Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 163 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
B00st3r schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:22:
[...]

We hadden veel baddies met Mischief, dus de def dice van Picket werden al gauw verwijderd. Hierdoor kon Picket dus veel minder klappen vangen, maar ook minder schade doen.
Mischief Even niet aan gedacht is ook weer een tijdje geleden dat ik gespeeld heb laatste tijd druk op werk
Heb ook nog gloomhaven liggen en een aantal keren gespeeld met zijn 3en maar wil de laatste maanden ook niet meer van de grond komen Maar goed krijg weer meer tijd en kan gelukkig Too Many Bones heel goed Solo spelen :)
En kan niet wachten op de uitbreiding heb ook alle andere characters er bij besteld en ook maar de luxe versie van Triplock :)

PSN: FreakGIB

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:10
Tjolk schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:25:
* Tjolk meldt zich hier maar eens in de hoop dat RPG hier ook besproken kan worden :)

Afgelopen weekend en het weekend hiervoor voor het eerst meegedaan met de RPG Call of Cthulhu. We waren met 5 rookie spelers en een -als ik het wel heb- enigszins ervaren game master. Eerste sessie startte met character building en daarna zijn we aan de slag gegaan. Deze sessie bleek dat we wat verkeerde aannames hadden gedaan en ons wat te passief opstelden. We zijn allemaal doorgewinterde board gamers die niet vies zijn van spellen als Arkham Horror, Betrayal at the House on the Hill en dat soort spul, en gingen er daardoor waarschijnlijk vanuit dat we wat meer gestuurd zouden worden. Blijkt dus dat je gewoon als je zin hebt om een Spot Hidden te doen of een Listen dat gewoon kan. Ik werd wel enigszins teruggefloten door mijn medespelers toen ik van plan was om een ander character een kogel door de kop te jagen :+

Na een paar kleine revisies in de character sheets zijn we afgelopen weekend met de tweede sessie (van hetzelfde scenario) aan de slag gegaan. Dat ging al wel beter, al moet ik zeggen dat ik voor mijn gevoel nog erg zoekende ben. We komen weinig verder in het mysterie; ik zit eigenlijk al 2 avonden te wachten op meer actie. We vinden wel wat clues hier en daar maar niemand heeft nog enig idee welke kant het op gaat. Voor de hand liggende locaties als een heuvel met een Stonehenge achtige stenencirkel bezoeken in de nacht had weinig effect bijvoorbeeld.

Heeft iemand tips om verder te komen? Ik wil het de game master niet vragen want hij kan dan al snel geneigd of juist bang zijn om zijn mond voorbij te praten wat natuurlijk ook weer zonde is.
Mijn ervaring met RPG's in het algemeen is dat je als beginnend speler inderdaad heel erg zoekende kan zijn. Je weet nog niet wat wel en niet kan (en, afhankelijk van het systeem, of er überhaupt dingen zijn die écht niet kunnen) en hebt nog weinig/geen metagame om op terug te vallen. Een goede GM kan daar vaak wel wat in faciliteren, om jullie bijvoorbeeld in-game wat de goede kant uit te leiden ('Een klap, fel licht, het ontweert. Als jullie uit het raam kijken zien jullie dat de stenen cirkel vreemd genoeg donker blijft bij elke flits', of 'Gebonk op de deur, er staat een dorpsbewoner die op instorten staat. Hij roept dat de oude kathedraal in brand staat'). Dat kan natuurlijk subtiel of duidelijk. Ik zou het gewoon even aankaarten, veel GM's vinden het ook leuker als het verhaal een beetje door loopt :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:52
Wormaap schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:54:
[...]
Je weet nog niet wat wel en niet kan (en, afhankelijk van het systeem, of er überhaupt dingen zijn die écht niet kunnen)
Zijn er verschillende systemen dan? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Wormaap
Tjolk schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:13:
[...]

Zijn er verschillende systemen dan? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Wat ik bedoelde was systeem als in D&D, Call of Cthulhu, Vampire etc. Elk heeft (natuurlijk) zijn eigen regels en beperkingen, dus het is altijd even zoeken wat wel en niet kan.

• Tjolk
Ah, op die fiets :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gister samen met mijn vriendin een potje Castles of Burgundy gespeeld, was voor haar de eerste keer en voor mij de eerste keer dat ik voorbij phase B kwam. Moet zeggen dat ik het een zeer leuk en tactisch uitdagend spel vind. Een pluspunt is ook dat de regels zeer logisch zijn en nieuwkomers gemakkelijk meekunnen komen met iemand die het al eerder heeft gespeeld.

• Bornhald
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2025
Ik ben een beetje aan het kijken naar de komende kickstarter van Cthulhu: Death May Die (welke vanavond 21:00 gaat beginnen) Mede omdat ik wel een spel met mooie miniaturen wil hebben voor mijn verzameling en
Eric Lang heeft wel wat andere leuke spellen ontwikkeld (rising sun oa)

Nu heb je miniaturen.. en niet meer zo miniaturen. Wilde hem toch even delen, niet helemaal meer een miniatuur meer. Ik vind hem er wel mooi uit zien, maar ben bang wat dit gaat doen voor de prijs van het spel (hoop dat hij optioneel gaat zijn)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/36620372_10215354111382598_8159182872956108800_n.jpg?_nc_cat=0&oh=4a9b3096acefbedce7dcb1f886dd6ead&oe=5BE39089

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12-2025
@Bornhald Wauw, die linker is levensecht. Fantastisch!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat is neem ik aan toch geen miniatuur uit de game ?
Anders ga ik een grotere spelkast nodig hebben :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Bornhald
@heuveltje blijkbaar hoort hij bij een van de scenario's, dus wel een "miniatuur" welke in het spel gebruikt gaat worden.

Maar wat je zegt, "we're going to need a bigger boat"

@JMaster :+

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58
Het is al bevestigd dat dit een optional buy is. Gelukkig maar, anders is het spel direct 3x zo duur.
Dit is ook geen miniature meer, dit is een bigature. :P

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:09
Is er al iets van bekend wat dit moet gaan kosten (het spel dan)?

Hi Ha Hopjesvla

• Bornhald
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:37:
Is er al iets van bekend wat dit moet gaan kosten (het spel dan)?
$100 voor de normale versie $220 en $225 voor de versies met de " biggature" echter waren deze limited en zijn op moment van schrijven niet te krijgen

Edit, met het grote miniatuur is hij 250 usd
Exit 2: en leverdatum is ergens in 2020

[ Voor 11% gewijzigd door Bornhald op 10-07-2018 23:53 ]

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

De eerste expansion voor Unfair komt binnenkort op Kickstarter:
The Unfair universe of strategic theme park building fun is set to expand with the launch of the first expansion to the game on Kickstarter on July 23, 2018.

We are excited to be adding 4 new themes to the 6 core themes released with Unfair in 2017.

Alien
B-movies
Dinosaur
Western

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben op zich wel tevreden over Unfair, hoewel er wat 'take that' kaarten zijn met wel heel veel impact. Ik zal er nog eens over denken of ik meer van dat wil.

• Bornhald
omdat het vakantie is een beetje gezocht naar een spelletje wat ik ook met mijn dochter van 5,5 kan doen, ben uitgekomen op king of Tokyo En met een beetje uitleg is dat prima te spelen, spel lekker snel uitgelegd en goed te begrijpen ook voor de jongere kinderen. Enige waar wel wat hulp bij nodig was, waren bij de abilities die je kan kopen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

psychoclown schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 14:24:
De eerste expansion voor Unfair komt binnenkort op Kickstarter:

[...]
Oeh, die leek me toen best leuk.
Maar maar 1 keer gespeeld, en toen kwam het niet echt goed uit de verf.
Eens kijken of ze het origineel wat goedkoper aan gaan bieden.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• psychoclown

psychoclown

Back in black

heuveltje schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 12:14:
[...]

Oeh, die leek me toen best leuk.
Maar maar 1 keer gespeeld, en toen kwam het niet echt goed uit de verf.
Eens kijken of ze het origineel wat goedkoper aan gaan bieden.
Ik vind het een vermakelijk spel met een tof thema, makkelijk te leren en genoeg strategieën die kunnen werken. Daarnaast is het erg leuk dat er verschillende sets te combineren zjin die elk ook hun eigen kenmerken hebben.

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-01 11:25
Spellenavond vrijdag met TTR: Rails & Sails, de Great Lakes-map dit keer. Dit blijft onze favoriete variant door het dubbele planningselement met de treinen en boten. Als je net kaarten verzameld hebt voor een route met overwegend treinen en die route wordt afgesneden, dan kan het zijn dat je wel een eenvoudige omweg met boten kunt maken. Daar moet je dan wel weer nieuwe kaarten voor verzamelen, dus het kan de moeite zijn om daar al eerder rekening mee te houden.

Ik kwam deze keer niet echt in het spel: ik startte wel met twee middellange routes die mekaar deels overlapten, maar het duurde net iets te lang om die te leggen omdat ik ook kaarten aan het verzamelen was voor de lange treinroute tussen Cleveland en New York. Toen ik daar klaar mee was zat het bord al eivol en was het moeilijk om nog bijkomende tickets te maken. Mijn tegenstanders hadden dat iets beter ingeschat en het was spannend tot op het einde. Eindstand: 102 (ik) - 138 - 150.

Andere noemenswaardige titel van dit weekend: Welcome To..., een leuke 'draw & write': je trekt drie sets kaarten, iedereen kiest een set en vult aan de hand van de gekozen kaarten zijn papiertje in. In dit spel ben je een stadsplanner die een woonwijk moet inrichten: huizen bouwen, groen en zwembaden aanleggen, ... . Klinkt allemaal wat abstract, in de praktijk is het een erg vlot spel. Je kunt het gewoon uitleggen terwijl je speelt: er zijn zes soorten acties waarvan er elke ronde maximum drie beschikbaar zijn. Na een ronde of vier heeft iedereen het wel door en speel je meteen voor de knikkers. Die waren in dit spel overigens wél voor mij ;) .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• MADG0BLIN
Afgelopen zaterdag voor het eerst sinds lange tijd weer Star Wars: Rebellion gespeeld. Ditmaal met de Rise of the Empire Expansion erbij.
De expansion brengt een aantal nieuwe leaders in het spel, voornamelijk uit Rogue One: A Star Wars Story. Daarnaast zijn er vele nieuwe, leuke missies toegevoegd en zijn er 4 nieuwe units met een nieuwe dobbelsteen soort toegevoegd.

Na het spelen weet ik weer waarom dit zo'n fantastisch spel is. Vorige keer dat ik speelde was een jaar geleden. Er zit spanning, tactiek, bluf, wat geluk met de dobbels en een veelzijdigheid aan opties in dit spel.

Voor degenen die het niet kennen, het is een 2 speler spel waarbij de ene kant de Empire speelt en de andere kant de Rebels. (Het kan met vier, maar is minder leuk)

Het doel van de Empire is de rebel base vinden en deze vernietigen. In de tussentijd proberen de Rebels punten te scoren met objectives. Er zijn in het begin 2 markers waarvan er eentje op veld 1 begint en de ander op veld 14. Elke ronde schuift de 1 op naar boven en degene welke op 14 begint gaat naar beneden voor de objectives welke gescoord worden door de Rebel speler. Als ze bij elkaar komen wint de rebellion.

De Imperial speler moet in die tijd vinden op welke planeet de rebellen zich bevinden. De kaart is een map van de galaxy met de diverse planeten. In het begin van het spel kiest de rebel speler op welke planeet hij zich bevindt. Deze blijft geheim voor de Imperial speler. Elke ronde trekt de imperial speler 2 kaarten uit het deck met overige planeten. Op deze manier wordt steeds duidelijker waar de rebellen niet zitten.

In de verschillende rondes die volgen kun je nieuwe leaders recruiten zoals han solo, chewbacca, luke en andere bekende karakters. De Imperial speler kan karacters als darth vader, jabba the hutt en boba fett recruiten. Met deze leaders voer je elke ronde acties uit zoals het verplaatsen van schepen en manschappen naar nieuwe planeten, het doen van acties op planeten zoals leaders ontvoeren, vernietigen van units, etc.

Ook vinden er gevechten plaats op het moment dat de verschillende units zich bevinden op dezelfde planeet of hetzelfde gedeelte van de ruimte.

Uiteindelijk won ik dit potje op het nippertje. Ik had vrij veel units in mijn basis verzameld en toen mijn basis ontdekt werd had hij niet zijn volledige vloot bij hem omdat hij gokte op een andere planeet. Hierdoor was het erg spannend en kon ik in de laatste ronde zijn ground units vernietigen voordat hij mijn basis kon vernietigen.

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:17
Van het weekend weer aardig gespeeld. Vrijdag in de Boardroom Haarlem wat partygames:
- Codenames
- Spyfall
- The Resistance: Avalon
- Tsuro

Leuk om te zien dat het erg druk was en het concept goed aan lijkt te slaan. Voor in de winkel casual/boardgamers en achterin fanatiekere DND'ers en Magic spelers.

Op zaterdag naar de spellenclub (Saturdice) geweest, daar gespeeld:
- Champions of Midgard incl. Valhalla en Dark Mountains, blijf ik erg leuk vinden vooral met beide uitbreidingen. Working placement met interessante combat vanwege unieke dice.
- Flamme Rouge incl Peloton, 2 etappes gereden blijf ik ook leuk vinden. Al heb je soms met 4 man dat ontsnappen erg lastig is en je met het hele peloton op de finish af rijdt.
- Sagrada, prachtige abstract en ook nog best pittig denkwerk.
- King Domino, simpel en vermakelijk

geslaagd weekend!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-11-2025
Mvdbeld schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:47:
Van het weekend weer aardig gespeeld. Vrijdag in de Boardroom Haarlem wat partygames:
- Codenames
- Spyfall
- The Resistance: Avalon
- Tsuro

Leuk om te zien dat het erg druk was en het concept goed aan lijkt te slaan. Voor in de winkel casual/boardgamers en achterin fanatiekere DND'ers en Magic spelers.
Mijn droom is om ooit zelf ook een bordspelcafé te bezitten regio Utrecht. Ik heb momenteel wel een klein plannetje wat naar mijn idee wel zou kunnen werken, maar heb er ten eerste 0 ervaring met ondernemen, en ten tweede geen vermogen om zoiets mee op te kunnen starten. Ik blijf nog even dromen...

• psychoclown

psychoclown

Back in black

B00st3r schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:53:
[...]

Mijn droom is om ooit zelf ook een bordspelcafé te bezitten regio Utrecht. Ik heb momenteel wel een klein plannetje wat naar mijn idee wel zou kunnen werken, maar heb er ten eerste 0 ervaring met ondernemen, en ten tweede geen vermogen om zoiets mee op te kunnen starten. Ik blijf nog even dromen...
In Utrecht stad zitten er ook al zoveel bordspellen winkels en vinden er geregeld meetups plaats dat het ook nog eens 'concurreren' wordt.

• MrVegeta
  • Laatst online: 15-01 22:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

[...]

Er zijn vrij veel topics hier over geweest op reddit/boardgames. Het voornaamste advies is dat je er met passie alleen niet komt. Als je geen businessskills hebt dan moet je iemand regelen die dat wel heeft.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Bornhald
[...]

Ik heb er zelf ook aan zitten denken, maar denk dat het niet echt een vetpot is. Het issue waar ik vooral tegenaan loop is dat naast een ruimte om te spelen, je ook inkomsten moet genereren, zonder dat de vette handen en omgevallen drankjes de bordspellen sneller doen verouderen dan nodig.

Daarnaast moet je zorgen dat de bordspellen ook nog eens compleet blijven wat waarschijnlijk ook een probleem is omdat mensen snel zullen denken in de hoek van: " het is niet mijn spel" of " ik heb toch betaald om het te spelen"

Ik kon zelf in ieder geval niet zo snel een scenario verzinnen waarbij ik voldoende winst kan draaien om mijn hypotheek te betalen. Het enige wat ik ken bij mij in de buurt (van lezen) is dat je een spel per uur huurt, dan wordt het al snel dat ik het net zo goed zelf had kunnen kopen (volgens mij typisch Nederlandse mentaliteit). Daarnaast heb je nog de concurrentie van FLGS met speelruimte waarmee je in principe aan het concurreren bent.

Ik hoop dat jij het wel ooit voor elkaar krijgt, ik zou dan met alle liefde een keertje langs komen, wat drankjes kopen en een bordspelletje spelen.

• Wormaap
Vanavond weer Kingdom Death: Monster gespeeld. Het plan was om tegen The Watcher (de eindbaas van de vorige versie, maar in deze versie is de campaign verlengd) te verliezen, zodat we een eind konden maken aan een rampzalig verlopen campaign en opnieuw konden beginnen waarbij we het hopelijk beter zouden doen.
Resultaat: per ongeluk gewonnen :+ Nu kunnen we dus nog een tijdje door met deze campaign, benieuwd hoe lang we het nog uithouden :)

• B00st3r
Bornhald schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:15:
[...]

Ik heb er zelf ook aan zitten denken, maar denk dat het niet echt een vetpot is. Het issue waar ik vooral tegenaan loop is dat naast een ruimte om te spelen, je ook inkomsten moet genereren, zonder dat de vette handen en omgevallen drankjes de bordspellen sneller doen verouderen dan nodig.

Daarnaast moet je zorgen dat de bordspellen ook nog eens compleet blijven wat waarschijnlijk ook een probleem is omdat mensen snel zullen denken in de hoek van: " het is niet mijn spel" of " ik heb toch betaald om het te spelen"

Ik kon zelf in ieder geval niet zo snel een scenario verzinnen waarbij ik voldoende winst kan draaien om mijn hypotheek te betalen. Het enige wat ik ken bij mij in de buurt (van lezen) is dat je een spel per uur huurt, dan wordt het al snel dat ik het net zo goed zelf had kunnen kopen (volgens mij typisch Nederlandse mentaliteit). Daarnaast heb je nog de concurrentie van FLGS met speelruimte waarmee je in principe aan het concurreren bent.

Ik hoop dat jij het wel ooit voor elkaar krijgt, ik zou dan met alle liefde een keertje langs komen, wat drankjes kopen en een bordspelletje spelen.
Mijn idee is om zelf een klein aantal bordspellen 'op voorraad' te hebben. Spellen die al veel gebruikt zijn en best wel beschadigd mogen raken. Mijn ervaring is dat de meeste mensen zelf wel bordspellen hebben, maar juist een plek zoeken om ze uit te kunnen spelen. Thuis is er misschien geen ruimte voor, of zoeken ze een centrale plek om af te spreken met vrienden. Het zoeken naar nieuwe vrienden met dezelfde interesses kan ook heel goed in een bordspelcafé.

Klein beetje meer informatie (ik hou het vaag omdat ik bang ben dat mensen mijn idee gaan jatten): bij mij in de buurt zit een etablissement die overdag (tot 18:00 uur) wordt gebruikt voor andere zaken. Om 18:00 uur sluit deze en is deze beschikbaar tot 9 uur 's morgens de volgende dag. Het ligt letterlijk naast het station en naast een enorme parkeergelegenheid. In het gebouw staan een groot aantal tafels in een mooie grote ruimte, en er zijn voorzieningen als WC's en een bar met drankjes en snacks.

De enige initiële obstakels zijn:
- met de eigenaar van dit pand om tafel te gaan om te zien of hij of zij er überhaupt voor open staat
- een entreeprijs vragen voor mijn bordspelcafé? Ja/nee en hoeveel dan?

• Tjolk
B00st3r schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:50:
[...]
Ik zou gewoon consumptie verplicht stellen en geen entree vragen. Of een entreeprijs waarbij je de prijs in consumpties terugkrijgt.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hoewel het een interessante discussie is denk ik niet dat dit de geschikte plaats is voor slowchat omtrent het openen van een zaak ;). Als je ergens anders een topic opent en hier linkt dan kunnen we daar veel gerichter praten, hier loopt het dan nogal door elkaar.

Ik heb gister met een vriend het eerste scenario van Dunwich Legacy gespeeld. Extracurricular Activities. Met nogal wat geluk erg simpel doorheen gekomen. Mijn buddy speelt Rex Murphy en die kon zonder moeite alle clues verzamelen. Ik speelde Ashcan Pete en zijn ding is zijn hond Duke. De eerste kaart die ik trok was "Wracked by nightmare", ik moest direct mijn assets (Duke) exhausten en het koste mij 2 acties (van de 3) om mijn Wracked by Nightmare af te leggen, want als die in mijn play was mocht ik geen assets refreshen. Natuurlijk trok ik daarna een monster die ik minstens 2 keer moest aanvallen dus kon ik mijn weakness nog steeds niet afleggen :p. Pas helemaal op het eind lukte het, maar alsnog vrij makkelijk gehaald.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Mijn idee is om zelf een klein aantal bordspellen 'op voorraad' te hebben. Spellen die al veel gebruikt zijn en best wel beschadigd mogen raken. Mijn ervaring is dat de meeste mensen zelf wel bordspellen hebben, maar juist een plek zoeken om ze uit te kunnen spelen. Thuis is er misschien geen ruimte voor, of zoeken ze een centrale plek om af te spreken met vrienden. Het zoeken naar nieuwe vrienden met dezelfde interesses kan ook heel goed in een bordspelcafé.

Klein beetje meer informatie (ik hou het vaag omdat ik bang ben dat mensen mijn idee gaan jatten): bij mij in de buurt zit een etablissement die overdag (tot 18:00 uur) wordt gebruikt voor andere zaken. Om 18:00 uur sluit deze en is deze beschikbaar tot 9 uur 's morgens de volgende dag. Het ligt letterlijk naast het station en naast een enorme parkeergelegenheid. In het gebouw staan een groot aantal tafels in een mooie grote ruimte, en er zijn voorzieningen als WC's en een bar met drankjes en snacks.

- met de eigenaar van dit pand om tafel te gaan om te zien of hij of zij er überhaupt voor open staat
Ik zou met de eigenaar rond de tafel gaan zitten en dit bespreken, je zou denk ik eerst moeten beginnen met lobyen dat spel clubs daar heen komen, dus eerste een vaste avond en dat dan uitbereiden. Verder denk ik dat het van belang is dat je van te voren aangeeft welke spellen er te spelen zijn zodat mensen met de juiste verwachting komen.
Tjolk schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:53:
[...]

Ik zou gewoon consumptie verplicht stellen en geen entree vragen. Of een entreeprijs waarbij je de prijs in consumpties terugkrijgt.
Ik denk dat een all-in prijs beter werkt met gratis non-alcoholische drankjes en een gegarandeerde plek aan een speeltafel

• Bornhald
Wormaap schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:09:
Vanavond weer Kingdom Death: Monster gespeeld. Het plan was om tegen The Watcher (de eindbaas van de vorige versie, maar in deze versie is de campaign verlengd) te verliezen, zodat we een eind konden maken aan een rampzalig verlopen campaign en opnieuw konden beginnen waarbij we het hopelijk beter zouden doen.
Resultaat: per ongeluk gewonnen :+ Nu kunnen we dus nog een tijdje door met deze campaign, benieuwd hoe lang we het nog uithouden :)
Lijkt me zo een verschrikkelijk cool spel KD:M jammer dat het zo duur is (vooral omdat de spelers met wie ik speel geen campaign spelers zijn :( en dat ik blij mag zijn wanneer ik 1x in de maand kan spelen (iemand in de buurt van Leiden nog opzoek naar een +1 voor campaign like games? :) )) . Ik ben erg benieuwd hoe het campaign stuk speelt (ik heb wel wat play throughs gezien, maar dat blijf ik toch meer een impressie vinden dan het daadwerkelijk spelen ervan)

Ook erg benieuwd of de modellen geschilderd zijn en als ze dat zijn zou ik een linkje naar wat foto's wel leuk vinden. Ik kan best mijn avond vullen met naar door andere mensen geschilderde modellen te kijken (en ondertussen plannen maken om weer te gaan schilderen, die dag dat ik dat ga doen komt dichter bij, echt waar.. :+ )

• Wormaap
Bornhald schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:05:
[...]

Lijkt me zo een verschrikkelijk cool spel KD:M jammer dat het zo duur is (vooral omdat de spelers met wie ik speel geen campaign spelers zijn :( en dat ik blij mag zijn wanneer ik 1x in de maand kan spelen (iemand in de buurt van Leiden nog opzoek naar een +1 voor campaign like games? :) )) . Ik ben erg benieuwd hoe het campaign stuk speelt (ik heb wel wat play throughs gezien, maar dat blijf ik toch meer een impressie vinden dan het daadwerkelijk spelen ervan)

Ook erg benieuwd of de modellen geschilderd zijn en als ze dat zijn zou ik een linkje naar wat foto's wel leuk vinden. Ik kan best mijn avond vullen met naar door andere mensen geschilderde modellen te kijken (en ondertussen plannen maken om weer te gaan schilderen, die dag dat ik dat ga doen komt dichter bij, echt waar.. :+ )
De campaign is erg gaaf, al zitten er hier en daar ook wel wat 'dode' jaren in. En qua verhaal had ik me er, om heel eerlijk te zijn, iets meer bij voorgesteld. Natuurlijk maak je voor een groot deel je eigen verhaal, en dat wordt extra versterkt door het feit dat je survivors hun naam met regelmaat niet waarmaken. Maar alleen bij de 'echte' bossfights staat meer dan een alinea flavor text.

Mijn mini's zijn (nog) niet geschilderd. Ik heb een hoop verf en penselen, maar kom er steeds niet aan toe.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:09
[...]

Wat voor mij ook zeer zeker zou meespelen, en misschien ben ik daar maar de enige in, is de sfeer van de locatie. Als het een dood bedrijfspand zou zijn met TL verlichting zou mij dat er al van weerhouden om te komen. Als ik al spelletjes buiten de thuissituatie speel dan is dat eerder in een cafe setting dan bij ons in de locale spellenkelder. Een entree zou mij persoonlijk ook al weerhouden.

Hi Ha Hopjesvla

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2025
Wormaap schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:01:
[...]

De campaign is erg gaaf, al zitten er hier en daar ook wel wat 'dode' jaren in. En qua verhaal had ik me er, om heel eerlijk te zijn, iets meer bij voorgesteld. Natuurlijk maak je voor een groot deel je eigen verhaal, en dat wordt extra versterkt door het feit dat je survivors hun naam met regelmaat niet waarmaken. Maar alleen bij de 'echte' bossfights staat meer dan een alinea flavor text.

Mijn mini's zijn (nog) niet geschilderd. Ik heb een hoop verf en penselen, maar kom er steeds niet aan toe.
Ik speel KD:M ook, samen met 2 anderen.
Wat ik er sterk aan vind is dat er veel gebeurtenissen zijn die impact hebben op je characters. De meeste zijn random bepaald met een D10 of soms D100. Deze maken je characters allemaal anders, allemaal bijzonder, zonder dat je er zelf impact op hebt. Hierdoor ontstaat een hele geschiedenis per personage. Dat is heel erg tof.

Daarnaast is het ontdekken van elke nieuwe vijand natuurlijk ook een ervaring op zichzelf. Ben heel benieuwd naar de expansions :P

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Vandaag een Agricola (revised edition) voor 42 en een Dresden Files cooperative card game voor 15 opgepikt. Erg over te spreken, vooral omdat de Agricola in 't Engels is (paar niet Nederlanders in vriendengroep).

Nooit geweten dat er een Dresden Files card game bestond, maar fan van de boeken dus voor die prijs een instabuy. Maar snel eens testen :D

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:11
Gisteren het laatste potje Pandemic Legacy Season 1 gedaan, was poging twee van december.

spoiler: End game spoilers
Helaas nèt niet gewonnen. De laatste Epidemic kwam één ronde te vroeg (zat helemaal bovenin het 5e playerdeck stapeltje geshuffelt :( )

Hele toffe game, maar het einde viel ons ontzettend tegen.

Punten tellen en één zinnetje over hoe het met de wereld afloopt.
Erg jammer, want voor de hele groep liet dit een nare nasmaak achter voor een game die verder de hele tijd fantastisch was. We hadden gehoopt op iets meer fluff eromheen, dus als je dan alleen zo'n lullig scorebordje krijgt is dat erg jammer

Meer mensen die hier "last" van hadden?

• Tjolk
Ik heb Pandamic 1x gespeeld bij vrienden. Beetje mixed feelings over. Het is op zich vlot te begrijpen terwijl het best wel wat strategie in zich heeft, maar we hadden ook al heel snel door wie welke taak had en hoe we het spel moesten spelen om kans te maken op de overwinning (wat gelukt is).

Ik denk dat de meerwaarde van het spel met name zit in het toegankelijke co-op aspect; voor de minder fanatieke spelers is het een goede opstap naar andere co-ops als bijvoorbeeld Shadows over Camelot denk ik. Als je dat soort spellen al vaak gespeeld hebt is Pandemic denk ik een beetje flauw. Althans, dat vond ik.

-edit-
Lees nu pas dat je het hebt over Pandamic Legacy. Die heb ik nog nooit gespeeld. Wijkt het heel erg af van de reguliere versie?

[ Voor 10% gewijzigd door Tjolk op 18-07-2018 12:13 ]

• MADG0BLIN
Het is in de basis hetzelfde spel, echter speel je deze 12 tot 24 keer.
Het spel is verdeeld in jaren, je begint het spel in januari, als je deze haalt ga je door naar februari. Haal je hem niet, speel je januari nog een keer. Of je verliest of wint maakt dan niet meer uit, je gaat automatisch door naar februari. Zo speel je elke maand 1 of 2x tot je december gehaald hebt.

Tijdens het spel verandert het spelbord. Bij een uitbraak plak je er een sticker op met het cijfer 1. Vind er weer een uitbraak plaats dan plak je er een 2 overheen, dat gaat door tot 5. Dan is de stad zo ongeveer verloren. Om bijvoorbeeld in zo'n stad te komen moet je bijvoorbeeld een extra kaart afleggen. Daarnaast zijn er thematische gebeurtenissen welke het spel en de spelregels veranderen.
Het regelboek ziet er dus aan het einde van het spel heel anders uit.

