Board-, Card- & Tabletop games - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 133 ... 159 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Laatst heb ik Anno 1800 Das Brettspiel binnengekregen. Ja, de Duitse versie, omdat die echt stukken goedkoper was dan de Engelse, en 99% van het spel taal onafhankelijk is (en Universität ipv University snap ik ook nog wel).

Het spel komt best imposant over, omdat het gewoon heel veel tegeltjes en blokjes zijn. Maar het principe is vrij simpel, en werkt best leuk, zeker als je houdt van de productiechains van het computerspel.

Je hebt een aantal kaarten in je hand, de bevolkingskaarten, die je moet proberen uit je hand te spelen. Is je hand leeg, dan eindigt het spel. In het begin lijken er alleen maar kaarten bij te komen. Want om een kaart te spelen, moet je goederen produceren, en dat doe je door werkers in te zetten. Maar uiteraard heb je lang niet alle productiegebouwtjes in het begin al, dus die moet je bijbouwen. En dat kost weer resources, en voor sommige resources heb je weer geavanceerdere werkers nodig. En zodra je die pakt krijg je weer meer kaarten.
In het begin lijkt dat een vicieuze cirkel, maar al snel heb je een redelijke productie op gang, waarmee je in elk geval een deel van je kaarten al kwijt kan spelen, die je leven ook weer iets makkelijker maken. En opzich wil je veel kaarten spelen, want die geven punten.

Net als in het computerspel kun je eilanden verkennen, bootjes bouwen, op expeditie gaan. Een stuk abstracter en korter gemaakt, maar het vangt de essentie best leuk in het bordspel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Na een lange afwezigheid toch alweer een tijdje in de bordspellen beland! (Voorheen hing ik hier veel rond onder de naam Loonens en Loondijke :+ ) .

Samen met onze buren spelen we graag wat lichtere spellen met z'n vieren (Istanbul, Battlesheeps, De Taveernen van de Oude Stad etc) en samen met hem speel ik vaak Memoir '44 en een aantal keer met 3 Orléans gespeeld. Heerlijke games.

Afgelopen vrijdag sinds lange tijd een zwaarder spel gespeeld: Ark Nova. Dat is wel weer even andere koek. Het was voor mij vooral een spel om het te leren kennen, maar kan niet wachten om het nog een keer te spelen. Heel erg gaaf.

Mijn oudste wordt in januari 6 jaar, dus daar ben ik alvast wat leuke junior spellen voor aan het verzamelen (Stenen Tijdperk, Ticket to Ride, Catan, Carcassone), zodat we daar ook wat verder komen dan alleen memory en Bert de Bever :+.

Ik ga dit topic weer wat actiever volgen!

[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 20-09-2022 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
Na lang wachten hebben dit weekend eindelijk de 'nieuwe' Azul kunnen spelen. Als je de eerdere Azuls gespeeld hebt voelt het spel meteen vertrouwd aan - met name met Zomerpaviljoen zijn er veel raakpunten. Toch zijn er ook weer nieuwe dingen waardoor het weer als een heel ander spel aanvoelt.

In tegenstelling tot de vorige Azuls liggen niet meteen alle tegels in het midden van de tafel, maar worden ze aangevuld telkens als iemand tegels genomen heeft. Zo kan je beurt per beurt je strategie bepalen. Je blijft ook nooit met een hoop onnodige tegels zitten: als iedereen gepast heeft wordt het overschot gewoon opgeruimd.

Om tegels aan te leggen moet je ervoor betalen, zoals in Summer Pavilion. Nu moet je er echter rekening mee houden dat je hiervoor nooit identieke stenen mag gebruiken. Dat maakt de plaatsing van 'dure' stenen best moeilijk, zeker omdat je maar een beperkt aantal stenen in je voorraad mag hebben.

Tegels moeten aangelegd worden in groepen met hetzelfde symbool of met dezelfde kleur. Met wat goed plannen kan je een steen laten tellen voor twee groepen, maar ook hier geldt dat je in één groep nooit twee keer dezelfde steen kan gebruiken. Door bepaalde velden te omringen kan je jokerstenen verdienen.

Het spel loopt over vier rondes. In elke ronde kun je scoren voor bepaalde kleuren en symbolen. Het gros van de punten komt echter van de scoreronde op het einde: dan scoor je per groep van minstens drie tegels met dezelfde kleur of hetzelfde symbool.

Dit alles samen maakt van deze Azul zeker het spel met het meeste denkwerk, zoals in zowat alle reviews ook aangegeven wordt. Toch is het geen zwaar of moeilijk spel omdat je per beurt je zet kan bepalen en geleidelijk aan kan toewerken naar grote groepen tegels. Wij kijken alvast uit naar het volgende potje!

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25
TERW_DAN schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:38:
Laatst heb ik Anno 1800 Das Brettspiel binnengekregen. Ja, de Duitse versie, omdat die echt stukken goedkoper was dan de Engelse, en 99% van het spel taal onafhankelijk is (en Universität ipv University snap ik ook nog wel).

Het spel komt best imposant over, omdat het gewoon heel veel tegeltjes en blokjes zijn. Maar het principe is vrij simpel, en werkt best leuk, zeker als je houdt van de productiechains van het computerspel.

Je hebt een aantal kaarten in je hand, de bevolkingskaarten, die je moet proberen uit je hand te spelen. Is je hand leeg, dan eindigt het spel. In het begin lijken er alleen maar kaarten bij te komen. Want om een kaart te spelen, moet je goederen produceren, en dat doe je door werkers in te zetten. Maar uiteraard heb je lang niet alle productiegebouwtjes in het begin al, dus die moet je bijbouwen. En dat kost weer resources, en voor sommige resources heb je weer geavanceerdere werkers nodig. En zodra je die pakt krijg je weer meer kaarten.
In het begin lijkt dat een vicieuze cirkel, maar al snel heb je een redelijke productie op gang, waarmee je in elk geval een deel van je kaarten al kwijt kan spelen, die je leven ook weer iets makkelijker maken. En opzich wil je veel kaarten spelen, want die geven punten.

Net als in het computerspel kun je eilanden verkennen, bootjes bouwen, op expeditie gaan. Een stuk abstracter en korter gemaakt, maar het vangt de essentie best leuk in het bordspel.
Heb hem ook gehaald, de Nederlandse dan in de aanbieding bij 999 ;)

Het idee vind ik leuk qua engine building, echter de eerste pot duurde wel erg lang. Ben benieuwd hoe dat met iets meer ervaring is.
StealthyPeanut schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:32:
Na een lange afwezigheid toch alweer een tijdje in de bordspellen beland! (Voorheen hing ik hier veel rond onder de naam Loonens en Loondijke :+ ) .

Samen met onze buren spelen we graag wat lichtere spellen met z'n vieren (Istanbul, Battlesheeps, De Taveernen van de Oude Stad etc) en samen met hem speel ik vaak Memoir '44 en een aantal keer met 3 Orléans gespeeld. Heerlijke games.

Afgelopen vrijdag sinds lange tijd een zwaarder spel gespeeld: Ark Nova. Dat is wel weer even andere koek. Het was voor mij vooral een spel om het te leren kennen, maar kan niet wachten om het nog een keer te spelen. Heel erg gaaf.

Mijn oudste wordt in januari 6 jaar, dus daar ben ik alvast wat leuke junior spellen voor aan het verzamelen (Stenen Tijdperk, Ticket to Ride, Catan, Carcassone), zodat we daar ook wat verder komen dan alleen memory en Bert de Bever :+.

Ik ga dit topic weer wat actiever volgen!
Welcome back :+

Ark Nova is zeker interessant maar met 3/4 spelers had ik hetzelfde als Anno 1800 hierboven, erg lang.... voor wat het is / doet.

Voor beide games pas ik sowieso met 4 spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
Zijn er nog mensen afgelopen zondag bij MoxCon in Alkmaar geweest? Ik was er om te demonstreren voor 999games. Was mijn eerste keer MoxCon, maar een ongelooflijk mooie locatie en ook behoorlijk wat publiek. Leuk om weer een beurs te hebben.
Komende zaterdag demoen bij Noorderspel in Groningen. Gaan daar nog mensen heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 20:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mvdbeld schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:39:
[...]

Welcome back :+

Ark Nova is zeker interessant maar met 3/4 spelers had ik hetzelfde als Anno 1800 hierboven, erg lang.... voor wat het is / doet.

Voor beide games pas ik sowieso met 4 spelers.
Bij Ark nova is het probleem voor mij dat het spel nagenoeg niets veranderd of je het met 2,3 of 4 spelers doet. Alleen de wachttijd tussen beurten word steeds veel langer.
Ik vind het echt een leuk spel. maar persoonlijk heb ik het wel echt duidelijk in de 2 spelers hoek gezet . Als het 2 snelle spelers zijn wil ik 3 spelers misschien nog overwegen, maar langzamere of meer spelers en ik pas er echt voor!

