Toon posts:

Domotica met plc's

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kanze
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 31-05 10:22
bartw2604 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:12:
[...]

Ik ben exact hetzelfde van plan. Zou super zijn als je je project wil open sourcen.
Ik heb vooral ook interesse in je home made dimmers. Heb je dan verlichting op 24V?
Ik heb momenteel niet de tijd om het project open source te maken maar uiteindelijk is wat we hier hebben maar een modificatie en extensie van dit project dus daar kan je al reeds mee aan de slag.

De LED dimmers die ik zelf gemaakt heb werken voor onze 36V spots en 24V LED strips. Het merendeel van de verlichting in huis is gewoon 230VAC.

• aCCuReRaS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 14:02
Heeft er iemand ervaring met pushbutton op 1-wire?

Ik heb een paar jaar geleden een huis gekocht en daar zit een 20j oud Dobiss systeem in. Achter elke pushbutton zit een weerstand. In de centrale zekeringkast wordt het spanningsverschil gemeten en zo bepaald welke schakelaar er is ingedrukt. Maar intussen zijn er een aantal schakelaars die niet meer werken en steeds meer gaat de verkeerde lamp aan omdat de waardes niet meer correct worden uitgelezen.

Daar zetten we dus een streep onder. :roll_eyes:

Wat ik wil doen:

Achter elke schakelaar een 1-wire sensor steken (Dobiss gebruikt nu ook 1-wire van Maxim Integrated in hun nieuwe domotica systemen, dus dat moet aan de praat te krijgen zijn – ik weet enkel niet welke chip ze gebruiken, want ze hebben hun sensor ingegoten in hars).
Vervolgens wil ik die 1-wire buttons in mijn Wago krijgen om daar een relais te kunnen schakelen voor elke lamp (enkel aan/uit, basic)
Via MQTT heb ik dan alles in mijn Home Assistant beschikbaar waar ik de secundaire logica kan inbouwen.

Er zijn een aantal uitdagingen waar ik niet omheen kan:
  • Er lopen een aantal kabels doorheen het huis, met 4 adres (ik denk telefoondraad)
  • Ik heb dus per definitie een ster topologie, als ik maar 2 aders nodig heb, kan ik er een lijn van maken
  • Ik heb minstens 50 drukknoppen (Die Esera 1-wire systemen kunnen allemaal maar 30 max aan, en die pollen ook maar om de 1-2 s, wat vrij traag is voor lichtschakelaars? Dobiss zegt tot 128 aan te kunnen op 1 lijn)
  • Ik weet niet zeker hoe lang de kabels zijn, maar ik gok max 50m
Ik heb nog andere controllers voor 1-wire gevonden, maar geen op RS485. En ik wil echt wel de basis logica in mijn Wago inbouwen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 11:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
aCCuReRaS schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:09:
Heeft er iemand ervaring met pushbutton op 1-wire?
Mijn inziens is 1-wire er niet geschikt voor. Het is een protocol met master-slave-communicatie en een lage bandbreedte. De busmaster is verantwoordelijk voor het cyclisch pollen van devices. Een korte interval van 1-2 seconde is mogelijk in een netwerk met erg weinig slaves maar niet als het er tientallen zijn, maar wie weet doet Dobiss het op een andere efficiëntere manier.

Als je het huis in stertopologie is bekabeld kun je toch gewoon digitale inputs op je plc gebruiken?

• aCCuReRaS
Als je het huis in stertopologie is bekabeld kun je toch gewoon digitale inputs op je plc gebruiken?
Euh ja, mijn uitleg was niet correct zie ik nu. Het is een ster gecombineerd met lijn... Ik heb 3 of 4 lijnen die afzonderlijk binnenkomen in mijn kast. Op elke lijn hangen dan 15-25 pushbuttons

Zoiets:

Ik hang niet vast aan 1-wire, maar heb nog niet echt een alternatief gevonden.
(en heb wat stress en tijdsdruk omdat het systeem het dus aan het begeven is)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 11:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
aCCuReRaS schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:46:
[...]

Euh ja, mijn uitleg was niet correct zie ik nu. Het is een ster gecombineerd met lijn... Ik heb 3 of 4 lijnen die afzonderlijk binnenkomen in mijn kast. Op elke lijn hangen dan 15-25 pushbuttons
Dan zul je inderdaad wel een of ander bussysteem nodig hebben. KNX is er geschikt voor, maar dan ben je wel zo € 3500 kwijt voor een Wago 753-646 KNX-module en het vervangen van 50 drukknoppen.

• aCCuReRaS
Bedankt @Femme . Ik ga denk ik gewoon het Dobiss systeem gebruiken, zonder de relais en dat dan via CAN aan de Wago koppelen. Heb vanmiddag een testopstelling gemaakt en dat werkt.

Heeft er iemand ervaring met CANbus uitlezen op een Wago?

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:32
Hi all,

Even een wago vraagje waar ik niet uit kom.
Ik wou graag een PR indienen voor @MichVw s zijn repo. Ik heb opzich een werkende DMX-ArtNet extentie. oOo
Er is met name 1 probleem wat ik niet snap, wellicht dat een van jullie het weet.

Wat ik heb is een gobale parameter:
code:
1
2
DMXVariables:
DMX : oscat_network.NETWORK_BUFFER_SHORT;

Deze buffer gaat in een method van een dimmer functionblok
code:
1
FB_AO_DMX_DIMMER_001.InitDmx(pDmxValues := ADR(DMXVariables.DMX.BUFFER));

Dit koppel ik dan en 'set' ik waardes in de buffer. Dat werkt zoals hier:

Maar de globale array heeft alles 2 posities verschoven.

Ik denk niet dat het aan de method ligt
code:
1
THIS^.pDmxValues := pDmxValues

En in de FunctionBlock debug breakpoint ziet het er uit zoals ik verwacht met alle andere parameters (zoals channel) Iemand een idee? 8)7

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:59
aCCuReRaS schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:03:
Bedankt @Femme . Ik ga denk ik gewoon het Dobiss systeem gebruiken, zonder de relais en dat dan via CAN aan de Wago koppelen. Heb vanmiddag een testopstelling gemaakt en dat werkt.

Heeft er iemand ervaring met CANbus uitlezen op een Wago?
Loxone gebruikt met hun tree systeem ook 4 aders. Daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Ook niet goedkoop maar wel goed spul.

[Voor 4% gewijzigd door Sethro op 06-01-2023 10:06]

• MichVw
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-06 16:46
meijer3 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:55:
Hi all,

Even een wago vraagje waar ik niet uit kom.
Ik wou graag een PR indienen voor @MichVw s zijn repo. Ik heb opzich een werkende DMX-ArtNet extentie. oOo
Er is met name 1 probleem wat ik niet snap, wellicht dat een van jullie het weet.

Wat ik heb is een gobale parameter:
code:
1
2
DMXVariables:
DMX : oscat_network.NETWORK_BUFFER_SHORT;

Deze buffer gaat in een method van een dimmer functionblok
code:
1
FB_AO_DMX_DIMMER_001.InitDmx(pDmxValues := ADR(DMXVariables.DMX.BUFFER));

Dit koppel ik dan en 'set' ik waardes in de buffer. Dat werkt zoals hier:
[Afbeelding]

Maar de globale array heeft alles 2 posities verschoven.
[Afbeelding]

Ik denk niet dat het aan de method ligt
code:
1
THIS^.pDmxValues := pDmxValues

En in de FunctionBlock debug breakpoint ziet het er uit zoals ik verwacht met alle andere parameters (zoals channel) Iemand een idee? 8)7
Ik ben er met het toevoegen van de Esera integraties achtergekomen dat de init step van een SFC minimum 2 keer uitgevoerd word.. (er is een reden voor als je het googled). Meeste van de setup calls zijn idempotent dus dan doet het er niet toe. Als je kijkt naar de RS485 program init logica ga je zien dat er met een ‘InitRS485’ bool ervoor wordt gezorgd dat alles maar 1 keer uitgevoerd wordt. Je kan die logica overnemen naar waar je hem nodig hebt.

• Kanze

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:38

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Wafje schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:51:
[...]

Interessant! Weet je adviesprijs?
https://www.reichelt.nl/n...751-9301-p330505.html?r=1

Maar zo te zien kunnen er geen extra IO kaarten op? Beperkt nuttig dan voor home automation...

• MichVw
Zijn er mensen die weet hebben van een CO melder die werkt op 24V? (en dus kan worden aangesloten op een PLC :) )

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:16

Santford

FP PowerMod
MichVw schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:55:
Zijn er mensen die weet hebben van een CO melder die werkt op 24V? (en dus kan worden aangesloten op een PLC :) )
Er zijn CO-melders met een relais uitgang voor een alarm. De voedingsspanning van de detector zelf staat hier los van. Vanuit de PLC kun je 24V aanbieden op het ene relais contact, het andere contact lees je in als het alarm signaal op een digitale ingang. Het relais in de melder maakt of verbreekt de verbinding tussen de twee contacten bij alarm.
Of begrijp ik je vraag verkeerd?

