En daar is platenspeler nummer 3
Een collega vroeg "Hé, jij hebt toch iets met vinyl ?" en gaf me een stapel platen (90% rommel, maar wel de eerste van The Doors erbij) en vroeg als ik ook zijn "oude pick-up" niet wilde.
Een dag (en wat poetsuren) later ben ik nu eigenaar van dit :
Een Dual 510 in echt schitterende staat. Nadelen waren dat er geen stofkap bij zit en dat er geen stylus meer opzat. Het origineel element zit er nog op : een Shure M95 G-LM, maar geen naald meer.
Ik had nog een Audio-Technica AT-71 cartridge liggen die ik er op heb gezet om even te testen en was aangenaam verrast. Instellen van gewicht, naalddruk en anti-skate waren een fluitje van een cent en aan de pitch controll moest ik zelf niet komen.
De snelheid van 45 naar 33 rpm wisselen ging ook heel vlot. Alles speelt bijna geruisloos en het leuke is dat op het einde van de plaat de arm naar boven gaat en het draaien stopt (wat een luxe is, vergeleken met mijn Thorens TD 166 en mijn Technics SL 1500)
Ik ga volgende week het ding even uit elkaar halen en motor + spindle smeren, maar meer dan dat moet er echt niet meer gebeuren.
Is het de moeite dat ik de originele cartridge spaar en er eventueel een nieuwe Shure naald laat inzetten ?
Een andere optie is dat ik de 3 maand oude AT 95E uit mijn Technics haal, deze in de Dual zet en een AT-440MLa koop voor mijn Technics als "kerstgeschenk"

Ik speel nu al een maand of zes bijna dagelijks 2-3 LPs en geniet er enorm van, dus dacht ik dat het misschien tijd was om een upgrade van het element te doen.