Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 159 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
Hier dan ook maar een miniverslagje van het Spellenspektakel :)
Zaterdag rond 11:00 was ik in Eindhoven. Voor mij is het ongeveer drie kwartier rijden, dus da's te overzien.
Mijn eerste indruk was: 'wat klein!'. Maargoed, ik kom ondertussen al een jaar of tien jaarlijks in Essen, en was nog nooit naar een andere spellenbeurs geweest :)
Omdat ik alleen was, kon ik volledig mijn eigen dag plannen. En wat doe je dan, als rechtgeaarde geek: shopping spree! :+
Twilight Imperium kon ik door de korting die erop gegeven werd vanwege de beschadigde doos niet laten liggen. Een Engelstalige Agricola goedkoper dan de Nederlandstalige op andere stands ook niet :)
Voor de rest vond ik de verkoopstands niet zo geweldig. De stand met wargames enzo was érg duur, De Rode Pion had vooral heel veel NL-talige spellen voor leuke prijzen, en de tweedehandsstand vond ik vaak te afgeragd voor de prijzen die nog gevraagd werden. Uiteindelijk toch twee Race for the Galaxy-expansions en T.I.M.E. Stories gekocht, voor prijzen die vergelijkbaar liggen met online winkels. Maar dan zonder verzendkosten :) Even een tripje naar de auto gemaakt om alle tassen te dumpen. Vervolgens even langs de spellenwinkel naast het beursgebouw gegaan, maar daar was helemaal niets beter geprijsd dan binnen. Dus weer de hal ingegaan met als doel om wat te gaan spelen.
Dat viel dus een beetje tegen... Zoals gezegd was ik alleen, en dan is het toch wat minder handig om aan een tafel te gaan zitten en te hopen dat er iemand bij komt. In Essen word je vaak nog net niet naar een tafel toe getrokken door standmedewerkers, maar dat was hier volledig niet aan de orde. Uiteindelijk bij de stand van de Eindhovense Go vereniging / Nederlandse Go Bond geïnteresseerd staan meeluisteren met iemand anders die speluitleg kreeg, waarna ik door iemand anders van de vereniging werd gevraagd of ik interesse had. Tijdens de uitleg hebben we drie partijen gespeeld, en ben ik ervan overtuigd dat ik hier meer over wil weten. Uiteindelijk ben ik tegen 14:30 weer naar huis gegaan.
Het was op zich wel leuk genoeg om nog een keer te gaan, maar of ik nog een keer alleen ga weet ik niet.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 09:04
Dat is ook mijn indruk: op Essen kun je sneller aanschuiven, op de kleinere beurzen komen mensen vaker met hun eigen groepje en zijn ze minder geneigd om iemand anders mee te laten doen. Met kinderen is het nog minder vanzelfsprekend, dan gaat verlegenheid ook een grote rol spelen.

Als je Essen gewoon bent is zo 'n beurs ter grootte van een half voetbalveld natuurlijk een hele aanpassing :). Toch vind ik ze leuk om te doen omdat je niet het gevoel hebt dat je moet rennen om alles gezien te hebben. Je kan gewoon aan een tafel gaan zitten en rustig een of twee potjes van een spel spelen, zijn alle tafels bezet kom je gewoon later terug.

De prijzen bij de Rode Pion waren inderdaad zeer schappelijk, scheelde telkens enkele euro's met mijn favoriete OLGS - maar dan mag ik de reiskosten niet meetellen natuurlijk.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:15

Gilotto

Paint Skillz

Die uitbreidingen van Race for the Galaxy heb ik ook thuis. Erg gaaf om mee te spelen. Ik vond de prijzen ook tegenvallen. Maar ik had mijn spellen al binnen. Roll for the Galaxy was 60 euro op de beurs, terwijl ik 'm voor 55 euro op de kop had getikt. Ik zag ook de uitbreiding Ambitions liggen voor 38, maar die komt volgend jaar wel als ik op het basisspel ben uitgekeken.

Wat betreft het aanschuiven, Bij splendor waren we met z'n drieen, en vroeg iemand of hij mee mocht doen. Prima! Maar ja, bij Pandemic werden we bijna van tafel gegooid omdat anderen wilden spelen. Dat is ook niet fijn als je weg wordt gekeken (ik voel me dan meteen gestressed).

Ik ben overigens nog nooit in Essen geweest bij Spiel. Wie weet komt het nog :)

[ Voor 32% gewijzigd door Gilotto op 09-11-2015 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Misschien ga ik volgend jaar nog wel naar Zuiderspel. Tegen die tijd is mijn vriendin ook weer terug van haar buitenlandse stage, dus dan kunnen we leuk samen gaan :)
Essen is sowieso de moeite waard! Ik ben nog steeds elk jaar overweldigd. Volgend jaar denk ik dat ik een paar dagen ga, dit jaar kwam dat even slecht uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is er ook een tweede editie van Machi Koro ?
https://m.bol.com/nl/p/ma...02945212-9200000031579013

Beetje vreemd aangezien ie veel duurder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Exocet schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:12:
Is er ook een tweede editie van Machi Koro ?
https://m.bol.com/nl/p/ma...02945212-9200000031579013

Beetje vreemd aangezien ie veel duurder is.
Is de tweede druk van de Engelse versie. Je bent beter af met de Nederlands versie van White Goblin Games. Veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Zondag trouwens ook weer een hele dag spellen gespeeld met 'die ene vriend die ook houdt van thinky spellen'.
Begonnen met een potje Hive. Het was zijn eerste keer, dus het was niet echt gelijk. Maar hij vond het wel leuk :)
Vervolgens voor ons beiden het eerste potje Kingdom Builder. Weinig regels, maar toch behoorlijk strategisch. Maar door de terreinkaarten ook weer genoeg geluksfactor om niet té vast te komen zitten in analyseren. Na dat eerste potje hebben we er meteen nog een gedaan :)
Daarna doorgegaan met Agricola. Manmanman, wat een gaaf spel is dat! Had ik echt veel eerder moeten kopen :)
Na het eten verder met Patchwork. Vond ik wel grappig, omdat'ie net als Agricola ontworpen is door Uwe Rosenberg. Ik blijf het grappig vinden dat de designer van Agricola, Caverna, Glass Road en Fields of Arle ook verantwoordelijk is voor Bohnanza en Patchwork :) Wederom het eerste potje voor die vriend. En zoals gebruikelijk in dit spel heb ik dik, dik verloren :+
Toen hadden we nog tijd voor één spel, en dat is Keyflower geworden. Tweede keer dat we'm speelden, en ook dit vind ik echt een waanzinnig leuk spel. Uiteindelijk met twee punten verschil (55 tegen 57) gewonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Wij zijn gisteravond vrolijk verder gegaan met de spellen die we dit weekend gekocht hebben: Ubongo, Can't Stop en Katamino. Can't Stop viel goed mee, je moet alleen niet teveel nadenken. Rollen die dobbelstenen en als je 't een keer niet haalt, big deal! :) . Als er mensen gaan nadenken over hun kansen duurt het echt te lang.

Patchwork spelen we thuis ook graag. Ik was dan ook erg benieuwd naar Hengist, het nieuwe tweespelerspel van Uwe Rosenberg, maar dat sprak me helemaal niet aan. Trambahn wil ik wel nog 'ns proberen, dat is nog zo 'n spel uit dezelfde reeks (maar niet van Rosenberg).

Kingdom Builder wordt vaak verguisd, maar het is zoals met Splendor: misschien niet bijzonder, maar wel gewoon leuk. Ik heb de Big Box en het is leuk om blind vier borden te kiezen, het spel is altijd helemaal anders.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Grappig dat je Kingdom Builder vergelijkt met Splendor. Die tweede vind ik namelijk redelijk saai :+ Moet ik wel toegeven dat ik'm alleen digitaal heb gespeeld, en alleen tegen de A.I. Maar het hele spel lijkt te bestaan uit één mechanic, en dat trekt mij niet zo.
Kingdom Builder heeft natuurlijk ook niet zo veel omhanden, maar is voor mijn gevoel toch een stuk interessanter :)
'Die andere' van Donald X, Dominion, vind ik trouwens ook maar saai :+

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 10-11-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Kingdom Builder biedt natuurlijk een stuk meer variatie, zelfs in de basisversie. Met al die huisjes en kleuren is het visueel ook een stuk aantrekkelijker, Splendor is wat grauwer.

Dominion heb ik nooit gespeeld, hoewel ik wel op het punt gestaan heb om het te kopen toen ik voor het eerst met bordspellen begon. Misschien maar goed ook, mijn verzamelwoede kennende zou ik nu een halve kast met alleen Dominion-kaarten hebben :+

• HellPunk
Gisteren een kleine impuls-aankoop gedaan na het zien van Rahdo's runthrough van Lunarchitects, de 'opvolger' van Glen More. Ik was hier op aan het wachten omdat Glen More hoog op mijn wenslijst staat, maar het is erg moeilijk verkrijgbaar tegen een degelijke prijs, zeker de Engelse versie.