Anno 1800 heb ik 1 keer gespeeld. ik vond dat je zoveel hetzelfde deed. en toen niet echt onder de indruk. Maar word mogelijk nog beter als ik het nog een keer speel.
MADG0BLIN schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:10:
Zijn er nog mensen afgelopen zondag bij MoxCon in Alkmaar geweest? Ik was er om te demonstreren voor 999games. Was mijn eerste keer MoxCon, maar een ongelooflijk mooie locatie en ook behoorlijk wat publiek. Leuk om weer een beurs te hebben.
Komende zaterdag demoen bij Noorderspel in Groningen. Gaan daar nog mensen heen?
nog nooit van gehoord zelf. ook net iets te ver weg vanuit eindhoven. Maar over 3 weken wel naar Spiel essen :)

[ Voor 23% gewijzigd door heuveltje op 20-09-2022 13:30 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
heuveltje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:29:
[...]

nog nooit van gehoord zelf. ook net iets te ver weg vanuit eindhoven. Maar over 3 weken wel naar Spiel essen :)
Ben op Essen ook van de partij, in de ochtend lekker rondsnuffelen, de middagen van 14.30 tot 19.00 demo's geven voor Stonemaier. :)

Dan een paar weken later weer naar Noorderspel, genoeg te spelen en te zien de laatste tijd. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:29
yep, ik sta met het spellenmaakgilde er en we bieden een clinic aan voor ontwerpers, of iedereen die wel denkt aan zelf een spel maken en wilt vragen hoe dat aan te pakken. (uitgegeven worden is andere koek, redden maar weinig concepten, soms is dat ook niet het doel, soms wel maar vaart het op een roze wolk, en soms is iemand goed bezig met een interessant nieuw concept)

• MrVegeta
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

TERW_DAN schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:38:

Mijn grootste gripe met de Anno boardgame is dat het, het naar mijn idee belangrijkste aspect mist, namelijk het logistieke kant van het verhaal. Hoe je er voor zorgt dat je goederen zo snel efficient mogelijk vervoerd worden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hm misschien wel leuk om even te kijken :)

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mvdbeld schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:39:
[...]

Heb hem ook gehaald, de Nederlandse dan in de aanbieding bij 999 ;)

Het idee vind ik leuk qua engine building, echter de eerste pot duurde wel erg lang. Ben benieuwd hoe dat met iets meer ervaring is.
Van de week met z'n 2en een potje gedaan in ongeveer een uurtje. Dat was de tweede keer dat we het speelden. Het lijkt vooral veel in het begin, maar als je eenmaal een beetje lekker in je engine zit, dan gaat het best rap. Maar het is niet een spelletje dat je 'eventjes' speelt met iemand die niet van de wat zwaardere games is.
MrVegeta schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:45:
[...]

Mijn grootste gripe met de Anno boardgame is dat het, het naar mijn idee belangrijkste aspect mist, namelijk het logistieke kant van het verhaal. Hoe je er voor zorgt dat je goederen zo snel efficient mogelijk vervoerd worden.
Nee, dat zit er inderdaad niet heel erg in, maar dan zou het meer een pickup en delivery worden denk ik. En hoewel dat idee me best wel aanspreekt, ben ik bang dat het voor een bordspel dan echt extreem lang gaat duren.

Dat gezegd hebbende, een pickup and delivery in Anno stijl lijkt me dan ook wel weer erg gaaf.

[ Voor 33% gewijzigd door TERW_DAN op 21-09-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 19:59

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Gisteren is (na vele teases) een nieuwe Chip Theory Games titel aangekondigd: 20 Strong.

https://twitter.com/ChipT...&t=6NJR78JjlxqJtdvC7KFw4w

Deze titel schijnt veel goedkoper in de markt gezet te worden dan de €100+ titels waarvan we CTG kennen, maar is ook veel 'kleiner', en richt zich dan op (solo only) korte potjes dicechucking en 'dungeondelving'.
Verder wordt het modulair van opzet (eerst een nieuwe IP deck en TMB en Hoplomachus: Victorum decks zeggen ze zelf), en zal CTG tussendoor nieuwe decks uitbrengen om het zo nieuw te houden :). De gameplay van de grote titels wordt vertaald naar deze specifieke decks.

Volgende maand meer info op Gamefound, als de pre-campaign plaatsvindt. Iets om naar uit te kijken als CTG fan (present!), maar ook zeker als je nog niet bekend bent met deze geweldige boardgame dev!

Overigens zullen de verzendkosten gratis zijn in deze campaign ;)

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Droxia
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:58
Voor de liefhebbers. De digitale versie van gloomhaven is tot 29 september gratis te claimen in de epic game store: https://store.epicgames.com/en-US/p/gloomhaven-92f741

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Droxia schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:18:
Voor de liefhebbers. De digitale versie van gloomhaven is tot 29 september gratis te claimen in de epic game store: https://store.epicgames.com/en-US/p/gloomhaven-92f741
Hier digitaal en in het eggie aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 10:28
Dee Dice Throne liefhebbers in dit topic hebben mij beïnvloed. Toevallig zag ik de Treant/Ninja set voor 16€ tweedehands voorbij komen. Direct opgehaald en het is zo leuk dat ik nu eigenlijk direct een andere set wil halen. Welke set met heroes is de leukste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
FreeShooter schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:54:
Dee Dice Throne liefhebbers in dit topic hebben mij beïnvloed. Toevallig zag ik de Treant/Ninja set voor 16€ tweedehands voorbij komen. Direct opgehaald en het is zo leuk dat ik nu eigenlijk direct een andere set wil halen. Welke set met heroes is de leukste?
Leuk prijsje!

Bij ons is de Samurai vs Gunslinger de set die over het algemeen favoriet is denk ik, lekker straight forward. Hoewel, ik heb nu alle characters en dan is het wel lastig een favoriet te kiezen. Hangt er net wat van af hoe je de complexity wil hebben. Soms heb ik geen zin in het geplan van de Treant en dan is een Gunslinger wel een leuke. De Cursed Pirate is mijn favoriete character denk ik, geen upgradekaarten en lekker veel actiekaarten, en als je player board flipt ben je vervloekt maar wel sterker. 8)

Mijn minst favoriete zijn dan denk ik de Paladin en Tactician (en de Barbarian vind ik wat saai). Ik zou de Samurai-set aanraden of anders de Cursed Pirate-set als je het wat complexer wil, vooral dankzij de Artificer die daarbij zit. Eigenlijk kan ik alle sets wel gewoon aanraden :+

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:06
MADG0BLIN schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:41:
[...]

Ben zelf ook erg benieuwd, krijg hem binnenkort binnen naar aanleiding van een gewonnen wedstrijd op BoardGameGeek, laat wel weten hoe ie is. :D Hij zag er erg interessant uit in ieder geval.
Tiletum al binnen? Ben erg benieuwd :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds een klein jaar is Dungeon Universalis mijn ultieme dungeon crawler. Het combineert character development uit DND met crawling uit bv Descent. Nu de expansion via Kickstarter te bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
Joel22 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:49:
[...]

Tiletum al binnen? Ben erg benieuwd :D.
Vandaag volgens mij. Kreeg net een app van thuis. ;)

Van het weekend eens proberen te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:06
MADG0BLIN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:37:
[...]

Vandaag volgens mij. Kreeg net een app van thuis. ;)

Van het weekend eens proberen te spelen.
Gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 13:40
Zijn er mensen die in november naar het spellenspektakel gaan?

Ik heb de kaartjes al besteld, gaan met deel van onze dnd groep.

Wellicht leuk om hier tips te delen voor dit evenement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 13:29
smurfinmark schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:26:

Wij gaan als het goed is ook met een paar vrienden.
Moeten nog wel de kaarten bestellen.

Voor ons word het ook de eerste keer dat we erheen gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zo. Vandaag maar eens beginnen met het eerste Escape Room spel van Darkpark Games. Conspirecy 19. Ben heel benieuwd, ziet er wel heel goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Zijn de lijstjes voor Spiel al klaar hier? Waar kijken jullie het meest naar uit?

Heb zelf een leuke lijst gemaakt, waarvan ik van veel dingen gewoon wil weten hoe het speelt voor ik het meteen koop. Hier te zien: https://boardgamegeek.com/geeklist/301533/spiel-2022

Maar het volgende gaat er wel meteen komen:

Resist!
Revive (al haal ik die denk ik op CF)
The LOOP (zoek ik al een tijdje, maar lastig te krijgen)
1998 ISS
Galenus
Maui (wellicht)
Moesteiro

Ga op donderdag en vrijdag, eerste keer. Lijkt me erg leuk!

Net nog even potje Ares Expedition solo gespeeld. Die vind ik erg leuk de laatste tijd.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb een aantal lijstjes van anderen bekeken, maar heb bij niks dat ik heb gezien een "oeh, hier moet ik achteraan!" reactie...

Dus ik twijfel of ik wel naar Spiel ga dit jaar, ook omdat ik nog een backlog heb en echt niks nieuws nodig heb.

Ark Nova is pas een keer of 4 gespeeld, My Father's Work nog niet, Kanban EV net tweedehands opgepikt en 1x solo geprobeerd (en ontslagen bij de eerste meeting), Maracaibo + uitbreiding hebben nog tijd nodig, Tapestry zit nog in seal (wel digitaal gespeeld), Spirit Island is altijd top en ISS Vanguard is afgelopen week geleverd...

[ Voor 52% gewijzigd door Bundin op 01-10-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 15:16
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:13:
Zijn de lijstjes voor Spiel al klaar hier? Waar kijken jullie het meest naar uit?

Heb zelf een leuke lijst gemaakt, waarvan ik van veel dingen gewoon wil weten hoe het speelt voor ik het meteen koop. Hier te zien: https://boardgamegeek.com/geeklist/301533/spiel-2022

Resist!
1998 ISS
Galenus
Maui (wellicht)
Moesteiro

Net nog even potje Ares Expedition solo gespeeld. Die vind ik erg leuk de laatste tijd.
Hier ook eerste keer, met een groep van 4 een huisje gehuurd vlakbij, woensdag heen voor bordspellen en bier en dan 2 dagen beurs.

Ik ben benieuwd naar de stand van gloomhaven, asmodee en stiekem erg geïnteresseerd in western trail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik ga vrijdag en zondag.
Er staan wat dingen op m'n lijstje maar geen daarvan zijn nieuwe releases eigenlijk. Behalve Autobahn die ik gekickstart heb, en daar op ga halen.

