Het Grote Vinyl Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste
Acties:
  • 590.820 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 09:08
En over mijn tanden, de bovenhelft is nep. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:36

masauri

aka qwybyte

Bestla schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:29:
En over mijn tanden, de bovenhelft is nep. :P
Vervangen door goud mag ik hopen :*)
Volgens mij is het ook de enigste video die ik effectief af kan kijken waar zo veel geschreeuw in voor komt... :+

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Nee plastic fantastic om een beetje on topic te blijven. ;) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Minneyar schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:23:
[...]

Voor zover ik kan vinden bestaat er geen Dual CS 1226, wel een Idler wheel aangedreven 1226, dus zonder "CS". Die zou volgens de specificaties het element aan moeten kunnen (element 7.2 g, arm moet tussen de 2 en 10g kunnen hebben). Maar ik heb geen ervaring met het element, dus kan zo niet zeggen of het een goede combi is.

Edit: laat maar Dual doet soms nogal onduidelijk, maar de CS-1226 is hetzelfde als de 1226, maar dan met behuizing o.i.d..
Jup die bedoel ik... Idler Wheel Drive inderdaad... Met de volgende behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20151014_22_06_26_Pro_zpsod24bqlx.jpg

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Lekker toch zo, plaatjes draaien. Pizza besteld, Bernardus Abt 12 biertje erbij gepakt en de jukebox het werk laten doen.
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/58b17mb7d/juke6.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Bestla op 09-11-2015 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 16:08
Al eerder gevraagd in het kleine vragen topic, maar het werd me aangeraden om m'n vraag ook even hier te stellen. Had het topic nog niet gezien, maar lijkt inderdaad een beter plan. Het volgende:

Vorige week heb ik een oude platenspeler gekocht, m'n eerste sinds het begin van het cd tijdperk. Het is een Dual CS 601. Het ding doet het perfect op 33 toeren, maar op 45 toeren niet. Hij gaat wel sneller draaien, maar niet snel genoeg. Kan dat de snaar zijn, of zou ie dan ook op 33 toeren het niet goed moeten doen?

Ik heb de service manual al gedownload, daar hebben ze het wel over de snaar als mogelijke oorzaak van te langzaam draaien, maar niet over specifiek alleen te langzaam draaien bij 45 toeren. Als ik kijk wat er gebeurt als ik het palletje overzet van 33 naar 45 toeren, dan zie ik de snaar wel over een soort verdikking vallen, maar net niet helemaal. Als ik de snaar dan met de hand help om helemaal over die verdikking te vallen, levert dat verder niets op.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:01
Zag in en folder van Plato een mooie set van alle Rammstein albums op vinyl staan. Kost helaas wel 249 euro (7 dubbel vinyl platen). En nu net zag ik een mooi set van Roger Waters The Walll staan voor $500. Ik laat ze toch maar voorbij gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door rimave op 09-11-2015 20:44 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:56

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Antaresje schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:38:
Al eerder gevraagd in het kleine vragen topic, maar het werd me aangeraden om m'n vraag ook even hier te stellen. Had het topic nog niet gezien, maar lijkt inderdaad een beter plan. Het volgende:

Vorige week heb ik een oude platenspeler gekocht, m'n eerste sinds het begin van het cd tijdperk. Het is een Dual CS 601. Het ding doet het perfect op 33 toeren, maar op 45 toeren niet. Hij gaat wel sneller draaien, maar niet snel genoeg. Kan dat de snaar zijn, of zou ie dan ook op 33 toeren het niet goed moeten doen?

Ik heb de service manual al gedownload, daar hebben ze het wel over de snaar als mogelijke oorzaak van te langzaam draaien, maar niet over specifiek alleen te langzaam draaien bij 45 toeren. Als ik kijk wat er gebeurt als ik het palletje overzet van 33 naar 45 toeren, dan zie ik de snaar wel over een soort verdikking vallen, maar net niet helemaal. Als ik de snaar dan met de hand help om helemaal over die verdikking te vallen, levert dat verder niets op.
Als je slim bent haal je gewoon sowieso een setje nieuwe snaren. Duur zijn ze niet en als dat niets uitmaakt heb je ze op reserve. Zelfde als met elementen. Ik heb ook nog 2/3 gewoon liggen op reserve.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Laatst online: 11:10
rcor schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:37:
[...]
Jup die bedoel ik... Idler Wheel Drive inderdaad... Met de volgende behuizing:
Dat computer luidsprekerboxje heb ik ook....(bij mij staat er trust op)
En die kocht ik in december 1993 in een klein net gestart computerwinkeltje in een kelder in groningen (Norrod), samen met mijn eerste pc :P

Die goeie oude tijd ;)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 09 november 2015 @ 21:52:
[...]

Dat computer luidsprekerboxje heb ik ook....(bij mij staat er trust op)
En die kocht ik in december 1993 in een klein net gestart computerwinkeltje in een kelder in groningen (Norrod), samen met mijn eerste pc :P

Die goeie oude tijd ;)
Ik heb die speakerset gemodificeerd... Demping is standaard compleet ruk, de speakers galmen standaard best ernstig... Maar een flinke lading schuim noppen folie (oud verpakkingsmateriaal uit dozen) doet wonderen:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20130507_001_zpszer7jbpw.jpg

Beide speakers heb ik zo voorzien van dit materiaal en uiteraard heb ik de potmeters gereinigd... Goede stevige voeding erbij gezocht en vlammen maar! :) Zodra de Creative T3130 speakers stuk zijn ga ik ze weer inzetten, maar tot die tijd zijn ze ook handig voor dit soort projecten... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 09-11-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik heb er idd ook wat dempingsmateriaal ingedaan (ik bouwde vroeger luidsprekers als hobby, dus dat had ik altijd wel liggen in allerlei vormen)
En in de speakers heb ik een oude hamerkop ingelijmd met hotglue om 'm zwaarder te maken. Anders trilde ze :D

Maar die speakertjes zijn echt heel lang gemaakt (meer dan 10 jaar) en onder heel veel merknamen verkocht.

Het versterkertje kan inderdaad altijd beter, maar toch kwam er aardig geluid uit voor het geld destijds.
Ik heb ze nog wel ergens.

Als ik eraan terug denk hoe lang dat geleden is.....ga ik me echt oud voelen ;(
Tijd om de midlifecrisis in te gaan en een harley te kopen ofzo

[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 09-11-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:19:

Maar die speakertjes zijn echt heel lang gemaakt (meer dan 10 jaar) en onder heel veel merknamen verkocht.
Klopt en er zijn diversen varianten van in de omloop... Die van mij stammen uit 1996...
Merk is Primax, type Soundstorm... Primax was zeg maar het Sweex van die tijd: Niet super goed, maar ook niet slecht... Och ja, die goede ouwe tijd idd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Primax....
Daar had ik in 1993 volgens mij een zwartwit handscannertje van.
Deze denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NTExWDkwMA==/$%28KGrHqZ,!oIFCp5e%29sMqBQ%29kIzPzt!~~48_72.JPG

Voor de mensen die nu in de lach schieten: in 1993 was dit heel wat. Een flatbedscanner was onbetaalbaar en een digitaal fototoestel moest nog uitgevonden worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Net mijn eerste Discogs order gedaan. Aanbieder uit Duitsland met over de 200 positieve reviews en geen negatieve. Voor €27,50 de gok genomen. Ben benieuwd. Als dit niet goed gaat is het eens maar nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Ik moet de eerste foute Discogs verkoper nog tegenkomen, en ik heb een aardige lijst van aankopen ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bestla schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 14:55:
Ik moet de eerste foute Discogs verkoper nog tegenkomen, en ik heb een aardige lijst van aankopen ondertussen.
Discogs werkt erg goed inderdaad!

Ik had er laatst wel een te pakken hoor. Had wel negatieve beoordelingen en ik had beter moeten lezen maar ik had niet zo veel keuze (LP is zeldzaam).

Verkocht het als NM/NM. Ik heb hem nog gevraagd, is het echt NM?? Ja, was het antwoord. Laten opsturen.

Komt dus als hooguit VG binnen en gelukkig zijn de LP's wel redelijk goed, VG+. Ja, zegt tie stuur maar terug (wat mij dus weer verzendkosten kost) en dan heb ik niets, dus nee, ik stuur het niet terug. Begint meteen te blaten dat ik een 'feedback extortionist' ben, terwijl ik het woord over terugbetalen of negatieve feedback plaatsen niet eens had genoemd! Ik heb hem dus lekker wel negatief achtergelaten, flikker maar op.

Helaas zijn er overal klootzakken maar van de tientallen orders via Discogs is dit de enige. Ik ben er verder altijd op een nette manier uitgekomen als er iets niet helemaal goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 20:15
Ik ben toch ook wel redelijk tevreden met discogs. De prijzen liggen hoger dan op andere veilingsites, maar ik vind de betrouwbaarheid toch beter.
Op andere veilingsites zijn er veel meer koopjes te vinden, maar een zeer groot deel van de platen zijn overgraded, of slimmer, hebben gewoon geen grade en de verkoper verklaart geen "expert" te zijn.
Dus die plaat die voor €12 op discogs staat en je voor €6 op MP kan kopen, blijkt een kras- en knisperfestijn te zijn die met moeite €3 waard is.

