Onlangs gespeeld:
7th continent - meegenomen door een vriend die hem net had gekocht. Ook iemand die alle extra's koopt, de mini's mooi kan schilderen etc. Altijd fijn om zo iemand te kennen, ik vind die bedragen die de meeste kickstarter junkies uitgeven zelf te gek
Met zn vieren gespeeld, erg gaaf. Ik speelde zelf als kind al de Fighting Fantasy boeken, dus dat concept van de genummerde hoofdstukjes ken ik al heeeeeel lang. Verder een best elegant stukje mechanic met acties en het deck dat je gezamelijke lifeforce is.
Gelukkig kregen we goede uitleg voor een snelle start, want het is wel even wennen. Dit was met wat ik mn "hardcore" boardgame groepje noem, ik denk niet dat de andere mensen met wie ik boardgame (vrienden/familie/mn kids) hier makkelijk in gaan komen.
Runebound 2nd edition: 2 avonden gespeeld in 3 dagen, vooral toen we er goed in zaten een heerlijk spel. Ik ben nog steeds blij dat ik 2nd edition ipv 3rd heb gekocht, ondanks het feit dat de nieuwe versie veel voordelen heeft (mooier, beter verhaal, nieuwe concepten etc.).
Ik en de 2 vrienden die meededen zijn namelijk computer RPG veteranen en dit speel geeft je echt dat gevoel van low level beginnen en machtiger worden, waarbij het mogelijk is de gok te nemen een (te) hoog level monster aan te vallen. Alles kan in het begin je dood betekenen, zoals bij Fallout (PC). 3rd edition heeft hier een soort scaled levelling in zoals Oblivion (elder scrolls 4), niet mijn ding.
Verder blijft de move mechanic met de terrain dice heel erg leuk. Helaas ook 1 van de dingen die in 3rd edition scaled down/streamlined is.
2nd edition is een dicefest, maar dat vinden wij niet erg en werkt rapper dan het puzzelen met runes in 3rd. De speelduur van 2nd blijft erg lang, maar we hebben daar 2 dingen voor afgesproken: de volgende speler alvast zn move laten plannen nadat de huidige klaar is met moven, plus versnelde start levelling (1xp, 2xp, 3xp en dan vanaf level 5 gewoon 4xp per level.
Through the Ages: A New Story of Civilization - 2 weken terug weer gespeeld bij een vriend thuis, dan moet je dus om 15u op een zondag beginnen als je geen nachtwerk wilt

Wederom alleen voor de echte fanaten die lange games leuk vinden. Als je ooit Axis and Allies in teams gespeeld hebt zoals mijn hardcore groepje geen issue
Wat een geniaal goed spel, ook als je geen fan van de Pc game bent. Je hebt echt het epische gevoel van ontwikkeling (mag ook wel met die speelduur) en het houten blokjes systeem is geweldig. Je hebt ook zo ontzettend veel manieren om te winnen. Military verwaarlozen is zo goed als onmogelijk, maar dat is ook wel weer realistisch. Het hele spel draait om balans en keuzes maken, ontzettend veel vrijheid in speelsijl dus. De eerste OP combinaties hebben we echter al gevonden, zoals James Cook als leader en dan vol voor kolonies gaan bijvoorbeeld. Top spel, was verbaasd over de lichtelijk lauwe review van Shut up &sit down. Die gasten hebben echter ook een bepaalde voorkeur uiteraard, zoals de meeste reviewers.
Kosmos - Die Sternenfahrer von Catan - leuk met de kids of met mensen niet normaal niet boardgamen (of gewoon veel drank/wiet gebruiken

) en IMHO veeeeeel leuker dan klassiek catan, daar was ik in 2003 al volledig op uitgekeken. Toch een beetje het captain kirk gevoel met de encounters in de ruimte. Verder ook een prachtige game om te zien. Ook een erg zeldzame game, zodoende heb ik een duitse versie. De truuk is om alle kaarten hard snauwend voor te lezen dus
Binnenkort weer eens te spelen:
Game of thrones (mooi, epic en geweldige concepten zoals het order fichesysteem), komt gewoon te weinig op tafel door alle andere games. En meeeeeer Runebound
Op
Dead of Winter ben ik na een half jaar intensief spelen eindelijk een beetje uitgekeken voorlopig. Laatst nam een vriend The long night mee, dat was dan wel weer een keer geinig met de afwisseling van extra regel modules.
Laatste vraag: wat is jullie go-to game, dat iedereen leuk vind? Bij mijn vriendin en ik is dat
Smallworld met wat uitbreidingen of
Agricola, kun je spelen met (bijna) iedereen en bevalt altijd. En met de kids of oma pak je gewoon de familieversie van agricola (ik heb nog een oude alles in 1 versie)
[
Voor 16% gewijzigd door
_Anvil_ op 05-05-2018 13:53
]