Vaak kijk ik gewoon wat er gedemo-ed wordt en sluit aan als ik het interessant vindt. Ik vind het gewoon lastig om door 800+ items van zo'n lijst door te zoeken, puur gebaseerd op titel, gamemechanisme en de cover.
Wat ik de afgelopen jaren heb gedaan is vooral op vrijdag kijken wat er te vinden is, lijstje maken met de spellen die ik mogelijk de moeite vind en dan wat verder zoeken naar wat ik van die spellen vindt en of ze het waard zijn om te kopen. En dan zondag een rondje doen en meenemen wat ik wil hebben.
En alles wat me interessant lijkt eens kijken hoe het spel speelt, ik zie wel wat er te vinden is. Het voordeel (en nadeel) is dat ik dit jaar 2 dagen alleen ga, dus kan lekker zelf kijken wat ik de moeite vind. Het is in je eentje alleen wat minder gezellig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
smurfinmark schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:26:

Ik ga hoogstwaarschijnlijk 2 dagen heen om te demonstreren voor 999 games. Voor de rest weinig tips,het is een erg overzichtelijke beurs vind ik waar bijna alle uitgevers wel te vinden zijn. Ik vind het altijd een leuke beurs.

Resist!
1998 ISS
Galenus
Maui (wellicht)
Moesteiro

Ik ga vier dagen, waarvan 4 middagen voor Stonemaier games demos geven.

Heb wel een lijstje gemaakt maar nog niet helemaal af. Zal hem van de week even delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
Gisteren hebben we voor 't eerst sinds lang weer een spellenbeurs bezocht: Spellenfestival in Genk. We volgden het gewone recept: langs de tafels wandelen en kijken wat er te spelen viel. Zo hebben we toch weer een stuk of tien spellen kunnen uitproberen.

- Exploding Kittens (dochter wou het graag spelen, nuff said >:) )
- Balance: een klassieker op beurzen - de maker staat al minstens tien jaar met dit spel overal in BE en NL. Altijd leuk om nog 'ns een keer te spelen.
- Bandido: snel co-op fillertje waarin je een doolhof maakt zodat de bandiet niet kan ontsnappen
- Kawaï: fillertje waarin je ijsjes verzamelt, maar niet bijster leuk
- Gasha: klein set collection-spel waarbij je op de achterkant van de kaarten kunt zien wat er op de voorkant zou kunnen staan. Best wel leuk.
- Dodo: memory en co-op voor de allerkleinsten
For the King (and me!) spel waarin je in twee rondes kaarten verzamelt (beetje zoals in Claim) om de beste adellijke titels te veroveren. Het concept was wel leuk, maar het spel was heel eentonig en het voelde niet aan alsof je echt invloed kon uitoefenen.

Twee bekendere spellen die me specifiek wat tegenvielen waren Cubirds en Cubitos.
Cubirds duurde wat ons betreft veel te lang, het voelde aan alsof je alleen maar wachtte tot de juiste kaarten op tafel kwamen en dan moest je maar hopen dat je ook nog die ene kaart op handen had om de kaarten die je nodig had te kunnen nemen.
Naar Cubitos was ik ook wel benieuwd omdat het wel eens omschreven wordt als de dobbelsteenversie van Kwakzalvers. De race kwam echter wel héél erg traag op gang: na een ronde of vijf hadden we nauwelijks bewogen, één speler stond zelfs nog aan de startlijn. Toen hebben we 't maar opgegeven - geen goeie kennismaking dus, Cubitos zal Kwakzalvers zeker niet vervangen bij ons.

Maar het beste moest gelukkig nog komen: Orichalcum, met uitleg door Nox hemzelve *O* . Hier was iedereen meteen helemaal weg mee, zelfs mijn dochter die dergelijke spellen zelden of nooit speelt. In je beurt kies je een kaart met een tegel en een actie erop. De tegel leg je op je eigen bordje en dan voer je de actie uit: produceren, bouwen of monsters verslaan. Het doel is om de vijf slots bovenaan je bordje te vullen, hetzij met een overwinningspunt, hetzij met tempels. Erg vlotte gameplay met interessante beslissingen, deze ga ik zeker in de gaten houden!

Libertalia had ik ook nog willen proberen, maar die tafels waren de hele dag bezet :(. Via de tweedehandsverkoop wel een paar spellen kwijt geraakt, voldoende om de inkomprijs te dekken - altijd leuke bonus :)
Een lijstje heb ik niet (ook een beetje nutteloos als je niet gaat :+ ), maar ik heb vorige week wel Bonsai en Astra ontdekt en die lijken me wel in de lijn te liggen van wat wij graag spelen. Orichalcum en Village Rails zou ik ook gaan bekijken.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
MADG0BLIN schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:38:

[...]

Ik ga vier dagen, waarvan 4 middagen voor Stonemaier games demos geven.

Heb wel een lijstje gemaakt maar nog niet helemaal af. Zal hem van de week even delen.
Ah cool! Gisteren toevallig voor het eerst Scythe gespeeld hier thuis. Dat beviel erg goed. Ik loop wel ff langs de stand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Ik ga mogelijk. Maar is pas eerste keer. En ga in november naar spel. Lijkt me zo overweldigend spiel dat ik nog steeds twijfel. En wil ook graag spellen proberen, weet ook niet of dat daar wel lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 17:21
HellPunk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:17:

Twee bekendere spellen die me specifiek wat tegenvielen waren Cubirds en Cubitos.
Cubirds duurde wat ons betreft veel te lang, het voelde aan alsof je alleen maar wachtte tot de juiste kaarten op tafel kwamen en dan moest je maar hopen dat je ook nog die ene kaart op handen had om de kaarten die je nodig had te kunnen nemen.
Naar Cubitos was ik ook wel benieuwd omdat het wel eens omschreven wordt als de dobbelsteenversie van Kwakzalvers. De race kwam echter wel héél erg traag op gang: na een ronde of vijf hadden we nauwelijks bewogen, één speler stond zelfs nog aan de startlijn. Toen hebben we 't maar opgegeven - geen goeie kennismaking dus, Cubitos zal Kwakzalvers zeker niet vervangen bij ons.
Bijzonder omdat ik die 2 spellen wel heb en ook leuk vind (Cubirds/Cubitos). Ook heb ik Kwakzalvers dus kan een goede vergelijking maken.

Cubirds is echt een tussendoor spellentje en veel al geluk met de kaarten. Heb je een verkeerde hand, zul je moeten wachten tot die gewisseld wordt (iemand een lege hand). Wat me daar wel opvalt, is dat een kleine familie eigenlijk altijd wilt spelen omdat de rondes snel gaat. Langdurig verzamelen zit er niet in.

Cubitos is een race spel dat langzaam op gang komt. Meestal de eerste paar rondes 1 of 2 stapjes (net zoals kwakzalvers, je komt niet zo ver door gebrek aan fishes). Men probeert ook met het beschikbare geld de broodnodige dobbelstenen te kom om daarna klappers te maken. Geluk met de dobbelstenen is af en toe wel nodig ;-). Waar je bij kwakzalvers altijd iets kunt (je pakt een fishe met een waarde erop), kan het zijn dat je met cubitos je vrij snel kapot speelt. Bij kwakzalvers heb je gevoelsmatig het meer in eigen hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
EnerQi schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:54:
Cubirds is echt een tussendoor spellentje en veel al geluk met de kaarten. Heb je een verkeerde hand, zul je moeten wachten tot die gewisseld wordt (iemand een lege hand). Wat me daar wel opvalt, is dat een kleine familie eigenlijk altijd wilt spelen omdat de rondes snel gaat. Langdurig verzamelen zit er niet in.
Ik merkte inderdaad dat we allemaal wel de neiging hadden om zoveel mogelijk kaarten te verzamelen in de hoop een grote familie te kunnen afleggen. Ik zag nu ook dat we de regels voor het trekken van kaarten niet helemaal goed uitgelegd gekregen hebben: volgens de speluitlegger mochten we elke beurt twee kaarten van de trekstapel leggen, maar dat mag blijkbaar alleen als je geen vogels van tafel hebt kunnen nemen. Zo werden onze handen natuurlijk nog sneller gevuld en was iedereen constant bezig met kaarten sorteren waardoor het spel zich echt voortsleepte. Misschien bij een volgende gelegenheid nog eens proberen!
Cubitos is een race spel dat langzaam op gang komt. Meestal de eerste paar rondes 1 of 2 stapjes (net zoals kwakzalvers, je komt niet zo ver door gebrek aan fishes). Men probeert ook met het beschikbare geld de broodnodige dobbelstenen te kom om daarna klappers te maken. Geluk met de dobbelstenen is af en toe wel nodig ;-). Waar je bij kwakzalvers altijd iets kunt (je pakt een fishe met een waarde erop), kan het zijn dat je met cubitos je vrij snel kapot speelt. Bij kwakzalvers heb je gevoelsmatig het meer in eigen hand.
Klopt, ik denk dat het verschil vooral gevoelsmatig is. In Kwakzalvers weet je dat de kans op witte fiches groot is in het begin. In Cubitos mag je met zoveel dobbelstenen gooien dat je denkt dat je heel veel kunt scoren, maar dat valt dan wel tegen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Pfff. Net geprobeerd te overleven met This War of Mine. Wat een ontzettend gaaf avontuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 14:27

Gilotto

Paint Skillz

Ik ga ook niet naar Essen dit jaar. Waar ik naar uitkijk is de board game van Heroes of might and magic III. Ik volg het project al vanaf het begin en dit lijkt mij wel een leuke te worden, al speelt de nostalgie hier wel zwaar mee :).

Ik heb nog nooit meegedaan met een kickstarter, dus het hele proces is nog nieuw voor me. In november gaat de hypetrein lopen en ik hoop volgend jaar voor kerst de doos binnen te hebben.

Er wordt een demo gegeven in Essen hal 2, 2A127, mocht iemand het willen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Ik ga toch wel, maar echt alleen voor de gezelligheid met een paar collega's. En misschien Starship Captains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Heeft iemand hier ervaring met Kickstarters via Crowdfinder.be? Ik heb via die site Hamlet gebackt en die is nu uitgeleverd in de EU. Begrijp ik het goed dat de spellen dan eerst naar Crowdfinder gaan en vanaf daar naar een pickup point of je huisadres (afhankelijk wat je hebt gekozen)? Dus dat het niet gek is dat ik nog niks gehoord heb?

Ik ga zelf niet naar Essen, maar een een groot deel van m'n spellengroep gaat er wel 1-4 dagen heen. De voorpret in de app groep is al begonnen. Ik had zelf geen zin om een hele dag met een mondmasker te lopen, dus daarom nog maar even afgezien van een bezoekje. En zondag gaan we met de groep de gekochte spellen uitpakken en spelen.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Chevalric schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:58:
Heeft iemand hier ervaring met Kickstarters via Crowdfinder.be? Ik heb via die site Hamlet gebackt en die is nu uitgeleverd in de EU. Begrijp ik het goed dat de spellen dan eerst naar Crowdfinder gaan en vanaf daar naar een pickup point of je huisadres (afhankelijk wat je hebt gekozen)? Dus dat het niet gek is dat ik nog niks gehoord heb?
Ja. Je hoort wanneer het bij je afhaalpunt ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
TERW_DAN schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:46:
Het is in je eentje alleen wat minder gezellig :P
Ja, je kunt je enthousiasme niet delen, dat is soms wel jammer. Je mist soms ook dingen omdat je nu eenmaal niet overal tegelijk kan kijken. En als je eenmaal wat spellen gekocht hebt is het leuk om wat hulp te hebben bij het dragen :+ .

Aan de andere kant kun je in je eentje vaak makkelijker aanschuiven bij een spel. Zo ben ik eens in een survivalspel met 6 vreemden terecht gekomen (Who Should We Eat? van Wizkids). Best een leuke ervaring, ook al was het spel zelf wat meh :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HellPunk schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:42:

Aan de andere kant kun je in je eentje vaak makkelijker aanschuiven bij een spel. Zo ben ik eens in een survivalspel met 6 vreemden terecht gekomen (Who Should We Eat? van Wizkids). Best een leuke ervaring, ook al was het spel zelf wat meh :).
Ja, dat is waar. En ook de reden dat ik gewoon ga. Je bent er utieindelijk met 50.000 gelijk gezinde mensen, dus de kans om een leuk spelletje te spelen is er uiteindelijk wel.

Morgen op tijd in de auto stappen, heb er weer zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Dag 1 zit er op, veel gezien en gespeeld. Eerst maar eens een nachtje slapen en dan morgen kijken of ik nog steeds wil kopen wat ik allemaal zag vandaag.

Wat wel opviel was dat grote uitgevers als asmodee gewoonweg nauwelijks Engelse versies hadden liggen van de populaire spellen.

Onder het motto durf te vragen:
Adriaensen lijkt er dit jaar niet te zijn terwijl die altijd mooie prijzen heeft

Weet een van jullie of er nog ergens Nederlandse/Nederlandstalige spellen worden verkocht hier in Essen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
TERW_DAN schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

Ja, dat is waar. En ook de reden dat ik gewoon ga. Je bent er utieindelijk met 50.000 gelijk gezinde mensen, dus de kans om een leuk spelletje te spelen is er uiteindelijk wel.

Morgen op tijd in de auto stappen, heb er weer zin in :)
50.000? Serieus? Dan ga ik al helemaal niet

edit ; oh, en het lijkt alsof iedereen een mondkapje draagt. Daar ben ik ook wel even klaar mee, met wat pech moet dat zometeen weer op mijn werk.
Blijken verplicht te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 06-10-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
Ik vond het niet heel druk vandaag anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

maartend schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

Ik geloof dat ze +-200.000 mensen verwachten over 4 dagen. Maar zelfs dat gaf me voorgaande jaren niet het idee dat het te druk was over het algemeen, hooguit op sommige plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Reminder ; Spiel, mondkapjes verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
maartend schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:52:
Reminder ; Spiel, mondkapjes verplicht
Jup en ze zijn er streng op heb ik gezien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
maartend schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:46:
[...]

edit ; oh, en het lijkt alsof iedereen een mondkapje draagt. Daar ben ik ook wel even klaar mee, met wat pech moet dat zometeen weer op mijn werk.
Blijken verplicht te zijn.
Zondag is het altijd een stuk minder druk. Bij de start zijn er misschien nog 35.000 mensen, maar je ziet het in de loop van de voormiddag rustiger worden omdat mensen die meerdere dagen komen al naar huis vertrekken.

Nadeel: de beurs sluit op zondag een uur eerder en de kans dat iets uitverkocht is is natuurlijk groter. Het kan ook in je voordeel werken: spellen die nog niet uitverkocht zijn kan je dan soms aan een kleine korting krijgen - wat ze verkopen moeten ze ook niet weer inpakken en mee terug naar huis vervoeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:52
Woensdag nemesis gekocht op ibood.be
voor 85 euro incl verzending

Echt benieuwd naar!
Straks voor kerst: ark nova vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

skank schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:32:
Woensdag nemesis gekocht op ibood.be
voor 85 euro incl verzending

Echt benieuwd naar!
Straks voor kerst: ark nova vragen
Op de .nl site stond ie ook in de aanbieding met nog een aantal andere goede titels. Had al een en ander in mijn winkelwagentje gegooid, maar toen ik zag er dat bij een redelijk bedrag nog steeds verzendkosten betaald moesten worden heb ik gepast. Desondanks een goede aanschaf ;)

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Yes, ik kijk er naar uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik zou de miniaturen eigenlijk ook es willen schilderen.
Weet zo wel niet waar te beginnen...
Blijkbaar heb je veel potjes nodig :p

Welke paint en borstels kopen?
Waar kopen?
Eerst eens proberen met zombicide?
Die aliens leken me wel redelijk doenbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcheese
skank schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:14:

Waar kopen?
Kijk hier eens in voor informatie:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1995968

Daar wordt vanalles besproken.

Eventueel kun je een startsetje halen bij de warhammer/games workshop.

Penseeltjes haal je bij voorkeur bij de Hornbach. Die van games workshop zijn nl gewoon heel duur en stiekem best ruk.

+Haal bij de action een selfie ring. Als je daardoorheen kijkt heb je altijd perfect licht en t kost je geen drol.

Have fun!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 11:36
Gilotto schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Ik ga ook niet naar Essen dit jaar. Waar ik naar uitkijk is de board game van Heroes of might and magic III. Ik volg het project al vanaf het begin en dit lijkt mij wel een leuke te worden, al speelt de nostalgie hier wel zwaar mee :).

Ik heb nog nooit meegedaan met een kickstarter, dus het hele proces is nog nieuw voor me. In november gaat de hypetrein lopen en ik hoop volgend jaar voor kerst de doos binnen te hebben.

Er wordt een demo gegeven in Essen hal 2, 2A127, mocht iemand het willen uitproberen.
Godnondedju. Zit ik dit jaar al aan véél te veel geld aan boardgames op kickstarter, denk ik dat ik er eindelijk door ben en dan lap jij me dit ? :9 _/-\o_

Gezien ik dat nu nog altijd speel op PC, kan ik me niet inbeelden dat ik die ga laten passeren. Ik dank je, mijn spaarvarken vervloekt je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Dan ga je niet naar Spiel, heb je alsnog Spiel-loot :+ . Vrienden van me waren zaterdag op Spiel en kochten per ongeluk twee keer Astra. De standhouder wilde het extra exemplaar wel terugnemen, maar omdat ik hen het spel getipt had kreeg ik eerst de kans om het over te nemen. Dat heb ik dan maar gedaan - de verzamelaar in mij is toch nog niet helemaal dood :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Chevalric schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:58:
Bij Crowdfinder is het vaak goedkoper, maar het duurt altijd wel langer met leveren. Hou daar rekening mee. Verder alleen maar positieve ervaring met/via crowdfinder bestellen van kickstarters.

En ik ben ook drie dagen naar Spiel geweest. Mondkapjes was niet geweldig, maar dat was misschien het enige probleem. Verder vond ik het weer een heerlijke ervaring. Het was relatief rustig en heb meer dan 20 nieuwe spellen gespeeld. Ben bang dat het volgend jaar al weer drukker zal worden.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvdbeld
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25
Mvdbeld schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:33:
[...]

Twilight Inscription zit er aan te komen :+
Van het weekend eerste keer Twilight Inscription gespeeld. Absoluut geen Twilight Imperium, maar wel een interessante resource management "Flip, Roll & Write". Deze gaat binnenkort weer op tafel hoop ik!

Heb inmiddels ook Twilight Imperium 4th vaker gespeeld en deze game intrigeert me toch meer dan na de initiële playthrough. Eigenlijk heeft deze voor mij nu grotendeels Game of Thrones vervangen, meer interessante keuzes in een vergelijkbare speelduur en epische area control setting.

[ Voor 46% gewijzigd door Mvdbeld op 10-10-2022 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:57
Hoppa, gearriveerd en hopelijk snel op de mat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vDn0t7yqrNWZf1Pl2QIgbIauJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/geXfDUy6hFs5DWi2caQ9dKqE.png?f=user_large

Voor context... op dit schip ligt mijn bestelling van de Nederlandse editie van Sleeping Gods. :)

Na Pandemic Legacy hoop ik dat dit de volgende wekelijkse game wordt thuis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PaulBloem schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:26:

[Afbeelding]

Voor context... op dit schip ligt mijn bestelling van de Nederlandse editie van Sleeping Gods. :)

Dat is toevallig, gisteren een youtube te kijken met co-op tips en deze sprak mij gelijk heel erg aan.
Ben benieuwd naar je ervaringen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:42

[Afbeelding]

Ziet eruit als een leuke game! Ben benieuwd wat je er van vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online

[Afbeelding]

Volgens mij die van mij ook dan. :P Ben er ook erg benieuwd naar! Op Essen de nieuwe versie al mogen aanschouwen, maar zag er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:48
Ook weer 4 dagen Essen erop zitten. Drukker dan vorig jaar, maar nog lang niet op het niveau van voor de pandemie.

Moest wel lachen om de lange rijen de eerste 2 dagen bij opening, maar veel van de super gewilde games (The Wolves, Hamlet) waren toch na 2 dagen helemaal sold out. Dat die uitgevers niet een zooi meer meenemen.. Hadden ze allemaal kunnen slijten.

Kwam er tevens net achter dat ik de KS versie van Planet Unknown meerdere keren heb, mocht iemand hier interesse hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

MADG0BLIN schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:40:
[...]

Volgens mij die van mij ook dan. :P Ben er ook erg benieuwd naar! Op Essen de nieuwe versie al mogen aanschouwen, maar zag er goed uit!
Ik heb Sleeping Gods poosje op TTS gespeeld, qua verhaal en exploration erg leuk, maar qua gameplay wel veel boekhouding. Ligt er ook wel wat aan met hoeveel je speelt, aangezien alle karakters geloof ik in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Yakumos schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:10:
Moest wel lachen om de lange rijen de eerste 2 dagen bij opening, maar veel van de super gewilde games (The Wolves, Hamlet) waren toch na 2 dagen helemaal sold out. Dat die uitgevers niet een zooi meer meenemen.. Hadden ze allemaal kunnen slijten.
Tja, die shipments worden vaak lang van tevoren geregeld, als je spel dan plots een hype wordt is het helaas moeilijk om daar nog iets aan te veranderen. En alles wat je niet verkoopt moet ook weer terug, dat risico wil je met de huidge shippingprijzen niet lopen. Sommige uitgevers brengen dan weer zelf hun spellen mee, dan is hetgeen ze kunnen verkopen letterlijk beperkt tot de capaciteit van het busje waarmee ze naar Essen reizen :).

[ Voor 7% gewijzigd door HellPunk op 10-10-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
Yakumos schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:10:
Ook weer 4 dagen Essen erop zitten. Drukker dan vorig jaar, maar nog lang niet op het niveau van voor de pandemie.

Kwam er tevens net achter dat ik de KS versie van Planet Unknown meerdere keren heb, mocht iemand hier interesse hebben?
Er waren ook een heel aantal uitgevers waarvan de spullen waren tegen gehouden door de douane. Dus je hebt het niet altijd in eigen hand. Wel balen, ik zag de laatste kopieen van The Wolves net voor mijn neus verkocht worden. Had ook interesse, maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CombatHermit
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 17:05
Stiekum wel beetje jaloers op de mensen die het dit jaar wel hebben gered met hun planning. Ben niet in Essen geweest, maar heb mijn verdriet weggekocht door The Loop en de bijbehorende uitbreiding te bestellen.

Het houdt een mens ook van de straat moet je maar rekenen. :9

Misschien volgend jaar weer, ben allang blij dat het deze keer weer 'gewoon' zijn doorgang kon vinden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55

dragonhaertt

@_'.'

skank schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:14:

Waar kopen?
Ik heb een setje basis kleuren van valleyo gekocht
Een klein setje washes kan ook handig zijn.

Qua kwastjes zijn er echt heel veel keuzes. Gewoon iets goedkoops van een paar euro bij een online hobbyzaak is prima.
Een wet-palette kan je maken met wat bakpapier.
Verder heb je niet echt iets nodig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:48
HellPunk schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Tja, die shipments worden vaak lang van tevoren geregeld, als je spel dan plots een hype wordt is het helaas moeilijk om daar nog iets aan te veranderen. En alles wat je niet verkoopt moet ook weer terug, dat risico wil je met de huidge shippingprijzen niet lopen. Sommige uitgevers brengen dan weer zelf hun spellen mee, dan is hetgeen ze kunnen verkopen letterlijk beperkt tot de capaciteit van het busje waarmee ze naar Essen reizen :).
Dat “risico” van 2x verzendkosten betalen weegt ruimschoots op tegen direct aan klanten kunnen verkopen.

Normaal aan retailers is het 40%, heel soms 50% van MSRP waarvoor ze het verkopen. Dus op zo’n beurs is elk spel dat je verkocht krijgt een super goede deal. En veel laten de overgebleven spullen naar een warehouse in Europa brengen, het gaat niet heen en weer van Amerika o.i.d.

[ Voor 7% gewijzigd door Yakumos op 11-10-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 12:05
CombatHermit schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:15:
Stiekum wel beetje jaloers op de mensen die het dit jaar wel hebben gered met hun planning. Ben niet in Essen geweest, maar heb mijn verdriet weggekocht door The Loop en de bijbehorende uitbreiding te bestellen.
Deze staat hier ook al even op het lijstje, ben benieuwd wat je ervan vindt.
(En hoor het graag uiteraard :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
Zondag al even meegeholpen om twee Essen-aanwinsten uit te proberen.

We begonnen met The Turing Machine, een deductiespel gebaseerd op ouderwetse ponskaarten. Het idee is dat je een 3-cijferige code moet vinden, door middel van 4-6 tests, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Voorbeeld van de tests zijn: hoeveel 3'en zitten in de code, hoe verhouden 2 van de 3 cijfers zich tot elkaar (is de ene groter, of de ander, of zijn ze gelijk), etc.

Je kiest dan vervolgens drie ponskaarten die overeenkomen met de code die je wilt testen. Deze leg je over elkaar en dan blijft er een gaatje over. Dit leg je over een kaart heen waarop heel veel kruisjes en vinkjes staan en door het gaatje zie je dan een kruisje of vinkje. Is het een vinkje, dan matcht je code met met de test.

Bijv: test je het aantal 3'en met code 1-2-3 en je krijgt een groen vinkje, dan zit er precies één 3 in de code. Dat hoeft dan niet het derde getal te zijn. Krijg je een kruis, dan kunnen er nog 0, 2 of 3 drieën in zitten. Per code mag je 3 testen uitvoeren. Het doel is om de juiste code te raden met zo min mogelijk testen.

Het is een leuke puzzelgame, maar het biedt weinig meerwaarde om die met meerderen te spelen, aangezien het vooral gaat om zelf het puzzeltje op te lossen.

Daarna hebben we Woodcraft op tafel gelegd. Dit is een actieselectiespel, waarbij je de acties selecteert op een rondeel, vergelijkbaar met Praga Caput Regni, voor wie het kent. In het spel gebruik je dobbelstenen om dingen te maken. Er zijn drie kleuren dobbelsteen, en elk product heeft een combinatie nodig van die dobbelstenen (en soms nog wat andere dingen, zoals lijm of "restjes").

Het Unique Selling Point van het spel is dat je de dobbelstenen kunt "zagen" of "lijmen", waardoor je de dobbelsteen splitst in twee dobbelstenen met opgeteld dezelfde waarde (bijv. een 4 mag je zagen naar een 1+3 of 2+2). Lijmen is precies de andere kant op: twee dobbelstenen samen pakken tot 1 dobbelsteen met hetzelfde aantal ogen. Verder heb je nog helpers die je kunt inzetten en kun je gereedschappen verzamelen voor leuke bonussen. Uiteindelijk gaat het om wie de meeste punten scoort.

Ik vond het best een pittig spel, omdat je maar 13 beurten hebt (met misschien 1 of 2 extra beurten, als je daar op speelt). Daarnaast was er een aantal delen in het spel die weinig aan bod kwamen, omdat je daar niet echt controle over had (zoals het verzamelen van gereedschappen). Ik vermoed dat dit een spel is dat nog een paar keer op tafel komt, om dan diep in de kast te verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
dragonhaertt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Ik heb een setje basis kleuren van valleyo gekocht
Een klein setje washes kan ook handig zijn.

Qua kwastjes zijn er echt heel veel keuzes. Gewoon iets goedkoops van een paar euro bij een online hobbyzaak is prima.
Een wet-palette kan je maken met wat bakpapier.
Verder heb je niet echt iets nodig.
Merci voor de linkjes.
Eens kijken op facts binnen 2 weken ;)
Die washes zijn goed voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Helemaal vergeten te posten, 2 weken terug Hamlet binnengekregen via Kickstarter. Nog niet gespeeld, maar ho-ly shit wat een kwaliteit van de spulletjes die erbij zitten; van super dik karton tot metalen munten. Ik ben nu al fan en heb het nog niet eens gespeeld :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ixVlADO_L3zUUGIVBylro4sTeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkBw0NcYPKkw2ezIJtQr0Ofr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:20
Hier iemand met de Clockwork Expansion 2 van Root? Ik zit met wat regeltjes die je op meerdere manieren kan interpreteren.. Vraag staat ook uit op BGG maar vooralsnog geen antwoord :/

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

kaanmijo schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:07:
Helemaal vergeten te posten, 2 weken terug Hamlet binnengekregen via Kickstarter. Nog niet gespeeld, maar ho-ly shit wat een kwaliteit van de spulletjes die erbij zitten; van super dik karton tot metalen munten. Ik ben nu al fan en heb het nog niet eens gespeeld :+ [Afbeelding]
laat eens weten als je hem gespeeld hebt :)
Wij hebben hem 1 keer gespeeld, en liepen tegen een issue aan. maar ik ben benieuwd of andere dat ook doen, of dat het meer een group-think probleem bij ons was.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:51
Ik heb gisteravond een potje Flamecraft gespeeld. Al met al was dat best vermakelijk en redelijk makkelijk op te pakken. Vooral de aankleding is ook erg leuk gedaan. Door zoveel mogelijk Fancy Dragons te hoarden heb ik uiteindelijk nog weten te winnen ook. Verder ook voor het eerst Tiny Epic Dungeons gedaan, maar omdat we de regels niet helemaal goed begrepen viel dat een beetje tegen. De volgende keer wordt het vast beter.

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/034/460/763/d244f29f1d7db3529815db759111966f_original.jpg?ixlib=rb-4.0.2&crop=faces&w=1552&h=873&fit=crop&v=1628466472&auto=format&frame=1&q=92&s=b58e1e7999e173815b1b3ed658021158

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
heuveltje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

laat eens weten als je hem gespeeld hebt :)
Wij hebben hem 1 keer gespeeld, en liepen tegen een issue aan. maar ik ben benieuwd of andere dat ook doen, of dat het meer een group-think probleem bij ons was.
Heb 'm in Essen gespeeld met 4 (niet afgemaakt) en thuis een keer solo. Wat me opviel is dat men niet echt geneigd is om haast te maken met het bouwen van de kerk. Dat kan veranderen met ervaring en uitleg over de punten/awards aan het eind van het spel, maar het spel kan dan wel slepen.

Alsnog is het een leuk en niet te zwaar spel, geschikt voor relatief onervaren spelers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bundin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Heb 'm in Essen gespeeld met 4 (niet afgemaakt) en thuis een keer solo. Wat me opviel is dat men niet echt geneigd is om haast te maken met het bouwen van de kerk. Dat kan veranderen met ervaring en uitleg over de punten/awards aan het eind van het spel, maar het spel kan dan wel slepen.

Alsnog is het een leuk en niet te zwaar spel, geschikt voor relatief onervaren spelers :)
Ah dat wou ik eigenlijk niet benoemen, om niemand te beinvloeden.
Maar dat was dus exact ons probleem.
Voordat de kerk op was hadden we elke markt tegel en practisch alle landtegel al opgebouwd.
Waardoor het spel veel te lang doorging (ruim 3 1/2) uur).

IMHO is de beloning voor "meest geholpen aan de kerk"' veel te laag om dat te voorkomen.
En als je zelf al 1e bent heb je al helemaal geen reden meer om nog aan de kerk te bouwen.

En zelfs toen ik het uitmaakte, had ik kwa punten gewoon veel beter een landtegel kunnen kopen.
En de winnaar was 2 keer iemand die totaal niet aan de kerk meegebouwd heeft :)

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 12-10-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
heuveltje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:24:
[...]

Ah dat wou ik eigenlijk niet benoemen, om niemand te beinvloeden.
Maar dat was dus exact ons probleem.
Voordat de kerk op was hadden we elke markt tegel en practisch alle landtegel al opgebouwd.
Waardoor het spel veel te lang doorging (ruim 3 1/2) uur).

IMHO is de beloning voor "meest geholpen aan de kerk"' veel te laag om dat te voorkomen.
En als je zelf al 1e bent heb je al helemaal geen reden meer om nog aan de kerk te bouwen.
Als je eerste staat heb je juist alle reden om aan de kerk te bouwen, dan wil je juist dat het afloopt en je de bonus vangt voor meer bouwen aan dat ding. Liever dat dan dat iemand je voorbijsteekt doordat diens resources ineens veel worden gebruikt.

Op zich is de beloning best aardig voor kerkbouw: zowel punten voor de actie zelf als de reward aan het eind. Met meer dan 2 spelers is nul voor die award echt wel een aderlating. Ik denk dat de kerk snel relevanter wordt gevonden met vooraf een beetje exrtra uitleg over die awards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bundin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

Als je eerste staat heb je juist alle reden om aan de kerk te bouwen, dan wil je juist dat het afloopt en je de bonus vangt voor meer bouwen aan dat ding. Liever dat dan dat iemand je voorbijsteekt doordat diens resources ineens veel worden gebruikt.

Op zich is de beloning best aardig voor kerkbouw: zowel punten voor de actie zelf als de reward aan het eind. Met meer dan 2 spelers is nul voor die award echt wel een aderlating. Ik denk dat de kerk snel relevanter wordt gevonden met vooraf een beetje exrtra uitleg over die awards.
Met eerste bedoel ik de meeste delen van de kerk gebouwd. de meeste krijgt 5 bonuspunten, en de 2e 2 uit mijn hoofd. En dat klinkt veel, maar niet als ik voor minder resources ook een landtegel kan bouwen die me die 5-6 punten oplevert*, of nog veel meer. Zowiezo is het lastig bepalen wie 1e staat, als meer dan de helft van punten van een speler uit landmarks en bonussen komen die je pas op het einde scoort.

En ik was eigenlijk degene die het meest op de kerk aan het focusses was, dus ik had die 5 punten voor "meeste kerk" al. En bij ons was het ik heb 3 delen gebouwd, speler 2 2 en speler 3 0.

Speler 3 heeft toch geen kasn op die bonus, speler 2 komt staat achter mij in punten dus die wil het ook niet afmaken. vooral omdat het verschil tussen 2e en gedeeld 1e ook maar 2 punten is.

*grootste puntenswing was 14 punten voor 1 tegel op een gegeven moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellPunk
Voor de liefhebbers van spellen waar je ruimtelijk inzicht voor nodig hebt kan ik van harte Block and Key aanbevelen.

Het spelbord bestaat uit twee etages: onderop liggen de bouwblokken en opdrachtkaarten, bovenop is waar het spel zelf zich afspeelt. De bouwblokken zijn de bekende polyomino's in vier verschillende kleuren.

In je beurt kan je twee dingen doen: drie blokken nemen (met een maximale voorraad van 7) of bouwen en eventueel opdrachtkaarten vervullen. De opdrachtkaarten tonen een bepaalde configuratie van vlakken in de vier kleuren van de polyomino's. Deze moet je proberen na te bouwen door de blokken naast of op mekaar te plaatsen.

Speciaal hierbij is dat je alleen kijkt naar jouw kant van het bord. Met andere woorden: je bouwt wel met 3D-vormen, maar je ziet alleen jouw 2D-aanzicht. Als je een blok plaatst verandert dus ook het aanzicht van alle andere spelers.

Net dat maakt het spel interessant: jouw aanzicht kan tussen je eigen beurten helemaal veranderen. Zeker voorbij het eerste kwart van het spel, als het bord al wat voller begint te raken, is het echt een uitdaging om juist die plek te spotten waar je een opdracht mee kan vervullen. Daarom staat het tweede bord ook op hoogte: in ons eerste spel had ik de twee borden gewoon op tafel staan, maar dan is het erg moeilijk om een patroon in te schatten.

Het enige minpunt is dat de solo mode wat dunnetjes is: je probeert in 11 beurten een zo hoog mogelijke score te halen. Dat is erg weinig, zeker als je niet meteen de juiste blokken krijgt en dus een extra beurt moet besteden aan nieuwe blokken kiezen. De complexiteit van het spel komt zo nooit echt tot uiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55

dragonhaertt

@_'.'

skank schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

Merci voor de linkjes.
Eens kijken op facts binnen 2 weken ;)
Die washes zijn goed voor?
Een wash is eigenlijk gewoon een heel erg dunne verf. Deze kan je gebruiken om de diepere delen makkelijk donkerder te maken, waardoor je een soort schaduweffect krijgt. Je kan dit natuurlijk ook zonder wash doen, maar soms is het wel makkelijk om te gebruiken.

Er zijn veel tutorials te vinden op youtube over het schilderen van mini's. Dit vond ik zelf een erg goede video: YouTube: FUNDAMENTALS! A Complete Guide to Painting Minis.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Voor diegene die wel eens een outdoor boardgame willen spelen: de inschrijving voor het NK escaperoom 2023 is net open gegaan https://nk-escaperooms.nl/. De lat van voorgaande edities ligt erg hoog (qua orginaliteit) dus ben benieuwd.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
HellPunk schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:36:
Voor de liefhebbers van spellen waar je ruimtelijk inzicht voor nodig hebt kan ik van harte Block and Key aanbevelen.

Het spelbord bestaat uit twee etages: onderop liggen de bouwblokken en opdrachtkaarten, bovenop is waar het spel zelf zich afspeelt. De bouwblokken zijn de bekende polyomino's in vier verschillende kleuren.

In je beurt kan je twee dingen doen: drie blokken nemen (met een maximale voorraad van 7) of bouwen en eventueel opdrachtkaarten vervullen. De opdrachtkaarten tonen een bepaalde configuratie van vlakken in de vier kleuren van de polyomino's. Deze moet je proberen na te bouwen door de blokken naast of op mekaar te plaatsen.

Speciaal hierbij is dat je alleen kijkt naar jouw kant van het bord. Met andere woorden: je bouwt wel met 3D-vormen, maar je ziet alleen jouw 2D-aanzicht. Als je een blok plaatst verandert dus ook het aanzicht van alle andere spelers.

Net dat maakt het spel interessant: jouw aanzicht kan tussen je eigen beurten helemaal veranderen. Zeker voorbij het eerste kwart van het spel, als het bord al wat voller begint te raken, is het echt een uitdaging om juist die plek te spotten waar je een opdracht mee kan vervullen. Daarom staat het tweede bord ook op hoogte: in ons eerste spel had ik de twee borden gewoon op tafel staan, maar dan is het erg moeilijk om een patroon in te schatten.

Het enige minpunt is dat de solo mode wat dunnetjes is: je probeert in 11 beurten een zo hoog mogelijke score te halen. Dat is erg weinig, zeker als je niet meteen de juiste blokken krijgt en dus een extra beurt moet besteden aan nieuwe blokken kiezen. De complexiteit van het spel komt zo nooit echt tot uiting.
Klinkt als mijn al oude en nog steeds erg sterke Pueblo (in mijn beleving ondergewaard, omdat echt iedereen het erg leuk en intrigerend vindt) - https://boardgamegeek.com/boardgame/3228/pueblo

Deze ziet er wel een stuk beter/mooier uit.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
poehee schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Klinkt als mijn al oude en nog steeds erg sterke Pueblo (in mijn beleving ondergewaard, omdat echt iedereen het erg leuk en intrigerend vindt) - https://boardgamegeek.com/boardgame/3228/pueblo

Deze ziet er wel een stuk beter/mooier uit.
Klopt, de spellen hebben wel wat raakpunten - als je Pueblo graag speelt zou Block and Key ook wel wat voor jou kunnen zijn. Ik had ook een oude versie van Pueblo, maar omdat niemand het hier wilde spelen heb ik die uiteindelijk van de hand gedaan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
Afgelopen zaterdag met de familie een bordspel op tafel gelegd. Gezien we de tijd hadden, kon ik ze overtuigen om een nieuw spel op tafel te leggen: Mysterium

Een combinatie van Cluedo en Dixit, waarbij 1 speler de gamemaster is. Als een collectief win of verlies je van het bord. Max. 7 spelers.

Het spel heeft twee fases waarbij eerst iedereen z’n eigen hint-kaarten ontvangt om z’n eigen combinatie van dader, plaats en wapen te vinden.
In fase 2 mag ieder, op basis van eigen prestatie, een aantal hints zien om de uiteindelijke combinatie te vinden.
Als het meerendeel het goed heeft, dan win je het spel.

Erg mooi overleg gedurende het spel onderling, van leeftijden 6 tot en met 71. Gezien het collaborerende karakter kan je als gamemaster iedereen gemakkelijk begeleiden, ook al zijn het nieuwe spelers.

Mooi spel voor een gemixte groep qua spel-zin en spel-ervaring.

Komt zeker nog een keertje op tafel tijdens familie weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

PaulBloem schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:18:
Afgelopen zaterdag met de familie een bordspel op tafel gelegd. Gezien we de tijd hadden, kon ik ze overtuigen om een nieuw spel op tafel te leggen: Mysterium

Een combinatie van Cluedo en Dixit, waarbij 1 speler de gamemaster is. Als een collectief win of verlies je van het bord. Max. 7 spelers.

Het spel heeft twee fases waarbij eerst iedereen z’n eigen hint-kaarten ontvangt om z’n eigen combinatie van dader, plaats en wapen te vinden.
In fase 2 mag ieder, op basis van eigen prestatie, een aantal hints zien om de uiteindelijke combinatie te vinden.
Als het meerendeel het goed heeft, dan win je het spel.

Erg mooi overleg gedurende het spel onderling, van leeftijden 6 tot en met 71. Gezien het collaborerende karakter kan je als gamemaster iedereen gemakkelijk begeleiden, ook al zijn het nieuwe spelers.

Mooi spel voor een gemixte groep qua spel-zin en spel-ervaring.

Komt zeker nog een keertje op tafel tijdens familie weekend.
Dat klinkt wel geinig. Maar is het ook leuk met 3 a 4 spelers? Of moet je eigenlijk wel met 5+ zijn?

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulBloem
Bart ® schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:32:
[...]

Dat klinkt wel geinig. Maar is het ook leuk met 3 a 4 spelers? Of moet je eigenlijk wel met 5+ zijn?
4 zou denk ik ook zeker prima zijn. 1 persoon de ‘geest’ (gamemaster) en met drie andere om het uit te zoeken.

Qua dynamiek leuk en ook wat snellere potjes, gezien de geest niet voor 6 spelers per ronde goede hints moet vinden in z’n selectie van 7 ‘Dixit-like’ kaarten.

Maar met 7 werkte bij ons ook goed ondat je al mag overleggen wanneer de eerste hints zijn gegeven aan iemand door de geest. Dus weinig downtime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vindictae
  • Laatst online: 09:38
Zijn er mensen hier die andere TTRPG's spelen als D&D? De paar waar ikzelf momenteel mee bezig ben, zijn City of Mist en The One Ring (2e).

City of Mist is een noir detective RPG, waarbij spelers een combinatie zijn van een persoon met een dagelijks leven, en een mythe, legende of episch verhaal zich manifesteert. De gameplay is niet heel gericht op tactiek en cijfers, maar juist enorm gericht op verhaal en cinematische scenes. In plaats van bonussen en skill points, heb je hier statuses en power tags; deze gebruik je, wanneer je actie onderneemt, en tel je vervolgens op bij je rol.
De setting verder is een stereotype stad (je bepaalt vooraf het exacte stereotype (old-school noir, modern noir, comic book...), waarin dus de mist bestaat, die het bestaan van rifts (de manifestatie van mythes en legendes) verhult. Mensen die zelf geen rift zijn, hebben dus geen idee van het supernatuurlijke wat om zich heen afspeelt, en zullen het afdoen met logische verklaringen, wanneer ze er direct mee in aanraking komen.

Voor geïnteresseerden: https://cityofmist.co/

Daarnaast The One Ring, wat dus een tweede editie is, ditmaal gepubliceerd door Fria Liga; Zweedse uitgever met ondertussen wat grote namen onder zich. De RPG bevat lekker veel elementen van de Lord of the Rings boeken, zoals een skill genaamd 'Riddle', een gameplay element rond councils, en het trekken van de aandacht van 'The Eye'. Het weet de sfeer van de boeken mooi om te zetten. Verder is het wat vrijer dan D&D, wat voor beginners wel even wennen is, maar als je het gewend bent, voelt D&D opeens wat meer als administratie. En het zijn prachtige boeken om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 10:28
Vindictae schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:43:
Zijn er mensen hier die andere TTRPG's spelen als D&D? De paar waar ikzelf momenteel mee bezig ben, zijn City of Mist en The One Ring (2e).

City of Mist is een noir detective RPG, waarbij spelers een combinatie zijn van een persoon met een dagelijks leven, en een mythe, legende of episch verhaal zich manifesteert. De gameplay is niet heel gericht op tactiek en cijfers, maar juist enorm gericht op verhaal en cinematische scenes. In plaats van bonussen en skill points, heb je hier statuses en power tags; deze gebruik je, wanneer je actie onderneemt, en tel je vervolgens op bij je rol.
De setting verder is een stereotype stad (je bepaalt vooraf het exacte stereotype (old-school noir, modern noir, comic book...), waarin dus de mist bestaat, die het bestaan van rifts (de manifestatie van mythes en legendes) verhult. Mensen die zelf geen rift zijn, hebben dus geen idee van het supernatuurlijke wat om zich heen afspeelt, en zullen het afdoen met logische verklaringen, wanneer ze er direct mee in aanraking komen.

Voor geïnteresseerden: https://cityofmist.co/

Daarnaast The One Ring, wat dus een tweede editie is, ditmaal gepubliceerd door Fria Liga; Zweedse uitgever met ondertussen wat grote namen onder zich. De RPG bevat lekker veel elementen van de Lord of the Rings boeken, zoals een skill genaamd 'Riddle', een gameplay element rond councils, en het trekken van de aandacht van 'The Eye'. Het weet de sfeer van de boeken mooi om te zetten. Verder is het wat vrijer dan D&D, wat voor beginners wel even wennen is, maar als je het gewend bent, voelt D&D opeens wat meer als administratie. En het zijn prachtige boeken om te zien.
Ik heb daar mezelf wel eens verdiept in RPG's, onder andere om 'Hero Kids' met mijn zoontje te spelen. Maar ik loop tegen het probleem aan dat ik het moeilijk vind om een game master te zijn zonder ooit een RPG te hebben gespeeld. Dus eigenlijk zoek ik een RPG met wat meer begeleiding. Hoe zit dat met City of Mist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vindictae
  • Laatst online: 09:38
FreeShooter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Ik heb daar mezelf wel eens verdiept in RPG's, onder andere om 'Hero Kids' met mijn zoontje te spelen. Maar ik loop tegen het probleem aan dat ik het moeilijk vind om een game master te zijn zonder ooit een RPG te hebben gespeeld. Dus eigenlijk zoek ik een RPG met wat meer begeleiding. Hoe zit dat met City of Mist?
Hmmm, beetje twijfelgeval. Ik vind City of Mist in zekere zin wel wat hoogdrempelig voor beginners; Het vergt wat voorbereiding, waar je als gamemaster een case verzint, die zij moeten uitzoeken. Daar zitten waarschijnlijk meerdere locaties, waar clues zijn te vinden, mensen om mee te praten, en zaken die spelers kunnen dwarsbomen. Maar daarnaast zit er ook een heel stuk improvisatie. Omdat spelers vrij epische abilities hebben, moet je redelijk flexibel in de wedstrijd zitten, en ook afhankelijk van keuzes die ze maken, kan het verhaal zich in aardig wat bochten wringen. Maar als dat je sterke punt is, versus het numerieke stuk van D&D, dan is de drempel weer wat lager natuurlijk...

Wat ik juist weer makkelijk vind, is dat de regels niet gigantisch uitgebreid zijn, met tig van skills, spells, en regels. Alles is gecondenseerd naar een handje vol acties die een speler kan ondernemen, en een simpele manier van kjken wat je actie als consequentie heeft. Dus die focus ligt echt op dat cinematische spel tussen spelers en gamemaster.

Ze hebben ze aardig wat voorbeelden in de Player's Guide, een starter set met voorbeeld case en premade characters om te gebruiken, en een boek met meerdere aan elkaar gelinkte mysteries. Op de website hebben ze previews van elk boek, en wat gratis downloads waaronder een example playthrough.

Daarnaast ook vrij actieve blog en Youtube kanaal met uitleg over meerdere zaken. Ook de Discord en Reddit zijn actief en behulpzaam, mocht je vragen hebben, of hulp nodig hebben met je voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsiaan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 18:19
Hoi allemaal. Ik wil misschien proberen Gloomhaven te spelen met wat vrienden. Maar hoe toegankelijk is de game voor mensen die alleen "normale" bord spelletjes spelen? (hoewel we ook weleens Betrayal at House on the Hill hebben gespeeld).

Ik zat ook tweedehands te kijken maar is dat handig? Want lees dat je tijdens het spelen stickers moet plakken welke je niet kunt hergebruiken of iets dergelijks. Zitten er standaard player miniatures bij?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:51
Batsiaan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:48:
Hoi allemaal. Ik wil misschien proberen Gloomhaven te spelen met wat vrienden. Maar hoe toegankelijk is de game voor mensen die alleen "normale" bord spelletjes spelen? (hoewel we ook weleens Betrayal at House on the Hill hebben gespeeld).

Ik zat ook tweedehands te kijken maar is dat handig? Want lees dat je tijdens het spelen stickers moet plakken welke je niet kunt hergebruiken of iets dergelijks. Zitten er standaard player miniatures bij?
Ik ben geen echte Gloomhaven veteraan, maar waarschijnlijk is het handiger om te beginnen met Jaws of the Lion.

@Vindictae in het D&D topic worden ook wel eens andere RPG's besproken.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikT738 op 18-10-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsiaan
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 18:19
ErikT738 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Ik ben geen echte Gloomhaven veteraan, maar waarschijnlijk is het handiger om te beginnen met Jaws of the Lion.
Ohh ik dacht dat het een uitbreiding was. Maar dat is dus een standalone game die ook nog wat toegankelijker is nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 20:32
nog 6 uurtjes tot de nieuwe spirit island game uitbreiding op backerkit verschijnt:

https://www.backerkit.com...b6fb-d4698ef44b68/landing

Ik hoop toch echt dat er een keer een mooie kist ofzo komt waar spel met alle uitbreidingen inpassen.

Mocht je de game niet kennen;

Spirit Island is al 4 jaar oprij verkozen tot BESTE solo game. Ondanks dat het een Co-op game is. Het is een soort omgekeerde Settlers. Je probeert je eiland te beschermen van de invaders die er proberen te koloniseren.
Spel heeft meer dan een miljoen verschillende variaties te spelen, het verveelt dus niet snel!

[ Voor 42% gewijzigd door Odysseus87 op 18-10-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 20:32
Batsiaan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:48:

gloomhaven is best pittig. Jaws of gloomhaven is meer casual. Je kunt ook eens naar de digitale versie van Gloomhaven kijken op steam of epic game store en die met een paar maatjes eerst spelen, kijken hoe die bevalt. Erg goede digitale game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dementii
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 21:10
Batsiaan schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Ohh ik dacht dat het een uitbreiding was. Maar dat is dus een standalone game die ook nog wat toegankelijker is nice!
Ik adviseer ook sterk Jaws of the Lion.

Je kunt Jaws of the Lion zien als een voorloper in het grote verhaal wat zich in Gloomhaven afspeelt. Het is sowieso een stuk goedkoper, en introduceert in de eerste 5 scenario's de spelregels beetje bij beetje. Als je 'gewone' bordspelers meteen in het diepe gooit met Gloomhaven is de kans m.i. groter dat ze afhaken als het te ingewikkeld en langdurig blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
Afgelopen vrijdag speelde ik de nieuwe Essen-aanwinst Terracotta Army. Gebaseerd op het beroemde leger van klei uit China, dat de keizer moest vergezellen in het hiernamaals. In Terracotta Army ben je een van de kunstenaars die de beelden maakt en probeer je daarmee zoveel mogelijk aanzien (lees: punten) te verwerven. Er zijn 4 soorten gewone beelden en 4 speciale beelden en gedurende het spel plaats je de beelden in een grid van 7x9, waarbij het uiteindelijk om meerderheden draait.

Aan het begin van je beurt plaats je een werker aan de rand van een driedelige rondel. De binnenste twee rondellen kunnen draaien en tegen betaling mag je voor het plaatsen van je werker een van de twee schijven draaien (de binnenste met de klok mee, de middelste tegen de klok in). Daarna voer je de drie acties uit die in de "taartpunt" staan waar je je werker hebt bijgezet, beginnend bij de binnenste rondel.

De beschikbare acties zijn:
- het plaatsen van een beeld in de Army voor 2,3 of 4 natte klei tegels
- het natmaken van al je droge klei
- natte klei pakken
- geld pakken
- een van de zes meesters bezoeken
- een speciaal beeld plaatsen voor geld

Aan het eind van elke ronde vindt er een puntentelling plaats op basis van de geplaatste beelden. Elke ronde heeft een speciaal doel, gebaseerd op een meerderheid (bijv. de meerderheid hebben in een kwadrant van het grid, of de meerderheid hebben van een specifiek soort beeld). Daarnaast worden een rij en een kolom gewaardeerd, op basis van de positie van twee "inspecteurs" (pionnen). Degene die de meerderheid heeft, krijgt de meeste punten, alle andere spelers die er ook staan, krijgen ook nog punten.

Aan het eind van de ronde droogt alle klei in je voorraad uit (tegeltje wordt omgedraaid), maar je mag deze wel meenemen.
Het spel eindigt na 5 ronden, waarna er nog een eindtelling plaatsvindt. Hierbij wordt gekeken naar groepen op het bord van dezelfde type beelden.

Bij de speciale beelden zitten nog beelden die extra punten geven, extra vakjes pakken op het bord, of als tiebreaker dienen.

Ik vond het een behoorlijk pittig spel, omdat het moeilijk is om de gevolgen van je keuzes in te schatten. Daarnaast heb je ook nog steeds de keuze om wel of niet te draaien aan de rondellen, waardoor de opties alleen maar groter worden. Analysis Paralysis is dus zeker een probleem bij dit spel.
Verder is vooruitdenken ook lastig, omdat je tegenstanders de optie kunnen kiezen, die jij wilde of door een draai aan een van de rondellen, je plannetje in de war kunnen schoppen. Het overkwam mij dus ook zeker wel een aantal keer dat ik mijn keuze moest heroverwegen door acties van mijn voorganger.
Ook had ik het meerderheden spelletje nog niet goed genoeg in de vingers, waardoor ik daar veel punten heb laten liggen. Uiteindelijk lag ik ook 50 punten achter op mijn tegenstanders daardoor (op een score van ruim 250 punten voor de nummer 1).

Direct na afloop van het potje, had ik weinig behoefte om het nog een keer te spelen, maar ik denk dat een tweede poging me beter af zal gaan, omdat het duidelijker is waar je wel en niet op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
[...]

Ik heb alleen Jaws of the Lion gespeeld met twee vrienden en had daarna wel genoeg van Gloomhaven gehad. Zoals al gezegd, probeer JotL en als je na 15 scenario's nog niet genoeg hebt van het spel, dan kun je de 100 scenario's van Gloomhaven gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Iemand hier al Tokaido Duo gespeeld? De originele Tokaido heb ik van de hand gedaan omdat het weinig variatie bood, maar deze lijkt me ideaal als zondagnamiddagspel met vrouwlief ;).

[ Voor 3% gewijzigd door HellPunk op 18-10-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erazer33
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 13:13
[...]

Zoals anderen al aangeven is Jaws of the Lion een beter startpunt.
enkele voordelen:
  • De spelregels zijn beter gestroomlijnd. Het wordt spelenderwijs uitgelegd
  • Unieke, nieuwe karakters. Deze zijn mee te nemen als je Gloomhaven zelf gaat spelen.
Er zijn ook enkele nadelen:
  • Er zijn enkele verschillen in spelregels. (Bv. monster focus, en Line-of-sight)
  • Alle scenario's (dan doel ik op de speelmap) staan in een scenario boek. Je speelt dus op het boek, ipv aaneengesloten tegels
  • Aanverwant aan bovenstaande: JotL heeft geen optie tot random scenarios, mede door het gebrek aan de speel tegels.
Alles bij elkaar genomen is het een goede start als je niet bekend bent met dit type bord spel.
JotL neemt je spelenderwijs mee, waar je bij Gloomhaven zelf in het diepe gegooit wordt.

En, mocht je 1 van deze spellen gaan spelen, raad ik je aan wat te googlen naar meest voorkomende beginnersfouten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
sinds ik afgelopen weekend een demoploegje Mahjong tegen kwam in de LGS heb ik mijn uit China meegenomen Mahjong doos weer eens letterlijk van zolder gehaald. Het Longfield spelregelboekje wat ik jaren gelden had gehaald was dermate niet te begrijpen dat ik er voor de rest nooit meer wat mee gedaan heb. Nu dan toch maar eens een poging om opnieuw de regels te doorgronden...

Dus maar de Nederlandse Toernooi Spelregels (NTS) gedownload van de Nederlands Mahjongbond (ja die is er) ..(niet te verwarren met de, eveneens door de bond gehanteerde, Mahjong Competition Rules (MCR)..). En volgens mij begin ik het langzaamaan te begrijpen (de vele combi's in de regelmatige en onregelmatige limietspelen maken het vrij complex)... totdat je bij de puntentelling komt..man man man..hoe ingewikkeld kan je het maken |:( Weet iemand of er sites zijn waar je volgens de NTS regels kan spelen (en het liefst tegen 3 AI spelers)? Zo kan ik het even nog beter leren, voordat ik het de mensen van ons bordspellengroepje kan gaan uitleggen. Wordt het hier überhaupt nog gespeeld? En dan heb ik het dus niet over het "mahjong" spelletje van de PC ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 18-10-2022 13:25 ]

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1 ... 133 ... 159 Laatste