Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 159 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Vrijdagavond weer spelletjes gespeeld, niet zoveel aan bod gekomen maar erg leuk was het wel. Een of ander woordspel van 999 Games, Cards against humanity en afgesloten met een erg spannende ronde Salem :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Om 13:00 beginnen aan een potje Eldritch Horror met een buddy :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:32
Afgelopen week Scythe binnen gekregen en woensdag avond uitgeprobeerd met mijn neef. Erg toffe workerplacement/resource management game die al mijn verwachtingen meer dan waar maakt. Wat ik zelf ook erg fijn vind is dat het regelboek erg duidelijk gestructureerd is. Tijdens het eerste spel hebben we maar een paar keer even iets geverifiëerd en eigenlijk geen grote fouten gemaakt. Dat is bij veel spellen toch wel anders :)

Gisteren ook eindelijk een 2e speelsessie van Pandemic Legacy gehad. Vorige keer hadden we Januari en februari gespeeld (januari 2x jammerlijk verloren, februari gewonnen) dus we konden nu met maart aan de slag en deze zonder noemenswaardige problemen in 1x gehaald. Ook april vlogen we goed doorheen waardoor we besloten om ook mei te doen. Zo, dat was wel even een ander verhaal. Leuke wending in de storyline en vervolgens kansloos onderuit gegaan. Ik heb nu al zin in de volgende speelsessie!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Laatst online: 16-09 11:03
StealthyPeanut schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:08:
Gisterenavond weer een leuk avond gehad met 3 man; Begonnen met TTR Nordic en daarna 2 potjes Biblios.

TTR Nordic was leuk. Op het einde gewonnen doordat ik 9 routekaarten had gecompleteerd. Daardoor met ruim 50 punten verschil gewonnen.

Wat ik wel merkte aan mezelf; ik vond TTR niet meer zo leuk. Het duurde voor m'n gevoel net te lang en je zit alleen maar te wachten op de juiste kaarten. Met andere woorden; de game is te ligt geworden voor me/ons denk ik. Heeft ook te maken met dat we nu veel meer andere spellen vaker hebben gespeeld, maar ik denk dat ik Ticket To Ride Nordic Countries in de verkoop doe. Jammer, want hij is maar 3 keer op tafel gekomen, maar met 2 of 3 spelers heb ik veel andere spellen die gewoon leuker zijn om te doen (vind ik).

Mocht iemand dus interesse hebben in een z.g.a.n. exemplaar; PM me :).
TTR is wel een spel dat je niet te dikwijls op tafel moet leggen, dan kan het idd zelfs met andere maps wat repetitief gaan aanvoelen. Wij hebben vrijdag TTR India gespeeld en dat was dan de derde keer TTR na mekaar, nu hoeft het voor mij ook wel even niet meer :) .

Ik weet echter zeker dat het als we 't over een maand of twee opnieuw spelen weer gewoon leuk gaat zijn. Ik zou het dus nog even achter de hand houden. Het is goed om een iets lichter spel achter de hand te hebben dat iedereen kent, iets dat je snel op tafel kan leggen en zonder veel uitleg kan beginnen spelen. Als het blijft vervelen kan je het nog altijd van de hand doen.

Vrijdag overigens op de tweede plaats gestrand met India. We waren met twee spelers voor de winst aan het strijden en om beurten tickets aan het bijnemen. In een van de laatste beurten liep het daar fout voor mij: alle uitwegen voor het ticket dat ik net genomen had werden geblokkeerd door mijn tegenspelers. Negen punten kwijt alsook de winst, maar wel spannend _/-\o_

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
denyos schreef op zondag 24 juli 2016 @ 10:48:
Afgelopen week Scythe binnen gekregen en woensdag avond uitgeprobeerd met mijn neef. Erg toffe workerplacement/resource management game die al mijn verwachtingen meer dan waar maakt. Wat ik zelf ook erg fijn vind is dat het regelboek erg duidelijk gestructureerd is. Tijdens het eerste spel hebben we maar een paar keer even iets geverifiëerd en eigenlijk geen grote fouten gemaakt. Dat is bij veel spellen toch wel anders :)

Gisteren ook eindelijk een 2e speelsessie van Pandemic Legacy gehad. Vorige keer hadden we Januari en februari gespeeld (januari 2x jammerlijk verloren, februari gewonnen) dus we konden nu met maart aan de slag en deze zonder noemenswaardige problemen in 1x gehaald. Ook april vlogen we goed doorheen waardoor we besloten om ook mei te doen. Zo, dat was wel even een ander verhaal. Leuke wending in de storyline en vervolgens kansloos onderuit gegaan. Ik heb nu al zin in de volgende speelsessie!
Ik heb Scythe uitgepakt, alles gesorteerd in doosjes/zakjes en weer ingepakt ;) Daar was ik wel een uur zoet mee. Voorlopig gaat ie helaas niet meer uit de doos komen. Laatste keer bordspel is voor mij nu inmiddels 3 maanden geleden :(

Pandemic Legacy ga ik anders maar alleen spelen, die zit nog in de seal zelfs.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:21
Iemand ervaring met alle verschillende map packs van Ticket to Ride?

Zit nu naar UK + Pennsylvania te kijken omdat deze 2 beide iets compleet nieuws toevoegen. Ik weet dat dit bij andere packs ook zo is:
- Azië, teamplay?
- India, meeste punten voor steden & Zwitserland, landen verbinden?
- Africa, terreinkaarten, helaas maar 1 map
- Nederland, tolsysteem en helaas ook maar 1 map
- UK, tech kaarten & Pennsylvania, aandelen op routes

Als ik naar bovenstaande kijk vallen eigenlijk Africa en Nederland af koop liever een map pack met 2 kaarten. Daarnaast zal ik ook eerder met een kleinere groep 2-4 spelen dus dan valt Azie ook af (lijkt met het leukst met 2 of 3 teams dus 4-6 personen). India en Zwitserland spelen goed met minder spelers alleen introduceren deze gevoelsmatig weinig nieuws vandaar dat ik naar UK & Pennsylvania neig, suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
HellPunk schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:35:
[...]

TTR is wel een spel dat je niet te dikwijls op tafel moet leggen, dan kan het idd zelfs met andere maps wat repetitief gaan aanvoelen. Wij hebben vrijdag TTR India gespeeld en dat was dan de derde keer TTR na mekaar, nu hoeft het voor mij ook wel even niet meer :) .

Ik weet echter zeker dat het als we 't over een maand of twee opnieuw spelen weer gewoon leuk gaat zijn. Ik zou het dus nog even achter de hand houden. Het is goed om een iets lichter spel achter de hand te hebben dat iedereen kent, iets dat je snel op tafel kan leggen en zonder veel uitleg kan beginnen spelen. Als het blijft vervelen kan je het nog altijd van de hand doen.

Vrijdag overigens op de tweede plaats gestrand met India. We waren met twee spelers voor de winst aan het strijden en om beurten tickets aan het bijnemen. In een van de laatste beurten liep het daar fout voor mij: alle uitwegen voor het ticket dat ik net genomen had werden geblokkeerd door mijn tegenspelers. Negen punten kwijt alsook de winst, maar wel spannend _/-\o_
Ik ga TTR USA ook gewoon behouden, maar de Nordic verkoop ik. Met 4 of 5 spelers is USA gewoon leuk en snel op tafel te krijgen. Maar omdat je bij Nordic met 2 of 3 spelers bent, is het geen game die snel op tafel komt.

Voor 2 of 3 spelers (en redelijk gateway) gaan spellen als Memoir, Jaipur, Lost Cities, Carcassone Castle, Tobago, Biblios, Patchwork op tafel komen. Dan is TTR Nordic toch echt wel wat te lichtgewicht. Begint op een gegeven moment zelfs wat saai te worden.

Met 2/3 spelers ben je veel eerder aan de beurt en gebeurt er veel minder dan dat je met 4 of 5 spelers USA gaat spelen. Daardoor heb je ook soms gewoon een hand van 10 kaarten ofzo, omdat je op die ene kaart zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mvdbeld schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:02:
Iemand ervaring met alle verschillende map packs van Ticket to Ride?
Ik heb ze allemaal liggen, alleen de teamplay in Azië nog niet gespeeld.

India is leuk omdat je rondjes kunt maken, hoe meer rondjes (dus via 2 verschillende wegen 2 steden verbinden) is meer bonuspunten.

