Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kanze
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 08-06 16:28
-

[Voor 100% gewijzigd door Kanze op 01-12-2020 22:36]

• Giblet
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11-06 07:22

Giblet

Dingen

Ik vind zelf de DMX S1-DR dimmers een stuk netter. Die hebben in elk geval het fase probleem niet meer. Daarnaast zijn ze 'slechts' 2 kanaals, maar dan ook weer minder breed, waardoor je volgens mij 6 kanalen nog steeds in dezelfde ruimte kwijt kan. Volgens mij zijn ze ook iets meer in lijn met de andere DIN rail producten qua formaat.

Ik heb nu vijf stuks een jaar in gebruik en ben er wel tevreden over. Alleen als je bepaalde led GU10 lampjes heel zwak probeert te dimmen gaan deze soms een beetje flikkeren. Niet té hinderlijk naar mijn mening, maar dat mag ieder voor zich bepalen.

• Kanze
Ik heb nog wat oudere foto's staan. De bypass is hier nog niet ingebouwd. Die kasten van Eaton zijn wel zo handig om in te werken omdat ze ongeveer 26cm diep zijn. Je kan dus eigenlijk in twee verdiepen werken. Indien je een tweede "niveau" DIN rails monteert tegen de achterwand van de kast heb je tot 9.5cm ruimte tussen de achterliggende en voorliggende niveaus. Jan kan dus in dat achterliggende vlak bij wijze van spreke een tweede kast aan modules plaatsen. Realistisch gezien zou je dat wel amper bekabeld krijgen. Maar bijvoorbeeld voor de plaatsing van een PLC met bijhorende etageklemmen is dat ideaal. Een WAGO PLC past namelijk niet in een standaard (Belgische) elektrische kast.

Ik ga nog een stapje verder in de zin dat we speciale standoffs gaan plaatsen waardoor we eigenlijk een tusseniveau kunnen maken met een DIN rail. Je hebt dan het voorste vlak waar alle Schneider modules en rijgklemmen met teleruptors staan. Vervolgens 3 DIN rails in een tussenliggend vlak met etageklemmen en de PLC, en dan achteraan het laatste vlak met DIN rails die dienen als kabelklemmen. Onderaan heb ik een render geplaatst die dat concept weergeeft. De uiteindelijke uitvoering is wat anders gelopen omdat ik met de realiteit van inkomende leidingen moest rekening houden maar het komt op hetzelfde

[Voor 44% gewijzigd door Kanze op 02-12-2020 13:45]

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 11:42
Ik heb vandaag m'n eerste 2e hands io modules binnen gekregen voor de wago plc (In dit geval 2x16 input en 2x 16 output modules, doordat ik ze goedkoop op ebay heb kunnen vinden.

Nu zijn ze duidelijk beetje hardhandig uit een installatie gehaald. De kabels zitten er namelijk nog in. Nu kom ik er ook achter dat die kabels niet zomaar eruit te trekken zijn, en dat je een "actuator tool" nodig hebt om ze eruit te kunnen plukken. Echter kan ik niet vinden welke maat de juiste is. Op internet heb ik meerdere wago tools gevonden maar geen van die tools vermeld de 750 modules bij de "geschikt voor" sectie.

Iemand een idee welke tools ik hier nu precies voor nodig heb?

• Giblet

Giblet

Dingen

Robbiedobbie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:36:
Ik heb vandaag m'n eerste 2e hands io modules binnen gekregen voor de wago plc (In dit geval 2x16 input en 2x 16 output modules, doordat ik ze goedkoop op ebay heb kunnen vinden.

Nu zijn ze duidelijk beetje hardhandig uit een installatie gehaald. De kabels zitten er namelijk nog in. Nu kom ik er ook achter dat die kabels niet zomaar eruit te trekken zijn, en dat je een "actuator tool" nodig hebt om ze eruit te kunnen plukken. Echter kan ik niet vinden welke maat de juiste is. Op internet heb ik meerdere wago tools gevonden maar geen van die tools vermeld de 750 modules bij de "geschikt voor" sectie.

Een smal plat schroevendraaiertje werkt ook prima. Ik gebruik het setje van Wiha PicoFinish. De kleine (1,5mm) platte schroevendraaiers werken prima. Gewoon insteken en je kan je draad loshalen en vervangen voor een andere

• joostboot
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 09-06 08:34
Robbiedobbie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:36:
...
Bij de Wago starterkit kreeg ik de volgende tools:
  • Operating Tool; 3.5 mm: 210-720
  • Operating Tool; 2.5 mm: 210-719
Zoek maar een afbeelding op, het zijn gewoon geisoleerde platte schroevendraaiers van 2,5/3,5 mm.

• Robbiedobbie
joostboot schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:24:
[...]

Bij de Wago starterkit kreeg ik de volgende tools:
  • Operating Tool; 3.5 mm: 210-720
  • Operating Tool; 2.5 mm: 210-719
Zoek maar een afbeelding op, het zijn gewoon geisoleerde platte schroevendraaiers van 2,5/3,5 mm.
Ja dat had ik dus vooraf ook verwacht, maar mijn schroevendraaiers willen er niet in passen omdat ze niet diep genoeg gaan voordat hij te dik wordt.

Ik zal eens kijken of ik ergens goedkoop zo'n schroevendraaiers kan vinden🙂

• drled
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 08-06 20:10
Kanze schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:30:
[...]

Ik heb nog wat oudere foto's staan. De bypass is hier nog niet ingebouwd. Die kasten van Eaton zijn wel zo handig om in te werken omdat ze ongeveer 26cm diep zijn. Je kan dus eigenlijk in twee verdiepen werken. Indien je een tweede "niveau" DIN rails monteert tegen de achterwand van de kast heb je tot 9.5cm ruimte tussen de achterliggende en voorliggende niveaus. Jan kan dus in dat achterliggende vlak bij wijze van spreke een tweede kast aan modules plaatsen. Realistisch gezien zou je dat wel amper bekabeld krijgen. Maar bijvoorbeeld voor de plaatsing van een PLC met bijhorende etageklemmen is dat ideaal. Een WAGO PLC past namelijk niet in een standaard (Belgische) elektrische kast.

Ik ga nog een stapje verder in de zin dat we speciale standoffs gaan plaatsen waardoor we eigenlijk een tusseniveau kunnen maken met een DIN rail. Je hebt dan het voorste vlak waar alle Schneider modules en rijgklemmen met teleruptors staan. Vervolgens 3 DIN rails in een tussenliggend vlak met etageklemmen en de PLC, en dan achteraan het laatste vlak met DIN rails die dienen als kabelklemmen. Onderaan heb ik een render geplaatst die dat concept weergeeft. De uiteindelijke uitvoering is wat anders gelopen omdat ik met de realiteit van inkomende leidingen moest rekening houden maar het komt op hetzelfde

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant! Met welke software is die render gemaakt? Teken je de kast volledig uit op voorhand?

Als er iemand aanraders heeft voor niet-chinese DMX din-rail dimmers dan hoor ik het graag.

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
Robbiedobbie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:25:
[...]

Ja dat had ik dus vooraf ook verwacht, maar mijn schroevendraaiers willen er niet in passen omdat ze niet diep genoeg gaan voordat hij te dik wordt.

Ik zal eens kijken of ik ergens goedkoop zo'n schroevendraaiers kan vinden🙂
Misschien een open deur, maar gebruik NIET dit model sleuf. Dat past niet goed.
Bijvoorbeeld:

Als je het type kaart opzoekt dan vertelt Wago erbij welk gereedschap past

[Voor 6% gewijzigd door Rob Z op 04-12-2020 16:59]

• Kanze
drled schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:07:
[...]

Interessant! Met welke software is die render gemaakt? Teken je de kast volledig uit op voorhand?

Als er iemand aanraders heeft voor niet-chinese DMX din-rail dimmers dan hoor ik het graag.
Dat is met Sketchup getekend. Je kan dat programma gratis downloaden en werkt zeer intuïtief. Vooral handig om een gevoel te krijgen voor fysieke dimensies. Je kan al je componenten namaken in 3D en dan gewoon plaatsen zoals in je in de kast zou doen.

Ik heb de elektrische kast nagemaakt in 3D en dan gekeken of het mogelijk was om die DIN rails in drie niveaus te plaatsen. Wat dus lukt. Dan kon ik mijn WAGO klemmen met een gerust hart bestellen.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12:46

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik heb bij mij gebruik gemaakt van de Finder relais die in dit onderwerp werden aangeraden maar heb nu al 2x op korte tijd een issue gehad met 1 van de relais, namelijk dat deze niet uitvalt. Duw je op de knop, blijft het licht branden ondanks dat je zowel op de PLC als de LED op het relais ziet dat alles spanningsloos staat. Heeft nog iemand daar last van, of heb ik gewoon pech? Bij 1 van de 2 relais kan je duidelijk zien op het venstertje dat de indicator niet volledig terug trekt en met de relais in hand zie je de contacten ook gewoon kleven aan de verkeerde kant.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Kanze
Blokker_1999 schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:03:
Ik heb bij mij gebruik gemaakt van de Finder relais die in dit onderwerp werden aangeraden maar heb nu al 2x op korte tijd een issue gehad met 1 van de relais, namelijk dat deze niet uitvalt. Duw je op de knop, blijft het licht branden ondanks dat je zowel op de PLC als de LED op het relais ziet dat alles spanningsloos staat. Heeft nog iemand daar last van, of heb ik gewoon pech? Bij 1 van de 2 relais kan je duidelijk zien op het venstertje dat de indicator niet volledig terug trekt en met de relais in hand zie je de contacten ook gewoon kleven aan de verkeerde kant.
Over welk relais gaat het?

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Kanze schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:57:
[...]

Over welk relais gaat het?
4C.02.9.024.0050

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:55
Blokker_1999 schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:03:
Hoeveel vermogen op welke spanning schakel je met het relais?
En wat voor verlichting?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

In beide gevallen ging het om TL verlichting. Vermogen zal niet boven de 100W zitten op 230V. Ook alle twee verlichtingspunten die weinig gebruikt worden, dit in tegenstelling tot een derde punt met TL verlichting dat dagelijks gebruikt wordt.

• sjoerd1980
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-05 21:41
Ik heb net 5 LED drivers gekocht van EldoLED, de lineardrive 222D om 24V dual-white LED strips mee aan te sturen via DMX.

De prijs is belachelijk laag (en als het te goed is om waar te zijn zal het wel niet waar zijn....?), E 11.- per stuk.
De programmer heb ik gewoon bij RS vandaan, net als de voeding.

Benieuwd of dat goed gaat ;-)

• Robbiedobbie
Ik ben gisteren eens eventjes gaan kloten met het inprogrammeren van de PLC.

