Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 163 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Coltaine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-12-2025
Heeft iemand nog tips voor spellen op vakantie? Ik heb al Mint Works, Tiny Epic Galaxies en Machiavelli op de lijst.

[ Voor 13% gewijzigd door Coltaine op 01-08-2017 09:37 ]

Keep supporting the pyramid roach boy

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:01
King of Tokyo, Splendor, 7 wonders duel, Lost Cities? Tenminste, als ik naar je lijstje kijk ben je op zoek naar spellen die niet al te veel ruimte innemen?

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:42
Pandemic the Cure komt met een dicebag waar de complete game inpast, neemt dus ook niet zoveel ruimte in en is erg vermakelijk.

• Coltaine
MADG0BLIN schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:44:
Tenminste, als ik naar je lijstje kijk ben je op zoek naar spellen die niet al te veel ruimte innemen?
klopt, eisen zijn: handzaam, niet teveel table space nodig (denk vliegtuigtafeltje) en iets meer diepgang dan Kakkerlakkenpoker...

bedankt voor de tips, ik had er nog niet aan gedacht van sommige spellen de doos thuis te laten...

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-01 15:03
Coltaine schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:49:
[...]

klopt, eisen zijn: handzaam, niet teveel table space nodig (denk vliegtuigtafeltje) en iets meer diepgang dan Kakkerlakkenpoker...

bedankt voor de tips, ik had er nog niet aan gedacht van sommige spellen de doos thuis te laten...
Gloom
Fluxx
Star Realms
Epic (geweldige card game)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Coltaine schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:37:
Heeft iemand nog tips voor spellen op vakantie? Ik heb al Mint Works, Tiny Epic Galaxies en Machiavelli op de lijst.
Agricola 2 speler,
Patchwork.

Allebei aanraders!

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54

Zerora

Ik Henk 'm!

corset schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:36:
[...]

Mansions of Madness 2nd edition is nu onze standaard "go to" boardgame geworden, juist omdat het lekker speelt, en het een zeer goed balanced coop game is
Ik zat even naar het spel te kijken. Is dat spel echt zo duur? Kom prijzen rond de 100 euro of meer tegen.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:13
La Granja: No Siësta? De doos is wel iets dikker dan een Tiny Epic-doos, maar je hoeft niet alles mee te nemen, dus kan ook in een kleinere doos.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hive als je van wat zwaardere abstracte games houd.

En compact in opslag maar wel grote tafel nodig
innovations.
Dominion (als je ze uit de doos haalt en bv in een MTG doos duwt)
Arhkam c. card game

[ Voor 89% gewijzigd door heuveltje op 01-08-2017 12:33 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

Zerora schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:03:
[...]

Ik zat even naar het spel te kijken. Is dat spel echt zo duur? Kom prijzen rond de 100 euro of meer tegen.
Dan kijk je bij de verkeerde shops. Het klopt dat het geen goedkope game is maar voor 85 euro moet je hem wel kunnen krijgen. Daarentegen is de replayability mijn inziens erg hoog.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54

Zerora

Ik Henk 'm!

Ok. Dan moet ik maar eens verder zoeken. Wil bij voorkeur wel een webshop in Nederland.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Zerora schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:06:
Ok. Dan moet ik maar eens verder zoeken. Wil bij voorkeur wel een webshop in Nederland.
The Summoner, maar Amazon.de heeft ze nu ook weer op voorraad: 89.95 en gratis verzendkosten.
Veel shops wachten weer op de nieuwe lading.

• HellPunk
Net m'n lijst van 'games of interest' voor 2017 bijgewerkt, er zit toch weer allerlei potentieel leuks aan te komen: Agra, Merlin (een nieuwe van Feld), Rajas, Queendomino, ... . Ben ook benieuwd naar wat er in Essen allemaal te zien gaat zijn en of 't weer zoveel zal zijn als vorig jaar!

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 13:11
heuveltje schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:30:
Hive als je van wat zwaardere abstracte games houd.

En compact in opslag maar wel grote tafel nodig
innovations.
Dominion (als je ze uit de doos haalt en bv in een MTG doos duwt)
Arhkam c. card game
Reiseditie van Hive werkt ook, dan valt de tafel oppervlakte wel mee :)

• MADG0BLIN
Gisteravond voor het eerst The Godfather en Clank! gespeeld. Top avond gehad, wat een toffe spellen.
The Godfather is een nieuwe game van Eric Lang. Het is een workerplacement/area control game waarin je een crime family speelt en delen van New York onder controle moet houden. Je speelt in totaal 4 acts(rondes) met daarbij verschillende fases. De eerste fase is het plaatsen van een nieuwe tegel welke een winkel/plek voorstelt. De tweede fase is het plaatsen van je family members of gangsters in een gebied. In deze gebieden kun je verschillende acties uitvoeren en spullen verzamelen. Deze spullen heb je weer nodig om verschillende jobs uit te voeren zoals een hit of iemand afpersen. Op de gebieden waar de meeste workers van iemand staan volgt na deze ronde een check op de meerderheid van een family. Daar wordt een marker neergelegd als teken dat je dit gebied controleert. Dit zorgt er tijdens het spel voor dat je extra spullen krijgt bij acties van andere spelers en aan het eind kijk je hiernaar voor punten. Tijdens het spel moet je zoveel mogelijk geld verzamelen en jobs uitvoeren. Deze komen in je koffer terecht. Als de meerderheidscheck is afgerond volgt een fase waarin je met geld uit je koffer nog allies kunt omkopen zoals de burgemeester en politieman welke dan weer toffe dingen in je beurt kunnen doen. Na act 4 volgt een eindtelling en degene met het meeste geld wint.

Ik was al erg benieuwd naar dit spel na alle info die ik had gelezen, maar na hem gespeeld te hebben ben ik alleen maar enthousiaster geworden. Het lijkt super simpel qua acties, maar er zit veel meer tactiek en strategie in dan ik eerst dacht. Topspel!

Hierna voor het eerst Clank! gespeeld. Dit is een spel waarin je als avonturier een dungeon ingaat om schatten te verzamelen, echter is in de dungeon ook een draak aanwezig. De acties speel je door kaarten te spelen uit een deck wat je hebt. Tijdens het spelen van je deck kun je lopen, nieuwe kaarten kopen, vechten met monsters en schatten verzamelen. Echter maak je met sommige kaarten ook lawaai, Clank!, als dit gebeurt moet je blokjes van je kleur waarmee jij speelt afleggen op een verzamelplek op de kaart, Dit wil je niet te vaak doen omdat deze blokjes in een dichte zak gaan als de draak aanvalt. Dat gebeurt als er tijdens het spel nieuwe kaarten open worden gelegd met een draak erop. Dan trek je een aantal blokjes uit de dichte zak. Dit aantal wordt gedurende het spel steeds meer. Deze blokjes zorgen ervoor dat je minder leven overhoudt en met pech uiteindelijk ervoor zorgen dat je doodgaat voordat je de dungeon kan verlaten met al je schatten. En het is juist de bedoeling om leven de dungeon te verlaten. ;)
Een zeer vermakelijk spel wat niet al te lastig is, maar toch erg leuk om te spelen.

In ieder geval zijn beide spellen aanraders wat mij betreft!

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Aankomende zaterdag met een vriendengroep van de studie weer wat bordspellen spelen, dat proberen we elke 2 maanden te doen. Beginnen tussen 1200 en 1300 en dan tot zo lang we willen. Wat dit keer in ieder geval op tafel gaat komen is Mansions of Madness, waarover ik ze de vorige keer verteld heb. Ik zit te denken aan het scenario Escape of Innsmouth, dit scenario heb ik zelf één keer eerder gespeeld en niet gehaald maar ik vond het wel een heel erg tof scenario. Duurt ook niet te lang maar zijn we ook niet in een uurtje door heen :)

• HellPunk
Tof idee, ik zou mijn oude vriendengroep (voornamelijk oud-collega's) ook wel weer eens bij mekaar willen hebben, maar aangezien die ondertussen zijn uitgezwermd over half Europa ligt dat wat moeilijk :) .

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
psychoclown schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:04:
[...]

Dan kijk je bij de verkeerde shops. Het klopt dat het geen goedkope game is maar voor 85 euro moet je hem wel kunnen krijgen. Daarentegen is de replayability mijn inziens erg hoog.
Is de replayability echt zo hoog?

Het verhaal is elke keer hetzelfde toch? (per scenario dan wel uiteraard). Alleen de opbouw van de map zou nog wel eens kunnen verschillen lijkt mij.

Ik heb hem zelf ook sind 2 weken, eerste scenario vrij simpel gehaald naar mijn idee. 1 speler was wounded en stond op de rand van insanity maar voor de andere spelers liep alles voorspoedig.

Escape from Innsmouth hebben we dinsdag gespeeld en deze hebben we niet gehaald. We hadden de fog bell nog nodig om te ontsnappen maar die hebben we helaas niet gevonden. 2 spelers (waaronder ik) insane waarbij de andere speler nogmaals insane ging en dus eliminated werd.

Kan niet wachten om het scenario van 4 tot 6 uur te spelen :D

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
De App genereert telkens een random map met random events, je weet dus niet waar het eea zit. Volgens mij kunnen ook de events een andere betekenis hebben in het scenario, waardoor je niet weet wat je precies moet doen met bijvoorbeeld NPCs.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gisteren voor 't eerst een potje El Gaucho gespeeld. Had 'm al een tijdje in de kast staan, maar nog geen tijd voor gehad. Was een potje met 2 spelers en dat was best leuk, al ben ik wel benieuwd naar de speler interactie als je 'm met meerdere mensen speelt.

Binnenkort CampZone, dus dan neem ik weer een flinke stapel spellen mee, en hopelijk dan lekker de tijd om ze te spelen :)

• psychoclown

psychoclown

Back in black

HellPunk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:23:
Tof idee, ik zou mijn oude vriendengroep (voornamelijk oud-collega's) ook wel weer eens bij mekaar willen hebben, maar aangezien die ondertussen zijn uitgezwermd over half Europa ligt dat wat moeilijk :) .
Dat is dan wat lastig maar misschien ook wel een leuke manier om af en toe bij iemand anders een weekendje te verblijven ;)
BSTNjitRam schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:33:
[...]

Is de replayability echt zo hoog?

