Gisteren een pot Twilight Imperium 4th Edition gespeeld. We zouden eerst met 6 spelers spelen, maar op het laatste moment haakte er iemand af waardoor we met vijf spelers waren.
Alle vijf hadden we al eerder TI gespeeld, echter een speler had de laatste editie nog niet gespeeld, maar veel maakte dat niet uit. Omdat iedereen het kende scheelde het met setup en uitleg.
Ik speelde met The L1z1x Mindnet (rood) en voor de rest waren The Federation of Sol (Blauw), Clan of saar, (Zwart) The Mentak Coaliton (geel) en Yssaril Tribes (groen) van de partij.
De startmap zag er zo uit:
Dit is een variant waarin de map eerlijker verdeeld is voor iedereen. Anders kloppen de verhoudingen niet in een vijf speler spel.
Echter kwam we achteraf erachter dat deze opstelling ook niet helemaal goed was.
Het interessante is dat in een vijf speler spel 3 Strategy Cards niet gekozen worden. Dit heeft behoorlijk wat impact op het spel. Construction werd maar 1 of 2x gekozen in het hele spel volgens mij.
In het begin maakte ik ongelooflijk veel fouten en hierdoor liep het totaal niet. Clan of Saar speelde een interessante pot en had in ronde twee een dikke overmacht op Mecatol Rex staan.
In ronde vier zag het speelbord er zo uit:
Ik had 2 spacedocks gepakt van The Clan of Saar welke op de planeten stonden. The Federation of Sol was als een malle ground forces aan het deployen op planeten wat het lastig maakte om deze te veroveren. The Federation (blauw) had een verbond met Yssaril Tribes (groen). De rest speelde voor zichzelf. Ik wilde eigenlijk wel een verbond sluiten met Clan of Saar eerder, maar dat heb ik achteraf niet gedaan vanwege de hoeveelheid punten die hij en ik hadden.
Hij stond op 6 en ik op 1. Ik zei al, het ging niet denderend door een aantal stomme fouten en keuzes.
Echter kon ik het tij keren in ronde zes. Ik had al mijn dreadnoughts op het bord liggen en de tech upgrade van l1z1x voor the Super Dreadnaughts ook gebouwd. Met de actiekaart +1 movement voor alle schepen kon ik naar Mecatol Rex komen.
Dat had niemand verwacht. Het mooie was dat ik ook de strategy card Imperial had. Echter had de gele speler dit niet door en omdat ik toen nog op 1 punt stond wilde hij wel een promissary note uitwisselen voor een punt met elkaar. Hij stond op nul punten, ik op 1. Na een gevecht had ik Mecatol Rex veroverd en kon ik een punt scoren voor Mecatol Rex met imperial en direct twee punten met een public objective.
Geel probeerde nog wel de 2 homeplaneten van Clan of Saar te pakken waar ik alleen groundforces en een spacedock had staan. Er lag namelijk een public objective waar je punten mee kon scoren als je deze controleerde. Dit lukte ook niet meer.
Einde ronde zes zag er zo uit,
Clan of Saar (zwart) had niet veel meer over.
Tijdens het punten scoren kon ik nog een public objective pakken en een secret objective.
Dit zorgde bij mij voor een sprong van zes punten in 1 beurt!

Meeste wat ik ooit en de anderen met mij in een beurt hadden gezien.
Achievement accomplished!
In ronde 7 werd het nog spannend. Uiteindelijk had ik de initiative kaart 2, Diplomacy, de federation speler had Leadership, initiative kaart 1 en Clan of Saar had initiative kaart 8, imperial. We scoorden alle drie, 3 punten in de laatste ronde, waardoor The Federation of Sol won op initiative.
Dit is de derde keer achtereen bij ons waar iemand wint op initiative.
Fantastische pot weer. Dit spel blijft genieten. Alles zit erin, combat, intriges, verraad, politiek, bouwen van units. Echt geweldig. En het scheelde dat we de hele dag buiten het spel konden spelen. Heerlijk.
En gespeeld in 5 en een half uur, niet gek voor 5 spelers.