Ik ben donderdag en vrijdag ook naar Spiel geweest. Voor het eerst twee dagen en dat beviel erg goed. Je hebt toch meer tijd om rustig eens wat te spelen en ook nog spellen te kopen en bekijken.
We zijn om 7 uur weggereden en kwamen rond tien over negen aan. P6 kon je dit jaar volgens mij alleen met een speciale pas parkeren, maar P9 was ook nog open. Ook prima! Toen we aankwamen was het al vrij druk en de deuren waren nog dicht, maar rond kwart voor tien gingen ze open en konden we vrij vlot naar binnen.
Toen we binnen kwamen konden we samen met een Duits stel direct als eerste
Meeple Circus spelen.
Een spel waarbij je in 3 rondes verschillende circus acts met behulp van meeples, paarden, olifanten en andere attributen moet maken. Een Dexterity game waarbij je 2 minuten de tijd hebt per ronde en waarbij je steeds meer attributen tot je beschikking krijgt.
Meeple Circus
Meeple Circus
Meeple Circus
Deze direct aangeschaft bij de uitgever Matagot. Hier had ik ook een pre-order gedaan voor
Scythe: The Wind Gambit en
Charterstone.
Leukste is nog dat mijn naam op de doos van The Wind Gambit staat als playtester.
The Wind Gambit
Inmiddels is Meeple Circus 6 keer gespeeld, hij bevalt zeer goed bij de kinderen en mijn vrouw.
Daarna doorgelopen, wat stands bekeken en kwamen we uit bij het spel
Seeders from Sereis: Exodus
Het zag er in eerste instantie erg mooi uit, interessant artwork, maar door de niet al te duidelijke uitleg en het tot 2x toe wisselen van mensen aan de demo tafel verliep het geheel wat rommelig. Hierdoor viel het geheel wat in het water en ook waren de regels niet compleet uitgelegd. Deze niet gekocht en weer doorgelopen. Qua drukte vond ik het op donderdag en vrijdag prima te doen.
Hierna doorgelopen naar verschillende booths en bij Stronghold wat promo's opgehaald voor
Terraforming Mars. De uitbreidingen hiervan had ik al eerder besteld in het Nederlands, dus die niet meegenomen. Wel de uitbreiding van
Dark Moon,
Shadow Corporation opgehaald.
Hierna was het bijna 12.00 en dus tijd om de games van de
no-shipping auction list op te halen. Ik had
Waggle Dance en
Pandemic Contagion gewonnen. Gelukkig de kopers vrij snel gevonden, wel leuk om anderen nogal verdwaasd te zien rondlopen, het is nogal chaotisch voor mensen die het niet eerder hebben meegemaakt.
Hierna weer terug naar binnen en kwamen we aan bij de stand van iello. Deze hebben een aantal games welke we regelmatig spelen zoals
King of Tokyo. Daar was een nieuw spel,
Bunny Kingdom, wat veel gedemonstreerd werd. We stonden even te wachten en toen was er toevallig net iemand klaar. We konden dus direct aanschuiven samen met een ouder Duits echtpaar.
Na een vlotte intro van de regels konden we van start. Ik had geen hele hoge verwachtingen, maar de vriend waar ik mee was had een filmpje gezien van het spel en was enthousiaster en wilde hem al graag uitproberen. Na vijf minuten begreep ik al waarom. Echt een heel leuk en interessant spel. Je hebt een bord waarop een grid staat afgebeeld met 1-10 en A - J. Elk coördinaat is een vakje. Per vakje heb je verschillende soorten land of water met daarop de grondstoffen, een vis, wortel of hout. Je speelt in totaal vier rondes. Tijdens deze rondes draft je 10 of 12 kaarten, afhankelijk van het aantal spelers. Hiervan speel je er 2 waarna je weer nieuwe kaarten krijgt en speel je er weer 2 totdat alle kaarten gespeeld zijn. Je hebt verschillende kaarten waaronder kaarten met een coördinaat. Als je deze speelt zet je hierop direct een konijn in jouw kleur. Je hebt ook andere bonus kaarten of kaarten met daarop een stad met 1, 2 of 3 torens.
Het is uiteindelijk de bedoeling om zoveel mogelijk punten te scoren door verschillende gebieden te maken met aaneengesloten konijnen van jouw kleur met daarop steden en verschillende grondstoffen. Het aantal torens keer de verschillende grondstoffen is het totaal aantal punten wat je scoort. Je hebt ook nog allerlei andere bonuskaarten en verschillende grondstoffenkaarten die het geheel wat extra diepgang geven. Een ontzetten leuk spel met veel verschillende opties. Zeker een aanrader. Uiteindelijk heeft die vriend hem aangeschaft waardoor ik het niet hoefde te doen.
Bunny Kingdom
Bunny Kingdom
Bunny Kingdom
Na Bunny Kingdom zagen we de stand van Fantasy Flight Games en aangezien we allebei nogal grote liefhebbers van
Twilight Imperium zijn waren we benieuwd of versie 4 er lag. En dat was inderdaad het geval, jammer genoeg was iemand anders bezig met een demo en hebben we die niet op donderdag gespeeld.