Africa heeft terreinkaarten, en stops zonder steden (gewoon wat loze punten op de map) die gebruikt worden als knooppunten. Vind het zelf wel een erg leuke kaart trouwens. Net als Zwitserland kun je hier ook naar andere landen toe trouwens.

UK is erg leuk met de technieken en consessies die je moet kopen, maar heeft wel voornamelijk hele korte routes.

Nederland komt 't minst uit de verf vind ik zelf met de tolroutes.
Dat ze maar 1 kaart hebben ipv 2 maakt niet zo heel veel uit imho, ze zijn ook net wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 31-08 18:44
We hebben zaterdag voor het eerst dit jaar buiten kunnen boardgamen. Eerst een pot Mysterium. Dat spel leek heel simpel te leren, maar wij (vier toch wel doorgewinterde boardgamers en één nieuwkomer) hadden erg veel moeite om door de handleiding te komen. Of het nu ligt aan een slechte vertaling of niet, we hebben de pot kunnen spelen. Qua artwork erg mooi natuurlijk, en als je het door hebt ook leuk, maar ik kon niet helemaal plaatsen wat nou het nut is van de helderziendheidsfishes. Wellicht omdat we maar met 4-en speelde en dit meer iets is wat je bij 6 of 7 spelers harder nodig gaat hebben.

Daarna nog twee potten Euphoria, wat op onze tafel toch een favoriet blijft. De tweede pot was voor mij erg merkwaardig. Ik miste *net* de tweede markt waarbij de penalty was dat ik geen workers meer mocht plaatsen als er al workers van een andere speler stonden. Da's natuurlijk killing, en daardoor haalde ik uiteindelijk maar twee van de markten. Desondanks een goeie gooi naar de winst kunnen doen, maar net gemist met nog twee zetten nodig omdat mijn vrouw een eindsprintje kon doen...

Daarna nog één pot Istanbul wat ook altijd wel leuk is.

Hoe dan ook weer een fijne spellenavond.

Verder zit ik nog steeds met smart op Scythe te wachten - hopelijk komt hij snel in de winkels ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
SndBastard schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:01:
We hebben zaterdag voor het eerst dit jaar buiten kunnen boardgamen. Eerst een pot Mysterium. Dat spel leek heel simpel te leren, maar wij (vier toch wel doorgewinterde boardgamers en één nieuwkomer) hadden erg veel moeite om door de handleiding te komen. Of het nu ligt aan een slechte vertaling of niet, we hebben de pot kunnen spelen. Qua artwork erg mooi natuurlijk, en als je het door hebt ook leuk, maar ik kon niet helemaal plaatsen wat nou het nut is van de helderziendheidsfishes. Wellicht omdat we maar met 4-en speelde en dit meer iets is wat je bij 6 of 7 spelers harder nodig gaat hebben.
Je bedoelt de groene of rode fiches? Spelers moeten van elkaar aangeven of ze denken dat iemand zijn visie goed of fout is. Heb je het correct voorspeld dan krijg je een punt. Aan de hand van het aantal punten die je hebt aan het einde van het spel wordt bepaald of je 1, 2 of 3 hints mag zien voordat je de keuze voor de case moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 19-09 20:11
Van het weekend ook weer wat gespeeld, eerst zaterdag avond wat potten Marvel Dice Masters en Dominion. Doet het altijd goed met twee spelers. Gisteren Potion Explosion en Stenen Tijdperk. De laatste had ik een tijdje terug gekocht bij Wehkamp tegen een goede prijs, maar ik heb hem gister voor het eerst gespeeld met 2 spelers en hij valt in eerste instantie toch wat tegen. Ik vind het erg simpel, maar wie weet verandert dat met 3 of 4 spelers.

En eindelijk een nieuwe kast gekocht waar de spellen fatsoenlijk in kunnen, echter is deze ook alweer bijna te klein. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RunAaH8AtwGHhUBCAZ43d9Wh/thumb.jpg

Ik zit zelf nog steeds te wachten op Scythe, hopelijk deze week, ga volgende week maandag op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
StealthyPeanut schreef op maandag 25 juli 2016 @ 11:15:
[...]
Ik ga TTR USA ook gewoon behouden, maar de Nordic verkoop ik. Met 4 of 5 spelers is USA gewoon leuk en snel op tafel te krijgen. Maar omdat je bij Nordic met 2 of 3 spelers bent, is het geen game die snel op tafel komt..
Ah, point taken :). Wij spelen TTR best vaak met drie en dan hebben we graag een map die wat competitiever is en wat extra biedt, zoals Nordic Countries, Asia of UK. Als we met vier zijn wil dat meestal zeggen dat mijn zus meedoet en die heeft liever de 'eenvoud' van USA.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Van 't weekend Jackal Treasure Island gekregen voor m'n verjaardag (nu was die in april...). Nu alleen nog even wachten tot 't me uitgelegd wordt, de spelregels zijn in 't Russisch en dat is op 't moment een beetje roestig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
HellPunk schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 08:10:
[...]

Ah, point taken :). Wij spelen TTR best vaak met drie en dan hebben we graag een map die wat competitiever is en wat extra biedt, zoals Nordic Countries, Asia of UK. Als we met vier zijn wil dat meestal zeggen dat mijn zus meedoet en die heeft liever de 'eenvoud' van USA.
Het hangt helemaal van je medespelers af inderdaad welke games er in je collectie blijven. Ik merkte op het einde van het spelen dat de aandacht verdween en er niet echt enthousiast meer op het spel werd gereageerd. En ik merkte aan mezelf dat het wat repetitief werd.

Het concept blijft leuk, maar ik vind USA 1910 met 4 of 5 spelers een stuk boeiender en interessanter :).
Toch nog € 35,- ontvangen voor Nordic trouwens, wel netjes dacht ik!

Zaterdag as. weer een spellen meet. Hier gaan Dead of Winter en Andor gespeeld worden denk ik. Daarnaast is het een beetje Star Wars theme'd met games als SW: Imperial Assault en SW: Rebellion. Niet echt mijn games, maar ik sta er wel voor open :*) .

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

StealthyPeanut schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:07:
Het concept blijft leuk, maar ik vind USA 1910 met 4 of 5 spelers een stuk boeiender en interessanter :).
Dat is heel netjes, meer dan waar ik 'm nieuw voor gekocht heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
StealthyPeanut schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:07:
[...]

Het hangt helemaal van je medespelers af inderdaad welke games er in je collectie blijven. Ik merkte op het einde van het spelen dat de aandacht verdween en er niet echt enthousiast meer op het spel werd gereageerd. En ik merkte aan mezelf dat het wat repetitief werd.

Inderdaad een mooie prijs - en misschien is het inderdaad niet slecht om vroeg genoeg te beginnen met je collectie op maat van je spellengroep te houden :D .

Bij ons is TTR altijd spannend tot het einde, het is ook een van de weinige spellen waarbij iedereen volledig gefocust is op het bord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Voor nu even Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 – India & Switzerland en Memoir '44 gekocht. Voordelige shop (cardpile.nl) gevonden helaas had deze niet UK & Pennsylvania op voorraad, maar die volgt dan ooit nog wel een keer.

Zit nu nog over twee spellen te twijfelen Formula D vs Steampunk Rally. Snap dat ze niet geheel vergelijkbaar zijn maar uiteindelijk is beide een race, suggesties?

PS. Loondijke Nordic Countries is daar ook voor €29,75 te verkrijgen oplichter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Mvdbeld schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:23:
Zit nu nog over twee spellen te twijfelen Formula D vs Steampunk Rally. Snap dat ze niet geheel vergelijkbaar zijn maar uiteindelijk is beide een race, suggesties?
Ik kan niks zeggen over Steampunk, maar over Formula D kan ik wel wat zeggen. Ik vond het een leuk spel om te spelen met een grote groep mensen. Er is echter wel speler eliminatie. Dat betekent dat de eerste die eruit is, op de rest kan zitten wachten. Dit vind ik altijd een nadeel bij die lange spellen. Volgens mij zijn er andere race games waar dit minder het geval is.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Mvdbeld schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:23:
Voor nu even Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 – India & Switzerland en Memoir '44 gekocht. Voordelige shop (cardpile.nl) gevonden helaas had deze niet UK & Pennsylvania op voorraad, maar die volgt dan ooit nog wel een keer.

PS. Loondijke Nordic Countries is daar ook voor €29,75 te verkrijgen oplichter :+
De prijs is wel incl. verzendkosten, vergeten erbij te vermelden. Dus nog iets goedkoper :).

Formula D;
Geweldige gateway game met meer mensen (4+). Vlotte, snel uit te leggen game met genoeg tactiek om boeiend te blijven (risico vs snelheid). Je begint met een aantal schadepunten op je spelerbord welke aan je auto mogen komen;

Afbeeldingslocatie: http://boardgaming.com/wp-content/uploads/2008/07/Formula-D-player-board.jpg

Die punten kan je kwijtraken als;
- Je een bocht voorbij schiet (dus teveel risico neemt)
- Je moet afremmen om de bocht te halen (dus teveel risico neemt)
- Je tegen een andere wagen oprijdt (er niet voorbij kunt en dus teveel risico neemt)
- Je extra naar beneden moet schakelen (dus teveel risico neemt)
- Brokstuk raakt
- Het vakje naast de andere eindigt en de Danger Die moet rollen (risico op aanrijding)
- Motorschade (5e of 6e versnelling maximaal gooien)

Daarnaast kan je door middel van slipstreamen verder naar voren geraken en kan je bij 2 rondes een pitstop maken. Speler eliminatie heb ik tot op heden nog nooit meegemaakt en krijg je alleen als je echt teveel risico neemt en niet goed vooruit kijkt. Daarbij is het element van; "wie als 1e staat op de baan mag die ronde beginnen met dobbelen" erg gaaf; je moet daardoor goed nadenken hoe je de bochten neemt en hoeveel risico je neemt om alsnog net als 1e te komen, zodat je weer als eerste mag dobbelen.

SteamRally ken ik niet en lijkt me niet helemaal vergelijkbaar als ik het op BGG lees.

[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 26-07-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
StealthyPeanut schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:49:
[...]
SteamRally ken ik niet en lijkt me niet helemaal vergelijkbaar als ik het op BGG lees.
Bedankt voor de uitgebreide Formula D uitleg! Steampunk is inderdaad niet vergelijkbaar hier bouw je jouw auto op in plaats van dat je deze "heel" probeert te houden in Formula D :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:32
Gisteravond met mijn vriendin samen voor het eerst Wir sind das Volk! gespeeld. Een card-driven 'war' game in een vergelijkbaar straatje als Twilight Struggle. Thema is de economische oorlog tussen Oost- en West-Duitsland in de periode van het einde van de tweede wereldoorlog tot de val van de Berlijnse muur.
De regels zijn een beetje lastig om in te komen, maar het speelt best soepel als je eenmaal bezig bent :)
Hoewel ik de regels van TS makkelijker/duidelijker vind, voelt WsdV! een stuk lichter. Voornamelijk omdat je kaarten met positieve effecten voor de tegenstander kan gebruiken voor je eigen acties, en daarbij niet, zoals bij TS, het effect voor de tegenstander ook afgaat. Dat laatste maakt elke beslissing in TS vreselijk :)
Strategisch is het nog steeds lastig om te kiezen welke kaart je speelt. Er zijn zeven kaarten (+ één speciale) beschikbaar, en die liggen open op tafel. Als je er dus voor kiest om een voor jou goede kaart te spelen, weet je ook welke opties je daarmee voor de tegenstander laat. Andersom net zo: als je een kaart van de tegenstander bietst, kan die het zelfde doen.
Vriendinlief vond hem gelukkig ook leuk, dus binnenkort hopelijk weer een keertje op tafel :)

Zijn er hier meer mensen die, bijvoorbeeld, Twilight Struggle spelen?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Wormaap schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:11:
Gisteravond met mijn vriendin samen voor het eerst Wir sind das Volk! gespeeld. Een card-driven 'war' game in een vergelijkbaar straatje als Twilight Struggle. Thema is de economische oorlog tussen Oost- en West-Duitsland in de periode van het einde van de tweede wereldoorlog tot de val van de Berlijnse muur.
De regels zijn een beetje lastig om in te komen, maar het speelt best soepel als je eenmaal bezig bent :)
Hoewel ik de regels van TS makkelijker/duidelijker vind, voelt WsdV! een stuk lichter. Voornamelijk omdat je kaarten met positieve effecten voor de tegenstander kan gebruiken voor je eigen acties, en daarbij niet, zoals bij TS, het effect voor de tegenstander ook afgaat. Dat laatste maakt elke beslissing in TS vreselijk :)
Strategisch is het nog steeds lastig om te kiezen welke kaart je speelt. Er zijn zeven kaarten (+ één speciale) beschikbaar, en die liggen open op tafel. Als je er dus voor kiest om een voor jou goede kaart te spelen, weet je ook welke opties je daarmee voor de tegenstander laat. Andersom net zo: als je een kaart van de tegenstander bietst, kan die het zelfde doen.
Vriendinlief vond hem gelukkig ook leuk, dus binnenkort hopelijk weer een keertje op tafel :)

Zijn er hier meer mensen die, bijvoorbeeld, Twilight Struggle spelen?
Helaas niet! Qua spel lijkt het me geweldig om met de juiste personen te spelen.... ergo; die personen heb ik niet in mijn omgeving :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Twilight struggle staat al jaren op de wishlist, maar ik blijf het uitstellen, verwacht dat ik het te weinig op tafel krijg vanwege te kort aan medespelers die het leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Nog 1 vraag over Formula D, hoe speelt deze met minder dan 5 spelers (gezelschap is meestal niet groter dan 4)?

Ben bang dat er dan wellicht te weinig auto's op de baan zijn voor interactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Mvdbeld schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:54:
[...]

Nog 1 vraag over Formula D, hoe speelt deze met minder dan 5 spelers (gezelschap is meestal niet groter dan 4)?

Ben bang dat er dan wellicht te weinig auto's op de baan zijn voor interactie?
Ik vind het met 4 ook erg leuk, maar dan is het niet op z'n sterkst. De keer dat ik het met 7 en 5 man speelde vond ik het leuker dan met 4 man.

Zoek je per se een racegame? Of een goede gateway 4p game? Dan zou Kingdom Builder ook wel wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Voor de geïnteresseerden is er weer een nieuwe Benelux Math Trade:
https://boardgamegeek.com...trade-europe-benelux-area

Ik heb er net al wat spellen bijgezet, komend weekend de rest maar plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

MADG0BLIN schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:42:

Leuk, maar ik wacht wel op de no shipping Essen auction. :)

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
StealthyPeanut schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:28:
[...]

Ik vind het met 4 ook erg leuk, maar dan is het niet op z'n sterkst. De keer dat ik het met 7 en 5 man speelde vond ik het leuker dan met 4 man.

Zoek je per se een racegame? Of een goede gateway 4p game? Dan zou Kingdom Builder ook wel wat zijn.
Zoek wel een soort racer inderdaad. Kingdom Builder spreekt me niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Mvdbeld schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:34:
[...]

Wat dacht je van Automobiles?

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
ViNcE schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:14:
[...]

Leuk, maar ik wacht wel op de no shipping Essen auction. :)
Die kelk ga ik dit jaar aan mij voorbij laten gaan, denk ik. Vorig jaar heb ik wel o.a. Mangrovia NIS en Alea Iacta Est opgepikt, maar verder stond de tijd die ik eraan kwijt was niet in verhouding tot wat het opleverde. Misschien ga ik wel een paar spellen verkopen, maar ik hoop dat ik mezelf ervan kan weerhouden om zelf te gaan bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MADG0BLIN schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:33:
Twilight struggle staat al jaren op de wishlist, maar ik blijf het uitstellen, verwacht dat ik het te weinig op tafel krijg vanwege te kort aan medespelers die het leuk vinden.
Je hebt er maar 1 nodig hé :)

Heb het paar keer gespeeld, wel leuk, maar snel wel weer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Heb de Rahdo Runthrough gezien maar ben nog niet direct overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
[...]

Dino Race :+ .

Ik hoor dat Thunder Alley in veel opzichten Formula D overtreft als 't op simulatie aankomt. Als het echt om racen gaat: er zijn onlangs een paar spellen uitgekomen met een Mario Kart-look & feel. Crazy Karts van Portal is er eentje, maar dan speel je wel in teams. De titel van de andere herinner ik me helaas niet meer, ik weet alleen nog dat ik 't eens op Dice Tower gezien heb.

In een andere categorie: misschien is Snow Tails wel wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

HellPunk schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:04:
[...]Misschien ga ik wel een paar spellen verkopen, maar ik hoop dat ik mezelf ervan kan weerhouden om zelf te gaan bieden :)
Ik verkoop alleen maar. Had vorig jaar op 1 spel een bod gedaan en die persoon is niet op komen dagen. Dit jaar zet ik er wat regels bij. Of afspreken van 12 to 13 bij de meeting of bij een booth. Anders hoeven mensen niet te bieden. Dan ben ik maar een uurtje kwijt en ik vind het ook gewoon erg leuk. Ben wel benieuwd want het is nu op een andere plek dan normaal. Vorig jaar was het gewoon te druk geworden. :)

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
ViNcE schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:26:
[...]

Ik verkoop alleen maar. Had vorig jaar op 1 spel een bod gedaan en die persoon is niet op komen dagen. Dit jaar zet ik er wat regels bij. Of afspreken van 12 to 13 bij de meeting of bij een booth. Anders hoeven mensen niet te bieden. Dan ben ik maar een uurtje kwijt en ik vind het ook gewoon erg leuk. Ben wel benieuwd want het is nu op een andere plek dan normaal. Vorig jaar was het gewoon te druk geworden. :)
Dat is wel een goeie manier om 't voor jezelf leuk te houden, want dat was vorig jaar een deel van mijn probleem. Bijna iedereen had zo zijn eisen om de transactie te doen: aan die booth of om zo laat of met die tussenpersoon. Allemaal veel gedoe, als ik dat kan vermijden doe ik nog wel ergens een gooi naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Wie z'n kinderen vroeg aan de Ticket to Ride wilt hebben: DoW heeft net Ticket to Ride: First Journey aangekondigd, een junior-versie van het spel met minder kleuren, minder steden en kortere routes. Ze weten de locomotief wel draaiende te houden zo :P .

Ik heb gisteren ook een spel gezien dat ik zeker in Essen wil spelen: Oceanos, de nieuwe van Antoine Bauza. Op het eerste zicht lijkt het me wel iets dat hier goed zou vallen en Bauza maakt meestal wel goeie spellen, ook al lag Takenoko ons niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
MADG0BLIN schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:42:

Hier ook maar een zwik erbijgegooid. Ben benieuwd of iemand er iets van wil hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

[...]
Ik zie net deze kickstarter van Gondola. Is dat misschien iets voor jou?

Mijn BGG profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
Een aantal van de Kickstarters die ik heb gebacked beginnen nu toch wel zo'n beetje onderweg te zijn. Ik verheug me nog het meeste op Manhatten Project: Energy Empire en Ave Roma. De rest gaat vast nog lang duren <_<

Gisteren hebben we weer eens met z'n 4-en gespeeld, dus een uitgelezen kans om nog twee maanden van Pandemic Legacy te spelen. Erg confronterend dat je op de kaartjes schrijft wanneer en dat we dus alleen jan pas hadden gespeeld (op 18 februari!). Vorige keer had ik het spel wel bij, maar niet het aparte bakjes waar ik alle speelstukjes in heb zitten.
Hoe dan ook, we zijn weer bij april aangekomen. Tot nu toe 100% winst, dus het begint stilaan moeilijker te worden. Overigens waren zelfs februari en maart al aan de krappe kant, en had dat niet nog een heel rondje langer moeten duren.

Daarna had de rest even genoeg pandemic en hebben we nog twee potten La Granja gedaan (ook echt een aanrader overigens).
De eerste pot ging bij iedereen zo belachelijk goed dat de laagste score 72 was en de hoogste 82. Meestal is mid-70 eigenlijk wel de winnende score en zitten mensen waarbij e.e.a. niet super loopt op begin 50 ofzo.
Het tweede potje sloeg bij mij wel de vermoeidheid toe dus ging het minder lekker ^^

Verder kwam ik gisteren in de BGG geekmarket een (Belgische) Scythe verkoper tegen en kon ik het niet laten die toch te bestellen. Hopelijk dus volgende week een pot Scythe en verder denk ik dat ook Istanbul, Concordia en misschien Terra Mystica weer aan de orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
De KS waar ik het meest op zit te wachten, en die binnenkort zou moeten verschijnen, is Vast: The Crystal Caverns. Een 5-way asymmetrisch spel, waarbij elke speler volgens een eigen regelset speelt. Het spel is lange tijd ontwikkeld met hulp van de BGG-community, en elke versie is als Print & Play beschikbaar gemaakt. Daardoor is er ontzettend veel geplaytest en hebben enorm veel mensen input kunnen geven. De KS heeft een jaar geleden gelopen, en als het goed is zouden de kopieën voor Europa volgende week verzonden moeten worden :) De eerste recensies zijn in ieder geval meer dan lovend!

Ondertussen heeft Giga-Robo! z'n eerste stretch goal gehaald. Ook dit is een spel dat al lang in ontwikkeling is. Grote robots die andere grote robots beschieten en slaan, en dat allemaal in een comic/anime stijl die, naar mijn mening, enorm goed uitgewerkt is. Hiervan zou ik mezelf nog wel het artbook zien scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Ik heb hem gezien op ManvsMeeple. Ik twijfelde al tijdens de kickstarter, maar heb het uiteindelijk niet gedaan. Het is een spel dat je echt vaker moet spelen en daar kom ik weinig aan toe, maar het lijkt me wel echt heel gaaf.

Mijn BGG profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Weer een goedgevuld spellenweekend: Colt Express, Regenwormen, Castle Panic, Viceroy en Pagoda. In elk spel royaal verslagen, maar wel leuk :). Deze week ga ik nog een insert maken voor Viceroy: mijn zoon speelt het graag, maar het opzetten is wel een klus als alles in zakjes zit.

Van Kickstarters mag ik pas in september weer het een en ander verwelkomen: Pyramid Arcade, Tiny Epic Western, Butterfly Garden en Let Them Eat Shrimp. Weer veel leuks om naar uit te kijken in afwachting van Essen :+ .

Dit weekend ook een ruil gedaan: met pijn in het hart gaat Suburbia de deur uit, in de plaats komt Through the Desert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Dit weekend eindelijk weer eens wat spellen gespeeld!

Zaterdag een spellendag gehad met totaal 9 personen. Begonnen aan de tafel met Dead of Winter met 4 spelers. Blijft een geweldige game en ook deze keer weer genoten. Ik was de traitor en helaas te laat begonnen met saboteren, maar alsnog veel plezier gehad. (de rest ook niet gewonnen trouwens).

Daarna aangeschoven bij SW-Imperial Assault. Ik ben niet zo van het SW-genre, maar deze game wist mij echt te boeien en vast te houden. Buiten de geweldige mini's en artwork, viel het mechanisme mij echt op in positieve zin! De game zit erg goed en gebalanceerd in elkaar.

Tussendoor nog een 2 potten Sushi Go gedaan -> heerlijke lichte filler die bij de tafel ook goed viel.

Als afsluiter Legends of Andor gedaan. Deze moet ik zelf nog even wat meer spelen, voordat het echt soepel zal verlopen. Maar toch ook wel van genoten. Eerste keer met 4 spelers en dat is erg moeilijk als je teveel monsters krijgt door willekeurige kaarten in Legend 3. Zeker omdat je maar 1 monsterslot in het kasteel hebt. Voelde echt als onmogelijk om te halen helaas. Volgende keer maar L2 weer een keer spelen.

Gisteren een leuke dag gehad; Formula D gespeeld met 4 spelers en 2 laps (met pitstops). 1 iemand was na 1 ronde af en ik knalde er in de 1-na-laatste bocht uit (ik moest risico nemen om nog bij te komen). Degene die een groot deel van de race op 1 had gelegen werd in de laatste bocht nog ingehaald en zo verslagen. Was wel een erg epische race moet ik zeggen! Cool.
Daarna Tsuro gedaan als afsluiter voor het eten. Best grappig, maar we waren nog maar met 3 spelers. Dat is wel echt te weinig merkte ik. Nog wel leuk, maar niet zoals met meerdere.

Al met al weer een leuk spellenweekend achter de rug!

[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-08-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dat zijn meer spellen van het weekend dan hier :+
Zelf alleen een pot Brass gespeeld met m'n vriendin. Uiteindelijk verloren met 128 tegen 118. Normaal zie ik wel wat er mis ging, maar in dit geval heb ik geen idee. Een of twee duidelijk slechte plays van mijn kant, maar voor de rest... Meh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
Bedankt voor alle tips betreft de "racer" heb e.e.a. bekeken maar nog geen definitieve winnaar en probeer voorlopig eerst nog even wat on-gespeelde spellen uit de kast op tafel te krijgen.