Ik heb nu al drie exemplaren van Metallica "Ride the lightning" gekocht en geen enkele exemplaar voldeed. Alle drie terug verkocht met verlies (want ze waren niet waard wat ik betaald heb). Nu ben ik al een paar weken discogs aan het afschuimen om een originele pressing te vinden in VG+ voor een eerlijke prijs.

Nu stuur ik gewoon een vriendelijk berichtje naar de verkoper met de vermelding dat ik al enkele mindere exemplaren gekocht heb en nu echt een VG+ wil en als het exemplaar dat ze te koop aanbieden overeen komen met de grades van Discogs.

Gisteren nog een vriendelijk berichtje terug gekregen dat de verkoper de LP nog eens gespeeld had en er toch te veel krasjes en tikjes waren en dat het toch niet echt een VG+ en hij hem van discogs ging halen. Scheelde mij toch weer een teleurstelling of de calvarietocht om hem terug te sturen en mijn centen proberen terug te krijgen.

Ook bekijk ik de feedback nu heel nauwkeurig, en ben ik nog zelden teleurgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist is mijn Dual 1226 terug gekomen van reparatie... Meteen opgehaald en nu staat de speler te spelen:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20151110_001_zpst1u7eshm.jpg

Wat opvalt is dat de speler geen aarde draad heeft gekregen toen ze de tulpdraden aangesloten hebben ter vervanging van de din-plug... Of te wel: ze hebben waarschijnlijk de aarde op de min-pool van het linker audio kanaal aangesloten... Eigenlijk wel jammer, want storingen komen nu in het audio pad terecht en dat zou bij een losse aarde draad niet gebeuren...

Nog een andere foto van mijn speler
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20151110_002_zps4qjqnzi1.jpg

Inmiddels ben ik er ook achter wat voor behuizing ik heb... Het is een Dual 1226 Idler Wheel Drive speler in een Dual CS24 behuizing, zo volgens de behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20151110_004_zpsae776p1k.jpg

Lekker duidelijk allemaal bij Dual...

Nu moet ik nog nicotine resten zien te verwijderen van het draaiplateau en het dunne laagje aluminium aan de voorzijde van de speler... Is hiervoor een middeltje beschikbaar die geen vlekken op de aluminium afwerking / draai-plateau achter laat?

[ Voor 24% gewijzigd door rcor op 10-11-2015 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 12:11

KLK

Goedenavond allen,

Erg leuk topic! Zelf draai ik ook veel vinyl, en dat doe ik op deze beauty:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/yD0G5Jajz7Vjh5KRZewUHyr1/full.png?nohitcount=1

Sanyo TP 625. Gekocht voor 10 euro bij de kringloop, maar toen was ze ook in slechte conditie. De snaar was kapot, stofkap vol krassen, en lagers die niet helemaal soepel liepen. Na de snaar vervangen te hebben, bleek de naald nog wel redelijk te zijn. Loopwerk schoongemaakt en gesmeerd, en nu loopt de speler prima en klinkt ook erg goed. Aangesloten op een redelijk goedkope voorversterker en mijn Cambridge Audio A1.

Nu wil ik misschien de speler en mijn set (met name de voorversterker) wel gaan upgraden. Wat zou echt een upgrade zijn voor deze speler qua naald of naald + nieuw element? En heeft iemand van jullie ervaring met deze spelers?

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

KLK schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 21:41:

...

Wat zou echt een upgrade zijn voor deze speler qua naald of naald + nieuw element? En heeft iemand van jullie ervaring met deze spelers?
Ik heb geen ervaring met de speler, maar over het algemeen leveren upgrades van armen of complete platenspelers naar mijn bescheiden mening hooguit minieme verbeteringen op, die vervolgens op verreweg de meeste systemen niet eens tot hoorbare verschillen leiden. Uitzonderingen zoals Crosleys uiteraard buiten beschouwing gelaten ... ;) .

Verreweg de grootste en op vrijwel alle hifi systemen hoorbaar is het element.Je geeft niet aan wat er onder zit, maar daar zou ik eerst naar kijken.

• KLK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 12:11

KLK

InflatableMouse schreef op donderdag 12 november 2015 @ 07:50:
[...]

Verreweg de grootste en op vrijwel alle hifi systemen hoorbaar is het element.Je geeft niet aan wat er onder zit, maar daar zou ik eerst naar kijken.
De default Sanyo MG28 zit er nu nog in.
De voorversterker is op dit moment van profitec, maar binnenkort ga ik de NAD PP2 proberen.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

KLK schreef op donderdag 12 november 2015 @ 09:39:
[...]

De default Sanyo MG28 zit er nu nog in.
De voorversterker is op dit moment van profitec, maar binnenkort ga ik de NAD PP2 proberen.
Als ik me goed herinner word de NAD hier niet heel goed aangeprezen en heeft men hier een beter en goedkoper alternatief.

Maar mischien heb ik het mis. Zoek effe het topic door of mischien kan iemand die het zich wel kan herinneren reageren.

Het element ken ik niet.

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-10 09:34
Ik ben ook weer besmet geraakt met het Vinyl virus :)
Heb alweer aardig wat lp's gekocht en ben dus nu op zoek naar een goede (beginners) platenspeler.
Momenteel heb ik alleen zo'n goedkoop usb platenspelertje waarbij ik het eigenlijk zonde van de lp's vind om ze daarop te draaien...

Heb natuurlijk al wel wat onderzoek gedaan en merken die volgens mij naar voren komen in mijn budget (zit te denken aan ongeveer 150 euro tweedehands) zijn Technics en Dual.

Maar wat zijn volgens jullie dan de beste type's in deze prijsklasse?
Op marktplaats kom ik momenteel bij mij in de stad (Groningen) o.a. een Technics SL-BD20 (159 euro), een Dual CS505 (120 euro) en Technics SL-1900 (130 euro) tegen.
Maar ik heb echt geen idee waarom ik voor 1 van deze 3 boven een andere zou kiezen... en ben dus benieuwd wat jullie zouden adviseren.
Het liefst koop ik namelijk wel een speler een beetje in de buurt zodat het niet per post hoeft enzo, ik haal hem liever op.

Verder heb ik een voorversterkertje nodig nog, Mijn huidige versterker heeft namelijk geen phono ingang. Dus ook tips hieromtrent zijn welkom.

Ik ben dus op zoek naar iets goeds om mee te beginnen maar wil het wel een beetje betaalbaar houden allemaal.

• chrisistweak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-02 19:13
Touchdomex schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:46:
[...]

Als je slim bent haal je gewoon sowieso een setje nieuwe snaren. Duur zijn ze niet en als dat niets uitmaakt heb je ze op reserve. Zelfde als met elementen. Ik heb ook nog 2/3 gewoon liggen op reserve.
Ik heb dus exact hetzelfde probleem. Waar kan ik die snaren het beste kopen?
En waar moet ik op letten.

Ik neem aan de omtrek en de dikte.

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 11:46
RFdeGroot schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:31:
Ik ben ook weer besmet geraakt met het Vinyl virus :)
Heb alweer aardig wat lp's gekocht en ben dus nu op zoek naar een goede (beginners) platenspeler.
Momenteel heb ik alleen zo'n goedkoop usb platenspelertje waarbij ik het eigenlijk zonde van de lp's vind om ze daarop te draaien...

Heb natuurlijk al wel wat onderzoek gedaan en merken die volgens mij naar voren komen in mijn budget (zit te denken aan ongeveer 150 euro tweedehands) zijn Technics en Dual.

Op marktplaats kom ik momenteel bij mij in de stad (Groningen) o.a. een Technics SL-BD20 (159 euro), een Dual CS505 (120 euro) en Technics SL-1900 (130 euro) tegen.
Maar ik heb echt geen idee waarom ik voor 1 van deze 3 boven een andere zou kiezen... en ben dus benieuwd wat jullie zouden adviseren.
Het liefst koop ik namelijk wel een speler een beetje in de buurt zodat het niet per post hoeft enzo, ik haal hem liever op.

Verder heb ik een voorversterkertje nodig nog, Mijn huidige versterker heeft namelijk geen phono ingang. Dus ook tips hieromtrent zijn welkom.

Ik ben dus op zoek naar iets goeds om mee te beginnen maar wil het wel een beetje betaalbaar houden allemaal.
Gegroet mede Groninger :P . Welke van deze 3 het best is zou ik niet kunnen zeggen, ik heb met geen van deze tafels ervaring. Met het merk Dual wel, maar ik heb een oudere tussenwiel aangedreven Dual, de 505 is nieuwer en riem aangedreven. Die van mij is gebouwd als een tank, en draait al een jaar of 8 zonder een enkel probleem.
Die Technics SL-BD20 staat te koop bij "Vintagechief" zie ik, dat is een handelaar in vintage audio, en vraagt standaard te veel. Een zelfde tafel staat een paar km verderop in Westerbroek voor 65 euro. Ook staat er nu een Dual 505 voor 100 euro in de stad.

Succes.

Er staan trouwens ook een heel aantal Philipsen (of afgeleide merken) te koop. Nu was ik tot voor kort op zoek naar een goedkope 2e tafel voor een luister/lees hoekje. Ik vraag mij eigenlijk een beetje af waarom die achterblijven bij de hele hype, iemand een idee? Of zijn ze gewoon slecht :P. Ik bedoel; na Technics en Thorens zie ik nu dat Duals ook al aardig in prijs toenemen, maar Philips lijkt behoorlijk achter te blijven.

Ik heb trouwens mijn vader een Kenwood KD-51F Direct Drive laten meenemen uit de kringloop winkel waar hij vrijwilliger is (erg handig, hij belt altijd even als er een nieuwe lading LP's binnen komt >:) ), voor wel 10 hele euro's. Lelijke tafel, maar schijnt vrij aardig te zijn.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Minneyar schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:45:

Ik heb trouwens mijn vader een Kenwood KD-51F Direct Drive laten meenemen uit de kringloop winkel waar hij vrijwilliger is (erg handig, hij belt altijd even als er een nieuwe lading LP's binnen komt >:) ), voor wel 10 hele euro's. Lelijke tafel, maar schijnt vrij aardig te zijn.
En zie hier de reden waarom ik nooit meer in kringloopwinkels kom... ;( .

• Bestla
RFdeGroot schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:31:
Ik zou blind die Technics SL1900 kopen. Direct drive en fully automatic. Die andere Technics is simpeler en half automaat, maar belt drive.
Over die Dual weet ik niets. Als je geen automaat wil, dan zou ik zoeken naar een SL1800/1810 , die 1810 is de zwarte variant. Prijzen liggen rond de 80 tot 120 euro. Deze draaitafel is heel simpel. Je moet zelfs de arm zelf terughalen, want die komt niet vanzelf terug. Net zoals bij zijn grote broer de SL1200.

[/Technics fanboy gezwam] :P

• mr_petit
Servor schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:30:
[...]

Precies, de hype heeft de hobby voor de echte liefhebbers kapot gemaakt.
Ik weet nog wel dat je in sommige kringloopwinkels echt juweeltjes kon scoren. Heel erg afhankelijk van de regio.
In het westen (voornamelijk amsterdam/rotterdam) jaren 70 funk etc. En de voldoening dat je zoiets in een bak vond, iets van parliament, ohio players, the meters etc. Zeldzaam spul (in nederland/europa) wat alleen een kenner op waarde schat..en dan voor een euro.

Nu dus helemaal weg omdat elke hipster een crossley thuis heeft staan. Het was een hobby/scene van een uitgelezen groep en nu een commerciele melkkoe.

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Crosley maakt je platen kapot, dus daar hebben die hipsters toch niet zolang plezier van :P
Over Crosley gesproken, die zijn volgens mij van hun geloof gevallen... Ik zie namelijk meerdere platen spelers in hun online catalogus staan met anti-skating en een element die je platen niet sloopt, waarvan dit de meest interessante is: https://www.crosleyradio....?Cat=2&pk=C10A&colorID=47

Afbeeldingslocatie: https://i.redditmedia.com/tAbKe9nTgyWg2QPKIbT3Piq_qGLHgA6nUgeFq0gyUtk.jpg?w=320&s=5e13cf320c596a0489d32029a9e8250a

Hmm... Waar ken ik deze speler toch van? Hij komt mij bekend voor... Och ja, nu weet ik het weer: Pro-ject Debut III (althans daar lijkt hij sterk op)
Afbeeldingslocatie: http://cdn.soundandvision.com/images/styles/600_wide/public/5222008131922.jpg?itok=Ekty4sqZ

Of te wel: niet zelf ontworpen en gemaakt, maar net zoals bij de goedkopere spullen ingekocht en eigen merknaam opgeplakt... In dit geval dus bij Pro-ject geshopt...

[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 12-11-2015 18:29 ]

• Minneyar
Servor schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:30:
[...]

En bedankt :P.
Stel je er niet te veel van voor, 95% van wat er binnenkomt is Hollandse meezingers, klassiek of koorzang. Ja ik heb de mazzel dat ik de eerste keus heb, al staat er wel wat tegenover.

Toen ik een platenspeler kocht (een jaar of 10 geleden) kon je idd nog regelmatig leuke koopjes doen in kringloopwinkels en via MP/Ebay. Nu moet je door de troep heen, en als er wat tussen zit betaal je de hoofdprijs. Men denkt dat als een lp van een beetje bekende band hij meteen goud waard is.

Dit is een van de weinige manieren waarop ik af en toe nog een leuke vondst kan doen, en mij niet helemaal scheel betaal, sorry dat ik daar gebruik van maak. :> :P

• mr_petit
rcor schreef op donderdag 12 november 2015 @ 18:21:
Over Crosley gesproken, die zijn volgens mij van hun geloof gevallen...

Och ja, nu weet ik het weer: Pro-ject Debut III (althans daar lijkt hij sterk op)
Ja dat kan niet missen. Ook met dat plateau wat net wat kleiner dan een plaat is ;)
Nooit begrepen waarom ze dat zo doen.
De debut carbon heeft wel een normaal formaat plateau afaik.

Is misschien daarom ook de debut 3 niet meer verkrijgbaar? omdat ze die via crosley dumpen?

Als ie echt 400 dollar moet kosten in de winkel (ca. 375 euro) is dat wel een erg hoge prijs imho. (want dat kost de debut carbon ook)
De debut 3 was toch iets van 260 euro oid? (eeuwig in de aanbieding)

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 12-11-2015 21:09 ]

Voor mij moet Crosley zich nog steeds bewijzen... Zodra het niet om die in gekochte Pro-ject gaat, heb ik enorm mijn twijfels over de kwaliteitscontrole, ook bij dat DJ achtig ding, de C100...
Ik koop nog liever voor om en na bij de 100 - 130 euro een nieuwe MC Crypt bij Conrad dan een Crosley...

Maar goed, dat is mijn mening... En ja de Debut III was inderdaad veelvoudig te koop voor 260 euro in het verleden... :)

• mr_petit
Ja tuurlijk, crosley is een financiele dozenschuiver zonder enige kennis en R&D. Dus gaan ze als ze wat beters willen wat china niet kan leveren naar een gevestigde naam.
Wat dat betreft is pro-ject natuurlijk een respectabel merk.

Ook al is die c10 een gerebrande pro-ject, toch zou ik niet snel van een dozenschuiver kopen. Je weet toch nooit of er ergens kosten zijn bespaard. Ik gun ze de winst ook niet.
Maar wat dat betreft zou ik nu ook geen dual, thorens of lenco meer kopen.
Thorens sowieso uit principe niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 12-11-2015 22:26 ]

Ja, 't is echt jammer allemaal... Een Dual is eigenlijk niet meer het echte Dual van de jaren '70 / '80 en Thorens is ook niet meer helemaal zichzelf... Allebei volgens mij overgenomen voor de naam...

Nu moet ik wel zeggen dat de Thorens TD-350 een leuke speler is en wellicht als opvolger voor de TD-318 / TD-316 / TD-320 / TD-321 kunt zien, maar voor € 3000,- bedank ik ook... De TD-350 is eigenlijk niet gek veel beter dan de goede oude TD-31X / TD-32X serie en die kost nu nog 250 euro tweedehands en is daardoor een veel slimmere deal m.i. ...

Als ik dan toch ooit voor een Debut zou willen gaan, dan zou ik 'm ook niet als gerebrande Pro-ject willen hebben, zeker niet als het origineel veel goedkoper dan de kloon...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 12-11-2015 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
Ik zou nooit een thorens kopen omdat de huidige eigenaar ooit (ongeveer 10 jaar geleden) een rechtzaak heeft aangespannen tegen een oud manager van het originele failliete thorens die de oude onderdelenvoorraad had overgenomen om de oude bezitters nog van onderdelen en upgrades te kunnen voorzien.
Als die man (dus de huidige Thorens CEO) eer had en begaan was met thorens-eigenaren, dan had hij dat wel op een deal kunnen gooien (want het ging echt om iets heel lulligs). Maar goed, dat is een harde zakenman pur sang, en dan krijg je dit soort achterlijke dingen en druk je de liefhebbers gewoon met advocaten de markt uit.
Ik geloof dat de huidige dure thorens draaitafels door acoustic solid gemaakt worden.

Maar als ik in de markt ben voor een tafel in die klasse, dan zou ik dus geen reden kunnen verzinnen om een thorens te kopen. Ik kijk dan wel naar transrotor of zoiets. Daar zit ten minste iemand aan het roer die weet hoe je zelf een draaitafel bouwt en hoe je omgaat met jarenlange klanten.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 12-11-2015 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Nog even rondgekeken op die crosleysite en me verbaasd over de prijs van die spullen. Die cd jukebox voor € 9995,00 is echt van de gekke. Want een meest lege doos van spaanplaat, wat printjes en andere kleine hardware hoeft niet meer te kosten dan € 1500,00.

Jammer dat ze niet de lege spaanplaatdoos leveren, want dan kan je op marktplaats een relatief moderen 45 rpm jukebox kopen , en het binnenwerk overzetten naar die crosleydoos. precies zoals ik gedaan heb, maar dan de boel overgebouwd naar een jaren 50 jukebox die een kapotte 78 rpm unit had.

[ Voor 60% gewijzigd door Bestla op 13-11-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Nu RSD black friday er aan komt zijn de platen blijkbaar bekend.
Ik wil wel voor Queen - Bohemian Rhapsody gaan, voor de rest weinig voor mij bij.
http://recordstoreday.nl/category/releases/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundman12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:43
masauri schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:39:
Nu RSD black friday er aan komt zijn de platen blijkbaar bekend.
Ik wil wel voor Queen - Bohemian Rhapsody gaan, voor de rest weinig voor mij bij.
http://recordstoreday.nl/category/releases/
Ik had gehoopt dat de South Park Crew dit jaar weer een Ltd Edition picture disk zou uitbrengen, maar nog niks gehoord. Voor de rest zit er niet veel bij waar ik op die dag (die al redelijk druk is) speciaal voor naar de winkel zou gaan.

http://www.discogs.com/user/Soundman12/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
Zo, mijn eerste Discogs aankoop is positief. Verkoper heeft keurig geleverd en me goed op de hoogte gehouden. Ik kan nu Achtung Baby van U2 aan mijn collectie toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:10
ilfamo schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:57:
Zo, mijn eerste Discogs aankoop is positief. Verkoper heeft keurig geleverd en me goed op de hoogte gehouden. Ik kan nu Achtung Baby van U2 aan mijn collectie toevoegen.
Dat is echt een goeie, :D wat heb je er voor betaald als ik vragen mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
Poulske schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:07:
[...]

Dat is echt een goeie, :D wat heb je er voor betaald als ik vragen mag.
Inclusief verzending €27,50. Daar durfde ik de gok wel voor te nemen. Werd netjes geleverd met plastic buitenhoes, een nieuwe binnenhoes en de originele binnenhoes en textsheet. De elpee is niet perfect, maar ik kan hem vanavond pas beluisteren. Maar goed met vraagprijzen van boven de €100 ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Laatst online: 10-10 19:10
Dat is inderdaad een nette vraag prijs! Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-10 22:41

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zojuist met de Hi-Fi news test LP gespeeld.
Uiteraard eerst even met de Baerwald protractor gekeken of de cartridge mooi was uitgelijnd. Na een minuscule aanpassing ging ik aan de slag.

Wat direct opvalt is dat bij een aantal tracking tests een irritant circelzaag geluid hoorbaar is. De tracking tests op kant 1 gingen probleemloos, maar kant 2 was een ander verhaal.
Ik heb wat gespeeld met de naalddruk en anti-skating maar ik kom niet van de cirkelzaag af. Je moet gewoon een constante toon horen.

Ik heb het idee dat dit de reden is dat ik op sommige platen vervorming hoor in bepaalde hoge tonen, zeker dichter naar de binnenkant van de plaat toe.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan verhelpen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Nyarlathotep schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:28:
Zojuist met de Hi-Fi news test LP gespeeld.
Uiteraard eerst even met de Baerwald protractor gekeken of de cartridge mooi was uitgelijnd. Na een minuscule aanpassing ging ik aan de slag.

Wat direct opvalt is dat bij een aantal tracking tests een irritant circelzaag geluid hoorbaar is. De tracking tests op kant 1 gingen probleemloos, maar kant 2 was een ander verhaal.
Ik heb wat gespeeld met de naalddruk en anti-skating maar ik kom niet van de cirkelzaag af. Je moet gewoon een constante toon horen.

Ik heb het idee dat dit de reden is dat ik op sommige platen vervorming hoor in bepaalde hoge tonen, zeker dichter naar de binnenkant van de plaat toe.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan verhelpen?
Mischien. Is het in een kanaal of twee? Indien alleen links dan is je antiskate te laag of vice versa indien alleen rechts.

Kan ook zijn dat je cartridge niet goed staat. Kijk goed of je naald wel recht erin zit, dan moet je uitlijnen op je naaldje. Kijk ook goed naar de azimuth.

Met naalddruk kan je spelen maar overschreid de specificatie niet van de fabrikant op die tracks je kan je elpee er mee permanent beschadigen door de naald in de groef te forceren terwijl hij het eigenlijk niet kan.

Op welke track gaat het mis e welk elementje is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het is een 440MLa.

Het gaat nu al mis op de een na laatste track van kant 1... De laatste is niet om aan te horen zo irritant!
Het geluid komt uit beide kanalen.

Element staat recht. Het naaldje kwam ook precies op de juiste punten terecht op de protractor, en de uitlijning leek ook goed. Al blijft het erg lastig te zien.

De maximale naalddruk is 1.8 volgens de fabrikant. Ik heb deze altijd op 1.4 staan.
Spelen met de druk én antiskating heeft nu geen positief effect.

Helpt het wellicht om de bij de LP meegeleverde protractor te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Nyarlathotep schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:19:
Het is een 440MLa.

Het gaat nu al mis op de een na laatste track van kant 1... De laatste is niet om aan te horen zo irritant!
Het geluid komt uit beide kanalen.

Element staat recht. Het naaldje kwam ook precies op de juiste punten terecht op de protractor, en de uitlijning leek ook goed. Al blijft het erg lastig te zien.

De maximale naalddruk is 1.8 volgens de fabrikant. Ik heb deze altijd op 1.4 staan.
Spelen met de druk én antiskating heeft nu geen positief effect.

Helpt het wellicht om de bij de LP meegeleverde protractor te gebruiken?
Is dat de HiFi news Analogue Test LP? Dan spreken we over band 6, 7, 8 en 9, Bias setting 300 hz op +12, 14, 16 en 18 dB?

Zo niet, geef dan even aan welke specificaties de test toon wel heeft anders weet ik niet waar het over gaat. Ik heb een tijdje terug een 440 afgesteld op mijn oude 1210, dus ik heb er wel iets van ervaring mee. Moet wel weten waar het over gaat anders word het lastig >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het is de Hi-Fi Analogue test LP inderdaad (in dit geval de Producer's Cut)..

Die op kant 1 zijn inderdaad bands 6, 7,8 en 9. Bij 6 en 7 gaat het nog goed, daarna gaat het mis. De 3 bands hebben een 300Hz toon op respectievelijk +12, +14, +16 en +18dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Oke, dat was precies mijn ervaring. Band 8 kreeg ik nog redelijk goed (met splinternieuw element) maar hoorde ik al wel zagen, wat meer aan de linker kant dan rechts (maar, rechts bleek z'n tweeter trouwens stuk). Band 9 deed mijn 150MLX ook niet echt goed, maar wel stuk beter dan z'n kleinere broertje, de 440. Bijna geen enkel element doet band 9 trouwens, dat is echt een marteling en geen enkele normale LP zal daar in werkelijkheid bij in de buurt komen.

Ik weet niet hoe oud je 440 is, er zal ook variatie zitten in de productie batches dus de ene zal het iets beter tracken dan de andere. Leeftijd en productie variatie zouden het mischien kunnen verklaren.

Je kan testen met 1.8 gram, max zijdruk compensatie (moet tie gewoon hebben, had tie bij mij ook en voor mijn 150 was het zelfs te weinig), eventueel 2 gram kan je testen maar zeker niet meer. Als je geen goed weegschaaltje heb zou ik het op 1.8 houden. 2 gram alleen als je zeker weet dat het niet te veel afwijkt.

Daarmee denk ik dat je gedaan hebt wat je kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen reden om je zorgen te maken. Een AT440MLa gaat echt niet alle tracks foutloos spelen. Houd er rekening mee dat die tracks echt extreem zijn, je hebt het over op +12, + 14, +16, +18 dB gesneden tracks terwijl 0 db eigenlijk het normale maximale niveau is. Dit soort extremen kom je bij het afspelen van gewone muziek lp's niet tegen. De tracks dienen dus om te kijken WANNEER een element struikelt, m.a.w. de track vanaf waar je vervorming hoort is een indicatie voor de trackability en deze kan je dan vergelijk en met een ander element of een andere afstelling van je element (met name hogere naalddruk zal een positief effect hebben). Zie het dus als een relatieve meting t.o.v. andere settings / elementen / armen, niet als een absolute indicatie van kwaliteit.

Verder heb ik zelf gemerkt dat op een SL1200 icm de Hifi News tracks wat vervorming betreft minder goed presteert op de Baerwald uitlijning dan de standaard Technics uitlijning. Getest met zowel een AT440MLa als een DL-160. YMMV natuurlijk, maar ik zou zeggen probeer de standaard Technics uitlijning ook eens. Of dit tot beter geluid leidt is natuurlijk weer een tweede. ;)
Waarom dit bij mij zo was kan ik niet echt verklaren, het zou kunnen dat het recht uitlijnen van het element in de headshell + de bevestiging van het element middenin de headshell toch beter is dan onder een hoek met de schroefjes helemaal voorin de headshell. Ook de andere positie van het contragewicht (ivm andere positie van het element uiteraard) kan invloed hebben (heeft namelijk invloed op het traagheidsmoment / de effectieve massa van de arm).

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 15-11-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Minneyar schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:45:
[...]

Gegroet mede Groninger :P . Welke van deze 3 het best is zou ik niet kunnen zeggen, ik heb met geen van deze tafels ervaring. Met het merk Dual wel, maar ik heb een oudere tussenwiel aangedreven Dual, de 505 is nieuwer en riem aangedreven. Die van mij is gebouwd als een tank, en draait al een jaar of 8 zonder een enkel probleem.
Die Technics SL-BD20 staat te koop bij "Vintagechief" zie ik, dat is een handelaar in vintage audio, en vraagt standaard te veel. Een zelfde tafel staat een paar km verderop in Westerbroek voor 65 euro. Ook staat er nu een Dual 505 voor 100 euro in de stad.

Succes.