We zijn ook nog even op de stand van The Dice Tower geweest en nog even gekletst met Zee, Eric en Suzanne. Erg leuk, aangezien ik al jaren naar de podcast luister en regelmatig de video's even bekijk.
In de buurt van The Dice Tower was een stand met het spel
Viral. Hier was ik erg benieuwd naar en na 5 minuten wachten konden we aanschuiven. Ditmaal samen met een Brits stel. Ook hier opnieuw een zeer vlotte en heldere uitleg en we konden van start.
Het is een spel waarin je allemaal een virus speelt dat het menselijk lichaam infecteert. Je moet jezelf als virus verspreiden en muteren om andere organen te infecteren en zo punten te scoren. Maar andere spelers proberen dit ook en kunnen je dwars zitten. Het is een area control game met zeer leuk artwork wat vlot speelt. Ongeveer een uur. Deze niet direct aangeschaft, maar uiteindelijk op vrijdag wel meegenomen.
Viral
Als laatste hebben we die dag
Alien Artifacts gespeeld. Een 4X-style kaart spel waarbij je verschillende dingen kan doen zoals schepen bouwen, nieuwe technologieën ontwikkelen en planeten ontdekken. In je beurt kun je nieuwe kaarten kopen of een kaart ontwikkelen. Elke kaart heeft 2 kanten en als je hem ontwikkelt kies je welke kant je gebruikt. Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigt, maar het was zeker een interessant spel. Deze hebben we uiteindelijk niet aangeschaft. Wel was de uitleg en demo prima en zeer vlot. Portal Games had ook dit jaar weer een erg grote stand.
Alien Artifacts
Op donderdag hebben we hal 2 en 3 niet gezien en deze hebben we bewaard voor de vrijdag, eerst donderdag avond lekker sushi bij een japanner vlak bij ons hotel gegeten.
Op vrijdagochtend waren we om tien over negen weer bij P9 en konden we daar gelukkig weer parkeren. Mooi dichtbij om gekochten spellen af en toe weg te kunnen brengen. Nadat we binnen waren zijn we eerst naar de stand van The Dice Tower gegaan voor tickets voor de show van 16.00. Daar aangekomen en deze te hebben opgehaald hebben we uitgebreid een half uur met Sam Healey staan kletsen. Ontzetten aardige gast en leuk om over verschillende games met elkaar te kletsen.
Daarna ook nog even met Tom gekletst, maar aangezien hij nogal druk was met de tickets was dat aanzienlijk korter.
Op aanraden van Sam zijn we doorgelopen naar Hal 8 en daar het spel
Warpgate geprobeerd. Dit is een prototype welk in januari op Kickstarter komt.
Het is een kaart gedreven spel waarbij je een spelermat hebt met daarop 4 vakken, 1x, 2x, 3x en 4x. Een ronde duurt precies zo lang, in de eerste beurt speel je een kaart op 1x, tweede beurt, 2x, etc. Zo ga je de tafel rond totdat je vier kaarten hebt gespeeld. Elke kaart heeft weer een x, zodat er staat, when you play this card, build X ships. Waarbij de X dan correspondeert met de X op je speler mat. Of when you play this card explore X planets. Een leuk mechanisme, maar je merkte dat het een prototype was, maar het zeker potentie. Eentje om in de gaten te houden.
Warpgate
We hebben op vrijdag aanzienlijk minder gespeeld en wat meer zaken bekeken en rondgewandeld. Maar nadat we op de stand van FFG kwamen stond daar een bordje op de
TI4 tafel dat er geen demo was op dat moment. Echter, wat wilde het geluk, na vijf minuten praten met een andere beursganger en wat door de components bladeren van TI4, kwam er iemand van FFG die vroeg of we een demo wilden spelen van 2 rondes. En uiteraard zeiden we daar geen nee tegen

Degenen met wie we speelden kende het spel ook goed en we konden direct van start na een kleine uitleg van de verschillen.
Ik speelde met The Federation van Sol. De grootste verschillen t.o.v. TI3 zijn de tech tree veranderingen, de player boards en de strategy cards. Uiteindelijk na de 2 ronden had degene waar me mee speelden 3 punten, ik 2 en de vriend waar ik mee was 1. We hebben hem al een tijdje geleden gepreorderd, maar ik kan niet wachten tot hij op tafel ligt!
Twilight Imperium 4
Twilight Imperium 4
Twilight Imperium 4
Die dag nog een hoop rondgelopen en uiteindelijk nog wat spellen gekocht en om vier uur naar The Dice Tower liveshow. Daar was ik vorig jaar ook al, maar altijd erg leuk om te kijken en naar te luisteren:
Dice Tower Live Show Essen 2017
Hier nog een aantal foto's van interessant spellen die er waren:
Exploding Kittens grote versie
Feudum
Game of Thrones van CMON
Flick em up grote versie
Rising Sun
Pandemie Rising Tide
Uiteindelijk loot:
En ik heb een grotere kast nodig:
Al met al een heel prima Essen, toffe spellen gespeeld, toffe spellen gekocht, leuke mensen ontmoet. Wat wil je nog meer!
Wel een langer verhaal geworden dan ik gepland had.