Het library van @MichVw is wel een mooie basis. Natuurlijk zou ik niet mezelf zijn als ik niet direct een eigen sausje eroverheen probeer te gieten :9

Zo heb ik nu een External Heartbeat function block erbij gemaakt die kijkt of binnen x tijd een heartbeat van een externe service via MQTT gedaan wordt. Op die manier kan ik makkelijker gaan bepalen of ik eigen logic in de PLC moet draaien, of dat de externe service alles kan aansturen. Leuk eerste stapje in het leren van een nieuwe taal ook :)

• MichVw
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11-06 10:36
Robbiedobbie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:39:
Ik ben gisteren eens eventjes gaan kloten met het inprogrammeren van de PLC.

Het library van @MichVw is wel een mooie basis. Natuurlijk zou ik niet mezelf zijn als ik niet direct een eigen sausje eroverheen probeer te gieten :9

Zo heb ik nu een External Heartbeat function block erbij gemaakt die kijkt of binnen x tijd een heartbeat van een externe service via MQTT gedaan wordt. Op die manier kan ik makkelijker gaan bepalen of ik eigen logic in de PLC moet draaien, of dat de externe service alles kan aansturen. Leuk eerste stapje in het leren van een nieuwe taal ook :)
Leuk! Je kan eventueel ook gebruik maken van de connectie status met de MQTT broker.
Meer info vind je hier:
https://github.com/Michie...mation.CoDeSys3/issues/33

Uiteraard is het beter om een hartbeat te krijgen van Home Assistant of dergelijke zodat je eigen logica kan overnemen als die wegvalt en de broker online blijft.

• Robbiedobbie
MichVw schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:38:
[...]
Uiteraard is het beter om een hartbeat te krijgen van Home Assistant of dergelijke zodat je eigen logica kan overnemen als die wegvalt en de broker online blijft.
Dit is ook precies de reden waarom ik een external heartbeat wil. Ik heb al te vaak in mijn huidige systeem (momenteel draai ik nog domoticz) meegemaakt dat domoticz nog wel "werkte" maar geen scripts meer draaide. Mosquitto (de mqtt broker) heb ik sowieso nog nooit down zien gaan. Die zou dus echt alleen hardware failures of iets opmerken.

Als er dan een heartbeat script draait binnen je domotica omgeving (Zit te kijken om naar home assistant te switchen) dan vangt dat direct scenarios op waar je scripts niet meer werken maar verder alles vrolijk doordraait.

• jellevictoor
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22-04 21:31
Mijn home automation met mijn wago 750-881 en openhab is coming along, maar ik heb een design vraagje over mijn PLC programma.
Ikzelf heb hier weinig ervaring mee en zie meerdere opties, maar het is niet evident om de opties tegen elkaar af te wegen.
Ik heb dus mijn basis functionaliteit op mijn plc en nu wil ik ook bij iedere input een mqtt bericht uitsturen.
Om dit te doen kan ik verschillende stratgieën hanteren. Per functie per input kan ik een mqtt client maken en die laten sturen wanneer de input iets binnen krijgt. dit lijkt me een straightforward manier van werken, maar dit wil wel zeggen dat ik per input een client aanmaak, wat mogelijks veel resources vraagt.

Langs de andere kant kan ik ook mijn PLC loop eindigen met een send van de relevante mqtt berichten. Het voordeel is dat ik maar 1 client heb, het nadeel is dat de code wat complexer wordt. Ofwel stuur ik 1 bericht per loop ofwel moet ik mijn berichten bufferen en ze 1 voor 1 sturen.

Wat raden jullie aan?

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11-06 13:51

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@jellevictoor Zelf zou ik berichten bufferen en als stap in je loop verzenden de netste oplossing vinden. Zal je denk ik veel overhead schelen in resources als in execution time.

[Voor 4% gewijzigd door septillion op 22-12-2020 13:57]

• jellevictoor
zijn hier patronen rond? ikzelf heb hier geen ervaring mee, ik zou denken een array van topics en berichten en deze dan index based gaan verwerken.

• Robbiedobbie
Ik heb afgelopen week zitten experimenteren met de wago 750-652 module en een goedkope dmx leddriver uit China. Nu weet ik dat als je alle kanalen op dmx uitstuurt, dat je maximaal zo'n 44FPS kan halen door de limieten van RS-485. Echter loop ik met de wago 750-652 ertegen aan dat ik niet meer dan zo'n 8-10FPS kan halen (dit is een schatting), ook wanneer ik bijvoorbeeld maar 4 kanalen eruit stuur.

Nu is dat voor aan/uit zetten van verlichting niet zo'n probleem, maar als je een mooie fade wil maken is 30-40fps wel prima, maar onder de 20 te blokkerig.

Hoe lossen jullie dit op? Kan ik beter artnet via de PLC aansturen, of is het misschien verstandiger om PLC als een backup master te gebruiken alleen op het moment dat een heartbeat van home assistant mist. Wanneer home assistant wel werkt zou de dmx dan aangestuurd kunnen worden via een usb RS-485 interface.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

[Voor 3% gewijzigd door Robbiedobbie op 23-12-2020 16:28]

• MichVw
Robbiedobbie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:27:
Ik heb afgelopen week zitten experimenteren met de wago 750-652 module en een goedkope dmx leddriver uit China. Nu weet ik dat als je alle kanalen op dmx uitstuurt, dat je maximaal zo'n 44FPS kan halen door de limieten van RS-485. Echter loop ik met de wago 750-652 ertegen aan dat ik niet meer dan zo'n 8-10FPS kan halen (dit is een schatting), ook wanneer ik bijvoorbeeld maar 4 kanalen eruit stuur.

Nu is dat voor aan/uit zetten van verlichting niet zo'n probleem, maar als je een mooie fade wil maken is 30-40fps wel prima, maar onder de 20 te blokkerig.

Hoe lossen jullie dit op? Kan ik beter artnet via de PLC aansturen, of is het misschien verstandiger om PLC als een backup master te gebruiken alleen op het moment dat een heartbeat van home assistant mist. Wanneer home assistant wel werkt zou de dmx dan aangestuurd kunnen worden via een usb RS-485 interface.

heb je al eens geprobeerd om te horen bij Wago support hiervoor?

• JaccoSpelt
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 13-04 16:24
Ik heb mijn hele (nieuwbouw)huis voorzien van LED lampen die geschakeld zijn via DMX (vooral EldoLed drivers). Mijn Wago is nu eigenlijk een domme knoppen en relais IO.
Ik gebruik het https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3 project met een RaspberryPI met Home Assistent. HA doet de aansturing van de DMX via art-net. Ik gebruik deze art-net module: https://www.dmx4all.de/produkte/dmx-universe-dr1-1-rdm/

Dit ging in het begin erg goed, HA doet de fades (bij aan en uit) en ik kan leuke automatiseringen doen. Ik heb het afgelopen jaar wat zaken toegevoegd (aansturing relais, aansturing van de luchtafzuiging, wat automatiseringen) en nu begint het schokkerig te worden. Ik weet niet of het komt doordat HA zaken veranderd heeft of doordat ik te veel vraag, maar het is niet meer zo smooth. Het zal vast komen door de beperkte RPi (wel een 4).

Ik zag twee opties:
1. ik upgrade m'n RPi naar een NUC
2. ik ga de logica in de PLC afhandelen, de PLC de art-net aansturing laten doen

Ik heb gekozen voor het laatste (ook omdat dat m'n setup steviger maakt, HA vraagt veel updates en is instabieler dan de WAGO). Ik heb nu een testsetup gemaakt met een tweede WAGO en een tweede art-net module en probeer dit werkend te krijgen.
Ik heb de FB_OUTPUT_DIMMER_MQTT gekopieerd naar een FB_OUTPUT_DIMMER_MQTT_DMX. Elke dimmer krijgt dan zijn eigen DMX kanaal. Als output van de dimmer wijzigt zet ie dat ook in de DMX buffer zoals beschreven in https://github.com/Michie...mation.CoDeSys3/issues/60.
Ook de art-net afhandeling gaat zoals in dat issue beschreven staat.
Dit werkt nu netjes, enige wat ik nu nog nodig heb is de fade :)
Ik heb er wel vertrouwen in dat het kan omdat HA ook een nette fade kan maken, waarschijnlijk moet ik nog even spelen met m'n DMX Task (heb ik nu op freewheeling staan). En natuurlijk iets in de DIMMER doen.

• TLDNL
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 08-06 16:49
Je zou ook een Visual Productions Cuety LPU-2 (NIET DE LPU-1) kunnen gebruiken.
https://www.visualproduct...gory-architectural/cuety/

Daarin maak je scenes aan die je vervolgens triggert vanuit de wago plc met UDP.
Het voordeel is dat je dan ook geen Artnet node meer nodig hebt.

• Robbiedobbie
MichVw schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:23:
[...]

heb je al eens geprobeerd om te horen bij Wago support hiervoor?
Na wat verder de documentaties induiken kwam ik dit tegen in de handleiding van de 750-652:
The possible refresh rate of DMX data depends on:
• The number of channels being used
• The performance of the fieldbus coupler
• The number of I/O modules in the node
40 Function Description WAGO-I/O-SYSTEM 750
750-652 Serial Interface RS-232 / RS-485
Manual
Version 2.0.0
By limiting the maximum channel number to 5, 21 or 45 (at a set process image
size of the I/O module of 8, 24 or 48 bytes), refresh rates of 1 … 16 updates per
second are possible.
Lijkt dus volledig te liggen aan de bus waar iedere module aanhangt bij de PLC. Een hogere snelheid ga ik dan gewoon niet kunnen krijgen.
TLDNL schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:16:
Je zou ook een Visual Productions Cuety LPU-2 (NIET DE LPU-1) kunnen gebruiken.
https://www.visualproduct...gory-architectural/cuety/

Daarin maak je scenes aan die je vervolgens triggert vanuit de wago plc met UDP.
Het voordeel is dat je dan ook geen Artnet node meer nodig hebt.
Zelf heb ik liever de kleuren en waarden zoveel mogelijk beschikbaar in 1 en dezelfde interface. Met zo'n dmx controller ertussen moet je eerst die weer scenes gaan in programmeren, dan weer zorgen dat de scenes van home assistant eraan matchen en dat de plc deze scenes ook begrijpt.

Dan neig ik toch meer naar een oplossing waar home assistant direct scenes kan aansturen, en waar de plc het volledig kan overnemen mocht home assistant crashen/hangen. Die overname hoeft niet zo fancy te zijn. Dat kan gewoon licht aan/uit zijn in een ruimte.
JaccoSpelt schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:11:
[...]

Ik heb mijn hele (nieuwbouw)huis voorzien van LED lampen die geschakeld zijn via DMX (vooral EldoLed drivers). Mijn Wago is nu eigenlijk een domme knoppen en relais IO.
Ik gebruik het https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3 project met een RaspberryPI met Home Assistent. HA doet de aansturing van de DMX via art-net. Ik gebruik deze art-net module: https://www.dmx4all.de/produkte/dmx-universe-dr1-1-rdm/

Dit ging in het begin erg goed, HA doet de fades (bij aan en uit) en ik kan leuke automatiseringen doen. Ik heb het afgelopen jaar wat zaken toegevoegd (aansturing relais, aansturing van de luchtafzuiging, wat automatiseringen) en nu begint het schokkerig te worden. Ik weet niet of het komt doordat HA zaken veranderd heeft of doordat ik te veel vraag, maar het is niet meer zo smooth. Het zal vast komen door de beperkte RPi (wel een 4).

Ik zag twee opties:
1. ik upgrade m'n RPi naar een NUC
2. ik ga de logica in de PLC afhandelen, de PLC de art-net aansturing laten doen

Ik heb gekozen voor het laatste (ook omdat dat m'n setup steviger maakt, HA vraagt veel updates en is instabieler dan de WAGO). Ik heb nu een testsetup gemaakt met een tweede WAGO en een tweede art-net module en probeer dit werkend te krijgen.
Ik heb de FB_OUTPUT_DIMMER_MQTT gekopieerd naar een FB_OUTPUT_DIMMER_MQTT_DMX. Elke dimmer krijgt dan zijn eigen DMX kanaal. Als output van de dimmer wijzigt zet ie dat ook in de DMX buffer zoals beschreven in https://github.com/Michie...mation.CoDeSys3/issues/60.
Ook de art-net afhandeling gaat zoals in dat issue beschreven staat.
Dit werkt nu netjes, enige wat ik nu nog nodig heb is de fade :)
Ik heb er wel vertrouwen in dat het kan omdat HA ook een nette fade kan maken, waarschijnlijk moet ik nog even spelen met m'n DMX Task (heb ik nu op freewheeling staan). En natuurlijk iets in de DIMMER doen.
Heel interessant! Ik verhuis dus binnenkort, en ga dan intensief renoveren. Ik wil dus ook alle verlichting via leddrivers die DMX gestuurd zijn aansluiten. Nu heb ik ook naar artnet zitten kijken, maar enige waar ik beetje mee zit is dat je artnet module een single point of failure is die je niet makkelijk kan vervangen als je er niet op voorraad hebt liggen. Zelf zit ik nu dus te kijken of ik een usb rs458 module kan gebruiken voor de aansturing, en dan met een dubbel relais de plc de mogelijkheid geef om die los te koppelen en zelf in te grijpen. Dan heb ik in principe kwa verlichting altijd een backup.
Individuele led drivers die kapot zouden gaan vind ik dan een minder probleem, die zie ik meer als een gewone lamp die kapot gaat en die je zo kan vervangen.

Ik denk dat ik gewoon eens ga experimenteren :)

• Kanze
Robbiedobbie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:27:

Op deze manier stuur je eigenlijk helderheidswaarden via DMX naar je DMX driver. Als die driver intern niet over bijkomende schakelingen beschikt om een vloeiende fade te maken zal dat altijd houterig overkomen. Als je je FPS omhoog drijft (dus gewoon meer waardes per seconden over DMX stuurt) zal dat wat vlotter ogen. Maar daarvoor is een 750-652 eigenlijk niet gemaakt.

Je kan dat oplossen door de PLC via die 750-652 te laten spreken met een bijkomende IC aan je LED driver (via DMX of gewoon RS485) die dan vervolgen je LED driver aanstuurt. In die IC kan je bijvoorbeeld een logaritmische dim-tabel met gamma correctie gebruiken.

Lineair dimmen, dus van 0% naar 100% in een rechte lijn door via DMX helderheidswaarden te sturen met constante intervals, dat werkt niet goed met het menselijk oog.

• Robbiedobbie
Kanze schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:23:
[...]

Op deze manier stuur je eigenlijk helderheidswaarden via DMX naar je DMX driver. Als die driver intern niet over bijkomende schakelingen beschikt om een vloeiende fade te maken zal dat altijd houterig overkomen. Als je je FPS omhoog drijft (dus gewoon meer waardes per seconden over DMX stuurt) zal dat wat vlotter ogen. Maar daarvoor is een 750-652 eigenlijk niet gemaakt.

Je kan dat oplossen door de PLC via die 750-652 te laten spreken met een bijkomende IC aan je LED driver (via DMX of gewoon RS485) die dan vervolgen je LED driver aanstuurt. In die IC kan je bijvoorbeeld een logaritmische dim-tabel met gamma correctie gebruiken.

Lineair dimmen, dus van 0% naar 100% in een rechte lijn door via DMX helderheidswaarden te sturen met constante intervals, dat werkt niet goed met het menselijk oog.
Daarom dat ik juist zat te kijken om die 750-652 alleen als backup te gebruiken zonder dims. Dan kan ik via usb direct zo'n 44fps uitsturen en daarmee vloeiende fades krijgen. Curves voor dimmen kan ik binnen de aansturing in homeassistant dan wel regelen. Mochten die 8bit dim waarden niet genoeg zijn dan kan ik altijd nog drivers pakken die een 16bit modus hebben. Bij snelle fades zul je altijd wel uitkomen met 8bit, maar als je ergens in een lage dim wil blijven hangen (zoals in een nacht modus) kan ik me voorstellen dat je tekort gaat komen.

• JaccoSpelt
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 13-04 16:24
Robbiedobbie schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:24:
[...]
Nu heb ik ook naar artnet zitten kijken, maar enige waar ik beetje mee zit is dat je artnet module een single point of failure is die je niet makkelijk kan vervangen als je er niet op voorraad hebt liggen.
Klopt, als je 'm niet op voorraad hebt wordt het lastig. Maar als je m wel hebt is het geen punt, er zit vrijwel geen configuratie op het ding, dus dan is vervangen juist redelijk easy. Ik denk zelfs dat je er 2 naast elkaar zou kunnen zetten, dan kun je vanuit je PLC een switch maken naar de tweede als de eerste geen ping meer geeft ofzo.. maar voor mij gaat dit te ver (ik accepteer de woede van de rest van de family voor die keer mocht het ding ooit stuk gaan :) )

Ik heb overigens op mijn test setup het nu werkend zoals ik wil. Met een schakelaar aan of uit zetten levert een nette fade op, een waarde zetten via MQTT levert ook weer een nette fade op naar die waarde... werkt allemaal fijn.

Ik doe de fade overigens vanuit de PLC simpel linear en vertrouw op mijn drivers om er de juiste curve van te maken (doet EldoLED volgens mij ook goed).

Ik heb de code overigens net hier gepost: https://github.com/Michie...mation.CoDeSys3/issues/60

• sjoerd1980
sjoerd1980 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:06:
Ik heb net 5 LED drivers gekocht van EldoLED, de lineardrive 222D om 24V dual-white LED strips mee aan te sturen via DMX.

De prijs is belachelijk laag (en als het te goed is om waar te zijn zal het wel niet waar zijn....?), E 11.- per stuk.
De programmer heb ik gewoon bij RS vandaan, net als de voeding.

Benieuwd of dat goed gaat ;-)
Vandaag heb ik ze binnen gekregen (via een omweg, heb het in duitsland laten afleveren en via twee stations is het nu bij mij ;-)). Driver aangesloten op Toolbox en nadat het duidelijk was dat ook de 24V er op moest werd de driver prima herkend. Programmeren lukt prima en vanuit FluxTool ook even de LED strip aangestuurd in verschillende dim modi. Werkt allemaal uitermate goed.....

En ik kan werkelijk uit niets afleiden dat het geen originele units zouden zijn. Overigens zie ik geen reden waarom ze overal E 100 moeten kosten, maar dat is een ander verhaal..

• Giblet

Giblet

Dingen

sjoerd1980 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Vandaag heb ik ze binnen gekregen (via een omweg, heb het in duitsland laten afleveren en via twee stations is het nu bij mij ;-)). Driver aangesloten op Toolbox en nadat het duidelijk was dat ook de 24V er op moest werd de driver prima herkend. Programmeren lukt prima en vanuit FluxTool ook even de LED strip aangestuurd in verschillende dim modi. Werkt allemaal uitermate goed.....

En ik kan werkelijk uit niets afleiden dat het geen originele units zouden zijn. Overigens zie ik geen reden waarom ze overal E 100 moeten kosten, maar dat is een ander verhaal..
We zijn natuurlijk erg benieuwd naar waar die vandaan komen ;)

• Rob Z
  • Nu online
Robbiedobbie schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:08:
[...]

Daarom dat ik juist zat te kijken om die 750-652 alleen als backup te gebruiken zonder dims. Dan kan ik via usb direct zo'n 44fps uitsturen en daarmee vloeiende fades krijgen. Curves voor dimmen kan ik binnen de aansturing in homeassistant dan wel regelen. Mochten die 8bit dim waarden niet genoeg zijn dan kan ik altijd nog drivers pakken die een 16bit modus hebben. Bij snelle fades zul je altijd wel uitkomen met 8bit, maar als je ergens in een lage dim wil blijven hangen (zoals in een nacht modus) kan ik me voorstellen dat je tekort gaat komen.
Een trage dimming van 8 bits op een ledstrip hier is niet mooi.
(750-652 met PWM RGB dimmer 12-24V)
Achteraf had ik de 16bits versie moeten nemen.

• sjoerd1980
Giblet schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:36:
[...]

We zijn natuurlijk erg benieuwd naar waar die vandaan komen ;)
Nu weet ik niet precies wat de regels zijn voordat het reclame wordt, maar heb ze op ebay gevonden bij hardware-bro (specifiek dit type zal wel lukken). De beste kerel had de nodige beperkingen op Ebay staan (max 1 per klant), dus heb ik het direct in zijn webshop besteld (zal zijn bedoeling er ook wel mee zijn).

• TailwindNL
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:13
Om mijn GU10 (230v) gebaseerde ledspots te dimmen ben ik nog op zoek naar een goede dimmer, die centraal te bedienen is op een betrouwbare manier (Wago PLC) en bij calamiteiten makkelijk handmatig te bedienen is (bijvoorbeeld vanuit de meterkast).

Ik heb geëxperimenteerd met de bekende ali dmx 230v dimmers, maar het feit dat deze niet gecertificeerd zijn is voor mij reden om deze niet te gaan gebruiken.

Nu kwam ik al googlend uit bij de Eltako FUD14 dimmers. Deze zijn uniek, in de zin dat deze via RS485 op basis van enocean telegrammen werken. Hierdoor is er geen additionele hardware nodig (ik heb al seriële poorten op mijn PFC200) en zijn er zoals bvb bij 0-10v dimmen geen kostbare analoge poorten nodig. Op het sps forum heeft men deze al werkend gekregen samen met de Wago, echter niet via e!cockpit maar op de oude 2.x Codesys versie.

Mijn vraag is --> heeft iemand de FUD14 dimmers in gebruik? Zo ja, wat zijn de ervaringen? (dimmen deze goed? Zijn ze betrouwbaar?

Verder natuurlijk de vraag of iemand deze al via de Wago aanstuurt met e!cockpit?

Hier een link naar het topic van het sps forum: https://www.sps-forum.de/...lich.html?highlight=fud14

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13:01
Ik heb al mijn dimmers (Finder 15.11.8.230.0400 slave dimmer) aangesloten via de 750-559 0-10V analoge output modules. Deze gebruik ik ook voor diverse Meanwell led dimmers (zowel Constant Current als Current Voltage) die 0-10V ingangen hebben.
Aangezien ik nog een 750-881 heb draait dit met de dimmer blocks (die van Wago zelf, niet die van OSCAT) in 2.x codesys.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

• MichVw
@Femme , je bent hier momenteel de enige die je (vloer)verwarming stuurd via de PLC.
Ik vroeg me af of je dan enkel een thermostaat interface voorziet via gsm/tables of gelijkaardig toestel?

Persoonlijk zou ik het leuk vinden moest er nog een thermostaat in de kamer hangen zelf ook dat aangesloten is op de PLC en dus zonder hogere domotica laag (op een RPI/odroid of dergelijke) kan werken.

Helaas vind ik niet meteen een oplossing hiervoor. Alle input is welkom :)

• poeterdebier
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 14:12
Goededag,

ben aan het knutselen met een 750-841 met verschillende input en output modules. Nu ben ik in de eerste instantie gaan uitzoeken hoe ik het hele gebeuren via Modbus/tcp kan aansturen. Dit lukt nu inmiddels zowel de analoge inputs/output als de digitale inputs/output kan ik lezen en schrijven. Ik gebruik hiervoor de Modbus plugin voor Node-red. Omdat ik verschillende mensen heb horen vertellen dat een programma op de controller betrouwbaarder is besloot ik ook te proberen een programma te downloaden (Codesys v2.3), ook dit lukt.

Echter nu kwam ik er achter dat wanneer ik een programma heb gedownload, geen digitale/analoge output's kan aansturen via Node-red (modbus/tcp). Na het sturen van een signaal via Node-red (wat voor het downloaden van het programma nog werkte) gebeurt er niks. Dit geld dan voor alle digitale/analoge output's terwijl mijn programma bijvoorbeeld alleen maar DO no.1 aanstuurt. Als ik d.m.v. een jumper een digitale input hoog maak zie ik die wel verschijnen in Node-red. Ik krijg vervolgens de besturing via Node-red niet meer werkend. Pas na het verwijderen/toevoegen van een module en het aanmaken van een nieuwe ea-config.xml via de webui werk het weer.

Ik vroeg me af of er iemand is die hier een reden voor heeft.

groeten Piet

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10-06 19:05

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
TailwindNL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:06:

Ik heb geëxperimenteerd met de bekende ali dmx 230v dimmers, maar het feit dat deze niet gecertificeerd zijn is voor mij reden om deze niet te gaan gebruiken.
Ik heb inmiddels een stuk of vier dode DMX302's gehad. Ook een zwarte is nu dood dus blijkbaar zit daar geen verbetering in ten opzichte van de oudere lichtgrijze varianten.

Ik ga nu maar eens de S1-DR uitproberen. Het lastige is dat je pas na twee jaar weet of hij betrouwbaarder is. De S1-DR heeft overigens CE en LVD certificering.
MichVw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:54:
@Femme , je bent hier momenteel de enige die je (vloer)verwarming stuurd via de PLC.
Ik vroeg me af of je dan enkel een thermostaat interface voorziet via gsm/tables of gelijkaardig toestel?

Persoonlijk zou ik het leuk vinden moest er nog een thermostaat in de kamer hangen zelf ook dat aangesloten is op de PLC en dus zonder hogere domotica laag (op een RPI/odroid of dergelijke) kan werken.

Helaas vind ik niet meteen een oplossing hiervoor. Alle input is welkom :)
Ik heb geen thermostaten aan de muur. De bediening gaat via web en app. Ons huis wordt met lage temperatuur verwarming op constante temperatuur verwarmt. We stellen eigenlijk nooit de temperaturen bij dus een thermostaat aan de muur is niet nodig.

http://www.becaenergy.com/itcloud/Uploads/Picture/cover/51.jpg

Een paar jaar geleden heb ik wel wat zitten spelen met modbus-thermostaten van Beca:
http://www.becaenergy.com/index.php/Home/new/classes.html

Je kunt o.a. de doeltemperatuur op de thermostaat instellen en via een modbusregister uitlezen maar ook vanuit het centrale systeem de doeltemperatuur op de thermostaat instellen. Ze kosten maar 16 euro per stuk op Alibaba:

https://www.alibaba.com/p...creative.9.7e6c5ee2roHTA2

• MichVw
Femme schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:10:
[...]

Ik heb inmiddels een stuk of vier dode DMX302's gehad. Ook een zwarte is nu dood dus blijkbaar zit daar geen verbetering in ten opzichte van de oudere lichtgrijze varianten.

Ik ga nu maar eens de S1-DR uitproberen. Het lastige is dat je pas na twee jaar weet of hij betrouwbaarder is. De S1-DR heeft overigens CE en LVD certificering.

[...]

Ik heb geen thermostaten aan de muur. De bediening gaat via web en app. Ons huis wordt met lage temperatuur verwarming op constante temperatuur verwarmt. We stellen eigenlijk nooit de temperaturen bij dus een thermostaat aan de muur is niet nodig.

[Afbeelding]

Een paar jaar geleden heb ik wel wat zitten spelen met modbus-thermostaten van Beca:
http://www.becaenergy.com/index.php/Home/new/classes.html

Je kunt o.a. de doeltemperatuur op de thermostaat instellen en via een modbusregister uitlezen maar ook vanuit het centrale systeem de doeltemperatuur op de thermostaat instellen. Ze kosten maar 16 euro per stuk op Alibaba:

https://www.alibaba.com/p...creative.9.7e6c5ee2roHTA2
Wat voorzie je zo allemaal in je web/app interface voor verwarming? dan weet ik waar ik ook meteen moet aan denken.

De Beca modbus thermostaten zien er best interessant uit, heb je documentatie gevonden naar wat er precies allemaal exposed is via modbus? zelf vind ik niet meteen iets terug van hoe de modbus registers in elkaar zitten. Ik heb zitten zoeken achter een modbus thermostaat waar ook naar toe geschreven kan worden maar niets gevonden. Als dat Beca wel het geval is dan is dat meer dan ideaal :)

• xelnaha
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 09-06 23:20
MichVw schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:32:
[...]

Wat voorzie je zo allemaal in je web/app interface voor verwarming? dan weet ik waar ik ook meteen moet aan denken.

De Beca modbus thermostaten zien er best interessant uit, heb je documentatie gevonden naar wat er precies allemaal exposed is via modbus? zelf vind ik niet meteen iets terug van hoe de modbus registers in elkaar zitten. Ik heb zitten zoeken achter een modbus thermostaat waar ook naar toe geschreven kan worden maar niets gevonden. Als dat Beca wel het geval is dan is dat meer dan ideaal :)
wat dan wel weer enigsinds vervelend is, is dat deze blijkbaar op 240v moet, tenzei dat alleen gebruikt wordt om in en output te schakelen, of zie ik dat verkeerd?

in mijn geval heb ik liever alleen 24v liggen ipv 240v

• MichVw
xelnaha schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:26:
[...]

wat dan wel weer enigsinds vervelend is, is dat deze blijkbaar op 240v moet, tenzei dat alleen gebruikt wordt om in en output te schakelen, of zie ik dat verkeerd?

in mijn geval heb ik liever alleen 24v liggen ipv 240v
Toeval wil dat ik zonet deze besteld heb via Alibaba:
https://www.google.com/se...=1.5#imgrc=zlA5ZCQ9INLy2M

Modbus versie en 24V (de verkoper vroeg plots of ik 24V of 230V wou).
Nu nog afwachten tot het ding toekomt en testen..

• MichVw
Even een kleine rondvraag:
met wat bekabelingen jullie je drukknoppen? Ik overweeg om een alarmkabel te gebruiken (0.22) om de 24V drukknoppen te bekabelen. Zijn er goeie redenen om dit niet te doen? Mag het in België?

Het word gebruikt voor detectoren en brandalarmen die ook op 12-24V werken dus zie niet meteen in waarom je het niet voor drukknoppen zou gebruiken?

Waarom word er dan zoveel geopteerd voor de duurdere SVV kabel?

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11:21

Ethirty

Who...me?

Volgens mij gebruikte @Femme gewoon goedkoop CAT5 CCA kabel.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Rob Z
  • Nu online
Alle 24, 12 en 5V heb ik hier met Belden CAT5E netwerkkabel (massief) gedaan.
Laat zich ook prima solderen.
Men zegt wel eens dat die massieve aders willen breken bij de verbindingen maar dat is hier nog niet gebeurd (700+ meter gebruikt)

• Fraggar
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Mocht je eerst rustig de verbouwing willen afronden en daarna lamp voor lamp en schakelaar voor schakelaar willen automatiseren dan kun je er ook voor kiezen om 2.5mm2 bedrading te gebruiken naar de schakelaars.

Die koppel je dan in de meterkast aan de bedrading naar de lampen, en aan 230v en de nul. Wanneer je een schakelaar en lamp gaat automatiseren haal je de koppeling los en sluit je ze op de PLC aan.

Voordeel is dat je niet in een big bang-situatie komt te zitten qua automatisering.

• matthijs33
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10-06 13:51
MichVw schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:38:
met wat bekabelingen jullie je drukknoppen?
Ik gebruik ook overal CAT5e met vaste kern.
Bij het vast schroeven aan de schakelaars heb ik wel enkele keren het gestripte deel gebroken, een goeie strip tang hiervoor is dan ook wel aan te raden.
Verder geen problemen mee.
Op sommige plaatsen voed ik er ook een 24V ledje mee die in de schakelaar zit. (voor schakelaars die niet in de ruimte van de lamp hangen).

• DeadLock
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:55

DeadLock

Vastlopen is relatief....

met wat bekabelingen jullie je drukknoppen? Ik overweeg om een alarmkabel te gebruiken (0.22) om de 24V drukknoppen te bekabelen. Zijn er goeie redenen om dit niet te doen? Mag het in België?

Het word gebruikt voor detectoren en brandalarmen die ook op 12-24V werken dus zie niet meteen in waarom je het niet voor drukknoppen zou gebruiken?

Ik heb hier (ook .be) svv kabel gebruikt. Die is toch iets dikker qua kern tov UTP (wat ik nogal fragiel vind).

Strava

• Kanze

SVV kabel 0.8 of als het echt moet CAT6A/7 UTP kabels.

0.22 is veel te fragiel voor het soms ruigere duw en trekwerk in een potje of in de kast. Je gaat ook moeite hebben om daar adereindehulzen op aan te sluiten. En moest je toch ergens achteraf nog een voeding nodig hebben naar een potje zit je met 0.22 aan een stevige ohmse weerstand.
Fraggar schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:12:
Mocht je eerst rustig de verbouwing willen afronden en daarna lamp voor lamp en schakelaar voor schakelaar willen automatiseren dan kun je er ook voor kiezen om 2.5mm2 bedrading te gebruiken naar de schakelaars.

Die koppel je dan in de meterkast aan de bedrading naar de lampen, en aan 230v en de nul. Wanneer je een schakelaar en lamp gaat automatiseren haal je de koppeling los en sluit je ze op de PLC aan.

Voordeel is dat je niet in een big bang-situatie komt te zitten qua automatisering.
Als je een bedraad domotica systeem op het oog hebt is 2.5mm2 naar schakelpunten leggen niet echt handig (of economisch). Koper is duur.

[Voor 29% gewijzigd door Kanze op 25-01-2021 16:55]

• MichVw
Bedankt voor de feedback. Ik heb een kast met montage plaat aangeschaft en ben aan het kijken welke componenten ik precies allemaal ga gebruiken. Verwacht dus nog een paar vragen komende tijd :)

Wat ik me ook nog afvroeg:
- kast met montageplaat; ga ik voor kabelgoten of monteer ik de din rails op een verhoog zodat er kabels achter kunnen? Ik heb het gevoel dat ik de kast het best benut als ik geen of niet teveel kabelgoten nodig heb.
- ik heb in m'n PLC software een function block geschreven voor rolluiken, er zit een logica die ervoor zorgt dat de up/down spoel van de motor nooit tegelijktijdig kan bekrachtigd worden maar bij voorkeur had ik dat nogmaals afgedwongen in de schakeling ook. Zijn hier mensen die gebruik maken van een specifiek type relais voor rolluiken/zonneweringen? Ideaal zijn deze niet pulsgestuurd (zoals eltakos) maar verwachten deze een constant signaal voor up en voor down.

• tinus5

Ik gebruik: LAPP Unitronic kabel 14x0,14. Had het geluk dat C**rad een fout maakte op de website en ik 300 m voor de prijs van 100 m heb kunnen krijgen. Dit is ideaal voor mijn Jung LS5224TSM. Deze heeft 4 schakelaars, 4 LED indicatie en RGB. Hier zijn 13 aders voor nodig en dat past precies. Door de soepele kern supermakkelijk door de leidingen te trekken.

• tinus5
MichVw schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:22:
- ik heb in m'n PLC software een function block geschreven voor rolluiken, er zit een logica die ervoor zorgt dat de up/down spoel van de motor nooit tegelijktijdig kan bekrachtigd worden maar bij voorkeur had ik dat nogmaals afgedwongen in de schakeling ook. Zijn hier mensen die gebruik maken van een specifiek type relais voor rolluiken/zonneweringen? Ideaal zijn deze niet pulsgestuurd (zoals eltakos) maar verwachten deze een constant signaal voor up en voor down.
Ik heb dat zo gedaan, zelfs als 2 relais tegelijk aanstaan, dan gaat er niets fout:

Het symbool met de sinus is de voeding en onderin (rondje met kruis) is (in mijn geval) de gordijnmotor, waarbij de zwart draad openen is en de bruine draad sluiten.

[Voor 8% gewijzigd door tinus5 op 25-01-2021 18:45]

• MichVw
tinus5 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Ik heb dat zo gedaan, zelfs als 2 relais tegelijk aanstaan, dan gaat er niets fout:
[Afbeelding]
simpel en ideaal :) thnx!
Ik zal dit waarschijnlijk ook toevoegen aan de function block op m'n repo als je dit niet erg vind.
https://github.com/Michie...s/FB_OUTPUT_COVER_MQTT.md

Is gewoon te handige info :)

[Voor 22% gewijzigd door MichVw op 25-01-2021 19:05]

• TLDNL
Ik gebruik stuurkabel voor mijn sensoren en schakelpunten. 6x 0,5mmq en 10x 0,5mmq.

Misschien kan je voor je rolluiken twee relais gebruiken? Een NO om te bekrachtigen en een NO/NC om de richting te bepalen?

• Kanze
MichVw schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:22:
Bedankt voor de feedback. Ik heb een kast met montage plaat aangeschaft en ben aan het kijken welke componenten ik precies allemaal ga gebruiken. Verwacht dus nog een paar vragen komende tijd :)

Wat ik me ook nog afvroeg:
- kast met montageplaat; ga ik voor kabelgoten of monteer ik de din rails op een verhoog zodat er kabels achter kunnen? Ik heb het gevoel dat ik de kast het best benut als ik geen of niet teveel kabelgoten nodig heb.
Beiden. Hier heb ik Eaton kasten gebruikt van 26.5cm diep. In hun standaard uitvoering komen die met DIN rails op standjes. Je kan afstelbare rails kopen van Eaton maar ik heb uiteindelijk zelf stand-off blokjes uit aluminium geslepen op 2 verschillende hoogtes. Daarop zitten bijkomende DIN rails die de capaciteit van de kast verhogen. Zo zitten bijvoorbeeld mijn PLC en verdeelklemmen op dergelijk "achterliggend" niveau. Voor de PLC was dat zelfs een must want die past door de vertical afmeting niet op een standaard DIN-rail opstelling.

Eenmaal alle modules een plaats hadden gekregen heb ik met een blokjes van een andere hoogte kabelgoten gemonteerd tussen de rails en verticaal langs de wanden van de kast.

Onderschat zeker niet hoeveel ruimte je nodig hebt voor bekabeling. Dit is de kleinere van onze kasten:

[Voor 3% gewijzigd door Kanze op 26-01-2021 15:12]

• MichVw
Kanze schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Beiden. Hier heb ik Eaton kasten gebruikt van 26.5cm diep. In hun standaard uitvoering komen die met DIN rails op standjes. Je kan afstelbare rails kopen van Eaton maar ik heb uiteindelijk zelf stand-off blokjes uit aluminium geslepen op 2 verschillende hoogtes. Daarop zitten bijkomende DIN rails die de capaciteit van de kast verhogen. Zo zitten bijvoorbeeld mijn PLC en verdeelklemmen op dergelijk "achterliggend" niveau. Voor de PLC was dat zelfs een must want die past door de vertical afmeting niet op een standaard DIN-rail opstelling.

Eenmaal alle modules een plaats hadden gekregen heb ik met een blokjes van een andere hoogte kabelgoten gemonteerd tussen de rails en verticaal langs de wanden van de kast.

Onderschat zeker niet hoeveel ruimte je nodig hebt voor bekabeling. Dit is de kleinere van onze kasten:

[Afbeelding]
Bedankt voor de info!
Mijn kast is 32 diep dus ik zat ook al met het idee te spelen om eerdere etages te voorzien die dicht bij elkaar liggen.

Online valt er niet veel te vinden om je din rails te verhogen dus het zal inderdaad wat knutselen worden..

• MichVw
Wegens de nuttige antwoorden uit vorige vragen heb ik er nog een paar:
- om Velux rolluiken aan te sturen ben ik van plan om een wago 750-602 + 750-502 module te gebruiken per velux rolluik aangezien zelfde 24V voeding niet mag gebruikt worden voor verschillende veluxen (dat is toch wat het internet me leert).
- om niet te eindigen met 4 verschillende 24V voedingen (PLC, 2x velux & RS485 netwerk) in de kast had ik het idee om te werken met twee 24V voedingen (weet nog niet welk wattage) met een rudantiemodule zoals deze: https://www.conrad.be/p/m...dantiemodule-20-a-2199587
- idee is dan om de PLC, RS485 netwerk en andere te voeden vanuit de redundantiemodule en voor de veluxen af te takken van de voedingen rechtstreeks (niet de redundantiemodule) zodat de veluxen toch nog een gescheiden voeding hebben.

Lijkt jullie dit mogelijk? of zal de redundantiemodule en bijhorende connectie met de twee voedingmodules ervoor zorgen dat dit problemen geeft met de veluxen?

Zijn er nog mensen met een redundantie setup voor voedingen? zekeringen jullie de voedingsmodules nog eens appart af ook?

Dit lijkt me een interessante voeding; mean-well, mooi wattage en beperkte dikte voor dinrail. (hoogte genoeg in mijn geval): https://www.conrad.be/p/m...vdc-5-a-120-w-1-x-1371736

Zijn er belangrijke verschillen tussen meanwell NDR/SDR etc voedingen?

[Voor 11% gewijzigd door MichVw op 26-01-2021 19:24]

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 05-06 17:09
TLDNL schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:59:
Misschien kan je voor je rolluiken twee relais gebruiken? Een NO om te bekrachtigen en een NO/NC om de richting te bepalen?
Dat is een van de twee standaard methoden om het electrisch af te dwingen. De andere is om per draairichting een relais voor inschakeling van die draairichting te hebben, waarbij een NC hulpcontact van elk van de beide relais de stuurstroom van het andere relais onderbreekt. De relais schakelen elkaar uit wanneer ze bekrachtigd worden, zogezegd.

• Step5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:28
MichVw schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:07:
Wegens de nuttige antwoorden uit vorige vragen heb ik er nog een paar:
- om Velux rolluiken aan te sturen ben ik van plan om een wago 750-602 + 750-502 module te gebruiken per velux rolluik aangezien zelfde 24V voeding niet mag gebruikt worden voor verschillende veluxen (dat is toch wat het internet me leert).
- om niet te eindigen met 4 verschillende 24V voedingen (PLC, 2x velux & RS485 netwerk) in de kast had ik het idee om te werken met twee 24V voedingen (weet nog niet welk wattage) met een rudantiemodule zoals deze: https://www.conrad.be/p/m...dantiemodule-20-a-2199587
- idee is dan om de PLC, RS485 netwerk en andere te voeden vanuit de redundantiemodule en voor de veluxen af te takken van de voedingen rechtstreeks (niet de redundantiemodule) zodat de veluxen toch nog een gescheiden voeding hebben.

Lijkt jullie dit mogelijk? of zal de redundantiemodule en bijhorende connectie met de twee voedingmodules ervoor zorgen dat dit problemen geeft met de veluxen?

Zijn er nog mensen met een redundantie setup voor voedingen? zekeringen jullie de voedingsmodules nog eens appart af ook?

Dit lijkt me een interessante voeding; mean-well, mooi wattage en beperkte dikte voor dinrail. (hoogte genoeg in mijn geval): https://www.conrad.be/p/m...vdc-5-a-120-w-1-x-1371736

Zijn er belangrijke verschillen tussen meanwell NDR/SDR etc voedingen?
aangezien zelfde 24V voeding niet mag gebruikt worden voor verschillende veluxen
Ik vind niet helemaal duidelijk wat hier mee wordt bedoelt. (heb je een linkje?)
Ik kan me het volgende voorstellen: De velux heeft een eigen 24V voeding en deze moet je niet mixen met de voeding van je besturing.
Dit is op te lossen door galvanisch te scheiden: je besturing stuurt een relais aan en met de contacten daarvan schakel je de velux
Dit kan zover ik kan zien ook met met die 602-kaart en een DO er achter, maar is bijv. een een 750-517 niet simpeler?

> redundantie-module? wat wil je daar mee bereiken?

Heb je een schema van hoe je het gaat doen of hoe je het voor je ziet? dat maakt het geheel wat duidelijker denk ik

• Antonius
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 05-06 17:09
Step5 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:13:
[...]
maar is bijv. een een 750-517 niet simpeler?
Dat zijn twee galvanisch gescheiden contacten in 1 module. Zeg maar twee relais in een Wago module. Een enkel maak-contact (NO) per kanaal. Prima suggestie,

Ik verwacht dat hij meer rolluiken wil schakelen. Dan bouw je al snel compacter (en goedkoper) als je 750-515 modules gebruikt. Die hebben vier onafhankelijke relais contacten in 1 module.

Max stroom en aantal schakel cycli is enigzins beperkt. Dus voor grotere stromen gebruik je een extern relais. En als je verwacht heel erg vaak te gaan schakelen, gebruik dan een gewone digitale uitgang (solid state schakelen dus geen mechanische beperking op levensduur) en een extern relais (goedkoop en snel te vervangen).

• Rob Z
  • Nu online
Er zijn vele oplossingen mogelijk voor potentiaalvrije contacten.
Het vermogen wat je wilt schakelen is relevant en of je wel of geen wisselcontact nodig hebt.

Uiteindelijk kom je dan op een prijs per contact. De genoemde 750-515 geeft ca. €25 per contact.
Met een digitale uitgangskaart (750-530 ofzo) en losse relais ga je richting €20 per uitgang.

Ter info:
In onze woning heb ik de 750-530 toegepast met voor de 230VAC uitgangen als relais de Wago 788-304 voor ca. €7. Die kan 16A en ze zijn alle ~45 nog heel na anderhalf jaar.
Voor lage vermogens (DC zaken) heb ik o.a. de Phoenix 2903370. Die is smaller en zit rond de €10.
Ze hebben beiden een wisselcontact en een LED.

• TailwindNL
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:13
TailwindNL schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:06:
Om mijn GU10 (230v) gebaseerde ledspots te dimmen ben ik nog op zoek naar een goede dimmer, die centraal te bedienen is op een betrouwbare manier (Wago PLC) en bij calamiteiten makkelijk handmatig te bedienen is (bijvoorbeeld vanuit de meterkast).

Nu kwam ik al googlend uit bij de Eltako FUD14 dimmers. Deze zijn uniek, in de zin dat deze via RS485 op basis van enocean telegrammen werken. Hierdoor is er geen additionele hardware nodig (ik heb al seriële poorten op mijn PFC200) en zijn er zoals bvb bij 0-10v dimmen geen kostbare analoge poorten nodig. Op het sps forum heeft men deze al werkend gekregen samen met de Wago, echter niet via e!cockpit maar op de oude 2.x Codesys versie.

Mijn vraag is --> heeft iemand de FUD14 dimmers in gebruik? Zo ja, wat zijn de ervaringen? (dimmen deze goed? Zijn ze betrouwbaar?

Verder natuurlijk de vraag of iemand deze al via de Wago aanstuurt met e!cockpit?

Hier een link naar het topic van het sps forum: https://www.sps-forum.de/...lich.html?highlight=fud14
Schaamteloos quote ik mijzelf :) . Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een hele zwik eltako spul besteld. Deze kan autonoom fungeren (in geval van calamiteiten), maar ook aangestuurd worden door een domoticacontroller/PLC. In mijn geval ga ik eerst met NodeRed aan de slag om de Eltako's via de RS485 bus te koppelen en aan te sturen.

Het lijstje van de bestelde componenten heb ik hieronder bijgevoegd. We gaan meemaken of het gaat werken zoals ik voor ogen heb.

• xelnaha
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 09-06 23:20
MichVw schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:23:
[...]

Toeval wil dat ik zonet deze besteld heb via Alibaba:
https://www.google.com/se...=1.5#imgrc=zlA5ZCQ9INLy2M

Modbus versie en 24V (de verkoper vroeg plots of ik 24V of 230V wou).
Nu nog afwachten tot het ding toekomt en testen..
volgens mij is dit 24vac en geen DC waar de plc mee gevoed wordt, heb je die van jou al in huis?

• MichVw
xelnaha schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:18:
[...]

volgens mij is dit 24vac en geen DC waar de plc mee gevoed wordt, heb je die van jou al in huis?
net toegekomen en ja hoor 24vac inderdaad.. :| nu nog op zoek naar een voeding.. had ik het geweten ging ik voor de 230v

• KoBolD54
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 11-06 23:26

Zelf heb ik deze SVV kabel gekocht: https://www.dmlights.nl/diverse_svv_16x0_8~05GZZ. Helaas is deze wel wat dik en moeilijk te strekken. Ook passen er geen 2 in een 19mm buis. Ik ben dus nog op zoek naar een kabel om 2x Niko 24V drukknoppen met led te schakelen (dus 14 aders per schakelaar) die door 1x 19mm past.

• Rob Z
  • Nu online
MichVw schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:15:
[...]

net toegekomen en ja hoor 24vac inderdaad.. :| nu nog op zoek naar een voeding.. had ik het geweten ging ik voor de 230v
Het zou me niet verbazen als ie ook op gelijkspanning wil lopen.
Andersom gaat i.i.g. niet.
Misschien met een laag voltage eens proberen met een regelbare voeding?
Zonder garantie ;)

• tinus5
KoBolD54 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Zelf heb ik deze SVV kabel gekocht: https://www.dmlights.nl/diverse_svv_16x0_8~05GZZ. Helaas is deze wel wat dik en moeilijk te strekken. Ook passen er geen 2 in een 19mm buis. Ik ben dus nog op zoek naar een kabel om 2x Niko 24V drukknoppen met led te schakelen (dus 14 aders per schakelaar) die door 1x 19mm past.
tinus5 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:34:
[...]

Ik gebruik: LAPP Unitronic kabel 14x0,14. Had het geluk dat C**rad een fout maakte op de website en ik 300 m voor de prijs van 100 m heb kunnen krijgen. Dit is ideaal voor mijn Jung LS5224TSM. Deze heeft 4 schakelaars, 4 LED indicatie en RGB. Hier zijn 13 aders voor nodig en dat past precies. Door de soepele kern supermakkelijk door de leidingen te trekken.
Ik heb nog meer dan zat van mjn 14x,014 kabel liggen. Ik kan er hier makkelijk 2 van kwijt in een 3/4'/19 mm buis. Als je via DM even doorgeeft hoeveel meter je nodig hebt dan stuur ik je dat wel op tegen alleen de verzendkosten.

• KoBolD54
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 11-06 23:26
tinus5 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:10:
[...]

[...]

Ik heb nog meer dan zat van mjn 14x,014 kabel liggen. Ik kan er hier makkelijk 2 van kwijt in een 3/4'/19 mm buis. Als je via DM even doorgeeft hoeveel meter je nodig hebt dan stuur ik je dat wel op tegen alleen de verzendkosten.
Thanks, ik heb je een DM gestuurd. Ik ben erg benieuwd naar de kabel en als het de oplossing is dan ga ik er zeker meer van bestellen.

Weet iemand hoeveel volt/ampere er over deze kabel mag / veilig kan?

• MichVw
Ik kwam overlaatst onderstaande tegen op Aliexpress:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.76704c4dIPkBKv

- een kleine PCB waar een DSB1820 kan worden op aangesloten
- uitleesbaar via Modbus RTU over RS485
- voedbaar via 24V

dat zijn alle puntjes op m'n lijstje om temperatuursensoren in het hele huis rechstreeks aan te sluiten op een PLC. Ik heb er alvast enkele besteld dus.

• TLDNL
Wel een elegante oplossing. Ik vraag mij alleen af hoe je ze adresseert?

• MichVw
TLDNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:43:
Wel een elegante oplossing. Ik vraag mij alleen af hoe je ze adresseert?
Docs kan je hier vinden: https://1drv.ms/u/s!AjrAGEbCBLlszQa6GjBhOruCjUIi?e=2rsjBe
address van het toestel is ook een register, met een simpele write vanuit je PC met een adapter kan je het dus instellen

• TLDNL
Dank je wel!

• yniezink
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09-06 22:12
Inmiddels zo ver dat een huis is aangekocht, moet volledig gerenoveerd worden, dus ik heb de mogelijkheid om alles naar 1 centrale plek aan te leggen.

Meten jullie in elke ruimte ook vochtigheid, zo ja hoe en nog belangrijker, hoe werken jullie dit netjes weg?

en hoeveel temperatuur sensoren zal ik per ruimte gaan gebruiken? ik zit te denken aan minimaal 2 voor woonkamer en leefkeuken. Slaapkamers / kantoor zal denk ik wel kunnen met 1 sensor.

• jellevictoor
vochtigheid kan ik meten via mijn balansventilaite, wel niet per ruimte

• Rob Z
  • Nu online
Vochtigheid op 1 plek hier plus wat de Duco ventilatiebox meet.
Temperatuur in elk vertrek plus buiten op 1m hoogte in zo'n plastic weerhutje.
Is handig om te hebben en hier puur ter indicatie. Het zijn originele DS18B20's. Ze hangen in 3 groepen aan een Arduino Uno die het elke 15s via Modbus TCP naar de PLC stuurt.
(Het plan bestond ook om alle vloerverwarmingslussen te gaan meten maar dat ga ik niet meer doen en het sturen doet de warmtepomp zelf)

[Voor 31% gewijzigd door Rob Z op 14-02-2021 19:44]

• jellevictoor
vloerverwarming is sowieso te traag om bij te sturen op basis van de huidige temperatuur.
ik denk dat het sop de kolen niet waard is. Het is natuurlijk cool :)

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 11-06 08:06
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in PLC's en ben dan voornamelijk geïnteresseerd in de Wago PFC200, omdat je daar ook met andere programmeertalen kunt werken.

Weet iemand welke programmeertalen dat allemaal zijn en waar ik de documentatie daarvan zou kunnen vinden? Het gaat me dan vooral om welke code je zou moeten aanroepen om een digitale IO in/uit te schakelen bijvoorbeeld. Bestaat er zulke documentatie?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Jantje2000
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 11-06 08:06
Hm, laat maar, ik kon het nooit vinden, Google net nog een keer en gelijk vind ik het.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Step5
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:28
Jantje2000 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:13:
Hm, laat maar, ik kon het nooit vinden, Google net nog een keer en gelijk vind ik het.
Tja, soms gaat alles fout wat fout kan gaan ;)

• TLDNL
Qua programmeertalen heb ik best veel gehad aan de cursus IEC Paradigms van Paul Lynn.

https://www.plcdojo.com/courses/iec-paradigms

Erg leerzaam. Zijn andere cursussen ook trouwens.

• seb8iaan
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08-06 19:14
In het verleden ben ik al eens bezig geweest met domoticz en home assistant. Met het oog op onze verhuisplannen heb ik me opnieuw verdiept in de wensen en mogelijkheden op domotica gebied.
Destijds zag ik het al voor me dat je elektra net zo kon gaan "patchen" zoals je dat met ethernet doet. Met alle voordelen van 1 centraal punt waar alles samen komt van dien.

Zodoende heb ik in de afgelopen periode al vele en in het bijzonder dit topic doorgelezen. Mede geïnspireerd door het filmpje van de oplossing van Femme en de wensen die ik heb, heb ik ook besloten om de stap naar een setup met PLC te gaan maken. In dit geval wil ik (net als anderen in dit topic) de basis hebben draaien in de PLC zelf (om daarmee de (on)beschikbaarheid van een extern systeem te elimineren).

Om goed voorbereid te zijn en alvast wat zaken conceptueel te testen, heb ik onlangs de Wago PFC200 starterkit gekocht, met nog wat rijgklemmen en relais.

Afgelopen week heb ik mijn eerste start in e!Cockpit gemaakt. Daarbij zijn er wat vragen ontstaan, waar hopelijk de al wat meer-ervaren mensen iets over kunnen zeggen:

1. Ik kan ervoor kiezen om in de programma's een directe koppeling te maken van een input naar een output. Maar ik kan ook de inputs laten schrijven naar een (persistent) variabele en vervolgens in bijv. een ander programma de variabeles gebruiken om iets met een output te doen.
De eerste optie is natuurlijk overzichtelijk, maar heeft als nadeel dat (als je met puls schakelaars gaat werken) deze geen reboot overleven.
Ik weet dat een reboot niet vaak gebeurd, maar toch zou ik hier rekening mee willen houden. Zodat als dit gebeurd, de status na de reboot ongewijzigd blijft (i.p.v. dat alle lichten weer uit gaan bijvoorbeeld)
Hoe gaan jullie hiermee om?

2. Ik ben van plan om meerdere acties achter een enkele puls schakelaar te hangen (dus 1 digitale ingang). 1x/2x/3x schakelen of ingedrukt houden. Ik hoop dat iemand al zoiets gedaan heeft (in de PLC zelf) en vraag me af welke logic hiervoor is gebruikt.

3. Misschien een hele stomme vraag, maar de modules met grotere getallen digitale ingangen hebben enkel 1 aansluiting per kanaal (i.t.t. de modules met minder ingangen, waar dit er 2 zijn). Via welke weg is de 2e ader van bijv. een pulse schakelaar aangesloten op de schakeling?

• tinus5
seb8iaan schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:16:
2. Ik ben van plan om meerdere acties achter een enkele puls schakelaar te hangen (dus 1 digitale ingang). 1x/2x/3x schakelen of ingedrukt houden. Ik hoop dat iemand al zoiets gedaan heeft (in de PLC zelf) en vraag me af welke logic hiervoor is gebruikt.

3. Misschien een hele stomme vraag, maar de modules met grotere getallen digitale ingangen hebben enkel 1 aansluiting per kanaal (i.t.t. de modules met minder ingangen, waar dit er 2 zijn). Via welke weg is de 2e ader van bijv. een pulse schakelaar aangesloten op de schakeling?
Betreffende 2: Ik programmeer de meeste logica in de PLC (ik heb de 750-881) en gebruik variabelen om te communiceren met mijn domotica systeem (OpenHAB). In programmeer dus in CoDeSys 2.3, met een CFC.

Betreffende 3: De digitale inputs (iig de "normale" 750-400 / 402 / 430) verwachten een +24 V puls. Ik voed dus alle (puls)schakelaars gewoon met de +24 V direct uit de voeding die ook de PLC voedt.

• TLDNL

1. Ik kan ervoor kiezen om in de programma's een directe koppeling te maken van een input naar een output. Maar ik kan ook de inputs laten schrijven naar een (persistent) variabele en vervolgens in bijv. een ander programma de variabeles gebruiken om iets met een output te doen.
De eerste optie is natuurlijk overzichtelijk, maar heeft als nadeel dat (als je met puls schakelaars gaat werken) deze geen reboot overleven.
Ik weet dat een reboot niet vaak gebeurd, maar toch zou ik hier rekening mee willen houden. Zodat als dit gebeurd, de status na de reboot ongewijzigd blijft (i.p.v. dat alle lichten weer uit gaan bijvoorbeeld)
Ik heb er voor gekozen om alles gewoon uit te laten bij een reboot. Dit zal toch voornamelijk gebeuren bij een stroomstoring. Alles wat op automode staat (Verwarming, bewegingsensoren, deursensoren, etc. blijven dan gewoon werken zoals gepland. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn verlichting gestuurd gaat worden door een Visual Productions Cuety. De PLC stuurt UDP commando's naar de Cuety en die stuurt dan de leddrivers aan.
Michiel van W heeft op github een serie functionblocks staan waarmee je dat kan doen: https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

Ik meen mij echter te herinneren dat Wago ook dit soort FB's heeft. Maar ik heb die nog niet gevonden.
Ik heb meerdere klemmenstroken gepland waar ik 24V+ en 24V- bij elkaar zet. Vanaf daar voed ik dan de verschillende sensoren en relais. Scheel een hoop kabel in de kasten. Voor die klemmenstroken gebruik wel een dikkere kabel. 1,5mmq en 2,5mmq.

• MichVw
In het verleden ben ik al eens bezig geweest met domoticz en home assistant. Met het oog op onze verhuisplannen heb ik me opnieuw verdiept in de wensen en mogelijkheden op domotica gebied.
Destijds zag ik het al voor me dat je elektra net zo kon gaan "patchen" zoals je dat met ethernet doet. Met alle voordelen van 1 centraal punt waar alles samen komt van dien.

Zodoende heb ik in de afgelopen periode al vele en in het bijzonder dit topic doorgelezen. Mede geïnspireerd door het filmpje van de oplossing van Femme en de wensen die ik heb, heb ik ook besloten om de stap naar een setup met PLC te gaan maken. In dit geval wil ik (net als anderen in dit topic) de basis hebben draaien in de PLC zelf (om daarmee de (on)beschikbaarheid van een extern systeem te elimineren).

Om goed voorbereid te zijn en alvast wat zaken conceptueel te testen, heb ik onlangs de Wago PFC200 starterkit gekocht, met nog wat rijgklemmen en relais.

Afgelopen week heb ik mijn eerste start in e!Cockpit gemaakt. Daarbij zijn er wat vragen ontstaan, waar hopelijk de al wat meer-ervaren mensen iets over kunnen zeggen:

Zowat alles wat je zonet beschreven hebt zal je inderdaad hier terugvinden:
https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

Het 1x/2x/3x schakelen of ingedrukt houden werkt aan de hand van een OSCAT functieblock met een MQTT wrapper errond:
https://github.com/Michie..._INPUT_PUSHBUTTON_MQTT.md

Mocht het geen vereiste zijn voor je om met MQTT te werken moet je gewoon de 'InitMQTT' methode niet aanroepen in startup. Verder geniet je dan functionblocks die 'tested & approved' zijn door meerdere mensen.

Los van bovenstaande is het zeker een aanrader om je te verdiepen in de basis van PLC programming, het project op m'n git repo kan je daar zeker bij helpen aangezien er veel functionaliteit ingebakken zit.

Succes!

• Rob Z
  • Nu online
In de Building Automation library van Wago zit een Fb_ShortLong voor kort/lang acties met een drukknop. Heb ik best veel in gebruik.
De enige statussen die ik bewaar zijn o.a. de watermeterstand.
Verlichting die aan zou moeten zijn gaat vanzelf weer aan op basis van vooral aanwezigheid, tijdstip en daglicht.

[Voor 9% gewijzigd door Rob Z op 25-02-2021 13:49]

• seb8iaan
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08-06 19:14
Dank allemaal voor de terugkoppeling.
Ik heb het GIT project van MichVw gecloned en ingeladen in e!cockpit. In het begin nog wat zitten stoeien om de libraries zoals OSCAT ingeladen te krijgen, maar ook dat is gelukt.

Ik ben normaliter veel bezig met scripting, dus de opbouw in de function blocks is me niet vreemd. Maar moet me er even goed in gaan verdiepen hoe de relaties lopen tussen de programma's, function blocks, de gebruikte properties en methods. Ik heb huiswerk te doen laten we maar zeggen.

• Deleon78
  • Laatst online: 12:28
Even een vraag als complete noob op gebied van elektra. In mn woning is alle elektra stervormig aangelegd en komt dit alles in de kelder in de technische ruimte uit. Hier zit een groot bord met (volgens mij) rijgklemmen en zit van alles aan elkaar geknoopt om te zorgen dat het (redelijk) werkt. Dimmers zitten ook in deze ruimte en de woning hangt vol met pulsschakelaars.
Knx schijnt niet te werken in deze context omdat je dan niet met schakeldraden werkt maar een bus (utp)?
Ik kan uit de openingspost niet halen of een oplossing als wago/loxone wel bij mij zouden kunnen werken. Iemand een idee?
(Ps ik wil liefst alles bedraad, niet wireless)

• artificial_sun
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11-06 15:35
@Deleon78 kun je een paar foto's maken en plaatsen. Het lijkt erop dat er inteligentie van de domotica eruit is gehaald voor verkoop.

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 07-06 20:49
Als het een ster is kan je de bedrading richting schakelaars prima vervangen door een KNX (of UTP) kabel. Als je voldoende hebt aan de pulsschakelaars is het trekken van draden niet eens nodig en kan je die nog steeds via KNX koppelen aan de verlichting e.d. (ik heb hier nog een 10 voudige 230V input module van Hager over O:) ).

België of Nederland trouwens?

[Voor 19% gewijzigd door bartvb op 04-03-2021 10:06]

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-06 22:11
@Deleon78
De standaard KNX oplossing is inderdaad vaak met een KNX module achter de schakelaar (in de inbouwdoos in de muur) en dan van daaruit met een communicatiekabel. De communicatiekabel is geen standaard UTP kabel maar een KNX buskabel.
Er bestaan echter ook 230V KNX input modules, dus die zou je eventueel in je technische ruimte kunnen plaatsen. willekeurig voorbeeld

Maar misschien dat een PLC oplossing bij jou ook toepasbaar is. Misschien kun je een paar foto's plaatsen van je huidige technische ruimte?

Ik denk dat sowieso belangrijke stappen zijn:
  • Inzichtelijk krijgen hoe nu alles is aangesloten
  • Functionele beschrijving van de toekomst wens (wat moet er dimbaar zijn, wat moet door domotica worden aangestuurd, wat mag gewoon "dom" via de rijgklemmen, enz
Daarna kun je bepalen wat technisch voor jou een goede oplossing is.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Deleon78
artificial_sun schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:02:
@Deleon78 kun je een paar foto's maken en plaatsen. Het lijkt erop dat er inteligentie van de domotica eruit is gehaald voor verkoop.
Het huis is nieuw gebouwd :)
Ik ben een beetje huiverig om foto te posten, want de vorige keer werd de elektrische installatie volledig de grond in getrapt.
Het is nog niet zoals we het willen, dat weten we al.
(Pic removed)
Maar goed, als ik hulp wil... :)

[Voor 27% gewijzigd door Deleon78 op 05-03-2021 17:50]

• Deleon78
ydderf schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:05:
@Deleon78
De standaard KNX oplossing is inderdaad vaak met een KNX module achter de schakelaar (in de inbouwdoos in de muur) en dan van daaruit met een communicatiekabel. De communicatiekabel is geen standaard UTP kabel maar een KNX buskabel.
Er bestaan echter ook 230V KNX input modules, dus die zou je eventueel in je technische ruimte kunnen plaatsen. willekeurig voorbeeld

Maar misschien dat een PLC oplossing bij jou ook toepasbaar is. Misschien kun je een paar foto's plaatsen van je huidige technische ruimte?

Ik denk dat sowieso belangrijke stappen zijn:
  • Inzichtelijk krijgen hoe nu alles is aangesloten
  • Functionele beschrijving van de toekomst wens (wat moet er dimbaar zijn, wat moet door domotica worden aangestuurd, wat mag gewoon "dom" via de rijgklemmen, enz
Daarna kun je bepalen wat technisch voor jou een goede oplossing is.
@bartvb
Ik wil eigenlijk niet de bedrading naar de schakelaars aanpassen, maar ik begrijp dat er dus ook mogelijkheden zijn met met 230V.
Ik heb in de technische ruimte nog plek om een extra kast te plaatsen, want deze zit al stampensvol.

De functionele eisen zijn beperkt: ik hoef geen programma’s/scenes etc. Ik wil:
1) af van de chaos in de kast, zodat ikzelf iets meer overzicht hebt en zodat een willekeurige electricien niet gillend weg rent als we storing hebben.

En nice to haves:
2) zelf relatief eenvoudig de werking van schakelaars aanpassen
3) lichtsensor/tijdschakelaar voor buitenverlichting
4) evt nieuwe lichtpunten zelf kunnen aansluiten

Verder kom ik op dit moment niet met beperkte kennis.

• Deleon78
Oh en het is NL :)

• ydderf
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-06 22:11
@Deleon78 Ik weet niet wat de voorgeschiedenis is, maar als dit zo bij een nieuwbouwhuis is opgeleverd, zou ik de aannemer toch vriendelijk vragen om terug te komen en tevens het electrische schema aan te leveren.
Maar ergens heb ik het vermoeden dat dit niet meer mogelijk is.... (hopelijk heb ik het mis)
Dan zou je nog kunnen proberen om bij de maker zoveel mogelijk informatie boven water te krijgen. Ik zie tenminste een hoop kabel en buizen die genummerd zijn. En ook veel klemmen met nummers en in verschillende kleuren. Wanneer je daar de logica achter weet (bijv. rode klemmen zijn geschakeld, grijze klemmen zijn permanente voeding) dan wordt de zoektocht al weer makkelijker.

Of je dit echt (optisch) netjes gaat krijgen, daar twijfel ik aan. Omdat er bijv. geen kabelgoten in zitten, blijf je altijd een spaghetti van kabels houden. Natuurlijk kun je hier al veel aan verbeteren door alles netjes te bundelen en de juiste kabeltraces te kiezen. Wanneer je dit topic terugkijkt zie je her en der wat nettere kasten (ook zonder de kabelgoot).
Voor storingzoeken is het belangrijkste dat je weet wat waar zit (ofwel je elektrische schema). Ook dit gaat je alleen maar helpen bij je nice to haves.

De xComfort modules zijn soms lokaal te programmeren (met een drukknopje op de module), maar hier wordt je niet vrolijk van zodra je wat meer modules hebt. Eventueel kun je ze ook via een PC met USB communicatie stick programmeren. Er zijn zelfs ook controllers om ze weer aan Wifi te koppelen voor smartphone bediening (maar dat zie ik zo niet op jou foto).

[Voor 3% gewijzigd door ydderf op 04-03-2021 13:37]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Deleon78
Het is wel genummerd en ik heb een lijst met nummers. Daar kan je 95 a 99 procent al mee achterhalen denk ik. Het is dus niet dat het zooooo’n drama is :)
Vandaar ook mijn “requirements”: orde en wellicht een makkelijkere manier van inrichting kunnen veranderen (bv softwarematig). Ik dacht dat die 2 dicht bij elkaar zouden liggen.
Zoals ik het nu zie heb ik nu een patchkast voor elektriciteit en wil ik graag naar software defined networking (maar dan elektra).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dit is weliswaar geen plc, maar wel een voorbeeld van een gestructureerde en opgeruimde kast

Ik weet niet wat voor commentaar je op de rest van je installatie hebt gehad, maar denk dat iedereen het wel eens is dat de installateur niet super gestructureerd werk heeft geleverd. Netjes maken is volgens mij niet eens zo heel veel meer werk dan hoe het er nu bij hangt.

Idealiter komen alle in- en outputs aan de boven en/of onderkant van de kast en de rest van het interieur is bedoeld voor de functionaliteit, of dat nu een PLC is, KNX of Loxone maakt dan niet eens meer uit.

Ik heb ook wel een paar kast renovaties gezien, zou bij jou ook wel moeten kunnen. Alle kabels inkorten en aan de rand van de kast op klemmen zetten en dan al die inbouw dingen vervangen door iets wat wel netjes op een din-rail past. Zo te zien komt alles van boven en kan je alle kabels wellicht kwijt op 2 rijen met klemmen, daar waar nu al die losse kabels en modules zitten. Geeft je gelijk de kans om te groeperen, zoals schakelaars, lichtpunten of contactdozen bij elkaar op 1 blok klemmen.

Hou je een groot deel van de kast waar nu klemmen zitten over voor alles wat je verder maar wil.

(het is maar een suggestie, details zijn op een foto altijd lastig in te schatten)

Nog een impressie hoe ze het ook hadden kunnen maken met de klemmen op de juiste plek

[Voor 10% gewijzigd door Ethirty op 04-03-2021 14:10]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Deleon78
Dat biedt in ieder geval hoop :)
Het is nu trouwens per verdieping gegroepeerd ipv per functionaliteit.

Wat betreft het softwarematig kunnen maken van schakelingen, zou dat met PLC kunnen? Of moet ik daar wat anders voor hebben?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Uiteraard kan je de groeperingen van kabels maken zoals dat in jouw situatie het beste past. In NL wil je dat wel doen op basis van de elektra groepen zodat je in je kast maar 1 N en 1 PE nodig hebt voor dat hele blok kabels, de rest van de kast kan je dan met 1 kabel door naar je PLC/relais/KNX of whatever (oranje bundel kabels van mijn bovenste plaatje). Blijft je kast overzichtelijk van. :)

Dit topic gaat over een PLC, dus ik neem aan dat je die kant op denkt. Dan kan je simpel beginnen met Siemens Logo of Eaton EasyE4, of je gaat gelijk voor een Wago met Codesys en begint met een kant en klaar project van bijv @MichVw

Wat voor jou werkt om je huis softwarematig te schakelen ligt aan waar je comfortabel mee bent. Ik wilde voorheen ook een PLC maar heb voor mezelf besloten dat de leercurve (voor mij) te steil is. Ik zou dan eerder kiezen voor iets als KNX als bewezen systeem voor in huis. In feite kan je alles zelfs door elkaar gebruiken of werken met Eltako/Finder relais, etc. Ook zijn er nog talloze merkgebonden systemen, al zou ik die persoonlijk mijden.

#team_UTC+1

• Deleon78
Hmmm mijn elektricien zei dat knx niet kon zonder bus-netwerk (zou dus niet werken met huidige puls-schakelaars)...
ik denk dat ik iemand moet zoeken die al vaker met dit bijltje heeft gehakt en dan daarop meeliften (incl techkeuze). Ik ben op zich niet bang voor een software-leercurve, maar bij elektra(-bekabeling) blokkeert mijn hoofd altijd.
Bedankt voor alle feedback tot dusverre!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je hebt ook 230V KNX input blokken. Behoudt je de schakelaars en bekabeling die je al hebt.

Maar dan kan je beter even in het andere topic gaan buurten:
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Als ik iets door heb gekregen is dat je de opmerkingen van een elektricien over domotica niet blind moet aannemen. Als ze het al kennen, dan vaak maar op 1 manier. De goede uitgezonderd uiteraard. :)
Maar als ik zie wat zelfbouwers kunnen wat "niet kan" dan hebben ze nog een lange weg te gaan.

[Voor 39% gewijzigd door Ethirty op 04-03-2021 15:15]

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True