Na het zien van de runthrough wist ik echter dat Lunarchitects het ook niet ging worden: de manier waarop het ruimtethema gebruikt werd sprak me niet aan en de KS is toch wel redelijk aan de prijs. Daarom heb ik toch maar door de zure appel gebeten en via Amazon een Duitse editie van Glen More gekocht - dat-ie erg redelijk geprijsd was hielp wel :). Dinsdag wordt het geleverd, duimen maar!

Met Roll Player had ik trouwens wel een KS die me erg aansprak, maar voor 70 USD wacht ik wel tot-ie in retail uitkomt 8)7 .

Gisteren voor 't eerst enkele potjes King of Tokyo gespeeld. Leuk spel, maar met twee spelers verliest het helaas veel van z'n charme. De strategie is duidelijk: in Tokyo proberen te raken en dan voor zoveel mogelijk punten gaan. Als je tegenstander er dan niet in slaagt om je aan te vallen is er weinig meer aan. Met drie spelers was het een stuk leuker, maar ik denk dat het pas vanaf vier spelers echt een uitdaging wordt. Ik ga vanavond eens de 2P-varianten op BGG bekijken, daar zal wel wat nuttigs tussen staan.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 18:59
KoT is met 3,4 en 5 geweldig.

• Wormaap
KoT met 5 duurt veel te lang :P
Is natuurlijk een smaakding. Ik vind het best OK, maar het is niet zo mijn ding. En als het niet je ding is duurt het al snel te lang, natuurlijk. Een pot Eclipse, Brass of Twilight Struggle van vier uur kun je me voor wakkermaken :)

• HellPunk
Mjah, het was zelfs met drie wel duidelijk dat een potje lang kan aanslepen afhankelijk van de resultaten, maar dat heb je al snel met een dobbelspel. Mijn zoon vindt het al lang best, die Japanse monsters zijn toch een stuk aantrekkelijker dan pakweg het thema van Alea Iacta Est :).

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Voor de mensen die Pandemic Legacy spelen of gaan spelen, dit is een handige threat op BBG.
https://boardgamegeek.com/article/20910847

Er zitten wat vertaalfouten in die vervelend kunnen zijn als je het niet goed doet. :)
Kwam hem vandaag tegen en vond het zelf erg handig.

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Morgenavond weer spellenavond met wat vrienden. Sowieso weer een paar Monster Mansion playthroughs doen :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
psychoclown schreef op donderdag 12 november 2015 @ 21:43:
Morgenavond weer spellenavond met wat vrienden. Sowieso weer een paar Monster Mansion playthroughs doen :)
Wij gaan vanavond TTR Pennsylvania voor 't eerst doen, kijk er wel naar uit. Misschien daarna nog een potje Can't Stop of King of Tokyo, als de rest geen te zware werkdag gehad heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Morgen ook weer spelen. Ik twijfel nog of ik Dark Moon zal proberen, het zijn niet allemaal gamers namelijk. Ik ga sowieso Codenames en Spyfall spelen, vooral de eerste is een groot succes.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

HellPunk schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:12:
[...]

Wij gaan vanavond TTR Pennsylvania voor 't eerst doen, kijk er wel naar uit. Misschien daarna nog een potje Can't Stop of King of Tokyo, als de rest geen te zware werkdag gehad heeft :)
King of Tokyo + uitbreiding heb ik ook meegenomen.
Verder nog Bang!, Party Animals en Munchkin. Maat van mij heeft thuis nog o.a. Dixit Odyssey en Saboteurs liggen.

We zijn met 6-7 dus iets gelimiteerd aan het aantal spellen dat we samen kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:30
Vinden mensen King of Tokyo/New York echt leuk? Qua spelmechaniek vind ik het meer in de categorie "filler" vallen. Teveel afhankelijk van dobbelen, veel wachten, niet echt heel boeiend spel in het algemeen. Maar toch duurt het minimaal een half uur tot soms wel een uur. Terwijl als je als eerste af bent vooral veel moet wachten.

Voor het tijdsbestek (30 tot 60 minuten) zijn er veel leukere spellen te vinden. Ik vind sommige anders fillers zelfs leuker dan KoT/KoNY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Robkazoe schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:08:
Vinden mensen King of Tokyo/New York echt leuk? Qua spelmechaniek vind ik het meer in de categorie "filler" vallen. Teveel afhankelijk van dobbelen, veel wachten, niet echt heel boeiend spel in het algemeen. Maar toch duurt het minimaal een half uur tot soms wel een uur. Terwijl als je als eerste af bent vooral veel moet wachten.

Voor het tijdsbestek (30 tot 60 minuten) zijn er veel leukere spellen te vinden. Ik vind sommige anders fillers zelfs leuker dan KoT/KoNY.
Veel wachten? ben je gek. je keihard bemoeien met wat de ander moet sparen. De afhankelijkheid van dobbelstenen is geweldig en hoort juist bij dit onzinnige spelletje. moet je zeker niet te serieus nemen.
En een uur voor een spelletje? dan speel je het echt veel te strategisch.

P.s. Ik heb het over KoT, KoNY vind ik al te strategisch worden.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 13-11-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vind King of New York juist leuk, speelt niet te lang (hoewel met 6 man is het wel wat aan de lange kant, maar doordat er mensen snel afvallen speelt het alsnog best vlot door).

Maar het is ook niet een game die ik heel de avond ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik heb alleen KoNY gespeeld en dan inderdaad met vooral grote groepen (5 of 6 man). Maar goed, smaak is natuurlijk erg verschillend maar het spel doet mij gewoon niet zo heel veel. Zat andere spellen die ik veel liever zou spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Wij doen meestal een paar potjes kony, maar inderdaad meer als filler. De variatie zit met name in de kaarten en hoe dapper iemand in Manhattan blijft staan.
Vanavond een proef potje Terra Mystica met z'n 3en. Ben benieuwd hoe die gaat bevallen. Morgenavond zijn we denk ik met 6 of 7 spelers, dus waarschijnlijk wordt het dan BSG, Akham of Caverna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Vanavond TTR UK voor 't eerst gespeeld. De tech kaarten die je moet kopen met een loc (of 4 willekeurige kaarten), zijn best aardig, maar door de prijs wordt het spel wel veel trager, omdat je veel kaarten moet trekken. Het enthousiasme van Tom Vasel vind ik dan ook een beetje onterecht nu. Misschien dat het na een paar keer wel beter wordt. Hopelijk is de Pennsylvania kaart beter.

Ook Five Tribes hebben we met de uitbreiding gespeeld en die was wel leuk. Geen schokkende verandering in het spel, maar de artisan items maken het spel nog iets onverspelbaarder. En ook de bergen de afgrond zorgen er voor dat je vaak net iets meer moet puzzelen om een actie uit te voeren.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevalric op 14-11-2015 00:58 ]

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Woei, vandaag is Norsaga binnengekomen. Net de regels even doorgelezen, en het belooft een leuke, snelle filler te worden :) En met de bijgeleverde expansion krijgt'ie wat meer variatie, en kan'ie met zes spelers gespeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
En hebben jullie dit weekend nog gespeeld?
Hier qua hoeveelheid games niet zo heel veel, maar qua kwaliteit des te beter :)
Vrijdag en zaterdag helemaal niets gespeeld, maar vandaag met een vriend samen een 2p gameday gehad.
Begonnen met een potje Kingdom Builder. Uiteindelijk met één punt verschil verloren! En het was nog wel zijn eerste potje. Ah well, ook pas mijn derde.
Daarna door naar het 'hoofdgerecht' van de dag. Vandaag was eigenlijk gepland om de eerste keer samen spelen van de nieuwe 'Zware, lange spellen' gamegroep te zijn. Maar twee van de vier mensen konden niet. Maar we hadden 1830 gepland, dus er zou ook 1830 gespeeld worden! We hadden afgesproken een korte variant te spelen (eerste 4-trein kopen triggert het einde van het spel), maar die bleek iets te kort te zijn. We kwamen namelijk net een beetje in het spel. Dus toen de eerste 4T te koop was hebben we samen besloten door te spelen totdat de eerste 5T gekocht werd. Zo gezegd, zo gedaan, en daar heb ik verloren met 129$ verschil. Voor 18xx-begrippen vergelijkbaar met dat ene punt in Kingdom Builder :+
Ook hebben we ontdekt dat de 'Koop pokerchips!'-opmerkingen die ik op BGG kreeg niet overdreven waren. We hebben volgens mij anderhalve beurt (Stock Round + Operation Round) gespeeld voordat we het papieren geld zat waren en ik de iPad ben gaan halen om het geld in een spreadsheetje bij te houden. Als iemand hier ooit 1830 wil spelen: neem van mij aan dat 'het spel duurt 1 á 2 uur langer met papieren geld' NIET overdreven is. Geld wisselt váák van handen in dit spel, en dat duurt vreselijk lang met papieren geld.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1An8FRY.jpg

En zo ziet dat eruit op een veel te klein tafeltje :+
Uiteindelijk zijn we een uur of vijf bezig geweest met 1830, dus daarna even gegeten.