Het verhaal is elke keer hetzelfde toch? (per scenario dan wel uiteraard). Alleen de opbouw van de map zou nog wel eens kunnen verschillen lijkt mij.

Ik heb hem zelf ook sind 2 weken, eerste scenario vrij simpel gehaald naar mijn idee. 1 speler was wounded en stond op de rand van insanity maar voor de andere spelers liep alles voorspoedig.

Escape from Innsmouth hebben we dinsdag gespeeld en deze hebben we niet gehaald. We hadden de fog bell nog nodig om te ontsnappen maar die hebben we helaas niet gevonden. 2 spelers (waaronder ik) insane waarbij de andere speler nogmaals insane ging en dus eliminated werd.

Kan niet wachten om het scenario van 4 tot 6 uur te spelen :D
Mijn inziens wel en dat terwijl ik verhalen en dat soort zaken erg makkelijk onthoud.
Het eerste scenario heb ik nu 4x gedaan waarbij de map erg anders was elke keer en we hebben ook het scenario pas één keer gehaald (de enige keer dat we niet met 5 waren) en dat was een alternatief einde. Daarnaast maakt het wel degelijk uit met welke karakters je start en aan de hand daarvan krijg je ook weer starting items :)

Daarnaast is het voor mij ook de beleving die deels zorgt voor replayability. Er zijn ook mensen die de scenario's één keer spelen, tja dat is hun eigen keuze :)
Abom schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:35:
De App genereert telkens een random map met random events, je weet dus niet waar het eea zit. Volgens mij kunnen ook de events een andere betekenis hebben in het scenario, waardoor je niet weet wat je precies moet doen met bijvoorbeeld NPCs.
Exact, als je NPC's de ene keer vraag A stelt en de volgende keer begint met vraag B kan het zijn dat je niet alle informatie krijgt. Of als je niet op tijd bij een NPC bent die in gevaar is dan kom je bijv. nooit achter die informatie.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:40

Dhrax

Prog Lord

psychoclown schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:41:
Aankomende zaterdag met een vriendengroep van de studie weer wat bordspellen spelen, dat proberen we elke 2 maanden te doen. Beginnen tussen 1200 en 1300 en dan tot zo lang we willen. Wat dit keer in ieder geval op tafel gaat komen is Mansions of Madness, waarover ik ze de vorige keer verteld heb. Ik zit te denken aan het scenario Escape of Innsmouth, dit scenario heb ik zelf één keer eerder gespeeld en niet gehaald maar ik vond het wel een heel erg tof scenario. Duurt ook niet te lang maar zijn we ook niet in een uurtje door heen :)
Die is cool inderdaad, zelf ook 1x gedaan en ook niet gehaald, maar de setup en sfeer was erg cool.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-01 18:03

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hoeveel spelers? Ik heb voor 2p Tides of Time gekregen om mee op vakantie te nemen, omdat het complete spel maar 18 kaarten groot is. Voor die hoeveelheid kaarten vind ik het erg vermakelijk :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:49

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

psychoclown schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Dat is dan wat lastig maar misschien ook wel een leuke manier om af en toe bij iemand anders een weekendje te verblijven ;)

[...]

Mijn inziens wel en dat terwijl ik verhalen en dat soort zaken erg makkelijk onthoud.
Het eerste scenario heb ik nu 4x gedaan waarbij de map erg anders was elke keer en we hebben ook het scenario pas één keer gehaald (de enige keer dat we niet met 5 waren) en dat was een alternatief einde. Daarnaast maakt het wel degelijk uit met welke karakters je start en aan de hand daarvan krijg je ook weer starting items :)

Daarnaast is het voor mij ook de beleving die deels zorgt voor replayability. Er zijn ook mensen die de scenario's één keer spelen, tja dat is hun eigen keuze :)

[...]

Exact, als je NPC's de ene keer vraag A stelt en de volgende keer begint met vraag B kan het zijn dat je niet alle informatie krijgt. Of als je niet op tijd bij een NPC bent die in gevaar is dan kom je bijv. nooit achter die informatie.
Ik vind het een erg tof spel en zeker herspeelbaar, maar niet per se een hele hoge replayability hebben. De story beats zijn toch gelijk elke keer en zo enorm verschillen de scenario's niet als je ze herstart.

Erg sfeervol, erg duur, spannend verhalend, leuk als teamplay game, en de insane mechanic is werkelijk briljant. Eerste keer dat dat onze gamegroep overkwam was echt een WTF moment.

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21
Lt. Marx schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:03:
[...]

Ik vind het een erg tof spel en zeker herspeelbaar, maar niet per se een hele hoge replayability hebben. De story beats zijn toch gelijk elke keer en zo enorm verschillen de scenario's niet als je ze herstart.

Erg sfeervol, erg duur, spannend verhalend, leuk als teamplay game, en de insane mechanic is werkelijk briljant. Eerste keer dat dat onze gamegroep overkwam was echt een WTF moment.
Hehehe, zeer herkenbaar. Ik werd totaal niet meer vertrouwd door de groep nadat ik insane was geworden. Nou helpt het ook niet dat ik een beetje begon te "steuken" door af en toe te doen alsof ik een insane conditie had die heel slecht was voor de groep :P Alleen verbaal trouwens hoor, in game heb ik me nog steeds voluit ingezet voor het doel (ik moest er voor zorgen dat we de game wonnen en er geen search tokens meer op het bord lagen, als we de bel hadden gehad op het moment dat ik op de pier stond, dan was dat gelukt).

De andere speler was een stuk doorzichtiger qua insane conditie. Zodra hij zijn kaartje gelezen had, begon hij meteen naar zijn items te kijken. Het vreemde aan zijn insane conditie was wel dat voor hem het doel niet echt bereikt hoefde te worden. Iets dat hij zelf niet helemaal doorhad aangezien hij, nadat hij genoeg items gestolen/opgeraapt had, zich alsnog vol in de strijd gooide om het doel te halen. Hierdoor was hij 2 beurten later echt insane en was het spel ten einde.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• HellPunk
TERW_DAN schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:39:
Gisteren voor 't eerst een potje El Gaucho gespeeld. Had 'm al een tijdje in de kast staan, maar nog geen tijd voor gehad. Was een potje met 2 spelers en dat was best leuk, al ben ik wel benieuwd naar de speler interactie als je 'm met meerdere mensen speelt.
Met meer wordt het spel zeker beter. Je hebt wel veel meer dobbelstenen om uit te kiezen, dus als je een AP-gevoelige speler hebt kan het wel even duren als die eerst mag kiezen >:) .
psychoclown schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:42:
Eéntje woont in een schoenendoos in Londen en een andere zit ergens in de rimboe ten noorden van Stockholm. Die twee vallen dus af, maar een spellenweekendje in Barcelona zegt me inderdaad wel wat ;).

• Abom
Ik betrap mezelf er de laatste tijd op dat ik alleen maar naar de top lijst van BGG kijk voor spellen die ik wil bestellen. Dat terwijl vrienden van mij allemaal van die vage, relatief kleine spellen kopen die ook heel erg leuk zijn.

Nu moet ik zeggen dat ik een aantal spellen uit die top-list heb gekocht en dat zijn ook stuk voor stuk geweldige games; Scythe, Terra Mystica, Dead of Winter, TIME Stories, Mechs vs Minions etc. Maar ik heb dus het gevoel dat ik daardoor een berg andere games over het hoofd zie, die ik ook leuk zou vinden. Zijn er meer mensen die dat probleem hebben? :)

Een voorbeeld van een leuk spel wat ik zelf niet zo snel zou kopen is Fuse.

[ Voor 6% gewijzigd door Abom op 03-08-2017 14:36 ]

• MADG0BLIN
Er zijn altijd meer spellen die je niet hebt, dan die je wel hebt. Gewoon kopen en spelen wat je leuk vindt. Je kan nooit alles spelen wat er is, ik heb me er in middels bij neergelegd dat dat zo is. Gewoon genieten van de toppers die je wel hebt. :)

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-01 08:42
Je kan eventueel ook sorteren op type game(strategic, family, ...) of bepaalde mechanics (coop) etc als je echt een specifieke voorkeur hebt. Dan heb je nog steeds een top 100 maar dat zijn wel al spellen die ook wat lager in de lijst staan.
Of blijf gewoon zoals het nu is. Als jij die hoge ranks koopt en jouw vrienden de kleinere games, vullen jullie elkaar perfect aan. Moest je nu toevallig eentje spelen dat je echt supergoed vindt voor thuis ook dan koop je hem ook.
Of zoals mijn buurman doet, die voegt geekbuddies toe die dezelfde smaak hebben als hem en dan kijkt hij welke spellen die nog hoog gerankt hebben om zo ideetjes op te doen.

Het is inderdaad zo dat de top100 van bgg veel goede spellen heeft maar vooral de populaire en veel gespeelde. Terwijl kleinere minder bekende spellen evenzeer goed kunnen zijn.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

MADG0BLIN schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:34:
Er zijn altijd meer spellen die je niet hebt, dan die je wel hebt. Gewoon kopen en spelen wat je leuk vindt. Je kan nooit alles spelen wat er is, ik heb me er in middels bij neergelegd dat dat zo is. Gewoon genieten van de toppers die je wel hebt. :)
Ja dat herken ik maar al te goed, ik heb een bescheiden maar leuke collectie games en ik vind ze vrijwel allemaal even leuk maar er is niet tijd genoeg om ze allemaal evenredig veel te spelen ook al zou ik dat wel willen :)

• HellPunk
De grote topspellen laat ik meestal aan me voorbij gaan - meestal zijn dit legacy-spellen, complexe titels of spellen met mini's en die spreken ons bijna per definitie niet zo aan.

Zeker met de opkomst van Kickstarter is de 'onderlaag' van leuke spellen van kleine uitgevers heel erg groot geworden. Het kost wat meer tijd om daar je weg in te vinden, maar het is zeker de moeite. Soms heb je gewoon geen tijd of zin in zo 'n groot spel en dan ben je blij dat je wat 'eenvoudigere' dingen op de plank hebt liggen.

• Abom
HellPunk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:28:
De grote topspellen laat ik meestal aan me voorbij gaan - meestal zijn dit legacy-spellen, complexe titels of spellen met mini's en die spreken ons bijna per definitie niet zo aan.

Zeker met de opkomst van Kickstarter is de 'onderlaag' van leuke spellen van kleine uitgevers heel erg groot geworden. Het kost wat meer tijd om daar je weg in te vinden, maar het is zeker de moeite. Soms heb je gewoon geen tijd of zin in zo 'n groot spel en dan ben je blij dat je wat 'eenvoudigere' dingen op de plank hebt liggen.
Precies dat bedoel ik. Ik vind die grote topspellen dan wel leuk, maar die kleintjes zijn ook, met name voor de afwisseling, heel erg leuk. De meeste spellen die ik nu heb duren 2-5 uur om te spelen en soms wil je gewoon iets grappigs/kort voor erbij. Die vind ik dan, zoals jij zegt, moeilijk te vinden tussen allemaal het legacy geweld.

• HellPunk
Abom schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:32:
[...]

Precies dat bedoel ik. Ik vind die grote topspellen dan wel leuk, maar die kleintjes zijn ook, met name voor de afwisseling, heel erg leuk. De meeste spellen die ik nu heb duren 2-5 uur om te spelen en soms wil je gewoon iets grappigs/kort voor erbij. Die vind ik dan, zoals jij zegt, moeilijk te vinden tussen allemaal het legacy geweld.
Die spellen komen inderdaad niet altijd automatisch op je radar. Ik volg heel wat uitgevers, ontwerpers en reviewers op social media. De previews van grote evenementen (zoals Spiel, GenCon en de Nürnberger Spielwarenmesse) die op BGG verschijnen zijn ook altijd erg nuttig. Kickstarter is ook een goed kanaal, maar meestal kan je de spellen die daar verschijnen later ook nog wel ergens krijgen. Verder niet te onderschatten: af en toe naar je FLGS gaan ;) .

• WillemAtHome
  • Laatst online: 10-01 23:14

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

HellPunk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 18:04:
[...]

Die spellen komen inderdaad niet altijd automatisch op je radar. Ik volg heel wat uitgevers, ontwerpers en reviewers op social media. De previews van grote evenementen (zoals Spiel, GenCon en de Nürnberger Spielwarenmesse) die op BGG verschijnen zijn ook altijd erg nuttig. Kickstarter is ook een goed kanaal, maar meestal kan je de spellen die daar verschijnen later ook nog wel ergens krijgen. Verder niet te onderschatten: af en toe naar je FLGS gaan ;) .
Alles volgen en soms fietst er nog steeds 1 tussendoor. Kickstarter heeft voor en nadelen soms krijg je een pareltje binnen, maar ik heb er ook een aantal die ik eigenlijk net zo goed kan prullemanderen.
Nog geen idee wat ik met die dingen moet.

Zag nu dat er een 2nd edition kickstarter voor Argent the consortium is met 0 verzendkosten naar NL. Dat is dan wel weer interessant. Een beproefd concept durf ik wel te backen.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 12:24
Wij hebben onze spellencollectie weer een beetje uitgebreid en gezamelijk een bestelling gedaan. Voor ons is het Colosseum, Tuscany (de uitbreiding voor Viticulture) en Codenames geworden, en voor mijn buddy Le Havre en Glen More. Aanstaande zaterdag gaan we weer spelen, dus ik verwacht tenminste dat we één of twee daarvan op tafel brengen.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Mansions of Madness krijgt een nieuwe DLC,
Dark Reflections.

Difficulty: 3/5
Time: 180-240
Narrative: Missing person case.
Product symbol: MoM 2:nd ed.

• HellPunk
WillemAtHome schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:40:
[...]

Alles volgen en soms fietst er nog steeds 1 tussendoor. Kickstarter heeft voor en nadelen soms krijg je een pareltje binnen, maar ik heb er ook een aantal die ik eigenlijk net zo goed kan prullemanderen.
Nog geen idee wat ik met die dingen moet.

Zag nu dat er een 2nd edition kickstarter voor Argent the consortium is met 0 verzendkosten naar NL. Dat is dan wel weer interessant. Een beproefd concept durf ik wel te backen.
Van die stinkers heb ik nog niet van Kickstarter gehaald, het gemiddelde niveau ligt ongeveer gelijk met wat ik op de 'gewone' manier koop. Als een spel echt nooit gespeeld wordt en ook niet 'verkoopbaar' blijkt gaat het naar de kringwinkel, de weggeefactie op Spel of ik doe het in een bundel met enkele andere spellen voor een math trade. Financieel niet verstandig, maar shelf space is bij mij goud waard :P .

• Phusebox
  • Laatst online: 20:55
Kun je MoM 2nd edition ook een beetje alleen spelen? Bij gebrek aan medespelers en een kast vol spellen waar ik niks mee kan maar eens opzoek naar een single player board game fix.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Phusebox schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:10:
Kun je MoM 2nd edition ook een beetje alleen spelen? Bij gebrek aan medespelers en een kast vol spellen waar ik niks mee kan maar eens opzoek naar een single player board game fix.
Jawel, is wel leuker met meer medespelers verwacht ik maar je kunt het prima solo spelen. Er wordt dan wel aangeraden 2 karakters te spelen volgens mij, anders is het niet te doen :P

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:40

Dhrax

Prog Lord

Phusebox schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:10:
Het is een uitstekende game om solo te spelen, wat psychoclown ook aangeeft, wel met 2 karakters spelen, maar dit staat ook gewoon in de handleiding. Volgens mij is het met 1 karakter ook nagenoeg onmogelijk, of je moet 4 acties uitvoeren, maar of de balans dan nog goed is betwijfel ik.

Dit is overigens wel de leukste game die ik alleen heb gespeeld, je word er helemaal in opgezogen. Het spel is wel prijzig maar de kwaliteit is erg goed, gedetailleerd en de app werkt ook super. Inmiddels ook alweer meerdere uitbreidingen verschenen dus genoeg te doen voorlopig.

[ Voor 19% gewijzigd door Dhrax op 04-08-2017 12:12 ]

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

In het Tweakers express topic probeerde ik grappig te zijn door wat thematisch geschikte spellen voor te stellen. Helaas werd het iets te serieus gelezen. :)
Dus misschien hier. Welke spelletjes zijn (thematisch) geschikt voor in de trein? Ik had Colt Express, Ticket to Ride en Trains...

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• Phusebox
  • Laatst online: 20:55
Dhrax schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Het is een uitstekende game om solo te spelen, wat psychoclown ook aangeeft, wel met 2 karakters spelen, maar dit staat ook gewoon in de handleiding. Volgens mij is het met 1 karakter ook nagenoeg onmogelijk, of je moet 4 acties uitvoeren, maar of de balans dan nog goed is betwijfel ik.

Dit is overigens wel de leukste game die ik alleen heb gespeeld, je word er helemaal in opgezogen. Het spel is wel prijzig maar de kwaliteit is erg goed, gedetailleerd en de app werkt ook super. Inmiddels ook alweer meerdere uitbreidingen verschenen dus genoeg te doen voorlopig.
Qua kwaliteit en sfeer ken ik het wel aangezien ik de eerste editie heb, maar goed daar heb je dus al minimaal 3 personen voor nodig. Stiekem vind ik het altijd wel leuk om de game master te zijn.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Phusebox schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:21:
[...]

Qua kwaliteit en sfeer ken ik het wel aangezien ik de eerste editie heb, maar goed daar heb je dus al minimaal 3 personen voor nodig. Stiekem vind ik het altijd wel leuk om de game master te zijn.
Lijkt mij een uitstekende koop voor jou, kun je eventueel de eerste editie ook nog in de verkoop gooien.
Overigens als je Forbidden Alchemy en/of Call of the Wild uitbreidingen hebt dan kun je die met de conversion kit gebruiken in de second edition (resp. Suppressed Memories en Recurring Nightmares).

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Zijn er hier trouwens nog tabeltop simulator spelers?

Heb hem nu zelf gekocht en hoop zo online ook nog Scythe te kunnen spelen.
Ben echt verzot op die game haha :D

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-01 13:11
ViNcE schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:43:
In het Tweakers express topic probeerde ik grappig te zijn door wat thematisch geschikte spellen voor te stellen. Helaas werd het iets te serieus gelezen. :)
Dus misschien hier. Welke spelletjes zijn (thematisch) geschikt voor in de trein? Ik had Colt Express, Ticket to Ride en Trains...
Check https://boardgamegeek.com/boardgamecategory/1034/trains ;)
Russian Railroads is wel tof overigens (hoogst gerankte op BBG).

• Lointje
@jbplap Ik heb hem voorbije steam sales ook gekocht voor 7€ (groep pakket). Heb wel nog niet veel gespeeld dus de controls zitten nog niet zo in de vingers. Zelf zou ik graag een heroquest groepje maken ^^

Wij hebben vrijdag allemaal kleine spellen gespeeld. Incan gold, perudo, secret hitler, no thanks, dixit en camel up.

En er zijn wel wat treinspellen, maar de meeste passen niet zo op een treintafeltje vrees ik.

• Abom
Zaterdag ontvangen:
- T.I.M.E. Stories - Lumen Fidei
- Dominion - Intrigue
- Sherlock Holmes, Consulting Detective: The Thames Murders and Other Cases

In backorder staat nog:
- Terraforming Mars
- Terraforming Mars - Hellas & Elysium

Dominion altijd leuk gevonden, maar ik heb vrijwel uitsluitend met het basis spel gespeeld en daarbij zijn een paar kaarten gewoon zwaar favoriet. Ik heb nog niet de kaarten in Intrigue, in detail bekeken. Maar ben van de rating op BGG uitgegaan, deze kreeg de hoogste score.

Hierna moet ik toch echt wat ander soort spellen bestellen, snelle, eenvoudige spellen met misschien iets minder diepgang en strategie.

• HellPunk
- Whistle Stop is tegenwoordig een populair treinspel.
- Van Wattsalpoag Games had je een tijdje geleden Switching Tracks - dat moet je in Essen wel goedkoop kunnen vinden.
- Als metro's ook meetellen: Metro van Queen Games (als je ondertussen niet in het Queen Boycot Team zit, tenminste ;) ).
- Ook van Queen: Chicago Express.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

A Game of Trains.

https://boardgamegeek.com/boardgame/180602/game-trains

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 07-08-2017 08:33 ]

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Afgelopen zaterdag spelletjesdag gehad met vrienden van de studie. Terwijl we aan het wachten waren op nummer 4 en 5 zijn we een potje Machi Koro begonnen. Ik had er wel veel over gehoord maar nooit gespeeld. Het deed me heel erg denken aan Metropolis maar dan met open kaarten. In ieder geval een vermakelijk en niet al te lang spel.

Vervolgens MoM Escape of Innsmouth gedaan, twee van de vijf hadden geen ervaring met MoM/Eldritch de anderen hadden één van beiden gespeeld. Iedereen zat er meteen al lekker in door de sfeer en het thema van het spel. Voor mij was het de tweede keer dat ik het scenario speelde, de vorige keer had ik het niet gehaald. We hadden allemaal een random getrokken character en gelukkig zat er een goede balance qua team. De map was voor mij overigens vergelijkbaar met de vorige keer maar voor één vriend die dit scenario ook al eens had gespeeld zaten de NPC's op een andere plek (maakt nogal uit).
We begonnen erg sterk maar al gauw hadden we één investigator die in de penarie kwam en een paar mythos fases achter elkaar de sjaak was. Uiteindelijk hebben we ons herpakt en konden we weer wat vaart maken met het onderzoek maar we konden toch niet voorkomen dat drie van de 5 insane werden en nog eens 3 wounded. Met pijn en moeite kwamen we met 3 van de 5 op het eindpunt om erachter te komen dat we nog wat vergeten waren.. op het allerlaatste moment dus toch nog niet weten te winnen!

Vervolgens hebben we na een nodige pauze ons vaste game gespeeld Bang! drie leuke potten, high noon is wel een erg fijne uitbreiding, maakt het nog wat gevarieerder. Daarna nog een pot Formula D gedaan en zoals ik tot nu toe steeds heb gezien is dat het erg snel aanslaat mede omdat het zo makkelijk instappen is. Nog afgesloten met een erg snelle pot Eight Minute Empire, speel het niet vaak en ook meestal duurt het eerder 20 minuten dan 8 maar dit keer hebben we toch (ook omdat iedereen er al bekend mee was) in tien minuten een pot gedaan :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:04
Tijd voor een beetje Kickstarterdrama? Ja, waarom ook niet :+

Sinds ik er een paar jaar geleden over las, is Container een beetje een 'grail game' voor me geworden. Alleen al tien jaar out of print, en eBayprijzen van 200-300 euro waren niet ongewoon.
Momenteel is Mercury Games bezig met een Kickstarter voor een nieuwe editie. Dus eindelijk! Bij de pre-preorder heb ik één van de early-birds opgepikt, en vol enthousiasme zat * Wormaap te wachten op zijn kopie van dit spel. Wel vond ik het al lichtelijk vreemd en erg irritant dat ik vanuit de EU niet mee mocht doen met de Kickstarter (US only), maar dat ik via GiochiStarter moest pre-orderen. Canadezen moeten dan weer via een andere site, de rest van de wereld heeft pech. Volgens Mercury omdat het spel groot en zwaar is, maar Blood Rage en Kindom Death: Monster zijn groter en zwaarder, en daar kan het wel. Anyway...

Nadat de preorders gesloten waren en de daadwerkelijke KS-campagne zijn aftrap had bleek dat de nieuwe editie 85 in plaats van 100 containers gaat bevatten. Omdat het opraken van de containers het spel beëindigt is dat best een flink verschil in het spel. Volgens Mercury wordt het spel er alleen maar beter op en is dat de feedback die ze vanuit de community hebben gekregen, de meeste ervaren spelers zijn het er niet mee eens en Mercury geeft aan dat ze gaan kijken wat ze kunnen doen. Ondertussen wordt er wel telkens gehamerd op het 'feit' dat niemand zit te wachten op meer containers en dat het maar een non-issue is. De tip van de uitgever: een paar knoopjes of muntjes toevoegen, of een container op z'n kant zetten werkt prima.
Na een tijdje wachten verschijnt de add-on voor de 15 extra containers, voor een prijs van 20CA$. Dat betekent dat het goedkoper is om een extra game te kopen, uit te splitsen en de rest van het spel weg te gooien dan de add-on te nemen. Daarnaast wordt dit als extra schopje na gepresenteerd als iets dat een minderheid wil en dat kan leiden tot rare situaties en vreemde strategieën :P
Daarop heb ik mij preorder geannulleerd, omdat ik het niet financiëel ondersteunen van dit soort praktijken belangrijker vind dan het bezitten van dit spel.

Maar ga ik dan mijn 'grail game' (zo'n domme uitdrukking, alsof ik er niet zonder zou kunnen :P) nooit krijgen? Dat valt dan wel weer mee, doordat de nieuwe editie mensen trekt die anders de oude gekocht zouden hebben, zijn de prijzen van de eerste editie gekelderd. * Wormaap heeft voor 100€ een eerste editie mét uitbreiding van eBay geplukt :+
Bijkomend voordeel is dat ik'm deze week al heb :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Coltaine
Coltaine schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:05:

Chick over de zeik. Ik ben bang dat Viticulture voorlopig niet meer op tafel komt...
Toch nog gelukt om Viticulture weer op tafel te krijgen deze week. Helaas voor m'n chick eindige dit spel op een soortgelijke manier: met behulp van een Jack-of-all-trades kon ik in 1 seizoen 3 wine orders fillen voor 16 VP. Extra sneu was dat ik die Jack met een Innkeeper had gerecycled toen zij hem speelde het jaar ervoor voor een harvest en make wine actie...

Gisteren Concordia ook eens uit de folie gehaald. Simpele regels, maar erg veel diepgang. Ik snap dat het spel veel lovende reviews heeft gekregen, maar vond het zelf een iets te droge point salad om een echte topper te zijn. We hadden het spel nog niet eerder gespeeld en we kozen hierdoor beide voor een brede strategie, waardoor het puntentotaal niet ver uit elkaar lag. Ik ga deze de komende weken zeker vaker spelen, want volgens mij wordt dit spel beter naarmate je hem meer speelt en je meer inzicht in de verschillende strategieën krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/iMvohF/IMG_20170806_223220595.jpg

• HellPunk
Wij hebben een klassiek spellenweekend gehad: vrijdag Alhambra, zaterdag Merkator en gisteren Firenze. Het was erg leuk om deze spellen weer eens op tafel te krijgen!

Mijn favoriet is Merkator - het is misschien een droge blokjesschuiver, maar we beleven er telkens veel plezier aan. Ik had eigenlijk makkelijk moeten winnen, maar ik bleef te lang hangen bij enkele contracten met lage waardes waardoor mijn vrouw uiteindelijk de Peace of Westphalia kon halen. Dat telde uiteindelijk zwaar door in de eindafrekening, daar moet ik volgende keer zeker beter op letten.
psychoclown schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:42:
Afgelopen zaterdag spelletjesdag gehad met vrienden van de studie. Terwijl we aan het wachten waren op nummer 4 en 5 zijn we een potje Machi Koro begonnen. Ik had er wel veel over gehoord maar nooit gespeeld. Het deed me heel erg denken aan Metropolis maar dan met open kaarten. In ieder geval een vermakelijk en niet al te lang spel.
Machi Koro is leuk, op voorwaarde dat het geld rolt - als niemand wat koopt en zit te wachten op de 'juiste' kaarten gebeurt er weinig en kan de speelduur wel uit de hand lopen. Moeten we thuis ook nog 'ns dringend spelen, volgens mij hebben we de laatste uitbreiding nog maar één keer gespeeld.

• TweakMDS
  • Laatst online: 13-01 12:24
@Coltaine - bij ons doet Viticulture het gemiddeld goed. Mijn vrouw is er geen fan van, wat vreemd is, omdat ze normaal wel heel erg into dat soort spellen is. Ze tolereert het wel, mede omdat het een Stonemaier is. Hoe dan ook, ik heb er de Tuscany uitbreiding ondertussen van binnen, dus dat is tenminste een reden om hem nog een paar keer op tafel te leggen.
Concordia is bij ons zeker ook een favoriet. Uiteindelijk een typisch gevalletje balancing act, waarbij je moet optimaliseren in een aantal dingen, maar ook zorgvuldig moet balanceren in welke kaarten je oppakt die voornamelijk voor de eindtelling zijn, en welke je gewoon nodig hebt om tijdens het spel comfortabel te spelen, maar die eigenlijk niet zoveel opleveren. Ik vind hem in elk geval erg leuk, en hoop in Essen dit jaar nog een paar maps op te pikken.

Dit weekend één van de 4 nieuwe spellen op tafel gekregen, maar wel meteen de langste: Le Havre.
Le Havre duurt best lang, dus als eerste potje gekozen voor een "short game". Volgens de manual duurt dat met 4 spelers 130 min, en zou de long (normal) game op 200 min uitkomen.
Amai!

Tijdens het spel hebben we voor zover we konden zien geen fouten gemaakt, wat we normaal meestal wel doen tijdens een eerste potje. Ik ging redelijk goed, zonder leningen en in de laatste beurt nog een aardige push op punten gemaakt. De eindtelling was ergens mid-30 voor twee medespelers, 70 voor mij, en de grijns bij mijn vrouw zei het al: 71 punten :p Dat flikt ze vaker.

Uiteindelijk ontzettend van genoten, dat spel zit (net als bijna al Uwe Rosenberg's werk) fenomenaal goed in elkaar. 't Is jammer dat ik hem zelf niet heb, want dit is er ook wel een die we goed zouden kunnen 2-playeren. Misschien nog eentje bestellen :D

Hierna nog tijd voor een potje Puerto Rico. Voor het eerst in mijn Puerto-Rico-carriere een bijna perfecte pot kunnen spelen. Alles werkte, alles wat iemand anders deed was in mijn voordeel, en ik heb zelfs twee grote gebouwen kunnen kopen. Een klein beetje zoete wraak en dikke winst met 51 punten wat in ons lijstje ook de nieuwe highscore was (de vorige was 46). Dat er een gezonde dosis geluk bij zal kan ik niet ontkennen, maar dat komt ook puur door wat de tegenstanders deden en ik welke volgorde.

• Lointje
Leuk allemaal :-) En was eight minute empire niet 8 minuten per persoon? Heb het in ieder geval ook nog nooit in 8 minuten gespeeld.

Zelf gisteren begonnen met Unfair. Leuk spel waarbij je een pretpark uitbaat. Je kiest bepaalde thema's, bij ons was het robot, piraat, ninja en gangsters. Vooral het ninja thema is redelijk gericht op andere mensen pesten (geld stelen, upgrades afbreken bij een ander enzo). Dus er was wel wat interactie. Twee domme kaarten gespeeld die ik fout gelezen had, maar uiteindelijk toch mooi 2e geworden van de 4.
Dan na het eten hebben we nog terraforming mars gespeeld. Dit was nog maar de 2e keer voor mij (eerste keer was november vorig jaar) dus het zat nogal ver. Deze keer gelukkig niet met de beginenterprises begonnen maar de normale. Het blijft toch een leuk spel. Met vier gaat het wel allemaal hard op mars zelf. Er werd ook geen greeneries geduld, elke productieverhoging werd meteen ongedaan gemaakt, waardoor Mars op het einde van het spel welgeteld 3 groene vakjes telde. Enorm verschillend van de eerste keer dat ik het speelde. Ik blijf hem goed vinden. Ook hier op de tweede plaats gestrand.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Lointje schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:26:
Leuk allemaal :-) En was eight minute empire niet 8 minuten per persoon? Heb het in ieder geval ook nog nooit in 8 minuten gespeeld.

Zelf gisteren begonnen met Unfair. Leuk spel waarbij je een pretpark uitbaat. Je kiest bepaalde thema's, bij ons was het robot, piraat, ninja en gangsters. Vooral het ninja thema is redelijk gericht op andere mensen pesten (geld stelen, upgrades afbreken bij een ander enzo). Dus er was wel wat interactie. Twee domme kaarten gespeeld die ik fout gelezen had, maar uiteindelijk toch mooi 2e geworden van de 4.
Dan na het eten hebben we nog terraforming mars gespeeld. Dit was nog maar de 2e keer voor mij (eerste keer was november vorig jaar) dus het zat nogal ver. Deze keer gelukkig niet met de beginenterprises begonnen maar de normale. Het blijft toch een leuk spel. Met vier gaat het wel allemaal hard op mars zelf. Er werd ook geen greeneries geduld, elke productieverhoging werd meteen ongedaan gemaakt, waardoor Mars op het einde van het spel welgeteld 3 groene vakjes telde. Enorm verschillend van de eerste keer dat ik het speelde. Ik blijf hem goed vinden. Ook hier op de tweede plaats gestrand.
Dat had ik dus ook nog nooit, nu waren we met 4 mensen die het allemaal één keer eerder hadden gespeeld maar gezien de makkelijke regels wel onthouden hadden. We deden het dus in 10 minuten dus het kan wel :P

Unfair is tof, nog pas één keer gespeeld maar wel erg veel lol aan beleefd!

• Coltaine
Shelfie time!
Redelijk uitgebreid sinds de vorige keer.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/c9ExBa/Untitled131.jpg

MvsM past niet meer op de foto onderin.

Op de wish list staan Tzolk'in en Cthulhu Wars.
Waarschijnlijk gaan Discworld, Risk Europe, Ethnos en Mintworks binnenkort het nest verlaten.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47
Van het weekend de Postkoets uitbreiding van Colt Express gekregen, die is best geinig en behoorlijk nuttig. Ik heb het basisspel niet eens veel gedaan omdat we dat pas een paar weken hadden maar ik vind de 1000 dollar bonus voor de beste schutter behoorlijk overpowered. De uitbreiding lost dat goed op door meer mogelijkheden te geven om kaarten te swappen en veel meer punten in het spel te brengen waardoor die bonus engiszins gedevalueerd wordt. Ik denk niet dat we het basisspel nog veel zullen spelen.

Ook Kingdoms of Burgundy gekregen maar die heb ik nog niet gespeeld.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:20:
Van het weekend de Postkoets uitbreiding van Colt Express gekregen, die is best geinig en behoorlijk nuttig. Ik heb het basisspel niet eens veel gedaan omdat we dat pas een paar weken hadden maar ik vind de 1000 dollar bonus voor de beste schutter behoorlijk overpowered. De uitbreiding lost dat goed op door meer mogelijkheden te geven om kaarten te swappen en veel meer punten in het spel te brengen waardoor die bonus engiszins gedevalueerd wordt. Ik denk niet dat we het basisspel nog veel zullen spelen.

Ook Kingdoms of Burgundy gekregen maar die heb ik nog niet gespeeld.
Ik heb die uitbreiding al wel een tijd liggen maar nog niet aan toegekomen om te spelen, de Marshall uitbreiding die begin ik nu net onder de aandacht te brengen van mijn medespelers. Tof om te horen dat het een leuke uitbreiding is, ik ben benieuwd of gebruik van beide uitbreidingen niet teveel opties geeft.

Overigens heb ik niet zo'n last van de 1000 dollar bonus voor het schieten, het komt bij ons maar zelden voor dat iemand daar punten mee pakt (ik denk 1 a 2 keer op de 10 potten).

• Dr. Strangelove
Waarom komt dat maar een paar keer voor? Hij gaat naar degene met de meeste schoten, dus elke pot gaat hij naar iemand. Vaak naar twee mensen zelfs omdat hij bij gelijke stand naar alle mensen met de meeste schoten gaat.

Of speel ik het spel verkeerd :P

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:16:
Waarom komt dat maar een paar keer voor? Hij gaat naar degene met de meeste schoten, dus elke pot gaat hij naar iemand. Vaak naar twee mensen zelfs omdat hij bij gelijke stand naar alle mensen met de meeste schoten gaat.

Of speel ik het spel verkeerd :P
Ah wij spelen het dat je de bonus pas krijgt wanneer je je revolver leeg hebt geschoten, dat is niet zo makkelijk te halen in 4 rondes.

• HellPunk
De volgende Kickstarter is een feit: Off the Rails. Deze back ik niet alleen om het spel zelf, maar ook omdat ik de ontwerper sinds z'n vorige project wat heb leren kennen en hem graag wil steunen om ook dit spel op de markt te krijgen. Verder lijkt het me ook gewoon een leuk spel, je wil natuurlijk ook waar voor je geld :).
Coltaine schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:22:
Shelfie time!

[afbeelding]

Waarschijnlijk gaan Discworld, Risk Europe, Ethnos en Mintworks binnenkort het nest verlaten.
Discworld? Ik hou me aanbevolen ;) .

Ik heb dit weekend eindelijk mijn nieuwe tafel in mekaar kunnen draaien - een 'gewone' Bjursta van Ikea, maar ideaal als spellentafel. Lekker breed, maar niet zo breed dat je nergens meer bij kunt, en als-ie uitgeschoven is kun je er aan een kant makkelijk met drie aan zitten of met vier in het midden.

Als ik de laatste finishing touches heb aangebracht (moet o.a. nog een nieuwe lamp ophangen), dan post ik wel een shot van de hele game room :P .

• MADG0BLIN
Coltaine schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:22:
Shelfie time!

[afbeelding]

Waarom doe je ethnos weg? Leek me een leuke game.

Zelf gisteravond met mijn vrouw en dochter Istanbul gespeeld. Van de keer of tien dat ik het speel met ze volgens mij een keer gewonnen. Gisteren weer tweede... :+

• Coltaine
MADG0BLIN schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:04:
[...]

Waarom doe je ethnos weg? Leek me een leuke game.
De gameplay is zeer goed, maar de theme en art zijn een deal breaker voor me. Ik houd totaal niet van fantasy en de klassieke Tolkien stijl van Ethnos zorgt ervoor dat mijn exemplaar nog in de folie zit.

Als er ooit een retheme van Ethnos wordt uitgebracht, ben ik de eerste die hem koopt (de Gangs of New York versie op BGG is briljant).

Het voordeel van de kids uit logeren, is dat je meer tijd hebt voor andere dingen, zoals Kemet. Fantastische DoaM, maar elke keer dat ik het speel, is de rode tech tree zwaar favoriet en de witte wordt eigenlijk nooit ver ontwikkeld. Is er een strategie waar je de dure witte tiles voor nodig hebt?

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mWSrpv/IMG_09082017_093004.jpg

• Lointje
Ik heb kemet nog maar 1maal gespeeld en het was inclusief uitbreiding (zwarte piramide ook nog), dus ben verre van expert maar een main focus op wit lijkt me inderdaad niet mogelijk omdat je dan in gevechten mist. Wat je eventueel wel kan proberen is wit heel hard wit rushen voor de mummie, priestess en hand of god. Als je dan die Ra tegel ook bijpakt heb je veel prayer en met de hand of god help je dan je rode piramide te stijgen. Maar tweede deel van het spel ga je toch vooral op rood inzetten denk ik.

Hier was het gisteren eerst NMBR9. Puzzelspelletje waarbij je nummers op elkaar moet stapelen. De onderste laag is 0 waard, de laag erboven het getal x1, nog de laag erboven x2 etc etc. Niet eenvoudig vanwege de vorm. Het zou leuker geweest zijn moest je de getallen nog kunnen spiegelen.
Daarna Dice forge gespeeld. Hierbij begin je met basic dobbelstenen, en langzaamaan verander je de zijdes van de dobbelstenen zodat ze meer inkomsten opleveren. Ondertussen moet je ook nog punten verzamelen door de resources goed in te wisselen. Best wel tof spel!
Daarna nog een potje Flamme Rouge gespeeld. Deze keer met hellingen en afdalingen in. Het blijft toch een leuk spel. Grappig hoe 4 man helemaal aan het opgaan is in het spel, hoe het bijna aanvoelt als een echte koers. Demarrage, gat laten vallen, in de wind zitten. Toppertje (toch voor ons koersliefhebbers).
En afgesloten met Finca. Fruit verzamelen op spaanse boerderijen en dan de juiste leveringen proberen maken.

Donderdag waarschijnlijk The godfather :-)

• HellPunk
Lointje schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:47:
En afgesloten met Finca. Fruit verzamelen op spaanse boerderijen en dan de juiste leveringen proberen maken.
Ah, Finca, ik heb het al uit mijn hoofd gezet om daar ooit een exemplaar van te bezitten, zeker nu de uitgever die een re-theme in de markt zou zetten op de fles is gegaan. Ik heb ook al een paar keer geprobeerd om ervoor te traden, zelfs twee spellen tegen één, maar dat is telkens afgeketst :-( .

• Coltaine
HellPunk schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:55:
[...]

Ah, Finca, ik heb het al uit mijn hoofd gezet om daar ooit een exemplaar van te bezitten, zeker nu de uitgever die een re-theme in de markt zou zetten op de fles is gegaan. Ik heb ook al een paar keer geprobeerd om ervoor te traden, zelfs twee spellen tegen één, maar dat is telkens afgeketst :-( .
Joehoe

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dtm4ba/IMG_09082017_100022.jpg

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Gisteren eindelijk weer even spelen gespeeld. Veel te druk met ons huis. Maar eerst imperial settlers leuke game (eindelijk een keer weer gewonnen) erg vermakelijk was wat ruw met de regels en een beetje onduidelijk soms. Maar goed speelde lekker weg. Daarna even snel nog 7 wonders duel wat is dat een super game alles wat 7wonders is maar dan lekker compact en 2 spelers helemaal goed.

Helaas tijd was al weer op (soms moet je ook bij praten) maar goed een prima spellen avond :)

• Lointje
HellPunk schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:55:
[...]

Mijn buurman heeft hem geruild tegen Terraforming Mars. Ook wetende dat finca meer waard is, maar dat hij terraforming eenvoudig opnieuw zou kunnen kopen terwijl finca moeilijk wordt. En de 100€ die je op tweedehandssites vindt is echt wel te veel voor het spel ^^

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gisteren weer wat spellen zitten doen, en stiekem werd het daardoor weer veel te laat.
Begonnen met El Gaucho met z'n 3en. Dat speelt toch al anders met 2, waarbij 't met meer wel leuker is vind ik. De keuzes worden tactischer, omdat je met meer mensen bent, dus er zijn meer mensen die bepaalde dingen kunnen wegkapen. Als je met z'n 2en bent zie je snel dat iedereen voor 2 kleuren koeien gaat, en elkaar dus redelijk met rust laat, met 3 spelers is dat anders, omdat je dan meer in elkaars vaarwater zit.

Daarna weer eens een potje Thunderbirds gedaan. Ging best lekker in 't begin, maar we werden genadeloos hard ingemaakt door wat slechte worpen. Waardoor we de juiste scheme niet konden halen. Daarvoor net het geluk gehad een disaster terug te kunnen schuiven op de track door een FABkaart te pakken (als we dat niet gedaan hadden waren we zeker dood).
Leuk spel, maar 't blijft gewoon f*cking moeilijk.

En afgesloten met Villages of Valeria. Een Kickstarter die ik al een tijdje had liggen, maar nog niet had gespeeld. Het leuke is van dit spel dat de actie die je doet in jouw beurt, ook door anderen gedaan kunnen worden (maar dan met minder opbrengst, of hogere kosten). Dat betekent dat je niet alleen je eigen plan moet trekken, maar ook een beetje op moet letten of je anderen niet heel erg helpt.
Verder is het mooie dat je resources kunt kopen met goud, maar dat ook kan doen op gebouwen van andere spelers. Nadeel is alleen dat dat goud dan wel naar de andere spelers gaat, dus dat levert hun in principe weer een (groot) voordeel op. Gisteren met 3 spelers gedaan, hij kan met 5. De speelduur wordt dan misschien wat lang met onervaren spelers, maar ik was aangenaam verrast met hoe leuk ik dit spel vond.

• HellPunk
Lointje schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:13:
[...]

Mijn buurman heeft hem geruild tegen Terraforming Mars. Ook wetende dat finca meer waard is, maar dat hij terraforming eenvoudig opnieuw zou kunnen kopen terwijl finca moeilijk wordt. En de 100€ die je op tweedehandssites vindt is echt wel te veel voor het spel ^^
Wat een toeval: ik hoor net op Boardgame Breakfast van Dice Tower dat Franjos 'm zou gaan uitbrengen *O* *O* *O* d:)b

• Wormaap
Gisteravond heb ik met mijn vriendin ons eerste potje Sherlock Holmes Consulting Detective gespeeld. Erg leuk! :) Goed opletten en niks missen is wel belangrijk. Uiteindelijk hadden we de hoofdlijnen van de case opgelost, maar daarvoor hadden we veel leads nodig. En omdat we er één vergeten waren te volgen misten we de details. Dus we hadden een whopping 15 punten :P
Maargoed, het is naar mijn idee meer een ervaring dan echt een spel dat ik speel om te winnen, en we hebben prima lol gehad :)

• Dr. Strangelove
psychoclown schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:46:
[...]

Ah wij spelen het dat je de bonus pas krijgt wanneer je je revolver leeg hebt geschoten, dat is niet zo makkelijk te halen in 4 rondes.
Die huisregel stelde ik ook voor na drie keer achter elkaar tweede te worden achter de winnaar van de shooter bonus, maar ik werd overruled en voor sore loser uitgemaakt :P

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11-2025
Coltaine schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:37:
[...]

De gameplay is zeer goed, maar de theme en art zijn een deal breaker voor me. Ik houd totaal niet van fantasy en de klassieke Tolkien stijl van Ethnos zorgt ervoor dat mijn exemplaar nog in de folie zit.

Als er ooit een retheme van Ethnos wordt uitgebracht, ben ik de eerste die hem koopt (de Gangs of New York versie op BGG is briljant).
Dat klinkt juist als een spel wat zeer goed bij ons in de smaak valt. Als je die weg doet houd ik me aanbevolen. :)

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:39:
[...]

Die huisregel stelde ik ook voor na drie keer achter elkaar tweede te worden achter de winnaar van de shooter bonus, maar ik werd overruled en voor sore loser uitgemaakt :P
Gewoon nog een keer proberen :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:39:
[...]

Het is de manier waarop ik 't eigenlijk altijd gespeeld heb (zo is 't me ooit uitgelegd).

Binnenkort 't spel nog maar eens spelen, heb beide uitbreidingen liggen en ook al wel gespeeld, maar 't blijft gewoon een erg tof spel. Een hele tijd geleden eens gedaan met de spelletjesavond bij m'n baas thuis. Ik krijg nu nog boze blikken als ik 'm er aan herinner hoe lek we 'm toen geschoten hebben :D

• psychoclown

psychoclown

Back in black

TERW_DAN schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:09:
[...]

Het is de manier waarop ik 't eigenlijk altijd gespeeld heb (zo is 't me ooit uitgelegd).

Binnenkort 't spel nog maar eens spelen, heb beide uitbreidingen liggen en ook al wel gespeeld, maar 't blijft gewoon een erg tof spel. Een hele tijd geleden eens gedaan met de spelletjesavond bij m'n baas thuis. Ik krijg nu nog boze blikken als ik 'm er aan herinner hoe lek we 'm toen geschoten hebben :D
Inderdaad, zo was het mij ook ooit eens uitgelegd maar vond ik ook wel een logische regel eigenlijk.

Colt Express komt bij mij elke maand wel een paar keer op tafel, erg geliefd onder vrienden ook :)

Onlangs Bang! (ik heb nu Bang the bullet) en Machiavelli + uitbreiding de deur uit gedaan om de collectie wat uit te dunnen. Vanmiddag kon ik Formula D Uitbr. 1 Sebring - Chicago toch niet aan mij voorbij laten gaan, 20 euro inclusief verzendkosten. Aangezien Formula D heel erg goed bevalt is nog meer variëteit voor deze prijs geen miskoop :)

[ Voor 19% gewijzigd door psychoclown op 09-08-2017 18:02 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:22
Wat nieuwe bordspellen gekregen voor mijn verjaardag :) voornamelijk voor 2 spelers, zitten erg leuke tussen:

Jolly & Roger - Simpele regels maar toch meer strategie er achter dan je denkt
Mr Jack pocket - 8 beurten om de moordenaar te ontmaskeren. Leuk spel maar in beurt 2 en 5 al geraden, wellicht afspreken dat het maximum beurten wat lager ligt
Patchwork - Love it
Monopolie pocket - Erg leuk en snel, wel leuker met meer dan 2
Guilliotine - Zelfde als monopolie
Ticket to Ride Nordic Countries - Geweldig met 2 :)
Duel 7 Wonders - Favoriet, uitbreiding ook aan te raden

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-11-2025
Basekid schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:34:
Bijna tijd voor The 7th Continent hopelijk!
Eind augustus moet hij wel binnen zijn toch? Een vriend van me heeft deze (inclusief alle stretch goals) gebacked. Ben heel benieuwd naar dit spel. Ben stiekem een beetje bang dat hij aan de ingewikkelde kant is.

• MeZZiN
Je moet veel geduld hebben met kickstarters :) meestal komen ze wel. Mijn backlog van games is te groot geworden tijd om minder te kopen meer te spelen om er doorheen te komen. Maar goed er zitten gelukken een aantal hele goede games tussen. Maar ik merk wel dat de gemiddelde kickstarter geen staying power hebben het zijn leuke games voor 5-10 keer en dan is het wel een beetje klaar. Is wel eens jammer maar goed ik speel vaak toch niet meer van 10 keer een game anyways. Uitzondering daar gelaten.

Takenoko, Ticket to Ride, Dominion, Istanbul, Carcassonne, Splendor die hebben de tafel wel heel vaak gezien. Die spelen we voornamelijk mijn vrouw houd er niet van om nieuwe regels te leren. Dus spelen we vaak dezelfde games gelukkig zijn het wel erg goede games maar goed ik wil wel eens wat anders. Maar het valt op dat de meeste kickstarter eigenlijk nooit de hoge replay halen. Er zijn zeker uitzonderingen maar de meeste zijn voornamelijk gaaf vanwege de uitvoeringen etc.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-01 12:42
B00st3r schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

Eind augustus moet hij wel binnen zijn toch? Een vriend van me heeft deze (inclusief alle stretch goals) gebacked. Ben heel benieuwd naar dit spel. Ben stiekem een beetje bang dat hij aan de ingewikkelde kant is.
Net bericht gekregen dat mn pakketje onderweg is. Hopelijk deze week nog.

Als ik de regels goed lees valt het uiteindelijk wel mee qua regels. Je probeert actie A met aantal kaarten B basically.

• B00st3r
Basekid schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:18:
[...]

Net bericht gekregen dat mn pakketje onderweg is. Hopelijk deze week nog.

Als ik de regels goed lees valt het uiteindelijk wel mee qua regels. Je probeert actie A met aantal kaarten B basically.
Haha ja, 'basically' ;) Daarnaast heb je natuurlijk allerlei andere kaarten, zoals met durability, of kaarten die je kunt combineren. En curse kaarten en dergelijke.

Nogmaals het spel intrigeert me heel erg, vooral het 'character progression' deel en het opbergen en opzetten element. We gaan het zien!

• Dr. Strangelove
psychoclown schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:12:
[...]

Inderdaad, zo was het mij ook ooit eens uitgelegd maar vond ik ook wel een logische regel eigenlijk.

Colt Express komt bij mij elke maand wel een paar keer op tafel, erg geliefd onder vrienden ook :)
Ik vind de regel zoals jullie hem spelen ook beter en ik was er zelfs van overtuigd dat men mij het spel verkeerd had uitgelegd en dat ze de handleiding verkeerd hadden gelezen.

Nou ja, met de postkoetsuitbreiding is het ook niet meer zo relevant dus ik hou me wel aan de regels :)

Edit: Gebruiken jullie trouwens die speelmat die je gratis kan downloaden? Ziet er wel leuk uit. Ik dacht aan uitprinten op A4 in drie secties op dik papier, vasttapen en vouwen zodat het in de doos past. Lamineren kan ook maar dan kan je het niet meer aan elkaar vastmaken en vouwen denk ik, dat krijg je nooit meer plat.

[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-08-2017 13:23 ]

• HellPunk
Tegelijk zorgwekkend en grappig: thuis komen zoveel postpakketjes aan dat de postbezorger ondertussen mijn auto al herkent. Toen ik deze middag naar huis reed kwam ik halverwege de postbezorger tegen en hij deed teken dat-ie wat voor me had. Eén Kickstarter (Go Nuts for Donuts) en een pakketje met Topiary en Munchkin-uitbreiding nummer 8 liggen dus nu thuis op me te wachten om uitgepakt te worden oOo .

• MeZZiN
Colt express is een leuke game maar ook tof met kids die vinden het geweldig. Zeker de trein en de poppetjes en alles ziet er gewoon super tof uit. Tijd om de delorean te gebruiken :)

• psychoclown

psychoclown

Back in black

Dr. Strangelove schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:13:
[...]

Ik vind de regel zoals jullie hem spelen ook beter en ik was er zelfs van overtuigd dat men mij het spel verkeerd had uitgelegd en dat ze de handleiding verkeerd hadden gelezen.

Nou ja, met de postkoetsuitbreiding is het ook niet meer zo relevant dus ik hou me wel aan de regels :)

Edit: Gebruiken jullie trouwens die speelmat die je gratis kan downloaden? Ziet er wel leuk uit. Ik dacht aan uitprinten op A4 in drie secties op dik papier, vasttapen en vouwen zodat het in de doos past. Lamineren kan ook maar dan kan je het niet meer aan elkaar vastmaken en vouwen denk ik, dat krijg je nooit meer plat.
Die gebruiken wij niet, wellicht is er wel een printshop te vinden die het kan printen op een muismat-achtige stof waardoor je de playmat kunt oprollen.

• MeZZiN
Je kan een vrij goede versie downloaden van hun website moet je even kan het zo snel even niet meer terug vinden maar je kan altijd deze nog kopen is nog officieel ook. Of hier is de pdf
PDF --> http://www.data.ludonaute.../nappe%20COLT%20recto.pdf
Mat zelf --> https://www.amazon.de/Asm...ess-Playmat/dp/B01N1V8T3G

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-10-2025

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Wormaap schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:24:
Tijd voor een beetje Kickstarterdrama? Ja, waarom ook niet :+

Sinds ik er een paar jaar geleden over las, is Container een beetje een 'grail game' voor me geworden. Alleen al tien jaar out of print, en eBayprijzen van 200-300 euro waren niet ongewoon.
Momenteel is Mercury Games bezig met een Kickstarter voor een nieuwe editie. Dus eindelijk! Bij de pre-preorder heb ik één van de early-birds opgepikt, en vol enthousiasme zat * Wormaap te wachten op zijn kopie van dit spel. Wel vond ik het al lichtelijk vreemd en erg irritant dat ik vanuit de EU niet mee mocht doen met de Kickstarter (US only), maar dat ik via GiochiStarter moest pre-orderen. Canadezen moeten dan weer via een andere site, de rest van de wereld heeft pech. Volgens Mercury omdat het spel groot en zwaar is, maar Blood Rage en Kindom Death: Monster zijn groter en zwaarder, en daar kan het wel. Anyway...

Nadat de preorders gesloten waren en de daadwerkelijke KS-campagne zijn aftrap had bleek dat de nieuwe editie 85 in plaats van 100 containers gaat bevatten. Omdat het opraken van de containers het spel beëindigt is dat best een flink verschil in het spel. Volgens Mercury wordt het spel er alleen maar beter op en is dat de feedback die ze vanuit de community hebben gekregen, de meeste ervaren spelers zijn het er niet mee eens en Mercury geeft aan dat ze gaan kijken wat ze kunnen doen. Ondertussen wordt er wel telkens gehamerd op het 'feit' dat niemand zit te wachten op meer containers en dat het maar een non-issue is. De tip van de uitgever: een paar knoopjes of muntjes toevoegen, of een container op z'n kant zetten werkt prima.
Na een tijdje wachten verschijnt de add-on voor de 15 extra containers, voor een prijs van 20CA$. Dat betekent dat het goedkoper is om een extra game te kopen, uit te splitsen en de rest van het spel weg te gooien dan de add-on te nemen. Daarnaast wordt dit als extra schopje na gepresenteerd als iets dat een minderheid wil en dat kan leiden tot rare situaties en vreemde strategieën :P
Daarop heb ik mij preorder geannulleerd, omdat ik het niet financiëel ondersteunen van dit soort praktijken belangrijker vind dan het bezitten van dit spel.

Maar ga ik dan mijn 'grail game' (zo'n domme uitdrukking, alsof ik er niet zonder zou kunnen :P) nooit krijgen? Dat valt dan wel weer mee, doordat de nieuwe editie mensen trekt die anders de oude gekocht zouden hebben, zijn de prijzen van de eerste editie gekelderd. * Wormaap heeft voor 100€ een eerste editie mét uitbreiding van eBay geplukt :+
Bijkomend voordeel is dat ik'm deze week al heb :)
Ik ben 1 van de gelukkigen die een eerste editie in 2007 op spiel heeft gekocht, en de uitbreiding een jaar later voor een klein bedrag erbij heeft gehaald, en hoewel ik zo mijn mening heb over deze reprint en de manier waarop mercury het afhandeld, moet ik ze toch deels gelijk geven betreft het aantal containers.

Ik hem zo rond de 30 a 40 plays, met zowel 3, 4 als 5 spelers, en tegen de tijd dat iedereen alle kleuren compleet heeft, zijn er vaak net wat containers over. De waarden zijn tegen die tijd voor iedereen bepaald, en dan is het laatste half uurtje toch minder dan het stuk ervoor, als je met mij vraagt. Als ik met 5 speel, haalde ik meestal 2 a 3 containers per kleur weg. Geeft mij meer plezier per uur.

Overigens geldt dat helemaal als je in de uitbreiding met gouden containers speelt, daar werd het echt te lang van.

Los daarvan moet iedereen natuurlijk gewoon spelen zoals hij of zij dat wilt, en denk ik dat ze beter gewoon 100 containers in de reprint hadden kunnen stoppen. Want ook met 5 man en 100 containers blijft het een topspel.

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

• Wormaap
jlrensen schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:27:
[...]

Ik ben 1 van de gelukkigen die een eerste editie in 2007 op spiel heeft gekocht, en de uitbreiding een jaar later voor een klein bedrag erbij heeft gehaald, en hoewel ik zo mijn mening heb over deze reprint en de manier waarop mercury het afhandeld, moet ik ze toch deels gelijk geven betreft het aantal containers.

Ik hem zo rond de 30 a 40 plays, met zowel 3, 4 als 5 spelers, en tegen de tijd dat iedereen alle kleuren compleet heeft, zijn er vaak net wat containers over. De waarden zijn tegen die tijd voor iedereen bepaald, en dan is het laatste half uurtje toch minder dan het stuk ervoor, als je met mij vraagt. Als ik met 5 speel, haalde ik meestal 2 a 3 containers per kleur weg. Geeft mij meer plezier per uur.

Overigens geldt dat helemaal als je in de uitbreiding met gouden containers speelt, daar werd het echt te lang van.

Los daarvan moet iedereen natuurlijk gewoon spelen zoals hij of zij dat wilt, en denk ik dat ze beter gewoon 100 containers in de reprint hadden kunnen stoppen. Want ook met 5 man en 100 containers blijft het een topspel.
Zelf heb ik nog 0 plays, gezien'ie gisteren pas binnengekomen is :) Maar het gaat me voornamelijk op de manier waarop het allemaal gegaan is. Ik geloof best dat er mensen zijn die 85 beter vinden, maar het is in ieder geval duidelijk dat er een grote groep (qua geluid op BGG de meerderheid, maar dat hoeft niet per se te kloppen natuurlijk) is die een sterke voorkeur heeft voor 100. Het constante hameren van Mercury op hun absolute gelijk, het thumben van beledigende posts naar mensen die argumenteren voor 100, de absurde prijs van de add-on en de omschrijving ervan die zegt dat 100 containers een ongeteste variant is die mogelijk het spel breekt. En dan nog het door Nesbitt claimen van designcredit van een inmiddels overleden designer van het origineel, puur om meer autoriteit aan zijn argument dat 85 beter is te geven. Dat is weinig chique, onafhankelijk van of het waar is of niet. Dat wil ik allemaal niet financiëel ondersteunen, dus heb ik mijn eerste editie gekocht :)

• MeZZiN
Gelijk heb je maar de game zit er wel super tof uit. Maar lees net dat ze resin gebruiken (WTF) waarom zou je dure resin gebruiken ipv cheap plastic. Maar resin is aardig duur in verhouding met plastic maar goed vind wel dat ze netjes met iedereen om moeten gaan. Maar of dat verklaart dat het 15 euro moet kosten maar goed extra handmatige handelingen snap ik het wel een beetje. Maar goed is de het spel zo goed dat het een hoge 'woeker' prijs waard is?

• PepperNutz
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Is er iemand die mij kan helpen? Ik ben opzoek naar een Dominion uitbreiding genaamd cornucopia (overvloed). Deze set is ergens dit jaar uit de omloop gehaald maar vervolgens nergens meer te krijgen, ook niet tweedehands. Dit is de laatste set die nog ontbreekt in de verzameling. Weten jullie iemand of heeft een van jullie deze set nog te koop of ligt die te verstoffen op zolder, dan hoor ik het graag. Weet niet of het gepast is om dit te vragen in dit topic, zo niet dan mag deze post verwijderd worden. Alvast hartstikke bedankt voor de hulp.

• MADG0BLIN
PepperNutz schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:52:
Is er iemand die mij kan helpen? Ik ben opzoek naar een Dominion uitbreiding genaamd cornucopia (overvloed). Deze set is ergens dit jaar uit de omloop gehaald maar vervolgens nergens meer te krijgen, ook niet tweedehands. Dit is de laatste set die nog ontbreekt in de verzameling. Weten jullie iemand of heeft een van jullie deze set nog te koop of ligt die te verstoffen op zolder, dan hoor ik het graag. Weet niet of het gepast is om dit te vragen in dit topic, zo niet dan mag deze post verwijderd worden. Alvast hartstikke bedankt voor de hulp.
Wil je de NL of Eng versie?

• Wormaap
MeZZiN schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:32:
Gelijk heb je maar de game zit er wel super tof uit. Maar lees net dat ze resin gebruiken (WTF) waarom zou je dure resin gebruiken ipv cheap plastic. Maar resin is aardig duur in verhouding met plastic maar goed vind wel dat ze netjes met iedereen om moeten gaan. Maar of dat verklaart dat het 15 euro moet kosten maar goed extra handmatige handelingen snap ik het wel een beetje. Maar goed is de het spel zo goed dat het een hoge 'woeker' prijs waard is?
Kunsthars houdt detail beter dan plastic, maar met het detail in deze mini's lijkt me dat niet heel nodig. Relevanter is, denk ik, dat de gietmallen voor plastic behoorlijke opstartkosten met zich meebrengen die in de te verwachten oplages van een spel als dit (met de KS tot dusver 2000 stuks ofzo) hars waarschijnlijk alsnog goedkoper maken.
Volgens de fans is het de prijs zeker waard. En als ik heel eerlijk ben, als er vanaf het begin 100 containers in hadden gezeten voor 15€ meer, had ik het vrijwel zeker gewoon gedaan. Ik heb mijn preorder teruggetrokken omdat dat de enige manier is waarop het statement dat ik het er niet mee eens ben daadwerkelijk aankomt.

• Kwistnix
  • Laatst online: 12:05
Hm, aankomende Fallout tabletop van Fantasy Flight Games. Die ga ik zeker in de gaten houden als Fallout fan! :)

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-10-2025

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Wormaap schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:20:
[...]

Zelf heb ik nog 0 plays, gezien'ie gisteren pas binnengekomen is :) Maar het gaat me voornamelijk op de manier waarop het allemaal gegaan is. Ik geloof best dat er mensen zijn die 85 beter vinden, maar het is in ieder geval duidelijk dat er een grote groep (qua geluid op BGG de meerderheid, maar dat hoeft niet per se te kloppen natuurlijk) is die een sterke voorkeur heeft voor 100. Het constante hameren van Mercury op hun absolute gelijk, het thumben van beledigende posts naar mensen die argumenteren voor 100, de absurde prijs van de add-on en de omschrijving ervan die zegt dat 100 containers een ongeteste variant is die mogelijk het spel breekt. En dan nog het door Nesbitt claimen van designcredit van een inmiddels overleden designer van het origineel, puur om meer autoriteit aan zijn argument dat 85 beter is te geven. Dat is weinig chique, onafhankelijk van of het waar is of niet. Dat wil ik allemaal niet financiëel ondersteunen, dus heb ik mijn eerste editie gekocht :)
... voor 100 euro, mede mogelijk gemaakt door deze reprint >:)

Het probleem met Container is dat het altijd een niche spel is geweest. De eerste printrun is jaren via de reguliere handel te koop geweest. 4 jaar geleden heb ik er nog één uit de 50% bak gevist bij de FLGS.

Toen was hij al een tijdje OOP en niet meer online te krijgen. De prijzen gingen omhoog, omdat ook bijna niemand verkocht. Het is best een risico om dat opnieuw uit te geven. Een paar mensen willen er veel voor betalen, maar kun je er 2000 slijten? Mercury heeft hierin geïnvesteerd, en dat vind ik lovenswaardig.

Daar staat dan weer tegenover dat Kevin Nesbitt het idee had dat hij iets moest maken dat niet alleen de mensen wilden kopen die container nog niet hadden, maar ook de mensen die het al wel hadden. Enter jumbo editie en een nieuwe uitbreiding. Heeft hij daarin gelijk? Ik denk het niet. Maar hij heeft zich er wel behoorlijk aan gecommitteerd, dat moge duidelijk zijn. Veel mensen vroegen om een reguliere en een deluxe editie. Dat achtte hij niet haalbaar, en ik denk dat hijn daar gelijk in heeft.

Hij is de ontwerper van de uitbreiding. Daarin adviseren ze met minder containers te spelen. Daar is hij in blijven hangen. Hij heeft al vrij snel aangegeven op bgg dat hij een addon gaat onderzoeken, maar de bak vitrool die op het bgg forum is uitgestort is mijns inziens buitenproportioneel. Het is ook een beetje des kickstarters dat een kleine vocale minderheid zin zin krijgt, heb ik het idee.

Samenvattend: mijn pre order blijft staan. Ik heb de addon genomen. Verdient het de schoonheidsprijs? Absoluut niet. Verdient het steun? Ik vind van wel.

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

• Wormaap
jlrensen schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:03:
[...]

... voor 100 euro, mede mogelijk gemaakt door deze reprint >:)

Het probleem met Container is dat het altijd een niche spel is geweest. De eerste printrun is jaren via de reguliere handel te koop geweest. 4 jaar geleden heb ik er nog één uit de 50% bak gevist bij de FLGS.

Toen was hij al een tijdje OOP en niet meer online te krijgen. De prijzen gingen omhoog, omdat ook bijna niemand verkocht. Het is best een risico om dat opnieuw uit te geven. Een paar mensen willen er veel voor betalen, maar kun je er 2000 slijten? Mercury heeft hierin geïnvesteerd, en dat vind ik lovenswaardig.

Daar staat dan weer tegenover dat Kevin Nesbitt het idee had dat hij iets moest maken dat niet alleen de mensen wilden kopen die container nog niet hadden, maar ook de mensen die het al wel hadden. Enter jumbo editie en een nieuwe uitbreiding. Heeft hij daarin gelijk? Ik denk het niet. Maar hij heeft zich er wel behoorlijk aan gecommitteerd, dat moge duidelijk zijn. Veel mensen vroegen om een reguliere en een deluxe editie. Dat achtte hij niet haalbaar, en ik denk dat hijn daar gelijk in heeft.

Hij is de ontwerper van de uitbreiding. Daarin adviseren ze met minder containers te spelen. Daar is hij in blijven hangen. Hij heeft al vrij snel aangegeven op bgg dat hij een addon gaat onderzoeken, maar de bak vitrool die op het bgg forum is uitgestort is mijns inziens buitenproportioneel. Het is ook een beetje des kickstarters dat een kleine vocale minderheid zin zin krijgt, heb ik het idee.

Samenvattend: mijn pre order blijft staan. Ik heb de addon genomen. Verdient het de schoonheidsprijs? Absoluut niet. Verdient het steun? Ik vind van wel.
114 zelfs, met shipping :+ Zelfs met de 15€ voor de extra containers meegerekend 17€ meer dan ik betaald had voor de preorder van de nieuwe editie, zo ontzettend was ik klaar met Mercury. Wel met The Second Shipment erbij, dus helemáál vergelijkbaar is het ook weer niet.
Je hebt helemaal gelijk dat het lovenswaardig is dat ze hem überhaupt reprinten, al helpen de pre-preorder (inclusief extragratis twee early-birdniveaus) en de KS natuurlijk wel mee om het risico af te dekken. Ik vond de venijnigheid van de reacties op BGG nog wel meevallen, totdat Nesbitt in de 'Oh, maakt iemand zich dáár druk om? Wat raar want iederéén vindt 85 beter' en 'We zeiden dat het spel functioneel identiek is, en dat is het dus wat zeur je nou'-modus schoot, om vervolgens de add-on te presenteren als iets dat alleen rare mensen willen.

Maargoed, uiteindelijk hoeven we ons er hier ook niet zo heel druk om te maken. Ik vond het gewoon een geinig verhaal om te delen en heb nu het spel dat ik graag wilde :) Als straks iedereen z'n jumbo-editie met extra uitroeptekens binnen heeft zal ik vast een béétje jaloers zijn, hoor :+ Ik hoop dat ik'm morgen uit kan proberen :P

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:18
PepperNutz schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 17:52:
Ik heb de cornucopia en guilds combobox uit engeland besteld. Misschien daar eens op proberen te zoeken?

• B00st3r

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dr. Strangelove schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:13:
Ik heb die PDF wel gedownload, maar denk dat als ik die playmat een keer op een beurs kan vinden voor een leuk bedrag ik die gewoon koop. Dat speelt toch fijner (beetje stoffen mat kun je die kaarten makkelijker van optillen dan een stuk papier.

Verder is Colt Express gewoon een toffe game.

• Lointje
Gisteren The godfather (corleones empire) gespeeld. Leuk spel, een combinatie tussen worker placement en area control. Je verzamelt resources (wapens, bloedgeld, liquor) waar je jobs mee kan vervullen zoals een car bomb, sell out, ... Zo krijg je geld in handen. Dat geld moet je dan nog proberen in je veilige suitcase te krijgen want de handlimiet aan het einde van elke ronde is toch vrij strak. De mannetje dat je plaatst leveren dus zowel resources op als macht per gebied. Wie de meeste mannen in een gebied/turf heeft zitten krijgt daar controle over (wat dan weer extra voordelen oplevert alsook mogelijk punten op het einde). Je zit elkaar dus af en toe goed in de weg, wat van een maffiaspel wel verwacht kan worden. We hebben vrij lang gespeeld maar het spel zat wel goed ineen. Mooie componenten ook en vlotte speelstijl.

De avond dan afgesloten met nog een potje ethnos, waar ik op een gedeelde tweede plaats gestrand ben.
Pagina: 1 ... 53 ... 163 Laatste