Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.826 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
ilfamo schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:29:
[...]

Lekker divers. En als echte Nederlander wil je dan weten, hoe liggen de prijzen daar?
InflatableMouse schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 09:31:
[...]

Ik schat dat het de helft is, met koers meegerekend. Denk dat we er hier heel droevig van worden.
Dat valt vies tegen helaas :(
Prijzen liggen hetzelfde als in de EU, voor nieuwe releases ben je gewoon 25 tot 35 dollar kwijt. En de wisselkoers ligt rond de 0,90 dus het heeft me slechts een paar euro gescheeld.
Wat dat betreft had ik beter in Thailand de boel leeg kunnen kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-------

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 17:57
Kan ook zijn dat een album op meerdere plekken geperst wordt, krijg je een amerikaanse versie die goed is en een europese die bij GZ vandaan komt en al vol meuk uit de hoes komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:55

Polycom

Poes van goud

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/d0g3j28qn/IMG_3168.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Lekker album... heerlijk met wat peper en zout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39
En daar is platenspeler nummer 3 8)7

Een collega vroeg "Hé, jij hebt toch iets met vinyl ?" en gaf me een stapel platen (90% rommel, maar wel de eerste van The Doors erbij) en vroeg als ik ook zijn "oude pick-up" niet wilde.

Een dag (en wat poetsuren) later ben ik nu eigenaar van dit :

Afbeeldingslocatie: http://i45.photobucket.com/albums/f63/chromiumcomics/Dual510_zpsylxvwphq.jpg

Een Dual 510 in echt schitterende staat. Nadelen waren dat er geen stofkap bij zit en dat er geen stylus meer opzat. Het origineel element zit er nog op : een Shure M95 G-LM, maar geen naald meer.

Ik had nog een Audio-Technica AT-71 cartridge liggen die ik er op heb gezet om even te testen en was aangenaam verrast. Instellen van gewicht, naalddruk en anti-skate waren een fluitje van een cent en aan de pitch controll moest ik zelf niet komen.
De snelheid van 45 naar 33 rpm wisselen ging ook heel vlot. Alles speelt bijna geruisloos en het leuke is dat op het einde van de plaat de arm naar boven gaat en het draaien stopt (wat een luxe is, vergeleken met mijn Thorens TD 166 en mijn Technics SL 1500)

Ik ga volgende week het ding even uit elkaar halen en motor + spindle smeren, maar meer dan dat moet er echt niet meer gebeuren.

Is het de moeite dat ik de originele cartridge spaar en er eventueel een nieuwe Shure naald laat inzetten ?
Een andere optie is dat ik de 3 maand oude AT 95E uit mijn Technics haal, deze in de Dual zet en een AT-440MLa koop voor mijn Technics als "kerstgeschenk" :P
Ik speel nu al een maand of zes bijna dagelijks 2-3 LPs en geniet er enorm van, dus dacht ik dat het misschien tijd was om een upgrade van het element te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chromium schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:22:

Een andere optie is dat ik de 3 maand oude AT 95E uit mijn Technics haal, deze in de Dual zet en een AT-440MLa koop voor mijn Technics als "kerstgeschenk" :P
Ik speel nu al een maand of zes bijna dagelijks 2-3 LPs en geniet er enorm van, dus dacht ik dat het misschien tijd was om een upgrade van het element te doen.
Aanrader om uit te voeren... Een AT95e is voor een Technics soms te min omdat er meer uit te halen valt... :)
Een AT-440Mla tilt zo''n Technics meteen naar een hoger niveau...

En de AT95e is bij enkele Duals een perfecte match als het om homogeniteit gaat van het geluid... Dus niet twijfelen, maar doen zou ik zo zeggen! :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14
chromium schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:22:
en aan de pitch controll moest ik zelf niet komen.
De pitch control werkt nog wel? Die werkt namelijk met een klein tandriempje wat de motorpulley verstelt.

Voor de rest zou ik eerder upgraden dan een naald voor een m95 proberen te scoren. Nieuwe originele naalden zijn volgens mij al een tijd uit de handel, dus krijg je aftermarketkwaliteit.
Goed je kan een el cheapo m95ed aftermarket stylus proberen voor 20 dollar, maar dit is ook al bijna de prijs van een at-95e (die beter is en een gegarandeerde kwaliteit geeft; een aftermarket stylus is... mja.... goedkope zooi vaak)
http://www.ebay.com/itm/S...D-cartridge-/231658655117

Je kan ook met die gele AT ff doorspelen (die is net zo goed als de shure met el cheapo stylus denk ik)

Maar als je enthousiast bent over deze hobby en de rest van je installatie ook enige kwaliteit heeft is upgraden natuurlijk altijd een goede keus.

En probeer een stofkap te krijgen :)
Maar die worden door deze hype ook steeds duurder èn zeldzamer.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2015 22:05 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
P
mr_petit schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:02:
[...]

De pitch control werkt nog wel? Die werkt namelijk met een klein tandriempje wat de motorpulley verstelt.

En probeer een stofkap te krijgen :)
Maar die worden door deze hype ook steeds duurder èn zeldzamer.
Ja hoor, pitch control werkt Inderdaad met een tandriempje, als ik de platter er af neemt en ik draai aan de pitch zie je het riempje bewegen en hoor je ook de pitch van de muziek veranderen (dat leuke valse, trager/vlugger effect). En in tegenstelling met de stroboscoop van mijn Technics die met bolletjes werkt, gebruikt deze lange vertikale strepen waarvan er eentje schijnbaar niet mag bewegen (wat lukt).

Nog even met mijn collega geskyped en hij heeft de kap nog :)
Maar wel in slechte staat, scharnieren zijn stuk en er zit een knoert van een barst in het bovenoppervlakte. Hij wou hem niet meegeven omdat hij dacht dat ik het maar rommel ging vinden en was van plan hem naar het containerpark te brengen.
Ik neem hem toch maar, een brakke is nog altijd beter dan geen. Bedankt om me er aan te herinneren. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25
chromium schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:55:
P
[...]

Ik neem hem toch maar, een brakke is nog altijd beter dan geen. Bedankt om me er aan te herinneren. _/-\o_
Is bij mijn Dual 704 ook het geval.
En ik ben het helemaal met je eens dat 'iets' in dit geval altijd beter is dan 'niets'.
Geniet van je nieuwe aanwinst *O* .

Trouwens, die bolletjes van je Technics platter horen ook stil te staan op het moment dat je snelheid goed is. Dat is precies hetzelfde principe, hoor ;) .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De tegenstelling zat hem volgens mij in de bolletjes vs verticale strepen, niet in het stilstaan. ;)

Kap inderdaad gewoon nemen, beter een kap met een barst dan steeds een lading stof op je platenspeler (en dat gaat heel snel!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
InflatableMouse schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 08:41:
[...]

Ik heb het blauw gemaakt (de LEDs, niet het verleden) omdat m'n voorversterker ook blauw is maar die stond er niet bij. Ik vond het net een Kermis met groen rood en geel en dan blauw eronder..

[afbeelding]
Mooi man! Oogt lekker rustig. Bovendien is blauw mijn favoriete kleur.

De kersmisverlichting, zoals jij dat noemt, is voor mij reden geweest om een versterker te verbannen naar een plek in de werkkamer. Ik vond het er niet uitzien, al die kleuren verlichting bij elkaar. Had ik de specs maar beter moeten lezen.

En het blijft een kwestie van smaak...... ;)

Nu nog het lampje in je TV vervangen ........... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 13:14

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Een tijdje terug heb ik Brothers in Arms gekocht bij de Mediamarkt, een reissue dubbel-LP op 180 gram vinyl. De platen klinken beide prima, maar op een van de binnenhoezen viel me iets op. De lyrics van Your Latest Trick staan er maar half op :+ .

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/x9ugDLNHLeC5seSFjyvwM2r9/thumb.jpg

Ook op de achterkant of andere binnenhoes kan ik de rest van de lyrics van dit nummer niet vinden, erg vreemd dat dit niet opgevallen is bij QC. Ook staat er bij het derde couplet 'inteligence', dit moet natuurlijk intelligence zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Greveldinges op 14-12-2015 15:08 ]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.diepenbroek
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 22:23
HI guys,

Recentelijk heb ik me verdiept in de wondere wereld van de platenspelers en LP's, nu ik op het punt sta er één aan te schaffen zou ik graag wat aankoopadvies van jullie willen.

Ik heb de kans om een tweedehandsje te kopen namelijk de Dual 510 met een M95ED element. Is dit een goede tafel om mee te starten voor de juiste prijs of kan ik beter een nieuwe kopen namelijk: de TEAC TN 300

Indien er meer info gewenst is dan zal ik dit uiteraard toevoegen.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
ik heb de vraag als een eerder gesteld (en ik heb ook gezocht) maar ik heb het volgende.issue.
Ik heb een pro-ject 1.3 draaitafeltje met ortofon 2m-red (vooraf in fabriek gemonteerd), netjes op 1.8 gr ingesteld, counterweight op palletje 2....
Nu heb ik bij vrijwel alle lp's die ik heb dat de kwaliteit van tracks slechter wordt naarmate de naald naar de binnenste tracks loopt.
Dat gevoel had ik vroeger ook (jaren 80) met de Thorens van mijn vader maar ik dacht altijd dat dat de draaitafel was....

