Nieuwe Legonaut hier. Niet zozeer omdat het een hobby is van mezelf, dan wel omdat ik me er meer en meer in verdiep doordat het zoontje van 6 er al volledig in opgaat. Ondertussen heeft hij toch al ruim 30 dozen, en wordt het hoe langer hoe meer een opgave om alles manageable te houden (vooral omdat hij nog te jong is om dat zelf te kunnen).
Moet wel nog het gros van de links in de openingspost lezen, maar hoop toch dat ik gaandeweg enkele van onze huidige problemen opgelost krijg, en dat zijn er wel wat:
* Hoe beheer je fysisch je volledige collectie steentjes ? Momenteel houd ik nog alle sets apart, maar ik zie dat mijn zoontje steeds meer zelf dingen wil bouwen ipv plannetjes volgen, wat natuurlijk super is. Alleen is het achteraf een rotjob om alles weer te scheiden zodat elke set in zijn eigen doos terecht komt. Anderzijds is hij wellicht nog te klein om zelf de juiste steentjes te kunnen zoeken uit een hele muur van laatjes, dus voorlopig doe ik het wellicht nog wel set per set.
* Hoe beheer je fysisch de bouwinstructies ? Die stop ik nu allemaal in plastic mapjes in ringmappen. Met nietjes 'verklein' ik die mapjes zodat de boekjes er toch ietwat vast in blijven zitten. Voorlopig werkt dat nog wel redelijk, al heb ik ondertussen al 2 dikke ringmappen vol.
* Heb ook alles in Brickstore gestopt, wat een db-programma is gekoppeld aan BrickLink. Weet niet of dat de gemakkelijkste manier is om je inventaris bij te houden. Is in elk geval wel gemakkelijk dat ik telkens een volledige set ineens kan toevoegen telkens hij weer een nieuwe doos gekregen heeft

.
* Hebben ook al een paar MOCs van het Internet geplukt, maar dat waren er die dan recht uit 1 andere set kwamen. Zou eigenlijk leuk zijn dat je direct alle MOCs kunt zien die je kunt bouwen met je eigen inventaris, maar weet niet of zoiets mogelijk is.
* En hoe kan je je eigen creaties best documenteren ? Zoontje wil natuurlijk niet graag zijn eigen creaties terug afbreken, maar soms kan het niet anders, gezien het dus telkens met stenen is uit zijn specifieke sets. Zou goed zijn als er een gemakkelijke manier was om hiervan bouw-instructies te genereren. Met MOCs heb ik al gezien hoe er vanzelf bouw-instructies afgeleid werden (al zijn die vaak niet zo denderend met soms zwevende onderdelen die je dan ineens met serieus gepruts moet aaneen krijgen), maar dat is dan wellicht omdat het model eerst in iets als LDD gemaakt geweest is.
Als jullie al goeie pointers hebben, hoor ik het graag

.
PS: was overigens ook door Arjen's feature in GOTT dat ik hier terecht gekomen ben

.