Na het eten een potje Norsaga gespeeld. Best een geinige filler. Niets superbijzonders, maar als je je een beetje inleeft in je rol als warrior-poet die zijn eigen heldendaden beschrijft en ter plekke verzint hoe geweldig zijn voorouders waren, en hoe hij daardoor zijn epische avontuur tot een goed einde heeft weten te brengen is'ie leuk :) Hier mocht ik eens winnen :+

Daarna wilde ik die vriend graag Agricola laten uitproberen. Het is een interessante dag als Agricola een snel spelletje is, maar zo voelde het wel :) Uiteindelijk de armoedigste pot tot dusver gespeeld, en met 23 tegen 23 punten gelijkgespeeld. Omdat het zijn eerste pot was hebben we de family-versie gespeeld, en hoewel de regels dan wat makkelijker zijn is het volgens mij juist wel weer wat lastiger om daadwerkelijk punten te scoren omdat je mogelijkheden mist. Maargoed, dan praat ik ook vooral Rahdo na :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ziet er tof uit hoor! Ik heb afgelopen week Terra Mystica binnen gekregen en daar hebben we vrijdagavond meteen met z'n drieën twee potjes van gespeeld. Wat een heerlijk spel! De puntentelling aan het einde leek eerst wat te simplistisch, maar als je er wat dieper over nadenkt zit er toch wat diepgang in. Je moet gewoon zo efficiënt mogelijk werken en als daarmee blijkt dat twee spelers bijvoorbeeld een even grote stad hebben heeft degene met een grotere waarde aan gebouwen het niet beter gedaan, maar uiteindelijk minder efficiënt gewerkt.
In elk geval ben ik er blij mee dat ik hem eindelijk heb gekocht (voor €47 was ook een mooie prijs). De uitbreiding zal er uiteindelijk ook wel komen, alleen jammer dat er geen 6 player bij komt.

Zaterdagavond een encore met een pot dixit, geweldige kookkunsten van mijn vriendin en een eindeloos lange pot battlestar galactica met z'n zessen. Alle uitbreidingen weer op tafel en ik was meteen cylon. Mijn cylon sense ging bij geen enkele andere speler af, dus ik had het gevoel dat ik de enige was. Toch maar een low profile gehouden om aan het begin van de sleper agent toe te kunnen slaan. Op dat moment kreeg ik een tweede cylon kaart, dus toen maar een reveal gedaan op een mooi moment, en mijn tweede cylon kaart aan de enige andere piloot gegeven.

Die hield zich helaas nog een beurt stil waarmee er een beetje een langgerekte ronde kwam met erg veel onzekerheid, discussie en frustratie. Normaal wel de ingrediënten waar je als cylon gebruik van kan maken, maar de humans stonden er nog redelijk goed voor.

In de eindfase zijn ze een aantal keer héél nipt ontkomen; 1 x een boarding party track op 4 gehad, waarbij de laatste speler voordat de twee cylons weer aan de beurt waren geweest en zouden hebben gewonnen in een wanhoopsrol een 7 gooide (7 of 8 is nodig om deze af te schieten).
Uiteindelijk heeft de mensheid op een moraal van 1, population van 3, fuel op 2 en food op 4 de laatste jump weten te maken. Beetje pech aan de cylon kant, maar inmiddels zijn we er redelijk ervaren in dus heel veel fouten werden er aan weerszijde niet gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 16-11-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
King of Tokyo is zeker geen vernieuwend of diep spel, maar dat maakt het net zo leuk: gewoon wat met die stevige dobbelstenen rollen, wat monstergeluiden erbij (vinden de kinderen geweldig), juichen als je je vijfde drie gooit en huilen als je geen enkel hartje krijgt - topamusement! :+

Wij hebben vrijdag en gisteren TTR: Pennsylvania gespeeld. Op het eerste zicht lijkt de map nogal onschuldig: erg open, wel met veel lange routes - alleen het midden onderaan rond York is wat druk. Die eerste indruk is na enkele rondes wel weg: de map is erg close en door de lange routes kan je niet zomaar een omweg nemen.

Omdat de map zelf zoveel aandacht opeist krijgen de aandelen wel wat minder aandacht. Je gaat zeker geen routes bouwen speciaal om dat ene aandeel te krijgen: je tickets afmaken is nog altijd aandachtspunt nummer 1. Toch is het leuk om af te wegen of je je belang in een bedrijf verder vergroot of je het eerste aandeel van een nieuw bedrijf neemt.

Ik win TTR meestal op maps als Zwitserland en India: korte routes en veel tickets. Die strategie werkt hier duidelijk niet: je moet lange routes bouwen (4 of meer treintjes) om een kans te maken op de overwinning. Altoona-Lewiston-Harrisburg (via het groene en grijze spoor) lijkt wel een sleuteltraject: als je dit hebt kan je snel alle kanten uit. Wat mij betreft is dit zeker een goeie map met een eigen look & feel, de aandelen zijn nog een leuk extraatje.
Wormaap schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:48:
Na het eten een potje Norsaga gespeeld. Best een geinige filler. Niets superbijzonders, maar als je je een beetje inleeft in je rol als warrior-poet die zijn eigen heldendaden beschrijft en ter plekke verzint hoe geweldig zijn voorouders waren, en hoe hij daardoor zijn epische avontuur tot een goed einde heeft weten te brengen is'ie leuk :) Hier mocht ik eens winnen :+
Die had ik eerst ook gebackt, maar na het spelen van de PnP heb ik mijn pledge weggehaald - er was echt niemand die er iets aan vond 8)7 .

Ik lijk verder wel van mijn Kickstarter-verslaving af: al meer dan drie maanden niks meer gebackt! :+ . De enige spellen waar ik nog op wacht zijn Ninja Camp (januari) en Apotheca (juni). Vind het wel best zo, de stapel ongespeelde spellen moet dringend teruggebracht worden, met Essen en Spellenspektakel is die weer serieus uit de klauwen gelopen en dan moet Kerstmis nog komen >:)

Ik ben dit weekend ook gestart met het stickeren van de Orléans Fan Kit: 200+ stickers op meeples plakken houdt je wel even zoet, maar ik denk dat ik er toch al vijftig gedaan heb 8)7 . Daarna ga ik het spel verder pimpen met de custom resources van Jamey Stegmaier, ik moet alleen nog iets vinden om de kaas-tokens te vervangen. Foto volgt! :)

[ Voor 33% gewijzigd door HellPunk op 16-11-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
Wij hebben vrijdag de andere kant van het nieuwe TtR bord gespeeld: United Kingdom. Het is een redelijk scherpe kaart om te spelen, maar het spel wordt een beetje geremd door het moeten hebben van locs om te technologiekaarten te kopen. Ik was er zelf nog wel positief over, maar de andere spelers vonden het te traag. Je mag vier kaarten spelen als locomotief, maar dat kost natuurlijk weer een hoop tijd en kaarten.

Ik had de pot uiteindelijk verloren omdat een speler een route legde waar ik langs moest en vervolgens maakte de volgende speler zijn laatste treintjes op. Ik verloor daarmee 27 punten aan routes, precies het aantal punten dat ik gescoord met alle andere routes. Dat was wel balen.

Na een klaag-post over het wachten op locs op BGG gaf iemand de tip om in eerste instantie te spelen op de "Water Tender" technologie (3 blinde kaarten trekken ipv 2 kaarten) en dan te combineren met de "Booster" (3 kaarten ruilen voor een loc, ipv 4 kaarten). Ik ben nog wel geneigd om dat te proberen, maar ben bang dat hij wat lastiger op tafel gaat komen (TtR is sowieso wat licht voor mijn groep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Zaterdag hebben we drie keer Codenames gedaan. De eerste twee was ontzettend lachen, maar bij de derde ging het een beetje mis. Twee andere spelers wilden graag een keer spymaster zijn, maar die hadden zich toch vergist in hoe lastig dat was. Uiteindelijk is het toch goed gekomen en hebben we daarna nog een potje Dark Moon gespeeld. De uitleg was wat moeilijk want het zijn niet allemaal gamers, maar toen we echt gingen spelen viel het allemaal reuze mee. Het duurde wat langer dan verwacht en we hebben wat foutjes gemaakt, maar het was toch ontzettend leuk. Een onverwachte reveal van een van de spelers maakte het ineens erg lastig en een paar keer slecht rollen zorgde voor een verlies voor de uninfected. Was zeker voor herhaling vatbaar.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zaterdag met vrienden carcassone. Met rivieren II. Samen met hun kids. Blijft dan toch een zeer leuk spel. Zelf gisteravond paar games Elder Signs op de Ipad. Is toch wel wat anders dan. Begin het langzaam aan door te krijgen. heel langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 11:15

Gilotto

Paint Skillz

Ik heb met mijn vriendin zondag het eerste potje Roll for the Galaxy gespeeld. We waren met uitleg 3 kwartier bezig. Uiteindelijk dachten we allebei dat mijn vriendin had gewonnen. Ze had bijna alle victory point chips te pakken. Echter mijn 6+ development gaf de doorslag: 36 vs 40 punten gewonnen!

Was erg leuk om te doen. Het spel ging vrij vlot. De engelse tekst op de tegels is voor mijn vriendin nog moeilijk te begrijpen (ze heeft moeite met buitenlandse talen). Hopelijk gaat dat beter als we wat meer potjes hebben gespeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Weer leuk om al die spelervaringen te lezen!

Ik zag net in de Boekenvoordeel Get Nuts! voor zes euro liggen. Ik denk dat ik die straks maar 'ns ga oppikken: een snel kaartspel met eekhoorns, vlammenwerpers en kettingzagen moet thuis wel in de smaak vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:10
Ik heb voor mijn verjaardag small world gekregen (basisspel). Ook is het ibood pakket van onlangs binnengevallen dus ook daar nog een aantal spellen extra! Hopelijk binnenkort even de tijd om de spelregels wat door te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Lointje schreef op maandag 16 november 2015 @ 12:52:
Ik heb voor mijn verjaardag small world gekregen (basisspel). Ook is het ibood pakket van onlangs binnengevallen dus ook daar nog een aantal spellen extra! Hopelijk binnenkort even de tijd om de spelregels wat door te nemen :)
Oe, Small World is hier nog steeds wel een van de favorieten :) Verrassend strategisch voor zo'n licht spel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 18:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
Afgelopen vrijdag was ik weer eens in Hengelo dus ben even langs de dondersteen gegaan. Mijn favoriete spel is Pandemie en ik vroeg me af of Legacy dan iets toevoegd. Volgens Sebastiaan (eigenaar vd winkel) absoluut dus ik ben met het spel onder mijn arm naar huis gegaan.

Gisteren voor het eerst gespeeld (alleen januari, gewonnen natuurlijk ;)) maar wat een gaaf spel. Er gebeurt nog niet eens zo ontzettend veel in de 1e maand, maar wat is dit concept verslavend! Wel vreemd om stickertjes op je bord te plakken, maar goed, dat hoort er nou eenmaal bij! Ik kan niet wachten om het weer te spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Gisteravond nog wat door BGG gestruind en daarbij is me toch iets opgevallen: vorig jaar leek het alsof bordspellen met digitale componenten het helemaal gingen worden, maar dat lijkt helemaal stil gevallen te zijn. Alchemists heeft wel een kleine schare trouwe fans en World of Yo-Ho wordt nu verzonden naar backers, maar de verwachte vloedgolf is toch uitgebleven. Is het maar stilte voor de storm of is het enthousiasme voor dit soort spellen toch kleiner dan het eerst leek?

Ik zag Tom Vasel onlangs nog een review doen voor een spel-met-een-app waarbij je dan aan de hand van geluiden een monster moest opsporen. Leuke gimmick, maar ik hoef echt geen geluid in mijn bordspellen - ik ben nogal een luddiet op dat vlak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Voor mij haalt dat eerlijk gezegd een beetje de charme uit bordspellen. Ik vind het juist fijn dat het puur karton, hout en plastic is; op het moment dat je daar een telefoon of ipad bij moet gebruiken voegt dat voor mij niet zoveel toe. De implementatie van Alchemist lijkt me overigens wel cool, omdat het daar echt iets toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Ik denk dat designers erg voorzichtig zijn, maar dat het wel steeds meer gaat komen. In Alchemist werkt het heel erg goed en ik denk dat X-Com zonder telefoon lastig te spelen is. Voor spellen zoals One Night is het echt een geweldige toevoeging, zonder verplicht te zijn. Zolang het maar goed in het design past, ben ik er niet tegen.

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
Gisteravond weer een avond om een aantal spellen te spelen. Uiteindelijk vanwege een lange pot Dead of Winter alleen hierna The Gallerist nog gespeeld.

Dit was mijn tweede keer Dead of Winter en wat een heerlijk spel is dit zeg.
De main objective was het verzamelen van 8 medicine.
Nadat de secret objectives was uitgedeeld bleek dat ik een traitor kaart had ontvangen. Mijn doel was om het morale op 0 te krijgen, te zorgen dat een karakter van mezelf een weapon heeft + 2 fuel en 2 food kaarten te verzamelen. Dit mochten geen starter cards zijn.
Ik begon onder andere met het karakter Jenny wat 3 extra kaarten mag bekijken. Dit had als voordeel dat ik alle medicine telkens onderop kon leggen en zelf de andere kaarten zoals weapons en dergelijke kon pakken.
In het begin deed ik keurig mee met alle objectives en kon ik bijdragen aan de crisis cards en food.
Na een ronde of drie was de rest ervan overtuigd dat er geen traitor aanwezig was wat erg prettig was. Ondertussen was ik alle medicine kaarten aan het verzamelen en had ik ook mijn objective kaarten bemachtigd. In de een van de laatste rondes kwam de crisis kaart, blizzard, (zie pic) te voorschijn. Ik kon iedereen overtuigen dat ik fuel had verzameld en de crisis kon bedwingen. Ik zou er 5 neerleggen, wat in werkelijkheid 5 medicine was. Iemand anders zou de zesde neerleggen zodat we een morale zouden krijgen.
Ondertussen was de kaart Flier (zie pic) ook gedraaid, duidelijk was geworden dat we die niet zouden halen waardoor we 1 morale zouden verliezen. We stonden op dat moment op 3 morale. Doordat iedereen overtuigd was dat we de crisis zouden bedwingen werd er niet heel erg op gelet waardoor iemand anders zijn karakter een wond en frostbite kreeg. Deze zou doodgaan, maar volgens de huidige situatie zou dit niet erg zijn.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sHoleFnnc2cpwWRy4YaNJ181/thumb.jpg

Nadat we de rond beëindigd hadden en de crisis kaarten werden omgedraaid had je iedereen hun gezichten moeten zien. Niemand kon meer verplaatsen waardoor er niets gedeeld kon worden en een epic victory voor mij. Muahahaha. >:)

Hierna was het kwart voor twaalf en twijfelden wat te spelen, ik had The Gallerist meegenomen en dit wilden de meesten wel spelen. Na een uitleg van een half uur hiermee gestart, mede door het tijdstip was het misschien wat lastig, maar ik het vind het een erg leuk spel waar je goed moet nadenken wat je wilt doen. Ook de components zijn fantastisch! Een mooie worker placement met veel thema vind ik zelf.
Voor herhaling vatbaar, vanavond als het goed is weer een game avondje. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:25

Christiano007

Ich bin der champion

Vanavond gaan we met de familie een spelletje Weerwolven doen.

De laatste keer dat we dit samen gespeeld hadden was echt geniaal. Zelfs de kleinste (jaartje of 9) was helemaal in z'n rol en deed iedereen verbazen met zijn gemeenheid :D

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Boardgamegeek Secret Santa is langs geweest!

Afbeeldingslocatie: https://cf.geekdo-images.com/images/pic2764948_md.jpg

Ben zeer benieuwd! De linkerdoos is een standaard 'Ticket-to-Ride' formaat doos. De overige twee zijn dus aardig grote dozen.
Ik mag de cadeaus pas openen met Kerst, dus dat is nog heeeeel lang wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Good luck with that :)

Geen spellenavond gisteren wegens drukte met werk en een zieke... hopelijk kunnen we dat morgen inhalen, het is toch binnenblijfweer! Ik heb vanmiddag eindelijk Pueblo opgepikt, de eerste testrun zag er toch al veelbelovend uit.

Vanmorgen heb ik ook Rahdo's filmpje van Codenames gezien. Wij zijn normaal niet zo van de deductiespellen, maar dit zag er toch wel leuk uit - als de Nederlandse versie er is pik ik die misschien nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dat zijn flinke dozen, Jk_W! Ben benieuwd :)
Hier gaan we morgen weer spelen. 1830 staat op het programma, deze keer met vier mensen. Zal wel lang gaan duren, maar we zullen zien :)
En ondertussen ben ik een poging aan het doen om Go te leren. Maar manmanman, wat ben ik slecht. Ik verlies van de allermakkelijkste A.I. die ik kan vinden, op een 9x9 bord, met twee handicapstenen.
Maar... Gisteren verloor ik met drie handicapstenen, en daarmee win ik vandaag. Dus er is wel progressie. Alleen niet veel :+
Nog medetweakers die Go spelen? Iemand zin in een online potje? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 21-11-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Wormaap schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 20:54:
Dat zijn flinke dozen, Jk_W! Ben benieuwd :)
Hier gaan we morgen weer spelen. 1830 staat op het programma, deze keer met vier mensen. Zal wel lang gaan duren, maar we zullen zien :)
Have fun! Hier staat Pandemic Legacy weer op het programma. Eens kijken of we april kunnen overleven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:44
Gisteravond voor de 2e keer wezen spelen bij de lokale spellenvereniging. Wat is dat toch leuk. Dat had ik echt eerder moeten ontdekken. Leuke mensen en een hoop spellen om te spelen waardoor ik ook spellen ontdek die ik zelf niet zo snel zou kopen.

Gisteravond begonnen met een potje Dice Town. Een erg leuk dobbelspel met pokerdice waarbij je niet perse wint als je het hoogst gogooid heb. Dit komt doordat er per type (9, 10, boer, vrouw, heer, beste combinatie) gekeken wordt wie er het meeste van heeft. Zo krijgt de speler met de meeste 9's goudklompen (leveren overwinningspunten op) per gegooide 9, meeste 10-en krijgt de inhoud van de bank (met geld kan je meer stenen per worp behouden), meeste boeren krijgt een kaart uit de general store, meeste vrouwen mag kaart stelen van een tegenstander, meeste heren wordt de nieuwe sheriff (sheriff bepaald bij gelijke hoeveelheid wie er krijgt) en de beste hand krijgt kaarten met overwinningspunten. Hierdoor kan het dus prima lonen om in te zetten op de 9 en 10 van de dobbelstenen in plaats van alleen maar azen en heren te willen houden.

Vervolgens een potje Ultimate Warriorz gespeeld waarbij je in een arena met elkaar het gevecht aan gaat. Prima vermaak, maar voor mij persoonlijk zit hier wat te weinig tactiek in. Maar als iets langere filler prima :)

Tenslotte nog 2 potten Mysterium gespeeld met 7 man (1 ghost + 6 paragnosten). Voor mij was het de eerste kennismaking met het spel. Ondanks dat het spel de hype voor mij niet helemaal waar maar maakt is deze zeker voor herhaling vatbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door denyos op 22-11-2015 20:31 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Uiteindelijk een mager spellenweekend gehad, maar twee spellen op tafel gekregen:

- een potje Splendor - grandioos verloren nadat Jasper in twee beurten de drie edelen wist weg te snaaien

- ook Pueblo kunnen uitproberen: goed meegevallen, je moet wel met drie of meer spelers zijn om de echte tactiek uit het spel te halen. De speelstukken zijn erg chunky, dat speelt heel prettig. Deze gaat wel meer op tafel komen, alleen niet met mevrouw HellPunk erbij - die heeft echt een hekel aan dit soort spellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Jk_W schreef op zondag 22 november 2015 @ 10:30:
[...]

Have fun! Hier staat Pandemic Legacy weer op het programma. Eens kijken of we april kunnen overleven :D
We hebben April zonder kleerscheuren overleeft. Wat een gave maand is dit trouwens!
Mei echter hebben we kansloos verloren de eerste keer. Tweede keer hebben we nog niet gespeeld.

Geweldig spel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 19:57
HellPunk schreef op maandag 23 november 2015 @ 08:29:
Uiteindelijk een mager spellenweekend gehad, maar twee spellen op tafel gekregen:

- een potje Splendor - grandioos verloren nadat Jasper in twee beurten de drie edelen wist weg te snaaien

- ook Pueblo kunnen uitproberen: goed meegevallen, je moet wel met drie of meer spelers zijn om de echte tactiek uit het spel te halen. De speelstukken zijn erg chunky, dat speelt heel prettig. Deze gaat wel meer op tafel komen, alleen niet met mevrouw HellPunk erbij - die heeft echt een hekel aan dit soort spellen :)
Bij Splendor krijg je max 1 edele per beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:44
Jk_W schreef op maandag 23 november 2015 @ 08:31:
[...]

We hebben April zonder kleerscheuren overleeft. Wat een gave maand is dit trouwens!
Mei echter hebben we kansloos verloren de eerste keer. Tweede keer hebben we nog niet gespeeld.

Geweldig spel _/-\o_
Ik zit zelf nog enorm te twijfelen of ik hem wel of niet zal aanschaffen. Vooral het idee dat je stickers gaat plakken op het bord, en het dus geen 2e keer meer kan spelen met een andere groep staat me enorm tegen. Aan de andere kant, als je 12 hele gave spelavonden hebt gehad met 1 spel, dan is €50,- natuurlijk ook wel weer een prima prijs per uur speeltijd..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
En dat is 12 gave spelavonden als je alles in 1x haalt. Ik heb nog niemand gezien waar dat gelukt is.
Wij gaan er komend weekend weer mee verder. Met vier vrienden hele weekend spellen spellen. :Y)

Afgelopen zaterdag nog Ticket to Ride: Europe met 5 gespeeld en Euphoria.
Met 5 wordt het met TtR toch wel redelijk druk op het bord, helemaal als je tickets in dezelfde buurt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
portie schreef op maandag 23 november 2015 @ 09:14:
[...]

Bij Splendor krijg je max 1 edele per beurt.
Ow, over het hoofd gezien - maar dat was dan nog uitstel van executie geweest :), ik kon in mijn volgende beurt op maximum 14 punten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Meld mij hier ook even, zelf ben ik op dit moment nog niet een groot fan van bordspellen maar met een kind op komst en een vrouw die er wel van houdt wil ik het weer een poging geven.

Ik wil het overigens wel graag leuk vinden en denk dat het komt door de spellen welke wij thuis hebben waardoor ik er niet in kom omdat het mij niet aanspreekt. Na een 20tal pagina's gelezen te hebben ben ik tot het volgende lijstje uit gekomen en heb daar Gloom zelf aan toegevoegd.

King of Tokyo
De legenden van Andor
Elder Sign
Ticket to Ride
Gloom

Nu mijn vraag: Zijn dit spellen waarmee ik een goede start kan maken? Niet te moeilijk om in 1 keer te begrijpen?

Gloom zal wat lastig zijn voor mijn vrouw, haar engels is niet geweldig maar daar kan ik wel wat mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
De legenden van Andor heb ik een aantal weken geleden voor het eerst gespeeld, dit is op een dusdanige manier opgezet dat je tijdens het spelen van de eerste campagne begrijpt hoe het spel in elkaar steekt.
Ticket to Ride is helemaal simpel, dat begrijpt mijn dochter van 9 ook. ;)

De rest ken ik verder zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Wij hebben gisterenavond voor het eerst pandemic (gewone versie) gespeeld. Erg leuk spel, en heel erg vermakelijk dat je als elke rol wel wat te doen hebt en het verschil kan maken. We hebben met z'n drieën meteen drie potjes achter elkaar gedaan en ze alledrie weten te winnen. Daardoor lijkt het er nu wel op dat het spel wat te makkelijk is, aangezien we het derde potje op heroic mode konden winnen, maar tegelijk hadden we erg veel geluk.

Daarna was er nog net tijd voor een potje Terra Mystica was altijd goed is. Ik begin hem nu wat beter te doorgronden, met name in de nuances van kleine bonus puntjes mee pikken omdat die aan het einde wel het verschil maakt. Helaas zaten de andere twee mij in de laatste twee beurten onbedoeld extreem in de weg, en werd ik daardoor laatste omdat ik mijn hele strategie niet tot afsluiting kon brengen. Dat we allemaal vooruit gaan blijkt wel omdat mijn verliezende score dezelfde was als waarmee ik de vorige keer heb kunnen winnen.

Het enige wat Terra Mystica echt mist is velletjes om in te vullen zoals je bij Caverna hebt. Daar moet ik eens iets voor printen want dat is wel leuk om op langere termijn het verloop van de score op te zien. Invoeren op BGG komt er vaak namelijk niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wildcardxl schreef op maandag 23 november 2015 @ 11:23:

King of Tokyo
De legenden van Andor
Elder Sign
Ticket to Ride
Gloom

Nu mijn vraag: Zijn dit spellen waarmee ik een goede start kan maken? Niet te moeilijk om in 1 keer te begrijpen?

Gloom zal wat lastig zijn voor mijn vrouw, haar engels is niet geweldig maar daar kan ik wel wat mee helpen.
King of Tokyo. Ik vind hem gewekldig. Echt beetje de ander pesten, snel gespeeld. Wel leuk met meer 3 of meer.
Andor. Puzzelen in een fantasy vorm. Totaal mijn ding niet
Elder Sign. wat lastig om in te komen, maar wel behoorlijk leuk thema.
TTR. Is groot, moet je bevallen.
Gloom. Ken ik niet.

Je pakt verschillende spelen, dus leuk om te starten. Ik zou echtwer wel eerst kijken of je ergens deze games kunt uit proberen. Vaak is 1 of 2 rondes al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Meld mij hier ook even, zelf ben ik op dit moment nog niet een groot fan van bordspellen maar met een kind op komst en een vrouw die er wel van houdt wil ik het weer een poging geven.

Ik wil het overigens wel graag leuk vinden en denk dat het komt door de spellen welke wij thuis hebben waardoor ik er niet in kom omdat het mij niet aanspreekt. Na een 20tal pagina's gelezen te hebben ben ik tot het volgende lijstje uit gekomen en heb daar Gloom zelf aan toegevoegd.

King of Tokyo
De legenden van Andor
Elder Sign
Ticket to Ride
Gloom

King of Tokyo (of King of New York) is kort, geinig en iedereen is nog in staat om te winnen vanaf elk punt in het spel (tenzij je dood bent). Dat is leuk voor nieuwkomers, maar het is niet echt een heel diepgaand spel.
Andor ken ik persoonlijk niet maar ik heb er wel veel goede dingen van gehoord. Voor zover ik weet zitten er wat meer RPG elementen in.
Elder Sign is ERG pittig qua hoeveelheid regels en tekst, maar Arkam Horror (grotere broer / neef) heeft bij ons eigenlijk wel de bordspellen manie aangewakkerd. Hou wel rekening met een aantal uur regels lezen en opnieuw opzoeken.
Ticket to Ride is een typische "euro game" (*weinig verhaal, veel strategie, "de beste wint") die erg toegankelijk is, maar als je verschillende strategie niveaus hebt kan het wel lastig worden. Ik heb hem maar we spelen hem niet zo heel veel meer.
Gloom is voor mij meer een conversatiemaker. Ik vind de verhalen verzinnen vaak erg geforceerd en dat ligt niet iedereen. We hebben hem eens cadeau gedaan aan een introvert, meteen drie of vier potjes gespeeld maar dan heb je het ook wel een beetje gehad.