Is dit op te lossen door een beter element of zijn dit nu daadwerkelijk de tekortkomingen van het medium vinyl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 13:14

Greveldinges

Thank you, thank you very much

LaFleche schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:57:
ik heb de vraag als een eerder gesteld (en ik heb ook gezocht) maar ik heb het volgende.issue.
Ik heb een pro-ject 1.3 draaitafeltje met ortofon 2m-red (vooraf in fabriek gemonteerd), netjes op 1.8 gr ingesteld, counterweight op palletje 2....
Nu heb ik bij vrijwel alle lp's die ik heb dat de kwaliteit van tracks slechter wordt naarmate de naald naar de binnenste tracks loopt.
Dat gevoel had ik vroeger ook (jaren 80) met de Thorens van mijn vader maar ik dacht altijd dat dat de draaitafel was....

Is dit op te lossen door een beter element of zijn dit nu daadwerkelijk de tekortkomingen van het medium vinyl?
Dit heet inner-groove distortion. Je element is waarschijnlijk niet helemaal goed uitgelijnd. Ookal lost uitlijnen het probleem grotendeels op, ik heb zelf altijd nog een beetje last van een verminderde geluidskwaliteit op het eind van een plaat. Als iemand anders nog tips heeft hoor ik ze ook graag.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Dat is ten eerste altijd een tekortkoming van vinyl.
Elke goede mastertechnicus houdt rekening met hoeveel informatie hij kwijt kan in de groef. Aan de buitenkant loopt de groef harder (de omtrek is groter), dus kan hij meer informatie kwijt. Met name in de hoge tonen.
Hij zal z'n hoge tonen cut-off filter ook bijstellen naar mate de master meer richting de binnenste groef gesneden wordt.

Het is dus onmogelijk dat een plaat aan de binnenste groeven even goed klinkt als bij de buitenste groeven, tenzij die buitenste groeven slecht gesneden zijn.

Voor de rest wordt idd al inner groove distortion aangehaald. Dat is een tekortkoming van het element. Omdat de binnenste groeven kritieker zijn voor hoge tonen, is het ook voor een element moelijker deze af te tasten. Als de groef korter wordt (dus meer naar het midden) krijgt elke toon een kortere golflengte. Als die golfpatronen zeer dicht op elkaar staan moet de naald zich in behoorlijk scherpe bochten dwingen om het af te tasten. Dat vereist een goed element met hele goede naald.
Als je je element upgraded naar eentje met betere naald of lagere tipmassa etc etc, kan de naald die bochten beter volgen.
Ook de uitlijning en afstelling (naalddruk etc) kan hierin een verbetering geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
m.diepenbroek schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:49:
HI guys,

Recentelijk heb ik me verdiept in de wondere wereld van de platenspelers en LP's, nu ik op het punt sta er één aan te schaffen zou ik graag wat aankoopadvies van jullie willen.

Ik heb de kans om een tweedehandsje te kopen namelijk de Dual 510 met een M95ED element. Is dit een goede tafel om mee te starten voor de juiste prijs of kan ik beter een nieuwe kopen namelijk: de TEAC TN 300

Indien er meer info gewenst is dan zal ik dit uiteraard toevoegen.

Alvast bedankt :)
Is dit dezelfde dual als enkele posts boven je? Zo zie je ze nooit... zo 2e kort achter elkaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.diepenbroek
Haha ja ik zie het inderdaad, mijn vraag blijft wel staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LaFleche zoals je het omschrijft lijkt het alsof je het goed gedaan hebt, en hopelijk is het element in de fabriek al goed uitgelijnd. Het enige wat je dan nog kan doen is zorgen dat je naald altijd schoon is (naaldborsteltje!) de naalddruk meer naar de hogere kant van de aanbevolen range instellen.

Met de info van mr_petit in de hand zou mijn strategie zijn om dingen uit te sluiten.
Dus eerst een behoorlijk aantal verschillende platen (zeg 10 of meer) op je draaitafel luisteren en dan kijken of je de IGD bij elke plaat opmerkt of niet. Zo niet, dan wijst dat erop dat sommige platen slechter van kwaliteit zijn.
Ook zou ik als het even kan enkele van de platen met IGD ook eens luisteren op een set van een kennis om te kijken of het daar in dezelfde mate optreedt. Zo niet, dan wijst het erop dat zijn arm/element/uitlijning beter is.

Op die manier kan je bepalen of het zin heeft om aan je platenspeler / element te gaan sleutelen, of zelfs een nieuw element of platenspeler te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 14-12-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m.diepenbroek schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:15:
Haha ja ik zie het inderdaad, mijn vraag blijft wel staan ;)
Hangt helemaal af van de staat van de Dual platenspeler en de prijs. Grote kans dat ie wel een onderhoudsbeurt (poetsen/smeren/afstellen) kan gebruiken, maar als ie een paar tientjes kost dan zou ik het wel weten tov een nieuwe TEAC van 400 euro. Zo'n nieuwe budget platenspeler is het vaak toch allemaal net niet als je meer gaat letten op de kwaliteit van de onderdelen. Die Dual 510 is dan wel niet een van hun toptafels, maar bij Dual wisten ze in het algemeen wel wat ze deden. Ik zie in ieder geval een nette arm met een goede cardanische ophanging en als ik me niet vergis een geveerd subchassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
LaFleche schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:57:

Ik moest mijn Argon TT-2 (rebrand van de Essential II) zijn counterweight voor een 1.8gr element afstellen op palletje 3 ipv palletje 2... misschien dat dat helpt?

Verder zelf net begonnen met de hele vinyl-hobby, en wat is het leuk... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.diepenbroek
Cap schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:41:
[...]

Hangt helemaal af van de staat van de Dual platenspeler en de prijs. Grote kans dat ie wel een onderhoudsbeurt (poetsen/smeren/afstellen) kan gebruiken, maar als ie een paar tientjes kost dan zou ik het wel weten tov een nieuwe TEAC van 400 euro. Zo'n nieuwe budget platenspeler is het vaak toch allemaal net niet als je meer gaat letten op de kwaliteit van de onderdelen. Die Dual 510 is dan wel niet een van hun toptafels, maar bij Dual wisten ze in het algemeen wel wat ze deden. Ik zie in ieder geval een nette arm met een goede cardanische ophanging en als ik me niet vergis een geveerd subchassis.
Oké, voor zover ik gezien heb is de dual in een prima staat. Ik kan m overnemen voor 50 euro. Afgaand op je reactie neem ik de Dual, dan kan ik altijd nog een betere/nieuwere speler kopen.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Mooie van af en toe 2e hands platen kopen... vrijdag nog een ikea bak met ongeveer 50 lp's opgepikt voor 30 euro... daar zaten oa deze 3 in:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/joydivision.jpg

Kende van Joy Division alleen Love will tear us apart again en van New Order alleen Blue Monday... maar door deze albums toch eens wat gaan lezen, is het blijkbaar bijna dezelfde band... en stiekem ook best lekkere muziek.

Grap is ook dat de laagste prijzen van deze 3 samen al boven de 30 euro ligt op Discogs :p En dan zat er oa ook nog The Wall in, en nog wat ander spul waaronder enkele New Beat 12"s die ook niet voor enkele centen weggaan daar.... de vorige eigenaar moest eens weten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@m.diepenbroek:

Als ie in prima staat is zou ik het zeker doen voor 50 euro. Prima arm, zo te zien geen ULM arm maar een gemiddeld zware wat alleen maar handig is voor je keuze in elementen. En een verend subchassis. Eigenlijk net zoiets als de veel duurder geprijsde Thorensen, zal als alles in orde is vast ook niet slechter klinken. Krijg je er ook nog eens pitch control en automatische afslag bij. ;)

@Kerstmanneke, mooi setje platen. New order vindt zijn oorsprong idd in Joy Divison maar het is wel heel andere muziek. Ik vind zelf Joydivision toch een pak beter. Die platen zijn wel gewild ja. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 14-12-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
New Order is eigenlijk Joy Division. Ze zijn door gegaan nadat zanger Ian City zelfmoord pleegde. Anton Corbijn heeft nog een film over hem gemaakt.
IMDB: Control (2007)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
En New Order is nog steeds actief...zal die film eens zoeken...
Ian Curtis moest nog even voor hij ook maar in de buurt kwam van een lidmaatschap van de club van 27... En dan zulke muziek maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker doen, film is een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 08:46
Verdorie, in het verkeerde topic gepost.

Heb recent 25 op vinyl bij de mediamarkt gehaald. Bevalt erg goed!

