Beetje offtopic, maar als PLC programmeur van beroep kan ik dit alleen bevestigen en ben ik niet op mijn tenen getraptaaahaaap schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:53:
[...]
Kort door de bocht ben ik een "moderne" software development werkwijze gewend (dus sources in git, bouwen via CLI en automatisch deployen) en ditzelfde principe is ook een vereiste voor m'n home automation setup. Dit is iets dat erg ver af lijkt te staan van de software om PLCs meete programmeren die ik tot nu toe heb gezien. Ik hoop dat ik hiermee niemand voor de schenen schop, maar het voelt allemaal een beetje als 10+ jaar geleden :x
[...]
Het is een feit dat de programma's waarmee wij werken enorm achterlopen op moderne software development voor PC's. Zowel in de ontwikkelomgeving zelf, als de programmeertalen. Dan werken wij voornamelijk met Siemens Step 7, Siemens TIA portal en Allen Bradley Controllogix, die opgelegd worden door de eindklant.
Maar omdat de PLC code vaak ook aan de eindklant (fabriek) geleverd wordt samen met de machine die ze kopen, kan ik me voorstellen dat juist de eenvoud van de GUI een voordeel is. De mensen bij de eindklant waar ik mee te maken heb zijn vaak geen volwaardige programmeur en zijn al blij dat ze gewoon "online" kunnen en kijken wat de code doet.
Ik vind het wel interessant om te lezen dat PLC's serieus ingezet worden voor home automation, geeft er ook een andere kijk op.
...