Ik zou eens kijken naar de zogeheten "Gateway Games". Dat zijn spellen die (door fanatiekelingen / experts) als spellen die je in de bordspelverslaving kunnen trekken. Kijk bijvoorbeeld eens naar rahdo's top 10 gateway games: YouTube: Top 10 Gateway Games
  1. Mondo
  2. Stone Age
  3. Roll Through the Ages: The Bronze Age
  4. Augustus
  5. Lords of Waterdeep
  6. Dominion
  7. Dice Town
  8. D-Day Dice
  9. Pandemic
  10. Star Trek: Expeditions
Van die lijst kan ik zelf Stone Age en Pandemic erg aanraden; beide zijn overigens ook beschikbaar in Nederlandse vertaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Gateway games zijn de moeilijkste spellen om advies over te geven, misschien heb je wat aan deze suggesties. Ik ga er gemakshalve van uit dat je vooral met twee gaat spelen.

- Ticket to Ride: zeker een goede! Je zou kunnen kijken naar de maps die speciaal voor twee en drie spelers gemaakt zijn, zoals Zwitserland of Nordic Countries, maar aan USA kun je je zeker geen buil vallen (je hebt die trouwens ook nodig om Zwitserland te kunnen spelen).
- Alhambra: goed alternatief voor Carcassonne als tegellegspel voor starters.
- Kingdom Builder: licht spel, misschien iets minder geschikt voor twee spelers
- Deus: speelt erg vlot maar heeft toch voldoende diepgang

Dat gezegd zijnde: smaken verschillen uiteraard, dus vooraf goed informeren (met filmpjes van BGG) is de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 18:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij is er inderdaad een vrij standaard rijtje om mee te beginnen, toch? Stenen Tijdperk is goede workerplacement, die toch wel de nodige diepgang biedt. Dominion is een leuke deckbuilder, pandemie een hele goede coop. Daarmee heb je van alles wat. Wat ook leuk is en nog heel ingewikkeld, is Istanbul!

Ik merk wel, dat nu we iets vaker en iets lastiger spellen spelen, ik Stenen Tijdperk wat saai vind worden, dus als je wat doorzettingsvermogen hebt en snel regels jezelf eigen kan maken, dan is misschien Agricola of Caverna ook wel een leuke workerplacement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

King of Tokyo
De legenden van Andor
Elder Sign
Ticket to Ride
Gloom
Is dit voornamelijk voor 2 spelers? Dan zou ik toch nog even verder zoeken. KoT is (volgens de meeste mensen) leuker met meer spelers. Ik vind er zelf niet veel aan. LvA schijnt erg populair te zijn, maar ik kan er weinig over zeggen. Het is wel een coop en dat kan fijn zijn. Elder Sign heeft me nooit geboeid. TtR vind ik heel erg leuk als gateway spel. Europe is mijn favoriet, maar als je het voornamelijk met twee spelers speelt dan kan je misschien beter naar specifieke versies uitkijken. Gloom heeft een vriend van me, maar we hebben het nog steeds niet gespeeld. Dit lijkt me ook leuker met meer spelers.

Ik wil nog even twee suggesties doen: Puerto Rico het kaartspel en Jaipur. Ik zie ook regelmatig Targi voorbij komen. Dit lijken me leukere spellen om met z'n tweeën te spelen.

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Uiteindelijk een beetje op gevoel wat gekocht en jullie tips wel meegenomen:

Besteld:
Betrayal on the house on the hill.
Pandemie.
Munchkin.
Brieven uit whitechapel.
King of Tokyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wildcardxl schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:17:

Besteld:
Pandemie.
Munchkin.
Brieven uit whitechapel.
King of Tokyo.
Goede koop gedaan. Gaat je veel plezier opleveren. Heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

wildcardxl schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:17:

Besteld:
Pandemie.
Munchkin.
Brieven uit whitechapel.
King of Tokyo.
Munchkin kun je practisch niet met 2 spelers spelen.

Leuke 2 speler spellen
-agricola
-agricola de 2 spelers versie met uitbreiding (eigenlijk agricola light)

Patchwork

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Betrayel vind ik echt zo'n slecht spel...

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 06:15

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Eens, vind idee/concept ervan geweldig. Maar het spel valt compleet om in de haunt phase. Meerendeel is de bad guy in het voordeel, heel soms de goeie. En zelden is het balanced.

Speelt gewoon niet lekker weg, als je direct al weet dat het onmogelijk word. Spanning is leuk, maar dit is crushing. Speel veel liever Arkham Horror, die ook niet bepaald vergevingsgezind is, maar waar je wel idee hebt dat je kunt winnen wanneer je tactisch goed samen speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Dit was voor mij inderdaad ook de reden om deze te kopen, het concept sprak me heel erg aan. Daarnaast twijfelde ik inderdaad tussen die en Arkham Horror alleen deze was me eigenlijk net iets te duur.

Heb het gekocht met de 4 +1 actie van bol.com dus ik neem aan dat ik niet 1 product kan terugsturen? want dan vervalt die actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:45
Geen idee of de actie vervalt, wellicht dat je hem nog wel kan omruilen voor een ander spel.

Ik moet me wel bij de vorige twee personen aansluiten trouwens. Was vrij enthousiast over Betrayal at House on the Hill na het zien van de TableTop aflevering. Echter na het 2x gespeeld te hebben valt het vies tegen. Voor de haunt ben je gewoon wat rond aan het rennen zonder doel, pas vanaf de haunt begint het "echte" spel. En zoals gezegd is dat vaak zwaar unbalanced (en ook meestal korter dan het nutteloze rondrennen).

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Een spel terugsturen omdat een paar mensen op het internet zeggen dat ze het niet leuk vinden zou ik persoonlijk niet snel doen. Betrayal staat nummer 345 op Boardgamegeek. Op een lijst van meer dan 80.000 spellen zegt dat dus dat er blijkbaar een heleboel mensen zijn die het wél tof vinden. Ik heb hem zelf niet gespeeld, dus ik kan geen commentaar geven. Maar ik zou je adviseren om'm gewoon te spelen en dan te zien wat je er zelf van vindt. Ik zie zo nog drie spellen in je lijst waar ik dan weer niets aan vind. Maar dat betekent niet dat jij ze niet leuk kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Natuurlijk is smaak persoonlijk. Volgens mij vinden mijn vrienden Betrayel wel leuk, maar het is te random voor mij. Het avontuur van een creepy huis ontdekken is leuk, maar uiteindelijk heb je niets zelf in de hand. Dat is voor mij wel een deal breaker.

Sowieso moet je geen Arkham Horror meer kopen, maar kan je beter Eldritch Horror kopen. Is een veel vlotter spelende game met minder gedoe. Eldritch kan ik je wel behoorlijk aanraden. Het is mijn favoriete game (samen met Eclipse). De avonturen die je in Eldritch beleefd zijn echt heel gaaf.

Ik moet trouwens nog wel zeggen dat een game op rank 345 van 80.000 volgens mij niet heel veel zegt. Volgens mij is ongeveer 80% van die lijst tussen nummer 100 en nummer 60.000 :p

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 24-11-2015 11:17 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zowiezo is die lijst heel persoonlijk.
Er staan ameritrash en euro spellen door elkaar, als je 1 van die 2 niet leuk vind valt al de helft af.

Maar ook bv lords of waterdeep staat HOOG op die lijst (25 ofzo ?) Vorige week eens gespeeld, en wat mij betreft zou die op nr 25000 mogen staan :) Spelmechanisch veel te simpel, en vreemd genoeg 0 thema ondanks alle pogingen.

Afgelopen zaterdag trouwens Trickerion gespeeld.
Duurde wel gigantisch lang (met uitleg van 14:00 tot 22:00)
Maar was wel een leuk spel om te spelen, zat ook al meteen met een aantal dingen die beter konden aan mijn strategie. Dus hoop hem binnenkort nog een keer te kunnen spelen.

[ Voor 27% gewijzigd door heuveltje op 24-11-2015 13:09 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
Lords of Waterdeep is voor de ervaren bordspeler inderdaad behoorlijk licht. Met de uitbreiding wordt het al een stuk spannender. Maar als gateway spel is het zeker een goed spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Lords of Waterderp is hier ook wel veel gespeeld. Spelmechanisch is het inderdaad vrij makkelijk, maar om +200 punten te scoren moet je toch behoorlijk scherp spelen. Dit is één van de weinige spellen die ik kan kan waarderen waar een zekere mate van geluk in zit. Qua thema stelt het inderdaad niet zoveel voor, maar dat maakt het wel weer toegankelijk voor de niet D&D groep :).

Lords is best leuk met zijn 2en, maar pas met 4+ wordt het een feest want dan gaat iedereen elkaar in de weg zitten :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Bordspellen kopen als beginner is zo 'n beetje als voor 't eerst in een Japanse supermarkt winkelen: je kan alleen op de plaatjes afgaan en de Japanner naast je kan ook alleen maar aanwijzen wat hij zelf lekker vindt :+ (voor meelezende Japanners: no offense) :9 . Voordat je weet wat bij jullie in de smaak valt is de kans groot dat je eens een miskoop doet - hell, zelfs als je het wel weet kan dat nog gebeuren.

Zorg in ieder geval dat je de spellen goed kent voordat je met je medespelers aan tafel gaat zitten. Even een regeltje opzoeken is geen probleem, maar als je nog de hele handleiding moet doorlezen is dat nefast voor de beleving. De meeste spellen hebben ook wat tijd nodig: pas na enkele rondes of zelfs enkele volledige spellen, als iedereen de regels goed onder de knie heeft, weet je pas echt wat het spel te bieden heeft.

Ik heb gisteren ook nog een winkelmandje bij mekaar geklikt bij De Spelgezel. Omdat de favoriete voetbalploeg van mijn moeder en mij een paars-witte uitrusting heeft heb ik TTR: Nordic Countries gekocht - kunnen we mooi met paarse en witte treintjes spelen _/-\o_ . King of Tokyo: Power Up heb ik er ook bij gedaan als verjaardagscadeau voor zoonlief.

Toen merkte ik dat TTR: Heart of Africa ook in de aanbieding stond, die heb ik dan ook maar even meegenomen - het onvermijdelijke hoeft niet uitgesteld te worden O-) . De verleiding was groot om El Gaucho nog in het mandje te droppen voor de 10% bonuskorting, maar dat heb ik na wijselijk beraad toch maar niet gedaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik zie mezelf niet echt meer als beginner, maar als ik in een winkel rondloop (fysiek of digitaal) heb ik van een hoop spellen ook geen idee. Uiteindelijk ga ik nu af op youtube videos, boardgamegeek forums (en dit topic natuurlijk) en reviews en de algehele ranking op BGG. Verder heb ik er nu wel een veel beter idee van wat voor soort spellen ik persoonlijk leuk vind, en welke ook voor onze gebruikelijke groep goed werken.
Co-op is favoriet, maar dan liefst wel een waarbij iedereen echt aan bod komt. Bij Arkham Horror bijvoorbeeld heeft iedereen de kans hoewel het niet atijd nodig is. Ik heb wel eens een potje bijna de hele tijd in de Silver Twilight Lodge gestaan en toen ik uiteindelijk alles voor elkaar has sloot een medespeler de laatste gate.
Bij Battlestar Galactica is zoiets nog mooier omdat je ook nog eens Cylon kan zijn, en dus de boel bewust saboteren, net als bij Dead of Winter, hoewel ik daar nog nooit betrayer ben geweest.

De echte "tegen elkaar" spellen zijn soms wat moeilijker te verkroppen, maar ook die hebben wel wat. Bij Game of Thrones krijg je vaak ongebalanceerde allianties omdat er twee spelers goed samen kunnen spannen maar de overige spelers teveel met hun eigen agenda bezig zijn om echt een alliantie te vormen. Uiteindelijk leer je daarvan, want één van de spelers in een alliantie zal praktisch altijd winnen als de rest er geen vormt. Kwestie van je eigen belangen een beetje opofferen. Da's politiek :)

Verder ben ik wel een fan van worker placement zoals Caverna, Terra Mystica, Stone age en dergelijke, maar ook daar is afwisseling belangrijk. De ene keer doen we een avond worker placement en de andere vechten we het uit.

Bij het beginnen bouwen aan een bordspellenverzameling zou ik vooral ook rekening houden met welk publiek, hoe de onderliggende verhoudingen zijn en varieren van het aanbod. Zo heb ik de laatste twee weken Terra Mystica, Evolution en Pandemic aangeschaft. Drie totaal verschillende spellen die genoeg afwisseling bieden en op een lange avond ook alledrie aan bod kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Met een meer dan volle Ikea Billy als spellenkast heb ik ondertussen ook wel wat ervaring met het aanschaffen van spellen :+ Het is inderdaad zaak om uit te zoeken wat je leuk vindt. Ik vind zelf bijna alles leuk, zolang het niet té willekeurig is. Ik hou van de ene kant vooral van hersenkrakende Eurogames, liefst met zo weinig mogelijk mazzel. Brass, Agricola, dat soort werk. Maar van de andere kant sta ik net zo hard als iedereen anders te gillen om de tafel als ik win of verlies door een onwaarschijnlijk goede of slechte dobbelsteen in Eclipse, Arkham Horror of Space Hulk.
Maar als ik nieuwe zaken koop, zie ik ze meestal eerst op Boardgamegeek voorbij komen. Soms onderzoek ik een spel dan dood voordat ik het aanschaf, maar soms ben ik ook impulsief. Zo heb ik The King is Dead gekocht omdat ik een foto die iemand op BGG postte mooi vond. Twee minuten research later (ouuuh, een vrij zwaar spel dat in minder dan een uur speelt) was'ie onderweg :+
Als ik in de winkel of op een beurs ben, dan check ik wel altijd even de rating (en prijzen :) ) op BGG, om te voorkomen dat een spel dat me thematisch aanspreekt ineens gewoon slecht blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Vanavond weer gamesnight met 4-5 spelers dit keer, sowieso gaat Monster Mansion op tafel daar heb ik echt zin in. Daarnaast neem ik nog Munchkin, King of Tokyo, Tiny Epic Kingdoms en (als het niet regent) Ticket to Ride: Europe mee :)

Ik las net wat berichten van mensen die Pandemic: Legacy hebben. Hoeveel verschilt het van Pandemic en is het aan te raden? Voor de launch heb ik het een en ander erover gelezen en dat klonk goed maar ik kreeg niet echt een goed beeld of het een voldoende gevarieerde aanvulling is ten opzichte van Pandemic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Ik ben benieuwd wat je van Evolution vindt. Ik zit er ook over te denken om deze te kopen. Ik ga dit weekend weer een bestelling plaatsen voor wat nieuwe spellen, maar ik weet nog niet zeker wat het gaat worden. In ieder geval Cosmic Encounter en Roll for the Galaxy expansion, maar ik ben nog op zoek naar wat andere dingen.

Ik denk dat ik tegenwoordig al veel beter dan vroeger onderscheid kan maken tussen spellen die ik wil spelen en spellen die ik wil kopen. Ik vind namelijk alles wel leuk om een keer gespeeld te hebben, maar het lijstje spellen dat ik vaker wil spelen is veel kleiner. Ik verkoop ook nog steeds veel spellen om uiteindelijk met een kern van topspellen over te blijven. Het is jammer dat ik zo weinig tijd heb om te spelen, ik heb nog steeds spellen die ik nog nooit gespeeld heb. Daarom is de 10x10 challenge voor mij bijna onmogelijk.

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

psychoclown schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:21:
Ik las net wat berichten van mensen die Pandemic: Legacy hebben. Hoeveel verschilt het van Pandemic en is het aan te raden? Voor de launch heb ik het een en ander erover gelezen en dat klonk goed maar ik kreeg niet echt een goed beeld of het een voldoende gevarieerde aanvulling is ten opzichte van Pandemic.
Er zit een behoorlijk groot verschil tussen Pandemic en Pandemic: Legacy. Pandemic is vrij statisch, elke keer voltooi je dezelfde opdracht met de keuze uit dezelfde karakters, dezelfde event cards en dezelfde regels. Pandemic: Legacy heeft nog steeds dezelfde opzet, maar je krijgt nieuwe opdrachten, nieuwe karakters, nieuwe regels, nieuwe acties naarmate je spel vordert. Het is elke keer weer leuk om te zien hoe jouw virus zich muteert, of wat voor nieuwe karakters of acties je kan krijgen. Als je Pandemic leuk vindt, dan is Pandemic gewoon nog leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
ViNcE schreef op woensdag 25 november 2015 @ 15:43:
[...]

Ik ben benieuwd wat je van Evolution vindt. Ik zit er ook over te denken om deze te kopen. Ik ga dit weekend weer een bestelling plaatsen voor wat nieuwe spellen, maar ik weet nog niet zeker wat het gaat worden. In ieder geval Cosmic Encounter en Roll for the Galaxy expansion, maar ik ben nog op zoek naar wat andere dingen.

Ik denk dat ik tegenwoordig al veel beter dan vroeger onderscheid kan maken tussen spellen die ik wil spelen en spellen die ik wil kopen. Ik vind namelijk alles wel leuk om een keer gespeeld te hebben, maar het lijstje spellen dat ik vaker wil spelen is veel kleiner. Ik verkoop ook nog steeds veel spellen om uiteindelijk met een kern van topspellen over te blijven. Het is jammer dat ik zo weinig tijd heb om te spelen, ik heb nog steeds spellen die ik nog nooit gespeeld heb. Daarom is de 10x10 challenge voor mij bijna onmogelijk.
We gaan vanavond spelen maar een vriend van ons heeft Keyflower net nieuw, dus mogelijk wachten we even met Evolution tot we een keer met zessen zijn (aanstaande zaterdag denk ik).
Als er interesse voor is zal ik wel een kort verslagje van het spelverloop doen.

Wel leuk dat de spellen die je leuk lijkt te vinden ook hoog op mijn wishlist staan.

Dit is wat ik in de komende maanden van plan ben: https://boardgamegeek.com/wishlist/TweakMDS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

SndBastard schreef op woensdag 25 november 2015 @ 18:38:
Wel leuk dat de spellen die je leuk lijkt te vinden ook hoog op mijn wishlist staan.
Dit is wat ik in de komende maanden van plan ben: https://boardgamegeek.com/wishlist/TweakMDS
Er is aardig wat overlap ja, met wat ik leuk vind (en soms al heb). Black Friday Sale is begonnen bij Cardhaus en toch maar meteen wat gekocht. Ik had biblios ook in mijn mandje, maar die was binnen 10 minuten uitverkocht. De laatste twee zijn voor iemand anders en Sushi Go was om aan mijn free shipping te komen (binnen US, niet naar NL hoor).

- 1x Chronicle
- 1x Cosmic Encounter
- 1x Revolution!
- 1x Roll for the Galaxy: Ambition Expansion
- 1x Sushi Go!

- 2x Red7
- 1x Machi Koro: Harbor Expansion

Mijn BGG profiel

• TweakMDS
Gisteren niet aan Evolution toegekomen, maar wel twee potten Ctulu Realms met z'n drieën. Verrassend leuk spelletje in hoe klein en simpel het is. Je moet in deze deck building game steeds je hand uitspelen en daarbij nieuwe kaarten kopen, van je slechtere kaarten af raken, en liefst ook nog eens combinaties spelen waarbij je elke beurt zo efficient mogelijk damage kan doen.
Uiteindelijk doel is om beide tegenstanders op 0 sanity te krijgen. Zeker een aanrader en gaat wat mij betreft ruim voorbij een filler.

Verder hebben we onze eerste pot Keyflower gespeeld. Bij mij persoonlijk ging dat erg moeizaam omdat ik mijn stadstegels heel ongelukkig neer had gelegd, en totaal nog geen idee had waar ik op moest bieden. Interessant spel om nog eens te doen hoewel ik op basis van deze eerste pot een beetje gedemotiveerd ben ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik ga me vanavond eens wagen aan Burgle Bros. Vorige week binnengekregen, maar nog geen tijd gehad om te spelen. Lijkt me wel een leuke coop, alleen nog geen idee hoe moeilijk dat die is.

• Snappie88
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Vorig weekend eindelijk de kans gekregen om met vijf spelers Axis and Allies (1940) uit te spelen! De Allies wonnen uiteindelijk, vooral door wat slechte rolls op het begin door de Axis. Wel een leuk spel, en had een flinke kluif aan Duitsland en Italië als Groot Britannië.

Daarnaast ook nog enkele potjes Family Business en King of Tokyo gedaan (erg leuke spellen, hoewel Family Business wat saaier word na verloop van tijd), en geëindigd met een potje Smallworld. Ik dacht daar echt goed los te gaan, maar ben uiteindelijk een na laatste geworden :(

Surfin' paradise!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

SndBastard schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:53:
Gisteren niet aan Evolution toegekomen, maar wel twee potten Ctulu Realms met z'n drieën. Verrassend leuk spelletje in hoe klein en simpel het is. Je moet in deze deck building game steeds je hand uitspelen en daarbij nieuwe kaarten kopen, van je slechtere kaarten af raken, en liefst ook nog eens combinaties spelen waarbij je elke beurt zo efficient mogelijk damage kan doen.
Uiteindelijk doel is om beide tegenstanders op 0 sanity te krijgen. Zeker een aanrader en gaat wat mij betreft ruim voorbij een filler.

Verder hebben we onze eerste pot Keyflower gespeeld. Bij mij persoonlijk ging dat erg moeizaam omdat ik mijn stadstegels heel ongelukkig neer had gelegd, en totaal nog geen idee had waar ik op moest bieden. Interessant spel om nog eens te doen hoewel ik op basis van deze eerste pot een beetje gedemotiveerd ben ;)
Is ctulu realms nu gewoon een re-theme van starrealms ?
Klinkt wel grappig.

Keyflower blijft geweldig, maar ik kan dat spel ook nooit winnen :P
Gaat nog steeds vaak fout dat ik een plan heb, en vervolgens geen rekening houd met een medespeler die net de productie of transport voor me neus wegkaapt.

• TweakMDS
heuveltje schreef op donderdag 26 november 2015 @ 12:27:
[...]

Is ctulu realms nu gewoon een re-theme van starrealms ?
Klinkt wel grappig.

Keyflower blijft geweldig, maar ik kan dat spel ook nooit winnen :P
Gaat nog steeds vaak fout dat ik een plan heb, en vervolgens geen rekening houd met een medespeler die net de productie of transport voor me neus wegkaapt.
Ctulu Realms is schijnbaar *net* iets meer dan een re-theme omdat er een aantal nieuwe elementen in zitten, zoals voorwaarden voor het hebben gedaan van een bepaalde actie.

• HellPunk
Ik begin onderhand een hekel te krijgen aan Splendor :o . Gisteren weer een potje met vrouw en zoon. Hij en ik gingen gelijk op tot in mijn beurt net die ene kaart uitkwam waarmee hij kon winnen. Dat had ik wel in de gaten, maar ik dacht ik door een andere kaart te kopen als eerste 15 punten zou hebben. Bleek dat ik niet meer tot 15 kan tellen :+ : ik kwam met die kaart op 14, hij stond na zijn beurt op 16 en kreeg op de koop toe nog een edele waardoor hij niet meer bij te halen was |:( . Vanavond rematch! :)

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Er zijn een aantal digitale bordspellen in de aanbieding vanwege black friday. Lords of Waterdeep heb ik al en is erg leuk. Ik zit te twijfelen over Eclipse. Iemand nog tips?

Mijn BGG profiel

• Robkazoe
ViNcE schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:26:
Er zijn een aantal digitale bordspellen in de aanbieding vanwege black friday. Lords of Waterdeep heb ik al en is erg leuk. Ik zit te twijfelen over Eclipse. Iemand nog tips?
Welke platformen en linkjes zijn misschien wel handig om te vermelden?

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Robkazoe schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:28:
[...]

Welke platformen en linkjes zijn misschien wel handig om te vermelden?
Hier is een overzicht. :)

Mijn BGG profiel

• maartend
net zelf deze gevonden;

Elder Signs Omens ; 1,13 euro
Neuroshima Hex ; 0,83 euro
Alhambra ; 3,04 euro
Kingdom Builder ; 1,99 euro

In the netherlands. Android.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 26-11-2015 14:16 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

ViNcE schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:26:
Als je genoeg spelers hebt (4 +) is Eclipse erg leuk.

• MADG0BLIN
  • Nu online
Kingdom Builder is ook relatief goedkoop.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Gisteren eerst gestart met een pot Monster Mansion met z'n vieren en de timer op 45 minuten gezet (omdat we het al 2x eerder hadden gespeeld) maar dat hebben we keihard verloren. Ik was nog wel dichtbij de uitgang maar ik had een legioen aan monsters waar ik niks tegen kon doen. Daarnaast mocht ik niet vooruit dus tegen het eind van het spel was ik van weinig waarde. De tweede pot deden we met z'n vijven waarbij we een nieuwe speler hadden waarvoor we 20 minuten extra tijd rekende. Met volle moed en 65 minuten op de teller gestart en deze op 6 minuten na gewonnen. Het was wel spannend tot de laatste 10 minuten in gingen maar de combinaties van characters, equipment en draws waren iets minder desastreus dan de pot ervoor. Vervolgens nog een pot King of Tokyo + uitbreiding gedaan met z'n vieren en die was ook erg spannend tot het eind. Al bleek in de laatste rondes wel dat één speler een bizarre combo had aan equipment en evolution waardoor hij ineens een flinke sprong kon maken in zijn victory points.

Al met al weer een leuke avond :)

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

MrVegeta schreef op donderdag 26 november 2015 @ 14:03:
[...]

Als je genoeg spelers hebt (4 +) is Eclipse erg leuk.
Ik wil het voornamelijk tegen de AI spelen.

Mijn BGG profiel

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat is dat toch met digitale games ? 80% is er alleen voor de ipad :(

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

heuveltje schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:28:
Deze maar even in de gaten houden dan?

Mijn BGG profiel

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

heuveltje schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:28:
En (bijna) niets voor Windowsphone :(

Misschien maar goed ook, anders had ik veel teveel met m'n telefoon lopen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Vandaag maar even een tabje opengezet met de Black Friday Angebote van amazon.de, wie weet duikt er nog wat leuks op :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

HellPunk schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 09:00:
Vandaag maar even een tabje opengezet met de Black Friday Angebote van amazon.de, wie weet duikt er nog wat leuks op :) .
Nog een uur Dixit (is taalonafhankelijk) voor 17,67. Niet slecht :)
Pagina: 1 ... 11 ... 159 Laatste