Eerste kerstdag een leuke spellenmiddag gehad en voor het eerst Legenden van Andor gespeeld. Als coop liefhebber begrijp ik niet hoe ik deze zolang gemist kan hebben. Gelijk met mijn medespelers afgesproken om Pandemic Legacy te kopen en in 2016 iedere maand te gaan spelen. Zojuist bij summoner de engelse editie voor een redelijke prijs kunnen vinden, dus we kunnen begin Januari gaan beginnen.
Derp, ik kom er net achter dat er een deel 2 van het boardgame topic is
Meteen maar even een TVP maken dan 
Dit weekend de nieuwe Zombicide Black Plague getest met een vriend. Na 3 seizoenen moderne zombie survival zijn ze nu voor de middeleeuwen/fantasy setting gegaan. Er zijn niet hele revolutionaire zaken toegevoegd, maar wel weer een leuke evolutie van het spel. De necromancer is wel een leuke toevoeging aan de gameplay, die maakt een nieuwe spawnpoint en probeert dan te ontsnappen via de dichtsbijzijnde spawnpoint. Als hij verslagen wordt mag er een spawnpoint naar keuze verwijderd worden, zo niet dan is er dus een extra spawnpoint.
Qua materiaal zijn de kartonnen character sheets vervangen door plastic houders met een degelijke level counter, skilltree wordt bijgehouden met pinnetjes ipv kartonnen pijltjes en het bijhouden.
De makers hebben de basisgames verzonden zodra er genoeg geproduceerd was om elke backer één exemplaar te leveren, extra games/de expansion (zero day DLC) KS exclusives en extra losse troepjes worden later geleverd, ben benieuwd wat daar nog voor leuks tussen zit

Dit weekend de nieuwe Zombicide Black Plague getest met een vriend. Na 3 seizoenen moderne zombie survival zijn ze nu voor de middeleeuwen/fantasy setting gegaan. Er zijn niet hele revolutionaire zaken toegevoegd, maar wel weer een leuke evolutie van het spel. De necromancer is wel een leuke toevoeging aan de gameplay, die maakt een nieuwe spawnpoint en probeert dan te ontsnappen via de dichtsbijzijnde spawnpoint. Als hij verslagen wordt mag er een spawnpoint naar keuze verwijderd worden, zo niet dan is er dus een extra spawnpoint.
Qua materiaal zijn de kartonnen character sheets vervangen door plastic houders met een degelijke level counter, skilltree wordt bijgehouden met pinnetjes ipv kartonnen pijltjes en het bijhouden.
De makers hebben de basisgames verzonden zodra er genoeg geproduceerd was om elke backer één exemplaar te leveren, extra games/de expansion (zero day DLC) KS exclusives en extra losse troepjes worden later geleverd, ben benieuwd wat daar nog voor leuks tussen zit
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik ben nu langzaamaan maar eens begonnen met het inpakken van m'n spelletjes, momenteel al 5 verhuisdozen vol... .en nog steeds ligt hier een belachelijk grote stapel
Ik heb nog geen kans gehad om Andor te spelen, maar ik heb hem van mijn vriendin voor kerst gehad. Van mijn schoonmoeder heb ik Pandemic Legacy gekregen, dus er zal flink ge-cooped worden de komende tijd.denyos schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:10:
Eerste kerstdag een leuke spellenmiddag gehad en voor het eerst Legenden van Andor gespeeld. Als coop liefhebber begrijp ik niet hoe ik deze zolang gemist kan hebben. Gelijk met mijn medespelers afgesproken om Pandemic Legacy te kopen en in 2016 iedere maand te gaan spelen. Zojuist bij summoner de engelse editie voor een redelijke prijs kunnen vinden, dus we kunnen begin Januari gaan beginnen.
By the way: als mede-coop-liefhebber is dit nu het lijstje:
- Pandemic
- Pandemic Legacy
- Legenden van Andor
- Dead of Winter.
- Battlestar Galactica met alle uitbreidingen (niet van mezelf, maar van één van onze vaste spellen buddies)
- Arkham Horror + Innsmouth uitbreiding.
[ Voor 19% gewijzigd door TweakMDS op 28-12-2015 13:02 ]
Beide kerstdagen Ticket to Ride gespeeld en het begint steeds leuker te worden
. Iedereen die mee deed snapte het spel redelijk snel en de stemming zat er goed in. Beide dagen met 5 spelers gespeeld en dat zorgt voor een langer potje maar ook moeilijkere potjes. Routes moet je snel claimen en dat zorgt ervoor dat je echt last kunt hebben van elkaar. Erg leuk!
Voor iedereen voor herhaling vatbaar! Dus goed gekozen
.
Voor iedereen voor herhaling vatbaar! Dus goed gekozen
[ Voor 30% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-12-2015 13:05 ]
Ik heb laatst voor het eerst Airlines Europe gespeeld. Van dezelfde designer als T2R en net zo snel. Het zag er complex uit, maar dat viel erg mee. Je hebt maar 4 verschillende acties, dus je bent ook snel weer aan de beurt. Bij airlines koop je aandelen van verschillende vliegtuig maatschappijen en tegelijkertijd kan je deze maatschappijen opwaarderen. Iemand anders kan echter ook aandelen kopen en meeprofiteren van jouw investering. Je moet elkaar dus een beetje in de gaten houden. Echt een gateway game.StealthyPeanut schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:03:
Beide kerstdagen Ticket to Ride gespeeld en het begint steeds leuker te worden.
Morgen een bordspel middag met mogelijk Istanbul en Pocket Odyssey.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Wij zijn echt helemaal hooked aan pandemic legacy. We zitten in juni, maar spelen niet al te veel omdat we bang zijn dat het te snel uit is met de pret...en om daar toch op te anticiperen; is Andor, los van het thema en het feit dat je spellen elkaar beïnvloeden, verder wel vergelijkbaar (verhaal, missies, steeds iets meer mogelijkheden ed)?
Andor zal waarschijnlijk zaterdag aan de beurt komen thuis. Het is het eerste 'grote' spel van zoonlief en hij heeft al netjes alle counters gepuncht en in zakjes gedaan - zo vader, zo zoon
.
Ik heb mezelf kunnen amuseren met de El Grande Big Box. Een zeer mooie insert met aparte slots voor de kaarten en speelstukken van elke uitbreidingsmodule, topkwaliteit van HiG / 999! Het spel spelen zal voor de eerste spellenavond van 2016 zijn, ik kijk er al naar uit. Verder ligt ook Codenames nog te wachten, hopelijk kunnen we dat morgen of overmorgen eens proberen.
Ik heb mezelf kunnen amuseren met de El Grande Big Box. Een zeer mooie insert met aparte slots voor de kaarten en speelstukken van elke uitbreidingsmodule, topkwaliteit van HiG / 999! Het spel spelen zal voor de eerste spellenavond van 2016 zijn, ik kijk er al naar uit. Verder ligt ook Codenames nog te wachten, hopelijk kunnen we dat morgen of overmorgen eens proberen.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Eindelijk ook Pandemic NL binnen. Bij Bol.com besteld, verkeerde taal geleverd. Daarna weer opnieuw opgestuurd gekregen en verkeerde product in de doos. Daarna pakketje kwijt
. Maar nu via Coolblue goed ontvangen!
NL omdat niet alle potentiële spelers de Engelse taal goed genoeg beheersen. Plus dat NL gewoon fijner speelt met meerdere mensen.
Vanavond uitproberen samen met mijn vriendin denk ik
.
NL omdat niet alle potentiële spelers de Engelse taal goed genoeg beheersen. Plus dat NL gewoon fijner speelt met meerdere mensen.
Vanavond uitproberen samen met mijn vriendin denk ik
Jammer, ik heb 8 euro extra betaald voor de Engelse versie. Verder is pandemic niet zo heel erg taalgebonden hoor, maar voor de beschrijving op de karakter kaartjes is het wel handig.
De handleiding heb je na het tweede potje niet meer nodig of anders online. Hoe dan ook; veel plezier!
Wij gaan vanavond ofwel Andor, Euphoria of Pandemic Legacy met z'n drieën spelen. Waarschijnlijk Euphoria oefenen zodat we die op oudjaar met z'n zessen kunnen doen.
De handleiding heb je na het tweede potje niet meer nodig of anders online. Hoe dan ook; veel plezier!
Wij gaan vanavond ofwel Andor, Euphoria of Pandemic Legacy met z'n drieën spelen. Waarschijnlijk Euphoria oefenen zodat we die op oudjaar met z'n zessen kunnen doen.
[ Voor 12% gewijzigd door TweakMDS op 29-12-2015 15:08 ]
Even als tip, er zitten gruwelijk veel vertaalfouten in pandemic legacy NL. Op BBG loopt een topic met deze fouten en de juiste versie. Ik kan er zo niet bij, maar met even zoeken vind je hem wel.
Het wordt er echt een ander spel door in sommige opzichten.
Het wordt er echt een ander spel door in sommige opzichten.
Ik ben juist op zoek gegaan naar de Engelse versie toen, ik weet nog wel dat de uitbreiding heel lang nergens te vinden was in het Engels. Moet zeggen dat de meeste games me toch het beste liggen in het Engels.
Als er echt veel spelfouten in de normale Pandemie zitten dan stuur ik hem ook weer gewoon terug natuurlijk. Maar wil het wel zo proberen. Mijn ouders en andere spelers spreken gewoon niet zo goed Engels en voor hun is het dan een heel ander spel.
Klinkt gaaf, maar waar ergens is dit?dommerick schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:14:
Ik ben een poosje afwezig geweest, maar de eerste borspellendag vanuit tweakers ben ik er bij geweest. Een zeer geslaagde dag en als ik de ruimte toen had gehad, had ik wellicht de tweede willen hosten.
Nu is het eindelijk zo ver, mijn huis is opgeleverd en zodoende kan ik dus bordspellendagen organiseren! Wie heeft er interesse om in februari een dag bordspellen te spelen.
Vergeten te melden, maar dit gaat om Rotterdam.
Zojuist weer een pot hoogspanning gedaan. Dat blijft toch mijn favoriete spel.
Heeft geen signature.
Zou wel gaaf zijn! Ik woon bij Breda dus dat is goed te doen.dommerick schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:14:
Ik ben een poosje afwezig geweest, maar de eerste borspellendag vanuit tweakers ben ik er bij geweest. Een zeer geslaagde dag en als ik de ruimte toen had gehad, had ik wellicht de tweede willen hosten.
Nu is het eindelijk zo ver, mijn huis is opgeleverd en zodoende kan ik dus bordspellendagen organiseren! Wie heeft er interesse om in februari een dag bordspellen te spelen.
Count me in! Daarna ben ik natuurlijk ook bereid er één te hosten, mits de locatie centraal genoeg is
Zo vandaag weer een prima spelletjes dag geweest:
1. Istanbull - prima spel. Je bent een merchant en je loopt met je assistants door Istanbul. Je kan een actie uitvoeren als je een assistant oppakt of achterlaat, maar na verloop van tijd zitten je assistants dus over het hele veld verspreid. Makkelijk te leren en hartstikke leuk.
2. Mix-it - simpel spelletje waar je monsters moet maken. Eigenlijk gekocht om met mijn dochter te spelen, maar we hadden wat tijd over dus met vrienden gespeeld. Grappig, maar meer niet.
3. Pocket Imperium - Mini 4X game. Wel grappig en best tactisch, maar gaat denk ik de trade in.
4. Roll for the Galaxy - Blijft voor mij een top spel.
1. Istanbull - prima spel. Je bent een merchant en je loopt met je assistants door Istanbul. Je kan een actie uitvoeren als je een assistant oppakt of achterlaat, maar na verloop van tijd zitten je assistants dus over het hele veld verspreid. Makkelijk te leren en hartstikke leuk.
2. Mix-it - simpel spelletje waar je monsters moet maken. Eigenlijk gekocht om met mijn dochter te spelen, maar we hadden wat tijd over dus met vrienden gespeeld. Grappig, maar meer niet.
3. Pocket Imperium - Mini 4X game. Wel grappig en best tactisch, maar gaat denk ik de trade in.
4. Roll for the Galaxy - Blijft voor mij een top spel.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Vandaag op de valreep van het jaar nog even twee potjes Euphoria: Build a better Dystopia gespeeld. Heerlijke worker placement. Dat spel is precies mijn smaak qua complexiteit, strategie en lengte. Het eerste potje was een beetje leren want je kan ontzettend veel doen, maar veel zetten moet je toch in twee beurten voorbereiden. De markten die je kan claimen zijn ontzettend pijnlijk als je er niet aan bij kan dragen, de penalties daarvan zijn ontzettend pijnlijk, bijvoorbeeld altijd een grondstof inleveren als je een bepaald getal rolt, of bepaalde abilities helemaal niet meer kunnen gebruiken.
Ik ben benieuwd hoe die gaat zijn met 6 spelers.
Andor is er niet meer van gekomen... heeft er iemand ervaring met Legenden van Andor incl uitbreiding met 6 spelers? Zou dat de moeite zijn? De uitbreiding is niet heel duur en we spelen bijna altijd met 5 of 6 man, dus dat leek me wel een goede optie. 2 - 4 spelers is eigenlijk ook de reden geweest dat ik hem al die tijd nog niet heb aangeschaft, dus eigenlijk zou het wel een must moeten zijn.
Andor is er niet meer van gekomen... heeft er iemand ervaring met Legenden van Andor incl uitbreiding met 6 spelers? Zou dat de moeite zijn? De uitbreiding is niet heel duur en we spelen bijna altijd met 5 of 6 man, dus dat leek me wel een goede optie. 2 - 4 spelers is eigenlijk ook de reden geweest dat ik hem al die tijd nog niet heb aangeschaft, dus eigenlijk zou het wel een must moeten zijn.
Je kan het prima spelen, maar dan moet je even deze pagina erbij pakken.StealthyPeanut schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:29:
Als er echt veel spelfouten in de normale Pandemie zitten dan stuur ik hem ook weer gewoon terug natuurlijk. Maar wil het wel zo proberen. Mijn ouders en andere spelers spreken gewoon niet zo goed Engels en voor hun is het dan een heel ander spel.
https://boardgamegeek.com...dutch-version-no-spoilers
Daar staan de meeste uitgelegd, er kloppen namelijk speltechnisch een aantal zaken anders niet.
Ik had gewild dat ik sommige eerder wist..
Euphoria met z'n 6en speelt anders als met z'n 3en.SndBastard schreef op woensdag 30 december 2015 @ 02:34:
Steeds meer zul je merken dat de plekken om resources te halen al vol zijn, en je dus eerder uit zult wijken naar een andere. Als er al 3 man op food staan zul je eerder bliss willen verzamelen om je werkers terug te halen, dan je aansluiten bij de mensen die er al staan, omdat dan waarschijnlijk je intelligence omhoog gaat (tenzij ze er natuurlijk staan met 3x 1).
Het voordeel is wel dat de mijnen sneller open zijn, het wat langer duurt om markets te openen dus er over het algemeen iets meer plek is op het bord. Al met al vind ik het zowel met z'n 2en als met 6en een leuk gebalanceerd spel, je moet alleen je tacktiek een beetje aanpassen, omdat je iets meer moeite zal hebben met je intelligence laag te houden wil je alles verzamelen. Maar al met al maakt het gewoon een tof spel.
Bedankt voor je bericht. Ik zie alleen maar kaarten terug voor de Legacy uitvoering.....toch? Of is dit dezelfde als de normale Pandemic?MADG0BLIN schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:43:
[...]
Je kan het prima spelen, maar dan moet je even deze pagina erbij pakken.
https://boardgamegeek.com...dutch-version-no-spoilers
Daar staan de meeste uitgelegd, er kloppen namelijk speltechnisch een aantal zaken anders niet.
Ik had gewild dat ik sommige eerder wist..
Gaat iemand hier nog mee doen met het NK bordspellen? Dit jaar staan er vier leuke spellen op de lijst (Brugge, Broom Service, El Gaucho en Lewis & Clark: Discoveries), dus ik ga meedoen met mensen van mijn spellengroep. Komt er waarschijnlijk op neer dat we minstens twee teams gaan afvaardigen
. En mocht je het tot de top 3 weten te schoppen, dan kun je in oktober op Spiel meedoen met het EK (is me in 2014 gelukt, dank zij een paar goed spelende teamleden).
Al met al een leuke ervaring, mits je vier mensen bij elkaar kunt krijgen.
Al met al een leuke ervaring, mits je vier mensen bij elkaar kunt krijgen.
Xbox Live: Chevalric
Gisteren voor 't eerst enkele potjes Codenames gespeeld, het was volledig naar verwachting: leuk en snel! Het is alleen best moeilijk als spymaster om evenwaardige hints te geven (we waren met z'n drieën en de andere twee wilden per sé tegen mekaar spelen). Straks gaan we wel in 1 team spelen, dat lijkt me leuker.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Ik moet codenames vanmiddag nog snel even ophalen, ideaal voor de Nieuwjaars avond 
ALleen jammer dat we met zijn 4en zijn, dan heb je net geen 2 mensen in 1 team die overleggen/kibbelen over wat wat is. En dat vind ik het leukste
DIngen die ik afgelopen avond met condenames geleerd heb.
Dolfijnen hebben geen staart, Tafels wel poten, en chocolade is een groente
ALleen jammer dat we met zijn 4en zijn, dan heb je net geen 2 mensen in 1 team die overleggen/kibbelen over wat wat is. En dat vind ik het leukste
DIngen die ik afgelopen avond met condenames geleerd heb.
Dolfijnen hebben geen staart, Tafels wel poten, en chocolade is een groente
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik heb Small World 2 op android ontdekt. Prima port van het bekende bordspel. En wat een leuk bordspel is het. Het blijft ook leuk en afwisselend met al die combinaties. Het bordspel zelf heb ik nog nooit gespeeld, ik ken niemand die het heeft. Bij mij gaat hij op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag.
Wel ontdekte ik een bugje in de uitbreiding Be Not Afraid. Iemand had volgens het spel de barbarians als actieve ras, maar als hij speelde had hij pixies.
Wel ontdekte ik een bugje in de uitbreiding Be Not Afraid. Iemand had volgens het spel de barbarians als actieve ras, maar als hij speelde had hij pixies.
Er komt een vierde seizoen Tabletop met Wil Wheaton 
http://wilwheaton.net/201...p-season-4-status-update/
\o/ !!Britske schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 13:31:
Er komt een vierde seizoen Tabletop met Wil Wheaton
Gisterenavond al boardgamend met z'n zessen het nieuwe jaar in gegaan. Eerst een epic potje Arkham + Innsmouth die we maar nipt hebben gewonnen, maar die wel héél spannend was. Uiteindelijk zelf bijna het loodje gelegd toen ik met 16 dobbelstenen geen één succes (= 5 of 6) gooide, maar daarmee kwam ik op 1 stamina.
Uiteindelijk duurde dat allemaal nog best lang, dus daarna alleen nog maar tijd voor een potje Euphoria.
Gelukkig deed die het ook met meer spelers heel goed, dus zeker weer een troef om op tafel te zetten die het met verschillende hoeveelheden spelers goed doet.
Vandaag nieuwe spellen binnen gekregen! Revolution en Cosmic Encounter wil ik al heel lang hebben. Daarnaast nog Sushi Go en Cronicle gekocht omdat ze zo goedkoop waren. En als laatste de uitbreiding van Roll for the Galaxy. Eén van mijn favo spellen van het moment.
Mijn BGG profiel
Je hebt gelijk, stom stom.StealthyPeanut schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:03:
[...]
Bedankt voor je bericht. Ik zie alleen maar kaarten terug voor de Legacy uitvoering.....toch? Of is dit dezelfde als de normale Pandemic?

Dit is volgens mij in de gewone editie, waar jij het over had inderdaad niet zo. Excuus!
Vandaag het nieuwe jaar met 2 potjes Kingdom Builder. Voor het eerst met mijn oudste dochter gespeeld, veel nadenken en soms lastig te overzien voor haar, maar over het algemeen erg leuk om samen te spelen.
ViNcE, toffe spellen volgens mij. Cosmic Encounter heb ik veel over gehoord, maar jammer genoeg nog nooit gespeeld.
Misschien al bekend bij jullie, maar ik liep in Dordrecht afgelopen woensdag tegen deze winkel aan :
4 Your Games
(en Gloom 2nd edition gekocht)
4 Your Games
(en Gloom 2nd edition gekocht)
Mijn zoon had vorige week Legenden van Andor voor zijn verjaardag gekregen, vorige donderdag hebben we de introductiecampagne gespeeld - en in de laatste ronde verloren: we moesten een scroll wegbrengen, maar er stonden teveel monsters in de weg om er op tijd te raken. We hebben er wel plezier aan gehad - ik ben alleen van plan om die mini-dobbelstenen te vervangen door degelijke exemplaren, dat werpt toch een stuk leuker
.
