@
Kanze Je kan de klemmen als volgt aan sluiten (1fase voorbeeld):
https://guide.openenergymonitor.org/applications/solar-pv/
Zelf wil ik zo nauwkeurig mogelijk waardes hebben van de meter en mijn binneninstallatie vandaar klem net na de meter en op de binneninstallatie. De panelen zijn dan de berekende waarde. De klem meet meer dan enkel voltage en vermogen.
Schema 3 :
Via klem 1 meet je wat er binnen/buiten gaat naar het net. (import / export )
Via klem 2 meet je wat er verbruikt wordt op je binneninstallatie. (verbruik)
De opbrengst van je panelen is dan het verschil tussen verbruik en import/export.
Je weet dan op elk moment :
1. Import/export per fase van/naar het net
2. Verbruik van je huis per fase
Je kan dan berekenen :
Opbrengst panelen
Ik heb 2 omvormers (elk op een fase) dus in mijn geval is het beter de binneninstallatie te meten en de opbrengst van de panelen te berekenen ...)
De waardes uit je Wago gooi je dan in iets als emon cms en dan krijg je een dashboard als dit :
Eenmaal je al die waardes hebt is het simpelweg een kwestie van in de wago bepaalde toestellen aan/uit te zetten afhankelijk van de opbrengst panelen. Zat voorbeelden in het elektriciteit besparen topic.
Opmerking : Heb je 1 fase ipv 3 fasen dan heb je aan 1 klem genoeg om alle 3 te meten (Je kan per klem 3 aparte kringen meten)
Update: in dit topic werd een gelijkaardige setup besproken via eastron meters en rs485. Qua prijs is eastron goedkoper (mits je een rs485 klem aan een redelijke prijs kan vinden). Toch de wago klem gekozen voor meting panelen/huis.
Waarom ? Eenvoud... geen pollen over rs485, geen rs485 klem nodig. Minder programmeerwerk (relatief als je de lib van @michvw gebruikt). Voor individuele apparaten en/of kringen in huis ga ik vermoedelijk eastron gebruiken als de nood er is. Voor basis metingen de 79x klemmen.
Prijsvergelijk van beide oplossingen mits wat uitkijken op ebay.de:
wago voor 3 meetpunten
750 493 70 euro
3x ct a 26 euro = 78 euro
Totaal = 170 euro
Prijs eastron 3 meetpunten
SDM630MCT 100 euro (aliexpress)
Inclusief ct
Totaal = 100 euro
De eastron is per 3 meetpunten 40 euro goedkoper (zonder rekening te houden met aankoop rs485 klem maar die klem kan je voor meerdere meters/sensors gebruiken).
[
Voor 67% gewijzigd door
frv op 28-06-2020 23:30
]