte kwijt kan), wordt versterkt met L-profielen

laag 3: Technics AZ7 cassettedeck (nostalgie _/-\o_ ) + Technics SH-GE90 DSP _ LG bluray speler
laag 4: leeg

Meubel wordt gefixeerd aan muur om te zorgen dat ook al klimt er een kat bovenop dat het geheel niet kan bewegen, PC komt aan andere kant van de muur in de opkamer.

Meubel klaarmaken is zo gebeurd, voor het inrichten en kabelen wordt een dagje vrij genomen. plinten los alle kabels los en dan de speakerkabels verdelen (keuze uit 2x12,5m OFC 4mm2, en 15jaar oud OFC 6mm2 kabel wat ik al 15jr heb, totaal 50m in 8 stukken van 2 tot 10m / stuk :P ) Basisregel: niks in korten, en ik vind zo altijd wat passend.

En tot slot: heb nog zwarte ikea cd kasten liggen (die smalle hoge) in dezelfde kleur als de kast. dus die gaan onder de zaag om ze passend te maken om ze in 77cm brede lagen op hun kant bovenop te plaatsen.

www.triathlete.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Cap:

Het polijsten van de naald maakt niet zoveel uit: na een paar LP's is er niets over van de polijsting van de naald: deze is dan inmiddels opnieuw gepolijst door de LP's.

Ook de kwaliteit van de Diamand is in veel gevallen nietszeggend: De marketing blurbs van alle fabrikanten
hebben het over "High quality diamonds' etc. , daar kun je als consument zonder uitgebreide ervaring met een microscoop helemaal niets mee. Aangezien het onmogelijk is om te horen of je met een dure of goedkope diamand van doen hebt ,en ook (juist?) veel peperdure elementen standaard goedkope naalden gebruiken blijft het een kwestie van op tijd vervangen.

Zelf heb ik vrij uitgebreide ervaringen met allerlei elementen in vele prijsklassen, en ondanks een aanzienlijke verzameling prijzige elementen gebruikt ik 9 van de 10 keer de goedkoopste Audio Technica: De 3482P, zit qua prijs nog een tientje onder de 95e, soms met de originele conische naald, soms met een elliptische. Dit element van 15 Euro speelt, in tegenstelling tot een aantal (het merendeel zou ik zeggen) veel duurdere elementen al mijn Lp's moeiteloos af, ook de veel te hard opgenomen "Phase 4 " klassieke albums en andere lastige platen. In het hoogste hoog laat hij wellicht een steekje vallen ten opzichte van de fine line naalden , maar qua tracking ability ben ik slechts enkele elementen tegengekomen die het net zo goed of beter doen. Er is gewoon niets mis mee, en verbetering moet vooral gezocht worden in de persoonlijke smaak qua klank.

De productie toleranties zijn in mijn ervaring bij de goedkope elementen vaak BETER dan bij de dure: Omdat ze door een machine gemaakt worden in plaats van door een persoon. ik ben de idiootste gebreken tegengekomen bij dure elementen die al jarenlang de hemel ingeprezen worden: Scheve diamanten, kanaalongelijkheden van 3dB of meer, cantilevers van verschilende lengtes etc etc.
Bij de talloze goedkope Ortofons en At's die ik versleten heb, heb ik dit nog nooit gezien.

Prijs betekent gewoon niets in de door marketing verpeste audio-wereld, en prijs wordt maar al te vaak kunstmatig hoog gehouden om een illusie van kwaliteit te wekken. Het hele idee dat een element beter zou zijn omdat het duurder is, of omdat het materialen gebruikt die wij met luxe associeren is mijns inziens nergens op gebaseerd: een element is een uiterst simpel , uitontwikkeld stukje techniek, wat met de juiste technieken extreem goedkoop (massa)geproduceerd kan worden.
Ik vergelijk het met een aansteker: Een aansteker van 500 euro is niet beter dan eentje van 1 euro in wat hij moet doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 31-01-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:22
Scighera schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:35:
[...]

laag 3: Technics AZ7 cassettedeck (nostalgie _/-\o_ ) + Technics SH-GE90 DSP _ LG bluray speler
laag 4: leeg
Zo te zien aan de specs van het cassettedeck niet alleen nostalgie, maar ook echte high-end kwaliteit! En ik weet dat die Technicjes uit die tijd zeer goed klinken... Zo'n AZ7 cassettedeck laat een gemiddelde CD-speler met gemak alle hoeken van de boksring zien... :) >:)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Anoniem: 722464 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:39:

Ook de kwaliteit van de Diamand is in veel gevallen nietszeggend: De marketing blurbs van alle fabrikanten
hebben het over "High quality diamonds' etc. , daar kun je als consument zonder uitgebreide ervaring met een microscoop helemaal niets mee.
Eens, heb ik ook niks mee. Ik hou zelf helemaal niet van overprijsde shit en zou ook heel graag willen dat ik iets geweldigs zou kunnen kopen voor een tientje, ik heb ook helemaal niets met high end hocus pocus. Mijn kabels zijn uitermate goedkoop, mijn platenspelers relatief ook zeer betaalbaar, evenals vrijwel al mijn elementen.
Aangezien het onmogelijk is om te horen of je met een dure of goedkope diamand van doen hebt ,en ook (juist?) veel peperdure elementen standaard goedkope naalden gebruiken blijft het een kwestie van op tijd vervangen.
Ik wil best een end met je meegaan. Ik weet niet wat jij een goedkope naald noemt (eentje van een tientje? eentje van 200 euro?) en wat je een peperduur element noemt (eentje van 200 euro? eentje van 1000 euro, of veel meer?). Zoals je het hier opschrijft interpreteer ik het als dat er op een element van 1 of 2 tientjes eenzelfde naald zit als op een element van meerdere honderden euros, en die ervaring kan ik niet onderschrijven.

Als je zelf uitgebreide ervaringen hebt met elementen dan vermoed ik dat je ze net als ik vaak onder een goede microscoop gezien hebt (ik heb zelf toegang tot een professionele lab microscoop).
Oke, dan even los van wat kwalitatief beter of slechter is he: de verschillen tussen de cantilevers en diamanten zijn toch opmerkelijk? De dimensies, vorm en materialen van het cantilever, de grootte en vorm van de diamantjes en de manier waarop ze bevestigd zijn. De transperancy, de gladheid en glans van het oppervlak, etc. Ik heb echt wel een patroon gezien van hoe goedkope (tientjes) naalden eruit ziet en wat je zoal aantreft bij duurdere (zeg 150+ euro) naalden. Dat is geen marketing maar realiteit.

Maar misschien doel jij op het verschil tussen de klasse "paar honderd euro" naalden en "vele duizenden euro naalden". Van die laatste bezit ik er geen een en heb ik er nooit eentje onder de microscoop gehad, dus ik kan daar geen zinnige uitspraak over doen.
Zelf heb ik vrij uitgebreide ervaringen met allerlei elementen in vele prijsklassen en ondanks een aanzienlijke verzameling prijzige elementen gebruikt ik 9 van de 10 keer de goedkoopste Audio Technica: De 3482P, zit qua prijs nog een tientje onder de 95e, soms met de originele conische naald, soms met een elliptische. Dit element van 15 Euro speelt, in tegenstelling tot een aantal (het merendeel zou ik zeggen) veel duurdere elementen al mijn Lp's moeiteloos af, ook de veel te hard opgenomen "Phase 4 " klassieke albums en andere lastige platen. In het hoogste hoog laat hij wellicht een steekje vallen ten opzichte van de fine line naalden , maar qua tracking ability ben ik slechts enkele elementen tegengekomen die het net zo goed of beter doen. Er is gewoon niets mis mee, en verbetering moet vooral gezocht worden in de persoonlijke smaak qua klank.
Mijn ervaringen zijn anders. Ik heb van veel elementen uitgebreide metingen gedaan. Gebruikte daarbij testplaten voor het bepalen spoorgedrag, intermodulatievervorming, overspraak, frequentierespons, resonantiefrequentie, en natuurlijk gedigitaliseerde opnames van muziek voor A/B testing en analyse.

Ik heb daarbij geen ervaring met de 3482P, goed om te horen dat deze zo goed presteert. Wellicht een budget tip voor de lezers hier!

Ik heb wel ervaring met de AT95e en vele andere budget en budget+ elementen. Ik heb ze niet allemaal op een rijtje maar uit mijn hoofd wat namen; AT91, AT72e, AT3400, Technics 270c, 207c en een shitload aan Technics T4P varianten, ADC XLM, Shure M75e, Stanton 500.

Budget+ wil ik noemen elementen als Audio Technica AT440MLa, AT120E, Stanton 681EEE, Shure V15III, Denon DL-160, DL-301, DL-303, DL-305, Ortofon 2M Red, Blue en Bronze, Grado Green, Silver en Gold, Technics 310mc, P205cmk3, een Soudsmith Carmen, Goldring 1012 en 1042, en dan vergeet ik er nog een aantal. Nee, echte esoterische high-end elementen heb ik nooit gehad.

Mijn ervaring is dat elementen uit het rijtje "budget+" gemiddeld beter presteren dan de goedkope. Ze sporen beter (in tegenstelling tot wat jij in je vorige bericht aangaf ook bij gemiddeld lagere naalddruk) dan de goedkopere elementen. De vervorming is gemiddeld lager, de kanaalscheiding hoger. Nee, niet *elk* 100+ euro element presteert op *elk* punt beter dan *elk* budget element, zeker niet. Maar gemiddeld presteert de 100+ euro groep in mijn metingen duidelijk beter dan de tientjes groep, absoluut.
De productie toleranties zijn in mijn ervaring bij de goedkope elementen vaak BETER dan bij de dure: Omdat ze door een machine gemaakt worden in plaats van door een persoon. ik ben de idiootste gebreken tegengekomen bij dure elementen die al jarenlang de hemel ingeprezen worden: Scheve diamanten, kanaalongelijkheden van 3dB of meer, cantilevers van verschilende lengtes etc etc.
Bij de talloze goedkope Ortofons en At's die ik versleten heb, heb ik dit nog nooit gezien.
Ik heb geen uitgebreide statistieken dus durf hierover geen stellige uitspraak te doen, maar bij de elementen die ik hierboven genoemd heb kan ik wel zeggen dat ik absoluut vaker scheef gemonteerde naalden (azimuth) en grote variates in naaldhoek (SRA), lengte cantilever etc gezien heb bij de goedkopere groep dan bij de duurdere.
Prijs betekent gewoon niets in de door marketing verpeste audio-wereld, en prijs wordt maar al te vaak kunstmatig hoog gehouden om een illusie van kwaliteit te wekken.
Eens dat marketing de boel verpest, eens dat prijs van een bepaald product an sich geen enkele garantie is voor de kwaliteit ervan, oneens dat er werkelijk geen enkele statistische relatie bestaat tussen prijs en kwaliteit.

Resumerend: ik denk dat onze ervaringen wel duidelijk en vooral ook verschillend zijn. Ik kan wat de zin en onzin van naalden betreft best een endje met je mee gaan maar ben blijkbaar gematigder. Wij worden het dus niet eens. :)

Jij hebt een behoorlijk extreem standpunt wat dit betreft. Vind ik best wel grappig want ik ben gewend in dit soort discussie normaal de partij te zijn met het extremere standpunt die afgeeft op de partij met de "conventionele" mening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 20:37
Even my two cents vwb. elementen en zo...
Ik ben pas weer begonnen met vinyl (stonden lange tijd op zolder te verstoffen) en het Ortofon 2M Red waar mijn project mee uitgerust was (af-fabriek), had toch wel flinke terkort komingen.

Met name in het hoog (vrouwenstemmen) en een zeer slechte tracking bij de inner tracks (Inner groove distortion). Dit is een element van rond de 90 euro!
Ik dacht echt dat al mijn oude vinyl verrot gedraaid was op oude platenspelers.

Nu de 2m bronze erin laten plaatsen (349 euro) en bovenstaande problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

Dus met mijn beperkte 'ervaring' kan ik zeggen: er zit best wel verschil in kwaliteit van de naald/element....

Dat 349 euro wellicht teveel is door een kunstmatige prijsstelling van de fabrikant... dat weet ik niet!
Of dat mijn 2m Red verkeerd in de fabriek was afgesteld? of toevallig een 'slechter' exemplaar? Dat kan ik ook niet nagaan.
Is de verhouding tussen de 1.3 RPM (320 euro) en element van 349 euro 'scheef'? Wellicht wel maar mijn platen klinken wel zoals ik het wil..... en daar gaat het toch om :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh ja, jij had last van IGD met de 2M Red. Mooi dat dat opgelost is door het veranderen van element, toch altijd fijn als je 350 euro uitgeeft dat het ook ergens goed voor is. :) Ik ben zelf ook nooit wild geweest van die Red, zeker als je kijkt wat ie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Cap

Ik denk dat we het eigenlijk gewoon eens zijn: Ik onderschrijf absoluut dat er technisch/meetbaar/hoorbaar verschil is tussen de naald op een element van 25 euro en een element van 250 euro. Met peperduur bedoel ik elementen van 400/500+ euro waar je dan vaak in de "high end" klasse helemaal onderaan begint. Bij merken in deze prijsklasse begin je dan vaak met een doodgewone .3x.7 elliptische naald voor 500 euro of meer, en voor een naald vergelijkbaar met , zeg een Ortofon OM30 betaal je dan 2k. (Ik zeg "vergelijkbaar" maar waarschijnlijk kun je best lezen "identiek" er zijn maar enkele bedrijven die dit soort diamantjes slijpen) Bij dergelijk "high end" elementen vind ik de naalddruk maar al te vaak verdacht hoog: 2+ gram voor een standaard elliptische naald is gewoon te veel. Het is natuurlijk een makkelijke manier om een slecht ontworpen element toch "goed" te laten presteren, maar het is niet goed voor je LP's.
In de "Budget +"elementen , zoals je ze noemt zijn enkele prachtige elementen te vinden die daadwerkelijk iets toe kunnen voegen aan vinyl-weergave, zonder absurde prijzen of high end voodoo.
In deze klasse vind je vaak ook de elementen die het beste presteren bij de laagste naalddruk. (Met de kanttekening dat er een aantal elementen zijn die de afgelopen jaren zo sterk in prijs gestegen zijn dat ze eigenlijk misschien niet in die 'Budget+" klasse thuishoren)

Wat ik alleen wel heb gemerkt is, dat ondanks dat het element van 300 euro (Met de betere naald) technisch beter zou moeten zijn, dit in de praktijk niet of nauwelijks voor verbetering zorgt:
De exotische naaldtypen hebben de neiging om het hoog te sterk weer te geven: Vaak klinken ze fel in vergelijking met een CD afkomstig van dezelfde master. Ook is er vaak sprake van meer achtergrondgeluid omdat de naald veel dieper in de groef komt, als hoofdtelefoonluisteraar is dit een vervelende bijkomstighied. Als er dan weinig verschil is in tracking-ability (Ik ben eerlijk gezegd slecht bekend met de Nederlandse termen) en het prijsverschil een factor 20 is dan lever ik graag een stukje resolutie in de hoogste tonen in, en durf ik gerust te stellen dat ik het element van 15 euro "beter" vind.