Er staan trouwens ook een heel aantal Philipsen (of afgeleide merken) te koop. Nu was ik tot voor kort op zoek naar een goedkope 2e tafel voor een luister/lees hoekje. Ik vraag mij eigenlijk een beetje af waarom die achterblijven bij de hele hype, iemand een idee? Of zijn ze gewoon slecht :P. Ik bedoel; na Technics en Thorens zie ik nu dat Duals ook al aardig in prijs toenemen, maar Philips lijkt behoorlijk achter te blijven.

Gegroet!
Dank voor je antwoord. Denk dat ik die SL-BD20's maar laat voor wat ze zijn en naar een SL1900 of iets vergelijkbaars op zoek ga.
Qua looks vind ik nog altijd gewoon een zwarte tafel het mooist, ben niet zo van dat zilver en hout enzo.. Dus dat speelt natuurlijk ook mee :P
Bestla schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:03:
[...]

Ik zou blind die Technics SL1900 kopen. Direct drive en fully automatic. Die andere Technics is simpeler en half automaat, maar belt drive.
Over die Dual weet ik niets. Als je geen automaat wil, dan zou ik zoeken naar een SL1800/1810 , die 1810 is de zwarte variant. Prijzen liggen rond de 80 tot 120 euro. Deze draaitafel is heel simpel. Je moet zelfs de arm zelf terughalen, want die komt niet vanzelf terug. Net zoals bij zijn grote broer de SL1200.

\[/Technics fanboy gezwam] :P
Thanks! Denk dat ik dat ook maar ga doen. Heb een bod uitgebracht op die Sl1900, maar nog niets gehoord helaas.
Maar ook al word deze niets, dan denk ik dat ik misschien het beste naar zoiets op zoek kan gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Technics belt drive SL-BD20 moet je voor ruim onder de 50 euro op de kop kunnen tikken in prima staat. Maar als je voor een belt drive wilt gaan zou ik niet naar deze budget Technics kijken, hij doet het wel hoor maar het motortje en plateau is niets bijzonders, en de gelijkloop dus ook niet. Ik spreek uit ervaring. :) Het was toen, en is nu een budget draaitafel. De betere draaitafels van Technics hadden direct drive.

Ik heb even gekeken wat er in Groningen stad en omgeving (10km) wordt aangeboden, en het is erg mager. Ja, VintageChief met veel te dure draaitafels. Ik ben bang dat hij zo'n beetje alles wat in omg. Groningen de moeite waard is opkoopt...

Die SL-1900 is wel de moeite waarde, er staan ook een SL-3310 en SL-3210 aangeboden die net zo de moeite waard zijn, maar die zijn helaas al gereserveerd. Dat was het wel, in de categorie "zwart kastje". Die Dual 505 is inderdaad een goede draaitafel, alleen: niet zwart he. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 17-11-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
RFdeGroot schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:06:
[...]

Gegroet!
Dank voor je antwoord. Denk dat ik die SL-BD20's maar laat voor wat ze zijn en naar een SL1900 of iets vergelijkbaars op zoek ga.
Qua looks vind ik nog altijd gewoon een zwarte tafel het mooist, ben niet zo van dat zilver en hout enzo.. Dus dat speelt natuurlijk ook mee :P

....
Dat smaken verschillen blijkt maar weer. Ik ben juist van de houten tafels met een klassieke look, en vind ik Technics een te klinische uitstraling hebben. Al zijn het vast uitstekende tafels, ik heb er geen ervaring mee.

Afgelopen zaterdag maar eens naar een vlooienmarkt geweest, dat viel tegen. Er lag een hoop rotzooi en vinyl werd bijna alleen maar door handelaren verkocht, voor de hoofdprijs uiteraard.
Uiteindelijk wel tussen een hoop zooi, een betaalbare Led Zeppelin gevonden, nog wat af kunnen dingen omdat hij erg vies is, en de hoes is ook niet meer in top staat. Hier staat hij vrolijk te draaien:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-urhJ4b0dt1Q/VkdKSfGzr9I/AAAAAAAAP8o/ulMi3_kH6zk/s512-Ic42/WP_20151114_15_49_38_Rich.jpg

Hoop kraakjes, maar dat klinkt vooral als vuil, er lijken geen structurele krassen of puntjes in te zitten, dus ik ben happy. Led Zeppelin ontbrak nog aan mijn collectie :$ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Geweldig album, en een echte klassieker.

@ RFdeGroot : Ik adviseer je echt een Techncs aan. Alle goede tafels zijn direct drive en geen belt drive.

Zoals ik al aangaf, een vol automaat of half automaat of zoals ik de purist zeg, alles handmatig. Ik heb zelf een SL1210mk2 , die kostte via MP €350, en die speelt al een paar jaar probleemloos. Maar alles handmatig. Dus wat wil je? Hoe voller met techniek, hoe meer er storingen kunnen optreden.

Vol Auto: Arm wordt automatisch op de plaat gezet, en keer automatisch aan het einde weer terug.
Half Auto : Arm handmatig boven de plaat brengen, en met de armlift laten zakken. Arm keert aan het einde automatisch terug.
Je kan nu wel raden wat volledig handmatig betekend. :P

Net binnen van Discogs : Prodigy - Firestarter 7", Outkast - Hey Ya 7" , Foo Fighters - Learn to fly 7". :)

B kant van de Foo Fighters is een goed stevige cover van Have a Cigar van PF _/-\o_

[ Voor 43% gewijzigd door Bestla op 17-11-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Bestla schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:29:

Alle goede tafels zijn direct drive en geen belt drive.
Beetje kort door de bocht ;)

Er zijn zat goeie belt drives en het is echt meer een persoonlijke keuze dan "beter" of "slechter". En net als dat er slechte snaar gedreven tafels zijn, zijn er ook slechte direct drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Kort door de bocht misschien, maar ik vind direct drive superieur aan belt drive. nofi.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
Bestla schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 20:00:
Kort door de bocht misschien, maar ik vind direct drive superieur aan belt drive. nofi.

:+
Direct drive is handig voor dj's omdat ze snel starten. Maar over het algemeen is de mening dat drive belt mooier geluid heeft omdat de band de trilling van de motor absorbeert. Maar het is puur persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23-09 08:25
ilfamo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:33:
[...]

Direct drive is handig voor dj's omdat ze snel starten. Maar over het algemeen is de mening dat drive belt mooier geluid heeft omdat de band de trilling van de motor absorbeert. Maar het is puur persoonlijk natuurlijk.
Prachtig dat die eeuwenoude discussie de kop weer opsteekt.
Je hoeft alleen de voorganger van dit topic maar door te nemen en hij speelt daar ook.
Ik heb beide. Een Dual 704 DD en een TD166 BD.
Het enige nadelen zijn imho dat de BD trager start en dat een snaar vervangen moet worden.
Ik merk geen voor- of nadeel qua geluid of trillingen.
Als 'purist' geniet ik het meest van mijn TD166 volledig niet-automatisch ;) snaar-aangdreven speler.
Maar dat is puur gevoelsmatig.

Een feit is wel dat wat er niet is, ook niet kapot kan gaan :Y .

Komende zaterdag wil mijn dochter naar een snuffelmarkt. Arme ik......zal ik maar weer op zoek moeten naar vinyl >:) .

Op dit moment draait 'Stage' van David Bowie z'n rondjes op de TD166 oOo .

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
Vintage1967 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:52:
[...]

Prachtig dat die eeuwenoude discussie de kop weer opsteekt.
Je hoeft alleen de voorganger van dit topic maar door te nemen en hij speelt daar ook.
Ik heb beide. Een Dual 704 DD en een TD166 BD.
Het enige nadelen zijn imho dat de BD trager start en dat een snaar vervangen moet worden.
Ik merk geen voor- of nadeel qua geluid of trillingen.
Als 'purist' geniet ik het meest van mijn TD166 volledig niet-automatisch ;) snaar-aangdreven speler.
Maar dat is puur gevoelsmatig.

Een feit is wel dat wat er niet is, ook niet kapot kan gaan :Y .

Komende zaterdag wil mijn dochter naar een snuffelmarkt. Arme ik......zal ik maar weer op zoek moeten naar vinyl >:) .

Op dit moment draait 'Stage' van David Bowie z'n rondjes op de TD166 oOo .
Da's het leuke van discussies, iedereen vindt dat hijzelf gelijk heeft. Daarom moet je ook kopen waar je een goed gevoel bij hebt, en zeker geen advies vragen op een forum als deze :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
Tuurlijk wel, meningen en ervaringen zijn leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
Raymond schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:10:
Tuurlijk wel, meningen en ervaringen zijn leuk!
Dat is jou mening >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb 3 typen aangedreven spelers hier thuis in gebruik... te weten:
- Dual 1226: Idler Wheel Drive
- Thorens TD-318MKI: snaar aangedreven
- Akai AP-D210: direct drive

Nog aanwezig, maar binnenkort te koop:
- Kenwood KD-42R: direct drive

Ik merk geen verschil in geluidskwaliteit door het type aandrijving... Zowel de Kenwood als de Akai zijn eigenlijk best plastic fantastic met galmende behuizing als je er op tikt (dat hoor je goed terug via de speakers, vooral bij de Kenwood)... Desondanks heeft het direct drive zijn geen invloed op het geluid van beiden spelers, alleen de behuizing heeft hier invloed op en zelfs dat valt eigenlijk nog wel mee (wellicht ook door de gunstige plaatsing van beiden spelers)...

Wat ik wel merk is dat de Kenwood en de Akai zo goed als geen onderhoud nodig hebben, die werken eigenlijk altijd... Terwijl de Thorens in één jaar tijd al aan zijn tweede aandrijf snaar toe was en volgens Dr. Thorens na twee jaar opnieuw onderhoud nodig heeft... Dit betekend dat ik volgend jaar opnieuw onderhoud moet laten plegen door Dr. Thorens...

Ook de Dual heeft onlangs voor het eerst in zijn leven onderhoud gehad, maar hoelang het duurt tot er weer onderhoud nodig is bij die speler weet ik nog niet (daar heb ik nog geen ervaring mee, deze speler heb ik nog maar net in mijn bezit)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
rcor schreef op woensdag 18 november 2015 @ 07:10:

Terwijl de Thorens in één jaar tijd al aan zijn tweede aandrijf snaar toe was en volgens Dr. Thorens na twee jaar opnieuw onderhoud nodig heeft... Dit betekend dat ik volgend jaar opnieuw onderhoud moet laten plegen door Dr. Thorens...

Ook de Dual heeft onlangs voor het eerst in zijn leven onderhoud gehad, maar hoelang het duurt tot er weer onderhoud nodig is bij die speler weet ik nog niet (daar heb ik nog geen ervaring mee, deze speler heb ik nog maar net in mijn bezit)...
Mijn TD166 draait dagelijks 1 tot 2 uur en er ligt sinds midden augustus een nieuwe snaar op. Inderdaad heb ik nu het idee dat ik geen jaar met die snaar ga doen. Het opstarten lijkt nu al wat langer te duren. Ik moet daar wel bij zeggen dat het nu een Thakker-snaar is en het de volgende keer wel een Thorens-snaar wordt.

En wat klein onderhoud betreft, dat zou ik zelf doen. Dan is de vering maar iets minder perfect afgesteld. Grotere zaken zou ik misschien laten doen, als de kosten tenminste niet de pan uit rijzen. Mijn Dual heeft nog nooit onderhoud gehad, anders dan de nieuwe audiokabel die ik zelf vervangen heb. Hij draait nog als een zonnetje, alhoewel deze speler minder uren maakt dan de Thorens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij hoor je dat niet echt, belt drive vs. direct drive. Een snaar zou trillingen absorberen? Tegelijk lijkt mij weer het nadeel dat die snaar de draaisnelheid en stabliteit niet zo strak krijgt als een quartz locked direct drive. Ik heb van alles gehad, meest belt drives. Wat me daaraan stoorde was dat die plateaus zo langzaam op gang komen. Ik draai bijvoorbeeld veel 45 maxi's en singles, dan is snelle start wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appels met peren. Je hebt van beide goede en slechte. Een goede direct drive motor veroorzaakt geen trillingen, daarvoor is dus niet per se snaar nodig.

De werking van een DD motor is totaal niet vergelijkbaar met het gemiddelde motortje dat een belt drive aanstuurt. Zo'n standaard synchroonmotortje kom je overal in apparatuur tegen, het heeft een hoger toerental en je kunt het zeker horen draaien. Ja, en dan heb je zeker wel een snaar nodig die de vibraties dempt. Een goede DD motor kan je met zijn zeer lage toerental en zonder overbrenging (motor in de as) met de beste wil van de wereld niet horen draaien of vibreren, en ook "cogging" wordt bij een goed ontwerp effectief onderdrukt.

Aan de andere kant is er met een goed plateau, snaar en motor een draaisnelheid te realiseren die dan misschien de wow en flutter waarden van de allerbeste direct drives niet haalt maar wel in de totaal niet hoorbare range van het spectrum zit. En daar gaat het om.

Nog even over die quartz lock. Quartz lock heeft verder niets met wow en flutter te maken, want dit zijn snelheidsvariaties die zich binnen een omwenteling (of een heel klein deel ervan) manifesteren. Ook motoren zonder quartz lock kunnen dus extreem lage W&F waarden bereiken. Quartz lock zorgt dat er een stabiel referentiesignaal is zodat er in de praktijk geen sprake meer is van drift, d.w.z. dus een zeer langzaam optredende afwijking van de snelheid (denk uren, dagen, maanden) door temperatuurverschillen, voedingsverschillen, veroudering, etc. In praktijk is de drift ook zonder quartz lock bij een goed werkend servo systeem te verwaarlozen: dat blijft gewoon dik onder de 1%. En denk maar niet dat er mensen zijn die het verschil in pitch gaan horen tussen een plaat die exact op 100% snelheid afgespeeld wordt en dezelfde plaat die een uur later op 101% afgespeeld wordt.

Snaartjes zijn een simpele en elegante oplossing voor motoraandrijving, maar inderdaad onderhoudsgevoelig. Ik heb ook wel eens een Thorens gehad, maar die snaar dat bleef toch een teer punt, inderdaad gaat op gang komen en wisselen van snelheid al snel moeizaam en moet je ze (te) snel vervangen. Voor mij daarom toch maar direct drive modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Wat nu de gein is van dit hele verhaal is dat zelfs onder platenspeler liefhebbers de discussie gaande is over lage wow en flutter en stabiele rotatie, zware platters etc etc. als zijnde "beter", terwijl er juist een case te maken is dat de imperfectie van een platenspeler aangaande wow en flutter de voornaamste reden is waardoor het geluid vaak als "beter" of "prettiger" wordt omschreven. Dat zou dus betekenen dat "slechtere" platenspelers "beter" zouden klinken >:) .

De reden daarvoor zou voornamelijk het Haas effect zijn en het Franssen effect. Het Haas effect beschrijft dat 2 geluiden die elkaar binnen een bepaalde tijd snel opvolgen als 1 geluid wordt waargenomen door de hersenen, maar als die twee geluiden verschillen van pitch creert het een phase effect wat de illusie creert van een dieper beeld. Het Franssen effect beschrijft dat de locatie bepaling door de hersenen van waar een geluid vandaan komt door de hersenen wordt vast gesteld op de eerste die het oor bereikt. Dus ookal verandert de locatie (weerkaatsing bv) en de geluiden volgen elkaar binnen een bepaalde tijd op, blijft de luisteraar het geluid van de eerste lokatie vandaan horen komen.

Wat grappig is is dat de inferieure technische specificaties van platenspelers er voor zorgen dat ze als "beter" worden waargenomen. Stereobeeld (direct gelinked aan kanaal scheiding) is "veel slechter" dan van een CD speler, maar ondanks dat "vinden" luisteraars ook in blinde tests dat een platenspeler een breder stereobeeld heeft. Het Haas effect zou dit bijvoorbeeld kunnen verklaren.

Bovenstaande is volgens mij nooit "bewezen", maar worden wel aangehaald als mogelijke verklaringen voor het feit dat men LP's beter vind klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
resumerend: draaitafels met een slechte motor zijn belt drive :+

[ Voor 74% gewijzigd door teacher op 18-11-2015 15:23 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 09:34:
Volgens mij hoor je dat niet echt, belt drive vs. direct drive. Een snaar zou trillingen absorberen? Tegelijk lijkt mij weer het nadeel dat die snaar de draaisnelheid en stabliteit niet zo strak krijgt als een quartz locked direct drive. Ik heb van alles gehad, meest belt drives. Wat me daaraan stoorde was dat die plateaus zo langzaam op gang komen. Ik draai bijvoorbeeld veel 45 maxi's en singles, dan is snelle start wel fijn.
Bij belt-drive zou je dan weer last kunnen hebben van rumble, wat ook bijgeluiden veroorzaakt... Alle technieken hebben voor- en nadelen...

Wat je moet kiezen? Geen idee, maar ik zou gewoon luisteren naar de diversen platen spelers en de klank die de speler ten gehore brengt in combinatie met een goede basis demping voor bijgeluiden zouden mij een beslissing laten maken zonder te letten op de techniek...

Tenzij je echt LP's gaat digitaliseren, dan heeft de stabiele loop van een direct drive wellicht wel een voorkeur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur welke platenspeler je er mooi uit vindt zien en lekker vindt werken.

Uiteindelijk kan je je bij de bekendere direct drive draaitafel experts als Denon, Technics, Sony, JVC en Kenwood niet snel een buil vallen, net als bij de bekendere belt drive (en idler drive) experts als Thorens, Dual, Lenco. Vooral Micro Seiki en Pioneer, maar eigenlijk ook Sony, Kenwood en Dual waren van beide markten thuis.

Het is vooral belangrijk dat de draaitafel goed onderhouden, afgesteld, opgesteld en gematcht (element, kabel, phono pre) is. Is daaraan voldaan dan valt er - met een goede lp! - heel vaak goed geluid te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintage1967
En wat te denken van de fluctuatie in de frequentie van het lichtnet....................
Maken we ons met z'n allen druk om een exacte rotatiesnelheid, gebaseerd op een 50Hz stroboscoopje waarbij de 50Hz ook niet altijd gegarandeerd exact 50 Hz is..................... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Da's dus niet helemaal waar: een simpel synchroon AC motortje wel, maar motoren met een FG (frequency generated) servo control / DC motoren zijn volledig onafhankelijk van fluctuaties in de frequentie van het lichtnet, en als zo'n draaitafel dan een stroboscoop heeft geldt daarvoor vaak hetzelfde. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 19-11-2015 12:17 ]

• Vintage1967
Interessant! Zeker omdat ik geen kennis heb van motoren en bijbehorende technieken.
Moet ik me daarbij voorstellen dat er 'iets' is bij / in / op / achter dit type motoren dat ervoor zorgt dat er een spanningsbron is voor bijvoorbeeld de stroboscoop, waarbij de frequentie continu 50 Hz is?

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zo, iedereen klaar voor de Jaarbeurs dit weekend? Lijstjes gemaakt of alles uit de losse pols? Twee dagen of 1? Klein budget of de pinpas op oneindig ingesteld?

Zelf ga ik zondag, nu al de zoveelste keer en het begint toch een beetje als traditie te voelen. Beetje bijtijds gaan, ik maak geen lijstjes maar heb daar elk jaar ook weer spijt van en mijn budget is zo flexibel als wat ondanks mijn goede voornemens elk jaar :+. Ga overigens niet alleen voor vinyl, ook CD's kopen is erg leuk tegenwoordig. Voor een paar euro liggen ze in de ramsj, ik shop daar graag in. Tweedehands vinyl voor bodemprijzen ben ik wat huiverig voor geworden. In plaat van mazzeltjes heb ik meestal pechjes. :). Wil wel gaan kijken voor de Rhino heruitgaves van The Doors platen van een paar jaar terug, maar die heb ik het liefst nieuw.

• Raymond
oh crap, compleet gemist!

Misschien zondag ff gaan :)
Vintage1967 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:09:
Interessant! Zeker omdat ik geen kennis heb van motoren en bijbehorende technieken.
Moet ik me daarbij voorstellen dat er 'iets' is bij / in / op / achter dit type motoren dat ervoor zorgt dat er een spanningsbron is voor bijvoorbeeld de stroboscoop, waarbij de frequentie continu 50 Hz is?
Niet per se 50 Hz, maar ja, er zit dus een frequentiegenerator in het circuit die zorgt voor een stabiele frequentie. Die kan dan gebruikt worden voor het regelen van de motor (het servo systeem) en eventueel ook voor de stroboscoop. Je kan er wel vanuit gaan dat als de stroboscoop is uitgerust met een klassiek neon lampje dat dit op de 50/60Hz van het lichtnet werkt, is het een LED dan zit er in het circuit waarschijnlijk een FG.

• ilfamo
Servor schreef op donderdag 19 november 2015 @ 10:19:
Zo, iedereen klaar voor de Jaarbeurs dit weekend? Lijstjes gemaakt of alles uit de losse pols? Twee dagen of 1? Klein budget of de pinpas op oneindig ingesteld?

Zelf ga ik zondag, nu al de zoveelste keer en het begint toch een beetje als traditie te voelen. Beetje bijtijds gaan, ik maak geen lijstjes maar heb daar elk jaar ook weer spijt van en mijn budget is zo flexibel als wat ondanks mijn goede voornemens elk jaar :+. Ga overigens niet alleen voor vinyl, ook CD's kopen is erg leuk tegenwoordig. Voor een paar euro liggen ze in de ramsj, ik shop daar graag in. Tweedehands vinyl voor bodemprijzen ben ik wat huiverig voor geworden. In plaat van mazzeltjes heb ik meestal pechjes. :). Wil wel gaan kijken voor de Rhino heruitgaves van The Doors platen van een paar jaar terug, maar die heb ik het liefst nieuw.
Ik had wel zin om te gaan, maar de drang is wat minder nu ik Achtung Baby net gekocht heb. Hiervoor zou ik naar Utrecht en dan kijken wat de bijvangst zou zijn.
Dit weekend ga ik zeker naar Utrecht op zaterdag 21 november... Aan verlanglijstjes doe ik al jaren niet meer, ik kijk wat ik tegenkom en als het iets is wat ik wel leuk vindt koop ik het... Elke editie ben ik op zoek naar:
- LP's
- CD's
- Voorbespeelde minidisc schijfjes
- Voorbespeelde muziek cassettes

Hopelijk deze keer veel leuke vondsten, want het muziek seizoen is in November weer in volle gang omdat er weer veel nieuwe albums uit komen in het winter / herfst seizoen... :)

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:24

Polycom

Poes van goud

Omdat het vraag en aanbod topic gesloten is
er is een heel nieuw forum voor in de plaats gekomen:
V&A overig

[ Voor 50% gewijzigd door teacher op 19-11-2015 22:39 ]

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 19-11-2015 22:38 ]

• masauri

masauri

aka qwybyte

Ik kan niet gaan, baal als een stekker :(
Ganse dag feest op zaterdag, en doopfeest op zondag...
BALEN!!!!!

Als iemand deze cd tegenkomt en m voor me mee neemt word je mijn held van het jaar
Afbeeldingslocatie: http://cdn.discogs.com/RbFQ65Zr3_262WpeZJNFu507XxY=/fit-in/225x225/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(96)/discogs-images/R-59768-1102785209.jpg.jpg
http://www.discogs.com/DJ...t-Sensation/release/59768

Ik heb wel meer dak wil, maar deze is echt zo moeilijk te vinden... |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Help! Heb het "stuk" gemaakt .. :$

Ben met de LED mod bezig. Eerst de pitch LED, werkt als een speer. Toen de 33/45 LEDjes, werken ook. De strobe LEDs ... werkten niet. Los gehaald, printje ontdaan van alle tin en schoongemaakt. Er staan polariteitslogotjes op, heb de LED's een voor een getest op de 'aanvoer' en de LEDs opnieuw er op gezet. Had ze denk ik per ongeluk toch verkeerd om want toen deden ze het. Module terug in elkaar en op z'n plek terug gezet. Toen de popup LED. Daar zit een weerstandje tussen die er tussenuit moest. LEDje los en eruit gehaald (wat een rotklus is dat trouwens zeg!) en de nieuwe erin. Rode draad aan de oranje, de bruine via de schakelaar aan de zwarte. Getest, werkt.

Dus ik denk, ik ben klaar. Zet dat ding weer in elkaar, achterkant dicht. Omdraaien. Stekker er weer in. Zet hem aan.

1. Platter draait niet meer
2. als ik 'start' druk, gaat de strobe light uit. Nog een keer start (stop dus) gaat de strobe light weer aan
3. Als ik de popup light omhoog (aan), gaat de strobe light ook uit (als tie aan was). Als de strobe uit was (door op start gedrukt te hebben) gaat tie met de popup light niet aan).
4. strobe light brand zacht

:'(

Wat heb ik stuk gemaakt? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Lijkt op een onderbroken of verkeerd aangesloten schakeling... Zitten al die ledjes 'doorgelust'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Nee, apart. Alleen de strobe lichies zitten in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Een topique zonder plaatjes ?

Ondanks dat ik een direct drive aanhanger ben kom ik er niet onderuit dat ik dagelijks toch een beltdrive laat werken.
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimg.org/5ax4wjzd9/beltdrive.jpg

Playing : Arthur Conley - People sure act funny :P Ik lees net dat deze Arthur Conley in Vorden/Ruurlo waar hij sinds 2003 begraven ligt.
RIP Arthur.
Hij heeft sinds hij in Nederland woonde leefde en later officieel onder de naam *Lee Roberts geleefd. Hij was homo en ervoer in NL geen tot weinig weerstand ivm zijn geaardheid, en dat beviel hem wel itt de situatie zijn thuisland de VS.
*Lee Roberts was een samenstelling van zijn tweede doopnaam Lee en de achternaam van zijn moeder Roberts.

Arthur Conley was vooral bekend van de hit Sweet Soul Music die hij opnam bij **Fame Records in Muscle Shoals Alabama.
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/yxo0ef0mx/fame_3.jpg
Ik ben daar ook geweest vorig jaar. _/-\o_ Jee ik lijk Leo Blokhuis wel, en ja die is er ook geweest. :> :P :+
/me kijkt alweer uit naar Top2000 a Go Go. :9
** Fame Records : bekend van vele wereldhits op soul gebied, maar ook bekend van The Swampers, the blackest white band. Hun naam is te horen in de tekst van : Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama . Ze waren de begeleidiingsband van velen die een plaat kwamen opnemen. Wegens ruzie met de directeur van Fame begonnen de Swampers voor zich zelf in 3614 Jackson Highway, Sheffield dichtbij Muscle Shoals.
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/r2mwtua2b/muscle_soundstudio.jpg Yeah it's me in the picture. :P
In deze studio hebben ook de Rolling Stones opgenomen. het pand staat er nog steeds en is onder reconstruction. Toen wij er waren was alles zwart geverfd, en stond rechts onder in het raam een kaartje met Muscle Shoals Sound studio. :)

[ Voor 100% gewijzigd door Bestla op 20-11-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 20:15
Voor iedereen die dit weekend naar de Mega Platen & CD Beurs gaat, heel veel plezier en happy hunting !
Ik hoop op een dag er ook eens te geraken, misschien volgend jaar als ik iemand vind om mee te gaan, het is nogal een eind rijden van mij en zou gewoon leuker zijn met een andere fanaat.

Hopelijk krijgen we wat leuke posts met verhaaltjes, reports en foto's van al het moois dat jullie vonden :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 10-10 17:57
Bestla schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:22:
Een topique zonder plaatjes ?