Gisteren nog even El Gaucho geprobeerd met z'n tweeën. Het spel is op zich redelijk eenvoudig, maar je hebt wel zeven acties om uit te kiezen en zeker de eerste speler heeft heel wat opties. Na enkele rondes waren de verschillende acties wel duidelijk en ging het spel erg vlot. Timing is erg belangrijk in dit spel: je wil natuurlijk de koeien die je het meeste punten opleveren, maar soms moet je daarvoor ook een speciale actie hebben en dat moet netjes op mekaar aansluiten.
Het scoreverloop is wel verrassend: zoals in Ticket to Ride worden een hoop punten pas op het einde geteld. Zo kan iemand die het hele spel achterop ligt uiteindelijk toch nog een hoge score halen en zelfs winnen. We vonden het in ieder geval erg leuk, hopelijk kunnen we het snel ook met drie of vier proberen.
Daarna hebben we nog een klassieker uit de kast gehaald: Bonanza. Mijn zoon had dit nog nooit gespeeld en voor ons was het ook alweer even geleden, maar de regels zaten er snel weer in. Leuk om het nog eens gespeeld te hebben, we zijn van plan om dit meer op tafel te laten komen.
Gisteren nog even El Gaucho geprobeerd met z'n tweeën. Het spel is op zich redelijk eenvoudig, maar je hebt wel zeven acties om uit te kiezen en zeker de eerste speler heeft heel wat opties. Na enkele rondes waren de verschillende acties wel duidelijk en ging het spel erg vlot. Timing is erg belangrijk in dit spel: je wil natuurlijk de koeien die je het meeste punten opleveren, maar soms moet je daarvoor ook een speciale actie hebben en dat moet netjes op mekaar aansluiten.
Het scoreverloop is wel verrassend: zoals in Ticket to Ride worden een hoop punten pas op het einde geteld. Zo kan iemand die het hele spel achterop ligt uiteindelijk toch nog een hoge score halen en zelfs winnen. We vonden het in ieder geval erg leuk, hopelijk kunnen we het snel ook met drie of vier proberen.
Daarna hebben we nog een klassieker uit de kast gehaald: Bonanza. Mijn zoon had dit nog nooit gespeeld en voor ons was het ook alweer even geleden, maar de regels zaten er snel weer in. Leuk om het nog eens gespeeld te hebben, we zijn van plan om dit meer op tafel te laten komen.
Iets heel anders; wij zijn de afgelopen week op zoek geweest naar een nieuwe tafel. Nu heb ik twee opties:
een 160cm bij 90cm half-hoge tafel (bartafel - 92 cm hoog) of een 140cm bij 90cm normale hoogte die uit kan trekken tot 190cm.
Wat is jullie ervaring met tafelformaten en bordspellen? Het stuk woonkamer waar de tafel komt te staan is niet super groot, en het liefst zou ik een 140 bij 90 half hoge tafel willen die uit kan trekken, maar daarvan bestaan er niet super veel.
Reden voor een half hoge tafel is dat het in dat stuk ruimte mooier staat (net onder een vide), en dat als je er aan staat de houding een stuk actiever is.
Nadeel is dat je niet zo makkelijk een standaard klapstoel neerzet, dus als je op 6 stoelen rekent is dat het ook wel zo'n beetje. Waarschijnlijk zou ik dan wel één of twee extra opklap krukken in de berging zetten.
Volgens mij passen de meeste standaard bordspellen wel op een 140 x 90, maar als we een keer met meer spelen of grotere spellen doen zou 190 x 90 wel genoeg moeten zijn. Bij 160 x 90 zijn de grotere spellen misschien net geen optie. Arkham met twee uitbreidingen of Eclipse heeft misschien een bredere tafel nodig, maar misschien dat ik voor zoiets dan wel een opvouwbaar stuk triplex zou kunnen maken waarmee je aan alle kanten een paar centimeter wint.
een 160cm bij 90cm half-hoge tafel (bartafel - 92 cm hoog) of een 140cm bij 90cm normale hoogte die uit kan trekken tot 190cm.
Wat is jullie ervaring met tafelformaten en bordspellen? Het stuk woonkamer waar de tafel komt te staan is niet super groot, en het liefst zou ik een 140 bij 90 half hoge tafel willen die uit kan trekken, maar daarvan bestaan er niet super veel.
Reden voor een half hoge tafel is dat het in dat stuk ruimte mooier staat (net onder een vide), en dat als je er aan staat de houding een stuk actiever is.
Nadeel is dat je niet zo makkelijk een standaard klapstoel neerzet, dus als je op 6 stoelen rekent is dat het ook wel zo'n beetje. Waarschijnlijk zou ik dan wel één of twee extra opklap krukken in de berging zetten.
Volgens mij passen de meeste standaard bordspellen wel op een 140 x 90, maar als we een keer met meer spelen of grotere spellen doen zou 190 x 90 wel genoeg moeten zijn. Bij 160 x 90 zijn de grotere spellen misschien net geen optie. Arkham met twee uitbreidingen of Eclipse heeft misschien een bredere tafel nodig, maar misschien dat ik voor zoiets dan wel een opvouwbaar stuk triplex zou kunnen maken waarmee je aan alle kanten een paar centimeter wint.
Zelf maken.
Op BGG staan geweldige voorbeelden.
[ Voor 63% gewijzigd door maartend op 04-01-2016 09:15 ]
Zelf maken is leuk voor een dedicated boardgame kamer, maar in de woonkamer wil ik toch iets wat beter past; daarnaast heb ik geen werkplaats, gereedschap of skills om dit te doen, dus die optie kras ik vast even door.maartend schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:07:
Zelf maken.
Daarnaast denk ik niet dat ik zelf een even fijn mechanisme voor uitschuiven kan maken als een meubelmaker dat kan.
Tja, wat zal ik zeggen. Ik heb heel bewust voor een grote tafel (2x1 meter) gekozen vanwege de hoeveelheid bordspellen die wij spelen. En om eerlijk te zijn zit die ruimte best vaak gewoon vol. Het helpt daarbij ook niet mee dat ik graag grote spellen speel en ook wat speciale uitgaven van spellen heb (ticket to ride anniversary, jubileum uitgave hoogspanning, Arkam Horror, Twilight Imperium 3 etc). Als zelfs in de handleiding van je spel staat: Step 15, realize you need a bigger table (Spellbound) dan weet je wel hoe laat het is
Aangezien de ruimte bij jou helaas niet groter is dan zou ik zelf voor de uitschuif optie gaan, of je moet iets van een bijzet tafeltje hebben die je bij kan schuiven voor de hapjes en drankjes tijdens het spelen.
Aangezien de ruimte bij jou helaas niet groter is dan zou ik zelf voor de uitschuif optie gaan, of je moet iets van een bijzet tafeltje hebben die je bij kan schuiven voor de hapjes en drankjes tijdens het spelen.
[ Voor 12% gewijzigd door denyos op 04-01-2016 10:43 ]
Ik denk dat 90cm breed en 140cm + 50cm uitschuiven in principe groot genoeg is. Enkele creatieve oplossing met bijzet tafeltjes / planken etc maken uiteraard ook plaats op tafel vrij.
Op oudjaar hebben we Arkham + Innsmouth gespeeld op een 160 bij 80 tafel (denk zoiets). Dat paste eigenlijk net niet, maar omdat er ruimte omheen was en de investigators half onder het speelbord gestoken konden worden ging het wel. Ik ben er nog niet helemaal uit of we in het nieuwe huis definitief van één van de slaapkamers een boardgame kamer gaan maken. Mocht dat zo zijn, dan kan ik wel een semi-vaste opstelling van opklap tafels maken.
Ik zag dat Flax-Table leuke opklap tafels had waarmee combinaties te maken zijn. Bijvoorbeeld twee stuks van 95cmx95cm
Zie hier: http://www.flax-table.nl/product-informatie/
Zoiets zou ook goed als basis van een boardgame tafel kunnen gelden. En makkelijk weg te zetten mochten we logees krijgen.
De ruimte is 4 bij 4 meter, dus een tafel van 2 bij 1 meter zou ook nog net kunnen. Met een berg aan fijne klapstoelen voor zover die bestaan.
Op oudjaar hebben we Arkham + Innsmouth gespeeld op een 160 bij 80 tafel (denk zoiets). Dat paste eigenlijk net niet, maar omdat er ruimte omheen was en de investigators half onder het speelbord gestoken konden worden ging het wel. Ik ben er nog niet helemaal uit of we in het nieuwe huis definitief van één van de slaapkamers een boardgame kamer gaan maken. Mocht dat zo zijn, dan kan ik wel een semi-vaste opstelling van opklap tafels maken.
Ik zag dat Flax-Table leuke opklap tafels had waarmee combinaties te maken zijn. Bijvoorbeeld twee stuks van 95cmx95cm
Zie hier: http://www.flax-table.nl/product-informatie/
Zoiets zou ook goed als basis van een boardgame tafel kunnen gelden. En makkelijk weg te zetten mochten we logees krijgen.
De ruimte is 4 bij 4 meter, dus een tafel van 2 bij 1 meter zou ook nog net kunnen. Met een berg aan fijne klapstoelen voor zover die bestaan.
Ik heb het idee ook om zelf een tafel te gaan bouwen binnenkort, we hanteren FireFly the boardgame een beetje als maat, dat is de grootste die ik me kan bedenken die we binnen onze groep hebben. Maar de bedoeling is dan ook wel een om kamer te maken waar alle spellen kunnen komen.
Na 7 Wonders (2-7 P), Ticket to Ride (2-5 P) en Pandemie (2-4 P) hebben we de smaak te pakken wat bordspellen betreft! Ik wil onze collectie uit gaan breiden en hou dit topic goed in de gaten. Er zijn me enkele titels positief opgevallen;MADG0BLIN schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 18:26:
[...]
Je hebt gelijk, stom stom.Ik had het over de legacy editie, die hebben we met erg veel plezier gespeeld, maar liepen tegen ernstige vertaalfouten aan.
Dit is volgens mij in de gewone editie, waar jij het over had inderdaad niet zo. Excuus!![]()
Vandaag het nieuwe jaar met 2 potjes Kingdom Builder. Voor het eerst met mijn oudste dochter gespeeld, veel nadenken en soms lastig te overzien voor haar, maar over het algemeen erg leuk om samen te spelen.
- Legenden van Andor (2-4 P)
- Kingdom Builder ( 2-4 P)
- Euphoria: Build a Better Dystopia (2-6 P)
- Puerto Rico (3-5 P)
Soms zijn we ook echt met 4 of 5 man, maar ook vaak met 6 (soms zelfs
Onze smaak is ook een beetje zoals hierboven, dus mocht iemand anders nog een must-have tip hebben die hier niet tussen staat; gooi ze graag ook op de lijst!
Om ook met 2-3 spelers een leuke dag te hebben, kunnen we Pandomie pakken en gaan we dit aanvullen met TTR Nordic Countries of Zwitserland (2-3 spelers spel). Welke is het leukste als afwisseling met de Europe variant?
Hangt er een beetje vanaf wat je leuk vind, als je worker placement leuk vind zit je met Euphoria, Caverna en/of Terra Mystica goed, maar kan je bijvoorbeeld ook naar Keyflower of Het Stenen Tijdperk kijken. Die laatste is wat lichter en ik zou de uitbreiding ook niet direct aanraden tenzij je echt met meer dan 4 wil spelen.StealthyPeanut schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:36:
[...]
Soms zijn we ook echt met 4 of 5 man, maar ook vaak met 6 (soms zelfsspelers. Daar mis ik nog een beetje de variatie in om ook dan een leuke dag te hebben. Heeft iemand nog suggesties hiervoor?
Onze smaak is ook een beetje zoals hierboven, dus mocht iemand anders nog een must-have tip hebben die hier niet tussen staat; gooi ze graag ook op de lijst!
Qua co-op is Battlestar Galactica nog altijd mijn favoriet, maar doet ook Dead of Winter erg goed mee, maar denk bijvoorbeeld ook aan een deck builder zoals één van de Legendary Encounters serie.
Zelf zijn we wat minder bedeeld in de puur strategische spellen, mede omdat die elementen ook al sterk in de worker placement spellen zitten, maar bijvoorbeeld Game of Thrones doet het bij ons meestal ook wel goed, hoewel het inmiddels maanden geleden is.
Ik zou wel letten op het aantal spelers, of tenminste de beschikbaarheid van uitbreidingen die het mogelijk maken. Ik heb zelf een aantal 4 of 5 speler spellen die zelden op tafel komen omdat we meestal met zessen zitten.
dubbelpost vanwege timeout.
[ Voor 97% gewijzigd door TweakMDS op 04-01-2016 13:02 ]
Voor 6en vind ik zelf maar weinig "echte" spellen echt leuk.
er zijn er zat die met 6en kunnen, (ik denk oa Caverna) maar de tijd tussen dat je aan de beurt bent, en de gehele speeltijd lopen dan zo op dat ik ze afschuwelijk vind om met 6en te spelen. (maar ymmv !)
Persoonlijk zou ik op zon avond liever opslitsen in 2 groepjes van 3, maar als je dat niet wil snap ik dat.
Uitzonderingen die ik zo kan bedenken.
7 wonders, omdat je allemaal grootendeels tegelijk speelt.
Shadows over kamelot/ dead of winter : Beide CO-OPS met verader, omdat er veel meer interactie/discussie tijdens andermans beurt is, lijk je niet zo lang te moeten wachten.
Je word dan al snel de kant van de sociale/Party spelletjes opgedreven
codenames
Coup, weerwolven, avalon etc...
Over je lijst
--
- Puerto Rico (3-5 P)
--
Kingdom builder vind ik persoonlijk nogal saai, maar andere zweren erbij.
De ander 3 zijn zeker leuke spellen !
Wel zijn ze een stukje complexer dan je genoemde spellen, bedenk zelf even of je dat een probleem vind.
Andere suggesties / Favorieten van mij
- Terra Mystica (2-5)
- Caverna (2-6) (maar IMHO 2-4 !)
- Keyflower (2-4)
er zijn er zat die met 6en kunnen, (ik denk oa Caverna) maar de tijd tussen dat je aan de beurt bent, en de gehele speeltijd lopen dan zo op dat ik ze afschuwelijk vind om met 6en te spelen. (maar ymmv !)
Persoonlijk zou ik op zon avond liever opslitsen in 2 groepjes van 3, maar als je dat niet wil snap ik dat.
Shadows over kamelot/ dead of winter : Beide CO-OPS met verader, omdat er veel meer interactie/discussie tijdens andermans beurt is, lijk je niet zo lang te moeten wachten.
codenames

Over je lijst
--
- Puerto Rico (3-5 P)
--
Wel zijn ze een stukje complexer dan je genoemde spellen, bedenk zelf even of je dat een probleem vind.
- Terra Mystica (2-5)
- Keyflower (2-4)
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Kijk, heuveltje en ik hebben allebei een dubbelpost met overlappende aanbevelingen. Die drie zijn dus zeker de moeite om eens te bekijken. Caverna en Terra Mystica zijn beide van die spellen waar ik het enorm mee naar mijn zin heb ook al eindig ik laatste. Wij hebben Caverna regelmatig met 6 man gespeeld en ik heb dat nooit echt als te langzaam ervaren.
GMTASndBastard schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:05:
Kijk, heuveltje en ik hebben allebei een dubbelpost met overlappende aanbevelingen. Die drie zijn dus zeker de moeite om eens te bekijken. Caverna en Terra Mystica zijn beide van die spellen waar ik het enorm mee naar mijn zin heb ook al eindig ik laatste. Wij hebben Caverna regelmatig met 6 man gespeeld en ik heb dat nooit echt als te langzaam ervaren.
Ik eindig ook meestal (1na) laatste, maakt het niet minder leuk
over dat 6 spelers., het zal er ook heel erg aan liggen met wie je het speelt.
Bij ons zijn er een aantal ap-gevoelige/tragere spelers, Een potje caverna met zijn 4en duurt dan al 3-4 uur. Dat vind ik eigenlijk al te lang, nog 2 spelers meer vind ik dan echt te veel van het goede.
Overigens.
Veel spellenliefhebbers verguizen het. Maar met wat vrienden (en evt drank
Overigens
Ik heb nog wat V&V bonnen gevonden. Weet iemand nog een spellenshop (digitaal of in de buurt van eindhoven) Die die accepteert ?
[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 04-01-2016 14:07 ]
SndBastard schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:01:
[...]
Hangt er een beetje vanaf wat je leuk vind, als je worker placement leuk vind zit je met Euphoria, Caverna en/of Terra Mystica goed, maar kan je bijvoorbeeld ook naar Keyflower of Het Stenen Tijdperk kijken. Die laatste is wat lichter en ik zou de uitbreiding ook niet direct aanraden tenzij je echt met meer dan 4 wil spelen.
Qua co-op is Battlestar Galactica nog altijd mijn favoriet, maar doet ook Dead of Winter erg goed mee, maar denk bijvoorbeeld ook aan een deck builder zoals één van de Legendary Encounters serie.
Zelf zijn we wat minder bedeeld in de puur strategische spellen, mede omdat die elementen ook al sterk in de worker placement spellen zitten, maar bijvoorbeeld Game of Thrones doet het bij ons meestal ook wel goed, hoewel het inmiddels maanden geleden is.
Ik zou wel letten op het aantal spelers, of tenminste de beschikbaarheid van uitbreidingen die het mogelijk maken. Ik heb zelf een aantal 4 of 5 speler spellen die zelden op tafel komen omdat we meestal met zessen zitten.
Bedankt voor jullie uitgebreide reactiesheuveltje schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:01:
Voor 6en vind ik zelf maar weinig "echte" spellen echt leuk.
codenames![]()
![]()
![]()
- Terra Mystica (2-5)
- Keyflower (2-4)
Ik ga de volgende op mijn lijstje toevoegen en ze spreken me allemaal erg aan!;
- Dead of Winter (2-5 P)
- Caverna (2-7 P)
- Terra Mystica (2-5 P)
- Shadows over Camelot (3-7 P)
- Puerto Rico (3-5 P)
Ik ga vanavond van alle games de playthtroughs bekijken op internet om zo een beter beeld te krijgen van het spelverloop
Opsplitsen kunnen we wel doen, maar daar hebben we nu de spellen nog niet echt voor. Dan zitten er 3 Pandemie te doen en 3 voor TTR, 7 Wonders of Risk.... maar die zijn weer niet zo leuk met 3 man. Lastig lastig
Party games zijn ook wel leuk, maar bij 8 man bijvoorbeeld kan je alweer makkelijk 2 spellen voor 4 spelers doen. Dan doen we liever dat, dan dat we voor een echte party game gaan. (op de bordspellendag/avond dan). Als het echt een zaterdagavond is met veel nieuwe spelers, dan is een party game wel erg leuk en laagdrempelig om te hebben.
Heeft iemand de TTR Nordic en/of Zwitserland gespeeld/vergeleken met elkaar? Lijken me beide een leuke toevoeging voor onze collectie voor 2-3 man spellen, maar ben benieuwd naar jullie ervaring.
Je kan ze opsturen naar Bol.com en dan krijg je codes terug die je kunt gebruiken.heuveltje schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:16:
[...]
Overigens
Ik heb nog wat V&V bonnen gevonden. Weet iemand nog een spellenshop (digitaal of in de buurt van eindhoven) Die die accepteert ?
[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 04-01-2016 14:22 ]
Als het je puur om de map voor 2-3 spelers te doen is zou ik meteen voor Nordic Countries kiezen, die spelen wij liever dan Zwitserland.StealthyPeanut schreef op maandag 04 januari 2016 @ 14:21:
Heeft iemand de TTR Nordic en/of Zwitserland gespeeld/vergeleken met elkaar? Lijken me beide een leuke toevoeging voor onze collectie voor 2-3 man spellen, maar ben benieuwd naar jullie ervaring.
Zwitserland gebruikt heel veel tunnelroutes, iets dat ook in Europa zit. Dat maakt de geluksfactor groter en dat hebben wij liever niet. Dat wordt nog eens versterkt door de tickets: als je wat geluk hebt bij het trekken van nieuwe tickets kun je met een paar kleine routes makkelijk de punten opstapelen.
Nordic Countries gebruikt daarentegen een heel andere ruleset als Europa en speelt dus ook heel anders. De map is ook minder casual, je bouwt hier niet zomaar een omweg, ook al omdat je met minder treintjes start.
Wat dan wel weer in het voordeel van Zwitserland spreekt is dat je er de India-map bij krijgt en die is ook heel erg fijn om te spelen. TTR Zwitserland/India is ook een stuk goedkoper (en vaak makkelijker te vinden), maar dat komt ook omdat je bij Nordic Countries drie nieuwe treintjeskleuren krijgt - als je iemand in de groep hebt die van paars houdt is dat de investering wel waard
Wat betreft je andere suggesties: Kingdom Builder wordt thuis zeer graag gespeeld. Het speelt erg snel dat je wel twee potjes na mekaar kan doen en als je de setup verandert heb je meteen ook een heel ander spel. Het is inderdaad een licht spel, maar dat heeft ook als voordeel dat je niet telkens de regels moet uitleggen - KB komt bij ons om de twee, drie maanden eens op tafel en iedereen weet meteen weer hoe het gaat.
Als ik je nog een outsider mag geven voor zes spelers: Gemblo. Dat is wel een abstract legspel en daar moet je van houden, maar je kan het wel met elke player count spelen. En Boonanza niet te vergeten, met de uitbreiding is die zelfs met 7 te spelen.
De eerste Kickstarter van het jaar is ook een feit: de deluxe uitgave van Dead Man's Draw. Straks nog wel even goed filmpjes kijken, maar toch al maar gebackt omdat alle pledge tiers limited zijn

[ Voor 26% gewijzigd door HellPunk op 05-01-2016 14:16 ]
Mijn eerste kickstarter van het jaar is season 12 van The Dice Tower. Kijk dagelijks wel 1 of meerdere reviews en hun wekelijkse shows zoals Board game breakfast, Board game Blender en de top 10 lists blijven geniaal.
Qua spellenaankoop is het eerste spel van het jaar
Rum & Bones geworden. Moba game vertaald naar een bordspel in een piraten thema.
Qua spellenaankoop is het eerste spel van het jaar
Rum & Bones geworden. Moba game vertaald naar een bordspel in een piraten thema.
Small World al geprobeerd?StealthyPeanut schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:36:
Heb voor de tablet (android) heel wat bordspellen weten te bemachtigen. Jammer dat sommige pareltjes alleen op IOS zijn.
Zo ben ik wel benieuwd naar bijv. Caverna . Helaas niet uit te proberen op android of pc.
Zo ben ik wel benieuwd naar bijv. Caverna . Helaas niet uit te proberen op android of pc.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat bedoel je precies met;HellPunk schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 10:08:
[...]
Als het je puur om de map voor 2-3 spelers te doen is zou ik meteen voor Nordic Countries kiezen, die spelen wij liever dan Zwitserland.
Wat betreft je andere suggesties: Kingdom Builder wordt thuis zeer graag gespeeld. Het speelt erg snel dat je wel twee potjes na mekaar kan doen en als je de setup verandert heb je meteen ook een heel ander spel. Het is inderdaad een licht spel, maar dat heeft ook als voordeel dat je niet telkens de regels moet uitleggen - KB komt bij ons om de twee, drie maanden eens op tafel en iedereen weet meteen weer hoe het gaat.
Als ik je nog een outsider mag geven voor zes spelers: Gemblo. Dat is wel een abstract legspel en daar moet je van houden, maar je kan het wel met elke player count spelen. En Boonanza niet te vergeten, met de uitbreiding is die zelfs met 7 te spelen.
De eerste Kickstarter van het jaar is ook een feit: de deluxe uitgave van Dead Man's Draw. Straks nog wel even goed filmpjes kijken, maar toch al maar gebackt omdat alle pledge tiers limited zijn
Zwitserland gebruikt heel veel tunnelroutes, iets dat ook in Europa zit. Dat maakt de geluksfactor groter en dat hebben wij liever niet. Dat wordt nog eens versterkt door de tickets: als je wat geluk hebt bij het trekken van nieuwe tickets kun je met een paar kleine routes makkelijk de punten opstapelen.
Nordic Countries gebruikt daarentegen een heel andere ruleset als Europa en speelt dus ook heel anders. De map is ook minder casual, je bouwt hier niet zomaar een omweg, ook al omdat je met minder treintjes start.
De tunnelroutes ken ik niet, maar wat houdt dat precies in? Hoe verschillen de rules t.o.v. USA?
Over je andere suggesties Gemblo en Boonanza; voor mij typisch een spel dat je eerst moet spelen voordat je kan oordelen denk ik
Gisteren trouwens nog even een review van Dead of Winter zitten kijken. Wat een ongelofelijk gaaf spel lijkt me dat! Wel erg complex, maar wat ik zo nu voor het eerst zag sprak me erg aan. Spelen jullie dit vaak? Duurt het lang voordat je dit echt onder de knie hebt? Het is wel iets totaal anders dan de andere standaard bordspellen en zeker met de crossroads kaarten is elk spel weer anders denk ik.
Thanks! Nee dat niet, maar na wat ik net zo snel heb gelezen en gezien, staat ook nu op de to-watch lijst
Andere vraag; Welke uitbreiding voor Catan vinden jullie het leukste om toe te voegen aan het basisspel om tot 6 spelers te komen?
[ Voor 13% gewijzigd door StealthyPeanut op 06-01-2016 10:16 ]
Boonanza is wel gaaf hoor. Zeker als je een beetje een fanatieke / ludieke groep hebt. Uitbreiding Isla Boonita is niet echt aan te raden.
De uitbreidingen geven niet direct de mogelijkheid om met 5/6 spelers te spelen. Daar zijn de 5/6 speler uitbreidingen voor (voor het basis spel, en voor iedere uitbreiding apart ook een).StealthyPeanut schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:14:
Andere vraag; Welke uitbreiding voor Catan vinden jullie het leukste om toe te voegen aan het basisspel om tot 6 spelers te komen?
Die bedoelde ik inderdaad! Bedankt voor het overzicht.Medjai schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:33:
[...]
De uitbreidingen geven niet direct de mogelijkheid om met 5/6 spelers te spelen. Daar zijn de 5/6 speler uitbreidingen voor (voor het basis spel, en voor iedere uitbreiding apart ook een).
Alle uitbreidingen zijn 1op1 met het basisspel te gebruiken toch? En heb je zelf een voorkeur welke je om een reden het fijnste vindt?
Op de Europa-map heb je bijvoorbeeld tunnelroutes tussen Pamplona en Madrid of Parijs en Zürich. Als je die routes wilt bouwen moet je drie kaarten van het treindeck trekken en als die overeenkomen met de kleur van de route die je bouwt moet je voor elke kaart nog eens extra treinkaarten afleggen. Vaak valt het mee, maar soms ook niet - de geluksfactor speelt dus een grotere rol dan in USA.StealthyPeanut schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:14:
De tunnelroutes ken ik niet, maar wat houdt dat precies in? Hoe verschillen de rules t.o.v. USA?
Op de Zwitserland-map bestaat zowat de hele zuid- en oostkant van de map uit tunnels en in het noorden zitten er ook nogal wat. Je krijgt er dus geheid mee te maken en niet iedereen vindt dat leuk (vooral degenen die _altijd_ extra kaarten moeten afleggen
Wat is er 'speciaal' aan Nordic Countries:
- asymmetrische dubbele routes (bvb. Trondheim - Mo I Rana)
- een speciale route van negen treinen (Moermansk - Lieksa) waarbij je vier willekeurige kaarten als joker mag gebruiken (enkel op deze route)
- locomotieven kunnen niet als joker gebruikt worden op gewone routes, alleen op tunnels, ferries en de hierboven genoemde speciale route
- een locomotief mag vervangen worden door een combinatie van drie treinkaarten (eender welke)
- als je treinkaarten neemt mag je twee locs nemen
- de treinkaarten worden niet vervangen als er drie locs in voorkomen
Dat is het wel, denk ik. Hopelijk helpt dit om een keuze te maken, maar volgens mij is het met TTR zo: ofwel hou je het bij één map, ofwel koop je ze allemaal
Wel kudos voor degene die die uitbreidingen bedenkt - nooit geweten dat je zoveel woordspelingen met 'boon' kunt maken (Al Cabohn, woeha!)Britske schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:25:
Boonanza is wel gaaf hoor. Zeker als je een beetje een fanatieke / ludieke groep hebt. Uitbreiding Isla Boonita is niet echt aan te raden.
[ Voor 10% gewijzigd door HellPunk op 06-01-2016 13:42 ]
Bedankt voor je uitgebreide reactie Hellpunk! Klinkt erg goed en leuk voor 2 - 3 man! Nordic spreekt me dan ook iets meer aan dan Zwitserland inderdaad. Zeker de andere regels zijn een leuke afwisseling!
[ Voor 19% gewijzigd door StealthyPeanut op 06-01-2016 14:29 ]
Heb vandaag Agricola 2 spelers gekocht en gespeeld , best vermakelijk. Vrij simpel, maar toch nog enigszins tactisch. Wel weinig gebouwen en van mij mocht er wel iets meer pestgedrag in
Dat je elkaar iets meer tegen kunt werken.
Maar zeker leuk!
Maar zeker leuk!
Dat probleem hadden wij ook, maar er is een uitbreiding met nieuwe gebouwen en dan is elk spel anders. Aanrader!Christiano007 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:49:
Heb vandaag Agricola 2 spelers gekocht en gespeeld , best vermakelijk. Vrij simpel, maar toch nog enigszins tactisch. Wel weinig gebouwen en van mij mocht er wel iets meer pestgedrag inDat je elkaar iets meer tegen kunt werken.
Maar zeker leuk!
2 zelfs, en die maken dit toch al leuke spel briljant !!HellPunk schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:26:
[...]
Dat probleem hadden wij ook, maar er is een uitbreiding met nieuwe gebouwen en dan is elk spel anders. Aanrader!
Morgen voor het eerst eens The Gallerist op tafel gooien, ben erg benieuwd.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Is er iemand die ervaring heeft met de North Sea Trilogy (Shipwrights of the North Sea of Raiders of the North Sea)? Ik zie dat de derde titel (Explorers of the North Sea) binnenkort op KS komt en ik ben wel geïnteresseerd, met name in Raiders.
Kogel is door de kerk! Om dit jaar de bordspellendag goed op te pakken en afwisselend te houden hebben we Dead of Winter: A Crossroads Game besteld. Ik werd zelfs enhousiast toen ik de Tabletop editie bekeek van deze game. Lijkt me echt supergaaf!
De collectie bestaat nu uit;
Dead of Winter: A Crossroads Game
Ticket to Ride USA
Pandemic
7 Wonders
Risk
Catan basisspel
Monopoly (voor de liefhebber)
Cluedo (voor de liefhebber)
Hier moeten we vast wel wat leuke afwisselende dagen mee kunnen organiseren toch?
.
De collectie bestaat nu uit;
Dead of Winter: A Crossroads Game
Ticket to Ride USA
Pandemic
7 Wonders
Risk
Catan basisspel
Monopoly (voor de liefhebber)
Cluedo (voor de liefhebber)
Hier moeten we vast wel wat leuke afwisselende dagen mee kunnen organiseren toch?
[ Voor 11% gewijzigd door StealthyPeanut op 08-01-2016 09:10 ]
Lijkt me wel, Letters from Whitechapel er nog bij en dan kan Cluedo ook aan de kant
. Met het nieuws over de komende uitbreiding voor LfW heb ik het spel nog 'ns uit de kast gehaald, hopelijk dit weekend weer spelen!
[ Voor 42% gewijzigd door HellPunk op 08-01-2016 09:25 ]
Nu Fury of Dracula een nieuwe release heeft gekregen vraag ik me af welke beter zou zijn. Ik heb LfW verkocht omdat mijn vrienden er niet veel aan vonden, maar ik vind dit wel erg leuke spellen. Je hebt trouwens ook nog Specter Ops.HellPunk schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:24:
Letters from Whitechapel er nog bij en dan kan Cluedo ook aan de kant
Mijn BGG profiel
Ik heb beiden, maar wel FoD 2nd.ViNcE schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:34:
[...]
Nu Fury of Dracula een nieuwe release heeft gekregen vraag ik me af welke beter zou zijn.
Dead of Winter is geweldig, laatst eindelijk een keer de Betrayal kaart getrokken. Heerlijk, een beetje schijnheilig halfbakken meewerken aan de overwinning en verkeerde adviezen gevenStealthyPeanut schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:10:
Kogel is door de kerk! Om dit jaar de bordspellendag goed op te pakken en afwisselend te houden hebben we Dead of Winter: A Crossroads Game besteld. Ik werd zelfs enhousiast toen ik de Tabletop editie bekeek van deze game. Lijkt me echt supergaaf!
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Mjah, die thema's spreken me minder aan en wij vinden LfW gewoon erg goed. Maar als je nog geen spel in dat genre hebt is het zeker de moeite om alternatieven te bekijken.ViNcE schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:34:
[...]
Nu Fury of Dracula een nieuwe release heeft gekregen vraag ik me af welke beter zou zijn. Ik heb LfW verkocht omdat mijn vrienden er niet veel aan vonden, maar ik vind dit wel erg leuke spellen. Je hebt trouwens ook nog Specter Ops.
Straks TTR: Nordic Countries - we zijn maar met z'n drieën voor de eerste spellenavond van 2016, dus we maken van de nood een deugd!
Dit weekend ga ik ook en hotel voor Spiel 2016 zoeken - mijn vijfde bezoek wordt er eindelijk een van twee dagen

Precies! Lijkt me echt supergaaf om hem te gaan spelen. Als het goed is komt hij dinsdag binnen!Demoniac schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:06:
[...]
Dead of Winter is geweldig, laatst eindelijk een keer de Betrayal kaart getrokken. Heerlijk, een beetje schijnheilig halfbakken meewerken aan de overwinning en verkeerde adviezen geven
Veel plezier met TTR: NC! Ben benieuwd naar je bevindingenHellPunk schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:18:
[...]
Mjah, die thema's spreken me minder aan en wij vinden LfW gewoon erg goed. Maar als je nog geen spel in dat genre hebt is het zeker de moeite om alternatieven te bekijken.
Straks TTR: Nordic Countries - we zijn maar met z'n drieën voor de eerste spellenavond van 2016, dus we maken van de nood een deugd!
Dit weekend ga ik ook en hotel voor Spiel 2016 zoeken - mijn vijfde bezoek wordt er eindelijk een van twee dagen.
Spiel lijkt me ook wel gaaf voor een keer. Misschien proberen om 1 dag te zijn!
Ik vind Dead of Winter ook erg leuk en heb er al een ruim tiental potjes op zitten. Het enige wat er tricky aan is - en wat we heel vaak tegenkomen - is dat je verliezen, winnen en winnen+ lijkt te hebben.
Het is altijd een beetje een vreemd / conflicterend gevoel als je je personal goals moet halen maar daardoor de team overwinning in gevaar moet brengen, en of je nou wel of niet hebt gewonnen als je je personal goal net niet haalt. Voor mij is dat te zwart-wit.
Nu we een paar keer de puur-coop hebben gespeeld vind ik die variant eigenlijk leuker. Natuurlijk zorgt een betrayer voor extra spanning en sensatie, maar zonder dat element blijft het spel verrassend goed overeind.
Het is altijd een beetje een vreemd / conflicterend gevoel als je je personal goals moet halen maar daardoor de team overwinning in gevaar moet brengen, en of je nou wel of niet hebt gewonnen als je je personal goal net niet haalt. Voor mij is dat te zwart-wit.
Nu we een paar keer de puur-coop hebben gespeeld vind ik die variant eigenlijk leuker. Natuurlijk zorgt een betrayer voor extra spanning en sensatie, maar zonder dat element blijft het spel verrassend goed overeind.
Spiel is inderdaad een belevenis, duizend indrukken tegelijk - er zal over enkele maanden zeker weer druk over gepraat worden hierStealthyPeanut schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:48:
Veel plezier met TTR: NC! Ben benieuwd naar je bevindingen.
Spiel lijkt me ook wel gaaf voor een keer. Misschien proberen om 1 dag te zijn!
Wat betreft TTR NC heb ik geen twijfel dat het leuk wordt. Mijn vrouw en ik kennen het bord al, de derde speler nog niet - die mag nog verrast worden door het aparte 'oh shit'-gevoel van deze map
Persoonlijk vind ik Catan basisspel redelijk Mwah. Te random IMHOStealthyPeanut schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:37:
[...]
Die bedoelde ik inderdaad! Bedankt voor het overzicht.
Alle uitbreidingen zijn 1op1 met het basisspel te gebruiken toch? En heb je zelf een voorkeur welke je om een reden het fijnste vindt?
De Steden en Ridders uitbreiding vind ik wel veel toevoegen en verhoogt het tot een redelijk spel.
Die zou ik dan ook zeker aanraden !
Vanavond 1tje uit de oude doos. Keymarket
Ik ben er eigenlijk wel na 10 potjes op uitgekeken. Te makkelijk over het algemeen en het nieuwe is er wel vanaf. Tijd voor een expansion of nieuwe setting.SndBastard schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:57:
Ik vind Dead of Winter ook erg leuk en heb er al een ruim tiental potjes op zitten. Het enige wat er tricky aan is - en wat we heel vaak tegenkomen - is dat je verliezen, winnen en winnen+ lijkt te hebben.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik een maal gespeeld. Maar pakte me totaal niet. Toch wel mijn soort games. Teveel een gevoel dat er maar van alles bij elkaar wordt gehaald om te spelen.Phusebox schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 18:33:
[...]
Ik ben er eigenlijk wel na 10 potjes op uitgekeken. Te makkelijk over het algemeen en het nieuwe is er wel vanaf. Tijd voor een expansion of nieuwe setting.
Ik zit er zelfs over na te denken om de uitbreiding te skippen en misschien voor het origineel te gaan.HellPunk schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:26:
[...]
Dat probleem hadden wij ook, maar er is een uitbreiding met nieuwe gebouwen en dan is elk spel anders. Aanrader!
Maar je hebt natuurlijk Caverna, hetzelfde maar minder feeding stress en nog de expedities. Het probleem is dat ik er niet over uit ben wat leuker is en wat mijn partner leuker zal vinden.
Zoals het voeden, dat lijkt mij persoonlijk wel leuk dat je daar erg rekening mee moet houden. Maar ik ga wel het liefst mijn eigen pad en dat lijkt in Agricola toch niet echt te lukken (je moet eigenlijk alles doen).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk spel meer ruimte in neemt , en wat uiteindelijk leuker zal zijn. Heb veel reviews/filmpjes gezien, maar telkens als ik denk 'ja dat gaat hem worden' dan twijfel ik weer doordat er toch wel goede argumenten voor het andere spel zijn.
Tevens hoorde ik van de gameshop hier (comicasa enschede) dat Caverna er waarschijnlijk uit gaat (?) vanwege de kosten om het te printen. Agricola zou wel gewoon blijven omdat deze blijkbaar winstgevender is voor de uitgever. Of het allemaal zo is...geen idee.
Zag trouwens ook dat er rond April een nieuwe print uitkomt van Agricola
Lijkt me vreemd als ze er helemaal mee stoppen, vooral bij een spel wat duidelijk succesvol is (#4 overall op BGG). Het is niet heel ongebruikelijk dat de uitgave van een spel gestaakt wordt, de voorraden verkocht worden en daarna opnieuw "in print" gaat met een volgende editie. Dat lijkt me eerlijk gezegd plausibeler dan gewoon de stekker eruit trekken. Ontwerp, research etc zijn toch vele malen duurder dan stukjes karton en hout.Christiano007 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:49:
[...]
Tevens hoorde ik van de gameshop hier (comicasa enschede) dat Caverna er waarschijnlijk uit gaat (?) vanwege de kosten om het te printen. Agricola zou wel gewoon blijven omdat deze blijkbaar winstgevender is voor de uitgever. Of het allemaal zo is...geen idee.
Zag trouwens ook dat er rond April een nieuwe print uitkomt van Agricola
Sorry misschien niet duidelijk, maar het ging alleen om de Nederlandse versie waar hij het over had.SndBastard schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:59:
[...]
Lijkt me vreemd als ze er helemaal mee stoppen, vooral bij een spel wat duidelijk succesvol is (#4 overall op BGG). Het is niet heel ongebruikelijk dat de uitgave van een spel gestaakt wordt, de voorraden verkocht worden en daarna opnieuw "in print" gaat met een volgende editie. Dat lijkt me eerlijk gezegd plausibeler dan gewoon de stekker eruit trekken. Ontwerp, research etc zijn toch vele malen duurder dan stukjes karton en hout.
Vandaag voor het eerst Smallworld gespeeld, ik heb de underground versie cadeau gehad van collega's.
Het spel oogt druk, en ik heb wel heel erg veel in de regels moeten duiken (geen probleem met Engels maar de regels blijven toch dat minder snel plakken). Aan het eind van het spel was ik niet enthousiast, en dat heb ik niet snel.
Veel spelen zal ik het niet vrees ik, de medespelers zijn eerder te porren voor wat lichtere games (catan en ticket to ride, veel zwaarder wordt het niet meestal). Jammer, mijn zoon vond het saai en speelt veel liever King of Tokyo bijv.
Tis gewoon niet ons ding vrees ik.
Aangezien het een nieuw en wel prijzig spel is, zonde om te laten verstoffen. Is iemand bekend met een goed 2e hands verkoop cq ruilplatform behalve marktplaats?
Het spel oogt druk, en ik heb wel heel erg veel in de regels moeten duiken (geen probleem met Engels maar de regels blijven toch dat minder snel plakken). Aan het eind van het spel was ik niet enthousiast, en dat heb ik niet snel.
Veel spelen zal ik het niet vrees ik, de medespelers zijn eerder te porren voor wat lichtere games (catan en ticket to ride, veel zwaarder wordt het niet meestal). Jammer, mijn zoon vond het saai en speelt veel liever King of Tokyo bijv.
Aangezien het een nieuw en wel prijzig spel is, zonde om te laten verstoffen. Is iemand bekend met een goed 2e hands verkoop cq ruilplatform behalve marktplaats?
Je moet volgens mij iets van 7 posts maken, maar dan kan je via http://www.bordspelmania.eu/index.php spellen verkopen.
[ Voor 52% gewijzigd door MADG0BLIN op 10-01-2016 18:56 ]
Dat is heel jammer, want zoveel regels heeft Small World niet. Erg vermakelijk juist door de verschillende combo's die je krijgt met je wisselende "legers".pasajo schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:50:
Vandaag voor het eerst Smallworld gespeeld, ik heb de underground versie cadeau gehad van collega's.
Heb je al eens wat filmpjes gekeken voor de regels op youtube? Zou het zeker nog eens proberen als je de regels aardig goed kent, want het is echt wel een van de betere "minder moeilijke" spellen die er zijn.
bordspelmania.nl en op facebook de groep gezelpschapspellen marktpasajo schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:50:
Mijn vrouw klikte ook niet met Small World, niet vanwege de regels want die zijn eigenlijk simpel - je kan ze in vijf eenvoudige stappen samenvatten. Ze had er meer een probleem mee dat het bord tegen haar volgende beurt helemaal kon veranderen. Zij denkt graag wat vooruit en dat kun je in Small World niet, soms verandert het spel in een chaotische boel, ook al omdat je niet altijd goed kunt zien wat van wie is en wie wat doet. Ze is ook niet zo fantasy-minded, met een horde elfen wat dwarves van het bord vegen zegt haar weinig.pasajo schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:50:
Wel: TLDR > vrijdagavond het meest epische potje TTR ooitStealthyPeanut schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:48:
Veel plezier met TTR: NC! Ben benieuwd naar je bevindingen.
Ik had het (on)geluk om vijf tickets te krijgen die mekaar wat overlapten: van Tromsø in het noordwesten via Kopenhagen en Stockholm naar Tallinn aan de oostkant. Dat wilde wel zeggen dat ik in het beste geval 37 treintjes nodig had en je start in NC met 40, dus het was krap, maar ik besloot het erop te wagen.
In het begin ging alles vlot: omdat mijn tegenstanders de routes in Finland wilden kon ik makkelijk mijn sleutelroutes aan de kust en in het zuiden bezetten. Daarna was het een kwestie van aanvullen. De enige probleemroute was de tunnel tussen Bergen en Oslo. Ik had hier wat blauwe kaarten voor gereserveerd (de rode had ik nodig voor de route Trondheim - Mo I Rana), maar toen mijn vrouw die route inpikte werden die kaarten plots waardeloos. Zij had ook al de lange route tussen Lieksa en Murmansk gebouwd, dus ik lag wat achterop in de punten.
Tijd voor plan B: Trondheim - Åndalsnes - Bergen. De witte kaarten had ik al en ik had genoeg kaarten om twee locs te vervangen door drie willekeurige treinen. En dan moet je toch net dat beetje geluk hebben: ik kon in twee beurten drie zwarte kaarten oppikken en daarna had ik nog net twee beurten om de routes neer te leggen. 0 treintjes, einde spel en een voorsprong van 25 punten in de eindafrekening.
Superspel, ik denk niet dat we Zwitserland nog veel gaan spelen
Klinkt als een gave pot inderdaadHellPunk schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:34:
Wel: TLDR > vrijdagavond het meest epische potje TTR ooit.
Ik had het (on)geluk om vijf tickets te krijgen die mekaar wat overlapten: van Tromsø in het noordwesten via Kopenhagen en Stockholm naar Tallinn aan de oostkant. Dat wilde wel zeggen dat ik in het beste geval 37 treintjes nodig had en je start in NC met 40, dus het was krap, maar ik besloot het erop te wagen.
In het begin ging alles vlot: omdat mijn tegenstanders de routes in Finland wilden kon ik makkelijk mijn sleutelroutes aan de kust en in het zuiden bezetten. Daarna was het een kwestie van aanvullen. De enige probleemroute was de tunnel tussen Bergen en Oslo. Ik had hier wat blauwe kaarten voor gereserveerd (de rode had ik nodig voor de route Trondheim - Mo I Rana), maar toen mijn vrouw die route inpikte werden die kaarten plots waardeloos. Zij had ook al de lange route tussen Lieksa en Murmansk gebouwd, dus ik lag wat achterop in de punten.
Tijd voor plan B: Trondheim - Åndalsnes - Bergen. De witte kaarten had ik al en ik had genoeg kaarten om twee locs te vervangen door drie willekeurige treinen. En dan moet je toch net dat beetje geluk hebben: ik kon in twee beurten drie zwarte kaarten oppikken en daarna had ik nog net twee beurten om de routes neer te leggen. 0 treintjes, einde spel en een voorsprong van 25 punten in de eindafrekening.
Superspel, ik denk niet dat we Zwitserland nog veel gaan spelen.
Vrijdagavond is voor ons de eerste bordspellenavond van het jaar met 4, misschien 5 spelers. Ik heb samen met mijn vriendin TTR-USA en Pandemie vaker gespeeld, maar zijn voor de overige spelers nieuw. Daarnaast zal Dead of Winter (nieuw voor iedereen) binnenkomen dinsdag en is 7 Wonders (half bekend en nooit goed gespeeld) in de collectie. Ook hebben we Catan (bij iedereen bekend). Maar ik wil de mensen niet teveel overloaden met nieuwe informatie etc. Wat zijn hiervan games die in jullie optiek goed vallen bij compleet nieuwe spelers?
Ik zat aan TTR te denken (misschien 2 potjes) en daarna een bekende game als Catan te doen. Dan de volgende keer weer 1 nieuwe game te pakken in combinatie met TTR bijvoorbeeld. Of zijn 2 nieuwe games op een avond goed te doen?
TTR en Catan lijken me inderdaad de beste binnenkomers, 7 Wonders en DoW zijn misschien wat hoog gegrepen, zeker als je zelf nog weinig of geen ervaring hebt ermee. Ik speel thuis zelden spellen die ik zelf vooraf niet gezien heb - alleen als mijn zoon erop aandringt, eigenlijk
.
Een andere mogelijkheid: leg elk spel in drie zinnen uit en laat je medespelers kiezen. In mijn ervaring valt dat meestal wel goed, als ze het echt niet weten kan je alsnog zelf kiezen.
Een andere mogelijkheid: leg elk spel in drie zinnen uit en laat je medespelers kiezen. In mijn ervaring valt dat meestal wel goed, als ze het echt niet weten kan je alsnog zelf kiezen.
Of twee nieuwe spellen wel of niet kan, hangt vooral van jou en het publiek af. Als jij ze soepel kan uitleggen en je medespelers geïnteresseerd zijn kan het prima, maar als jij elke twee zinnen in het regelboek moet kijken en/of je medespelers niet zo veel interesse hebben in nieuwe dingen kun je het beter bij één houden 
Hier zit impliciet ook een van de belangrijkste tips van mijn kant in: zorg ervoor dat je spellen zelf kan dromen voordat je ze aan anderen uitlegt
Hier zit impliciet ook een van de belangrijkste tips van mijn kant in: zorg ervoor dat je spellen zelf kan dromen voordat je ze aan anderen uitlegt
[ Voor 19% gewijzigd door Wormaap op 11-01-2016 12:43 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Hou ook rekening met de tijd. Nieuwe spellen duren gewoon langer dan bekende spellen. Dus begin met een nieuw spel en kijk daarna hoeveel tijd je nog over hebt.
Mijn BGG profiel
Dit
(GOed) Uitleggen is een kunst op zich.
Als je er niet een duidelijk structuur in zet, dan kan een simpel spel ook zeer moeilijk worden.
Bij ons in de club zitten er ook een paar die een spellen zo uitleggen dat ik er na 15 minuten nog niet echt het grote plaatje heb. En dan start ik al een stuk minder enthousiast. Andere personen leggen dat zo uit dat alles meteen klikt en je snapt wat of hoe.
Overigens hoe meer verschillende spellen je speelt, hoe meer mechanismes je al kent.
Hoe simplerer spellen uit te leggen/begrijpen zijn.
Smallworld is nog wat complexer met zijn verschillende rassen en interacties.
Maar zeker 7wonders moet toch in 5 a 10 minuten uit te leggen zijn. ?
Overigens zaterdag Murano gespeeld.
Heel apart, en heel frustrerend. Ik ben er nog niet over uit of ik hem nu wel of niet leuk vind
Maar dingen als 7wonders of
(GOed) Uitleggen is een kunst op zich.
Als je er niet een duidelijk structuur in zet, dan kan een simpel spel ook zeer moeilijk worden.
Bij ons in de club zitten er ook een paar die een spellen zo uitleggen dat ik er na 15 minuten nog niet echt het grote plaatje heb. En dan start ik al een stuk minder enthousiast. Andere personen leggen dat zo uit dat alles meteen klikt en je snapt wat of hoe.
Overigens hoe meer verschillende spellen je speelt, hoe meer mechanismes je al kent.
Hoe simplerer spellen uit te leggen/begrijpen zijn.
Smallworld is nog wat complexer met zijn verschillende rassen en interacties.
Maar zeker 7wonders moet toch in 5 a 10 minuten uit te leggen zijn. ?
Overigens zaterdag Murano gespeeld.
Heel apart, en heel frustrerend. Ik ben er nog niet over uit of ik hem nu wel of niet leuk vind
Maar dingen als 7wonders of
We hebben zaterdag Legendes van Andor eindelijk gespeeld. Erg leuk spel, hoewel de "tutorial" een beetje betuttelend is. We waren het er wel unaniem over eens dat ze ook een quickstart voor ervaren bordspelers hadden mogen hebben.
Daar zal ik in ieder geval zeker de uitbreiding voor halen zodat we die ook met 5 of 6 kunnen spelen; daarmee komt hij toch wat vaker op tafel.
Verder nog 3 potjes Ctulu Realms gedaan (1 potje met 4-en en twee met 3-en). Heel compacte deck building die net als Star Realms is, maar net iets andere mogelijkheden biedt. Ook een aanrader voor de mensen die een spel zoeken wat net iets meer is als een filler.
Daar zal ik in ieder geval zeker de uitbreiding voor halen zodat we die ook met 5 of 6 kunnen spelen; daarmee komt hij toch wat vaker op tafel.
Verder nog 3 potjes Ctulu Realms gedaan (1 potje met 4-en en twee met 3-en). Heel compacte deck building die net als Star Realms is, maar net iets andere mogelijkheden biedt. Ook een aanrader voor de mensen die een spel zoeken wat net iets meer is als een filler.
@Loondijke misschien kun je in plaats van nieuwe 'grote' games ook een paar fillers voorzien. Die krijg je makkelijker op tafel, zeker als je al een groot spel achter de rug hebt.
Ik woon in de buurt van Schiphol en heb nog Axis & Allies Classic uit 1984 liggen, compleet en in goede staat. Ook de Wikipedia: Shogun (1986 board game) . Kan ik daar iemand uit dit forum blij mee maken?
Hattrick: Thorgal Eagles
Langzamerhand ook echt wat fanatieker geworden in het verzamelen en spelen van Tabletop games. Enige moeilijke is mensen vinden die ook houden van de wat complexere games, daarom nu vooral met de wat laagdrempeligere spellen begonnen. Mijn vriendin houd er gelukkig ook heel erg van, dus in principe zouden goede (moeilijkere) 2 player games ook kunnen. Ik heb een hele grote wishlist met voornamelijk co-op games (voor de niet co-op games zal ik toch echt meer spelers in de omgeving moeten vinden)
Spellen in bezit:
-Kolonisten van Catan (al een tijd niet gespeeld)
-Zombie Dice (lekker snel en leuk met neefjes)
-Loveletters (nog niet echt in verdiept, lijkt me heel leuk, maar moet even de tijd nemen om het allemaal door te lezen)
-Ticket to Ride Europe (lijkt me ook erg leuk met een "beginners" groepje bordspellers)
-Castle Panic (erg leuk met z'n tweetjes, al moeten we als we het vaker gaan spelen toch echt de moeilijkheidsgraad omhoog gaan gooien, of de uitbreiding halen)
spelen op de wenslijst:
-Forbidden Island
-Pandemic
-Dead of Winter
-Shadows over Camelot
-Formula D
-Roll For It!
tips voor leuke 2 player co-op games hoor ik graag! (ook uit het wishlist lijstje)
Spellen in bezit:
-Kolonisten van Catan (al een tijd niet gespeeld)
-Zombie Dice (lekker snel en leuk met neefjes)
-Loveletters (nog niet echt in verdiept, lijkt me heel leuk, maar moet even de tijd nemen om het allemaal door te lezen)
-Ticket to Ride Europe (lijkt me ook erg leuk met een "beginners" groepje bordspellers)
-Castle Panic (erg leuk met z'n tweetjes, al moeten we als we het vaker gaan spelen toch echt de moeilijkheidsgraad omhoog gaan gooien, of de uitbreiding halen)
spelen op de wenslijst:
-Forbidden Island
-Pandemic
-Dead of Winter
-Shadows over Camelot
-Formula D
-Roll For It!
tips voor leuke 2 player co-op games hoor ik graag! (ook uit het wishlist lijstje)
Ik kan je deze week aangeven of Dead of Winter inderdaad leuk is als 2P COOP game, maar Pandemie is zeker interessant! 1 potje inkomen en daarna is het redelijk duidelijk wat er moet gebeuren. Maar toch is elk potje anders en is de spanning er als er weer een epidemie uitbreekt
.
Waren er nog meerdere mensen geïnteresseerd in een bordspellendag trouwens? Ik kom zelf uit Breda, maar vind het ook niet erg om even in de auto te zitten. Anders wellicht aanmelden en eventueel een chat, mailverkeer of whattsapp groep maken ofzo?
Waren er nog meerdere mensen geïnteresseerd in een bordspellendag trouwens? Ik kom zelf uit Breda, maar vind het ook niet erg om even in de auto te zitten. Anders wellicht aanmelden en eventueel een chat, mailverkeer of whattsapp groep maken ofzo?
Geen coop, maar als je vaker met je vriendin speelt moet je zeker agricola voor 2 spelers eens oppikken.
Een zeer leuke lichte workerplacement, met leuke houten beestjes die de sfeer nog wat verhogen.
Valt goed bij de meeste mensen met wie ik het gespeeld heb (en zeker bij mij
)
Een zeer leuke lichte workerplacement, met leuke houten beestjes die de sfeer nog wat verhogen.
Valt goed bij de meeste mensen met wie ik het gespeeld heb (en zeker bij mij
Altijd interesse, vorige keer was erg gezellig. Vorige keer is er een DM groep op tweakers gemaakt en waren we met zijn achten in totaal.StealthyPeanut schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:00:
Forbidden Island en Pandemic lijken qua spel elementen redelijk voor elkaar. Ik zou echter voor Pandemic Legacy gaan. Ik heb nu beide en als je met z'n tweeën speelt kan je net zo goed Legacy doen. Voor af en toe met meerdere spelers valt daar prima een mouw aan te passen.Roy Visser schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:26:
spelen op de wenslijst:
-Forbidden Island
-Pandemic
-Dead of Winter
-Shadows over Camelot
-Formula D
-Roll For It!
Dead of winter kan ik ook sterk aanraden (zeker met twee spelers).
Shadows over Camelot staat ook op mijn wishlist, maar die is 3+ spelers. Thematisch spreekt die me wat minder aan maar qua spel lijkt hij wel goed in elkaar te steken.
Verder zijn wij zelf net begonnen met Legenden van Andor, die ik ook erg leuk vond; en die relatief goedkoop is (zeker voor de hoeveelheid spel die je krijgt).
Verder heb ik hem nog niet, maar ben ik nog wel heel erg geïnteresseerd in Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game. Nadat ik met de kerst met practisch de hele bovenkant van mijn wishlist ben verwend staat die nu vrij ver bovenaan
Als je interesse hebt kan je eens door mijn wishlist kijken (https://boardgamegeek.com/wishlist/TweakMDS); ik heb overal het aantal spelers, de spelduur en het hoofd-mechanisme als commentaar toegevoegd. Uiteraard is deze lijst minder interessant dan de lijst spellen die ik al heb, maar daar kan je vanaf daar naar door klikken.
Shadows over Camelot vind ik best een leuke game, maar je moet 'm wel minimaal met 4 man spelen vind ik zelf. Met 3 issie ook niet zo leuk. Dat is ook gelijk de reden dat we 'm nog niet zo heel vaak gespeeld hebben.
Vergis je niet. Er zijn ontzettend veel leuke niet co-op spelen die toch leuk zijn voor twee spelers. Jaipur, San Juan en Castles of Burgundy zijn mijn standaard voorbeelden, maar er is nog zo veel meer.Roy Visser schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:26:voor de niet co-op games zal ik toch echt meer spelers in de omgeving moeten vinden)
Er valt niet zo heel veel te lezen. Iedereen krijgt één kaart. Als je aan de beurt bent, dan trek je een kaart. Speel een kaart uit je hand open op tafel. Voer de actie uit van die kaart. Dat is het wel zo'n beetje.-Love Letter (nog niet echt in verdiept, lijkt me heel leuk, maar moet even de tijd nemen om het allemaal door te lezen)
Mijn BGG profiel
Zeker de moeite waard, helemaal als je fan bent van de Alien movies. Het is wel een vrij pittig spel, zeker in je eentje omdat je dan een zeer handige optie mist. Qua setup ben je ook even bezig, en dan heb ik het nog niet eens gehad over het sorteren/controleren van de kaarten na het uitpakken van de box. Ik zie het spel ook meer als een collectors item. Er zitten 'maar' vier missies in, dus ik vraag me af of ik het spel nog eens zou spelen als ik ze allemaal heb voltooid. Verder goeie keuzeSndBastard schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:23:
[...]
Verder heb ik hem nog niet, maar ben ik nog wel heel erg geïnteresseerd in Legendary Encounters: An Alien Deck Building Game. Nadat ik met de kerst met practisch de hele bovenkant van mijn wishlist ben verwend staat die nu vrij ver bovenaan
stp - PSN ID: stp_4
Ah ja, dacht al zoiets! Mochten mensen interesse hebben; reageer even op deze post. Dan kunnen we het een beetje concreet gaan maken.MADG0BLIN schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:09:
[...]
Altijd interesse, vorige keer was erg gezellig. Vorige keer is er een DM groep op tweakers gemaakt en waren we met zijn achten in totaal.
Die snap ik even niet. veel spellen zijn zeer leuk met zijn 2en.Roy Visser schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:26:
Ik heb een hele grote wishlist met voornamelijk co-op games (voor de niet co-op games zal ik toch echt meer spelers in de omgeving moeten vinden)
Check ook rahdo eens op youtube. die speelt alleen maar 2speler spellen in zijn kanaal (ipv alleen de regels te vertellen). Is wmb een ideale manier om te kijken of een spel je aanspreekt.
Ik heb al een vrij drukke agenda (mede met spelletjesStealthyPeanut schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:06:
[...]
Ah ja, dacht al zoiets! Mochten mensen interesse hebben; reageer even op deze post. Dan kunnen we het een beetje concreet gaan maken.
Maar als het uitkomt en niet aan de andere kant van nederland is. count me in.
Als je van co-op houdt is Rahdo's kanaal inderdaad erg goed. Je moet wel even leren door zijn enthousiasme heen te kijken, want in eerste instantie is hij over alles positief.
Enige waar hij negatief over is is spellen met een aanvals of take-that-element. M.a.w. prima spellen om met zijn tweeën te doen.
Enige waar hij negatief over is is spellen met een aanvals of take-that-element. M.a.w. prima spellen om met zijn tweeën te doen.
Ik denk dat wij (vriendin en ik) ook wel interesse hebben, maar de tijd de komende weken is erg druk met verhuizen, dus als het voor eind februari zou zijn denk ik dat we af moeten haken... of als het te ver is (Tilburg hier).StealthyPeanut schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:06:
[...]
Ah ja, dacht al zoiets! Mochten mensen interesse hebben; reageer even op deze post. Dan kunnen we het een beetje concreet gaan maken.
Mocht het daarna zijn, dan lijkt het me heel leuk op bijv. een zondag en kan ik ook wel een respectabel aantal spellen meenemen.