Ik denk dat iedereen wat dat betreft ook zelf moet uitvogelen wat voor element voor hem/haar het beste is: Als je alleen nieuw vinyl draait kan ik me voorstellen dat iets met een gyger naald de beste oplossing is, terwijl iemand met vooral gebruikt vinyl dit ondanks de prijs waarschijnlijk een waardeloos element zal vinden omdat het precies de groef aftast op de plek waar deze versleten is. Iemand die veel mono en vroege stereo platen draait zal weinig hebben aan een fine line element en eerder voor een conische naald kiezen. Ook voor mensen met extreem zeldzame en kostbare platen kan het verstandig zijn om een conische naald te gebruiken om slijtage en kans op schade te minimaliseren.

Mijn stelling is dat je met een heel goedkoop element een uitstekende 'vinyl-beleving" kan hebben, en dat afhankelijk van de platen die je draait, de manier waarop je luistert, en je persoonlijk voorkeur voor wat die 'vinyl beleving" moet zijn het goedkope element (aanzienlijk) beter kan werken dan de technisch betere elementen/naalden.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 01-02-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Cap schreef op zondag 31 januari 2016 @ 02:06:
Wat betreft de motor, bedoel je dat je die direct uit de platenspeler hoort, of - naast de rumble van de plaat zelf - door de speakers hoort?
Nee, ik hoor gelukkig de motor niet via de speakers. Puur tussen de nummers of als de muziek héél zacht is, hoor ik de motor. Misschien kan ik er eens met de telefoon een opname van maken. Ben benieuwd of dat erbij hoort of op te lossen is door schoonmaken of olie verversen (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

rcor schreef op zondag 31 januari 2016 @ 23:06:
[...]

Zo te zien aan de specs van het cassettedeck niet alleen nostalgie, maar ook echte high-end kwaliteit! En ik weet dat die Technicjes uit die tijd zeer goed klinken... Zo'n AZ7 cassettedeck laat een gemiddelde CD-speler met gemak alle hoeken van de boksring zien... :) >:)
Klopt! die gaat dan ook nooit weg, ook al gebruik ik hem niet... Heb op de slaapkamer ook nog een SL-PS7 cd speler staan, die blijft ook :) TOSLINK optisch aangesloten, want een van de RCA connectoren functioneert niet meer :P

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:07

masauri

aka qwybyte

Voor de red hot chilli peppers fans (Red Hot Chili Peppers – Woodstock 1994):
Zelfde als met de Queen vinyl die ik een tijd geleden gepost heb:
http://www.plastichead.co...ex=fitem&target=LETV401LP
Kost 26 pond incl. vezending.

Tenzij ge hem liever op discogs voor het zoveel dubbele wilt kopen:
http://www.discogs.com/sell/release/8005847?ev=rb |:( 8)7 :F

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

Zie de nieuwe spinoff van Discogs: Gearogs.

"Welcome to Gearogs - Discogs for music gear! We are on a mission to catalog all audio equipment. With your help, we'll list every turntable, every synth, every effect unit in the world. Anything to do with capturing, amplifying, mixing, and reproducing audio belongs here. "

http://www.gearogs.com/browse/gear?function=Turntable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 00:28
http://link.marktplaats.nl/m1015520636

wauw... 395 euro vragen voor een Sony PS-X3... Wat moet de PS-X4 hier dan niet waard zijn... mag weg voor 495 euro, doe ik der een verse AT95e onder ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Anoniem: 289295 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 17:33:
Zie de nieuwe spinoff van Discogs: Gearogs.

"Welcome to Gearogs - Discogs for music gear! We are on a mission to catalog all audio equipment. With your help, we'll list every turntable, every synth, every effect unit in the world. Anything to do with capturing, amplifying, mixing, and reproducing audio belongs here. "

http://www.gearogs.com/browse/gear?function=Turntable
Bookmarked, grappig dat het direct met je discogs account werkt. Heb ik weer wat te doen :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:30:
wauw... 395 euro vragen voor een Sony PS-X3... Wat moet de PS-X4 hier dan niet waard zijn... mag weg voor 495 euro, doe ik der een verse AT95e onder ;p
Ja je gaat je afvragen waar het heen gaat.

Koop je iets leuks op hifido voor een leuk prijsje:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/sony/sh-156.jpg

Mag je 8 euro inklaringskosten betalen (vind ik ook helemaal niet erg), maar komen er 17,50 aan extra kosten bij omdat je inklaringskosten mag betalen 8)7 |:(
Die verhouding is ook een beetje zoek helaas.
De mogelijkheid om het zelf in te klaren krijg je ook niet.
Keb het gewoon allemaal op de zaak geboekt, dan bespaart mij dat ongeveer net zoveel belasting. Moeten ze maar niet zo'n onzinsysteem verzinnen.

Tis trouwens een headshell (een hele speciale) voor degenen die het niet herkennen :+

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PS-X800 headshell. ;) Als we met HifiDo niet te maken hadden met die ellendige verzendkosten + invoerkosten + inklaringskosten + postbode met pin aan de deur kosten dan had ik me echt suf gekocht bij die winkel. :)

Nog wat van de pot gerukte prijzen, die SH-156 headshell maar dan met houdertje voor conventionele arm (houdertje voor LT arm zat er van oorsprong ook bij):
http://www.ebay.nl/itm/SO...-shell-7-5g-/262115306610

Technics SH100S headshell:
http://link.marktplaats.nl/m1016606156
Alleen die headshell al 100 euro... wat moet pakweg een SL-1500mk2 dan kosten? (...daar zit ie ook op) :/
Zal de verzamelwoede niet minder maken denk ik. :)

[ Voor 127% gewijzigd door Cap op 02-02-2016 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:22
Dit weekend gekocht op een zwarte markt in Venray (nieuw en gesealed in verpakking, slechts 220 stuk van geperst in verschillende kleuren zoals mijn oranje variant... Ik heb overigens nummer 085 van de 220...):
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20160202_21_23_30_Rich_zps3vh8ow4i.jpg
Normaal - Deurdonderen In De Achterhoek

Nu dus ook maar lekker aan het genieten van de muziek... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Cap schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:26:
PS-X800 headshell. ;) Als we met HifiDo niet te maken hadden met die ellendige verzendkosten + invoerkosten + inklaringskosten + postbode met pin aan de deur kosten dan had ik me echt suf gekocht bij die winkel. :)

Nog wat van de pot gerukte prijzen, die SH-156 headshell maar dan met houdertje voor conventionele arm (houdertje voor LT arm zat er van oorsprong ook bij):
http://www.ebay.nl/itm/SO...-shell-7-5g-/262115306610
Ja hier 210 euro met een wat minder speciaal elac element erop:
http://www.ebay-kleinanze...c-ta-!/404980641-172-5414

Die met dat armpje is trouwens nog zeldzamer want dat betekend dat hij ooit los gekocht is en niet van een tafel afkomt.

En idd voor een ps-x800 of psx555es. Het is volgens mij een aluminium headshell met een carbon kern (dus vergelijkbare constructie als de ps-x75 headshell). Hij is heel licht (7 gram). Ik heb ook vergelijkbare headshells qua vorm en grootte/dikte (sony sh-300), maar die zijn 11,5 gram.