*toch nog wat nuttigs gemeld:)

[ Voor 89% gewijzigd door boomr op 15-12-2015 12:16 ]

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 09-10 17:08
En in hoeverre had dat met vinyl te maken? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Potvolkoffie, te vroeg victorie gekraaid met de dual 510.
Toen ik hem gisteren op een volwaardige installatie testte viel me onmiddellijk op,dat hij maar op 1 kanaal speelt. Andere apparaten uitvoerig getest dus het ligt aan de platenspeler. Eerst gecheckt als alle kabels juist en goed vast zaten in het element, alle contacten gekuist maar probleem blijft.
Als ik cinch kabels van plaats wissel speelt het andere kanaal, dus ligt de fout (hopelijk) aan de audio kabel.
Ik vond het al vreemd dat de speler niet de traditionele 5-pin DIN connector,had maar een cinchkabel, niet met de traditionele wit/rood tulpstekkers maar met wit/zwarte stekkers.
Deze kabel kan ik waarschijnlijk zelf wel vervangen met wat soldeerwerk, maar als het niet aan het element ligt en niet aan de audiokabels, zal het waarschijnlijk aan de verbindingen in de arm liggen en dat is me toch iets te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 12:33
chromium schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:57:
Toen ik hem gisteren op een volwaardige installatie testte viel me onmiddellijk op,dat hij maar op 1 kanaal speelt. Andere apparaten uitvoerig getest dus het ligt aan de platenspeler. Eerst gecheckt als alle kabels juist en goed vast zaten in het element, alle contacten gekuist maar probleem blijft.
Als ik cinch kabels van plaats wissel speelt het andere kanaal, dus ligt de fout (hopelijk) aan de audio kabel.
Ik vond het al vreemd dat de speler niet de traditionele 5-pin DIN connector,had maar een cinchkabel, niet met de traditionele wit/rood tulpstekkers maar met wit/zwarte stekkers.
Deze kabel kan ik waarschijnlijk zelf wel vervangen met wat soldeerwerk, maar als het niet aan het element ligt en niet aan de audiokabels, zal het waarschijnlijk aan de verbindingen in de arm liggen en dat is me toch iets te moeilijk.
Heb het zelf nog niet meegemaakt dat het aan de kabels in de arm lag. Altijd het element of de rca/din kabel. Nieuwe kabel ga je doorgaans wel plezier van hebben, samen met een at95e oid heb je een hele leuke speler :). Wat mij betreft is dat de mooiste serie van Dual (qua ontwerp). Heb er een klein beetje spijt van dat ik m'n 701 verkocht heb (was bijna in nieuwstaat), al is de Thorens TD160 II die hier nu staat natuurlijk ook erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Kans dat het in de arm ligt is idd relatief klein.
Een dual heeft volgens mij bijna altijd een mute circuit (een soort van relais, al dan niet mechanisch), en daar zitten veel vaker slechte verbindingen in.
Of in de headshell, die heeft verzilverde contacten, maar die raken soms geoxideerd na al die decennia.
Beide vallen soms op te lossen met wat contactspray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
mr_petit schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:30:
Kans dat het in de arm ligt is idd relatief klein.
Een dual heeft volgens mij bijna altijd een mute circuit (een soort van relais, al dan niet mechanisch), en daar zitten veel vaker slechte verbindingen in.
Of in de headshell, die heeft verzilverde contacten, maar die raken soms geoxideerd na al die decennia.
Beide vallen soms op te lossen met wat contactspray
Dacht ik ook al aan, oxidatie op de contacten, maar contactspray hielp niet.
Ik kijk eerst even om de audio kabel te vervangen en daarna eventueel het mute circuit even bekijken (had ik nog nooit van gehoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sup guys? Ik ben er even tussenuit geweest. Hoop nieuwe liefhebbers en verbouwingen met blauwe led's zie ik. Leuk! Mooie New Order score. Heb ik wat maxi's van. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om wat naakt te delen, zit nu te genieten van deze plaat. Fijne avond allen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0XP8hzC.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
chromium schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:29:
[...]

Dacht ik ook al aan, oxidatie op de contacten, maar contactspray hielp niet.
Ik kijk eerst even om de audio kabel te vervangen en daarna eventueel het mute circuit even bekijken (had ik nog nooit van gehoord)
Bij mijn Dual zat het voornamelijk in de headshell. Nog steeds niet helemaal op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
chromium schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:29:
[...] en daarna eventueel het mute circuit even bekijken (had ik nog nooit van gehoord)
Ik weet ook niet of het in de 510 zit, maar ik heb meerdere duals gehad die het wel hadden. Sowieso veel automaten/halfautmaten.
Dat voorkomt dat je een harde plop bij het neerzetten krijgt of allerlei bijgeluiden tijdens dat het mechaniek in werking is.

In ieder geval zit er een soort connectieplaat in waar de toonarmdraden op gesoldeerd zitten en de draden van de uitgang. Die zitten niet rechtstreeks aan elkaar, maar op een houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
hondapower schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 17:02:
[...]

Bij mijn Dual zat het voornamelijk in de headshell. Nog steeds niet helemaal op kunnen lossen.
Bij mijn Dual is het nog steeds dat het rechter kanaal harder klinkt dan het linker kanaal.
Dat is al flink verbeterd door de contacten in de headshell schoon te maken met alcohol en vervolgens een klein beetje contactspray op aan te brengen. Daarna heb ik de audiokabel vervangen. Ook dat verbeterde het geluid en de balans (tenminste, dat meende ik te horen :Y ). En dat het nog niet helemaal naar mijn zin is, is ook een feit. Ik zal er mee moeten leren leven dat ik de balansknop van mijn versterker ook moet gebruiken. Hoezo 'purist' :+ ?

Bij mijn TD166 viel een van de kanalen van het ene op het andere moment helemaal uit, op wat brom na ;w . Dat is opgelost door een nieuwe AT95e te monteren. Dit probleem was eenvoudig te traceren mbv een multimeter (en wat hulp van mede forumleden _/-\o_ ).

Al met al geven beide spelers nu een prima geluid, voor mij op dit moment ruim goed genoeg in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn Dual 1226 is nu ook terug van de monteur die 'm nu voor een tweede keer heeft nagekeken... Nu klopt de afspeelsnelheid wel, maar er zit toch redelijk wat slijtage her en der getuige het feit dat de pitch control vol open staat om de speler op snelheid te houden...

Iemand tips wat de oorzaak kan zijn dat de speler nu niet helemaal met de pitch in het midden speelt?
Ik zelf denk namelijk dat de oorzaak gezocht moet worden bij het tussenwiel, de motor pully of wellicht de gehele motor (combinatie van motor(pully) en tussenwiel is ook mogelijk)... Maar ik heb te weinig kennis om dit echt zelf vast te kunnen stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

rcor schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:24:
Mijn Dual 1226 is nu ook terug van de monteur die 'm nu voor een tweede keer heeft nagekeken... Nu klopt de afspeelsnelheid wel, maar er zit toch redelijk wat slijtage her en der getuige het feit dat de pitch control vol open staat om de speler op snelheid te houden...

Iemand tips wat de oorzaak kan zijn dat de speler nu niet helemaal met de pitch in het midden speelt?
Ik zelf denk namelijk dat de oorzaak gezocht moet worden bij het tussenwiel, de motor pully of wellicht de gehele motor (combinatie van motor(pully) en tussenwiel is ook mogelijk)... Maar ik heb te weinig kennis om dit echt zelf vast te kunnen stellen...
In de service manual www.vinylengine.com/library/dual/1226.shtml staat dat je dan je idler wheel en/of motor pulley oid moet schoonmaken of vervangen.
Bij mijn direct drive (aiwa) had ik eenzelfde probleem maar was het makkelijk instelbaar dmv een potentiometer binnenin maar dit lijkt allemaal mechanisch, misschien andere reparateur zoeken als je het niet zelf kan of wil doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Mijn eerste reactie is dat je daar of hele goede (bouw)tekeningen van moet hebben waar alle technische gegevens op staan zoals bijvoorbeeld afmetingen van tandwielen et cetera. Ik heb geen idee of die sowieso bestaan / te vinden zijn. Zelf heb ik geen ervaring met dit type platenspeler :F , maar ik zou inderdaad als eerste de omtrek van de pully controleren en dan die van het tussenwiel. Dat lijkt mij het meest logisch.

Succes in ieder geval d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
50Hz motor pully heb ik nog liggen, hagelnieuw voor € 10,- incl. verzendkosten uit Amerika laten overkomen... Dus toch goed dat ik die in huis heb gehaald...

Qua tussenwiel, zou het tussenwiel van William Thakker passen?
https://www.thakker.eu/en...r-wheel-dual-1019/a-7629/

Dan leg die beiden aan de kant en zodra de speler niet meer op snelheid loopt kan ik meteen de onderdelen wisselen om zo de speler back in running te krijgen tegen die tijd...

Als ik de monteur van Home & Car hifi inschakel moet dat tegen die tijd wel goed gaan komen... :)

[ Voor 27% gewijzigd door rcor op 15-12-2015 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Geen idee hoe de nummering bij Thakker werkt maar volgens de manual heb je een 217888 nodig? Staan er wel wat op ebay zie ik http://www.ebay.nl/itm/DU...r-Wheel-NOS-/191706213089?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 17:11

Wimmel

Hello

De meest waarschijnlijk oorzaak is een verkeerde afstelling en geen slijtage. Op een Dual zit boven de pitchcontrol een voorinstelling, hiermee stel je de snelheid af met de pitchcontrol in de neutraalstand. Dit is meestal een schroefkop maar ik heb ook inbus voorbij zien komen.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/33e2yo7.jpg

Als de pitchcontrol los is geweest is het ook mogelijk dat een van de tandwielen een paar tanden is verschoven, dan krijg je de pitch niet meer neutraal met alleen de voorinstelling maar zal je de pitchcontrol moeten (laten) demonteren en op de juiste wijze weer in elkaar zetten.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/14mrw46.jpg

Ik heb al meerdere tussenwielspelertjes op de werkbank gehad en het enige probleem wat ik ben tegengekomen is dat er een vlakke kant op het tussenwiel zit wanneer de speler in actieve staat is opgeborgen; normaal staat het tussenwiel vrij wanneer de speler uit staat.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wimmel schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:51:
[...]

De meest waarschijnlijk oorzaak is een verkeerde afstelling en geen slijtage. Op een Dual zit boven de pitchcontrol een voorinstelling, hiermee stel je de snelheid af met de pitchcontrol in de neutraalstand. Dit is meestal een schroefkop maar ik heb ook inbus voorbij zien komen.

[afbeelding]

Als de pitchcontrol los is geweest is het ook mogelijk dat een van de tandwielen een paar tanden is verschoven, dan krijg je de pitch niet meer neutraal met alleen de voorinstelling maar zal je de pitchcontrol moeten (laten) demonteren en op de juiste wijze weer in elkaar zetten.

[afbeelding]

Ik heb al meerdere tussenwielspelertjes op de werkbank gehad en het enige probleem wat ik ben tegengekomen is dat er een vlakke kant op het tussenwiel zit wanneer de speler in actieve staat is opgeborgen; normaal staat het tussenwiel vrij wanneer de speler uit staat.
Dank voor je reactie Wimmel... Er is dus eigenlijk weinig aan de hand... Dan laat ik voor nu de speler zoals hij nu is... Hij loopt immers op juiste snelheid... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als dat inderdaad het probleem is, ik denk het eigenlijk niet. Indien wel dan zou je namelijk van een technicus verwachten dat hij de montage van de pitch control controleert, niet dat hij alleen wat aan de van buitenaf bereikbare voorinstelling draait (maw dat kun je zelf ook). Zeker niet als ie hetzelfde apparaat voor een tweede keer terug op zijn werkbank krijgt.

Maar ik weet natuurlijk niet wat ik me bij jouw "monteur" zoals je dat zo mooi noemt moet voorstellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

mwah, ik ben altijd geneigd de meestwaarschijnlijke verklaring (in dit geval die van Wimmel) wel te geloven. Dat de monteur dan een prutser is, dat is ook niet onwaarschijnlijk :+
Ik trek dingen altijd open en zie wel of ik het weer in elkaar kan krijgen (lukt me nu vaker dan toen ik 8 was, toen was er nog geen internet met service manuals) maar rcor het zo wil laten voor nu, dan is dat prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:27:
Als dat inderdaad het probleem is, ik denk het eigenlijk niet. Indien wel dan zou je namelijk van een technicus verwachten dat hij de montage van de pitch control controleert, niet dat hij alleen wat aan de van buitenaf bereikbare voorinstelling draait (maw dat kun je zelf ook). Zeker niet als ie hetzelfde apparaat voor een tweede keer terug op zijn werkbank krijgt.

Maar ik weet natuurlijk niet wat ik me bij jouw "monteur" zoals je dat zo mooi noemt moet voorstellen. :)
Dat laatste begon ik mij ook af te vragen eigenlijk... Vooral met een opmerking als "Er zit 40 jaar slijtage op die moeilijk te zien en te verhelpen is" van de monteur...

Wellicht een monteur van de nieuwe stempel en daardoor te weinig kennis van platen spelers... Alleen zo jammer dat hij dat zelf dan niet aangeeft, want dan had ik iemand anders gezocht...

Want mijn Integra DT-7.9 receiver heeft hij ooit perfect gerepareerd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Laatst online: 17:11

Wimmel

Hello

Je mag hem altijd eens bij mij langsbrengen.

Van dit:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/30mux44.jpg

Maak ik weer een in zeer goede staat verkerende Dual
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2w53ev6.jpg

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

ik volg dit topic al een aantal weken en vind het erg leuk en interessant om te volgen. Ik ben zelf sinds een jaar of 2 weer vinyl gaan kopen (voornamelijk tweedehands jaren 70 en 80 spul; sinds kort ook een aantal nieuwe releases) en heb vorig jaar eindelijk mijn oude platenspeler weer eens aangesloten, een Philips 212.

Nu heb ik onlangs via een kennis (in ruil voor 2 six packs bier!) een Thorens TD165 met Philips GP-412 II element kunnen overnemen die goed lijkt te spelen en een mooi helder geluid geeft. Ik heb m momenteel in gebruik en ben eigenlijk gewoon tevreden over de sound, maar de platenspeler heeft wel 25 jaar in een doos op zolder gestaan.

Nu vraag ik me af of het aan te bevelen is om de speler toch ergens naartoe te brengen voor een onderhoudsbeurt (en liefst ook de bekabeling vervangen). En zo ja, weet iemand toevallig een goed adresje in de omgeving van Eindhoven?
Ik weet dat Dr. Thorens in Nijmegen een goed adres is, maar wellicht is er iets soortgelijks in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:45:

Nu heb ik onlangs via een kennis (in ruil voor 2 six packs bier!) een Thorens TD165 met Philips GP-412 II element kunnen overnemen die goed lijkt te spelen en een mooi helder geluid geeft. Ik heb m momenteel in gebruik en ben eigenlijk gewoon tevreden over de sound, maar de platenspeler heeft wel 25 jaar in een doos op zolder gestaan.

Nu vraag ik me af of het aan te bevelen is om de speler toch ergens naartoe te brengen voor een onderhoudsbeurt (en liefst ook de bekabeling vervangen). En zo ja, weet iemand toevallig een goed adresje in de omgeving van Eindhoven?
Ik weet dat Dr. Thorens in Nijmegen een goed adres is, maar wellicht is er iets soortgelijks in de buurt?
Allereerst: lucky basterd! Helemaal geen slechte deal!
En wat Dr, Thorens betreft, die adviseert lekker Nijmegen in te gaan terwijl hij je speler een onderhoudsbeurt geeft ;) . Uiteraard wordt het een iets ander verhaal als je ook zaken wilt laten modificeren, bijvoorbeeld nieuwe bekabeling, cinch aansluitingen en een los netsnoer. Als je dat zelf niet ziet zitten, is het imho echt de moeite waard om dit te laten doen.

Houd ons een beetje op de hoogte van je plannen en de resultaten. Altijd leuk om mee te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wimmel schreef op woensdag 16 december 2015 @ 07:13:
Je mag hem altijd eens bij mij langsbrengen.

Van dit:
[afbeelding]

Maak ik weer een in zeer goede staat verkerende Dual
[afbeelding]
Dat is zeker geen verkeerd idee... In de toekomst als er weer wat budget is zal ik je wel een berichtje sturen voor een goede opknapbeurt... Want ik weet zeker dat deze speler nog lang niet versleten is...

Overigens klinkt de Dual helemaal te gek met de AT95e, lekker homogeen qua sound... Stukken beter dan de standaard meegeleverde Shure M95 G-LM element... De AT95e laat dat element alle hoeken van de kamer zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Laatst online: 10-10 11:46
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:45:
Hoi allemaal,

ik volg dit topic al een aantal weken en vind het erg leuk en interessant om te volgen. Ik ben zelf sinds een jaar of 2 weer vinyl gaan kopen (voornamelijk tweedehands jaren 70 en 80 spul; sinds kort ook een aantal nieuwe releases) en heb vorig jaar eindelijk mijn oude platenspeler weer eens aangesloten, een Philips 212.

Zo dat is een goede deal, mazzelaar :P. Verder geen ervaring met Thorens of met Dr Thorens, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar Eindhoven <-> Nijmegen is toch niet zo'n grote afstand? (ik woon in Groningen en daar is alles ver van verwijderd, dus mijn referentie kader kan een beetje scheef zijn :+ )

Afgelopen zondag maar eens het extra lees/luisterhoekje op orde gemaakt, dus mijn "nieuwe" Kenwood KD-51F staat eindelijk fatsoenlijk opgesteld en aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-teq0mA5PJOA/VnKSOnePJuI/AAAAAAAAP-4/5kfXIytzbwg/s640-Ic42/WP_20151216_18_04_23_Rich.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-EPd-GGnj8Z8/VnKSMK-efZI/AAAAAAAAP-c/OivxjWPxdAg/s640-Ic42/WP_20151216_17_58_05_Rich.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-pxsCMtVL4uw/VnKSPOtuZWI/AAAAAAAAP-8/sgaoNqBDQvY/s640-Ic42/WP_20151216_18_10_32_Rich.jpg

Er zit een Kenwood V-52 element op wat een rebrand is van de welbekende AT-95E. De AT naald zou ook moeten passen, het enige verschil wat ik kan zien is dat de AT naald elliptical is en de Kenwood spherical, zou dat nog een verbetering kunnen zijn?

Stiekem nog een overzichtsfoto:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-4aJVvPB2kHQ/VnKSM7G_y1I/AAAAAAAAP-k/NtuQ_OGb9BQ/s512-Ic42/WP_20151216_18_00_52_Pro.jpg

• Vintage1967
Minneyar schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:05:
[...]
Eindhoven <-> Nijmegen is toch niet zo'n grote afstand? (ik woon in Groningen en daar is alles ver van verwijderd, dus mijn referentie kader kan een beetje scheef zijn :+ )
Waarschijnlijk heb ik een vergelijkbaar referentiekader: Zeeland.... Voor mijn gevoel is ook alles altijd 'ver weg', bijvoorbeeld de Platen en CD beurs in Utrecht, grotere platenzaken in laten we zeggen Amsterdam.....
[...]
Afgelopen zondag maar eens het extra lees/luisterhoekje op orde gemaakt, dus mijn "nieuwe" Kenwood KD-51F staat eindelijk fatsoenlijk opgesteld en aangesloten.
Zou ik uren in door kunnen brengen. Ziet er top uit!
[...]
....het enige verschil wat ik kan zien is dat de AT naald elliptical is en de Kenwood spherical, zou dat nog een verbetering kunnen zijn?
Ik kan me voorstellen dat het verschil te horen is. Maar dat hangt van heel veel zaken af. Leg Slayer op de platenspeler en je hoort geen verschil hoor. Maar met albums als die van Pink Floyd, gedraaid op een set van een beetje kwaliteit in een rustige omgeving .........
En ik heb niet gekeken naar eventueel prijsverschil, want dat bepaalt toch ook of iets de moeite waard is. Zelf gebruik ik een 95ATe op een Thorens TD166. Voor de € 25,00 die dat element nieuw bij Thakker kost, ben ik dik en dik tevreden d:)b .

• Minneyar
Vintage1967 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:29:
[...]

Waarschijnlijk heb ik een vergelijkbaar referentiekader: Zeeland.... Voor mijn gevoel is ook alles altijd 'ver weg', bijvoorbeeld de Platen en CD beurs in Utrecht, grotere platenzaken in laten we zeggen Amsterdam.....
Ach ja dat is een nadeel van zowel Groningen als Zeeland, voordeel is weer bijna nooit file's als je dan toch ergens heen moet :P.
[...]

Zou ik uren in door kunnen brengen. Ziet er top uit!
Dank je, ben ook erg tevreden met het eindresultaat.
[...]

Ik kan me voorstellen dat het verschil te horen is. Maar dat hangt van heel veel zaken af. Leg Slayer op de platenspeler en je hoort geen verschil hoor. Maar met albums als die van Pink Floyd, gedraaid op een set van een beetje kwaliteit in een rustige omgeving .........
En ik heb niet gekeken naar eventueel prijsverschil, want dat bepaalt toch ook of iets de moeite waard is. Zelf gebruik ik een 95ATe op een Thorens TD166. Voor de € 25,00 die dat element nieuw bij Thakker kost, ben ik dik en dik tevreden d:)b .
Ha, bij Thakker is een losse originele AT95e naald wel 1,5 euro goedkoper dan een compleet element (23,95 vs 22,50), en een Kenwood N-52 Naald is 16,50 euro, alleen is die alleen nog maar als namaak te krijgen bij hem.
Ik vraag mij alleen af of alleen een naald, dus niet een compleet ander element, (veel) verschil gaat maken. Aan de andere kant klinkt het allemaal prima, en hoor ik niet de tekenen van een versleten naald, dus vervangen zal nog wel even op zich laten wachten.
Een elliptische naald zal al snel de groeven beter aftasten. Zeker bij de laatste nummers van een lp, waar de naald het het moeilijkste heeft, zal je dat gaan horen.

Aan de andere kant zie ik dat je geen hi-fi opstelling hebt gemaakt: die boxjes aan de muur ogen zo wel leuk maar voor het geluid is zoiets niet echt optimaal te noemen, ook al zijn het geen backfiring basreflex speakers maar gesloten systemen. Bovendien, belangrijker eigenlijk nog, staat je zitstoel er haaks op dus dan blijft er weinig over van plaatsing en stereo effect. Maar goed misschien vind je dat soort dingen maar geneuzel natuurlijk. :)

M.a.w. ga je luisteren zoals op de foto en vind je het nu prima klinken, geen geld besteden aan een nieuwe naald totdat je vervorming begint te horen. Ga je luisteren via de hoofdtelefoon dan gaat die elliptische naald zeker wat opleveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 17-12-2015 14:12 ]

• Minneyar
Cap schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:10:
Een elliptische naald zal al snel de groeven beter aftasten. Zeker bij de laatste nummers van een lp, waar de naald het het moeilijkste heeft, zal je dat gaan horen.
Ah thanks, zo leer je nog eens wat.
Aan de andere kant zie ik dat je geen hi-fi opstelling hebt gemaakt: die boxjes aan de muur ogen zo wel leuk maar voor het geluid is zoiets niet echt optimaal te noemen, ook al zijn het geen backfiring basreflex speakers maar gesloten systemen. Bovendien, belangrijker eigenlijk nog, staat je zitstoel er haaks op dus dan blijft er weinig over van plaatsing en stereo effect. Maar goed misschien vind je dat soort dingen maar geneuzel natuurlijk. :)

M.a.w. ga je luisteren zoals op de foto en vind je het nu prima klinken, geen geld besteden aan een nieuwe naald totdat je vervorming begint te horen. Ga je luisteren via de hoofdtelefoon dan gaat die elliptische naald zeker wat opleveren.
Hee, er staat anders wel "High Fidelity" op de boxjes ja :+.
Nee je hebt gelijk, ik ben niet echt een audiofiel, en deze antieke/klassieke Philips luidsprekers had ik nog liggen. Ja ik hoor dat het beter kan, maar ik irriteer mij er (nog) niet aan. Nu investeren in een andere naald is het dan ook niet waard idd. Tegen die tijd dat de naald wel versleten is kijken we wel weer verder. Bedankt in elk geval.

Edit: Geneuzel vind ik het niet trouwens, als ik alleen had gewoond had ik waarschijnlijk mijn zelfbouw pilaren neer gezet. Al blijft het dan ook een afweging tussen design/inrichting en geluidskwaliteit. Stiekem hecht ik, als man :P , ook grote waarde aan inrichting en sfeer, en ben ik blijkbaar niet bereid om alles om te gooien voor een betere geluidskwaliteit. Of te wel, een "Hi-Fi" opstelling had dusdanig veel invloed op de rest van de inrichting gehad, dat ik het niet waard vind. Al kan ik mij goed voorstellen dat anderen daarin een andere keus maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Minneyar op 17-12-2015 14:35 ]

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-10 13:10
Dat hoekje ziet er wel heerlijk uit.. Lekker boek, muziekje.. En dan in slaap sukkelen :Y

Verwijderd

TWCRay schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:59:
Dat hoekje ziet er wel heerlijk uit.. Lekker boek, muziekje.. En dan in slaap sukkelen :Y
En dan wel een auto-afslag mechanisme op je speler hebben, hoop ik :) Ik ben ook in slaap gevallen laatst. Heeft mijn AT440mla toch 6 uur nutteloos in de "uitloop groef" gedraaid.

• jessie26
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-01-2016
Beste mensen,

Ik hoor diverse verhalen betreffende de krimpfolie om de lp hoezen.
Is het verstandig om deze na aankoop eromheen te laten of toch te verwijderen.
Heb ergens eens gelezen dat als je de folie erom laat de plaat dan krom kan trekken.
Graag hoor ik wat jullie ervaring in deze is.

Bedankt alvast!
[...]

Afgelopen zondag maar eens het extra lees/luisterhoekje op orde gemaakt, dus mijn "nieuwe" Kenwood KD-51F staat eindelijk fatsoenlijk opgesteld en aangesloten:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Er zit een Kenwood V-52 element op wat een rebrand is van de welbekende AT-95E. De AT naald zou ook moeten passen, het enige verschil wat ik kan zien is dat de AT naald elliptical is en de Kenwood spherical, zou dat nog een verbetering kunnen zijn?
Het naaldje van de AT95e gaat zeker passen op het element van de speler en zal ook geluidstechnisch flink beter zijn... Ik heb hier namelijk ervaring mee... Mijn Kenwood KD-42R speler was ook voorzien van dat element met N52 naald... Dat is inderdaad een spherisch naaldje... Gezien de leeftijd zou ik 'm gewoon vervangen, want het verschil met de AT95e goed hoorbaar over het algemeen...

Zeker op die oudere philips speakers van de jaren '70... Die klinken namelijk bijzonder goed voor de tijd waar ze uit stammen...

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:19
jessie26 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:28:
Beste mensen,

Heb ergens eens gelezen dat als je de folie erom laat de plaat dan krom kan trekken.

Bedankt alvast!
Lijkt mij bullshit/broodje aap. Onzin dus.

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je LP er met de folie eromheen goed in kan trekt ie echt niet krom.

Verwijderd

Bedankt voor de reacties; ik zal het hier wel laten weten als ik mn speler heb laten opknappen :)
Eindhoven <-> Nijmegen is toch niet zo'n grote afstand? (ik woon in Groningen en daar is alles ver van verwijderd, dus mijn referentie kader kan een beetje scheef zijn :+ )
Vergeleken met Groningen en Zeeland is het inderdaad prima te doen; wat dat betreft mag ik ook niet klagen ;) In de praktijk (met werk en twee jonge kinderen) blijkt het echter lastig om tijd te vinden voor een tripje naar Nijmegen. Maar misschien moet ik er binnenkort toch maar aan geloven.
Minneyar schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:26:
Al blijft het dan ook een afweging tussen design/inrichting en geluidskwaliteit.
Tegen dat probleem liep ik vorig jaar ook aan. Met beperkte ruimte en een vrouw die niets wil hebben van enorme speakers en opzichtige apparatuur was het even goed zoeken naar een goed klinkende maar enigszins subtiele oplossing. Die heb ik uiteindelijk gevonden in (relatief) slanke zuilspeakers van Dynaudio. Ben super tevreden met het geluid, mijn vrouw vind ze niet lelijk en ze waren tweedehands erg betaalbaar.
Heb ook even naar B&O gekeken, maar die waren zelfs tweedehands nog 2x zo duur en ben bang ze niet beter klinken dan wat ik nu heb. Het design is echter wel mooi (mits je daarvan houdt natuurlijk).
Beste mensen,

Bedankt alvast!
Ik heb in totaal 3 jaren 80 lp's gekocht die nog (gedeeltelijk) ingeseald waren. 2 daarvan zien er nog perfect uit. Mooi recht en plat. Bij eentje was echter wel degelijk de hoes gaan vervormen doordat de folie er te strak omheen zat. Misschien is er onderling ook nog wat verschil (dikte? hardheid?) tussen de ene en de andere folie.
Uiteindelijk blijft plastic natuurlijk een materiaal dat niet eeuwig in dezelfde vorm blijft zitten en ik kan me voorstellen dat er in de loop der jaren wat krimping op kan treden; met name door veranderingen in temperatuur of klimaat. Het sealen gebeurt immers ook dmv warmte. De lp waarvan de hoes was vervormd door de folie heb ik in elk geval bij thuiskomst toch maar uitgepakt. De andere twee laat ik nog even zitten aangezien het goed lijkt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967

Ben ik het helemaal mee eens. Goed is goed en beter kan altijd :Y .
Wat betreft de hoofdtelefoon heb ik dezelfde ervaring, ondanks dat ik mijn versterker en boxen zeker niet slecht vind. Ik hoor meer detail, minder omgevingslawaai en (uiteraard) een betere stereobalans. Al met al merk ik dat ik er zo nog 'meer voor ga zitten' als ik een album draai. Enige nadeel is de warme oortjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:20:
[...]

En dan wel een auto-afslag mechanisme op je speler hebben, hoop ik :) Ik ben ook in slaap gevallen laatst. Heeft mijn AT440mla toch 6 uur nutteloos in de "uitloop groef" gedraaid.
Draaien we LP's om actiever te luisteren, vallen we in slaap :z en willen we spelers die bij voorkeur volautomatisch zijn ;) .

Maar alle gekheid op een stokje, ik heb jarenlang een Dual 704 gebruikt en heb sinds deze zomer een TD166. En ik heb er echt aan moeten wennen dat de laatste dus lekker blijft draaien. Juist vanwege de naald let ik dus echt op dat de plaat niet te lang in de uitloopgroef blijft draaien.

En ach.........misschien is dat dan weer geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
TWCRay schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:59:
Dank je, dat in slaap sukkelen komt idd nog wel eens voor :P.
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:20:
[...]

Dat heeft hij gelukkig, hij is vol automatisch, al gebruik ik hem eigenlijk als half automaat. Het met de hand de naald op de plaat zetten heeft toch wel wat.
rcor schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:46:
[...]

Het naaldje van de AT95e gaat zeker passen op het element van de speler en zal ook geluidstechnisch flink beter zijn... Ik heb hier namelijk ervaring mee... Mijn Kenwood KD-42R speler was ook voorzien van dat element met N52 naald... Dat is inderdaad een spherisch naaldje... Gezien de leeftijd zou ik 'm gewoon vervangen, want het verschil met de AT95e goed hoorbaar over het algemeen...

Zeker op die oudere philips speakers van de jaren '70... Die klinken namelijk bijzonder goed voor de tijd waar ze uit stammen...
Bedankt voor de info. Ja die kleine gekke oude speakertjes vallen mij eigenlijk ook alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
Per abuis heeft mijn vader op z'n Lenco L90 een lp laten vallen, met als gevolg dat het apparaat niets meer doet: er komt geen beweging meer in. Heb er even naar gekekenen en het lijkt dat een van de glaszekeringen gesprongen is. Of dat het enige probleem is, geen idee.
Op de gesprongen zekering staat T0,1/250 B, op de andere T0,4/250 B. Bij de lokale winkels kom ik alleen maar zekeringen vanaf 1A tegen, lijkt mij geen goed plan die er in te stoppen? Iemand een adresje waar ik ze kan bestellen? Hoef er niet direct 10 :).

Ter vervanging heeft hij inmiddels wel al een Project Xpression Carbon met Ortofon 2M Blue aangeschaft, maar mochten we deze weer aan de praat kunnen krijgen dan zou dat ook prettig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even de juiste afmetingen zoeken:

https://www.conrad.nl/nl/...lkarakteristiek=Traag+-T-

En: een glaszekering is wel heel, heel erg veel goedkoper dan een nieuwe draaitafel + element, dus ik hoop niet dat dat de reden was om een nieuwe aan te schaffen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
Cap schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:14:
Even de juiste afmetingen zoeken:

https://www.conrad.nl/nl/...lkarakteristiek=Traag+-T-

En: een glaszekering is wel heel, heel erg veel goedkoper dan een nieuwe draaitafel + element, dus ik hoop niet dat dat de reden was om een nieuwe aan te schaffen. ;)
Haha, hij was al langer op zoek naar wat anders en vond de een goed excuus. Had nog gezegd dat ik er wel even naar kon kijken, maar toen stond de nieuwe er al :) . Ga wel even wat bestellen, kan hij als alles werkt misschien gewoon verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
Vintage1967 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 09:49:
[...]

Draaien we LP's om actiever te luisteren, vallen we in slaap :z en willen we spelers die bij voorkeur volautomatisch zijn ;) .

Maar alle gekheid op een stokje, ik heb jarenlang een Dual 704 gebruikt en heb sinds deze zomer een TD166. En ik heb er echt aan moeten wennen dat de laatste dus lekker blijft draaien. Juist vanwege de naald let ik dus echt op dat de plaat niet te lang in de uitloopgroef blijft draaien.

En ach.........misschien is dat dan weer geneuzel.
Ik heb sedert een maandje een q-up op mijn TD166 en er heel tevreden over.
Heel vlug geïnstalleerd, niks definitief dus kan makkelijk er weer af en werkt perfect.
Op het einde van de plaat wordt de arm naar boven geduwd, platter blijft wel draaien maar geen vrees meer voor een naald die uurtjes nutteloos in de uitloopgroef blijft kamperen.
http://www.thequp.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessie26
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:20:
Bedankt voor de reacties; ik zal het hier wel laten weten als ik mn speler heb laten opknappen :)

[...]

Vergeleken met Groningen en Zeeland is het inderdaad prima te doen; wat dat betreft mag ik ook niet klagen ;) In de praktijk (met werk en twee jonge kinderen) blijkt het echter lastig om tijd te vinden voor een tripje naar Nijmegen. Maar misschien moet ik er binnenkort toch maar aan geloven.

[...]

Tegen dat probleem liep ik vorig jaar ook aan. Met beperkte ruimte en een vrouw die niets wil hebben van enorme speakers en opzichtige apparatuur was het even goed zoeken naar een goed klinkende maar enigszins subtiele oplossing. Die heb ik uiteindelijk gevonden in (relatief) slanke zuilspeakers van Dynaudio. Ben super tevreden met het geluid, mijn vrouw vind ze niet lelijk en ze waren tweedehands erg betaalbaar.
Heb ook even naar B&O gekeken, maar die waren zelfs tweedehands nog 2x zo duur en ben bang ze niet beter klinken dan wat ik nu heb. Het design is echter wel mooi (mits je daarvan houdt natuurlijk).

[...]

Ik heb in totaal 3 jaren 80 lp's gekocht die nog (gedeeltelijk) ingeseald waren. 2 daarvan zien er nog perfect uit. Mooi recht en plat. Bij eentje was echter wel degelijk de hoes gaan vervormen doordat de folie er te strak omheen zat. Misschien is er onderling ook nog wat verschil (dikte? hardheid?) tussen de ene en de andere folie.
Uiteindelijk blijft plastic natuurlijk een materiaal dat niet eeuwig in dezelfde vorm blijft zitten en ik kan me voorstellen dat er in de loop der jaren wat krimping op kan treden; met name door veranderingen in temperatuur of klimaat. Het sealen gebeurt immers ook dmv warmte. De lp waarvan de hoes was vervormd door de folie heb ik in elk geval bij thuiskomst toch maar uitgepakt. De andere twee laat ik nog even zitten aangezien het goed lijkt te gaan.
Ok,

dat valt dan nog allemaal reuze mee.
Ga me er dan ook geen zorgen over maken.
Bedankt voor het antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:05

masauri

aka qwybyte

Beste mensen,

Bedankt alvast!
Ik heb zelf ook al bepaalde lp's gekocht met de folie er nog rond en bij sommigen heeft het er toch voor gezorgd dat de hoes scheef is gaan trekken omdat de folie nadien nog is gaan krimpen.
Persoonlijk raad ik daarom aan om de folie los te maken, of als dusdanig dat er voldoende lucht bij kan.

En dan dit gevalletje: (enkel de lp)
Afbeeldingslocatie: http://40.media.tumblr.com/485da5470fe224d255a5c180d29d0ce7/tumblr_nxq3e6LAbP1sps7pro1_1280.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BSL894q.jpg
(1 van de 2 lp's)
http://www.discogs.com/Ma...nd-Belief/release/7734193
Kwam bij de platenzaak, had een aantal nummers gehoord, vond het goed klinken, zei bestel maar.
Ben zo aangenaam verrast! heerlijk gewoon genieten! _/-\o_

Verder nog deze op ebay gevonde:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/bVVQpBXy9LvK7IE5bkfzhnexU0c=/fit-in/600x698/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-5798675-1403150683-7001.jpeg.jpg
http://www.discogs.com/Ma...-The-Harp/release/5798675
Zoals mijn voorgaande lp van hem, meesterlijk harp speler!
Zelf opgenomen album, 1 van zijn weinige die bestaan. (hier bestaat nog een 2e versie van die ik nog probeer vast te krijgen.)

En deze speciale uitgave:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/b-lBdj0PbkRxCeLjLNMoVuV6Xww=/fit-in/600x510/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-7776216-1448539020-3996.jpeg.jpg
http://www.discogs.com/Qu...-Greatest/release/7776216
(is nog te krijgen voor 39,90 incl shipping. word op discogs al voor 54+ gevraagd opt moment.)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:46
masauri schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:32:

[afbeelding]
(is nog te krijgen voor 39,90 incl shipping. word op discogs al voor 54+ gevraagd opt moment.)
:o Waar gaat die voor dat bedrag, als ik zo brutaal mag zijn? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Henk schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 22:39:
[...]
:o Waar gaat die voor dat bedrag, als ik zo brutaal mag zijn? O+
Op de site die hem speciaal uitgebracht heeft :)
Is ook nergens anders te krijgen.
http://www.tchibo.de/dopp...-greatest-p400079103.html

Doet mij er aan denken, deze ligt nu onder de kerstboom:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/_ElINBlVfaqPa3YvR1KhuXzyVwM=/fit-in/272x175/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-7756826-1448138601-6963.jpeg.jpg
http://www.discogs.com/Fr...e-Sinatra/release/7756826
Import via sounds haarlem gekocht.

Wie heeft ook al wat platen onder zijn kerstboom liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Check, maar vooral singles voor de jukebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
masauri schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 22:53:
[...]

Op de site die hem speciaal uitgebracht heeft :)
Is ook nergens anders te krijgen.
http://www.tchibo.de/dopp...-greatest-p400079103.html

Doet mij er aan denken, deze ligt nu onder de kerstboom:
[afbeelding]
http://www.discogs.com/Fr...e-Sinatra/release/7756826
Import via sounds haarlem gekocht.

Wie heeft ook al wat platen onder zijn kerstboom liggen?
Bedankt Masauri, net de Queen dubbel LP gekocht _/-\o_

Onder de kerstboom ligt bij mij momenteel :
Neil Young- Live at Massey Hall (Pallas remastered dubbel LP)
en de 180gr remastered versie van Sad Wings of Destiny van Judas Priest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
chromium schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 19:38:
[...]

Ik heb sedert een maandje een q-up op mijn TD166 en er heel tevreden over.
Heel vlug geïnstalleerd, niks definitief dus kan makkelijk er weer af en werkt perfect.
Op het einde van de plaat wordt de arm naar boven geduwd, platter blijft wel draaien maar geen vrees meer voor een naald die uurtjes nutteloos in de uitloopgroef blijft kamperen.
http://www.thequp.com
Dank je Chromium.
Ik zal eens kijken of of ik dit over mijn nihilistische / puristische hart kan verkrijgen in het belang van de naald ............

Gisteren heb ik trouwens wetting agent opgehaald zodat het therapeutische ritueel van platen wassen met de Knosti weer kan beginnen oOo .

En wat albums onder de kerstboom betreft ga ik de nieuwe van DeWolff pre-orderen. Alleen komt die in februari pas uit. Ik kijk er wel naar uit. En niet alleen vanwege de muziek, maar ook vanwege de prachtige uitgave. Het artwork ziet er prachtig uit en het is gekleurd vinyl. Misschien dat ik ook 'Strange fruits....' bestel. Deze reissue wordt op goudleurig vinyl uitgegeven :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessie26
* knip *

Quote zonder eigen tekst. Dus voegt niets toe.

[ Voor 95% gewijzigd door S1NN3D op 21-12-2015 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Zondag, vinyldraaidag bij uitstek.

Ook even handige Harry uitgehangen om de jukeboxkeuzeknopjes (5x woordwaarde) van verlichting te voorzien, want overdag ging het wel, maar in de avond was het zo: bovenste rij 1 to 5 , onderste rij 6 to 0. Een selctie maken was wat lastig met knopjes tellen.
Ik heb er nu een ledstrip aan de achterkant rondgeplakt, en nu zijn ze zelfs overdag duidelijk zichtbaar. Net zo duidelijk als eerst, toen de unit nog met een TL buis verlicht werd in de oude jaren 80 behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/oxwpru5y5/knopjes.jpg

Straks muziekminnend bezoek, dus dat zit wel snor nu. :)

149 = The White Stripes - 7 Nation Army.

[ Voor 13% gewijzigd door Bestla op 20-12-2015 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Erg gaaf, Redhawk!
Heb zelf ook een kast met flikkerende lampjes, maar dat is een flipperkast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Net gekocht op Discogs : Massive Attack - Teardrop 7" NM.

Geweldig nummer met Elizabeth Fraser van Cocteau Twins achter de microfoon. _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door Bestla op 21-12-2015 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bestla schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:03:
Net gekocht op Discogs : Massive Attack - Teardrop 7" NM.

Geweldig nummer met Elizabeth Fraser van Cocteau Twins achter de microfoon. _/-\o_

[video]
Duidelijk een man met smaak 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Vandaag ook de Jurassic World ost binnen gekregen. Leuk zo'n speciaal kleurtje. Nu kan ik met mijn werkje beginnen om is uit te tellen hoeveel ik aan vinyl heb uitgegeven dit jaar. Tis niet bij die 2 platen per maand gebleven O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Even een snelle update over mijn Thorens 145 en de hoge tonen.. of eigenlijk het missen daarvan.

Als eerste een nieuwe naald aangeschaft. Wilde met de tijd toch een shibata naald halen voor de Stanton 681eee, dus maar direct gedaan om te kijken of dit het probleem oplost. Helaas geen verbetering.
Volgende stap.. rechtstreeks aansluiten op de PM80 phono versterker. Verloop kabeltje gehaald (zonder aparte aarde aansluiting omdat dit volgens de verkoper niet nodig zou zijn). Aangesloten en geluid is nu zoals het moet, maar wel met een enorme brom :-(
Goed, nieuw verloopkabeltje besteld.. dit keer wel met aparte aarde aansluiting. Deze vervolgens met een speaker kabeltje naar de PM80.. en voila, draait nu als een trein :-)

Het probleem van de missende hoge tonen bleek dus uiteindelijk een cominatie te zijn tussen de Thorens en de externe phono versterker. De versterker werkt prima met een andere platenspeler maar dus niet zodra ik de Thorens aansluit. Dus externe phono versterker retour webshop.

Afgelopen weekend de speler een mooie poetsbeurt gegeven.. beetje olie er doorheen.. en staat nu heerlijk te spelen. Kan ik toch nog een beetje genieten van die foute kerstplaten van de rommelmarkt :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
masauri schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:32:
[...]
[afbeelding]
Bedankt voor de tip..... Staat nu te draaien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Chaser2600 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 13:40:
Verloop kabeltje gehaald (zonder aparte aarde aansluiting omdat dit volgens de verkoper niet nodig zou zijn). Aangesloten en geluid is nu zoals het moet, maar wel met een enorme brom :-(
Goed, nieuw verloopkabeltje besteld.. dit keer wel met aparte aarde aansluiting. Deze vervolgens met een speaker kabeltje naar de PM80.. en voila, draait nu als een trein :-)
Dus ff recapitulerend: exact zoals ik het zei O-)
Een goede phonopre kan heel belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 09:17
http://www.klein.nl/amalo...00ml?sqr=wetting%20agent&
Is dit een goeie wetting agent?

Ik heb daarnaast een fles demi water en 96% alcohol van het kruidvat. Kan ik zo aan de slag met m'n eigen mixje? In welke verhoudingen adviseren jullie om te mixen? Uitgaande van 1l complete mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-10 21:59
bartsled schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:18:

Ik heb daarnaast een fles demi water en 96% alcohol van het kruidvat. Kan ik zo aan de slag met m'n eigen mixje? In welke verhoudingen adviseren jullie om te mixen? Uitgaande van 1l complete mix.
Dat is een goede wetting agent, hier ook in gebruik voor mijn Knosti mengseltje. Het mengsel dat ik gebruik: 2/3 demiwater, 1/3 alcohol en een paar (2-4) druppels wetting agent. Maakt de platen goed schoon, zonder pluisjes tijdens het afspelen. Voorheen had ik nog geen wetting agent, toen duurde het twee uur voor de plaat geheel droog was. Nu is dat een kwartier tot een half uur.
Tip van de dag: gebruik na het schoonmaken anti statische binnenhoezen voor de platen en gooi de (meestal papieren) hoezen weg waar de plaat eerst in zat. Deze heb ik in gebruik: https://www.conrad.nl/nl/...mmofoonplaten-304870.html
Succes!

Welke draaitafel heb je trouwens?

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 09:17
MartijnLoarne schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:50:
[...]

Dat is een goede wetting agent, hier ook in gebruik voor mijn Knosti mengseltje. Het mengsel dat ik gebruik: 2/3 demiwater, 1/3 alcohol en een paar (2-4) druppels wetting agent. Maakt de platen goed schoon, zonder pluisjes tijdens het afspelen. Voorheen had ik nog geen wetting agent, toen duurde het twee uur voor de plaat geheel droog was. Nu is dat een kwartier tot een half uur.
Tip van de dag: gebruik na het schoonmaken anti statische binnenhoezen voor de platen en gooi de (meestal papieren) hoezen weg waar de plaat eerst in zat. Deze heb ik in gebruik: https://www.conrad.nl/nl/...mmofoonplaten-304870.html
Succes!

Welke draaitafel heb je trouwens?
Top, dan ga ik die vanavond brouwen :) Ik heb een Thorens TD166 MKII, met een volledige aluminium look body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Ik haal de hoezen bij WYDR, moet daar weer een nieuwe bestelling plaatsen... witte met kunststof binnenhoes. En ook gelijk buitenhoezen. Dingen gaan stiekem erg snel op als je fanatiek platen gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
chromium schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:57:
Opgelost !
Maar het was wat vreemder dan gedacht, van een collega een multimeter kunnen lenen, en voor ik de audiokabel verving even getest en de kabel + verbindingen waren nog goed.
Daarna langzaam alles getest tot aan de arm toe...alles ok.
Dus mijn ergste vrees werd waar, de fout zat waarschijnlijk in de arm.
Maar de metingen in de arm en de verbindingspluggen waren positief...overal signaal.
Het zou toch niet ? Inderdaad de fout zat in het element 8)7

De speler kwam met een afgebroken stylus, dus installeerde ik een Audio-Technica AT-71 cartridge die ik nog liggen had. Deze had een maand of 4 in mijn Technics gezeten (kwam er mee) en werd daarna vervangen door een AT95E.
De AT-71 speelde altijd degelijk in mijn Technics, dus was ik er van overtuigd dat het element in orde was.
Blijkbaar niet dus, want toen ik de AT95E swapte speelde de Dual wel op 2 kanalen.
Heel blij dat ik de multimeter had voor ik dingen begon te slopen en te vervangen...alweer een stap verder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Meten is weten. ;) Nu lekker luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
bartsled schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:18:

Zelf gebruik ik deze wetting agent: http://www.hetbeeldgebouw...ptuur-120ml-wetting-agent

Verder 2 delen demi-water en 1 deel isopropylalcohol: http://www.drogisterijdelang.nl/productCategory Even zoeken op 'isopropyl' en bestellen maar.

Gisteren de eerste 30 platen gepoetst. Ze drogen inderdaad met een 1/2 uurtje vlekkeloos op! Meteen in nieuwe binnenhoezen (antistatisch) gestoken. Dat maakt het toch af en het geeft mij het beste gevoel als het om het behoud van ons mooie vinyl gaat :P .
Ik ben er heel tevreden mee. En geen 'Knosti-pluis' op de naald d:)b .

Ik gebruik trouwens al een poosje ouderwetse koffiefilterzakken in plaats van de Knosti-filters. Daar kwam toch nog best wel veel vuil door. Het is wel wat minder makkelijk en de vloeistof loopt er minder snel door, maar de vloeistof blijft wel schoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
chromium schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:45:
[...]

Maar de metingen in de arm en de verbindingspluggen waren positief...overal signaal.
Het zou toch niet ? Inderdaad de fout zat in het element 8)7

............

Heel blij dat ik de multimeter had voor ik dingen begon te slopen en te vervangen...alweer een stap verder dus.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn TD166. Bij het luisteren bij de verkoper nog prima stereo, nadat ik de audiokabel vervangen had: maar één kanaal geluid. Tja, en wil je dan zeker weten waar de fout zit, dan moet je idd toch echt meten :Y . Ook bij mij was het een defect element, Meteen maar vervangen voor een AT95e waar ik al weer 6 maanden letterlijk dagelijks van geniet :9 .

En het is toch ook hartstikke leuk om dat soort probleempje op te lossen? Daar leren we allemaal weer van d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Over Dodax schreef ik
franssie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:26:
[...]
Voor de EUR 12 incl verzending durf ik het aan ;)
Als dat bevalt koop ik er wel meer denk ik. <>
Nu bijna twee weken later nog steeds geen plaat :(

Hun communicatie is miniem, status veranderingen van de order worden niet gemaild, werkelijk geen idee of er wat gebeurd is (op de site vol met vertaalfouten staat dat ie afgesloten is, geen uitleg wat dat betekend en per wanneer). Vind het tot nu toe nogal teleurstellend, eens kijken of dodax een beetje vlot reageert op de email en anders gaan we het paypal geschil traject in.

Maar vooralsnog niet de ervaringen die ik met andere online sellers zoals bijv play.com vroeger had .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
franssie schreef op woensdag 23 december 2015 @ 19:43:
Over Dodax schreef ik

[...]

Nu bijna twee weken later nog steeds geen plaat :(

Hun communicatie is miniem, status veranderingen van de order worden niet gemaild, werkelijk geen idee of er wat gebeurd is (op de site vol met vertaalfouten staat dat ie afgesloten is, geen uitleg wat dat betekend en per wanneer). Vind het tot nu toe nogal teleurstellend, eens kijken of dodax een beetje vlot reageert op de email en anders gaan we het paypal geschil traject in.

Maar vooralsnog niet de ervaringen die ik met andere online sellers zoals bijv play.com vroeger had .
1ste keer dat ik bij Dodax bestelde was via Amazon.fr.
Plaat kwam nooit aan, na drie weken Dodax gecontacteerd en een week later had ik een vervangexemplaar in de bus. In tegenstelling tot het kopen bij Amazon zelf heb je inderdaad geen tracking of dergelijke.
Twee weken terug 3 platen besteld direct bij Dodax.nl.
Status "in behandeling" bleef een week,staan, tot deze plots op "verstuurd, order afgesloten" stond.
Een dag later kreeg ik Inderdaad 1 Van de drie LPs.
Vijf dagen later (eergisteren) kreeg ik de tweede en vandaag de derde.
Vreemde manier van versturen, geen enkele manier op de zendingen te volgen etc.
Maar uiteindelijk kwam alles wel goed.

Als het echt te lang duurt zou ik ze een mail sturen, je krijgt dan de standaard reply dat je bij de buren moet van kijken en ook,even op je postkantoor navragen.
Daarna weer een mail gestuurd dat het pakje wel echt verdwenen was en toen uiteindelijk een nieuwe gekregen.

• franssie

franssie

Save the albatross

chromium schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:52:
[...]

<>
Vreemde manier van versturen, geen enkele manier op de zendingen te volgen etc.
Maar uiteindelijk kwam alles wel goed.
<>
haha, was ik al bang voor, ik heb de mail verstuurd en heb ook nog wel even geduld maar het gaat denk ik niet mijn hoofd leverancier worden, mede door het wazige zoeken, eigenlijk de hele wazige site.

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Mijn ervaring met Dodax is dat het soms inderdaad even kan duren (heb wel eens 3 weken moeten wachten), maar uiteindelijk komt het altijd wel binnen.

Gisteren zelf deze binnen gekregen uit Duitsland (naar aanleiding van Massauri's tip :p): http://www.discogs.com/Qu...-Greatest/release/7776216

Zondag besteld, gisteren in huis, dus het kan wel snel uit Duitsland.

fotoblog

• chromium
ViolatoR schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:08:
Mijn ervaring met Dodax is dat het soms inderdaad even kan duren (heb wel eens 3 weken moeten wachten), maar uiteindelijk komt het altijd wel binnen.

Gisteren zelf deze binnen gekregen uit Duitsland (naar aanleiding van Massauri's tip :p): http://www.discogs.com/Qu...-Greatest/release/7776216

Zondag besteld, gisteren in huis, dus het kan wel snel uit Duitsland.
Hah :)
Hier net hetzelfde, zelfde plaat, ook zondag besteld en ook gisteren geleverd.
Masauri mag wel een percentje van die site krijgen ;)
Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.