Van het weekend mijn nieuwe aanwinsten (Memoir and TTR: Switzserland & India) geprobeerd. 1 potje Memoir tegen mijn vriendin en kansloos verloren op het eerste scenario, hier moet ik me dus nog even verdiepen in wat strategie. Ben alleen bang dat deze niet heel veel gespeeld gaat worden mijn vriendin vind deze niet heel leuk (houdt niet van confrontatie dus was te verwachten).

Vervolgens TTR Switzerland op tafel gelegd, gelijk 2 erg leuke potjes gespeeld zwaartepunt ligt duidelijk bij een hoop tickets bemachtigen. Beide potjes gewonnen pakte ook redelijk gunstig tickets bij voor routes die ik grotendeels al had liggen.

De dag erna ook nog even India geprobeerd, ook 2x gewonnen met mooie rondreizen (1x zelfs beide lange ferries aan de buitenkanten bemachtigd) door India. Eerste potje alleen mijn begin tickets gehouden en vanwege de rondreis en langste route gewonnen 2de potje ook nog wat tickets bij gepakt en in mijn route gecombineerd. :+

Denk dat ik India leuker vind en mijn vriendin Zwitserland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Mijn vrouw vindt Zwitserland absoluut niet leuk vanwege de tunnels, met name omdat zij altijd de pineut is en extra kaarten moet afleggen :+ . We gebruiken ook een huisregel dat je een land-naar-land-ticket niet mag scoren als je de omgekeerde versie al hebt (dus als je Frankrijk - Oostenrijk al hebt krijg je geen punten als je toevallig Oostenrijk-Frankrijk trekt). Zo zit er toch nog wat meer risico als je tickets bijneemt. Erg vaak spelen we deze map echter niet meer - het is na Nederland onze minst favoriete. Voor drie spelers vinden we India, Nordic Countries of UK veel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Mvdbeld schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:59:
Van het weekend mijn nieuwe aanwinsten (Memoir and TTR: Switzserland & India) geprobeerd. 1 potje Memoir tegen mijn vriendin en kansloos verloren op het eerste scenario, hier moet ik me dus nog even verdiepen in wat strategie. Ben alleen bang dat deze niet heel veel gespeeld gaat worden mijn vriendin vind deze niet heel leuk (houdt niet van confrontatie dus was te verwachten).
Omdat je bij Memoir '44 een waargebeurd scenario naspeelt, heb je altijd 1 zijde die in het nadeel is. Je hebt meestal een aanvallende en een verdedigende partij en daardoor heb je een verrassingselement of een partij met meer troepen.

Er wordt dan ook aangeraden om 2 potjes achter elkaar te spelen; 1 met Allies en 1 met Axis. Wie dan de meeste Victory Points heeft die wint. Dit zorgt er ook voor dat je in het tweede potje er anders en met voorkennis in gaat. Dit zorgt voor erg interessante situaties.

Dat gezegd hebbende, kan ik het me voorstellen dat het geen spel is wat je snel met je vriendin of vrouw speelt. Het (zware) thema is toch meer iets wat mannen interesseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gisteren een spelletje 'The Networks' gedaan. En die is me verrassend goed bevallen, veel humor, veel strategische beslissingen die je moet nemen (wat me op 't eind gewoon flink wat kijkers kostte).
We hebben 'm met z'n 2en gespeeld, ben vooral benieuwd hoe die met meer is.

Ik gooi 'm iig in m'n krat dat mee gaat naar CampZone, hopelijk komt die daar ook op tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

TERW_DAN schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:40:
Gisteren een spelletje 'The Networks' gedaan.
Ik zit nog steeds op de mijne te wachten. Ik had hem eigenlijk vandaag wel verwacht. Lijkt me echt heel erg leuk.

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ViNcE schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:56:
[...]

Ik zit nog steeds op de mijne te wachten. Ik had hem eigenlijk vandaag wel verwacht. Lijkt me echt heel erg leuk.
Ik heb 'm nu al een week binnen. Maar volgens mij was 't wel in batches verstuurd. Hopen dat ie er snel is dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik dacht dat er nog een nieuwe kickstarter zou komen van The Networks, daar ben ik eigenlijk steeds voor aan het kijken. Is hij via andere kanalen verkocht?

Gisterenmiddag overigens een PostNL briefje aangetroffen van een gemist pakketje. Dat bleek na nader onderzoek "Manhattan Project: Chain Reaction" te zijn (het kaartspel).
Vanmiddag maar even op het postkantoor afhalen; ik ben erg benieuwd hoe die gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

SndBastard schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:57:
Ik dacht dat er nog een nieuwe kickstarter zou komen van The Networks, daar ben ik eigenlijk steeds voor aan het kijken. Is hij via andere kanalen verkocht?
The Networks is via kickstarter gegaan incl. uitbreiding 'On the Air'. Gil is bezig met een uitbreiding met variabele player powers. Ik weet echter niet of deze ook op kickstarter komt. Daarnaast verwacht ik dat het nog wel even zal duren. Hij is er nog mee bezig.

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55
Ik heb laatst Superfight! besteld. Is een erg leuk spelletje.
Een beetje vergelijkbaar met Cards against humanity maar dan met meer discussies en overtuigen/debatteren dan simpelweg zinnetjes oplezen :)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik zit er serieus aan te denken om Mansion of Madness 2nd edition te kopen. Ik heb even de app bekeken en die ziet er zeer gaaf uit. Maar die prijs... zo hoog!

Kleine oproep, iemand die de uitbreidingen Call of the Wild & Forbidden Alchemy op zolder heeft liggen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MrVegeta schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:09:
Ik zit er serieus aan te denken om Mansion of Madness 2nd edition te kopen. Ik heb even de app bekeken en die ziet er zeer gaaf uit. Maar die prijs... zo hoog!

Kleine oproep, iemand die de uitbreidingen Call of the Wild & Forbidden Alchemy op zolder heeft liggen?
Die app is speciaal voor de 2nd edition? Ik heb het originele spel hier liggen maar pas 2x gespeeld.

Ah ja dus. Jammer, maar vraag me af of het simpele karakter van het spel daarmee Is opgeheven. Vond het namelijk een wat te plat en eenvoudig spel.

[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 03-08-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Phusebox schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:20:
[...]

Die app is speciaal voor de 2nd edition? Ik heb het originele spel hier liggen maar pas 2x gespeeld.

Ah ja dus. Jammer, maar vraag me af of het simpele karakter van het spel daarmee Is opgeheven. Vond het namelijk een wat te plat en eenvoudig spel.
Je bedoeld de mechanics van de game? De core gameplay blijft hetzelfde. Het is nu in plaats van een 1 vs all en volledige co-op game. En veel "gedoe" is overgenomen door de app. Ik ben erg enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
MrVegeta schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:09:

Ik heb hem voor 74 euro. Komt nog klein beetje verzending bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Zo, net weer een spellenavond gehad. Gespeeld: Sushi Go, Chronicle en Codenames. Was gezellig en het was alweer een tijdje geleden dat ik naar de spellenvereniging was gegaan. Was best druk ook, ong. 20 man. Morgen weer afgesproken en zaterdag hopelijk ook.

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben echt anti app.
XCOM zou ook super tof zijn maar is voor mij 1 van de grootste miskopen.
Wil gewoon geen tablet of smartphone aan op tafel hebben.

Mocht er iemand nog interesse hebben in Terra Mystica of Tiny Epic Kingdoms (second edition) laat maar weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik ben zo ook een beetje anti app, maar soms kan het wel wat toevoegen. Zo vind ik het concept van Alchemists wel goed, waarbij je de app eigenlijk alleen gebruikt om "geheime recepten" te checken. Waar ik me bij spellen met een app wel zorgen om maak is dat het na 5 jaar in de kast liggen nog werkt, dus eigenlijk zou het voor zo'n specifiek scenario wel fijn zijn als er ook een boekje met opzoek-matrix oid in zit.

Gisteren overigens Manhattan Project: Chain Reaction (het kaartspel) binnen gekregen. Lijkt zo op het eerste gezicht een perfecte filler die ook 5 personen aan kan. Op dit moment is Cthulhu Realms een beetje onze standaard filler, maar dat gaat maar met 4-en en duurt soms net wat lang.
Volgens PostNL komt Scythe vanmiddag binnen, maar op een heel ongelukkige tijd, dus zal hem wel morgen op het postkantoor moeten afhalen...
Zondag vast updates van de nieuwe spellen omdat we zaterdagavond weer aan de bak gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:32
SndBastard schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:15:
Ik ben zo ook een beetje anti app, maar soms kan het wel wat toevoegen. Zo vind ik het concept van Alchemists wel goed, waarbij je de app eigenlijk alleen gebruikt om "geheime recepten" te checken. Waar ik me bij spellen met een app wel zorgen om maak is dat het na 5 jaar in de kast liggen nog werkt, dus eigenlijk zou het voor zo'n specifiek scenario wel fijn zijn als er ook een boekje met opzoek-matrix oid in zit.
Bij Alchechemist zit er een opzoek matrix bij ;) Je hebt alleen een extra persoon nodig die dus die matrix beheert en aangeeft wat je gemaakt hebt met je grondstoffen. Niet optimaal (lijkt me niet leuk om die speler te zijn) maar het spel is daardoor over 20 jaar ook nog speelbaar.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 01:49:
Ik ben echt anti app.
XCOM zou ook super tof zijn maar is voor mij 1 van de grootste miskopen.
Mocht je deze kwijt willen, geef maar een seintje. Mogelijk komen we tot iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Gisteravond met m'n vriendin voor het eerst Hong gespeeld. Die had ik op Zuiderspel gekocht omdat vriendinlief de draak op de doos leuk uit vond zien, en ik de korte beschrijving van het spel wel OK vond klinken.
Het is een snelle abstract voor twee spelers. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan vind. Een speler moet een bepaald aantal draken maken, bestaande uit twee hoofden en een lijf van arbitraire lengte (niet 0). De andere speler moet dat voorkomen. Al snel bleek dat de strategie niet zo zeer is dat je voorkomt dat de 'aanvallende' speler draken maakt, maar dat ze zo lang mogelijk worden en daarmee meer ruimte op het bord innemen dan praktisch. Omdat alle tegeltjes het zelfde zijn wordt het snel onoverzichtelijk, en vooraf doorzien wat het gevolg van je actie gaat zijn is nog even lastig. Nog wat meer potjes spelen zal leren of er überhaupt leuke strategieën te vinden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:40

Zeror

Ik Henk 'm!

HellPunk schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 08:19:
Van Kickstarters mag ik pas in september weer het een en ander verwelkomen: Tiny Epic Western,
Ben erg benieuwd naar deze game. Had pasgeleden al eens naar een video ervan zitten kijken en het concept klinkt erg goed.

Ben wel benieuwd wat jij ervan vind als je hem straks hebt. :)

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 16:45
Hoi, ik ben nieuw in dit forum. Speel zelf veel bordspellen en ben momenteel bezig met het uitbreiden van de collectie. Recentelijk kwam ik Rococco tegen, er staat dat je dit met zijn tweeën kan spelen, maar heeft iemand ervaring met dit spel die mij ook kan zeggen of het met twee spelers leuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
adminappelgebak schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:14:
Hoi, ik ben nieuw in dit forum. Speel zelf veel bordspellen en ben momenteel bezig met het uitbreiden van de collectie. Recentelijk kwam ik Rococco tegen, er staat dat je dit met zijn tweeën kan spelen, maar heeft iemand ervaring met dit spel die mij ook kan zeggen of het met twee spelers leuk is?
Niet echt. je kunt dan bijna langs elkaar heen spelen. leukste is met 4, dan wordt je tot keuzes gedwongen door je andere spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
maartend schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:15:
[...]

Niet echt. je kunt dan bijna langs elkaar heen spelen. leukste is met 4, dan wordt je tot keuzes gedwongen door je andere spelers.
Aah oké, ja daar was ik al bang voor als ik zo het spel bekeek. Jammer :( want ik speel vooral spellen met met z'n tweetjes en soms met meer mensen erbij. Ervaring met Orleans en twee spelers of zelfde verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
adminappelgebak schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:22:
[...]

Aah oké, ja daar was ik al bang voor als ik zo het spel bekeek. Jammer :( want ik speel vooral spellen met met z'n tweetjes en soms met meer mensen erbij. Ervaring met Orleans en twee spelers of zelfde verhaal?
Kijk vooral ook even op Boardgamegeek. Als je daar klikt op de spelersaantallen per spel krijg je een breakdown van de stemmen. Daar is te zien dat er voor Rococo een hele hoop mensen zijn die het wel zouden aanraden met twee. Als je gaat voor keiharde spelerinteractie is het misschien minder geschikt, maar als je het ook een uitdaging vindt om je ding beter en efficiënter dan de tegenstander te doen is het misschien juist wel wat. Note: ik heb het spel zelf nooit gespeeld, dus een persoonlijke mening heb ik niet voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
Wormaap schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:36:
[...]

Kijk vooral ook even op Boardgamegeek. Als je daar klikt op de spelersaantallen per spel krijg je een breakdown van de stemmen. Daar is te zien dat er voor Rococo een hele hoop mensen zijn die het wel zouden aanraden met twee. Als je gaat voor keiharde spelerinteractie is het misschien minder geschikt, maar als je het ook een uitdaging vindt om je ding beter en efficiënter dan de tegenstander te doen is het misschien juist wel wat. Note: ik heb het spel zelf nooit gespeeld, dus een persoonlijke mening heb ik niet voor je :)
Thanks das een goede tip, nog niet aan gedacht. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
SndBastard schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 08:15:
Gisteren overigens Manhattan Project: Chain Reaction (het kaartspel) binnen gekregen. Lijkt zo op het eerste gezicht een perfecte filler die ook 5 personen aan kan. Op dit moment is Cthulhu Realms een beetje onze standaard filler, maar dat gaat maar met 4-en en duurt soms net wat lang.
Volgens PostNL komt Scythe vanmiddag binnen, maar op een heel ongelukkige tijd, dus zal hem wel morgen op het postkantoor moeten afhalen...
Zondag vast updates van de nieuwe spellen omdat we zaterdagavond weer aan de bak gaan.
Ik ben benieuwd naar Manhattan Project: Chain Reaction, heb nu alleen nog maar de verzendbevestiging gekregen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

adminappelgebak schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:57:
[...]

Thanks das een goede tip, nog niet aan gedacht. :D
Wat je ook kan doen is naar de runthrough kijken van Rahdo. Hij speelt voornamelijk spellen voor twee spelers. Hij heeft Orleans ook gedaan.

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Castlefest is weer begonnen! :D

Vandaag maar kijken voor een nieuwe boardgame

Nu op de keuzelijst:

Forbidden Stars
Mice & Mystics

En dat was het :D

Dus mocht iemand nog ideeen hebben voor leuke grote 2 player games (dus waar je gewoon een paar uur voor kan gaan zitten). Graag! Als het spel miniatures heeft is dat een leuke bonus :D

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

corset schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:11:
Dus mocht iemand nog ideeen hebben voor leuke grote 2 player games (dus waar je gewoon een paar uur voor kan gaan zitten). Graag! Als het spel miniatures heeft is dat een leuke bonus :D
Star Wars Rebellion?

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Ik denk dat als ik Star Wars ga voorstellen dat ik ruzie heb :D Ze vind het nog steeds een van de meest overhyuped franchises :+ (overigens ben ik niet totaal oneens daarin :p )

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mansions of Madness 2nd edition? Is 1-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
maartend schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:13:
Mansions of Madness 2nd edition? Is 1-5.
Is helaas nog niet uit :-( Anders komt die zeker in huis :D helaas wat stukken kwijt van de eerste versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
corset schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:20:
[...]

Is helaas nog niet uit :-( Anders komt die zeker in huis :D helaas wat stukken kwijt van de eerste versie
Is dus echt al uit. Sinds gisteren. En te koop. Ook in NL en BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
maartend schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:21:
[...]

Is dus echt al uit. Sinds gisteren. En te koop. Ook in NL en BE.
WOOT! Dan staat dus gelijk op de lijst :D Eerste editie was een groot succes :p

had vorige week voor het laatst gekeken :+ mijn fout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
corset schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:23:
[...]

Ik weet dat Summoner hem heeft ; Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-09 06:15

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Deze nieuwe editie bevat tevens een conversie kit waarmee je de helden en tegels van de 1e editie kunt toevoegen aan deze editie.
Worden dan ook alle uitbreidingen van Mansions of Madness ondersteund?

Iig must have :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vae Victis schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:30:
[...]

Kijk even op BGG. Ik weet dat daar ook al een topic over gaat, maar die heb ik niet gelezen. Had ooit V1 maar vanwege het geweldig vlotte opzetten maar weer verkocht.

Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vae Victis schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:30:
[...]

Je kunt blijkbaar zelfs je 1st edition toevoegen en daardoor nog meer mogelijkheden creëren.
Damn zie nu pas de prijs van dat spel. Absurd.

Ik wacht nog geduldig op Dead of Winter: The Long Night...

[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 05-08-2016 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
corset schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:23:
[...]

Nog een adresje, iets goedkoper, geen verzendkosten nl.

Wel in belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

maartend schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:34:
[...]

Kijk even op BGG. Ik weet dat daar ook al een topic over gaat, maar die heb ik niet gelezen. Had ooit V1 maar vanwege het geweldig vlotte opzetten maar weer verkocht.

Linkje
Kan daar helaas niet bij, iets met proxy dat sites met games niet toelaat ...
En op mijn telefoon is die site echt niet fatsoenlijk te lezen. :)

Word vanavond even doornemen. Op zich geen probleem met gamekeeper zijn, maar wil ook wel eens aan andere kant van tafel zitten.
Phusebox schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:34:
[...]

Je kunt blijkbaar zelfs je 1st edition toevoegen en daardoor nog meer mogelijkheden creëren.

Ik wacht nog geduldig op Dead of Winter: The Long Night...
Dat van 1st edition had ik gezien idd, maar was benieuwd of dan de uitbreidingen ook werkten. En dan bedoel ik met de app (niet duidelijk in mijn vraag idd).

The Long Night staat ook op mijn lijst idd! Maar moet misschien ook beetje kalm aan doen, ben ook iets te veel doorgeschoten op kickstarter... :X

[ Voor 30% gewijzigd door Vae Victis op 05-08-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vae Victis schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:38:
[...]

Kan daar helaas niet bij, iets met proxy dat sites met games niet toelaat ...
En op mijn telefoon is die site echt niet fatsoenlijk te lezen. :)

Word vanavond even doornemen. Op zich geen probleem met gamekeeper zijn, maar wil ook wel eens aan andere kant van tafel zitten.

[...]

Dat van 1st edition had ik gezien idd, maar was benieuwd of dan de uitbreidingen ook werkten. En dan bedoel ik met de app (niet duidelijk in mijn vraag idd).

The Long Night staat ook op mijn lijst idd! Maar moet misschien ook beetje kalm aan doen, ben ook iets te veel doorgeschoten op kickstarter... :X
Even voor je gelezen. Er zijn geen directye aanwijzingen enkel wat vaags. Maar de algemene verwachting is dat men die niet ondersteund en dat FFG met nieuwe versies uitkomt. Het is ook net EA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

maartend schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:45:
[...]

Even voor je gelezen. Er zijn geen directye aanwijzingen enkel wat vaags. Maar de algemene verwachting is dat men die niet ondersteund en dat FFG met nieuwe versies uitkomt. Het is ook net EA.
Dank! Weet wel dat ze met een aantal reprints van de uitbreidingen bezig zijn. Nog even afwachten wat dat gaat worden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

corset schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:07:
[...]

Ik denk dat als ik Star Wars ga voorstellen dat ik ruzie heb :D Ze vind het nog steeds een van de meest overhyuped franchises :+ (overigens ben ik niet totaal oneens daarin :p )
:), maar ik snap het. Ik hoef thuis ook niet met Sci-Fi spellen aan te komen (uitgezonderd Roll for the Galaxy)
Maar zoals ik het lees, is Rebellion zelfs goed zonder het Star Wars thema. Net zoals BSG gewoon een goed spel is, losstaand van het thema. Misschien heeft Lord of the Rings nog epische 2-player games?

Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Je kunt Robinson Crusoe ook goed met zijn 2en spelen. Je hebt dan Friday en een hond als helper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
corset schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:11:
Castlefest is weer begonnen! :D

Vandaag maar kijken voor een nieuwe boardgame

Nu op de keuzelijst:

Forbidden Stars
Mice & Mystics

En dat was het :D

Lord ot Rings LCG? Pure 2-player deckbuilding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
maartend schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:58:
[...]

Lord ot Rings LCG? Pure 2-player deckbuilding.
Staat zeker op de lijst. Ook meer omdat we gewoon FFG bordspellen gewoon goed blijven vinden. Zaten ook nog te kijken naar Temple of ELemental Evil. Maar schijnt niet echt goed te zijn helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
corset schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:01:
[...]

Staat zeker op de lijst. Ook meer omdat we gewoon FFG bordspellen gewoon goed blijven vinden. Zaten ook nog te kijken naar Temple of ELemental Evil. Maar schijnt niet echt goed te zijn helaas
Mocht je een aardige startersset willen kopen met een zooi uitbreidngen (waarinder 1 vette fan made van een paar honderd kaarten) geef een brul. Ik doe de mijne weg, lady vindt deckbuilding niet leuk. Mogelijk komen we tot een overeenstemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ViNcE schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 10:53:
[...]

:), maar ik snap het. Ik hoef thuis ook niet met Sci-Fi spellen aan te komen (uitgezonderd Roll for the Galaxy)
Maar zoals ik het lees, is Rebellion zelfs goed zonder het Star Wars thema. Net zoals BSG gewoon een goed spel is, losstaand van het thema. Misschien heeft Lord of the Rings nog epische 2-player games?
Lang? Check! Episch? Check! Two-player? Check! LotR? Check! Mini's? Check! Rank 14 op BGG.
War of the Ring (Second Edition)
Staat hier nog steeds heel hoog op de wishlist. Toen ik mijn vriendin vertelde over dit spel riep ze 'Waarom hebben we die nog niet!?' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:58
Ik ontdek pas dit topic, en ben even benieuwd of jullie wat tips hebben.

Wij zijn op zoek naar leuke bordspellen die in het Nederlands zijn (ivm zwager), en redelijk casual gespeeld kunnen worden. De laatste tijd al veelvuldig Catan en Risk gedaan, en dat is met mijn zwager goed te doen. Engelse spellen word al flink lastiger voor hem, en dan haakt hij vaak toch af. Helemaal als er ook nog eens flink nagedacht moet worden in spellen, of tactische keuzes gemaakt moet worden. Dan duurt het hem allemaal wat te lang.

Qua spelvorm zat ik te denken aan Ticket to Ride om eens te proberen. Maar zijn er eventueel nog andere leuke tips?

Wat betreft spellen voor 2, vriendin en ik zijn we ook wat aan het zoeken naar wat leuke spellen. Daar is er geen beperking, en is zelfs een beetje uitdaging/tactiek wel leuk.

Ik weet het, het klinkt nogal als een Noob vraag... maar met zoveel spellen op de markt wil ik wel wat leuks aanschaffen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Allereerst: welkom! Noobvragen zijn niet erg, want dat betekent alleen maar meer enthousiastelingen :)

Ticket to Ride is tijdens het spelen niet taalfahankelijk. Als je dus zelf de regels goed genoeg kent om ze uit te leggen aan je zwager, dan is spelen geen enkel probleem.
Verder zijn er een aantal Nederlandse uitgevers die vertalingen van spellen op de markt brengen. De eerste die me zo te binnen schieten zijn 999 Games en White Goblin Games.
Qua verdere suggesties schieten me zo Carcassonne, King of Tokyo en Takenoko te binnen.
Carcassonne is een tegellegspel dat altijd hoog scoort op lijstjes met 'gateway games' (die term is ook prima te Googlen als je op zoek bent naar lichte spellen voor met je zwager). Ik heb'm zelf nooit gespeeld, dus veel info erover heb ik verder niet :+
King of Tokyo is een relatief simpel 'Godzilla-achtige monsters in Tokyo meppen elkaar aan gort' spel. Cartoony, lekker overdreven, weinig moeilijks aan :)
Takenoko gaat om het onderhouden van een bamboetuin en het tevredenstellen van een pandabeer. Een heel klein beetje complexer dan de eerdere suggesties, maar zeker leuk.

Voor wat betreft je tweede vraag (een spel voor jou en je vriendin) is wat meer info wel zo nuttig. Spelen jullie al spellen samen? En zo ja, welke? Wat vinden jullie leuk? Algemene interesses? :P Ik kan wel roepen dat mijn vriendin en ik Brass en Keyflower erg waarderen, maar als jullie op zoek zijn naar iets waarin je orcs slacht in een betoverd bos heb je daar vrij weinig aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Wormaap schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:54:
Allereerst: welkom! Noobvragen zijn niet erg, want dat betekent alleen maar meer enthousiastelingen :)

Ticket to Ride is tijdens het spelen niet taalfahankelijk. Als je dus zelf de regels goed genoeg kent om ze uit te leggen aan je zwager, dan is spelen geen enkel probleem.
Verder zijn er een aantal Nederlandse uitgevers die vertalingen van spellen op de markt brengen. De eerste die me zo te binnen schieten zijn 999 Games en White Goblin Games.
Qua verdere suggesties schieten me zo Carcassonne, King of Tokyo en Takenoko te binnen.
Carcassonne is een tegellegspel dat altijd hoog scoort op lijstjes met 'gateway games' (die term is ook prima te Googlen als je op zoek bent naar lichte spellen voor met je zwager). Ik heb'm zelf nooit gespeeld, dus veel info erover heb ik verder niet :+
King of Tokyo is een relatief simpel 'Godzilla-achtige monsters in Tokyo meppen elkaar aan gort' spel. Cartoony, lekker overdreven, weinig moeilijks aan :)
Takenoko gaat om het onderhouden van een bamboetuin en het tevredenstellen van een pandabeer. Een heel klein beetje complexer dan de eerdere suggesties, maar zeker leuk.

Voor wat betreft je tweede vraag (een spel voor jou en je vriendin) is wat meer info wel zo nuttig. Spelen jullie al spellen samen? En zo ja, welke? Wat vinden jullie leuk? Algemene interesses? :P Ik kan wel roepen dat mijn vriendin en ik Brass en Keyflower erg waarderen, maar als jullie op zoek zijn naar iets waarin je orcs slacht in een betoverd bos heb je daar vrij weinig aan :)
Ik ga denk ik eens kijken naar Carcassonne, ziet er in iedergeval wel uit als iets wat wij wel mee kunnen nemen.

Om op je 2e vraag te reageren, mijn vriendin is nogal anti SF achtige dingen. Dus doe maar geen monsters oid. Wel jammer want ik heb zelf bijvoorbeeld nog wel wat van die spellen vroeger gespeeld (Dragon Dice bijv.).

Ik zal je beide tips ook eens bekijken.

Wat eisjes:
Qua tijd: 30min tot max 3 uur
Tegen elkaar ipv coop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Wicked-Game schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 12:47:
[...]

Ik ga denk ik eens kijken naar Carcassonne, ziet er in iedergeval wel uit als iets wat wij wel mee kunnen nemen.
Carcassonne is zeker een aanrader :)

Wat eisjes:
Tegen elkaar ipv coop.
Je zou naar Catan kunnen kijken, is wel een leuke gateway game.
En als je een filler zoekt, is Qwixx wel een leuk dobbelspel. Speelt lekker snel weg en is zeer eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
[...]

Om op je 2e vraag te reageren, mijn vriendin is nogal anti SF achtige dingen. Dus doe maar geen monsters oid. Wel jammer want ik heb zelf bijvoorbeeld nog wel wat van die spellen vroeger gespeeld (Dragon Dice bijv.).

Ik zal je beide tips ook eens bekijken.

Wat eisjes:
Tegen elkaar ipv coop.
Die eisen zijn nog steeds heel, heel erg breed. En je hebt mijn vragen nieteens beantwoord :+ Spelen jullie al spellen samen? Welke? Spelen jullie ook videogames, en zo ja: welke? Ik ben gek van Go, maar mag ook graag Merchants & Marauders spelen. Beide speel ik ook met mijn vriendin. Maar ze kunnen bijna niet verder uit elkaar liggen qua inhoud. Dus zonder een beetje een idee te hebben van wat jullie leuk vinden kan ik hooguit mijn favorieten op je af gooien, zonder een idee te hebben wat wel en niet past. Voel je vrij om eens door mijn collectie te kijken. Dat geeft een beetje een idee van wat ik leuk vind, en wat je aan mijn advies hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
We spelen eigenlijk alleen Risk en Kolonisten en heel soms Hotel maar dat is metname als we vrienden over de vloer hebben. Nu willen we de grotere spellen als eerste uitbreiden omdat we dat nog altijd het meeste doen. Videogames worden er niet gespeeld (geen console in huis), mobiele games worden alleen door mij gespeeld (Clash of Clans, Royal Clash en Boom Beach).

Wij hebben per toeval laatst bij vrienden het spel Love Letter gespeeld, en dat vonden we best grappig.

Ik snap dat dit het allemaal niet makkelijk maakt. Heb in iedergeval nu wel iemand die op Marktplaats Carcassonne verkoopt voor nette prijs dus die maar aanschaffen. Eens zien of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Ah, duidelijk :) Er zijn eigenlijk twee denkwijzen qua adviezen voor mensen die (relatief) nieuw zijn in het bordspellengebeuren.
De ene helft van de mensen raadt aan om relatief eenvoudig te beginnen met spellen als Ticket to Ride, King of Tokyo, Carcassonne, Kingdom Builder, Sushi Go enzovoorts. De zogenoemde 'gateway games'. Dat zijn vaak érg goede, ontzettend leuke spellen, die niet ontzettend complex zijn en waarbij vaak de focus ligt op één of twee game mechanics. Ticket to Ride heeft bijvoorbeeld 'set collection' en 'route building' als hoofdmechanismen.

De andere groep mensen roept dat gateway games aanraden een belediging is voor het intellect van de gamer, en dat je gewoon moet beginnen met whatever je leuk vindt. Dat is de kant die ik zelf wat meer aanhang, al is dat ook voor een deel gedreven door het feit dat ik al jaren D&D, Warhammer en Magic: The Gathering had gespeeld voordat ik met boardgames begon. Allemaal spellen met grote, complexe regelsets, dus een bordspelletje maakt me niet bang :+
Dat gezegd hebbende: als je bekend bent met bepaalde concepten, wordt het natuurlijk wel makkelijker om een nieuw spel te leren. Als een spel tien verschillende mechanismen gebruikt, dan is het natuurlijk makkelijker te begrijpen als je ze alle tien al eens in een ander spel hebt gezien.

Een grote misconceptie daarbij is dat gateway games niet leuk zouden zijn, of dat complexere spellen beter zijn. Dat is net zo'n onzin als denken dat Ed Sheeran niet meer leuk is als je Miles Davis waardeert, of met een bak popcorn naar de nieuwste Transformers explosieflick ineens saai is als je City of God hebt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Niet online

ViNcE

Wicked-Game schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 13:30:
We spelen eigenlijk alleen Risk en Kolonisten en heel soms Hotel maar dat is metname als we vrienden over de vloer hebben. Nu willen we de grotere spellen als eerste uitbreiden omdat we dat nog altijd het meeste doen. Videogames worden er niet gespeeld (geen console in huis), mobiele games worden alleen door mij gespeeld (Clash of Clans, Royal Clash en Boom Beach).

Wij hebben per toeval laatst bij vrienden het spel Love Letter gespeeld, en dat vonden we best grappig.

Ik snap dat dit het allemaal niet makkelijk maakt. Heb in iedergeval nu wel iemand die op Marktplaats Carcassonne verkoopt voor nette prijs dus die maar aanschaffen. Eens zien of het wat is.
- Ticket to Ride Europe, Catan, Stone Age zijn een beetje de gebruikelijke gateway games.
- Pandemic, Flashpoint en Forbidden Island zijn zo'n beetje de beginner coop games.
- Love Letter, No Thanks, 6 Nimmt zijn bekende fillers.
- Castles of Burgundy, Suburbia, Jaipur en Patchwork zijn populaire 2-player games

Maar er zijn nog zoooo veeel games. Ik denk dat de volgende vragen belangrijk zijn (en mogelijk heb je die al beantwoord hoor):
- hoe lang mag een spelletje duren?
- Met hoeveel spelers (mag een range zijn)?
- Hoe vriendelijk of confronterend mag het zijn?
- Coop of tegen elkaar?
- Thema (Geen sf dus)?
- Hoe complex mag het zijn (dit is moeilijk te beantwoorden als je nog niet zoveel spellen hebt)?

Gisteren heb ik trouwens voor het eerst Sherlock Holmes gespeeld. Dat was ook erg leuk. Je krijgt elke beurt wat clues en dan moet je de stad door en zelf proberen uit te vinden wat er is gebeurd. We hadden al snel door wie de moordernaar was, maar we gingen te lang door met zoeken wat het motief was (en daarna probeerden we nog bewijs te vinden, maar dat was niet nodig).

Mijn BGG profiel

Pagina: 1 ... 25 ... 159 Laatste