Technics SL1210MK2 hoogteverstelling kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-10 19:34
Hallo iedereen,

Zoals ik vanmiddag in het grote vinyltopic heb vermeld, heb ik vandaag de hoogteverstelling van de arm van mijn Technics SL1210MK2 eens opnieuw ingevet, want hij zat helemaal vast. Gewapend met WD40 en een potje vet van enkele decennia oud heb ik de boel gesmeerd, en de ringen draaien weer heerlijk soepel.

Maar zodra ik een bepaald metalen plaatje weer vastschroef, zitten de ringen weer muurvast. Ik vermoed dat de smering het probleem sowieso niet was, maar dat het daar de hele tijd al mis gaat. Om de zaken wat duidelijker te maken, het gaat om deze handeling. Na het monteren van het metalen plaatje, is in het filmpje te zien dat de hoogteverstelling weer makkelijk werkt. Bij mij zit hij echter weer helemaal vast. Wanneer ik aan het slot draai heeft dit geen enkel effect hierop. Het moet wel gezegd worden dat er eerst helemaal geen beweging in het slot zat, maar de 'slotpin' draait weer soepel.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Alvast bedankt!

Aanvullende foto:

Technics hoogteverstelling

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Unlock pal zit vast?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Bedankt voor je antwoord. Wat bedoel je hier precies mee? Waar het slot voorheen niet draaide, draait hij nu wel weer. Is er nog iets onder dat witte plastic waar het mis kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Hij bedoelt dat je het platte hendeltje (bovenop de armbase achter de arm) wel op de unlock stand gezet hebt, dat hendeltje is namelijk om de arm te locken. :)

Zo niet dan heb je hem niet gekalibreerd zoals ViperFrank in de video uitlegt. Je moet hem dus een hele slag terugdraaien zodat ie die draaislag weer aan ruimte heeft voor de 0 - 6mm hoogte verstelling. Verder moet je daarbij zorgen dat de "0" stand ook daadwerkelijk 0 mm hoogte is, oftewel dat de metalen armbase (vrijwel) vlak staat met de zwarte ring met de schaalverdeling, hij mag er hoogstens een halve mm bovenuit steken.

Beter kan ik het niet uitleggen. Dus opnieuw losdraaien en net zo lang blijven proberen tot je het goed hebt! :)

Stuk is het in ieder geval niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 03-05-2016 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Cap schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:44:
Hij bedoelt dat je het platte hendeltje (bovenop de armbase achter de arm) wel op de unlock stand gezet hebt, dat hendeltje is namelijk om de arm te locken. :)

Zo niet dan heb je hem niet gekalibreerd zoals ViperFrank in de video uitlegt. Je moet hem dus een hele slag terugdraaien zodat ie die draaislag weer aan ruimte heeft voor de 0 - 6mm hoogte verstelling. Verder moet je daarbij zorgen dat de "0" stand ook daadwerkelijk 0 mm hoogte is, oftewel dat de metalen armbase (vrijwel) vlak staat met de zwarte ring met de schaalverdeling, hij mag er hoogstens een halve mm bovenuit steken.

Beter kan ik het niet uitleggen. Dus opnieuw losdraaien en net zo lang blijven proberen tot je het goed hebt! :)

Stuk is het in ieder geval niet.
Bedankt voor je reactie.

Hij staat op de unlockstand, ook wanneer ik het plaatje erop schroef (anders gaat het trouwens ook niet). Het hendeltje lijkt bij mij overigens geen functie te hebben verder. Wanneer ik het plaatje een klein beetje los maak, lijkt alles gewoon te werken. Alleen het bewegen van het hendeltje heeft geen effect, en je hoort dat het plaatje te los zit. Dus dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Ik heb de boel precies zo gekalibreerd als in het filmpje. Dat ziet er dan zo uit, met de base iets hoger dan de ring:

Technics hoogteverstelling

Enig idee wat er misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Nee weet ik uit mijn hoofd helaas niet, ik weet wel dat als je het verkeerd doet de boel gelocked is, het is toch echt een kwestie van goed kijken wat er nou mis is. Probeer de ring een volle slag losser te draaien en monteer hem dan nog eens, zoiets. Het is een klein "oh-ja-stom" dingetje, dat weet ik nog wel.
Pagina: 1