Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.829 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 19:09

MikeVM

- Baloo -

wat is de waarde van een Shure 8x element?

hier beweert iemand 100 euro, waardoor de platenspeler 120 euro waard zou zijn, wat vrij dichtbij het bedrag komt wat ik voor een dual wil betalen. maar is die shure echt zo goed, of is het oud en is mijn ortofon 2M Red beter/slechter

http://www.kapaza.be/nl/p...4-automatic-103143188.htm

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeVM schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 00:03:
wat is de waarde van een Shure 8x element?

hier beweert iemand 100 euro, waardoor de platenspeler 120 euro waard zou zijn, wat vrij dichtbij het bedrag komt wat ik voor een dual wil betalen. maar is die shure echt zo goed, of is het oud en is mijn ortofon 2M Red beter/slechter

http://www.kapaza.be/nl/p...4-automatic-103143188.htm
Een 2ehands naald (Het duurste deel van je element) moet je alleen gebruiken als de vorige eigenaar weet hoeveel uur hij ermee gespeeld heeft. (En je er dus op vertrouwt dat hij de waarheid spreekt)
Als de naald versleten is wist hij in een paar speelbeurten meerdere decibels van de hoge tonen van je LP's.

Vaak onderschatten mensen bewust of onbewust het aantal speeluren, vooral bij "doorgevertjes" of zoldervondsten is dit een probleem: Vroeger had iedereen een platenspeler, niet alleen mensen die er zuinig op waren en op tijd de naald vervingen, zo'n ding is vervolgens een paar keer doorverkocht/gegeven aan mensen die ook niet op tijd de naald vervingen en omdat de huidige eigenaar het nog prima vindt klinken is hij nog 'zo goed als nieuw".
Ook bij moderne vinyl"enthousiastelingen" heb ik overigens meegemaakt dat men bij hoog en laag zwoer dat er hooguit 100 uur mee gespeeld kon zijn terwijl de naald overduidelijk totaal versleten was.

Zo'n naald moet je gewoon als waardeloos beschouwen tenzij het een heel zeldzaam/bijzonder element is. (En dat is die Shure zeker niet)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2016 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36
Die naald zal wel een shure m75e kloon zijn.
Mijn tip?
Als de verkoper die naald echt 100 euro waard vindt, vraag dan of je alleen de draaitafel voor de resterende 20 euro kan krijgen... :+

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25
Ik vermoed hetzelfde.
De kap ziet er nog wel heel netjes uit, trouwens.

Een van de irritante dingen van deze DUAL is dat de stroboscoop hoogst waarschijnlijk hapert. En die zijn volgens mij niet zo maar te vinden. Zelf heb ik hem vervangen voor een neon-lampje met voorschakelweerstand, waar ik trouwens niet heel erg enthousiast over ben. Maar goed........

Volgens mij vraagt hij nu trouwens € 180,00.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:41:
Die naald zal wel een shure m75e kloon zijn.
Mijn tip?
Als de verkoper die naald echt 100 euro waard vindt, vraag dan of je alleen de draaitafel voor de resterende 20 euro kan krijgen... :+
Ik zou er dan meteen 50 euro van maken, dat maakt het echt een "offer he can't refuse", en jij een prima koop. :P Heeft ie natuurlijk wel de moeite van 2 verkopen ipv 1 maar dat moet ie er dan maar voor over hebben.
Vintage1967 schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 17:22:
Een van de irritante dingen van deze DUAL is dat de stroboscoop hoogst waarschijnlijk hapert.
Hoezo dat? Er staat er hier ook eentje te verstoffen (ook de 704), en de strobo doet het prima.

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 21-01-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Beetje veel hoor, 180 euro. Zelf vind ik een 704 ongeveer 100 euro waard, maar in heel veel regionen stijgen de draaitafelprijzen weer. 721's worden nu ook al echt duur, en alles uit de sony ps-x serie ook, ook de lagere modellen (ps-x50 etc voor 350 euro).

De hype is nog steeds in volle gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25
Cap schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:00:
[...]

Hoezo dat? Er staat er hier ook eentje te verstoffen (ook de 704), en de strobo doet het prima.
Paar jaar geleden op internet naar info gezocht en vaak de reactie gekregen dat het probleem herkenbaar was. Bij mij doet 'ie het na schoonmaken een week of twee, daarna begint het haperen weer.
Zonde trouwens dat jouw 704 staat te verstoffen......

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah ja, veroudering van het neonlampje Dat is niet specifiek bij de Dual 704 zo maar bij alle oude platenspelers met een neon stroboscooplamp. Vaak zijn ze niet echt kapot, maar het drempelvoltage dat ze nodig hebben om te ontbranden gaat wel omhoog. En zie je dat dat ie het "opeens weer even doet".

Hier geen probleem in ieder geval.

En inderdaad zonde, ik moet hem maar eens van de hand doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 19:09

MikeVM

- Baloo -

Cap schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:00:
[...]

als je een medetweaker wil blijmaken met een leuke deal, dan mag je mij altijd contacteren ik ben al een tijdje op zoek naar een dual 701/704/721 die volledig in orde is ( zonder element ) en die voor niet meer dan 100 euro van eigenaar wisselt.

ook het vinden van een betalbare technics sl 1300 - 1800 MKI is ook een moeilijke taak, waar hij jaren geleden voor 50 euro te vinden was, vragen velen tegenwoordig 150 euro :( en dan mag je nog geluk hebben dat het geen wannabe dj was die hem te koop zet..

ik heb een tijdje terug een 701 gekocht, de motor/strobo werkt nog goed, maar de arm is los, en de automatische functie is ook stuk (steuerpimpel heb ik al vervangen)

[ Voor 10% gewijzigd door MikeVM op 21-01-2016 19:37 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is goed hoor, je kan altijd langs komen om hem te bekijken, stuur me maar een bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 18:13:
Beetje veel hoor, 180 euro. Zelf vind ik een 704 ongeveer 100 euro waard, maar in heel veel regionen stijgen de draaitafelprijzen weer. 721's worden nu ook al echt duur, en alles uit de sony ps-x serie ook, ook de lagere modellen (ps-x50 etc voor 350 euro).

De hype is nog steeds in volle gang.
Die hype begint onderhand toch echt serieus een blijver te worden en dus een trend... Overigens vindt ik dat helemaal niet erg, er is nu eindelijk weer eens goede nieuwe muziek te vinden op LP... 't is alleen jammer dat hierdoor de oudere LP's voor een duurdere prijs tweedehands worden verkocht (terwijl ze dat wellicht helemaal niet waard zijn eigenlijk)...

Bij sommige bands (zoals o.a. Rowwen Hèze) leidt dit tot helaas tot waanzin prijzen als het om LP's en singles gaat (en bij Rowwen Hèze betaal je zelfs veel voor de albums / singles op cassettebandje)...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Ok trend, ook goed. Maar over 10 jaar is het gemiddelde publiek echt niet meer geïnteresseerd in vinyl gok ik althans. Dan is het weer voor de hifinerds en andere weirdo's. Eerlijk gezegd heb ik dat liever, want ik heb een beetje een afkeer tegen hypes en trends.
Hoe heette dat ook alweer? Oh ja, stoffige oude knarren. Tegen die tijd ben ik inderdaad echt oud :/ ;(

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2016 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:20
Weirdo? Check
Oude Knar? Check
Hifinerd? Check

Er is dus nog hoop voor mij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat Axel himself van thevintageknob het altijd zo mooi weet te verwoorden, nog één keertje over de nieuwe Sony PS-HX500. Naast de rant over het apparaat zelf is vooral de alinea eronder een schot in de roos. Pretty much sums it all up, als je het mij vraagt.
So Sony apparently "comes back" to vinyl as well, after Technics got back on the train with a 7th version of the famed SL-1200.
Wow ! Are we going to get a PS-X8000 or a TTS-9000 at last ? Not sure.

But a come back for Sony it is indeed as all it had since the mid 1990s in its catalog for LP replay were crappy-crap items made in China, weighing less than a kilo and a half and sometimes shared with others like Pioneer.
Denon never really left the niche, even if it built all of its recent TTs in China or Taiwan based on Technics motor/rotor/tonearm rip-offs ; Luxman left it a million years ago, when it still was owned by Alpine, and delved back with a beautiful but outlandishly exorbitant effort which apparently sells as much as possible - were it on sale on the far side of Saturn.

So, the Sony.
Ha, well, no : it ain't no PS-X8000, even if very well designed in looks, reminiscent of the '77 period of Dieter Rams at Braun - the good spot.
But for the rest the HX500 is a low-end whatever made in China weighing a few kilos with a tonearm straight out of the Jelco/Sumiko flurry of variants since the late 1970s, a diecast aluminium platter (speechless we are !), a "newly designed 5mm rubber mat" (WOW !) a "highly stable belt-drive system" (WOWWOW !) and other such whatevers which mean nothing and make the expected retail price already NOT acceptable even before it is mentioned : 500£.

Read all about it here : http://www.sony.co.uk/ele...s/ps-hx500/specifications (and laugh) (or cry).

I won't even go into the "hi-res" thing, if only to say it is a clever effort on brand(ing) synergy.
But maybe Yamato Tanikawa, director of home entertainment and sound at Sony should look into websites such as TVK to get a grasp of the history of the brand he's working for ?
Perhaps even actually know which product to reissue ? Because the "new" Technics is actually a mk7, the crappy DP-A100 is a disguised DP-900/1300M reissue and the Luxman
is a clear re-take of the Micro-built PD-300 - all items which sold extremely well worldwide.

All Sony had to do was : reissue, say, an updated PS-X65, add its USB out for DSD ripping - et voilà !
Something which would have really added value, and quality, to a "come back" worth its name.
But as it is the PS-HX500 is, literally, pointless.

Skip, find a second-hand PS-X50 for 100$ and never mind the bollocks.
http://www.thevintageknob...ewtopic.php?f=1512&t=2642

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Part 1 van deze "To set the record straight" is trouwens ook zeer de moeite waard om te lezen, ofwel hoe vrijwel elke Japanse "fabrikant" heden ten dage hetzelfde maakt in een iets ander jasje met een entry level Jelco SA-250 arm erop en... een exorbitant prijskaartje.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 22-01-2016 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Nou idd vrijwel dezelfde woorden die wij hier ook hadden. Die sony is waarschijnlijk niets meer of niets minder dan die nieuwe denon dp-300f, of die teac tafel. Alleen wel ruim 100 euro duurder.
Geen van de gloriemerken van vroeger gaat weer een serieuze tafel uitbrengen die op het technologisch niveau van weleer staat. Behalve technichs waarschijnlijk met z'n nieuwe sl-1200, maar die is natuurlijk eigenlijk nooit weggeweest.
Maar dingen als microprocessor geregelde armen komen niet meer terug. Te duur.
Al die tafels zijn ongeveer vergelijkbaar met een doorsnee jaren 80 tafel die als component bij een medium lijn componentenset hoorde. Wat die dingen medio jaren 80 in guldens kostten, kosten deze tafels nu in euro's. Maar er heeft geen technologische vooruitgang plaatsgevonden, behalve dat ze nu een usb uitgang hebben. Betreffende het luisteren naar vinyl heeft zo'n ding dus geen meerwaarde tov bijvoorbeeld een technics SL-D2 die je voor 75 euro op MP haalt. Sterker nog, die laatste kon nog wel eens iets beter zijn. Zwaarder plateau, zwaarder anti-resonantiedek. (en direct drive, auto return)
Leuk om te zien dat die gast van TVK ook een beetje achterloopt: oude ps-x50 voor $100; dat is niet meer mogelijk, zie mijn eerdere post :P

Betreffend die jelco arm; daar is op zich niets mis mee, maar hij zit idd op die nieuwe luxman tafel die ruim €5000 moest kosten. Daar verwacht je wel wat meer van. Volgens hij heb je daarvoor ook een transrotor fatbob met dikke SME arm.
Die jelco is een beetje een tegenhanger van de rega rb-303 arm (ik schat 'm wat hoger in dan de rega rb-202 arm, ook qua afwerking)

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niks mis met die Jelco inderdaad voor wat het altijd was en eigenlijk nog steeds is: een prima arm voor de betere middenklasse draaitafels c.q. mensen die eens een losse arm willen gaan proberen. Hij wordt alleen door de huidige fabrikanten "misbruikt" door hem in hun (wannabe) "high-end" decks te plaatsen.