Tijdens het spel maak je ook nieuwe content open welke dingen toevoegen of veranderen. Dit alles in een verhalende stijl.
Ik vond het een van de tofste spelervaringen die ik heb gehad. Ik heb hem met vrienden en later met mijn gezin nog een keer gespeeld.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 11:35

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

MADG0BLIN schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:50:
Het is in de basis hetzelfde spel, echter speel je deze 12 tot 24 keer.
Het spel is verdeeld in jaren, je begint het spel in januari, als je deze haalt ga je door naar februari. Haal je hem niet, speel je januari nog een keer. Of je verliest of wint maakt dan niet meer uit, je gaat automatisch door naar februari. Zo speel je elke maand 1 of 2x tot je december gehaald hebt.

Tijdens het spel verandert het spelbord. Bij een uitbraak plak je er een sticker op met het cijfer 1. Vind er weer een uitbraak plaats dan plak je er een 2 overheen, dat gaat door tot 5. Dan is de stad zo ongeveer verloren. Om bijvoorbeeld in zo'n stad te komen moet je bijvoorbeeld een extra kaart afleggen. Daarnaast zijn er thematische gebeurtenissen welke het spel en de spelregels veranderen.
Het regelboek ziet er dus aan het einde van het spel heel anders uit.

Tijdens het spel maak je ook nieuwe content open welke dingen toevoegen of veranderen. Dit alles in een verhalende stijl.
Ik vond het een van de tofste spelervaringen die ik heb gehad. Ik heb hem met vrienden en later met mijn gezin nog een keer gespeeld.
Goede samenvatting. Hier ook een van de leukste vernieuwende spelervaringen voor ons. Echt meeslepend als een serie maar dan in bordspelvorm. De enige voorwaarde is dat je met een (semi) vaste groep regelmatig een sessie speelt anders verlies je de draad een beetje.

Daarnaast vind ik persoonlijk Pandemic (en ook de legacy versie) een van de betere gebalanceerde coop spellen. Mijn bordspelgroep is erg fanatiek maar de legacy varianten zijn totaal niet makkelijk te halen (e.e.a. afhankelijk van je bord eruit komt te zien :) )

[ Voor 8% gewijzigd door LtMarx op 18-07-2018 13:03 ]

• Tjolk
Lt. Marx schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:58:
[...]
Daarnaast vind ik persoonlijk Pandemic (en ook de legacy versie) een van de betere gebalanceerde coop spellen. Mijn bordspelgroep is erg fanatiek maar de legacy varianten zijn totaal niet makkelijk te halen (e.e.a. afhankelijk van je bord eruit komt te zien :) )
In dat geval kan ik je Shadows over Camelot zeker aanraden. Uitgave van Days of Wonder, dus de vormgeving is ook zeker een pluspunt.

Je bent met een x aantal ridders van de Ronde Tafel, waaronder koning Arthur. Iedere ridder heeft een unieke eigenschap die een voordeel geeft gedurende het spel. Camelot wordt van diverse kanten bedreigd; oorlog met de Picten en Saksen, de Zwarte Ridder die komt matten, Lancelot die je komt lastig vallen, etc. Tussendoor wil je nog de Heilige Graal vinden en moet je Excalibur uit het meer vissen.

Dit alles wordt geregeld met kaarten; je hebt Fight cards met een waarde van 1-5, grail cards (gewoon kaarten met een heilige graal erop afgebeeld) en special white cards die extra eenmalig voordeel geven. Evenzo heb je zwarte kaarten die de verschillende tegenstanders op weg helpen of waarbij de heks Morgan je dwars zit. De zwarte kaarten worden automatisch gedurende het spel gespeeld zonder dat de spelers hier (heel veel) invloed op hebben.

Je werkt met zijn allen samen om alle dreigingen af te wenden; iedere ridder gaat - soms alleen, soms met meerdere tegelijk - op queeste naar voornoemde scenario's en je moet soms ook gewoon keuzes maken om ergens iets te verliezen. Iedere queeste die je wint levert je een wit zwaard op de Ronde tafel op, ieder verlies een zwart zwaard. Sommige zwaardere queesten leveren meer zwarte c.q. witte zwaarden op, inclusief extra nadelen c.q. voordelen. Bij een totaal van 12 zwaarden is het spel afgelopen en indien je niet méér witte dan zwarte zwaarden hebt verzameld is het spel over.

De grote twist zit hem loyal/traitor kaarten; aan het begin van het spel trekken de spelers blind een kaart die aangeeft of ze loyaal aan Camelot zijn of dat ze verrader zijn. Het aantal kaarten waaruit getrokken kan worden is altijd meer dan het aantal spelers en ook het aantal potentiële verraders is afhankelijk van het aantal spelers. Je weet echter nooit zeker óf er een verrader in het spel zit. Een verrader zal altijd spelen alsof hij loyaal is, want dan kan hij ongemerkt de boel frustreren. Je kunt iemand die je verdenkt beschuldigen (vanaf ongeveer halverwege het spel), maar pas op: heb je het mis dan wordt een wit zwaard vervangen door een zwart zwaard.

Dat geeft het geheel stiekem een best psychologische lading; is iemand gewoon onhandig bezig, heeft hij dermate slechte kaarten dat hij geen keuze heeft en dus die slechte actie wel móet doen, of is hij de verrader?

Het spel heeft ook diverse kleine aanpassingsmogelijkheden voor gevorderde spelers, waarbij iedere deelnemer begint als schildknaap i.p.v. ridder, minder levenspunten heeft of de kans op (meer) verraders groter wordt. Ook is er nog een expansion "Merlins company" die -hoewel klein- toch een significante diepgang toevoegt.

Zoals je kunt lezen ben ik best wel fan :P

https://www.daysofwonder.com/shadowsovercamelot/en/

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-01 11:35

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Tjolk schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:05:
[...]

In dat geval kan ik je Shadows over Camelot zeker aanraden. Uitgave van Days of Wonder, dus de vormgeving is ook zeker een pluspunt.

Je bent met een x aantal ridders van de Ronde Tafel, waaronder koning Arthur. Iedere ridder heeft een unieke eigenschap die een voordeel geeft gedurende het spel. Camelot wordt van diverse kanten bedreigd; oorlog met de Picten en Saksen, de Zwarte Ridder die komt matten, Lancelot die je komt lastig vallen, etc. Tussendoor wil je nog de Heilige Graal vinden en moet je Excalibur uit het meer vissen.

Dit alles wordt geregeld met kaarten; je hebt Fight cards met een waarde van 1-5, grail cards (gewoon kaarten met een heilige graal erop afgebeeld) en special white cards die extra eenmalig voordeel geven. Evenzo heb je zwarte kaarten die de verschillende tegenstanders op weg helpen of waarbij de heks Morgan je dwars zit. De zwarte kaarten worden automatisch gedurende het spel gespeeld zonder dat de spelers hier (heel veel) invloed op hebben.

Je werkt met zijn allen samen om alle dreigingen af te wenden; iedere ridder gaat - soms alleen, soms met meerdere tegelijk - op queeste naar voornoemde scenario's en je moet soms ook gewoon keuzes maken om ergens iets te verliezen. Iedere queeste die je wint levert je een wit zwaard op de Ronde tafel op, ieder verlies een zwart zwaard. Sommige zwaardere queesten leveren meer zwarte c.q. witte zwaarden op, inclusief extra nadelen c.q. voordelen. Bij een totaal van 12 zwaarden is het spel afgelopen en indien je niet méér witte dan zwarte zwaarden hebt verzameld is het spel over.

De grote twist zit hem loyal/traitor kaarten; aan het begin van het spel trekken de spelers blind een kaart die aangeeft of ze loyaal aan Camelot zijn of dat ze verrader zijn. Het aantal kaarten waaruit getrokken kan worden is altijd meer dan het aantal spelers en ook het aantal potentiële verraders is afhankelijk van het aantal spelers. Je weet echter nooit zeker óf er een verrader in het spel zit. Een verrader zal altijd spelen alsof hij loyaal is, want dan kan hij ongemerkt de boel frustreren. Je kunt iemand die je verdenkt beschuldigen (vanaf ongeveer halverwege het spel), maar pas op: heb je het mis dan wordt een wit zwaard vervangen door een zwart zwaard.

Dat geeft het geheel stiekem een best psychologische lading; is iemand gewoon onhandig bezig, heeft hij dermate slechte kaarten dat hij geen keuze heeft en dus die slechte actie wel móet doen, of is hij de verrader?

Het spel heeft ook diverse kleine aanpassingsmogelijkheden voor gevorderde spelers, waarbij iedere deelnemer begint als schildknaap i.p.v. ridder, minder levenspunten heeft of de kans op (meer) verraders groter wordt. Ook is er nog een expansion "Merlins company" die -hoewel klein- toch een significante diepgang toevoegt.

Zoals je kunt lezen ben ik best wel fan :P

https://www.daysofwonder.com/shadowsovercamelot/en/
Ik kende het nog niet, eens kijken. Days of wonder heeft altijd mooie producties vind ik dus dat zal wel goed liggen. Dat traitor systeem lijkt een beetje op dead of winter. Een zombie survival coop game.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-01 15:53

Zo jammer dit, als Fallout fan van het eerste uur (alle games gespeeld, Wasteland 2 is de enige kickstarter die ik ooit gebacked heb... de CD-roms van Fallout 1 en 2 liggen hier op mn bureau, inclusief geweldige papieren manuals) wilde ik dit spel graag hebben.

Mn vriendin wilde het zelfs als verassing voor me kopen, maar toen was het nog niet verkrijgbaar. Achteraf gezien dus gelukkig, want ze heeft toen Dead of Winter gekocht en daar hebben we serieus veel plezier van gehad.

Als SU&SD zegt dat het een slecht spel is, durf ik het niet te kopen. Helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 21-07-2018 07:04 ]

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
_Anvil_ schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:52:
Als SU&SD zegt dat het een slecht spel is, durf ik het niet te kopen. Helaas.
Ik heb het hier liggen en het is helaas niet wat ik er als Fallout fan van had verwacht. De quests zijn leuk, het verkennen is leuk en het vechten is ok. Maar die agenda mechanic en progression moest voor mij niet. In mijn eerste spel (ik speelde tot nu toe alleen solo) speelde ik alsof het een RPG was tot ik er op een moment achter kwam dat ik niet kon winnen omdat ik door mijn keuzes niet genoeg agendakaarten verzamelde. Je moet echt rekenen ipv rolplaying doen.

• MADG0BLIN
Gisteren een pot Twilight Imperium 4th Edition gespeeld. We zouden eerst met 6 spelers spelen, maar op het laatste moment haakte er iemand af waardoor we met vijf spelers waren.

Alle vijf hadden we al eerder TI gespeeld, echter een speler had de laatste editie nog niet gespeeld, maar veel maakte dat niet uit. Omdat iedereen het kende scheelde het met setup en uitleg.

Ik speelde met The L1z1x Mindnet (rood) en voor de rest waren The Federation of Sol (Blauw), Clan of saar, (Zwart) The Mentak Coaliton (geel) en Yssaril Tribes (groen) van de partij.

De startmap zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mypn5KqYdgzv0NLmx6PB7HAe/thumb.jpg

Dit is een variant waarin de map eerlijker verdeeld is voor iedereen. Anders kloppen de verhoudingen niet in een vijf speler spel.
Echter kwam we achteraf erachter dat deze opstelling ook niet helemaal goed was. :F

Het interessante is dat in een vijf speler spel 3 Strategy Cards niet gekozen worden. Dit heeft behoorlijk wat impact op het spel. Construction werd maar 1 of 2x gekozen in het hele spel volgens mij.

In het begin maakte ik ongelooflijk veel fouten en hierdoor liep het totaal niet. Clan of Saar speelde een interessante pot en had in ronde twee een dikke overmacht op Mecatol Rex staan.

In ronde vier zag het speelbord er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k7x9dgsUoE7EKFsqg22BXjSk/thumb.jpg

Ik had 2 spacedocks gepakt van The Clan of Saar welke op de planeten stonden. The Federation of Sol was als een malle ground forces aan het deployen op planeten wat het lastig maakte om deze te veroveren. The Federation (blauw) had een verbond met Yssaril Tribes (groen). De rest speelde voor zichzelf. Ik wilde eigenlijk wel een verbond sluiten met Clan of Saar eerder, maar dat heb ik achteraf niet gedaan vanwege de hoeveelheid punten die hij en ik hadden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MLvsEAv4uiJtVoc4iFqqrW5X/thumb.jpg

Hij stond op 6 en ik op 1. Ik zei al, het ging niet denderend door een aantal stomme fouten en keuzes.

Echter kon ik het tij keren in ronde zes. Ik had al mijn dreadnoughts op het bord liggen en de tech upgrade van l1z1x voor the Super Dreadnaughts ook gebouwd. Met de actiekaart +1 movement voor alle schepen kon ik naar Mecatol Rex komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CDpScbcrUbDhhueg2CvLHkBU/thumb.jpg

Dat had niemand verwacht. Het mooie was dat ik ook de strategy card Imperial had. Echter had de gele speler dit niet door en omdat ik toen nog op 1 punt stond wilde hij wel een promissary note uitwisselen voor een punt met elkaar. Hij stond op nul punten, ik op 1. Na een gevecht had ik Mecatol Rex veroverd en kon ik een punt scoren voor Mecatol Rex met imperial en direct twee punten met een public objective.

Geel probeerde nog wel de 2 homeplaneten van Clan of Saar te pakken waar ik alleen groundforces en een spacedock had staan. Er lag namelijk een public objective waar je punten mee kon scoren als je deze controleerde. Dit lukte ook niet meer.

Einde ronde zes zag er zo uit,
Clan of Saar (zwart) had niet veel meer over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gdY0Tf0oq7aAzmXfDBbiCZFp/thumb.jpg

Tijdens het punten scoren kon ik nog een public objective pakken en een secret objective.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rSBOCbOc4L34dtBSiSATcJAl/thumb.jpg

Dit zorgde bij mij voor een sprong van zes punten in 1 beurt! 8) Meeste wat ik ooit en de anderen met mij in een beurt hadden gezien.
Achievement accomplished! :P

In ronde 7 werd het nog spannend. Uiteindelijk had ik de initiative kaart 2, Diplomacy, de federation speler had Leadership, initiative kaart 1 en Clan of Saar had initiative kaart 8, imperial. We scoorden alle drie, 3 punten in de laatste ronde, waardoor The Federation of Sol won op initiative. :'(
Dit is de derde keer achtereen bij ons waar iemand wint op initiative. 8)7

Fantastische pot weer. Dit spel blijft genieten. Alles zit erin, combat, intriges, verraad, politiek, bouwen van units. Echt geweldig. En het scheelde dat we de hele dag buiten het spel konden spelen. Heerlijk.
En gespeeld in 5 en een half uur, niet gek voor 5 spelers. :P

• Mvdbeld
MADG0BLIN schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 13:24:
Gisteren een pot Twilight Imperium 4th Edition gespeeld. We zouden eerst met 6 spelers spelen, maar op het laatste moment haakte er iemand af waardoor we met vijf spelers waren.

Alle vijf hadden we al eerder TI gespeeld, echter een speler had de laatste editie nog niet gespeeld, maar veel maakte dat niet uit. Omdat iedereen het kende scheelde het met setup en uitleg.

Ik speelde met The L1z1x Mindnet (rood) en voor de rest waren The Federation of Sol (Blauw), Clan of saar, (Zwart) The Mentak Coaliton (geel) en Yssaril Tribes (groen) van de partij.

[afbeelding]

Dit is een variant waarin de map eerlijker verdeeld is voor iedereen. Anders kloppen de verhoudingen niet in een vijf speler spel.
Echter kwam we achteraf erachter dat deze opstelling ook niet helemaal goed was. :F

Het interessante is dat in een vijf speler spel 3 Strategy Cards niet gekozen worden. Dit heeft behoorlijk wat impact op het spel. Construction werd maar 1 of 2x gekozen in het hele spel volgens mij.

In het begin maakte ik ongelooflijk veel fouten en hierdoor liep het totaal niet. Clan of Saar speelde een interessante pot en had in ronde twee een dikke overmacht op Mecatol Rex staan.

[afbeelding]

Ik had 2 spacedocks gepakt van The Clan of Saar welke op de planeten stonden. The Federation of Sol was als een malle ground forces aan het deployen op planeten wat het lastig maakte om deze te veroveren. The Federation (blauw) had een verbond met Yssaril Tribes (groen). De rest speelde voor zichzelf. Ik wilde eigenlijk wel een verbond sluiten met Clan of Saar eerder, maar dat heb ik achteraf niet gedaan vanwege de hoeveelheid punten die hij en ik hadden.

[afbeelding]

Hij stond op 6 en ik op 1. Ik zei al, het ging niet denderend door een aantal stomme fouten en keuzes.

Echter kon ik het tij keren in ronde zes. Ik had al mijn dreadnoughts op het bord liggen en de tech upgrade van l1z1x voor the Super Dreadnaughts ook gebouwd. Met de actiekaart +1 movement voor alle schepen kon ik naar Mecatol Rex komen.

[afbeelding]

Dat had niemand verwacht. Het mooie was dat ik ook de strategy card Imperial had. Echter had de gele speler dit niet door en omdat ik toen nog op 1 punt stond wilde hij wel een promissary note uitwisselen voor een punt met elkaar. Hij stond op nul punten, ik op 1. Na een gevecht had ik Mecatol Rex veroverd en kon ik een punt scoren voor Mecatol Rex met imperial en direct twee punten met een public objective.

Geel probeerde nog wel de 2 homeplaneten van Clan of Saar te pakken waar ik alleen groundforces en een spacedock had staan. Er lag namelijk een public objective waar je punten mee kon scoren als je deze controleerde. Dit lukte ook niet meer.

[afbeelding]

Tijdens het punten scoren kon ik nog een public objective pakken en een secret objective.

[afbeelding]

Dit zorgde bij mij voor een sprong van zes punten in 1 beurt! 8) Meeste wat ik ooit en de anderen met mij in een beurt hadden gezien.

In ronde 7 werd het nog spannend. Uiteindelijk had ik de initiative kaart 2, Diplomacy, de federation speler had Leadership, initiative kaart 1 en Clan of Saar had initiative kaart 8, imperial. We scoorden alle drie, 3 punten in de laatste ronde, waardoor The Federation of Sol won op initiative. :'(

Fantastische pot weer. Dit spel blijft genieten. Alles zit erin, combat, intriges, verraad, politiek, bouwen van units. Echt geweldig. En het scheelde dat we de hele dag buiten het spel konden spelen. Heerlijk.
Klinkt erg tof allemaal heb zelfs ook wat mensen in de omgeving die hem af en toe spelen. Denk dat ie voor mij iets te zwaar/lang is plus space thema spreekt mij niet geheel aan. Weet iemand hoe deze zich verhoudt tot bv. Starcraft (1x gespeeld)? SC vond ik zelf een soort complexere Game of Thrones en daardoor zeker niet beter/leuker. Volgens mij zijn ze alle 3 van Fantasy Flight Games en hebben ze wel wat overlap nl.

Misschien nog een keer proberen als ik een dag de tijd heb :*)

Zelf van het weekend weer eens een pot Scythe gespeeld met 6 dus incl. Invaders from Afar. Deze game mag van mij echt vaker op tafel, ben ook benieuwd naar de uitbreiding van later dit jaar. Ik speelde met de Rusviet Union en vind deze nog steeds erg sterk door de mogelijkheid om je laatste actie gewoon te herhalen. Ik rushte ook naar een aardige voorsprong:
- 8 meeples in een paar beurten
- Objective: 6 units op 1 vakje (zie hierboven) :+
- Redelijk snel 4 Mechs voor mobiliteit plus een early rush naar de Factory (1 van de abilities, villages -> factory)

Daarna stokte het een beetje, dus gaan spreiden voor Control en uiteindelijk nog een Combat gedaan voor 4de ster + 16 power voor 5de ster. Nog 1 ster nodig en die had ik in mijn volgende beurt kunnen plaatsen door mijn laatste recruit te enlisten. Echter tot mijn verbazing pakte geel 3 sterren in 1 beurt, aangezien zwart geen power meer had (had daarvoor 2 combats gedaan). Geel kon dus gecalculeerd 2 battles winnen + nog een ster met onderactie. Game was dus een halve beurt te vroeg afgelopen wat mij betreft, gelukkig had ik al 5 sterren liggen en controleerde ik aardig wat hexes.

Puntentelling was redelijk close, ik 52, 2x 46, 1x 42, 1x 37 en 1x 29.

Ik won door de building bonus tiles, ik had adjacent gebouwd aan 4 encounters en voor de rest had niemand deze. Vermakelijke pot en met mijn early lead had ik een groter verschil verwacht maar die viel reuze mee nummer 4 bv. met 42 p(m)unten had geen 1 ster geplaatst!?

Kwam deze tegen op Kickstarter:
Escape Plan - Vital Lacerda

Hij is redelijk prijzig zeker met verzenden maar mijn interesse is wel gewekt. Heb geen andere Vital titels mensen met ervaring?

• Wormaap
Na een hele tijd wat minder interesse te hebben gehad in bordspellen (veel stress op werk, dus 's avonds meer behoefte aan op de bank hangen met Netflix) de laatste tijd weer meer aan het spelen.
Zaterdag is de vriend waarmee we vaak bordspellen spelen weer eens langsgekomen. Begonnen met Escape Room: The Game. Omdat we allevier de scenario's in de doos al gespeeld hebben, deze keer een uitbreiding gespeeld, Space Station. Volgens de waardering op de doos zou deze erg moeilijk moeten zijn, maar dat viel wel mee. Uiteindelijk gehaald met nog bijna 8 minuten op de klok. Op de één of andere manier leek deze wat minder 'action-packed' dan de scenario's in de basisdoos. Ik heb nog drie uitbreidingen liggen, eens kijken of die weer wat leuker zijn.

Daarna twee potjes NMBR9. Een beetje de definitie van multiplayer solitaire, maar toch wel geinig :)

Als laatste voor die dag een pot Brass. Dit blijft toch mijn favoriete spel, en eindelijk had ik eens wat meer tegenstand (niet dat ik heel goed ben, maar ik kom altijd makkelijk weg met simpele strategieën). Uiteindelijk met 193 tegen mijn vriendins 192 punten gewonnen. Derde speler zat op 171 geloof ik :)

Gisteren kwam een vriendin langs die ook wel een spelletje wilde spelen. Eerst twee potjes Kingdomino gedaan. Laatst met 50% korting bij Intertoys gekocht, en stiekem een heel leuk, simpel tussendoorspelletje.

Daarna nog Tokaido. Lekker relaxt, prima met een glaasje wijn erbij :)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MADG0BLIN schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 13:24:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Leuk verslag! Goeie play ook om zoveel punten te scoren. Sol is nogal over powered. Sol is eigenlijk Twilight Easy Mode. Altijd jammer om op initiative te verliezen, laat wel zien hoe tight de gameplay is :). Ik ben de laatste weken erg veel op TTS aan het spelen, daar heb ik zoveel geleerd. Erg leuk. En 5 spelers 5 en een half uur, not bad!

• MADG0BLIN
Mvdbeld schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:45:
[...]

Klinkt erg tof allemaal heb zelfs ook wat mensen in de omgeving die hem af en toe spelen. Denk dat ie voor mij iets te zwaar/lang is plus space thema spreekt mij niet geheel aan. Weet iemand hoe deze zich verhoudt tot bv. Starcraft (1x gespeeld)? SC vond ik zelf een soort complexere Game of Thrones en daardoor zeker niet beter/leuker. Volgens mij zijn ze alle 3 van Fantasy Flight Games en hebben ze wel wat overlap nl.
Hij is opzich qua regels niet eens heel complex, het is alleen wat veel wat je kan doen.
Er staat op YouTube een uitleg van 32 minuten waarin je het grootste gedeelte kan oppikken. Starcraft en GoT heb ik nooit gespeeld.
Kwam deze tegen op Kickstarter:
Escape Plan - Vital Lacerda

Hij is redelijk prijzig zeker met verzenden maar mijn interesse is wel gewekt. Heb geen andere Vital titels mensen met ervaring?
Ik heb The Gallerist thuis liggen. Nu 2x gespeeld, erg tof spel, maar vrij zwaar. Na mijn vakantie een afspraak staan hem weer te spelen.
Deze schijnt wat lichter te zijn. Ik heb hem gebacked. Er loopt ook een groupspledge op facebook, scheelt iets van een tientje en geen shipping.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-01 15:53
Ik dacht even dat jullie met Starcraft de heroquest tegenhanger van MB bedoelden, uit de jaren 80. Heb ik nog liggen. Schijnbaar is de titel gerecycled door FF?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Mvdbeld schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:45:
[...]

Misschien nog een keer proberen als ik een dag de tijd heb :*)
Als je GoT speelt kan je ook best eens Twilight Imperium spelen :).

• HellPunk
En daar is de Spiel-koorts ook alweer! Blijkbaar is er een organisator van busreizen hier in de buurt die ook uitstappen naar Essen regelt. Dat zou mooi uitkomen voor mij, want ik had geen zin om weer eens solo naar Essen te karren... Minpuntje: de reis wordt alleen op zaterdag georganiseerd, de enige dag die voor mij moeilijk ligt.

Straks toch maar eens van naderbij bekijken, het lijkt me wel wat om met een hele buslading bordspelers naar Spiel te reizen - is tegelijk ook een goeie manier om het aantal aankopen in toom te houden :)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Mvdbeld
MrVegeta schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:27:
[...]

Als je GoT speelt kan je ook best eens Twilight Imperium spelen :).
Dat idee had ik met Starcraften GoT ook. Die 2 hebben best wel wat overlap, maar SC was wat mij betreft net een stapje te ver qua complexiteit en speelduur. Het resolven van combat vond ik ook vrij onoverzichtelijk met de "skirmishes" die de attacker maakt, deze manier zorgt ervoor dan sommige dure/sterke units soms waardeloos zijn in combat.

Hoe is combat in TI?

• MADG0BLIN
Mvdbeld schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:37:
[...]

Dat idee had ik met Starcraften GoT ook. Die 2 hebben best wel wat overlap, maar SC was wat mij betreft net een stapje te ver qua complexiteit en speelduur. Het resolven van combat vond ik ook vrij onoverzichtelijk met de "skirmishes" die de attacker maakt, deze manier zorgt ervoor dan sommige dure/sterke units soms waardeloos zijn in combat.

Hoe is combat in TI?
Opzich niet heel moeilijk. Er zijn een aantal stappen welke je doorloopt. De verschillende units raken met verschillende waarden op de dobbelstenen. Je hebt eerst Space Battles en dan eventueel invasion met ground battles. Je kan tijdens elk gevecht nog actie kaarten spelen als je deze hebt.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Binnenkort verhuizen dus bordspellen spelen staat op een laag pitje en inmiddels is het meeste van mijn spul ook al ingepakt zodat we snel over kunnen. Wel van het weekend nog een lekker potje Dixit gedaan aan het eind van de avond. Daarnaast vrijdagavond nog een avondje spelletjes met vrienden van mijn vriendin gepland staand. Benieuwd wat we gaan spelen, King/Queendomino en nog een handvol spellen die ik bij haar had staan (o.a. Tsuro, Formula D, Exploding Kittens) nemen we mee.

• Tjolk
In een iets andere categorie spellen: afgelopen vrijdag het zakgeldspel (maar dan een oudere versie) van de buurvrouw gekregen. MiniTjolk is 5, krijgt nog geen zakgeld en is meer van het muntjes tellen dan van daadwerkelijk rekenen met geld, maar hij bleef maar vragen om het toch te spelen. Vooruit dan maar. :)

Nog best vermakelijk eigenlijk voor een kinderspelletje. Het viel me heel erg mee dat hij al echt strategische keuzes maakte om op het juiste moment geld op de bank te zetten of te kiezen voor rente in plaats van nieuw zakgeld te ontvangen. Het frietje met mayo plus een milkshake was echter onweerstaanbaar :+

Maar ik kan trots op hem zijn; 3x gespeeld in 2 dagen tijd en hij heeft 2 van de 3 potjes gewonnen. Heeft het duidelijk in zijn genen zitten. :)

Effectieve speeltijd is echter wel een uur in plaats van het opgegeven half uur, al ligt dat waarschijnlijk ook wel deels in het steeds stap voor stap de muntjes beschrijven om tot een bedrag te komen. Toch lijkt een half uur me wel echt ambitieus.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Mvdbeld schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:37:
[...]

Hoe is combat in TI?
SC ken ik niet, maar combat in TI is in essentie vrij simpel.

- Eerst activeer je een systeem.
- Dan beweeg je al je schepen die je naar dat systeem kan/wil brengen naar dat systeem.
- Dan mogen spelers die een Planetary Defense System hebben die in het systeem kunnen schieten beslissen ze of ze dat willen doen of niet.
- Dan begint space combat.
- Spelers mogen action cards spelen.
- Spelers mogen een retreat aankondigen zodat ze op het einde van de combat round kunnen terugtrekken. Een kleine caveat voor dit, als je grond troepen van een planeet mee wil nemen in je retreat moet je dat nu aankondigen en de units op je schepen plaatsen.
- Om te beslissen wat raak schiet rol je een dobbelsteen (soms 2) per schip. Elk schip heeft zijn eigen combat waarde en je moet die waarde of hoger rollen.
- Vervolgens moeten beide partijen de succesvolle hits van de tegenstander toekennen aan hun eigen schepen.
- Spelers mogen eventuele action cards spelen.
- Spelers mogen nu hun retreat uitvoeren.
- Dan de volgende combat ronde, dit gaat door totdat er 1 of 0 spelers zijn schepen in het systeem zijn. Er kunnen dus nooit 2 verschillende kleuren schepen in 1 systeem liggen.
- Als er een planeet is om in te nemen kan er nu een invasion worden gestart.
- Action Cards mogen worden gespeeld.
- De aanvallende speler mag een of meerdere planeten bombarderen als de planeet geen PDS unit heeft om zo ground forces van de tegenstander alvast uit te roeien. Elk schip mag 1 keer de bombard actie uitvoeren (dus nooit op verschillende planeten tegelijk).
- Dan moet de aanvallende speler aankondigen hoeveel ground forces hij op de planeet wil landen.
- Als er een PDS unit op de planeet is mag de verdedigende spelers daar nogmaals mee schieten om de space pods met ground forces uit de lucht te knallen.
- Als er units zijn geland en er zijn geen ground forces kan de aanvallende speler de planeet overnemen. Als er wel ground forces zijn van de verdedigende spelers is er ground combat.
- Er mogen action cards worden gespeeld.
- Ground forces kunnen niet retreaten en het is een gevecht tot er maar 1 (of geen) kleur ground forces op de planeet staan.
- Als er op het eind van de ground force nog units over zijn begin je nog een ronde ground combat.

// edit.

Okay, dit lijkt een enorme lijst met dingen, maar de volgorde is erg logisch en daar wen je ook snel aan. Al vrij snel pak je je dobbelstenen om PDS te rollen (als je die hebt) dan even checken of je kan winnen of niet. En dan begin je space combat, lekker handen vol dice rollen. Dan ground combat gewoon hetzelfde :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 23-07-2018 14:57 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Tjolk schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:54:
In een iets andere categorie spellen: afgelopen vrijdag het zakgeldspel (maar dan een oudere versie) van de buurvrouw gekregen. MiniTjolk is 5, krijgt nog geen zakgeld en is meer van het muntjes tellen dan van daadwerkelijk rekenen met geld, maar hij bleef maar vragen om het toch te spelen. Vooruit dan maar. :)

Nog best vermakelijk eigenlijk voor een kinderspelletje. Het viel me heel erg mee dat hij al echt strategische keuzes maakte om op het juiste moment geld op de bank te zetten of te kiezen voor rente in plaats van nieuw zakgeld te ontvangen. Het frietje met mayo plus een milkshake was echter onweerstaanbaar :+

Maar ik kan trots op hem zijn; 3x gespeeld in 2 dagen tijd en hij heeft 2 van de 3 potjes gewonnen. Heeft het duidelijk in zijn genen zitten. :)

Effectieve speeltijd is echter wel een uur in plaats van het opgegeven half uur, al ligt dat waarschijnlijk ook wel deels in het steeds stap voor stap de muntjes beschrijven om tot een bedrag te komen. Toch lijkt een half uur me wel echt ambitieus.
Super leuk spel voor kinderen inderdaad, speelde dat nog toen de euro nog nieuw was en het "het euro zakgeld spel" heette:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/1/8/3/7/1004004000017381.jpg

Gister voor het eerst een half spelletje "Field of Arle" gespeeld, zeer leuk spel voor twee personen waarbij het gehele spel een soort sandbox is. Niet te ingewikkeld gewoon veel dingen proberen en ervan leren voor de volgende keer. Je kan het spel niet in een keer doorgronden. Iets dat het spel leuk maakt om spoedig nog een keer te spelen. De gebouwen veranderen ook steeds in het spel dus dat geeft ook een extra dimensie aan het spel iedere keer.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

De kickstarter van de eerste Unfair Expansion is live voor de geïnteresseerden: Link.

De hoge prijs is denk ik goed te verantwoorden voor hetgeen je krijgt, het ziet er in ieder geval weer gelikt uit en verhoogd zeker de replayability!

• Jeroen87
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 16:05

Jeroen87

Bier Connaisseur

psychoclown schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:33:
De kickstarter van de eerste Unfair Expansion is live voor de geïnteresseerden: Link.

De hoge prijs is denk ik goed te verantwoorden voor hetgeen je krijgt, het ziet er in ieder geval weer gelikt uit en verhoogd zeker de replayability!
Ik had de basisgame nog niet, maar stond al tijden op mijn radar.
voor ongeveer 71 euro complete spel incl. shipping naar Nederland, dat is voor mij wel de moeite, dus heb m toch maar gebacked :)

Craft beer specialist

• B00st3r
Vanavond staat Gloomhaven weer op de planning. We spelen met z'n 4en, maar als we met z'n 3en zijn spelen we ook gewoon (mits de eigenaar van het spel bij die 3 zit). Vanavond wordt interessant want iedereen heeft zeer recentelijk een nieuwe character gekozen dus we zijn een volledig ander team dan hoe we begonnen (vele maanden geleden). En gelukkig zijn we vanavond alle 4 aanwezig, want ons team verliest praktisch alle scenario's wanneer we met 1 man minder spelen (en ja, we passen de difficulty aan op basis van aantal spelers en gemiddeld level).

Vanavond komt eindelijk Age of Towers binnen, slechts een jaar te laat geleverd. Ik ga hem echter meteen verkopen zonder open te maken omdat ik ondertussen wel betere spellen in mijn kast heb staan.

Ook verwacht ik deze week mijn Graphic Novel Adventures boeken binnen te krijgen. Misschien heb ik dit al eerder verteld, maar het zijn 5 afzonderlijke boeken waar je solo als een soort point-and-click spel doorheen speelt. Ik ben normaliter niet zo van de solo games, maar dit lijkt me toch wel heel leuk.

• HellPunk
Tjolk schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:54:

Spelen met de kids is leuk, zeker als je merkt dat ze het spel doorkrijgen en gaan spelen om te winnen. Dan zie je ook dat zelfs kleinere kinderen echt wel wat meer kunnen hebben dan de doorsnee roll & move.

Gisteren nog een leuk moment gehad in Majesty: ik zou zo goed als zeker winnen als ik nog 1 extra herbergier kreeg en er lagen er maar liefst drie in de rij. Mijn vrouw en kinderen spraken dus af om er telkens een te nemen zodat de overwinning pas tijdens de eindtelling uitgereikt zou worden. Vrouw en zoon houden zich netjes aan de afspraak, dochterlief plukt echter die ene kaart uit de rij die haar de winst zou opleveren. Uiteindelijk won ik alsnog, maar het uitgestreken gezicht waarmee de afspraak gemaakt en verbroken werd was wel goud waard. Die lijkt me wel geknipt voor een potje Game of Thrones >:)

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:50
B00st3r schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:40:
Vanavond staat Gloomhaven weer op de planning. We spelen met z'n 4en, maar als we met z'n 3en zijn spelen we ook gewoon (mits de eigenaar van het spel bij die 3 zit). Vanavond wordt interessant want iedereen heeft zeer recentelijk een nieuwe character gekozen dus we zijn een volledig ander team dan hoe we begonnen (vele maanden geleden). En gelukkig zijn we vanavond alle 4 aanwezig, want ons team verliest praktisch alle scenario's wanneer we met 1 man minder spelen (en ja, we passen de difficulty aan op basis van aantal spelers en gemiddeld level).
Ik merk zelf met Gloomhaven dat het begin van een nieuw character altijd het meest pittige is. Je kent je personage nog niet zo goed. Maar een level 9 personage is ook gewoon veel beter dan een level 1 personage (zelfs met het opschalen van enemies). Je personage heeft dan een hele hoop items die jouw personages echt veel sterker maken. En daarnaast schalen de vijanden veel minder hard mee naar mate je hoger in je levels speelt.

• B00st3r
Robkazoe schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:35:
[...]

Ik merk zelf met Gloomhaven dat het begin van een nieuw character altijd het meest pittige is. Je kent je personage nog niet zo goed. Maar een level 9 personage is ook gewoon veel beter dan een level 1 personage (zelfs met het opschalen van enemies). Je personage heeft dan een hele hoop items die jouw personages echt veel sterker maken. En daarnaast schalen de vijanden veel minder hard mee naar mate je hoger in je levels speelt.
Maar je begint toch nooit opnieuw op level 1? Ik begon weer op level 4. Ik weet niet wat daar precies de berekening achter was, maar de eigenaar van het spel had dat uitgerekend. Dus ik begon op level 4 met een bepaald aantal perks en uiteraard 1 kaart van elk level na level 1.

• Markb26
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-11-2025
B00st3r schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:15:
[...]

Maar je begint toch nooit opnieuw op level 1? Ik begon weer op level 4. Ik weet niet wat daar precies de berekening achter was, maar de eigenaar van het spel had dat uitgerekend. Dus ik begon op level 4 met een bepaald aantal perks en uiteraard 1 kaart van elk level na level 1.
Dit wordt bepaald op basis van prosperity level. Dat is het level waarop nieuwe karakters beginnen.
Uit de handleiding:

When the city reaches a new level of prosperity, players gain two benefits:
• New items become available for purchase, according to the chart on p. 43.
• New characters may begin at any level equal to or less than the prosperity level of the town. Likewise,
any character with a level lower than the prosperity level may immediately advance their level to match.
In either case, follow the level-up steps on p. 44, adjusting the character’s experience value to the
minimum value required for the new level.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:50
B00st3r schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 13:15:
[...]

Daar heb je gelijk in. Maar mijn punt blijft staan. Een level 9 character is absoluut en relatief gezien sterker dan bv een level 4 character. En dat komt omdat de monsters maar voor een deel mee schalen.

• Mvdbeld
Mensen toevallig Brass Lancashire en of Birmingham al binnen? En zo, ja hadden jullie een verzendbevestiging voor die tijd?

En had het hierboven al gevraagd, maar wat denken mensen van Escape Plan? Heb zelf ook geen andere titels (Gallerist, Lisboa, Vinhos) van Vital Lacerda gespeeld, maar deze titels scoren erg goed op BGG (ook qua complexiteit ; )

Titel spreekt mij wel aan, euro met een strak thema, alleen is hij relatief duur incl. verzenden. Daarnaast vraag ik me af hoeveel interessante keuzes je kan maken aangezien je in feite maar 9-15 turns (turns kan je uitbreiden met executive actions) hebt.

• MADG0BLIN
Ik heb Brass binnen. Kreeg ervoor twee emails. Na de mail was hij binnen twee dagen binnen.

Ik heb Escape Plan gebacked. Er loopt ook een groupbuy via Facebook. Scheelt behoorlijk.

• Wormaap
MADG0BLIN schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:28:
Ik heb Brass binnen. Kreeg ervoor twee emails. Na de mail was hij binnen twee dagen binnen.

Ik heb Escape Plan gebacked. Er loopt ook een groupbuy via Facebook. Scheelt behoorlijk.
Heb je toevallig een link naar die groupbuy? Ik heb EP ook gebackt (The Gallerist bevalt goed, maar vind ik hier en daar wat nodeloos fiddly, dus een 'lichtere' game van Lacerta heeft wel mijn interesse. Daarnaast vind ik het thema leuk :)), maar wat geld besparen kan natuurlijk nooit kwaad :+

Hier ook nog geen verzendbevestiging voor Brass. De oude versie is mijn favoriete game, dus ik kan niet wachten om de nieuwe binnen te krijgen. Dat opent toch de mogelijkheid om hem te spelen met mensen die het visuele aspect wat belangrijker vinden :+

• Mvdbeld
Wormaap schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:39:
[...]

Heb je toevallig een link naar die groupbuy? Ik heb EP ook gebackt (The Gallerist bevalt goed, maar vind ik hier en daar wat nodeloos fiddly, dus een 'lichtere' game van Lacerta heeft wel mijn interesse. Daarnaast vind ik het thema leuk :)), maar wat geld besparen kan natuurlijk nooit kwaad :+

Hier ook nog geen verzendbevestiging voor Brass. De oude versie is mijn favoriete game, dus ik kan niet wachten om de nieuwe binnen te krijgen. Dat opent toch de mogelijkheid om hem te spelen met mensen die het visuele aspect wat belangrijker vinden :+
Had de group buy ook gezien, maar heb zelf geen facebook. Scheelt volgens mij 15% (€10,-) en wellicht nog wat verzending (verlies je weer deels door verzending binnen NL/BE). Ik ga hem denk ook gewoon solo backen...

Wat betreft Brass, zonde heb zelf nog geen mail gehad, nog even wachten dus. Hoe kijken jullie naar de verschillende versies, heb beide gekocht maar denk er aan om alleen Lancashire te houden (aangezien die ook een 2P variant heeft) en Birmingham wellicht weg te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mvdbeld op 25-07-2018 10:47 ]

• MADG0BLIN
Wormaap schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:39:
[...]

Dat was inderdaad wel handig geweest. Hierbij: https://www.facebook.com/groups/235367523952145/

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Laat maar weten hoe Brass is, was wel benieuwd maar had tijdens de kickstarter geloof ik niet de benodigde funds :(

• Wormaap
Mvdbeld schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:44:
[...]

Had de group buy ook gezien, maar heb zelf geen facebook. Scheelt volgens mij 15% (€10,-) en wellicht nog wat verzending (verlies je weer deels door verzending binnen NL/BE). Ik ga hem denk ook gewoon solo backen...

Wat betreft Brass, zonde heb zelf nog geen mail gehad, nog even wachten dus. Hoe kijken jullie naar de verschillende versies, heb beide gekocht maar denk er aan om alleen Lancashire te houden (aangezien die ook een 2P variant heeft) en Birmingham wellicht weg te doen.
Birmingham heeft ook een 2P-variant toch? Lancashire heeft zichzelf natuurlijk bewezen, maar ik ben ook erg benieuwd naar Birmingham :)

• BSTNjitRam
  • Laatst online: 23-01 22:44
Ik twijfel om zowel Brass als Lancashire weer weg te doen. De vaste spelersgroep is sinds de kickstarter gegroeid naar 5 en mijn 4 speler spellen krijg ik nog maar heel sporadisch op de tafel.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik ben nog op zoek naar leuke 2 speler games, om samen met mijn vriendin te spelen.

Coop zijn we niet zo van, het leukst is als je elkaar lekker dwars kan zitten, en er 1 winnaar is.
Games die we al hebben en leuk vinden:
- patchwork
- 7 Wonders duel
- machi kori
- ticket to ride nordic
- mr jack new york

Ik zag ook ergens Azul langs komen, al weet ik niet of die leuk is om met 2 spelers te spelen...

• psychoclown

psychoclown

Back in black

BSTNjitRam schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:58:
Ik twijfel om zowel Brass als Lancashire weer weg te doen. De vaste spelersgroep is sinds de kickstarter gegroeid naar 5 en mijn 4 speler spellen krijg ik nog maar heel sporadisch op de tafel.
Tja je moet je afvragen of je het spel zelf graag nog wilt spelen. Ik kan me voorstellen dat je af en toe ook nog met 4 bent dus dan zou het op tafel kunnen komen.

Zelf heb ik voor ieder wat wils, maar met voornaamste reden dat ik de spellen zelf ook erg leuk vind.
Zo heb ik Dark Moon al ruim een jaar niet op tafel gekregen maar dat is een top spel wat echt wel weer op tafel gaat komen wanneer de timing goed is :)
RonnieB82 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:03:
Ik ben nog op zoek naar leuke 2 speler games, om samen met mijn vriendin te spelen.

Coop zijn we niet zo van, het leukst is als je elkaar lekker dwars kan zitten, en er 1 winnaar is.
- patchwork
- 7 Wonders duel
- machi kori
- ticket to ride nordic
- mr jack new york

Ik zag ook ergens Azul langs komen, al weet ik niet of die leuk is om met 2 spelers te spelen...
Targi, King/Queendomino schieten mij zo even te binnen.

[ Voor 28% gewijzigd door psychoclown op 25-07-2018 11:05 ]

• Mvdbeld
Wormaap schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:56:
[...]

Birmingham heeft ook een 2P-variant toch? Lancashire heeft zichzelf natuurlijk bewezen, maar ik ben ook erg benieuwd naar Birmingham :)
Dacht dat er voor Lancashire een 2P map op de achterkant zit? Tuurlijk is Birmingham ook 2-4 spelers, maar dan lijkt mij de 2P achterzijde van Lancashire "beter"?!

- patchwork
- 7 Wonders duel
- machi kori
- ticket to ride nordic
- mr jack new york

Uhhhh... in mijn collectie voor 2, naast de reeds genoemde spellen:
- Jaipur, topper! (speel de app ook veel)
- Lost Cities
- Castles of Burgundy/Burgen von Burgund (voor meer maar ook prima met 2)
- 7 Wonders Duel Pantheon (uitbreiding)
- King Domino (kan ook met meer maar met grotere grid ook prima met 2)

[ Voor 24% gewijzigd door Mvdbeld op 25-07-2018 11:10 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

- patchwork
- 7 Wonders duel
- machi kori
- ticket to ride nordic
- mr jack new york

De piramides van de Jaguar (marktplaats)
Carcassone is ook erg leuk met 2 spelers
twilight struggle (maar dat moet je wel een beetje liggen)
castles of burgundy (speelt erg lekker weg en met 2 spelers zit je veel minder lang te wachten op andere spelers)
guilotine

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-01 16:22

Dhrax

Prog Lord

- patchwork
- 7 Wonders duel
- machi kori
- ticket to ride nordic
- mr jack new york

Uit dit lijstje zou ik voor 'Ticket to Ride' gaan, deze doet het doorgaans goed bij de dames. Daarnaast doet ' Puerto Rico' het ook altijd goed bij ons. Is inmiddels wat ouder, maar nog steeds ijzersterke gameplay :)

• Tjolk
7 Wonders Duel heb ik laatst voor mijn verjaardag gekregen, maar ik merkte na een paar potjes al gauw dat de sleutel tot succes is om in het eerste tijdperk de taverne te scoren. Heb je die, dan kun je bijna alles kopen/bouwen en kom je nooit in serieuze geldnood. Je kunt flink bouwen terwijl je tegenspeler regelmatig kaarten voor geld moet ruilen en dus een achterstand oploopt. Ik heb het al een paar keer zo kunnen spelen dat ik gegarandeerd de taverne kreeg en later ook nog de brouwerij. Gegarandeerde winst.

Ik zit erover te denken om die twee kaarten (of iig de taverne) de volgende keer eruit te halen, kijken of dat wat meer balans brengt.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Puerto Rico was een van mijn eerste games die ik speelde op de lokale boardgame night. Supertof.

• Wormaap
Mvdbeld schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:07:
[...]

Dacht dat er voor Lancashire een 2P map op de achterkant zit? Tuurlijk is Birmingham ook 2-4 spelers, maar dan lijkt mij de 2P achterzijde van Lancashire "beter"?!
Lancashire heeft inderdaad de dedicated 2P-map, die al bijna 10 jaar lang heeft bewezen ijzersterke gameplay op te leveren. Maar Roxley heeft tijdens de KS telkens aangegeven dat hun eigen 2P-variant, op de normale map, naar hun idee beter was. Dus dat geeft in ieder geval wel vertrouwen dat Birmingham, waar 2P vanaf het begin onderdeel van het spel is geweest, in ieder geval fatsoenlijk doorontwikkeld is voor twee spelers.

Of het dat waarmaakt is natuurlijk maar de vraag, en dat is ook meteen de reden dat Roxley de 'oude' 2P-map voor Lancashire toch maar op de achterkant van het bord heeft geprint.

• HellPunk

- patchwork
- 7 Wonders duel
- machi kori
- ticket to ride nordic
- mr jack new york

Azul is best speelbaar met twee, het enige nadeel is dat de tegels de neiging te hebben zich op te hopen in het midden. Met meer spelers is er altijd wel iemand die die tegels neemt, met twee is dat vaak niet het geval. Zo heb je dus bijna elke ronde wel iemand die de pineut is en een stapel tegels moet nemen waar hij niks mee aan kan.

Mijn vrouw en ik spelen met twee meestal Keltis en Keer op keer. Als ik nog een outsider mag noemen: Steamrollers, top roll & write met iets meer inhoud (en nog van Belgische makelij ook) _/-\o_ . En dan is er nog Santorini, al is dat misschien wat te abstract?

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap