.
[Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:43]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zeker mogelijk & ingebakken in m'n project (dat nog eens MQTT ondersteund ook voor control met bv home assistant):Deleon78 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:32:
Hmm herkent die plc module dan ook of het een puls of een longpress is? In verband met het dimmen van de verlichting.
Stel hij herkent het, dan geeft de PLC dus de puls of de longpress door aan de 24v digital input, waar de daadwerkelijke dimmers of schakelbare wcd’s op zitten aangesloten?
Die 24v kan je softwarematig instellen dat als input 1 een puls krijgt, dat dimmers 2 en 4 aangaan?
[Voor 12% gewijzigd door TLDNL op 05-03-2021 13:56]
Hier de gelijke situatie. L+N omgedraaid en dezelfde symptomen.Roekeloos schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:09:
Ik heb de boel nu draaiend met een 6-tal (18 kanalen) DMX302 dimmers. Op basis van jullie tips L en N omgedraaid (ik heb gedimde en niet gedimde stopcontacten die op dezelfde nul zitten) en het werkt, maar daar is het ook mee gezegd. Gloeilampen dimmen gaat goed, maar 230V LED dimmen (ik heb nu eenmaal armaturen waar die lampen in zitten) levert een hoop geflikker op en soms ineens een heel felle flits. Ik weet niet precies hoe dat zit met fase aan/afsnijding, maar dit werkt in ieder geval niet lekker samen.
Ik wil me graag oriënteren op de S1-DR, maar hoe zijn jullie ervaringen i.c.m. 230V LED? Ook suggesties voor andere DMX dimmers zijn welkom; hoeft niet perse DIN mount te zijn.
Grz D.
Ik heb onlangs 2 DMX302 dimmers vervangen voor 3 S1-DR dimmers, naar mijn gevoel dimmen die iets beter, maar is zeker niet perfect.Roekeloos schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:09:
Ik wil me graag oriënteren op de S1-DR, maar hoe zijn jullie ervaringen i.c.m. 230V LED? Ook suggesties voor andere DMX dimmers zijn welkom; hoeft niet perse DIN mount te zijn.
Volgensmij zit een deel van het probleem/oplossing in dat leading/trailing edge verhaal. Hoe een DMX302 dat doet is niet te vinden. Bij de White Wing (@matthijs33 bedankt voor de suggestie!) is dit trailing edge. Bij een S1-DR blijkt dit volgens de documentatie instelbaar, dus ik ben heel benieuwd hoe dit bij anderen uitpakt.matthijs33 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:25:
[...]
Ik heb onlangs 2 DMX302 dimmers vervangen voor 3 S1-DR dimmers, naar mijn gevoel dimmen die iets beter, maar is zeker niet perfect.
Ik heb ook nog deze White Wing dimmers zitten bekijken.
Deze zijn wel iets prijziger, maar geven misschien wel een beter resultaat, ik heb er geen ervaring mee.
Een DMX302 is ook trailng edge voor zover ik kan vinden. Ik meen me overigens ook te herinneren dat ik eerder in dit topic meer mensen heb gezien waar een DMX302 vrij snel kapot ging.Roekeloos schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:11:
[...]
Volgensmij zit een deel van het probleem/oplossing in dat leading/trailing edge verhaal. Hoe een DMX302 dat doet is niet te vinden.
Als dat inderdaad zo zou zijn, schiet ik met een overstap naar de S1-DR weinig op.Robbiedobbie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:26:
[...]
Een DMX302 is ook trailng edge voor zover ik kan vinden. Ik meen me overigens ook te herinneren dat ik eerder in dit topic meer mensen heb gezien waar een DMX302 vrij snel kapot ging.
Ziet er interessant uit! Ik kan geen info over prijzen en levering vinden. Heb je contact met ze gehad?matthijs33 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:25:
[...]
Ik heb onlangs 2 DMX302 dimmers vervangen voor 3 S1-DR dimmers, naar mijn gevoel dimmen die iets beter, maar is zeker niet perfect.
Ik heb ook nog deze White Wing dimmers zitten bekijken.
Deze zijn wel iets prijziger, maar geven misschien wel een beter resultaat, ik heb er geen ervaring mee.
Ik ben nog wel een paar opties meer tegengekomen uit de showtechniek, maar dit is toch wel even een heel andere prijsklasse. Een S1-DR kost maximaal een tientje per kanaal. Ik ben best bereid om een paar keer zoveel uit te geven, maar dit soort apparaten kost 10x zoveel.TLDNL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:53:
Je zou anders ook SRS Dimmers kunnen proberen. Deze is speciaal gemaakt om LED te dimmen.
https://www.podiumtechniek.nl/led-dimmer-4-kanaals.html
Ik heb geen contact gehad, in deze thread staat wat meer info.Roekeloos schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:53:
Ziet er interessant uit! Ik kan geen info over prijzen en levering vinden. Heb je contact met ze gehad?
De DMX302 en S1-DR werken bij mij beide goed in combinatie met dimbare led-lampen van Philips. Met z-wave dimmers heb ik vaak gezeik maar dit werkt gewoon goed.Roekeloos schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:09:
Ik heb de boel nu draaiend met een 6-tal (18 kanalen) DMX302 dimmers. Op basis van jullie tips L en N omgedraaid (ik heb gedimde en niet gedimde stopcontacten die op dezelfde nul zitten) en het werkt, maar daar is het ook mee gezegd. Gloeilampen dimmen gaat goed, maar 230V LED dimmen (ik heb nu eenmaal armaturen waar die lampen in zitten) levert een hoop geflikker op en soms ineens een heel felle flits. Ik weet niet precies hoe dat zit met fase aan/afsnijding, maar dit werkt in ieder geval niet lekker samen.
Die is niet voor 230v maar voor led strips van 12/24vem925 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:13:
Heeft iemand de 12 channels versie van s1-dr getest?
https://www.aliexpress.com/item/32887093032.html
Geen ervaring met die specifieke software, maar kan het aan de debounce tijd liggen? Zelf heb ik wel eens iets gebouwd met de bounce2 library en Gira 15500 pulsdrukkers en dan bleek de default 50ms debounce tijd voor die schakelaars onbetrouwbaar te werken. Als ik daar 80ms van maakte werkte het feilloos.Kanze schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:50:
Ik heb wat problemen met OSCAT_BUILDING.CLICK en OSCAT_BUILDING.CLICK_MODE in de zin dat vrij vaak SINGLE, DOUBLE, of TRIPLE clicks niet geregistreerd worden zoals het hoort. Soms wel, soms niet, ik krijg er geen kop of staart aan.
Nog iemand dit probleem?
Ik heb momenteel m'n eigen function block geschreven, een soort van flip-flop, zonder enige debounce logica erin. Zal eens kijken of ik met een eigen timer kan werken.tsjoender schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:01:
[...]
Geen ervaring met die specifieke software, maar kan het aan de debounce tijd liggen? Zelf heb ik wel eens iets gebouwd met de bounce2 library en Gira 15500 pulsdrukkers en dan bleek de default 50ms debounce tijd voor die schakelaars onbetrouwbaar te werken. Als ik daar 80ms van maakte werkte het feilloos.
[Voor 8% gewijzigd door Kanze op 03-05-2021 09:06]
Kan die voeding van Esera meerdere groepen van sensoren aan?Roekeloos schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:11:
En nog een hulpvraag. Ik wil de temperatuur in alle ruimtes kunnen meten om daarmee de vloerverwarming te kunnen naregelen. Ik heb overal DS18B20 sensoren achter schakelaars zitten en heb daar CAT6 UTP kabels naartoe liggen, die steeds max 10-15 meter lang zijn. Mijn plan was om dit alles in bus topologie te gaan voeren, dus een data-ader naar de sensor toe én retour. Ik heb een 1-wire hub als basis. Uiteindelijk wil ik ongeveer 10 sensoren aansluiten.
Het probleem waar ik tegenaan loop: 1 t/m 5 sensoren werken uitstekend. Iedere sensor daarna wordt niet herkend. Ik heb ook verschillende combinaties geprobeerd om uit te sluiten dat het aan een specifieke sensor of kabel ligt, maar boven de 5 sensoren houdt het gewoon op.
Ik ben bekend met deze documentatie, maar eerlijk gezegd gaat mij dit de pet een beetje te boven. Wat zijn jullie ervaringen? Hoe hebben jullie een betrouwbaar netwerk gebouwd?
Hier in huis hebben we tientallen meters kabel met in totaal 22 sensors geïnstalleerd. In een stervorm, dus de data-ader komt niet weer terug. De standaard pull-up weerstand van de Esera was bij lange niet genoeg om het netwerk stabiel te krijgen (zit 4.7k Ohm in de 1-wire hub meen ik of misschien zelfs actieve pullup oid). Wij hebben daarom zelf extra pullup weerstand geplaatst en kwamen uiteindelijk uit rond de 1k.Roekeloos schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:11:
En nog een hulpvraag...
Het probleem waar ik tegenaan loop: 1 t/m 5 sensoren werken uitstekend. Iedere sensor daarna wordt niet herkend. Ik heb ook verschillende combinaties geprobeerd om uit te sluiten dat het aan een specifieke sensor of kabel ligt, maar boven de 5 sensoren houdt het gewoon op.
Ik heb een tijdje geleden met die mensen contact gehad over mail. Ze adverteren 10A PWM dimming op een dimmer die voorzien is voor een DIN-rail montage. Effectief gaat dat ding bij de gebruiker dus eindigen in de elektrische kast.Rob Z schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:05:
@TLDNL Geen antwoord op je vraag, maar voor dimmen met constante spanning is deze wellicht interessant https://www.thewillows.nl...h-resolution-dinrail.html .
Dat is 9 kanalen van 10A op 16bit voor €124,20 excl.
(die had ik zelf moeten hebben, hoewel de 8bits het hier prima doet)
Dank voor de tip.Rob Z schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:05:
@TLDNL Geen antwoord op je vraag, maar voor dimmen met constante spanning is deze wellicht interessant https://www.thewillows.nl...h-resolution-dinrail.html .
Dat is 9 kanalen van 10A op 16bit voor €124,20 excl.
(die had ik zelf moeten hebben, hoewel de 8bits het hier prima doet)
Dank. Zeker iets om rekening mee te houden. Je kan dan toch afgeschermde kabel kunnen gebruiken om dit tegen te gaan?Kanze schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:02:
[...]
Ik heb een tijdje geleden met die mensen contact gehad over mail. Ze adverteren 10A PWM dimming op een dimmer die voorzien is voor een DIN-rail montage. Effectief gaat dat ding bij de gebruiker dus eindigen in de elektrische kast.
Men kon mij geen enkel document verschaffen rond spectrale analyse van die dimmer. Staat vast dat als je dat ding in je kast monteert en je strips zitten meters verderop je van je huis in effect één groot radiostation maakt.
Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar besef wel waar je aan begint.
...
Hmm. Twee opties dan; een KNX kaart toevoegen een de 841 en die zijn eigen ding laten doen of de 841 gebruiken als Modbus slave. Om de puzzel nog wat ingewikkelder te maken is het ook nog zo dat de SMI I/O kaart (753-1630) anders werkt op de 889 (full mode) en de 841 (fieldbus coupler mode). Heb alleen nog niet helder of ik die functionaliteit nodig heb.The KNX IP controller works on the hardware basis of the WAGO ETHERNET controller 750-880. Except for EtherNet/IP, the same protocols are used for the data transfer. In addition, the KNX IP protocol is implemented.
[Voor 29% gewijzigd door bartvb op 06-06-2021 17:17]
Voor mijn woning ben ik begonnen met het doorlezen van dit topic. Aan de hand daarvan heb ik besloten een Wago PLC (750-8212) te kopen en gebruik te maken van de library van @MichVw. Daarmee heb ik een testopstelling gemaakt met onderstaande hardware:g0lden23 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:05:
Goedemiddag,
Ik wil mij storten op de wondere wereld van demotica doormiddel van PLC.
Ik ga binnenkort beginnen met een 300m2 woonoppervlakte in te richten voor een mooi appartementje, hierbij is alleen de fundering ready en zullen de muren opgetrokken moeten worden, dakje erop etc etc.
Nu is mijn vraag; hoe zijn jullie beginnen met PLC besturing in een nieuwbouw huis? Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn dingen die ik zeker moet vermijden ?
Doet WAGO nog aan gratis cursuses? Ik heb eind vorig jaar een dagje een training gevolgt van hun en je mocht al het materiaal meenemen,TLDNL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:52:
En mocht je een opzoek zijn naar een cursus over PLC’s dan zou je even op http://www.plcdojo.com kunnen kijken.
g0lden23 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:05:
Goedemiddag,
Ik wil mij storten op de wondere wereld van demotica doormiddel van PLC.
Ik ga binnenkort beginnen met een 300m2 woonoppervlakte in te richten voor een mooi appartementje, hierbij is alleen de fundering ready en zullen de muren opgetrokken moeten worden, dakje erop etc etc.
Nu is mijn vraag; hoe zijn jullie beginnen met PLC besturing in een nieuwbouw huis? Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn dingen die ik zeker moet vermijden ?
Toch nog even terugkomen op mijn 1-wire probleem, want ik krijg het niet werkend. De setup is:joostboot schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:12:
[...]
Hier in huis hebben we tientallen meters kabel met in totaal 22 sensors geïnstalleerd. In een stervorm, dus de data-ader komt niet weer terug. De standaard pull-up weerstand van de Esera was bij lange niet genoeg om het netwerk stabiel te krijgen (zit 4.7k Ohm in de 1-wire hub meen ik of misschien zelfs actieve pullup oid). Wij hebben daarom zelf extra pullup weerstand geplaatst en kwamen uiteindelijk uit rond de 1k.
Deze waarde hebben we bepaald door eerst gewoon te proberen met een oscilloscoop erbij. Niet perse een waarde die je dus over kunt nemen, maar je kan wel experimenteren met andere pull-up als je een beetje weet wat je doet en dat kan het 'bereik' van je 1-wire netwerk aanzienlijk doen toenemen.
Overigens zijn we uiteindelijk gestopt de Esera hardware te gebruiken omdat ik de implementatie omslachtig vond en gebruiken we nu een esphome module als DIY 1-wire gateway.
als je nog de kans hebt kan je eventueel voor modbus RTU over RS485 voor temperatuursensoren. je zal dan wel moeten zelf een PCB maken ervoor. Dit werkt maar ik heb nog geen tijd gevonden om te vinden waar je een batch kan laten maken:Roekeloos schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:08:
[...]
Toch nog even terugkomen op mijn 1-wire probleem, want ik krijg het niet werkend. De setup is:
-Esphome
--Esera hub (actieve hub met 3 poorten)
---Bus 1: Parallel
---- Sensor 1
---- Sensor 2
---Bus 2: Unipi hub, die feitelijk de sensoren serieel schakelt
---- Sensor 3
---- Sensor 4
---- Sensor 5
---- Sensor 6
---Bus 3: Ongebruikt
Geen enkel probleem met sensor 1 t/m 5. Sensor 6 (4e sensor op de Unipi hub) geeft echter altijd "Scratch pad checksum invalid".
Alle sensoren doen het op de eerste 3 poorten van de hub, dus het probleem is niet een specifieke sensor of de bekabeling er naartoe. Maar iedere 4e sensor die ik erop zet, geeft problemen. Hub ook al een keer gewisseld, maar die kan gewoon niet kapot want er zitten helemaal geen componenten in, alleen 8 RJ45 connectoren op een printplaat.
Het is ook niet zo dat de bus instort bij het toevoegen van de laatste sensor; alle andere sensoren worden nog gewoon uitgelezen en met de oscilloscoop meet ik een busspanning van ca. 4V in rust met blokken naar 0V als er data langs komt.
Ik hoop dat iemand nog een idee heeft, ondanks mijn voornemen om alles te gaan bedraden neig ik om te switchen naar draadloze temperatuursensoren.
https://www.pcbway.com/MichVw schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:23:
[...]
als je nog de kans hebt kan je eventueel voor modbus RTU over RS485 voor temperatuursensoren. je zal dan wel moeten zelf een PCB maken ervoor. Dit werkt maar ik heb nog geen tijd gevonden om te vinden waar je een batch kan laten maken:
https://github.com/Michie...mation.ModbusRtuSensorHub
Mijn eerste stap zou zijn om toch eens te experimenteren met een extra pull-up. Gewoon een extra weerstandje toevoegen tussen data en 5V en kijk of je op een bepaald punt wel stabiel kunt draaien.Roekeloos schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:08:
[...]
Toch nog even terugkomen op mijn 1-wire probleem, want ik krijg het niet werkend. De setup is:
-Esphome
--Esera hub (actieve hub met 3 poorten)
---Bus 1: Parallel
---- Sensor 1
---- Sensor 2
---Bus 2: Unipi hub, die feitelijk de sensoren serieel schakelt
---- Sensor 3
---- Sensor 4
---- Sensor 5
---- Sensor 6
---Bus 3: Ongebruikt
Geen enkel probleem met sensor 1 t/m 5. Sensor 6 (4e sensor op de Unipi hub) geeft echter altijd "Scratch pad checksum invalid".
Alle sensoren doen het op de eerste 3 poorten van de hub, dus het probleem is niet een specifieke sensor of de bekabeling er naartoe. Maar iedere 4e sensor die ik erop zet, geeft problemen. Hub ook al een keer gewisseld, maar die kan gewoon niet kapot want er zitten helemaal geen componenten in, alleen 8 RJ45 connectoren op een printplaat.
Het is ook niet zo dat de bus instort bij het toevoegen van de laatste sensor; alle andere sensoren worden nog gewoon uitgelezen en met de oscilloscoop meet ik een busspanning van ca. 4V in rust met blokken naar 0V als er data langs komt.
Ik hoop dat iemand nog een idee heeft, ondanks mijn voornemen om alles te gaan bedraden neig ik om te switchen naar draadloze temperatuursensoren.
#team_UTC+1
Kwa prijs zijn ze (Beckhoff & Wago) zeer gelijkaardig, en heb reeds heel wat ervaring met het Beckhoff, via het werk ook iets voordeliger te verkrijgen. LOGO IO modules beperken zich voornamelijk tot de basis digitale en analoge IO, daarnaast is het platform iets te eenvoudig en denk ik snel tegen de limieten aan te lopen.Ethirty schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:02:
Vanwaar specifiek die keuze? Ik ben het merk tegengekomen in mijn eigen zoektocht, maar voor zover ik heb ontdekt zal je de enige in dit topic zijn. De meesten gaan toch voor een Wago met Codesys, of iets simpels als een Logo.
TwinCAT 3 runtime is runtime waar de PLC logica op draait (firmware op de PLC zelf dus), deze goedkope controller draait niet op Linux of Windows (zoals de duurdere), maar een eenvoudig TC OS (ken de details niet) met de runtime. Deze is dus inbegrepen.Rob Z schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:27:
@Wafje Die Beckhoff CX7000 is een controller inclusief TwinCAT 3 runtime, of komt die er nog bij?
Ziet er aantrekkelijk uit i.i.g!
Ik gok dat de zwembad-automatisering er ook in komt, tenzij het hardwarematig niet kan?
[Voor 15% gewijzigd door xelnaha op 29-07-2021 00:15. Reden: blijkbaar is het makkelijker zoek in Nederland dan UK :]
dank!Ken G schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:36:
Ik heb volgende spots gekocht om in onze keuken verlaagd plafond te steken (we wilden zo weinig mogelijk hoogte verliezen):
RINI SNEAK 1.0 LED
Deze worden gemaakt in België en waren dus makkelijk te verkrijgen voor mij.
Daarbij heb ik een POWERdrive van eldoLED in mijn zekeringskast hangen die er enkele aanstuurt:
POWERdrive 90D
Deze kan via DMX aangestuurd worden, wat ik doe met een Enttec DMX node:
POE DIN-Rail DMX-Artnet node
[Voor 12% gewijzigd door xelnaha op 29-07-2021 16:58]
Ik begrijp niet goed waarom je hiervoor op zoek bent naar constant current spots. Die zijn sowieso niet courant en vooral interessant voor elektrische installateurs omdat ze er een mooie markup voor kunnen vragen in combinatie met een CC driver.xelnaha schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:44:
[...]
dank!
nu nog een zaak vinden hier in de UK welke LED verkoopt zonder bijgesloten driver.
Edit: dat is blijkbaar nog niet zo eenvoudig, zelfs de fabrikanten hier verkopen alleen maar met driver waarvan ze niet eens de specs weten.. als iemand nog ervaring heeft in UK met kopen van inbouwspots welke in series aangesloten kunnen worden --> hit me up -_-
[Voor 7% gewijzigd door Kanze op 31-07-2021 22:25]
Idd het feit dat ze niet courant zijn kan me een hoop problemen geven in de toekomst as er eentje de geest geeft. Gu10 is overal verkrijgbaar en waarschijnlijk een beter idee.Kanze schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:23:
[...]
Ik begrijp niet goed waarom je hiervoor op zoek bent naar constant current spots. Die zijn sowieso niet courant en vooral interessant voor elektrische installateurs omdat ze er een mooie markup voor kunnen vragen in combinatie met een CC driver.
Waarom niet gewoon een mooie inbouwarmatuur zoeken en daarin GU10 dimbare spotjes installeren? Dan een DMX-aanstuurbare fasesnijder plaatsen in je wandkast en klaar.
Ik raad het toch af voor particulieren. GU10 spotjes zijn eenvoudig vervangbaar en koppelen je armatuur en de lamp los van elkaar. Over 5 jaar koop je nog steeds nieuwe GU10 spotjes bij de lokale bouwmarkt. Maar of dat specifieke model van CC geïntegreerde spot nog beschikbaar is uit China is onzeker.Femme schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:22:
Vanuit technisch perspectief vind ik constant current driver die direct dimbaar is via bijvoorbeeld dmx wel een elegantere oplossing dan GU10-spotjes met eigen elektronica in combinatie met een 230V dimmer. Mijn ervaring is dat 230V ledlampen sneller kapot gaan en dimmen gaat ook niet altijd lekker.
Constant current inbouwleds kun je overigens prima direct uit China halen voor lage kosten, dan kost het ook niet veel om er een paar reserve te houden.
Sorry dat ik dit topic (weer) een schop geef.KoBolD54 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:28:
[...]
Voor mijn woning ben ik begonnen met het doorlezen van dit topic. Aan de hand daarvan heb ik besloten een Wago PLC (750-8212) te kopen en gebruik te maken van de library van @MichVw. Daarmee heb ik een testopstelling gemaakt met onderstaande hardware:Nadat bovenstaande test opstelling voldeed aan mijn wensen ben ik dat gaan opschalen naar mijn woning. Elk stopcontact, schakelaar en lamp komt uit in mijn kelder en zal daar gekoppeld gaan worden aan de PLC.
- Wago 750-400
- Wago 750-501
- Wago 750.559
- Schakelaar: Niko drukknop zesv. 24v+led
- Dimmer: Finder 15.11.8.230.0400
- Relay: Eltako ESR12Z-4DX-UC
Als dit een Belgische installatie is moet je wel opletten met die stopcontacten en die Eltako's. Stopcontacten zitten in België achter 20A en die Eltako's zijn maar geregeld tot 16A.g0lden23 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:56:
[...]
Sorry dat ik dit topic (weer) een schop geef.
Even terugkomend op het bovenstaande, ik ben de laatste tijd redelijk druk geweest rondom het huis en daarnaast vakantie enzo.. je snapt het wel.
Maakt het uit welke versie dat ik uit icm met de uitbereidingmodules?
Ik wou die starterskit halen echter zag ik dat de versie die Femme had in zijn eerste post bijvoorbeeld niet meer te koop was.. maar deze versie wel:
https://www.wago.com/nl/c...erkit/p/8003-099_750-8212
Zijn die uitbereidingsmodules backwards compatible ?
Ik probeer dit dus ook al een tijdje uit te zoeken maar tot nu toe weinig resultaat.. Het zou zeker interessant zijn!xelnaha schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:52:
Ik las dat het mogelijk is om python te running op laaste generatie wago plc (welke ik heb), alleen zie ik niet direct of het mogelijk is om in python the modules rechtstreeks aan te spreken, of moet dit nog steeds via codsys? anders is het wel heel interessant om direct python te runnen ipv codesys gezien de grote hoeveelheid libriaries
ik weet niet of er hier mensen zijn die C om kunnen zetten in Python? of dat zelfs mogelijk is? geen ideeHet is standard niet mogelijk om een python script uit te voeren op een PFC. Met onze board support package kan je echter wel een ipk voor python genereren. Deze kan je dan op de PFC installeren en dan is het wel mogelijk om python scripts uit te voeren.
Voor de PFC100 en eerste generatie PFC200 van je de board support package hier: https://github.com/WAGO/pfc-firmware-sdk
Voor de tweede generatie PFC200 vind je de board support package hier: https://github.com/WAGO/pfc-firmware-sdk-G2
Voor python hebben we geen module beschikbaar om de IO modules aan te spreken. Dit hebben we alleen voor C. Een voorbeeld hierover kan je vinden op onderstaande link.
https://github.com/WAGO/p...wTo_ADI-MyKBusApplikation
De Wago 750 modules volgen de mini-wsb standaard voor labels, deze zouden dus bijvoorbeeld moeten passen: https://www.wago.com/be-nl/markering/mini-wsb-markeringskaart/p/248-566MichVw schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:35:
Zijn er mensen die weten waar je labels kan vinden voor op de Wago 750 modules te hangen? (zo'n kleintjes van ca 5x5mm), nummering 1 tot 100
Ik heb ze ooit bij Omnical besteld. Zoeken op WSB markeringen. Even in de catalogus (te vinden op de site van Wago) kijken om te bepalen welk partnumber je precies nodig hebt.MichVw schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:35:
Zijn er mensen die weten waar je labels kan vinden voor op de Wago 750 modules te hangen? (zo'n kleintjes van ca 5x5mm), nummering 1 tot 100
Deze zomer heb ik eindelijk een (voor mijn situatie) mooie oplossing gevonden, misschien heeft een ander er ook wat aan.sjoerd1980 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:55:
Hoe realiseren jullie de buisinvoer in de installatiekast?
Ik heb een kast met wartelplaat (nog zonder gaten, dus ik kan ze zagen / ponsen zoals ik ze hebben wil) en wil graag flexbuis in een wartel hebben zodat ik tot aan de kast in buis blijf.
Je kunt 16 digitale signalen op deze kaart aanbieden, bij het bepalen of een ingang 'hoog' is wordt de 0V van de voeding van de kaart als referentie gebruikt. Dus als je voor je sensoren dezelfde voeding of hetzelfde 0V potentiaal gebruikt dan werkt dit.xelnaha schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:07:
ik was vandaag op zoek naar wat input modules en kwam dit tegen:
https://www.cef.co.uk/cat...wire-digital-input-module
nu wist ik niet dat wago 1-wire ondersteunde (ook al is dit 24v) en ik vermoed dan ook niet dat deze module echt 1-wire doet. Wie weet of dit echt werkt of niet?
Ben benieuwd
Maar het is geen 1-wire als in 1-wire protocol.Santford schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:44:
[...]
Je kunt 16 digitale signalen op deze kaart aanbieden, bij het bepalen of een ingang 'hoog' is wordt de 0V van de voeding van de kaart als referentie gebruikt. Dus als je voor je sensoren dezelfde voeding of hetzelfde 0V potentiaal gebruikt dan werkt dit.
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Op die manier, ik had de vraag anders opgevat. Zoals de verschillen bij het aansluiten van 2-, 3- of 4-wire transmitter op een analoge ingang.Jorn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:44:
[...]
Maar het is geen 1-wire als in 1-wire protocol.
Het is gewoon een "normale" 16voudige digitale ingangskaart.
[Voor 14% gewijzigd door Santford op 17-11-2021 12:19]
Reken de aankoopkosten ook je douaneposten bij.xelnaha schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:07:
ik was vandaag op zoek naar wat input modules en kwam dit tegen:
https://www.cef.co.uk/cat...wire-digital-input-module
nu wist ik niet dat wago 1-wire ondersteunde (ook al is dit 24v) en ik vermoed dan ook niet dat deze module echt 1-wire doet. Wie weet of dit echt werkt of niet?
Ben benieuwd
[Voor 71% gewijzigd door xelnaha op 18-11-2021 15:47. Reden: update reactie van WAGO]
[Voor 6% gewijzigd door Wafje op 03-12-2021 01:04]
Nu heb ik geen dimmer, ik ga dit toevoegen aan mijn bestaande installatie. ik heb een PLC die alle lichten schakelt met een relais en wil dit nu gaan uitbreiden met een dmx controller die ik via home assistant wil gaan controleren. dan kan ik met mijn plc mijn lichten nog volledig uitzetten moest home assistant falen en dimmen via home assistant.TLDNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:53:
Maar hoe stuur je nu de dimmer aan dan? Kan je de controller niet triggeren via de PLC?
Heb je dit werkend gekregen? Ben nog steeds opzoek naar een veilige (lees: geen Chinese troep..) manier om standaard gu10 led spots op een betaalbare manier te dimmen.TailwindNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:45:
[...]
Schaamteloos quote ik mijzelf. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een hele zwik eltako spul besteld. Deze kan autonoom fungeren (in geval van calamiteiten), maar ook aangestuurd worden door een domoticacontroller/PLC. In mijn geval ga ik eerst met NodeRed aan de slag om de Eltako's via de RS485 bus te koppelen en aan te sturen.
Het lijstje van de bestelde componenten heb ik hieronder bijgevoegd. We gaan meemaken of het gaat werken zoals ik voor ogen heb.
[Afbeelding]
mnjeej....is het korte antwoord.iwhnm89 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:38:
[...]
Heb je dit werkend gekregen? Ben nog steeds opzoek naar een veilige (lees: geen Chinese troep..) manier om standaard gu10 led spots op een betaalbare manier te dimmen.
De BH1750 is een I2C en geen 1-wire lichtsensor.Rob Z schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:48:
[...] de waarde van een 1-wire lichtsensor (BH1750) [...]
dat laatste begrijp ik niet helemaal goed; heb je bij iedere DS18B20 dan een condensator gesoldeerd ook? Ik veronderstel dat je de condensator niet tegen de sensor gesoldeerd hebt om de metingen niet te beinvloeden?Ik heb de sensoren in een lineaire topologie aangelegd.
In de verdeelkast gebruik ik 3-etage klemmen om utp-kabels naar de sensoren aan te sluiten.
Daarbij gebruik ik dubbele aders voor aarde en +5V en 'aanvoer-' en retouraders voor het 1-wire signaal.
De retour wordt op de etageklemmen doorgelust naar de signaalaanvoer van de volgende sensor, om zo een lijnverbinding te krijgen.
Bij de DS18B20 temperatuursensoren heb ik op advies van Esera een 100nF condensator tussen aarde en 5V geplaatst.
Dat zou de stabiliteit van het netwerk moeten verbeteren.
[Voor 20% gewijzigd door Kanze op 10-04-2022 15:43]
Dat kan je met een raspberry Pi en Node red ook zelf doen als je een beetje handig bent.MichVw schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:52:
Ik zag net dat Esera ook een RS485 gateway module heeft:
https://www.esera.de/shop...ire-gateway-10-modbus-rtu
(dat was vroeger niet het geval).
Prijzig, maar als je er bij bedenkt dat je er 30 thermostaten uit kan van maken valt het eigenlijk wel mee.(nee, zoveel heb ik er zelfs niet nodig).
Aangezien dit het mogelijk maakt om met de RS485 aansluiting van een PLC zowel energiemeters uit te lezen als een sensor netwerk voor temperaturen ben ik er wel voor te vinden.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| 2022-04-21 22:36:21,597 MainThread DEBUG transaction :139 Current transaction state - IDLE 2022-04-21 22:36:21,597 MainThread DEBUG transaction :144 Running transaction 1 2022-04-21 22:36:21,597 MainThread DEBUG transaction :273 SEND: 0x5 0x10 0x0 0xd8 0x0 0x2 0x4 0x3f 0x80 0x0 0x0 0xe7 0x99 2022-04-21 22:36:21,598 MainThread DEBUG sync :76 New Transaction state 'SENDING' 2022-04-21 22:36:21,598 MainThread DEBUG transaction :287 Changing transaction state from 'SENDING' to 'WAITING FOR REPLY' 2022-04-21 22:36:21,624 MainThread DEBUG transaction :375 Changing transaction state from 'WAITING FOR REPLY' to 'PROCESSING REPLY' 2022-04-21 22:36:21,624 MainThread DEBUG transaction :297 RECV: 0x5 0x90 0x1 0xcc 0x1 |
Heb je wellicht de MID variant? Die kun je niet resetten.Kanze schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:14:
Ik zit met een vervelend probleem met m'n Eastron SDM630's. Zo heb ik er vier die allen uit een lot komen van begin 2020. Alle functies uitlezen lukt prima net als alle relevant holding registers schrijven via Modbus.
Maar het probleem is dat ik een foutcode krijg wanneer ik het holding register wil schrijven welke de totale energiemeting terug op nul zet. Ik weet dat mijn code correct is omdat ik ook enkele meters heb van een lot uit 2021 en die reageren wel correct op dat commando.
De oudere meters geven ook een modbus foutcode terug (05 - internal error). Ik vind er niets van op Google en berichten naar Eastron worden genegeerd. Zitten hier mensen die dit gedrag ook al gezien hebben?
Hieronder zie je een trace van pymodbus. Het uitgaande commando werkt prima maar de reply bevat foutcode 05. Zie lijncode 13 hieronder.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 2022-04-21 22:36:21,597 MainThread DEBUG transaction :139 Current transaction state - IDLE 2022-04-21 22:36:21,597 MainThread DEBUG transaction :144 Running transaction 1 2022-04-21 22:36:21,597 MainThread DEBUG transaction :273 SEND: 0x5 0x10 0x0 0xd8 0x0 0x2 0x4 0x3f 0x80 0x0 0x0 0xe7 0x99 2022-04-21 22:36:21,598 MainThread DEBUG sync :76 New Transaction state 'SENDING' 2022-04-21 22:36:21,598 MainThread DEBUG transaction :287 Changing transaction state from 'SENDING' to 'WAITING FOR REPLY' 2022-04-21 22:36:21,624 MainThread DEBUG transaction :375 Changing transaction state from 'WAITING FOR REPLY' to 'PROCESSING REPLY' 2022-04-21 22:36:21,624 MainThread DEBUG transaction :297 RECV: 0x5 0x90 0x1 0xcc 0x1
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details