Die opmerking over de bearing friction/sensitivity van de Jelco SA-250 vind ik wel interessant, heb jij hem toevallig wel eens in handen gehad? Jelco specificeert ze als 30mg horizontaal / 20mg verticaal. De bekende standaard Technics S-armen zijn gespecificeerd op 7mg horizontaal/verticaal, heb ik wel eens nagemeten en dat lijkt goed te kloppen. Dat is wel een enorm verschil, een factor 3 a 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig stuk. Ik heb zelf een Transrotor TR800 arm (Jelco SA250) op mijn Technics gemonteerd. Transrotor heeft er alleen betere arm wiring in gedaan en ik meen wat demping in de armbuis, t.o.v. de SA 250 standaard. Bearing friction weet ik niks van, maar die arm is behoorlijk goed. Zeker vergeleken met de standaard Technics arm (die ook zeker niet verkeerd is!). Zou ook kunnen dat het betere resultaat komt door de arm wiring, ipv de arm zelf.
Ik liep tegen een mooie deal aan en had zin in een projectje, daarom heb ik het gedaan. Niet met een enorme upgrade verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Nee, nooit in handen gehad cq gemeten.
30mg is nog wel acceptabel in mijn ogen, maar wellicht meer een waarde voor een halfautomaat/automaat dan voor een losse arm.
Misschien zijn ze conservatief met hun metingen. Misschien meten ze een gemiddelde over een hele grote range en anderen meten wellicht op het middelste punt. Of de 1 meet de kracht om de arm te laten bewegen en de ander de frictie tijdens de beweging. Met bedrading/zonder bedrading. Daar zit allemaal verschil tussen.

Maar weet je zeker dat een standaard technics arm op 7mg is gespecificeerd?
Als ik kijk naar de epa-100 (toch wel 1 van de beste armen qua frictie, volledig robijn gelagerd etc), dan is die gespecificeerd op 5mg, en z'n opvolgers (epa250/500) op 'onder 7mg).
Als ik kijk naar mijn dual 721, die naar mijn mening ongeveer de meest soepele arm heeft voor een halfautomaat/automaat, is deze verticaal op <7mg en horizontaal op <20mg gespecificeerd.

Edit: ik zie het wel in hun manuals staan, maar ik heb er toch moeite mee te geloven dat hun standaard arm, ook in een automaat (dus geen puntlagering horizontaal!) op ongeveer dezelfde waarde wordt gespecced als hun toparmen met robijnlagering.
Elke (half) automaat met doorgaande as die dezelfde opgave heeft voor frictie horizontaal als verticaal neem ik eerlijk gezegd met een korreltje zout. Het ene lager is bijna 10x zo klein als het andere lager.

Mijn ervaring is dat verticale lagerfrictie altijd lager is dan de horizontale frictie.
Wellicht ook omdat de verticale beweging maar een paar graden is en de horizontale een behoorlijke zwiep, zodat je de verticale beweging veel nauwkeuriger kan afstellen. Niets is precies rond, dus als je op een klein punt zit, is de totale afwijking (in rondheid) absoluut gezien vaak lager.
Ook het verschil dat bij de horizontale lagering 1 lager veel zwaarder wordt belast dan het andere lager speelt mee. Daardoor kan je bijna niet 2 gelijke waarden hebben, tenzij je lagermateriaal hebt wat exteem hard is zoals dat robijn lager of een keramisch lager. Die materialen zijn beide echt veel harder dan genitreerde stalen kogeltjes.

[ Voor 70% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De afgelopen dagen heb ik met wat verdiept in platenspelers.
Ik speel namelijk al langere tijd met de gedachte om iets aan te schaffen. De beleving van plaatje draaien is toch anders dan bijvoorbeeld een spotify aanzetten.

Momenteel heb ik een tv met een soundbar. De soundbar bezit bluetooth dus muziek streamen van een tablet gaat prima. Maar om een platenspeler heb je toch wat meer nodig (boxen, versterker, platenspeler).

Mijn budget is ongeveer € 650,-. Zelf heb ik zitten zoeken en kwam ik bijvoorbeeld op de volgende set:
Platenspeler € 299,-:
http://www.tonecontrol.nl...at-lp120-usb-platenspeler

Versterker € 195,-:
http://www.bol.com/nl/p/p...r-zwart/9200000009270829/

Boxen € 197,-:
http://www.bol.com/nl/p/p...s-zwart/9000000012253788/

Bovenstaande set gaat iets over het budget heen. Maar heb nog een bon van bol.com van €50,-
Ben benieuw naar jullie mening en wat voor set jullie zouden aanschaffen mocht je in mijn schoenen staan. 2e hands spul vind ik lastig omdat ik er eigenlijk weinig verstand van heb. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-10 23:39

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Voor die draaitafel zou ik gewoon op marktplaats kijken en die Pioneer speakers uit je linkje vind je bij de meeste kringloopwinkels voor een tientje en zijn niet bijzonder. Die versterker ken ik niet maar voor dat geld kun je daar denk ik geen buil aan vallen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
AT LP120 is best een goede speler. Hakeem_Dream gaf al aan niet aan tweedehands te willen beginnen.

Dus ik zeg doen, en draaien maar.

@ Metalmadnizz, speakers zijn zo persoonlijk, ze op jouw manier al afdoen als slecht is nogal......voorbarig.

Dat moet Hakeem_Dream zelf ervaren.

[ Voor 57% gewijzigd door Bestla op 22-01-2016 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-10 23:39

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Bestla schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:09:
AT LP120 is best een goede speler. Hakeem_Dream gaf al aan niet aan tweedehands te willen beginnen.

Dus ik zeg doen, en draaien maar.
Vind ik niet. Voor dat geld vind ik het maar een gammele draaitafel (het is ook altijd afwachten of je een "goeie" treft want ik heb begrepen dat de kwaliteitscontrole matig is) en voor die 300 euro heb je tweedehands een prachtige speler van een liefhebber die je ook nog kunt upgraden als 'ie bevalt of door kunt verkopen als het niet bevalt. Mocht er iets onverhoopt stuk gaan zijn ze makkelijk te repareren terwijl die AT's gewoon direct klikovoer zijn.

Er zit hier genoeg kennis om aan te geven of een bepaalde tafel van marktplaats een goed idee is, en bij zo'n AT weet je het dus niet. Bovendien zou ik de fabrieksafstelling van zo'n AT ook niet vertrouwen.

Waarom nu ruim 600 euro uitgeven en dan nog maar apparatuur in huis hebben die je bij de eerste de beste upgradepoging in z'n geheel moet vervangen en praktisch tot geen resale-waarde heeft?

Gewoon mijn twee centen hoor, ik ben ook benieuwd naar andere meningen :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:49:
De afgelopen dagen heb ik met wat verdiept in platenspelers.
Ik speel namelijk al langere tijd met de gedachte om iets aan te schaffen. De beleving van plaatje draaien is toch anders dan bijvoorbeeld een spotify aanzetten.

Momenteel heb ik een tv met een soundbar. De soundbar bezit bluetooth dus muziek streamen van een tablet gaat prima. Maar om een platenspeler heb je toch wat meer nodig (boxen, versterker, platenspeler).

Mijn budget is ongeveer € 650,-. Zelf heb ik zitten zoeken en kwam ik bijvoorbeeld op de volgende set:
Platenspeler € 299,-:
http://www.tonecontrol.nl...at-lp120-usb-platenspeler

Versterker € 195,-:
http://www.bol.com/nl/p/p...r-zwart/9200000009270829/

Boxen € 197,-:
http://www.bol.com/nl/p/p...s-zwart/9000000012253788/

Bovenstaande set gaat iets over het budget heen. Maar heb nog een bon van bol.com van €50,-
Ben benieuw naar jullie mening en wat voor set jullie zouden aanschaffen mocht je in mijn schoenen staan. 2e hands spul vind ik lastig omdat ik er eigenlijk weinig verstand van heb. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar nieuw.
Er is natuurlijk heel veel te koop in die prijsrange.
Zelf zou ik voor deze gaan:
Platenspeler:
http://www.vinylvinyl.nl/project-debut-3.html
Receiver:
https://www.correct.nl/artikel/Marantz_SR5023_art359882B.php
of liever nog
https://www.correct.nl/ar...RA700AE-PS_art320230B.php
Boxen:
https://www.correct.nl/ar...+ICON+WOOD_art414209B.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:29
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:49:
2e hands spul vind ik lastig omdat ik er eigenlijk weinig verstand van heb. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar nieuw.
Het is uiteraard je eigen vrije keuze, maar hoe verhouden zich de specs van een 2de hands apparaat t.o.v. een nieuw apparaat?

Als je gaat kijken naar versterkers van de merken: Marantz, Denon, NAD, Harmon Kardon (pre 2000) en zelfs AKAI (pre 1990) zit je volgens mij altijd gebakken.

Een platenspeler zou ik inderdaad nieuw overwegen, zeker die project modellen zijn gewoon goede tafels om mee te beginnen.

Luidsprekers zou ik dan wel weer open staan voor 2de hands, vooral de oudere B&W DM serie, Jamo, Dali en Dynaudio kun je je geen buil aan vallen. Uiteraard voor elk budget is wat te vinden. Maar ik vind dat ook wel het leuke eraan, beetje Marktplaats afspeuren naar dat soort pareltjes.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik het volgende doen:

Platen speler: Thorens Music On Vinyl Edition
http://www.cdenlp.eu/a-41...vinyl-vinyl-edition-rood/
Reden: iets goedkoper dan de Pro-ject en je hebt een electronische toerental regeling

Of als je een direct drive wil: Onkyo CP-1050
http://www.stassen.nl/pla...050&utm_campaign=tweakers

Tweede hands zou ik voor een direct drive Technics gaan of voor een Thorens TD-318 MKI als het belt drive mag zijn.

Qua versterker: Onkyo Integra A-8500
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Speakers: JPW ML-510
http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr
Link is ter voorbeeld, gewoon zoeken naar een setje zonder deukjes in de tweeter uiteraard ;)

Ik moet wel toegeven dat ik even niet gekeken heb wat het budget is, maar dit is een hele mooie combinatie die erg goed zal gaan klinken voor een fractie van wat alles nieuw zou gaan kosten...

De JPW's zijn echt juweeltjes en kosten tweedehands bijna niets... Ik heb ze ooit eens gehoord op een compacte Yamaha Natural Sound receiver, man man man... Super geluid! :)

[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 23-01-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Die thorens zou ik nooit kopen.
Niet alleen uit principe, maar omdat de gimbal van de arm (dus de scharnierpunten) er echt te goedkoop voor woorden uitzien. Het is de goedkoopste thorens geloof ik.
Ik geloof gewoon niet dat daar serieuze lagers in zitten van wat voor soort dan ook.
En een plateau van 400gr. is ook al niet hoopgevend.

Ik zou echt veel eerder een pro-ject, argon tt2, music hall of zelfs zo'n denon dp-300f of zo'n teac. Of die onkyo die je aandraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ook Pro-ject of Rega instappers zou ik eerlijk gezegd ten alle tijden vermijden.
Een plankje spaanplaat met een goedkoop motortje voor 250-300 euro. (Of meer in het geval van Rega)
Ik ben blij dat ik "voorzien" ben, met de absurde prijzen voor zelfs jaren 80 budget platenspelers zou ik niet weten hoe ik in de huidige vinyl markt voor zou moeten instappen: Als je niet de kennis of mazzel hebt om een goede 2ehands aankoop te vinden, herkennen en eventueel op te knappen heb je de keuze tussen opgelicht worden door een handelaar, of opgelicht te worden door een fabrikant. (Even heel cru gesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Dat vind ik veel te kort door de bocht. Neem een project debut carbon: alleen het element is al 100 euro, waardoor er nog 270 over blijft om de tonearm te maken, het motortje te kopen, de overige onderdelen te maken (die toegegeven niet duur zijn) en alles samen te stellen. En er moet ook nog verdiend worden door de winkel die het product verkoopt.

Dus wellicht is er 150 euro marge voor de fabrikant, dat vind ik echt niet zo extreem en zeker niet in hi-fi land. Daarnaast worden deze spelers bijna unaniem positief beoordeeld, dus qua prestaties is er ook niet veel mis lijkt me.

Het mag je smaak niet zijn, het kan zijn dat er vroeger betere opties beschikbaar waren. Maar in de huidige markt zie ik geen enkele reden om deze producten 'te allen tijde" te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de wijdverbreide problemen met brom, veelal veroorzaakt doordat de motor van slechte kwaliteit is en onvoldoende geïsoleerd van de rest van de platenspeler een vrij goede reden om deze platenspelers te vermijden.
Ik zou verder nog de problemen met de vaak wiebelende kunsstof subplatters (Tot en met modellen van 1500 euro en meer) , de slechte gelijkloop (stelselmatig een paar % te snel omdat ze hem niet "spot on" krijgen en omdat te langzaam voor de meeste mensen niet klinkt) en de gevoeligheid voor trillingen (Massaloopwerk zonder massa) kunnen noemen.

ca. 375 euro voor een "mass produced" wiebelend stuk speelgoed van spaanplaat en plastic, en een element van 50 - 70 euro (Om-10 / Red) vind ik op zijn zachtst gezegd dubieus, zeker als ik kijk wat ik voor dat geld zou kunnen kopen als ik een andere hobby had.
Voor een idee van de prijs/kwaliteit verhouding van beide merken zou je voor de grap eens naar hun andere producten moeten kijken: Kleine phono/hoofdtelefoon versterkertjes waar een handjevol spotgoedkope chinese onderdeeltjes inzitten maar die net zo veel of meer kosten dan een volledige geintegreerde versterker of surround receiver van een ander merk. (Die ongetwijfeld uit een vergelijkbare chinese fabriek komt)

De markt is er inderdaad niet naar, maar ik zou mijn geld in mijn zak houden en een maandje of wat doorsparen voor.... Tja , dan moet ik eigenlijk het antwoord schuldig blijven, ik zou geen redelijk geprijsde moderne platenspeler kunnen noemen. Misschien dan toch maar die Pro-ject, als ik dan toch een miskoop moest doen dan maar liever een relatief goedkope: Veel van de duurdere moderne platenspelers zijn "planken met stiekje" van iets chiquere materialen voor een prijs die helemaal nergens op slaat.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2016 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik snap je redenatie wel, hoewel de brom problemen volgens mij in de laatste modellen (dc) is verholpen. Mijn punt is meer dat dit ze geen slechte producten maakt, en al helemaal geen slechte prijs kwaliteit. Ze klinken namelijk prima, en deze problemen zijn maar voor een minderheid echt een probleem.

3000 voor een sl1200g vind ik persoonlijk veel belachelijker, en ook dit model zal niet zonder problemen zijn. Zonder twijfel worden er wel negatieve kanten gevonden als de eerste reviews binnen komen.

Als je de beperkingen kent, vind ik de projects dus geen miskoop. Het is gewoon een instapper in een HIFI wereld die qua prijzen nogal extremen kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze lijken nu geen slechte prijs/kwaliteit verhouding te hebben omdat er niets/weinig anders te koop is voor die bedragen, en omdat omdat 375-450 euro niet zo veel geld is voor veel mensen maar ik blijf van mening dat een plankje geschilderd spaanplaat met 3 voetjes , een houten platter en een low budget armpje en elementje geen 400 euro hoeft te kosten.
Het moet mogelijk zijn om voor dit soort bedragen iets veel mooiers in de markt te zetten. Als ik zie dat er voor nog geen 300 euro een redelijke Technics clone gemaakt kan worden, lijkt mij dat het ook geen probleem moet zijn om voor hetzelfde bedrag een mooie snaaraangedreven platenspeler te leveren: Een fatsoenlijke Chinese clone van zo'n beetje elke middenklasser uit de jaren 70/80 zou al een hele verbetering zijn T.O.V. de huidige instappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Leuke discussie, maar het ging om iemand die 650 Euro ter beschikking heeft om nieuw te kopen. Platenspeler, versterker én boxen. Dan ontkom je niet aan een Pro-Ject of soortgelijke spelers. En die zijn inderdaad unaniem goed beoordeeld voor dat geld. Natuurlijk zijn er veel betere, maar doe nou niet of het een Crossley is (al schijnen die nu ook een aardige te hebben, hun duurste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar die Audio Technica 120 lijkt mij een veel betere gebouwde, gebruiksvriendelijkere platenspeler, alleen zou je hem dan wel ergens moet kopen waar de de armlagers voor je controleren en eventueel bijstellen. (Ik weet niet of BAX dit doet?)
Lijkt mij een uitstekende, en goedkopere manier om aan Rega en Pro-ject te ontkomen.

650 Euro is gewoon te weinig om een complete set inclusief platenspeler nieuw te kopen. Een versterker met phono moet lukken voor ca 175 euro , maar om dan geld over te houden voor Pro-ject of Rega instapper zouden er dan luidsprekers moeten komen van 100 euro, dat is wellicht echt wel ergens mogelijk in een koopjeskelder, maar dan selecteer je je luidsprekers puur op de allerlaagste prijs, en niet of je de klank mooi vind. Er is en kleine kans dat dat goed gaat, maar het lijkt mij dat je dan eigenlijk een set luidsprekers koopt om maar wat te hebben, niet iets om de komende jaren blij mee te zijn.

Ik zou het opdelen: Koop een leuke versterker (Denon PMA720ae bijv: 229 euro) en een paar mooie luidsprekers (Kef, B&W etc.), voor de 650 Euro.
En wacht even met die platenspeler, 300 Euro voor zo'n Audio Technica 120 moet toch bij elkaar te sparen zijn. (Je hebt dan nog wel een platenborsteltje, een naaldwegertje, naaldreiniger etc. nodig)

Als je dan de luidsprekers bij een webshop bestelt waar je kan retourneren kun je ook nog eens rustig een weekje luisteren of het bevalt. Op die manier koop je een stereoset waar je over 10 jaar nog plezier van kan hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een tip voor degenen op zoek naar een platenspeler, dit is een degelijk model met een nette vraagprijs: Sony PS-X3. Prefereer ik in ieder geval boven een Debut.

http://link.marktplaats.nl/m1014511673
mr_petit schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:05:
30mg is nog wel acceptabel in mijn ogen, maar wellicht meer een waarde voor een halfautomaat/automaat dan voor een losse arm.
Misschien zijn ze conservatief met hun metingen. Misschien meten ze een gemiddelde over een hele grote range en anderen meten wellicht op het middelste punt. Of de 1 meet de kracht om de arm te laten bewegen en de ander de frictie tijdens de beweging. Met bedrading/zonder bedrading. Daar zit allemaal verschil tussen.
Zou inderdaad kunnen, ik heb hem zelf ook niet in handen gehad maar vind dus de specificatie als je die vergelijkt met andere fabrikanten opvallend hoog. Laat ik het zo zeggen, kijk ik naar de specificatie dan zeg ik dat is niet best, wat mij betreft op de rand van acceptabel. Maar in praktijk kan het haast niet bezwaarlijk zijn, want er zijn veel tevreden gebruikers van deze arm.
Maar weet je zeker dat een standaard technics arm op 7mg is gespecificeerd?
Als ik kijk naar de epa-100 (toch wel 1 van de beste armen qua frictie, volledig robijn gelagerd etc), dan is die gespecificeerd op 5mg, en z'n opvolgers (epa250/500) op 'onder 7mg).
Als ik kijk naar mijn dual 721, die naar mijn mening ongeveer de meest soepele arm heeft voor een halfautomaat/automaat, is deze verticaal op <7mg en horizontaal op <20mg gespecificeerd.
Ja dus, weet ik zeker, had je zelf ook al gevonden. :)

Op zich wil ik de 7mg best in twijfel trekken en er bijv 10mg aan hangen, maar aangezien zoals je zelf al aangeeft Technics zelf óók de dure armen op 5mg spect lijkt de specs me onderling juist wel vergelijkbaar. Ik kan me niet voorstellen dat Technics zijn top armen anders/minder spect dan zijn middenklasse armen. ;)

Wat de absolute waarde ook is, uit ervaring weet ik dat Technics zijn lagers gewoon goed voor elkaar heeft, zeker bij de wat betere modellen maar eigenlijk geldt het voor de hele range. Waar ik bij veel andere merken regelmatig wat speling op de lagers of frictie bemerk (en dan praten we niet over meslagers :P), is dat bij de betere Technics niet het geval. Ik heb ook wat Duals spelers gehad en die zijn inderdaad ook goed, maar heb niet het idee dat ze soepeler zijn dan de Technics. Ik heb nog een Dual 704 staan, zal de arm binnenkort eens vergelijken met een Technics.

Verticaal is het redelijk gemakkelijk om een indruk te krijgen hoe het met de lagerfrictie zit door een heel klein gewicht op de headshell van een horizontaal gebalanceerde arm te leggen. Neem bijv een snippertje 80 grams papier van ruim een vierkante cm, dan zit je op zo'n 10mg. Als je die op je headshell legt en je arm begint een beetje naar beneden te duiken, dan weet je wel dat dat goed zit. Bij een Technics (1200MK2 et al) in goede staat lukt dat je.
Elke (half) automaat met doorgaande as die dezelfde opgave heeft voor frictie horizontaal als verticaal neem ik eerlijk gezegd met een korreltje zout. Het ene lager is bijna 10x zo klein als het andere lager.
Daar kan ik inkomen, het heeft horizontaal m.i. ook met de grotere hoek te maken én niet te vergeten met de toonarmbedrading die ook die grotere hoek moet maken en daarbij een beetje verdraaid wordt.

Een (half)automaat hoeft m.i. niet per se merkbaar hogere lagerfrictie te hebben. Ik neem aan dat je niet doelt op het start / afslag mechanisme dat tijdens het spelen natuurlijk losgekoppeld is, maar op de wat hogere massa die op het onderste lager rust vanwege de onderaan de arm gemonteerde onderdelen waarop het auto mechanisme moet aangrijpen? Bij een goed uitgevoerde automaat is dat verschil in gewicht met de handmatige versie natuurlijk miniem. En hoe (on)betrouwbaar het ook moge zijn, Technics specificeert de lagerfrictie van zijn (half)automaten uit dezelfde reeks net als de handmatige modellen op 7mg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Cap schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:03:

Een (half)automaat hoeft m.i. niet per se merkbaar hogere lagerfrictie te hebben. Ik neem aan dat je niet doelt op het start / afslag mechanisme dat tijdens het spelen natuurlijk losgekoppeld is, maar op de wat hogere massa die op het onderste lager rust vanwege de onderaan de arm gemonteerde onderdelen waarop het auto mechanisme moet aangrijpen?
Nee ik bedoel dat vrijwel elke (half)automaat een andere lagerconstructie heeft voor de horizontale beweging als voor de verticale beweging.
Voor de verticale beweging is de lagerconstructie doorgaans allemaal hetzelfde (we beschouwen ff doorsnee japanse tafels):
Een kleine conus die in een paar kleine balletjes draait. Door de conus in en uit te schroeven wordt de lagerspeling aftesteld. De balletjes draaien maar een kleine omwenteling, dus per graad beweging hoeven de balletjes maar weinig afstand af te leggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.kosmic.us/images/Vertere/sg-1-tpa-tonearm-bearing.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.stefanopasini.it/images/EMT929-rev12.jpg
Enfin je begrijpt het wel.

Voor de horizontale beweging gaat er echter in heel veel gevallen een as door het deck heen.
Om deze as zitten axiaallagers, die doorgaans veel groter zijn.
Dat zijn heel vaak dit soort lagers:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/CEC/12.JPG
Deze komt uit mijn CEC, en heeft een lagerkooitje, maar je ziet ook heel vaak dat de balletjes los in een kommetje liggen en aan de bovenkant wordt dan een ander kommetje geklemd.
En ik gok dat veel technicsen een vergelijkbare constructie hebben. In de service manual staat de arm als 1 geheel (dus is het niet duidelijk), maar dit is een sl-1700 arm en dat lijkt me vergelijkbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.vinylengine.com/turntable_forum/gallery/image.php?album_id=819&image_id=14449&view=no_count
Maar het kan ook anders. Er zijn ook tafels die boven en onder ook zo'n conus lagertje hebben en dus geen centrale as. Zoals enkele duals (al zullen die niet de enigen zijn):
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/Dual/721gimbal.jpg
Deze constructie is imho uitgerust met soepeldere lagers. zo'n lager om een as vereist dat de balletjes meer afstand rollen, er zijn meer balletjes (dus meer frictiepunten) etc.
De constructie zoals hierboven van de dual werkt dmv dat er om de lager heen een pin naar beneden loopt die bestuurd wordt door het automatiek (op die pin zit de befaamde steuerpimpel) ipv dat er armpjes onderaan de centrale as vast zitten (die zoals je al zegt niet permanent met het mechaniek verbonden zijn).
Aan de constructie zoals de dual het heeft (wat gelijk is aan de meeste handmatige armen, zo ook die van de sl1200) zit nog wel een ander nadeel, en dat is dat de bedrading niet door de centrale as kan lopen.
Als je bedrading door een centrale as loopt, en dus exact in het middelpunt zit, hoeft deze alleen te torderen, en bij de dual loopt deze om het lager heen, dus moet deze ook heen en weer bewegen (net zoals bij een handmatige arm). Dat geeft natuurlijk ook iets meer frictie.

Maar dat bedoelde ik dus.
Er zullen natuurlijk wel verschillende varianten zijn; veel armen met een centrale as hebben een soort buis door het dek heen lopen waarbij aan de bovenkant en aan de onderkant zo'n axiaallager zit, maar je kan natuurlijk ook alleen aan de onderkant 1 axiaallager maken en aan de bovenkant zo'n conuslager.

Maar imho moet je met axiaallagers altijd meer frictie hebben. (met een volledige gimbal met conuslagertjes ook vanwege de bekabeling). Opgaves die horizontaal en verticaal hetzelfde zijn trek ik dus snel in twijfel, zeker als er verschillende lagerconstructies gebruikt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Heerlijke info weer.
hier moet je zijn..... Vinyl Liefhebbers

[ Voor 111% gewijzigd door Bestla op 24-01-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrpetit ok duidelijk wat je bedoelt.

Maar ik ging uit van mijn eigen Technicsen, die hebben onderin dezelfde lagering als bovenin en zijwaarts, inderdaad conusvormige schroefjes die ronddraaien in een lagerhuis met balletjes. De armen met lagerophanging zijn dan ook volledig uitwisselbaar met de handmatige varianten ervan (1500mk2 en 1800mk2). Daar heb ik ook gretig gebruik van gemaakt door mijn 1300mk2 arm die een opdoffer had gehad te vervangen door een 1500mk2 arm. Daarom mijn uitgangspunt: met een goede (half)automaat hoef je wat arm betreft eigenlijk geen concessies te doen. De betere Technics lagers zijn dus wel degelijk 4-zijdig symmetrisch met bijzonder weinig frictie én speling. Altijd als ik dan zo'n Thorens in handen krijg moet ik weer even wennen aan de speling die zowat standaard op het verticale lager zit. ;)

Die asconstructie heb ik inderdaad ook wel eens gezien bij bijvoorbeeld een SL-B2 arm die ik voor onderdelen geroofd heb. Met het bovenste lager van de B2 heb ik het kapotte onderlager van een SL-1600(MK1) gered. Ook een conuslager meen ik me te herinneren hoor. Misschien heb ik de foto's nog. Automatische broertje van de halfautomatische 1700 dus zou hetzelfde van opbouw moeten zijn. Zal nog even zoeken want is al een tijd geleden.

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 24-01-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik heb een vraag: ik heb een Dual CS 511 platenspeler met als versterker een Sony STR-DE197 met daaraan 2 Philips FB 550M PH speakers > toch krijg ik er weinig geluid uit, weet iemand wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 13:36

SD5k

>4&X

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:25:
Hallo, ik heb een vraag: ik heb een Dual CS 511 platenspeler met als versterker een Sony STR-DE197 met daaraan 2 Philips FB 550M PH speakers > toch krijg ik er weinig geluid uit, weet iemand wat hier fout gaat?
Je hebt een phono voorversterker nodig, die Sony versterker heeft namelijk geen phono ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie SD5k, kan je me er ook 1 aanraden? Ik zie ze bijv. bij Bax staan va. €25/30, zou dit wat zijn of zou jij een kwalitatief duurdere voorversterker aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mrpetit meteen maar even de foto's erbij gezocht. Mensen die niet geinteresseerd zijn in technisch geneuzel, negeer deze post. ;)

Arm en lagering van de Technics SL-1300MK2 (auto) tot SL-1500MK2 (manual) armen is exact gelijk en ziet er zo uit:

Onder:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/oCfkV7A.jpg

Boven:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/YhzKCPG.jpg

Ophanging is als volgt, je ziet onderin het schroefdraad voor het onderste conische lagerschroefje:
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/nwOjP95.jpg

De lagerschroefjes hebben trouwens binnen dezelfde serie veranderingen ondergaan, daar kwam ik achter toen ik de ene 1300MK2 arm door de andere 1300MK2 arm wilde vervangen, erg irritant :(
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/Dc5FYZ0.jpg

Hier nog een overzicht van 2 1300MK2 armen (achter) en 1500MK2 armen (voor).
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/jAqctee.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/JxlsvOa.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/BhxOwyD.jpg

De laatste 2 foto's ingezoomd. Je ziet dat er een plaatje voor anti-skating (en bij de automaten voor de aanslag van het automatische mechanisme) op zit waar de armbedrading centraal doorheen gaat. Maar dat is dus geen holle as zoals jij dacht, maar slechts een gat. Daar werd jij bij de 1700MK1 door op het verkeerde been gezet. Het schroefje dat bij het weghalen van het plaatje verschijnt is dus het onderste conische lager.

Tot slot nog een foto van de 1610MK1 die ik gerepareerd heb, de volautomatische 1700MK1. Hier heb ik een nieuw conuslager onderin gezet met behulp van een van de zijlagers geroofd uit de SL-B2. :)
Je ziet dezelfde constructie als bij de MK2's: een plaatje onderop de arm, maar binnen zit dus een volledig symmetrische cardanische constructie met 4 conuslagers. Van het binnenste heb ik helaas geen foto.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/0YnSlw1.jpg

PS 1600-1800MK2 is hetzelfde verhaal, arm is exact gelijk aan de 1200MK2.

Je begrijpt waar mijn vraag vandaan kwam, omdat dat wat lagering betreft er ook bij een (half)automaat geen concessies gedaan hoeven te worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Nee er hoeven idd geen concessies gedaan te worden, als je unipivot even buiten beschouwing laat.

Dus de hele sl1200-sl1800 is in weze gelijk wat lagering betreft? (en sl-d2/3 dus ook)
Ze hebben ook allemaal een armpje bovenop met een lagerpinnetje.
Maar een sl-b2 heeft deze idd niet, dus die moet wel een centrale as hebben.

Duidelijke foto's. Technics laat dus 2 pennen naar beneden lopen waar een plaatje op geschroefd wordt waar ook de antiskating veer aan vast zit.

edit:
Dit is een sl-b2 arm. en inderdaad met centrale as. Dat is dus een constructie die je heel veel tegenkomt, en in mijn ogen qua lagering minder is, maar wellicht wel andere kleine voordelen heeft (betreffende de bedrading die wellicht minder gebogen hoeft te worden)

Afbeeldingslocatie: http://s192804805.onlinehome.us/ebayimages/lister5_9_13/lg_Technics_SL_B2_Parts_010.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2016 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Mooie info weer. Lekker leesvoer. :)
Ik bedenk me net dat ik (helaas) dit weekend geen tijd heb gehad om een lekker plaatje te draaien... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 13:36

SD5k

>4&X

Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:41:
Bedankt voor je reactie SD5k, kan je me er ook 1 aanraden? Ik zie ze bijv. bij Bax staan va. €25/30, zou dit wat zijn of zou jij een kwalitatief duurdere voorversterker aanraden?
Dit schijnt de koning van de budget modellen te zijn:
http://www.bax-shop.nl/ph...phono-line-voorversterker

Heb er persoonlijk geen ervaring mee, ik gebruik zelf een 70's Marantz versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie1984 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:40:
[...]

Het is uiteraard je eigen vrije keuze, maar hoe verhouden zich de specs van een 2de hands apparaat t.o.v. een nieuw apparaat?

Als je gaat kijken naar versterkers van de merken: Marantz, Denon, NAD, Harmon Kardon (pre 2000) en zelfs AKAI (pre 1990) zit je volgens mij altijd gebakken.

Een platenspeler zou ik inderdaad nieuw overwegen, zeker die project modellen zijn gewoon goede tafels om mee te beginnen.

Luidsprekers zou ik dan wel weer open staan voor 2de hands, vooral de oudere B&W DM serie, Jamo, Dali en Dynaudio kun je je geen buil aan vallen. Uiteraard voor elk budget is wat te vinden. Maar ik vind dat ook wel het leuke eraan, beetje Marktplaats afspeuren naar dat soort pareltjes.
Ik zou inderdaad op deze manier gaan zoeken en er gewoon proberen de tijd voor te nemen (wat uiteraard moeilijk is omdat je graag snel een mooie setup wilt hebben), dan heb je verreweg het meeste waar voor je geld. Op deze manier heb ik zelf voor 650 euro een versterker+cd-speler van Cambridge en zuilspeakers van Dynaudio kunnen kopen. Nieuw zou dit destijds samen bijna 3000 euro hebben gekost en ik ben super tevreden met mijn geluid.

Rest dan alleen de platenspeler natuurlijk... Zelf heb ik vorig jaar twee keer een Thorens speler kunnen scoren voor 5 euro (rommelmarkt en facebook-ruilpagina), maar dat zal natuurlijk niet meevallen. Ik zou daarom het budget iets opkrikken. Wil je voor safe, nieuw en modern gaan, dan lijkt mij zo'n Pro-Ject zeker niet oninteressant. Voor zo'n 100-150 euro kun je echter ook een mooie kwaliteits tweedehands 70's speler kopen op marktplaats. Vraag of de verkoper m wil demonstreren. Eventueel koop je er voor 100 euro een nieuw element bij en dan ben je er ook.

Deze manier vergt natuurlijk een hoop tijd en onderzoek en er zit wat risico aan, maar het is ook wel weer leuk als je dan uiteindelijk een mooie set hebt waar je dan weer jarenlang plezier van kunt hebben.

Edit: Met name die echte audiofiele merken zijn interessant. De bouwkwaliteit is gewoon erg goed en er is een jaar of 10 geleden vaak serieus geld voor betaald en dus is er doorgaans extreem zuinig mee omgegaan :) Ook zijn dergelijke merken vaak niet zo bekend bij het grote publiek, dus komt er minder volk op af.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:40:
Nee er hoeven idd geen concessies gedaan te worden, als je unipivot even buiten beschouwing laat.

Dus de hele sl1200-sl1800 is in weze gelijk wat lagering betreft? (en sl-d2/3 dus ook)
Ze hebben ook allemaal een armpje bovenop met een lagerpinnetje.
Maar een sl-b2 heeft deze idd niet, dus die moet wel een centrale as hebben.
Inderdaad zo zit het. De houder bovenop duidt op een "cardanische ophanging met 2 paar spillagers" (zoals ze het al in de SL-1300 brochure noemen) en zit er ook echt in. Dat maakt mede ook zo'n eenvoudigere Technics al een fijne draaitafel: er zitten goede lagers in.

Nog meer voorbeelden hieronder.

SL-D2, je ziet de lagerschroef zitten:
http://i.ebayimg.com/images/g/Q3UAAOSw7ThUqF4b/s-l1600.jpg

SL-Q33 (Q2, Q3, etc). Moeilijk te zien, maar je ziet de onderste lagerschroef zitten net boven de ophanging:
http://i.ebayimg.com/00/s...wFcAAOSwT5tWQS~G/$_57.JPG

SL-Q2 met weer zo'n plaatje erop, daaronder zit weer zo'n conisch lager:
https://j0hn88.files.wordpress.com/2015/04/dsc03853.jpg

Bij een SL-1300 word je weer op het verkeerde been gezet door dat centrale buisje met daardoorheen de bedrading, maar kijk je in de originele brochure dan zie je op de tekening rechtsboven het onderste lager wel degelijk zitten:
http://s126.photobucket.c...1/media/DSCF0162.jpg.html
http://wegavision.pytalho...nics/DirectDrive/a(4).jpg

Een simpele SL-210, onscherp maar weer zo'n schroefje
http://i.ebayimg.com/images/g/RPIAAOSwNgxWDVav/s-l1600.jpg

Ook modellen als de SL-D20, SL-QD33 etc, waarop al snel een beetje neergekeken wordt vanwege de rechte arm en T4P aansluiting, hebben weer dezelfde prima constructie. Je merkt het ook aan de arm, nul speling en super bewegelijk.
Zelfs een low-end belt drive als de SL-B200 heeft dat, 4-point gimbal suspension staat vermeld in de folder, houdertje met lager bovenop de arm pivot. Voorloper SL-B20 daarentegen niet: geen houdertje met lager bovenop.
http://i.ebayimg.com/images/g/mLMAAOSwqu9VOrpf/s-l1600.jpg
https://i.ytimg.com/vi/DMSiBByo414/maxresdefault.jpg
https://img1.etsystatic.c...l_fullxfull.322987241.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:30
[...]
Versterkers (pre 1990) van Kenwood, Sony ES, Teac en Sansui niet te vergeten.

Akai weet ik niet zo. Een kennis had een Akai versterker, ik was niet kapot van het geluid.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Xfile schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:57:
[...]

Akai weet ik niet zo. Een kennis had een Akai versterker, ik was niet kapot van het geluid.
Sansui zeker weten! Zelf ook gehad, jammer uiteindelijk dat ik die heb verkocht.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:30
loewie1984 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:07:
[...]

Sansui zeker weten! Zelf ook gehad, jammer uiteindelijk dat ik die heb verkocht.
Inderdaad jammer. Sansui maakte mooi spul.
Ik vergeet het befaamde merk Luxman.

Wat heb ik in de jaren 80 van de vorige eeuw veel voor de etalage van RAF naar al dat mooie onbetaalbare spul staan kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Xfile op 25-01-2016 15:16 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Xfile schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:57:
[...]

Als jullie deze mainstream merken noemen dan mogen Yamaha, Pioneer, Technics en Onkyo ook zeker niet ontbreken (wat mij betreft in die volgorde :).)

Ik ben het trouwens wel met je eens dat AKAI niet echt bekend stond om zijn versterkers en ook platenspelers, het was in die hoek een iets budgetvriendelijker merk dan Pioneer en Sony, zeg een B+ merk. Aan de andere kant waren ze wel echt top met hun tapedecks en cassetedecks.

En de ene AKAI is natuurlijk de andere niet, net zoals de ene Sony, Kenwood, Denon, etc. :) Een AKAI AM-2950 of een AM-95 is dan geen high end maar het zijn toch best wel serieuze dingen.

Het is m.i. beter om te zoeken op specifieke eigenschappen dan op merk. Bijv in het geval van een versterker waar een platenspeler op moet worden aangesloten: is het een versterker uit de eind 70-er of 80-er jaren? Goed teken. Heeft ie meerdere phono ingangen? Goed teken. Heeft ie zowel een MM als MC ingang en een schakelbaar subsonic filter? Goed teken. Heeft ie instelbare MM ingangscapaciteit en/of instelbare MM en MC ingangsweerstand? Helemaal een goed teken.

Uitzonderingen bevestigen de regel: er zijn natuurlijk heel goede phonotrappen ingebouwd zonder deze opties, en er zijn ook versterkers met dit soort opties waarvan de kwaliteit tegenvalt, maar dit soort dingen duiden er vaak wel op dat er aandacht is besteed aan de phono trap en vind je meestal alleen in de wat betere versterkers. Eind jaren 90 was het door de bank genomen zo dat er ook op de wat betere versterkers nog net een PHONO ingang zat, maar dit soort opties vond je dan niet meer: het mocht echt zo min mogelijk kosten want "men" draaide toch geen LP's meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 25-01-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Zo zit er in onze jukebox een Technics versterker SU Z55 uit een ? end range uit de late jaren 80 die dienst doet als jukeboxversterker.
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fcristianoruggeri.malpensa.net%2F6_HI_FI%2Fvintage_hi_fi%2FAmplificatori%2FSU-Z55.jpg&f=1

Hij stond op zolder stof te vangen
Hij moest een always on power switch hebben zodat je hem via het netsnoer aan en uit kon doen.
Aan de volumeschuif (handig) heb ik een staaf gemaakt die buiten de jukebox steekt zodat je het volume kan verstellen.
[/Show je vintage audio] :P

[ Voor 73% gewijzigd door Bestla op 25-01-2016 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Toch een klein beetje Neerlands trots in dit artikel: http://www.wired.com/2016/01/alastair-wiper-record-industry/

..."There’s a process to it that borders on artistry, something Wiper—who loves records—discovered during a visit to Record Industry, a pressing plant in the in the Dutch city of Haarlem. The British photographer followed every step in the process, from making the master to pressing the wax to shrink-wrapping the finished product. “Seeing how it’s done really makes you realize how amazingly clever this old-fashioned technology is,” he says."...

Afbeeldingslocatie: http://www.wired.com/wp-content/uploads/2016/01/Vinyl-c-Alastair-Philip-Wiper-1400-2-1024x819.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wired.com/wp-content/uploads/2016/01/Vinyl-c-Alastair-Philip-Wiper-1400-19-1024x819.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een reacties allemaal op mijn post. Bedankt voor alle tips iedereen.

Het is een beetje wat Roel1983 al zei je wilt zo snel mogelijk een leuke set hebben.
Maar na alles gelezen te hebben ga ik denk ik toch maar regelmatig marktplaats afstruinen.

Waarschijnlijk reageer ik nog wel een (paar) keer met wat dingen die ik gezien heb om jullie om nog wat meer advies te vragen.

Laat ik nou net nadat ik bovenstaand post nog even op marktplaats kijken en de volgende zaken tegen komen.

Dual 604:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Jamo E410:
http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

Mag ik jullie nog een keer om jullie mening vragen?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Dual 604 is een degelijke speler maar er is al vrij hoog op geboden. Zoek je omgeving Venlo dan kan ik me voorstellen dat de keus beperkt is en dan is het zeker geen verkeerde!

Die Jamo's: kan je je voor dat geld nauwelijks een buil aan vallen, het lijken me vrij lichte instapmodellen.

Ik zag ook nog een setje B&W's aangeboden in de buurt, daar ben ik vaak wel gecharmeerd van. Wat ouder (80-er jaren) maar wel van een zwaardere kwaliteit:

http://link.marktplaats.nl/m1011942610

Het is met een speaker op leeftijd wel meer afwachten of hij nog goed klinkt, de scheidingsfilters kunnen onderhoud nodig hebben, de randen van de drivers kunnen hun beste tijd gehad hebben. Altijd even navragen bij de verkoper of er onderhoud aan gepleegd is. Een setje uit de 90-er jaren of nieuwer heeft dat soort problemen vaak (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
De truuk met gebruikt kopen is geduld.
Eerst beslissen welke modellen je eventueel wilt hebben en wat je daarvoor zou willen neertellen (wel realistisch blijven) en voor de rest MP in de gaten houden.
Als je nu op dit moment geld wilt uitgeven beperk je jezelf behoorlijk in je keuze. Zeker als je niet wilt reizen.

Qua draaitafels momenteel geen superaanbod in venlo, maar qua luidsprekers zou je wellicht hier over kunnen nadenken?
http://link.marktplaats.nl/m1014061754
Geen ervaring met deze speakers maar quadral vond ik vroeger altijd wel aardig..zeker voor dat bedrag
maar ook de beslissing: zoek je vloerstaanders of boekenplankspeakers.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 26-01-2016 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp dat geduld goed is mr_petit.
Maar volgens mij had ik de afgelopen dagen wel wat gelezen dat de Dual 604 een prima speler is.
Nu ik deze langs zag komen leek me dit wel een kans. De boxen zullen inderdaad niet spannend zijn maar wellicht om te starten is dit wel prima. Ik heb morgenavond een afspraak bij de verkoper en afgesproken dat ik er eerst naar kan luisteren. Mocht het niet bevallen kan ik altijd nog verder zoeken (voor dat bedrag van de boxen is het niet erg om er maar kort plezier van te hebben toch?).

Regio is overigens de driehoek (Maastricht, 's-Hertogenbosch, Breda). Vind een stuk rijden niet zo heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 16:18
Beste tweakers,

ook ik ben op zoek naar een platenspeler. In dit geval om muziek te luisteren en dus niet te DJ-en

Ik heb echter wat vraagjes;
Ik heb een Onkyo versterker (TX-nr818) en als ik de spec sheet lees (http://www.nl.onkyo.com/d...TX-NR818_datasheet_EN.pdf) zie ik dat er een Phono input inzit, betekend dit dan dat er een aparte voorversterker in verwerkt zit? en ik deze dus niet meer los nodig heb?

Dan naar de platenspeler zelf
Als ik hier zo lees is Technics het merk om naar te kijken op de 2e hands markt
Ik heb een budget van 100,- (liefst iets minder) en bij voorkeur zou ik een direct drive speler willen.

Nu heb ik verschillende modellen gezien maar ik kan er niet helemaal uitkomen hoe de verschillende modellen zich verhouden tot elkaar, heb wel een beetje gegoogled maar vind dan vaak Duitse fora en mijn Duits is niet voldoende om dit goed te kunnen begrijpen.

Kunnen jullie aangeven hoe onderstaande modellen zich tot elkaar verhouden?
Op MP zie ik advertenties voor een QD33 (45,-), DD2 (65,-), DD33 (80,-), D2 (90,- en 100,-), SL1900 (100,-) en een D210 (99,-).
Hoe kan ik (adh van naamgeving) bepalen wat de beste kwaliteit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Versterker is prima, daar kan zo een platenspeler op aangesloten worden. Technics en direct drive zijn er te kust en te keur. Wat wil je? half automaat , full auto of zoals de legendarische SL1200 alles handmatig?

Ik heb vroeger een SL-D2 gehad. Semi auto dus automatische afslag. Prima speler en goed gebouwd en simpel. Het toerental kan soms afwijken, maar dat is met wat handigheid heel gemakklijk zelf op te lossen. Kwestie van 2 potmeters schoonmaken op een printplaatje. Echt een eitje om te doen.

Ben nu blij met mijn SL1210mk2. De SL1900 is ook een prima speler, ik zou daar voor gaan eerlijk gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 26-01-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
Bestla schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:09:
Technics en direct drive zijn er te kust en te keur. Wat wil je? half automaat , full auto of zoals de legendarische SL1200 alles handmatig?
Bij voorkeur full auto, maar half auto is ook ok.
Heeft dit verder nog invloed op de kwaliteit? Bv de goedkoopste (QD33) is ook al automatisch..
Ik heb vroeger een SL-D2 gehad. Semi auto dus automatische afslag. Prima speler en goed gebouwd en simpel. Het toerental kan soms afwijken, maar dat is met wat handigheid heel gemakklijk zelf op te lossen. Kwestie van 2 potmeters schoonmaken op een printplaatje. Echt een eitje om te doen.

Ben nu blij met mijn SL1210mk2. De SL1900 is ook een prima speler, ik zou daar voor gaan eerlijk gezegd.
De 1200 (of 1210) mk2 is natuurlijk een topspeler als ik het zo lees. Helaas valt die net even buiten budget ;)

Maar jij denkt dat de SL1900 kwalitatief beter is dan bijv een D2? Beide zijn voor zover ik had gezien half-automatisch? O nee 1900 is full auto en D2 half auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:34
Vinyl lovers ik heb een vraagje,
Ik heb ondertussen een behoorlijke collectie vinyl en heb een "leuke" platenspeler.
Ik heb momenteel de Pro-ject Debut Carbon Esprit (dc) met Ortofon Blue, en ben nu al een tijdje aan het kijken wat er nog meer "te krijgen" is.
Niet dat ik niet tevreden ben echter heb ik het gevoel dat het beter kan.
Hebben jullie enig idee wat mijn volgende stap zou kunnen zijn?
Wat voorbeelden waar ik aan denk (sta meer dan open voor suggesties)
* Thorens TD160 (gereviseerd) eventueel met SME3009 arm
* Lenco L75 ptp (met SME arm)
* Project RPM 5.1

Ik weet dat het een "luxe" probleem is maar het blijft een hobby he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankyboy707 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:29:
[...]

Bij voorkeur full auto, maar half auto is ook ok.
Heeft dit verder nog invloed op de kwaliteit? Bv de goedkoopste (QD33) is ook al automatisch..
Kwalitatief (als in te behalen geluidskwaliteit, bediening) liggen de modellen die jij noemt eigenlijk vrij dicht bij elkaar. Het is goed dat je van tevoren nadenkt of je auto, auto-return/auto-stop of manueel wilt. Voornaamste voordeel van full auto en auto-return is duidelijk, het voordeel van manueel is dat er minder electronica / mechaniek in zit die in al die tijd stuk heeft kunnen gaan of nog stuk kan gaan. In praktijk valt dat trouwens wel mee hoor, zeker bij de modellen die je noemt zijn eventuele kuurtjes meestal eenvoudig en goed te repareren. Maar even je lijstje langs lopen.

Full auto
QD33 (45,-): zeer prettig te bedienen met die feather touch buttons op het frontpaneel en de gemotoriseerde armlift. Naalddruk instelbaar. Quartz lock dus loopt precies op de goede snelheid.
Voordeel: goede prijs, je hoeft niets af te stellen aan arm/element want het is een T4P draaitafel.
Nadeel: je moet T4P elementen gebruiken. Zie relaas hieronder.

DD33 (80,-): dit is de budget versie van de QD33. Besparingen: mechanische klik/klak buttons in plaats van elektronisch gestuurde feather touch (werkt ook prima), geen gemotoriseerde armlift maar een mechanische (werkt ook prima). Naalddruk niet instelbaar. Geen quartz lock en geen pitch control, zie relaas hieronder.
Voordeel: je hoeft niets af te stellen aan arm/element want het is een T4P draaitafel.
Nadeel: te duur, geen quartz lock, je moet T4P elementen gebruiken. Zie relaas hieronder.

SL1900 (100,-): klassiek model met S-arm. Geen quartz lock maar je kan de pitch wel handmatig bijstellen via de pitch control knoppen. Dit is de budget versie van de SL-1300 / SL-1600 modellen. Fijne speler maar aan de andere kant lukt het ook om me wat geduld voor die prijs of een paar tientjes meer een SL-1300 of SL-1600 te bemachtigen die echt wat mooier gebouwd zijn.
Voordeel: de S-arm accepteert standaard half inch mount elementen.
Nadeel: geen quartz lock, aan de dure kant.

Auto return
DD2 (65,-) en D210 (99,-): deze modellen zijn volledig equivalent, er zijn alleen minieme verschillen in styling. Ze zijn ook weer equivalent aan de SL-DD33 met de volgende verschillen: geen stroboscoop, geen volautomaat. Ik vind ze te duur.

D2 (90,- en 100,-): dit model is eigenlijk equivalent aan de SL-1900, alleen dan een wat nieuwere uitvoering en geen volautomaat maar halfautomaat. Ik vind ze te duur, ik zou er max 75 euro voor geven mits in goede staat.

half inch mount vs T4P
De winkel verkoopt 2 soorten elementen:
- De "standaard" zijn de half inch mount elementen. Dit type komt verreweg het meeste voor, je hebt er dus het meeste keus in. Dit zijn elementen die je met schroefjes vast moet zetten aan de headshell en waarbij je de 4 draadjes ook moet aansluiten op het element. Daarnaast moet je het element uitlijnen zodat de naald goed op de plaat staat en de arm balanceren.
Als er al een element op de platenspeler zit, deze goed geinstalleerd en uitgelijnd is en deze bevalt je, dan heb je natuurlijk niets te maken met dit soort zaken.
- De plug-in oftewel T4P elementen. Dit zijn elementen die simpelweg direct in de arm pluggen. T4P is een uitvinding van Technics, vandaar dat je veel Technics draaitafels ziet met dit type element. Voordeel is dat arm en element optimaal op elkaar afgestemd zijn en dat je heel weinig hoeft in te stellen. Inpluggen, eventueel de naalddruk naar wens instellen maar eigenlijk hoeft dat ook niet eens, klaar.
Hoeft niet echt een nadeel te zijn als je toch niet van plan bent van element te gaan wisselen. Er zijn goede naalden voor het voorgemonteerde element verkrijgbaar en er zijn ook nieuwe T4P elementen verkrijgbaar.

Kwalitatief is er niet per se verschil tussen de beide standaarden, het verschil zit hem in de keuzevrijheid van de ene vs het gemak van de andere.

Wel / geen Quartz lock
Quartz lock zorgt ervoor dat de draaitafel een snelheid aanhoud op basis van een zeer stabiel referentiesignaal van een kwarts kristal. De snelheid is dus altijd (nagenoeg) perfect.
Heeft een draaitafel geen quartz lock en is ie tientallen jaren oud, dan heb je grote kans dat hij iets te snel of te langzaam loopt, door veroudering van de elektronische componenten. Als er geen pitch control op zit dan kan je het als gebruiker niet bijstellen. Het kan dus best dat de speler 1 of 2% te snel of te langzaam loopt. Nou is het eigenlijk helemaal niet zo erg, want je gaat het toch niet horen. Wat veel belangrijker is is dat de speler stabiel op snelheid loopt, want als het varieert, ja dát hoor je. Het probleem is verder vrij simpel op te lossen door de speler open te maken en de 2 potmeters voor 33 en 45 toeren weer goed af te stellen, maar toch.

Tip: bij al deze modellen opletten dat de lipjes aan de kap die in de scharnieren vallen nog heel zijn, het komt regelmatig voor dat deze door grof gebruik (deels) afgebroken zijn.

Van deze zou ik, de prijzen in aanmerking genomen en er vanuit gaande dat ze allemaal in nette werkende staat zijn, voor de QD33 gaan als je gewoon no-nonsense plaatjes wilt draaien en niet gaan stoeien met allerlei elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monkeyk2010 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 16:38:
Vinyl lovers ik heb een vraagje,
Ik heb ondertussen een behoorlijke collectie vinyl en heb een "leuke" platenspeler.
Ik heb momenteel de Pro-ject Debut Carbon Esprit (dc) met Ortofon Blue, en ben nu al een tijdje aan het kijken wat er nog meer "te krijgen" is.
Niet dat ik niet tevreden ben echter heb ik het gevoel dat het beter kan.
Hebben jullie enig idee wat mijn volgende stap zou kunnen zijn?
Wat voorbeelden waar ik aan denk (sta meer dan open voor suggesties)
* Thorens TD160 (gereviseerd) eventueel met SME3009 arm
* Lenco L75 ptp (met SME arm)
* Project RPM 5.1

Ik weet dat het een "luxe" probleem is maar het blijft een hobby he ;)
Alle spelers zijn in staat om goed te klinken (gecombineerd met het juiste element, afstelling, voorversterker, etc) of bagger (met het verkeerde....).

De Pro-Ject RPM is toch weer meer van hetzelfde alleen dan op een wat (?) hoger niveau dan de Debut Carbon. Hoewel ik er nog geen wedje op durf te leggen dat je het verschil gaat horen. Wat dat betreft zou ik dus niet voor deze gaan, als het "voor de hobby" is. ;)

De Thorens en Lenco in goede staat doen zeker niet onder voor de Pro-Jects maar hebben wel onderhoud nodig.

De Thorens is gereviseerd zeg je, dus laten we aannemen dat dat goed zit. Dwz nieuwe Thorens snaar, schoon lager met nieuwe olie, veren afgesteld, motor en poelie onderhoud gehad etc.

Bij de Lenco moet je als daar nooit wat aan gedaan is in al die jaren rekening houden met een onderhoudsbeurt voor vergelijkbare zaken. Daarbij is het een idler wheel model, en zo'n idler wheel weer goed, stil en op snelheid te laten lopen vereist wel wat kunde van de reparateur. Maar als dat gebeurd is heb je er een mooie speler aan, dan heeft ie zelfs mijn voorkeur.

De Lenco kan naast 33 en 45 ook op 16 en 78 toeren en alles daartussenin draaien, dat is wel een mooie feature. Een Thorens kan eigenlijk alleen maar op 33 toeren draaien, zelfs met een nieuwe snaar is het wisselen tussen 33 en 45 wat moeizaam. Draai je vaak 45 rpm (of 78 rpm) dan zou ik nooit voor een TD-160 of aanverwante Thorens gaan. Ik hou zelf niet zo van het gewaggel van de topzware Thorens plateau i.c.m. het moeizame op gang komen met die snaar, maar da's persoonlijk geneuzel en in praktijk bij gewoon 33 toeren platen draaien helemaal geen probleem.

Gebruik je de standaard arm dan is wat mij betreft de Thorens in het voordeel, ga je op beide voor SME dan is dat natuurlijk geen issue.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 26-01-2016 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:42:
Wat een reacties allemaal op mijn post. Bedankt voor alle tips iedereen.

Het is een beetje wat Roel1983 al zei je wilt zo snel mogelijk een leuke set hebben.
Maar na alles gelezen te hebben ga ik denk ik toch maar regelmatig marktplaats afstruinen.

Waarschijnlijk reageer ik nog wel een (paar) keer met wat dingen die ik gezien heb om jullie om nog wat meer advies te vragen.

Laat ik nou net nadat ik bovenstaand post nog even op marktplaats kijken en de volgende zaken tegen komen.

Dual 604:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Jamo E410:
http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

Mag ik jullie nog een keer om jullie mening vragen?
Ik zou die Dual niet kopen en deze Kenwood uit Reuver oppikken:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Weegt bijna 8KG en dat is vaak een goed teken voor de bouw kwaliteit en demping van de speler... Daarnaast kunnen die Kenwoods verrassend goed klinken...

De speakers van Jamo zou ik niet kopen, ik krijg er meestal een heel goedkoop gevoel bij... Ik zag in Tegelen (om de hoek van Venlo dus) een heel mooi setje Wharfdale speakers staan... De Delta 50.2 wel te verstaan... Slechts 40 euro, dus goed betaalbaar... Linkje:
http://link.marktplaats.nl/m1014341163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Cap schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:35:
[...]

De Lenco kan naast 33 en 45 ook op 16 en 78 toeren en alles daartussenin draaien, dat is wel een mooie feature. Een Thorens kan eigenlijk alleen maar op 33 toeren draaien, zelfs met een nieuwe snaar is het wisselen tussen 33 en 45 wat moeizaam. Draai je vaak 45 rpm (of 78 rpm) dan zou ik nooit voor een TD-160 of aanverwante Thorens gaan.
Kijk je verhaal is nuttige info thx!
Van de nieuwere speler tot rond de 1000 euro welke zou een uiterlijk verschil opleveren met mijn huidige project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe bedoel je uiterlijk verschil? Elke andere speler ziet er anders uit dus alle. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Oops de telefoon doet weer eens iets anders dan wat ik wil :)
Ik bedoelde een hoorbaar verschil natuurlijk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Monkeyk2010 op 26-01-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja dat is zo'n vraag, daar valt niet veel zinnigs op te zeggen. Het is zoiets als de vraag "welke auto van rond de 15000 euro levert verschil op met mijn huidige"? :)

Het hangt van zoveel factoren af. Oren, element, afstelling, aangesloten apparatuur, is ook afhankelijk van de muziek etc etc. Je doet een upgrade omdat... je wilt upgraden. Omdat er iets niet helemaal bevalt aan je huidige speler. Of omdat je ergens een speler geprobeerd hebt waaraan iets je heel erg beviel, bijvoorbeeld uiterlijk, bediening... Of, omdat je gewoon wilt upgraden, om het upgraden, als in, het is een duurder model. (Lederen bekleding, grotere koplampen, zwaardere motor, maar rijdt niet noodzakelijk echt beter).

Verder is het me niet helemaal duidelijk wat je wilt. Je komt met een Project RPM, maar ook met een vintage Lenco en Thorens. Nu heb je het over een nieuwere speler tot 1000 euro...

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 26-01-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
Eerlijk... als je onbeperkt budget hebt, dwz, tot duizend euro, zou ik zonder knipperen voor een Project RPM 5 (dus niet de oudere 5.1) of de Rega RP3 gaan.

Reviews lezen en kiezen tussen die twee zou ik zeggen :P

edit: behalve als je geluidssysteem erachter niet klopt, dan zou ik een Debut kopen, en de rest lekker upgraden. Je schiet niets op met een prachtige draaitafel als je geen speakers/amp hebt die het weer kunnen geven. En vergeet je pre-amp niet :)

[ Voor 36% gewijzigd door Henk op 26-01-2016 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
rcor schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:47:
[...]

Ik zou die Dual niet kopen en deze Kenwood uit Reuver oppikken:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Weegt bijna 8KG en dat is vaak een goed teken voor de bouw kwaliteit en demping van de speler... Daarnaast kunnen die Kenwoods verrassend goed klinken...
Ik zou zelf de dual kopen. Daar zit denk ik een betere aandrijving in en betere arm op. Maar die kenwood voor 50 euro is wellicht geen slechte deal. Al zit er wel een ingebouwde 5pol din op dus is een goed aansluitdraad met tulpjes wat lastiger te realiseren.
Cap schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 18:21:
[...]
half inch mount vs T4P
Er zijn goede naalden voor het voorgemonteerde element verkrijgbaar en er zijn ook nieuwe T4P elementen verkrijgbaar.

Kwalitatief is er niet per se verschil tussen de beide standaarden, het verschil zit hem in de keuzevrijheid van de ene vs het gemak van de andere.
Jullie kennen mijn mening over t4p onderhand waarschijnlijk wel, maar ik zou ze dus vermijden.
Tenzij je een hele speciale speler voor een mooie prijs kan krijgen. Bijvoorbeeld een sl-10 of een sl-m1/sl-ma1
Het idee achter het systeem was leuk, licht, vaste overhang dus weinig af te stellen etc, een beetje als dual ulm. maar totaal niet van de grond gekomen. Nieuwe elementen worden nu echt mondjesmaat verkocht (bestaan ze nog nieuw), en meestal in de lagere klasses. Dito voor de naalden.
Net zoiets als b&o elementen. Ook niet de tand des tijds doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:23:
[...]

Ik zou zelf de dual kopen. Daar zit denk ik een betere aandrijving in en betere arm op. Maar die kenwood voor 50 euro is wellicht geen slechte deal. Al zit er wel een ingebouwde 5pol din op dus is een goed aansluitdraad met tulpjes wat lastiger te realiseren.
Hij heeft een tulpkabel en biedt tevens ook de mogelijkheid om 'm aan te sluiten middels een din-plug:
Afbeeldingslocatie: http://www.radiomuseum.org/images/radio/trio_kenwood/kd_4100_1192563.jpg

Meer foto's (ook het binnenwerk) zijn hier te vinden:
http://www.radiomuseum.or...d_4100.html?language_id=2

Van het vrijgekomen geld kun je dan een mooie nieuwe Audio Technica AT95e bij William Thakker bestellen...

ps.: een tweedehands setje Boston A25 speakers zijn ook een aanrader... Er staat nu een setje te koop (helaas te duur (zou slechts 100 euro mogen kosten), maar het gaat erom dat weet wat je koopt):
http://link.marktplaats.nl/m1013234203
Ook in 't zwart gemaakt en te vinden met wat zoek werk...

[ Voor 28% gewijzigd door rcor op 26-01-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:23:
[...]

Jullie kennen mijn mening over t4p onderhand waarschijnlijk wel, maar ik zou ze dus vermijden.
Tenzij je een hele speciale speler voor een mooie prijs kan krijgen. Bijvoorbeeld een sl-10 of een sl-m1/sl-ma1
Het idee achter het systeem was leuk, licht, vaste overhang dus weinig af te stellen etc, een beetje als dual ulm. maar totaal niet van de grond gekomen. Nieuwe elementen worden nu echt mondjesmaat verkocht (bestaan ze nog nieuw), en meestal in de lagere klasses. Dito voor de naalden.
Net zoiets als b&o elementen. Ook niet de tand des tijds doorstaan.
Voor de liefhebber die wil experimenteren met duurdere elementen ben ik het met je eens, hoewel ik zelf een paar prima T4P MM en MC elementen heb voor mijn SL-7's (die mijn voorkeur hebben boven de SL-10, die heb ik verkocht ;)).

Aan de andere kant, voor iemand die gewoon zonder problemen plaatjes wil draaien vind ik het een prima oplossing, die zit toch niet te wachten op het wisselen van element, etc. Die Technics MM T4P elementen zijn in de basis prima en er zijn goede naalden (in de zin van prijs/prestatie verhouding, je moet het niet gaan vergelijken met een duur MC element) voor te krijgen, maar ook Audio Technica biedt nieuwe modellen van voldoende kwaliteit, varierend van AT95e tot AT-120e niveau. Juist voor iemand die niet teveel met de techniek en afstellen bezig wil zijn, sub 100 euro wil kwijt zijn aan een complete speler en gewoon lekker plaatjes draaien raad ik het dus wel aan.

Verschil van mening moet kunnen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 26-01-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
rcor schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:34:
[...]

Hij heeft een tulpkabel en biedt tevens ook de mogelijkheid om 'm aan te sluiten middels een din-plug:
oh dat wist ik niet.
Wel interssante electronica in dat ding. De hoeveelheid ic's die toen nodig waren 8)7
Het ziet er heel erg sony achtig uit met die platte vierkante motor etc.
Cap schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:02:
[...]
, maar ook Audio Technica biedt nieuwe modellen van voldoende kwaliteit, varierend van AT95e tot AT-120e niveau.
Welke t4p van audio technica zit dan op at-120e niveau?
Volgens mij hebben ze alleen wat bonded conisch en elliptisch. Ik denk dat ortofon nog de enige is die serieus iets in t4p kan leveren? Ik geloof dat ze nog een mc hebben ook, of in ieder geval hadden, en een om-40 t4p versie, maar die zal ook wel discontinued zijn (net als de om40 zelf afaik). Maar daar houdt het bij op, niet veel andere keuzes vind ik. Volgens mij is ortofon ook behoorlijk aan het snoeien in hun aanbod (aanbod van weleer althans). Er komen daar wel veel nieuwe modellen bij, maar allemaal Retna, geen t4p.
Dus hoe zal het zijn over 5 jaar...

[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 26-01-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha, een hele lading grote elco's ook om het een en ander van stroom te voorzien. Maar het ziet er nog opgeruimd uit ivm de biotracer die ik hier wel eens open heb gehad. :P
mr_petit schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:30:
[...]

Welke t4p van audio technica zit dan op at-120e niveau?
Volgens mij hebben ze alleen wat bonded conisch en elliptisch. Ik denk dat ortofon nog de enige is die serieus iets in t4p kan leveren? Ik geloof dat ze nog een mc hebben ook, of in ieder geval hadden, en een om-40 t4p versie, maar die zal ook wel discontinued zijn (net als de om40 zelf afaik). Maar daar houdt het bij op, niet veel andere keuzes vind ik. Volgens mij is ortofon ook behoorlijk aan het snoeien in hun aanbod (aanbod van weleer althans). Er komen daar wel veel nieuwe modellen bij, maar allemaal Retna, geen t4p.
Dus hoe zal het zijn over 5 jaar...
Het is wat meer zoeken maar er zijn kwalitatief goede opties.

Ik heb zelf van Audio Technica de AT216EP, nude ellipt waarvoor de naalden nog verkrijgbaar zijn en zelfs het element incl naald kan je met wat moeite nog krijgen. Verder heb ik de AT312EP waarvoor de naalden verkrijgbaar zijn, ook nude ellipt. Ook kan je in een AT122EP, 102EP, 132EP, 142EP etc gewoon iets uit de serie AT120e, A440MLa kwijt omdat de montage en spoeltjes hetzeflde zijn. Wel even gewicht reduceren door het beschermingskapje los te klikken en de naalddruk een een paar tienden van grammen bijstellen, maar dan ben je er al.

Naast Audio Technica is de Grado prestige serie er nog en inderdaad de Ortofon opties.

Dan heb je nog de kwalitatief goede vervangingsnaalden van Jico (met name de SAS) en lpgear (vividline) voor elementen van Audio Technica en de vele Technics P-mounts.

Ik begrijp goed dat het je keuze niet zou zijn maar als je een goede T4P speler hebt kan zo'n element het waard zijn. Maar voor de doelgroep waar ik op doelde, degenen die een platenspeler van een paar tientjes wil voldoet een nette bonded elliptical ook wel, en dan zijn er nog veel meer keuzes.

[ Voor 84% gewijzigd door Cap op 26-01-2016 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:30:
[...]

oh dat wist ik niet.
Wel interssante electronica in dat ding. De hoeveelheid ic's die toen nodig waren 8)7
Het ziet er heel erg sony achtig uit met die platte vierkante motor etc.
Het lijkt qua motor inderdaad wel een beetje op Sony, maar de motor is ook typisch Kenwood... Ik heb hier nog een Kenwood KD-42R staan en de motor heeft dezelfde vorm en opbouw...

De rest van de componenten lijken qua opbouw gelukkig niet zo heel erg op Sony... Want dan zou je typische Sony dingen krijgen, zoals print plaat over print plaat constructies (ooit gehad met een cassettedek, de TC-RX 55... Eerst de ene printplaat en vervolgens via een afstandshouder printer plaat 2... Erg fijn als je een of meerdere versleten snaren moet vervangen)...

Hieronder nog een foto van het binnenwerk van mijn Kenwood KD-42R:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140209_001_zps901ad553.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 26-01-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schrik weer van sommige prijzen op marktplaats, deze gast is erg grappig, denkt echt dat zijn PS-X50 maar liefst 300 euro waard is, wsch omdat ie een keer zo'n prijs op Ebay langs heeft zien komen.

http://link.marktplaats.nl/m1015064260

Houdt al weken stug vol en zet hem er elke dag weer opnieuw op. Ja ehhh doe dat eens door de helft ofzo dan is ie zo weg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Cap schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:52:

Het is wat meer zoeken maar er zijn kwalitatief goede opties.

Ik heb zelf van Audio Technica de AT216EP, nude ellipt waarvoor de naalden nog verkrijgbaar zijn en zelfs het element incl naald kan je met wat moeite nog krijgen. Verder heb ik de AT312EP waarvoor de naalden verkrijgbaar zijn, ook nude ellipt. Ook kan je in een AT122EP, 102EP, 132EP, 142EP etc gewoon iets uit de serie AT120e, A440MLa kwijt omdat de montage en spoeltjes hetzeflde zijn. Wel even gewicht reduceren door het beschermingskapje los te klikken en de naalddruk een een paar tienden van grammen bijstellen, maar dan ben je er al.
Ja maar dat is volgens mij allemaal al niet meer ondersteund. Alleen evt verkrijgbaar als NOS. Maar niet meer vanuit de fabrikant. Dus 100% end of life.
Je kan dus wel wat samenstellen/bekokstofen etc, maar je kan niet meer naar de winkel gaan en zeggen: doe me die maar, of ze moeten toevallig nog wat hebben liggen. Allemaal end of life. Ook niet meer op de site van audio technica (of grado, ortofon etc).
Ik denk dat er dus ook geen enkel t4p element meer gemaakt wordt. Alleen nog namaaknaalden bij jico etc denk ik. Of dus een AT naald passend maken op een ander element (waarbij dat element zelf dus niet meer gemaakt wordt). Ik vraag me trouwens af of je dat beschermingskapje er wel af moet halen. Je hebt dan een naald met redelijk lage compliantie, en t4p is juist heel licht volgens mij. Dus wil je al het gewicht hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 27-01-2016 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
rcor schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:31:
[...]

De rest van de componenten lijken qua opbouw gelukkig niet zo heel erg op Sony... Want dan zou je typische Sony dingen krijgen, zoals print plaat over print plaat constructies (ooit gehad met een cassettedek, de TC-RX 55... Eerst de ene printplaat en vervolgens via een afstandshouder printer plaat 2... Erg fijn als je een of meerdere versleten snaren moet vervangen)...
Een cassettedeck is heel wat anders dan een platenspeler hoor. Dus dat is absoluut niet typisch sony.
Ik zou geen enkele draaitafel van sony weten die meerdere printplaten boven elkaar heeft met snaren ertussen.
Ik zie daar dus niet de relevantie van in.

Het enige wat ik kan zeggen is dat sony draaitafels vol zitten met die vierkante platte motoren. Alleen zijn ze dan meestal zwart gecoat (soms geel gepassiveerd zink trouwens)
Het deck van die kenwood lijkt ook van een composiet/vezelkunststof. Ook typisch sony.

Maar goed, dat zijn allemaal technieken die in meerdere japanse draaitafels te vinden zijn. Toen keken ze ook allemaal naar elkaar. Hoe dan ook, die dual zit compleet anders in mekaar.
Cap schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:36:
Schrik weer van sommige prijzen op marktplaats, deze gast is erg grappig, denkt echt dat zijn PS-X50 maar liefst 300 euro waard is,
Er zijn meerderen die voor zo'n ding 300 vragen. Veel van die hobbyhandelaren.
Ik hoop dat de hipsterhype snel ten einde is en dat al die hobbyhandelaren met die zut blijven zitten.
Dat geldt ook voor de handelaren in gebruikte platen. Alles wordt opgekocht door handelaartjes en zoeken wordt ook steeds lastiger omdat je steeds handelaartjesadvertenties voor je neus krijgt.
Ik kan niet wachten tot de hype weer over is en ze allemaal naar cassettebandjes gaan luisteren en je ze met walkmans ziet lopen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 27-01-2016 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 16:35
mr_petit schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 00:59:
[...]

Ja maar dat is volgens mij allemaal al niet meer ondersteund. Alleen evt verkrijgbaar als NOS. Maar niet meer vanuit de fabrikant. Dus 100% end of life.
Je kan dus wel wat samenstellen/bekokstofen etc, maar je kan niet meer naar de winkel gaan en zeggen: doe me die maar, of ze moeten toevallig nog wat hebben liggen. Allemaal end of life. Ook niet meer op de site van audio technica (of grado, ortofon etc).
Ik denk dat er dus ook geen enkel t4p element meer gemaakt wordt. Alleen nog namaaknaalden bij jico etc denk ik. Of dus een AT naald passend maken op een ander element (waarbij dat element zelf dus niet meer gemaakt wordt). Ik vraag me trouwens af of je dat beschermingskapje er wel af moet halen. Je hebt dan een naald met redelijk lage compliantie, en t4p is juist heel licht volgens mij. Dus wil je al het gewicht hebben.
Klopt wel dat dat NOS is, maar zoals eerder gezegd: met Jico vervang-styli zit je gewoon goed. Ook de AT150MLX stylus past op de oudere vorm T4P van Audio Technica. En met de Series V kan je ook nog uit de voeten.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeyk2010
Cap schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:32:

Verder is het me niet helemaal duidelijk wat je wilt. Je komt met een Project RPM, maar ook met een vintage Lenco en Thorens. Nu heb je het over een nieuwere speler tot 1000 euro...
De reden van de "vintage" spelers was omdat de modellen me erg aantrekt, echter heb ik geen zin om alles te reviseren/af te stellen....
Jouw eerdere reactie heeft me dus aan het denken gezet om te kiezen voor een nieuwer model.

Ga vandaag eens wat lezen over de RPM 5 en de Rega 3

Thanks voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan blijft dus over de keus tussen nieuw of vintage van een betrouwbare verkoper die ze echt goed reviseert, er zijn daar wel wat adresjes voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 27-01-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 01:24:
[...]

Er zijn meerderen die voor zo'n ding 300 vragen. Veel van die hobbyhandelaren.
Ik hoop dat de hipsterhype snel ten einde is en dat al die hobbyhandelaren met die zut blijven zitten.
Dat geldt ook voor de handelaren in gebruikte platen. Alles wordt opgekocht door handelaartjes en zoeken wordt ook steeds lastiger omdat je steeds handelaartjesadvertenties voor je neus krijgt.
Ik kan niet wachten tot de hype weer over is en ze allemaal naar cassettebandjes gaan luisteren en je ze met walkmans ziet lopen.
Ik hoop het ook... maar verwacht het voorlopig nog niet.

Ja die zotte handelaren (o.a. iets met ...chief anyone? :)) neem ik niet als referentie. Kijk, prima speler, in museumstaat en aantoonbaar gereviseerd kan ik me nog iets voorstellen dat je (hoger dan :P) de hoofdprijs vraagt, maar een speler met redelijk doffe kap, vol butsjes op het bedieningspaneel, met het goedkoopste elementje erin en zonder professionele revisie ("werkt perfect" ja) vind ik echt een ander verhaal. Dan mag je in je handjes knijpen met die 200 euro die er elders voor geboden is. Maar ja, blijkbaar valt het kwartje voor sommigen anders dan bij mij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik ben blij net voor de hype weer begonnen te zijn om vinyl te gaan draaien. Eerst door op visite bij een collega zijn jukebox te zien en horen. Dat wakkerde het sluimerende vuurtje sinds de jaren 80 weer fors aan. Speurtochten door de jaarbeurs Utrecht, bananendozen vol singles zijn er doorgeworsteld.

Mijn vrouw zou snel jarig zijn en 2 maanden daarvoor ben ik MP aan het afstruinen geweest voor een jukebox, want die zou ze krijgen voor haar verjaardag. In Steenwijk vond ik een Rowe Ami R88 uit 1981 die storingsvrij speelde voor €450. Deze heb ik vorig jaar verbouwd door de hele technische inhoud over te bouwen in een AMI uit 1956. Voorzien van het nodige led verlichtingswerk is dat nu een blikvanger in ons huis.

Doordat mijn Technics SL D2 speedproblems kreeg ben ik op zoek gegaan voor de SL1210mk2, want ik wilde een zwarte. € 350 incl verzending later ,en ik was eigenaar van een nagekeken vrij nette 1210mk2. Al snel voorzien na info hier in dit forum van een AT 440mla, en dat was een hele verbetering. Nu sinds kort voorzien van een nieuwe mk5 stofkap zodat hij nu best wel netjes oogt.

Je mag best zeggen dat we vinylgek zijn. :P

Gewoon luchtig leesvoer. :+ omdat ik toch zit te wachten tot de oven klaar is met vers brood. :Y) En de juke speelt continu B kantjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 27-01-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Inderdaad, een goede speler en laatst nog zo een verkocht aan een mede Tweaker. voor exact die prijs € 50.

Die prijs die de verkoper vraagt is erg laag, maar dat zal te maken hebben met die stofkap. Die speler is verder all manual, dus er kan weinig kaput. d:)b

Dus aanrader voor Hakeem-Dream , maar alleen is het geen full auto, maar geloof me, dit is een koopje en een goede speler. en alles manueel , daar wen je snel aan. :) DWZ ik wil niet anders meer. *O*

[ Voor 84% gewijzigd door Bestla op 27-01-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
Manueel is leuk joh, ben je tenminste een bezig met je plaatjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
^ Jukebox staat hier overuren te maken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Kreeg zojuist de nieuwsbrief van Hifi Klubben, nuttige tips voor de beginnende vinyl liefhebber:
https://www.hifiklubben.n...k/?utm_campaign=turntable

Even door de verkoop praat heen lezen, maar er staat wel uitgebreid uitgelegd hoe je je tafel kan afstellen, en wat je daarvoor nodig hebt.

Misschien wel mooie info voor de OP als we naar deel 3 van dit topic gaan :P

[ Voor 33% gewijzigd door loewie1984 op 27-01-2016 14:28 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik blijf lekker bij de juke en mijn mk2, maar verder nuttige info d:)b

Simple Minds - Let there be Love uit de Juke. oOo :)F

Ik loop te dansen door de woonkamer.....
Oh Next Waterfront _/-\o_ En dat op mijn 51e :P I'm mad, but i'm happy :+

Oeh, KC & The Sunshineband - Get Down Tonight. /me Schuift swingend door de woonkamer oOo

[ Voor 107% gewijzigd door Bestla op 27-01-2016 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
D'r staan wel een paar schoonheidsfoutjes in dat stukje van hifiklubben m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
^ care to elaborate, anders weten we niet wat je bedoelt natuurlijk.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga nog even door met klagen. :)

VC: kapotte platenspeler aanbieden, het zelf niet kunnen maken (zie ook zijn andere defecte waar o.a. de eerder vermelde kapotte Technics 1510mk2 voor 449 euro), "geleende" foto van internet (van een andere bekende MP verkoper). Oftewel te beroerd om zelf een foto te maken. Dit niet netjes vermelden en toch doodleuk 299 euro vragen.

Hier de geleende foto. Ik herkende hem op basis van het handdoekje. :)

Mijn tip aan de nieuwelingen hier: koop hier niet. Ergernis :/... ergens hoop ik dat dit bedrijfje snel failliet gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 27-01-2016 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
loewie1984 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:10:
^ care to elaborate, anders weten we niet wat je bedoelt natuurlijk.
Met het afstellen mbv een protractor moet de antiskating ff op 0 worden gezet.
Ook hoe ze het elementje daar vast houden vind ik een beetje apart, maar een foto is natuurlijk maar een momentopname. Zelf zou ik altijd een vulpotloodvulling gebruiken en met ongeveer alles wat je doet eerst de armlift omhoog.
Maar ja, hoe meer elementen er tijdens het afstellen gesloopt worden, des de meer naaldjes je kan verkopen :P

Ook hun uitleg van het afstellen van de antiskating zelf, dat je het met je oog zou kunnen zien trek ik in twijfel.
Ik ga liever uit van de standaardwaarden op de arm (en vertrouw op de ervaring en kundigheid van de ontwerper van de arm), of gebruik een testplaat. Dan kan je nog bakkelijen over welke methode de testplaat gebruikt, en of je een scoop ter hand neemt, maar beide methoden staan behoorlijk ver af van het checken met je oog.

En dat de motor het liefste los staat is natuurlijk ook een beetje aan discussie onderhevig.
Dat geldt alleen als je een goedkope motor hebt :P Maar dan nog kunnen trillingen overgebracht worden (er is per definitie altijd een koppeling tussen motor en plateau. Een dual 701 is ooit getest als de meest stille speler ooit, en die heeft gewoon de motor in de bak. Of die prestatie nu nog geldt is de vraag, maar genoeg DD tafels (ik noem een pioneer p3a) die ooit echt extreem stil waren (extreem lage rumble waarden)
Alleen als je een luidruchtige motor hebt wil je het liefst dat hij bij de buren staat :+

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 27-01-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08 17:21
Beste tweakers. Ik heb een vraag en hoop deze hier kwijt te kunnen. Gisteren een PLX-1000 aangeschaft. Hier zit geen cartridge bij. Heb op moment een oude Stanton thuis maar deze was compleet en gelijk te gebruiken. Na wat research op verschillende fora komt regelmatig de Shure M44-7 naar voren. Wanneer ik onderstaand aanschaf, ben ik dan klaar? Of raden jullie mij wat anders aan? In ieder geval bedankt alvast. Ter verdere informatie, hij gaat aangesloten worden op een DJ controller. Zodat de vinyl ook weer van zolder kan.

http://www.bax-shop.nl/el...ment/product-details.html

http://www.albepro.nl/car...-naald-scratch-en-nl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Ga je ermee DJ-en? En dan normaal platen draaien of ook/veel scratchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08 17:21
Ja gaan platen mee worden gedraaid. Af en toe scratchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik gebruik heb gemaakt van jullie kennis en expertise wil ik natuurlijk nog even een update plaatsen.
Ik ben gisteren naar Venlo afgereisd en heb de Dual 604 & de Jamo E410 boxen aangeschaft.
Erg prettige verkoper die kennis van zaken had. Hij heeft me rustig laten luisteren en het geluid was goed (met een pioneer versterker).

Vandaag gaan kijken naar een Marantz 2216B maar deze klonk niet goed. Er zat een kraak op beide rechter uitgangen. Waarschijnlijk moet er iets gerepareerd worden aan de versterker maar dat is niet voor mij weg gelegd.

Nu dus nog op zoek naar een goede versterker. Vandaag wel al een stuk of 60 jazz platen aangeschaft dus het geduld is lastig te bewaren >:).
Mocht iemand nog een tip hebben voor een goede versterker (max. 200) in het zuiden van het land dan hoor ik het natuurlijk graag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:46

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:09:
Omdat ik gebruik heb gemaakt van jullie kennis en expertise wil ik natuurlijk nog even een update plaatsen.
Ik ben gisteren naar Venlo afgereisd en heb de Dual 604 & de Jamo E410 boxen aangeschaft.
Erg prettige verkoper die kennis van zaken had. Hij heeft me rustig laten luisteren en het geluid was goed (met een pioneer versterker).

Vandaag gaan kijken naar een Marantz 2216B maar deze klonk niet goed. Er zat een kraak op beide rechter uitgangen. Waarschijnlijk moet er iets gerepareerd worden aan de versterker maar dat is niet voor mij weg gelegd.

Nu dus nog op zoek naar een goede versterker. Vandaag wel al een stuk of 60 jazz platen aangeschaft dus het geduld is lastig te bewaren >:).
Mocht iemand nog een tip hebben voor een goede versterker (max. 200) in het zuiden van het land dan hoor ik het natuurlijk graag ;).
Hoe duur was die Marantz? Want zoiets kun je overwegen en dan laten repareren. Weet je tenminste dat die voorlopig goed is ook.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:09:

Vandaag gaan kijken naar een Marantz 2216B maar deze klonk niet goed.

....
Ik zou mijn geld niet "verspillen" aan een receiver als je alleen een versterker wilt: een flink deel van het geld zit toch in het tuner gedeelte, voor hetzelfde geld koop je daarom meer versterker.

Ik deed een snelle search in het zuiden des lands en zag een paar dingen langs komen:

Pioneer SA-606
Meer vermogen dan de Marantz, betere specificaties, maar nog steeds geen hoogvlieger ofzo. Naar zeggen van de verkoper wel technisch 100% en de vintage look. De typische prut veerklem luidsprekeraansluitingen van de net-niet versterkers uit die tijd.

DENON PMA-550
Enter the eighties iets nieuwer dus, en dat heeft mijn voorkeur igv versterkers. Er staat wel bij "ik zou hem laten reinigen", ook een schroefje van een speakeraansluiting weg, er zit dus wat werk aan. Ik zet hem er toch bij, want in potentie een mooi ding en waarschijnlijk voor een paar tientjes op te halen. Mooi opgebouwd met ringkerntrafo Krachtige versterker met omschakelbare MM en MC phono, en twee (!) phono ingangen,goede specs, redelijk substantieel.

Marantz PM-54SE
De typische nette jaren 90 Marantz instapper uit de Special Edition serie "voor audiofielen". Geld is bij deze serie besteed aan het geluid, niet aan toeters en bellen. Met een omschakelbare MM en MC phonotrap met vergulde ingangen en nette luidsprekerklemmen. Verkoper is een handelaar die garantie geeft, kan een voordeel zijn. Nadeel is dan dat ie aan de dure kant is.

Sony TA-F550ES
Deze Sony ES uit begin 90-er jaren, in mijn ogen de beste van dit rijtje. Nette specificaties, mooi opgebouwd in de ES traditie met o.a. een lekkere dikke ringkern trafo, MM en MC phonotrap aanwezig. In prestaties echt wel een paar stapjes boven jouw Marantz 2216B en ook aan deze zit zo te lezen geen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
Bestla schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:05:
Inderdaad, een goede speler en laatst nog zo een verkocht aan een mede Tweaker. voor exact die prijs € 50.

Die prijs die de verkoper vraagt is erg laag, maar dat zal te maken hebben met die stofkap. Die speler is verder all manual, dus er kan weinig kaput. d:)b

Dus aanrader voor Hakeem-Dream , maar alleen is het geen full auto, maar geloof me, dit is een koopje en een goede speler. en alles manueel , daar wen je snel aan. :) DWZ ik wil niet anders meer. *O*
Denk dat je mij bedoelde, helaas dit bericht te laat gezien, speler staat zelfs te koop in mijn geboorteplaats ;) Wel zie ik dat er inmiddels al 65,- geboden is en verwacht dat er nog wat bijkomt. En als ik de foto's zo bekijk lijkt de staat ook niet super, of zie ik dat verkeerd?
Heb inmiddels een QD33 aangeschaft, ook voor 50 euro, moet hem nog even aansluiten maar denk dat dat wel lukt ;)
Cap, enorm bedankt voor dit zeer uitgebreide antwoord en heb er zeker wat aan gehad. Ik ga de speler inderdaad gebruiken om lekker plaatjes te spelen dus voor mij is een T4P mount geen probleem en heb daarom voor de relatief goedkope QD33 gekozen. Mocht het toch erg goed bevallen kan ik later altijd nog kijken voor een upgrade naar een speler met een half inch mount. (Sl1210 oid ;) )

@iedereen, misschien een domme vraag; ik heb dus een full auto platenspeler aangeschaft, is het ook mogelijk om handmatig naar een andere track te gaan of sloop je dan het automatische mechanisme? Dat het met een manual kan had ik wel gevonden ;)
Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.