Ik heb nu 4 van deze headshells, Maar ik heb er ook 4 tafels voor >:)

Hier is het spul heel duur maar in japan is er een overvloed. Hifido heeft altijd veel, maar er wordt daar ook heel erg veel op yahoo auctions verhandeld. Maar uitsluitend japanners, en eigenlijk altijd alleen verzenden naar japan. Ze hebben daar ook allerlei land-eigen goedkope verzendsystemen zoals 7eleven pick up enz.
En om nou met een japanner engels te gaan praten...(al spreken ze bij hifido prima engels).
Eigenlijk moet je een japanse kennis hebben die alles als gift kan doorversturen.

Maar heb je bij technics nou ook zo'n run op van die speciale headshells die heel arm of tafel specifiek zijn?
Technics heeft natuurlijk die beroemde sl-1200 headshell die veel gekopieerd wordt en dus goedkoop is.
Is die technics headshell heel speciaal (speciale carbon kern etc) of is dit gewoon een rare advertentie?
Bij sony zijn het vooral de sh-165 (van de sony ps-x55 t/m 75, pua7 arm), de sh-156 (psx800) en sh-160 die gevraagd zijn. Allemaal 'carbon clad aluminium' Vooral in europa (usa ook wel maar daar liggen prijzen doorgaans iets lager, maar zit je weer met giga verzendkosten etc)
Of andere merken met headshells met extreme prijzen? (dan bedoel ik dus geen headshell merken als AT en nagaoka)

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 02-02-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Die SH-165 is wat ik meer niet dan wel zie op spelers met PUA-7 die op marktplaats worden aangeboden (ook voor teveel 300-400 euro... incl wat beschadigingen en missende logo's).

Die SH-156 lijkt wel wat op de headshell die ik hier heb, ding van Expert/Nagaoka, puur gekocht op de looks :p Met de AT komt de hoogte net uit op de 1700, met arm in de laagste stand. Las net nog een keer het verhaal, ook dat 'met armpje' en dacht even huh... maar eigenlijk logisch voor X800 en X555ES ;p

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/headshell1.jpg Ding is wel zwaarder dan de originele Technics headshell... die Sony lijkt me weer een stuk lichter. (stuk... gaat om grammen :p)

Wat voor Sony headshell oorspronkelijk op de PS-X4 hoort weet ik zo ook niet, kreeg er een plastic bij, volgens mij van de 212, met missende rubber ring, waardoor deze niet goed klemt en altijd beetje scheef stond :p

Heb ook een aardig centje gekregen voor mn verjaardag, zit stiekem toch te denken om niet zo'n Rega 'kloon' van Edwards Audio oid in huis te halen, behalve looks en nieuwigheid heeft zoiets volgens mij geen enkel voordeel boven de SL-1700mk2. Tenzij je een direct-drive vs belt-drive discussie wil ontketenen, dan moet je vragen welke van de 2 beter is ;p En dan nog zou ik de Technics ook houden, en eigenlijk de Sony ook, ondanks dat die ook al even niks meer doet.

[ Voor 13% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 02-02-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18

franssie

Save the albatross

rcor schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:34:
Dit weekend gekocht op een zwarte markt in Venray (nieuw en gesealed in verpakking, slechts 220 stuk van geperst in verschillende kleuren zoals mijn oranje variant... Ik heb overigens nummer 085 van de 220...):
[afbeelding]
Normaal - Deurdonderen In De Achterhoek

Nu dus ook maar lekker aan het genieten van de muziek... :)
Woei! ik moet de komende weken ook maar eens wat meer markten af - dit zijn wel leuke albums :9~

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 22:04:
[...]

Het is volgens mij een aluminium headshell met een carbon kern (dus vergelijkbare constructie als de ps-x75 headshell). Hij is heel licht (7 gram). Ik heb ook vergelijkbare headshells qua vorm en grootte/dikte (sony sh-300), maar die zijn 11,5 gram.
Da's ongeveer zoveel als de meest voorkomende versie van de Technics headshell, die is 7.3 gram incl bedrading. Je kan de SH-156 ook zelf freubelen. :P

http://www.hifi-forum.de/...shell-umbau-03_11161.html
[...]Hier is het spul heel duur maar in japan is er een overvloed. Hifido heeft altijd veel, maar er wordt daar ook heel erg veel op yahoo auctions verhandeld. Maar uitsluitend japanners, en eigenlijk altijd alleen verzenden naar japan. Ze hebben daar ook allerlei land-eigen goedkope verzendsystemen zoals 7eleven pick up enz.
En om nou met een japanner engels te gaan praten...(al spreken ze bij hifido prima engels).
Eigenlijk moet je een japanse kennis hebben die alles als gift kan doorversturen.
Precies. Helaas heb ik die niet. Ik troost me maar met de gedachte dat voor Amerikanen het ook veel lastiger is om betaalbaar aan Thorens of Dual spul te komen. Ik heb wel eens op Yahoo gekeken voor het een en ander, maar met die Japanners heb je ook nog de taalbarriere: de gemiddelde verkoper spreekt dus echt helemaal geen Engels.
[...]
Maar heb je bij technics nou ook zo'n run op van die speciale headshells die heel arm of tafel specifiek zijn?
Technics heeft natuurlijk die beroemde sl-1200 headshell die veel gekopieerd wordt en dus goedkoop is.
Is die technics headshell heel speciaal (speciale carbon kern etc) of is dit gewoon een rare advertentie?
Bij sony zijn het vooral de sh-165 (van de sony ps-x55 t/m 75, pua7 arm), de sh-156 (psx800) en sh-160 die gevraagd zijn. Allemaal 'carbon clad aluminium' Vooral in europa (usa ook wel maar daar liggen prijzen doorgaans iets lager, maar zit je weer met giga verzendkosten etc)
Of andere merken met headshells met extreme prijzen? (dan bedoel ik dus geen headshell merken als AT en nagaoka)
Bij Technics wordt de SH-100S soms heel duur aangeboden.

http://www.ebay.nl/itm/181815025468

Waarom? Omdat ie op de high-end SP serie draaitafels zat, iets anders kan ik niet bedenken. Het is een goede, netjes gemaakte headshell met overhang adjustment gauge. Het speciale eraan is misschien dat er bovenop dempend rubber(achtig) materiaal aangebracht is. Wel zwaarder dan de doorsnee Technics headshell, ongeveer 9.8 gram. Maar hij zat ook gewoon op de (dure) consumentenrange SL-1300mk2 tot 1500mk2. Ik vind deze prijzen bullshit.
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 22:26:
Die SH-156 lijkt wel wat op de headshell die ik hier heb, ding van Expert/Nagaoka, puur gekocht op de looks :p Met de AT komt de hoogte net uit op de 1700, met arm in de laagste stand. Las net nog een keer het verhaal, ook dat 'met armpje' en dacht even huh... maar eigenlijk logisch voor X800 en X555ES ;p
Die Expert/Nagaoka HS-180 daar heb ik ook een setje van omdat ik ze voor een te mooi prijsje nieuw kon kopen. Zien er zeker leuk uit, lijkt inderdaad wel wat op de Sony met die gecombineerde vingergreep en cartridge bevestiging. Nadeel voor mijn armen/elementen: met zijn 10.4 gram wat aan de zware kant net als die Technics SH-100S. Als je die vingergreep eraf haalt is ie perfect voor zo'n PS-X555/800, Pioneer PL-L1000, Yamaha PX-2/3, etc.
[afbeelding] Ding is wel zwaarder dan de originele Technics headshell... die Sony lijkt me weer een stuk lichter. (stuk... gaat om grammen :p)

Wat voor Sony headshell oorspronkelijk op de PS-X4 hoort weet ik zo ook niet, kreeg er een plastic bij, volgens mij van de 212, met missende rubber ring, waardoor deze niet goed klemt en altijd beetje scheef stond :p
De SH-156 weegt vrijwel hetzelfde als de standaard Technics headshell.

Als ik op de Sony brochure van 1978 afga zat er bij de PS-X4 een SH-145 op, net als op de PS-X6. Bij HifiDo regelmatig en goedkoop te krijgen... voor onze Japanse vrienden dan. :P

http://www.canuckaudiomar...dge-stylus/images/973047/
http://www.thevintageknob.org/sony-PS-X6.html
Heb ook een aardig centje gekregen voor mn verjaardag, zit stiekem toch te denken om niet zo'n Rega 'kloon' van Edwards Audio oid in huis te halen, behalve looks en nieuwigheid heeft zoiets volgens mij geen enkel voordeel boven de SL-1700mk2. Tenzij je een direct-drive vs belt-drive discussie wil ontketenen, dan moet je vragen welke van de 2 beter is ;p En dan nog zou ik de Technics ook houden, en eigenlijk de Sony ook, ondanks dat die ook al even niks meer doet.
Waarom zou je? Als je hem mooier vindt ogen oké, maar je hebt toch prima draaierts? Gaat er niet echt beter op worden denk ik, als we over de 1700mk2 praten denk ik zelfs het omgekeerde. En ik vind ze zelf ook mooier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Die SH-165 is wat ik meer niet dan wel zie op spelers met PUA-7 die op marktplaats worden aangeboden (ook voor teveel 300-400 euro... incl wat beschadigingen en missende logo's).
Ja die sh-165 brengt op de duitse ebay 90 euro op :P
Die SH-156 lijkt wel wat op de headshell die ik hier heb, ding van Expert/Nagaoka, puur gekocht op de looks :p
Ja daar heb ik ook wel eens aan gedacht. sommigen kan je ook de azimuth mee verstellen. maar wel weer zwaarder dan.
SH-145 idd. Soms op MP te krijgen (goedkoper) en soms op ebay (amerika, engeland, duitsland maar dan niet van handelaren (60 euro)), of 2e hands.be. Komt veel meer voor dan de sh-165.
Maar je andere opmerking is wellicht ook heel interessant als stelling:
SME style headshell: Met of zonder rubber ringetje?
Ik ben benieuwd naar de meningen en redenen. Ik ben er zelf namelijk niet uit.
geen enkel voordeel boven de SL-1700mk2.
Tuurlijk wel; als ie van de trap valt en het dek breekt, kan je de rega met houtlijm repareren :+
Voor de rest is de sl-1700mk2 natuurlijk :9~
1 van de mooiste uit de serie, ook qua looks.
Cap schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 00:30:
[...]

Da's ongeveer zoveel als de meest voorkomende versie van de Technics headshell, die is 7.3 gram incl bedrading. Je kan de SH-156 ook zelf freubelen. :P

http://www.hifi-forum.de/...shell-umbau-03_11161.html
Da's een sh-156 gemaakt van een sh-300, of beter gezegd een gerebrande (wega versie).
Maar die is veel zwaarder:
sh-156:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/headshellgewichten/sonysh156.jpg

Wega/sony sh-300:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/headshellgewichten/sonywegash300.jpg

Ze hebben op het oog ongeveer hetzelfde volume, dus daarom denk ik dat de sh-156 carbon clad is.
Ik kan het nergens vinden en ik ga er ook geen een doormidden zagen. Maar dat dat een lichte constructie is bewijst de sh-165 wel (dus de headshell van de pua7 etc). Die is vrij lomp en volumeus en weegt toch 'slechts' 11,7 gram.
De SH-156 weegt vrijwel hetzelfde als de standaard Technics headshell.
Weet je dat zeker?
Ik weet niet precies wat de standaard technics headshell is, maar zo'n headshell (ik denk ook technics oid) is aanzienlijk zwaarder:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/headshellgewichten/oemtechnics.jpg

Ik heb er ook zo een met gaten ingeboord, maar dat maakt nauwelijks uit. Dat lange stuk is vrij dun, dus daar zit nauwelijks gewicht.

Het liefst gebruik ik gewoon de originele headshell; het is natuurlijk ook een styling element.
Zo ben ik ooit heel lang op zoek geweest naar een headshell voor m'n cec bd-7000 (die heeft ook een rare vorm). Dat was toen niet makkelijk (er is nu wel een aanbieder aan de andere kant van de zee, maar ik heb er al 1)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 03-02-2016 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja weet ik zeker, ik zal ff mijn fotootjes van stal halen, moment. ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
kijk... foto's... daar zijn we dol op :P

Maar goed... kunnen we al oordelen dat de sony headshells het meeste misbruikt worden in de vinylhype? (van de merkheadshells).

Alhoewel, een intacte sme3009 headshell zal ook wel het nodige opbrengen ben ik bang.....

[ Voor 73% gewijzigd door mr_petit op 03-02-2016 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was ff zoeken hoor... :P

Technics SH-100S: http://imgur.com/M9OR52a
Technics first gen SFPCC13001 (enkel schroefje bovenop): http://imgur.com/rcHrThu
Technics last gen SFPCC31001K (de standaard headshell, met de 3 gaten): http://imgur.com/GgIDRO5
Nagaokoa HS-180: http://imgur.com/bBV2NH8
Oh ja ook nog een magnesium Audio Technica MS-9: 10 gram. Heb ik helaas geen foto van. :P

Overigens variëren ze exemplarisch wel, het kan tot ongeveer een tiende gram meer of minder schelen.

Wat jij daar hebt liggen is geen echte Technics. Technics had trouwens ook plastic varianten op hun bekende model headshell voor de budget spelers, SL-B2 enzo. Dan zag je nog wel het patroon van da gaten, maar de gaten zelf zaten er niet in.

Edit: SL-B2 headshell is de SFPCC21101A, plastic: http://www.rvhifi.com.au/...4/01/Technics-SL-B2-5.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 03-02-2016 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ja ik had al het idee dat de mijne een kloon zou kunnen zijn. Zat gewoon op een willekeurige speler.
Die last gen is idd vrij licht, dat zal ongetwijfeld een andere legering zijn dan die vorige headshells, want hij heeft nog steeds een aardig volume. Misschien wat magnesium erin, of andere hoeveelheid silicium, dat kan vrij goed met spuitgietaluminium.
Die nagaoka is ook zwaar. Niet dat dat slecht is natuurlijk, soms wil je een lichte en soms een zware.
En soms natuurlijk eentje met carbon kern, want blablabla super goed voor de sonische kwaliteiten blablabla etc. :+

Nog wat redelijk lichte headshells (lijkt wel alsof er meer van rond de 7-8 gram zijn dan 11gr+:
sony:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/headshellgewichten/sony3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/headshellgewichten/sony2.jpg

Rare sanyo:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/headshellgewichten/sanyo.jpg

CEC:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/naald/headshellgewichten/cecbd7000.jpg

Maar goed: met of zonder rubber ringetje?

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 03-02-2016 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of het een ander materiaal is weet ik niet, vermoedelijk aluminium / magnesium. Die last gen mist de dikke verticale randen van de first gen, dat scheelt al aardig in gewicht. Voor de meeste van mijn arm/element combi's is lichter beter, maar het is inderdaad niet per se een voordeel. Maar goed, het komt allemaal niet op een grammetje. :)

Ik denk dat bepaalde Sony's inderdaad hoog geprijsd zijn, die ene Technics ook en vast ook een of andere Pioneer, en de betere headshells van SME, Micro Seiki, Audio Technica, Orsonic, Nagaoka en Jelco natuurlijk.

Zevenpuntzoveel gram was zo te zien favoriet bij de Japanners. :)

Ringetje:
Ik vind met rubber ringetje wel prettig, dat wisselt lekkerder van headshell. Ook sluit het waarschijnlijk beter als de SME sluiting / headshell niet 100% nauwkeurig gemaakt is.
Vermoedelijk beter, mits een perfect (aan) sluitend exemplaar: zonder ringetje, voor maximale stijfheid.

PS Albepro hanteert ook zotte prijzen:
http://www.albepro.nl/tec...dshell-sh-100s-en-nl.html

De Nagaoka HS-180 kost daar ook al 60 euro, vind ik ook al bepaald niet weinig.

[ Voor 62% gewijzigd door Cap op 03-02-2016 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Cap schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 00:30:
[...]

Waarom zou je? Als je hem mooier vindt ogen oké, maar je hebt toch prima draaierts? Gaat er niet echt beter op worden denk ik, als we over de 1700mk2 praten denk ik zelfs het omgekeerde. En ik vind ze zelf ook mooier. :P
mr_petit schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 01:12:

[...]

Tuurlijk wel; als ie van de trap valt en het dek breekt, kan je de rega met houtlijm repareren :+
Voor de rest is de sl-1700mk2 natuurlijk :9~
1 van de mooiste uit de serie, ook qua looks.

[...]
Logisch denkend is er geen enkele reden om voor zo'n Rega-like ding te gaan... behalve dat ze idd makkelijk met houtlijm en plamuur te fixen zijn bij schade :p Tis ook maar een motortje op een plank met een oké arm erop... Alleen de arm van de Technics is al bijna gecompliceerder dan zo'n hele Rega speler...

Puur gewoon een gevoel en looks... al is die 1700 ook weer mooi op zijn manier. Op internet zoeken is ook mooi, dan krijg je Technics aanhangers vs Rega aanhangers, zelfde als Xbox vs Playstation :p

Nadeel is wel, bij nieuw kopen verlies je er altijd wat op, bij 2e hands kan je geluk hebben het ding voor meer te verkopen dan je ervoor betaalde en is de gok wat minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mannen, help me even. Ik heb voor dit najaar een element upgrade op het oog (gecombineerd met een onderhoudsbeurtje van mijn TD166 bij Dr. Thorens). Momenteel speel ik met een 440MLa waar ik best tevreden over ben qua geluid, maar deze is dan bijna 3 jaar oud en mag dan de la in als backup element.

Ik heb als opvolger de 150MLX op het oog, maar waar ik nou niet uitkom is of dit in termen als compliance en mass nou een (theoretische) goede match is met mijn arm. Ik heb een TP11 arm (zie http://www.thorens-info.de/html/tonarme.html - het bovenste plaatje) icm de TP60 taartschep. De massa van die arm zou 16,5 gram zijn. Ik heb mensen hier wel eens hele ingewikkelde berekeningen zien maken en ik probeer me erdoor heen te googelen, maar helaas. De wiskundige in mij is permanent op vakantie geloof ik. Iemand die er verstand van heeft hier?

Het enige wat ik nu zeker weet is dat een arm met een massa van 16,5 gram gezien wordt als 'moderate mass'. Daarna wordt het een beetje schimmig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
Het is rekenkundig geen ideale match, maar het gaat wel. 16,5 gram is vrij zwaar (mijn TP90 wordt met 17 gram ook als een zware arm beschouwd) en die 150 is middelhoog compliant.

De formule levert een resonantiefrequentie van 7,0Hz op, dat is aan de ondergrens van de veilige range. (compliantie dynamisch als 20 bij 10Hz aangenomen, gewicht 8,3 gram, 16,5 gram arm + 1 gram bevestigingsmateriaal).

Maar goed, de 440MLa levert bijna hetzelfde op (7,3Hz doordat dat element wat licghter is, compliantie is hetzelfde).

Belangrijkste: meerder mensen hebben ervaren dat combinaties die rekenkundig niet ideaal zijn, toch prima klinken, dus als je altijd tevreden bent geweest over die 440, dan zou ik de 150 ook wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat birdie_man zegt kan ik onderschrijven. Toch een poging tot wat uitleg zonder formules. Heel verhaal natuurlijk weer, sorry. :)

Als het om matchen met je arm gaat dan is de resonantiefrequentie van de combinatie arm + element van belang. Als optimaal wordt meestal een resonantiefrequentie tussen de 8 en 11 Hz gezien.

Om dat met een formule te bepalen heb je de compliance rond 10 Hz nodig voor een indicatie van de resonantiefrequentie. Helaas specificeert Audio Technica de compliance alleen bij 100 Hz, dit gegeven is niet echt nuttig voor het bepalen van de resonantiefrequentie. De compliantie bij 10 Hz is altijd hoger dan bij 100 Hz, de vraag is alleen hoeveel hoger. Het kan zomaar een factor 2 zijn, maar je weet het niet. Dat introduceert echt flinke onnauwkeurigheid in de berekening. Een andere bruikbare indicatie is de aanbevolen naalddruk range: elementen met een lage naalddruk hebben een soepele vering, oftewel hoge compliance.

Verder is de massa van het element van belang. Hoe zwaarder een element, hoe stugger de vering eigenlijk moet zijn bij verder gelijke omstandigheden. In dit overzicht kan je dat mooi zien, bij hogere massa schuift het groene (goede) frequentie gebied op naar lagere compliance (klik plaatje om naar de RF evaluator te gaan).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wzu4tCE.png
Compliance: de AT150MLX zal zoals door birdie_man aangegeven wat compliance betreft niet heel veel verschillen van de AT440MLa. Indicatoren hiervoor zijn de gelijke compliance bij 100Hz en met name de vergelijkbare naalddruk. De naaldrruk range van de AT150MLX is iets lager, dus mogelijk is de compliance iets hoger.

Massa: de AT440MLa weegt 6.5 gram. De AT150MLX weegt 8.3 gram.

Nu staat de Thorens TP11 bij jou bekend als een middelzware arm, maar dat is dan wel aan de zware kant van dat middelzware. :) Dat betekent dus dat hij niet in het voordeel is met elementen met een hoge compliante of hoge massa, in die zin zal de AT150MLX mogelijk wat minder optimaal zijn dan de AT440MLa, de resonantiefrequentie zal wat laag liggen.

Dit gezegd hebbende is het hele model van compliance erg afhankelijk van de juiste gegevens, en daar schort het toch wel aan.
- Ten eerste, de compliance van een element is lijkt vaak "bekend", maar is eigenlijk een functie die afhankelijk is van frequentie, elke frequentie heeft dus zijn eigen compliance. De compliance bij 10 Hz is wel goed bruikbaar voor de berekening omdat de resonantiefrequentie vrijwel altijd ergens tussen grofweg de 5 Hz en 15 Hz zal liggen.
- Ten tweede, de effectieve massa van een arm is dan wel vaak "bekend", maar de realiteit is dat deze gegevens vaak niet kloppen: vaak is niet duidelijk of de massa van de headshell wel of niet meegenomen is, bovendien is er nog de complicatie dat de effectieve massa eigenlijk ook afhankelijk is van de gebruikte naalddruk. :)
- Ten derde is naast de resonantie frequentie zelf ook de amplitude van deze frequentie van belang, dit heeft te maken met de demping van het systeem en die is niet meegenomen in de vergelijking.

Om dit te onderschrijven: ik heb resonantiemetingen gedaan van een hele serie elementen met "bekende" compliance op een paar armen "bekende" effectieve massa, en de resultaten matchten vaker niet dan wel met de waarden die uit de formule kwamen rollen. De uitkomsten van rekenwerk moet je dan ook zien als een grove indicatie. Meten is weten. En gericht luisteren is ook een vorm van meten. :)

Kort door de bocht advies: als jij tevreden bent met de sound van de AT440MLa maar je toch benieuwd bent naar de AT150MLX uit hetzelfde huis en het geld er voor over hebt, wat let je. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mannen (aanname...), bedankt voor jullie uitvoerige input en info. Erg interessant en ik ga het vanavond nog eens lezen met een mooi plaatje erbij (en nog eens, en nog eens). Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 717603

Zeer interessante info; ik heb zelf een TD165 met dezelfde arm, dus ik heb met interesse meegelezen en ga mijn situatie/element ook eens nader bekijken.

Verder afgelopen week deze twee nieuwe aanwinsten binnen gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kkMWdl4.jpg?2

Thriller 25 puur aangeschaft omdat ik van kinds af aan fan ben van Michael Jackson. Deze versie zal echter waarschijnlijk niet beter zijn dan de originele persing en ben ook niet kapot van alle remixen op LP2...

Daft Punk gekocht op aanraden van een vriend. Muzikaal in eerste instantie niet helemaal mijn ding (hoewel ik het wel steeds meer kan waarderen), maar de productie is geweldig, dus erg leuk om op vinyl te hebben.

Edit: Deze laatste is op moment van schrijven (de prijs lijkt elke x minuten automatisch te worden aangepast) maar €15,80 bij Dodax (gratis verzending). Mooie dubbel lp op 180gr vinyl. Aanrader!

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 717603 op 04-02-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Kon het niet laten en toch maar wat besteld... geld moet rollen...

Hopelijk morgen een Michell clamp binnen :-)

Afgelopen dagen ook nog wat fijn vinyl gekregen van vriendin/vriend/ouders/post. Eerst Blonde on Blonde en Are You Experienced van vriendin voor verjaardag, daarna nog Electric Ladyland van ouders (alle 3 Sony Legacy (is dat niet MOV met Sony sticker?)) en Syro van Aphex Twin voor verjaardag, eergisteren K&D Sessions (5x lp) en vandaag Smokers Delight van Nightmares on Wax en Roseland NYC Live van Portishead. Allerlei soorten genres weer ...

Snel allemaal zoveel mogelijk luisteren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Gisteren de klus geklaard, nu spierpijn in de rug... heel veel gebukt zitten,plinten met veel moeite open maken, al die kabels er in n er uit.... maar het zit nu.

Ben tevreden:

Afbeeldingslocatie: http://triathlete.nl/2016/hifi.jpg

De speler staat nu op een handige hoogte, en zelfs als springt die kat van 6kg erop hij skipt niet.

2x Expedit kast 2x2 met 3 vertical planken en 1 buitenplank verwijderd, kasten aan elkaar met 3 L-profielen. De kast is verankerd met 4 L profielen aan de muur (10 cm boven de speler en 10cm onder de speler)

Beeld komt goed over via de 10m lange HDMI kabel. allen geluid van muziek naar speakers lijkt te vervormen, maar dat is subjectief denk ik :P kan nl niet (0,75m afgeschermd RCA tussen cd speler en receiver, en de set Delta70 aan de voorkant worden aangestuurd met 6mm2 OFC kabel van 8 meter lengte per speaker.

www.triathlete.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Ahhhh.... dit gaat vast een leuk weekend worden. De vrouw des huizes is een paar dagen weg, Het is geen weer om de hort op te gaan en de volgende platen zijn gisteren en vandaag binnengekomen:
- Adele - 25
- Nightwish - Poet and the Pendulum
- Nightwish - Endless Forms Most Beautiful (zowel de black als de picture disc; even verschil ervaren)
- Nightwish - Showtime, Storytime
- Roger Waters - Amused to Death
- Norah Jones - Come Away With Me
- Mark Knopfler - Tracker
- Nirvana - MTV, Unplugged In New York

Zo'n plaat in je handen is toch wel veel mooier dan een MP3-tje downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is het gewicht van een headshell zo belangrijk dan? Ik bedoel,je kunt altijd de boel afstellen (naalddruk en gewicht).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Massa is heel belangrijk. Je wilt natuurlijk dat de arm en headshell zo licht mogelijk zijn. Hoe minder massa, hoe makkelijker je het in beweging zet.

Voor de speler zelf wil je wel zoveel mogelijk massa.

[ Voor 78% gewijzigd door Bestla op 05-02-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:12
Dat snap ik eigenlijk niet. Stel dat je een oneindig lichte arm hebt, dan slingert die toch gewoon mee met de naald in de groef en krijg je helemaal geen geluid?
Is het dan niet veel belangrijker dat het heel licht beweegt, maar wel een redelijke massa heeft, zodat de traagheid ervoor zorgt dat de volle dynamiek van uitslag van de naald wordt bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Als de headshell erg zwaar is dan kan hij moeilijker de naaldbeweging volgen. Gevolg is dat het wrikken zal worden. naald beweegt en het duurt dan even tot die zware massa in beweging is. Ondertussen, is de naald alweer in tegengestelde richting gegaan, etc.

Maarrrr ik kan het mishebben hoor. ;) Correct me.....

[ Voor 9% gewijzigd door Bestla op 05-02-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het doel is eigenlijk om de arm (eigenlijk het scharnierpunt van de naald) ten allen tijde perfect midden boven de groef en ook verticaal op dezelfde afstand te houden. De arm/headshell/naaldophanging is dus stationair tov de groef. Op die manier is wat de naald oppakt puur de groefmodulatie.

Uiteraard is dit niet mogelijk, het grote probleem is al dat platen zowel vertikaal (warps, verschillende diktes) als horizontaal (ex-centrisch, geen perfecte cirkel) afwijkingen hebben. :)

Daarom is de arm op een exact punt maar zo vrij mogelijk bewegend gemonteerd. De arm is dus een precies op 1 punt scharnierend ding, volledig vrij van weerstand (nou ja, in de orde van milligrammen) en ook vrij van speling.

Voor een optimaal functionerend geheel (massa-veersysteem) gaat het om de combinatie van de effectieve massa van de arm en de stugheid van de vering.

Allebei kan functioneren: denk aan een Land Rover met grote banden en dikke veren die over de weg dendert en een Smart met zijn kleine banden en veren die over de weg zoeft.

De Land Rover: veel massa heeft nadelen (traagheid), maar als de "vering" van de naald maar stug genoeg is kan het geheel goed functioneren. In praktijk betekent dat ook dat de naalddruk hoger moet zijn. Een standaard Denon DL-103 functioneert dan ook prima in een zwaardere arm, met een naalddruk van ergens tussen de 2.5 en 3 gram. De meningen zijn verdeeld in hoeverre een dergelijke naalddruk slijtage aan de plaat teweeg brengt (een beetje een kromme vergelijking maar je kan weer denken aan de belasting van de Land Rover op de weg). De vorm van de naaldtip heeft daar ook veel mee te maken, die bepaalt hoeveel druk er op het vinyl komt. De spherische tip van de Denon met zijn brede contactoppervlak beperkt hiermee de druk. Voordeel van de Land Rover is dat ie wel lekker doorploegt, wat de conditie van de weg ook is. :)

De Smart: get andere uiterste van weinig massa kan ook functioneren, getuige de ULM (ultra low mass) armen van o.a. Dual die ruim 30 jaar geleden populair waren. Als de arm licht is en de vering maar soepel genoeg, dan is het geheel weer in balans en kan het de hobbels van de groef goed aftasten. Uiteraard is de naalddruk van zo'n soepel geveerd systeem ook lager, de Ortofon's die op de ULM Duals gemonteerd waren speelden met een naalddruk van rond 1 gram. Het voordeel van een goed trackende ULM arm is natuurlijk de lagere naalddruk met minder kans op slijtage, plus een heel gevoelig, soepel geveerd aftastsysteem.
Een probleem van werken met die hele lage massa's is dat dingen nauwer gaan luisteren, zo'n ULM arm heeft bijvoorbeeld veel sneller last van lager weerstand, vuil op de plaat of een stofje onder de naald, en een tiende gram afwijking in naalddruk is procentueel veel meer dan bij een zware arm. :) ULM is geleidelijk aan weer uit de mode geraakt, gevolg is dat de keuze in geschikte elementen voor dergelijke armen ook beperkt is.

Veel fabrikanten kozen (en kiezen) toch de gulden middenweg, dus een arm met een effectieve massa van pakweg tussen de 10 en 16 gram waar je een brede keuze van elementen hebt, omdat de meeste elementen voor die armen gemaakt worden, bovendien kan je omdat je in het midden zit zowel de compliantere als niet compliantere elementen meestal ook nog wel monteren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
Is in dat opzicht een headshell-loos carbon systeem zoals bijvoorbeeld Pro-ject ze maakt niet beter? Scheelt toch weer wat massa. Goed en licht element erop (AT-440MLb, 6,5gr) en klaar is kees, zou je zeggen?

Edit: gers, mijn vraag is al beantwoord voor ik hem gesteld had :P

[ Voor 14% gewijzigd door Henk op 05-02-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het voordeel van zo'n arm uit een stuk zie ik meer in optimale stijfheid zónder dat het gewicht te hoog wordt. Plus lagere kosten door minder onderdelen natuurlijk. ;)

Het gewicht in absolute zien hoeft niet zo licht mogelijk. Als het echt heel licht wordt dan zet je er geen AT440Mlb of zeker geen AT95E op, want die zijn niet extreem compliant. En extreem compliante elementen zijn schaars...

Ik vind als hobbyist (lees: tweaker :P) dat voordeel alleen niet opwegen tegen het nadeel: het monteren en uitlijnen van een element direct op de arm vind ik geen pretje, en snel wisselen van element is al helemaal niet mogelijk. Doe mij maar lekker van die armen met afneembare headshells met universele SME aansluiting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Dat is erg handig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 481702

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 20:41:
Kon het niet laten en toch maar wat besteld... geld moet rollen...

Hopelijk morgen een Michell clamp binnen :-)
Das een fijn ding! Spreek uit ervaring. Mooie aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Moet mn mat alleen niet te dik zijn ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:32

kraats

Ik rol

Nu op NPO3 Het Klokhuis over vinyl. Leuk om te zien en vast ook terug te kijken

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Zag het net, zag er allemaal zeer goed gedocumenteerd uit. Zeker de moeite waard om te kijken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
http://www.npo.nl/het-klokhuis/05-02-2016/VPWON_1239601

uitzending gemist :-)

Lol, Tyfoon... gast maakt erg toffe muziek, maar wat hij daar aan platenspeler en mixertje heeft staan :p
Lol, springt van Philips, naar Technics... naar Philips :D

[ Voor 53% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 05-02-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:28
Bedankt voor het plaatsen van de link.
Knap om het allemaal zo simpel en helder uit te leggen! Echt de moeite waard.
Ook mooi dat de beleving van vinyl zo expliciet aan bod kwam.
Ik ben er van overtuigd dat dat voor een groot deel verantwoordelijk is voor onze passie voor LP's _/-\o_ .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251512

Geen idee of het voor mensen hier interessant is maar MoFi gaat platenspelers, phono-pre's en cartridges op de markt brengen.

https://parttimeaudiophil...-enters-turntable-market/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 18:14:
Moet mn mat alleen niet te dik zijn ;p
De dikte van de mat maakt op zichzelf niet zoveel uit toch, het gaat om de hoeveelheid spindle die er bovenuit steekt, en dan het rechte gedeelte. daar grijpt de clamp op aan. Bij 5 mm of minder moet je de "for Rega" versie oftewel de versie met een grote "R" erin gegraveerd hebben, bij 6 mm of meer de normale versie zonder "R". Ik heb zelf de R versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:07

masauri

aka qwybyte

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 20:18:
http://www.npo.nl/het-klokhuis/05-02-2016/VPWON_1239601

uitzending gemist :-)

Lol, Tyfoon... gast maakt erg toffe muziek, maar wat hij daar aan platenspeler en mixertje heeft staan :p
Lol, springt van Philips, naar Technics... naar Philips :D
_/-\o_
Thx, zou deze anders niet gezien hebben!
Jeugdsentiment om nog is naar het klokhuis te kijken :z

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Cap schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 00:32:
[...]

De dikte van de mat maakt op zichzelf niet zoveel uit toch, het gaat om de hoeveelheid spindle die er bovenuit steekt, en dan het rechte gedeelte. daar grijpt de clamp op aan. Bij 5 mm of minder moet je de "for Rega" versie oftewel de versie met een grote "R" erin gegraveerd hebben, bij 6 mm of meer de normale versie zonder "R". Ik heb zelf de R versie.
Verschil tussen de 2 versies is me duidelijk, alleen heb ik uiteraard niet eerst eea gemeten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

http://link.marktplaats.nl/m1018536337

Is dit wat? SL1500 MKII. Ik weet dat dit type wel eens defecten heeft in het armlift systeem, maar verder?

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251512

Voor die prijs zou ik gelijk contact opnemen en vragen of je hem kan komen bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Idd, al is het geen mkII. Zou wel even de arm goed controleren, die Concorde die weinig uren gemaakt heeft is wel een DJ element, mogelijk is die tafel ook daarvoor gebruikt (want alle Technicsen zijn immers DJ bakken toch ;p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
[quote]KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 09:19:
want alle Technicsen zijn immers DJ bakken toch ;p
Eh, nee. ;) The one and only DJ bak is de 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 1500 is inderdaad geen MK2. Niks mis met de oorspronkeleijke 1500 uit 1975, maar een totaal andere draaitafel dan de MK2. Het is een nette prijs, mits goed werkend. Helaas geen echte foto dus wat "optisch goed" betekent weet alleen de verkoper. ;)
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 08:22:
[...]

Verschil tussen de 2 versies is me duidelijk, alleen heb ik uiteraard niet eerst eea gemeten ;-)
Ahhh heel handig uiteraard. ;) Als het voor de SL-1700 is dan moet het wel goed komen denk ik. Voor de SL-1200 old style (met de extra dikke mat dus) heb je wel de R versie nodig.

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 06-02-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Dat weten wij, maar een hoop wannabe vinyl dj's niet ;-)

Mat van de 1700 is ook goed dik ... Misschien goedkoop dunner ding erbij regelen ... Is meer als probleemoplosser

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het de mat is die oorspronkelijk bij de draaitafel kwam (zo'n irritante met allemaal cirkelvormige smalle geultjes erin waar mooi vuil / stof in blijft steken) dan zal het wel loslopen, die is wel een stukje dunner dan de dikke SL-1200 mat.

Edit oh nee dat is de 1300-1500 serie. De 1600-1800 serie heeft net zo'n mat als de Q2/D2 etc etc, die is vergelijkbaar met de dunne versie van de 1200mk2 mat. Gaat lukken dus. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 06-02-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Even mat omgedraaid, is type SFTG172-01, volgens Google her en der 6mm dik. Geen originele voor de tafel dan dus?

Dikte komt nu mooi uit met de HS-180 headshell icm AT440MLa, kan wel een wat dunnere mat regelen (bv de "vinylvrienden Masterplatter" (leren mat in leuk kleurtje)) zou alleen betekenen dat ik weer terug moet naar de Technics headshell, anders staat de arm niet horizontaal.
Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.