• MichVw
Santford schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Er zijn CO-melders met een relais uitgang voor een alarm. De voedingsspanning van de detector zelf staat hier los van. Vanuit de PLC kun je 24V aanbieden op het ene relais contact, het andere contact lees je in als het alarm signaal op een digitale ingang. Het relais in de melder maakt of verbreekt de verbinding tussen de twee contacten bij alarm.
Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Klopt, dit is wat ik zoek.
De voedingsspanning staat er inderdaad los van (maar van m’n rookdedectors is dat ook gewoon 24v)

• Santford
  • Laatst online: 00:16

Santford

FP PowerMod
MichVw schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:55:
[...]

Klopt, dit is wat ik zoek.
De voedingsspanning staat er inderdaad los van (maar van m’n rookdedectors is dat ook gewoon 24v)
Als ik het goed begrijp zoek je een CO-melder met relais die ook op een voedingsspanning van 24VDC werkt?

Ze zijn er wel, zo vond ik deze: https://www.alphatronics....r-12vdc-met-relaiscontact

Die kan gevoed worden met een spanning tussen de 12 en 30V.

Als ik op het plaatje afga lijkt dit dezelfde melder te zijn: https://www.beveiligingsw...rmsysteem-met-relais.html

• BoerbooM
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-05 10:00
Ik heb niet alles doorgelezen, maar kan via zoeken Homey niet vinden in dit topic...

Ik heb zelf een Wago PLC welke doormiddel van MQTT communiceert met IP Symcon.
Het werkt, maar niet zoals ik gehoopt had. Dit komt waarschijnlijk met name door de tijdsinvestering welke het uitzoeken / testen nodig heeft.

Nu lees ik dat Homey Pro ook een MQTT app heeft. Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben?
Ik ben voornemens om dit eens te proberen om te zien of ik dit makkelijker naar wens krijg.

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:33
BoerbooM schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:21:
Nu lees ik dat Homey Pro ook een MQTT app heeft. Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben?
Ik ben voornemens om dit eens te proberen om te zien of ik dit makkelijker naar wens krijg.
Heb je al een Homey? Want zo niet: dit zou je met Home Assistant of NodeRED ook kunnen testen, zonder eerst in een Homey (Pro) te moeten investeren.

• BoerbooM
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-05 10:00
Heb je al een Homey? Want zo niet: dit zou je met Home Assistant of NodeRED ook kunnen testen, zonder eerst in een Homey (Pro) te moeten investeren.
Zit hier dan niet weer zo'n grote leercurve achter? Mijn zus heeft een Homey Pro welke ik voor haar geïnstalleerd heb. Dit ging redelijk vlekkeloos, vandaar ook dat ik hiernaar ben gaan zoeken. Maar als de leercurve voor Home Assistant of NodeRed niet zo groot is kan ik dat zeker eens proberen!

Ik heb, inmiddels al weer enkele jaren geleden, het allemaal opgetuigd zodat het werkte. Maar dus onderschat hoeveel tijd het kost. Tegenwoordig is tijd een probleem en dan geef ik liever eenmalig wat meer uit om het dan makkelijk ingesteld te krijgen dan dat ik weer enorm veel tijd moet steken in het allemaal werkend zien te krijgen.

Vandaar ook mijn vraag of er meer mensen zijn met een Homey oplossing en het dan ook daadwerkelijk makkelijker is.

• meijer3
Ik herken dat wel met die tijd. Ik heb vele uren in HomeAssistant zitten. Toen had ik dat, nu niet meer. Zeker als je wat perfectionistisch bent, en het precies wilt zoals je dat wilt. Bv alles entities automatisch laten toevoegen via scripts oid. Maar anders is het een goede UX (nu wel iig). En ze groeien ontzettend hard.

Maar opzich is het een mooi product. Als je @MichVw zijn lib pakt, zit daar nu ook mqtt autodiscovery bij bv.
https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3
Dan hoef je nog minder te configurenen/programmeren in de front end.

Wat ik juist moeilijk vond aan HA, is dat iedereen het heeft in het begin over Raspberry PI. Maar iets later komen de haken en ogen, en moet je toch wel een SSD er aan hangen. En dan toch een andere DB, en dan toch weer een fluxDB en dan gravana en dan...

Homey ken ik niet, maar als je het zelf goed kent. Dan misschien een Homey topic beginnen?

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 14:40
Na ruim 6 maanden de PLC stabiel draaiende te hebben gehad werkt vandaag (na het kort onderbreken van het netwerk) MQTT niet meer. De in- en output werkt nog wel. Echter rapporteert hij deze status niet meer naar HA. De LED die normaal groen brandt als MQTT werkt knippert nu heel kort rood.

Als ik de PLC restart via E-Cockpit dan gaat de PLC in error mode en moet ik hem de hand resetten (reset pin). Het opnieuw inladen van de code heeft hetzelfde effect, in- output werkt maar MQTT niet. De MQTT broker (HA) draait en daar kan ik ook bij met MQTT explorer en zie daar dat de PLC offline is. Username en passwords heb ik ook gecheckt.

Mijn vermoeden is dat het aan de PLC ligt daar deze ook crashed bij een reset.

Verder vroeg ik mij af hoe jullie je code / changes bijhouden in E-cockpit. Is er bijvoorbeeld een GIT plugin?

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-06 18:42
Je kan even in de admin omgeving kijken wat de status is van je mqtt verbinding.
Kan je wel met bijvoorbeeld een externe computer verbinden met je broker?

Voor CoDeSys heb je wel github ondersteuning.
YouTube: Manage Codesys Projects with Git

Ik sprak vorige week met Wago over eCockpit. Ze gaan over naar Codesys 3.5. Voor eCockpit komen er alleen nog maar bugfixes maar geen nieuwe features. PLC’s worden nu ook met een Codesys runtime geleverd.

Je schijnt eCockpit projecten vrij simpel over te kunnen zetten naar Codesys.

Je kan Codesys 3.5 met alle Wago libraries downloaden op de Wago website
https://www.wago.com/nl/software-ontdekken/codesys-v3

• KoBolD54
TLDNL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:15:
Je kan even in de admin omgeving kijken wat de status is van je mqtt verbinding.

Ik sprak vorige week met Wago over eCockpit. Ze gaan over naar Codesys 3.5. Voor eCockpit komen er alleen nog maar bugfixes maar geen nieuwe features. PLC’s worden nu ook met een Codesys runtime geleverd.

Bedoel je in de admin omgeving van HA?
Met een MQTT explorer kom ik wel bij de broker en die geeft aan dat de Wago status offline.

Als ik bij sys > broker > clients kijk zie ik ook geen connected clients behalve mijzelf. Als ik inlog op de Wago met SSH en doe een NC naar de broker zie ik er een client bij komen. Dat betekend dus dat de verbinding goed is.

Ook heb ik al een MQTT broker op mijn eigen PC gezet en de Wago daarmee geprobeerd te laten verbinden. Helaas met hetzelfde resultaat.

• KoBolD54
@TLDNL Zojuist even bezig geweest met CodeSys te installeren, maar zodra ik de Wago packages wil installeren krijg ik een foutmelding met: "Signature verification failed for the following package: Wago-Licensing-1.0.1.1.package". Ook bij de andere packages krijg ik deze melding.

Zojuist ben ik helemaal opnieuw begonnen met eCockpit en het project van @MichVw. Maar om de een of andere reden krijg ik dit ook niet meer werkend. Na het inladen van alle libraries krijg ik de melding dat Oscat Buidling niet gevonden kan worden met de foutmelding: "FB_INPUT_PUSHBUTTON_MQTT C0077: Unknown type: OSCAT_BUILDING.CLICK_MODE. Na meerdere deze opnieuw te hebben ingeladen via diverse menus doet hij het dan eindelijk.

Mijn DI en DO werken maar MQTT nog niet. Hieronder de output van MQTT Explorer

Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar de PLC geeft ook aan dat hij offline is (dit terwijl ik hem gewoon kan pingen en hij bereikbaar is via eCockpit.

edit:

Update 1:
Vandaag een locale MQTT broker geïnstalleerd op mijn PC samen met TCPDUMP. Na het aanpassen van het IP in de PLC en het starten van de code komt er geen enkele connectie binnen. Er is dus niets te zien in de output van de MQTT broker en ook niet in TCPDUMP.

Nu gebruik ik steeds de master branch van @MichVw aangezien de laatste versie met tag uit 2020 is, is dat correct?

Moet ik buiten het aanpassen van de broker variabele in MqttVariables verder nog iets aanpassen om het MQTT werkend te krijgen? De fysieke knoppen die via de PLC lopen werken wel gewoon.

Hebben jullie nog tips over hoe ik dit probleem het beste verder kan debuggen?

edit:

Update 2:
@TLDNL Het Codesys probleem heb ik opgelost door de laatste versie van Codesys te downloaden van hun site (3.5.18.40). De meegeleverde versie van Wago (3.5.17.30) had bovenstaande foutmelding en beschikbare upgrade naar (3.5.17.60) ook nog.

edit:

Update 3:
Zojuist mijn twee jaar oude code weer teruggezet en het werkt weer. Mijn vermoeden is dan ook dat er of een bug zit in de de code van @MichVw of dat ik iets verkeerd doe (wat ik natuurlijk ook niet uitsluit 8)7 ). Aangezien de nieuwe code beter gestructureerd is en ondersteuning heeft voor MQTT discovery zou ik deze toch graag gebruiken. Dus bovenstaande vragen zijn nog steeds relevant en alle hulp is welkom.

[Voor 49% gewijzigd door KoBolD54 op 24-02-2023 07:31]

• MichVw
KoBolD54 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:05:
@TLDNL Zojuist even bezig geweest met CodeSys te installeren, maar zodra ik de Wago packages wil installeren krijg ik een foutmelding met: "Signature verification failed for the following package: Wago-Licensing-1.0.1.1.package". Ook bij de andere packages krijg ik deze melding.

Zojuist ben ik helemaal opnieuw begonnen met eCockpit en het project van @MichVw. Maar om de een of andere reden krijg ik dit ook niet meer werkend. Na het inladen van alle libraries krijg ik de melding dat Oscat Buidling niet gevonden kan worden met de foutmelding: "FB_INPUT_PUSHBUTTON_MQTT C0077: Unknown type: OSCAT_BUILDING.CLICK_MODE. Na meerdere deze opnieuw te hebben ingeladen via diverse menus doet hij het dan eindelijk.

Mijn DI en DO werken maar MQTT nog niet. Hieronder de output van MQTT Explorer
[Afbeelding]

Ik weet niet of het er mee te maken heeft maar de PLC geeft ook aan dat hij offline is (dit terwijl ik hem gewoon kan pingen en hij bereikbaar is via eCockpit.
[Afbeelding]

edit:

Update 1:
Vandaag een locale MQTT broker geïnstalleerd op mijn PC samen met TCPDUMP. Na het aanpassen van het IP in de PLC en het starten van de code komt er geen enkele connectie binnen. Er is dus niets te zien in de output van de MQTT broker en ook niet in TCPDUMP.

Nu gebruik ik steeds de master branch van @MichVw aangezien de laatste versie met tag uit 2020 is, is dat correct?

Moet ik buiten het aanpassen van de broker variabele in MqttVariables verder nog iets aanpassen om het MQTT werkend te krijgen? De fysieke knoppen die via de PLC lopen werken wel gewoon.

Hebben jullie nog tips over hoe ik dit probleem het beste verder kan debuggen?

edit:

Update 2:
@TLDNL Het Codesys probleem heb ik opgelost door de laatste versie van Codesys te downloaden van hun site (3.5.18.40). De meegeleverde versie van Wago (3.5.17.30) had bovenstaande foutmelding en beschikbare upgrade naar (3.5.17.60) ook nog.

edit:

Update 3:
Zojuist mijn twee jaar oude code weer teruggezet en het werkt weer. Mijn vermoeden is dan ook dat er of een bug zit in de de code van @MichVw of dat ik iets verkeerd doe (wat ik natuurlijk ook niet uitsluit 8)7 ). Aangezien de nieuwe code beter gestructureerd is en ondersteuning heeft voor MQTT discovery zou ik deze toch graag gebruiken. Dus bovenstaande vragen zijn nog steeds relevant en alle hulp is welkom.
Ik heb vorige week nog een nieuw toestel geprogrammeerd met wat er nu op master staat en geen enkel probleem gehad. Het inladen van al de libraries blijft een gedoe inderdaad, geen idee of dit beter kan. Ik zou het eens moeten nakijken.

Als ik het allemaal lees heb ik de indruk dat alles werkt behalve de MQTT functionaliteit? Je kijkt misschien best eens rond met de debugger in de Mqttclient en Mqtt_in_out variables (ze staan ergens inde MQTT task). In één van die twee zit een MQTT ErrorHistory, die maakt je misschien wat wijzer..

• KoBolD54
MichVw schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:09:
[...]
Ik heb vorige week nog een nieuw toestel geprogrammeerd met wat er nu op master staat en geen enkel probleem gehad. Het inladen van al de libraries blijft een gedoe inderdaad, geen idee of dit beter kan. Ik zou het eens moeten nakijken.

Als ik het allemaal lees heb ik de indruk dat alles werkt behalve de MQTT functionaliteit? Je kijkt misschien best eens rond met de debugger in de Mqttclient en Mqtt_in_out variables (ze staan ergens inde MQTT task). In één van die twee zit een MQTT ErrorHistory, die maakt je misschien wat wijzer..
Het probleem is dat ik dit - net zoals vermoedelijke velen van ons - als hobby doe en mijn ervaring en kennis op het gebiedt van dit alles dus niet optimaal is. Gelukkig heb ik het weer draaiende op de oude setup.

Alles werkt inderdaad behalve MQTT. De PLC lijkt niet eens connectie te willen maken daar ik bij de packet trace niets voorbij zie komen. Ik zal binnenkort nog eens een poging doen en mij wat meer verdiepen in de debugger. Mocht je toevallig screenshots of een short how to hebben over hoe ik het dat het beste aan kan pakken dan graag.

• MichVw
Hier zie je waar je de errorHistory kan vinden :
https://github.com/stefandreyer/CODESYS-MQTT/issues/49

• Kanze
TLDNL schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:15:

Op zich goed nieuws dat men (terug) overstapt naar zuivere Codesys 3.5 maar ik kijk alvast niet uit naar de migratie vanuit éCockpit. Waarschijnlijk blijven de PLC's hier wel nog een paar jaar gewoon op éCockpit draaien.
KoBolD54 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Het probleem is dat ik dit - net zoals vermoedelijke velen van ons - als hobby doe en mijn ervaring en kennis op het gebiedt van dit alles dus niet optimaal is. Gelukkig heb ik het weer draaiende op de oude setup.

Alles werkt inderdaad behalve MQTT. De PLC lijkt niet eens connectie te willen maken daar ik bij de packet trace niets voorbij zie komen. Ik zal binnenkort nog eens een poging doen en mij wat meer verdiepen in de debugger. Mocht je toevallig screenshots of een short how to hebben over hoe ik het dat het beste aan kan pakken dan graag.
Bizar dat het na een simpele netwerk-onderbreking zo fout loopt. Meestal wil dat zeggen dat er een eenvoudige instelling werd veranderd.

Ik zou beginnen met een geheel nieuw project aan te maken met zuiver de MQTT functionaliteit. Als je erin slaagt de PLC met dat nieuwe programma te connecteren aan je broker ben je tenminste zeker dat de MQTT basis goed zit?

Ook even nakijken welke MQTT implementatie je hebt draaien op de PLC. Het project van @MichVw werkt met de custom MQTT library van Stefan Dreyer. Die werkt heel goed maar is niet hetzelfde als de Native WAGO MQTT implementatie (die wordt aangezet in het Cloud Connectivity Tab van het webportaal van de PLC).

Kijk eerst eens even of die Native MQTT implementatie niet per ongeluk aangezet is ondertussen. Want dat kan wel voor conflict zorgen met de library van Stefan.

• MichVw
ik had al iets gehoord van de overstap naar Codesys vanuit Wago. Wat betekent het voor de bestaande toestellen? moeten er dan codesys licenties aangekocht worden als je wilt overstappen?

Ik mag het hopen van niet :)

• MichVw
KoBolD54 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Ik ben ook een hobbyist hoor, geen professionele ervaring met het programeren van PLC toestellen..

• Kanze
MichVw schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:57:
ik had al iets gehoord van de overstap naar Codesys vanuit Wago. Wat betekent het voor de bestaande toestellen? moeten er dan codesys licenties aangekocht worden als je wilt overstappen?

Ik mag het hopen van niet :)
éCockpit is in principe een WAGO-laagje bovenop Codesys 3.5 en bestaande PLC's (820x en 821x series) hebben ook een ingebouwde Codesys runtime. Laat ons hopen dat de éCockpit licentie dus geldig is.

Langs de andere kant. We zijn hobbyisten. De huidige éCockpit omgeving doet al veel meer als wat ik ooit nodig ga hebben hier in huis. De vraag is dan of oudere versies van éCockpit compatibel gaan blijven met nieuwe firmware updates. Uiteindelijk draaien ze gewoon Linux dus die security patches wil je wel blijven binnenhalen denk ik.

Benieuwd!

