Señor Sjon schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:35:
Ik heb alleen de T1 met de Black Friday deal van S@H. Maar om even in 1x de Cooper (2014), F40 (2015), Caterham (IDEA) en Kever (2016) te kopen, is toch best wel wat centjes. Ik verwacht dat de Cooper er dit jaar uitgaat, maar het is een iconisch karretje en de T1 loopt ook al heel lang. Dan zou ik eerder de F40 verwachten, maar die wordt deze zomer pas 2 jaar oud. Aangezien de Caterham een Idea set is, gaat die misschien nog wel als eerste.
Eind dit jaar zal er zeer zeer waarschijnlijk een Expert Creator auto uitgaan. Het zal er om gaan spannen of dat de VW T1 Camper of de Mini Cooper zal zijn. De VW T1 draait al mee sinds 2011 en dat is bovengemiddeld lang voor een Lego model. Aan de andere kant schijnt de T1 nog altijd beter te verkopen dan de Mini Cooper (uit 2014), hoewel dat voor een deel ook zal liggen aan speculanten die verwachten dat de T1 er spoedig uit zal gaan en dan in waarde zal stijgen.
Ook moet LEGO licentie betalen aan de rechthebbende, en de licentie voor Volkswagen loopt sowieso wel vanwege de VW Kever. Kan voor LEGO handiger uitpakken om dan de Mini Cooper te beëindigen zodat ze daar geen licentie meer voor hoeven te betalen, aan ... BMW ? Ferrari is ook een vaste partner van LEGO, met meerdere grote en kleine sets met het steigerende paard. Dus de F40 zie ik nog niet zo snel al met pensioen gaan. Zeker nu het raam van de F40 ook in een andere nieuwe set gebruikt wordt en de productie-mal voor dat raam dus meer gebruikt wordt.
Tja, en dan de Caterham Seven ... Ik heb hem toevallig deze maand gebouwd en vind hem prachtig! En geen stickers maar alles geprint! Dat (en de wat luxere doos en handleiding) maakt hem wel relatief wat duurder, maar echt een must-have voor wie deze serie LEGO auto's spaart (ik dus

). De vorige Ideas sets WALL-E en Doctor Who hebben beiden ruim een jaar in de winkel gelegen, terwijl Maze na 8 maanden al weer eruit ging. Dat heeft dus te maken met hoe goed een set verkoopt. De Caterham is relatief duur als je hem vergelijkt met de F40 of Mini Cooper, waar je bij de Caterham voor bijna hetzelfde bedrag minder Lego blokjes krijgt. Daarbij kun je de Creator Expert sets soms ook nog eens in de aanbieding vinden bij Intertoys o.i.d. terwijl Ideas sets niet eens bij reguliere speelgoedwinkels verkocht worden. Dat allemaal meegenomen hebbende denk ik dat de kans vrij groot is dat de Caterham eind 2017 / begin 2018 uit de verkoop gaat.