[Warning - Wall of Text Incoming]
Zo, Spellenspektakel dus, ondergetekende samen met Jasper (bijna 9) en Karolien (bijna 5,5).
Toen we rond half elf aankwamen stond er buiten nog een hele rij mensen aan te schuiven. Gelukkig verkocht de organisatie ook tickets aan mensen in de rij die cash wilden betalen, dus na een paar minuten stonden we toch al binnen.
Er was meteen heel wat actie met een partijtje
Mölkky, een soort kegelspel met houten onderdelen, zoals Kubb. Als je erin slaagt om één kegel om te gooien krijg je het aantal punten op die kegel, als je er meer omgooit krijg je evenveel punten als het aantal omgegooide kegels. Naarmate het spel vordert komen de kegels steeds verder uit mekaar te staan (ze worden niet teruggezet na een worp) en moet je al behoorlijk mikken om nog iets te raken. Een leuk spel, als de zomer nadert zullen we dit zeker in huis halen.
Daarna hebben we een paar kleine spellen van 999 Games gedaan van het type 'herken zo snel mogelijk wat er op de kaart staat en doe dan actie x' - denk
Speed Cups en aanverwanten. Leuk voor een keertje, maar niet het soort spel dat wij keer op keer zullen spelen.
Daarna hebben de kinderen zich even bezig gehouden met een stevige houten knikkerbaan van De Kikkerprins. Ondertussen heb ik naar een demo gekeken van
Treasure Hunter. Wie graag Medieval Academy speelt zal dit ook wel waarderen, maar ik vond ze te erg op mekaar lijken om ze allebei in de verzameling te hebben.
Daarna ging het weer richting de speeltafels om
Ubongo uit te proberen. Iedereen won evenveel puzzels, uiteindelijk kwam Karolien als winnaar uit de bus. Ubongo ging ook meteen mee in de aankooptas. We houden normaal niet zo van spellen met een timer, maar deze was erg leuk!
Om de voormiddag af te ronden hebben we nog even een stand bezocht met het infameuze
Poepspel. Uitstekend thema om de kinderen te lokken, maar verder was het niet meer dan 'raak-zo-snel-mogelijk-je-kaarten-kwijt'. De magneetbouwstenen op deze stand waren ook wel leuk om even mee te spelen.
Na het middageten (wat heet) hebben nog enkele spellen geprobeerd (o.a.
Topple Tree en een trivia-spel (Squlo heette het, dacht ik), maar niets dat ons erg kon bekoren.
Toen wilden de kinderen echt wel het Kindereiland uitproberen. Dit was voor mij, als ouder zijnde, een hele leuke toevoeging: een afgebakend stuk van de zaal met kinderanimatie waar je je kinderen met een gerust hart kon achterlaten. Zo had ik de gelegenheid om op mijn gemak de muur aan tweedehandsspellen te bekijken. Daar vond ik tot mijn geluk een spel terug dat ik al een tijdje zocht:
Can't Stop, in de oude versie met de plastic componenten.
Daarna ben ik nog even langs de stand van
De Rode Pion gegaan om de aankopen te vervolledigen: King of Tokyo, de nieuwe UK-map voor Ticket to Ride en Legenden van Andor als verjaardagscadeau voor Jasper - daar vraagt hij al een tijdje naar, dus dat wordt hopelijk een leuke verrassing. Tenslotte vond ik ook nog een afgeprijsd exemplaar van
Katamino terug bij een andere spellenstand. De Big Box van El Grande heb ik maar laten liggen - het spel bestaat volgend jaar 20 jaar, dus ik verwacht dan wel ergens een leuke actieprijs voor het basisspel alleen.
Daarna de kids weer opgehaald voor een spelletje
Träxx. Dit is een spel met eenvoudige regels dat al snel verdraaid een stuk moeilijker in mekaar blijkt te zitten dan het lijkt. Ik had mezelf al snel in een hoekje getekend, Jasper was hetzelfde lot beschoren waardoor Karolien met ruime voorsprong won. Ze vonden het allebei zo leuk dat ze hun zakgeld ervoor wilden opgeven, dus heeft papa maar getrakteerd

.
Na nog een spelletje Dobbel zijn we maar weer huiswaarts getogen - Eindhoven is voor ons een hele rit en we wilden toch op tijd thuis zijn. Een leuke dag, met één klein minpuntje: helaas is Spellenspektakel een van de duurdere spellenbeurzen tot nu toe - met het parkeergeld erbij ben je het dubbele kwijt van bvb. Spel in Antwerpen of Zuiderspel in Veldhoven. De aanwezigheid van het Kinderplein maakt dat voor mij wel grotendeels goed, de organisatie was verder ook uitstekend.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)