• MichVw
kleine waarschuwing ivm MQTT discovery op de PLC, het is nog niet perfect:

https://github.com/home-assistant/core/issues/88788

EDIT: ik kan het issue niet meer reproduceren na het updaten van m'n mqtt broker naar de laatste versie.

[Voor 29% gewijzigd door MichVw op 28-02-2023 13:21]

• MichVw
Het is bijna twee jaar geleden maar er is een nieuwe release van m'n project:

https://github.com/Michie...eSys3/releases/tag/v1.3.0

zeer veel kleine aanpassingen en dankzij @meijer3 is er MQTT discovery functionaliteit! _/-\o_

HVAC is ook goed op weg met de mogelijkheid om je DUCO ventilatie uit te lezen en aan te sturen. De Esera 1-Wire optie maakt het mogelijk om thermostaten en dergelijke uit te lezen in je PLC. Ik ga in de komende maanden ook iets schrijven om zoneventielen en pompgroepen aan te sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meijer3
En Art-Net / DMX support :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joostboot
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 21:41
Klasse! _/-\o_

• Kanze
Heeft iemand ondertussen de overstap gemaakt van éCockpit maar Codesys?

Volgens dit document moet de PLC minstens firmware versie 23 hebben draaien. Maar voor zover ik kan zien is die versie niet beschikbaar voor de oudere 750-820X varianten.

Weet iemand meer?

• THM0
  • Nu online
Kanze schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:48:
Heeft iemand ondertussen de overstap gemaakt van éCockpit maar Codesys?

Volgens dit document moet de PLC minstens firmware versie 23 hebben draaien. Maar voor zover ik kan zien is die versie niet beschikbaar voor de oudere 750-820X varianten.

Weet iemand meer?
Moet je niet gewoon de Codesys runtime aanschaffen in de Codesys store?
Of maakt Wago die nu gratis, in ieder geval voor G2 devices?

• kuhlivisj
  • Laatst online: 02-06 15:36
WAGO heeft nu inderdaad Codesys 3.5 beschikbaar. Dit is echter alleen mogelijk op G2 devices dus de 750-821x, de CC100, de TP600 en de EdgeController.

Alle software is te downloaden op downloadcenter.wago.com.

• Kanze
kuhlivisj schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:58:
WAGO heeft nu inderdaad Codesys 3.5 beschikbaar. Dit is echter alleen mogelijk op G2 devices dus de 750-821x, de CC100, de TP600 en de EdgeController.

Spijtig dat WAGO beslist om de eerste generatie stiefmoederlijk te behandelen want native Codesys draait een pak beter voor me als het logge éCockpit.

Ik heb nog een mailtje gestuurd naar WAGO Benelux met de vraag of er een workaround bestaat. Ik dacht dat de eerste generatie ook een codesys runtime kon draaien. Maar misschien is dat enkel codesys 2.x?

• THM0
  • Nu online
Kanze schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:03:
[...]

Spijtig dat WAGO beslist om de eerste generatie stiefmoederlijk te behandelen want native Codesys draait een pak beter voor me als het logge éCockpit.

Ik heb nog een mailtje gestuurd naar WAGO Benelux met de vraag of er een workaround bestaat. Ik dacht dat de eerste generatie ook een codesys runtime kon draaien. Maar misschien is dat enkel codesys 2.x?
Je kunt deze runtime aanschaffen in de Codesys store, die draait ook op 820x PLC's: https://store.codesys.com...ontrol-for-pfc200-sl.html

• MichVw
kuhlivisj schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:58:

als je dit download is dit native codesys 3.5 of een nog altijd een licht aangepaste versie van Wago? M.a.w: is er een verschil tussen codesys 3.5 download van de wago site of van codesys store?

jammer dat ze de eerste generatie pfc200 overslaan. Mocht hier iemand een update hebben, zeker laten weten..

Het maakt het wat moeilijk voor m'n project op github, indien de eerste generatie pfc200 ondersteund was had ik alles omgezet naar een codesys project, nu weet ik het even niet :|

• kuhlivisj
Het is de native Codesys 3.5. Extra's van WAGO zijn als losse add-ons te downloaden en te installeren.

De eerste generatie PFC200's wordt niet meer geproduceerd. De kans is dus niet zo heel groot dat deze ook codesys 3.5 gaan ondersteunen.

• Kanze
kuhlivisj schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:41:
Het is de native Codesys 3.5. Extra's van WAGO zijn als losse add-ons te downloaden en te installeren.

De eerste generatie PFC200's wordt niet meer geproduceerd. De kans is dus niet zo heel groot dat deze ook codesys 3.5 gaan ondersteunen.
Ik snap je post niet zo goed. Bedoel je met die laatste zin dat je niet verwacht dat WAGO direct native codesys 3.5 zal ondersteunen op G1, maar dat je het wel zelf kan doen door die runtime van Codesys aan te kopen?

Helaas nooit antwoord gekregen van WAGO op m'n mail.

• kuhlivisj
Zelf kan je het inderdaad wel doen door de runtime van codesys aan te schaffen. Vanuit WAGO verwacht ik niet dat er een codesys 3.5 runtime beschikbaar komt omdat de 1e generatie niet meer gemaakt wordt.

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:08
Wat is tegenwoordig het handigste te doen als je domotica d.m.v. een Wago PLC overweegt? Weet nog niet zeker of het de juiste keus gaat zijn, maar wil in ieder geval een proefopstelling gaan maken.

Is een tweedehands PLC (PFC200) de beste keus? Of mis je dan de benodigde e!Cockpit licentie? Of is dat gezien bovenstaande berichten sowieso outdated?

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Kanze
Daiov97 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:30:
Wat is tegenwoordig het handigste te doen als je domotica d.m.v. een Wago PLC overweegt? Weet nog niet zeker of het de juiste keus gaat zijn, maar wil in ieder geval een proefopstelling gaan maken.

Is een tweedehands PLC (PFC200) de beste keus? Of mis je dan de benodigde e!Cockpit licentie? Of is dat gezien bovenstaande berichten sowieso outdated?
Superkorte gids voor nieuwkomers in de thread.

Welke WAGO PLC?

De WAGO 750 series of soms ook de PFC200 genoemd is een nieuwere familie van PLC's geproduceerd door WAGO. De eerste generatie noemt G1, de tweede G2. Je kan de generatie herkennen aan het modelnummer. Bijvoorbeeld model 750-8202 is een G1, terwijl model 750-8212 een G2 is. Je kijkt dus naar die nul of één achteraan.

Het basismodel (750-8202 of 750-8212) is al overkill voor een gewone domotica-opstelling in een woonhuis. De uitgebreidere varianten hebben extra communicatie-poorten voor industriële protocollen. Protocollen als CANBUS heb je niet nodig.

Opgepast. Er bestaan bijzondere varianten van elk model PLC. Bijvoorbeeld deze 750-8212/025-002. Je herkent die modellen aan de cijfers na de schuine streep. Die duiden speciale hardingen aan van dat submodel. Bijvoorbeeld een submodel dat specifiek gemaakt is om in extreme hitte of koude te blijven werken. Dat heb je in huis niet nodig.

Naast de PLC heb je digitale ingang - en uitgangkaarten nodig. Analoge kaarten heb je niet nodig omdat je analoge metingen zoals temperatuur waarschijnlijk zal laten uitvoeren door aparte sensors. Die sensors communiceren vervolgens met je PLC via MODBUS protocol. Elke WAGO PLC heeft minstens één ingebouwde RS485 poort waarop je het MODBUS netwerk kan aansluiten.

Typische DI of DO kaarten zijn de 750-430 en 750-530.

Waar koop ik mijn hardware?

Dit is de eerste horde. PLC's zijn industrieel materiaal wat je niet gewoon in de elektrozaak zal kunnen kopen. Wil je absoluut nieuw materiaal dan zal je de de industriële prijs moeten betalen. Die is hoog. 750 euro voor een nieuwe 750-8212 bijvoorbeeld.

Daarom kopen veel mensen hier hun materiaal tweedehands. Vooral de Duitse Ebay is goed voor PLC's. Het gaat over industrieel materiaal waardoor er minder risico is bij aankoop in vergelijking met consumentenelektronica. Mijn volledige installatie (2 PLC's met 58 kaarten) is bijeengekocht op Ebay. Na drie jaar nog geen enkele failure gehad.

Hoeveel kaarten heb ik dan nodig?

De 750-430 en 750-530 bieden 8 ingangen of 8 uitgangen. Als je op Ebay een lotje van enkele kaarten kan strikken heb je al snel genoeg voor een gewoon woonhuis. Maar dat hangt af van hoe jouw bouwplan eruit ziet.

Heb ik dure software nodig

Neen. WAGO is nu overgestapt van éCockpit naar Native Codesys voor G2 maar éCockpit blijft gewoon werken als je die runtime instelt op je toestel. éCockpit heeft een gratis proefperiode van 30 dagen (volledige functionaliteit). Als je de software in een VM draait kan je dat dus gewoon resetten. Het gaat trouwens over 30 gebruiksdagen waarin de software effectief gebruikt wordt. Zo moet ik die VM dus maar 1 keer per jaar ongeveer resetten.

Nogmaals. Je hoeft geen enkele (dure) softwarelicentie aan te kopen.

Is éCockpit dan voldoende?

Zonder twijfel. Een woonhuis is geen complexe fabriek. Bekijk het een beetje zoals Photoshop. Elk jaar een nieuwe versie maar 99% van de gebruikers moet gewoon wat basic dingen doen met hun foto's en dat kan de Photoshop van 2006 ook perfect.

Wat is de gebruikelijke topologie?

Een PLC is heel goed in de absolute basis van je elektrische installatie beheren. Knopje (input) aan, relais naar licht (output) aan, knopje uit, licht uit. PLC's kunnen ook goed met RS485 netwerken communiceren. Een RS485 netwerk is de informatiesnelweg van je sensornetwerk. MODBUS (berichten) zijn de auto's die erover rijden. PLC's zijn niet goed in al de rest. bijvoorbeeld Licht A moet aangaan wanneer de GSM contact maakt met je WIFI netwerk.

Heel wat gebruikers zijn onafhankelijk tot min of meer dezelfde conclusie gekomen hier. De conclusie kwam meestal hierop neer.

1. Programmeer de basisfuncties in je PLC. Lichten, rolluiken of screens, uitlezen van sensorwaarden, deursloten, garagepoort, ...
2. Draai Home Assistant op een aparte computer en beheer daar complexe logica.

Hoe werkt dat dan samen?

Forumgebruiker @MichVw heeft een fantastisch project op Github hiervoor. Aan de hand van een eenvoudig communicatieprotocol (MQTT) praat je PLC over je thuisnetwerk met je Home Assistant computer. Home Assistant kan hierdoor een beetje poppenkast spelen met je PLC en commando's versturen ter uitvoering en gegevens terug ontvangen.

Zo kan je met de eenvoudige GUI van Home Assistant complexe logica beginnen bouwen zonder dat je dat allemaal moet vertalen naar de programmeertaal van je PLC.

Waarom de zaak opsplitsen?

Probleem met je Home Assistant computer? De fancy complexe logica werkt even niet. Maar al je lichten gaan nog wel steeds aan en uit want die basiscode draait op de PLC. Je voorkomt dus dat typische RaspberryPi probleem waar een corrupt SD-kaartje het gehele huis plat legt.

OK. Maar Loxone kan dit ook allemaal

Daar ga ik eerlijk in zijn. een domotica-systeem op PLC's is een werk van liefde. De leercurve is énorm. Je hebt op z'n minst een basiskennis C of equivalent nodig bijvoorbeeld om de programmatie te kunnen begrijpen. Documentatie voor Codesys is zeker beschikbaar online. Maar een Google Search voor een obscure compiler error zal je weinig resultaten geven.

Waarom dan toch een PLC?

Eenmaal je de programmatuur in de hand hebt en je bent optioneel ook niet vies van wat elektrotechnisch ontwerp en soldeerwerk is er niets wat nog onmogelijk is. Eender welk toestel dan een digitaal of analoog signal kan verwerken kan uiteindelijk door je PLC gecontroleerd en aangestuurd worden. Aan de andere kant van het spectrum zit je Home Assistant instance die voor nagenoeg eender welk courant consumentenproduct of internetdienst wel een plugin heeft. En aangezien je Home Assistant en je PLC dus dikke vriendjes zijn via MQTT is er dus praktisch nog weinig tot niets dat je met die tandem niet aan elkaar kan koppelen.

Dus je raad het iedereen aan toch?

Neen. In 9 van de 10 gevallen is Loxone het eerste woord wat over mijn lippen komt als mensen me er naar vragen.

Maar. Soms sta ik op een extreem drukke dag in huis even voor de kast wetende hoe die geoliede infrastructuur efficient functioneert en denk ik damn dit is sexy.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TLDNL
Mooie uitleg @Kanze!

PFC100's zijn ook zeer interessant voor thuisgebruik en een stuk vriendelijker geprijsd.
Let wel, alleen de 750-8102 (PFC100) heeft native RS-232/485 aan boord.

Wat ook een optie kan zijn is om een Wago touchscreen (600 series) als controller te nemen en dan een Fieldbus Coupler voor de I/O's (Modbus TCP, Ethernet, Ethercat, etc).

Dan zit alle logica in het touchscreen en gebruik je FC's voor je in en uitgangen. Die zou je dan ook decentraal kunnen plaatsen.

Met de huidige levertijden zijn de 2ehands prijzen enorm opgelopen. Het kan als je tijd hebt lonen om de PFC nieuw te kopen en de levertijd voor lief te nemen.

Eventueel zou je zelfs kunnen kiezen om icm een Wago Touchscreen een Beckhoff FC te nemen met KL klemmen, die zijn zeer betaalbaar 2e hands.

Of nu ik verder denk een Revolution Pi of NUC met Codesys Runtime.
Als ik naar de Loxone prijzen kijk lijkt mij dat in dit geval Wago goedkoper schaalt. En je meer keuze hebt qua IO verdelingen.

• TLDNL
@Femme Kan je het stuk van Kanze pinnen of bij de Topicstart zetten? Dank!

• Daiov97
Thanks voor de uitleg beiden. Daar kan ik zeker wat mee!

Ik ga eBay, marktplaats en V&A ff in de gaten houden. Weet überhaupt niet of ik wat aan de huidige elektra wil gaan veranderen, want hoewel ik ga verbouwen is dat in principe niet zo uitgebreid nodig (+ het stukje verkoopbaarheid, maar die discussie is hier al vaak genoeg gevoerd).

Vind het sowieso wel leuk om te hobbyen en zal er sowieso wat van opsteken op het gebied van aansluiten en programmeren van PLCs. Heb al wel home assistant ervaring, dus dat stuk scheelt al weer.

[Voor 3% gewijzigd door Daiov97 op 28-04-2023 15:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daiov97
Oké, het stukje PLC's is mij inmiddels een stuk duidelijker. Daar ga ik mij wel mee redden met in eerste instantie wat trial & error.

Waar ik wel over twijfel: wat ga ik met de huidige elektra doen? In principe is er niet eens super veel verandering benodigd. Verwacht dat schakelaars en lichtpunten op ongeveer dezelfde plekken blijven. Huidige installatie is natuurlijk gewoon een systeem met centraaldozen.

Wat is wijsheid? Alle buizen/bekabeling eruit trekken of dit in stand houden en enkel extra schakeldraden trekken naar een centraal punt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik heb sinds lange tijd een Wago 750-881 in gebruik die gekoppeld is met Home Assistant via MQTT.
Echter zou ik dit willen overzetten naar Node Red.

De output schakelen naar 0 of 1 lukt via FC:5 en als value 0 of 1.
code:
1
msg.payload = { 'value': 1, 'fc': 5, 'unitid': 1, 'address': address, 'quantity': 1 };

Echter ben ik nu al even op zoek naar de mogelijkheid om de output te togglen.
Ik las dat FC 6 en een value van 4 een toggle zou moeten zijn, echter werkt dit niet.
Ik gebruik de node-red-contrib-modbus : modbus-flex-write node.

Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLDNL
Ik heb dat in het verleden opgelost met de waarde weg te schrijven in het flow geheugen.

Ik had een functie gemaakt met context/flow/global variabelen.
https://nodered.org/docs/user-guide/writing-functions

zoiets als dit:(Even out mijn hoofd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
var xInput = msg.payload; //1 of 0
var xOutputTemp; //Tijdelijk variabel
var xOutputStored = context.get(xOutput); //Global stored output

if (xInput === 1) {
     if (xOutputStored ===1) {
         xOutputTemp = 0;
         msg.payload = { 'xOutputTemp': 1, 'fc': 5, 'unitid': 1, 'address': address, 'quantity': 1 };
         context.set(xOutput, xOutputTemp);
     }

else if (xOutputStored ===0) {
         xOutputTemp = 1;
         msg.payload = { 'xOutputTemp': 1, 'fc': 5, 'unitid': 1, 'address': address, 'quantity': 1 };
   }
}

return msg;

[Voor 75% gewijzigd door TLDNL op 02-05-2023 14:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoBolD54
Op dit moment gebruik ik de Configurator Smart Designer van Wago om rij per rij te ontwerpen voor mijn schakelkast. Echter is dit niet optimaal aangezien ik hier maar 1 rij per keer kan ontwerpen.

Een andere tool is EPLAN Pro Panel maar deze is behoorlijk prijzig voor eenmalig gebruik. Welke tools gebruiken jullie bij het ontwerpen / indelen van jullie schakelkast?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLDNL
KoBolD54 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:29:
Op dit moment gebruik ik de Configurator Smart Designer van Wago om rij per rij te ontwerpen voor mijn schakelkast. Echter is dit niet optimaal aangezien ik hier maar 1 rij per keer kan ontwerpen.

Een andere tool is EPLAN Pro Panel maar deze is behoorlijk prijzig voor eenmalig gebruik. Welke tools gebruiken jullie bij het ontwerpen / indelen van jullie schakelkast?
Eigenlijk heel stom Excel. Met een database erachter waarin ik de kabelnummers heb staan en omschrijving. En daarin ook weer wat formules om te controleren of elk kabelnummer wel "getekend" is.

Daarna zet ik het in smartdesigner. Zowel voor de afmetingen (kijken of het past) als wel om de labeling te kunnen afdrukken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlackShadow
TLDNL schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:56:
Ik heb dat in het verleden opgelost met de waarde weg te schrijven in het flow geheugen.

Ik had een functie gemaakt met context/flow/global variabelen.
https://nodered.org/docs/user-guide/writing-functions

zoiets als dit:(Even out mijn hoofd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
var xInput = msg.payload; //1 of 0
var xOutputTemp; //Tijdelijk variabel
var xOutputStored = context.get(xOutput); //Global stored output

if (xInput === 1) {
     if (xOutputStored ===1) {
         xOutputTemp = 0;
     }

else if (xOutputStored ===0) {
         xOutputTemp = 1;
   }
}

return msg;
Thx, dat zou inderdaad werken, echter zet ik nog op andere manieren de lichten aan naast de drukknop, bvb via Google Home en andere automations.
Daarnaast kent de drukknop de status ook niet.

Ik zou dan om de x tijd de hele PLC moeten uitlezen en bijhouden welke output hoog staat.
De bewuste ouput uitlezen en dan pas aan of uit zetten kan ook, maar levert veel vertraging op.

Iets zegt me dat er een elegantere oplossing moet zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichVw
heeft er iemand ervaring met DALI in codesys?
Ik kan voor bepaalde elementen van onze verlichting kiezen tussen dimmen adhv 1-10V of DALI. Een Dali klem kost ongeveer evenveel als een module met 8 analoge outputs 0-10V/ De analoge outputs zijn natuurlijk simpeler, DALI waarschijnlijk wat complexer..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLDNL
BlackShadow schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:51:
[...]

Thx, dat zou inderdaad werken, echter zet ik nog op andere manieren de lichten aan naast de drukknop, bvb via Google Home en andere automations.
Daarnaast kent de drukknop de status ook niet.

Ik zou dan om de x tijd de hele PLC moeten uitlezen en bijhouden welke output hoog staat.
De bewuste ouput uitlezen en dan pas aan of uit zetten kan ook, maar levert veel vertraging op.

Iets zegt me dat er een elegantere oplossing moet zijn.
Maar doordat je in Node-Red een intern variabel hebt waarin je de state opslaat hoef je toch niet de output van de PLC te pollen?

Ik ga er dan wel even gemakshalve van uit dat je al je logica in Node-Red hebt zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLDNL
MichVw schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:12:
heeft er iemand ervaring met DALI in codesys?
Ik kan voor bepaalde elementen van onze verlichting kiezen tussen dimmen adhv 1-10V of DALI. Een Dali klem kost ongeveer evenveel als een module met 8 analoge outputs 0-10V/ De analoge outputs zijn natuurlijk simpeler, DALI waarschijnlijk wat complexer..
Ik heb toevallig vorige week een DALI (753-647) en een DMX (750-652) klem binnen gekregen. Ik hoop van het weekend de tijd te vinden om er mee te gaan spelen.

Het grote voordeel van Dali is dat het een bus is waarop je 64 adressen op hebt. Er zijn dan wel wat zaken die je in acht moet nemen:
  • Adressen:
    Je hebt dus 64 adressen. Sensoren en armaturen kunnen uit meerdere adressen bestaan. Zeker is dit het geval met Dali-1 apparaten
  • Busspanning:
    +/- 16V
    Zeker sensoren zijn gevoelig voor een te lage spanning
    Bij te lage busspanning dikkere kabels gebruiken of de de voeding iets opvoeren.
  • Bus power:
    Is maximaal 250mA hou hier rekening mee wanneer je bus gevoede apparaten hebt (Bijv. Sensoren)
  • Kabeldikte:
    hele korte afstanden 0,75mmq
    anders 1,5 mmq
    en bij lange afstanden 2,5mmq
  • Dali-1 & Dali-2:
    Bekijk goed of je controller Dali-2 gecertificeerd is. De Wago 753-647 Dali Multimaster is dit bijvoorbeeld.
    Kan je ook nakijken in de productdata base van de Dali Alliance:
    https://www.dali-alliance.org/products
  • Verder is Dali redelijk vergevingsgezind. Zolang je geen kortsluiting of een loop maakt is het eigenlijk wel prima.
Hier is ook nog een quickstart guide mbt Dali
https://www.dali-alliance..._public-v1_april-2018.pdf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlackShadow
TLDNL schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Maar doordat je in Node-Red een intern variabel hebt waarin je de state opslaat hoef je toch niet de output van de PLC te pollen?

Ik ga er dan wel even gemakshalve van uit dat je al je logica in Node-Red hebt zitten.
Dat laatste is dus niet het geval, Google Home gaat bvb de entities uit Home Assistant gebruiken om de lichten aan/uit te schakelen. Ik wil dus zowel via Home Assistant als via Node Red aansturen. Aangezien Mosquitto en Node Red op dezelfde server draaien, had ik graag een HA-onafhankelijke oplossing voor het manueel schakelen via de drukknoppen.

Ik kon me eigenlijk moeilijk voorstellen dat een toggle niet mogelijk zou zijn via MODBUS zonder een lokale logica, daarom de vraag hier.

[Voor 14% gewijzigd door BlackShadow op 03-05-2023 21:10]

• MichVw
TLDNL schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:08:
[...]

Ik heb toevallig vorige week een DALI (753-647) en een DMX (750-652) klem binnen gekregen. Ik hoop van het weekend de tijd te vinden om er mee te gaan spelen.

Het grote voordeel van Dali is dat het een bus is waarop je 64 adressen op hebt. Er zijn dan wel wat zaken die je in acht moet nemen:
  • Adressen:
    Je hebt dus 64 adressen. Sensoren en armaturen kunnen uit meerdere adressen bestaan. Zeker is dit het geval met Dali-1 apparaten
  • Busspanning:
    +/- 16V
    Bij te lage busspanning dikkere kabels gebruiken of de de voeding iets opvoeren.
  • Bus power:
    Is maximaal 250mA hou hier rekening mee wanneer je bus gevoede apparaten hebt (Bijv. Sensoren)
  • Kabeldikte:
    anders 1,5 mmq
  • Dali-1 & Dali-2:
    Bekijk goed of je controller Dali-2 gecertificeerd is. De Wago 753-647 Dali Multimaster is dit bijvoorbeeld.
  • Verder is Dali redelijk vergevingsgezind. Zolang je geen kortsluiting of een loop maakt is het eigenlijk wel prima.
Top! deel zeker je ervaringen, ik zou er veel aan hebben.
Specifiek:
- heb je specifieke Wago DALI libs nodig en hoe zit dat dan met het hele codesys/écockpit gedoe? (ik heb PFC200 gen1 draaien)
- hoe zit het precies met de Wago DALI config tool, is die gratis te downloaden?
- is eender welke 16V voeding prima?
- kan je makkelijk vanuit ST Dali devices aansturen? geen idee of je m'n project kent maar ik zou bv met minimale wijzigingen aan m'n dimmer output FB's DALI lichten willen aansturen. (past het mooi in het geheel).

• TLDNL
MichVw schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Top! deel zeker je ervaringen, ik zou er veel aan hebben.
Specifiek:
- heb je specifieke Wago DALI libs nodig en hoe zit dat dan met het hele codesys/écockpit gedoe? (ik heb PFC200 gen1 draaien)
Ga ik naar kijken. Zal in eerste instantie met e!Cockpit zijn.
- hoe zit het precies met de Wago DALI config tool, is die gratis te downloaden?
Ja kan je gratis downloaden na registratie:
https://www.wago.com/nl/d/6866
- is eender welke 16V voeding prima?
Ja. Met andere systemen gebruiken we vaak Phoenix Contact PSU's. Maar je hebt wel wat speelruimte naar boven. 18V gaat bijvoorbeeld ook nog prima. Ik heb nu een 787-1007 voeding liggen die 18V is. Indien je maar 1 Dali klem gebruikt kan je ook de speciale voedingsklem (753-620) gebruiken.
https://www.wago.com/nl/i...-dc-dc-omzetter/p/753-620
- kan je makkelijk vanuit ST Dali devices aansturen? geen idee of je m'n project kent maar ik zou bv met minimale wijzigingen aan m'n dimmer output FB's DALI lichten willen aansturen. (past het mooi in het geheel).
Dat is voor mij ook even de uitdaging. En vooral het uitlezen van sensoren.

Ik zal je op de hoogte houden.

• TLDNL
BlackShadow schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Dat laatste is dus niet het geval, Google Home gaat bvb de entities uit Home Assistant gebruiken om de lichten aan/uit te schakelen. Ik wil dus zowel via Home Assistant als via Node Red aansturen. Aangezien Mosquitto en Node Red op dezelfde server draaien, had ik graag een HA-onafhankelijke oplossing voor het manueel schakelen via de drukknoppen.

Ik kon me eigenlijk moeilijk voorstellen dat een toggle niet mogelijk zou zijn via MODBUS zonder een lokale logica, daarom de vraag hier.
Modbus is alleen een communicatie protocol om waardes uit te wisselen tussen apparaten. Enige logica als een toggle switch zit er naar mijn weten niet in.

Maar als je toch alles via mqtt gekoppeld hebt kan je toch via Node-Red alle mqtt communicatie en de PLC inputs uitlezen en dan die de coils van je PLC laten schakelen?

Of je programmeert de PLC om daarin de toggle's te maken. Eventueel i.c.m. met NetVars i.p.v. modbus communicatie.

Kurt Braun heeft daar een filmpje over gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=NNqeP3N1j7E

• kuhlivisj
Voor het gebruik van de DALI module heb je de WagoAppDALI bibliotheek nodig.
Voorbeelden van het gebruik van deze bibliotheek kan je vinden bij de sampe applications in e!COCKPIT of bij de sample applications voor codesys 3.5

• TLDNL
kuhlivisj schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:46:
Voor het gebruik van de DALI module heb je de WagoAppDALI bibliotheek nodig.
Voorbeelden van het gebruik van deze bibliotheek kan je vinden bij de sampe applications in e!COCKPIT of bij de sample applications voor codesys 3.5
Dank je wel. Ik ga er naar kijken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daiov97
Is er iemand die onderstaande drie libraries opgeslagen heeft?

https://tweakers.net/i/hONkZDiWYaeq8DZG7SLhSg66-nw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jfVO1SU4PQ3tXx6a6r2CLn0F.png?f=user_large

De originele downloadlink lijkt dood en kan ook geen ander linkje vinden..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cotton_eye_joe
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-05 20:51
Heeft iemand een goede tip hoe ik relatief eenvoudig via codesys een aantal draadloze pluggen kan sturen? Bij voorkeur lokaal en geen wifi pluggen via een cloud.

Mijn woning draait op een Eckelmann codesys plc met Beckhoff ethercat IO aangevuld met een DMX bus voor het aansturen van leds. Mijn vrouw is nogal van het omgooien van het interieur dus wil ik de (sta) lampen voorzien van een (dimmer)plug voor flexibiliteit hierin.

De route codesys -> mqqt -> domoticasysteem heb ik bestudeerd enkel snap ik niets van mqqt en ben in verband met drukte op de zaak niet in de gelegenheid hier veel tijd in te steken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TLDNL
Ik ben gisteren even aan de gang gegaan met de Wago Dali Multi Master (753-647)

Daarbij heeft mij deze tutorial van Wago wat houvast gegeven:
YouTube: DALI Configurator

Configuratie is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1x 750-8212 (PFC200)
1x 750-430 (8x DI)
1x 750-530 (8x DO)
1x 750-652 (DMX Output)
1x 753-647 (Dali Multi Master)
1x 750-600 (End bus)

Sensor:
1x Steinel 6751 IS 345 MX Aanwezigheidsdetectie en Lichtsterkte
1x Trilux LED armatuur met TCI 127490 DALI-1 DT6 Driver

Inmiddels is het volgende mij gelukt:
  • Configuren en adresseren van de dalilijn
  • Dali config importeren in e!Cockpit
  • 2 knops Touchdim werkend
  • Lux waardes uitlezen uit sensor. Helaas heb ik de presence detectie nog niet aan de praat
Tevens ben ik nog niet helemaal uit wat het verschil is tussen een Sensor, Sensor Type1 en Sensor Type2.
Ik ga daar nog even induiken.

Ik zal jullie op de hoogte houden van het vervolg...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kuhlivisj
De Sensor types hebben met de verschillende versies van de DALI standaard te maken. In de eerste versie van de DALI standaard bestonden er officieel nog geen sensoren. Fabrikanten maakten dus hun eigen implementatie. Voor die ondersteunt de DALI multi master Sensor Type 1 en Sensor Type 2.

In de huidige DALI standaard zitten wel sensoren. Die vallen bij de DALI multi master allemaal onder het type Sensor.

Let wel op dat je de verschillende types niet gaat combineren op 1 DALI lijn. Dit kan problemen geven. Het beste is om momenteel alleen nog DALI 2 sensoren te gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kanze
TLDNL schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:08:
[...]

• Adressen:
  • Busspanning:
    +/- 16V
  • Bus power:
  • Kabeldikte:
    anders 1,5 mmq
  • Dali-1 & Dali-2:
Houdt ons zeker op de hoogte van je bevindingen. Ga je DALI gebruiken voor je verlichting?

Ik las gisteren op R/PLC dat er gigantische achterstanden zijn voor levering van automatisatie in de industrie. Nog steeds ten gevolge van terugschaling bij COVID.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TLDNL
Ik ga Dali gebruiken voor de buitenverlichting en de sensoren. Rest van de verlichting is op DMX/ARTNet i.v.m. de schaalbaarheid.

Leverbaarheid is echt een serieus probleem.
Hoewel Wago het beter op orde lijkt te hebben dan de concurrenten.

In de tweedehands prijzen zie je dit ook goed terugkomen.

Ik zag blij een leverancier van mij wel een aantal 750-8101 PFC100 controllers liggen.

Dus eigenlijk als je op korte termijn iets betaalbaars wilt hebben is een NUC met Codesys runtime i.c.m. bijv. een 750-352 ethernet coupler helemaal niet zo gek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kanze
TLDNL schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:36:
Ik ga Dali gebruiken voor de buitenverlichting en de sensoren. Rest van de verlichting is op DMX/ARTNet i.v.m. de schaalbaarheid.

Leverbaarheid is echt een serieus probleem.
Hoewel Wago het beter op orde lijkt te hebben dan de concurrenten.

In de tweedehands prijzen zie je dit ook goed terugkomen.

Ik zag blij een leverancier van mij wel een aantal 750-8101 PFC100 controllers liggen.

Dus eigenlijk als je op korte termijn iets betaalbaars wilt hebben is een NUC met Codesys runtime i.c.m. bijv. een 750-352 ethernet coupler helemaal niet zo gek.
Ik wist niet dat je een codesys Runtime kon draaien op een PC! Je vervangt dus eigenlijk de PFC200 door een NUC of mini-PC en plaatst dan een field IO coupler in je elektrische kast.

Ik heb nog een oude ethernet coupler liggen. Kan een interessant zij-projectje worden dan!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLDNL
Ja de SoftPLC word wel eens toegepast op bijvoorbeeld een VM bij gebouwbeheersystemen.

Hier is de link:
https://store.codesys.com...ontrol-win-sl-bundle.html

Ik moet wel zeggen dat de prijzen mij wel wat tegen vielen. Maar aan de andere kant kan je nu wel zelf je hardware kiezen. En die kan vele malen krachtiger zijn dan een PFC100 of PFC200.

Ik weet eigenlijk niet welke runtime er mee geleverd word bij een Wago Edgecontroller.
https://www.wago.com/nl/controller/edge-computer/p/752-9401

Ik vermoed een linux variant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kanze
TLDNL schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:15:
Ja de SoftPLC word wel eens toegepast op bijvoorbeeld een VM bij gebouwbeheersystemen.

Hier is de link:
https://store.codesys.com...ontrol-win-sl-bundle.html

Ik moet wel zeggen dat de prijzen mij wel wat tegen vielen. Maar aan de andere kant kan je nu wel zelf je hardware kiezen. En die kan vele malen krachtiger zijn dan een PFC100 of PFC200.

Ik weet eigenlijk niet welke runtime er mee geleverd word bij een Wago Edgecontroller.
https://www.wago.com/nl/controller/edge-computer/p/752-9401

Ik vermoed een linux variant.
De Codesys Control for Linux vereist Debian Linux x64. Die Edge Controller zal waarschijnlijk een vorm van Realtime Linux draaien.

De SL variant is single core only maar zelfs op een oudere PC hoeft dat geen probleem te zijn. Mijn G1 PLC’s zijn 600 mHz.

De licentie is prijzig maar ik zie eventueel wel een oplossing. De Demo is 100% functioneel voor 2 uur. Het overwegen waard of dit in een Docker container kan draaien. Auto restart elke 2 uur en hoppa. leuke oefening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-05 09:25
Ik moet hier ook nog even dali werkend gaan krijgen op mijn PFC200.
Heb een aantal meanwell voedingen op dali (voor mijn ledstrips).

Ik heb echter een 750-641, daarvoor heb je de dali_02.lib nodig, echter is deze ontwikkeld voor codesys v2.3.
Iemand die deze toevallig al succesvol in Codesys V3.5.X gekregen heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLDNL
kuhlivisj schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:36:
De Sensor types hebben met de verschillende versies van de DALI standaard te maken. In de eerste versie van de DALI standaard bestonden er officieel nog geen sensoren. Fabrikanten maakten dus hun eigen implementatie. Voor die ondersteunt de DALI multi master Sensor Type 1 en Sensor Type 2.

In de huidige DALI standaard zitten wel sensoren. Die vallen bij de DALI multi master allemaal onder het type Sensor.

Let wel op dat je de verschillende types niet gaat combineren op 1 DALI lijn. Dit kan problemen geven. Het beste is om momenteel alleen nog DALI 2 sensoren te gebruiken.
@kuhlivisj Sorry ik heb helemaal over je bericht heen gelezen.

Duidelijk verhaal over de sensoren. Dank.

Kan je aangeven waarom het bij de Wago Dali module van belang is om Dali-1 en Dali-2 sensoren niet te combineren. Andere systemen lijken hier minder picky in te zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TLDNL
iwhnm89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:26:
Ik moet hier ook nog even dali werkend gaan krijgen op mijn PFC200.
Heb een aantal meanwell voedingen op dali (voor mijn ledstrips).

Ik heb echter een 750-841, daarvoor heb je de dali_02.lib nodig, echter is deze ontwikkeld voor codesys v2.3.
Iemand die deze toevallig al succesvol in Codesys V3.5.X gekregen heeft?
Ik snap je niet helemaal geloof ik. Je hebt een PFC200 en een 750-841? Maar die 841 is toch gewoon een 1ste Generation Controller? Die gaat nooit kunnen werken met 3.5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iwhnm89
TLDNL schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Ik snap je niet helemaal geloof ik. Je hebt een PFC200 en een 750-841? Maar die 841 is toch gewoon een 1ste Generation Controller? Die gaat nooit kunnen werken met 3.5
750-641 ipv 841 8)7 (typfout, mijn excuses).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kuhlivisj
TLDNL schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:49:
[...]

@kuhlivisj Sorry ik heb helemaal over je bericht heen gelezen.

Duidelijk verhaal over de sensoren. Dank.

Kan je aangeven waarom het bij de Wago Dali module van belang is om Dali-1 en Dali-2 sensoren niet te combineren. Andere systemen lijken hier minder picky in te zijn?
Het is in principe niet WAGO specifiek. Als je DALI-1 en DALI-2 sensoren combineert kan je storingen op je bus krijgen. De 753-647 kan ze wel beide tegelijk aan en vaak gaat het wel goed maar helaas niet altijd. Vandaar het advies om ze niet te combineren.

[Voor 43% gewijzigd door kuhlivisj op 09-05-2023 12:03]

• KoBolD54
Hoeveel afstand zouden jullie adviseren tussen de bedradingskoker en het aansluit materiaal (rij- etalageklem, relais, dimmers, enz.)? In mijn huidig digitaal ontwerp heb ik 2 cm gerekend maar kan daardoor net geen extra rij plaatsen.

Dus wat is jullie ervaring, is 2 cm genoeg, te weinig of kan het korter?

• Kanze
KoBolD54 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:34:
Hoeveel afstand zouden jullie adviseren tussen de bedradingskoker en het aansluit materiaal (rij- etalageklem, relais, dimmers, enz.)? In mijn huidig digitaal ontwerp heb ik 2 cm gerekend maar kan daardoor net geen extra rij plaatsen.

Dus wat is jullie ervaring, is 2 cm genoeg, te weinig of kan het korter?
Tussen draadkoker en ruigklemmen zit bij mij maar een paar milimiter. Ik heb gekozen voor bredere kokers. Met de juiste langwerpige telefoonrang of gelijkaardige tool krijg je die draden wel goed in de klem. En dat is een werkje wat maar 1 keer moet gebeuren.

Voor de WAGO IO raad ik meer ruimte aan. Toch enkele centimeters minimum. Een IO kaart is meestal 8 ingangen op een breedte van niet meer als een centimeter. Door voldoende ruimte te laten tot de draadkoker ga je alles proper tot in de kaart krijgen op een werkbare manier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daiov97
Ik heb inmiddels de eerste testopstelling werkend. D.m.v. een simpele schakelaar simuleer ik nu nog even een pulsdrukker, maar hij schakelt keurig een uitgang van de 750-530. Worden ook keurig direct door Home Assistant opgepikt, thanks @MichVw!

Omdat de Finder 4c 01.09.024.0050 hier vaak gebruikt werd, heb ik die ook aangeschaft voor een test. Ik zag echter ook de goedkopere 788-304 op de Wago site langskomen (https://www.wago.com/nl/r...es/relaismodule/p/788-304)

Wat is de reden dat men hier veelal de Finder gebruikt?

[Voor 7% gewijzigd door Daiov97 op 17-05-2023 19:29]

• MichVw
Daiov97 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:24:
Ik heb inmiddels de eerste testopstelling werkend. D.m.v. een simpele schakelaar simuleer ik nu nog even een pulsdrukker, maar hij schakelt keurig een uitgang van de 750-530. Worden ook keurig direct door Home Assistant opgepikt, thanks @MichVw!

Omdat de Finder 4c 01.09.024.0050 hier vaak gebruikt werd, heb ik die ook aangeschaft voor een test. Ik zag echter ook de goedkopere 788-304 op de Wago site langskomen (https://www.wago.com/nl/r...es/relaismodule/p/788-304)

Wat is de reden dat men hier veelal de Finder gebruikt?
ik gebruik de wago 788 reeks ook voor m'n relais, wel de 788-312 specifiek maar dat is een detail. geen klachten over, je bestelt er best ook verbindingsrails bij zodat je mooi aan elkaar kan hangen en de stroom verdelen (wago 788-312). Ik heb ze goedkoopst gevonden op Elektromax24.de

• TLDNL
Ik gebruik voor alles wat 230V schakelt en wat ik eventueel handmatig wil overrulen Finder Type 22.32
Ik schakel namelijk liever de nul mee uit.
https://www.findernet.com...32-modular-contactor-25a/

Daarnaast ben ik erg fan van de Wago relais (erg compact en makkelijk doorlusbaar.
Maar de Phoenix Contact, Weidmüller en Finder zijn ook echt prima. Zeker voor wat wij doen bij thuis gebruik.

• iwhnm89
Ik heb ondertussen een dali klem (753-647).
Probeer deze nu werkend te krijgen, heb nu 1 meanwell pwm-60-da power supply aangesloten op de dali bus.
De 753-647 wordt met externe 18Vdc gevoed.

Ik heb de codesys libraries toegevoegd maar krijg momenteel "Mailbox is not initialise" als status op de "FbDaliMaster" fb.

Lijkt erop dat ik geen communicatie met de module heb. De 24 byte inputdata wijzigt niet bij al dan niet connecteren van de meanwell voeding. :?
Helaas kan je de "wago dali configurator " tool niet gebruiken als je een codesys runtime hebt draaien op je plc. Beetje vreemd, want ik lees dat ecockpit in de toekomst niet meer zal gebruikt worden en alles naar codesys gaat.

Screenshots

Iemand tips?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daiov97
Als ik 1-Wire sensoren op een Wago PLC wil aansluiten, kan ik volgens mij onderstaande gateway gebruiken:

https://esera.de/Produkte/11324/1-Wire-Gateway-10-Modbus-RTU

Is echter een vrij prijzige optie en de gebruikte modules zijn helaas niet meer online beschikbaar. Heb gelezen dat sommige mensen 1-Wire d.m.v. een arduino doen. Is dit het beste alternatief of heeft iemand toevallig een betere optie?

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:07
Daiov97 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:17:
Als ik 1-Wire sensoren op een Wago PLC wil aansluiten, kan ik volgens mij onderstaande gateway gebruiken:

https://esera.de/Produkte/11324/1-Wire-Gateway-10-Modbus-RTU

Is echter een vrij prijzige optie en de gebruikte modules zijn helaas niet meer online beschikbaar. Heb gelezen dat sommige mensen 1-Wire d.m.v. een arduino doen. Is dit het beste alternatief of heeft iemand toevallig een betere optie?
Ik gebruik nu de standaard Esera gateway die een of ander ASCII protocol spreekt. Dit zet ik met Node-Red om naar MQTT op mijn NUC. Logica zit in Home-assistent. In dit geval aansturen van vloerverwarming kleppen op uitgang van PLC.

Werkt op zich goed, maar uiteindelijk zou ik dit graag allemaal in de PLC willen hebben.
Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee