Smuey schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:02:
Afgelopen zaterdag zijn we met een groepje naar Utrecht vertrokken voor een dagje Spellenspektakel. Daar aangekomen (10:05) vond ik zelf de lengte van de wachtrij vrij fors; Het duurde een ruime twintig minuten voordat we binnen stonden. Dat was in Eindhoven flink minder, want daar konden we om dezelfde tijd zo doorlopen.
Het eerste dat opviel, was dat de nieuwe locatie blijkbaar veel meer bezoekers heeft getrokken: De extra ruimte voor zitplaatsen om wat te spelen was wederom ruimschoots onvoldoende. Uiteindelijk hebben we alleen plek gevonden bij de stand van Barpig, één van de titels die ik graag wilde spelen en MAN, wat beviel die goed! Goede en bevlogen uitleg en gewoon een enorm leuk spel, zeker met een flink groepjes spelers!
Herkenbaar.
Wij zijn ook op zaterdag geweest en kwamen een half uurtje later aan.
Als gevolg daarvan hadden we een wachtrij van nog geen 5 minuten.
Dat viel dus reuze mee.
Het viel me ook op dat het in ieder geval drukker en rumoeriger aanvoelde.
Ik had gehoopt vanwege de extra ruimtes meer tafels te vinden om een spel te proberen, maar het tegendeel leek waar. We hebben hierdoor minder spellen kunnen uitproberen wat jammer was.
Het luide 'geroezemoes' en drukte op sommige punten zorgde ervoor dat wij (ik, m'n vrouw en 2 dochters van 11 en 12) een beetje humeurig werden van tijd tot tijd.
We zijn ook veel tijd kwijt geweest met het wachten, omdat we graag '
De Kwakzalvers van Kakelenburg' wilden proberen. Echter troffen we het niet aangezien iedereen het spel van voor tot eind uit leek te willen spelen.
Op de beurs zelf hebben we geen aankoop gedaan, maar een dag later via fun.be alsnog 4 titels aangeschaft (15% korting).
Allright, lange intro, maar wat hebben we wel wat spellen geprobeerd:
Codenames
Ik dacht dat het een soort 'Wie ben ik?' zou zijn, maar gelukkig was het een stuk leuker.
De uitleg/gameplay van het spel is online te vinden, dus daar ga ik niet op in.
Wat me wel opviel, was dat het spel uitdagender was dan verwacht. Gezellig door het overleg en de gezonde competitie onderling. Ook heeft het spel een hele hoge herspeelwaarde, doordat je steeds met een andere combinatie van 25 kaarten werkt, zal je steeds andere verbanden moeten bedenken.
Leuk en later aangeschaft.
Barpigs
Inderdaad een erg leuke stand met de juiste vibe.
Ik vond het een leuke game, maar m'n gezin was minder enthousiast.
Aangezien het spel alleen in het Engels was, was dit voor m'n jongste dochter lastig.
Het spel verdient een Nederlandse vertaling en een beter uitgewerkte 'puntenlijst'.
Het idee is prima, maar door de losse kaarten verschuift het makkelijk en bij het wisselen van de karakterkaart moet je niet vergeten hoeveel drankpunten je had.
Bank Attack
Mijn kinderen vonden dit er interessant uitzien en wilden dit wel proberen.
Pakte leuker uit dan verwacht en is minder kinderachtig dan verwacht.
Later hebben mijn vrouw en ik ook een potje meegespeeld en we hebben er echt wel lol mee gehad.
Je kan het spel in 6 niveaus spelen, waarbij de hogere niveaus echt wel pittig zijn.
Voor/nadeel is dat een potje 5 minuten duurt.
Je pakt het dus snel voor een potje tussendoor, of start snel opnieuw als het niet lukt.
Lijkt me ook hilarisch op een avondje waarbij er goed geborreld wordt.
Later aangeschaft, was op de stand al uitverkocht.
Picture Party
Een soort spel waar ik meestal niet zo enthousiast van wordt, maar hier was plek zat.
Na een uitvoerige uitleg van 1 minuut konden we al aan de slag.
Eenvoudig concept, je pakt een fotokaart en kiest bij wie deze het beste past.
Vervolgens krijgt ieder een punt die koos voor de persoon die het meest gekozen werd.
Soort super eenvoudige 'That's You'.
Veel lol gehad en wordt nog veel leuker met een grote groep.
Speelbaar tot 10 personen, dus een uitstekende partygame.
Je zou dit ook kunnen spelen met willekeurige afbeeldingen van internet, dus goed herspeelbaar.
Ook maar aangeschaft (voor een leuk prijsje online).
Fits
Een op Tetris gebaseerd bordspel. Speelbaar in 4 niveaus.
Ook leuk, maar niet aangeschaft.
Typisch zo'n gevalletje 'die proberen we volgend jaar nog een keer'.
Betoverd doolhof 3D
Op zich leuke variant op de klassieke versie.
We vonden het spel er niet veel leuker op worden.
Zelf ben ik ook wel aardig uitgekeken op Betoverd doolhof
Magic Maze on Mars
Magic Maze leek me heel interessant. Niet speelbaar gezien, maar wel deze variant met (ongeveer) hetzelfde spelmecaniek. Ik had hier wel veel van verwacht, maar het viel ons tegen.
Als idee en concept echt wel goed, maar het niet mogen overleggen icm een tijdsdruk maakte dit voor ons een erg ongezellig spel. Concentreren was ook lastig in de Jaarbeurs, dus dat hielp ook niet. Je kan bovendien makkelijk 'foute / illegale zetten' doen. Niet eens met opzet, maar ook per ongeluk.
Hierdoor komt het bij mij in de categorie 'slechte opzet'. Dit zou op een spelcoputer of tablet echte vele malen beter werken.
Verder geen echte titel die is blijven hangen of die we interessant vonden.
Helaas hebben we geen uitgebreidere spellen kunnen spelen. Die tafels kwamen niet zo vaak vrij