In mijn studentenjaren veel warhammer gespeeld, incl quests etc die soms wel weken konden duren. Maar dit kan ik mijn vriendin niet aan doen, die heb ik dat wel eens uitgelegd maar die haakte al heel snel afWormaap schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:43:
Ah, duidelijkEr zijn eigenlijk twee denkwijzen qua adviezen voor mensen die (relatief) nieuw zijn in het bordspellengebeuren.
De ene helft van de mensen raadt aan om relatief eenvoudig te beginnen met spellen als Ticket to Ride, King of Tokyo, Carcassonne, Kingdom Builder, Sushi Go enzovoorts. De zogenoemde 'gateway games'. Dat zijn vaak érg goede, ontzettend leuke spellen, die niet ontzettend complex zijn en waarbij vaak de focus ligt op één of twee game mechanics. Ticket to Ride heeft bijvoorbeeld 'set collection' en 'route building' als hoofdmechanismen.
De andere groep mensen roept dat gateway games aanraden een belediging is voor het intellect van de gamer, en dat je gewoon moet beginnen met whatever je leuk vindt. Dat is de kant die ik zelf wat meer aanhang, al is dat ook voor een deel gedreven door het feit dat ik al jaren D&D, Warhammer en Magic: The Gathering had gespeeld voordat ik met boardgames begon. Allemaal spellen met grote, complexe regelsets, dus een bordspelletje maakt me niet bang
Dat gezegd hebbende: als je bekend bent met bepaalde concepten, wordt het natuurlijk wel makkelijker om een nieuw spel te leren. Als een spel tien verschillende mechanismen gebruikt, dan is het natuurlijk makkelijker te begrijpen als je ze alle tien al eens in een ander spel hebt gezien.
Een grote misconceptie daarbij is dat gateway games niet leuk zouden zijn, of dat complexere spellen beter zijn. Dat is net zo'n onzin als denken dat Ed Sheeran niet meer leuk is als je Miles Davis waardeert, of met een bak popcorn naar de nieuwste Transformers explosieflick ineens saai is als je City of God hebt gezien.
De games die je op hebt genoemd zijn precies spot on wat we zoeken, ook wat betreft het spelen met mijn zwager. Dus daar ga ik mij sowieso in verdiepen. En carcassonne is in iedergeval de eerste die erbij gaat komen. Ticket to Ride is zeker nog een goede kanshebber om aangeschaft te gaan worden.
Qua andere game, en meer in het detective genre viel mij Letters van Whitechappel op. Die lijkt mij uit eigen interesse (dat dan weer wel) wel erg leuk.
Thanks voor de tips!ViNcE schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:43:
[...]
- Ticket to Ride Europe, Catan, Stone Age zijn een beetje de gebruikelijke gateway games.
- Pandemic, Flashpoint en Forbidden Island zijn zo'n beetje de beginner coop games.
- Love Letter, No Thanks, 6 Nimmt zijn bekende fillers.
- Castles of Burgundy, Suburbia, Jaipur en Patchwork zijn populaire 2-player games
Maar er zijn nog zoooo veeel games. Ik denk dat de volgende vragen belangrijk zijn (en mogelijk heb je die al beantwoord hoor):
- hoe lang mag een spelletje duren?
- Met hoeveel spelers (mag een range zijn)?
- Hoe vriendelijk of confronterend mag het zijn?
- Coop of tegen elkaar?
- Thema (Geen sf dus)?
- Hoe complex mag het zijn (dit is moeilijk te beantwoorden als je nog niet zoveel spellen hebt)?
Gisteren heb ik trouwens voor het eerst Sherlock Holmes gespeeld. Dat was ook erg leuk. Je krijgt elke beurt wat clues en dan moet je de stad door en zelf proberen uit te vinden wat er is gebeurd. We hadden al snel door wie de moordernaar was, maar we gingen te lang door met zoeken wat het motief was (en daarna probeerden we nog bewijs te vinden, maar dat was niet nodig).
Met vrienden:
- hoe lang mag een spelletje duren: max. 3 uur
- Met hoeveel spelers (mag een range zijn)?: 2 t/m (6/8)
- Hoe vriendelijk of confronterend mag het zijn?: Mag best confronterend zijn
- Coop of tegen elkaar?: Coop lijkt mij ook wel leuk, geen ervaring mee
- Thema (Geen sf dus)? Geen SF ala Star Wars oid
- Hoe complex mag het zijn (dit is moeilijk te beantwoorden als je nog niet zoveel spellen hebt)? Niet te complex vanwege zwager
Met vriendin:
- hoe lang mag een spelletje duren: max. 1,5/2 uur
- Met hoeveel spelers (mag een range zijn)?: 2 tot meer...
- Hoe vriendelijk of confronterend mag het zijn?: Mag best confronterend zijn
- Coop of tegen elkaar?: tegen elkaar
- Thema (Geen sf dus)? Geen SF ala Star Wars oid
- Hoe complex mag het zijn (dit is moeilijk te beantwoorden als je nog niet zoveel spellen hebt)? Mag complex zijn, beetje je hersens kraken kan geen kwaad
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar