Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:06:
Verkoopt het een beetje via Vinted?
Ik heb echt een berg spul waar ik vanaf moet, varierend van vage kleine obscure spellen tot wat grotere bekende spellen. Maar via Marktplaats schiet het nooit heel erg op.
Noem eens wat titels? ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Starving Artists
Dtuch East Indies
Nova Cry
Merchants of the Dark Road
Assault on Doomrock + doompocalypse
Invaders
Getaway Driver
Macroscope
Samara
Argo
Yard Master
En nog een berg met klein, nog onbekender grut :P
Het lastige is dat veel van die titels niet supergangbaar zijn, dus op Marktplaats moet je maar net geluk hebben dat iemand een beetje zit te browsen, want waarschijnlijk gaat niemand specifiek naar die titels zoeken.

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 24-11-2025 22:17 ]

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:05
Maar dat probleem heb je denk ik Vinted ook, toch? Maar ken het van MP, heb af en toe ook wat onbekender spul erop staan, maar ja dat zoekt natuurlijk niemand.

Was er maar een en of ander NL subforum waar je in ieder geval je lijst met spellen kon laten zien waar je van af wilde en dat een evt. koper je dan via een DM kan bereiken om het af te handelen... :+

[ Voor 19% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-11-2025 23:20 ]

Hi Ha Hopjesvla

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12 09:02
TERW_DAN schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:06:
Verkoopt het een beetje via Vinted?
Ik heb echt een berg spul waar ik vanaf moet, varierend van vage kleine obscure spellen tot wat grotere bekende spellen. Maar via Marktplaats schiet het nooit heel erg op.
Het gaat echt harder dan ik dacht, ik denk een stuk of 15 spellen in de afgelopen maand. Het helpt wellicht wel dat onze account een goeie rating heeft (mijn vrouw verkoopt ook kledij), maar je moet natuurlijk ergens beginnen. Bundelkortingen zijn een goeie incentive, regelmatig nieuwe dingen posten ook.

Sommige dingen verkopen bijna meteen als je een niet te gekke prijs vraagt. Als dingen populair zijn (d.i. veel mensen die het als favoriet markeren), maar toch niet meteen verkopen, dan kun je de prijs nog een euro omlaag doen, vaak reageert er dan wel iemand.

Nu, ik heb ook wel wat dingen waar nog nul reactie op gekomen is. Daar maken we nog wel eens een spellenpakket van met extra korting, weg is weg :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• smeaggie
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wel eens geprobeerd te verkopen via boardgamegeek market? Ik heb nog nooit wat verkocht daar maar koop er wel eens wat, je hebt daar in ieder geval je advertentie bij het spel zelf staan dus iedereen die je advertentie ziet is al geïnteresseerd in het spel. Zeker voor obscure spellen misschien de moeite waard?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

smeaggie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:00:
Wel eens geprobeerd te verkopen via boardgamegeek market? Ik heb nog nooit wat verkocht daar maar koop er wel eens wat, je hebt daar in ieder geval je advertentie bij het spel zelf staan dus iedereen die je advertentie ziet is al geïnteresseerd in het spel. Zeker voor obscure spellen misschien de moeite waard?
Met een paar spellen wel eens gedaan, maar nog niet echt op grote schaal.
Afgelopen SPIEL daar wel veel in de no shipping auction gezet, maar uiteindelijk ook maar een stuk of 6 dingen kwijtgeraakt. Misschien komende maand eens doen als ik vakantie heb.

• HellPunk
Van de week via BGG geprobeerd om een paar trades op te zetten met mensen in Duitsland, telkens duidelijk in het voordeel van de tegenpartij. Toch werden ze steeds afgewezen. Eén persoon liet me weten dat hij niet meer buiten Duitsland verstuurde: een pakje naar bvb. België kost hem tegenwoordig €15. Bij nader blijkt dat ook in de andere richting te gelden: ik zou €12 betalen. Een paar jaar geleden kon ik voor dat geld een pakje helemaal naar Griekenland sturen 8)7 .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-12 15:44
Kaasdipje schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:51:
Zelf ben ik begonnen om steeds wat bordspellen te kopen. Ik heb best wel wat vrienden die casual een spelletje willen spelen op de vrijdagavond, maar daarnaast heb ik bijvoorbeeld Axis and Allies gekocht (Europe en Pacific) maar die heb ik maar 1 keer op tafel kunnen krijgen. Dat was voor de meesten toch iets te veel van het goede (al had ik ze wel goed voorbereid!).

Wel jammer, want ik hou juist wel van wat diepgaande strategische games. Ben ook bang dat ik bepaalde games als Nemesis niet hoef te kopen :( Die lijkt me enorm tof, maar ook misschien te zwaar voor ze.

Vanavond komen vrienden The Crew: Mission Deep Sea spelen. Ook een vermakelijke game waar je wel een avondje plezier aan kunt hebben.
Axis n Allies duurt superlang (downtime voor de laatste speler kan anderhalf uur zijn!!) en heeft achterhaalde mechanics uit de jaren 80, dit is niet de manier om je vrienden enthousiast te maken over de hobby :)

Heat! is dat zeker wel, dat was een betere move. (las net je andere bericht)
PaulBloem schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:34:
[...]

Daar op in hakend, gezien ik in hetzelfde scenario zit: zou graag wat meer zwaardere spellen willen spelen maar niet de vriendengroep voor.

Iemand vanuit de tweakers community leuke ervaringen met een Rotterdamse club? Of regio om Noord/Crooswijk/Kralingen. Wellicht wel heel precies nu :-)
Ik heb toch niet toevallig jouw copy van cubra Libre overgekocht omdat je vrienden dat niet wilden spelen he? :)

In jouw regio barst het van de boardgamesclubs en groepen. Kwestie van even de moeite doen via social media ze te zoeken en contacten te leggen, je gaat erheen en met de meest gezellige mensen spreek je thuis af :)
Internet Janny schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:05:
[...]

Mijn vriendin weigert ook om 7 Wonders Duel te spelen omdat de samenvatting van de regels al dikker is dan de meeste andere handleidingen.
Eerst de regels goed leren en ze dan uitleggen zonder boekje? 7 wonders duel speelde ik met mijn kinderen toen ze 8 waren... :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBJxC9pHPF1FkQJwcLDIug7jBwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwQluuLPqIBTyCaBHeDoU8q5.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf vd week deze gespeeld, eurogames zonder veel interactie zijn totaal niet mijn ding, maar voor https://boardgamegeek.com/boardgame/393333/galileo-galilei maak ik een uitzondering. Dit spel doet alles precies goed imho, aanrader. (heb hem zelf niet gekocht maar 2 vrienden wel)

[ Voor 46% gewijzigd door _Anvil_ op 27-11-2025 16:10 ]

• HellPunk
_Anvil_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:52:
Zelf vd week deze gespeeld, eurogames zonder veel interactie zijn totaal niet mijn ding, maar voor https://boardgamegeek.com/boardgame/393333/galileo-galilei maak ik een uitzondering. Dit spel doet alles precies goed imho, aanrader. (heb hem zelf niet gekocht maar 2 vrienden wel)
Deze staat nog op mijn shelf of opportunity. Nu ja, technisch gezien nog niet, want ik moet nog checken of alles in de doos zit - ik heb 'm vorige week overgenomen van een kennis. Lang over getwijfeld omdat River of Gold ook wel wilde en ik kon niet kiezen, uiteindelijk heb ik ze nu allebei :).

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor de liefhebbers, Heat is 24,99 bij Wehkamp vandaag (29,99, plus 5 euro korting met de code ALTIJD5)

Volgens mij echt een bizar goede aanbieding.

[ Voor 41% gewijzigd door anandus op 28-11-2025 09:28 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• _Anvil_
anandus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:24:
Voor de liefhebbers, Heat is 24,99 bij Wehkamp vandaag (29,99, plus 5 euro korting met de code ALTIJD5)

Niet normaal! Tis dat mn broer en een vriend van me hem al hebben. Heb hem doorgestuurd, dank.

• toolkist
  • Niet online
[Afbeelding]

Deze trekt ook al even mijn interesse maar ik heb al zoveel ongespeeld liggen... Gisteren nog Slay the spire binnengekregen. Heb em al op Steam maar wil minder achter m'n scherm zitten O-)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik had em bijn gekocht, samen met El Dorado, maar bedacht me nog net op tijd dat ik dan 3 min of meer dezelfde spellen heb (ik heb Taveernen ook nog). Dus lokaal het even bij El Dorado gehouden. Ik heb ook nog Dominion, maar dat is net anders vind ik.

Ik probeer mijn collectie ook een beetje te beperken, dus verkoop spellen die ik veel gespeeld heb (Pandemie, Stenen Tijdperk) of juist weinig (Wolven, Friesche Velden) te verlopen om daarna wat nieuwe spellen te kopen. Laatst twee voltreffers: Cascadia maar vooral Earth! Nu zoek ik nog een relatief simpele worker placement, misschien Everdell?

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-12 15:21
ZieMaar! schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:04:
Ik had em bijn gekocht, samen met El Dorado, maar bedacht me nog net op tijd dat ik dan 3 min of meer dezelfde spellen heb (ik heb Taveernen ook nog). Dus lokaal het even bij El Dorado gehouden. Ik heb ook nog Dominion, maar dat is net anders vind ik.

Ik probeer mijn collectie ook een beetje te beperken, dus verkoop spellen die ik veel gespeeld heb (Pandemie, Stenen Tijdperk) of juist weinig (Wolven, Friesche Velden) te verlopen om daarna wat nieuwe spellen te kopen. Laatst twee voltreffers: Cascadia maar vooral Earth! Nu zoek ik nog een relatief simpele worker placement, misschien Everdell?
Everdell inderdaad, of nog iets simpeler, Stenen Tijdperk.

Everdell spelen wij met mensen die niet van héél moeilijk houden (ticket to ride, el dorado, codenames), en bevalt erg goed.

• toolkist
  • Niet online
Findail schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:25:
[...]

Everdell inderdaad, of nog iets simpeler, Stenen Tijdperk.

Everdell spelen wij met mensen die niet van héél moeilijk houden (ticket to ride, el dorado, codenames), en bevalt erg goed.
Stenen Tijdperk gaat ie juist verkopen :D

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-12 15:21
Ah oeps 8)7

Ik moet zeggen, we hebben stenen tijdperk, maar spelen het ook nooit... Everdell is zo veel leuker :)

• anandus
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:04:
Hoe is Earth? Ik had ergens gelezen dat het een beetje een point salad is, wat is jouw ervaring?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
anandus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:45:
[...]

Hoe is Earth? Ik had ergens gelezen dat het een beetje een point salad is, wat is jouw ervaring?
Er zijn heel veel manieren om punten te halen (blokjes, stammetjes, punten op kaarten, opdrachten, compoststapel, landschappen en dan vergeet ik vast nog wat, en je scoort bijna elke beurt wel wat punten, maar je moet ook wel echt een engine maken, wil je goed scoren.

Ik vind juist het opzetten van die engine leuk, of frustrerend als je net niet de goede kaarten krijgt, maar dat is prima. Het grote pluspunt is dat je allemaal tegelijk aan t spelen bent. De actieve speler krijgt iets meer voordeel, maar iedereen krijgt de actie. En er is een beginners modus, met wat minder scoringskaarten, wat t iets overzichtelijker maakt. Volgens mij ook geen op kaarten nog (zoals de raaf bij wingspan).

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:13
anandus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:24:

DHL punt was duurder dan thuisbezorgen.. thuisbezorgd €1 en DHL punt, ondanks dat er stond gratis.. €3,50. Dan maar thuisbezorgen lol. €25,99 dus. Jammer dat de EN versie veel duurder is. Dan maar NL voor de verandering.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• anandus
  • Niet online
Zeventien potjes in twee jaar en vijftien dagen... Maar we hebben eindelijk Pandemic Legacy Season One uitgespeeld! *O*
Dat verdiende wel een glaasje champagne, hahaha :D

• Joop34
  • Laatst online: 22:42
anandus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:39:
Zeventien potjes in twee jaar en vijftien dagen... Maar we hebben eindelijk Pandemic Legacy Season One uitgespeeld! *O*
Dat verdiende wel een glaasje champagne, hahaha :D
Leuk! Wij waren echt even aan een pandemic pauze toe na seizoen 1, maar uiteindelijk hebben we seizoen 2 ook uitgespeeld. In totaal over beide seizoenen denk ik zo'n 5 jaar gedaan :+

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-12 16:57
Vraagje voor jullie, ik graag Agricola willen maar op 999 games zie ik dat die niet meer verkrijgbaar is, komt er een nieuwe versie aan? Of kijk ik bij de foute versie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhSTnjRle_fg_Fwouhl8BFUYiSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyW77azKDYelhGwhakLdLzfr.jpg?f=fotoalbum_large

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:25
Net voor een hele mooie prijs Fateforge deluxe edition gekocht. Ik was geloijk om, nu hopen dat ik mijn lady ook zo gek krijg, maar dit is wel een echte instapper op verhalende games.

En nu Erune zien te verkopen. Gestart, maar speel dan toch liever de nieuwste Descent, zeker nu ik daarvoor de uitbreiding heb. Dus Erune de deur uit

• Thalaron
dongilles schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:31:
Vraagje voor jullie, ik graag Agricola willen maar op 999 games zie ik dat die niet meer verkrijgbaar is, komt er een nieuwe versie aan? Of kijk ik bij de foute versie?

[Afbeelding]
Moet je wel wat geduld hebben.. maar;
Agricola Special Edition

Of.. met nog meer geduld mogelijk deze;
Agricola: Dead Harvest

Voor de nieuw(st)e versie dan dus. Zal vast elders nog te vinden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 30-11-2025 18:16 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• toolkist
  • Niet online
Er zijn er nog genoeg beschikbaar via diverse sites?

• toolkist
  • Niet online
Gisteren (cq vannacht) eindelijk Nemesis (niet Retaliation) gespeeld met z'n vijven.
Duurde wat lang doordat het de eerste keer was voor de meesten (incl mezelf) maar ik heb genoten

• Thalaron
@toolkist de OG Nemesis is ook gewoon heel vet! Speelt anders dan Retaliation. Ik ben blij dat ik ze beide heb 😉

Enne… heb je het overleeft? Of hoe ben je dood gegaan? 😂

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-12 03:45
[...]

Axis n Allies duurt superlang (downtime voor de laatste speler kan anderhalf uur zijn!!) en heeft achterhaalde mechanics uit de jaren 80, dit is niet de manier om je vrienden enthousiast te maken over de hobby :)
Hebben dat spel letterlijk kapot gespeeld in vroege jaren negentig als 4 tieners, echt machtig mooi. Op een gegeven moment hebben we zelf de kaart nagemaakt op een plaat van 2x3 meter, mooi man. Een spelletje duurde makkelijk 3-4 uur, soms zelfs meerdere dagen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• _Anvil_
Chief schreef op maandag 1 december 2025 @ 02:35:
[...]

Hebben dat spel letterlijk kapot gespeeld in vroege jaren negentig als 4 tieners, echt machtig mooi. Op een gegeven moment hebben we zelf de kaart nagemaakt op een plaat van 2x3 meter, mooi man. Een spelletje duurde makkelijk 3-4 uur, soms zelfs meerdere dagen.
Same, ik heb de classic versie al sinds eind jaren 80 denk ik. Na lang zeuren tegen mn moeder als jochie van 12 kunnen buitmaken bij de lokale V&D. En ergens rond 2013 nog een tijd de 50th anniversary versie gespeeld op een custom vergrote map met collega's. Good times.

Maar echt een achterhaald spel wel, gelukkig hebben we nu War Room van dezelfde designer :)

• Chief
_Anvil_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:11:
[...]

Same, ik heb de classic versie al sinds eind jaren 80 denk ik. Na lang zeuren tegen mn moeder als jochie van 12 kunnen buitmaken bij de lokale V&D. En ergens rond 2013 nog een tijd de 50th anniversary versie gespeeld op een custom vergrote map met collega's. Good times.

Maar echt een achterhaald spel wel, gelukkig hebben we nu War Room van dezelfde designer :)
Een vriendje van me had die gekocht omdat doos "er cool uitzag" en toen is die 2-3 jaar in de kast verdwenen. Daarna op een verdwaalde zondag geprobeerd en meteen compleet verkocht. Ding ging zelfs mee op vakantie. We hadden wel 1 aanpassing aan de regels gedaan en dat was geen research.

• _Anvil_
Chief schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:22:
[...]

Een vriendje van me had die gekocht omdat doos "er cool uitzag" en toen is die 2-3 jaar in de kast verdwenen. Daarna op een verdwaalde zondag geprobeerd en meteen compleet verkocht. Ding ging zelfs mee op vakantie. We hadden wel 1 aanpassing aan de regels gedaan en dat was geen research.
War room mee op vakantie? Hahahah, hoe dan? Ik heb een hele dag 6 man in huis die rond 2 tafels lopen als ik het speel :*)

Ook wel cool dat je het (voor 200 euro oid?) koopt o.b.v. alleen de doos (die inderdaad vet cool is in dat cleane zwart, bij mij helaas aangeknaagd door mn konijnen)

• toolkist
  • Niet online
Thalaron schreef op maandag 1 december 2025 @ 00:56:
@toolkist de OG Nemesis is ook gewoon heel vet! Speelt anders dan Retaliation. Ik ben blij dat ik ze beide heb 😉

Enne… heb je het overleeft? Of hoe ben je dood gegaan? 😂
Ik had de makkelijkste opdracht ever.
Signaal versturen en elke kamer ontdekken. Waar iedereen natuurlijk druk mee was, omdat het voor de meesten de 1e keer was.
Voor mij was het dus vooral 5 beurten overleven tot de pods beschikbaar kwamen, ik wilde wel richting de generator room om de self destruct aan te zetten (ook om het wat lastiger te maken voor de rest) alleen werd ik daar nogal lastig gevallen door een intruder terwijl ik nog maar 1 ammo had (en dat schot ging uiteraard mis).
Uiteindelijk ging het schip neer door teveel vuur (waardoor ik niet meer alleen won :D ), maar toen zat ik al lang en breed in een escape pod.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:25
Ik ben op zoek naar een leuke boardgame.
Een spel die vrij makkelijk uit te leggen is, en je met meerdere spelers kan spelen.
Zeg maar bv op oudejaar of met kerst ofzo...

Nu ook niet TE simpel zoals uno ofzo, maar toch...
Iemand tips?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:10
Afgelopen spellenspektakel hebben we Gloomiea gekocht. Best wel een leuk spel. Hebben alleen in de doos geen NL handleiding, maar die staat wel op de site. Op zich simpel te begrijpen.

Voor mezelf het LotR boekspel gekocht. Ik erg leuk om te spelen.

@hierboven qua spellen met een groep heb je ook dingen als je wat grover kunt waarderen. Horrible therapist, Cards against humanity. Qua bordspellen ligt het er ook aan hoeveel personen.
Moet zeggen dat we best veel spellen hebben, maar geen idee wat allemaal haha.
Spot is ook erg leuk. Veel dobbelstenen en met kaartjes vullen. Leuk spel en simpel uit te leggen.

• toolkist
  • Niet online
skank schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:46:
Een spel die vrij makkelijk uit te leggen is, en je met meerdere spelers kan spelen.

Iemand tips?
Mexican train. Heel makkelijke regels, 8 spelers, en elkaar in de weg zitten doet het (in ieder geval bij ons) altijd goed. En vaak voor 15-20 euro te koop

• skank
toolkist schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:29:
[...]

Mexican train. Heel makkelijke regels, 8 spelers, en elkaar in de weg zitten doet het (in ieder geval bij ons) altijd goed. En vaak voor 15-20 euro te koop
Das gewoon domino... mm nee niet mn ding sorry

• Thalaron

Iemand tips?
Secret Hitler, maar pas vanaf 8 personen.. denk dat iets meer informatie nodig is om hier wat zinnigs over te kunnen zeggen.

• Joop34
  • Laatst online: 22:42

Iemand tips?
Hitster? En Perudo doet het hier ook altijd goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Joop34 op 02-12-2025 20:33 ]

• skank
Thalaron schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:35:
[...]

Secret Hitler, maar pas vanaf 8 personen.. denk dat iets meer informatie nodig is om hier wat zinnigs over te kunnen zeggen.
Vanaf 8 is ook teveel :)
Hoe bedoel je, welke info wil je?

• Thalaron
@skank
- met hoeveel mensen
- gewenste moeilijkheidsgraad (Uno spelen we hier met een 3 en 5 jarige…)
- hoe lang mag het spel zelf duren?
- voorbeeld van wat men zoal leuk vindt?
- Thema? (Een Lord of the Rings fan zal eerder moeite doen voor War of the Ring dan iemand die Aliens geweldig vind, dan zou Nemesis weer bij mij opkomen, maar beide van deze zijn alles behalve eenvoudig).

Ikzelf kan met mijn familie en (op 1 vriend na) vrienden geen enkel van mijn favoriete games spelen. Dat gezegd hebbende heb ik voor vrijwel elke combinatie wel wat liggen.

Wat leuke kaartspellen die niet complex zijn, niet zozeer moeilijker dan Uno, maar wel leuker mijn inziens: Flip 7. Tacta kan ook leuk zijn.

• skank
Thalaron schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:27:
@skank
- met hoeveel mensen
- gewenste moeilijkheidsgraad (Uno spelen we hier met een 3 en 5 jarige…)
- hoe lang mag het spel zelf duren?
- voorbeeld van wat men zoal leuk vindt?
- Thema? (Een Lord of the Rings fan zal eerder moeite doen voor War of the Ring dan iemand die Aliens geweldig vind, dan zou Nemesis weer bij mij opkomen, maar beide van deze zijn alles behalve eenvoudig).

Ikzelf kan met mijn familie en (op 1 vriend na) vrienden geen enkel van mijn favoriete games spelen. Dat gezegd hebbende heb ik voor vrijwel elke combinatie wel wat liggen.

Wat leuke kaartspellen die niet complex zijn, niet zozeer moeilijker dan Uno, maar wel leuker mijn inziens: Flip 7. Tacta kan ook leuk zijn.
- van 3 tot 5 mensen
- moeilijkheid, niet te simpel, maar ook niet moeilijk of ze haken af
- duurtijd 30/60 min max
- nemesis heb ik al, maar is te moeilijk, duurt lang, en echt niet zo laagdrempelig, het moet in max 10min uitgelegd zijn

Ik heb hetzelfde probleem met mn familie/vrouw kan ik geen enkel favoriet spel spelen. Als we met kerst bezoek hebben , wil ik toch es fun hebben...

• Thalaron
@skank
Sommige mensen vinden bordspellen bij het idee alleen al niets. Die ga je moeilijk overtuigen.

Maar… hierbij mijn bijdrage:
Rebirth (2-4) / Carcasonne (2-5) / Skyrise (2-4), Heat (1-6) / Azul (2-4) / Can’t Stop (2-4) / Saboteur Verloren Mijn (minstens 4) / LEGO Monkey Palace (2-4)

Rebirth en Carcasonne valt hier bij vrijwel iedereen in de smaak. Carcasonne is niet echt mijn ding, maar prima game op zich.

Geld teveel?: Crokinole (2/4).. maar iedereen die ik ermee in aanraking breng, vanaf 5 jaar ofzo tot 60+, vonden het geweldig. Maar goed… daar koop je alle bovenstaande van met geld over.

Zoek je iets anders dan anders? Drop It (ook erg leuk met een fles Bacardi achter je kiezen). Regels kan je eenvoudig tot complex aanhouden. Niets heel serieus verder. Kleine kinderen hier vinden het ook geweldig. Maar… wel alleen met 4 leuk IMHO.

[ Voor 50% gewijzigd door Thalaron op 02-12-2025 22:43 ]

• maartend
@skank Dixit

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:37

Oxigeon

En zo is dat!

Nou zojuist bij iemand 2e hands terraforming mars op de kop getikt. Ben toch eens benieuwd of dat bordspel me een beetje kan bekoren. Komende dagen eens wat bordspellen welke ik niet speel uit mijn kast verwijderen (lees: verkopen)

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Chief
_Anvil_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:01:
[...]

War room mee op vakantie? Hahahah, hoe dan? Ik heb een hele dag 6 man in huis die rond 2 tafels lopen als ik het speel :*)

Ook wel cool dat je het (voor 200 euro oid?) koopt o.b.v. alleen de doos (die inderdaad vet cool is in dat cleane zwart, bij mij helaas aangeknaagd door mn konijnen)
Gewoon in een doos meenemen en op krakkemikkige campingtafel spelen. Mooi man.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Iemand tips?
Camel Cup
Colt Express
The Crew
Hidden Leaders
Waterfall Park
of gewoon een Ticket to Ride.

Legt allemaal binnen 10 minuten uit, maar heeft wel wat meer diepgang dan iets als Uno.

• Hopjesvla79
@skank

MLEM: Space Agency

[ Voor 29% gewijzigd door Hopjesvla79 op 03-12-2025 08:34 ]

Hi Ha Hopjesvla

• HellPunk
ZieMaar! schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:06:
[...]
Ik vind juist het opzetten van die engine leuk, of frustrerend als je net niet de goede kaarten krijgt, maar dat is prima. Het grote pluspunt is dat je allemaal tegelijk aan t spelen bent. De actieve speler krijgt iets meer voordeel, maar iedereen krijgt de actie. En er is een beginners modus, met wat minder scoringskaarten, wat t iets overzichtelijker maakt. Volgens mij ook geen op kaarten nog (zoals de raaf bij wingspan).
In de uitbreiding 'Abundance' zit een mechanisme waardoor je in de trek- of aflegstapel kan gaan zoeken naar het type kaart dat je nodig hebt. Mooie toevoeging, want met de eerste uitbreiding erbij heb je echt een gigantische hoop kaarten - en zeggen dat begin volgend jaar alweer een nieuwe erbij komt.
Een spel die vrij makkelijk uit te leggen is, en je met meerdere spelers kan spelen. Zeg maar bv op oudejaar of met kerst ofzo...
Jokkmokk: The Winter Market. Nog 'ns thematisch ook :)

[ Voor 16% gewijzigd door HellPunk op 03-12-2025 11:44 ]

• Dementii
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-12 20:18
@skank
Harmonies vrij simpel maar wel leuk.

• suedje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-12 20:27

Iemand tips?
Castle Combo doet het bij ons erg goed

• skank
Al die tips hier, waarvoor dank !
Wel moeilijk zo.
Enkele die me opvallen

- The Crew (lijk tof en scoort hoog)
- Dixit
- Hitster , zouden de rest vermoedelijk leuk vinden, maar ik?

Heat heb ik, is zalig, maar niet voor de doorsnee speler om ff vlug te spelen
Carcasonne vond ik zelf ook leuk, maar twijfel.
Ticket to ride heb ik, moet ik es proberen

• toolkist
  • Niet online
Bomb busters is ook erg leuk en kun je zo moeilijk maken als je wil

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cascadia? El Dorado?

• Thalaron
Vanavond Nemesis Retaliation gespeeld (coöperatief met 2 man). Dit keer de Neoflesh Cult. Ronde 13 beide dood gegaan. Ikzelf met 9(!) contamination kaarten (1 infected). Maar voordat ik daar dood aan kon gaan, heb ik in mijn laatste beurt een Ironclad doodgeslagen waarna ik doodging door mijn Heavy Wound (Lungs). Afijn. Direct erna ging mijn maat mij achterna door de Queen.

Deze lijkt wel wat pittiger te zijn dat de Primebloods, maar wel interessanter(!).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5e1sI0m8XUjql72_SZtU2lx2pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptHubQ2epRE0NKNKJKEeqFbM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hy6CN8QeebZbiGGa_K8PZ2Qjxwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbUKljS9AQPu8xdFk6XfG0Ag.jpg?f=fotoalbum_large

Ps: schilderwerk is nog niet af

[ Voor 19% gewijzigd door Thalaron op 03-12-2025 23:11 ]

• toolkist
  • Niet online
Ik heb afgelopen maandag mn eerste Retaliation solo (3 chars) gespeeld. Ging een hele tijd goed, maar zo rond beurt 10 begonnen er echt bakken met intruders te verschijnen (wat is de rpg dan een leuk item 😇😇) waardoor ik uiteindelijk niet meer genoeg tijd had om de laatste objective (ei pakken) te doen en dan nog terug richting de lander te komen. Dus toen heb ik het maar opgegeven in beurt 13 ofzo.

• HellPunk
Zocht iemand hier onlangs naar tweespelerspellen? Ik zag gisteren Naishi passeren, dat lijkt me ook nog wel een leuke.

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:33
skank schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:31:
Al die tips hier, waarvoor dank !
Wel moeilijk zo.
Enkele die me opvallen

- The Crew (lijk tof en scoort hoog)
- Dixit

Carcasonne vond ik zelf ook leuk, maar twijfel.
Flamme Rouge lijkt veel op Heat (zelfde makers), maar is net wat makkelijker.

Verder zou je nog naar Codenames en Splendor kunnen kijken (of natuurlijk gewoon Kolonisten)

• Thalaron
Splendor is inderdaad ook wel grappig en in een minuut of 5 wel uit te leggen. Maar… om te winnen moet je wel wat strategisch zijn.

Ik besef me nu dat ik wat bevoorrecht ben met het feit dat ik door een hardcore boardgamer/ vriend/ buurman in de scene terecht ben gekomen én op onze boardgame avond iemand heb leren kennen die nog gekker is van bordspellen, en dan ook nog eens grotendeels dezelfde interesses heeft(!).

Als die 2 wegvallen zit ik denk ik met €3K aan bordspellen die ik hooguit nog solo kan spelen lol

• toolkist
  • Niet online
Thalaron schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:40:
Splendor is inderdaad ook wel grappig en in een minuut of 5 wel uit te leggen. Maar… om te winnen moet je wel wat strategisch zijn.

Ik besef me nu dat ik wat bevoorrecht ben met het feit dat ik door een hardcore boardgamer/ vriend/ buurman in de scene terecht ben gekomen én op onze boardgame avond iemand heb leren kennen die nog gekker is van bordspellen, en dan ook nog eens grotendeels dezelfde interesses heeft(!).

Als die 2 wegvallen zit ik denk ik met €3K aan bordspellen die ik hooguit nog solo kan spelen lol
Zo ben ik via via in een bordspelgroep hier in de buurt beland met 70+ leden ofzo, al zijn ze lang niet allemaal even actief.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:51
Zojuist mn eerste potje Eclipse Second Dawn for the Galaxy gespeeld met mn vrouw, leuk spel! De regels zijn vrij eenvoudig uit te leggen, met veel diepgang voor mogelijke strategieën. Erg leuk hoe de influence tokens en upkeep je mooi in balans houden als je snel uitbreidt of (te) veel acties neemt. Ook de tech race is erg vermakelijk. Ik denk dat het met 4 nog leuker / dynamischer wordt, maar met z'n 2en hebben we ons al prima vermaakt.

• Thalaron
@pirke mijn favoriete game! Beetje jaloers hier.. Mijn vrouw gaat dat spel 99% zeker nooit spelen 🫣

Wel vorige week woensdag op onze gameavond op tafel gezet (met 2 anderen);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Eqoq7BzWifj_kncXeGHY8FJ0sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kF9mCCyAbVZtsuJVRWKHZdNQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 07-12-2025 19:36 ]

• pirke
Thalaron schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:33:
@pirke mijn favoriete game! Beetje jaloers hier.. Mijn vrouw gaat dat spel 99% zeker nooit spelen 🫣

Wel vorige week woensdag op onze gameavond op tafel gezet (met 2 anderen);
[Afbeelding]
Ik heb ook de gloomhaven campaign met mn vrouw uitgespeeld, we zijn wel wat gewend :) Het space thema doet haar niet zoveel, maar de verschillende mechanismen kan ze gelukkig wel waarderen. De regels zijn ook niet heel complex, uitleggen was relatief snel gebeurd, en het meeste had ik vooraf via youtube geleerd, moet het boekje nog een keer in alle rust doorlezen of we alles goed toegepast hebben.

Ik zou het graag met meerdere spelers spelen, mn dochters (7+9) hebben nog niet de aandachtsspanne om een dergelijk lang durend spel te spelen. Die zitten nog vooral op het niveau Catan, al krijgt de oudste wel interesse naar de wat complexere spellen. Andere spelers ken ik niet die dit regelmatig zouden willen spelen. Ik speel al wekelijks D&D, en tijd is voor iedereen helaas maar 1x te besteden.

• akatar
  • Laatst online: 23:36

Rails and sails vind ik zelf de leukste.

• HellPunk
akatar schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:34:
[...]
Rails and sails vind ik zelf de leukste.
Technisch gezien valt 'Legends of the West' buiten de reguliere reeks (want legacy), maar dat was een hele leuke ervaring. Als je de campagne afgerond hebt is er trouwens een aparte ruleset voor de legacy-map en die spelen we ook heel graag. USA speelden we al niet meer vaak, maar Legends heeft deze wel helemaal van het toneel gestoten.

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:52
HellPunk schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:44:
[...]

Technisch gezien valt 'Legends of the West' buiten de reguliere reeks (want legacy), maar dat was een hele leuke ervaring. Als je de campagne afgerond hebt is er trouwens een aparte ruleset voor de legacy-map en die spelen we ook heel graag. USA speelden we al niet meer vaak, maar Legends heeft deze wel helemaal van het toneel gestoten.
Gezien de grote van de map, heb je ervaring met 3-personen met de Legacy map met de aparte ruleset? Goed te doen?
Of net zoals TtR Europe dat je elkaar eigenlijk zo goed als niet hoeft tegen te komen, met z’n 3-en.

Tot op heden vind ik voor dit aantal Nordics altijd wel goed, ook met z’n 2-en.

• akatar
HellPunk schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:44:
[...]

Hmm Legends of the West heb ik inderdaad nog niet gedaan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

akatar schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:21:
[...]

Hmm Legends of the West heb ik inderdaad nog niet gedaan.
Als je TtR leuk vindt, en het wel kan waarderen dat je er steeds wat regels bijkrijgt, dan is die zeker de moeite. Ik vond het een van de leukere legacy games. Al moet ik eerlijk zeggen dat we 'm na de campaign niet meer gespeeld hebben.
Ohja, je moet ook geen problemen hebben dat je het spel definitief verandert door middel van stickers en dergelijke. Maar dat hoort natuurlijk bij een legacy game.

• HellPunk
PaulBloem schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:15:
[...] Gezien de grote van de map, heb je ervaring met 3-personen met de Legacy map met de aparte ruleset? Goed te doen? Of net zoals TtR Europe dat je elkaar eigenlijk zo goed als niet hoeft tegen te komen, met z’n 3-en. Tot op heden vind ik voor dit aantal Nordics altijd wel goed, ook met z’n 2-en.
De map is wel groot, maar heeft een goeie balans waardoor je mekaar altijd wel ergens kruist. Het spel bevat ook bepaalde mechanismes die maken dat de snelste route niet altijd de beste is, maar daar kan ik niets meer over te zeggen zonder te spoileren ;)
TERW_DAN schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:27:
Als je TtR leuk vindt, en het wel kan waarderen dat je er steeds wat regels bijkrijgt, dan is die zeker de moeite. Ik vond het een van de leukere legacy games. Al moet ik eerlijk zeggen dat we 'm na de campaign niet meer gespeeld hebben.
Ohja, je moet ook geen problemen hebben dat je het spel definitief verandert door middel van stickers en dergelijke. Maar dat hoort natuurlijk bij een legacy game.
Inderdaad, de andere spelers in mijn groep hadden geen idee van het concept 'legacy', dus wat er na het eerste spel gebeurde was een totale verrassing _/-\o_ .

Het is wel leuk om de map opnieuw te spelen, is ook beetje herinneringen ophalen aan hoe leuk de campagne wel was. Bepaalde regels uit de campagne blijven behouden, dus het is geen standaard TTR.
Wij hopen heel hard dat er nog een tweede komt, in Europa zou er toch stof genoeg moeten zijn voor een nieuwe verhaallijn :Y .

[ Voor 6% gewijzigd door HellPunk op 09-12-2025 09:39 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HellPunk schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:38:

Het is wel leuk om de map opnieuw te spelen, is ook beetje herinneringen ophalen aan hoe leuk de campagne wel was. Bepaalde regels uit de campagne blijven behouden, dus het is geen standaard TTR.
Wij hopen heel hard dat er nog een tweede komt, in Europa zou er toch stof genoeg moeten zijn voor een nieuwe verhaallijn :Y .
Oeh, een Legacy TtR in Europa... dat klinkt wel als een gaaf idee.
En echt ondenkbaar is 't nou ook weer niet, gezien er ieder jaar wel weer een nieuwe TtR gemaakt wordt (al zijn sommige een beetje een rehash van eedere edities).

• HellPunk
TERW_DAN schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:07:
[...]
Oeh, een Legacy TtR in Europa... dat klinkt wel als een gaaf idee.
En echt ondenkbaar is 't nou ook weer niet, gezien er ieder jaar wel weer een nieuwe TtR gemaakt wordt (al zijn sommige een beetje een rehash van eedere edities).
Tegenwoordig lijken ze zich wel volledig op die mini-TTR's te concentreren. Iberia vinden we nog wel een leuke map, Italië is ook interessant. Ik speelde Japan wel graag (keerzijde van Italië), maar mijn medespelers vinden die maar niks :-( .

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HellPunk schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:17:
[...]

Tegenwoordig lijken ze zich wel volledig op die mini-TTR's te concentreren. Iberia vinden we nog wel een leuke map, Italië is ook interessant. Ik speelde Japan wel graag (keerzijde van Italië), maar mijn medespelers vinden die maar niks :-( .
Dit jaar was natuurlijk wel weer de release van TtR Norther Lights, wat weer een beetje een rehash was Nordic Countries, die ik al heb. Dus weet niet of die veel toevoegd. Beetje hetzelfde als dat ik Duitsland niet de moeite vind, omdat ik de Märklin versie al heb.

• HellPunk
TERW_DAN schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:50:
[...]
Dit jaar was natuurlijk wel weer de release van TtR Norther Lights, wat weer een beetje een rehash was Nordic Countries, die ik al heb. Dus weet niet of die veel toevoegd. Beetje hetzelfde als dat ik Duitsland niet de moeite vind, omdat ik de Märklin versie al heb.
Wij spelen ze allebei, maar persoonlijk vind ik Northern Lights fijner. De map is grotendeels hetzelfde, maar door de doelkaarten en routebonussen speelt het toch anders. Bovendien is die superlange route tussen Murmansk en Lieksa eruit (er zit nu een tussenstop in), die 27 punten staan niet echt in verhouding tot wat je in de rest van het spel aan punten kan halen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HellPunk schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:56:
[...]

Wij spelen ze allebei, maar persoonlijk vind ik Northern Lights fijner. De map is grotendeels hetzelfde, maar door de doelkaarten en routebonussen speelt het toch anders. Bovendien is die superlange route tussen Murmansk en Lieksa eruit (er zit nu een tussenstop in), die 27 punten staan niet echt in verhouding tot wat je in de rest van het spel aan punten kan halen.
Hmm, misschien toch maar op m'n lijstje zetten voor als ik 'm een keer tegenkom. Niet dat ik niet genoeg Ticket to Rides heb.

• _Anvil_

Afgelopen weekend met 24 familieleden in een vakantiehuis gezeten, Heat in 5 a 10 minuten uitgelegd aan een stuk of 5 familieleden en probleemloos meerdere potjes gespeeld hoor. Je moet ze alleen even door de stappen op hun sheet heen praten tot het routine wordt. Ontdekt dat "ik hou niet van spelletjes" mensen die *wel* van Formule 1 houden HEAT dus wel waarderen als ze eenmaal bezig zijn ;)

Verder met grotere groepen Hitser en 30 seconds in teams gespeeld, altijd leuk :) Heb zelf geen partygames, dus die ga ik de volgende keer lenen denk ik. Tips welkom, liefst iets dat de bejaarden ook snel kunnen oppikken.

[ Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 09-12-2025 13:06 ]

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-12 11:34
Op dit moment is bij gemengde speler/niet-speler groepen het spel 'Flip 7' ook een grote hit (net zoals Hitster). Het lijkt zo simpel, maar inderdaad, erg leuk om met een groep te spelen.

Andere gateway games (een term om ook op te zoeken) waar ik succes met heb gehad bij familie zijn: Incan Gold / Diamant (2 titels, bijna zelfde spel) en Perudo. Ook kaartspelletjes als Take 5 zijn vlot en snel uitgelegd.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-12 15:47
artjan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:08:
Ook kaartspelletjes als Take 5 zijn vlot en snel uitgelegd.
En in wat grotere groepen levert Take 5 altijd weer onverwachte uitkomsten op. Leuk spel!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Hopjesvla79
_Anvil_ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:03:
[...]

Afgelopen weekend met 24 familieleden in een vakantiehuis gezeten, Heat in 5 a 10 minuten uitgelegd aan een stuk of 5 familieleden en probleemloos meerdere potjes gespeeld hoor. Je moet ze alleen even door de stappen op hun sheet heen praten tot het routine wordt. Ontdekt dat "ik hou niet van spelletjes" mensen die *wel* van Formule 1 houden HEAT dus wel waarderen als ze eenmaal bezig zijn ;)

Verder met grotere groepen Hitser en 30 seconds in teams gespeeld, altijd leuk :) Heb zelf geen partygames, dus die ga ik de volgende keer lenen denk ik. Tips welkom, liefst iets dat de bejaarden ook snel kunnen oppikken.
op ons jaarlijkse spellenweekend doet Don't get got het altijd goed:

https://boardgamegeek.com/boardgame/262547/dont-get-got

Voordeel is dat je tegelijkertijd met andere zaken bezig kan zijn, en zodra iedereen off-guard is toe kan slaan })

Hi Ha Hopjesvla

• HellPunk
TERW_DAN schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:56:
[...]
Hmm, misschien toch maar op m'n lijstje zetten voor als ik 'm een keer tegenkom. Niet dat ik niet genoeg Ticket to Rides heb.
Ik heb alles staan (buiten de mini-versies en Märklin), maar wij spelen dan ook om de drie weken TTR. Ik probeer wat af te wisselen zodat elke map eens op tafel komt, maar we hebben wel onze favorieten. We gebruiken bijna altijd de stations uit TTR Europe, ongeacht de map, dan kom je niet zo snel klem te zitten. Nederland spelen we meestal zonder de toltokens, dat mechanisme vinden we niet zo erg spannend.

• toolkist
  • Niet online
Hulleman schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:29:
[...]

En in wat grotere groepen levert Take 5 altijd weer onverwachte uitkomsten op. Leuk spel!
Tanz der Hornochsen (volgens mij de voorloper van Take 5) is dan nog weer net iets leuker ;)

• akatar
Wat is hier eigenlijk de mening over puerto rico, ik zal de special edition voorbij komen (250-300 euro oid)
Om eerlijk te zijn ben ik wel eens benieuwd of dat spel dat geld wel waard is?

Ik ken het spel zelf niet, heb wel een yt filmpje van nox hierover gezien maar kan desondanks geen mening vormen.

• pirke
akatar schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:14:
Wat is hier eigenlijk de mening over puerto rico, ik zal de special edition voorbij komen (250-300 euro oid)

Ik ken het spel zelf niet, heb wel een yt filmpje van nox hierover gezien maar kan desondanks geen mening vormen.
Puerto Rico ligt hier al 15-20 jaar in de kast, maar is ook al jaren niet meer op tafel gekomen. Zonde, het is een goed spel, maar onze collectie is veel te groot... Er liggen zo'n 50 games hier in de kast, als het er niet meer zijn :X Sommigen hebben we maar 2 of 3x gespeeld...

Dat gezegde hebbende, de special edition ziet er mooi uit. Als je het spel nog niet hebt en je voor goede productie kwaliteit wilt gaan en het geld er voor over hebt, vooral doen. Als je de normale editie al hebt zou ik die lekker houden.

• toolkist
  • Niet online

Welke pledge is het? Zo te zien zijn ze druk met uitleveren dus afhankelijk van om welke versie het gaat lijkt me dat er nog wel wat meer op marktplaats gaan verschijnen tegen een wat betere prijs (en ongetwijfeld ook in de reguliere verkoop).

• _Anvil_
pirke schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:47:
[...]

Puerto Rico ligt hier al 15-20 jaar in de kast, maar is ook al jaren niet meer op tafel gekomen. Zonde, het is een goed spel, maar onze collectie is veel te groot... Er liggen zo'n 50 games hier in de kast, als het er niet meer zijn :X Sommigen hebben we maar 2 of 3x gespeeld...
50 stuks en allemaal gespeeld (same here, met 65 stuks) is naar huidige maatstaven heel netjes hoor. Ik ken diverse mensen met honderden spellen, waarvan tientallen nog in het plastic (Kickstarter verslaving is hier altijd de boosdoener) .. zulke mensen in je vriendenkring hebben is echter weer heerlijk, je kunt alles gratis uitproberen 8)

• Thalaron
@_Anvil_ mijn vrienden zijn ook erg blij met mij. Echter heb ik niets in plastic zitten 😉

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 10-12-2025 14:47 ]

• Walterv91
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online

Ik zit met smart te wachten op Puerto Rico SE :D , inclusief leuke addons. De boot komt voor kerst aan in Europa dus hopelijk levering begin Q1.
"Als we het samen kopen kost het nog maar de helft per persoon" heeft mijn vriendin weten te overtuigen :+

• Thalaron
Walterv91 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:07:
[...]
"Als we het samen kopen kost het nog maar de helft per persoon" heeft mijn vriendin weten te overtuigen :+
Tot de scheiding natuurlijk dan ;-)

Dan moet de een de ander uitkopen tegen de huidige (potentiële) dagwaarde (die vermoedelijk hoger zal liggen) :+

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:33

Erg goed spel, heeft niet voor niets jaren op 1 gestaan in de bgg-lijst, je kunt het sowieso eens proberen op boardgamearena. Ik zou zelf dat bedrag niet over hebben voor de special edition en ben nog heel blij met mijn oude ravensburger/alea versie van een tientje of 3 (alhoewel ik snap dat millennials/gen-z'ers wat problemen met het thema kunnen hebben, dat is in nieuwe versies ook wel wat aangepast geloof ik)

• Thalaron
De Special Edition zonder alle extra extra's, was ook 'maar' $95 + tax + shipping. Dus tsja... als je ALLES wilt dan wordt het een duur geintje (zoals bij vrijwel elke KS/ GF game).

• akatar
toolkist schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:14:
[...]

Welke pledge is het? Zo te zien zijn ze druk met uitleveren dus afhankelijk van om welke versie het gaat lijkt me dat er nog wel wat meer op marktplaats gaan verschijnen tegen een wat betere prijs (en ongetwijfeld ook in de reguliere verkoop).
Ik zag het langskomen als:
https://gamefound.com/en/...ards/reward-product-62820

en het spel lijkt me wel wat maar om zo zonder even rond te vragen zoveel geld uit te geven is toch even te...

• akatar
FrankRicard schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:31:
[...]

Erg goed spel, heeft niet voor niets jaren op 1 gestaan in de bgg-lijst, je kunt het sowieso eens proberen op boardgamearena. Ik zou zelf dat bedrag niet over hebben voor de special edition en ben nog heel blij met mijn oude ravensburger/alea versie van een tientje of 3 (alhoewel ik snap dat millennials/gen-z'ers wat problemen met het thema kunnen hebben, dat is in nieuwe versies ook wel wat aangepast geloof ik)
Wat voor moeilijkheden heeft men er mee dan?

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
akatar schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:43:
[...]

Ik zag het langskomen als:
https://gamefound.com/en/...ards/reward-product-62820

en het spel lijkt me wel wat maar om zo zonder even rond te vragen zoveel geld uit te geven is toch even te...
Dit soort luxe uitgaves is vooral bedoeld voor fans van het spel. Met net wat mooiere materialen zoals muntjes van metaal, gedetailleerde gebouwtjes en poppetjes. Van agricola en castles of burgundy hebben ze ook zo'n luxe versie gemaakt. Voordat je tot zo'n uitgave overgaat, zou ik zeker eerst eens de gewone versie proberen. Dat speelt precies hetzelfde en zo kan je erachter komen of je het een spel is dat past bij jouw wensen.

• maartend
Heel de dag fateforge gespeeld hier. Speelt heel soepel weg, korte, felle gevechten, echt zoeken op de kaart, verhaallijn dat ok is en perfect voor solo met 2 characters. Totaal geen spijt van de aankoop. Straks eens zien hoe het savesysteemn werkt en hoe snel opgeborgen (de Lady des huizes heeft een advent escaperoom, dus elke dag ligt de tafel vol.

• toolkist
  • Niet online
wouter3 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:34:
[...]

Dit soort luxe uitgaves is vooral bedoeld voor fans van het spel. Met net wat mooiere materialen zoals muntjes van metaal, gedetailleerde gebouwtjes en poppetjes. Van agricola en castles of burgundy hebben ze ook zo'n luxe versie gemaakt. Voordat je tot zo'n uitgave overgaat, zou ik zeker eerst eens de gewone versie proberen. Dat speelt precies hetzelfde en zo kan je erachter komen of je het een spel is dat past bij jouw wensen.
yep, en die koop je voor een 10-20 euro op marktplaats/vinted.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Afgelopen week een drietal potjes skyteam gespeeld en begin dat echt steeds meer een perfect spel te vinden.

De landing op YUL is perfect om iemand het spel onder de knie te laten krijgen en dan kan je ieder volgend potje de basis machanics uit bereiden. Vind dat echt een geweldig concept, Heat heeft dezelfde structuur en komt daardoor gewoon makkelijker op tafel met nieuwe mensen. Voordeel van Skyteam is dat een potje maar een minuut of 30 duurt en je dus redelijk makkelijk meerdere potjes kunt spelen.

Ook is dit spel leuk als jezelf de regels al kent maar je spel genoot nieuw is in het spel.

• Thalaron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG0jBWhCw16Y25jV01W8wQwPA6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDdC3jor87atHDpeIllWmCNa.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond weer Nemesis Retaliation gespeeld met 4 (semi coöperatief). 1 speler is gesneuveld. Ikzelf ben in de allerlaatste ronde (14) met mijn 3 laatste kaarten in de hybernatorium gesprongen (2 kaarten voor nodig en dan geen aliens naar je kamer trekken met een noise roll (dobbelen dus). Was weet een episch verhaal 😎

• pirke
wouter3 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:34:
[...]

Voordat je tot zo'n uitgave overgaat, zou ik zeker eerst eens de gewone versie proberen. Dat speelt precies hetzelfde en zo kan je erachter komen of je het een spel is dat past bij jouw wensen.
Ja en nee. Het klopt dat technisch gezien het spel hetzelfde is, zelfde regels, maar de beleving bij zo'n special edition is wel echt anders, en de beleving doet best veel voor je spel ervaring. Een thema is ook puur beleving, je kan hetzelfde spel met dezelfde regels in een heel ander thema spelen en het speelt toch anders.

Mooier artwork (subjectief), hout ipv plastic, minis ipv tokens, het voegt allemaal wat toe. Of het het geld waard is kun je natuurlijk over twisten.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:52
Thalaron schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:19:
Lastig kan ik mij voorstellen.. enerzijds zal men door inflatie de steeds duurdere games minder vaak backen. Dan heb je nog de onvoorspelbaarheid rondom Tariffs en in combinatie met beide meer risico…

Ik zou in ieder geval wel uitkijken wanneer ik een game wil gaan backen van $100.. wie weet gaat dat dan $250 kosten. Dan gaan mensen massaal een refund aanvragen en dan moet een uitgever wel stevig genoeg in zijn schoenen staan om dat te overleven.

Nu heb ik voornamelijk geld zitten in Nemesis (Polen) maar als de US backers massaal annuleren zal het wellicht ook nog spannend worden..

Laat ik maar denken dat als het mij geld gaat kosten of ik wat mis zal lopen, dat voor mij minder pijnlijk zal zijn dan voor de werknemers die hun baan verliezen.

Ook nog wat minder dramatisch: Vanavond weer wat bordspellen gedaan. Was een erg leuke en grappige combinatie van 2 hobby’s hier (bordspellen en Lego): Lego Monkey Palace. Duurde met 4 man circa 1.5 uur incl. opzetten en uitleg (1e keer voor mijzelf en 2 anderen).

Voor €29 (tot €45 als je de mini Skull expansion erbij wilt.. maar ik vond €15 - 50% van base game - voor 1 lego blokje en 1 kaartje toch wat te gek…) ook niet echt duur.

[Afbeelding]
De sint bracht ons Lego Monkey palace en ben nu al 3 keer door mijn zoon van 8 verslagen.... maar moet zeggen, de 4 (uit mijn hoofd) speelvelden en de onvoorspelbaarheid door de kaartjes maakt het elke keer totaal anders.

We hebben tot nu toe alleen nog maar met de aap gespeeld, de kikker en vlinder zijn nog even in de doos gebleven en uitbreidingen zijn misschien voor de verjaardag eind februari leuk.

Alleen dat AI vertaalde filmpje met uitleg... dat had niet gehoeven :F

• toolkist
  • Niet online
Thalaron schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:02:
[Afbeelding]

Vanavond weer Nemesis Retaliation gespeeld met 4 (semi coöperatief). 1 speler is gesneuveld. Ikzelf ben in de allerlaatste ronde (14) met mijn 3 laatste kaarten in de hybernatorium gesprongen (2 kaarten voor nodig en dan geen aliens naar je kamer trekken met een noise roll (dobbelen dus). Was weet een episch verhaal 😎
Hoe lang zijn jullie bezig geweest?

• _Anvil_
Thalaron schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:47:
@_Anvil_ mijn vrienden zijn ook erg blij met mij. Echter heb ik niets in plastic zitten 😉
en alles 5 of meer keer gespeeld ook? :)
toolkist schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:42:
[...]

yep, en die koop je voor een 10-20 euro op marktplaats/vinted.
Dus mensen betalen 10 x zoveel voor een special edition? Lol.

[ Voor 33% gewijzigd door _Anvil_ op 11-12-2025 14:45 ]

• HellPunk
Net een filmpje gezien over 12 Rivers, wel een leuke take op recipe fulfillment. Volgend jaar maar 'ns een betaalbaar/ruilbaar exemplaar opsnorren, voor 2025 is het wel mooi geweest (al komt er wellicht nog wat met kerst :P ).

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste