Domotica met plc's

Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 07:41
Roekeloos schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

In een lasklem voor soepele draden doe je toch ook geen adereindhulzen? Neemt niet weg dat ik het bij een Wago ook doe.
Bij soepele draden gebruik ik eigenlijk altijd adereindhulzen, dus ook in een lasklem. Dat het niet verplicht is wil niet zeggen dat het niet aan te raden is.

Maar laten we er hier vooral geen welles / nietes discussie van maken en elkaar gewoon proberen het beste advies geven. Wat iemand er vervolgens mee doet is aan die persoon zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:06

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Maar signaalkabels van 0.75mm2 (met veelal 24V DC; laagspanning dus) vallen toch buiten de keuring van een private woonst in België?

Bij dit soort toepassingen gebruik ik ze zelf niet, tenzij het echt nodig is. Soepele kabel in de zekeringkast is wat anders (schroefklemming en grote stromen), daar moet je altijd aderhulzen gebruiken.

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MichVw
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 15:35
kleine update; laatste versie ondersteunt nu ook de event entity via mqtt discovery (nieuw in HA vanaf 2023.8). Heb een kleine gif gemaakt van m'n eigen setup met alle entities die automatisch aangemaakt zijn via mqtt discovery: https://github.com/Michie...onality/MQTT_Discovery.md

nogmaals dank aan @meijer3 voor het ontwikkelen van de foundations van mqtt discovery :)

In de gif kan je het al een beetje zien, ik ben begonnen met hvac. Momenteel heb ik een simpele setup waarbij je een thermostaat kan koppelen aan een zoneventiel of rechstreeks aan een pomp (voor bv vloerverwarming). de zoneventielen kan je dan weer koppelen aan een pomp en een pomp kan je koppelen aan een verwarmingsketel. Misschien niet zo duidelijk zonder documentatie maar setup is dus:

Thermostaat -> zoneventiel -> pomp -> ketel

zoneventiel (en pomp eigenlijk ook indien je een pomp in je ketel hebt) kan je laten vallen indien je die niet nodig hebt. bij zoneventielen kan je de tijd instellen voor het volledig opengaan van het ventiel pas daarna wordt de pomp aangestuurd. Bij zowel de pomp als de ketel kan je een minimum on en offtime instellen zodat ze niet gaan fluctueren.

Het is een eerste versie/gedachtengang dus geef gerust wat feedback, ik moet nog eens horen bij m'n loodgieter ook wat er eventueel beter kan. Geen weersafhankelijke sturing wel, daar begin ik niet aan :). Maakt dat laatste eigenlijk nog veel uit in een moderne goed geisoleerde woning die sowieso op lage temperatuur verwarmt...? Ik heb pompgroepen laten installeren waarop de temperatuur manueel instelbaar is per kring, ik hoef enkel een aan/uit contact te geven aan de pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
Alle kudo's aan jou. maar graag gedaan, erg vet project. Als ik weer tijd heb, ga ik even kijken of ik dimmers kan laten pulsen op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 14:35
Zijn er hier ook mensen die hun elektra via centraaldozen hebben aangelegd en daarnaast buizen naar de individuele apparaten die je in de plc wil hebben?

Ik neig hier naar omdat ik de plc al heb, maar het niet direct te moeilijk wil maken. Heb namelijk weinig ervaring met elektra/plc's. Enkel domotica in de benedenverdieping vind ik dus al een hele mooie stap.

Ik heb dit hele topic al rondgestruind maar ben ook vooral zoekende naar hoe mensen hier hun elektra hebben ingericht.

[ Voor 14% gewijzigd door Daiov97 op 11-08-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 15:24
Daiov97 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:00:
Zijn er hier ook mensen die hun elektra via centraaldozen hebben aangelegd en daarnaast buizen naar de individuele apparaten die je in de plc wil hebben?

Ik neig hier naar omdat ik de plc al heb, maar het niet direct te moeilijk wil maken. Heb namelijk weinig ervaring met elektra/plc's. Enkel domotica in de benedenverdieping vind ik dus al een hele mooie stap.

Ik heb dit hele topic al rondgestruind maar ben ook vooral zoekende naar hoe mensen hier hun elektra hebben ingericht.
Ligt aan de situatie. Als je al centraaldozen hebt en met muurfrees in de weer moet voor je domotica, zou ik het PLC verhaal even heroverwegen. Bij een "greenfield" situatie zou ik niet weten wat je nog met centraaldozen moet. In mijn geval ging de vloer eruit. Meteen per schakelaar en lamp en buis gelegd naar plek waar de PLC later is gekomen. En wcd's per ruimte doorgelust met een extra schakeldraad erbij. Zo kan ik altijd nog wcd's schakelen of dimmen voor bijvoorbeeld schemerlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 14:35
Roekeloos schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Ligt aan de situatie. Als je al centraaldozen hebt en met muurfrees in de weer moet voor je domotica, zou ik het PLC verhaal even heroverwegen. Bij een "greenfield" situatie zou ik niet weten wat je nog met centraaldozen moet. In mijn geval ging de vloer eruit. Meteen per schakelaar en lamp en buis gelegd naar plek waar de PLC later is gekomen. En wcd's per ruimte doorgelust met een extra schakeldraad erbij. Zo kan ik altijd nog wcd's schakelen of dimmen voor bijvoorbeeld schemerlampen.
Situatie is een huis met verouderde meterkast en te weinig groepen. Vloer is er al uit en heb daarnaast een kruipruimte waar het e.e.a. in aangelegd kan worden. Boven pak ik alleen de badkamer aan, dus dit zou ik idealiter wel met centraaldozen houden.

Heb jij ook foto's van jouw setup (meterkast en evt. extra kasten). Ik ben vooral op zoek naar uitgangspunten die het mij uiteindelijk makkelijker gaan maken. Dit topic doorspitten heeft geholpen, maar foto's spreken meer voor zich.

[ Voor 4% gewijzigd door Daiov97 op 11-08-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanze
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-08 20:04
DeadLock schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:20:
Maar signaalkabels van 0.75mm2 (met veelal 24V DC; laagspanning dus) vallen toch buiten de keuring van een private woonst in België?

Bij dit soort toepassingen gebruik ik ze zelf niet, tenzij het echt nodig is. Soepele kabel in de zekeringkast is wat anders (schroefklemming en grote stromen), daar moet je altijd aderhulzen gebruiken.
DC systemen vallen mee onder de keuring. Dat is al zo sinds de aanpassingen van het AREI in 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
Roekeloos schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

In een lasklem voor soepele draden doe je toch ook geen adereindhulzen? Neemt niet weg dat ik het bij een Wago ook doe.
Ik gebruik eigenlijk altijd adereindhulzen bij soepele draad. Ik zie ook geen argument om het niet te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kanze
Een tip voor wie wilt oefenen met CODESYS. Je kan CODESYS Development Environment (de IDE) tesamen met CODESYS Control (een software PLC) installeren in een virtual machine en zo CODESYS programma's schrijven die 1-op-1 overplaatsbaar zijn naar een hardware PLC in je elektrische installatie.

En nog een fijne detail. Op Apple Silicon (M1 en M2) kan je Windows ARM draaien. CODESYS werkt dan zonder problemen in een VM met native performance. Heel fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oostr048
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
Het gebruik van soepele aders en veerklemmen zorgt voor een goed contact omdat de veer de ader indrukt en klemt.
Bij een adereindhuls is het contact oppervlakte kleiner omdat deze alleen ertegenaan drukt (dus niet in drukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
oostr048 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:45:
Het gebruik van soepele aders en veerklemmen zorgt voor een goed contact omdat de veer de ader indrukt en klemt.
Bij een adereindhuls is het contact oppervlakte kleiner omdat deze alleen ertegenaan drukt (dus niet in drukt).
Net daarom moeten de aders beschermd worden. Het is een algemeen principe in de elektrische installatie dat de geleider niet mag beschadigd worden door de montagetechniek. De adereindhuls beschermt individuele geleiders. Indien het gebruik van adereindhulzen een contactprobleem zou veroorzaken zou een fabrikant als WAGO bijvoorbeeld het gebruik ervan niet toestaan in hun klemmen. Iets wat dus niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:40
Kanze schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:21:
[...]

Net daarom moeten de aders beschermd worden. Het is een algemeen principe in de elektrische installatie dat de geleider niet mag beschadigd worden door de montagetechniek. De adereindhuls beschermt individuele geleiders. Indien het gebruik van adereindhulzen een contactprobleem zou veroorzaken zou een fabrikant als WAGO bijvoorbeeld het gebruik ervan niet toestaan in hun klemmen. Iets wat dus niet het geval is.
indien het klemveren zijn kan het gebruik van hulzen nefast werken.

hulzen VERPLICHT bij schroeven (de schroef kan de adertjes doen breken bij aanspannen zonder gebruik van huls. bij gebruik van huls zal de schroef het huls wat meer dicht duwen (extra contact) zonder gevaar op kans van breken van de aders.

bij klemveren: afgeraden gebruik van hulzen..
als je een huls in combinatie met klemveren gebruik heb je maar een zeer klein contact oppervlak (circel tegen tegen rechte is maar 1 punt dat ze raken) wat inbranden kan veroorzaken. Dus bij klemveren is het AFGERADEN hulsen te gebruiken. deze klemveren zullen de aders niet beschadigen, maar wel mooi samendrukken/spreiden zodat er een goed contact oppervlak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
thomke schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:27:
[...]

indien het klemveren zijn kan het gebruik van hulzen nefast werken.

hulzen VERPLICHT bij schroeven (de schroef kan de adertjes doen breken bij aanspannen zonder gebruik van huls. bij gebruik van huls zal de schroef het huls wat meer dicht duwen (extra contact) zonder gevaar op kans van breken van de aders.

bij klemveren: afgeraden gebruik van hulzen..
als je een huls in combinatie met klemveren gebruik heb je maar een zeer klein contact oppervlak (circel tegen tegen rechte is maar 1 punt dat ze raken) wat inbranden kan veroorzaken. Dus bij klemveren is het AFGERADEN hulsen te gebruiken. deze klemveren zullen de aders niet beschadigen, maar wel mooi samendrukken/spreiden zodat er een goed contact oppervlak is.
Na persing zijn mijn adereindhulzen vierkant. Wat dus voor een goed contact aan twee kanten zorgt wanneer deze in een klemveer zitten. De hulzen zijn in mijn geval alleen rond als ze nog niet geperst zijn.

• sennaw93
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-08 10:56
Sinds mijn laatste update van de functieblokken heb ik een paar foutcodes die ik zelf niet weg krijg. Hopelijk kunnen jullie helpen. Ik denk dat het vrij eenvoudig op te lossen is maar krijg het zelf niet voor elkaar.

Hieronder een overzicht van de compile errors:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEB5Et_4Cc9wRG3vG5BkVKTb-TA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H3muHyka5BWibX4aNQ7o9RYQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYaj6rQp3Zds4flnNeijQoxU6-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EFxsaqBVwQQgymmeqhVGFt6f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCgX7st8hsDN61uWtTjQ7THNL-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5Bd26w4ySDSgtu8Cv5GMfY2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSNX3b1suYw_QO1ENvLteR--FIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hJaZ8qicKqQ9i4iqV3AKW01Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1R9fHrFbfK_Sp3-CoOV2jS5jQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCjF6DweKhOI9dKDbZPvBpSq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wN5g3hINwvMoXLEMBFFkGsRME3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kWlNcmsA0g36coq0hMX7sjJg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTW-Od1SCBj9REPALKhVxB6AlAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wCTsMvF8gYLwxq5yw0FfINuy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
sennaw93 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
Sinds mijn laatste update van de functieblokken heb ik een paar foutcodes die ik zelf niet weg krijg. Hopelijk kunnen jullie helpen. Ik denk dat het vrij eenvoudig op te lossen is maar krijg het zelf niet voor elkaar.

Hieronder een overzicht van de compile errors:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
voor de eerste errors (function requires X inputs) heb je twee opties:
1. je upgrade je compiler version naar de versie van het project op github, dien je ook je PLC's te updaten.
2. je gaat naar de implementatie van de function en voegt de variables toe aan de call die een fixed value hebben. Het is maar vanaf een bepaalde codesys versie dat optionele argumenten ondersteund zijn in method calls.

voor de andere fouten: je komt een lib tekort, best even vergelijken met het sample project wat je tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sennaw93
  • Laatst online: 28-08 10:56
MichVw schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:06:
[...]

voor de eerste errors (function requires X inputs) heb je twee opties:
1. je upgrade je compiler version naar de versie van het project op github, dien je ook je PLC's te updaten.
2. je gaat naar de implementatie van de function en voegt de variables toe aan de call die een fixed value hebben. Het is maar vanaf een bepaalde codesys versie dat optionele argumenten ondersteund zijn in method calls.

voor de andere fouten: je komt een lib tekort, best even vergelijken met het sample project wat je tekort komt.
Bedankt, het werkt nu (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
.

[ Voor 99% gewijzigd door Kanze op 02-10-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
@MichVw of anderen; kunnen jullie voor mij een korte sanity check uitvoeren op
code:
1
WagoAppPlcModbus.fbMbMasterSerial

Volgens de Modbus standaard is de response van de slave op een request met FC05 (write coil) of FC06(write single register) een volledige echo van het ontvangen request.

Ik merk echter bij mij dat de ModbusMaster geen volledige echo terug geeft. De geschreven waarde ontbreekt in het array.

Het Request object bij een FC06 write register request naar register 1 met waarde 99:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D7q36dK.png

En het Response object na antwoord van de slave:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BRRsuA7.png

De data in awData[0] is nog oude data van een voorgaande transactie. Volgens de standaard zou je dit moeten hebben.
code:
1
awData[0] == 99

Ik wil het antwoord van de slave opnieuw verwerken in een callback functie om na te gaan of de waarde effectief geschreven werd. Maar dat gaat momenteel dus niet.

FC01 (read coil) en FC04 (read register) geven wel gewoon de verwachte data in awData weer. Mis ik nu iets of is de implementatie van Wago niet 100% compliant met de spec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Kanze schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:49:
@MichVw of anderen; kunnen jullie voor mij een korte sanity check uitvoeren op
code:
1
WagoAppPlcModbus.fbMbMasterSerial

Volgens de Modbus standaard is de response van de slave op een request met FC05 (write coil) of FC06(write single register) een volledige echo van het ontvangen request.

Ik merk echter bij mij dat de ModbusMaster geen volledige echo terug geeft. De geschreven waarde ontbreekt in het array.

Het Request object bij een FC06 write register request naar register 1 met waarde 99:

[Afbeelding]

En het Response object na antwoord van de slave:

[Afbeelding]

De data in awData[0] is nog oude data van een voorgaande transactie. Volgens de standaard zou je dit moeten hebben.
code:
1
awData[0] == 99

Ik wil het antwoord van de slave opnieuw verwerken in een callback functie om na te gaan of de waarde effectief geschreven werd. Maar dat gaat momenteel dus niet.

FC01 (read coil) en FC04 (read register) geven wel gewoon de verwachte data in awData weer. Mis ik nu iets of is de implementatie van Wago niet 100% compliant met de spec?
Ik ben niet in de mogelijkheid om dit op korte termijn te doen vrees ik. Eventueel al eens navragen bij Wago support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
MichVw schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:45:
[...]

Ik ben niet in de mogelijkheid om dit op korte termijn te doen vrees ik. Eventueel al eens navragen bij Wago support?
Ik wacht nog steeds op antwoord voor mijn vorige vraag aan WAGO. Misschien moet ik eens een mailtje sturen via het domein van een klant. Ik denk niet dat ze @gmail addressen bekijken bij WAGO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLDNL
  • Laatst online: 19:57
Kanze schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Ik wacht nog steeds op antwoord voor mijn vorige vraag aan WAGO. Misschien moet ik eens een mailtje sturen via het domein van een klant. Ik denk niet dat ze @gmail addressen bekijken bij WAGO.
Je kan ze ook even bellen. De support afdeling is normaal gesproken zeer behulpzaam, ook naar particulieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanze
TLDNL schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Je kan ze ook even bellen. De support afdeling is normaal gesproken zeer behulpzaam, ook naar particulieren.
Ik was bijzonder aangenaam verrast toen ik vorige week via de Nederlandse tak van Wago nagenoeg onmiddellijk antwoord kreeg op mijn e-mail met de melding dat dit zal worden doorgegeven aan de ontwikkelaars.

Sterker nog. Ze hadden de post zelf gelezen hier op Tweakers. Top volk daar bij Wago 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunskes
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 08:59
Klopt de redenering dat ik vanop de PLC rechtstreeks Art-Net kan communiceren door gebruik te maken van een UDP verbinding rechtstreeks op een Ethernet poort van de PLC?
Een Art-Net to DMX converter zorgt er dan voor dat de timing van de frames en de conversie naar RS485 vlot verloopt. Op deze manier kunnen er verschillende DMX dimmers aangestuurd worden vanop 1 PLC.

Worden er strenge timing-eisen gesteld aan het verzenden van de UDP boodschappen?

Ik overweeg om volgende ArtNet to DMX converter te kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsGSNxP9JUCEzP2n7cxBtokT4aM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cnJnbEY7g8hT0aqVz6O01BAO.png?f=fotoalbum_large

https://shop.dmx4all.de/e...dr1-1-rdm.html&no_boost=1

Is dit een goeie keuze, of zijn er bedenkingen bij deze hardware?

Qua hardware ga ik vermoedelijk een M262 van Schneider gebruiken.
https://www.se.com/nl/nl/product-range/65771-modicon-m262/

Er zijn geen specifieke DMX of Art-net kaarten beschikaar, maar ik vermoed dat dit ook niet echt nodig is.
De programmeeromgeving is codesys based met een laagje Schneider errond, functionaliteiten zijn dus goed te vergelijken met Wago of dergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Gunskes schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:25:
Klopt de redenering dat ik vanop de PLC rechtstreeks Art-Net kan communiceren door gebruik te maken van een UDP verbinding rechtstreeks op een Ethernet poort van de PLC?
Een Art-Net to DMX converter zorgt er dan voor dat de timing van de frames en de conversie naar RS485 vlot verloopt. Op deze manier kunnen er verschillende DMX dimmers aangestuurd worden vanop 1 PLC.

Worden er strenge timing-eisen gesteld aan het verzenden van de UDP boodschappen?

Ik overweeg om volgende ArtNet to DMX converter te kopen:

[Afbeelding]

https://shop.dmx4all.de/e...dr1-1-rdm.html&no_boost=1

Is dit een goeie keuze, of zijn er bedenkingen bij deze hardware?

Qua hardware ga ik vermoedelijk een M262 van Schneider gebruiken.
https://www.se.com/nl/nl/product-range/65771-modicon-m262/

Er zijn geen specifieke DMX of Art-net kaarten beschikaar, maar ik vermoed dat dit ook niet echt nodig is.
De programmeeromgeving is codesys based met een laagje Schneider errond, functionaliteiten zijn dus goed te vergelijken met Wago of dergelijken.
Ik heb precies deze Artnet gateway. De behuizing is erg gammel; de hardware is op zich stabiel.

Momenteel dient mijn PLC slechts als I/O; ik heb Home Assistant op een NUC draaien waarop de scenes zijn geautomatiseerd; deze stuurt ook Artnet commando's naar de gateway.

Mijn plan was ook om de gateway aan te gaan sturen vanaf de PLC; ik geloof dat ik ook al eens een POC werkend had. Ik ben hier echter van terug gekomen omdat ik niet wil dat de basisfuncties van het huis afhankelijk zijn van het netwerk.

Ik heb daarom een RS-485 module aangeschaft om direct DMX te gaan aansturen vanuit de PLC. Maar inmiddels overweeg ik om geheel over te stappen naar Artnet.

Overigens schrijf je dat je op deze manier verschillende DMX dimmers kunt aansturen. Dat kan natuurlijk met ieder bussysteem zoals bijvoorbeeld DMX of Artnet (feitelijk DMX over IP). Timing is echt geen issue. In mijn geval gebeurt er heel veel tussen het indrukken van een schakelaar en het tegelijk aan gaan van verlichting op meerdere verschillende kanalen, maar die vertraging zie je echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunskes
Roekeloos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Ik heb precies deze Artnet gateway. De behuizing is erg gammel; de hardware is op zich stabiel.

Momenteel dient mijn PLC slechts als I/O; ik heb Home Assistant op een NUC draaien waarop de scenes zijn geautomatiseerd; deze stuurt ook Artnet commando's naar de gateway.

Mijn plan was ook om de gateway aan te gaan sturen vanaf de PLC; ik geloof dat ik ook al eens een POC werkend had. Ik ben hier echter van terug gekomen omdat ik niet wil dat de basisfuncties van het huis afhankelijk zijn van het netwerk.

Ik heb daarom een RS-485 module aangeschaft om direct DMX te gaan aansturen vanuit de PLC. Maar inmiddels overweeg ik om geheel over te stappen naar Artnet.

Overigens schrijf je dat je op deze manier verschillende DMX dimmers kunt aansturen. Dat kan natuurlijk met ieder bussysteem zoals bijvoorbeeld DMX of Artnet (feitelijk DMX over IP). Timing is echt geen issue. In mijn geval gebeurt er heel veel tussen het indrukken van een schakelaar en het tegelijk aan gaan van verlichting op meerdere verschillende kanalen, maar die vertraging zie je echt niet.
Mijn idee was net om alle basisfuncties in de relatief veilige en stabiele omgeving van de PLC te houden.
Ook dimmers horen hier voor mij thuis.
Vanuit Home Assistant zou ik via MQTT commando's willen sturen naar de PLC en op deze manier scenes aansturen.

Als je de basisfuncties van je huis niet wil mixen met 'het' netwerk, kon je dan niet beter voor een extra ethernet-kaart opteren en een gescheiden netwerk opzetten voor ArtNet/DMX ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Gunskes schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Als je de basisfuncties van je huis niet wil mixen met 'het' netwerk, kon je dan niet beter voor een extra ethernet-kaart opteren en een gescheiden netwerk opzetten voor ArtNet/DMX ?
Dat is ook nog een route inderdaad. Ik heb een Wago 750-8212, welke 2 ethernet poorten heeft dus dat zou daarmee gerealiseerd kunnen worden. Toch denk ik dat de kans groter is dat mijn Wago 750-652 module over 10 jaar nog draait en verkrijgbaar is, dan de Artnet interface die ik nu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Ik heb een DMX Enttec hangen aan MichVw's lib voor de wago PLC.
Daar werkt het gewoon snel en goed. Met meerdere dimmers. De DMX heb ik toegevoegd en ik weet wel dat dit ongeveer het vervelendste was om te programmeren van de afgelopen jaren. Denk aan buffers die je moet vullen in een PLC loop. Zit zelf helaas niet zo diep in de codesys programeertalen.

DMX via die library is dus nu wel te doen, en anders is het via bv home assistant veel makkelijker zoals roekeloos het aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
Roekeloos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:55:
[...]

Dat is ook nog een route inderdaad. Ik heb een Wago 750-8212, welke 2 ethernet poorten heeft dus dat zou daarmee gerealiseerd kunnen worden. Toch denk ik dat de kans groter is dat mijn Wago 750-652 module over 10 jaar nog draait en verkrijgbaar is, dan de Artnet interface die ik nu gebruik.
Die 652 modules zijn helaas bijzonder prijzig. Dus als kost een overweging is speelt dat misschien een rol. Ik heb nog steeds spijt dat ik het laatste lotje van 2 kaarten maar voor de helft gekocht heb aan vraagprijs 120 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roekeloos
Kanze schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:45:
[...]

Die 652 modules zijn helaas bijzonder prijzig. Dus als kost een overweging is speelt dat misschien een rol. Ik heb nog steeds spijt dat ik het laatste lotje van 2 kaarten maar voor de helft gekocht heb aan vraagprijs 120 euro.
Die heb ik al liggen, via eBay.de voor ik geloof € 150. Als het een andere optie wordt, komt hij in de verkoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Vandaag ben ik na lange tijd eindelijk begonnen met mijn 2e PLC. Omdat Wago overgegaan is naar CodeSys heb ik besloten dit gelijk te gaan gebruiken i.p.v. eCockpit.

Op dit moment heb ik de Codesys export van @MichVw geïmporteerd met de daarbij behorende libraries. Na wat stoeien en het opnieuw toevoegen van een aantal Wago Libraries (in tegenstelling tot wat staat op https://github.com/Michie...arted_guide_CODESYS_3S.md waar wordt aangegeven dat je de Wago Libraries moet verwijderen, of ik moet het verkeer begrijpen) lijkt alles zo goed als te werken.

Echter heb ik op dit moment nog een library fout:
code:
1
[ERROR]Library Manager [Device: PLC Logic: HomeAutomation]: Could not open library '#Plc Services'. (Reason: The placeholder library 'Plc Services' could not be resolved.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDOLvPbcR8w7Lv4-KmPoxhns23g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PEGXgeTla8tzQit6kRAeGX7m.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik een 2 meldingen in de DMX_SEND (PRG) op regel 38 en 70 met dezelfde melding:
code:
1
Implicit conversion from signed Type 'INT' to unsigned type 'UNIT'

Voor de library heb een matchende library geprobeerd te zoeken maar helaas zonder resultaat. Ook Google levert niet veel op. Iemand die mij verder kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
KoBolD54 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:10:
Vandaag ben ik na lange tijd eindelijk begonnen met mijn 2e PLC. Omdat Wago overgegaan is naar CodeSys heb ik besloten dit gelijk te gaan gebruiken i.p.v. eCockpit.

Op dit moment heb ik de Codesys export van @MichVw geïmporteerd met de daarbij behorende libraries. Na wat stoeien en het opnieuw toevoegen van een aantal Wago Libraries (in tegenstelling tot wat staat op https://github.com/Michie...arted_guide_CODESYS_3S.md waar wordt aangegeven dat je de Wago Libraries moet verwijderen, of ik moet het verkeer begrijpen) lijkt alles zo goed als te werken.

Echter heb ik op dit moment nog een library fout:
code:
1
[ERROR]Library Manager [Device: PLC Logic: HomeAutomation]: Could not open library '#Plc Services'. (Reason: The placeholder library 'Plc Services' could not be resolved.)

[Afbeelding]

Verder heb ik een 2 meldingen in de DMX_SEND (PRG) op regel 38 en 70 met dezelfde melding:
code:
1
Implicit conversion from signed Type 'INT' to unsigned type 'UNIT'

Voor de library heb een matchende library geprobeerd te zoeken maar helaas zonder resultaat. Ook Google levert niet veel op. Iemand die mij verder kan helpen?
Libraries willen al eens moeilijk doen. PRO_JSON is van Stefan Dreyer maar ik zie dat Michiel in zijn project een nieuwere versie heeft dan die op Stefan's Github staat.

Probeer eens manueel te installeren via de Library Repository

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ft5aJDY.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bN6dJwA.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Kanze schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:22:
[...]

Libraries willen al eens moeilijk doen. PRO_JSON is van Stefan Dreyer maar ik zie dat Michiel in zijn project een nieuwere versie heeft dan die op Stefan's Github staat.

Probeer eens manueel te installeren via de Library Repository

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is precies wat ik gedaan heb en dat geeft dus eerder genoemd resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
Yes die PRO_JSON 15 package heb ik.

Stuur me even een PM dan kan ik die delen.

Of je komt in onze discord channel over de HomeAutomation.CoDeSys3 van @MichVw
discord.gg/CtMwRhRX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
meijer3 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:07:
Yes die PRO_JSON 15 package heb ik.

Stuur me even een PM dan kan ik die delen.

Of je komt in onze discord channel over de HomeAutomation.CoDeSys3 van @MichVw
discord.gg/CtMwRhRX
Ik liep tegen precies hetzelfde aan als @KoBolD54 maar destijds geen tijd meer ingestoken om het uit te vogelen. Is het een kwestie van de library van Github downloaden en die gebruiken?
Nu het weer richting winter gaat kan ik er weer mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Ik ga morgen verhuizen (dus weinig tijd nu), maar ergens in die zelfde winter wou ik even de stap maken van eCockpit naar CodeSys. Qua CodeSys weet ik dus niet, maar voor eCockpit zou dat de oplossing moeten zijn.

Ben even kwijt waarom precies een update van PRO_JSON nodig hadden, maar het had er mee te maken om in HomeAssistant discovery via mqtt aan de praat te krijgen. (wat veel config scheelt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoBolD54
THM0 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Ik liep tegen precies hetzelfde aan als @KoBolD54 maar destijds geen tijd meer ingestoken om het uit te vogelen. Is het een kwestie van de library van Github downloaden en die gebruiken?
Nu het weer richting winter gaat kan ik er weer mee aan de slag.
De library problemen heb ik met behulp van @MichVw opgelost. Mocht je eCockpit ook geïnstalleerd hebben dan kan je ze vinden op de onderstaande locatie
code:
1
C:\ProgramData\WAGO Software\e!COCKPIT\CODESYS\Managed Libraries\System

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Inmiddels mijn (test) Wago 8202 verkocht en voor weinig een 8212 kunnen kopen, nu wil ik eea gaan opbouwen in Codesys. @MichVw ik krijg alleen de library "Plc Services" niet gevonden...

Gaat denk ik om deze: https://content.helpme-co...es/3.5.8.0/index.html#id2

Ik zie hem echt nergens staan in library repository en kan hem ook nergens downloaden. Hoe kan ik die resolven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoBolD54
THM0 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:28:
Inmiddels mijn (test) Wago 8202 verkocht en voor weinig een 8212 kunnen kopen, nu wil ik eea gaan opbouwen in Codesys. @MichVw ik krijg alleen de library "Plc Services" niet gevonden...

Gaat denk ik om deze: https://content.helpme-co...es/3.5.8.0/index.html#id2

Ik zie hem echt nergens staan in library repository en kan hem ook nergens downloaden. Hoe kan ik die resolven?
Ik had ditzelfde probleem en het blijkt dat je deze library en andere benodigde libraries die niet in Codesys staan te vinden zijn in de installatie van Cockpit in de volgende directory:
code:
1

De basis code heb ik ondertussen draaien op mijn 8212 via Codesys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
KoBolD54 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:06:
[...]

Ik had ditzelfde probleem en het blijkt dat je deze library en andere benodigde libraries die niet in Codesys staan te vinden zijn in de installatie van Cockpit in de volgende directory:
code:
1

De basis code heb ik ondertussen draaien op mijn 8212 via Codesys.
Nou toevallig, zit net te klikken en ik kreeg het net opgelost door ze vanuit eCockpit te exporteren.
In de nieuwe firmwares voor G2 PLC's zit helemaal geen éRuntime meer volgens mij he?

Las ook dat Codesys het licentiemodel voor hun runtime gaat aanpassen, ipv een flat fee voor alles wordt het een prijsstelling die afhankelijjk is van de complexiteit van de applicatie (overigens alleen relevant voor de 820x controllers volgens mij).
https://www.codesys.com/n...-virtual-controllers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Ik zou even jullie hulp nodig hebben voor m’n zoneventielen. Dit is de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg0gVdoeAoVMtaJjnItEedCpVJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2TgpTnYF1dBm21GftW0akLr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQrcniCo9veLHgH5zud9vZD1KgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPj8wAjJq9lLAc9btmkiP3io.jpg?f=fotoalbum_large

Op de grootste past sleutel 19 wat M12 zou betekenen, op de kleinste past sleutel 8 wat M5 zou betekenen. Bij wat opzoekwerk vind ik niet meteen zoneventielen die hierbij passen.. heb ik een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:10
MichVw schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:06:
Ik zou even jullie hulp nodig hebben voor m’n zoneventielen. Dit is de situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de grootste past sleutel 19 wat M12 zou betekenen, op de kleinste past sleutel 8 wat M5 zou betekenen. Bij wat opzoekwerk vind ik niet meteen zoneventielen die hierbij passen.. heb ik een probleem?
Je hebt de diameter nodig van die grote schroefdraad onder de M12.
Denk dat je dan meer zult vinden.
Zoek es bij honeywel, ik heb hier zulke types liggen. Zal es een foto zoeken

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
RedPas schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:20:
[...]

Je hebt de diameter nodig van die grote schroefdraad onder de M12.
Denk dat je dan meer zult vinden.
Zoek es bij honeywel, ik heb hier zulke types liggen. Zal es een foto zoeken
Ahn, net eens gemeten dat is 29-30mm diameter. Toch M30 dus dan 🙃. Bedankt! Best verwarrend 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
MichVw schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:30:
[...]

Ahn, net eens gemeten dat is 29-30mm diameter. Toch M30 dus dan 🙃. Bedankt! Best verwarrend 😂
En wat wil je bereiken? Simpel open of dicht? Of regelbaar? Best verwarrend 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
RedPas schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:34:
[...]

En wat wil je bereiken? Simpel open of dicht? Of regelbaar? Best verwarrend 8)
Gewoon open of toe, is om radiatoren mee aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
MichVw schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:40:
[...]

Heb je al iets gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLDNL
  • Laatst online: 19:57
MichVw schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:40:
[...]

Ik heb deze een tijdje geleden besteld, maar nog niet in gebruik.

https://www.warmteservice...oneywell-TWA-K/p/37701085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
TLDNL schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:10:
[...]

Ik heb deze een tijdje geleden besteld, maar nog niet in gebruik.

https://www.warmteservice...oneywell-TWA-K/p/37701085
Ziet er mij degelijk uit he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoBolD54
MichVw schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:06:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onze vloerverwarmingsverdeler heeft dezelfde aansluitingen en daar zitten onderstaande motoren op.
https://lbge.be/product/t...ervomotor-t230-512003316/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
ja hoor, ik heb Eberle TS ultra+ aangeschaft. Past er mooi op en 24V dus kan meteen op output PLC aangesloten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
MichVw schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:18:
[...]

ja hoor, ik heb Eberle TS ultra+ aangeschaft. Past er mooi op en 24V dus kan meteen op output PLC aangesloten worden :)
Direct op de output van de plc?
Dat raad ik af.
Een ventiel is een spoel? En wat doet een spoel als die uitschakelt?
En dan heb je nog een groot verschil tss AC en DC.
Daarom heb ik 230Vac spoelen ;)

Een DC spoel op een plc output is vragen om problemen.
Ja ik weet dat je er hebt met ingebouwde diode, maar zo mag je het niet ontwerpen.
1 spoel kan gans je io kaart verneuken... een extra stuurrellais is de kost niet he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:53
RedPas schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:58:
[...]

Direct op de output van de plc?
Dat raad ik af.
Een ventiel is een spoel? En wat doet een spoel als die uitschakelt?
En dan heb je nog een groot verschil tss AC en DC.
Daarom heb ik 230Vac spoelen ;)

Een DC spoel op een plc output is vragen om problemen.
Ja ik weet dat je er hebt met ingebouwde diode, maar zo mag je het niet ontwerpen.
1 spoel kan gans je io kaart verneuken... een extra stuurrellais is de kost niet he
Interessant wel vind ik. Ik zou 'm ook rechtstreeks aansluiten op de PLC.
Wat is hier het verschil met een relaisspoel?

(terzijde: die actuator stuurt langzaam het ventiel open zodra je er spanning op zet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 23:00
Het feest kan bijna beginnen, zojuist op ebay gekocht:
- 1 x 750-8212 PFC200G2 controller (595 euro)
- 7 x 750-504 4 DO kaart (45 euro, 28 outputs)
- 8 x 750-430 8 DI kaart (110 euro, 64 inputs)
- 1 x 750-600 + 750-400 + 750-501 (40 euro, eind module, 2 DI, 2DO)

De laatste 3 items waren van dezelfde verkoper en het laatste item op de lijst heb ik vooral gekocht om een eindmodule te hebben, de advertentie was niet super duidelijk, mogelijk zijn het 3 van elke soort kaart, we gaan het zien.

Geen idee hoe scherp ik dit ingekocht heb, maar met minder dan 2 euro per input/output ben ik niet ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Ik zit nog wel met een vraagstuk wat betreft of ik de kast ga kopen of zelf ga bouwen (discussie daarover hier), de manier waarop Femme het heeft aangepakt met aluminium beplating van een houten kast en dan vervolgens de behuizing aarden en een aardlekbeveiliging spreekt mij wel aan. Dat goed dichtmaken en afdekken met een (doorzichtige) plexiglas plaat met uitsparingen voor bedieningselementen is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Ik zoek nog een goedkopere oplossing dan een esera onewire temperatuur/vochtsensor/licht sensor om in elke ruimte te plaatsen.

Denk dat de keuze qua protocol is tussen onewire sensoren met een onewire gateway naar de PLC of modbus sensoren/een arduino bordje die verschillende sensoren beschikbaar stelt via modbus zoals: https://github.com/Michie...mation.ModbusRtuSensorHub van @MichVw.

Idealiter meet ik per ruimte:
- temperatuur
- luchtvochtigheid
- lichtintensiteit
- luchtkwaliteit (co2/VOC/pm2.5)

Zo'n pakketje maar dan bedraad lijkt ideaal: https://www.slimmedingen....itsensor-z-wave-plus.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichVw
Rob Z schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:59:
[...]

Interessant wel vind ik. Ik zou 'm ook rechtstreeks aansluiten op de PLC.
Wat is hier het verschil met een relaisspoel?

(terzijde: die actuator stuurt langzaam het ventiel open zodra je er spanning op zet?)
De redenering is als volgt: zo'n actuator werkt waarschijnlijk met een spoel en magneten om iets te doen bewegen. Maar als je uitschakelt keert de magneet terug naar z'n originele plaats door de spoel waardoor ie een stroompje opwekt. Dat stroompje kan electronica beschadigen.

Geen idee in welke mate de Wago output kaarten hiertegen beschermd zijn maar door er een extra relais tussen te zetten los je dit probleem op. (met een diode zou het ook opgelost kunnen worden denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
mauritso schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:35:
Ik zit nog wel met een vraagstuk wat betreft of ik de kast ga kopen of zelf ga bouwen (discussie daarover hier), de manier waarop Femme het heeft aangepakt met aluminium beplating van een houten kast en dan vervolgens de behuizing aarden en een aardlekbeveiliging spreekt mij wel aan. Dat goed dichtmaken en afdekken met een (doorzichtige) plexiglas plaat met uitsparingen voor bedieningselementen is een optie.
alles hangt hier wat af van hoe je technische ruimte er hier uit ziet en hoe je die best optimaal benut. Ik heb in het verleden een industriële kast kunnen op de kop tikken tweedehands voor €40.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichVw
mauritso schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:47:
Ik zoek nog een goedkopere oplossing dan een esera onewire temperatuur/vochtsensor/licht sensor om in elke ruimte te plaatsen.

Denk dat de keuze qua protocol is tussen onewire sensoren met een onewire gateway naar de PLC of modbus sensoren/een arduino bordje die verschillende sensoren beschikbaar stelt via modbus zoals: https://github.com/Michie...mation.ModbusRtuSensorHub van @MichVw.

Idealiter meet ik per ruimte:
- temperatuur
- luchtvochtigheid
- lichtintensiteit
- luchtkwaliteit (co2/VOC/pm2.5)

Zo'n pakketje maar dan bedraad lijkt ideaal: https://www.slimmedingen....itsensor-z-wave-plus.html
Esera heeft wat je zoekt maar het komt tegen een prijs.. Het mooie aan 1-wire is wel dat je goedkoop kan beginnen met simpele DS18 sensoren en dan uitbreiden.

Sowieso niet twijfelen en overal een kabel voorzien. Gebruik je die dan voor 1-wire, voeding z-wave of modbus kan je in theorie nog beslissen dan.

Ik heb er wel voor gekozen om voor ieder type protocol een verschillende kleur kabel te leggen; 1-wire is oranje cat7 sftp kabel, RS485 groen en internet is blauwe cat kabel. Iets waar ik mezelf voor in de toekomst waarschijnlijk wel zal dankbaar zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meijer3
Is cat 7 sftp niet wat overkill? Wordt zo stug

Let even op dat als je 1-wire sensors koopt dat je dat niet via alieexpress doet.
Want dat is allemaal namaak. Een echte is wat duurder.

Spreek helaas uit ervaring.
Ik heb 30 sensors op het zelfde breadboard. En er zit 1 graden verschil in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ-SNorM1yad1RDv9i06vSaFT4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6oIgcHD9XkQPyDNy1oyL8ufY.png?f=user_large
Misschien denk je is het geld wel waard... maar eigenlijk ga je ze waarschijnlijk voor 19-21 graden span gebruiken. Dus dan heb je graag die 0.1grade accuracy die ze beloven.
https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20
Zelf heb ik laatst de watervaste 1-wire sensors gekocht via azdelivery via amazone, die lijken een stuk meer betrouwbaar.
Mijn test daarmee: 0 graden ijsbad was spot on, en kokend was 99.6 ipv 99.7 (ik woon wat hoger).

Mijn server rack staat in mijn (droge) kelder. Hoog op een schap. Ventilatie en koel is wat voor te zeggen. Stof dan weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
meijer3 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:42:
Is cat 7 sftp niet wat overkill? Wordt zo stug
Voor het leggen is de stugheid geen probleem, bij het aansluiten op een sensor verliest de kabel z’n stugheid vanaf je hem ontmanteld.

• mauritso
MichVw schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:58:
[...]

alles hangt hier wat af van hoe je technische ruimte er hier uit ziet en hoe je die best optimaal benut. Ik heb in het verleden een industriële kast kunnen op de kop tikken tweedehands voor €40.
Klopt, en ik kom er niet zo goed uit. Onderhand wat gelezen over klasse 1 vs 2 verdelerkasten en ik heb een idee van hoe ik een klasse 1 kast op maat kan maken met een aardlek/differentieelschakelaar buiten de kast of eventueel dubbel geisoleerd in de kast.

Dit is de meterkast ruimte, blauw/turqoise is een aanduiding voor de vloer (niet relevant), groen is om de wand aan te duiden waar de elektriciteitsmeter en wateraansluiting zit, grijs is een standleiding, roze is de waterontharder op de grond.

Het idee op was/is om een plank boven de waterontharder te maken en vanaf die plank een schakelkast te bouwen van ongeveer 90cm breed, 30-40cm diep. De wand is 3.6m hoog, dus dat geeft een paar m2 aan ruimte totaal. De schakelkast zou ik dan het liefst gelijk de groepenkast in maken, dus de stroomdraden van de netbeheerder gaan meteen naar deze kast.

En ook sfeerbeelden van de meterkast, niet geweldig te zien zo maar met de plattegrond kun je een beeld vormen. Groepenkast zit daar tijdelijk om stroom te hebben tijdens de bouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c20ILAJDW8ftVfwcruJR9BAMr4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/avkkLdu3mOP3qsbaqttnBc2W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRpMSuwSaMItiq68j6jJLF_plHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KutcHorcaWN1TmMynNoRWm22.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsG7lFdvcEKysQ091HEv4vLEYtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hsu8KQOyHlm5MawLRR73gDD.jpg?f=fotoalbum_large

• mauritso
meijer3 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:42:
Let even op dat als je 1-wire sensors koopt dat je dat niet via alieexpress doet.
Want dat is allemaal namaak. Een echte is wat duurder.

Spreek helaas uit ervaring.
Ik heb 30 sensors op het zelfde breadboard. En er zit 1 graden verschil in.
[Afbeelding]
Misschien denk je is het geld wel waard... maar eigenlijk ga je ze waarschijnlijk voor 19-21 graden span gebruiken. Dus dan heb je graag die 0.1grade accuracy die ze beloven.
https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20
Zelf heb ik laatst de watervaste 1-wire sensors gekocht via azdelivery via amazone, die lijken een stuk meer betrouwbaar.
Mijn test daarmee: 0 graden ijsbad was spot on, en kokend was 99.6 ipv 99.7 (ik woon wat hoger).
...
Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik die github link wel een keer eerder gezien had maar totaal vergeten. Voor kamertemperatuur natuurlijk wel belangrijk dat het accuraat is, voor een aantal andere dingen een stuk minder kritiek.

• mauritso
MichVw schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:02:
[...]

Esera heeft wat je zoekt maar het komt tegen een prijs.. Het mooie aan 1-wire is wel dat je goedkoop kan beginnen met simpele DS18 sensoren en dan uitbreiden.

Sowieso niet twijfelen en overal een kabel voorzien. Gebruik je die dan voor 1-wire, voeding z-wave of modbus kan je in theorie nog beslissen dan.

Ik heb er wel voor gekozen om voor ieder type protocol een verschillende kleur kabel te leggen; 1-wire is oranje cat7 sftp kabel, RS485 groen en internet is blauwe cat kabel. Iets waar ik mezelf voor in de toekomst waarschijnlijk wel zal dankbaar zijn :)
Ik was van plan met overal dezelfde kleur cat6 kabel te werken en een labelprinter te gebruiken om het uit elkaar te houden. Op zich niet een verkeerd idee om met verschillende kleuren te werken en omdat het nog niet allemaal aangeschaft zal ik dat zeker overwegen, dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-08 20:16
Voor de geïnteresseerden:

Ik heb sinds gister mijn Haier airco's draaien op mijn plc. Dus voor degene die opzoek is naar een airco die je niet via een cloud maar lokaal kunt aansturen... Met Haier kan dat.

Haier levert een interface (Ycj-a002) deze werkt met modbus via RS485. Zelf heb ik aan mijn plc een ethercat-kopstation met een beckhoff EL6021 maar er zijn natuurlijk meer manieren om modbus uit de plc te krijgen zoals hardware serielepoort of modbus-tcp naar modbus-rtu converters.

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Wago IO kaarten en PFC200 binnen, gespeeld met docker, nodered, mosquitto en pfc-kbus-api op de PLC en dat ging wel, maar de IO werkt nog niet helemaal...

Ik ben vergeten een 750-602 potentiaalvoeding te kopen om de IO te voeden, dus die moet ik nog ergens vandaan toveren.

Ergens vraag ik me af wat er gebeurd als je direct 24v invoert, zit in die voedingsmodule nog een soort van beveiliging ofzo?

Qua software wil ik via codesys of e!cockpit het project van @MichVw aan de praat krijgen met mogelijk nodered en mosquitto direct op de PLC (lijkt mij makkelijk experimenteren).

Ik heb geen windows VM of computer klaar om te gebruiken dus ik hoop dat ik het aan de praat krijg met WINE op linux of macos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
mauritso schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:58:
Wago IO kaarten en PFC200 binnen, gespeeld met docker, nodered, mosquitto en pfc-kbus-api op de PLC en dat ging wel, maar de IO werkt nog niet helemaal...

Ik ben vergeten een 750-602 potentiaalvoeding te kopen om de IO te voeden, dus die moet ik nog ergens vandaan toveren.

Ergens vraag ik me af wat er gebeurd als je direct 24v invoert, zit in die voedingsmodule nog een soort van beveiliging ofzo?

Qua software wil ik via codesys of e!cockpit het project van @MichVw aan de praat krijgen met mogelijk nodered en mosquitto direct op de PLC (lijkt mij makkelijk experimenteren).

Ik heb geen windows VM of computer klaar om te gebruiken dus ik hoop dat ik het aan de praat krijg met WINE op linux of macos.
Ergens vraag ik me af wat er gebeurd als je direct 24v invoert, zit in die voedingsmodule nog een soort van beveiliging ofzo? En waar is dit dan juist?
Met Wago heb ik geen ervaring, maar opbouw ziet eruit als Beckhoff, dus als je geen voedingskaart hebt zitten, kunnen je outputs geen stroom leveren, of je zo de boel kan programmeren weet ik ook niet.
En op de io kaart zelf is er toch geen 24Vinput klem?
Programma op de plc heb je eigenlijk niet nodig toch? Alle kaarten configureren en de adressen juist zetten.
En dan kun je alle io benaderen via Node red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
RedPas schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:28:
[...]

Ergens vraag ik me af wat er gebeurd als je direct 24v invoert, zit in die voedingsmodule nog een soort van beveiliging ofzo? En waar is dit dan juist?
Met Wago heb ik geen ervaring, maar opbouw ziet eruit als Beckhoff, dus als je geen voedingskaart hebt zitten, kunnen je outputs geen stroom leveren, of je zo de boel kan programmeren weet ik ook niet.
En op de io kaart zelf is er toch geen 24Vinput klem?
Programma op de plc heb je eigenlijk niet nodig toch? Alle kaarten configureren en de adressen juist zetten.
En dan kun je alle io benaderen via Node red.
Klopt, de inputs/outputs schakelen wel in de controller/op de kbus zeg maar, maar de lampjes op de IO modules gaan niet branden want er staat geen stroom op de IO 24v rail. De PLC zelf heeft wel stroom van een 24v voeding.

Er zijn tal van plekken om 24v op de IO rail te zetten, maar ik weet niet of die voedingsklem nog iets bijzonders doet qua beveiliging ofzo en dat het dus niet direct kan/de bedoeling is.

En inderdaad hoef ik geen programma op de PLC zetten, met die kbus naar mqtt bridge ben je er, of je kunt het vanuit nodered met netwerk variabelen of modbus doen. Ben alleen wel van plan om kritieke dingen zoals licht aan en uit te regelen met een programma dat direct op de PLC draait. Zeker gezien daar een project op github voor klaar staat om dat te regelen en het via mqtt ook bestuurbaar maakt via homeassistant/nodered/wat je maar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
mauritso schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:42:
[...]

Klopt, de inputs/outputs schakelen wel in de controller/op de kbus zeg maar, maar de lampjes op de IO modules gaan niet branden want er staat geen stroom op de IO 24v rail. De PLC zelf heeft wel stroom van een 24v voeding.

Er zijn tal van plekken om 24v op de IO rail te zetten, maar ik weet niet of die voedingsklem nog iets bijzonders doet qua beveiliging ofzo en dat het dus niet direct kan/de bedoeling is.

En inderdaad hoef ik geen programma op de PLC zetten, met die kbus naar mqtt bridge ben je er, of je kunt het vanuit nodered met netwerk variabelen of modbus doen. Ben alleen wel van plan om kritieke dingen zoals licht aan en uit te regelen met een programma dat direct op de PLC draait. Zeker gezien daar een project op github voor klaar staat om dat te regelen en het via mqtt ook bestuurbaar maakt via homeassistant/nodered/wat je maar wil.
Kben benieuwd naar jullie realisaties ;)
Domotica kan in alle smaken en geuren. Tis maar wat je zelf handig vind.
Hier Siemens en Endress hauser in de kasten, maar is hier ook klein beetje uit de hand gelopen... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
mauritso schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:58:

Je hoeft geen apparte kaart te kopen om je IO te voeden hoor, ik die het gewoon door een brugje te maken tussen waar de PFC200 voedt met 24V met de klemmen eronder. Ik heb nu geen foto bij de hand om het te illustreren maar het staat waarschijnlijk wel ergens in de datasheet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
MichVw schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:05:
[...]

Je hoeft geen apparte kaart te kopen om je IO te voeden hoor, ik die het gewoon door een brugje te maken tussen waar de PFC200 voedt met 24V met de klemmen eronder. Ik heb nu geen foto bij de hand om het te illustreren maar het staat waarschijnlijk wel ergens in de datasheet..
Als je dan verderop kortsluiting hebt, gaat je plc ook plat.
Aansluiten zoals het hoort. Geen problemen achteraf.
Die extra kost zal het nu ook niet zijn he.

Of je plaatst de correcte beveiliging en dan je kan zonder die kaart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjvy3zZtlEp2NyIIJ6y2gzbO0r0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/34mIAlcf4j0z70gY4oNcKKHV.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door RedPas op 20-12-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
MichVw schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:05:
[...]

Thanks, zoiets las ik ook op SPS Forum. Op de controller zitten er klemmen waar je 24v in zou kunnen voeren voor de IO (no. 2 en 3 als ik me niet vergis).
RedPas schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:52:
[...]
Goed punt, nu ben ik wel van plan om dit niet het experimenteren te laten blokkeren maar ik zal in de uiteindelijke setup of zo'n kaart gebruiken / de voeding van de PLC/IO scheiden en afzonderlijk beveiligen.

Morgen komen er DIN rails binnen dus dan kan ik wat dingen monteren op een test plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
RedPas schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:52:
[...]

Of je plaatst de correcte beveiliging en dan je kan zonder die kaart.
[Afbeelding]
Leuk ding. Ik gebruik zelf zekeringsklemmen met glaszekeringen om aftakkingen te beveiligen. Dat zou moeten voorkomen dat het kortsluiten van bijvoorbeeld een voedingskabel naar een sensor je hele 24V of 5V voeding kan platleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Femme schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:01:
[...]

Leuk ding. Ik gebruik zelf zekeringsklemmen met glaszekeringen om aftakkingen te beveiligen. Dat zou moeten voorkomen dat het kortsluiten van bijvoorbeeld een voedingskabel naar een sensor je hele 24V of 5V voeding kan platleggen.
Dat moet je dus niet meer doen. Je voeding zal eerder uitgaan. en je glaszekering blijft...
Is een veel voorkomende fout... Glaszekeringen zijn van de tijd van de dikke transfos 7

Murr heeft ook zulke dingen, met nog wat meer instelmogelijkheid en functies.

En dat leuk ding is snel, heel snel. En met druk op de knop weer online.
Zelfs mogelijk om extern te resetten.

Wat ik ook doe is elk kanaal naar een analoge ingang van de PLC

[ Voor 12% gewijzigd door RedPas op 20-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas
Tip: voorzie een kast dat groot genoeg is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJV6DcVtCmGuh_7XsYXFPfi5vaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bJPmwadNmqowQQwf9Utv2Kj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFGwa4v_QvDBzif2K4UNkBi4W40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qTjSsK7es2XUBEUpD0n6CXR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYBqF4ehOV0Ip2Q3kBfK06sPXw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6TcT3qQommc0NbJCHjDhiP0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 23:43
RedPas schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:04:
[...]

Dat moet je dus niet meer doen. Je voeding zal eerder uitgaan. en je glaszekering blijft...
Is een veel voorkomende fout... Glaszekeringen zijn van de tijd van de dikke transfos 7

Murr heeft ook zulke dingen, met nog wat meer instelmogelijkheid en functies.

En dat leuk ding is snel, heel snel. En met druk op de knop weer online.
Zelfs mogelijk om extern te resetten.

Wat ik ook doe is elk kanaal naar een analoge ingang van de PLC
Er worden in de industrie nog gewoon glaszekeringen gebruikt, dan hebben we het over 24V/20A voedingen ofzo, die gaan echt niet uit van een sluitinkje in het veld. Goedkope oplossing en erg vervelend met storingszoeken, die klemmetjes met zekering erin zie je snel over het hoofd dus doe mij die elektronische zekeringen maar, al heb je daar weer types bij die trippen als je op het verkeerde knopje drukt....

Die wago potentiaalscheidingskaarten worden voor meerdere doeleinden gebruikt, waaronder het doorbreken van de doorlussing tussen de insteekkaarten. Zo kun je bijvoorbeeld een groep interne (kast) bedrading hebben en een groep voor uitgangssigalen, en dan de voeding van beide groepen van een aparte automaat laten komen, zodat, zoals al hierboven aangegeven, niet alles uitvalt bij een sluiting.
Er zit bij mijn weten ook een max aan A die door één "voedingskaart" mag gaan.
Busmodules hebben dacht ik altijd een gescheiden voedingsaansluiting voor de I/O ingebouwd, hoe dat bij de PLC is weet ik zo niet, dat zal vast op de schema's te zien zijn.
En dan heb je nog I/O kaarten waarvan de doorlussing niet compatible is (inschuiven ook fysiek geblokkeerd) en dan kun je alleen verderbouwen door eerst zo'n voedingskaart te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunskes
MichVw schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:02:
Verschillende kleuren ethernet kabel zien er wel interessant uit.
In België hebben we de gewoonte om de bekabeling in preflex buizen te leggen.
Maak jij ook gebruik van ethernet kabel in preflex buizen of hebben jullie andere systemen voor deze bekabeling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roekeloos
Hier een tevreden gebruiker van HomeAutomation.CoDeSys i.c.m. een Wago PLC en Home Assistant. Mijn strategie is om de basis logica op de PLC te draaien en de "fancy stuff" op Home Assistant. Omdat ik hier veel mee experimenteer en er wat zware applicaties op draaien zoals een NVR, valt deze nog wel eens uit waarmee op dit moment ook basisfuncties van het huis uitvallen. Ik wil dan ook nog wat stappen zetten in het naar de PLC halen van wat logica, maar heb wat hulp nodig om dit conceptueel op te zetten.

Allereerst het DMX verhaal. Dat is nu Artnet via Home Assistant, waarbij ik gebruik maak van scenes, die getriggerd worden door schakelaars die aan de PLC hangen. Bij alle ruimtes is enkel drukken de "hoge" scene aan/uit en lang drukken de "lage" scene, waarachter vaak een scene zit voor die ruimte met meerdere DMX kanalen met verschillende waarden. Als ik dit naar de PLC wil halen, kom ik bij die "dimmer" functieblokken uit, maar ik wil geen schakelaar vasthouden tot de verlichting de gewenste waarde heeft. De enige manier om de huidige opzet te bereiken, is door te werken met heel veel virtual_ints waarin de DMX waarden van de verschillende scenes zijn opgeslagen. Of heeft iemand een ander idee?

Uitdaging 2 is dat ik nu Onewire temperatuursensoren uitlees per ruimte en op basis daarvan de naregeling op de vloerverwarming groepen aanstuur. Alles zit in de PLC, m.u.v. de logica wat nu een simpele "generic thermostat" is in Home Assistant. Ik heb HomeAutomation.CoDeSys aan de praat gekregen, maar heb verder geen ervaring met PLC's. Zijn er bijvoorbeeld OSCAT thermostaat functieblokken die ik hiervoor kan gebruiken? En hoe brei ik dat in het huidige programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

Gunskes schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:02:
[...]

Maak jij ook gebruik van ethernet kabel in preflex buizen of hebben jullie andere systemen voor deze bekabeling?
In Nederland wordt vaste PVC buis gelegd en daarin kan je makkelijk een (nieuwe) kabel trekken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Ethirty schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:35:
[...]

In Nederland wordt vaste PVC buis gelegd en daarin kan je makkelijk een (nieuwe) kabel trekken.
Helaas wel steeds minder en minder. Bij veel huizen kom ik helaas steeds meer preflex tegen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 15:38

ThePsycho

Biertje?

KoBolD54 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Helaas wel steeds minder en minder. Bij veel huizen kom ik helaas steeds meer preflex tegen :'(
Zeker weten... Om maar even een foto toe te voegen van een nieuwbouwproject hier in de buurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0b7MgfSnNX0NLkFyhln8JtULgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVpRgLBZ222fZy2W2rZE3cf7.png?f=fotoalbum_large

Overigens voeren ze bij projectbouw nog wel vaker de loze leidingen stug uit.

[ Voor 5% gewijzigd door ThePsycho op 03-01-2024 23:07 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 17:02

Ethirty

Who...me?

ThePsycho schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:05:
[...]

Zeker weten... Om maar even een foto toe te voegen van een nieuwbouwproject hier in de buurt:
[Afbeelding]

Overigens voeren ze bij projectbouw nog wel vaker de loze leidingen stug uit.
Netjes leggen is kennelijk ook al te veel moeite :-(

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Roekeloos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 02:50:

Uitdaging 2 is dat ik nu Onewire temperatuursensoren uitlees per ruimte en op basis daarvan de naregeling op de vloerverwarming groepen aanstuur. Alles zit in de PLC, m.u.v. de logica wat nu een simpele "generic thermostat" is in Home Assistant. Ik heb HomeAutomation.CoDeSys aan de praat gekregen, maar heb verder geen ervaring met PLC's. Zijn er bijvoorbeeld OSCAT thermostaat functieblokken die ik hiervoor kan gebruiken? En hoe brei ik dat in het huidige programma?
Ik ben iets aan het schrijven maar nog niet aan testen geraakt. Ik denk dat wat je zoekt een simpele FB is waar je de gemeten temperatuur, desired temperatuur, aan/uit kan in pompen en dat die dan een signaal geeft voor de pomp van je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Gunskes schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:02:
[...]

Ja alles ligt in preflex in de chappe. In de kast en waar je de kabel laat uitkomen zie je de kleuren natuurlijk wel..

Onze boven is houtstructuur, daar twijfel ik nog wat of ik met preflex ga werken in de houten wanden voor bv ethernet kabels.. Iemand een sterke mening hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Hoe bekabelen jullie je leddrivers? Ik denk erover deze te monteren op een OSB plaat die op zijn beurt met een verhoog tegen de muur hangt zodat de ledkabels achter het OSB kunnen gemonteerd worden om het wat proper te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
MichVw schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Ik ben iets aan het schrijven maar nog niet aan testen geraakt. Ik denk dat wat je zoekt een simpele FB is waar je de gemeten temperatuur, desired temperatuur, aan/uit kan in pompen en dat die dan een signaal geeft voor de pomp van je vloerverwarming?
Fijn! Dat inderdaad. Hij stuurt de klep van de vvw, maar een binaire output inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Ahja ik woon in zweden, alles is hier flex. Werkt ook prima, ook in hout. Ik snap de haat in Nederland wel. want eigenlijk willen we flex maar de Nederlandse standaard laat dat eigenlijk dan ook weer niet toe.

Een paar tips
- in Zweden is veel 10a ipv 16a verzekerd, dat betekend ook dunnere draden: 1.5mm2 ipv 2.5mm2.
- Geen vast draad in Zweden, maar semi-soepel. denk aan 5 kern.
- Geen trekveer maar treknylon
- de ene flex is de andere niet. Goedkoop heeft geen coatings
- Er bestaan ook preflex met cat kabels.
- Zet het goed vast. Beweging is eigelijk funest voor trekken

Als je echt moeite hebt, met de trekveer er in te krijgen, kan je altijd nog de stofzuiger propje techniek toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Mocht je een warmte pomp hebben, bedenk dan dat zoning in vloerverwarming misschien niet is wat je wilt. Je COP van je warmte pomp zou zo maar eens lager liggen, dan met de energie die je spaart. Het klinkt onnatuurlijk maar kijk eens deze video:
YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

Eerst wou ik het ook automatiseren maar nu staan de vloerverwarming hier eigenlijk standaard aan en past de warmte pomp zijn output hier op aan.

Voor andere verwarming systemen geld dat dan weer niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
MichVw schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:32:
[...]

Opgepast met de montage van drivers op OSB. In principe mag je niet direct op brandbare materialen monteren.

Hier zitten ze in metalen kasten IP40. En die hangen dan op een betonplex. Bij keuring kan men moeilijk doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanze op 06-01-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
Roekeloos schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 02:50:
Allereerst het DMX verhaal. Dat is nu Artnet via Home Assistant, waarbij ik gebruik maak van scenes, die getriggerd worden door schakelaars die aan de PLC hangen. Bij alle ruimtes is enkel drukken de "hoge" scene aan/uit en lang drukken de "lage" scene, waarachter vaak een scene zit voor die ruimte met meerdere DMX kanalen met verschillende waarden. Als ik dit naar de PLC wil halen, kom ik bij die "dimmer" functieblokken uit, maar ik wil geen schakelaar vasthouden tot de verlichting de gewenste waarde heeft. De enige manier om de huidige opzet te bereiken, is door te werken met heel veel virtual_ints waarin de DMX waarden van de verschillende scenes zijn opgeslagen. Of heeft iemand een ander idee?
Ik heb zelf alle variabelen horende bij een scène in een struct om ze met weinig code door het programma te kunnen verplaatsen. Zoals bijvoorbeeld bij het aanroepen of wijziging van scènes. Uiteindelijk zul je ze een keer naar je dmx kanalen moeten schrijven maar dat hoeft slechts op 1 plek in het programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
cotton_eye_joe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:08:
[...]

Ik heb zelf alle variabelen horende bij een scène in een struct om ze met weinig code door het programma te kunnen verplaatsen. Zoals bijvoorbeeld bij het aanroepen of wijziging van scènes. Uiteindelijk zul je ze een keer naar je dmx kanalen moeten schrijven maar dat hoeft slechts op 1 plek in het programma
Dat klinkt logisch, maar ik ben helaas geen PLC programmeur. Ik begrijp de code wel en kan deze aanpassen, maar zoiets kan ik niet from scratch opzetten. Voorbeelden zijn dus welkom…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
Roekeloos schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:52:
[...]

Dat klinkt logisch, maar ik ben helaas geen PLC programmeur. Ik begrijp de code wel en kan deze aanpassen, maar zoiets kan ik niet from scratch opzetten. Voorbeelden zijn dus welkom…
Je voegt een struct toe (Add object -> DUT -> Structure) in het voor beeld heet hij DUT

Declaratie van de struct:

TYPE DUT :
STRUCT
iLampPlafondLinks : INT;
iLampPlafondRechts : INT;
bLampBedLinks : BOOL;
bLampBedRechts : BOOL;
END_STRUCT
END_TYPE

In het programma zet je in de declaratie:

PROGRAM PLC_PRG
VAR
stStoredScenes : ARRAY[0..10] OF DUT;
stCurrentVals : DUT;
i : INT;
END_VAR

Programma:

stCurrentVals := stStoredScenes[i];

Speel maar eens met de variablen en kijk wat het doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
meijer3 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:15:
Mocht je een warmte pomp hebben, bedenk dan dat zoning in vloerverwarming misschien niet is wat je wilt. Je COP van je warmte pomp zou zo maar eens lager liggen, dan met de energie die je spaart. Het klinkt onnatuurlijk maar kijk eens deze video:
YouTube: Why NOT to ZONE Heat Pumps! or boilers.. (SURPRISING RESULTS!!)

Eerst wou ik het ook automatiseren maar nu staan de vloerverwarming hier eigenlijk standaard aan en past de warmte pomp zijn output hier op aan.

Voor andere verwarming systemen geld dat dan weer niet echt.
Interessant punt dit.

Ik heb zelf twee aan/uit-bodemwarmtepompen (een Nibe F1145 uit 2011 en een IVT Greenline D5 uit ca. 2007 die we een paar jaar geleden als tweedehandsje hebben geïnstalleerd). Bij een aan/uit-warmtepomp is he sowieso een wat grotere uitdaging om de warmte kwijt te kunnen. Met een 'domme' zone-regeling kun je het probleem krijgen dat de compressor aansluit en terwijl er dat moment maar een paar groepen open staan. De warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt, drijft de aanvoertemperatuur snel op (lager rendement), dumpt nog wat warmte in het buffervat en gaat dan weer uit.

Ik heb had in mijn temperatuurregeling al de mogelijkheid gebouwd voor drie temperatuursetpoints (comfort, eco en nachtverlaging). Dit gaat op basis van een schedule of de mogelijkheid om de comforttemperatuur te forceren. Die misbruik ik nu om de comfortmodus (setpoint 0,5 ℃ hoger dan de eco-temperatuur) aan te zetten zodra de compressor loopt. Het zorgt ervoor dat er meer groepen open staan als de WP gaat draaien en als de WP uit is wordt de warmte uit het buffervat zoveel ingezet voor de ruimtes die een warmtetekort hebben. De compressor loopt langer en de aanvoertemperatuur is lager.

De woning is een woonboerderij met een vakantieappartement waarvan de temperatuur aan de hand van de brekingsagenda wordt gestuurd. Vanwege de oriëntatie ten opzichte van de zon zijn er ook grote verschillen in opwarming van ruimtes door zoninstraling. Zoneregeling is noodzakelijk om de temperatuur goed te sturen.

Ik wil de aansturing nog een keer reactoren zodat de samenwerking met de WP beter geregeld wordt en ook de sturing op dynamische energieprijzen. Ik blokkeer nu simpelweg de verwarming in de duurste uren maar er moet nog wat slimmigheid in komen om extra warmte te bufferen in de goedkoopste uren en voordat de afschakeling in de dure uren intreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
MichVw schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:18:
[...]

Ik heb wat pech met m'n zoneventielen, alhoewel de datasheet zegt dat 24V DC moet lukken is er geen beweging in te krijgen.. Iemand die 24V DC zoneventielen kan aanraden die wel werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
MichVw schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:56:
[...]

Ik heb wat pech met m'n zoneventielen, alhoewel de datasheet zegt dat 24V DC moet lukken is er geen beweging in te krijgen.. Iemand die 24V DC zoneventielen kan aanraden die wel werken? :)
Is misschien het aantal ampere dat ze nodig hebben hoger dan geleverd kan worden door jou voeding? Zo heb ik ooit een waterklep gehad die zonder waterdruk prima werkte met weinig ampere maar eenmaal op de waterleiding aangesloten deed hij niets meer. Na het vervangen van de voeding door een exemplaar met meer amperes werkte het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostboot
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
Welk type heb je? Kleppen met een thermische motor kunnen best wat minuten nodig hebben om in beweging te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
KoBolD54 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:52:
[...]

Is misschien het aantal ampere dat ze nodig hebben hoger dan geleverd kan worden door jou voeding? Zo heb ik ooit een waterklep gehad die zonder waterdruk prima werkte met weinig ampere maar eenmaal op de waterleiding aangesloten deed hij niets meer. Na het vervangen van de voeding door een exemplaar met meer amperes werkte het prima.
Ik heb het ding rechtstreeks op de voeding gezet om te testen, nog altijd geen beweging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
joostboot schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:48:
Welk type heb je? Kleppen met een thermische motor kunnen best wat minuten nodig hebben om in beweging te komen.
Erlebe TS Ultra+ (24V). Ik zal nog eens testen met meer geduld.. 🙃. Klopt het ook dat ik echt niets kan horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
-

[ Voor 100% gewijzigd door Kanze op 28-02-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostboot
MichVw schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Erlebe TS Ultra+ (24V). Ik zal nog eens testen met meer geduld.. 🙃. Klopt het ook dat ik echt niets kan horen?
Dat is een thermisch gedreven klep. Er zit een soort was in met een gloeispiraal. De was warmt langzaam op en zet uit. Dat drukt te klep open. Dat gaat dan dus helemaal geruisloos. Er zit geen elektromotor in ofzoiets.

Vaak kun je in de datasheet wel vinden hoe lang het moet duren. Ik meen van onze kleppen dat het 6 minuten was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostboot
Uit de datasheet: "Snelle aanspreektijd (opening van 4 mm in 2 minuten)"
Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste