Kingdom Builder is een erg leuk spel. Toen hij net uit was ontzettend veel gespeeld. Inmiddels al bijna (helaas) een jaar niet aangeraakt.
Ik weet niet of je naar Spiel gaat, maar daar zijn de uitbreidingen tegenwoordig voor een prikkie te vinden.
Afgelopen week hier ook weer een bordspel op tafel gehad. Ditmaal de nieuwe game van Jamey Stegmaier, Tapestry.
Afgelopen januari al een paar potten gespeeld als playtest. Toen vond ik het al een zeer interessant spel, maar er zaten nog wat dingen in die geoptimaliseerd moesten worden. Dat is gelukkig wel gebeurd met de uiteindelijk versie.
Tapestry wordt een civilization game genoemd, maar het is vrij abstract en wel anders dan de meeste bekende civilization spellen. Er zijn in totaal 16 civilizations waarvan ieder er 2 krijgt aan het begin en 1 kiest om mee te spelen. Daarnaast krijg je een 9x9 kaart welke je "hoofdstad" voorstelt.
Op het speelbord zijn 4 tracks actief. Science, technology, exploration, and military. Op de science track heb je vaak een extra actie welke met een dobbelsteen werkt. Je rolt deze en gaat dan weer op andere sporen vooruit. De technology track zorgt ervoor dat je extra tech kaarten kan krijgen welke verder weer zorgen voor punten, resources of andere toffe dingen. Exploration zorgt ervoor dat je je beschaving kan uitbreiden op het bord en military zorgt ervoor dat je beschaving uitbreidt en gebied claimed ten koste van de andere beschavingen.
Je betaalt per track met resources om vooruit te gaan. Hoe verder je komt, hoe duurder het wordt. Je moet ook kiezen waar je vooruit gaat, alle vier ontwikkelen tot het eind is simpelweg onmogelijk.
Als je vooruit gaat unlock je weer extra gebouwen van je playermat welke je kan plaatsen in je hoofdstad. Dit is een soort van puzzel om deze gebouwen zo optimaal mogelijk neer te leggen om ook daar weer punten en resources te scoren.
Op de 4 sporen kun je ook om de drie plekken een extra gebouw scoren welke groter is dan de normale gebouwen. Dit is een soort van race, diegene die er als eerste is die claimed hem en mag hem plaatsen op zijn hoofdstad.
Het voordeel is dat alles relatief eenvoudig speelt doordat alles met iconen wordt weergegeven en alleen je civilization kaart en de tapestry kaarten hebben tekst. Deze laatste kaart, de tapestry, speel je op het moment dat je geen resources meer hebt om uit te geven. Dat betekend het einde van een zogenaamde era. Hierna volgt dan een inkomsten ronde voor jou zelf, je scoort dan punten, maakt vaak gebruik van je civilization ability en krijgt wee resources. In totaal zijn er 5 era's die je moet voltooien en hierna is het spel voor jou afgelopen. Het kan dus zo zijn dat je iets eerder klaar bent dan de rest, maar dat duurt vaak niet lang.
We speelden met 5 spelers, het maximum aantal en iedereen had veel plezier en vond het een zeer interessant spel. Ik had 2 exemplaren gekocht, 1 voor mezelf en 1 voor iemand waar ik dus afgelopen weekend mee speelde, die vond het zo leuk dat hij afgelopen weekend het al 3x heeft gespeeld. Ik hebzelf zondag nog een solo pot gespeeld. Dat beviel ook erg goed, een interessante puzzel.
De vormgeving is weer over the top. Ik vind het wel wat hebben en vind het altijd leuk als een spel er goed uitziet.
999 games brengt hem in na Spiel in November volgens mij in het Nederlands uit voor de liefhebber.
Hier nog 2 foto's:
Gisteravond ook nog een andere Stonemaier game gespeeld, mijn meest gespeelde spel van afgelopen jaar, Wingspan. Inmiddels 34x gespeeld, maar het blijft een tof spel. Je kan vrij vlot spelen en elke pot speelt weer anders. Gisteren een 2 speler spel, uiteindelijk met 100 tegen 80 gewonnen.
Afgesloten met Gizmos. Ik noem het altijd een combinatie tussen Potion Explosion en Splendor. Het is een engine building game waar je doormiddel van verschillende acties kaarten moet bouwen om zo punten te scoren. Niet al te ingewikkeld, maar leuk om af en toe te spelen.