Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ja, mee eens. Sowieso heb ik laatste tijd even een schoonmaak in mijn spellenkast gehouden. Een aantal spellen die ik graag eens op tafel had gehad maar waar ik het na een jaar of langer niet meer zag gebeuren hebben plaats gemaakt voor een aantal anderenMeZZiN schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:39:
[...]
Heb hetzelfde probleem maar goed heb nog het idee dat ik het uiteindelijk wel op tafel krijg de game dus wacht hij mooi in mijn kasten wand met games voor wanneer hij gespeeld kan worden. Maar nu geld en een spel kopen wat wel gespeeld kan worden lijkt me zeker geen slecht idee. De kans dat Fief meer dan een paar keer op de tafel komt is toch klein zelf in groepen die vaker dit soort games spelen.
WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream
Ticking away, the moments that make up a dull day
Gelijk heb je opruimen is altijd goed maar als je een keer Fief wilt spelen kunnen we altijd wat regelen. Staat ook hoog op mijn lijst wil nu toch echt mijn mooie versie willen spelen. Ik hoef gelukkig niet snel wat op te ruimen heb nu een muur van 3x3 meter met Kallax kasten dus heb nog iets ruimte en anders ga ik wat snoeien.psychoclown schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:57:
[...]
Ja, mee eens. Sowieso heb ik laatste tijd even een schoonmaak in mijn spellenkast gehouden. Een aantal spellen die ik graag eens op tafel had gehad maar waar ik het na een jaar of langer niet meer zag gebeuren hebben plaats gemaakt voor een aantal anderen
Altijd wel porren voor een bordspel sessieMeZZiN schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:26:
[...]
Gelijk heb je opruimen is altijd goed maar als je een keer Fief wilt spelen kunnen we altijd wat regelen. Staat ook hoog op mijn lijst wil nu toch echt mijn mooie versie willen spelen. Ik hoef gelukkig niet snel wat op te ruimen heb nu een muur van 3x3 meter met Kallax kasten dus heb nog iets ruimte en anders ga ik wat snoeien.
Eclipse - Ship Pack 1
XIA: Legends of a Drift System
Playmat: Mystic Space
Fury of Dracula
Die playmat is 80x80 cm, hopelijk groot genoeg om te gebruiken bij Eclipse/Xia
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
* Wormaap heeft zojuist, heel bescheiden, 2000 plastic zakjes besteld. Eindelijk af van het bijhouden van een grote zak met alle zakjes die van andere spellen over zijn, om die dan weer bij spellen die er geen of te weinig hebben te kunnen gebruiken
Zonet even de administratie voor Spiel bijgewerkt, de kosten blijven voorlopig nog binnen de perken. Net ook maar even m'n geeklist aangepast, dit moet het wel ongeveer zijn. Ik ga me dit jaar niet meer amuseren met de halplannen van DukeOfEarl in te kleuren, ondertussen weet ik de weg wel te vinden
[ Voor 27% gewijzigd door HellPunk op 22-09-2016 16:39 ]
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
[ Voor 18% gewijzigd door ViNcE op 22-09-2016 22:11 ]
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Zal morgen ff foto maken van mijn kastjeWormaap schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:10:
Jij bent ook flink hard aan het inslaan hè?
* Wormaap heeft zojuist, heel bescheiden, 2000 plastic zakjes besteld. Eindelijk af van het bijhouden van een grote zak met alle zakjes die van andere spellen over zijn, om die dan weer bij spellen die er geen of te weinig hebben te kunnen gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 22-09-2016 19:54 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Hetzelfde geldt voor uitbreidingen, die veelal pas nadat het spel enige mate van succes heeft gehad worden bedacht en daarom niet in de precies afgemeten doos passen. Ik heb zelfs pas 1x meegemaakt dat een publisher eraan gedacht had om zelf de insert te ontwerpen.
Meestal is de insert niet meer dan een kartonnen vouwsel dat de componenten op hun plaats houdt tijdens het transport. Eenmaal uitgepakt is de ruimte vaak te krap - maar zonder dat ding schuift alles dan weer door mekaar. Dan komen zakjes of foamcore goed van pas.
Sommige uitgevers hebben het wel goed begrepen. Days of Wonder (meestal toch) en Queen maken supergoeie inserts waar over nagedacht is. Uitbreidingen blijven wel een teer punt: Cacao heeft bijvoorbeeld een hele mooie insert, maar met de uitbreiding moet je toch weer gaan puzzelen. Als ze wat loze ruimte gelaten hadden was dat geen probleem geweest..
Ik denk wel dat wij het als eindgebruiker onderschatten hoeveel het ontwerp en produceren van zo 'n insert kost. Zeker voor Kickstarters en kleine uitgevers is dat iets waar makkelijk op bespaard kan worden en dat doen ze dan ook
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Ze zijn ook van plan om ze later beschikbaar te maken. Verder maken ze ook complete cases.
Doos wordt met insert wel stuk zwaarder, maar het is wel volledig customizable en vooral stevig.
Edit: En net bericht dat pledgemanager voor Massive Darkness open is
[ Voor 11% gewijzigd door Vae Victis op 23-09-2016 09:57 ]
De kosten van een insert vallen reuze mee: de mold kost je 20-40 euro voor een papieren versie (de insert zelf 10-20 cent). Ik denk dat het grotere probleem bij kleine uitgevers ligt in het feit dat het niet makkelijk is om er een in elkaar te flansen als je niet ervaren bent in onderdelen op grootte schatten en dat allemaal erin weet te passen op een efficiente doch praktische manier. De grote uitgevers hebben natuurlijk hun eigen engineers die dat net even wat makkelijker kunnen doenHellPunk schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:20:
Mijn ervaringen met inserts zijn verdeeld.
Meestal is de insert niet meer dan een kartonnen vouwsel dat de componenten op hun plaats houdt tijdens het transport. Eenmaal uitgepakt is de ruimte vaak te krap - maar zonder dat ding schuift alles dan weer door mekaar. Dan komen zakjes of foamcore goed van pas.
Sommige uitgevers hebben het wel goed begrepen. Days of Wonder (meestal toch) en Queen maken supergoeie inserts waar over nagedacht is. Uitbreidingen blijven wel een teer punt: Cacao heeft bijvoorbeeld een hele mooie insert, maar met de uitbreiding moet je toch weer gaan puzzelen. Als ze wat loze ruimte gelaten hadden was dat geen probleem geweest..
Ik denk wel dat wij het als eindgebruiker onderschatten hoeveel het ontwerp en produceren van zo 'n insert kost. Zeker voor Kickstarters en kleine uitgevers is dat iets waar makkelijk op bespaard kan worden en dat doen ze dan ook.
Ik heb van de creator van een Kickstarter-campagne begrepen dat de meerkost voor een kunststof insert in ieder geval zo hoog was dat je als kleine uitgever moest rekenen op een redelijk grote overfund. Dan heb ik liever een upgrade in componentkwaliteit: 300 gsm linen finish kaarten zijn erg leukGielFox schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:11:
[...]
De kosten van een insert vallen reuze mee: de mold kost je 20-40 euro voor een papieren versie (de insert zelf 10-20 cent). Ik denk dat het grotere probleem bij kleine uitgevers ligt in het feit dat het niet makkelijk is om er een in elkaar te flansen als je niet ervaren bent in onderdelen op grootte schatten en dat allemaal erin weet te passen op een efficiente doch praktische manier. De grote uitgevers hebben natuurlijk hun eigen engineers die dat net even wat makkelijker kunnen doen.

500 stuks 100x150mm, 1000 stuks 120x80mm en 1000 stuks 80x60 mm. Voorlopig heb ik zakjes genoeg

Fotootje erbij omdat dat leuk is

[ Voor 77% gewijzigd door Wormaap op 25-09-2016 16:45 ]
Hey man, we heard you like plastic bags, so we put a plastic bag in your plastic bag!
/pimpmyridemodus
Wij hebben alleen vrijdag een potje Bania gespeeld. Altijd leuk als je in een licht spel toch strategische supermoves kunt maken: één speler wist een gebied stiekem zo af te bakenen dat zij voor de rest van het spel de maximale bonus van vier goederen kreeg. Dat hadden we allemaal gemist en dus gingen we ook allemaal mooi de boot in. Eindscore 26-18-18-14 - ik was de speler met 14
Zaterdag heb ik ook eindelijk de hand kunnen leggen op mijn North Sea Trilogy. Mijn handen jeukten om alles uit te pakken, maar dat moet nog even wachten. Heb je eens een KS die bijna twee maanden te vroeg geleverd wordt, is het natuurlijk net je kerstcadeau
Gelukkig komt Spiel er nu echt wel aan! Ik heb niet veel gloednieuwe releases die ik wil zien, al is die lijn moeilijk te trekken. Mijn top-5 die ik zeker gespeeld wil hebben ziet er zo uit:
- Morocco: KS niet gebackt wegens de verzendkosten, als de demo en de prijs meevallen gaat deze wel mee.
- Ticket to Ride: Rails & Sails: Want euh, Ticket to Ride
- Ulm: Interessant actie-selectie-mechanisme.
- Adventure Land: Al een tijdje op de markt, maar er is net een uitbreiding uitgekomen. Eerst spelen, dan zien we wel.
- Cottage Garden: Dit lijkt een leuke combinatie van Patchwork en Sanssouci, twee spellen die thuis wel in de smaak vallen. Benieuwd of het spel daarbuiten ook wat unieks te bieden heeft.
Moet ik toch eens vaker gaan doen
Evolution gespeeld (leuk, maar ik vind hem nog steeds te beperkt).
Trains (dominion met treintjes en een bord.) Ik vind de VP kaarten nog steeds wat overpowered en er niet inhoren kwa thema/mechaniek. maar hij blijft leuk.
Marvel legendary deckbuilder. 2 Potjes gespeeld. Wel aardig, maar echt superenthousiast werd ik er niet van. Dat hele Cooperatief maar achteraf toch op punten afgerekend worden, werkt wmbt ook niet, als proberen het gezamelijk einddoel behalen minder punten opleverd dan voor persoonlijke glory gaan.
Daarnaast van het weekend 3 keer "terraforming mars" solo gespeeld. Interesant spel, en vanavond voor het eerst met zijn 3en spelen. Hij lijkt leuk, maar ik ben wel een beetje bang dat er iets teveel "luck of the draw" in zit.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Zaterdag hebben we nog een potje Agricola gespeeld. Dat blijft een van mijn favoriete spellen. Deze keer had ik een redelijke 'walk in the park' vergeleken met mijn vriendin. Uiteindelijk heb ik met 43 tegen 19 gewonnen, met een stenen huis van zes kamers, een stuk of wat beplante akkertjes en de rest van mijn bordje vol met weitjes. Had meer kunnen zijn, maar toen op het einde toch al lang en breed duidelijk was dat ik had gewonnen heb ik wat ondoordachte zetten gedaan die mijn score wat drukten. Ah well, volgende keer beter
Gisteren direct een potje 7 Wonders gespeeld en het is inderdaad een erg gaaf spel. Nadat we kort de regels doornamen, zijn we direct begonnen met spelen. Bij elke actie/beurt moest ik wel weer even de regels erbij pakken. Dus terwijl ik dan de regels aan het uitzoeken was, richtte mijn vriendin zich vooral op het spel op tafel. Dat heeft me wel de nek omgedraaid. Maar volgende ronde ga ik winnen
Van Essen 2015 gesproken, ik bekeek net even de foto van de spellen die ik toen mee naar huis gebracht heb. De statistieken van de 15 spellen die toen in mijn collectie kwamen:
- Vijf ervan worden op z'n minst tweemaandelijks gespeeld.
- Drie worden regelmatig gespeeld (eens in de drie maanden).
- Twee zouden meer gespeeld moeten worden, maar komen nog wel af en toe op tafel.
- Eentje mag nog weg.
- Vier spellen zijn er ondertussen weer verkocht.
Dat valt me al bij al nog mee, moet ik zeggen, gelet op wat er buiten Essen nog allemaal is bijgekomen
Hee, leuk idee. Even teruggezocht wat ik zelf allemaal in Essen heb gekocht vorig jaarHellPunk schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:47:
7 Wonders: Duel is een topper, van de spellen gekocht in Essen vorig jaar is dit zeker het meest gespeelde. Ik ga dit jaar dan ook de uitbreiding erbij halen, wat variatie in strategie is wel welkom als je het veel meer gaat spelen.
Van Essen 2015 gesproken, ik bekeek net even de foto van de spellen die ik toen mee naar huis gebracht heb. De statistieken van de 15 spellen die toen in mijn collectie kwamen:
- Vijf ervan worden op z'n minst tweemaandelijks gespeeld.
- Drie worden regelmatig gespeeld (eens in de drie maanden).
- Twee zouden meer gespeeld moeten worden, maar komen nog wel af en toe op tafel.
- Eentje mag nog weg.
- Vier spellen zijn er ondertussen weer verkocht.
Dat valt me al bij al nog mee, moet ik zeggen, gelet op wat er buiten Essen nog allemaal is bijgekomen.
Brass: Één van mijn favoriete spellen. Hier mag je me 's nachts voor wakker maken!
Runewars: 1 keer gespeeld, nog niet helemaal besloten wat ik er nou van vind.
Imperial Settlers: Een paar keer gespeeld. Best leuk, maar stiekem geen gigantische klik mee.
Codenames: Wordt vaak gespeeld, leuk en kan altijd tussendoor.
Kingdom Builder: Een van mijn favoriete fillers. Snel, niet te serieus, en best leuk.
Res Publica 2230AD: Nog niet gespeeld.
Biblios: Pas één keer gespeeld, maar wel de behoefte om'm vaker te spelen. Best leuk.
Keyflower: Ook een favorietje dat zeker mag blijven.
Black Sheep and White Sheep: Te slecht voor woorden, maar daardoor juist leuk.
Onirim: Al best vaak gespeeld. Leuk om even een potje te spelen als ik niets beters te doen heb
Al met al dus best een aardige buit. Het meeste is best goed bevallen en op één na is alles in ieder geval al gespeeld
Ik heb ook even gekeken. Toevallig zijn er bij mij ook 15 spellen bijgekomen, voornamelijk gekregen als bedankje.HellPunk schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:47:ik bekeek net even de foto van de spellen die ik toen mee naar huis gebracht heb. De statistieken van de 15 spellen die toen in mijn collectie kwamen:
- 5 daarvan speel ik nog wel eens (voornamelijk de kinderspelletjes)
- 5 daarvan heb ik nog steeds in de verpakking
Op dit moment zijn er twee spellen waar ik serieus interesse in heb. Misschien dat ik nog wat spelletjes krijg, maar dat weet ik niet zeker.
De handleiding hiervan is zo slecht. Ik heb nog contact gehad met de publisher hierover. Ik hoop dat ze deze ooit nog herschrijven.Wormaap schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:01:
Black Sheep and White Sheep: Te slecht voor woorden, maar daardoor juist leuk.
[ Voor 20% gewijzigd door ViNcE op 26-09-2016 16:05 ]
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Da's waar. Zelfs de 'verbeterde' vertaling die erbij zat was nog rampzalig. Maar met een beetje klooien is er een spelletje mee te spelen. Niets geweldigs, maar best grappig voor een keertjeViNcE schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:02:
[...]
De handleiding hiervan is zo slecht. Ik heb nog contact gehad met de publisher hierover. Ik hoop dat ze deze ooit nog herschrijven.
Ik had je bericht gelezen inderdaad, reading as we speakmaartend schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:42:
Zelfde tip als op bsm. Lees faq op bgg
Voor zover ik gezien heb wel maar zoals maartend op BSM zei, 'lees de faq voor de puntjes op de i'.MrVegeta schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 07:57:
Hoezo dat? De Game is toch super simpel?
Hm mijn post kwam misschien wat denigrerend over. Niet de bedoeling. Er zijn wel wat fringe cases in MoM waarbij een FAQ preventief lezen wellicht van toepassing ispsychoclown schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:08:
[...]
Voor zover ik gezien heb wel maar zoals maartend op BSM zei, 'lees de faq voor de puntjes op de i'.
Ik heb laatst 2 potjes Xia gespeeld. Beide potjes zijn we tot 5 VP gegaan (het minimale) dus we hebben maar een fractie van het spel gezien. We speelden het met zijn vieren en daardoor was de downtime toch net wat te lang. Doe mij maar 3 spelers voor de volgende keer.
Qua gameplay en mechanics vond ik de game erg leuk. Het sandbox geviel (freelancer/starlancer) was er zeker wel. Ook hadden bepaalde keuzes in je tactiek behoorlijk veel invloed op het verloop van het spel (voor jezelf ten minste). Zo hadden we een speler die begon als handelaar, maar al snel een ander plan kreeg. Door snel wat mineralen te minen en verkopen kon hij zijn schip upgraden met wat betere guns en knalde hij vrij snel de merchant (NPC) uit de lucht waardoor hij erg rijk werd. Kocht een groter schip en ging op de kleine visjes (ons) jagen. Dus wij allemaal betere schilden en engines kopen om hem voor te blijven, uiteindelijk met een andere speler een pact gemaakt om hem uit te schakelen. Was echt super tof. De andere speler probeerde door missies en exploration te winnen maar dat wilde minder goed, dat je steeds maar 1 missie kon doen was vrij vervelend en met de exploration was het soms wel sneu dat hij 3 x niets kreeg en 1 x 1000 credits terwijl 2 andere spelers beide op hun eerste exploration token 1 VP kregen. Tweede potje hebben we hier een kleine houserule (gebasseerd op een regel van de expansion) dat de VP niet meer telt op een exploration token en dat je er 2 moet hebben om in te wisselen voor een VP. Dat ging al een stuk beter.
Het kan wel gebeuren dat een speler nogal snowballed. Zodra je van een tier 1 naar een tier 2 schip gaat heb je een enorm voordeel op de andere spelers, dit vonden wij vrij lastig om mee om te gaan. Maar zoals gezegd speelden wij maar tot 5 VP's. Qua componenten is de game fantastisch. De geschilderde schepen, de metalen muntjes, de gedetailleerde tegels, de verhalen over de stelsels en planeten. Erg leuk allemaal. De regels zijn okaaaayyyyy. De rulebook is vrij dik en niet alles staat even duidelijk aangegeven. Bij FFG doen ze tegenwoordig een soort How To Play rulebook en een Reference Guide waarmee je een item snel kan opzoeken. Dat was bij Xia ook wel fijn geweest.
Al met al zeker een leuke game die nog vele uren op tafel gaat komen. Ik heb de expantion op KickStarter gebacked en die komt hopelijk in Mei, maar de regels staan online en we kunnen de game zelf een beetje modden om wat veel voorkomende problemen te fixen
[ Voor 75% gewijzigd door MrVegeta op 27-09-2016 10:22 ]
Alleen één probleem: hij is nergens te krijgen. Nergens nieuw, geen enkele tweedehands kopie te vinden. En ook nergens een Print & Play file.
Wat doe je dan als rechtgeaarde Tweaker? Inkscape downloaden en het ding namaken natuurlijk
Kleine versie van hoe 'geweldig' mijn Inkscapeskills zijn:

Het tikfoutje bij 'Goods Growth' en mijn inconsistentie met punten op het eind van alinea's waren me al opgevallen. Dat pas ik vanavond nog even aan
Aangepast. Ik had ook één mountain hex gemaakt waar er geen hoorde
[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 27-09-2016 18:50 ]
Saboteur is vooral leuk als je ook de uitbreiding erbij hebt. Hier wordt het spel heel vaak gespeeld met vrienden.FreeShooter schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:54:
Zaterdag heb ik 7 Wonders: Duel en Saboteurs gekocht. Saboteurs vooral als toegankelijk spel voor als we visite hebben. 7 Wonders om tegen m'n vriendin te spelen.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Saboteur vind ik best OK, maar ik moet zeggen dat ik de uitbreiding niet zo vond. Op zich voegt'ie wel wat toe aan het basisspel, maar het basisspel speel ik juist omdat het simpel en snel is. Als ik de behoefte heb aan een uitgebreider spel, pak ik wel een uitgebreider spel uit de kast. Al is de keuze in spellen die tot tien mensen gaan natuurlijk wel weer vrij beperktZeror schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 11:30:
[...]
Saboteur is vooral leuk als je ook de uitbreiding erbij hebt. Hier wordt het spel heel vaak gespeeld met vrienden.
Op BGG heb een idee voor een spelvariant/uitbreiding gepost voor Saboteur. De spelbedenker van Saboteur heeft mijn idee goedgekeurd en het uitgewerkt. Kan een leuke toevoeging zijn aan het spel (voor zowel basis als de uitbreiding). Mocht je interesse hebben, dit is de link: https://boardgamegeek.com/filepage/137587/bedrock-variant-2
[ Voor 4% gewijzigd door Zeror op 27-09-2016 18:19 ]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Hij is goed !psychoclown schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:09:
Vandaag was er helaas niemand thuis toen Mansions of Madness geleverd werd. Zou leuk zijn als ik hem morgen in huis heb, ik kan namelijk niet wachten om in één van de scenario's te stappen!
Het eerste screnario zal even wat trial en error zijn, omdat de 'Learn to Play' handleiding behoorlijk te kort schiet maar het supplement maakt dit grotendeels goed.
Veel plezier.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik heb mezelf al voorbereid en de FAQ op BBG gelezen op aanraden van maartend dus dat zal wel goedkomen denk ik zo.Dhrax schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:30:
[...]
Hij is goed !
Het eerste screnario zal even wat trial en error zijn, omdat de 'Learn to Play' handleiding behoorlijk te kort schiet maar het supplement maakt dit grotendeels goed.
Veel plezier.
Helaas om onverklaarbare reden is gisteren de game nog steeds niet afgeleverd ook al dacht ik zo slim te zijn door bij een naburig gelegen studentenhuis te laten bezorgen (zijn fungeren bijna als depot voor de straat

Phusebox schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:33:
Heeft iemand hier al een geeklist voor Spiel gemaakt? Valt me een beetje tegen dit jaar qua spellen.

Het klopt dat er dit jaar minder super-releases lijken te zijn, maar er is al heel veel op GenCon getoond. Voor mij persoonlijk wordt het wel een goeie editie: veel lichte games met een kortere speelduur, precies wat wij tegenwoordig graag spelen. Er lijkt ook veel minder 'experimenteel' werk tussen te zitten, geen buitenissige mechanics of gadgets, zoals dat vorig jaar het geval was.
Alstu :)Phusebox schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:33:
Heeft iemand hier al een geeklist voor Spiel gemaakt? Valt me een beetje tegen dit jaar qua spellen.
Voor mij niet per se een lijst met zaken die specifiek in Essen uitkomen, al zitten er wel een paar bij. Ik heb het voorgaande jaren niet zo gevolgd, dus ik kan niet echt vergelijken
En in het onwaarschijnlijke geva dat er hier mensen zitten die Age of Steam solo spelen: mijn redraw van de Puerto Rico map waar ik eerder over poste is hier te vinden
https://www.boardgamegeek...4788/spiel-2016-shortlist
Oh en voor wie naar Spiel gaat mag deze site ook niet ontbreken: http://www.tabletoptogether.com/essen-spiel/index.php
Mijn BGG profiel
http://imgur.com/a/XPNxq

Ik verf de ogen niet, is echt lastig en tijdens het spelen merk je het toch niet
Voor iedereen die denkt: ik kan dit niet. Ik kan geen eens een muur normaal witten. Koop een paar potjes verf, penselen en ga los. Verf is vrij vergevingsgezind
1. Timebomb Leuk social deductie spel en nu in vier verschillende varianten te krijgen. De normale timebomb, een cthulhu variant, een Sherlock variant en een vervolg (Timebomb II).
2. The Networks Leuk spel om een tv zender op te zetten. Het spel is op zich heel erg leuk, maar ik ben er misschien toch al op uitgekeken. Mogelijk dat ik hem weg doe in Essen.
3. Dream Home Lijkt een heel klein beetje op Between to Cities. Je moet een huis inrichten met kamers en de positie van de kamers kan extra punten opleveren. Relatief simpel maar leuk als tussendoortje of met de familie. Ik speelde het met de Nederlandse publisher van het spel en dan is het leuk om wat achtergrond te horen wat er nu bij komt kijken.
Mijn BGG profiel
De grote Ted Alspach heeft zelfs in je lijst gecommentPhusebox schreef op woensdag 28 september 2016 @ 13:27:
Dit is mijn lijst overigens, work in progress:
https://www.boardgamegeek...4788/spiel-2016-shortlist
Oh en voor wie naar Spiel gaat mag deze site ook niet ontbreken: http://www.tabletoptogether.com/essen-spiel/index.php
Haha, sweet.Jk_W schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:42:
[...]
De grote Ted Alspach heeft zelfs in je lijst gecomment
Doet me denken aan toen ik vorig jaar The Gallerist ophaalde en Vital Lacerda daar was om te signeren... Hij vroeg of hij die van mij ook moest signeren. Ik "eh, okay, wait", dus ik maak een sneetje in de folie en trek een hoekje open waarna hij de zijkant mocht signeren.
Hij was echt zo van wat? Niet op de voorkant. Haha en ik wilde de folie er niet afhalen.
Tsss, toen Richard Breese mijn Keyflower signeerde vorig jaar haalde hij zelf al maar een heel klein hoekje van de folie afPhusebox schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:56:
[...]
Haha, sweet.
Doet me denken aan toen ik vorig jaar The Gallerist ophaalde en Vital Lacerda daar was om te signeren... Hij vroeg of hij die van mij ook moest signeren. Ik "eh, okay, wait", dus ik maak een sneetje in de folie en trek een hoekje open waarna hij de zijkant mocht signeren.
Hij was echt zo van wat? Niet op de voorkant. Haha en ik wilde de folie er niet afhalen.
Heeft iemand trouwens een idee met welke Googleterm ik het soort karton voor spelborden in Nederland kan vinden? In het Engels wordt het chipboard genoemd, maar het lijkt me niet economisch om het in het buitenland te bestellen. Spelspul.nl heeft het wel, maar dan heb je meteen voorgesneden borden, en dat wordt meteen weer duurder.
[ Voor 20% gewijzigd door Wormaap op 29-09-2016 10:00 ]
Rahdo, the dice tower etc. lijken allemaal erg enthousiast. Ik ga dan ook mijn best doen er eentje te bestellen op 13 oktober.
Kijk even bij games and gears die hebben een leuke set met kwasten deze: http://www.gamesandgears.co.uk/MK3AdvanceKolinskySeries.aspx of gewoon een paar goede raphael 8404.Wormaap schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:58:
CoolMini's verven heb ik sinds mijn Warhammerdagen niet meer gedaan, maar het begint wel een beetje te kriebelen. Eens kijken of ik in Essen een fatsoenlijke set verf en penselen kan scoren om opnieuw te beginnen. Want alles dat ik had is uitgedroogd
En als je voor verf gaat P3 of vallejo dat is prima verf. Of Gamesworkshop verf alleen dan mag je de hoofdprijs betalen het is wel super goed maar P3 is dan beter.
Jep die ga ik bestellen can't wait.Mvdbeld schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:19:
Zijn er meer mensen die uitkijken naar: Mechs Vs Minions?
Rahdo, the dice tower etc. lijken allemaal erg enthousiast. Ik ga dan ook mijn best doen er eentje te bestellen op 13 oktober.
[ Voor 22% gewijzigd door MeZZiN op 29-09-2016 10:34 ]
GW/Citadel heb ik vroeger altijd gebruikt, maar vind ik nu inderdaad wat érg prijzig. Toen ik Warhammer speelde kocht ik een potje per keer, dus toen viel het wel mee. Als ik nu in één keer een kleurtje of 25 wil aanschaffen wordt het ineens een ander verhaalMeZZiN schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:33:
[...]
Kijk even bij games and gears die hebben een leuke set met kwasten deze: http://www.gamesandgears.co.uk/MK3AdvanceKolinskySeries.aspx of gewoon een paar goede raphael 8404.
En als je voor verf gaat P3 of vallejo dat is prima verf. Of Gamesworkshop verf alleen dan mag je de hoofdprijs betalen het is wel super goed maar P3 is dan beter.
Bedankt voor de tips, ook m.b.t. de penselen
Ik zou gewoon ff kijken bij de hobby winkels voor dik karton als het voor iets eenmaligs is. Daarop dan je uitgeprinte (of extern afgedrukte) speelbord op plakken en dan plastificeren.Wormaap schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:59:
Heeft iemand trouwens een idee met welke Googleterm ik het soort karton voor spelborden in Nederland kan vinden? In het Engels wordt het chipboard genoemd, maar het lijkt me niet economisch om het in het buitenland te bestellen. Spelspul.nl heeft het wel, maar dan heb je meteen voorgesneden borden, en dat wordt meteen weer duurder.
Voor grotere oplages is dit misschien iets:
https://www.thegamecrafter.com
Het idee was dat ik gewoon een voorraadje heb liggen voor als ik een PnP game maak. Dat doe ik meestal vrij impulsiefZeror schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:45:
[...]
Ik zou gewoon ff kijken bij de hobby winkels voor dik karton als het voor iets eenmaligs is. Daarop dan je uitgeprinte (of extern afgedrukte) speelbord op plakken en dan plastificeren.
Voor grotere oplages is dit misschien iets:
https://www.thegamecrafter.com
Nee niet, het ziet er fantastisch uit, maar spellen waarin je moet programmeren met kaarten zoals deze, Robo Rally en Colt Express vind ik zelf meestal niet heel erg leuk.Mvdbeld schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:19:
Zijn er meer mensen die uitkijken naar: Mechs Vs Minions?
Zijn er trouwens nog mensen naar Noorderspel geweest afgelopen zaterdag?
Ik ben samen met mijn dochters van 12 en 10 die kant op geweest en het was zeker een aanrader. Het was de eerste keer dat mijn dochters op een spellenbeurs waren, maar ze vonden het super. We waren er rond kwart over tien, toen was het nog lekker rustig. Begonnen met Loony Quest en dat was een goede binnenkomer, deze ook aangeschaft.
Daarna wat rondgewandeld en toen Keltis gespeeld, leuk, maar geen spel voor ons. Daarna weer wat rondgekeken en Koehandel het bordspel gespeeld.
Ook nog Roar, Catch the Monster gespeeld. We deden de intro variant, die was niet heel spannend, maar uiteindelijk besloten deze niet te kopen. Hierna nog wat dingen bekeken en Terra op het grote bord gespeeld.
Ook the bring and buy was erg leuk, maar zat weinig tussen wat ik wilde, wel zelf Age of Steam kunnen verkopen. Zelf dus Loony Quest en Codenames aangeschaft.
Uiteindelijk een zeer geslaagde dag op een erg mooie locatie met aardige vrijwilligers!
MADG0BLIN schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:57:
Wel zelf Age of Steam kunnen verkopen.
Groningen is een beetje ver voor een spellenbeurs voor mij, dus niet geweest
Mechs vs. Minions lijkt vooral heel veel hype te krijgen omdat'ie relatief goedkoop is voor een doos met veel inhoud. Ik ben zelf ook niet zo'n fan van programmed movement, dus ik wacht wel even rustig af tot de hype wat bekoeld is om te kijken of ik interesse heb.
Mijn BGG profiel
Gebruik anders gewoon foamboard.... aardig degelijk en als je echt het netjes wilt zijn er wel wat sites waar je een gameboard kan laten maken.Wormaap schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:55:
[...]
Het idee was dat ik gewoon een voorraadje heb liggen voor als ik een PnP game maak. Dat doe ik meestal vrij impulsiefThegamecrafter kende ik, maar is in dit geval niet zo handig
Zou dat niet zowel duurder als minder worden dan karton voor een bord? Toen ik trouwens de ingeving kreeg om eens te zoeken op 'bordkarton' vond ik al wat meer. Maar ik denk dat ik toch maar gewoon een keer bij de hobbywinkel langs ga, zodat ik een beetje kan kijken wat ik verwacht.MeZZiN schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:24:
[...]
Gebruik anders gewoon foamboard.... aardig degelijk en als je echt het netjes wilt zijn er wel wat sites waar je een gameboard kan laten maken.
Nadat ik eerder deze week de Puerto Rico map voor Age of Steam opnieuw getekend en op BGG beschikbaar heb gemaakt, heb ik (wederom met goedkeuring van Ted Alspach) ook de Jamaica map die bij die uitbreiding zat nagemaakt en online gegooid
Hier te vinden. De PNG versie zit nog in de approval queue
Voorbeeldje:

Ik zou wel willen, maar ik zit nu vierenhalf jaar op BGG en dat met die avatars snap ik nog altijd nietViNcE schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:22:
Zijn er hier trouwen nog mensen zonder avatar op bgg en deze wel graag willen hebben? Laat het dan even weten (liefst via geekmail op bgg). Ik heb nog wel geekgold over.

Bij 't lezen van de handleiding leek het mij op Quadropolis meets Best Treehouse Ever. Ik wil het zeker gaan proberen in Essen, maar ik weet niet of er voldoende vernieuwend is om het dan ook meteen te kopen.ViNcE schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:22:
3. Dream Home Lijkt een heel klein beetje op Between to Cities. Je moet een huis inrichten met kamers en de positie van de kamers kan extra punten opleveren. Relatief simpel maar leuk als tussendoortje of met de familie. Ik speelde het met de Nederlandse publisher van het spel en dan is het leuk om wat achtergrond te horen wat er nu bij komt kijken.
Je hebt toch een avatar? Of bedoel je de uberbadges?HellPunk schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:22:
Ik zou wel willen, maar ik zit nu vierenhalf jaar op BGG en dat met die avatars snap ik nog altijd niet
Mijn BGG profiel
Ja, dat realiseerde ik me ook plotsViNcE schreef op donderdag 29 september 2016 @ 18:25:
[...]
Je hebt toch een avatar? Of bedoel je de uberbadges?

[ Voor 14% gewijzigd door HellPunk op 30-09-2016 08:22 ]
Op zaterdag begonnen we met Pitchcar. Dit blijft met deze groep wel een winnaar. Leuke uitdagende baan bouwen en onder het genot van een hapje en een drankje een beetje tegen wat schijfjes aan tjiepsen. Veel kan er niet fout gaan! En als iedereen dan ook nog een beetje in het spel opgaat is het helemaal leuk. Eerste spel gewonnen en het tweede spel derde geworden. Was vooral erg gezellig!
Na een late nacht zijn we op zondag met Biblios begonnen. Dit blijft echt een topper wat ons betreft. Redelijk eenvoudig en snel uit te leggen, maar toch met genoeg diepgang om uitdagend te blijven! Na 3 potjes was dit weer mooi geweest en kwam eindelijk Between Two Cities op tafel. We waren met 4 en het uitleggen ging redelijk maar niet iedereen was even scherp en fit om alles meteen te snappen. Gelukkig hadden ze een paar weken eerder al Sushi Go gespeeld, dus het mechanisme was al bekend. Voor mij is het een prima game. Lekker snel ook en duurt niet te lang. In een half uurtje ben je klaar en dat is in mijn ogen juist ook zijn kracht. Als deze game 60-90 minuten zou duren, dan is dat een reden dat hij niet op tafel komt ben ik bang. Nu kan het gerust tussendoor, als beginner of afsluiter.
Daarna net voor het naar huis gaan nog een paar potjes van het eenvoudige Roll For It gespeeld. Erg simpel, maar leuk om mee bezig te zijn. Na 3 potjes was dit ook wel mooi geweest en gingen we rijden richting NL
Ondertussen verwacht ik Trickerion ook één dezer dagen. Dan is het voor dit jaar echt wel mooi geweest, want ik mis eigenlijk maar weinig games meer. Totdat ik op Spiel misschien nog wat aanbiedingen tegenkom, maar dat zien we dan vanzelf wel
Gefeliciteerd, zo 'n kleine is het perfecte alibi voor nog meer spellen, al ga je daar nog wel een paar jaar op moeten wachtenStealthyPeanut schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 08:51:
Na 2 weken vakantie zonder bordspellen![]()
(vriendin is zwanger en concentreren lukt haar niet echt), afgelopen weekend nog naar de Ardennen geweest met de schoonfamilie. Daar wat spellen op tafels gekregen;
Vanavond gelijk nog maar een keer en ditmaal met 5 spelers
Vandaag besteld, die inlay van MoM is inderdaad vrij inefficiënt. Daarnaast sowieso ook eentje maken voor Dark Moon. Zometeen alvast maar lijm en Stanley messen scorenMeZZiN schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:18:
Let op met zakjes dat ze geen zuur bevatten (sommige bevatten zuur wat niet help met de houdbaarheid)
Je kan foamcore makkelijk kopen via het internet neem dan minimaal A3 ipv A4 en dan gelijk een grotere set 10 stuks is stukken goedkoper en vaak net zo duur als dat je 2-3 stuks los koopt.
Ik had zelf dit besteld bij https://www.foamboarden.nl/
Perfect Supplies Standaard foamboard 5,00 mm A2 42,0 x 59,4 cm Zijdes: Zwart/Zwart Kern: Zwart 20x
Houtlijm werk goed om alles netjes te lijmen (die witte)
Mijn BGG profiel
Eens kijken of er nog meer leuke dingen te vinden zijn
Gisteren nog een potje Panic Lab gespeeld met een paar vrienden. Lekker chaotisch met mensen die allemaal als eerste de juiste amoebe aan willen wijzen en ondertussen hopen dat je 't dan maar goed hebt. Stiekem ben ik best goed in dat spel (geen idee waarom eigenlijk).
Laatst weer een Kickstarter binnengekregen, Thief's Market. Nog niet kunnen spelen, maar dat komt hopelijk komende week wel een keertje als er vrienden langskomen.
Daarna wilden de kinderen nog eens Zeeslag spelen. Je kan thuis met je ogen dicht een leuker spel uit de kast halen, maar we hebben dus een half uur besteed aan coördinaten roepen tot iemand het geluk had raak te schieten. Het was dan ook nog 'ns de reisversie, met van die pinnetjes die te klein zijn voor de vingers van papa maar toch net te dik om goed in de gaatjes te passen
En als je je afvraagt waarom ik dat ding toch bij hou: het komt uit een box met vier reisspellen die mijn zus en ik 30+ jaar geleden al meenamen op reis, dus die spellen zijn pure nostalgie
Ik heb alles samen op zes veilingen geboden, waarvan twee met BIN.Wormaap schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:47:
Gisteren en vandaag liepen twee van de BGG Essen veilingen waar ik aan mee deed af. Dus tijdens Essen word ik in ieder geval de gelukkige eigenaar van Tinners' Trail en een Kickstarterversie van The Gallerist. Beide werden ze wat duurder dan ik hoopte omdat er op de laatste dag nog iemand mee ging bieden. Maar voor beiden heb ik nu een eerlijke prijs, dus omdat er geen verzendkosten bij komen is het best prima zo
Eens kijken of er nog meer leuke dingen te vinden zijn
Ik ben zo eindelijk in het bezit gekomen van Scoville, ook iets duurder dan vooraf gepland maar ik ben er erg blij mee. Nu kan ik in Essen op zoek naar de uitbreiding, Scoville Labs.
Zonet heb ik ook het derde uitbreidingsbord van Keltis weggekaapt, daar ben ik al jaren naar op zoek. De kaarten ontbreken wel, maar die zitten toch bij het basisspel en voor 8 euro hoor je mij niet klagen - ik heb al die jaren nooit een prijs lager dan 20 euro gezien.
Drie andere auctions lopen vandaag af, daar heb ik nog steeds het enige bod. Voor de laatste auction moet ik wachten tot eind van de week - nog een beetje spannend dus
Hoe gaan jullie hiermee om? Zeker als een spel voor € 40,- in de winkels ligt en voor € 25,- op MP staat, laat ik het niet aan me voorbij gaan. Al is het maar; stel dat het een keer op tafel komt.
Misschien denk ik ook gewoon te korte-termijn, want een spellen collectie heb je voor jaren en jaren natuurlijk. Ook al komt het nu niet op tafel; dat kan over een paar maanden wel anders zijn.
Ik denk ook vaak; wat een gave game! En dan komt het gewoon nooit op tafel
Laatste aanwinsten zijn Trickerion, Concordia, Thrash 'n Roll en Dungeon Petz. Allemaal eigenlijk n.a.v. de video's van Rahdo. Misschien moet ik daar eens wat minder van gaan kijken
Ik moet alleen zorgen dat mijn collectie wel divers blijft en niet "teveel van hetzelfde" gaat worden. Zowel gateway als heavy euro's en alles wat ertussen in staat.
ThanksHellPunk schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:44:
[...]
Gefeliciteerd, zo 'n kleine is het perfecte alibi voor nog meer spellen, al ga je daar nog wel een paar jaar op moeten wachten. Als die twee thuis er zin in hebben is 't echt een plezier - het moment waarop een spel 'klikt' en ze gaan spelen om papa en mama te verslaan is altijd erg leuk.
Ik kan ook echt niet wachten totdat het zover is (duurt nog even natuurlijk!) dat ik gewoon tegen mijn kinderen kan spelen inderdaad
[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 03-10-2016 09:25 ]
Nee dat moet je nietStealthyPeanut schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:19:
Ik moet alleen zorgen dat mijn collectie wel divers blijft en niet "teveel van hetzelfde" gaat worden. Zowel gateway als heavy euro's en alles wat ertussen in staat.

En dan krijg je alleen maar 'neeeheee geen zin' terwijl je spruit één of ander hersendood spelletje op zijn/haar telefoon zit te spelenThanks.
Ik kan ook echt niet wachten totdat het zover is (duurt nog even natuurlijk!) dat ik gewoon tegen mijn kinderen kan spelen inderdaad. Lijkt me zo'n gave ervaring
. En altijd mensen in de buurt om spellen mee te spelen
.
Hoop voor je dat't een hardcore boardgamer wordt
Vrijdag op de spellenclub begonnen met roll for the galaxy, blijft echt wel goed. Niet superveel interactie met elkaar maar ik speel hem graag. Potje ook gewonnen.
Vervolgens cosmic encounters gespeeld, voor de eerste keer. Deze niet gewonnen. Wel een oké spel maar ik zie het mijzelf niet zo vaak spelen.
De avond afgesloten met secret hitler. Ook voor de eerste keer, bijzonder grappig. Een van de liberalen had gelogen om een reactie uit te lokken maar werd er op betrapt waardoor hij zich gigantisch verdacht maakte. Daardoor kon ik mij wat op de achtergrond houden en een andere liberaal overtuigen om op het goede moment meneer hitler als kanselier aan te stellen, want die was "overduidelijk liberaal".
Zaterdag dan een paar uur lotr lcg gespeeld, mijn deck zat goed ineen en dat werkte enorm goed. Dan 's avonds nog langs vrienden geweest om daar viticulture essential edition te spelen. Ook dit spelletje gewonnen. Al bij al een goed weekend dus.
@loondijke, je kan ook jezelf een geldlimiet opleggen: per maand mag ik x uitgeven (en op essen x). En dan ondanks de goede waarde zo toch laten liggen. Maar ik ken het gevoel wel. Of je koopt ze wel allemaal, maar verkoopt de spellen die je niet zo leuk vindt of die niet (meer) op tafel komen ook terug tweedehands, waardoor de cashflow binnen de perken blijft.
Afgelopen week was (de kickstarter versie) Ave Roma Premium binnen gekomen. Deze moest dus even met z'n 5-en getest worden.
Eerste indrukken:
De unboxing was een klein beetje een teleurstelling, maar vooral omdat de doos onhandig is ingedeeld. De doos zelf en de componenten zijn van erg goede kwaliteit (dik karton), maar de doos heeft geen enkele organisatie en kwam binnen als een ongelooflijke teringbende (alles door elkaar geschud, één dek van de kaartjes losgeraakt etc).
Ik las hier op BGG meer klachten over. Uiteindelijk was er niets beschadigd, maar enkele extra zakjes en misschien een geimproviseerde divider of twee gaat wel nodig zijn.
Qua gameplay was dit spel ook uitzonderlijk zwaar. Met een "heavy" rating op BGG van 3.63 leek het mee te vallen, maar ons groepje van toch wel geoefende spelers was toch wel unaniem van mening dat dit een heftige is.
Uiteindelijk hadden we na een héél lange eerste beurt (incl uitleg etc) een klein meerderheidsbesluit om opnieuw te beginnen. Voor mij had dat niet gehoeven want het haalde de net begonnen flow eruit, maar een aantal mensen hadden zich helemaal vergist in de regels en daardoor lompe fouten gemaakt, dus wel zo fair om daar gehoor aan te geven.
Wat interessant is, is dat de kickstarter versie met een aantal extra promo kaarten kwam, en met een hele bult aan kleine uitbreidingen. Mocht de complexiteit niet genoeg zijn, dan is daar dus nog zat aan te sleutelen.
Gisteren hebben we met enkel uitbreiding #3 gespeeld. De volgende keer toch liever het basisspel want de uitbreidingen veranderen wel de regels en telling enigszins.
Het gaat nog wel een aantal potjes nodig hebben om een definitief oordeel te vellen.
Dat is inderdaad een goeie. Maar het valt nog redelijk mee hoorWormaap schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:53:
[...]
Nee dat moet je nietEn die gedachte is een prima manier om heel veel geld uit te geven (geloof me
). Als je ophoudt met spellen kopen voor een groep die niet daadwerkelijk bestaat, scheelt dat een hoop geld. Als jij en je groep graag zware Euros spelen, dan heb je heel veel zware Euros nodig (of juist een paar die je helemaal kapotspeelt). Als je dan nog tien gateway-/familygames hebt voor het geval dat, hoef je er daar niet meer van. Waarom zou je de nieuwe TtR kopen als je groep liever 1830 speelt?
Schoon en eigen familie (gateway / 3-7p )
Vriendengroep (gateway+ / medium / 2-6p / )
Bordspelgroep (medium / heavy 4-5p)
Met deze collectie; https://boardgamegeek.com/collection/user/Loonens
En om het dan leuk te houden, probeer ik wel voor elke groep meerdere spellen te vinden. Maar er komt geen einde aan voor m'n gevoel
Je volgt exact mijn traject, al lijk je nog net iets sneller te gaan dan ikStealthyPeanut schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:31:
[...]
Dat is inderdaad een goeie. Maar het valt nog redelijk mee hoor. Het punt blijft wel dat ik best een diversiteit aan bordspelgroepen heb;
En om het dan leuk te houden, probeer ik wel voor elke groep meerdere spellen te vinden. Maar er komt geen einde aan voor m'n gevoel.
De tip om niet meer te kopen voor bepaalde 'onbestaande doelgroepen' deel ik wel. Ik speel heel graag abstracts, maar ik vind geen hond om ze tegen te spelen. Zo wil ik erg graag Onitama hebben, maar dat wordt dan toch maar een mooie doos met stof erop
Waar ik ook mee gestopt ben is me schuldig voelen over mijn aankopen. Dit is mijn hobby en ik ben er constant mee bezig. Qua fun per euro zit het echt wel snor, ook al zijn sommige spellen nog niet uit de doos geweest. Zo lang de hypotheek afbetaald wordt en de kinderen bij wijze van spreken niet met een droge boterham naar school moeten blijf ik dus lekker plezier hebben van die spellenmuur achter me
Daarmee bedoel ik, Groep 1 speelt spellen die ook in Groep 2 gespeeld worden. Wellicht zijn de wat lichtere mediums ook prima te spelen in Groep 1. Zo ook voor de heavy games die je met Groep 3 speelt, om de lichtere varianten daarvan te integreren in de tweede groep.
Zelf heb ik een 1-2 jaar geleden ook spellen gekocht waarvan ik dacht dat ze heel erg tof waren of dat ik ze echt niet kon laten liggen voor de prijs. Uiteindelijk heb ik een aantal daarvan een jaar of langer niet op tafel gehad. Vervolgens heb ik besloten deze spellen weg te doen en spellen te kopen waarvan ik zeker weet dat ik ze ga spelen. Dan kan ik ze nog zo leuk of interessant vinden als ze niet gespeeld worden dan heb ik alleen maar kastvulling. Ik ben dan ook best wel praktisch ingesteld
Als het puntje bij paaltje komt moet je vooral doen waar jij je goed bij voelt
Het valt ook nog wel redelijk mee met de hoeveelheid spellen die je daar hebtStealthyPeanut schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:31:
[...]
Dat is inderdaad een goeie. Maar het valt nog redelijk mee hoor. Het punt blijft wel dat ik best een diversiteit aan bordspelgroepen heb;
En om het dan leuk te houden, probeer ik wel voor elke groep meerdere spellen te vinden. Maar er komt geen einde aan voor m'n gevoel.
Verder is er trouwens ook helemaal niets mis met een paar spellen op de plank waarvan je weet dat ze situationeel zijn. Zodra'ie in retail komt ga ik de GMT reprint van 1846 waarschijnlijk aanschaffen. Ik heb beslist geen 18XX groep, maar het spel spreekt mij genoeg aan om hem gewoon te willen hebben
Ik heb al bij zeer gangbare spellen mazzel als ik ze 1x per jaar kan spelen.Wormaap schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:07:
[...]
Zodra'ie in retail komt ga ik de GMT reprint van 1846 waarschijnlijk aanschaffen. Ik heb beslist geen 18XX groep, maar het spel spreekt mij genoeg aan om hem gewoon te willen hebbenMisschien wil mijn vriendin hem een keertje met me spelen om van het gezeur af te zijn, maar daarna heb ik waarschijnlijk mazzel als ik'm één keer per jaar zou kunnen spelen
Ik heb nog spellen van Spiel 2014 en 2015 die nog in de plastic zitten maar toch ga ik ook dit jaar er weer een stuk of 6 kopen verwacht ik. Vorig jaar was wel extreem met stuk of 10 meen ik?StealthyPeanut schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 09:19:
Damn you boardgames! Ik kan me maar niet houden aan mijn eigen regel; geen nieuwe boardgames meer. Ook al komen ze amper op tafel, toch kan ik het niet laten om spellen via Marktplaats of Facebook, die voor een interessante prijs te koop staan, aan me voorbij te laten gaan.
En dan heb ik nog een paar kickstarters per jaar en losse aankopen.
[ Voor 34% gewijzigd door Phusebox op 03-10-2016 14:17 ]
Dat vind ik ook het vervelende en ik hoop dat deze wel echt vaker op tafel gaan komen. Sommige zijn met 2 of 3 wel leuk, maar veel ook pas met vier personen. Ik heb 5-11 weer een meet en daar gaat Trickerion, Concordia en Thrash 'n Roll wel op tafel komen denk ik. Dus dan heb ik die tenminste ook nog een keer gespeeldWormaap schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:07:
[...]
Het valt ook nog wel redelijk mee met de hoeveelheid spellen die je daar hebtWat me wel opvalt is dat je eigenlijk al je 'serieuze Euro's' niet of nauwelijks gespeeld hebt: Amerigo, Brass, Bruges, Castles of Burgundy, Concordia, Fresco, Le Havre, Trickerion (vooruit, die heb je pas net
). Als ik naar mijn eigen collectie en koopgedrag kijk zijn dat de interessantste spellen om over te lezen en aan te schaffen. Maar als ze effectief niet of nauwelijks gespeeld worden is dat wel jammer.
Verder is er trouwens ook helemaal niets mis met een paar spellen op de plank waarvan je weet dat ze situationeel zijn. Zodra'ie in retail komt ga ik de GMT reprint van 1846 waarschijnlijk aanschaffen. Ik heb beslist geen 18XX groep, maar het spel spreekt mij genoeg aan om hem gewoon te willen hebbenMisschien wil mijn vriendin hem een keertje met me spelen om van het gezeur af te zijn, maar daarna heb ik waarschijnlijk mazzel als ik'm één keer per jaar zou kunnen spelen
Dat zijn wel de games die ik zelf het leukste vind, maar als er niemand is om het vaak te spelen is dat wel jammer. Maar verkopen ervan zie ik dan ook weer niet gebeuren. Daar zijn ze te goed voor.
Dat is een situatie die ook wel weer gaat bijtrekken: zo gaan we na Essen al zeker Orléans + de uitbreiding spelen op vrijdag de 11de, dan heeft niemand een vermoeiende werkdag achter de rug en kunnen we ook vroeger beginnen. Na nieuwjaar zou mijn vrouw ook een avond meer thuis zijn, dus ook een extra kans om een leuk spel te spelen
In al mijn snelheid had ik Essen 2016 as. weekend in mijn agenda gezet. Maar dit bleek de 2015 datum te zijn. Maat van me riep gisteren; verrek, het is pas de 15e dat we gaan? Klopt dat wel.
Als hij niet op het kaartje had gekeken waren we gewoon as. weekend richting Essen gereden denk ik
In 't eerste geval hoef je maar 1 week te wachten, anders weer een (bijna) heel jaar.
Dit weekend in de Messe:
Euro Teddy: International show for teddy bears and Steiff animals en HADISE - Gala 50 Jahre!. Ook best gezellig
Gisteren nog goed nieuws in de brievenbus: Tiny Epic Western! Gisteren alvast uitgepakt, morgen ga ik de solo-regels uitproberen.
[ Voor 26% gewijzigd door HellPunk op 04-10-2016 09:40 ]
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Nog niet gespeeld, maar als de prijs over enkele maanden wat gezakt is komt-ie zeker in huis. Hopelijk krijgen we de kans om op Spiel een demo te doen, maar ik heb in die vier jaar nog nooit een vrije tafel gezien bij Days of Wondercorset schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:42:
Vraagje, iemand al de "nieuwe" ticket to ride gespeeld? Versie met scheepvaart. Ben wel erg nieuwsgierig hoe die is
Wat me opviel was dat de meeste reviewers er in meer of minder mate kritisch over waren, maar dat het oordeel van de 'gewone' speler eerder positief is. Mij lijkt het wel een leuke afwisseling van de gewone uitbreidingen, net zoals de UK-map.
Precies, daarom lijkt het me wel geinig. Hier wordt T2R nog aardig wat gespeeld met familie etc. Blijft een heerlijk spel ;DHellPunk schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:24:
[...]
Nog niet gespeeld, maar als de prijs over enkele maanden wat gezakt is komt-ie zeker in huis. Hopelijk krijgen we de kans om op Spiel een demo te doen, maar ik heb in die vier jaar nog nooit een vrije tafel gezien bij Days of Wonder.
Wat me opviel was dat de meeste reviewers er in meer of minder mate kritisch over waren, maar dat het oordeel van de 'gewone' speler eerder positief is. Mij lijkt het wel een leuke afwisseling van de gewone uitbreidingen, net zoals de UK-map.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Lijkt mij in ieder geval wel interessant, TTR Europe speel ik toch ook wel geregeld!
Nog niet gespeeld, maar hij staat wel vrij hoog op m'n verlanglijstje. TTR blijf favoriet, omdat bijna iedereen 'm wel leuk vindt om te spelen. Deze mag niet in m'n verzameling ontbreken. Hij lig tvoor 65€ bij de spellenwinkel hier, en vraag me af of ik 'm (veel) goedkoper ga vinden.corset schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:42:
Vraagje, iemand al de "nieuwe" ticket to ride gespeeld? Versie met scheepvaart. Ben wel erg nieuwsgierig hoe die is
Ik heb al TTR: Europe, vind dit een vermakelijk spel maar bovendien erg goed uit te leggen aan non-boardgamers. Binnen een minuut heb je iedereen duidelijk gemaakt hoe het hele spel werkt.
Juist dat punt ontbreekt voor mij met Rails&Sails. Het zal ongetwijfeld een leuke game zijn en iets uitgebreider dan TTR:Europe, maar:
- bij nieuwe spelers zal ik eerder Europe pakken aangezien deze minder complex is
- bij ervaren spelers pak ik liever een zwaardere game dan een TTR.