Domotica met plc's

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:43
MichVw schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:34:
[...]

vreemd, maar deels zeker ook positief dat de core logica blijft werken. Het is tenslotte de bedoeling dat andere huisgenoten nog het licht kunnen aansteken als de tweaker in ons iets verprutst :)

al iets gevonden in de errorlogs aangegeven in de link in m'n vorige comment?
Ga ik zo naar kijken. Het gaat nu al beter.

Probleem dat ik nu nog ervaar is dat het state topic niet goed wordt bijgewerkt van de switch. de switch staat aan, maar in HA staat die uit.

op mqtt rapporteert de PLC netjes dat die online is. (eerste x luisteren is wel altijd bericht offline terug) en na paar seconden geeft die netjes online terug.

In de frontend van HA kan ik klikken op mijn lamp icoontje dat ik wil, maar daar reageert de PLC niet op. Ondanks dat die dat wel deed. Zo lang ik maar niet met de fysieke pulsschakelaar de switch aan zet.

edit: het is een probleem met de status van de switch. Als ik de switch uitzet via de pulsdrukker kan ik deze wel via HA inschakelen. Echter komt er nooit een MQTT bericht dat de status ON is.

[ Voor 9% gewijzigd door yniezink op 26-05-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-05 15:35
yniezink schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Ga ik zo naar kijken. Het gaat nu al beter.

Probleem dat ik nu nog ervaar is dat het state topic niet goed wordt bijgewerkt van de switch. de switch staat aan, maar in HA staat die uit.

op mqtt rapporteert de PLC netjes dat die online is. (eerste x luisteren is wel altijd bericht offline terug) en na paar seconden geeft die netjes online terug.

In de frontend van HA kan ik klikken op mijn lamp icoontje dat ik wil, maar daar reageert de PLC niet op. Ondanks dat die dat wel deed. Zo lang ik maar niet met de fysieke pulsschakelaar de switch aan zet.

edit: het is een probleem met de status van de switch. Als ik de switch uitzet via de pulsdrukker kan ik deze wel via HA inschakelen. Echter komt er nooit een MQTT bericht dat de status ON is.
dat klinkt vrij gelijkaardig aan een probleem van maanden geleden die al opgelost zou moeten zijn. Wanneer hebje laatst een copy genomen van de functie blokken in het project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:43
MichVw schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:34:
[...]

dat klinkt vrij gelijkaardig aan een probleem van maanden geleden die al opgelost zou moeten zijn. Wanneer hebje laatst een copy genomen van de functie blokken in het project?
Ik heb de volledige zip gisteren van github getrokken. Dus ouderdom zou het niet moeten kunnen zijn. Vermoeddelijk heb ik zelf gewoon ergens een foutje gemaakt. Lastige is dat ik niemand even kan laten meekijken.

Wil graag proberen de boel te begrijpen. Hoop dit o.a. te kunnen doen door als ik e.e.a. werkend heb wat te bijdragen aan onder andere de getting started gedeeltes.
Die van codesys 3s heb ik eigenlijk gevolgd voor é!cockpit, want deze was een stuk completer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
yniezink schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:36:
[...]

Ik heb de volledige zip gisteren van github getrokken. Dus ouderdom zou het niet moeten kunnen zijn. Vermoeddelijk heb ik zelf gewoon ergens een foutje gemaakt. Lastige is dat ik niemand even kan laten meekijken.

Wil graag proberen de boel te begrijpen. Hoop dit o.a. te kunnen doen door als ik e.e.a. werkend heb wat te bijdragen aan onder andere de getting started gedeeltes.
Die van codesys 3s heb ik eigenlijk gevolgd voor é!cockpit, want deze was een stuk completer
Laten we het anders aanpakken, stuur me een priveberichtje met een zip van je code en ik upload het hier op m'n testbench. Als ik het hier werkend krijg zonder problemen kunnen PLC programmatie problemen uitgesloten worden en ga je externe factoren onder de loep moeten gaan nemen. Mocht het toch aan de PLC programmatie liggen dan hebje iets gevonden die gefixed zal moeten worden en de setup robuuster maakt voor iedereen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaertens
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-03-2021
Het is toch niet zo dat volgende situatie zich voordoet

1. De MQTT output switch van Michiel is rechtstreeks gekoppeld aan een fysieke output.

2. Je hebt logica in de plc draaien die ook rechtstreeks aan dezelfde output is gekoppeld en die de output in een bepaalde status houdt (hoog bijvoorbeeld). (die dus niet op pulsen werkt)

Want dat gaat tegen mekaar vechten.

Is er ergens een voorbeeld op het project waar je de functieblokken in bestaande logica voor (bijvoorbeeld) verlichting inpast? Zodat je de lichten van op verschillende plaatsen handmatig kan sturen op basis van inputs, maar ook via MQTT. Mogelijks zou dit kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
smaertens schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:51:
Het is toch niet zo dat volgende situatie zich voordoet

1. De MQTT output switch van Michiel is rechtstreeks gekoppeld aan een fysieke output.

2. Je hebt logica in de plc draaien die ook rechtstreeks aan dezelfde output is gekoppeld en die de output in een bepaalde status houdt (hoog bijvoorbeeld). (die dus niet op pulsen werkt)

Want dat gaat tegen mekaar vechten.

Is er ergens een voorbeeld op het project waar je de functieblokken in bestaande logica voor (bijvoorbeeld) verlichting inpast? Zodat je de lichten van op verschillende plaatsen handmatig kan sturen op basis van inputs, maar ook via MQTT. Mogelijks zou dit kunnen helpen.
Eigenlijk is het vrij simpel: als je 50 drukknoppen hebt in je huis maak je 50 instanties aan van de FB_INPUT_PUSHBUTTON_MQTT (link). Dit zodat je vanuit iedere drukknop een single/double en long signaal kan triggeren. Plots kan je met een drukknop dan dus veel meer doen. Als je de InitMqtt functie aanroept op de function block zal ie die single/double/long events ook nog eens doorsturen via MQTT.

Dus nu heb je 50 function blocks om je drukknoppen uit te lezen (INPUT kant).

Stel dat je 30 lichtpunten hebt dat je wilt aansturen via simpele aan/uit relays dien je 30 instanties aan te maken van de FB_OUTPUT_SWITCH_MQTT (link). deze function block zorgt ervoor dat je de output kan aansturen via MQTT maar ook via signalen van de andere function blocks (zoals FB_INPUT_PUSHBUTTON_MQTT).
Het MQTT gedeelte staat goed gedocumenteerd en dien je docs gewoon eens voor te lezen.
Maar stel dat je nu één lichtpunt wil kunnen aansturen vanuit 3 van je drukknoppen (waar je al die input pushbutton function blocks hebt voor aangemaakt) kan dat als volgt:

code:
1
2
3
4
5
FB_DO_SW_001(OUT=>  DO_001,                 (* couple the function block to the physical output *)
    PRIO_HIGH:=     FALSE,                  (* brings the output high regardless of other input values *)
    PRIO_LOW:=      FALSE                   (* brings the output low regardless of other input values. NOTE: Priohigh overrules Priolow input *)
    TOGGLE:=        FB_DI_PB_001.SINGLE OR FB_DI_PB_002.SINGLE OR FB_DI_PB_003.SINGLE   (* for toggling the output *)   
);

in bovenstaande geval zal een single push op de drukknop gekoppeld aan FB_DI_PB_001, FB_DI_PB_002 of FB_DI_PB_003 het lichtpunt togglen.

Wat ook leuk kan zijn is bv om programmatie te voorzien die alle lichtpunten uitlegt in een ruimte als er dubbel op een drukknop in die ruimte word gedrukt:
code:
1
2
3
4
5
FB_DO_SW_001(OUT=>  DO_001,                 (* couple the function block to the physical output *)
    PRIO_HIGH:=     FALSE,                  (* brings the output high regardless of other input values *)
    PRIO_LOW:=      FB_DI_PB_001.DOUBLE OR FB_DI_PB_002.DOUBLE OR FB_DI_PB_003.DOUBLE (* brings the output low regardless of other input values. NOTE: Priohigh overrules Priolow input *)
    TOGGLE:=        FB_DI_PB_001.SINGLE OR FB_DI_PB_002.SINGLE OR FB_DI_PB_003.SINGLE   (* for toggling the output *)   
);

verduidelijkt dat de zaken wat?
Het is soms raden als ontwikkelaar wat niet duidelijk is voor mensen die het project leren kennen. Indien je dit nuttig blijkt kan je de vraag lanceren via een git issue om een implementation guide of zo neer te schrijven die de principes en mogelijkheden wat duidelijker maakt.

EDIT:
het doel is echt om losgekoppeld te werken tussen input en output. Normaal gezien moet er altijd een function block gekoppeld zijn aan een input. Met die output van die 'input' function block kan je dan zaken gaan aansturen op 'output' function blocks.

[ Voor 3% gewijzigd door MichVw op 27-05-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 08:00

Ethirty

Who...me?

Heb nu een Codesys 2 compatible PLC te leen van een kennis. Iemand suggesties hoe je hier een beetje spelenderwijs van leert? Want van het stoplicht voorbeeld in de help wordt ik niet veel wijzer.

Vond het al een enorm gedoe om libraries toe te voegen en verbinden met de PLC is helemaal nog ver weg op deze manier.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Ethirty schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:41:
Heb nu een Codesys 2 compatible PLC te leen van een kennis. Iemand suggesties hoe je hier een beetje spelenderwijs van leert? Want van het stoplicht voorbeeld in de help wordt ik niet veel wijzer.

Vond het al een enorm gedoe om libraries toe te voegen en verbinden met de PLC is helemaal nog ver weg op deze manier.
Libraries toevoegen is inderdaad altijd was miserie.
Ik heb het process proberen wat te documenteren maar makkelijk word het zeker niet:
https://github.com/Michie...arted_guide_CODESYS_3S.md

Verder zijn de videos van Kurt Braun op youtube zeker een goed startpunt, in bovenstaande link staan nog een paar andere links in het begin die je zeker op weg kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
@Ethirty
Wago 1-daagse trainingen zijn tijdelijk gratis (online te volgen): https://www.wago.com/nl/opleidingen-en-trainingen. Beginnen deze week al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_v_L
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-06 21:44
THM0 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:36:
@Ethirty
Wago 1-daagse trainingen zijn tijdelijk gratis (online te volgen): https://www.wago.com/nl/opleidingen-en-trainingen. Beginnen deze week al
Dank voor de tip! Ik ga mij direct aanmelden!
Bijna klaar met verven, dan op naar stap 2, PLC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Goeie tip! Helaas een volledige werkdag-training, dus dat gaat hem niet worden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbadoeber
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-07-2024
Hallo Allemaal,

is het mogelijk om via een S7-1200 PLC direct een ledstrip te koppelen (WS2801) o.i.d
ik ga het binnen kort proberen met een WiFi LED Smart Controller
PLC -> WIFI Controller -> LED strip

Maar vroeg mij af of het niet rechtstreeks kan via een
PLC RS485 -> LED Strip

Communicatieboard Siemens CB 1241 - 6ES7241-1CH30-1XB0.

iemand hier ervaring mee ?

Het word PLC Output -> Arduino Nano -> WS2812B

[ Voor 6% gewijzigd door Dabbadoeber op 10-06-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluefarmer
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-09 22:33
Hi Allemaal,

Momenteel ben ik ook in de oriënterende fase. Ik zie op het forum veel verschillende type PLC's van WAGO langskomen. Van de PFC200 wordt vaak de 8212 en 8202 genoemd. Maar zouden bijvoorbeeld de 8204 of 8206 op dezelfde wijze als de 8202 gebruikt kunnen worden, of zijn deze enkel voor andere toepassingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
bluefarmer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:24:
Hi Allemaal,

Momenteel ben ik ook in de oriënterende fase. Ik zie op het forum veel verschillende type PLC's van WAGO langskomen. Van de PFC200 wordt vaak de 8212 en 8202 genoemd. Maar zouden bijvoorbeeld de 8204 of 8206 op dezelfde wijze als de 8202 gebruikt kunnen worden, of zijn deze enkel voor andere toepassingen?
Ja die kun je ook gebruiken. Verschil tussen 820x modellen is vooral de interfaces (wel/niet CAN, SIM kaart etc). 82x2 is de basis versie en voldoet normaal gesproken; de relevante interfaces komen via de add-on modules.
821x is nieuwe generatie met oa support voor ARM docker containers op de PLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024
Lange tijd stil gelegen maar de wago hobby komt weer op gang :)

Wat is momenteel de "to go" relaismodule ? Nog steeds de finder 4C ? Las hier dat de 788-312 voorbijkwam ?

Mensen met ervaringen rond het aansluiten van rookmelders ? las GIRA en zo maar die zijn nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
THM0 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:27:
[...]

821x is nieuwe generatie met oa support voor ARM docker containers op de PLC.
Zou je daar dan een mqtt server mee kunnen draaien op de plc ? Interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Al iemand hier naar gekeken? Sinds kort gratis voor thuis...
Schijnt vrij populair te zijn in industrial automation.

https://inductiveautomation.com/ignition/maker-edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Mensen die (technische) interesse hebben in 3fase meetklemmen ?

Op ebay duitsland zijn er momenteel meerdere te koop

750-493
Bv https://www.ebay.de/itm/164235704749
(Heb ze al gevonden aan rond de 70... alles onder de 100 is denk ik doenbaar. Best offer zeker proberen)

Ideale klemmen voor wie zonnepanelen heeft. Met 2 klemmen kan je je volledige verbruik per fase EN import/export meten. Handig voor wie zijn installatie wil aanpassen en eigenverbruik tijdens zonnige momenten wil maximaliseren

Spoelen kan je vinden aan ongeveer 30 € / Stuk.
https://www.eibabo.be/nl/...5-2701-064-001-eb17201543

Screenshot is test van een 750-493 (1 kring enkel spanning (spoelen nog in bestelling)) in iocheck.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RhvJIQtVbPzAldJmXJEOJL3VRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/soiuiT7DMrMticpm2fk7oULr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door frv op 28-06-2020 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-08 20:04
frv schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:28:
Mensen die interesse hebben in 3fase meetklemmen ?

750-493 ( 80 euro )
750-494 ( 100 euro )

Ideale klemmen voor wie zonnepanelen heeft. Met 2 klemmen kan je je volledige verbruik per fase EN import/export meten. Handig voor wie zijn installatie wil aanpassen en eigenverbruik tijdens zonnige momenten wil maximaliseren

Spoelen zijn ongeveer 26 € / Stuk.

Screenshot is test van een 750-493 (1 kring enkel spanning (spoelen nog in bestelling)) in iocheck.

[Afbeelding]
Kan je beschrijven hoe dergelijke technische opstelling zou werken, misschien met een diagram? Ben bijzonder geïnteresseerd.

[ Voor 198% gewijzigd door teacher op 28-06-2020 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frv
Kanze schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:40:
[...]
Kan je beschrijven hoe dergelijke technische opstelling zou werken, misschien met een diagram? Ben bijzonder geïnteresseerd.
@Kanze Je kan de klemmen als volgt aan sluiten (1fase voorbeeld):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeOBUQzYzKjSmfJsNlQMP3mPJRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SF7hq6vBhj2lKch6qnSo6qiy.png?f=fotoalbum_large
https://guide.openenergymonitor.org/applications/solar-pv/

Zelf wil ik zo nauwkeurig mogelijk waardes hebben van de meter en mijn binneninstallatie vandaar klem net na de meter en op de binneninstallatie. De panelen zijn dan de berekende waarde. De klem meet meer dan enkel voltage en vermogen.

Schema 3 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zLAmkgEYU2QFa9X7S_-4AedGCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gstQ4n52Sj1yDmkHnbFmW39H.png?f=user_large

Via klem 1 meet je wat er binnen/buiten gaat naar het net. (import / export )
Via klem 2 meet je wat er verbruikt wordt op je binneninstallatie. (verbruik)
De opbrengst van je panelen is dan het verschil tussen verbruik en import/export.
Je weet dan op elk moment :

1. Import/export per fase van/naar het net
2. Verbruik van je huis per fase

Je kan dan berekenen :
Opbrengst panelen

Ik heb 2 omvormers (elk op een fase) dus in mijn geval is het beter de binneninstallatie te meten en de opbrengst van de panelen te berekenen ...)

De waardes uit je Wago gooi je dan in iets als emon cms en dan krijg je een dashboard als dit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr62T1EGioTLDeik97UUUaV8edY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/exmZSu1dNA9bg8xvjcqQNexv.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHfEH5sGtJE67Vy-SQbRI4jIEA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhDwYrmDwvhIXDtE2nyxpx2t.jpg?f=fotoalbum_large

Eenmaal je al die waardes hebt is het simpelweg een kwestie van in de wago bepaalde toestellen aan/uit te zetten afhankelijk van de opbrengst panelen. Zat voorbeelden in het elektriciteit besparen topic.

Opmerking : Heb je 1 fase ipv 3 fasen dan heb je aan 1 klem genoeg om alle 3 te meten (Je kan per klem 3 aparte kringen meten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx6Yk_FE8yfsRdoWvWvBE0bBNzA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rvsU39wczPse6vtk7kFJniiA.png?f=user_large

Update: in dit topic werd een gelijkaardige setup besproken via eastron meters en rs485. Qua prijs is eastron goedkoper (mits je een rs485 klem aan een redelijke prijs kan vinden). Toch de wago klem gekozen voor meting panelen/huis.

Waarom ? Eenvoud... geen pollen over rs485, geen rs485 klem nodig. Minder programmeerwerk (relatief als je de lib van @michvw gebruikt). Voor individuele apparaten en/of kringen in huis ga ik vermoedelijk eastron gebruiken als de nood er is. Voor basis metingen de 79x klemmen.

Prijsvergelijk van beide oplossingen mits wat uitkijken op ebay.de:

wago voor 3 meetpunten
750 493 70 euro
3x ct a 26 euro = 78 euro
Totaal = 170 euro

Prijs eastron 3 meetpunten
SDM630MCT 100 euro (aliexpress)
Inclusief ct
Totaal = 100 euro

De eastron is per 3 meetpunten 40 euro goedkoper (zonder rekening te houden met aankoop rs485 klem maar die klem kan je voor meerdere meters/sensors gebruiken).

[ Voor 67% gewijzigd door frv op 28-06-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:07
Ik ga een huis verbouwen en wil dit zwaar gaan automatiseren met PLC's (als remote I/O) als basis. Op 3 of 4 locaties komt een onderverdeelkast met daarin een PLC. De elektra ga ik grotendeels zelf aanleggen, maar om chaos te voorkomen wil ik dit graag zo goed mogelijk vooraf voorbereiden, dus installatietekeningen, layouts van de kasten, I/O lijsten, etc. Liefst niet alleen voor voeding en signaalkabels, maar ook voor UTP en loze leidingen.

Welke tools hebben jullie gebruikt voor jullie ontwerpen? Ik ben begonnen in Visio/Excel, maar merk dat het steeds lastiger wordt om alles in sync te houden. Er zijn aardige CAD programma's die kabellijsten kunnen genereren, maar die zijn weer te conventioneel.

Ik heb er geen problemen mee om wat licentiekosten te betalen voor goede software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
Roekeloos schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:02:
Ik ga een huis verbouwen en wil dit zwaar gaan automatiseren met PLC's (als remote I/O) als basis. Op 3 of 4 locaties komt een onderverdeelkast met daarin een PLC. De elektra ga ik grotendeels zelf aanleggen, maar om chaos te voorkomen wil ik dit graag zo goed mogelijk vooraf voorbereiden, dus installatietekeningen, layouts van de kasten, I/O lijsten, etc. Liefst niet alleen voor voeding en signaalkabels, maar ook voor UTP en loze leidingen.

Welke tools hebben jullie gebruikt voor jullie ontwerpen? Ik ben begonnen in Visio/Excel, maar merk dat het steeds lastiger wordt om alles in sync te houden. Er zijn aardige CAD programma's die kabellijsten kunnen genereren, maar die zijn weer te conventioneel.

Ik heb er geen problemen mee om wat licentiekosten te betalen voor goede software.
Hier is volgens mij geen enkel goed software pakket voor. Op mijn werk zijn we al jaren op zoek naar goede software voor dit probleem. Je software doet of goede kabinet tekeningen of goede installatie tekeningen.

En daarbij heb je het niet over "wat licentiekosten" maar een paar duizend euro per jaar. :P

AutoCAD (electrical), ePlan zijn een paar voorbeelden voor kabinet tekeningen. Alternatieven zijn daarna makkelijk te vinden.

Installatietekeningen voor kabelroutes gaat steeds meer richting BIM. En dan moet je kijken naar Revit en de alternatieven.

[ Voor 5% gewijzigd door MewBie op 29-06-2020 15:09 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
MewBie schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:08:
[...]

Hier is volgens mij geen enkel goed software pakket voor. Op mijn werk zijn we al jaren op zoek naar goede software voor dit probleem. Je software doet of goede kabinet tekeningen of goede installatie tekeningen.

En daarbij heb je het niet over "wat licentiekosten" maar een paar duizend euro per jaar. :P

AutoCAD (electrical), ePlan zijn een paar voorbeelden voor kabinet tekeningen. Alternatieven zijn daarna makkelijk te vinden.

Installatietekeningen voor kabelroutes gaat steeds meer richting BIM. En dan moet je kijken naar Revit en de alternatieven.
Na wat Google werk kwam ik deze nog tegen: https://www.bluebits.be/trikker.html

Ik heb vanavond wat zitten spelen met de demo versie en eigenlijk is dit precies wat ik nodig heb. Eendraadschema maken (inclusief domotica functies), deze plaatsen op een situatieschema en er rolt een BOM uit.

Maar andere suggesties zijn nog altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
Roekeloos schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:18:
[...]

Na wat Google werk kwam ik deze nog tegen: https://www.bluebits.be/trikker.html

Ik heb vanavond wat zitten spelen met de demo versie en eigenlijk is dit precies wat ik nodig heb. Eendraadschema maken (inclusief domotica functies), deze plaatsen op een situatieschema en er rolt een BOM uit.

Maar andere suggesties zijn nog altijd welkom!
Voor een huis ziet dat er inderdaad wel ok uit, niet bruikbaar voor industriele installaties. :P

Waar je rekening mee moet houden is dat niet alle symbolen conform IEC zijn of een foutieve benaming/categorie hebben en er dus verwarring kan ontstaan over wat wat is.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
@MichVw , ik heb jou software gedownload en op PFC200 draaien, alleen zie ik geen connectie poginginen in mosquitto van de PLC ook al heb ik de correcte details in de broker parameter.

Ik heb verder weinig ervaring met PLC programmeren, maar waar zou ik dit normaliter kunnen debuggen? dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
xelnaha schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 01:08:
@MichVw , ik heb jou software gedownload en op PFC200 draaien, alleen zie ik geen connectie poginginen in mosquitto van de PLC ook al heb ik de correcte details in de broker parameter.

Ik heb verder weinig ervaring met PLC programmeren, maar waar zou ik dit normaliter kunnen debuggen? dank :)
Werkt al de rest naar behoren? De MQTT lib heb ik zelf niet gemaakt, de ontwikkelaar daarvan heeft dit geschreven om enventuele problemen te debuggen:
https://github.com/stefan.../integration.md#debugging

Je moet dus naar het SD_MQTT.HANDLE_MQTT object gaan en kijken naar de errorhistory erin. Normaal gezien vind je daar wel wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Ik heb me eigenlijk nog niet echt beziggehouden met bedrading. Om 230V te schakelen is het simpel; relais en dan per lichtpunt/lichtgroep een kabel, stertopologie dus..

Ik vraag me echter af hoe ik best de drukknoppen aanpak. Een Cat kabel naar elke schakeldoos? (Ster topologie dus)
Of met één cat kabel zoveel mogelijk drukknoppen aansluiten (mix van ster en bus). En in geval van dat laatste, hoe overbrug je de overgebleven kabels in de cat kabel naar de volgende schakeldoos met drukknoppen?

Alle tips voor bedrading in kast zijn bij deze ook welkom 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaertens
MichVw schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:01:
Ik heb me eigenlijk nog niet echt beziggehouden met bedrading. Om 230V te schakelen is het simpel; relais en dan per lichtpunt/lichtgroep een kabel, stertopologie dus..

Ik vraag me echter af hoe ik best de drukknoppen aanpak. Een Cat kabel naar elke schakeldoos? (Ster topologie dus)
Of met één cat kabel zoveel mogelijk drukknoppen aansluiten (mix van ster en bus). En in geval van dat laatste, hoe overbrug je de overgebleven kabels in de cat kabel naar de volgende schakeldoos met drukknoppen?

Ik heb SVV gebruikt naar de drukknoppen. Alles in ster gedaan. Voordeel is dat je dan per locatie genoeg aders kan voorzien. Nadeel is wel dat je een hele hoop in flex in je vloer moet steken. Onderschat dat niet. Dat neemt veel ruimte en veel tijd in beslag om die allemaal mooi vast te leggen. Ook in de kast zelf heb je veel plaats nodig. Ik heb gebruik gemaakt van rijgklemmen om de SVV op aan te sluiten en heb er voor gekozen om elke ader reeds op de rijgklemmen vast te leggen. Ik heb daar een heel schema voor gemaakt welke kleurencode waar en welke rijgklem waar. Als je wil kan ik die info wel nog ergens opzoeken.
Het alternatief is uiteraard een buskabel naar elke locatie en daar een intelligente schakelaar te voorzien. Dan heb je eigenlijk een microcontroller ter plaatse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Ik had gehoopt dat ik KNX drukknopen (bv. MDT) kon inlezen door gewoonweg een Wago KNX interface(753-646) aan te schaffen.

Nu zie ik in volgende application note dat je toch nog de ETS software zou nodig hebben om het KNX netwerk te configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
smaertens schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:39:
[...]

Ik heb SVV gebruikt naar de drukknoppen. Alles in ster gedaan. Voordeel is dat je dan per locatie genoeg aders kan voorzien. Nadeel is wel dat je een hele hoop in flex in je vloer moet steken. Onderschat dat niet. Dat neemt veel ruimte en veel tijd in beslag om die allemaal mooi vast te leggen. Ook in de kast zelf heb je veel plaats nodig. Ik heb gebruik gemaakt van rijgklemmen om de SVV op aan te sluiten en heb er voor gekozen om elke ader reeds op de rijgklemmen vast te leggen. Ik heb daar een heel schema voor gemaakt welke kleurencode waar en welke rijgklem waar. Als je wil kan ik die info wel nog ergens opzoeken.
Het alternatief is uiteraard een buskabel naar elke locatie en daar een intelligente schakelaar te voorzien. Dan heb je eigenlijk een microcontroller ter plaatse.
Hoeveel aders heeft je SVV precies? welke rijgklemmen gebruik je & bedraad je alles zodat het wat proper is? Ik bedoel dan hoe je de massa en voeding voor meerdere SVV kabels regeld en tegelijk ook de IO signalen naar de rijgklemmen bedraad zonder dat het een zootje word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
MichVw schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Hoeveel aders heeft je SVV precies? welke rijgklemmen gebruik je & bedraad je alles zodat het wat proper is? Ik bedoel dan hoe je de massa en voeding voor meerdere SVV kabels regeld en tegelijk ook de IO signalen naar de rijgklemmen bedraad zonder dat het een zootje word :)
Ik heb in een vorig project 12 voudige SVV voorzien voor 4-voudige drukknoppen(Niko) met feedback led.
Dan heb je na voeding, gnd, 4 stuursignalen nog 2 reserves over.
Alles in ster bedraad (iedere drukknop naar de kast) & laten toekomen op
volgende etage klemmen: https://www.wago.com/be-n...matrix-patching/p/727-220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
drled schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:50:
Ik had gehoopt dat ik KNX drukknopen (bv. MDT) kon inlezen door gewoonweg een Wago KNX interface(753-646) aan te schaffen.

Nu zie ik in volgende application note dat je toch nog de ETS software zou nodig hebben om het KNX netwerk te configureren?
Klopt, je moet vanuit e!Cockpit of I/O Pro (waarmee je de PLC programmeert) een export doen. Die laad je in binnen ETS via de Wago Plugin en dan worden alle variabelen die je in de PLC als 'KNX-enabled' hebt geprogrammeerd ook beschikbaar binnen ETS en kun je ze dus ook toevoegen aan groepsadressen.

Nieuwe variabele gemaakt in de PLC? Hele spel weer opnieuw doen.
Het is dus niet zo dat de PLC de bus afluistert en alles vanzelf oppakt; je moet alles wat van/naar de PLC moet expliciet programmeren met de juiste variable types via de KNX library.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

drled schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:00:
[...]

Ik heb in een vorig project 12 voudige SVV voorzien voor 4-voudige drukknoppen(Niko) met feedback led.
Dan heb je na voeding, gnd, 4 stuursignalen nog 2 reserves over.
Alles in ster bedraad (iedere drukknop naar de kast) & laten toekomen op
volgende etage klemmen: https://www.wago.com/be-n...matrix-patching/p/727-220
Dat zou je dus ook nog kunnen doen met goedkope cat5 cca kabels, al heb je er dan mogelijk meer dan 1 nodig.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaertens
Ethirty schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:33:
[...]

Dat zou je dus ook nog kunnen doen met goedkope cat5 cca kabels, al heb je er dan mogelijk meer dan 1 nodig.
Ik heb slechte ervaring met het aansluiten van cat5 cabels voor alles wat geen RJ45 connector heeft. Ook de sectie is kleiner als SVV, het breekt sneller af ...

not my cup of tea :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:01:

Ik heb per pulsdrukker twee netwerkkabels getrokken, een voor 1-wire en de andere voor de drukknoppen zelf. Svv is voor dat laatste wat mooier, dikkere kern en niet getwist dus kabel is ook wat dunner bij gelijk aantal aders. Feedback-ledjes heb ik niet. Voordeel van een netwerkkabel is dat je er (later) communicatie over kunt doen. Rs485 is hierbij denk ik wat kritischer dan 1-wire, dat laatste werkt tot nu toe prima bij mij ondanks het feit dat ik er goedkope copper clad meuk in heb zitten (wel F/UTP of S/UTP).

Ik heb bijna overal dubbele pulsdrukkers achter een enkele inbouwdoos. Linker of rechterknop kort indrukken is licht aan of uit (afhankelijk van welke stand hij in staat). Links lang indrukken is omlaag dimmen. Rechts lang indrukken is omhoog dimmen. Beide knoppen kort tegelijkertijd indrukken is volgende scene en beide lang indrukken gebruik ik om een apparaat in de betreffende ruimte aan- of uit te zetten, bijvoorbeeld de tv in de woonkamer of m'n computergebeuren in de werkruimte.

Voor mij bied dat genoeg mogelijkheden. Ik heb dus geen enorme knoppenrijen (maar ook geen multiroom audio en automatische zonwering). Als er ingewikkelde dingen gedaan moeten worden is bediening via een smartphone toch makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xelnaha
MichVw schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:53:
[...]

Werkt al de rest naar behoren? De MQTT lib heb ik zelf niet gemaakt, de ontwikkelaar daarvan heeft dit geschreven om enventuele problemen te debuggen:
https://github.com/stefan.../integration.md#debugging

Je moet dus naar het SD_MQTT.HANDLE_MQTT object gaan en kijken naar de errorhistory erin. Normaal gezien vind je daar wel wat...
Inmiddels heb ik e.a. werkende gekregen, dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
Femme schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:06:
[...]

Ik heb per pulsdrukker twee netwerkkabels getrokken, een voor 1-wire en de andere voor de drukknoppen zelf. Svv is voor dat laatste wat mooier, dikkere kern en niet getwist dus kabel is ook wat dunner bij gelijk aantal aders. Feedback-ledjes heb ik niet. Voordeel van een netwerkkabel is dat je er (later) communicatie over kunt doen. Rs485 is hierbij denk ik wat kritischer dan 1-wire, dat laatste werkt tot nu toe prima bij mij ondanks het feit dat ik er goedkope copper clad meuk in heb zitten (wel F/UTP of S/UTP).

Ik heb bijna overal dubbele pulsdrukkers achter een enkele inbouwdoos. Linker of rechterknop kort indrukken is licht aan of uit (afhankelijk van welke stand hij in staat). Links lang indrukken is omlaag dimmen. Rechts lang indrukken is omhoog dimmen. Beide knoppen kort tegelijkertijd indrukken is volgende scene en beide lang indrukken gebruik ik om een apparaat in de betreffende ruimte aan- of uit te zetten, bijvoorbeeld de tv in de woonkamer of m'n computergebeuren in de werkruimte.

Voor mij bied dat genoeg mogelijkheden. Ik heb dus geen enorme knoppenrijen (maar ook geen multiroom audio en automatische zonwering). Als er ingewikkelde dingen gedaan moeten worden is bediening via een smartphone toch makkelijker.
heb je gebruik gemaakt van cat5e of cat6 (iets dikkere omhulzing rond het koper dacht ik). voor 1-wire/RS485 zie ik zeker meerwaarde naar gebruik van shielded/foil cat kabels. Voor drukknoppen niet direct echter, is daar een reden voor?

Ik kan me inderdaad wel inbeelden dat de draadjes wat fragieler zijn om mee te werken in de centrale kast.
Is het een gek idee om bv hier van gebruik te maken om de aansluiting in de kast te doen en dan naar de PLC I/O te gaan?
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frv
Voor de tweakers onder ons die op zoek zijn naar een simpele visualisatie van gegevens en/of backup van sensor data die volledig op de PLC uit te voeren valt (dus geen MQTT, grafana of andere externe zaken nodig) kan ik de volgende library aanbevelen :

Wago datalogger in combinatie met de wago dataplotter (in het Wago voorbeeld zitten enkele codesys visualisaties die je ook als webvisu kan gebruiken maar die zijn nogal "ouderwets" qua looks en op de 750-880 met die java enkel bruikbaar in IE of vanuit Codesys zelf)

Video met howto : (voor de pfc 200)
YouTube: WAGO Data Plotter App 2.1 Tutorial

Instructies voor de 750-880 kan je vinden in de documentatie
(komt neer op de dataplotter bestanden op de SD kaart te zetten via je pc of ftp)

Werkt zowel op de 750-88x als op de PFC series.

Voordelen :

Altijd een backup van al je sensordata in CSV formaat
Geen externe DB of server nodig voor visualisatie
Self contained op de PLC
CSV bestanden snel te downloaden via de webapp

Nadelen :

Plotter is niet zo uitgebreid qua mogelijkheden als grafana/mqtt/etc
Iets hogere load op je PLC (dus prioriteit van de task aanpassen!)

Zowel de library (datalogger) als de webapp (dataplotter) zijn te vinden op de site van wago.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSfbAprpzK374_VYz3ezkDgqJBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WSYpQMhdzAAJAon8dQgcRwnD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door frv op 08-07-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:44

Blokker_1999

Full steam ahead

Het moest mij weer overkomen. Eindelijk alle modules besteld om mijn bestaande installatie al een 1-op-1 vervanging te kunnen geven (uitbreiding komt later wel als ik mijn plafond vernieuw), vandaag alles aangekomen, blijkt er een eindmodule te ontbreken in de verzending. Ben ik blij dat ik vandaag al niet begonnen was met demontage van het oude systeem.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Blokker_1999 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:40:
Het moest mij weer overkomen. Eindelijk alle modules besteld om mijn bestaande installatie al een 1-op-1 vervanging te kunnen geven (uitbreiding komt later wel als ik mijn plafond vernieuw), vandaag alles aangekomen, blijkt er een eindmodule te ontbreken in de verzending. Ben ik blij dat ik vandaag al niet begonnen was met demontage van het oude systeem.
Las eerder dat je een bestaande installatie gaat vervangen door wago. Wat heb je zoal allemaal draaien en/of op de planning staan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

frv schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:54:
[...]

Las eerder dat je een bestaande installatie gaat vervangen door wago. Wat heb je zoal allemaal draaien en/of op de planning staan ?
Mijn huidige installatie is er eentje van Domintell en deze is nooit veel verder geraakt dan het aansturen van de verlichting. Hoewel er destijds wel modules zijn aangekocht om multizonale verwarming mogelijk te maken, heb ik het nooit toegepast via Domintell. Enkele jaren terug wel via een Honeywell thermostaat en gestuurde kranen op de radiatoren. Ook de multiroom audio via het systeem is er noot gekomen al ben ik blij dat ik die module nooit heb aangekocht.

Ik ga nu beginnen met een 1-op-1 vervanging. Pure lichtsturing en dan later uitbreiden met aanwezigheidsmelders (automatische lichtsturing mogelijk maken), rookmelder integratie zodat deze bij brand de verlichting ook kunnen aansteken, de verlichting zelf gaat ook op de schop uiteindelijk zodat er meer sfeer in kan komen om dan op termijn ook een integratie te doen met mijn AV ruimte, de zonnepanelen en lader van mijn wagen, ... the usual stuff. En voor de rest zien we wel waar we uitkomen. Plannen genoeg, maar de tijd en budget vinden is een andere zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
Blokker_1999 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:33:
[...]

Mijn huidige installatie is er eentje van Domintell en deze is nooit veel verder geraakt dan het aansturen van de verlichting. Hoewel er destijds wel modules zijn aangekocht om multizonale verwarming mogelijk te maken, heb ik het nooit toegepast via Domintell. Enkele jaren terug wel via een Honeywell thermostaat en gestuurde kranen op de radiatoren. Ook de multiroom audio via het systeem is er noot gekomen al ben ik blij dat ik die module nooit heb aangekocht.

Ik ga nu beginnen met een 1-op-1 vervanging. Pure lichtsturing en dan later uitbreiden met aanwezigheidsmelders (automatische lichtsturing mogelijk maken), rookmelder integratie zodat deze bij brand de verlichting ook kunnen aansteken, de verlichting zelf gaat ook op de schop uiteindelijk zodat er meer sfeer in kan komen om dan op termijn ook een integratie te doen met mijn AV ruimte, de zonnepanelen en lader van mijn wagen, ... the usual stuff. En voor de rest zien we wel waar we uitkomen. Plannen genoeg, maar de tijd en budget vinden is een andere zaak.
Al rookmelders op het oog ? Zelf op zoek nazr iets dat makkelijk integreerbaar is met wago.

Dali of dmx voor verlichting ?

Al een idee voor de zonnepanelen ? Na enorm veel prutsen met raspberry pi en seriele poort / rs485 poort op mijn verouderde omvormers (fabrikant produceert geen omvormers meer en installateur failliet) heb ik beslist het gewoon te laten voor wat het is en op de uitgangen te meten om te weten wat ik produceer. (3fase meetklem) Pulsmeter via wago op gsc teller werkte ook wel maar vooral bij lage opbrengst niet accuraat doordat pulsen te ver uit elkaar liggen...

Qua programmeren gaat het me goed af maar de juiste hardware vinden is moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

frv schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:42:
[...]

Al rookmelders op het oog ? Zelf op zoek nazr iets dat makkelijk integreerbaar is met wago.

Dali of dmx voor verlichting ?

Al een idee voor de zonnepanelen ? Na enorm veel prutsen met raspberry pi en seriele poort / rs485 poort op mijn verouderde omvormers (fabrikant produceert geen omvormers meer en installateur failliet) heb ik beslist het gewoon te laten voor wat het is en op de uitgangen te meten om te weten wat ik produceer. (3fase meetklem) Pulsmeter via wago op gsc teller werkte ook wel maar vooral bij lage opbrengst niet accuraat doordat pulsen te ver uit elkaar liggen...

Qua programmeren gaat het me goed af maar de juiste hardware vinden is moeilijker.
Nee, het zal zeer gefaseerd verlopen, ook al omdat ik dit jaar vooral in het buitenland zit (ook al gooit corona nu roet in het eten). Ik hoop voor mijn vertrek de basis erin te krijgen, en de rest zal pas voor na nieuwjaar zijn. Waarschijnlijk na kerst het plafond beginnen uitbreken en daartegen dus op zoek gaan naar wat ik nodig heb voor melders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xelnaha
Wellicht interresant om te vermelden:

Ik heb nu script van jou draaien @MichVw maar daarnaast draait homeassistant ook als docker container op de PLC. Ik heb dit nog niet als "productie" draaien daar ik eerst wil zien wat het effect is op de PLC, maar op dit moment draait het prima met mqtt & node-red. CPU belasting is gemiddeld 24-30% en als de gui open staat schiet dit soms tijdelijk naar 100%

Ik heb het vermoeden dat de CPU is opgedeeld in 50% cpu voor Codesys3 en 50% voor Docker container, alhoewel ik dit niet kan bevestigen.

Dus op dit moment beste van beide: stabiliteit van PLC en in/outputs met een eenvoudige manier om domotica software te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 23:00
Ik ben van plan om een nog te bouwen huis te voorzien van domotica met waarschijnlijk een PLC als basis. Het huidige idee is om een PLC te hebben die inputs/outputs via MQTT beschikbaar maakt. Daarbij home assistant om de boel aan sturen. Graag zou ik een fallback programma op de PLC hebben voor wanneer de server down is, wanneer er een health check input op de PLC van de server niet meer actief is dan zou deze overnemen en anders is de PLC vooral een simpel doorgeefluik.

De EX1S achtige borden spreken mij wel aan omdat ze relatief goedkoop zijn, maar ik zou graag MQTT als backend willen gebruiken en modbus polling voor de status van beweging en magneet contact sensoren willen vermijden.

Dan zijn er ook nog niet PLC opties die inputs/outputs beschikbaar maken via MQTT zoals:

https://nl.aliexpress.com/item/4001078446561.html en https://nl.aliexpress.com/item/32949556277.html

Die lijken wel interessant, maar als er al ergens een modbus naar mqtt conversie is dan kunnen extra inputs/outpus ook via modbus aan het systeem gehangen worden.

In het kort heb ik de volgende wensen:
- Sensor events publishen via MQTT (lage latency/geen polling)
- Outputs stuurbaar via MQTT
- PLC voor een fallback programma
- Veel uitbreid mogelijkheden
- Betaalbaar
- Het liefst open source software om de boel te programmeren maar het lijkt er op dat dat er niet in gaat zitten.

Het lijkt er op dat als ik een PLC wil met MQTT mogelijkheden ik alsnog bij een Wago uit dreig te komen, heeft iemand hier alternatieven voor die de moeite waard zijn of is het gewoon verstandig om zo'n Wago te halen? Eventueel andere opmerkingen en tips worden gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
mauritso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:07:
Ik ben van plan om een nog te bouwen huis te voorzien van domotica met waarschijnlijk een PLC als basis. Het huidige idee is om een PLC te hebben die inputs/outputs via MQTT beschikbaar maakt. Daarbij home assistant om de boel aan sturen. Graag zou ik een fallback programma op de PLC hebben voor wanneer de server down is, wanneer er een health check input op de PLC van de server niet meer actief is dan zou deze overnemen en anders is de PLC vooral een simpel doorgeefluik.

De EX1S achtige borden spreken mij wel aan omdat ze relatief goedkoop zijn, maar ik zou graag MQTT als backend willen gebruiken en modbus polling voor de status van beweging en magneet contact sensoren willen vermijden.

Dan zijn er ook nog niet PLC opties die inputs/outputs beschikbaar maken via MQTT zoals:

https://nl.aliexpress.com/item/4001078446561.html en https://nl.aliexpress.com/item/32949556277.html

Die lijken wel interessant, maar als er al ergens een modbus naar mqtt conversie is dan kunnen extra inputs/outpus ook via modbus aan het systeem gehangen worden.

- Betaalbaar
- Het liefst open source software om de boel te programmeren maar het lijkt er op dat dat er niet in gaat zitten.

Het lijkt er op dat als ik een PLC wil met MQTT mogelijkheden ik alsnog bij een Wago uit dreig te komen, heeft iemand hier alternatieven voor die de moeite waard zijn of is het gewoon verstandig om zo'n Wago te halen? Eventueel andere opmerkingen en tips worden gewaardeerd!
Ik ben ook m'n zoektocht begonnen met een poging tot er goedkoper uit te komen dan de Wago PLC toer op te gaan maar ben uiteindelijk toch bedrogen uitgekomen.

Je moet in je berekening meenemen dat het gaat om de aansturing van je huis, iets wat 24/24, 7/7 altijd de volle 100% moet werken. Dergelijke betrouwbaarheid krijg je enkel met een PLC, de industrie is daar het voorbeeld van. Maar ook PLC's gaan niet eeuwig mee, stel dat je toestel de geest geeft achter 15-20jaar (of meer, weet ik veel) dan wil je niet voor een situatie komen te staan dan het ding niet meer beschikbaar is.. Wago PLC's en bijhorende modules blijven beschikbaar, als je wat opzoekwerk doet zal je zien dat je een controller van 15j geleden vandaag de dag ook nog kan kopen.. Niet onbelangrijk naar mijn mening..

Softwarematig raad ik je aan om dit te bekijken:
https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

het heeft me enkele jaren geduurd om zover te geraken, als je het project hergebruikt zal het je heel wat tijd uitsparen. Het word tenslotte al door meerdere mensen gebruikt en heeft zichzelf dus al bewezen :)

Mocht je dan de tijd meerekenen dat je uitspaart door voor de Wago PFC reeks te gaan en bovenstaande software als een kostbesparing dan zal het plaatje er waarschijnlijk wel wat anders uit gaan zien..

Het word soms makkelijk vergeten maar time = money :) zeker in de bouwfase als je met die tijd eigen werk kan leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 07:25

Giblet

Dingen

Ik sluit me aan bij het verhaal van @MichVw

Wij zitten sinds een half jaar in onze nieuwe woning, een gerenoveerd appartement die volledig casco werd opgeleverd en helemaal zelf heb gerenoveerd. Ik heb zelf alle leidingen moeten aanleggen, wat me de kans gaf om deze allemaal in een centrale ruimte uit te laten komen. Elke schakelaar, WCD, bewegingsmelder, magneetsensor, Netwerkaansluiting en lichtpunt heeft een eigen leiding naar deze ruimte. Uitgangspunten waren dat het licht zonder noemenswaardig verlies van functionaliteit door draait op het moment dat de automatisering van een bovenliggend systeem niet meer draait, de gewone schakelaars alles kunnen blijven aansturen/overrulen, zoveel mogelijk bedraad en dat het bij een eventuele verkoop relatief eenvoudig om te katten is naar een conventioneel systeem (weliswaar allemaal in de centrale schakelkast)

Goede documentatie maken vooraf en bijwerken tijdens dit proces is super belangrijk! Plannen veranderen immers op basis van nieuwe inzichten naarmate alles vorm krijgt en je echt rond kan lopen in het huis.
Op basis van deze documentatie was het uiteindelijk een eenvoudige taak om een mapping te maken voor de schakelkast (leiding 12 = PLC input 3, leiding 14 = PLC output 2, etc.). Toen ik dit eenmal had, was het slechts een paar uur doorgronden hoe het genoemde PLC project in elkaar zat, de mapping overbrengen naar de applicatie en vanaf dat moment draait er een zeer solide basis voor je verlichting (zonder laag erboven; OpenHab in mijn geval).

Gaandeweg heb ik een aantal relais vervangen voor DMX Dimmers die aangestuurd worden via ArtNet (code hier te vinden: https://github.com/Michie...mation.CoDeSys3/issues/60) en OpenHab gekoppeld. De ArtNet node en de PLC hebben beiden een vast ip adres en zijn zonder switch met elkaar verbonden via de interne switch op de PLC. OpenHab stuurt nu de PLC aan voor aanvullende zaken. Ik heb de enkele klik en dubbele klik van de schakelaars gereserveerd voor de PLC (enkel = aan/uit, dubbel is wisselen tussen twee standen) en in sommige gevallen ook de longpush gereserveerd voor dimmen. Voor sommige andere schakelaars waar geen dimmer aan gekoppeld zit is de longpush voor openhab (schakelen tussen scenes). Het is vrij eenvoudig om de toewijzing van deze knoppen aan te passen in zowel openhab als de PLC software.

Op dit moment zitten we in de fase om het huis 'slim' te maken. Dus op basis van beweging, in combinatie met tijd van de dag/scene waarin het huis draait op dat moment het licht wel of niet op een bepaalde sterkte in te stellen, het licht in de hal aan te doen als de deur open gaat en het avond is en meer leuke dingen. Hoewel ik veel leidingen heb geplaatst voor bewegingsmelders, ontdek je in de praktijk dat het niet 100% dekking heeft. Een kastje toch ergens anders plaatsen dan aanvankelijk bedacht heeft invloed op je looproute. Hier kunnen draadloze oplossingen uitkomst bieden. Deze communiceren met OpenHab die de PLC weer aanstuurt.

Mijn netwerk kan uitvallen, mijn openhab kan vastlopen, mensen kunnen alle draadloze communicatie verstoren, maar de stroom moet nu uitvallen voordat het licht niet meer aan gaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Hier sluit ik mij ook bij aan op dit moment ben ik hier ook mee bezig. Ik heb jarenlang domoticz op een pi gedraaid en vm maar tijdens een reboot werkt het huis niet meer. Erg slecht voor de waf.

Hier trouwens een verlengde op, heeft in and tips voor een controle paneel voor alarm? Ik heb voor nu een paneeltje nodig wat pincode laat invoeren en dat kan communiceren met de plc.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
MichVw schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:13:
[...]

Ik ben ook m'n zoektocht begonnen met een poging tot er goedkoper uit te komen dan de Wago PLC toer op te gaan maar ben uiteindelijk toch bedrogen uitgekomen.

Je moet in je berekening meenemen dat het gaat om de aansturing van je huis, iets wat 24/24, 7/7 altijd de volle 100% moet werken. Dergelijke betrouwbaarheid krijg je enkel met een PLC, de industrie is daar het voorbeeld van. Maar ook PLC's gaan niet eeuwig mee, stel dat je toestel de geest geeft achter 15-20jaar (of meer, weet ik veel) dan wil je niet voor een situatie komen te staan dan het ding niet meer beschikbaar is.. Wago PLC's en bijhorende modules blijven beschikbaar, als je wat opzoekwerk doet zal je zien dat je een controller van 15j geleden vandaag de dag ook nog kan kopen.. Niet onbelangrijk naar mijn mening..

Softwarematig raad ik je aan om dit te bekijken:
https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

het heeft me enkele jaren geduurd om zover te geraken, als je het project hergebruikt zal het je heel wat tijd uitsparen. Het word tenslotte al door meerdere mensen gebruikt en heeft zichzelf dus al bewezen :)

Mocht je dan de tijd meerekenen dat je uitspaart door voor de Wago PFC reeks te gaan en bovenstaande software als een kostbesparing dan zal het plaatje er waarschijnlijk wel wat anders uit gaan zien..

Het word soms makkelijk vergeten maar time = money :) zeker in de bouwfase als je met die tijd eigen werk kan leveren.
Bedankt voor het delen van je ervaring, ik ben nu wel overtuigd dat een wago plc een goede basis vormt voor een domotica systeem. Is er een nadeel aan 2e hands wago halen?

Dat github project ziet er ook goed uit, scheelt weer het wiel opnieuw uitvinden!

Met een wago PLC als basis is het denk ik alsnog wel een idee om voor een deel van de inputs/outputs een EX1S te gebruiken of iets dergelijks. Maar ik begreep ook dat wago modules 2e hands nog wel betaalbaar zijn.
Giblet schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:57:
Ik sluit me aan bij het verhaal van @MichVw

Wij zitten sinds een half jaar in onze nieuwe woning, een gerenoveerd appartement die volledig casco werd opgeleverd en helemaal zelf heb gerenoveerd. Ik heb zelf alle leidingen moeten aanleggen, wat me de kans gaf om deze allemaal in een centrale ruimte uit te laten komen. Elke schakelaar, WCD, bewegingsmelder, magneetsensor, Netwerkaansluiting en lichtpunt heeft een eigen leiding naar deze ruimte. Uitgangspunten waren dat het licht zonder noemenswaardig verlies van functionaliteit door draait op het moment dat de automatisering van een bovenliggend systeem niet meer draait, de gewone schakelaars alles kunnen blijven aansturen/overrulen, zoveel mogelijk bedraad en dat het bij een eventuele verkoop relatief eenvoudig om te katten is naar een conventioneel systeem (weliswaar allemaal in de centrale schakelkast)

Goede documentatie maken vooraf en bijwerken tijdens dit proces is super belangrijk! Plannen veranderen immers op basis van nieuwe inzichten naarmate alles vorm krijgt en je echt rond kan lopen in het huis.
Op basis van deze documentatie was het uiteindelijk een eenvoudige taak om een mapping te maken voor de schakelkast (leiding 12 = PLC input 3, leiding 14 = PLC output 2, etc.). Toen ik dit eenmal had, was het slechts een paar uur doorgronden hoe het genoemde PLC project in elkaar zat, de mapping overbrengen naar de applicatie en vanaf dat moment draait er een zeer solide basis voor je verlichting (zonder laag erboven; OpenHab in mijn geval).

Gaandeweg heb ik een aantal relais vervangen voor DMX Dimmers die aangestuurd worden via ArtNet (code hier te vinden: https://github.com/Michie...mation.CoDeSys3/issues/60) en OpenHab gekoppeld. De ArtNet node en de PLC hebben beiden een vast ip adres en zijn zonder switch met elkaar verbonden via de interne switch op de PLC. OpenHab stuurt nu de PLC aan voor aanvullende zaken. Ik heb de enkele klik en dubbele klik van de schakelaars gereserveerd voor de PLC (enkel = aan/uit, dubbel is wisselen tussen twee standen) en in sommige gevallen ook de longpush gereserveerd voor dimmen. Voor sommige andere schakelaars waar geen dimmer aan gekoppeld zit is de longpush voor openhab (schakelen tussen scenes). Het is vrij eenvoudig om de toewijzing van deze knoppen aan te passen in zowel openhab als de PLC software.

Op dit moment zitten we in de fase om het huis 'slim' te maken. Dus op basis van beweging, in combinatie met tijd van de dag/scene waarin het huis draait op dat moment het licht wel of niet op een bepaalde sterkte in te stellen, het licht in de hal aan te doen als de deur open gaat en het avond is en meer leuke dingen. Hoewel ik veel leidingen heb geplaatst voor bewegingsmelders, ontdek je in de praktijk dat het niet 100% dekking heeft. Een kastje toch ergens anders plaatsen dan aanvankelijk bedacht heeft invloed op je looproute. Hier kunnen draadloze oplossingen uitkomst bieden. Deze communiceren met OpenHab die de PLC weer aanstuurt.

Mijn netwerk kan uitvallen, mijn openhab kan vastlopen, mensen kunnen alle draadloze communicatie verstoren, maar de stroom moet nu uitvallen voordat het licht niet meer aan gaat :D
Bedankt voor de tips, wat je qua systeem hebt aangelegd is ook ongeveer mijn doel.

Voor het aanleggen van wcds/bewegingssensoren/schakelaars en dergelijke achteraf hebben wij de volgende oplossing bedacht:

We maken gebruik van een systeemplafond en we gaan voor een industriele look, dus het plan is om zichtbare leidingen van het plafond naar de juiste plek op de muur aan te leggen voor wcds/schakelaars/evt. sensoren (meeste sensoren zullet bij/in de schakelaars/wcds terecht komen).

Om te besluiten waar we een schakelaar willen plaatsen kunnen we dan eerst tijdelijk een draadloze schakelaar gebruiken totdat we zeker weten waar we die schakelaar willen hebben. Op deze manier besparen we een boel leidingwerk vooraf en zullen we een stuk minder ongebruikte knoppen/wcds hebben aan het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
mauritso schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring, ik ben nu wel overtuigd dat een wago plc een goede basis vormt voor een domotica systeem. Is een nadeel aan 2e hands wago halen?
Maakt in principe niet uit. Die PLC's zijn gemaakt voor in de industrie en hebben dus niet te maken met planned obsolencense zoals bij particuliere producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
mauritso schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:07:

- Betaalbaar

Als HA de besturing wordt schrap dan de PLC en gebruik dan eventueel alleen de IO via een nader te bepalen netwerkprotocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kanze schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:47:
[...]
Maakt in principe niet uit. Die PLC's zijn gemaakt voor in de industrie en hebben dus niet te maken met planned obsolencense zoals bij particuliere producten.
[...]

Niet vervelend bedoeld, maar krijg je bij PLC's na 5-10 jaar nog steeds support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Rob Z schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:58:
[...]

Als HA de besturing wordt schrap dan de PLC en gebruik dan eventueel alleen de IO via een nader te bepalen netwerkprotocol
Het liefst werk ik met een fallback basis besturing op de PLC waarbij HA basis besturing+uitgebreide besturing doet als HA/MQTT/raspi online is. Of een setup waarbij de basis besturing op de PLC zit en HA uitgebreidere dingen daar bovenop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
[...]

Ah oke, ik begreep dat er nog iets aan de hand was met een licentie voor de software om het te programmeren. Maar ik begreep ook dat je los de wago codesys 3 targets kon aanschaffen, dus dat zal sowieso wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
mauritso schreef op zondag 19 juli 2020 @ 00:30:
[...]

Het liefst werk ik met een fallback basis besturing op de PLC waarbij HA basis besturing+uitgebreide besturing doet als HA/MQTT/raspi online is. Of een setup waarbij de basis besturing op de PLC zit en HA uitgebreidere dingen daar bovenop doet.
Wat je kan hebben met een tweedehands PLC is dat ie enkel Codesys 3S kan omdat ie verkocht is door wago zonder é!cockpit licentie. Geen drama, met codesys 3S kan je zeker ook alles doen, het enige wat je hebt is dat je een license nodig hebt van €100 per PLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
Accretion schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:59:
[...]

[...]

Niet vervelend bedoeld, maar krijg je bij PLC's na 5-10 jaar nog steeds support?
Als particulier zou ik nu wel niet al te veel rekenen op langdurige support. WAGO PLC's kan je bijvoorbeeld technisch gezien alleen maar programmeren voor industriële toepassingen (is deel van de éCockpit EULA). Maar ik moet zeggen dat ze bij WAGO België wel altijd vriendelijk zijn geweest als ik eens belde.

Support voor dit soort producten is doorgaans gebaseerd op support contracten tussen WAGO en de afnemer (bedrijf). Particuliere support zoals bij bijvoorbeeld Loxone is gewoon anders.

Nu is het de vraag hoe belangrijk dat eigenlijk is. Op technisch vlak vind je veel terug op het internet en bijvoorbeeld hier in het topic. Daar ben je al een heel eind mee.
mauritso schreef op zondag 19 juli 2020 @ 00:34:
[...]

Ah oke, ik begreep dat er nog iets aan de hand was met een licentie voor de software om het te programmeren. Maar ik begreep ook dat je los de wago codesys 3 targets kon aanschaffen, dus dat zal sowieso wel werken.
Zoals @MichVw reeds schreef bestaat er een kans dat je tweedehands PLC geen éCockpit licentie bevat. Maar voor zover ik weet is hij hier de enigste die dat ongeluk heeft gehad bij een tweedehands aankoop.

De trial van éCockpit is de volwaardige versie en kan eenvoudig hergebruikt worden. Je programma's op de PLC blijven gewoon draaien zelfs al vervalt je éCockpit trial. Dat maakt WAGO wel zo aantrekkelijk. éCockpit is naar mijn mening gebruiksvriendelijker als pure CoDeSys (zeker voor de beginner) en je krijgt toegang tot alle libraries van WAGO. En dat essentieel gratis dus best een streepje voor tegenover andere domotica oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Kanze
En dat essentieel gratis dus best een streepje voor tegenover andere domotica oplossingen.
Domoticz, node-red, home assistant is ook allemaal gratis.
En draait op Raspberry pi2 / 3 / 4, Synology nas (docker), odroid c2/ c4 / n2, dus is ook niet zo kieskeurig.
Welke andere domotica oplossingen bedoel je dan?
Rob Z schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:58:
[...]
De single board computer techniek is reeds volwassen en betrouwbaar genoeg.
SSD en emmc als opslag

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-07-2020 23:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Sorry als de vraag al eerder gesteld is, maar ik heb het topic doorgespit en kom helaas niet tot een antwoord. Ik wil graag een PLC waar ik een basis programma in kan zetten, welke kan communiceren met HomeAssistant (bij voorkeur via MQTT) voor de "fancy stuff". Ik heb een Wago 750-881 op de kop getikt en kan deze succesvol benaderen vanuit eCockpit. Het lijkt er alleen op dat de I/O modules enkel per Modbus benaderbaar zijn en niet gebruikt kunnen worden als parameter in een programma:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIbb2vXffIdJqoRDdMp8F266gd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Npyb5a4PaX902pW7JsvRey7.png?f=fotoalbum_large

Op zich werkt dit, want ik kan ze via Modbus uitlezen. Maar ik zie geen mogelijkheden om de 881 daadwerkelijk te programmeren vanuit eCockpit. Ben ik veroordeeld tot een PFC100 of PFC200?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xelnaha
AUijtdehaag schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:06:
@Kanze

[...]

En draait op Raspberry pi2 / 3 / 4, Synology nas (docker), odroid c2/ c4 / n2, dus is ook niet zo kieskeurig.

[...]

SSD en emmc als opslag
Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is de uitbreidbaarheid en de kosten daarvoor. Om een voorbeeld te geven: de initiele aankoop was iets van £600 (*ja ik woon in Engeland), maar op ebay heb ik zojuist ongeveer 20-30 stuks digitale input en outputs gekocht voor zo'n €100. Dat is echt waanzinnig goedkoop als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld philips hue oid.

Daarnaast koop ik voor €5 een 24v relay in die geschakeld kan worden. En het beste hiervan? als de relay na 20,000 schakelen kapot gaat koop ik de komende 20jaar gewoon een andere relay, zonder dat ik de hele klem hoef te vervangen.

Dit lukt echt niet met gemiddeld huistuinenkeuken goed. Ja de initiele opzet kost stuk meer in geld en tijd, maar daarna staat het dan ook als een huis (en ik heb geen draadloze meuk hehe).

ik heb naar ieder raam in m'n huis bv een buis liggen met daarin een reed sensor, welke op de plc is aangesloten. Intentie is om het huis alarm hier op aan te sluiten. Nu alleen nog even uitzoeken hoe ik dit programeer + keypad vinden waar de plc mee kan praten en/of RIFD oid voor de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
Roekeloos schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:15:
Sorry als de vraag al eerder gesteld is, maar ik heb het topic doorgespit en kom helaas niet tot een antwoord. Ik wil graag een PLC waar ik een basis programma in kan zetten, welke kan communiceren met HomeAssistant (bij voorkeur via MQTT) voor de "fancy stuff". Ik heb een Wago 750-881 op de kop getikt en kan deze succesvol benaderen vanuit eCockpit. Het lijkt er alleen op dat de I/O modules enkel per Modbus benaderbaar zijn en niet gebruikt kunnen worden als parameter in een programma:

[Afbeelding]

Op zich werkt dit, want ik kan ze via Modbus uitlezen. Maar ik zie geen mogelijkheden om de 881 daadwerkelijk te programmeren vanuit eCockpit. Ben ik veroordeeld tot een PFC100 of PFC200?
Als je MQTT wilt gaan gebruiken, pub & sub met een betrouwbare QoS dan dien je inderdaad voor de PFC reeks te gaan. Reden is dat de 881 enkel Codesys2 kan en de PFC reeks Codesys 3.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
@Roekeloos ter aanvulling, je moet Wago I/O Pro hebben om je 750-881 te programmeren. Dat is de voorganger van e!Cockpit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanze
@Kanze

[...]

[...]

SSD en emmc als opslag
SBC domotica is in mijn ogen een ander genre als werken met een PLC, Loxone, of KNX. Je kan alleen een vergelijking maken met vergelijkbare producten.

Er is niets mis met de opzet van een SBC systeem maar wanneer het op mijn huis aankomt moet het voor mij robuuster zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
@Kanze

[...]

[...]

SSD en emmc als opslag
Ja maar dat staat los van wat ik bedoel: als de intelligentie in de SBC komt dan heb je genoeg aan IO met een kopstation en kun je de PLC weg laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:19:
[...]

Als je MQTT wilt gaan gebruiken, pub & sub met een betrouwbare QoS dan dien je inderdaad voor de PFC reeks te gaan. Reden is dat de 881 enkel Codesys2 kan en de PFC reeks Codesys 3.5.
Ik gebruik de MQTT library van Sebastian Rau op mijn Wago 750-881 en dat werkt prima. Wat ik wel heb gedaan is een time off delay van een seconde op de DI's van de pir- en radarsensoren om te voorkomen dat mijn domoticaserver werd geDoSed als de DI van radarsensor tien keer per seconde van hoog naar laag zat te flippen :P .
Rob Z schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:48:
[...]

Ja maar dat staat los van wat ik bedoel: als de intelligentie in de SBC komt dan heb je genoeg aan IO met een kopstation en kun je de PLC weg laten.
Kopstation is alleen modbus toch? MQTT is wel een must have als je met inputs van drukknoppen in de domoticasoftware op je single board computer wilt kunnen werken. Modbus is daar niet snel genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 23:24
Na een tijdje andere zaken bezig te zijn in ons huis, ben ik terug begonnen om te kijken om het "smart" verhaal verder te gaan uitwerken. Momenteel werkt alles op mijn PFC100 via ecockpit en op basis van de code van Mich maar dan aangepast voor ecockpit voor het aansturen van de verlichting. De fixscreens zijn hier ook op aangesloten en werken via de native ecockpit libraries (was wel even zoeken naar de juiste syntax ervan).
Nu ben ik aan het zien om via MQTT te gaan werken en gezien er een native ondersteuning is vanuit de PFC, is mijn voorkeur om deze te gaan aanspreken.
Nu zijn er al mensen die deze native MQTT reeds hebben geprobeerd, zo ja toevallig enkele voorbeelden hiervan beschikbaar?
Het voorbeeld in de library manager omvat enkele structuren die voor mij nog wat ongekend zijn om de MQTT materie te begrijpen, het is de eerste stap om deze dan aan te sluiten via Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
Ik heb hier ook een PFC200 draaien met de bekende MQTT library erop. Lijkt veelbelovend!

Het punt is alleen, dat ik straks 3 onderverdeelkasten heb waar een PLC of remote I/O moet komen. De mooiste oplossing is 2 PFC200's erbij kopen; de goedkoopste oplossing is dikke bossen kabel tussen de verdeelkasten. Maar kennen jullie een tussenoplossing, dus een betaalbare remote I/O module die via ethernet of desnoods Modbus/RTU met de "main" PFC200 kan communiceren, zodat die I/O ook ontsloten kan worden via MQTT? Ik heb nog een 750-881 liggen; kan ik deze daarvoor inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
Roekeloos schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:33:
Ik heb hier ook een PFC200 draaien met de bekende MQTT library erop. Lijkt veelbelovend!

Het punt is alleen, dat ik straks 3 onderverdeelkasten heb waar een PLC of remote I/O moet komen. De mooiste oplossing is 2 PFC200's erbij kopen; de goedkoopste oplossing is dikke bossen kabel tussen de verdeelkasten. Maar kennen jullie een tussenoplossing, dus een betaalbare remote I/O module die via ethernet of desnoods Modbus/RTU met de "main" PFC200 kan communiceren, zodat die I/O ook ontsloten kan worden via MQTT? Ik heb nog een 750-881 liggen; kan ik deze daarvoor inzetten?
Ethernet bus couplers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik heb op aanraden van anderen in dit forum gekozen voor een modbus TCP koppeling en heb daarvoor de 750-362 aangekocht. Heeft me ergens rond de 160 euro gekost geloof ik. Alleen niet de fout maken die ik heb gemaakt en er direct ook een voedingsmodule bijnemen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Blokker_1999 op 26-07-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauritso
Voor het bouwen van een systeem met onderverdeelkasten is de modbus TCP koppeling erg interessant. Ik zit nu te kijken naar het aanschaffen van een PFC200 in combinatie met 2 fieldbus couplers over modbus tcp voor domotica in een nog te bouwen huis.

Ik vraag me alleen af hoe veel latency er zit tussen een input die veranderd op een via modbus tcp gekoppelde module en wanneer het wago kopstation (bijv. een PFC200) dat ontvangt. Weet iemand hier wat zinnigs over te zeggen? Moet je hiervoor pollen of werkt dat anders tussen de wago plc en fieldbus coupler onderling?

Voor het veranderen van een output via modbus tcp heb ik een oud document gevonden dat 4ms meet tussen een SMC 4000 controller en een wago ethernet fieldbus coupler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Op dit moment ben ik dus op zoek naar een 2e hands PFC200 PLC op marktplaats/tweakers vraag en aanbod. (Duitse) Ebay schijnt ook een goede plek te zijn om te zoeken heb ik begrepen uit dit topic. Zijn er nog andere tips voor relatief goedkoop zo'n PLC aanschaffen?

Voor zover ik hier lees is een goede prijs voor een 2e hands PFC200 ongeveer 250 euro, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

mauritso schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:29:
Voor het bouwen van een systeem met onderverdeelkasten de modbus TCP koppeling erg interessant. Ik zit nu te kijken naar het aanschaffen van een PFC200 in combinatie met 2 fieldbus couplers over modbus tcp voor domotica in een nog te bouwen huis.

Ik vraag me alleen af hoe veel latency er zit tussen een input die veranderd op een via modbus tcp gekoppelde module en wanneer het wago kopstation (bijv. een PFC200) dat ontvangt. Weet iemand hier wat zinnigs over te zeggen? Moet je hiervoor pollen of werkt dat anders tussen de wago plc en fieldbus coupler onderling?

Voor het veranderen van een output via modbus tcp heb ik een oud document gevonden dat 4ms meet tussen een SMC 4000 controller en een wago ethernet fieldbus coupler.
Dat werkt net alsof de modules lokaal zijn verbonden met de controller (op voorwaarde dat je netwerk niet dichtslibt natuurlijk). Zeker voor een eenvoudige schakeling in huis ga je niet snel merken dat de informatie met een paar miliseconden vertraging aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Blokker_1999 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:46:
[...]
Dat werkt net alsof de modules lokaal zijn verbonden met de controller (op voorwaarde dat je netwerk niet dichtslibt natuurlijk). Zeker voor een eenvoudige schakeling in huis ga je niet snel merken dat de informatie met een paar miliseconden vertraging aankomt.
Bedankt voor het antwoord.

Dus dan gaat het om enkele milliseconden en heb je niet de inefficientie van polling lijkt me. Ik maak me zeker geen zorgen om een paar ms, maar ik wil er wel op letten dat er geen polling om een lage latency te realiseren plaatsvind. Daarmee wil ik voorkomen is dat latencies van enkele tientallen miliseconden ophopen tot boven de 50ms (bijv.).

Ik heb mijn huidige ikea/xiaomi+zigbee2mqtt+homeassistant setup gemeten op 250-300ms door er met hoge fps een filmpje van te maken (knop->lamp aan). Om eerlijk te zijn vind ik dat nog acceptabel, maar als we dan een bedraad netwerk gaan aanleggen met industriele controllers dan moet dat een stuk beter kunnen. Voor het "het licht gaat aan voordat ik de deur open heb gegaan" gevoel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frv
Als je meerdere kasten wil verbinden zijn er verschillende opties ...

Is de afstand bv minder dan 10 meter dan kan je met 627/628 modules werken (de beide kasten vormen dan een logisch geheel in de programmering alsof de modules aan 1 controller hangen). feitelijk bedoeld om als je din rail vol zit naar een 2de rij te kunnen gaan binnenin dezelfde kast als ik me niet vergis. Standaard 5 meter maar te verlengen tot 10 meter met een tooltje van wago

Is het meer dan 10 meter ...

Modbus (master/slave) -> Aan te raden dat over rs485 te doen en niet over je thuisnetwerk. (Switch kapot of bezig met herconfigureren van je vlans = geen verlichting meer ...)

Netwerkvariabelen (handig als je meer dan 2 controllers hebt, is broadcast maar wel over ethernet/udp). Maar dan zie ik meer in MQTT. Behalve dan dat je voor netwerkvariabelen geen mqtt server nodig hebt. Een soort poor man's MQTT

Persoonlijk zou ik kiezen voor (in dalende voorkeur) :

Busextensie met 750-627/628
Modbus RTU (serieel)
Modbus TCP
Ethernet/IP
Netwerkvariabelen (udp)
MQTT

Er is ook nog "EtherNet/IP" protocol maar daar heb ik geen ervaring mee. Update : effe ingelezen over Ethernet/IP ... Heeft meer mogelijkheden dan modbus/netwerkvariabelen. bovendien mogelijk om met apparatuur van andere fabrikanten te communiceren
https://www.rtautomation.com/technologies/ethernetip/

Of toch alles op 1 plaats zetten in 1 grote kast ... Blijft de "mooiste" oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door frv op 27-07-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
mauritso schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:29:
[...]
Dus dan gaat het om enkele milliseconden en heb je niet de inefficientie van polling lijkt me. Ik maak me zeker geen zorgen om een paar ms, maar ik wil er wel op letten dat er geen polling om een lage latency te realiseren plaatsvind. Daarmee wil ik voorkomen is dat latencies van enkele tientallen miliseconden ophopen tot boven de 50ms (bijv.).
Ik las dat je in elke kast een controller ging plaatsen ? (en dus niet een "domme" coupler?)
In dat geval maakt het heel weinig uit welke oplossing je kiest.
Test het uit en als je toch zaken niet snel genoeg kunt pollen vanuit je hoofd plc kan je voor een basisprogramma zorgen dat draait op de plc in de 2de kast. Bij het aanzetten van een schakelaar programmeer je dan gewoon een delay in bv 5 seconden. Zodat je hoofd PLC tijd zat heeft om die input in te lezen.

Op die manier maakt het niet uit of je nu busextensie, modbus of iets anders gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door frv op 27-07-2020 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichVw
mauritso schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:42:
Op dit moment ben ik dus op zoek naar een 2e hands PFC200 PLC op marktplaats/tweakers vraag en aanbod. (Duitse) Ebay schijnt ook een goede plek te zijn om te zoeken heb ik begrepen uit dit topic. Zijn er nog andere tips voor relatief goedkoop zo'n PLC aanschaffen?

Voor zover ik hier lees is een goede prijs voor een 2e hands PFC200 ongeveer 250 euro, klopt dat?
Reken maar 250-380 euro.. voor €250 moet je al wat geluk hebben vind ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
een kleine update: ik heb inmiddels nu een weekje hass on the PLC draaien en tot nu toe prima stabiel. Ik heb nog niet de stap genomen om alles over te zetten maar wellicht dat ik dat binnenkort ook nog ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
Het is een tijdje stil geweest maar ondertussen beginnen we binnenkort aan het inslijpen van de elektriciteit en al meteen hebben we wat bijgeleerd. Onze opstelling is eenvoudig. Overal in het huis zitten dubbele inbouwpotjes. De eerste wordt bekabeld met een SVV 16x0.8 en in de tweede wordt een CAT7 UTP doorgelust.

Op de lus komen in het tweede potje onze eigen pcb'tjes te zitten die via RS485 spreken met de PLC. De SVV16x is overkill voor de schakelaar maar zorgt voor enkele beschikbare draden rechtstreeks naar de kast per potjeskoppel. Zo kan de microchip of het PCB'tje ook een direct signaal sturen via een kabel rechtstreeks naar de PLC.

Voor datanetwerk ligt alles in UTP CAT6A preflex. Daarnaast loopt naar alle workstations (bureau, slaapkamers, tv-hoek) een 32mm PVC wachtbuis voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

16x0.8 zou ik zeker niet overkill noemen. Achteraf wou ik dat ik het ook gedaan had. Ik heb op enkele locaties 6-voudige drukknoppen zitten en heb er al aan gedachtr om er met indicatielampje te steken. Maar dan heb je 14 draden nodig. 6 knoppen, 6 LEDs en 2 commons. Maar waarom zo een stugge cat7 voor een RS485? Lijkt mij dat daar toch goedkopere opties voor moeten zijn.

Zelf ben ik op dit moment nog op zoek naar een manier om op mijn PFC200 een schakeling aan/uit te doen aan de hand van zons op-/ondergang. Mocht iemand zoiets al eens gedaan hebben, mag je het me altijd laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Blokker_1999 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:52:
16x0.8 zou ik zeker niet overkill noemen. Achteraf wou ik dat ik het ook gedaan had. Ik heb op enkele locaties 6-voudige drukknoppen zitten en heb er al aan gedachtr om er met indicatielampje te steken. Maar dan heb je 14 draden nodig. 6 knoppen, 6 LEDs en 2 commons. Maar waarom zo een stugge cat7 voor een RS485? Lijkt mij dat daar toch goedkopere opties voor moeten zijn.

Zelf ben ik op dit moment nog op zoek naar een manier om op mijn PFC200 een schakeling aan/uit te doen aan de hand van zons op-/ondergang. Mocht iemand zoiets al eens gedaan hebben, mag je het me altijd laten weten.
Je kan de stand van de zon bepalen aan de hand van de locatie van je huis, homeassistant doet dat met behulp van deze library: https://astral.readthedocs.io/en/latest/ maar er zal vast meer voorbeeldcode beschikbaar zijn.

Nog geen ervaring met PLC's, maar ik gebruik de sun integratie van home assistant om de kleurtemperatuur van mijn lampen in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mauritso schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:12:
[...]

Nog geen ervaring met PLC's, maar ik gebruik de sun integratie van home assistant om de kleurtemperatuur van mijn lampen in te stellen.
Oh dat is eigenlijk best een slim idee. Ook eens naar kijken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Niet per se eenvoudig, maar in de WagoAppWeatherForecast lbrary (die je gebruikt om weerinfo van cloud services als OpenWeatherMap op te halen) zit een veld dat de tijd van zonsopgang/zonsondergang weergeeft.
Je kunt een gratis API key aanmaken om de data op te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heire
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 23:24
In ecockpit zit reeds een functie om op basis van zonsopgang/ondergang te schakelen. Deze werkt op basis van de GPS coördinaten dat je moet meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-07 00:14
frv schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:56:

Netwerkvariabelen (handig als je meer dan 2 controllers hebt, is broadcast maar wel over ethernet/udp). Maar dan zie ik meer in MQTT. Behalve dan dat je voor netwerkvariabelen geen mqtt server nodig hebt. Een soort poor man's MQTT.
Als iemand die dagelijks met CoDeSys PLC's werkt (bij een concurrent van Wago), is netwerk (udp) variabelen een goede optie on twee CoDeSys systemen met elkaar te verbinden. Zenden kan cyclisch of event-based (of beide) en kan best rap zijn; afhankelijk van je ingestelde taaktijd. Op de manier communiceren wij bijna altijd tussen verschillende PLC's in machines zonder gesynchroniseerde bewegingen of dergelijken. En laten we eerlijk zijn; thuis hoeft het allemaal niet zó super snel.

De mooiste oplossing blijft naar mijn mening een remote IO-station die mooi geïntegreerd zit in de programmeer omgeving; werkt veel handiger dan meerdere PLC's in je systeem. Alles-in-een is veel fijner (en sneller).

Overigens gebruiken wij bijna overal EtherCat in het 'veld', ook voor de remote IO-stations. Daarvoor was CANbus de standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanze

CAT7 UTP heeft kabelstranden met dikkere kernen had ik gelezen. Mensen lijken er ook KNX devices aan te kunnen hangen (niet gecertificeerd). Dat ben ik momenteel niet van plan. Maar met die CAT7 is het net als met de SVV16 of buizen van 32mm. Allemaal Overkill volgens de meeste electriciens maar ik ga 50 jaar in dat huis wonen en dan weer je gewoon niet wat de toekomst zal brengen. Dan neem ik liever nu was ruimer marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaertens
Hoe hebben jullie bewegings of aanwezigheids-sensoren voorzien op de wago installatie ?
Ik was aan het denken om een aantal 230V inputs te gebruiken (750-405).
Daar kan ik dan rechtstreeks bijvoorbeeld een esylux EP10427954 op aansluiten. De Esylux is de enige platte sensor die ik kon vinden.

Ze werken jammer genoeg wel op 230 Volt. Als hij schakelt zet hij op een pen L' opnieuw die 230Volt die ik dan binnenlees in de PLC.

Maar heel benieuwd hoe jullie zulke zaken hebben aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
smaertens schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:01:
Hoe hebben jullie bewegings of aanwezigheids-sensoren voorzien op de wago installatie ?
Ik was aan het denken om een aantal 230V inputs te gebruiken (750-405).
Daar kan ik dan rechtstreeks bijvoorbeeld een esylux EP10427954 op aansluiten. De Esylux is de enige platte sensor die ik kon vinden.

Ze werken jammer genoeg wel op 230 Volt. Als hij schakelt zet hij op een pen L' opnieuw die 230Volt die ik dan binnenlees in de PLC.

Maar heel benieuwd hoe jullie zulke zaken hebben aangesloten.
Ik was van plan de methode van @Femme te gebruiken (kan je meer dan genoeg info over vinden in dit topic ... 5V pir sensoren op een 5V ingangskaart (effe zoeken op ebay ...)
Die pir sensoren van panasonic zijn zeer discreet te monteren. Alternatief is de radar sensor (plat + zeer gevoelig ... ook in dit topic besproken.

Specifiek voor aanwezigheid : Combinatie van sensors op deuren , pir sensoren en DHCP server (mobiel die aanwezig is op de wifi) in het huis. Deuren gaan niet uit zichzelf open dus een deur die van open->dicht of omgekeerd gaat = iemand aanwezig.

[ Voor 11% gewijzigd door frv op 29-07-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
frv schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Ik was van plan de methode van @Femme te gebruiken (kan je meer dan genoeg info over vinden in dit topic ... 5V pir sensoren op een 5V ingangskaart (effe zoeken op ebay ...)
Die pir sensoren van panasonic zijn zeer discreet te monteren. Alternatief is de radar sensor (plat + zeer gevoelig ... ook in dit topic besproken.

Specifiek voor aanwezigheid : Combinatie van sensors op deuren , pir sensoren en DHCP server (mobiel die aanwezig is op de wifi) in het huis. Deuren gaan niet uit zichzelf open dus een deur die van open->dicht of omgekeerd gaat = iemand aanwezig.
Radar kan door objecten en muren heen zien. Heeft z'n voordelen maar voor eenvoudige motion detection is het misschien wat te gevoelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xelnaha
@MichVw ik ben op dit moment bezig met het uitwerken van een alarm module in jou software. Indien ik code wil toevoegen aan de source zijn er nog bepaalde conventies waar we met z'n alleen aan willen houden? Ik zag niet zo 1234 iets hierover op de git pagina.

uiteraard zijn ideeen welkom,

op dit moment gaat er voor mij om hetvolgende:

arming/disarming/partial arming
zones e.q. zone 1 = woonkamer, zone 2 = keuken etc etc
output == sirene, light, whatever (mqtt)
input van een alarm paneel waar een code / rfid / etc ingevoerd kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichVw
xelnaha schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:57:
@MichVw ik ben op dit moment bezig met het uitwerken van een alarm module in jou software. Indien ik code wil toevoegen aan de source zijn er nog bepaalde conventies waar we met z'n alleen aan willen houden? Ik zag niet zo 1234 iets hierover op de git pagina.

uiteraard zijn ideeen welkom,

op dit moment gaat er voor mij om hetvolgende:

arming/disarming/partial arming
zones e.q. zone 1 = woonkamer, zone 2 = keuken etc etc
output == sirene, light, whatever (mqtt)
input van een alarm paneel waar een code / rfid / etc ingevoerd kan worden
goeie opmerking. Echte guidelines zijn er niet maar ik ga er wel voor kijken.
Kort samengevat:
- schrijf een doc pagina voor de FB gelijkaardig aan de docs pagina van andere FB's
- maak gebruik van draw.io om je FB design te maken met in & outputs
- vergeet niet de exports (openPLC & codesys) te updaten als je de Pull request maakt (staat ook in de PR template)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Sandolution schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:36:
[...]

De mooiste oplossing blijft naar mijn mening een remote IO-station die mooi geïntegreerd zit in de programmeer omgeving; werkt veel handiger dan meerdere PLC's in je systeem. Alles-in-een is veel fijner (en sneller).

Overigens gebruiken wij bijna overal EtherCat in het 'veld', ook voor de remote IO-stations. Daarvoor was CANbus de standaard.
Even over dat EtherCAT zitten lezen, ter lering ende vermaak: een G2 PFC200 (750-821x) kan als EtherCAT Master fungeren. Ondersteuning hiervoor zit ingebouwd in e!Cockpit. Wel heb je dan een (betaalde) licentie nodig voor de PFC200. Partnr 2759-266/211-1000.
EtherCAT slaves lijken vwb software zonder extra licenties te gebruiken.
Hoe het met Codesys Runtime zit qua licenties weet ik niet.

Je moet de netwerk interfaces op de PFC200 op "seperated" zitten ipv "switched" en dan kun je de tweede poort gebruiken voor EtherCAT.

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 30-07-2020 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandolution
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-07 00:14
THM0 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:54:
[...]

Even over dat EtherCAT zitten lezen, ter lering ende vermaak: een G2 PFC200 (750-821x) kan als EtherCAT Master fungeren. Ondersteuning hiervoor zit ingebouwd in e!Cockpit. Wel heb je dan een (betaalde) licentie nodig voor de PFC200. EtherCAT slaves lijken gratis te zijn.
Hoe het met Codesys Runtime zit weet ik niet.

Je moet de netwerk interfaces op de PFC200 op "seperated" zitten ipv "switched" en dan kun je de tweede poort gebruiken voor EtherCAT.
Houdt er wel rekening mee dat EtherCAT werkt in een bus-topologie en bij veel merken niet in een sternetwerk. Merken die dat wel kunnen (Beckhoff o.a.) vereisen speciale switches (duur!). Daarnaast wordt er CAT6 danwel CAT7 gebruikt in de industrie. EtherCAT lijkt mij voor een huis netwerk dan ook zeker geen kanshebber. Maar het is wel een interessante veldbus. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Kanze schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:57:
[...]

Radar kan door objecten en muren heen zien. Heeft z'n voordelen maar voor eenvoudige motion detection is het misschien wat te gevoelig.
Ik gebruik een paar van deze B+B radarsensoren:
https://www.reichelt.nl/r...-rad-mod-p117276.html?r=1

Ze kunnen door dunne en lichte materialen beweging detecteren maar dan neemt de gevoeligheid wel snel af. Door een muur gaat niet lukken, dan moet je met iets krachtigers komen aanzetten.

Ze zijn gevoeliger voor kleine bewegingen dan pir-sensoren maar leveren ook sneller false positives op omdat ze overal op reageren, niet alleen bewegingen van warme objecten. Als aanvulling op pir-sensoren zijn ze ook nuttig omdat radar het gevoeligst is voor bewegingen in de richting van sensor en pir juist voor bewegingen dwars op de sensor.

Mijn bewegingsdetectie is zodanig geschreven dat ik per detector in een ruimte kan aangeven of deze aanwezigheid mag initiëren. De radarsensoren mogen dat niet maar helpen wel bij het verzetten van de timeout zodra er eenmaal aanwezigheid is in een ruimte.

Als je deze sensoren gebruikt om mqtt berichten te genereren naar bijvoorbeeld automationsoftware zoals Home Assistant doe je er wel verstandig aan om er een variabele met een kleine off delay (bijvoorbeeld een seconde) tussen te zetten om te voorkomen dat je automation server verzuipt in de berichten en de acties die daarop moeten worden uitgevoerd. Onder bepaalde omstandigheden kan je input wel tientallen keren per seconde van hoog naar laag flippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
laatste update:

doordat de PLC eeeeeerrrrug langzaam is qua docker / hass zie ik dat nog al een aantal modules een timeout geven bij opstarted van de docker image. IMO is het dan waarschijnlijk ook niet mogelijk om hass native op de plc te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
xelnaha schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:43:
laatste update:

doordat de PLC eeeeeerrrrug langzaam is qua docker / hass zie ik dat nog al een aantal modules een timeout geven bij opstarted van de docker image. IMO is het dan waarschijnlijk ook niet mogelijk om hass native op de plc te draaien.
Al geprobeerd de cycle times aan te passen van je plc code ? Ik heb bepaalde zaken opgesplitst in aparte taken met aparte cycletime. Zaken die intensief zijn en lang duren kan je (indien geen timeout) op een hogere cycletime zetten. Bv uploaden waardes metingen naar emoncms staat op een hogere waarde dan het basisprogramma ... dat kan tijd vrijmaken voor je docker containers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
dit draait niet in codesys, maar in docker. daar valt volgens mij geen cycle time aan te passen?

de basiscode in codesys is niet bepaald intensief. Ik heb het vermoeden dat de 800mhz arm cpu wellicht te langzaam is. Dat gezegd hebbende, ik ben niet bepaald een PLC expert dus kan het ook compleet verkeerd hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
xelnaha schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:19:
dit draait niet in codesys, maar in docker. daar valt volgens mij geen cycle time aan te passen?

de basiscode in codesys is niet bepaald intensief. Ik heb het vermoeden dat de 800mhz arm cpu wellicht te langzaam is. Dat gezegd hebbende, ik ben niet bepaald een PLC expert dus kan het ook compleet verkeerd hebben :)
Zelf ook geen expert wat de PFC series betreft (hoofdplc hier is een 88x ...) maar lijkt me ergens logisch dat de PLC programma's voorrang hebben op de "andere" functies. Door de cycletime aan te passen heb je meer "idle" time en zou er dus meer ruimte moeten zijn voor docker zaken ? Je kan het altijd eens testen ...

Intensief is ook relatief. Als je PLC prog 5 msec kost om uit te voeren en je draait het elke 5 msec dan zit je met 100% cpu load toch ?

[ Voor 8% gewijzigd door frv op 04-08-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
frv schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Zelf ook geen expert wat de PFC series betreft (hoofdplc hier is een 88x ...) maar lijkt me ergens logisch dat de PLC programma's voorrang hebben op de "andere" functies. Door de cycletime aan te passen heb je meer "idle" time en zou er dus meer ruimte moeten zijn voor docker zaken ? Je kan het altijd eens testen ...

Intensief is ook relatief. Als je PLC prog 5 msec kost om uit te voeren en je draait het elke 5 msec dan zit je met 100% cpu load toch ?
true true,

wat ook lijkt te gebeuren (lijkt, want ik weet dit niet zeker!) is dat de CPU hard limit op 50%, waarbij 50% van de cycles altijd naar codesys lijkt te gaan en de docker maximaal 50% cycles krijgt.

dat gezegd hebbende, wellicht kan de hass config aangepast worden zodat deze overweg kan met een langere opstart tijd, aangezien het een aantal minuten kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@xelnaha
Ik denk dat je beter docker en HA op zo eentje kunt laten draaien:
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-n2-with-4gbyte-ram-2/
//einde off-topic .

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Als je de documentatie van Wago over Docker support ziet dan zijn dat allemaal vrij simpele images, bijv Azure IoT Edge en Amazon’s equivalent, waarbij het Docker image instructies ontvangt die je dan in de PLC applicatie kunt verwerken via de Cloud Connectivity library. Lijkt dus echt bedoeld om op een gestandaardiseerde manier extra mogelijkheden te verkrijgen om de PLC applicatie te verrijken met moderne IoT functionaliteit. Volgens mij kun je die runtime images dan ook servicen vanuit de Cloud met extra functies etc. Wago biedt zelf ook zoiets met hun eigen Wago Cloud, wat een eigen Azure IoT implementatie is in de Azure omgeving van Wago zelf. Dacht gelezen te hebben dat je daarmee ook de PLC applicatie remote kunt updaten.
Verbaast me in ieder geval niet dat HASS niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
frv schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat dat laatste in de realiteit complexer is. Je zit in die 5ms ook met een scan van de I/O bus ondermeer. De CPU werkt niet noodzakelijk aan z'n maximum aantal instructies gedurende die tijd.

Als er vertraging optreedt vermoed ik dat inderdaad het te maken heeft met de interrupt calls die de processor moet respecteren van tasks die op de PLC draaien.
Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste