Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.826 views

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

masauri

aka qwybyte

Ach, als ik iemand kan helpen why not he ;)
Ik verjaar nog trouwens volgende maandag (hint _O- hint)
Ben zelf aant denken of ik m een 2e keer zou kopen voor zen mogelijke waarde.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 18:19
Kerstontbijt met Nirvana - Live at Reading op de Technics SL1210mk2.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25
Hier Kerstmiddag met 'Takes Tokyo '77' van KISS.
Gisteren schoongemaakt met de Knosti, nu op de TD166.

Wel grappig dat we het in dit topic over de kwaliteit van apparatuur en vinyl hebben en ik nu naar een bootleg luister 8)7. Maar hé, dit soort opnames is natuurlijk wel puur zonder knippen, plakken en (volledig) opnieuw inzingen en -spelen van partijen. En dat heeft ook wel weer wat.

Wie van jullie heeft ook iets met bootlegs en verzamelt ze bijvoorbeeld? Ik heb er van Metallica, Iron Maiden, Kiss, S.O.D., Yngwie Malmsteen, Testament, Slayer en Metal Church. UIteraard met wisselende geluidskwaliteit maar altijd een hele leuke aanvulling van de offiële discogografie.

Op dit moment knettert het intro van 'God of Thunder' door mijn koptelefoon. Dat blijft toch een geweldig nummer }) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-10 12:04
straks op RTV Noord Holland om 21:00 de platenboer

[ Voor 6% gewijzigd door VinnyAMS op 25-12-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Vintage1967 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:15:
Wie van jullie heeft ook iets met bootlegs en verzamelt ze bijvoorbeeld? Ik heb er van Metallica, Iron Maiden, Kiss, S.O.D., Yngwie Malmsteen, Testament, Slayer en Metal Church. UIteraard met wisselende geluidskwaliteit maar altijd een hele leuke aanvulling van de offiële discogografie.
Wij hebben er 1 dat zeker een bootleg is, want wie heeft ooit Jimi Hendrix Hound dog live horen spelen? Op YT staat een acoustische versie, maar die bedoel ik dus niet. :+
Die plaat staat vol met vreemde live opnamen bij de BBC van Jimi. :)
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/wxhh1jc23/jimi.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 26-12-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Vintage1967 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:15:
Hier Kerstmiddag met 'Takes Tokyo '77' van KISS.
Gisteren schoongemaakt met de Knosti, nu op de TD166.
Prima album :) Heb er nog steeds spijt van dat ik jaren geleden de 4 beeldplaten/solo-albums heb verkocht 8)7 Maar goed, iemand in Nieuw-Zeeland is er gelukkig mee.

Heb ook wat nieuws besteld. Even wachten tot het binnen is :)

Afbeeldingslocatie: http://www.musiconvinyl.com/fotos/158_foto1_product_groot.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Shaggy op 26-12-2015 12:00 ]

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:16
Ben aan het uitkijken naar een speler.
Nu lijkt mij de Dual cs 510 wel een leuke speler om mee te beginnen.
Het element is een m95 glm.
De kap zit een scheur in. De rest van de speler ziet er goed uit.
Hij vraagt er 60 euro voor is dit een redelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Wazzup! schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 14:55:
Ben aan het uitkijken naar een speler.
Nu lijkt mij de Dual cs 510 wel een leuke speler om mee te beginnen.
Het element is een m95 glm.
De kap zit een scheur in. De rest van de speler ziet er goed uit.
Hij vraagt er 60 euro voor is dit een redelijke prijs?
Tja als je kijkt wat een plastic b merk speler nieuw kan kosten is 60 euro niks :*) Zelfs als je nog voor 60 euro aan onderdelen nodig zou hebben , (riem en een naald ofzo). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

franssie schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:43:
Over Dodax schreef ik

[...]

Nu bijna twee weken later nog steeds geen plaat :(

Hun communicatie is miniem, status veranderingen van de order worden niet gemaild, werkelijk geen idee of er wat gebeurd is (op de site vol met vertaalfouten staat dat ie afgesloten is, geen uitleg wat dat betekend en per wanneer). Vind het tot nu toe nogal teleurstellend, eens kijken of dodax een beetje vlot reageert op de email en anders gaan we het paypal geschil traject in.

Maar vooralsnog niet de ervaringen die ik met andere online sellers zoals bijv play.com vroeger had .
Jullie hadden gelijk, ze twee albums zijn kerstavond alsnog afgeleverd door dhl. Het stomme is dat er gewoon een 3s code van DHL parcel service op zat die prima traceerbaar is ... Dus als Dodax nu eens de moeite neemt een email te verzenden met (1) je bestelling is verzonden en (2) die code erin zet ... dan was het een stuk transparanter.
Ik heb dat ook als nazorg puntje aan hun meegegeven en ze zeiden dat ze er wel mee bezig waren - wie weet over een half jaar weer eens een poging wagen of ik moet een aanbieding zien die op prijs gewoon het risico en de frustratie waard zijn ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:16
h4ze schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 17:28:
[...]

Tja als je kijkt wat een plastic b merk speler nieuw kan kosten is 60 euro niks :*) Zelfs als je nog voor 60 euro aan onderdelen nodig zou hebben , (riem en een naald ofzo). :P
Dat is inderdaad waar. Vroeg het alleen omdat de kap bij deze stuk is. Of het dan niet teveel was ik weet niet hoe waardevol zo'n kap is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:08
Kappen zijn zeldzaam, maar wel wat de gek er voor geeft.
Sommige kappen gaan voor een tientje van hand tot hand, sommige voor 250+

Als het ff kan koop je natuurlijk een mooie speler met bijpassende kap in goede staat omdat het vaak erg moeilijk is om een andere kap te vinden. Het zijn apparaten van 30+ jaar oud.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 26-12-2015 20:51 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
shaggy8675 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:57:
[...]

Prima album :) Heb er nog steeds spijt van dat ik jaren geleden de 4 beeldplaten/solo-albums heb verkocht 8)7 Maar goed, iemand in Nieuw-Zeeland is er gelukkig mee.

Heb ook wat nieuws besteld. Even wachten tot het binnen is :)

[afbeelding]
Frankie goes to Hollywood, die heb ik nog van vroegah in de kast staan. Ik vond 1989 van Ryan Adams onder de boom. Top album

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
ilfamo schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:58:
[...]

Frankie goes to Hollywood, die heb ik nog van vroegah in de kast staan. Ik vond 1989 van Ryan Adams onder de boom. Top album
Die lag bij mij ook onder de boom, erg blij mee! Twijfel of ik nog geld voor Live at Carnegie Hall wil uitgeven of niet, wel beetje duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Beaub schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 23:22:
[...]

Die lag bij mij ook onder de boom, erg blij mee! Twijfel of ik nog geld voor Live at Carnegie Hall wil uitgeven of niet, wel beetje duur :)
Als je de complete set wel hebben wel, maar ja wie heeft er nou met 10 Songs genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
mr_petit schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:50:
Kappen zijn zeldzaam, maar wel wat de gek er voor geeft.
Sommige kappen gaan voor een tientje van hand tot hand, sommige voor 250+

Als het ff kan koop je natuurlijk een mooie speler met bijpassende kap in goede staat omdat het vaak erg moeilijk is om een andere kap te vinden. Het zijn apparaten van 30+ jaar oud.
......en het hangt er van af waar de speler komt te staan. De Dual 704 die ik heb, heeft ook een scheur in de kap. En dat is de reden dat hij in de werkkamer staat en niet in de woonkamer. Verder is er helemaal niets mis met het ding. Hij klinkt prima en ook qua ontwerp vindt ik hem mooi, Trouwens, het is voornamelijk mijn vrouw, die zo'n beschadigde kap niet in de wooonkamer wil, vandaar de TD166 die ik afgelopen zomer heb gekocht en opgeknapt :P .

Startklaar om gedraaid te worden: War of the Worlds.
Fantastisch album, waarvan ik kant 3 het mooist vind, de dialoog tussen Parson en zijn vrouw Beth. DIe Phil Lynott blijft boeien met zijn unieke stem.

[ Voor 4% gewijzigd door Vintage1967 op 27-12-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guys, ik heb al een tijdje het vermoeden dat mijn arm (Jelco, 20 gr massa incl headshell) en mijn AT440mla niet de beste match zijn. Alles perfect afgesteld, maar bij echt hoge tonen heeft hij moeite het goed te laten klinken. Dan is het regelmatig een brei aan SSssSS klank. Bij schelle gitaren bijvoorbeeld.

Zou dat inderdaad een mismatch kunnen zijn? Element heeft compliance van 17 cu.

Dank alvast! Ik heb ff geen verklaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Misschien dat door de lage naalddruk van de 440 de naald niet meer perfect de groef kan volgen. Dat is wat bij mij het eerste opkomt.
Bij mij staat die met de Technics S arm op 1,2 gram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wehmut: Wat is je ingestelde naalddruk? Bij problemen doe ik altijd even een dubbelcheck, dwz even de arm opnieuw balanceren en dan de naalddruk erop draaien, én nog even checken met een naalddrukwegertje. Zo weet je zeker dat het niet aan de kalibratie vd arm of het wegertje ligt. Ik ken de Jelco niet, maar die Technics arm is zo slecht nog niet, zeker niet met een AT440MLa. ;)

@Redhawk: Ik vind 1.2 gram erg laag voor een AT440MLa. De range is 1 tot 1.8 gram en het midden daarvan, 1.4 gram is de door AT aanbevolen naalddruk.

Ik zou nooit lager gaan dan de aanbevolen naalddruk: een naald, welk type ook, trackt de groeven beter aan de hogere kant van de range. Stel bijv dat je bij 1.4 gram een groef van 60 micron onvervormd kan tracken, dan zul je dat nooit halen bij 1.2 gram, terwijl je bij 1.8 gram misschien wel de 70 micron haalt. Mijn advies is dus: stel je VTF ergens in tussen het midden en het maximum van de aanbevolen range.

Een naalddruk van 1.2 gram zou ik reserveren voor hoogcompliante elementen zoals de Ortofon super OM of VMS. DE AT440MLa is middel compliant.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 28-12-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

masauri

aka qwybyte

Jeej, voor men verjaardag een "tegoedbon" voor een plaat naar keuze van men lief gekregen!
Morgen ging ik al met mijn lief naar Sittard dus ff bij de music mac stoppen of er wat leuks ligt :)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:20:
@Wehmut: Wat is je ingestelde naalddruk? Bij problemen doe ik altijd even een dubbelcheck, dwz even de arm opnieuw balanceren en dan de naalddruk erop draaien, én nog even checken met een naalddrukwegertje. Zo weet je zeker dat het niet aan de kalibratie vd arm of het wegertje ligt. Ik ken de Jelco niet, maar die Technics arm is zo slecht nog niet, zeker niet met een AT440MLa. ;)

@Redhawk: Ik vind 1.2 gram erg laag voor een AT440MLa. De range is 1 tot 1.8 gram en het midden daarvan, 1.4 gram is de door AT aanbevolen naalddruk.

Ik zou nooit lager gaan dan de aanbevolen naalddruk: een naald, welk type ook, trackt de groeven beter aan de hogere kant van de range. Stel bijv dat je bij 1.4 gram een groef van 60 micron onvervormd kan tracken, dan zul je dat nooit halen bij 1.2 gram, terwijl je bij 1.8 gram misschien wel de 70 micron haalt. Mijn advies is dus: stel je VTF ergens in tussen het midden en het maximum van de aanbevolen range.

Een naalddruk van 1.2 gram zou ik reserveren voor hoogcompliante elementen zoals de Ortofon super OM of VMS. DE AT440MLa is middel compliant.
Dank voor jullie reactie Redhawk en Cap. Heb inderdaad een digi naalddruk wegertje. Meermaals diverse naalddruk geprobeerd. Van 1,4 tot 1,8 gr. Staat nu al tijdje op 1,5 gram. Haalde niks uit: geen hoorbaar verschil/verbetering. Ook alignment gecheckt. Alles klopt, maar de schelle tonen gaan onderuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou oorzaken proberen uit te sluiten. Arm probleem: heb je nog een andere platenspeler om de 440 onder te scrhoeven? Naald probleem: heb je een ander element? Oversturings/cartridge loading probleem: andere phono pre? En als het dan bij alle elementen / platenspelers / phono pre's is, zal het dan niet aan de plaat liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie inderdaad. Heb een Musical Fidelity V-LPS 2 pre, geen andere speler of spullen om mee te testen. Zou ook aan de platen kunnen liggen. Hoor het vooral bij Cocteau Twins maxi's en twee B-52's platen (eerste 2 albums).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je echt geen reserve element / naald? Vind ik toch wel aan te raden, een ongeluk zit in een klein hoekje en juist voor dit soort problemen is een check met een tweede element/naald echt handig. En heb je geen versterker met ingebouwde phono pre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 17:12

Ultrapc

Anyone steak?

Het is een wat lang verhaal geworden, na de voorgeschiedenis begint het belangrijke bij alinea 3 ;)
Hallo Vinylveteranen :).

Nu ben ik helemaal niet thuis in de vinylwereld, en aangezien ik geboren ben in 1999 waren CD's in mijn jeugd al behoorlijk ingeburgerd en zo nu en dan kwam er eens een cassettebandje langs, maar ik heb toen eigenlijk nooit een plaat gezien. Erger nog: tot ongeveer 4 maanden geleden nooit zelf een plaat opgezet.

Dus waarom kom ik hier terecht? Ik ben alweer een jaar of 4 geleden door mijn vader aangestoken toen hij begon met het renoveren van zijn oude audioapparatuur, bestaande uit een JVC RS77 en dualdeck casettespeler en toen was het voor mij duidelijk dat ik eigenlijk ook wel zoiets zou willen. Inmiddels is mijn eigen setup helemaal werkend en compleet (verliefd op de jvc a-x4 en de mission 720's _/-\o_ ) maar er ontbrak altijd 1 ding in elke setup: een platenspeler. Die van mijn pa was al tijden kapot en ook niet meer aanwezig en een maand of 4 geleden ben ik eigenaar geworden van mijn eerste platenspeler: een niet zo speciale Technics SL-BD3 volautomaat uit 1990. Eigenlijk te nieuw voor mijn setup en buiten dat zijn kleur (zilver-metaal) bij de rest past ook geen beauty.

Mijn interesse was echter wel gewekt en toen ik vandaag op het plaatselijke milieupark een platenspeler zag staan moest ik er toch even naar kijken. Het bleek een Bang&Olufsen Beogram 1500 (eerste versie met ingebouwde 8w RMS verterker) in op het oog perfecte staat. Netjes gevraagd aan de diensthebbende gemeentemedewerker en die zei dat hij het niet zou zien wanneer ik hem mee zou nemen, dus dat heb ik dan ook maar gedaan :D . Eenmaal thuis was mijn verwachting dat er iets simpels kapot zou zijn, zoals de belt of misschien het element maar helaas ligt het wat moeilijker: de motor start niet meer en loopt erg zwaar als je hem zelf ronddraait. Hierbij dus mijn hulpkreet aan jullie: valt hier nog wat aan te doen? Motor nieuw kopen zit er niet in, het model is nergens meer te vinden.

Alvast bedankt en gelukkig ben ik nog net op tijd om masauri te feliciteren voor zijn verjaardag, dus bij deze ;)

Allround.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HQvinyl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-11-2021
Top 2000 eindigde met Motorhead Ace of Spades en net lees ik dat Lemmy is overleden!
Met zijn levensstijl is 70 nog heel wat, maar toch was hij niet onverwoestbaar.
Hoop dat ze daar nog een docu over maken.

YouTube: Lemmy - 49% Motherf*cker, 51% Son of a B*tch - The Movie 2011

www.HQvinyl.nl - online webshop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-10 13:36

Barbas

Gallego!

Heb een Dual CS 607 op het oog maar heb echt werkelijk nul verstand van platenspelers. Nu vraagt de verkoper wat ik ervoor wil geven. Er zit geen voorversterker in. Verder geeft hij aan dat het geleverd wordt met element (Ortofon Pro) en een universele elementhouder. Mensen hier die me in de juiste richting kunnen sturen? Of dat ik verder moet kijken naar iets anders.

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:16:
Heb je echt geen reserve element / naald? Vind ik toch wel aan te raden, een ongeluk zit in een klein hoekje en juist voor dit soort problemen is een check met een tweede element/naald echt handig. En heb je geen versterker met ingebouwde phono pre?
Heb een tijdje een AT95e gehad als reserve, heb ik meeverkocht met een speler. Ik heb losse voorversterker en T-amp versterker (zonder pre). Lastig om dan wat te proberen inderdaad. Ik heb een calculator gevonden en zit met mijn combinatie nog net "in het groen" in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7IrEvAa.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@Wehmut,

Grafiekjes en statistiekjes zijn 1 ding, maar de meest eenvoudige manier vind ik om je resonantie frequentie te checken (en dus te weten of je in dat opzicht een goede match hebt) is een stukje digitaal opnemen. Het liefst een stukje inloop of uitloop (sommige LP's hebben een lege groef aan 1 kant), het hoeft maar 10 seconden te zijn of zo.

Rumble en dergelijke zijn op een 1200 zo laag dat surface noise het al overstemd en je resonantie frequentie piekt er boven uit. Pak een laptop, installeer Audacity en leg een kabeltje van een uitgang naar de ingang van je laptop. Neem wat stilte op, of een rustig stukje muziek. Markeer een paar seconden en kies analyze/plot spectrum. Kies voor Linear weergave zodat je duidelijk de lage frequenties ziet.

In het grafiekje zul je een "bubbel" zien ergens onder de 20 Hz (tenminste, dat is mijn verwachting :P) die piekt tot ongeveer -86 dB als ik me goed herinner (alles even zo uit m'n hoofd hoor). De piek van dat bubbeltje (kan je met de muis aanwijzen, dan geeft het info onder de plot) is in zeer hoge waarschijnlijkheid je resonantie frequentie. Het zou ook een lager kunnen zijn bijvoorbeeld, maar ik heb zelf met verschillende elementen op verschillende tafels getest en ik ben er van overtuigd dat dat bubbeltje de resonantie van je arm is. Het varieerde namelijk met element en arm terwijl de achtergrond ruis/rumble/etc min of meer gelijk bleef.

Ik zou zeggen, meet het gewoon (baat het niet, schaadt het niet, toch?). Het kost alleen wat tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer goede info Inflatable mouse! Ik kon me niet inhouden en heb al een Denon DL 103 besteld. Omdat het kan (meevaller gehad) en die wilde ik toch al hebben. Kan ik meteen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barbas schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:00:
Heb een Dual CS 607 op het oog maar heb echt werkelijk nul verstand van platenspelers. Nu vraagt de verkoper wat ik ervoor wil geven. Er zit geen voorversterker in. Verder geeft hij aan dat het geleverd wordt met element (Ortofon Pro) en een universele elementhouder. Mensen hier die me in de juiste richting kunnen sturen? Of dat ik verder moet kijken naar iets anders.
Ik zou even verder kijken... De Dual CS 607 is een ULM arm speler (Ultra Low Mass arm)... Hierdoor is het lastig om nieuwe elementen erbij te zoeken, want je bent aangewezen op een selecte groep elementen... Ook de meegeleverde Ortofon is geen hoogvlieger...

Ik zou even verder kijken naar niet ULM arm spelers van Dual... Maar nog beter is het om eens te kijken bij tweedehands spelers van Technics / Pioneer. Ook Hitachi en Akai hebben leuke spelers gemaakt in de jaren '70 / '80... Thorens maakte echt top spelers in die tijd, maar zijn onderhoudsgevoeliger en duur om over te nemen tweedehands (maar dan heb je wat en ik spreek uit ervaring als Thorens TD-318 MKI eigenaar)...

Succes in ieder geval!

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11-2021
Ultrapc schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:55:
Het is een wat lang verhaal geworden, na de voorgeschiedenis begint het belangrijke bij alinea 3 ;)

Mijn interesse was echter wel gewekt en toen ik vandaag op het plaatselijke milieupark een platenspeler zag staan moest ik er toch even naar kijken. Het bleek een Bang&Olufsen Beogram 1500 (eerste versie met ingebouwde 8w RMS verterker) in op het oog perfecte staat. Netjes gevraagd aan de diensthebbende gemeentemedewerker en die zei dat hij het niet zou zien wanneer ik hem mee zou nemen, dus dat heb ik dan ook maar gedaan :D . Eenmaal thuis was mijn verwachting dat er iets simpels kapot zou zijn, zoals de belt of misschien het element maar helaas ligt het wat moeilijker: de motor start niet meer en loopt erg zwaar als je hem zelf ronddraait. Hierbij dus mijn hulpkreet aan jullie: valt hier nog wat aan te doen? Motor nieuw kopen zit er niet in, het model is nergens meer te vinden.
Dat wordt een ingewikkeld verhaald ben ik bang. Prachtige speler die je sowieso voor het design moet bewaren. De olie waarin ie draait is waarschijnlijk uitgedroogd. Zet hem maar eens een half uurtje aan, dan is de olie weer warm en doet ie het waarschijnlijk.
De oplossing is het hele ding demonteren en koken in de olie >:)
Ik had er zelf ook 1, die deed het prima na 5 minuutjes warm draaien, maar heb ik kado gedaan aan een andere liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Correct, hier meer info over de Beogram 1500 reparatie:

http://www.vintage-radio....d7612&p=52265&postcount=9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Hmm dat klinkt niet zo best... een beetje solderen moet nog lukken maar dit is serieus veel werk. Is er een kans dat ik hem helemaal sloop wanneer ik hem een half uurtje laat draaien? Ofja draaien, nu doet hij eigenlijk helemaal niks, niet eens een brom wat je wel eens hoort uit stilstaande motoren. Alvast bedankt!

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 17:39:
Zeer goede info Inflatable mouse! Ik kon me niet inhouden en heb al een Denon DL 103 besteld. Omdat het kan (meevaller gehad) en die wilde ik toch al hebben. Kan ik meteen vergelijken.
Mooi man!

Kon het zo snel niet vinden wat het verschil is, ik heb zelf de 103R sinds een aantal maanden. Ben er bijzonder over te spreken! Echt een klasse beter dan de AT150MLX.

Is de 103 (niet-R) ook een MC?

Als die vergelijkbaar is komt tie wel iets hoger in de resonantie frequentie, iets waar niet iedereen het over eens zal zijn, maar waarvan ik geloof dat het "beter" is. De 103R zit bij mij op 12 of 14Hz, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 103 is een MC met res freq van 11Hz (volgens de fora en het web). De R versie heb ik ook bekeken, ander koperdraad was het enige verschil dat ik kon vinden. Gelijk stuk duurder, dus ik ga de klassieke 103 eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ja, da's waar ja ik weet het weer. Ik heb toen de 103R gekozen omdat ik die voor nog geen 200 dollar kon vinden op ebay, verschil was toen te klein om te laten liggen vergeleken met de "gewone" 103. Ik zie dat ze nu wel erg duur zijn geworden zeg! Ben blij dat ik er op tijd bij was :P. Edit: die verkoper heeft ze nog steeds voor 198 euro.

Haal compliantie en resonantie frequentie niet door elkaar he. Compliantie is een statisch gegeven van het element, de resonantie frequentie is afhankelijk van de massa van de arm in combinatie met een element. Je hebt niet de standaard 1200 arm meer dus wat jouw uiteindelijke resonantie frequentie gaat zijn weet ik niet.

Kan je op jouw phono voorversterker de load instellen, of weet je wat de load standaard is? Ik kan het bij mij instellen van 47, 100, 470 en 1000 ohm, geloof ik zo uit m'n hoofd. 100 ohm en lager klinken beduidend slechter, plat, en levenloos. Op 470 en 1000 ohm klinkt het daarentegen erg goed, open, rustig. Verschil is groot!

Als je weet dat tie bij jou bijvoorbeeld 47 of 100 ohm is, maar verder niet instelbaar, kan je door er weerstandjes tussen te plaatsen aanpassen. Is zeer de moeite waard en zeer goed hoorbaar! Ik zou niet weten welke precies, cap wist dat precies geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel compliancy idd 😉 Ik heb een Musical Fidelity V-LPS2 pre en kan daar niks aan instellen zover ik weet/zie.

Performance
Input Sensitivity: 3.5mV (MM) 450uV (MC)
Input Impedance: 470 KOhms / 100 Ohms

Should be fine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

100 ohm was bij mij te laag. Beter dan 47 maar nog steeds beetje bedrukt, ingehouden. Kwam niet mooi los, zeg maar.

Ik zou cap een pingetje geven of es effe zoeken. Het is heel erg simpel door er gewoon een weerstandje of iets dergelijks tussen te zetten en er 470 of 1K ohm van maken.

Ik kan het niet meer opnemen (heb USB AD/DA converter verkocht) anders had ik het je laten horen. Scheelde echt wel veel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, 100 Ohm is de minimumwaarde voor de meeste Denon MC elementen, ik vind het ook te laag, wat je krijgt is naar mijn smaak teveel hoogafval, een wat dof, bassig geluid. Optimaal is het grofweg in de range 300-700 Ohm. Maar goed, het hangt ook af van de rest van je keten: heb je bijvoorbeeld "vurige" speakers dan kan die 100 Ohm de boel juist weer net mooi temmen.

Denon maakte verschillende MC step-ups voor broadcasting gebruik van de DL-103, o.a. de AU-310, AU-320, AU-340, AU-300LC. Bij een versterkingsfactor van 10x (20dB) en aangesloten op een gewone 47kOhm MM phono pre presenteren deze een load van 470 Ohm aan het element. Dat is dus een goede waarde om naar te streven. De AU-320 bevalt mij prima in combinatie met de Denon MC's.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 29-12-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed te weten! Ga ik rekening mee houden. Zou zonde zijn niet alles eruit te halen. Mooie kennis hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerst luisteren op de MC/100 Ohm stand van je MF, bevalt het je niet dan pas sleutelen. Als jouw MF op de MM stand echt zo'n mega ingangsimpedantie heeft van 470 kOhm ipv de gebruikelijke 47 kOhm dan is zo'n MC step-up eraan hangen weer geen sinecure: met een 10x MC step-up wordt de load die het element ziet dan 4700 Ohm, wat weer kan resulteren in een te schel geluid... ;)

PS bovendien zijn step--ups al snel nogal prijzig... daar zit je vast ook niet op te wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 29-12-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cap schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:50:
PS bovendien zijn step--ups al snel nogal prijzig... daar zit je vast ook niet op te wachten.
Dat klopt 😄. Eerst maar eens luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
Laatste aanwinst : Massive Attack - Teardrop / Euro Zero Zero in NM staat.
Jukebox issue Not for resale. En wat klinkt Liz Fraser toch goed in dit nummer _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/3wj8qmkf5/teardrop.jpg

:9~
Nog onderweg is Unfinished Sympathy. Ook Depeche Mode - Enjoy the Silence , Foo Fighters - Everlong, Metallica - Master of Puppets LP. M-

[ Voor 49% gewijzigd door Bestla op 31-12-2015 15:46 ]

• Vintage1967
Bestla schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:44:

Nog onderweg is Unfinished Sympathy. Ook Depeche Mode - Enjoy the Silence , Foo Fighters - Everlong, Metallica - Master of Puppets LP. M-
Welke versie van MoP?
Het blijft een waanzinnig album. Ik vind het het beste van Metallica _/-\o_ , en dan reken ik bootlegs, live- en cover-albums niet mee ;) .

• Bestla
Music For Nations MFN60 op rood vinyl.

Ik heb het singletje ook, een best duur geval eigenlijk.
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/67qhmcf7x/metallica.jpg

[ Voor 93% gewijzigd door Bestla op 31-12-2015 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Nice, Redhawk!
En die 7", daar zou ik zuinig op zijn.
Zelf heb ik maar een paar singletjes. Zelfs als Metallica-verzamelaar heb ik altijd al meer gehad met volledige albums.

En die rode MoP, die heb ik (nog >:) ) niet.

Geniet er van :P !

• Bestla
d:)b Maar met een jukebox moet je wel singletjes hebben. Niet dat deze er ooit in gaat, daar hebben we een goedkopere blauwe uitvoering van in zitten.

Wij draaien vaak lp's , maar op feestjes gaat vaak de jukebox aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Lijkt me wel gaaf om een jukebox in de kamer te hebben.
Maar na de TD166 die sinds deze zomer in de woonkamer staat, zit dat er voorlopig niet in ;) .

Een van de weinige singeltjes die ik heb, is 'Motörhead (live)' uit 1980. Indertijd uit Engeland meegenomen. Vanwege het overlijden van Lemmy zal ik die de komende dagen nog eens draaien, samen met 'No Sleep 'Till Hammersmith' en 'Ace Of Spades'. Dat zijn toch mijlpalen in de metalgeschiedenis.

• Bestla
Onze jukebox neemt maar 1 vierkante meter vloer in beslag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Gelukkig nieuw jaar vinylvrienden. :)F :)B *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

En de beste wensen terug met veel luisterplezier en een goede gezondheid o<:)

Goed wakker worden met:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5704/24102319455_097538bfcc_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Netjes opgedroogd die Don Henley. Ik ken hem alleen maar van de Eagles en zijn solosingle Boys of Summer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Ik ben sinds kort gedoken in het vinyl landschap en ben nu op zoek naar een betere en vooral mooier uitziende speler. Ik heb momenteel een Akai AP-M630 staan, en wordt niet erg gelukkig van de looks en ik denk ook dat de geluidskwaliteit beter kan met het budget dat ik voor ogen heb.

Ik heb nu een aantal dagen rondgekeken op internet en ook marktplaats, maar ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van zaken. Ik ben er ondertussen achter dat het best moeilijk is om 2e hands een mooi ding op te pikken en ook dat er leuke nieuwe spelers te krijgen zijn, maar dat er beperkte keus is.

Nu heb ik een budget van zo'n 100 euro. Ik wil de speler op een line ingang aansluiten, op mijn Teufel Motiv 2 Mk2 set, dus dat betekent dat ik een speler moet hebben met een ingebouwde versterker of een aparte versterker. Ik vind een semi-automatisch systeem ook wel prettig. Wat kan ik het beste doen met dat geld? Welke speler raden jullie aan om aan te schaffen? Ik ben niet extreem kritisch op geluidskwaliteit die uit de speler komt ookal heb ik die mooie speaker set staan, maar ik heb gewoon geen 500 euro voor een platenspeler over. Ik stel het wel op prijs dat het geluid warm en vol klinkt, en niet schel. Maar ik vond het geluid dat uit de Akai AP-M630 al verrassend terwijl het echt een plastic geval is, dus het kan alleen maar beter worden lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Bestla schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:29:
Netjes opgedroogd die Don Henley. Ik ken hem alleen maar van de Eagles en zijn solosingle Boys of Summer.
Is gewoon een erg goede muzikant. Dit album is lekker rustig, terug naar de roots van Don, je hoort duidelijk de invloeden die je ook in de Eagles hoort. Het moet je smaak zijn, maar dat geld natuurlijk voor iedere artiest of nummers:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Klopt, ik heb hem na je post even opgezocht op youtube, en dat klonk niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
Allemaal de beste wensen voor 2016 *O* .
Vooral een goede gezondheid en natuurlijk ook veel mooi vinyl :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liffey
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11-2021
Ultrapc schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 18:08:
Hmm dat klinkt niet zo best... een beetje solderen moet nog lukken maar dit is serieus veel werk. Is er een kans dat ik hem helemaal sloop wanneer ik hem een half uurtje laat draaien? Ofja draaien, nu doet hij eigenlijk helemaal niks, niet eens een brom wat je wel eens hoort uit stilstaande motoren. Alvast bedankt!
Tja, als ie niet draait warmt de olie ook niet op, dus aanzetten en handmatig draaien tot de olie zacht is en de motor hem wel rond krijgt. Maar zodra je hem uitzet koelt de boel af en kun je opnieuw beginnen.

Ik ben met je eens dat de motor in olie koken serieus veel werk is :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Ik ben er toch maar aan begonnen xD . Wat een zooitje binnenin, de persoon die de kroonsteentjes heeft aangedraaid was had kennelijk niet zijn beste dag (vastdraaien op de isolatie en dan zó vast draaien dat de isolatie scheurt en de boel toch net een beetje contact maakt). Verder waren er in de motor geen sporen te vinden van olie die opgedroogd of ingedikt was, het was eigenlijk allemaal soaked in superdunne gelige olie. Verder waren er issues met de aansluiting van de motor (kabelbreuk |:( ) en heb ik wat hoofdbrekertjes gehad over de lagers. Aparte dingen, zit daar nou gewoon vilt in? Motor loopt nog niet, maar als het aan mij ligt komt daar snel verandering in.

Verder nog wat vraagjes: ik meen ergens gelezen te hebben dat de motor wat te doen heeft met de powersupply voor de voorversterker, kan dit en is dit een van de 2 kabelparen? En zo niet, waar zijn die 4 kabels dan wel voor? Ik kan namelijk geen condensator vinden zoals je die wel vaker ziet bij electromotoren, maar misschien zit ik er compleet naast xD

Alvast bedankt!

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Beste UltaPC, misschien kan je een paar foto's posten? Dat maakt het nog duidelijker.

Op dit moment op de speler: Ace of Spades van Motörhead.
Blijft een kraker 8) .
R.I.P. Lemmy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Kak, net Electric Ladyland gekocht bij de MM, zitten er 2 dezelfde platen in... Eens kijken of ze dat op kunnen/willen lossen zonder me eerst naar Eindhoven te laten rijden, niet echt in de buurt...

Wel apart ook, kan evt nog kijken of ik het via Sony kan spelen, is een Legacy uitgave namelijk (met MOV erin geperst ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 11:32
Ik zit dit topic ook eens door te lezen, heb helaas geen plek voor een platenspeler momenteel, maar het lijkt me wel leuk om in een nieuwe woning iets van een platenspeler te plaatsen.

Ik had vroeger een Technics SL-Q6, die ligt nog steeds in opslag bij mn ouders
Verder heb ik jaren terug een Linn Basik gekregen, ook die staat ongebruikt bij mn ouders.
Verder had mijn vader een Sharp dubbelzijdige speler (RP-117?), erg leuk ding om te zien.

Ik heb dus al wel enige keus mbt spelers, alleen heb ik geen idee welke kwalitatief het beste is. de Linn heb ik heel even gespeeld om te kijken of is het deed, van de Technics weet ik dat ie het deed toen ie destijds de doos inging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Als ik even op Google zoek naar Linn Basik dan is meteen duidelijk waar ik mijn geld op zou inzetten. Op de Linn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Puur om te spelen en voor de looks wel... maar die Sharp is ook wel erg vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Neuh, niet mijn ding die Sharp. Het lijkt wel op een cd speler, en zeker op een CD-Video speler. ;)
CD-Video is de voorloper van de DVD, en nooit doorgebroken want het werd zeer snel ingehaald door de DVD standaard.
:)

Vandaag de kerstspullen opruimen onder het genot van de spelende jukebox. Tevens een paar singletjes mishandelen om er een groot gat in te maken zodat ze in de jukebox passen.
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/p1b5cpvvj/45gatenmaker.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door Bestla op 03-01-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Bestla schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:35:
Neuh, niet mijn ding die Sharp. Het lijkt wel op een cd speler, en zeker op een CD-Video speler. ;)
CD-Video is de voorloper van de DVD, en nooit doorgebroken want het werd zeer snel ingehaald door de DVD standaard.
:)
Als je het hier hebt over de cd-video/Laserdisc.
De eerste beeldplaten werden al in 1978 op de consumenten markt gezet. Ruim voor de audio cd.
Het heeft tot in de jaren 90 een niche bestaan gekend bij met name bij videofanaten.
Widescreen, dolby digital en ook DTS.... Het is allemaal bij Laserdisc begonnen (voor in de huiskamer)

De massa riep toen 'je kan er niet mee opnemen dus wat heb je er aan?'
Iets dat blijkbaar niet meer gold voor DVD -:)

Maar je hebt gelijk....toen DVD kwam was het snel afgelopen.
Ook hier een vergelijk...de hoezen waren pareltjes...net zoals lp's nu nog :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik heb ze nog die gouden schijven. Zelfs een paar CD Video singles. Die staan op zolder bij de andere digitale meuk >:)

De DVD's hebben we wel beneden, maar muziek op cd, nee dat staat op zolder.

Nr 1 'mishandeld'
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/7cw7zz8nv/pretenders.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Bestla op 03-01-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Laser disc was toch ook analoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:46

kraats

Ik rol

Het beeld van laserdisc was analoog, audio kon zowel analoog als digitaal zijn

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Nog een geluk dat je MoP-single al een groot gat heeft ;) .
Ziet er wel netjes uit.

Ik heb trouwens een aantal albums dat wel op de pin van de Dual 704 past, maar niet op de pin van de TD166. Die laatste is blijkbaar net iets dikker. Heb je nog een tip om dat op te lossen zonder een gat te krijgen dat off-center is? De simpelste oplossing is natuurlijk om die albums alleen op de Dual te draaien :+ .

Op dit moment op de speler: "Ride The Lightning" van Metallica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
kraats schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:27:
Het beeld van laserdisc was analoog, audio kon zowel analoog als digitaal zijn
Waarbij later het digitale audiospoor werd 'opgeofferd' voor DTS en een analoog audiospoor voor Dolby digital (RF Modulated dus daar moet je nu best wel moeite voor doen om de juiste apparatuur voor te vinden)
Tja.... Nostalgie.... En als je er nu naar kijkt op je HD of uhd scherm dan wordt je niet vrolijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Vintage1967 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:33:
[...]

Nog een geluk dat je MoP-single al een groot gat heeft ;) .
Ziet er wel netjes uit.

Ik heb trouwens een aantal albums dat wel op de pin van de Dual 704 past, maar niet op de pin van de TD166. Die laatste is blijkbaar net iets dikker. Heb je nog een tip om dat op te lossen zonder een gat te krijgen dat off-center is? De simpelste oplossing is natuurlijk om die albums alleen op de Dual te draaien :+ .
Op dit moment op de speler: "Ride The Lightning" van Metallica.
Die MoP die in de jukebox zit is een blauwe niet officiele uitvoering met ook een klein gat wat groot gemaakt is. Dat singletje is een andere prijsklasse ten opzichte van de echte. ;)

Dat gat kan je iets 'oprekken' met een stokje en wat fijn schuurpapier. Gewoon de rand van het gat wat gladder maken wil al helpen. Daar krijg je echt geen offset gat van.
Ride the Lightining ligt hier ook. Prachtplaat _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Bestla op 03-01-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Bestla schreef op zondag 03 januari 2016 @ 11:38:
[...]

Die MoP die in de jukebox zit is een blauwe niet officiele uitvoering met ook een klein gat wat groot gemaakt is. Dat singletje is een andere prijsklasse ten opzichte van de echte. ;)

Dat gat kan je iets 'oprekken' met een stokje en wat fijn schuurpapier. Gewoon de rand van het gat wat gladder maken wil al helpen. Daar krijg je echt geen offset gat van.
Ride the Lightining ligt hier ook. Prachtplaat _/-\o_
Bedankt voor je advies, Redhawk. Ga ik vanmiddag meteen proberen.
Ik denk dat mij dat zelfs nog wel lukt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Nu even aan het werk om voor de singletjes titelkaartjes te maken.

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/7u3rds7nr/pretendtitelkaartje.jpg :)

Na Massive Attack - Teardrop ligt nu Outkast - Hey Ya op de Technics SL - 1210mk2 oOo

[ Voor 60% gewijzigd door Bestla op 03-01-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas

Barbas

Gallego!

Vraagje over aantal toeren. Heb nu een platenspeler op het oog. Deze speelt echter alleen 45 toeren en 33 toeren platen af. 78 toeren platen dus niet. Wat ik zelf gevonden heb is dat dit voornamelijk oudere platen betreft. Maar twijfel nu of dit een groot nadeel is omdat ik niet echt een beeld hierbij kan vormen.

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 13:36

SD5k

>4&X

Barbas schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:37:
Vraagje over aantal toeren. Heb nu een platenspeler op het oog. Deze speelt echter alleen 45 toeren en 33 toeren platen af. 78 toeren platen dus niet. Wat ik zelf gevonden heb is dat dit voornamelijk oudere platen betreft. Maar twijfel nu of dit een groot nadeel is omdat ik niet echt een beeld hierbij kan vormen.
78 toeren platen zijn voornameljk van voor de jaren '50. Mijn platenspeler kan ook geen 78 toeren draaien, maar dat is voor mij geen probleem aangezien mijn muzieksmaak grotendeels begint bij de jaren '60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas

Barbas

Gallego!

@ S5k Dan heb ik het inderdaad goed begrepen. Thanks. Zal voor mij ook geen probleem zijn :)

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
78 toeren ga je niet missen, imho. Singles en LP's zijn 45 en 33 toeren. En als ik me niet vergis heb je voor 78 toeren ook vaak een ander element nodig, omdat het materiaal van de plaat ook anders is. En verder is de RIAA correctie ook niet aanwezig bij 78 toerenplaten, dus dat is ook al lastig.
Zie ook dit: http://pickupnaald.blogsp...eren-platen-afspelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbas

Barbas

Gallego!

Goede info! Thanks Raymond.

Mejor así

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Raymond schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:46:
78 toeren ga je niet missen, imho. Singles en LP's zijn 45 en 33 toeren.
Ik heb alleen maar 33 toeren nodig omdat ik nooit (maxi) singles draai. En dat is natuurlijk heel persoonlijk.
78-toeren platen zijn volgens mij vrijwel altijd van bakeliet. Een zwaar en vooral breekbaar materiaal dat je vooral niet schoon moet maken met alcohol. En het klopt dat daar andere elementen en naalden voor zijn.

Het valt me trouwens wel op dat ik de laatste weken wat meer 78-toeren werk op MP zie, maar dat is misschien toeval

Hier op de platenspeler op 33 toeren: 'Vortex' van Neil Schon :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sommige albums worden ook uitgebracht op 45rpm dus neem niet te makkelijk aan dat je echt alleen 33rpm nodig hebt. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
Servor schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:31:
Sommige albums worden ook uitgebracht op 45rpm dus neem niet te makkelijk aan dat je echt alleen 33rpm nodig hebt. :).
Klopt... Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy is er zo een. Ik heb geen enkele maxi-single en had ook niet verwacht dat ik snel de riem van mijn speler om zou moeten leggen, maar dat album is toch de reden dat het plateau er vaak even af moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche

Toch even een vervolg op een oude vraag van mij over de inner groove distortion die ik had met mijn project 1.3 met een ortofon 2M red element.
Er zit nu een 2m bronze op en ik weet niet wat ik hoor..... Weg is de idg!!! Wat een verschil.... Platen waarvan ik dacht dat ze sleets waren, klinken als nieuw (op de tikjes na natuurlijk :-) en dat tot en met de laatste track.... Nu Robert cray op draaitafel....don't be afraid.....Met een southern comfort erbij....heerlijk -:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Toen was er een nieuwe SL-1200... die eigenlijk 'hetzelfde' is als de oude 1200 :p En in een speciale uitvoering komt met gouden randje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hopelijk is de bouwkwaliteit van de nieuwe sl-1200 net zo goed als vroeger en dalen de tweedehands prijzen nu weer naar normale prijzen...

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 05-01-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Zolang het maar een 'echte' Technics is en geen chinees met Technics logo. En hopelijk met een interessante prijs wat een nieuwe interessant maakt maar 2e hands ook naar normalere prijzen stuwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prima toch, voortborduren op een geslaagd ontwerp en dat verder verfijnen is geen verkeerde strategie. Beter dan opnieuw het wiel proberen uit te vinden onder het mom dat het anders en nieuw moet zijn.

Ik zie wel meer veranderingen dan alleen het gouden randje. :) Nieuw ontwikkelde motor met verfijnde snelheidscontrole. Een andere verandering is dat de cardanische ophanging van de arm dikker lijkt uitgevoerd, wat mij betreft niet mooier maar misschien wel stijver/beter. Verder zijn veel zwarte accenten zilver/chroom gemaakt: aan/uit knop, AS knop, ring contragewicht, ring hoogteverstelling. Niet mooier denk ik, maar ja, het staat wel "nieuw". ;)

Edit1: Nee, gelukkig geen Chinese OEM zo te zien maar een echte Technics, met als het goed is het motortype dat vorig jaar getoond werd op dat "aanrechtmodel". ;)

Edit2: Check de details hier even door naar onder te scrollen en op de puntjes in de plaatjes te klikken. Zeker geen OEM maar een eigen design van Matsushita (Technics). En het lijkt erop dat ze voor de geluidspurist veel goede punten hebben aangepakt: verder verbeterde motor, extra stijfheid chassis, extra stijfheid cardanische ophanging arm, magnesium voor de arm, hogere massa plateau, gebalanceerd plateau. Dat gebalanceerde plateau is dus net zo gedaan als bij de oudere versies als de SL-1200MK1, SL-1300MK1, SL-1300MK2, SP10 etc. Boorgaten onderin het plateau va de balanceermachine en een "Balanced" sticker. ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Cap op 05-01-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik ben al aan het sparen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Na alle lofzangen over de AT95e had ik er ook eentje gekocht, en nu weer even mijn oude oritofon 15FFe (oid) er terug op gezet, ik hou de AT95e als reserve, de cheapo ortofon klinkt zo veel warmer en luider. Met name bij soul platen miste ik midden, net bij Metallica stond het geluid me gewoon tegen dus de vorige er weer op gezet(lang leve het snel wissel systeem) en nu klnikt het weer.
Ik zal de AT95e nog wel een tweede kans geven als ik zin heb om eea door te meten, geluid was wel scherper en iets zuiverder, maar het vinyl gevoel mistte mijns inziens toch te veel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luider maakt op zich niks uit, dat is een kwestie een beetje aan de volumeknop draaien, zo krijg je elk element even luid je kamer in. :)

Ik gok dat de toonbalans van de 15FF bij jou meer op het middenlaag zit, terwijl dat bij de AT95 meer op het middenhoog zit, kwestie van smaak en afstemming met o.a. de kabels, phono pre, luidsprekers, akoestiek en niet te vergeten de plaat en de oren van de luisteraar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Cap ik denk dat je dat goed beschrijft, de AT95e klinkt goed (zeker voor het geld) en misschien moet ik er maar eens een andere phono pre op proberen. En inderdaad smaak, Ray Charles moet het niet echt van het hoog hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:47
De SL1200 keert terug. :9~ oOo *O*

Afbeeldingslocatie: https://cdn3.vox-cdn.com/thumbor/FSaNn40HBibZnDPUrY9syDepCkk=/1020x0/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/5877409/Direct_Drive_Turntable_System_SL_1200GAE_7.0.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Cardinal op 05-01-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Nu nog wachten op de SL1210G. Zwart is mooier imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:46:
78 toeren ga je niet missen, imho. Singles en LP's zijn 45 en 33 toeren. En als ik me niet vergis heb je voor 78 toeren ook vaak een ander element nodig, omdat het materiaal van de plaat ook anders is. En verder is de RIAA correctie ook niet aanwezig bij 78 toerenplaten, dus dat is ook al lastig.
Zie ook dit: http://pickupnaald.blogsp...eren-platen-afspelen.html
Als je een AT95e element hebt hoef je geen ander element te zoeken... Dat element ondersteund 78-toeren platen zodra je het naaldje aanpast (Audio Technica heeft voor dit element een 78 toeren platen naald in hun assortiment)...
Alleen moet je speler natuurlijk over een 78-toeren stand beschikken om ze correct te kunnen afspelen... Maar dat is logisch... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

specs staan op technics.com
http://www.technics.com/g...ntable-system-sl-1200gae/

18 KG en 78 RPM. Magnesium arm. Ziet er allemaal erg goed uit moet ik zeggen en klinkt alsof ze inderdaad wel echt hebben geprobeert een aantal zaken te verbeteren, niet alleen op papier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Sony komt ook met een nieuwe speler, zo even geen link bij de hand, meen ps-hx500. Best mooi ding waarbij ze zeggen zich te richten op geluidskwaliteit, maar ook muziek in hoge kwaliteit kunnen digitaliseren... Voor mijn gevoel hebben ze in het verleden veel betere spelers gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt niet zozeer aan het merk, maar aan de productie van de onderdelen. Tot de jaren 80 toen de productie nog in Japan zat was de kwaliteit behoorlijk beter dan daarna. Dus tja ze kunnen die oude modellen wel weer opnieuw uitbrengen, maar de kwaliteit van toen zullen ze nooit meer evenaren.

Heb in 1999 op Ebay Duitsland de PL-90 van Pioneer bemachtigd voor 800 Deutsche Mark. Dat ding tikt nu de 2000 euro aan 2e hands haha.

http://oyvind.servehttp.com/platespillere1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Ik krijg hier net het persbericht van Sony binnen met info over die PS-HX500.
Hij staat nu ook op de site: http://www.sony.nl/electronics/audiocomponenten/ps-hx500

En in het persbericht staat ook dat hij vanaf april te koop is voor 500 euro. Dan vermoed ik inderdaad dat ze de kwaliteit van vroeger echt niet gaan evenaren...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:10
Zojuist bij de Media Markt met de 3 halen 2 betalen 3 LP's gekocht.

Bryan Adams - Get Up
Bruce Springsteen - High Hopes
Pearl Jam - Lightning bolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is geen sinterklaas ik weet het maar toch op Discogs Hoor Wie Klopt Daar Kinderen... Een Sinterklaasfeestje Met Bert En Ernie gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Wat gaaf, die heb ik op cassette gehad :D
Ik wist niet eens dat die ook op vinyl uit was gekomen!
Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.