Ondanks dat ik een direct drive aanhanger ben kom ik er niet onderuit dat ik dagelijks toch een beltdrive laat werken.
[afbeelding]

Playing : Arthur Conley - People sure act funny :P Ik lees net dat deze Arthur Conley in Vorden/Ruurlo waar hij sinds 2003 begraven ligt.
RIP Arthur.
Hij heeft sinds hij in Nederland woonde leefde en later officieel onder de naam *Lee Roberts geleefd. Hij was homo en ervoer in NL geen tot weinig weerstand ivm zijn geaardheid, en dat beviel hem wel itt de situatie zijn thuisland de VS.
*Lee Roberts was een samenstelling van zijn tweede doopnaam Lee en de achternaam van zijn moeder Roberts.

Arthur Conley was vooral bekend van de hit Sweet Soul Music die hij opnam bij **Fame Records in Muscle Shoals Alabama.
[afbeelding]
Ik ben daar ook geweest vorig jaar. _/-\o_ Jee ik lijk Leo Blokhuis wel, en ja die is er ook geweest. :> :P :+
/me kijkt alweer uit naar Top2000 a Go Go. :9
** Fame Records : bekend van vele wereldhits op soul gebied, maar ook bekend van The Swampers, the blackest white band. Hun naam is te horen in de tekst van : Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama . Ze waren de begeleidiingsband van velen die een plaat kwamen opnemen. Wegens ruzie met de directeur van Fame begonnen de Swampers voor zich zelf in 3614 Jackson Highway, Sheffield dichtbij Muscle Shoals.
[afbeelding] Yeah it's me in the picture. :P
In deze studio hebben ook de Rolling Stones opgenomen. het pand staat er nog steeds en is onder reconstruction. Toen wij er waren was alles zwart geverfd, en stond rechts onder in het raam een kaartje met Muscle Shoals Sound studio. :)
En hoevaak heb je de Muscle Shoals docu al gekeken ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
1 keer. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 21-11-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag naar de Mega CD / DVD / Platenbeurs in Utrecht geweest.
Daar heb ik weer veel mooie muziek op de kop getikt. Het volgende heb ik gekocht:
- Marco Borsato - De waarheid (op cassette)
- Marco Borsato - Marco (op cassette)
- Marco Borsato - Wit licht (op CD)
- Jim Reeves - The Songs He Loved (op cassette)
- Jim Reeves - The Best Of Jim Reeves (op cassette)
- Normaal - H.A.L.V.U (45-toeren LP single)
- Normaal - 40 Joar Hoken (4 CD box)
- Black Hills Country Band - Part Three (op CD)
- Nick & Simon - Altijd Dichtbij Live (DVD voor m'n moeder die Nick & Simon erg leuk vindt)
- Dropkick Murphy's - Live At Fenway Park (LP album)
- Adele - 25 (LP album)

Hopelijk ben ik niets vergeten te noteren... Straks even controleren en een foto maken van het geheel, daar ik nu niet in de buurt van mijn aankopen ben... ;) :)

Ps.: Wie is er vandaag nog meer Utrecht geweest en wat zijn jullie aankopen deze keer?

Hierbij nog een foto van alle aankopen:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20151122_001_zpsmimbtyhl.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 22-11-2015 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik wil er morgen naartoe :)

Ben nu nog een beetje bezig om een lijstje samen te stellen en bij discogs ed te checken wat acceptabele prijzen zijn.

Dit wordt mn tweede keer. Ik vond het de vorige keer hartstikke leuk, maar raakte een beetje overdonderd door de enorme hoeveelheid aanbod en mijn complete gebrek aan kennis van wat iets mag kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de liefhebbers / verzamelaars van materiaal van Jack Poels (zanger Rowwen Hèze):
helemaal rechts achterin bij de platen beurs in Utrecht is een verkoper die heel veel Nederlandstalig verkoopt. Hij heeft toevallig ook een zeldzame LP van Bad Edge te koop (nieuw in de folie en ondertekend door de bandleden van Bad Edge, zul je nooit meer nieuw in de Folie ergens vinden vrees ik)... Frontman van die band was Jack Poels (voordat hij naar Rowwen Hèze ging was hij bij deze band actief)...

Geen tex-mex / limburgse hoempa muziek (zoals je gewend bent van Jack via Rowwen Hèze), maar pure Engelstalige rock muziek... Kosten: 150 euro (maar zeker het geld waard, helaas zou ik 'm niet kopen om af te spelen, dan zakt de waarde alleen maar en dus alleen maar om tegen aan te kijken)... Dit is de hoes waar je op moet letten als je interesse hebt:
Afbeeldingslocatie: http://wallysgrooveworld.com/sites/default/files/images/71381.jpg

Hij hangt aan een LP ophang systeem en als je niet in de bakken bij 'm kijkt valt hij meteen op...

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 22-11-2015 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Een LP kopen om niet af te spelen omdat ie dan zijn waarde verliest?

Ik ken mensen die hun 1e druk boeken niet lezen omdat dan die dan hun waarde verliezen.

Zo maak je toch niet alleen jezelf gek maar ook de markt? Door dit soort idiote bedragen voor zogenaamde verzamelobjecten neer te leggen dicht je een soort van 'investeringsobject' imago aan -in dit geval- vinyl toe.

En denk maar zo....als je uiteindelijk het tijdelijke met het eeuwige verwisseld, dumpen je erfgenamen alles voor een habbekrats.
Kortom : koop deze LP en draai hem op z'n minst !!! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Inderdaad, gewoon gebruiken en genieten. Daar zijn ze voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Nou, ben er nog steeds niet uit qua aanschaf van een platenspeler.
Aangezien ik ook sowieso een voorversterker nodig ben (mijn Denon versterker heeft geen phono ingang) liep ik ook tegen die platenspelers van Pro-Ject aan.

Wat denken jullie bijvoorbeeld van de Pro-ject Essential II? Deze is ook te krijgen met ingebouwde voorversterker.
Ik ben dan misschien iets meer geld kwijt als 2e hands, maar als ik de reviews op internet lees heb ik dan wel een supermooie platenspeler waar ik volgens mij jaren plezier van kan hebben.

En als ik voor een nieuwe Pro-Ject zou gaan. Welke zou dan de betere keuze zijn? De Debut III of de Essential II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Dan zou ik de Essential 2 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
LaFleche schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:18:
Een LP kopen om niet af te spelen omdat ie dan zijn waarde verliest?

Ik ken mensen die hun 1e druk boeken niet lezen omdat dan die dan hun waarde verliezen.

Zo maak je toch niet alleen jezelf gek maar ook de markt? Door dit soort idiote bedragen voor zogenaamde verzamelobjecten neer te leggen dicht je een soort van 'investeringsobject' imago aan -in dit geval- vinyl toe.

En denk maar zo....als je uiteindelijk het tijdelijke met het eeuwige verwisseld, dumpen je erfgenamen alles voor een habbekrats.
Kortom : koop deze LP en draai hem op z'n minst !!! :-)
Helemaal mee eens, waar heb je anders lp's voor (en platenspelers)? Ik vind dat hetzelfde met mensen die wijn verzamelen. Rekken vol, maar nooit drinken. En wat heb je aan de waarde als je niet van plan bent om hem te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 10-10 17:57
Had paar weken geleden nog een muziekstreamer gekocht (Raumfeld) en een 'laat-ik-maar-wat-geks-bieden' marktplaats actie gelijk een leuke dac voor relatief weinig (Dacmagic/100 euro)... en daardoor lag er sindsdien eigenlijk amper vinyl op de draaitafel... toch wel makkelijk en met Tidal, Spotify en eigen collectie toch makkelijk een berg muziek tot je beschikking...

Maar gisteren toch maar eens platen gaan ruimen, had ze overal in de huiskamer rondslingeren, Knosti erbij, al dat nieuwe spul er een keer doorheen trekken en de kast eens opruimen... 5-vaks Expedit, met voldoende platen voor 7 of 8 vakken :P
Zit er gelijk weer helemaal in, zit toch stuk meer gevoel bij dan dat digitale spul... je levert in op handigheid, maar beleving is compleet afwezig anders dan een plaatje van een albumhoes op je telefoon...

Nu alleen mezelf inhouden dat ik niet weer wat nieuwe lp's erbij ga kopen :-) Daar is even geen budget voor. Hype mag ook wel weer stoppen, zodat er weer eens dozen vol leuke lp's voor een prikkie te koop zijn... Heb idee dat er nu zoveel handelaartjes zijn dat die binnen de kortste keren weggekaapt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ilfamo
Je moet dat ook anders aanpakken in dit geval: 2 kopen en de geen die in de folie zo laten zitten en bewaren... De geen die al eens afgespeeld is kun je blijven afspelen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedennis81
  • Laatst online: 09-12-2024
[b][message=45216332,noline]Cap schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:41.
Eindelijk tijd om de zaak even op te schroeven, bleek dat het wieltje geen verbinding meer had met het spoeltje wat hij aan moest drijven, alles schoongemaakt en opnieuw in elkaar gestoken, werkt weer als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
rcor schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:10:
@ilfamo
Je moet dat ook anders aanpakken in dit geval: 2 kopen en de geen die in de folie zo laten zitten en bewaren... De geen die al eens afgespeeld is kun je blijven afspelen... ;)
Maar dan moet je hopen dat degene die nog in het folie zit minstens in prijs verdubbeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi artikel van de BBC: ze hebben vinyl collectors ingedeeld in 8 verschillende groepen:

the nostalgic collector, the new buyer, the audiophile, the young enthusiast, the romantic musician, the digger-turned-DJ, the digger-turned-dealer, and the sighing skeptic.

En alles daar tussenin. :)

http://www.bbc.com/news/magazine-26990263
Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.