Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 165 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:21
Zaterdag een potje Torres met drie spelers gespeeld, was erg leuk. Omdat je maar over een heel beperkt aantal acties beschikt die dan ook nog eens over drie rondes verdeeld zijn moet je echt wel het maximum uit elke beurt persen. Dat leidde wel wat tot AP bij mijn vrouw, maar alles samen speelde het toch vlot.

We hebben ook een paar keer Cosmic Run: Rapid Fire gespeeld, een Kickstarter die vorige week met wat vertraging toch in de bus beland is. Dit is een roll & write voor twee: je rolt een hoop dobbelstenen, dan kiest iedereen er om de beurt eentje uit en je noteert de actie op je blad. In dit geval probeer je met je drie ruimteschepen een planeet te bereiken terwijl je mijnen ontwijkt die door aliens gedropt worden. Om je te helpen kun je tijdens het spel ook technologieën kopen die je hierbij helpen: missiles, warps, transformers en navigation.

We hebben 'm ondertussen drie keer gespeeld en hij is zo leuk als het op de KS-pagina leek. Het spel heeft ook een solo-modus en die is iig supermoeilijk, zelfs op Novice level - dat is dus nog een uitdaging voor de komende dagen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 11:53
Afgelopen tijd ook weer een aantal nieuwe zaken gespeeld.
Century Spice Road voor het eerst gespeeld. Een spel wat doet denken aan Splendor. Door middel van kaarten te spelen moet je blokjes verzamelen en deze weer upgraden waardoor je punten kan kopen. Een leuke interessant filler welke snel speelt.
Afgelopen zaterdag voor het eerst Near and Far gespeeld. Hier was ik al een tijdje erg benieuwd naar, maar deze maakt zijn status zeker waar! Wat een toffe game zeg. Een combinatie van storytelling en workerplacement, dice rolling en card drafting .Maar met name de quests en storytelling zorgen voor een interessant en toffe ervaring. We gaan donderdag verder starten met de campaign, maar dit is zeker een aanrader!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-04 06:57

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

psychoclown schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:49:
Gisteren met de buurman het derde scenario van het eerste campaign van Arkham Horror TCG gedaan en die hebben we noch verloren noch (echt) gewonnen. In ieder geval een betere uitkomst dan in de eerste twee campaigns :P Ik vond het in ieder geval een leuk scenario waar de moeilijkheidsgraad op een gegeven moment van laag naar torenhoog ging maar desondanks vrij kort was.

Over een paar weken maar verder met The Dunwich Legacy campaign :)
Tip: er zijn heel veel echt serieus leuke custom campaigns door fans gemaakt. Uitprinten, eventueel plastificeren en je hebt voor weinig weer wat avonden lol.
curse of amulotep (die we erg leuk vonden): https://boardgamegeek.com...ore-set-scenario-print-an

bron o.a.:
https://www.reddit.com/r/...e_printandplay_scenarios/
https://boardgamegeek.com...am-horror-card-game/files
http://arkhamcentral.com/...ontent-arkham-horror-lcg/

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

Lt. Marx schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:32:
[...]

Tip: er zijn heel veel echt serieus leuke custom campaigns door fans gemaakt. Uitprinten, eventueel plastificeren en je hebt voor weinig weer wat avonden lol.
curse of amulotep (die we erg leuk vonden): https://boardgamegeek.com...ore-set-scenario-print-an

bron o.a.:
https://www.reddit.com/r/...e_printandplay_scenarios/
https://boardgamegeek.com...am-horror-card-game/files
http://arkhamcentral.com/...ontent-arkham-horror-lcg/
Tof, daar ga ik even naar kijken. Ook meteen maar naar de buurman gestuurd ;)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• HellPunk
Woeiii, Merz Verlag heeft de halplannen voor Spiel online gezet, nu nog even wachten tot DukeOfEarl zijn magie gedaan heeft. Wie niet zo lang kan wachten: de links staan in dit draadje op BGG!

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

HellPunk schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:25:
Woeiii, Merz Verlag heeft de halplannen voor Spiel online gezet, nu nog even wachten tot DukeOfEarl zijn magie gedaan heeft. Wie niet zo lang kan wachten: de links staan in dit draadje op BGG!
welke magie kan ik van Dukeof Earl verwachten als nieuwkomer bij Spiel?

• HellPunk
Lt. Marx schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:29:
[...]

welke magie kan ik van Dukeof Earl verwachten als nieuwkomer bij Spiel?
Hij voegt de halplannen, de namen van de uitgevers en de nummers van de stands samen op één pagina per hal. Zo kun je makkelijk zien wie waar zit en welke kant je op moet. Op zich zijn de hallen wel logisch ingericht, maar zeker als je er nog nooit geweest bent is dit erg handig als navigatiemiddel.

Hou deze thread in de gaten, als de plannen af zijn zal hij hier wel een link posten. Hier vind je ook al een voorproefje met de plannen van vorig jaar.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47
Voor de mensen die de kickstart hadden gemist van Kingdom Death: Monsters
hij is nu te preorderen met 25% korting
https://kingdom-death-mon...rkit.com/hosted_preorders

ik heb hem gepreorderd samen met een goede vriend.

PSN: FreakGIB

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:13
FreakGIB schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:18:
Voor de mensen die de kickstart hadden gemist van Kingdom Death: Monsters
hij is nu te preorderen met 25% korting
https://kingdom-death-mon...rkit.com/hosted_preorders

ik heb hem gepreorderd samen met een goede vriend.
Blijft gewoon te duur. Miniatures are overrated en voegen niks toe aan gameplay, het zijn de graphics van digitale games.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• FreakGIB
Phusebox schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:59:
[...]

Blijft gewoon te duur. Miniatures are overrated en voegen niks toe aan gameplay, het zijn de graphics van digitale games.
Gaat mij niet zozeer om de Miniaturen ook al zien sommigen er echt cool uit.
Maar de Gameplay is wat mij wel leuk lijkt.

• Coltaine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-12-2025
The Voyages of Marco Polo vandaag voor €31,49 incl. verzenden bij Intertoys.

http://m.intertoys.nl/m20/marco-polo-bordspel

Keep supporting the pyramid roach boy

• Phusebox
Nog dik tien dagen tot Spiel en ik heb het kortste lijstje ooit van spellen waar ik in geïnteresseerd ben. In ieder geval genoeg tijd om nieuwe dingen te ontdekken dus maar heb het gevoel dat we een beetje in een off year zitten voor wat betreft bordspellen.

• HellPunk
Dit weekend hebben we TTR: Germany voor 't eerst gespeeld. Deze heeft als extraatje de passagiers: op elke stad staan één of meer meeples in zes verschillende kleuren. Als je een route bouwt mag je van elke stad één meeple nemen. Op het einde krijg je punten als je van een kleur de meeste of tweede meeste hebt.

Op zich ziet het bord er erg relaxed uit, maar dat is maar schijn! Zeker met drie spelers is het erg tight en zitten routes én omwegen in no-time dicht. Bovendien kun je de passagiers niet links laten liggen: het kan net lonen om niet de rechtstreekse route te bouwen, gewoon om net die ene meeple van die kleur op te pikken en de meerderheid te halen.

Daarmee is dit bord niet voor onervaren spelers weggelegd. Zorgen dat je de juiste meeples oppikt is erg belangrijk, dus als je het basisprincipe van TTR nog moet leren is USA of Europe nog altijd een betere keuze. Ik denk dat het bord echter ook heel goed zonder de passagiers te spelen is, dat testen we nog wel een keertje uit.

Zondag hebben we ook nog een potje Torres met twee gedaan. Met twee is het veel tactischer en lijkt het meer op dammen of schaak: één foutje en je hinkt achterop. Nog steeds een leuk spel, alleen is het volgens ons met drie of vier beter omdat je dan meer gelegenheid hebt om op de acties van je tegenspeler in te spelen.
Phusebox schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:42:
Nog dik tien dagen tot Spiel en ik heb het kortste lijstje ooit van spellen waar ik in geïnteresseerd ben. In ieder geval genoeg tijd om nieuwe dingen te ontdekken dus maar heb het gevoel dat we een beetje in een off year zitten voor wat betreft bordspellen.
Ik heb hetzelfde gevoel, maar dat was vorig jaar ook al zo. Dit jaar heb ik zelfs geen pre-orders, dat is wel nieuw. Er zijn twee spellen die ik heel graag op de kop wil tikken (Azul en Dragon Castle), maar die zijn niet te pre-orderen. Ik ga dus even bekijken hoe ik 't snelst bij die booths raak en voor de rest zien we wel.

Ik weet niet of het meteen een minder jaar is, de spellen die nu 'hot' zijn zitten gewoon in categorieën en thema's die mij minder interesseren (met name legacy). Er is ook al veel aangekondigd op GenCon, dus er is minder echt 'nieuw' te zien. Ik twijfel er echter niet aan dat het weer een leuke dag wordt daar in Essen _/-\o_ .

[ Voor 39% gewijzigd door HellPunk op 16-10-2017 12:09 ]

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:50
de gameroom gaat veranderen :+ dus tijd om alles opnieuw in te delen en uit te zoeken. Wordt leuk, lijstje maken van wat we hebben :D

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
Wat staat er bij jouw op het lijstje voor Spiel?

Bij mij zelf is het heel weinig. Nadat ik vorig jaar genoeg had gehaald (9 games) staat er bij mij nog niks op de lijst. Toch maar even in verdiepen
(Zal ook te maken hebben dat ik op de markt ben om een huis te kopen en dus weinig mag uitgeven ;( )

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Ik heb ook een kleiner Must have lijstje dan anders. Maar het lijstje met spellen dat ik eerst wil proberen is juist groter dan normaal. Voor mezelf heeft het denk ik niet veel met kwaliteit te maken, maar ik koop gewoon veel minder spellen en ben veel kritischer geworden. Daarnaast is het altijd de moeite waard vanwege de No-Shipping Auction. Toch weer wat spelen weten te dumpen.

Mijn wants

De bovenste vier spellen heb ik aan meegeholpen en wil ik dus graag even naar kijken. :)

[ Voor 11% gewijzigd door ViNcE op 16-10-2017 15:17 ]

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• HellPunk
Aan de auction heb ik dit jaar niet deelgenomen, maar dan vooral omdat ik nog niet weet of ik donderdag, vrijdag dan wel zondag ga en dan vallen alle auctions met maar 1 of 2 'overhandigingsmomenten' al af. Wel zo handig om het budget binnen de perken te houden >:) .

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

HellPunk schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:59:
Dit weekend hebben we TTR: Germany voor 't eerst gespeeld. Deze heeft als extraatje de passagiers: op elke stad staan één of meer meeples in zes verschillende kleuren. Als je een route bouwt mag je van elke stad één meeple nemen. Op het einde krijg je punten als je van een kleur de meeste of tweede meeste hebt.
Wat ik me afvraag, in hoeverre dat die anders is dan de TTR Märklin versie. Ook de Duitse kaart, met passagiers (maar dan niet als meeples, maar als fiches die op het bord liggen).
In de regels daarvan staat niet heel duidelijk hoe dat die passagiers nu werken, dus geen idee of we dat gespeeld hebben zoals de bedoeling was.

• HellPunk
TERW_DAN schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:39:
[...]

Wat ik me afvraag, in hoeverre dat die anders is dan de TTR Märklin versie. Ook de Duitse kaart, met passagiers (maar dan niet als meeples, maar als fiches die op het bord liggen).
In de regels daarvan staat niet heel duidelijk hoe dat die passagiers nu werken, dus geen idee of we dat gespeeld hebben zoals de bedoeling was.
Als ik het goed lees stellen de meeples in Märklin een soort handelaars voor. Je hebt in elke stad een aantal goederenfiches die in waarde aflopend zijn. Je kunt dan in je beurt een van je meeples naar een stad verplaatsen en in die stad het token met de hoogste waarde nemen.

In TTR Germany wordt er niets verplaatst: je legt een route en dan neem je een meeple van elk uiteinde van die route - als er nog eentje staat, tenminste, want alleen in de grote steden staan er meer dan 1.

TTR Märklin lijkt me veel meer planning te vereisen: je passagier verplaatsen kost je effectief een beurt en je wil hem natuurlijk zo zetten dat je de volgende keer ook weer een token met hoge waarde kunt krijgen. Misschien zoek ik nog wel 'ns op welke waardes die tokens hebben zodat we het op de Germany-map kunnen naspelen, op het eerste zicht lijken de maps zelf identiek.

De layout van die map is trouwens ook leuk bedacht: het westen bestaat bijna volledig uit korte dubbele en zelfs driedubbele wildcard-routes, in het oosten en het noorden heb je alleen enkele gekleurde routes. Afhankelijk van welke tickets je neemt kun je dus kiezen voor de snelle wildcard-route (met het risico op blokkades) of een langere route (waarvoor je dan wel eerst 5+ kaarten moet verzamelen).

We hebben iig al gemerkt dat de strategie van eerst te zorgen voor een lange route en dan tickets bij te rapen in de hoop dat je er eentje krijgt die overlapt met wat je al hebt niet werkt - de tickets staan los van mekaar, je moet dus telkens bijbouwen.

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:33
De KS van "The 7th Continent" loopt bijna af, all-in gaan? :+

Belangrijkste vraag voor mij is hoe lang blijft deze game leuk met verschillende curses & gebieden. Wil je na de basegame nog verder ontdekken/oplossen?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:13
Ja, dat wil je echt wel. Zowel all-in gaan als verder blijven spelen. Maar ik schreef het al ergens ;
J emoet wel fantasie hebben

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 10:57
7th Continent is het eerste KS project wat ik support. Ik heb nu alles behalve de extra sleeves. $288,- dollar voor een spel is best veel :D
Kun je achteraf in de pledge-manager je pledge nog verhogen of moet je voor de deadline je definitieve pledge hebben opgegeven?

• MeZZiN
  • Laatst online: 17-04 10:58
ja dat kan gewoon.

• FreakGIB
Ik ga voor Rookie all in verder niks kom ik uit op $249 dollar heel misschien neem ik nog wel die playerMat of alleen Sleeves voor je action kaarten.

• Mvdbeld
Haha, goed om in ieder geval medestanders te vinden, denk dat ergens anders waar ik de vraag zou droppen voor gek zou zijn verklaard: "$249,- voor een boardgame?!".

Zie dat BoardGameGeekTV een playtrough heeft van de 7th continent, ga deze nog even bekijken en dan hak ik de knoop door!

• HellPunk
Op die manier valt mijn (bijna) all-in-pledge voor Vikings Gone Wild dan weer mee, was iets van €118, dacht ik. Nu ja, dan maar geen single malt voor m'n verjaardag ;)

Wat betreft Essen is de kogel door de kerk: ik ga donderdag, want er zijn een paar spellen met een beperkte oplage aan promo's, dus daar wil ik als eerste bij zijn. Verder heb ik geen pre-orders, trades, auctions, ... , dus dit wordt zonder twijfel de meest relaxte Essen ooit voor mij. Ik moet het dit jaar wel alleen rooien, voor het eerst sinds 2012. Ik wilde de kinderen nog meenemen, maar ik mag ze van mijn vrouw niet van school houden voor een spelletjesbeurs :+ O-)

[ Voor 58% gewijzigd door HellPunk op 18-10-2017 13:17 ]

• MeZZiN
Ik heb wel meer uitgegeven voor games (X-wing en nog wat KS) dus ach het valt wel mee. Mijn laatste 'game ' aankoop ligt in de garage klaar. Een volle 150+ kilo. :9

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/012/691/785/19e0766a72a2de0cc75015aeb27fcd6f_original.jpg?w=680&fit=max&v=1465476438&auto=format&q=92&s=85155fd56a417f594493689b3c6dbd04
Duchess gaming table.

Maar goed alleen mijn game room nog verhuisdoos vrijmaken.

• Coltaine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-12-2025
Eindelijk de kast vol. Ik heb A&A AE 2E maar geannuleerd, daar heb ik geen plek meer voor en als ik buiten de kast ga, krijg ik ruzie met het vrouwtje...

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/fw2rJ6/Untitled1.jpg

Keep supporting the pyramid roach boy

• MADG0BLIN
Coltaine schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:17:
Eindelijk de kast vol. Ik heb A&A AE 2E maar geannuleerd, daar heb ik geen plek meer voor en als ik buiten de kast ga, krijg ik ruzie met het vrouwtje...
Daar is maar 1 oplossing, grotere kast kopen. ;)

Mooie verzameling. :Y

• maartend
Past nog van alles in, even re-ordenen.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-04 08:17
En als je de spellen er laat uitsteken kan je er nog een heleboel extra bijzetten ook :D

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Mvdbeld schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:53:
Haha, goed om in ieder geval medestanders te vinden, denk dat ergens anders waar ik de vraag zou droppen voor gek zou zijn verklaard: "$249,- voor een boardgame?!".

Zie dat BoardGameGeekTV een playtrough heeft van de 7th continent, ga deze nog even bekijken en dan hak ik de knoop door!
Ik kon hem toch ook niet laten liggen, daarentegen ga ik voor de Rookie met de curses expansions :)

Daarnaast voor de MoM fans, nieuwe preview over de characters in de Streets of Arkham expansion is uit: A proper introduction.

• Mvdbeld
psychoclown schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 08:09:
[...]

Ik kon hem toch ook niet laten liggen, daarentegen ga ik voor de Rookie met de curses expansions :)

Daarnaast voor de MoM fans, nieuwe preview over de characters in de Streets of Arkham expansion is uit: A proper introduction.
Ik ben maar All-in gegaan, can't wait! :+

Gelukig nog wat KS voor de wait:
- Black Orchestra
- Brass Lanacashire & Birmingham
- Rising Sun

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-02 16:17
Over Kickstarter gesproken, ik heb momenteel 4 spellen lopen, namelijk:
- Age of Towers
- Heroes of Land, Air and Sea
- 7th Continent
- Too Many Bones: Undertow

Met name over deze laatste 2 ben ik echt super hyped. 7th Continent bijvoorbeeld heeft gisteren aangekondigd in een update dat ze Augmented Reality gaan verwerken in een klein aantal kaarten van hun spel, om zo meer geheimen te kunnen ontdekken met behulp van je smartphone. Super leuk!

Wat betreft de hoge prijzen voor veel van deze KS-spellen hoorde ik laatst een goeie vergelijking. Iemand zei dat hij een computerspel voor 60 euro veel minder het geld waar vindt vergeleken met een bordspel van 80 euro. Bij dat bordspel krijg je natuurlijk alle mooie componenten, en je kunt het face-to-face spelen met anderen. Vergeleken met het computerspel, waarbij je slechts een schijfje in een plastic doosje krijgt (of zelfs enkel digitaal ontvangt), en in je eentje naar een scherm zit te kijken wanneer je het speelt. Dat heeft voor mij ook wel het e.e.a. in perspectief gezet.

Begrijp me niet verkeerd, ik speel ook zeer regelmatig PC en console games!

[ Voor 44% gewijzigd door B00st3r op 19-10-2017 11:59 ]

• Tusk
  • Laatst online: 14-04 10:12

Tusk

Sticky Bomb likes you!

afgelopen week een potje GoT gedaan met z'n vieren. om 7 uur begonnen en om half 12 gestopt bij ronde 7/10 :) Was erg spannend, maar iedereen moest de volgende dag weer vroeg op.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 10:57
B00st3r schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:49:
...

Wat betreft de hoge prijzen voor veel van deze KS-spellen hoorde ik laatst een goeie vergelijking. Iemand zei dat hij een computerspel voor 60 euro veel minder het geld waar vindt vergeleken met een bordspel van 80 euro. Bij dat bordspel krijg je natuurlijk alle mooie componenten, en je kunt het face-to-face spelen met anderen. Vergeleken met het computerspel, waarbij je slechts een schijfje in een plastic doosje krijgt (of zelfs enkel digitaal ontvangt), en in je eentje naar een scherm zit te kijken wanneer je het speelt. Dat heeft voor mij ook wel het e.e.a. in perspectief gezet.

Dan wordt wel genegeerd dat bordspellen vaak met een handje vol mensen worden gemaakt en computergames met honderen, vaak over een veel langere periode.

• Lointje
Ik vind het een beetje een kromme vergelijking. Ik speel mijn meeste videogames net met anderen ook. Headset op, steam/teamspeak/chat of iets dergelijk en dan samen spelen of tegen elkaar. Sommige games hebben > 300u playtime en hebben me vrienden opgeleverd over heel de wereld die ik af en toe bezoek. Ook kunnen in-game beelden (componenten) echt wel indruk maken op de beleving en het is niet omdat ze op een scherm zijn, dan dat ze minder waard zijn dan een blokje hout of plastiek bijvoorbeeld.
Het zijn gewoon gelijkaardige dingen. Voor sommige videogames is 60€ het waard en voor andere heb je zelfs geen 10€ over. Net zoals bij bordspellen sommige spellen 70€ waard zijn, maar je andere spellen overpriced vindt aan 25€.
Uiteindeljik komt het neer op speltechnieken/gameplay, componenten/graphics, thema/verhaallijn, belevenis, ...
Sommige prijzen zijn echt duur, maar als je ze leuk vindt, veel op tafel krijgt, ... maakt dat niet uit. Ik heb al superveel uitgegeven aan Lotr LCG: uitbreidingen, sleeves, ... Maar als ik dan zie dat ik dit jaar alleen al meer dan 60u heb steken (plus al die tientallen uren voorbije jaren) in dat spel is het het wel waard :-)
(sowieso moet je je niet verantwoorden voor bordspelprijzen die je betaalt in dit topic, we zitten in hetzelfde schuitje ;) )

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

HellPunk schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:03:
[...]

Hij voegt de halplannen, de namen van de uitgevers en de nummers van de stands samen op één pagina per hal. Zo kun je makkelijk zien wie waar zit en welke kant je op moet. Op zich zijn de hallen wel logisch ingericht, maar zeker als je er nog nooit geweest bent is dit erg handig als navigatiemiddel.

Hou deze thread in de gaten, als de plannen af zijn zal hij hier wel een link posten. Hier vind je ook al een voorproefje met de plannen van vorig jaar.
En de plannen voor SPIEL 2017 zijn hier te downloaden:
https://www.dropbox.com/s...21u/Essen2017_A3.pdf?dl=0

Dit is voorlopig onze lijst als n00bs:
Charterstone
Gloomhaven - booth 7-J108
Pandemic season two
Burgle Bros - booth 8A118
Time stories
Path to carcosa
Dead of winter - the long night
7th continent - (indien te zien)
Code Orange Games - Booth 6F114

Hebben jullie nog goede tips om deze lijst aan te vullen?

• maartend

Ach, sinds ik ooit een keer voor een pond of 200 lifetime deelnemer ben geworden van Lord ot Rings Online, vind ik zulke prijzen voor sommige spellen (computer/console of bord) gewoon soms de moeite waard.

En zo ook bij 7th Continent.

• Phusebox
Over Kickstarter gesproken, ik heb momenteel 4 spellen lopen, namelijk:
- Age of Towers
- Heroes of Land, Air and Sea
- 7th Continent
- Too Many Bones: Undertow

Met name over deze laatste 2 ben ik echt super hyped. 7th Continent bijvoorbeeld heeft gisteren aangekondigd in een update dat ze Augmented Reality gaan verwerken in een klein aantal kaarten van hun spel, om zo meer geheimen te kunnen ontdekken met behulp van je smartphone. Super leuk!

Ik heb momenteel nog 13 KS spellen 'open' staan... :X

Toch maar weer een KS stop inlassen.

• Mvdbeld
Tusk schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:18:
afgelopen week een potje GoT gedaan met z'n vieren. om 7 uur begonnen en om half 12 gestopt bij ronde 7/10 :) Was erg spannend, maar iedereen moest de volgende dag weer vroeg op.
De uitbreiding feast for Crows is met 4 man echt een aanrader! Ik speel ook nog regelmatig met een groep, als we 4 man hebben is het FFC en anders basegame of DWD (6 man). Voordeel van FFC is dat deze een stuk korter duurt, kan soms in ronde 4a5 klaar zijn omdat je met onbjectives speelt.

Daarnaast is FFC interessant omdat andere spelers onvoorspelbaarder spelen aangezien objectives je soms dwingen niet de obvious thing te doen!

• HellPunk
Lt. Marx schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:44:
[...]

En de plannen voor SPIEL 2017 zijn hier te downloaden:
https://www.dropbox.com/s...21u/Essen2017_A3.pdf?dl=0

Dit is voorlopig onze lijst als n00bs:
Charterstone
Gloomhaven - booth 7-J108
Pandemic season two
Burgle Bros - booth 8A118
Time stories
Path to carcosa
Dead of winter - the long night
7th continent - (indien te zien)
Code Orange Games - Booth 6F114

Hebben jullie nog goede tips om deze lijst aan te vullen?
Zo te zien heb je een licht andere smaak dan wij, dus ik denk niet dat je aan mijn suggesties veel zal hebben :). Misschien wel iets om te proberen: de preview van Architects of the West Kingdom, het nieuwe project van Shem Philips van de North Sea Trilogy. Die ga ik zeker bekijken.

Verder is het plan eenvoudig: eerst proberen om een promo copy van Dragon Castle op te pikken, daarna rustig het rijtje afwerken, met onder andere:
- Azul
- Harvest Dice
- Iquazu
- Majesty
- Rajes of the Ganges
- Xi'an
- Stack-a-Biddi
- The Climbers

• Phusebox
Mijn lijstje:

- Agra
- Merlin (al ben ik een beetje Feld moe)
-This War of Mine

En dat zijn dan spellen die ik zou willen proberen, niet eens direct buys.

Omdat ik ze nog niet heb maar wel geïnteresseerd ben:
- Mansions of Madness 2nd edt.
- Yamatai

• MrVegeta
  • Laatst online: 23-03 17:23

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Wat moet jij met Mansions of Madness :p. Volgens mij ga je dat echt verschrikkelijk vinden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Tusk
  • Laatst online: 14-04 10:12

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Mvdbeld schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:32:
[...]

De uitbreiding feast for Crows is met 4 man echt een aanrader! Ik speel ook nog regelmatig met een groep, als we 4 man hebben is het FFC en anders basegame of DWD (6 man). Voordeel van FFC is dat deze een stuk korter duurt, kan soms in ronde 4a5 klaar zijn omdat je met onbjectives speelt.

Daarnaast is FFC interessant omdat andere spelers onvoorspelbaarder spelen aangezien objectives je soms dwingen niet de obvious thing te doen!
thx voor de tip! Mijn groepje is nog niet echt van de allianties. Alleen op het einde als 1 speler dreigt te gaan winnen. Zijn allianties bij FFC belangrijker of juist minder?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40

Hi Ha Hopjesvla

• MeZZiN
Nog meer ik loop al zo erg achter. Hmmm tijd om weer wat minis bij te bestellen. Mis er nog een aantal.

Zucht :)

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Ik zag hem voorbij komen inderdaad, klinkt erg goed maar ik heb voor mezelf besloten eerst de small expansions te willen voordat ik begin aan de big expansions :P

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Fuck, ik heb de laatste expansion nog niet eens uit het plastic gehaald!

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Mvdbeld
Tusk schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:29:
[...]

thx voor de tip! Mijn groepje is nog niet echt van de allianties. Alleen op het einde als 1 speler dreigt te gaan winnen. Zijn allianties bij FFC belangrijker of juist minder?
Dat is meer de balancing van de game, iemand bijna 7 castles/strongholds? Dan met zijn allen op diegene. :+

De opzet van FFC is wat intenser, Lannister en Baratheon "moeten" (conflicting house objectives) om Kings Landing strijden en house Arryn "moet" richting Stark (white harbour) willen ze een haven bemachtigen. Hierdoor heb je een natuurlijke vijand echter the losse objectives zorgen wel voor diversiteit in strategie en planning. Soms is the obvious castle overnemen niet de manier om een objective te bemachtigen.

• MeZZiN
MrVegeta schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:11:
Fuck, ik heb de laatste expansion nog niet eens uit het plastic gehaald!
Yep ik heb nu 1 extra expansion maar de base game nog maar 2 keer gespeeld lastig hem op de tafel te krijgen maar wat een goede game om te spelen.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

MeZZiN schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:40:
[...]

Yep ik heb nu 1 extra expansion maar de base game nog maar 2 keer gespeeld lastig hem op de tafel te krijgen maar wat een goede game om te spelen.
Daarom heb ik eigenlijk ook besloten om vooralsnog alleen voor de small expansions te gaan. Die kun je voor het overgrote deel integreren in het spel waardoor de replayability direct toeneemt zonder dat de gameplay teveel verandert (afgezien van wat additionele features).

Alhoewel moet ik wel toegeven dat ik zojuist per toeval erachter kom dat mijn favoriete online bookshop ook wat bordspellen verkoopt (geen idee al voor hoe lang) en Mountain of Madness wel heel erg scherp geprijsd is! 32,37 inclusief verzendkosten.

• HellPunk
Rustig spellenweekendje gehad: vrijdag Sagrada en gisteren een potje Sanssouci.

Sagrada is echt mijn top-Kickstarter geworden, het is een van de weinige spellen waar de spellengroep zelf naar vraagt. Meestal gaat het van 'oh, dat spel met die kaarten' en dan moet je een spelletje Wie is het? spelen om te weten over welk spel het gaat, maar Sagrada kennen ze gewoon bij naam :+ .

Ik heb gisteren nog een titel aan m'n Essen-lijstje toegevoegd: een demo van de nieuwe versie van Endeavor. Ik ben er bijzonder in geïnteresseerd omdat deze een bord speciaal voor twee spelers heeft. Het spel wordt nu helaas te weinig gespeeld omdat het niet goed schaalt voor twee spelers, ik ben dus wel benieuwd hoe die nieuwe versie eruit ziet.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:40
psychoclown schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:36:
[...]

Daarom heb ik eigenlijk ook besloten om vooralsnog alleen voor de small expansions te gaan. Die kun je voor het overgrote deel integreren in het spel waardoor de replayability direct toeneemt zonder dat de gameplay teveel verandert (afgezien van wat additionele features).

Alhoewel moet ik wel toegeven dat ik zojuist per toeval erachter kom dat mijn favoriete online bookshop ook wat bordspellen verkoopt (geen idee al voor hoe lang) en Mountain of Madness wel heel erg scherp geprijsd is! 32,37 inclusief verzendkosten.
dat is wel een scherpe prijs! Forsaken Loren (voor diegenen die hem nog niet hebben) ook voor nog geen 18 euro.

Ik ben zelf ook voor de kleine expansions aan het gaan, maar heb MoM ook liggen. Ben het met je eens dat de kleine expensions gemakkelijker te integreren zijn, alhoewel het nu al, ondanks mijn custom inlay, niet meer past... Ach dan zijn die extra doosjes wel handig ;)

Hi Ha Hopjesvla

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Hopjesvla79 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:53:
[...]

dat is wel een scherpe prijs! Forsaken Loren (voor diegenen die hem nog niet hebben) ook voor nog geen 18 euro.

Ik ben zelf ook voor de kleine expansions aan het gaan, maar heb MoM ook liggen. Ben het met je eens dat de kleine expensions gemakkelijker te integreren zijn, alhoewel het nu al, ondanks mijn custom inlay, niet meer past... Ach dan zijn die extra doosjes wel handig ;)
Ja same here, een derde small expansion gaat ook in mijn custom inlay niet passen maar ik denk dat ik ondanks de scherpe prijs het toch even laat liggen. Ook al spontaan de 7th continent gebacked dus dat is al een flinke kluif :P

• maartend
psychoclown schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:36:
[...]
Alhoewel moet ik wel toegeven dat ik zojuist per toeval erachter kom dat mijn favoriete online bookshop ook wat bordspellen verkoopt (geen idee al voor hoe lang)
Al heel lang en zal nog wel ff door gaan. En regelmatig aan leuke prijzen.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:36
Gisteren eindelijk een potje (online) Terra Mystica gewonnen. Na heel vaak 2e geworden te zijn, nu eindelijk genoeg punten om de overwinning te claimen met de Swarmlings! :)

• Lointje
Hier vrijdag "Exit tomb of the pharaoh" gespeeld. Een leuke escape room achtig spel. Het ging goed vooruit maar uiteindelijk 2 tips gebruikt en 67 minuten dus net overtijd. Al bij al een goede score.

De avond afgesloten met "die holde isolde" (medieval academy). Leuke "filler met iets meer body" waar je 7wonders/sushi go gewijs kaarten neemt in je handen en dan op de juiste categorieën vooruit gaat. Bij de meeste telt enkel je relatieve plaats (1e krijgt X punten, laatste -Y punten bv), en je moet zowel kort als lange termijn denken.

En dan gisteren battlestar galactica gespeeld. Enorm fijn, het ging heel vlot in het begin, al begon iedereen mij te verdenken als cylon, alleen maar omdat ik 2 loyalty kaarten kreeg in het begin. Ik was echter gewoon mens. Halverwege werd ik dan wel sympathisant en dan ging het hard. Op een bepaald moment hadden we 13 vechtertjes als team cylon staan rondom de galactica. De andere twee hebben zich kenbaar gemaakt en dan was het gewoon constant die bende fighters activeren en rollen gelijk zot. Team cylon dik gewonnen dus :-)

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-02 16:17
Misschien een stomme vraag he, maar voor de mensen die naar Spiel gaat overmorgen, weet iemand of er ook een Noord-ingang is die wordt geopend tijdens de beurs? Een vriend van me moet iets ophalen in hal 7 voordat het is uitverkocht dus wil hij er snel bij zijn.

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Als het populair is, dan ben je al te laat. Exhibitors kunnen een uur eerder naar binnen. Als er genoeg exemplaren zijn, dan hoef je niet echt te rennen. De meeste mensen blijven hangen bij Hal 1 of 3. Ik dacht trouwens wel dat er mogelijk een derde ingang was dit jaar, maar ik kan het zo niet meer vinden.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• HellPunk
Er is inderdaad een nieuwe ingang aan de Galeria, zo raak je wel snel in hal 7. Als ik het goed heb moet je dan via het Grugapark, maar geen idee hoe je daar geraakt... Misschien dat dit plannetje wat duidelijk maakt?

• HellPunk
Zo, alles staat klaar voor Essen, ik zwengel nog even de GPS aan om alvast de bestemming in te stellen en dan zie ik die nog de kaarten van de vakantie bevat - en daar zit Duitsland niet bij 8)7 . Aangezien dat ding er een half uur over doet om nieuwe kaarten te installeren ben ik erg gelukkig dat ik dat nu merk en niet morgenvroeg :) . Ik moet zeggen, zonder de hele admin van pre-orders en trades/auctions is het verder best wel relaxt naar Spiel toeleven ;)

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

HellPunk schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:42:
Zo, alles staat klaar voor Essen, ik zwengel nog even de GPS aan om alvast de bestemming in te stellen en dan zie ik die nog de kaarten van de vakantie bevat - en daar zit Duitsland niet bij 8)7 . Aangezien dat ding er een half uur over doet om nieuwe kaarten te installeren ben ik erg gelukkig dat ik dat nu merk en niet morgenvroeg :) . Ik moet zeggen, zonder de hele admin van pre-orders en trades/auctions is het verder best wel relaxt naar Spiel toeleven ;)
Nog aanraders om daar te gaan zien/spelen?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

ViNcE schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:47:
Als het populair is, dan ben je al te laat. Exhibitors kunnen een uur eerder naar binnen. Als er genoeg exemplaren zijn, dan hoef je niet echt te rennen. De meeste mensen blijven hangen bij Hal 1 of 3. Ik dacht trouwens wel dat er mogelijk een derde ingang was dit jaar, maar ik kan het zo niet meer vinden.
Heb jij die grip mats al eens mogen ontvangen?

• Phusebox
Voor iedereen die een dezer dagen naar Essen gaat: have fun. Benieuwd naar jullie highlights na afloop.

• maartend
Weet iemand of ik zonder sticker via de snelweg tot op de parking van Spiel mag rijden? Ik moet vrijdag snel even wat ophalen.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 26-10-2017 08:56 ]

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23
Wel tot parkeer terrein buiten centrum (daar pendelbus pakken), niet tot aan de voordeur van Spiel volgens mij.

Strava

• maartend
denyos schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:54:
Wel tot parkeer terrein buiten centrum (daar pendelbus pakken), niet tot aan de voordeur van Spiel volgens mij.
Lastig, krijg net dit bericht van een ander ; Yep! De Messe ligt buiten de binnenstad dus dat is zowiezo geen probleem.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23
maartend schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Lastig, krijg net dit bericht van een ander ; Yep! De Messe ligt buiten de binnenstad dus dat is zowiezo geen probleem.
https://www.milieusticker...r-en-umweltzone-in-essen/
Messe ligt bij de kruizing van de 52 met de 224. Dat valt dus binnen het gebied.
https://www.google.nl/map...m2!3d51.427324!4d6.994171

[ Voor 16% gewijzigd door denyos op 26-10-2017 11:00 ]

Strava

• maartend
Oke, verkeerde info dus. Dan kijk ik even hoe aan te pakken, ik ga niet voor 300 meter een sticker kopen.

Thnx

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan gewoon op de parkeerplaats buiten Essen neerzetten en de gratis pendelbus pakken. Dan heb je geen sticker nodig.

• Phusebox
Denk dat ik na vandaag volgend jaar niet meer naar Spiel ga.

Op donderdag is het nu al enorm druk. Prijzen van spellen zijn absurd hoog en het aanbod is steeds minder in het Engels.

Oh ja ook beetje lame dat Gloomhaven (2nd printing) gewoon te koop was terwijl ik niet eens een verzendmailtje heb gehad. Moest nog 3 weken wachten zeiden ze.

Wat ik heb gespeeld:

Viral
Je speelt als virus en via soort worker placement/hand management moet je proberen zoveel mogelijk punten te scoren. Best grappig spel maar volgens mij gaat het snel vervelen en vond 45 euro wel flink aan de prijs.

Merlin
Tja Stefan Feld, een biljoen manieren om punten te scoren maar deze was vrij overzichtelijk. Thematisering voelde een beetje geforceerd. En ja als je al meerdere Feld spellen hebt voegt dit weinig toe.

Otys
Hier had ik wel hoge verwachtingen van, maar eigenlijk alleen gebaseerd op het feit dat het van Pearl Games was en mooi uitzag. Meer niet.
Het viel me een beetje tegen eerlijk gezegd. Kan er niet meteen een vinger op leggen maar het was in het begin echt super onduidelijk wat je nu moest doen en daarna was het gewoon saai stappen afwerken.

Yamatai
Deze had ik al langer op mijn lijstje staan maar nooit gespeeld. Nu eindelijk de kans. Na slechte uitleg van Days of Blunder miepen en vervolgens zelf maar de regels te hebben gelezen ben ik blij deze niet blind gekocht te hebben. Veel te veel randomness voor mijn smaak.

Gekocht heb ik Agra en Gaia Project. Voor de rest niets interessants meer gezien.

[ Voor 63% gewijzigd door Phusebox op 26-10-2017 21:35 ]

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Zo, net terug van eerste dag SPIEL. Gespeeld:
Harvest Island: leuk spel waar je fruit moet groeien. Ik vond het wel leuk, maar ik zoek toch iets meer.
Majesty: Heel leuk spel van de designer van Splendor. Snel uit te leggen en niet te lang. Er was alleen nog geen Engelse versie te vinden.
Tybor: Lijkt weer op Oh My Goods. Iets te complex voor zo'n klein spel.
Mini park: Erg leuk voor een eenvoudig spel. Lekker visueel een parkje bouwen.

Zal later even een foto plaatsen van de games die thuis zijn gekomen.
MrVegeta schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:17:
[...]

Heb jij die grip mats al eens mogen ontvangen?
Die krijg ik denk ik pas als ik de verzendkosten wil betalen. En ik weet niet of ik er nog meer geld in wil steken. Heel af en toe is er een update op de kickstarter pagina. Heeft me toch een paar honderd euro gekost. :(

[ Voor 39% gewijzigd door ViNcE op 26-10-2017 21:49 ]

Mijn BGG profiel

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

*oops, dubbel*

[ Voor 97% gewijzigd door ViNcE op 26-10-2017 21:49 ]

Mijn BGG profiel

• Lointje
Phusebox schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:20:

Op donderdag is het nu al enorm druk. Prijzen van spellen zijn absurd hoog en het aanbod is steeds minder in het Engels.
Dit jaar viel Spiel natuurlijk wel samen met de vakantie in duitsland, wat er voor zorgt dat het waarschijnlijk zo druk was op donderdag. En je kan op oudere spellen meestal wel een prijsje vinden op spiel maar de nieuwe zijn inderdaad niet goedkoper.

Ik doe trouwens ook liever Spel antwerpen of zo, maar dat is omdat ik op een beurs amper spellen koop en eerder speel en dan heb je meer aan zoiets.

Ben wel benieuwd naar iedereen hun buit. :)

• HellPunk
Zo, maar even een verslagje intikken.

Donderdag lekker vroeg vertrekken en ondanks hier en daar wat drukte toch vlot kunnen doorrijden. Tot mijn verbazing stonden er na de brug vlak voor Essen al borden die je naar de randparking verwezen. Dat vond ik wat raar, dus toch maar doorgereden naar de Messe zelf en daar bleek het helemaal geen probleem te zijn om naar P9 te rijden. Mooi dus!

Toen de deuren open gingen was het tijd voor mijn plan: de limited edition van Dragon Castle oppikken en daarna hopen dat ik ook Azul met bonustegels nog kon krijgen. Dat lukte gelukkig allemaal: bij Horrible Games stond niemand, bij Plan B een man of zes. Dat veranderde wel snel: tegen dat ik aan de beurt was stond de rij helemaal de hoek om.

Omdat ik toch in hal 3 was besloot ik daar maar te blijven. Bij Game Factory probeerde ik Stack-A-Biddi. Dit stond op m'n wenslijst, maar de componenten vielen wat tegen: erg klein voor hetgeen je ermee moet doen, het materiaal was erg glad en leek me ook niet stevig. Goed, daar heb je demo's voor :).

Daarna ging het naar hal 1 waar ik de combo-monsterfile aan de DLP-booth trotseerde voor de ontbrekende locatiekaarten van Orléans. Omdat ik er toch was ook heb maar meteen de uitbreiding Invasion meegenomen.

Daarna heb ik heel even Majesty gecheckt, de nieuwe titel van Hans Im Glück. Leuk, maar natuurlijk in het Duits en hoewel ik later ook de Engelse versie ergens zag liggen heb ik deze niet te koop gevonden. Die komt dus op de wenslijst, 999 of WGG zal deze nog wel uitbrengen.

Na een korte pauze ging het naar hal 6 voor een demo van Favelas bij Wizkids. Deze stond ook op m'n lijst en na een paar beurten wist ik waarom: leuk stapelspel - als je NMBR9 goed vindt is dit iets voor jou! Daarna ging ik bij Capstone The Climbers checken. Een semi-abstract die ik al erg langs wilde, maar tot nu OOP was. De prijs deed mij nog even twijfelen (45€), maar daarna heb ik 'm toch maar opgepikt
:).

Daarna was het de beurt aan Architects of the West Kingdom, de nieuwe titel van Shem Philips die volgend jaar op KS komt. Het is een worker placement waarbij een plek meer waard wordt naarmate er meer werkers staan. Dat leidt tot leuke beslissingen: als je de enige bent die hout gaan hakken krijg je maar weinig, maar dan wordt die plek aantrekkelijker voor tegenstanders waardoor jij later ook weer kunt profiteren. Eén manier om punten te verdienen is virtue, maar de interessantste acties kosten je net virtue (zoals het leegroven van de schatkist), dus je moet steeds kiezen tussen acties zonder risico's (die je dan ook minder opleveren) en acties die veel opbrengen, maar dus ook veel kosten. Zag er top uit, ik weet waar mijn geld in februari 2018 naartoe gaat.

Tussendoor nog wat kleinere demo's gedaan die me niet zijn bijgebleven - alleen Piñata Loca weet ik nog, maar dan alleen omdat ik tegenover die stand een verkoper ontdekte die Sweets Stack bij had, een roll 'n write met Tetris-thema.

Zo was het al vijf uur geworden. Ik keerde nog even terug naar Wizkids om naar Lancelot te kijken (vond ik niet zoveel aan), maar ik belandde met zeven anderen in een demo van Who should we eat?, een spel waarin je met je medespelers op een onbewoond eiland zit. Je bouwt samen aan een vlot, maar je moet ook zorgen dat je genoeg eten hebt en ondertussen niet gek wordt door de geesten op het eiland. Heb je niet genoeg eten, dan moet iemand van de party eraan geloven, maar daardoor krijg je ook weer meer geesten. Leuk idee, alleen de uitwerking vond ik niet zo goed. Er waren telkens zoveel stapjes om te doorlopen dat het spel niet erg vlot ging.

Na nog wat doelloos rondgelopen te hebben was Essen 2017 alweer voorbij voor mij. Na een moeizame rit naar huis (wat een pokkeweer zeg :) ) mocht ik iedereen verblijden met deze nieuwe aanwinsten.

Ik denk dat ik volgend jaar wel weer opnieuw ga, maar dan op zondag, want mijn zoon wil heel erg graag nog eens terug. De drukte vond ik over het algemeen wel meevallen, alleen hal 3 was vanaf 11 uur echt niet meer doenbaar. Je had ook een paar plekken met populaire booths naast mekaar (DLP en Spielworks bvb.) waardoor je dubbele rijen kreeg - dat was ook een uitdaging om doorheen te raken.

Tot slot nog twee prijstips: Indian Summer voor €27 bij JK Entertainment in 2-C108 en Berenpark voor €21 bij Adriaensens in 8-A106 :)
maartend schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:10:
Weet iemand of ik zonder sticker via de snelweg tot op de parking van Spiel mag rijden? Ik moet vrijdag snel even wat ophalen.
Wat laat, maar je kunt dus gewoon zonder sticker de parkings aan de Messe bereiken :) .

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

HellPunk schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:54:

[...]

Wat laat, maar je kunt dus gewoon zonder sticker de parkings aan de Messe bereiken :) .
Weet je dat heel zeker? Ik snap dat je er naar toe kan rijden. Maar krijg je dan ook geen boete?

• HellPunk
Lt. Marx schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:19:
[...]

Weet je dat heel zeker? Ik snap dat je er naar toe kan rijden. Maar krijg je dan ook geen boete?
Hmm, mijn kennis lijkt inderdaad achterhaald. Ik heb dit enkele jaren geleden opgezocht toen ik mijn oude auto nog had en toen was de Norbertstrasse niet ingekleurd als horende tot de Umweltzone. Nu zie ik dat dat wel 't geval is, dus ik denk dat ik eens een mailtje richting de Messe ga doen om hier duidelijkheid over te krijgen.

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

HellPunk schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:35:
[...]

Hmm, mijn kennis lijkt inderdaad achterhaald. Ik heb dit enkele jaren geleden opgezocht toen ik mijn oude auto nog had en toen was de Norbertstrasse niet ingekleurd als horende tot de Umweltzone. Nu zie ik dat dat wel 't geval is, dus ik denk dat ik eens een mailtje richting de Messe ga doen om hier duidelijkheid over te krijgen.
https://www.messe-essen.d...ise/anreise-mit-dem-auto/

je hebt een umweltplakette nodig

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Nou, terug van de tweede dag. Weer een paar spelletjes gespeeld. Mijn lijst voor dit jaar was weer kleiner, maar ik vind het nog heerlijk om te gaan. Soms loop ik alleen, soms met vrienden. Een vriend van me werkt voor een publisher en soms ging ik mee naar meetings. Toen ik bij Renegade langs liep begon er ineens een enorme rij te vormen, dus ik ben maar achteraan gesloten. Uiteindelijk 2x Clank in Space gekocht (één voor die vriend). Ik ga zeker weer volgend jaar.

Gespeeld:
Woosh: Bounty Hunters: Realtime spel zoals halli galli. Vreselijk spel. Ben halverwege gestopt met opletten. Er liggen drie monsters op tafel en elk monster kan alleen worden verslagen door een bepaalde combinatie (vuurbal, bliksem, zwaard, ...) Na elkaar draai je een kaart open en leg je voor je neer. Net zolang tot er een combinatie ligt gelijk aan een monster. Dan leg je je hand erop.
Citadel of Time: Coop. Zag er best leuk uit, maar had ik al verteld dat ik een hekel heb aan coops. Elke keer een discussie over wat de beste oplossing is. Nee dank je.
Pot de Vin: Trick taking game maar dan net weer iets anders. Weer geen succes.
Evolution The Beginning: Deze vond ik wel erg leuk. Maar misschien weer iets te licht voor blijvend plezier. Daarnaast even gekeken bij Dreamscape en met de designer gesproken. Ziet er prachtig uit, maar toch een beetje abstract.

Als laatste natuurlijk het verplichte loot plaatje. Zoals elk jaar proofread ik een aantal rulebooks. Als dank krijg ik vaak een gratis spel en soms credit in de rulebook.

MyStory, Harvest Island, Liberatores, Mini Rails en Wanted. Bij de laatste drie staat mijn naam achterin. Ik heb ongeveer net zoveel uitgegeven als dat ik verdient heb op de auction. Helaas was er één no-show. Dat was minder.

Afbeeldingslocatie: https://cf.geekdo-images.com/images/pic3805500_lg.jpg

Mijn BGG profiel

• Phusebox
Gisteren nog wat spellen gespeeld zoals

Mountains of Madness
Geinig idee, behoorlijk pittig maar niet iets dat ik vaak op tafel zie komen. Op een beurs is het wel lachen met vreemden maar met mijn vrienden zie ik het niet gebeuren.
De gimmick is dus dat iedereen tijdens de hectische resolve fase van 30 sec een Madness heeft die het moeilijker maakt, en je mag er uiteraard niks over zeggen.

Mansions of Madness 2nd edt
Wilde deze al lang hebben en blij dat ik hem heb kunnen spelen want die ik ga nu dus niet ga kopen want ik heb geen tablet en telefoonscherm is te klein en die hele app zuigt alle sfeer en beleving uit het spel)

Prof Evil and the Citadel of Time
Denk dat dit spel meer gericht is op de wat oudere kinderen. Vrij basic gameplay en voor mij niks vernieuwends.

Resident Evil 2
Mja wat kan ik er van zeggen. De zoveelste dungeon crawler. Voor mij voelt dit hetzelfde als Yahtzee spelen.

Titel vergeten? Iets met detectives ofzo
Spel voor veel spelers. Een moordenaar, de rest detectives en een spelleider die dan hints moet geven. Mix tussen weerwolven en mysterium. Ontzettend slechte demo dus misschien is het spel eigenlijk beter maar dit was voor mij een van de slechtste spellen ooit.

Oh even over Kickstarters... Ik back echt nooit meer iets dat via happyshops gaat. Twee spellen onderweg via DHL, vanuit Duitsland. Van beiden werkt de tracking niet en na een week nog niks ontvangen.

• freek s
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-05-2025
Nou zit ik hier lekker te lezen maar heb star realms nog niet voorbij zien komen, wat mij betreft een van de betere kaartspellen
Nu zag ik een kickstarter aankomen die wel interessant is: Dreamcatcher. Zal er geen linkje bij zetten dan is het gelijk weer spam ;) maar ze hebben in elk geval niks met happyshops te maken :p

• Phusebox
freek s schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:02:
Nou zit ik hier lekker te lezen maar heb star realms nog niet voorbij zien komen, wat mij betreft een van de betere kaartspellen
Nu zag ik een kickstarter aankomen die wel interessant is: Dreamcatcher. Zal er geen linkje bij zetten dan is het gelijk weer spam ;) maar ze hebben in elk geval niks met happyshops te maken :p
Haha nee nu is het geen spam. Toevallig een NL project.

• freek s
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-05-2025
Phusebox schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:31:
[...]

Haha nee nu is het geen spam. Toevallig een NL project.
Ok, volledig open kaart, het is een kS van een paar vrienden van mij :)

Neemt niet weg dat het wel serieus leuk is :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:40
Gisteren ook naar Essen geweest. Niets gespeeld maar wel alles bekeken :) Ondertussen ga ik zo’n 15 jaar (bijna) elk jaar, en het is best leuk on te zien hoe het telkens groter en professioneler wordt. De stands van de grote uitgevers worden echt elk jaar waanzinniger :)

Voor de rest gewoon rondgelopen, dingen bekeken en gekocht. Verplichte lootpic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CzrWRFR9PilxdkDl80OGRVG4/full.jpg

Weinig geweldige prijzen, maar Cthulhu Wars voor 160€ vond ik best OK :) Heb ik al heel wat keren over getwijfeld en nu toch maar gedaan. Als het goed is wordt maandag Kingdom Death: Monster geleverd, dus dan is het wel weer even genoeg met de ‘grote duistere spellen’ :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Lekkermakende pictures ;)

Zelf overweeg ik ook misschien wel volgend jaar naar Essen te gaan maar we shall see! Wel ben ik voor de tweede maal op Spellenspektakel te vinden, dat is vorig jaar goed bevallen.

Daarnaast heb ik ook niet stilgezeten. Deze week de Escape Bix Box van de hand gedaan. Ik vind het een leuk spel en ondanks dat in het afgelopen jaar maar een handvol keren gespeeld. De doos is gewoon te groot met slechte inlay, het spel kan er 4x in en vliegt alle kanten op als je hem niet horizontaal houdt en dat zelfs met extra foambord bovenop en elastiek om het geheel strak te houden. Daarnaast (en dat zeg ik niet vaak) is er teveel variatie in tempelkamers waardoor de combinatie met weinig op tafel krijgen ik de variatie niet kan/wil benutten. De game ga ik nog wel weer een keer terugkopen maar dan de vanilla versie je ook nog mee kan nemen :P

Daar staat tegenover dat ik Mysterium voor een leuke tweedehands prijs op Facebook tegen kwam evenals een Dixit uitbreiding nieuw maar licht beschadigde doos. Kan ik wel weer even vooruit naast de buit van o.a. de math trades van laatst.

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

psychoclown schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:35:
Lekkermakende pictures ;)

Zelf overweeg ik ook misschien wel volgend jaar naar Essen te gaan maar we shall see! Wel ben ik voor de tweede maal op Spellenspektakel te vinden, dat is vorig jaar goed bevallen.

Daarnaast heb ik ook niet stilgezeten. Deze week de Escape Bix Box van de hand gedaan. Ik vind het een leuk spel en ondanks dat in het afgelopen jaar maar een handvol keren gespeeld. De doos is gewoon te groot met slechte inlay, het spel kan er 4x in en vliegt alle kanten op als je hem niet horizontaal houdt en dat zelfs met extra foambord bovenop en elastiek om het geheel strak te houden. Daarnaast (en dat zeg ik niet vaak) is er teveel variatie in tempelkamers waardoor de combinatie met weinig op tafel krijgen ik de variatie niet kan/wil benutten. De game ga ik nog wel weer een keer terugkopen maar dan de vanilla versie je ook nog mee kan nemen :P

Daar staat tegenover dat ik Mysterium voor een leuke tweedehands prijs op Facebook tegen kwam evenals een Dixit uitbreiding nieuw maar licht beschadigde doos. Kan ik wel weer even vooruit naast de buit van o.a. de math trades van laatst.
Ik ben gisteren voor het eerst in mijn leven geweest. Vond het leuk een keer gezien te hebben, maar het was eigenlijk veels te druk. Alles was al uitverkocht in het Engels of serieus veel duurder geworden door schaarste. Er was nauwelijks rustig ergens een bordspel te spelen.

• TweakMDS
  • Laatst online: 04-04 23:03
Wij zijn donderdag gegaan. De aankomst was niet helemaal vlekkeloos, want P1-3 werd VLAK voor onze neus gesloten, dus weer terug richting P10. Uiteindelijk iets over 11 binnen (in plaats rond 09:30 aanwezig zoals gepland).

Ik had geen giga lijst, maar in ieder geval wel Charterstone (incl recharge pack) op kunnen pikken, van een op dat moment nog erg kleine stapel. Daarnaast had ik ook nog de één na laatste Santa Maria. Verder ook nog Bärenpark, Terraforming Mars, Fabled Fruit en Joking Hazard en Arkham Horror: Kingsport opgepikt.
Iets meer geld uitgegeven dan nodig, en om één of andere reden geen Pandemic Legacy #2, maar die komt in december nog wel.

Gisterenavond meteen Arkham weer eens op tafel gehad, blijft toch wel wat hebben. Ik vond de Kingsport uitbreiding overigens wel een van de leukste tot nu toe. Innsmouth geeft je steeds het gevoel dat je achter de feiten aanloopt, maar met Kingsport voel je je in het algemeen wat nuttiger. Komende week heb ik nog wel vrij, dus hopelijk kunnen we nog wat 2-player spellen doen. En hopelijk schiet Clans of Caledonia nog wat op - die heb ik gebacked en zou binnenkort toch wel binnen moeten komen...

[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 29-10-2017 15:37 ]

• HellPunk
Dit weekend helemaal besteed aan de spellen van Essen (behalve dan een spelletje Vikings).

Azul was meteen geliefd bij iedereen. Alleen is het spel wat ons betreft telkens veel te snel gedaan: het is niet erg moeilijk om een hele rij af te krijgen en soms gebeurt dat zelfs wat per toeval. Daar verzinnen we dus misschien nog wel wat op. Ook beter met drie of vier.

Dragon Castle: tof spel, heeft alleen net zoals Azul drie of vier spelers nodig. Met twee verandert het bord veel te weinig en kun je rustig enkele beurten vooruit plannen omdat je mekaar eigenlijk niet in de weg zit. De voorlopige favoriet van mevrouw HellPunk.

Okey Dokey: leuk co-op kaartspel dat moeilijker is dan het eruit ziet. Voorlopig nog niet kunnen winnen. Blij dat ik 'm meegenomen heb - aan tien euro was het een no-brainer. En zeggen dat ik bijna een exemplaar voor 15 euro ge'BINned heb in de auction!

Harvest Dice: all-round favoriet, zeker bij mijn dochter - al duurt het spel met haar de helft langer omdat ze altijd de perfecte worteltjes wil tekenen ;) .

Jack and the Beanstalk: beetje warrige spelregels, maar fijn stapelspel. En wie wil er nu niet met een kartonnen bijl naar een stapel dobbelstenen gooien? :)

Favelas: Mijn vrouw houdt traditioneel niet zo van spellen met patroonherkenning, maar dit viel haar wel mee. Ook erg kleurrijk!

Voorlopig dus zes op zes voor de aankopen _/-\o_ !
Lt. Marx schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:41:
[...]

Ik ben gisteren voor het eerst in mijn leven geweest. Vond het leuk een keer gezien te hebben, maar het was eigenlijk veels te druk. Alles was al uitverkocht in het Engels of serieus veel duurder geworden door schaarste. Er was nauwelijks rustig ergens een bordspel te spelen.
Zaterdag is traditioneel inderdaad de drukste dag, ik denk dat het evenement dan zwaar over zijn capaciteit gaat en in tegenstelling tot bvb. GenCon is er geen ticketstop. Hopelijk zijn volgend jaar de nieuwe hallen af, dan kan Asmodee hal 3 in zijn geheel overnemen en kunnen alle kleinere publishers naar een rustigere locatie. Of Merz Verlag moet uitbreiden naar een vijfdaags evenement, maar dat is helemaal wishful thinking, denk ik

• MADG0BLIN
Ik ben donderdag en vrijdag ook naar Spiel geweest. Voor het eerst twee dagen en dat beviel erg goed. Je hebt toch meer tijd om rustig eens wat te spelen en ook nog spellen te kopen en bekijken.
We zijn om 7 uur weggereden en kwamen rond tien over negen aan. P6 kon je dit jaar volgens mij alleen met een speciale pas parkeren, maar P9 was ook nog open. Ook prima! Toen we aankwamen was het al vrij druk en de deuren waren nog dicht, maar rond kwart voor tien gingen ze open en konden we vrij vlot naar binnen.
Toen we binnen kwamen konden we samen met een Duits stel direct als eerste Meeple Circus spelen.
Een spel waarbij je in 3 rondes verschillende circus acts met behulp van meeples, paarden, olifanten en andere attributen moet maken. Een Dexterity game waarbij je 2 minuten de tijd hebt per ronde en waarbij je steeds meer attributen tot je beschikking krijgt.
Meeple Circus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NCxZYfbpU8J9NX5RnnIDeTFP/thumb.jpg

Meeple Circus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0FNblyDc5uCpomTdJKLnCiw4/thumb.jpg

Meeple Circus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QADNCqssewo1CHPdkDhqYHPw/thumb.jpg

Deze direct aangeschaft bij de uitgever Matagot. Hier had ik ook een pre-order gedaan voor Scythe: The Wind Gambit en Charterstone.
Leukste is nog dat mijn naam op de doos van The Wind Gambit staat als playtester. 8)

The Wind Gambit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V4boG2d6eHVy8IjLXPTlH2WJ/thumb.jpg

Inmiddels is Meeple Circus 6 keer gespeeld, hij bevalt zeer goed bij de kinderen en mijn vrouw. :)

Daarna doorgelopen, wat stands bekeken en kwamen we uit bij het spel Seeders from Sereis: Exodus
Het zag er in eerste instantie erg mooi uit, interessant artwork, maar door de niet al te duidelijke uitleg en het tot 2x toe wisselen van mensen aan de demo tafel verliep het geheel wat rommelig. Hierdoor viel het geheel wat in het water en ook waren de regels niet compleet uitgelegd. Deze niet gekocht en weer doorgelopen. Qua drukte vond ik het op donderdag en vrijdag prima te doen.

Hierna doorgelopen naar verschillende booths en bij Stronghold wat promo's opgehaald voor Terraforming Mars. De uitbreidingen hiervan had ik al eerder besteld in het Nederlands, dus die niet meegenomen. Wel de uitbreiding van Dark Moon, Shadow Corporation opgehaald.
Hierna was het bijna 12.00 en dus tijd om de games van de no-shipping auction list op te halen. Ik had Waggle Dance en Pandemic Contagion gewonnen. Gelukkig de kopers vrij snel gevonden, wel leuk om anderen nogal verdwaasd te zien rondlopen, het is nogal chaotisch voor mensen die het niet eerder hebben meegemaakt. :+

Hierna weer terug naar binnen en kwamen we aan bij de stand van iello. Deze hebben een aantal games welke we regelmatig spelen zoals King of Tokyo. Daar was een nieuw spel, Bunny Kingdom, wat veel gedemonstreerd werd. We stonden even te wachten en toen was er toevallig net iemand klaar. We konden dus direct aanschuiven samen met een ouder Duits echtpaar.
Na een vlotte intro van de regels konden we van start. Ik had geen hele hoge verwachtingen, maar de vriend waar ik mee was had een filmpje gezien van het spel en was enthousiaster en wilde hem al graag uitproberen. Na vijf minuten begreep ik al waarom. Echt een heel leuk en interessant spel. Je hebt een bord waarop een grid staat afgebeeld met 1-10 en A - J. Elk coördinaat is een vakje. Per vakje heb je verschillende soorten land of water met daarop de grondstoffen, een vis, wortel of hout. Je speelt in totaal vier rondes. Tijdens deze rondes draft je 10 of 12 kaarten, afhankelijk van het aantal spelers. Hiervan speel je er 2 waarna je weer nieuwe kaarten krijgt en speel je er weer 2 totdat alle kaarten gespeeld zijn. Je hebt verschillende kaarten waaronder kaarten met een coördinaat. Als je deze speelt zet je hierop direct een konijn in jouw kleur. Je hebt ook andere bonus kaarten of kaarten met daarop een stad met 1, 2 of 3 torens.
Het is uiteindelijk de bedoeling om zoveel mogelijk punten te scoren door verschillende gebieden te maken met aaneengesloten konijnen van jouw kleur met daarop steden en verschillende grondstoffen. Het aantal torens keer de verschillende grondstoffen is het totaal aantal punten wat je scoort. Je hebt ook nog allerlei andere bonuskaarten en verschillende grondstoffenkaarten die het geheel wat extra diepgang geven. Een ontzetten leuk spel met veel verschillende opties. Zeker een aanrader. Uiteindelijk heeft die vriend hem aangeschaft waardoor ik het niet hoefde te doen. :)

Bunny Kingdom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wAl1S7AoVnHy5J1J3yYgzNuq/thumb.jpg

Bunny Kingdom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5phfbetFgtyPr1L1j00HI25L/thumb.jpg

Bunny Kingdom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8KiFB1hOJk7VH9K4YF52M3OK/thumb.jpg

Na Bunny Kingdom zagen we de stand van Fantasy Flight Games en aangezien we allebei nogal grote liefhebbers van Twilight Imperium zijn waren we benieuwd of versie 4 er lag. En dat was inderdaad het geval, jammer genoeg was iemand anders bezig met een demo en hebben we die niet op donderdag gespeeld.
We zijn ook nog even op de stand van The Dice Tower geweest en nog even gekletst met Zee, Eric en Suzanne. Erg leuk, aangezien ik al jaren naar de podcast luister en regelmatig de video's even bekijk.

In de buurt van The Dice Tower was een stand met het spel Viral. Hier was ik erg benieuwd naar en na 5 minuten wachten konden we aanschuiven. Ditmaal samen met een Brits stel. Ook hier opnieuw een zeer vlotte en heldere uitleg en we konden van start.
Het is een spel waarin je allemaal een virus speelt dat het menselijk lichaam infecteert. Je moet jezelf als virus verspreiden en muteren om andere organen te infecteren en zo punten te scoren. Maar andere spelers proberen dit ook en kunnen je dwars zitten. Het is een area control game met zeer leuk artwork wat vlot speelt. Ongeveer een uur. Deze niet direct aangeschaft, maar uiteindelijk op vrijdag wel meegenomen.

Viral
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/udrIq5yQV0Ex84jwJN0j2P5V/thumb.jpg

Als laatste hebben we die dag Alien Artifacts gespeeld. Een 4X-style kaart spel waarbij je verschillende dingen kan doen zoals schepen bouwen, nieuwe technologieën ontwikkelen en planeten ontdekken. In je beurt kun je nieuwe kaarten kopen of een kaart ontwikkelen. Elke kaart heeft 2 kanten en als je hem ontwikkelt kies je welke kant je gebruikt. Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigt, maar het was zeker een interessant spel. Deze hebben we uiteindelijk niet aangeschaft. Wel was de uitleg en demo prima en zeer vlot. Portal Games had ook dit jaar weer een erg grote stand.

Alien Artifacts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5I33vJcVOVkwpgAtQD3kqosj/thumb.jpg

Op donderdag hebben we hal 2 en 3 niet gezien en deze hebben we bewaard voor de vrijdag, eerst donderdag avond lekker sushi bij een japanner vlak bij ons hotel gegeten. :9

Op vrijdagochtend waren we om tien over negen weer bij P9 en konden we daar gelukkig weer parkeren. Mooi dichtbij om gekochten spellen af en toe weg te kunnen brengen. Nadat we binnen waren zijn we eerst naar de stand van The Dice Tower gegaan voor tickets voor de show van 16.00. Daar aangekomen en deze te hebben opgehaald hebben we uitgebreid een half uur met Sam Healey staan kletsen. Ontzetten aardige gast en leuk om over verschillende games met elkaar te kletsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QxPdr9kdq9HxBrPW9xzYbHDd/thumb.jpg

Daarna ook nog even met Tom gekletst, maar aangezien hij nogal druk was met de tickets was dat aanzienlijk korter. ;)

Op aanraden van Sam zijn we doorgelopen naar Hal 8 en daar het spel Warpgate geprobeerd. Dit is een prototype welk in januari op Kickstarter komt.
Het is een kaart gedreven spel waarbij je een spelermat hebt met daarop 4 vakken, 1x, 2x, 3x en 4x. Een ronde duurt precies zo lang, in de eerste beurt speel je een kaart op 1x, tweede beurt, 2x, etc. Zo ga je de tafel rond totdat je vier kaarten hebt gespeeld. Elke kaart heeft weer een x, zodat er staat, when you play this card, build X ships. Waarbij de X dan correspondeert met de X op je speler mat. Of when you play this card explore X planets. Een leuk mechanisme, maar je merkte dat het een prototype was, maar het zeker potentie. Eentje om in de gaten te houden. :)

Warpgate
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GsfXYPkx8U7OeaX73m7Dde3I/thumb.jpg

We hebben op vrijdag aanzienlijk minder gespeeld en wat meer zaken bekeken en rondgewandeld. Maar nadat we op de stand van FFG kwamen stond daar een bordje op de TI4 tafel dat er geen demo was op dat moment. Echter, wat wilde het geluk, na vijf minuten praten met een andere beursganger en wat door de components bladeren van TI4, kwam er iemand van FFG die vroeg of we een demo wilden spelen van 2 rondes. En uiteraard zeiden we daar geen nee tegen :D Degenen met wie we speelden kende het spel ook goed en we konden direct van start na een kleine uitleg van de verschillen.
Ik speelde met The Federation van Sol. De grootste verschillen t.o.v. TI3 zijn de tech tree veranderingen, de player boards en de strategy cards. Uiteindelijk na de 2 ronden had degene waar me mee speelden 3 punten, ik 2 en de vriend waar ik mee was 1. We hebben hem al een tijdje geleden gepreorderd, maar ik kan niet wachten tot hij op tafel ligt! :9

Twilight Imperium 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TTGvkK6myyS8qRnAIXatF1Ay/thumb.jpg

Twilight Imperium 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8rxJFIoPyQkJymeR6iXx9tOs/thumb.jpg

Twilight Imperium 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j23fydQbh1za8lFbCj0dAhEy/thumb.jpg

Die dag nog een hoop rondgelopen en uiteindelijk nog wat spellen gekocht en om vier uur naar The Dice Tower liveshow. Daar was ik vorig jaar ook al, maar altijd erg leuk om te kijken en naar te luisteren:

Dice Tower Live Show Essen 2017
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bkMyFmcIxCtGSOVlMaieXzb0/thumb.jpg

Hier nog een aantal foto's van interessant spellen die er waren:

Exploding Kittens grote versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fJphuEy2vNjAOIgMC3eCwn8d/thumb.jpg

Feudum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MqNslpjvAH30UVLNhULbmfO8/thumb.jpg

Game of Thrones van CMON
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GqUj91KwFDm9JpChrZjba2UV/thumb.jpg

Flick em up grote versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HvtpODYCg8C2hdFRuLh7yLpD/thumb.jpg

Rising Sun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HdhNkYJRSl38toaGkZWCGjSe/thumb.jpg

Pandemie Rising Tide
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KrnxFmuG7k7GwxG5FTfo9Ai3/thumb.jpg

Uiteindelijk loot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2aNEdSYypFm1advbOtJfxx6B/thumb.jpg

En ik heb een grotere kast nodig: >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ppaXfOJ6cejx8NU5kjwArb1s/thumb.jpg

Al met al een heel prima Essen, toffe spellen gespeeld, toffe spellen gekocht, leuke mensen ontmoet. Wat wil je nog meer!
Wel een langer verhaal geworden dan ik gepland had. :X

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De verplichte lootpic mag natuurlijk niet ontbreken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0Vztl1TTJtIB9PcRf2frVa95/full.jpg

Afgelopen vrijdag en vandaag geweest. Op vrijdag een paar dingen gekocht, maar toen vooral veel dingen op m'n lijstje gezet en zaterdag eens opgezocht of het de moeite was. Vandaag mag een behoorlijke lijst in de weer gegaan en daar best veel van kunnen komen (niet alles, maar budgettechnisch was dat ook niet een probleem).

Heb me goed vermaakt, voorlopig wel weer even wat speelplezier in huis gehaald :)

Vanmorgen waren we er al om 9:10, de reis ging een stuk voorspoediger dan ik had verwacht (zeker omdat ik nu de afslag naar de 3 had genomen, ipv de 40 af te rijden en Essen-Zentrum te pakken). Dat scheelde ruim een half uur. Dus mooi in de garage P9 kunnen parkeren. Was best handig om even op en neer te lopen en spul te kunnen dumpen, alles bij elkaar is het best zwaar :D

[ Voor 25% gewijzigd door TERW_DAN op 29-10-2017 21:39 ]

Verwijderd

Lt. Marx schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:41:
Dat is inherent aan Spiel. Je moet continu onderweg zijn naar ergens waar je wel kunt spelen. Dat was tien jaar geleden ook al zo. Je vraagt ook altijd hoe lang spellen nog duren: meer dan 10 minuten? Dan of iets eten & drinken, of wegwezen naar een ander spel. Heel soms ontkom je niet aan langer wachten; en het helpt als je kunt terugvallen op kleinere beurzen of spellenclubs waar the usual suspects toch wel zullen opduiken. Zo probeer ik nooit spellen van HiG, Kosmos, Quined of WGG op Spiel: zonde van de tijd. Goede voorbereiding is ook belangrijk. Dat gezegd: de voorheen 'rustige' dagen zijn door het systematisch inplannen van Spiel in de NRW'se herfstvakantie net zo druk geworden als het weekeinde; en ja, dat is met nog steeds toenemende bezoekersaantallen (het waren er nu 182.000, een record) niet altijd even leuk meer.

Ik laat Spiel volgend jaar hoogstwaarschijnlijk schieten na 14 jaar aanwezigheid: dat heeft niet zozeer met de drukte te maken, wel met het naar mijn idee steeds mager wordende aanbod waar ik steeds minder enthousiast van word. Bovendien heb ik na al die tijd zóveel gemaakt zien worden (en weer zien verdwijnen) dat ik het ook helemaal niet erg meer vind dat ik niet 'bij' ben. Door omstandigheden had ik dit jaar maar een halve dag tot mijn beschikking om door de previewlijsten heen te lopen; ik had nog wat extra spellen kunnen doen als ik er de puf voor had, maar mijn vrouw en ik hebben elkaar halverwege dag 2 aangekeken en zijn toen na een wederzijds instemmend knikje naar ons hotel teruggegaan.

Ikzelf kreeg het belangrijkste spel van Spiel de dag tevoren met de post: Antiquity. Kan ik nog niet meteen spelen omdat RL op het moment zeer veel tijd opslokt, maar ik ben reuze benieuwd. (Ik blijf het jammer vinden dat er zo weinig ontwerpers zijn die proberen een 'halve Splotter' in elkaar te zetten en in plaats daarvan met de zoveelste werkverschaffer of deck builder op de proppen komen.)

Pulsar 2849 was wel een aardige mix van betrouwbare mechanismen (dice drafting, pick up and deliver, eigen spelerdoelen) maar was ook nogal 'broos' in dat ik door een tactische fout én tegenstanders die in hun zoektocht naar Lebensraum allen mijn kant op kwamen, vrij snel en geruisloos op een niet meer in te halen achterstand kwam te staan. En toen moest ik nog een half uur. Dat was niet zo leuk... en zeker een aandachtspunt als je het spel zelf gaat spelen. Zorg dat je niet langdurig achteraan het ontwikkelspoor komt; en let heel erg goed op waar je op het bord je stempel kunt drukken.

Het kaartspel Harvest Island had prachtig artwork (op basis van volgens mij echte aquarellen) maar stelde qua spel niet zoveel voor. Jammer!

Indian Summer bleek een snoezige Tetriskloon met bite (zij het dat die bite pas optreedt als de spelers er ook écht voor gaan en niet alleen maar gaan zitten puzzelen) die ik nadien heb aangeschaft.

SteamRollers bleek een leuke Age of Steam/Steam 'Het Dobbelspel'-variant te zijn: mijn vrouw stond erop dat ik vooruit bestelde.

Helaas was het Burgen von Burgund Würfelspiel zo ruk als maar zijn kan: klein, rommelig, donker artwork, driemaal niks.

Santa Maria vonden we teveel grondstoffengedoe in vergelijking tot de eerdere titels van de uitgever Avenue en Doodle City, en hebben we na een korte uitleg gelaten voor wat het was.

Upstream leek in theorie heel aardig—ik heb hier een reeds lang vergeten Strada Romana liggen waaraan het principe van Upstream doet denken—maar in de praktijk was het vechten om elke tegel, op nogal chaotische wijze. Ook de prachtige cover met de beer met zalmen keert niet op die manier terug in het spelmtateriaal. Jammer.

Mini Rails heb ik op de gok meegenomen in de hoop dat de criticasters gelijk hebben. Een vriend van mij heeft het andere treinenspel gekocht waarin ik was geïnteresseerd (Iberian Rails) dus we vullen elkaar goed aan wat dat betreft.

Sol: Last Days of a Dying Star was mogelijk interessant omdat mensen die het speelden zich nogal verwonderden over het elkaar moeten helpen zonder dat je er ogenschijnlijk beter van wordt... en dan gaat mijn interesseniveau meteen omhoog. Helaas bleek de uitgever geen exemplaar te willen demoën; en voor €60 ongezien wat meenemen zonder dat er een Herkenbare Naam achterzit... dat vond ik te gortig.

De uitbreiding van Wir sind das Volk! heb ik laten liggen aangezien mijn vrouw en ik WsdV! een prima 2-spelerspel vinden en geen behoefte hebben aan een Brezjnev en een Kennedy.

Allerlei standaardspul, Gloomhaven, Charterstone, Gaia Project (= Terra Mystica V2 voor zover ik begreep), Nusfjord en meer... heb ik gewoon laten liggen. Ik had met meer puf in m'n lijf misschien nog wel even naar Heaven & Ale en Azul gekeken (en heel, heel misschien A Handful of Stars ook al was die allang niet meer nieuw), maar ik vond het wel best zo.

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-04 10:38
Ik ben dit jaar niet naar Essen geweest omdat ik in de lijst niet veel van m'n gading zag. Wel gisteren de uitpakdag van m'n spellengroep bezocht en daar toch mooi drie spellen mogen aftikken:
- Alien Artifacts: Geinig kaartspel in de lijn van Imperial Settlers. Hoewel het tijdens de uitleg er uit zag alsof het heel random zou zijn, bleek tijdens het spelen dat je nog aardig wat controle hebt. In dit eerste potje waren we heel lief voor elkaar en is er maar één aanval op andere spelers geweest. Ik vermoed dat dit in volgende potjes ook wel anders zal worden.

- Photosynthesis: Ontzettend mooi vormgegeven, abstract spel waarbij je bomen laat groeien. Ondanks dat het abstract is, sluit het thema er mooi bij aan en zeker in de gevorderde variant (die wij niet gespeeld hebben), wordt het thema goed doorgevoerd. Het komt er op neer dat je bomen moet laten groeien door zonlicht op te vangen. Andere bomen blokkeren zonlicht voor de bomen die er achter staan, waardoor je minder energie hebt om dingen te doen. Zeker met vier spelers is het bord erg vol en moet je dus goed opletten waar je plant en waar je kapt.

- Noria: Ten slotte nog deze op tafel gelegd, zonder enige voorbereiding. Achteraf bleken we maar twee regeltjes gemist te hebben. Mooi spel om te zien en het speelt verrassend vlot (afhankelijk van de hoeveelheid analysis paralysis in de groep). Je probeert op vier tracks zo hoog mogelijk te komen. Voor elke track is er een multiplier die samen met het niveau dat je bereikt hebt, de score bepaalt. Daarnaast kun je nog scoren op je laagste en hoogste niveau.
Je doet acties op basis van een draaischijf met drie lagen. Elke laag bevat een aantal tokens en de tokens in de onderste helft zijn beschikbaar voor acties. Je kunt hiermee resources verkrijgen, goederen produceren, acties opwaarderen, je positie op een van de tracks verbeteren of schepen/fabrieken bouwen om meer resources/goederen te verkrijgen per productie-actie.

Ik vond het alledrie erg leuke spellen, met mooie vormgeving.

Xbox Live: Chevalric

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Gisteren heb ik voor het eerst mijn dochter meegenomen. We hebben dus alleen maar kindvriendelijke spelletjes gespeeld, maar ze vond het geweldig. Klask was haar favoriet.

Het viel me trouwens op dat er op zondag veel meer cosplayers zijn. Dat was vooral voor mijn dochter erg leuk. Verder vond ik het wat betreft drukte niet veel meer uitmaken welke dag je ging. Het was altijd druk.

Mijn BGG profiel

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:36
Dit jaar ook voor het eerst naar Spiele in Essen geweest. Op een zaterdag. Als ik nog een keer ga, dan ga ik wel op de donderdag en vrijdag. Het was goed druk maar op sommige momenten was het even net te druk. De stands zijn inderdaad wel echt gigantisch. Vooral die van Days of Wonder staat mij nog bij, wat een ruimte hadden die lui zeggen.

Mijn doel was vooral struinen door de stands heen, spellen bekijken en kopen. Actief spelen op de zaterdag, is denk ik lastig te combineren in één dag. Maakte voor de rest ook niet heel veel uit.

Photosynthesis en Coaster Park waren beide al helaas uitverkocht. Niet heel gek aangezien we rond een uur of 3 pas bij die stands aan kwamen. Wel erg jammer want ik vind beide games er leuk uit zien. Nusfjord was weinig over bekend en gezien ik geen speelsessie heb gedaan, heb ik die laten liggen. Merlin zag er qua artwork goed uit maar qua spelmechaniek vond ik hem zelf niet heel erg overtuigd en onderscheidend van mijn huidige spellencollectie dus die heb ik ook laten liggen.

Wel Gaia Project bij White Goblin Games kunnen kopen. Wat mij betreft een instant buy gezien ik groot fan ben van Terra Mystica. Niet veel later ook nog Codenames Duet aangeschaft voor 15 euro. Als laatste nog een promopack gekregen van iemand die wat bij Days of Wonders gekocht had voor Ticket to Ride Europe (de Orient Express).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gaia Project gisteren ook voor het eerst op tafel gehad. Met drie man gespeeld die allemaal Terra Mystica ook gespeeld hebben. Eerste keer voorbereiden kostte toch nog aanzienlijk veel tijd (2 uur). Veel dingen zijn hetzelfde, er zijn ook zat wijzigingen. Ik denk dat de herspeelbaarheid en de variatie een grote boost hebben gehad. Nu heb je bij Terra Mystica redelijk snel door wat het snelste pad is naar het succes. Nu verandert er per potje heel veel hoe je punten kan scoren. Het enige nadeel is denk ik wel dat het nu alleen nog weer een tandje ingewikkelder geworden is en Terra Mystica was al niet erg makkelijk (al sprak het wel redelijk voor zichzelf vind ik). Om de eerste keer er doorheen te komen, moet je wel even scherp zijn want anders blijf je bezig met uitleggen. :P

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

ViNcE schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:37:
Die krijg ik denk ik pas als ik de verzendkosten wil betalen. En ik weet niet of ik er nog meer geld in wil steken. Heel af en toe is er een update op de kickstarter pagina. Heeft me toch een paar honderd euro gekost. :(
Serieus? Wat een drama! Moet toch wel een van de slechtste KS ooit zijn (die gefund is).

• Phusebox
Nou eindelijk is Cytosis binnen. Volgens mij heb ik die gebacked omdat het er mooi uitzag. Gloomhaven is ook onderweg en kreeg nog een verzendbevestiging, waarschijnlijk van Clans of Caledonia maar dat stond er niet bij.

• HellPunk
MADG0BLIN schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:15:
Hierna weer terug naar binnen en kwamen we aan bij de stand van iello. Deze hebben een aantal games welke we regelmatig spelen zoals King of Tokyo. Daar was een nieuw spel, Bunny Kingdom, wat veel gedemonstreerd werd.
Deze had ik nog niet vermeld. Een hele tijd geleden had ik hier iets over gezien en gelezen en daarna had ik spel verder niet meer bekeken omdat het me weinig interessant leek. Toen ik donderdag door de Iello-booth kwam werd dit inderdaad veel gespeeld en toen ben ik even blijven kijken bij een tafel. Zo te zien was het inderdaad wel een spel dat ons zou kunnen interesseren, dus het staat nu op m'n 'nog te bekijken'-lijstje :).

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3wElRyIFgjB4XV2JecNgyVRT/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wCeFW7GYPqY2Ck7X3Wv4w1WD/full.jpg

Zoals gezegd is de 'duistere spellen met een grote doos'-niche hier voorlopig wel gevuld :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Wormaap schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:33:
Zoals gezegd is de 'duistere spellen met een grote doos'-niche hier voorlopig wel gevuld :+
Je laat ons wel even weten wanneer de grote sale van de rest van je verzameling begint, he? Nu je KD:M1.5 hebt, blijft er voor de rest immers geen tijd over...
Pagina: 1 ... 57 ... 165 Laatste