Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-06 08:37
Squishie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:30:
Afgelopen weekend Season 1 (RED) van Pandemic geopend. Lag al sinds vorig jaar April in de kast (geen tijd gehad om 4 dedicated spelers te vinden).

We waren met 4 personen. Sinds niemand Pandemic ooit gespeeld hebben we toch maar eerst even de instructie gedaan om het eerst eens 'normaal' te spele'.

Na 2 potjes normaal gespeeld te hebben zijn we begonnen met Legacy :).

Januari en Februari in 1x gehaald, maar helaas maart net op 1 spelerbeurt na verloren. :9~ 8)7 |:(

Ben erg blij dat we eerst normaal gedaan hadden anders was de paniek overal uitgebroken :p.

Erg leuk spel deze Legacy. Geen flauw idee wat er gaat gebeuren, wat voor regels erbij komen, en al die chaos die je meeneemt in het spel erna :). Fantastisch! _/-\o_ :9~

Erg uitdagend ook, want de kans is erg groot dat je gaat verliezen _/-\o_ . Dus veel discussie en afstemming en een goed overwinningsgevoel als je de maand heb gehaald. Al lange tijd niet gehad in games.

In het begin ook erg bang voor het verscheuren van spullen en het plakken van stickers enzo... Maar het hoort er gewoon bij. Onderdeel van de spelbeleving als er weer een sticker bijkomt :P....
Ik heb deze ook gespeeld.
Enorm vet die legacy.
Jammer is alleen dat je hem daarna niet meer zo snel uit de kast zal pakken. Geloof me, de t*ring breekt nog wel uit!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

We hebben al 4 steden op 3 xD..... Gaat echt chaos worden....

• Swaxie
Squishie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:30:
We hebben al 4 steden op 3 xD..... Gaat echt chaos worden....
succes :9

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:27
Kwistnix schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:47:
Als t goed is komt Scythe vandaag binnen, daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.
Nice! Benieuwd hoe het bevalt. Het is zonder enige twijfel mijn favoriete game :)

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:07
michaelvink schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:56:
[...]

Nice! Benieuwd hoe het bevalt. Het is zonder enige twijfel mijn favoriete game :)
Same here, zijn er hier toevallig ook mensen die Scythe op Steam spelen?! Zo, ja wellicht eens zin in een potje?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 17:27
Kwistnix schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:47:
Als t goed is komt Scythe vandaag binnen, daar ben ik toch wel erg benieuwd naar.
Is er inmiddels een nieuwe editie ofzo? Wij hebben de KS versie 1 keer gespeeld, maar vonden het namelijk nogal saai.

* Phusebox gaat eens zoeken of er verbeterde regels zijn

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Swaxie
Phusebox schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:09:
[...]

Is er inmiddels een nieuwe editie ofzo? Wij hebben de KS versie 1 keer gespeeld, maar vonden het namelijk nogal saai.

Ik twijfel ook nog altijd over de aanschaf.
Het voordeel(of nadeel) is dat er niet altijd combat aanwezig is, en je dus je "eigen" spel speelt.
(tenminste dat is wat ik in reviews lees en hoor).

Als je dat niet leuk vind, omdat je onderling bijvoorbeeld weinig actie hebt zal het waarschijnlijk geen spel voor je zijn?

of zit ik er helemaal naast?

• Phusebox
Swaxie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:12:
[...]

Het voordeel(of nadeel) is dat er niet altijd combat aanwezig is, en je dus je "eigen" spel speelt.

Als je dat niet leuk vind, omdat je onderling bijvoorbeeld weinig actie hebt zal het waarschijnlijk geen spel voor je zijn?

Wij spelen meestal spellen waarbij er geen directe conflicten zijn tussen spelers qua combat, maar er mag wel interactie zijn. We houden meer van tactisch anderen uitschakelen dan van gevechten. Gebrek aan combat was het dan ook niet bij Scythe. Het voelde gewoon enorm saai en ongebalanceerd.

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:27
Swaxie schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:12:
[...]

Combat in Scythe komt inderdaad veel minder voor dan je zou verwachten als je spelonderdelen bekijkt. Thematisch past dat dan wel weer heel goed in de setting (de bevolking is moe van de vorige oorlog, dus oorlog levert penalties op). Overigens heb je kans dat er met de uitbreiding Rise of Fenris hier iets aan gedaan is, maar geloof het of niet, die heb ik nog niet volledig doorgespeeld... Dus ik ben nog niet helemaal op de hoogte van alle componenten.

Ik heb hem zelf (nog) niet, maar er is onlangs een modulair bord uitgekomen, wat je ook kleiner kunt inrichten. Zo kun je elkaar wat dichter op de lip zitten, waardoor combat vaker voor komt.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:28
Phusebox schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:09:
[...]

Nee, geen nieuwe editie, maar ik had 'm al eerder op 't oog en toen heb ik uiteindelijk voor Terraforming Mars (TM) gekozen. Geen spijt van gehad, maar ik ben toch ook wel nieuwsgierig gebleven naar deze game. Het feit dat er weinig combat / interactie in zit schrikt mij in ieder geval niet af, want dat is bij TM ook zo, zelfs met het corporate era deck. Dit soort engine builders vind ik over het algemeen eigenlijk wel leuker om te spelen. Thru The Ages vind ik bijvoorbeeld ook een briljant spel.

Er zijn overigens best wel wat uitbreidingen voor Scythe. Ik heb die nog maar even links laten liggen. Wellicht zou je daar eens naar kunnen kijken, hoewel ik mij niet kan voorstellen die schokkend veel interactie / combat zullen toevoegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kwistnix op 11-09-2019 17:46 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Scythe staat wel redelijk bovenaan in m'n lijstje van favoriete spellen. Het leuke van Scythe vind ik dat je heel veel mogelijkheden hebt om punten te scoren. Je zit dus niet echt vast aan 1 strategie die altijd wint. Combat is daardoor niet echt een ding dat je MOET doen, je kunt het volledig op economie weten te spelen.

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:07
Scythe en Combat...

Combat in Scythe heeft zeker geen prominente rol. Zoals reeds genoemd zijn er penalties als je workers forceert te retreaten en is er een max aantal objective sterren die je kan plaatsen na combat.

Echter deze sterren zijn in mijn optiek vaak wel relatief makkelijk, omdat in vanilla Scythe combat geheel door te rekenen is (met een 5 op zak en 7 power win je als aanvaller altijd).

Wat echter vaak nog belangrijker is, is je bewegingsvrijheid in Scythe. Als ik hier naar toe ga, kan ik dan aangevallen worden? Is het veilig om workers en of resources mee te nemen etc.

Daarnaast voegt met name de uitbreiding Fenris nieuwe elementen aan combat toe waardoor deze minder voorspelbaar wordt.

En als laatste, gedurende mijn 2de campaign ging men ook meer bluffen gedurende combat, om niet te veel "power" uit te geven, mocht iemand terug slaan.

Genoeg interessante elementen volgens mij, daarnaast is Scythe nog steeds gewoon een engine-builder en is dat de hoofdmoot van de game. Love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Over Scythe, mijn vriendengroep is er erg enthousiast over. Ik geloof dat iedereen hem leuk vindt, behalve ik. Ik vind het te saai en sloom, en engine building is ook niet mijn ding.

Gisteravond voor het eerst Set A Watch gespeeld. Had deze al een poosje in de kast liggen maar hij is gisteravond eindelijk op tafel gekomen. Qua regels is het spel goed te doen, dit is niet te ingewikkeld. Je moet het spel met 4 characters spelen (ongeacht het aantal spelers). Gisteravond speelde ik samen met een vriend, dus we hadden 2 characters per persoon. We hebben random characters geselecteerd en gingen aan de gang.

Het spel speelt lekker weg. Je draait de volgende locatie-kaart om en verliest waarschijnlijk wat hout en weet hoeveel monsters je deze ronde moet bevechten. Hout heb je nodig om vuur te maken, en hoe groter het vuur, hoe meer monsters je kunt zien (max 3). Iedereen rolt zijn dobbelstenen tegelijk en daarna beslis je samen welke van de 4 characters het kamp gaat onderhouden. Dit is een strategische keuze die naarmate het spel vordert steeds belangrijker wordt. Het spel duurt namelijk 8 rondes, en elke character MOET 2 keer in het kamp zijn geweest. Elke character heeft zijn eigen speciale kamp-ability. Wanneer je hebt besloten wie naar het kamp gaat, kies je welke acties hij daar gaat uitvoeren. Denk hierbij aan hout hakken, healen (ability kaart terugdraaien), de kaart bekijken, enzovoorts.

Hierna begint de rest van het spel, 'The Watch' phase. De overige 3 characters gaan op wacht, en dat betekent eigenlijk dat zij degenen zijn die de monsters die er aankomen gaan bevechten. Nadat je de locatie-kaart hebt omgedraaid heb je een aantal monsters face-down in een rij klaargelegd (ergens tussen de 6 en 8 stuks, is mijn ervaring). Melee characters mogen alleen het eerste monster aanvallen, ranged characters mogen de eerste 2 aanvallen. Door middel van 'direct attacks' (het gerolde nummer aan schade doen aan een monster) en je special abilities (elke character heeft er 3) probeer je zoveel mogelijk monsters te verslaan. Zijn alle dobbelstenen op, dan kijk je hoeveel monsters er nog over zijn en hoeveel schade ze doen. Als het totaal bijvoorbeeld 2 schade is, betekent dat dat je 2 ability kaarten, verdeeld over de 3 characters 'on watch', moet omdraaien. Als alle ability kaarten zijn omgedraaid, heb je verloren. Je wint door alle locaties te verslaan.

Ik was sceptisch over dit spel omdat je per sé met 4 characteres moet spelen, maar dit drukt de pret totaal niet! Ik vond het super leuk. De dobbelstenen zijn erg mooi (3 setjes van 3 D6's in geel, oranje en rood, en 3 setjes van 3 D8's in blauw, paars en turquoise), de kaarten zijn erg goeie kwaliteit en het 'bord' (wat gewoon de doos is, uitgeklapt) maakt het spel super portable. Ik raad dit spel zeker aan!

Ik heb nog een aantal spellen in de kast liggen die ik nog moet proberen, namelijk Deck Box Dungeon, I am the Fourth Wall en Volfyirion... Vooralsnog lijkt de 2e me het leukste. Die komt dus waarschijnlijk als volgende op tafel. Tenzij Cloudspire en/of Arena: the Contest eerder binnenkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 17:14
Gisteren een eerste keer Trajan geprobeerd, een van de klassiekers van Stefan Feld. Trajan is samen met Macao wel het stevigste dat Feld te bieden heeft (al hebben we zijn laatste nieuwe spellen nog niet geprobeerd).

In Trajan kies je je acties met een mancala: je hebt een cirkel van actievelden met op elk veld actiestenen. Bij het begin van je beurt neem je alle stenen van één veld en die zet je dan één voor één op de volgende velden. Het actieveld waar je de laatste steen op dropt is de actie die je mag uitvoeren. Bovendien zijn er speciale actietegels die je bijkomend kan activeren als je de juiste kleur actiestenen in het veld met die tegel krijgt.

Door dat dubbel mechanisme zit er best wel wat planning: je wil een zo nuttig mogelijke zet doen in je huidige beurt, maar ook de actiestenen zo plaatsen dat je dat in je volgende beurt ook kan doen en tegelijk de speciale actietegels kan activeren.

De rest van het spel is vintage Feld: wat je ook activeert, het levert altijd wel punten op, maar je moet toch een bepaalde focus aanhouden zodat je tijdens en op het einde van het spel overal het maximum uit haalt.

Ik denk dat we iig Castles of Burgundy leuker vinden, maar Trajan speelt wel beter met twee dan Macao.
Lointje schreef op woensdag 11 september 2019 @ 07:48:
Lijkt me inderdaad ook meer als je bepaalde regio's goed kent dat het wel fijn is om die map ook te hebben maar anders niet helemaal nodig. Al zijn sommige extra regels wel tof, vind ik het ook niet waard om meer dan één doos te kopen.
Persoonlijk dan uiteraard, gezien ttr een spel is dat max 1/jaar op tafel komt bij ons. Ik kan me wel voorstellen als dit het favoriete spel van het gezin is, dat een paar extra dozen wel leuke variatie oplevert.
Tjolk schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:57:
Meh, ik ben inmiddels wel een beetje klaar met de Ticket to Ride melkkoe.
Begrijp me niet verkeerd; ik heb veel plezier beleefd aan TTR USA, Europa, Duitsland (Märklin), Nordic en Zwitserland, maar toen had ik het wel gezien. Het blijft een variatie op hetzelfde thema IMO.
Klopt natuurlijk, wij spelen TTR heel vaak en dan is het leuk om af en toe een andere map te kunnen spelen. Soms spelen we zelfs twee maps op één avond! Er zit wat mij betreft ook een zeker verzamelaspect aan, al hebben we TTR New York, London en de kinderversie wel overgeslagen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Afgelopen weken samen met mijn vriendin vaker een potje 's avonds. Veelal lichtere games zoals Kingdomino maar ik heb haar ook weten te introduceren tot Agricola. Die was al lang niet op tafel gekomen maar inmiddels alweer een stuk of 3 keer in 2/3 weken tijd. Op het moment ook de laatste hand aan het leggen aan de foamboard inlay (en de volgende projecten hebben zich ook alweer aangesloten). Daarnaast afgelopen week Takenoko ook weer een tweetal keer op tafel gekomen evenals Unfair. De laatste blijf ik fantastisch vinden, minder geluk in het spel zoals bij Takenoko en veel variatie. Van de week de eerste expansion mogen ontvangen, die gaat morgenavond zeker weten op tafel komen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 21:09

Snappie88

Mr. Hollywood

Om maar jullie ook te ergeren met beslissingen :P

https://www.ibood.com/hom...9/8154/gezelschapspellen/

iBood heeft (zowaar!!) mooie deals op bordspellen. En dan niet (uitsluitend) Risk en Monopoly, maar ook echte kansenparels zoals:
  • Pandemic 10-jarige Jubileumeditie € 39,95
  • Colt Express + 2 Uitbreidingen € 44,95
  • Munchkin Bundel | 4 Spellen € 39,95
  • Century combi € 69,95
  • Quadropolis Combi € 39,95
  • Flick 'em Up! | 2 - 10 Spelers € 19,95
  • Welcome (Back) to the Dungeon € 21,95
  • Takenoko | 2 - 4 Spelers € 27,95
  • Tokaido 5th Anniversary editie NL € 27,95
  • Game of Thrones met Uitbreiding € 54,95
  • Shadows Amsterdam € 17,95
  • One Key Bordspel € 17,95
  • Star Wars Imperial Assault of Rebellion € 74,95
  • Star Wars X-Wing 2.0 € 29,95
  • Cry Havoc € 42,95
  • First Martians € 24,95
  • Five Tribes € 36,95
  • Betrayal Legacy € 47,95
  • Risk | The Elder Scrolls V Skyrim of Vikings € 29,95
  • Formula D Combi € 79,95
  • 8 Bit Box Bordspel € 24,95
  • CIV | Carta Impera Victoria € 12,95
  • Seasons € 27,95
  • Catch the Moon € 19,95
  • Wooly Wars € 16,95
  • Truth Bombs Partyspel € 16,95
  • Weird Things Humans Search For € 12,95
  • Clickbait € 16,95
  • The Chameleon € 18,95
  • Scrawl € 18,95
  • GOT Monopoly | 2 - 6 Spelers € 34,95
  • GOT Risk | 2 - 7 Spelers € 39,95
Je zal wel even een bordspelvergelijksite moeten checken want ik zag dat bijvoorbeeld Imperial Assault en Rebellion niet echt de moeite waard waren. Andere dan weer wel!

Ik zit zelf te twijvelen om Tokaido, Five Tribes, en Seasons te halen. De eerste ken ik, heb ik gespeeld, maar weet niet zeker of de twee-speler variant leuk is. De tweede is SU&SD zelfs over verdeeld maar lijkt mij zeer uitdagend. De laatste is meer een inpuls maar ook daar - geen idee of de twee-speler variant ook leuk is.

Edit: het is trouwens een flash sale, dus je hebt tot morgenavond de tijd!

Surfin' paradise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-06 10:11
Bedankt voor de lijst, ga hem eens bekijken vanavond :-)

Ivm tokaido, de twee speler variant vind ik zelf ook minder, je gebruikt dan zo'n neutraal mannetje en degene die vooraan staat mag beslissen waar hij naartoe gaat, je gebruikt dat dus om tegels te blokkeren voor de andere. Op zich wel oké maar vond het toch leuker met 3 en 4. (heb het zelf maar één keer gespeeld in die variant en tweemaal anders dus de mening is wel niet super gefundeerd :-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Snappie88 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:13:
• Five Tribes € 36,95

Ik zit zelf te twijvelen om Tokaido, Five Tribes, en Seasons te halen. De eerste ken ik, heb ik gespeeld, maar weet niet zeker of de twee-speler variant leuk is. De tweede is SU&SD zelfs over verdeeld maar lijkt mij zeer uitdagend. De laatste is meer een inpuls maar ook daar - geen idee of de twee-speler variant ook leuk is.

Ik vind Five Tribes erg leuk, maar ik moet het niet spelen met mijn vrouw want dan krijg ik de neiging tot table flipping :+ . Je hebt zeker in het begin erg veel mogelijke zetten tot je beschikking en als je echt alles gaat zitten uitrekenen krijg je beurten van vijf minuten of meer. Ik ben nu op zoek naar geschikte solo-regels om het toch nog af en toe te kunnen spelen :)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-06 14:16
X-wing lijkt mij wel leuk om te proberen voor 30 euro! De rest weet ik nog niet. Imperial Assault/Rebellion is nog steeds een hoop geld (en ik ben nog steeds op Gloomhaven aan het wachten, hopelijk deze maand nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 21:09

Snappie88

Mr. Hollywood

LOTG schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:15:
X-wing lijkt mij wel leuk om te proberen voor 30 euro! De rest weet ik nog niet. Imperial Assault/Rebellion is nog steeds een hoop geld (en ik ben nog steeds op Gloomhaven aan het wachten, hopelijk deze maand nog).
Die laatste twee kan je dus voor ongeveer dezelfde prijs bij andere (games only) webshops vinden, dus daar hoef je het niet voor te doen :)

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
Snappie88 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:13:
Om maar jullie ook te ergeren met beslissingen :P

https://www.ibood.com/hom...9/8154/gezelschapspellen/

iBood heeft (zowaar!!) mooie deals op bordspellen. En dan niet (uitsluitend) Risk en Monopoly, maar ook echte kansenparels zoals:

lijst

Je zal wel even een bordspelvergelijksite moeten checken want ik zag dat bijvoorbeeld Imperial Assault en Rebellion niet echt de moeite waard waren. Andere dan weer wel!

Wat zijn de aanraders voor een complete leek?
Ik ben wel geïnteresseerd om eens te proberen, maar ik ken er echt niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 26-06 21:01
GregoryVG schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:57:
[...]

Voor de beginner zou ik met een van deze beginnen:
Takenoko | 2 - 4 Spelers
Een leuke, niet al te ingewikkelde eurogame met mooie components. Zeker de moeite waard en komt hier regelmatig op tafel.

Pandemic 10-jarige Jubileumeditie
Een van de eerste cooperatieve spellen waar je allemaal een eigen rol hebt te spelen om zo de wereld van de ondergang te behoeden van 4 ziektes. Hierin speel je met elkaar tegen het spel.

Century combi
Dit is een leuk instap spel, echter is het misschien verstandiger om eerst 1 exemplaar te kopen om te kijken hoe dit bevalt. Je kan de verschillende versies met elkaar combineren om zo weer een ander spel te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
[...]

Quadropolis, Takenoko, Colt Express en Pandemic lijken me uit deze lijst nog het meest geschikt, maar als complete leek kan je imo beter even naar de betere spellenwinkel-met-advies gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@GregoryVG Goede resources zijn BoardGameGeek, veel info en reviews. En mijn persoonlijke favoriet: shut up an sit down. Vooral hun videoreviews zijn altijd leuk opgezet en goed te volgen.

Het hangt er natuurlijk ook van af wat voor type spel je leuk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Van die hele lijst is imho Pandemic de must have.
Goede gameplay, niet teveel regels en meer dan genoeg diepgang om het vaker te spelen. Pandemic is niet echt een spel waar je op uitgekeken raakt, omdat je na 3 keer spelen al de perfecte tactiek hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LOTG
Enige probleem met Pandemic is dat het de 10th Aniversary edition is. Als je ooit expansions wilt gaan gebruiken is dat niet heel goed mogelijk met deze versie omdat de kaarten anders zijn als de non-aniversary versie.

En er is een misprint op het bord. Geen groot probleem maar daar moet je wel even op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:43
LOTG schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:42:
Enige probleem met Pandemic is dat het de 10th Aniversary edition is. Als je ooit expansions wilt gaan gebruiken is dat niet heel goed mogelijk met deze versie omdat de kaarten anders zijn als de non-aniversary versie.

En er is een misprint op het bord. Geen groot probleem maar daar moet je wel even op letten.
Het bord mist trouwens een route tussen twee steden. Wat een klein voor en nadeel kan opleveren in de gameplay. Je kunt bij Asmodee gratis een stickervel aanvragen, waardoor je deze route kunt toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door BeZaX op 17-09-2019 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@BeZaX Dat is de misprint wat ik bedoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:43
Leek me wel even handig om het te verduidelijken wat de misprint (en oplossing vanuit Asmodee) is voor mensen die eventueel interesse hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Iemand hier die Penny Lane al eens gespeeld heeft? Het lijkt mij wel een leuk en snel worker placement-spel, maar het feit dat het eigenlijk een race is om wie het eerst tien punten heeft baart me wat zorgen. Is het spel gebalanceerd genoeg om die race spannend te houden? Geen problemen met een 'runaway leader'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:32
BeZaX schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:53:
[...]

Het bord mist trouwens een route tussen twee steden. Wat een klein voor en nadeel kan opleveren in de gameplay. Je kunt bij Asmodee gratis een stickervel aanvragen, waardoor je deze route kunt toevoegen.
Aangezien het zowel een klein voor- als een klein nadeel oplevert zou ik als ik deze editie zou kopen denk ik geen sticker plakken. Qua gameplay maakt het echt amper iets uit, alleen voor mensen die het bord heel goed kennen en daar hun tactiek op aanpassen zou het iets kunnen uitmaken, maar iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B00st3r
Gisteravond Too Many Bones gespeeld met @PressPlayOnTape bij mij thuis. Het was zijn eerste potje en we speelden met z'n 3en. Hij speelde Boomer, ik was Duster en de 3e persoon was Stanza. We gingen voor Barnacle als tyrant. We hebben 1 encounter verloren gedurende het spel, maar desondanks hebben we met weinig moeite Barnacle kunnen neerhalen.

In de final battle moet je eerst door zijn tentakels heen vechten tot de big boss zelf boven water komt. Met 3 spelers krijg je 7 tentakels voor je kiezen. Als je met 4 spelers bent gebruikt hij al zijn 8 tentakels. Toen hij uiteindelijk boven water kwam, letterlijk, werd hij met 1 worp van 2 granaten en een aantal attack-dice door Boomer veranderd in een visstick.

Volgende keer een wat langere adventure wat mij betreft, het was weer vet! Dit blijft echt mijn nr. 1 spel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:04

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

B00st3r schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:52:
Gisteravond Too Many Bones gespeeld met @PressPlayOnTape bij mij thuis. Het was zijn eerste potje en we speelden met z'n 3en. Hij speelde Boomer, ik was Duster en de 3e persoon was Stanza. We gingen voor Barnacle als tyrant. We hebben 1 encounter verloren gedurende het spel, maar desondanks hebben we met weinig moeite Barnacle kunnen neerhalen.

In de final battle moet je eerst door zijn tentakels heen vechten tot de big boss zelf boven water komt. Met 3 spelers krijg je 7 tentakels voor je kiezen. Als je met 4 spelers bent gebruikt hij al zijn 8 tentakels. Toen hij uiteindelijk boven water kwam, letterlijk, werd hij met 1 worp van 2 granaten en een aantal attack-dice door Boomer veranderd in een visstick.

Volgende keer een wat langere adventure wat mij betreft, het was weer vet! Dit blijft echt mijn nr. 1 spel.
Was zeer leuk! Een geweldig spel, ben blij dat ik het aangeschaft heb. Barnacle ging inderdaad door een uitzonderlijk goede worp van mijn kant ( :+ ) in 1 keer neer, wat een klein beetje een OP gevoel gaf, maar doorgaans niet zo vaak voorkomt. Leuke ervaring!

Dank voor de duidelijke uitleg en gastvrijheid @B00st3r !

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:31
HellPunk schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:15:
[...]

Ik vind Five Tribes erg leuk, maar ik moet het niet spelen met mijn vrouw want dan krijg ik de neiging tot table flipping :+ . Je hebt zeker in het begin erg veel mogelijke zetten tot je beschikking en als je echt alles gaat zitten uitrekenen krijg je beurten van vijf minuten of meer. Ik ben nu op zoek naar geschikte solo-regels om het toch nog af en toe te kunnen spelen :)
Ik weet niet of hij leuk is, maar er is een officiele solo variant. Ik weet niet meer waar ik hem vandaan heb maar hij was gratis. Ik heb hem hier neer gezet voor je.

Strava

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:45
Zijn er mensen die interesse hebben in upgraded tokens voor Quacks of Quedlinburg? Link!

Deze komen binnenkort weer beschikbaar en ik wil ze sowieso kopen. Wellicht dat de verzendkosten (en waarschijnlijk invoerkosten) gesplitst kunnen worden als er 2 setjes besteld kunnen worden :)

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Net Everdell en de Pearlbrook uitbreiding ontvangen. Hopelijk komend weekend iets mee doen :) De base game heb ik al gespeeld en die beviel in ieder geval prima!

Het ziet er top uit en heeft genoeg opties, dus zat replayability.

• HellPunk
[quote]Flapperbol schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:41:
Zijn er mensen die interesse hebben in upgraded tokens voor Quacks of Quedlinburg? Link!
Ik had deze eerder al gezien, maar ik vond $42 al net iets té gortig, laat staan de pakweg €23 aan invoerkosten 8)7 :)
Ik weet niet of hij leuk is, maar er is een officiele solo variant. Ik weet niet meer waar ik hem vandaan heb maar hij was gratis. Ik heb hem hier neer gezet voor je.
Bedankt, die had ik nog niet gezien! De twee varianten die ik tot nu toe geprobeerd hebben waren niet bijster goed. Bij de ene speelde je om je eigen score te verbeteren, de andere had een paar vage regels die het spelen nogal bemoeilijkten. Dat wordt een moeilijke keuze voor het solo-spel van volgende week: Orléans of Five Tribes ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:45
HellPunk schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:31:

[...]

Ik had deze eerder al gezien, maar ik vond $42 al net iets té gortig, laat staan de pakweg €23 aan invoerkosten 8)7 :)
Haha, het is inderdaad wel een beetje prijzig, maar ik heb één keer met die tokens kunnen spelen of het gaf veel meer voldoening om in de zak te graaien dan met het karton ;)
Daarnaast is de basegame soms absurd goedkoop te halen (Duitse versie is €13 geweest), dus dat compenseert mooi

• HellPunk
Flapperbol schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:41:
[...]

Haha, het is inderdaad wel een beetje prijzig, maar ik heb één keer met die tokens kunnen spelen of het gaf veel meer voldoening om in de zak te graaien dan met het karton ;)
Daarnaast is de basegame soms absurd goedkoop te halen (Duitse versie is €13 geweest), dus dat compenseert mooi
Ik ben wel zeker dat het een vooruitgang is t.o.v. de kartonnen chips en ik ben er ook niet vies van om componenten te upgraden, maar hier moet ik mezelf toch in toom houden >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
denyos schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:05:
[...]
Ik heb deze variant dit weekend uitgetest én gewonnen, maar mijn score was niet bepaald top :) .

Er zijn erg veel manieren om tegen de AI te verliezen: als hij zeven assassins heeft, zes djinns kan kopen of op het einde van het spel meer viziers heeft dan jij, dan verlies je meteen (je mag dan zelfs niet scoren).

De AI krijgt zijn meeples door het resultaat van twee dobbelstenen: met bvb. een 3 en een 4 krijgt hij alle meeples op de 4de tegel in de 3de kolom. De AI mag dan alle acties van de verkregen meeples uitvoeren.

De eerste helft van het spel ben je vooral bezig met ervoor te zorgen dat je niet verliest: assassins gebruiken om andere assassins uit te schakelen en viziers en elders inpikken. Zodra die dreiging wat geweken is kun je echt beginnen denken aan punten verzamelen met builders en merchants. Tegels leeg maken is daarbij heel belangrijk, want dat zorgt ervoor dat het spel langer duurt. De AI mag namelijk elke beurt een kameel plaatsen, behalve als er al een kameel staat.

De AI is dus redelijk 'dom' en wil eigenlijk het spel zo snel mogelijk beëindigen. Daardoor kun je niet altijd het maximum uit je beurt halen, soms moet je gewoon een zet doen die voorkomt dat de AI wint, maar waar je zelf weinig uit haalt. Dat kan je wel gedeeltelijk voorkomen door je eigen zetten en daar zit het leuke van de puzzel.

Vanavond ga ik eens kijken of ik ook de Artisans-uitbreiding in de solo-mode kan verweven. De zes extra tegels kunnen er eenvoudig in, het is alleen kwestie van een bijhorende actie voor de AI te verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

HellPunk schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:33:
Iemand hier die Penny Lane al eens gespeeld heeft? Het lijkt mij wel een leuk en snel worker placement-spel, maar het feit dat het eigenlijk een race is om wie het eerst tien punten heeft baart me wat zorgen. Is het spel gebalanceerd genoeg om die race spannend te houden? Geen problemen met een 'runaway leader'?
Klinkt grappig. Maar ken hjet niet.

Ik ken wel meerdere spellen die naar de X punten rennen.
(scythe, euphoria, istanbul, lewis en clark,splendor )
Maar daar is het verschil meestal klein genoeg om het spannend te houden

En met een speeltijd van 15-30 minuten is er niet heel veel tijd om runaway leader te zijn lijkt me :)

Andere vraag
Aangezien ik 7 wonders en istanbul wat beu begin te worden.
Kan iemand wat leuke, iets zwaardere spellen van 45-60 minuten met 3 spelers aanraden ?

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 23-09-2019 10:09 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

heuveltje schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:08:
[...]

En met een speeltijd van 15-30 minuten is er niet heel veel tijd om runaway leader te zijn lijkt me :)

Andere vraag
Kan iemand wat leuke, iets zwaardere spellen van 45-60 minuten met 3 spelers aanraden ?
The voyages of Marco Polo
Splendor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Brilsmurfffje schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:21:
[...]

The voyages of Marco Polo
Splendor
Splendor hebben we al, maar die spelen de meeste (inc. ikzelf) ondertussen op de automatische piloot.
The voyages of Marco Polo klinkt interessant, maar bgg geeft een speeltijd van 40–100 Min aan. ik zoek specifiek iets wat (ruim) binnen een uur kan. Schat bgg het dan te hoog in ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
[...]
Ook weer een punt... ik bekijk het nog even :)
Andere vraag
Azul / Azul: Sintra, Spring Meadow, Sagrada, Kerala en Arraial.

Raiders of the North Sea is ook een goeie. Het duurt net een tikje langer, al moet je 'm met drie toch op een uur rond krijgen, maar het is de moeite _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat doen jullie met bordspellen waar je vanaf wilt?

Ik heb inmiddels een aardig lijstje met weinig boeiende spellen waar ik vanaf wil. Ik heb er 1 via marktplaats weten te slijten, maar dat is ook een plek waar je spellen als Nova Cry, Arkham Ritual en Soqquadro echt niet snel kwijtraakt, omdat niemand gaat zoeken op die titels.

En momenteel staan die hier in de kast vooral ruimte in te nemen, terwijl ik de kans klein acht dat ik ze ga spelen, dus wil ik er gewoon vanaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
TERW_DAN schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:44:

Ik heb inmiddels een aardig lijstje met weinig boeiende spellen waar ik vanaf wil. Ik heb er 1 via marktplaats weten te slijten, maar dat is ook een plek waar je spellen als Nova Cry, Arkham Ritual en Soqquadro echt niet snel kwijtraakt, omdat niemand gaat zoeken op die titels.

En momenteel staan die hier in de kast vooral ruimte in te nemen, terwijl ik de kans klein acht dat ik ze ga spelen, dus wil ik er gewoon vanaf :P
Ik heb mijn grootste stapel vorig jaar verkocht op Noorderspel. Ik ben van plan dit komend jaar weer te doen. Veelal op beurzen kan je ze vaak wel kwijt op tweedehands stands. Vaak pakken ze dan alleen 10% op de verkoop prijs.

Andere optie is tweedehands bordspel Facebook groepen. Maar dit gebruik ik zelf niet zo vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-06 11:21

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Ik hoop nog steeds op een V&A categorie hiervoor, zou mij echt helpen voor exact hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:56
LtMarx schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:39:
[...]

Ik hoop nog steeds op een V&A categorie hiervoor, zou mij echt helpen voor exact hetzelfde probleem
Eens! Nu zal ik waarschijnlijk eerder kopen dan inkopen, maar struinen over Marktplaats is altijd hel met al die slechte meuk die er volop staat. (heb wel wat alerts uitstaan, maar dat is dus gericht zoeken) Vermoed dat het aanbod aan kwaliteitsspellen hier beter zal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 23-09-2019 18:02 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Ik weet niet of het hier is toegestaan, maar ik ben overigens wel benieuwd naar je lijst. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Puur ter info, om een idee te geven waar ik vanaf wil :P

Revolver
Zauberschwert und Drachenei
Nova Cry
Arkham Ritual
Deadlands
Soqquadro
Match Point
Confusion
Keezenspel 3D.

Van dit stapeltje is denk ik Revolver nog degene die enigszins gangbaar is, de rest zijn redelijk onbekende titels. Gooi je dit op marktplaats, dan zie je het echt niet voorbijkomen tussen de bergen meuk die erop staan, zoals @Hopjesvla79 ook al aangeeft. Je gaat daar niet meer voor je lol door de bordspellen bladeren die erop staan, want dat is onbegonnen werk met marktplaats.
Maar wie gaat er nu in vredesnaam op een titel als Nova Cry zoeken. Een (imho) matige game, die volgens mij buiten de kickstarter niet is uitgebracht. Dus de meeste mensen hebben er waarschijnlijk nooit van gehoord, laat staan dat ze erop gaan zoeken.

Als ik er echt vanaf moet, dan kan ik 't altijd nog bij de kringloop dumpen, maar het zou leuker zijn als 't nog een paar euro opbrengt (maak ik de miskoopjes nog een beetje goed :P ), en als het terecht komt bij iemand die het daadwerkelijk leuk vindt. De spellen zijn niet per se slecht, het is gewoon echt niet mijn ding, of die van m'n vriendengroep. Dus gaat 't weg, want het zal hier niet snel meer op tafel komen. En met een verzameling van 200+ titels die ik wel de moeite waard vind, is de keuze voor iets anders natuurlijk makkelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Misschien een buurt vereniging of iets dergelijks die er misschien blij mee is? Of een basisschool ofzo? Ook niet echt titels waar ik interesse in heb. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:32
[...]

Andere vraag
Dominion ken je al neem ik aan?
Azul
Small World (misschien niet zwaar genoeg)
Burgen von Burgund is bij beginners over het uur, maar als je het spel kent een geen mensen met AP-neigingen moet die wel onder het uur kunnen met 3 spelers.

Als je je spellen wat zwaarder wilt zit je toch al snel op 90 minuten met 3 spelers heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

[...]

Andere vraag
Unfair, Azul, of Hoogspanning wellicht?

Meestal Marktplaats, Facebook, soms BGG, en nog minder vaak (tegenwoordig) Bordspelmania. Soms helpt het ook nog wel om het als bundel aan te prijzen met een iets scherpere prijs als je er echt vanaf moet.
LtMarx schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:39:
[...]

Je zou Vraag & Aanbod overig kunnen proberen, maar dat forum loopt niet heel vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA

Als je in een beetje grote stad woont zou ik het wel proberen. Zelf kijk ik soms naar bordspellen op Marktplaats binnen een radius van 5-10 km. Dan komen er ook minder 'mainstream' spellen langs die ik interessant vind. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Via marktplaats ben ik 1 ding kwijtgeraakt. Ga 't denk ik nog maar eens proberen om alles er nog een keer op te zetten.

Als het goed is komt er vandaag weer een kickstarter binnen, dus er moet een keer ruimte komen in de kast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

psychoclown schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:26:
[...]

Unfair, Azul, of Hoogspanning wellicht?

[...]
Jullie spelen tripple speed ofzo ? :)
Zowel unfair of Hoogspanning zijn bij ons redelijk avond vullend, niet echt 3 kwartier stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

heuveltje schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:45:
[...]

Jullie spelen tripple speed ofzo ? :)
Zowel unfair of Hoogspanning zijn bij ons redelijk avond vullend, niet echt 3 kwartier stuff.
Ik geef toe dat 1 uur wel het minimale is inderdaad. Daarnaast ligt het heel erg aan de spelers. Ik denk altijd ver vooruit en mijn beurten zijn dan vaak ook om voordat iemand het door heeft maar dat is lang niet bij iedereen zo natuurlijk. Zo heeft mijn vriendin altijd wat keuzestress tijdens bijv. Unfair :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Spellen verkopen is idd moeilijker dan het lijkt 8)7 .

Ik heb al een paar keer Bordspelmania geprobeerd, maar daar moet je echt met bodemprijzen werken. Het 2dehands-topic is ook erg druk, je zinkt dus al snel weg in de nieuwe aanbiedingen. Via BGG heb ik ook al een paar titels verkocht, maar echt storm loopt het daar ook niet >:) .

De meeste spellen ben ik nog kwijt geraakt door ze gewoon weg te geven aan de school van de kinderen. Zeker educatievere spellen hebben daar nog een lang leven te gaan. Ik heb ook al gemerkt dat ze soms gewoon de onderdelen gebruiken als lesmateriaal, voor mij ook goed :) .

Binnenkort is er het Spellenfestival met ook een tweedehandsmarkt, ik denk dat ik daar ook maar een paar dozen heen breng - wie weet vind ik daar wel een koper.

• B00st3r
Over het verkopen van bordspellen; ik zit in 2 of 3 Facebook groepen met een paar duizend leden uit België en Nederland. Hier verkopen spellen over het algemeen best snel.

Gisteravond Vindication gespeeld met 3 anderen. Het spel ziet er geweldig uit en hierdoor was ik geïntrigeerd. Uiteindelijk bleek het gewoon een Eurogame te zijn waarbij je blokjes moet verplaatsen en kleurtjes moet verzamelen, met een leuk thema en mooie componenten.

Het was lang geleden dat ik een Eurogame heb gespeeld en nu weet ik weer waarom. Boooooring! 0 player interaction en super saai. Gelukkig was het wel snel voorbij (uurtje of 2, met veel kletsen en inclusief uitleg).

[ Voor 18% gewijzigd door B00st3r op 25-09-2019 11:58 ]

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 15:08
Ik was al een tijdje geïnteresseerd in Magic the gathering en heb nu vorige week een gratis set afgehaald bij Gameforce in eindhoven. Paar potjes gespeeld met mijn vrouw en dat smaakt naar meer! Nu wil ik wat meer kaarten kopen, maar ik heb geen flauw idee wat of waar. Ik wil (nog) geen toernooien spelen dus het hoeft niets specifieks te zijn, als we maar wat meer keuze mogelijkheden hebben.

Wat stellen jullie voor, 2de hands iets zoeken of toch nieuwe kaarten? Een deckbuilders toolkit zoals deze? Of juist de event decks waarmee je direct aan de slag kunt?

[ Voor 9% gewijzigd door DeepSeven op 25-09-2019 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:56
Lang geleden dat ik Magic gespeeld heb (helaas). Maar in mijn tijd (geloof dat 8th edition echt wel het laatste wat ik gespeeld heb) kon je voornamelijk alleen de core sets (6th, 7th, 8th etc) En de (geen idee hoe je het noemt) stand alone sets (Ice Age, Mirage, Urza's Saga etc) kopen. Geen idee dus wat een event deck is, maar ik vermoed een kant en klaar deck. Voordeel is dan dat het kant en klaar is en goed geleveld is voor een potje. Lijkt me ook goed om te leren hoe je een deck maakt.

Wil je zelf een deck maken dan lijkt me in dit geval de deckbuilders toolkit een beter idee. Meer kaarten etc.

Het lijkt er wel met de jaren nog uitgebreider geworden. Met mijn ervaringen van vroeger weet ik niet of het er voor mij aantrekkelijker is geworden. Toen was het een deck Ice Age kopen en daar mee aanklooien.. Maar goed, dat was toen ;-)

Zit nog steeds in dubio wat ik met al mijn kaarten ga doen. Af en toe bekijk ik ze nog eens, goede herinneringen en ook voor het artwork.. Anyway, hoop dat je er net zo veel plezier aan gaat hebben als ik toen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Ik ben de voorbije dagen bezig geweest om de uitbreiding Artisans of Naqala toe te voegen aan de officiële solo-regels voor Five Tribes. Wie interesse heeft: de variant staat nu op BGG. Ik heb de regels bewust vereenvoudigd om de spelervaring zo soepel mogelijk te houden, maar je kan makkelijk meer regels toevoegen.

Met al het testen heeft het spel steeds op tafel gelegen waardoor mijn zoon er ook weer interesse in gekregen heeft, dus hopelijk kan ik snel ook nog eens tegen een menselijke tegenstander spelen :Y .

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Aan 7th continent + uitbreiding begonnen. Geeft uitdaging, maar twijfel of ik het niet te koop zet (inclusief uitbreiding).
Mijn vriendin vind het erg lang duren. Er is zoveel mogelijkheid dat ze de weg een beetje kwijtraakt.

#twijfels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Heh, mijn enige issue met 7th Continent is dat mijn katten het een super interessant veld kaarten vinden en ik geen 5 minuten kan spelen zonder herstelwerkzaamheden.

Nu ik er over nadenk speel ik om die reden eigenlijk helemaal geen solo spellen meer :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PressPlayOnTape
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:04

PressPlayOnTape

Loading.. Ready... Run!

Gisteren sinds een jaar of 15 weer eens een ouderwetsch potschen Catan gespeeld. Was inclusief de, wat mij betreft enige verplichte, uitbreiding Steden & Ridders (toegegeven: andere uitbreidingen dan deze en Zeevaarders ken ik niet en laatstgenoemde vind ik niks).

Was een spannend potje waarbij ik bijna had gewonnen (mits ik geen 7 zou hebben gegooid), ware het niet dat degene net voor mij een metropool kon bouwen én de langste handelsroute kon pakken en daardoor won.

Ondanks het wat "simpelere" spel in vergelijking met spellen als Gloomhaven en 7th Continent, blijf ik Catan toch een warm hart toedragen. Af en toe een potje blijft erg vermakelijk!

You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

hellknight

Medieval Nerd

DeepSeven schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:12:
Ik was al een tijdje geïnteresseerd in Magic the gathering en heb nu vorige week een gratis set afgehaald bij Gameforce in eindhoven. Paar potjes gespeeld met mijn vrouw en dat smaakt naar meer! Nu wil ik wat meer kaarten kopen, maar ik heb geen flauw idee wat of waar. Ik wil (nog) geen toernooien spelen dus het hoeft niets specifieks te zijn, als we maar wat meer keuze mogelijkheden hebben.

Wat stellen jullie voor, 2de hands iets zoeken of toch nieuwe kaarten? Een deckbuilders toolkit zoals deze? Of juist de event decks waarmee je direct aan de slag kunt?
Als je af en toe een potje met je vrouw of vrienden wilt spelen is zo'n even deck leuk, wil je echt zelf gaan bouwen en uitproberen, dan zou ik voor deckbuilders toolkit gaan. Sommige van die event decks bieden erg veel value for money, in de zin dat er in sommige gevallen kaarten in zitten die als je ze los wilt kopen stevig aan de prijs zijn, of soms dat het deck zo goed in elkaar zit dat het, evt met paar kleine aanpassingen, op kan tegen de meeste custom-build decks van ervaren spelers

pas op: Magic is verslavend 8). Je begint met 1 deckje, en in no time heb je voor paar honderd euro aan kaarten gekocht, en heb je 10 decks liggen ;)

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Ik heb jarenland magic gespeeld tot 8th standard.... Maar ik durf niet opnieuw te beginnen. Gaat echt snel veel te veel geld in zitten......

Sliverdeck blijft t leukste deck wat ik gespeeld heb :). Enige deck wat ik nog heb als herinnering. Had ooit de droom om het deck volledig foil te maken..... :p

[ Voor 20% gewijzigd door Squishie op 27-09-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:56

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

PressPlayOnTape schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:18:
Gisteren sinds een jaar of 15 weer eens een ouderwetsch potschen Catan gespeeld. Was inclusief de, wat mij betreft enige verplichte, uitbreiding Steden & Ridders (toegegeven: andere uitbreidingen dan deze en Zeevaarders ken ik niet en laatstgenoemde vind ik niks).

Was een spannend potje waarbij ik bijna had gewonnen (mits ik geen 7 zou hebben gegooid), ware het niet dat degene net voor mij een metropool kon bouwen én de langste handelsroute kon pakken en daardoor won.

Ondanks het wat "simpelere" spel in vergelijking met spellen als Gloomhaven en 7th Continent, blijf ik Catan toch een warm hart toedragen. Af en toe een potje blijft erg vermakelijk!
Het af en toe is bij onze spelersgroep (maximaal) 1 keer per jaar. Wat mij persoonlijk betreft is Steden en Ridders wel verplicht (tov vanilla-Catan), maar daardoor wordt het spel wel zo 2 a 3 keer zo lang. En dat is precies waar de schoen wringt. Voor dat tijdsbestek zijn er legio alternatieven (met dezelfde mate van keuzestress) en/of kan je er meerdere potjes van spelen.

Kortom: Catan met Steden & Ridders is een prima spel an sich, misschien iets te vaak gespeeld vroegah, maar ja er zijn zoveel leuke spellen (en moet het afleggen vanwege de tijdsduur). Ik ben geen hater, maar ik ben picky ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

hellknight

Medieval Nerd

Squishie schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:39:
Ik heb jarenland magic gespeeld tot 8th standard.... Maar ik durf niet opnieuw te beginnen. Gaat echt snel veel te veel geld in zitten......

Sliverdeck blijft t leukste deck wat ik gespeeld heb :). Enige deck wat ik nog heb als herinnering. Had ooit de droom om het deck volledig foil te maken..... :p
heh, sliverdeck full foil maken... was je ook van plan de staatsloterij te winnen om het te betalen? >:)

Your lack of planning is not my emergency

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Van de week eindelijk Mombasa een keer op tafel gekregen, met 2 spelers. Het spel lijkt echt behoorlijk complex, maar als je 't eenmaal snapt, valt het wel mee. Je probeert als speler punten te verdienen door aandelen te vergaren in verschillende Afrikaanse compagniën, en je moet zorgen dat die aandelen wat waard zijn. Dat kun je doen door te zorgen dat een compagnie uitbreidt, waardoor de waarde stijgt. Daarnaast kun je nog wat punten verdienen door wat diamanten te verzamelen, door een boekhoudtrack op te waarderen en door geld te verdienen.

Tot dusver redelijk simpel, wat ik bij deze vooral leuk vond was de manier waarop je je kaarten speelt. Je begint met een deck van 10 kaarten, waarvan er 3 al op de aflegstapels liggen boven je bord. Je speelt dan 3 kaarten onder je bord waar je verschilende acties mee mag doen. Is je beurt voorbij, kies je 1 van de 3 aflegstapels om weer op hand te neme en verplaats je de kaarten van onder je bord naar de aflegstapels daarboven. Dus je aflegstapels groeien. Dit maakt het heel tactisch voor wanneer dat je ze terug moet pakken, want je wil de juiste combinaties van kaarten hebben, maar in de regel kun je die ook maar 1 keer per spel op die manier spelen, omdat je niet al die kaarten weer terug kunt halen.

We hebben 'm met z'n 2en gespeeld, waarbij er 2 compagniën waren die niets waard waren en niets mee gebeurde. Ik denk dat als je met meer speelt, dat wat meer dynamiek aan het spel geeft, omdat je meer opties hebt om punten mee te verdienen.

Hoe dan ook een spel dat wel de moeite is, als je er even voor gaat zitten om te kijken hoe het speelt.

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 15:08
hellknight schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:59:
[...]

Als je af en toe een potje met je vrouw of vrienden wilt spelen is zo'n even deck leuk, wil je echt zelf gaan bouwen en uitproberen, dan zou ik voor deckbuilders toolkit gaan. Sommige van die event decks bieden erg veel value for money, in de zin dat er in sommige gevallen kaarten in zitten die als je ze los wilt kopen stevig aan de prijs zijn, of soms dat het deck zo goed in elkaar zit dat het, evt met paar kleine aanpassingen, op kan tegen de meeste custom-build decks van ervaren spelers

pas op: Magic is verslavend 8). Je begint met 1 deckje, en in no time heb je voor paar honderd euro aan kaarten gekocht, en heb je 10 decks liggen ;)
Ik heb gisteren deze 2 starter kits gekocht. Deckbuilders toolkit lijkt me een goede volgende stap. Of wellicht de planewalker decks.

Ik zie inderdaad wel dat dit makkelijk snel kan oplopen in de euro's. Vooral ook omdat je veel wilt uitproberen. Is Keyforge misschien een beter (goedkoper) alternatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:31
Het was de afgelopen tijd Kickstarter seizoen voor mij: zowel de uitbreiding van Unfair als de Pearlbrook uitbreiding kwamen binnen. Dus die hebben we beide even aan de tand gevoeld.

Bij het potje Unfair had ik de nieuwe Dinosaur en B-Movie decks gemixt met de oude Vampire en Gangster decks. Met de nieuwe decks kun je ook punten scoren voor panorama's (de tekeningen op sommige kaarten lopen in elkaar door, een panorama maak je door 2-6 kaarten in de juiste volgorde in je park te plaatsen). Daarnaast voegde het Dino deck toe dat je dino's voor problemen kunnen zorgen. Je gooit twee dobbelstenen en als het totaal lager is dan de waarde op de dino kaart, dan gaat je dino door het park lopen en moet de attractie, waar hij in lag, dicht. Het is een prima uitbreiding om iets meer variatie in het spel te brengen. Er zitten nog twee decks in: Alien en Western.

Deze week kwam Everdell met Pearlbrook op tafel. Ik heb mijn versie nog een beetje extra gepimpt met de houten boom (i.p.v. karton) en nieuwe hout-tokens, die niet meer rollen. Zoals altijd ziet het spel er fantastisch uit. De uitbreiding sluit perfect aan, zelfs de kartonnen dingen waarmee je een deel van het oude bord afdekt. De pareltjes zijn erg mooi en hebben een afgeplatte kant, waardoor ze niet gaan rollen.
Het enige probleem is dat met vier spelers je behoorlijk wat tafel real-estate nodig hebt om te kunnen spelen. Want naast het grote bord heb je ook nog plek nodig voor vier keer vijftien kaarten. Dat vind ik ook het grootste minpunt van 't spel, want door de boom, kan het bord niet in het midden, want dan zien twee spelers niks. Er is dus altijd iemand bezig om kaarten en resources door te geven. Maar goed, het is verder een geweldig spel, dus dit is echt een heel klein minpuntje.
Dus even door naar de uitbreiding. Elke speler krijgt een kikker meeple, waarmee hij op visite kan in Pearlbrook. Daar kunnen ze tegen betaling van resources en kaarten parels krijgen. Deze parels kunnen dan weer ingeleverd worden met nog meer resources en kaarten om wonders te bouwen. Deze leveren 10-25 punten op, wat een behoorlijk aandeel in de eindscore is (die gemiddeld zo rond de 60-70 punten ligt in het basisspel). Er is een altijd toegankelijke plek in Pearlbrook waar je voor 2 resources en 2 kaarten een parel krijgt. Daarnaast zijn er 4 plekken waar je alleen mag gaan staan als je stad 2 of 3 kaarten van een bepaalde kleur (groen, rood, blauw of bruin) bevat. De eerste speler per plek krijgt een gratis parel. Bij elke plek ligt een dichte kaart die door de eerste speler wordt omgedraaid. Op deze kaarten staan voorwaarden waarmee je nog een parel en een punt of resource kan krijgen, bijv. door het afleggen van kaarten van een bepaalde kleur.
Elke speler krijgt aan 't begin van het spel ook twee adornment kaartjes. Deze kunnen ook voor 1 parel gespeeld worden. Je krijgt daarmee punten aan het eind van het spel en een extra'tje op het moment van spelen. Ten slotte voegt de uitbreiding nog een aantal kaarten toe die je in je stad kunt bouwen, die weer samenwerken met de rest van de uitbreiding.

Everdell is een hele mooie gateway tableau builder, die altijd de aandacht trekt van mensen door de productiewaarde. Met name de boom is natuurlijk een eyecatcher. Pearlbrook voegt daar een extra speldimensie aan toe. Ondanks dat de wonders behoorlijk veel punten opleveren, is het nog steeds mogelijk om zonder wonders ook goed te scoren. In ons potje eindigde de laatste speler (zonder wonder) op 15 punten achter de winnaar (met het 25-punten wonder). Als je het strak speelt en geluk hebt met de kaarten die langs komen, kun je dus ook met negeren van de uitbreiding ver komen, denk ik.
De wonders kosten ook behoorlijk wat resources, dus dat gaat weer ten koste van je stad.

Er loopt op dit moment een Kickstarter voor nog twee uitbreidingen, die ook (heel beperkt) in Essen te krijgen gaan zijn. Hoewel ik niet overtuigd ben dat het spel nog meer nodig heeft, ben ik wel zo'n completionist dat ik die twee ook wil hebben :). Mocht je Everdell nog nooit gespeeld hebben en vind je tableau building leuk, dan is Everdell zeker de moeite waard.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:57
DeepSeven schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 14:14:
[...]

Ik heb gisteren deze 2 starter kits gekocht. Deckbuilders toolkit lijkt me een goede volgende stap. Of wellicht de planewalker decks.

Ik zie inderdaad wel dat dit makkelijk snel kan oplopen in de euro's. Vooral ook omdat je veel wilt uitproberen. Is Keyforge misschien een beter (goedkoper) alternatief?
Keyforge is een prima Magic alternatief als je niet te veel geeft om het deckbuilding gedeelte. De meeste decks zijn redelijk aan elkaar gewaagd en de potjes zijn vaak genoeg behoorlijk close (je wint net één beurt voordat je tegenstander dat doet of andersom). Ook is het een stuk moeilijker om er in door te slaan, ik ben begonnen bij de launch en heb nu misschien 10 decks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 08:28
Zelf wat games gespeelt bij Amsterdice :) Op hun nieuwe plek in het Stayokay in Amsterdam.

Eerst Age of Thieves best een aardige games vond het alleen lastig met 3 man om elkaar dwars te zitten wel uiteindelijk gewonnen maar vond zelf de balance van de kaarten soms te groot. Zeker de kaart waarbij je niet gezien wordt maakt het spel super easy. Zeker geen slechte game. Maar omdat je elkaar niet echt dwars zat en omdat er ook nog programmed movement in zit kan je slecht plannen wat je stappen zijn.

Daarna Burgle Bros gespeeld wat een goede coop is die game. Echt spannend en ja het is gelukt om te ontsnappen en blij dat de kat niet te veel roet in het eten gooide. Maar een nadeel er zijn zo veel schillende tegels / kaarten dat je altijd terug de handleiding in moet om te kunnen spelen misschien wordt het beter na meer spelen maar een klein puntje. Blijf een geldige game die in elke tas past.

Daarna Orléans was wat roestig maar ook met een nieuweling spel goed uitgelegd en gespeeld. Alleen raakte de tijd een beetje op dus de laatste 3-4 rondes niet meer gespeeld. Blijft een erg goede game. Alleen zeker voor nieuwe mensen zijn er zoveel mogelijkheden om punten te scoren dat het soms lastig is de juiste keuzes te maken. Je kan niet alles doen. Dus je moet wegen wat in totaal de meeste punten maakt maar is moeilijk in te schatten omdat het behoorlijk veel rekenen kan zijn. Maar verder super game om te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Afgelopen weekend mijn fifth print Gloomhaven gekregen! Deze week eindelijk spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MeZZiN schreef op maandag 30 september 2019 @ 10:34:
Daarna Burgle Bros gespeeld wat een goede coop is die game. Echt spannend en ja het is gelukt om te ontsnappen en blij dat de kat niet te veel roet in het eten gooide. Maar een nadeel er zijn zo veel schillende tegels / kaarten dat je altijd terug de handleiding in moet om te kunnen spelen misschien wordt het beter na meer spelen maar een klein puntje. Blijf een geldige game die in elke tas past.
Mijn ervaring is dat na een paar potjes het wel duidelijk is wat welke tegel doet. Het blijft één van m'n favo coop games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Is ook zo maar speel te veel door elkaar waardoor alles soms een beetje een blur wordt .. :)

Ik heb ook een hoop coops maar deze is wel de beste. Simpel en makkelijk uit te leggen. En super mooie components en in een mooie compacte verpakking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Iemand die komend weekend naar het Spellenfestival in Genk gaat? Ik twijfel nog, we gaan de avond voordien uit met vrienden, dus ik weet niet of ik op zondagmorgen een echoënde evenementenhal ga kunnen verdragen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MeZZiN schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:32:
Is ook zo maar speel te veel door elkaar waardoor alles soms een beetje een blur wordt .. :)
Ja, die ken ik. Dat ik heel erg overtuigd ben dat er toch echt een regel in een bepaalde game zit, die er dan vervolgens toch echt niet is.
De reden dat ik dus probeer dit jaar alles wat in de kast staat minstens een keer gespeeld te hebben, dat helpt al een beetje, maar vaak is het wel weer even vlug de regeltjes induiken om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
True plus mijn kast zit ook vol met games die ik te kort gespeeld heb. Dus tijd voor mij om uit te zoeken welke te spelen welke niet misschien zelf weg te doen. Ruimte maken is ook belangrijk.

En regels leren blijf irritant. Maar misschien moet ik gewoon 1 keer per week een game pakken en lekker gaan uitzoeken en als het na het uitzoeken een goede game lijkt lekker gaan spelen maar wel goed voorbereid ipv nu vaak even snel de regels lezen net voor het spelen.

Ik heb nog een paar games die ik super graag wil spelen maar de regels zijn zo uitgebreid dat het niet grappig meer is (myth is daar een van niet super moeilijk maar veel werk om goed te doen) plus dan nog mensen te vinden om te spelen.

Probleem thuis is dat mijn vrouw niet graag nieuwe games speelt alleen maar veel van dezelfde. Niet erg maar daardoor komen andere games minder vaak op tafel. En sommige games zijn niet echt 2 player geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Burgle Bros volgens jullie dus wel de moeite waard? Heb deel 2 gepledged voor een euro maar twijfel nog of ik wel of niet ga aanschaffen. Co-op games zijn echt meer miss bij ons dan hit.

Ik heb: Robinson Crusoe, Spirit Island, 7th Continent, Pandemic Legacy, Pandemic, Mechs vs Minions, TIME Stories, Dead of Winter, Mansions of Madness, 5 Minute Dungeon en nog een paar. Meeste hebben we maar 1x gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Burgle Bros vind ik juist geweldig, omdat het iedere keer echt compleet anders kan zijn (zeker als je de levelrandomizer gebruikt), er aardig wat spanning inzit, omdat je echt geen tactiek hebt die altijd feilloos werkt, en er zit een leuke dosis humor in.

Maar als ik zo naar je lijstje kijk, en dat daar de meeste maar 1x hebben gespeeld, dan zou ik 'm lekker ind e winkel laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-06 12:54
LOTG schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:01:
Afgelopen weekend mijn fifth print Gloomhaven gekregen! Deze week eindelijk spelen.
Heb nog een ongeopende 2nd print liggen.. zal die es moeten verpatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik zou hem ook laten liggen als je een groot risico heb van een miss. Moet wel zeggen hij is beter dan menig coop en thematisch helemaal goed. Plus weinig working parts dus redelijk goed te begrijpen iets waar sommige coops wel een fout gaan.

En goede reminder om time stories te gaan spelen thuis. Was een tijdje gestopt met spelen (te druk) ben weer aan het op pakken. Dus opeens zo veel opties om te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MeZZiN schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:55:
Ik zou hem ook laten liggen als je een groot risico heb van een miss. Moet wel zeggen hij is beter dan menig coop en thematisch helemaal goed. Plus weinig working parts dus redelijk goed te begrijpen iets waar sommige coops wel een fout gaan.

En goede reminder om time stories te gaan spelen thuis. Was een tijdje gestopt met spelen (te druk) ben weer aan het op pakken. Dus opeens zo veel opties om te spelen.
Heb je veel uitbreidingen voor Time Stories dan? Want je kunt die toch maar 1 keer spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
nope nog niet ik heb alleen de base game de rest koop ik als die bevalt. Maar goed als die klaar is heb ik nog te veel keuze aan games om te spelen dus tijd om elke week minimaal 1 nieuwe game uit de kast te trekken en te leren. Goed voornemen.

[ Voor 54% gewijzigd door MeZZiN op 01-10-2019 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
Gisteren het eerste scenario van Gloomhaven gedaan, en het was erg leuk. In het begin is het wat overweldigend als je niet snel ziet wat je character eigenlijk allemaal goed kan en de enemies je met een paar hits al op de knieën hebben maar als je dan in de laatste ruimte de laatste twee enemies in een keer van de kaart veegt is het wel een awesome momentje. En dan helaas de schatkist buiten bereik hebben...

Het is wel erg handig om een telefoon bij de hand te hebben om snel op BGG een antwoord op je vraag te vinden, gezien het soms niet helemaal duidelijk is wat de regels zijn in bepaalde situaties (en het sneller en duidelijker is dan de handleiding door spitten).

En wat meer zakjes, seperators met text en opbergdozen zou het spel ook wat versnellen. Of in elk geval de opzet en afbraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Laatst online: 25-06 10:11
Ik had gehoord dat er een goede app is die je kan helpen met het spel (als je dat oké vindt om apps te gebruiken bij boardgames - waarmee ik geen discussie wil starten, ik geef het gewoon mee).
HellPunk schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:57:
Iemand die komend weekend naar het Spellenfestival in Genk gaat? Ik twijfel nog, we gaan de avond voordien uit met vrienden, dus ik weet niet of ik op zondagmorgen een echoënde evenementenhal ga kunnen verdragen :+ .
Wij gaan met een man of 6-8 waarschijnlijk. We zullen stil zijn :P Ik weet ook niet of ik al in genk geweest ben, is dat die heel grote hangar waar in gespeeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Lointje schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:23:
Wij gaan met een man of 6-8 waarschijnlijk. We zullen stil zijn :P Ik weet ook niet of ik al in genk geweest ben, is dat die heel grote hangar waar in gespeeld wordt?
Het is een hal zoals bij andere grote spellenbeurzen - Spellenspektakel, Spel en Zomerspel. Waarschijnlijk zullen we tegen de middag wel binnenduikelen, ik heb een paar spellen op m'n wishlist staan die ik bij de stand van het Spelhuis wil scoren :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
LOTG schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:22:
Gisteren het eerste scenario van Gloomhaven gedaan, en het was erg leuk. In het begin is het wat overweldigend als je niet snel ziet wat je character eigenlijk allemaal goed kan en de enemies je met een paar hits al op de knieën hebben maar als je dan in de laatste ruimte de laatste twee enemies in een keer van de kaart veegt is het wel een awesome momentje. En dan helaas de schatkist buiten bereik hebben...

Het is wel erg handig om een telefoon bij de hand te hebben om snel op BGG een antwoord op je vraag te vinden, gezien het soms niet helemaal duidelijk is wat de regels zijn in bepaalde situaties (en het sneller en duidelijker is dan de handleiding door spitten).

En wat meer zakjes, seperators met text en opbergdozen zou het spel ook wat versnellen. Of in elk geval de opzet en afbraak.
Het is inderdaad een spel met heel veel onderdelen. Gebruik je de Gloomhaven Helper app? Daarmee kun je al een groot deel van alle kaarten en trackers in de doos laten. En het scheelt enorm veel tijd tijdens het spelen. Ik zou het nooit meer zonder willen spelen.

Even wat anders hè, hoe krijg ik zo'n vette 'Bordspel' badge zoals bijvoorbeeld @HellPunk heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door B00st3r op 01-10-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
@B00st3r Ik heb het overwogen, maar het is toch leuker met. Waar ik momenteel het meeste tijd mee kwijt ben is het zoeken naar de juiste standees en overlay tiles. Dus het helpt als ik wat dividers met text heb in de Stanley doos waar nu alles in zit. En wat kleinere dozen.

En wat de badge betreft, dat is een Karma badge. Je moet minimaal in de top 5 staan.

[ Voor 13% gewijzigd door LOTG op 01-10-2019 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegron2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:57
B00st3r schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:16:

Even wat anders hè, hoe krijg ik zo'n vette 'Bordspel' badge zoals bijvoorbeeld @HellPunk heeft?
Heel veel posten in dit topic ;) https://tweakers.net/info/faq/karma/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 20:42
Had vandaag een mailtje van portal games dat er een nieuwe stand-alone case voor "detective, a modern crime board game" vrij beschikbaar is als print-and-play.
Het bordspel zelf heb je niet nodig. Alles printen, pc/telefoon of tablet bij de hand voor de database (voor analyse bewijsmateriaal e.d.) en spelen maar.
Heb deze case nog niet gespeeld, maar de vorige demo/stand alone versie was bij ons de aanleiding om het bordspel te kopen.

https://portalgames.pl/en/natural-causes/

[ Voor 11% gewijzigd door JulesvH op 01-10-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Wij vermaken ons prima met de originele game. De LA uitbreiding gaat er ook zeker komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07-2024

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Heeft iemand beyond humanity: colonies Al bekeken. Het is een app /boardgame hybrid.
Een semi Co-op base building spel, waarbij je een colonie opbouwt op 1 van de 700.000 exoplaneten die ze uit de NASA DB hebben. Op tafel bouw je je colonie uit met miniaturen met lichtjes. Thema is hard sci fi.

In principe is het een worker placement game waarbij de app de "simulatie" doet op basis van de modules die je bouwt en het beleid dat je doorvoert. Aan het einde van een ronde kan iedereen beleid spelen en de colonie (simulatie) bepaald dan op basis van populariteit welk beleid er wordt doorgevoerd.
Uiteindelijk wint degene met de meeste vp.

Het ziet er prachtig uit met weinig boekhouding vanwege de app. Alleen het prijskaartje is door de miniaturen en speelkaarten met RFID rond de 200 dollar.
Het zal waarschijnlijk op Kickstarter komen.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemAtHome op 01-10-2019 19:28 ]

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Laatst online: 09:28
Het klink als een interessante game, maar ik ben nogal terughoudend in aanschaf van board games waar je een app bij nodig hebt. Geen idee hou lang die in onderhoud blijft en als je na een aantal jaar de game weer 'ns onder het stof vandaan haalt, kan je 'm mogelijk niet meer spelen. Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb op SPIEL vorig jaar (of het jaar daarvoor alweer) de Kingdom Builder Big Box gehaald, omdat het spel me wel aansprak, in elk geval de gameplay video's die ik heb gezien. Maar tot dusver was die pas 1 keer op tafel gekomen. Van het weekend nog maar eens geprobeerd met 3 spelers, en hoewel het een behoorlijke doos is, met bergen componenten, speelt de basis eigenlijk best snel.
Met name de flinke hoeveelheid scorekaarten die je hebt maakt dat ieder spel echt compleet anders kan zijn. Je hebt een berg losse tegels die een landschap vormen met verschillende gebieden erop (water, rots, woestijn, bloemen, bos, gras) en daarop kun je huisjes bouwen. Je scoort met verschillende dingen, bijvoorbeeld zoveel mogelijk huisjes op 1 horizontale lijn, huisjes bij het water, het verbinden van verschillende gebieden etc. En zo heb je een stuk of 20 kaarten met alle uitbreidingen erbij. Dus wat je doet is steeds anders.

De Big Box heeft echt een flinke berg tegels, hoewel je er iedere keer maar 4 gebruikt, iedere met andere gebouwtjes erop, die je een paar bonussen geven. Hoewel het spel er eigenlijk best wel kleurrijk uitziet, is het een heel abstract spel, het gaat puur om waar je je huisjes plaatst.

Zeker nog wel eeentje die vaker op tafel mag gaan komen van mij, tot dusver alleen de basis gespeeld, en ben nu erg benieuwd naar de uitbreidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Het is ook een erg leuke game niet moeilijk speelt lekker weg. Voor mij is het zo een game die ik graag thuis spel waarbij einde van de avond niet te zwaar willen na deken.

Net zoals TTR speelt bijna automatisch. Maar blijft een goede game. Je kan een variatie spelen ipv 1 kaart op hand om er 3 op hand te nemen zodat je iets meer tactiek heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Kingdom Builder is een erg leuk spel. Toen hij net uit was ontzettend veel gespeeld. Inmiddels al bijna (helaas) een jaar niet aangeraakt.
Ik weet niet of je naar Spiel gaat, maar daar zijn de uitbreidingen tegenwoordig voor een prikkie te vinden.

Afgelopen week hier ook weer een bordspel op tafel gehad. Ditmaal de nieuwe game van Jamey Stegmaier, Tapestry.
Afgelopen januari al een paar potten gespeeld als playtest. Toen vond ik het al een zeer interessant spel, maar er zaten nog wat dingen in die geoptimaliseerd moesten worden. Dat is gelukkig wel gebeurd met de uiteindelijk versie.

Tapestry wordt een civilization game genoemd, maar het is vrij abstract en wel anders dan de meeste bekende civilization spellen. Er zijn in totaal 16 civilizations waarvan ieder er 2 krijgt aan het begin en 1 kiest om mee te spelen. Daarnaast krijg je een 9x9 kaart welke je "hoofdstad" voorstelt.
Op het speelbord zijn 4 tracks actief. Science, technology, exploration, and military. Op de science track heb je vaak een extra actie welke met een dobbelsteen werkt. Je rolt deze en gaat dan weer op andere sporen vooruit. De technology track zorgt ervoor dat je extra tech kaarten kan krijgen welke verder weer zorgen voor punten, resources of andere toffe dingen. Exploration zorgt ervoor dat je je beschaving kan uitbreiden op het bord en military zorgt ervoor dat je beschaving uitbreidt en gebied claimed ten koste van de andere beschavingen.

Je betaalt per track met resources om vooruit te gaan. Hoe verder je komt, hoe duurder het wordt. Je moet ook kiezen waar je vooruit gaat, alle vier ontwikkelen tot het eind is simpelweg onmogelijk.
Als je vooruit gaat unlock je weer extra gebouwen van je playermat welke je kan plaatsen in je hoofdstad. Dit is een soort van puzzel om deze gebouwen zo optimaal mogelijk neer te leggen om ook daar weer punten en resources te scoren.

Op de 4 sporen kun je ook om de drie plekken een extra gebouw scoren welke groter is dan de normale gebouwen. Dit is een soort van race, diegene die er als eerste is die claimed hem en mag hem plaatsen op zijn hoofdstad.

Het voordeel is dat alles relatief eenvoudig speelt doordat alles met iconen wordt weergegeven en alleen je civilization kaart en de tapestry kaarten hebben tekst. Deze laatste kaart, de tapestry, speel je op het moment dat je geen resources meer hebt om uit te geven. Dat betekend het einde van een zogenaamde era. Hierna volgt dan een inkomsten ronde voor jou zelf, je scoort dan punten, maakt vaak gebruik van je civilization ability en krijgt wee resources. In totaal zijn er 5 era's die je moet voltooien en hierna is het spel voor jou afgelopen. Het kan dus zo zijn dat je iets eerder klaar bent dan de rest, maar dat duurt vaak niet lang.

We speelden met 5 spelers, het maximum aantal en iedereen had veel plezier en vond het een zeer interessant spel. Ik had 2 exemplaren gekocht, 1 voor mezelf en 1 voor iemand waar ik dus afgelopen weekend mee speelde, die vond het zo leuk dat hij afgelopen weekend het al 3x heeft gespeeld. Ik hebzelf zondag nog een solo pot gespeeld. Dat beviel ook erg goed, een interessante puzzel.

De vormgeving is weer over the top. Ik vind het wel wat hebben en vind het altijd leuk als een spel er goed uitziet.
999 games brengt hem in na Spiel in November volgens mij in het Nederlands uit voor de liefhebber.

Hier nog 2 foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uAGDSz25WY73VTOu61vuTWAd/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XYPQpc0xM0yButHElZaCuKrX/medium.jpg

Gisteravond ook nog een andere Stonemaier game gespeeld, mijn meest gespeelde spel van afgelopen jaar, Wingspan. Inmiddels 34x gespeeld, maar het blijft een tof spel. Je kan vrij vlot spelen en elke pot speelt weer anders. Gisteren een 2 speler spel, uiteindelijk met 100 tegen 80 gewonnen.

Afgesloten met Gizmos. Ik noem het altijd een combinatie tussen Potion Explosion en Splendor. Het is een engine building game waar je doormiddel van verschillende acties kaarten moet bouwen om zo punten te scoren. Niet al te ingewikkeld, maar leuk om af en toe te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

MADG0BLIN schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:00:
Kingdom Builder is een erg leuk spel. Toen hij net uit was ontzettend veel gespeeld. Inmiddels al bijna (helaas) een jaar niet aangeraakt.
Ik weet niet of je naar Spiel gaat, maar daar zijn de uitbreidingen tegenwoordig voor een prikkie te vinden.
De Big Box heeft sowieso al 4 expansions. Ik geloof dat er nog een 5e is, maar ik denk eigenlijk dat ik eerst deze maar eens wat vaker moet gaan spelen voordat ik door al die expansions heen ben.
Hetzelfde met Alhambra, die heb ik ook als Big Box, dan heb je er 20 modules bijzitten. Hoewel ik dat spel al best wat gespeeld heb, zitten daar ook nog wel een paar ongespeelde modules bij.

Maar 't spul van Queen Games is op Spiel altijd wel goed te betalen. Waar de Big Box zo'n 85 euro op moet leveren als ik 'm nu in de winkel koop lag die daar voor 40 euro.

Tapestry ziet er ook wel erg gaaf uit, misschien dat ik die ook maar eens voorzichtig op m'n wishlist moet duwen.
Pagina: 1 ... 89 ... 158 Laatste