Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domotica met plc's

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MichVw
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 08:14
THM0 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:24:
Als je de documentatie van Wago over Docker support ziet dan zijn dat allemaal vrij simpele images, bijv Azure IoT Edge en Amazon’s equivalent, waarbij het Docker image instructies ontvangt die je dan in de PLC applicatie kunt verwerken via de Cloud Connectivity library. Lijkt dus echt bedoeld om op een gestandaardiseerde manier extra mogelijkheden te verkrijgen om de PLC applicatie te verrijken met moderne IoT functionaliteit. Volgens mij kun je die runtime images dan ook servicen vanuit de Cloud met extra functies etc. Wago biedt zelf ook zoiets met hun eigen Wago Cloud, wat een eigen Azure IoT implementatie is in de Azure omgeving van Wago zelf. Dacht gelezen te hebben dat je daarmee ook de PLC applicatie remote kunt updaten.
Verbaast me in ieder geval niet dat HASS niet goed werkt.
Het is inderdaad niet meer dan logisch dat de Docker functionaliteit bedoeld is voor IoT doeleinden met bv Azure data center. Zwaardere zaken zoals HASS lijken me niet een goed idee..

• bluefarmer
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 11-06 11:15
Van de klantenservice van Wago heb ik begrepen dat de PFC200 vanaf firmware 03 gebruik kan maken van e!COCKPIT. Zijn PFC200's met lagere firmware ook te updaten naar firmware 03 of hoger?

• Kanze
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 13-06 22:12
bluefarmer schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:11:
Van de klantenservice van Wago heb ik begrepen dat de PFC200 vanaf firmware 03 gebruik kan maken van e!COCKPIT. Zijn PFC200's met lagere firmware ook te updaten naar firmware 03 of hoger?
Zou kunnen dat die PFC's geen ingebouwde licentie hebben voor éCockpit. Iemand die dergelijke update heeft uitgevoerd?

• xelnaha
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 09-06 23:20
MichVw schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

Het is inderdaad niet meer dan logisch dat de Docker functionaliteit bedoeld is voor IoT doeleinden met bv Azure data center. Zwaardere zaken zoals HASS lijken me niet een goed idee..
Nope, het was dan ook een test :)

dat gezegd hebbende, heeft imand toevallig ervaring met een inbraak alarm paneel dat ofwel via RS485 te bedienen valt of een andere methode? Mijn huidige systeem dat achter gelaten is komt nog uit de tijd dat Jesus geboren is en is toe aan vervanging waarvoor de PLC een prima oplossing kan zijn, helemaal als uitbreiding op de software van @MichVw

• MichVw
Iemand al nagedacht over brandalarmen?

Na even zoeken kwam ik deze tegen:

€ 10,38 | GZGMET 12V DC Smoke Detector Photoelectric Home Alarm Sensor Fire Security Detector for Wired Alarm System
https://a.aliexpress.com/_dZIvQsk

24v aansluiting en heeft een NO contact dat sluit in het geval van rook.. lijkt me ideaal om aan te sluiten op bv PLC?

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 17:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:19:

€ 10,38 | GZGMET 12V DC Smoke Detector Photoelectric Home Alarm Sensor Fire Security Detector for Wired Alarm System

24v aansluiting en heeft een NO contact dat sluit in het geval van rook.. lijkt me ideaal om aan te sluiten op bv PLC?
Je kunt de rookmelders voor professionele alarmsystemen gebruiken, die zijn niet zo gek duur en werken op 12 tot 24 VDC. Hier een paar voorbeelden:

https://www.onlinebeveili...en-toebehoren/rookmelder/

• Sandolution
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 14-06 09:03
Als het op brand- en rookdetectie aankomt, en daarmee wellicht mensenlevens, zou ik persoonlijk niet vertrouwen op spullen van AliExpress.

Zou dan eerder kijken naar opties zoals die van Femme, die ook gebruikt worden in professionele brand meld installaties. Wellicht in een faillissement veiling op de kop tikken? Zijn geregeld installatiebedrijven die over de kop gaan.

• Fraggar
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Ik gebruik zelf de Ei 414 RF interface: https://www.brandblussers...s-ei-414-rf-interface.pdf

De rookmelders in huis vormen samen een gedeeltelijk bedraad- en gedeeltelijk draadloos- autonoom netwerk, op netvoeding en batterij.

De 414 communiceert draadloos met een van de rookmelders en sluit een uitgang wanneer er een actie plaatsvindt: brand/co/batterij-leeg. Deze uitgangen kunnen op de plc worden aangesloten.

• MichVw
Bedankt voor de tips! Ali was enkel bedoeld als brainstorm. Inderdaad beter naar meer betrouwbare bronnen kijken..

• mpdevries84
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 14-06 22:42
Giblet schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:57:
Ik sluit me aan bij het verhaal van @MichVw

Wij zitten sinds een half jaar in onze nieuwe woning, een gerenoveerd appartement die volledig casco werd opgeleverd en helemaal zelf heb gerenoveerd. Ik heb zelf alle leidingen moeten aanleggen, wat me de kans gaf om deze allemaal in een centrale ruimte uit te laten komen. Elke schakelaar, WCD, bewegingsmelder, magneetsensor, Netwerkaansluiting en lichtpunt heeft een eigen leiding naar deze ruimte. Uitgangspunten waren dat het licht zonder noemenswaardig verlies van functionaliteit door draait op het moment dat de automatisering van een bovenliggend systeem niet meer draait, de gewone schakelaars alles kunnen blijven aansturen/overrulen, zoveel mogelijk bedraad en dat het bij een eventuele verkoop relatief eenvoudig om te katten is naar een conventioneel systeem (weliswaar allemaal in de centrale schakelkast)

Goede documentatie maken vooraf en bijwerken tijdens dit proces is super belangrijk! Plannen veranderen immers op basis van nieuwe inzichten naarmate alles vorm krijgt en je echt rond kan lopen in het huis.
Op basis van deze documentatie was het uiteindelijk een eenvoudige taak om een mapping te maken voor de schakelkast (leiding 12 = PLC input 3, leiding 14 = PLC output 2, etc.). Toen ik dit eenmal had, was het slechts een paar uur doorgronden hoe het genoemde PLC project in elkaar zat, de mapping overbrengen naar de applicatie en vanaf dat moment draait er een zeer solide basis voor je verlichting (zonder laag erboven; OpenHab in mijn geval).

Gaandeweg heb ik een aantal relais vervangen voor DMX Dimmers die aangestuurd worden via ArtNet (code hier te vinden: https://github.com/Michie...mation.CoDeSys3/issues/60) en OpenHab gekoppeld. De ArtNet node en de PLC hebben beiden een vast ip adres en zijn zonder switch met elkaar verbonden via de interne switch op de PLC. OpenHab stuurt nu de PLC aan voor aanvullende zaken. Ik heb de enkele klik en dubbele klik van de schakelaars gereserveerd voor de PLC (enkel = aan/uit, dubbel is wisselen tussen twee standen) en in sommige gevallen ook de longpush gereserveerd voor dimmen. Voor sommige andere schakelaars waar geen dimmer aan gekoppeld zit is de longpush voor openhab (schakelen tussen scenes). Het is vrij eenvoudig om de toewijzing van deze knoppen aan te passen in zowel openhab als de PLC software.

Op dit moment zitten we in de fase om het huis 'slim' te maken. Dus op basis van beweging, in combinatie met tijd van de dag/scene waarin het huis draait op dat moment het licht wel of niet op een bepaalde sterkte in te stellen, het licht in de hal aan te doen als de deur open gaat en het avond is en meer leuke dingen. Hoewel ik veel leidingen heb geplaatst voor bewegingsmelders, ontdek je in de praktijk dat het niet 100% dekking heeft. Een kastje toch ergens anders plaatsen dan aanvankelijk bedacht heeft invloed op je looproute. Hier kunnen draadloze oplossingen uitkomst bieden. Deze communiceren met OpenHab die de PLC weer aanstuurt.

Mijn netwerk kan uitvallen, mijn openhab kan vastlopen, mensen kunnen alle draadloze communicatie verstoren, maar de stroom moet nu uitvallen voordat het licht niet meer aan gaat :D
Ik heb al geruime tijd de code draaien van @MichVw en deze draait volledig naar behoren.Zeker een tip om deze te gebruiken voor een solide setup van een home-automation project.

Dimmen (ARTNET naar S1-DR) verliep echter bij mij nog altijd via Home Assistant en niet via de PLC (PFC200) direct. Ik was daarom wel gecharmeerd van bovenstaande opzet (ARTNET vanuit PLC i.p.v. middels OpenHab of in mijn geval Home Assistant) en ben afgelopen periode bezig geweest om dit te implementeren in e!Cockpit. Na wat vallen en opstaan is het me nu gelukt om het geheel stabiel draaiend te krijgen in de PLC. Ik heb hiervoor @MichVw FB_OUTPUT_DIMMER_MQTT function block gebruikt en als basis voor de ARTNET implementatie de code te vinden in dit forum: https://www.symcon.de/for...b-f%C3%BCr-Wago-SPS/page2

Om de status en sturing van de lampen ook In Home Assistant te krijgen (wel zo handig :) ) heb ik een MQTT light toegevoegd op basis van de voorbeeldcode van @MichVw uit de Github Repository.
Helderheid instellen werkt nu prima, echter wanneer ik de lamp aan en uit wil zetten middels Home Assistant blijft deze aan staan. Als ik de documentatie van zowel OSCAT als @MichVw lees zou het schakelen van output Q de dimmer uit moeten zetten (dus de OUT waarde op 0 in dit geval). Deze blijft echter op de laatste waarde staan.Heb al wat zitten prutsen met SET, VAL en RST maar kom er niet uit. :(

@Giblet: Zou jij, aangezien jij dit al werkend hebt, aan kunnen geven hoe jij dit hebt opgelost? Thanks _/-\o_

• MichVw
Om de status en sturing van de lampen ook In Home Assistant te krijgen (wel zo handig :) ) heb ik een MQTT light toegevoegd op basis van de voorbeeldcode van @MichVw uit de Github Repository.
Helderheid instellen werkt nu prima, echter wanneer ik de lamp aan en uit wil zetten middels Home Assistant blijft deze aan staan. Als ik de documentatie van zowel OSCAT als @MichVw lees zou het schakelen van output Q de dimmer uit moeten zetten (dus de OUT waarde op 0 in dit geval). Deze blijft echter op de laatste waarde staan.Heb al wat zitten prutsen met SET, VAL en RST maar kom er niet uit. :(
Als ik het me goed herinner is de bedoeling van output Q om de lamp fysisch aan/uit te schakelen, sommige dimmermodules hebben een input die dan op Q van de functionblock dient te worden aangesloten.

Stuur je in je code een artnet commando om de dimmer uit te schakelen als Q geschakeld word?

• mpdevries84
MichVw schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:48:
[...]

Als ik het me goed herinner is de bedoeling van output Q om de lamp fysisch aan/uit te schakelen, sommige dimmermodules hebben een input die dan op Q van de functionblock dient te worden aangesloten.
Stuur je in je code een artnet commando om de dimmer uit te schakelen als Q geschakeld word?
Klopt inderdaad wat je zegt. In principe zou je met Q de lamp fysiek aan en uit schakelen. Ik heb echter 3 dimmers (dus 6 kanalen) achter 1 relais hangen. Deze wordt na een X aantal uur na inactief zijn van alle kanalen uitgeschakeld.

Om de lamp uit te schakelen zet je dus in feite het betreffende kanaal van de dimmer op '0'.
Ja, klopt. Wat ik nu heb gedaan is de OUT variabele opslaan naar een tijdelijke OUT variabele. Als de lamp uit wordt gezet wordt deze opgeslagen en gaat de output naar 0. Als de lamp weer aan wordt gezet, wordt deze weer ingeschakeld op de eerder opgeslagen tijdelijke OUT variabele. OUT schakelt op deze manier mee met Q.Simpel maar werkt prima voor nu.

Volgende uitdaging wordt het aansturen van RGB verlichting (dus 3 kanalen i.p.v. 1) middels MQTT uit Home Assistant. In Iemand daar toevallig al mee bezig geweest?

• Giblet
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13:53

Giblet

Dingen

mpdevries84 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:53:
[...]

Ik heb al geruime tijd de code draaien van @MichVw en deze draait volledig naar behoren.Zeker een tip om deze te gebruiken voor een solide setup van een home-automation project.

Dimmen (ARTNET naar S1-DR) verliep echter bij mij nog altijd via Home Assistant en niet via de PLC (PFC200) direct. Ik was daarom wel gecharmeerd van bovenstaande opzet (ARTNET vanuit PLC i.p.v. middels OpenHab of in mijn geval Home Assistant) en ben afgelopen periode bezig geweest om dit te implementeren in e!Cockpit. Na wat vallen en opstaan is het me nu gelukt om het geheel stabiel draaiend te krijgen in de PLC. Ik heb hiervoor @MichVw FB_OUTPUT_DIMMER_MQTT function block gebruikt en als basis voor de ARTNET implementatie de code te vinden in dit forum: https://www.symcon.de/for...b-f%C3%BCr-Wago-SPS/page2

@Giblet: Zou jij, aangezien jij dit al werkend hebt, aan kunnen geven hoe jij dit hebt opgelost? Thanks _/-\o_
Euh ja even denken... Volgens mij schrijf ik alle MQTT dimmers eerst naar een buffer. Daarna Kijkt het PLC programma of er nog inkomende MQTT dimmer waardes zijn gekomen welke de buffer weer updaten. volgens mij heb ik hiervoor een kleine toevoeging in de FB van het project toegevoegd (een boolean die 1 cycle op true staat als er een inkomend bericht is) zodat deze alleen update als er daadwerkelijk iets vanuit openHab gebeurt.

Anders gezegd werkt gebeuren er 3 stappen:
1: PLC input wordt verwerkt (pushbuttons die de dimmers updaten) en weggeschreven naar DMX buffer
2: MQTT input wordt verwerkt (inkomende MQTT berichten op de PLC) en weggeschreven naar DMX buffer
3: DMX buffer wordt via artNet verzonden

En dan wordt de buffer weggeschreven naar de "oude" buffer om onnodig veel verkeer tegen te gaan (ik stuur dus alleen ArtNet uit als je een knop indrukt of er een inkomend MQTT bericht voor een van de DMX kanalen wordt ontvangen).

Ik heb er al een tijd niks meer mee gedaan, dus weet niet meer precies wat de aanpassingen waren t.o.v. de bron... Mijn oplossing (in codesys 3.5, niet E-cockpit) kun je hier terugvinden: https://github.com/Michie...mation.CoDeSys3/issues/60

• frv
  • Laatst online: 14-06 01:44
Kleine update rond de verlichting.

Bij gebrek aan een DMX klem maar verder gegaan met DALI.

Klemmen :
750-641
753-647

Mijn ervaringen :

750-88x vs pfc:

Ben je van plan e!cockpit te gebruiken (pfc series) koop dan de 753-647. De oudere 750-641 wordt namelijk niet ondersteund in e!cockpit (enkel wago io pro codesys 2.3)

Voeding :

750-641 -> 288-895 18V DC/DC converter (24v -> 18V)
753-647 -> 753-620 Power jumpers 24V -> 18V

In beide gevallen opletten met maximaal verbruik van de DALI devices op de bus. Zeker bij de 753-647!

Programmeren :

750-641 : Heb je de DALI_02 lib nodig. Deze kun je downloaden van de Wago website met de BA libs maar deze staat niet in de map met de andere libraries -> Je moet kijken in de PreviousLibraryVersions. De Wago DALI configurator software kreeg ik niet aan de praat met deze klem (ervaringen op internet geven aan dat de tool enkel geschikt is voor de 753-647)

753-647 : Configureerbaar met de wago DALI configurator (gezien ik geen dergelijk klem heb , heb ik er niet mee kunnen experimenteren). Kon ook niet meteen de libraries vinden op de site van wago (https://www.wago.com/be-nl/d/swreg_codesys_v_3_c -> te "bestellen" dus aan te kopen ?)

Testopstelling :

750-641 + 288-895 + DA4-d (4 kanaals dali constant voltage dimmer, aliexpress +- 20 euro, 12 tot 24V input) + ledstrip. (Wel deftige 24v voeding gebruiken voor de da4-d Meanwell bv. Chinees spul op 230v vertrouw ik niet zo)

Werkt perfect. Dimmen, aan , uit etc.

Opmerking : De klem maakt ongeveer elke seconde een klik/piep geluid. Ook bij verzenden/ontvangen. Even zoeken op internet en dit schijnt normaal te zijn.

Gezien de eldo led drivers van @Femme zowel DMX als DALI doen zal ik voorlopig verder werken met DALI tot ik een 750-652 kan vinden die betaalbaar is. Mits wat creatief zijn met bekabeling kan je op termijn dan de sturing overschakelen van DALI naar DMX. (of bij gebrek aan tijd gewoon op dali laten :p )

Voor de Belgen : de 18v bus kabels worden niet als SELV aanzien. Opletten dus als je installatie nog gekeurd moet worden.

"Een DALI netwerk is niet ZLVS (Zeer lage veiligheidsspanning) of SELV (Safety Extra Low Voltage). Deze keuze is bewust gemaakt zodat de 2 DALI kabels in dezelfde leiding, paralllel aan de netspanning mogen liggen. Dit verhoogt de installatiesnelheid. Het gevolg is dat men de DALI lijnen met dezelfde veiligheidsmaatregelen moet behandelen als deze van de netspanningsdraden"

Bron : http://www.ministryoflight.be/installatie.html
(Bevat heel wat goede info rond dali)

[Voor 27% gewijzigd door frv op 18-08-2020 23:42. Reden: spelfouten + toevoegen opmerking selv]

• aaahaaap
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13-06 12:40
Kanze schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 01:40:
Hier heb ik de bekende Alibaba DMX302 dimmer aangestuurd gekregen via een 750-652 seriële module als DMX master.

[YouTube: WAGO 750-8202 DMX302 TRIAC Dimmer controller]
@Kanze (en anderen met een DMX302), hoe werkt de DMX302 precies? Moet je continue via DMX de waarde (van alle kanalen) sturen of is 1 keer sturen genoeg en houdt ie die waarde vast? En kun je de waarde die je stuurt via het display zien?

• Giblet

Giblet

Dingen

aaahaaap schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

@Kanze (en anderen met een DMX302), hoe werkt de DMX302 precies? Moet je continue via DMX de waarde (van alle kanalen) sturen of is 1 keer sturen genoeg en houdt ie die waarde vast? En kun je de waarde die je stuurt via het display zien?
In principe kan je het 1 keer sturen en onthoud ie het. Bij professioneel gebruik van DMX worden alle waardes continue gestreamd omdat er (zeker vroeger) nog wel eens een bitje uit wil vallen vanwege interferentie.

In de praktijk zie je dat bijvoorbeeld systemen als openhab elke X seconden alle DMX waardes naar alle DMX kanalen sturen. Ikzelf doe het vanuit mijn PLC programma (via artNet) alleen bij updates in een van de DMX kanalen. De PLC stuurt dan alle waardes van alle kanalen opnieuw. Voor thuisgebruik is dat voor mij voldoende.

Ik weet niet hoe de wago klem dat zelf doet.

Overigens vind ik zelf de S1-DR DMX dimmer (bijvoorbeeld deze) prettiger. Die heeft wat meer opties, voldoet meer aan de standaard afmetingen en is prijstechnisch iets voordeliger. Wel twee-kanaals in plaats van drie...

[Voor 20% gewijzigd door Giblet op 20-08-2020 14:45]

• Kanze
aaahaaap schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Eenmaal je je DMX302 hebt aangesloten op de 750-652 en je de klem configureert als DMX Master detecteert de DMX302 automatisch een geldig DMX signaal. Vervolgens kan je de dimmer zo aansturen. Je hoeft de waarde op een interval te sturen. De dimmer onthoudt zelf de meest recente waarde. Dat kan bij andere DMX toestellen wel anders zijn.

• frv
Vraagje aan de mensen die een DMX klem hebben : Wat hebben jullie ervoor betaald ?

• TLDNL
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 08-06 16:49
WebStarVenlo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 20:43:
Zelf heb ik een andere oplossing bedacht om vanuit de PLC de verschillende inputs te detecteren en door te sturen via MQTT.
Ik maak gebruik van de zelfde MQTT library.

Door een queue te maken van berichten heb ik ondervangen dat als er meerdere inputs wijzigen, alle berichten na elkaar verstuurd worden.

Hiervoor heb ik een aantal functie blokken gemaakt en wat globale variables.

Globale variables:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
VAR_GLOBAL
    (*MQTT Settings / variables*)
    MQTT_IP: STRING := '192.168.0.2';
    MQTT_PORT: WORD := 1883;
    MQTT_CLIENT_ID: STRING := '1234';
    MQTT_USER: STRING;
    MQTT_PASS: STRING;
    MQTT_MESSAGE_QUEUE: ARRAY[1..20] OF MQTT_MESSAGE; (*Array to store the outgoing messages, extend the size if more messages need to be stored*)
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_SIZE: USINT := 20; (*message queue length*)
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT: USINT := 0; (*used for sending, the current message in the queue that is processed*)
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST: USINT := 0; (*the last added message in the queue*)
    MQTT_SEND : MQTT_SEND;
END_VAR

Data type:
code:
1
2
3
4
5
6
7
TYPE MQTT_MESSAGE :
STRUCT
    Topic: STRING;
    Payload: STRING;
    DateTime: DT;
END_STRUCT
END_TYPE

FB om de berichten daadwerkelijk te verzenden, wordt aangeroepen op het laatst van het main programma
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
(*HEADER*)
FUNCTION_BLOCK MQTT_HANDLER
VAR_INPUT
END_VAR
VAR_OUTPUT
END_VAR
VAR
    MQTT_Client : MQTT_Client;
END_VAR
VAR_IN_OUT
END_VAR
VAR RETAIN
    Connected: BOOL;
    Busy: BOOL;
    Publish: BOOL;
    SkipCycle: BOOL;
END_VAR

(*BODY*)
IF NOT SkipCycle AND NOT Publish AND NOT Busy AND  MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT <> MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST THEN
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT := MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT + 1;

IF MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT > MQTT_MESSAGE_QUEUE_SIZE THEN
        MQTT_MESSAGE_QUEUE_CURRENT := 1;
    END_IF

Publish := TRUE;
    SkipCycle := TRUE;
END_IF

IF NOT Publish AND SkipCycle THEN
    SkipCycle := FALSE;
END_IF

MQTT_Client(
    sTopic:= Message.Topic,
    sPayload:= Message.Payload,
    sIp:= MQTT_IP,
    sClientId:=MQTT_CLIENT_ID,
    iPortNumber:= MQTT_PORT,
    sUsername:= MQTT_USER,
    sPassword:= MQTT_PASS,
    xPublish:= Publish,
    xConnected=> Connected,
    xBusy=> Busy);

FB om een bericht aan de queue toe te voegen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
(*HEADER*)
FUNCTION_BLOCK MQTT_SEND
VAR_INPUT
    Topic : STRING;
    Payload: STRING;
END_VAR
VAR_OUTPUT
END_VAR
VAR
END_VAR

(*BODY*)
MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST := MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST + 1;
IF MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST > MQTT_MESSAGE_QUEUE_SIZE THEN
    MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST := 1;
END_IF

Message.Topic := Topic;
Message.Payload := Payload;
Message.DateTime := SysRtcGetTime(TRUE);

MQTT_MESSAGE_QUEUE[MQTT_MESSAGE_QUEUE_LAST] := Message;

En het main programma met de logica / aanroep
code:
1
2
3
4
5
6
(*call to add new message to the queue*)
MQTT_SEND(Topic:= 'home/floor-0/livging-room/switch/dining-table-lights', Payload:='message content');

MQTT_SEND(Topic:= 'home/floor-0/livging-room/switch/dining-table-lights', Payload:='next message');

MQTT_HANDLER();

De enige beperking aan deze manier van verzenden is de lengte van de queue, als er meer en sneller berichten in de queue geplaatst worden dan dat deze worden verzonden zullen niet verzonden berichten worden overschreven.

Dit is wel redelijk te voorkomen door de lengte van de queue groter te maken, deze kan nu maximaal 20 berichten bevatten, maar kan gewenst groter worden gemaakt.
Voor mij is dit ruim voldoende, de kans dat er 20 schakelaars en/of deurcontacten gelijktijdig worden aangesproken lijkt me onwaarschijnlijk.
WebStarVenlo Ik heb je code geprobeerd en krijg een compile error.
Error 4051: PLC_PRG (11): 'MQTT_HANDLER' is no function

Ik gebruik de Wago 750-880 inc met Codesys 2.3

Ik kom er maar niet achter wat ik verkeerd doe. Heb jij of iemand anders tips?

Dank!

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 17:36
frv schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:38:
Vraagje aan de mensen die een DMX klem hebben : Wat hebben jullie ervoor betaald ?
Ik voor mijn 750-652 [Version: SW 01.01.10(04) / HW 01] indertijd (feburari 2016) 112,99 betaald. Gekocht via eBay. Om hem daarna te configureren heb ik ook nog Wago IO-Check gekocht bij conrad voor 110 euro.
Mochten mensen de 652 willen configureren: neem gerust contact op. (Of kan dat tegenwoordig via Codesys 3 / e-Cockpit?)

Mijn systeem draait trouwens op een Wago 750-881 waarin ik alle logica zelf heb geprogrammeerd. Mocht mijn OpenHAB een keer vastlopen, dan draait de PLC gewoon door en kan vrouwlief nog gewoon de lichten bedienen.

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

• THM0
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07:16
tinus5 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:47:
[...]

Ik voor mijn 750-652 [Version: SW 01.01.10(04) / HW 01] indertijd (feburari 2016) 112,99 betaald. Gekocht via eBay. Om hem daarna te configureren heb ik ook nog Wago IO-Check gekocht bij conrad voor 110 euro.
Mochten mensen de 652 willen configureren: neem gerust contact op. (Of kan dat tegenwoordig via Codesys 3 / e-Cockpit?)
Het kan in ieder geval met e!Cockpit, ook met de gratis 30 dagen trial.

• tinus5
THM0 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Het kan in ieder geval met e!Cockpit, ook met de gratis 30 dagen trial.
Ah goed om te weten; in 2016 kon dat met Codesys 2.3 iig nog niet (helaas).

• THM0
tinus5 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:55:
[...]

Ah goed om te weten; in 2016 kon dat met Codesys 2.3 iig nog niet (helaas).
De e!Cockpit trial installeert gewoon IO Check 3 erbij. Die lijkt verder ook geen timebomb te hebben zoals e!Cockpit die wel heeft.

• frv
tinus5 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:47:
[...]

Ik voor mijn 750-652 [Version: SW 01.01.10(04) / HW 01] indertijd (feburari 2016) 112,99 betaald. Gekocht via eBay.
Ok thanks. Moeilijk te vinden op ebay. Toch aan een redelijke prijs (meestal ook nieuw en dus duur). Dali klemmen komen relatief vaak voorbij en stukken lager... zal nog wat wachten worden.

• Kanze
frv schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:38:
Ik heb verleden jaar twee op de kop getikt via ebay voor gemiddeld 150 euro per stuk. Beiden dan nog toevallig HW6 (kon m'n ogen niet geloven toen ze aan kwamen).

Heb nog steeds een eBay alert voor "750-652" maar het aanbod is sindsdien precies wat opgedroogd...

edit; Komt net vandaag toevallig deze voorbij aan 130 euro en is ook nog eens HW06

https://www.benl.ebay.be/itm/164347428186?ul_noapp=true

[Voor 13% gewijzigd door Kanze op 22-08-2020 13:24]

• VBP8501
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 11-04 09:48
MichVw schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:19:

Ik heb dit:
Gira 234000 Relaismodul Rauchwarnmelder Dual VdS Rauchmelder [ASIN: B003INGJ9W]
Gira 233602 Rauchmelder Dual VdS Q Label reinweiss - 4er Pack [ASIN: B00S859T1U]

Mijn vereisten waren dat iedere rookmelder met een onafhankelijke batterij werkt, dat ik de status kan uitlezen, dat ze allemaal afgaan en niet zomaar eentje en dat ik ze ook kan laten lawaai maken zonder dat er brand is. En de eis van de vrouw des huizes was dat ze mooi zijn.

• tinus5
Voor de rookmelders heb ik de Hager TG501A (die helaas niet meer leverbaar is). Op elke verdieping één en in de de garage een hittemelder TGA531A. In mijn domoticakast een Hager relaismodule TPG581 die een signaal aan de Wago doorgeeft.
Gaat er 1 melder af dan gaan ze natuurlijk allemaal loeien (bedraad gekoppeld) en via de PLC gaan alle lichten aan.

• sjoerd1980
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 30-05 21:41
Ah, goede info. Ik heb exact dezelfde set melders (TG531 ook in de keuken) en zocht nog hoe ik ze aan de PLC zou kunnen knopen.

Ik wil nog even met de lokale brandweer overleggen wat de installatie in geval van brand het beste met de ventilatie kan doen. Ik vermoed dat het beste is om de inblaas van lucht uit te schakelen, maar dat weten zij beter dank ik.

Verder inderdaad de lampen allemaal aan, zover ze nog willen werken..

• sjoerd1980
Kanze schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 01:36:
[...]
edit; Komt net vandaag toevallig deze voorbij aan 130 euro en is ook nog eens HW06
Ik had hem ook in de mailbox staan en inmiddels één van de twee op de kop getikt. Beste bedrag dat ik het afgelopen jaar voorbij heb zien komen.

• frv
sjoerd1980 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:52:
Ah, goede info. Ik heb exact dezelfde set melders (TG531 ook in de keuken) en zocht nog hoe ik ze aan de PLC zou kunnen knopen.

Ik wil nog even met de lokale brandweer overleggen wat de installatie in geval van brand het beste met de ventilatie kan doen. Ik vermoed dat het beste is om de inblaas van lucht uit te schakelen, maar dat weten zij beter dank ik.

Verder inderdaad de lampen allemaal aan, zover ze nog willen werken..
Wat ik van plan was in geval van brand :

1. Alle basis lichtpunten AAN (binnen/buiten) , overige lichtpunten uit (sfeerverlichting etc)
2. Alle geschakelde stopcontacten UIT
3. Indien je deursloten op je domotica hebt -> Alle deuren open (bv garagedeur)

Belangrijkste lijkt me dat je buiten raakt (beheersen van de brand is voor de brandweer)
Qua ventilatie twijfel ik. Hoewel het de brand erger kan maken lijkt het me handig dat als je nog binnen bent je tenminste verse lucht hebt ?

• Kanze
frv schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:13:
[...]

Wat ik van plan was in geval van brand :

1. Alle basis lichtpunten AAN (binnen/buiten) , overige lichtpunten uit (sfeerverlichting etc)
2. Alle geschakelde stopcontacten UIT
3. Indien je deursloten op je domotica hebt -> Alle deuren open (bv garagedeur)

Belangrijkste lijkt me dat je buiten raakt (beheersen van de brand is voor de brandweer)
Qua ventilatie twijfel ik. Hoewel het de brand erger kan maken lijkt het me handig dat als je nog binnen bent je tenminste verse lucht hebt ?
Qua brandveiligheid moet je in principe zorgen dat elektrische deuren uit het slot komen wanneer de stroom uitvalt. Je ventilatie zou ik absoluut niet verhogen! Je wil geen rook door je ventilatiesysteem trekken naar andere kamers.

• frv
Kanze schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Qua brandveiligheid moet je in principe zorgen dat elektrische deuren uit het slot komen wanneer de stroom uitvalt. Je ventilatie zou ik absoluut niet verhogen! Je wil geen rook door je ventilatiesysteem trekken naar andere kamers.
Sowieso. Maar situatie was dat er nog stroom was :p anders zou schakelen van lichten ook niet echt van toepassing zijn. Ref ventilatie: Inderdaad. Dat wil je niet ... uitzetten dus.

[Voor 6% gewijzigd door frv op 23-08-2020 21:40]

• WebStarVenlo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10-06 13:50
TLDNL schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

WebStarVenlo Ik heb je code geprobeerd en krijg een compile error.
Error 4051: PLC_PRG (11): 'MQTT_HANDLER' is no function

Ik gebruik de Wago 750-880 inc met Codesys 2.3

Ik kom er maar niet achter wat ik verkeerd doe. Heb jij of iemand anders tips?

Dank!
Heb je de code onder MQTT_HANDLER als function block toegevoegd? het lijkt er op dat je deze nog niet hebt toegevoegd

• TLDNL
Dank je wel voor je antwoord. Ik had jouw code een op een overgenomen. Ik zal het vanmiddag nog eens proberen.

• TLDNL
@WebStarVenlo
Ik heb het nogmaals geprobeerd in een nieuw bestand. De error MQTT_HANDLER is no funcion blijft.
Jouw codes heb ik een op een gekopieerd. Ik heb alleen het IP adres gewijzigd. De MQTT_SEND geeft geen errors.

Dank voor je hulp!

• WebStarVenlo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10-06 13:50
TLDNL schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:56:
@WebStarVenlo
Ik heb het nogmaals geprobeerd in een nieuw bestand. De error MQTT_HANDLER is no funcion blijft.
Jouw codes heb ik een op een gekopieerd. Ik heb alleen het IP adres gewijzigd. De MQTT_SEND geeft geen errors.

Dank voor je hulp!
Ziet het er bij jou in CoDeSys zo uit?

Wellicht dat anders de bibliotheek van MichVw meer biedt (https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3) deze is heel wat verder uitgewerkt dan mijn voorbeeld destijds. :)

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 07:21

Blokker_1999

Full steam ahead

VBP8501 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Ik heb dit:
Gira 234000 Relaismodul Rauchwarnmelder Dual VdS Rauchmelder [ASIN: B003INGJ9W]
Gira 233602 Rauchmelder Dual VdS Q Label reinweiss - 4er Pack [ASIN: B00S859T1U]

Mijn vereisten waren dat iedere rookmelder met een onafhankelijke batterij werkt, dat ik de status kan uitlezen, dat ze allemaal afgaan en niet zomaar eentje en dat ik ze ook kan laten lawaai maken zonder dat er brand is. En de eis van de vrouw des huizes was dat ze mooi zijn.
Mag ik vragen waar je die Gira's gekocht hebt? Op het internet zijn er blijkbaar niet veel handelaars die ze verkopen. Ik vind ze er goed uitzien en op gebied van functionaliteit zijn ze net wat ik zoek, al denk ik er wel overna om ze met 230V te voeden. Het feit dat ze een combinatie hebben van rook- en hittemelder waarbij de rookmelder is uit te schakelen maakt dat deze in elke ruimte gebruikt kunnen worden zodat ik overal in huis een uniforme melder kan plaatsen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• VBP8501
Blokker_1999 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Mag ik vragen waar je die Gira's gekocht hebt? Op het internet zijn er blijkbaar niet veel handelaars die ze verkopen. Ik vind ze er goed uitzien en op gebied van functionaliteit zijn ze net wat ik zoek, al denk ik er wel overna om ze met 230V te voeden. Het feit dat ze een combinatie hebben van rook- en hittemelder waarbij de rookmelder is uit te schakelen maakt dat deze in elke ruimte gebruikt kunnen worden zodat ik overal in huis een uniforme melder kan plaatsen.
Via Amazon.de. Uiteindelijk is dat voltking.de geweest dat via amazon verkoopt. Goede service. Eentje waar defect en probleemloos vervangen

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:58

Ethirty

Who...me?

Het plan voor ons nieuwe huis wordt inmiddels steeds completer. De basis wordt een PLC met Modbus/TCP om op verder te bouwen. Zo kan ik bijv met Hass extra logica toevoegen of andere protocollen integreren.
Basisbediening moet grotendeels via normaal schakelmateriaal zijn. Mogelijk komt en nog een HMI ergens bij voor centrale bediening/parametrisering.

Maar er blijven altijd nieuwe ideeën komen.

Ik zou ook mijn HVAC via een PLC willen doen. Zo kan ik straks op basis van alle andere parameters besluiten of het logisch is om de verwarming/koeling aan te slingeren, of juist het zonnescherm in of uit te klappen.

Nou heb ik weinig behoefte aan het straks in elkaar priegelen van losse PT100 sensoren of andere zelfbouw oplossingen. Hoe graag ik ook hobby, temperatuur en licht in huis zijn basis voorwaarden voor de WAF. :P

Zoals ik het nu zie heb ik een aantal opties:
  1. Traditionele 24v thermostaat
  2. 1-Wire
  3. KNX hybride
Hoe hebben jullie dat zelf geregeld?

Optie 1: 24v
Simpel, slechts 1 DI per thermostaat, lokaal temperatuur inregelen. Duizend en 1 opties van gespecialiseerde bedrijven in de hvac branche.

Optie 2: 1-wire
Esera heeft kant en klare modules die ook gelijk luchtvochtigheid, licht en/of CO2 kunnen meten.

Alleen lijkt dat ook gelijk 1 van de weinige bedrijven te zijn. Oftewel, naast zelfbouw een vrij beperkte keuze. Dan moet er ook nog een manier komen om de doeltemperatuur in te stellen.

Optie 3: KNX
Met KNX gaat er ineens een wereld open. Van losse sensoren tot multifunctionele knoppen/schermen met ingebouwde sensoren.

Bijv de MDT glass button II smart met oled display en temperatuur sensor. Alleen is de basis investering in KNX al vrij hoog om dit uitsluitend als thermostaat (met enkele extra inputs) in te zetten. Met voeding, programmeer-interface en licenties ben je al 100en euro's verder en dan heb je nog helemaal niks nuttigs.

Met KNX krijg je overigens gelijk wel een aantal interessante extra's die ik nog niet met PLC en traditioneel schakelmateriaal gezien heb, zoals een kant en klaar status paneeltje. Scheelt weer een HMI met custom interface.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• MichVw
Ethirty schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:27:
Het plan voor ons nieuwe huis wordt inmiddels steeds completer. De basis wordt een PLC met Modbus/TCP om op verder te bouwen. Zo kan ik bijv met Hass extra logica toevoegen of andere protocollen integreren.
Basisbediening moet grotendeels via normaal schakelmateriaal zijn. Mogelijk komt en nog een HMI ergens bij voor centrale bediening/parametrisering.

Maar er blijven altijd nieuwe ideeën komen.

Ik zou ook mijn HVAC via een PLC willen doen. Zo kan ik straks op basis van alle andere parameters besluiten of het logisch is om de verwarming/koeling aan te slingeren, of juist het zonnescherm in of uit te klappen.

Nou heb ik weinig behoefte aan het straks in elkaar priegelen van losse PT100 sensoren of andere zelfbouw oplossingen. Hoe graag ik ook hobby, temperatuur en licht in huis zijn basis voorwaarden voor de WAF. :P

Zoals ik het nu zie heb ik een aantal opties:
  1. Traditionele 24v thermostaat
  2. 1-Wire
  3. KNX hybride
Hoe hebben jullie dat zelf geregeld?

Optie 1: 24v
Simpel, slechts 1 DI per thermostaat, lokaal temperatuur inregelen. Duizend en 1 opties van gespecialiseerde bedrijven in de hvac branche.

Optie 2: 1-wire
Esera heeft kant en klare modules die ook gelijk luchtvochtigheid, licht en/of CO2 kunnen meten.
[Afbeelding]
Alleen lijkt dat ook gelijk 1 van de weinige bedrijven te zijn. Oftewel, naast zelfbouw een vrij beperkte keuze. Dan moet er ook nog een manier komen om de doeltemperatuur in te stellen.

Optie 3: KNX
Met KNX gaat er ineens een wereld open. Van losse sensoren tot multifunctionele knoppen/schermen met ingebouwde sensoren.
[Afbeelding][Afbeelding]
Bijv de MDT glass button II smart met oled display en temperatuur sensor. Alleen is de basis investering in KNX al vrij hoog om dit uitsluitend als thermostaat (met enkele extra inputs) in te zetten. Met voeding, programmeer-interface en licenties ben je al 100en euro's verder en dan heb je nog helemaal niks nuttigs.

Met KNX krijg je overigens gelijk wel een aantal interessante extra's die ik nog niet met PLC en traditioneel schakelmateriaal gezien heb, zoals een kant en klaar status paneeltje. Scheelt weer een HMI met custom interface.
[Afbeelding]
Ik zit met zelfde uitdaging op het vlak van HVAC. Mijn plan is om via Modbus RTU over RS485 temperaturen (mischien ook vochtigheid en andere zaken) van iedere ruimte binnen te halen op de PLC adhv een custom PCB ingewerkt in de schakelaars.

Repo staat hier, docu is nog een work in progress:
https://github.com/Michie...mation.ModbusRtuSensorHub

éénmaal de temperaturen in het systeem zitten is het een kwestie van uit te zoeken hoe je kan gaan sturen. Voor radiatoren lijkt me dat vrij eenvoudig te doen via ventielen, voor vloerverwarming heb ik nog geen idee aangezien de traagheid van het systeem een factor is die ik (nog) niet weet hoe er mee dient omgegaan.

Ik hoop in de loop van de week de documentatie af te werken en dan beginnen met m'n PCBs te solderen. Dit is iets dat ik wil doen adhv de docs zodat ik zeker weet dat alles er staat ook zodat ik makkelijk nieuwe PCBs kan maken in een X jaar mocht dat nodig zijn.

Moest hier iemand uitgebreide kennis hebben over HVAC en bijhorende sturing, please come forward _/-\o_

EDIT: het lijkt me sowieso verstandig om bij grotere ruimtes meerdere temperatuur sensoren te voorzien en een gemiddelde te nemen als effectieve waarde. Afhankelijk van hun locatie (dicht bij het raam/radiator etc of niet) zullen er merkbare verschillen zijn.

[Voor 3% gewijzigd door MichVw op 01-09-2020 08:22]

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:14
MichVw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:20:
[...]

Ik zit met zelfde uitdaging op het vlak van HVAC. Mijn plan is om via Modbus RTU over RS485 temperaturen (mischien ook vochtigheid en andere zaken) van iedere ruimte binnen te halen op de PLC adhv een custom PCB ingewerkt in de schakelaars.

éénmaal de temperaturen in het systeem zitten is het een kwestie van uit te zoeken hoe je kan gaan sturen. Voor radiatoren lijkt me dat vrij eenvoudig te doen via ventielen, voor vloerverwarming heb ik nog geen idee aangezien de traagheid van het systeem een factor is die ik (nog) niet weet hoe er mee dient omgegaan.

Ik hoop in de loop van de week de documentatie af te werken en dan beginnen met m'n PCBs te solderen. Dit is iets dat ik wil doen adhv de docs zodat ik zeker weet dat alles er staat ook zodat ik makkelijk nieuwe PCBs kan maken in een X jaar mocht dat nodig zijn.

Moest hier iemand uitgebreide kennis hebben over HVAC en bijhorende sturing, please come forward _/-\o_

EDIT: het lijkt me sowieso verstandig om bij grotere ruimtes meerdere temperatuur sensoren te voorzien en een gemiddelde te nemen als effectieve waarde. Afhankelijk van hun locatie (dicht bij het raam/radiator etc of niet) zullen er merkbare verschillen zijn.
Ik denk dat PID control is wat je zoekt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MichVw
MewBie schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:24:
[...]

Ik denk dat PID control is wat je zoekt.
Dat lijkt me inderdaad het geval, maar hoe specifieer de P, I & D? In welke mate is dat afhankelijk van het warmteafgifte medium (radiator, vloerverwarming) etc..?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De logica achter verwarming uitzoeken dat lijkt me wel te vinden. Met ruimte-, aan- en afvoer temperatuur als inputs kom je al een heel eind.

@MichVw gaat juist veel verder dan wat ik wil: ik heb niet de tijd en kennis om me bezig te houden met custom pcb's.

Het gaat me dus vooral om de weg zonder solderen. Dus off the shelve hardware die je zo in kan bouwen en aan kan sluiten. Maar wél de plc om eigen sturing te regelen.

Misschien is een kant en klare HVAC stuur-module van een fabrikant of een KNX unit beter, dan koop je alle kennis met betrekking tot warmen/koelen. Maar dan ben je ook gelijk minder geïntegreerd bezig.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• MichVw
Ethirty schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:07:
De logica achter verwarming uitzoeken dat lijkt me wel te vinden. Met ruimte-, aan- en afvoer temperatuur als inputs kom je al een heel eind.

@MichVw gaat juist veel verder dan wat ik wil: ik heb niet de tijd en kennis om me bezig te houden met custom pcb's.

Het gaat me dus vooral om de weg zonder solderen. Dus off the shelve hardware die je zo in kan bouwen en aan kan sluiten. Maar wél de plc om eigen sturing te regelen.

Misschien is een kant en klare HVAC stuur-module van een fabrikant of een KNX unit beter, dan koop je alle kennis met betrekking tot warmen/koelen. Maar dan ben je ook gelijk minder geïntegreerd bezig.
Begrijp ik helemaal, ik ben een heel eind op zoek geweest naar of the shelve modbus RTU hardware met een beperkte footprint (zodat die kunnen ingebouwd worden in schakeldozen) waar ik sensoren kon op aansluiten maar vind niets..

Voor mij gaat de PCB ook verder dan enkel HVAC, ik wil hem ook inbouwen in de regenput zodat ik ten alle tijd zicht heb over hoeveel water er nog in zit.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:14
MichVw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:48:
[...]

Dat lijkt me inderdaad het geval, maar hoe specifieer de P, I & D? In welke mate is dat afhankelijk van het warmteafgifte medium (radiator, vloerverwarming) etc..?
Als ik het goed begrijp zijn de enige waardes die je zelf bepaalt de setpoint en een aantal tune waardes, de rest zijn standaard formules.

De tune waardes zullen per geval verschillen en afhankelijk zijn zaken als ruimte en radiator afmetingen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MichVw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:40:
[...]

Begrijp ik helemaal, ik ben een heel eind op zoek geweest naar of the shelve modbus RTU hardware met een beperkte footprint (zodat die kunnen ingebouwd worden in schakeldozen) waar ik sensoren kon op aansluiten maar vind niets..

Voor mij gaat de PCB ook verder dan enkel HVAC, ik wil hem ook inbouwen in de regenput zodat ik ten alle tijd zicht heb over hoeveel water er nog in zit.
Als ik zover ben dat ik een regenput heb, dan bouw ik wel een losse sensor oid in. Buiten de primaire functies van het gebouw vind ik het niet erg om te experimenteren met losse sensoren.

Maar licht en hvac moeten gewoon altijd werken vanaf dag 1 dat het in het huis wordt ingebouwd. Misschien dat een deel zelfs wel via de aannemer loopt als ons plan voor nieuwbouw door gaat.

#team_UTC+1

• THM0
@Ethirty KNX is echt een mooi systeem. Maar het is qua opzet ook anders dan een PLC. KNX sensoren en actoren kunnen in principe autonoom werken. Je programmeert sensoren en actoren om hun info naar zgn groepsadressen te sturen, alle devices in zo'n groepsadres pakken dat bericht op en hebben zelf de logica in huis om dan iets te doen.
Wil niet zeggen dat het niet kan werken met een PLC. Je hebt voor Wago bijvoorbeeld een KNX module. Dan kun je in principe de PLC alles laten aansturen. Of je doet beide, dat zowel bijvoorbeeld een lichtschakelaar als de PLC een KNX actor kan schakelen. PLC stuk? Jammer, maar de lichtschakelaar blijft wel werken.
Op die manier kun je echt een heel betrouwbaar systeem maken. Je ziet ook dat KNX veel beter ondersteund is in de markt. Mocht je ooit je huis willen verkopen, dan geef je het ETS project erbij en kan elke KNX installateur er in principe mee uit de voeten.
De buskabel is ook wel makkelijk werken, alles kan daarop, en je kan zowel lijn- als stertopologie gebruiken, ook door elkaar.

KNX is alleen niet bepaald gratis... Je kunt de kosten wel drukken door dingen te combineren, bijvoorbeeld een PLC die je gebruikt om simpele binaire schakelaars aan te sluiten, wat door de PLC vervolgens op de KNX bus wordt gezet. En dan hang je zo'n fancy MDT unit in de woonkamer etc. Ik heb dit ook in mijn testomgeving. Overigens is de KNX ondersteuning in de PLC wel een beetje wennen. Je moet alle KNX variabelen expliciet definieren in de e!Cockpit. Dan maak je een soort van export, die geeft een XML file en die importeer je weer in ETS. Wil je een nieuwe KNX variabele in je PLC toevoegen, dan moet je daarna die export-import weer opnieuw doen.

De bouwplannen bij ons zijn in de ijskast, maar zo'n combinatie van PLC en KNX is wel hoe ik het zou aanpakken als ik nu iets zou moeten implementeren.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat KNX een mooi en uitgebreid systeem is, dat schreef ik al. Maar afhankelijk van de omvang van je huis ben je makkelijk €500-1500 verder voor de voeding, programmeer interface, PLC interface en licentie en dan heb je nog geen enkele sensor of actor.

Als je onder de 18 devices kan blijven (20 - 2 interfaces) kan je uit met de Lite licentie waarvoor wel trucs zijn om deze een stuk goedkoper aan te schaffen.

Je moet met KNX hybride overigens ook nog opletten dat je PLC interface genoeg kanalen aan kan. Soms zijn die gelimiteerd tot bijv 50 of 100 kanalen en dan zit je met 3 sensoren per device (of 12 leds voor zo'n status panel) al rap aan beperkingen.
MichVw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:48:
[...]

Beetje merkgerelateerd, maar er zit wel wat zinnige uitleg in over hysteresis, PI, PWM en lage en hoge inertia.
YouTube: Zennio KNX HVAC 1: Thermostats Webinar
YouTube: Zennnio KNX HVAC 2: HVAC Control Webinar

Wat ik op zich ook wel verhelderend vond was de interface naar je hvac hardware. Niet alle apparatuur is zomaar met een PLC aan te sturen. Zennio is dan ook begonnen als leverancier van KNX interface naar verschillende hvac systemen.

Wil je geen KNX, dan vraag ik me ondertussen af hoeveel nut het heeft om zelf het wiel uit te vinden. Waarom dan niet gewoon het systeem van de hvac leverancier aan leggen?

Misschien heeft @Femme nog iets zinnigs hierover toe te voegen? Hij is volgens mij 1 van de weinigen die daadwerkelijk zijn huis verwarmt via zijn eigen aansturing.

[Voor 47% gewijzigd door Ethirty op 01-09-2020 16:11]

#team_UTC+1

• MichVw
Ethirty schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:15:
Dat KNX een mooi en uitgebreid systeem is, dat schreef ik al. Maar afhankelijk van de omvang van je huis ben je makkelijk €500-1500 verder voor de voeding, programmeer interface, PLC interface en licentie en dan heb je nog geen enkele sensor of actor.

Als je onder de 18 devices kan blijven (20 - 2 interfaces) kan je uit met de Lite licentie waarvoor wel trucs zijn om deze een stuk goedkoper aan te schaffen.

Je moet met KNX hybride overigens ook nog opletten dat je PLC interface genoeg kanalen aan kan. Soms zijn die gelimiteerd tot bijv 50 of 100 kanalen en dan zit je met 3 sensoren per device (of 12 leds voor zo'n status panel) al rap aan beperkingen.

[...]

Beetje merkgerelateerd, maar er zit wel wat zinnige uitleg in over hysteresis, PI, PWM en lage en hoge inertia.
YouTube: Zennio KNX HVAC 1: Thermostats Webinar
YouTube: Zennnio KNX HVAC 2: HVAC Control Webinar

Wat ik op zich ook wel verhelderend vond was de interface naar je hvac hardware. Niet alle apparatuur is zomaar met een PLC aan te sturen. Zennio is dan ook begonnen als leverancier van KNX interface naar verschillende hvac systemen.

Wil je geen KNX, dan vraag ik me ondertussen af hoeveel nut het heeft om zelf het wiel uit te vinden. Waarom dan niet gewoon het systeem van de hvac leverancier aan leggen?

Misschien heeft @Femme nog iets zinnigs hierover toe te voegen? Hij is volgens mij 1 van de weinigen die daadwerkelijk zijn huis verwarmt via zijn eigen aansturing.
het systeem van de hvac leverancier is meestal een thermostaat in de leefruimte (living/keuken) en in alle andere ruimtes gebruik maken van het manueel ventiel op je radiator. Of het is in het geval van vloerverwarming dat staat naar mijn weten gewoon altijd aan.

Los daarvan: het doel is om van iedere ruimte betrouwbare temperatuurwaarden te krijgen in een systeem die niet vasthangd aan een specifieke fabrikant. Ik zou bijvoorbeeld graag ook gaan koelen in de zomer in de slaapkamers. Dan lijkt het me interessant om bv een temperatuur in te stellen van X graden waarbij de airco door de nacht meerdere keer aanschiet (indien nodig) om die temperatuur te behouden. Ik denk dat er wel nog toepassingen zijn los van bovenstaande.

Bedankt voor de links, ik bekijk ze als ik even tijd heb!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MichVw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:43:
[...]

het systeem van de hvac leverancier is meestal een thermostaat in de leefruimte (living/keuken) en in alle andere ruimtes gebruik maken van het manueel ventiel op je radiator. Of het is in het geval van vloerverwarming dat staat naar mijn weten gewoon altijd aan.

Los daarvan: het doel is om van iedere ruimte betrouwbare temperatuurwaarden te krijgen in een systeem die niet vasthangd aan een specifieke fabrikant. Ik zou bijvoorbeeld graag ook gaan koelen in de zomer in de slaapkamers. Dan lijkt het me interessant om bv een temperatuur in te stellen van X graden waarbij de airco door de nacht meerdere keer aanschiet (indien nodig) om die temperatuur te behouden. Ik denk dat er wel nog toepassingen zijn los van bovenstaande.

Bedankt voor de links, ik bekijk ze als ik even tijd heb!
Een open ventiel heeft weinig nut als de ketel of warmtepomp niet aanslaat, of de compressor van je airco doet niks. Daarop doelde ik.

Er zal hardware zijn die rechtstreeks is aan te sturen, maar je heb ook te maken met Opentherm of eigen protocollen. Of ga je straks ook zelf een printje maken die je Daikin airco van infrarood commando's voorziet? ;)

Ik mis in dit topic nog wel eens het stukje "wat sluit ik aan op mijn plc".

#team_UTC+1

• Kanze
[...]

Hier heb ik ondertussen wat beter zicht op nu onze bouw vordert. Ik heb besloten om aan elk schakelpunt een dubbel inbouwpotje te voorzien. Door dat tweede potje loopt een S/FTP label in lus, eentje per verdiep. Met de praktijkervaring die ik nu heb zou ik niet proberen om een volledig PCB'tje (hoe klein ook) achter een schakelaar te plaatsen. Als je daar al een SVV hebt zitten (ster opstelling) én nog een UTP/SFTP label én je inbouwstuk van je drukknop dan is er geen plaats meer over om nog werkbaar te zijn voor een microcontroller PCB.

@Ethirty ben je niet eerder op zoek naar een Loxone of KNX oplossing dan? Bij PLC's is het zelden van iets kopen en aansluiten en klaar.

[Voor 3% gewijzigd door Kanze op 01-09-2020 17:02]

• MichVw
Ethirty schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:59:
[...]

Een open ventiel heeft weinig nut als de ketel of warmtepomp niet aanslaat, of de compressor van je airco doet niks. Daarop doelde ik.

Er zal hardware zijn die rechtstreeks is aan te sturen, maar je heb ook te maken met Opentherm of eigen protocollen. Of ga je straks ook zelf een printje maken die je Daikin airco van infrarood commando's voorziet? ;)

Ik mis in dit topic nog wel eens het stukje "wat sluit ik aan op mijn plc".
ik begrijp je input maar het gaat de goede kant uit met integratie mogelijkheden van dergelijke toestellen. Ik overweeg bv om over te stappen van stookolie naar pellets in de toekomst en daar zie ik dat dergelijke toestellen Modbus TCP ondersteunen om alles uit te lezen en aan te sturen. Ik ben zeker dat er bij Airco ook mogelijkheden zijn of zullen zijn.

Het begin van alles is betrouwbare temperatuurwaardes binnenkrijgen in een systeem waar je de volledige controle hebt over sturing en data. Als je dat niet hebt is de basis er niet om nu of in de toekomst meer te gaan doen..

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MichVw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:49:
[...]

ik begrijp je input maar het gaat de goede kant uit met integratie mogelijkheden van dergelijke toestellen. Ik overweeg bv om over te stappen van stookolie naar pellets in de toekomst en daar zie ik dat dergelijke toestellen Modbus TCP ondersteunen om alles uit te lezen en aan te sturen. Ik ben zeker dat er bij Airco ook mogelijkheden zijn of zullen zijn.

Het begin van alles is betrouwbare temperatuurwaardes binnenkrijgen in een systeem waar je de volledige controle hebt over sturing en data. Als je dat niet hebt is de basis er niet om nu of in de toekomst meer te gaan doen..
Uiteraard. Wij hebben denk ik ook een andere insteek met hetzelfde doel.

Jij doet veel goed werk met je code, maar ik zit meer in de hoek van welke hardware combineer ik waarmee. In beide gevallen zit er een PLC tussen. :)
Kanze schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:00:
[...]

@Ethirty ben je niet eerder op zoek naar een Loxone of KNX oplossing dan? Bij PLC's is het zelden van iets kopen en aansluiten en klaar.
Ergens tussenin wellicht. Full KNX heb ik geen zin in, maar full PLC is wellicht in sommige gevallen te complex om vooruit te kunnen plannen. Helemaal als je met alle energie regels omtrent nieuwbouw te maken krijgt.

Ik zie bijv dat Mich met stookolie werkt, dus dat zal wel over de grens zijn. :)

[Voor 23% gewijzigd door Ethirty op 01-09-2020 18:14]

#team_UTC+1

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
[...]

Ik denk eigenlijk dat vloerverwarming makkelijker is om aan te sturen, juist omdat het traag reageert. Daardoor heb je ook minder snel overshoots.

In mijn huis heb ik overal DS18B20 1-wire temperatuursensoren achter de pulsdrukkers. Die meten op ongeveer 0,05℃ nauwkeurig dus als er een verandering in temperatuur is merkt het systeem dat erg snel op. Het afgiftesysteem is lage temperatuur vloerverwarming. Ik heb nu een hele simpele besturing die ventielen open zet als de kamertemperatuur lager is dan de doeltemperatuur (en de WP in verwarming staat, in koeling is het andersom) en de ventielen dicht zet als de kamertemperatuur boven de doeltemperatuur is. Dat werkt prima en zorgt ervoor dat er dankzij de nauwkeurigheid van de temperatuursensoren automatisch een soort trage pwm-besturing ontstaat rond de doeltemperatuur. Dan zie je de ventielen kort achter elkaar open en dichtgaan (wat bij thermo-elektrische motoren in werkelijkheid een minuut of twee duurt).

Ik snap overigens nog steeds niet waarom je niet gewoon 1-wire gebruikt. Het is robuust, kost niks en de temperatuursensoren hebben extreem weinig inbouwruimte nodig. Koop je DS18B20's wel gewoon bij een betrouwbare partij zoals RS Components of Esera. Het aanbod op Ali Express is overwegend namaak met vaak een lagere nauwkeurigheid (zie https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20 voor info).

Naast Esera heeft Wiregate ook nog wat aanbod van kant en klare 1-wire sensoren

• MichVw
Femme schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:24:
[...]

Ik denk eigenlijk dat vloerverwarming makkelijker is om aan te sturen, juist omdat het traag reageert. Daardoor heb je ook minder snel overshoots.

In mijn huis heb ik overal DS18B20 1-wire temperatuursensoren achter de pulsdrukkers. Die meten op ongeveer 0,05℃ nauwkeurig dus als er een verandering in temperatuur is merkt het systeem dat erg snel op. Het afgiftesysteem is lage temperatuur vloerverwarming. Ik heb nu een hele simpele besturing die ventielen open zet als de kamertemperatuur lager is dan de doeltemperatuur (en de WP in verwarming staat, in koeling is het andersom) en de ventielen dicht zet als de kamertemperatuur boven de doeltemperatuur is. Dat werkt prima en zorgt ervoor dat er dankzij de nauwkeurigheid van de temperatuursensoren automatisch een soort trage pwm-besturing ontstaat rond de doeltemperatuur. Dan zie je de ventielen kort achter elkaar open en dichtgaan (wat bij thermo-elektrische motoren in werkelijkheid een minuut of twee duurt).

Ik snap overigens nog steeds niet waarom je niet gewoon 1-wire gebruikt. Het is robuust, kost niks en de temperatuursensoren hebben extreem weinig inbouwruimte nodig. Koop je DS18B20's wel gewoon bij een betrouwbare partij zoals RS Components of Esera. Het aanbod op Ali Express is overwegend namaak met vaak een lagere nauwkeurigheid (zie https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20 voor info).

Interessant! Heb je een vorm van hysteresis in je software of werk je enkel met de doeltemperatuur?

1-Wire kan ik niet rechtstreeks in de PLC kriigen, met Modbus RTU kan ik zaken gaan doen die over 1-Wire niet gaan lukken (keuze sensoren, afstand, polling snelheid, etc).

Opnieuw, ik begrijp iedereen die kritisch is bij de vraag of het een goed idee is om met custom PCBs te gaan werken maar ik denk ook wel dat gesteld kan worden dat dit een zone is waar er geen perfecte oplossing is en er sowieso tradeoffs zijn?

Bedankt voor de tip over de sensoren, neem ik zeker mee..

Aanraders voor het aanschaffen van thermo-elektrische motoren? Een mens begint zich af te vragen wanneer je op ali goedkoper bent omdat je rechtstreeks uit China besteld of omdat het is omdat je met namaak zit.. :)

• Sandolution
Ik heb ook lang nagedacht over het meten van temperatuur, luchtvochtigheid en eventueel waarnemen van beweging. Omdat wij een huurhuis hebben, kan ik natuurlijk niet het hele huis voorzien van bekabeling om overal temperatuur op te nemen. (Wat overigens ooit bij ons nieuwe huis zeker wel gaat gebeuren).

Ik heb eerst mijn eigen PCB's gemaakt met een Arduino en wat sensoren, die dan communiceren via NRF24L01 en gebruik maken van de MySensors software. Updates gingen via een gateway naar de MQTT broker. In de PLC draaide daar een aangepaste versie van mijn Domoticz library. Dit werkte 'redelijk' stabiel, maar mesh-netwerken maken ging niet lekker, bereik was slecht, etc. Na een jaar prutsen heb ik alle hardware eruit gegooid.

Nu ben ik bezig met een 'nieuw' platform, gebaseerd op de Wemos D1 Mini via WiFi. Deze dan geflashed met Tasmota. Wij hebben overal in en rond het huis goede WiFi (Aerohive AP's), dus bereik is al geen probleem meer. Op dit moment ben ik een printplaat aan het ontwerpen waar allerhande sensoren op kunnen, met bijbehorende behuizing (3D-print). Dan is het slechts een kwestie van solderen, flashen, inprikken en klaar. Tasmota ondersteund allerhande MQTT-features, last will, etc. De behuizing moet er mooi uit komen te zien, zodat je de apparaten ook in het zicht kan zetten en zodoende fatsoenlijke metingen krijgt. Het is wellicht geen industriële oplossing, maar ik ben ervan overtuigd dat het een redelijkerwijs robuuste oplossing gaat worden.

Uiteindelijk stuur ik met die data natuurlijk weer allerhande andere zaken aan, zoals de Nefit thermostaat.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MichVw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:01:
[...]

1-Wire kan ik niet rechtstreeks in de PLC kriigen, met Modbus RTU kan ik zaken gaan doen die over 1-Wire niet gaan lukken (keuze sensoren, afstand, polling snelheid, etc).
FYI: er zijn ook 1-wire naar Modbus RTU gateways.
Opnieuw, ik begrijp iedereen die kritisch is bij de vraag of het een goed idee is om met custom PCBs te gaan werken maar ik denk ook wel dat gesteld kan worden dat dit een zone is waar er geen perfecte oplossing is en er sowieso tradeoffs zijn?
Denk niet dat het er om gaat dat we kritisch zijn op jóuw keuze, maar verschillende mensen maken andere keuzes.

Of dat nu 1-wire is, PT100, een eigen pcb, zelfbouw mqtt sensoren etc. Voor iedereen is een andere oplossing de beste. :)
Femme schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:24:
[...]

Ik ga een eind in je denkwijze mee, maar ik krijg wel de indruk dat het aanbod aan 1-wire interfaces en kant en klare producten zeer beperkt is. Verder zijn de 2 genoemde leveranciers beiden Duits en ik mis een stukje markt-zekerheid.

Je wilt je systeem toch voor minstens 10-20 jaar opbouwen en als Esera omvalt en je gateway is stuk, dan heb je imo een uitdaging in de winter. :)
(Althans, zo voelt het nog een beetje bij 1-Wire)

#team_UTC+1

• Fraggar
  • Niet online
Een oplossing die ik nog niet voorbij zie komen hier is een combinatie van bedraad via plc en daarnaast een z-wave netwerk ter aanvulling.

Toelichting:
De plc ontvangt signalen van bedrade deur- en raamsensoren, bewegingssensoren, radarsensoren, schakelaars. Deze signalen worden doorgezet naar de centrale domotica-controller, geen logica in de plc.

Daarnaast draait er een z-wave netwerk om drie redenen: 1. Luchtvochtigheidsensoren en temperatuursensoren op enkele plaatsen in huis (badkamer, woonkamer). 2. Lichtsensoren (lux) op enkele plaatsen in huis en buitenshuis. 3. Slimme stekkers met stroommeting om te bepalen of apparaten aan/uit staan, bijvoorbeeld vaatwasser/wasmachine.

Verlichting wordt geschakeld via DMX, aangestuurd door de domoticaserver, of eventueel via dimmers rechtstreeks op de plc.

Ten slotte draait er een centrale domoticaserver die communiceert met de plc en met het z-wave netwerk. Deze server bevat alle logica en is makkelijk aanpasbaar. Ook kan deze server communiceren met additionele netwerken, bv Philips Hue.

Achterlichtende gedachte:
Met deze opstelling denk ik het beste van meerdere werelden te combineren. Een 1-wire netwerk was een optie geweest voor een deel van de sensoren, maar is minder compleet dan z-wave. Z-wave is minder betrouwbaar dan een bedrade oplossing, maar wanneer sensoren iedere X minuten een update geven is het niet erg als er ooit (zelden) een signaal gemist wordt.

• Ken G
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 09:15
Ikzelf ben ook van hetzelfde gedacht als @Fraggar: ik regel nu mijn radiatoren op de bovenverdieping met Tado koppen draadloos en mijn verlichting met een PLC en DMX (er zijn ook nog een paar Hue lampen). Ook de vloerverwarming is te regelen met de Tado thermostaat.

Rolluiken en verduistering kan ik via een Tahoma aansturen.

Als centraal domotica systeem is er IP-Symcon die dit alles mooi samenbrengt want alle bovenstaande kun je allemaal integreren. Zo kan ik ook makkelijk uitbreiden of zaken vervangen.

~Make Love, Not War~ PSN: BB3hold3r

• drled
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14-06 21:51
Sinds kort ook eigenaar van een PFC200. Zojuist even proberen verbinden via de trial versie van ecockpit.

Echter krijg ik volgende error:

Ik heb nog geen toegang tot de FW downloads op de wago site.
Iemand die de laatste FW kan delen?

• frv
drled schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:19:
Sinds kort ook eigenaar van een PFC200. Zojuist even proberen verbinden via de trial versie van ecockpit.

[Afbeelding]

2 zaken om te controleren :

1. Heb je de e!cockpit runtime op je pfc ?

Kan je nagaan op de webinterface.

Heb je enkel de codesys2 runtime dan kunnen er 2 oorzaken zijn :

a. Controller zonder e!cockpit licentie ( ze schijnen te bestaan. Zie eerder in dit topic)
b. oude firmware (was voor mijn controller het geval) -> Na upgrade met laatste firmware (downloaden van Wago Github -> SD kaart zetten -> Booten met SD kaart)

2. Heb je de runtime dan kan het zijn dat je in e!cockpit het verkeerde type controller gekozen had.

Je kan in je project een ander type kiezen via device -> Replace Device (er zitten meerdere PFC200 in. Bij werkt het met de gewone 750-8202 zonder extra vermeldingen)

[Voor 56% gewijzigd door frv op 03-09-2020 22:34]

• sjoerd1980
sjoerd1980 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:01:
[...]
Ik had hem ook in de mailbox staan en inmiddels één van de twee op de kop getikt. Beste bedrag dat ik het afgelopen jaar voorbij heb zien komen.
Inmiddels is de klem binnen. Was nieuw in doos, anderhald jaar oud: IO check geeft versie 01.02.25(06). Perfect dus om ook DMX mee te kunnen sturen en de oplossing voor mijn Triac dimmer probleem (als in analoge klemmen te duur / teveel nodig en DALI triac dimmers te duur).

Ik weet niet of de andere nog te koop staat, maar solide aankoop zou ik zeggen. Ik heb er E 110 voor betaald.

[edit] zie dat er wat info ontbreekt in de qoute, het gaat om de 750-652 klem. Er stonder er twee te koop aangeboden op Ebay voor E 120/st. Ik heb er nu één van.

[Voor 11% gewijzigd door sjoerd1980 op 03-09-2020 22:26]

• frv
sjoerd1980 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:23:
[...]

Inmiddels is de klem binnen. Was nieuw in doos, anderhald jaar oud: IO check geeft versie 01.02.25(06). Perfect dus om ook DMX mee te kunnen sturen en de oplossing voor mijn Triac dimmer probleem (als in analoge klemmen te duur / teveel nodig en DALI triac dimmers te duur).

Ik weet niet of de andere nog te koop staat, maar solide aankoop zou ik zeggen. Ik heb er E 110 voor betaald.

[edit] zie dat er wat info ontbreekt in de qoute, het gaat om de 750-652 klem. Er stonder er twee te koop aangeboden op Ebay voor E 120/st. Ik heb er nu één van.
Mogelijk domme vraag maar hoe kun je de ouderdom van een klem bepalen ?

• sjoerd1980
Zover ik hem heb begrepen staat dit als nummer op zowel klem als doos. In mijn geval;
13190601-03. Hierbij staan eerste 4 cijfers voor week en jaar, week 13 2019.

• frv
Thx @sjoerd1980

Zijn er mensen die ook last hebben van traagheid in e!cockpit ? Ding is bij momenten niet vooruit te branden en aan workstation (cpu/ram etc) ligt het niet ... geen idee wat ik verkeerd doe maar is haast onwerkbaar

• Kanze

[Afbeelding]

WAGO publiceert de PFC200 firmwares ook op GitHub.

https://github.com/WAGO/pfc-firmware/releases

• THM0

[Afbeelding]

Het kan ook via e!Cockpit zelf. Even onder updates de firmware versie(s) downloaden, en dan kun je in de Device view ook een update doen. En anders via Github wat iemand hier al melde.
Overigens heeft het Project een setting voor welke firmware versie ie gemaakt is, je kan dat ook aanpassen in de instellingen van het project. Moet je ook iedere keer doen als je firmware versie upgrade uitvoert op de controller.

• drled
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 14-06 21:51
Bedankt voor de reacties iedereen, heb het ondertussen werkende.

Twijfel ook nog om een codesys licentie (121€) aan te schaffen, of heeft ecockpit (trial versie in een VM ) de voorkeur? Bedoeling is om te koppelen met Home assistant via MQTT.

• Kanze
drled schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:45:
Bedankt voor de reacties iedereen, heb het ondertussen werkende.

Twijfel ook nog om een codesys licentie (121€) aan te schaffen, of heeft ecockpit (trial versie in een VM ) de voorkeur? Bedoeling is om te koppelen met Home assistant via MQTT.
Er is geen reden om een CoDeSys licentie te kopen. Je kan je éCockpit trial in die VM gemakkelijk resetten.

• DomiGijzen
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 08-06 10:34
Ik ben opzoek naar wat inspiratie. Hoe hebben jullie, met name, de PIR sensoren afgewerkt? Ik ken de beroemde net boven de grond in een buisje pir van Femme. En de optie met een blindplaat. Maar hoe bijvoorbeeld in een plafond?

Grz D.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@DomiGijzen zo zijn ze hier gemonteerd

• Ken G
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 09:15
Daar was ik ook al over aan het nadenken, hoe ik deze in het plafond kan verwerken...

Heb je daar zelf een stukje voor gemaakt @Femme (3d print) waar de sensor dan in past?

~Make Love, Not War~ PSN: BB3hold3r

• DomiGijzen
Dat ziet er netjes uit. Tevreden over de spotjes? Zoiets gaan wij ook monteren hoewel ik denk dat de lichtbronnen bij ons wat meer aan het oppervlak zitten.

Grz D.

• mpdevries84
DomiGijzen schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:12:
Ik ben opzoek naar wat inspiratie. Hoe hebben jullie, met name, de PIR sensoren afgewerkt? Ik ken de beroemde net boven de grond in een buisje pir van Femme. En de optie met een blindplaat. Maar hoe bijvoorbeeld in een plafond?
Ik heb ze afgewerkt door middel van een siliconen rubberen 'busje'. Deze heeft de diameter van de PIR sensor en past aan de onderkant in een installatiebuis. Het randje valt dan vrij subtiel over het stucwerk van het plafond heen. Ze zien er ongeveer zo uit, heb ze hier besteld

• DomiGijzen
Je moet het maar vinden! Netjes.

Nog een vraag. Volgens mij gebruikt iedereen het AMN type. Is er een reden om het EKMC type niet te gebruiken? Bij Conrad kun je van die serie namelijk ook het long range en wall type verkrijgen.
Of iemand een ander adres waar deze voor een goede prijs krijgt?

Grz D.

• VBP8501
Ik gebruik rondellen als blindplaat. Eerst pir sensor lijmen op de rondel en dan in het gat in de gyproc duwen. Daar waar het plafond geen gyproc is, pleister ik de sensor gewoon in het plafond. Beetje werk maar gaat wel hoor

• MichVw
Een eind geleden gaf ik aan bezig te zijn met een custom PCB board dat ingewerkt kan worden in inbouwdozen (waardan dan bv ook drukknoppen zitten) en communiceerd via RS485 met de PLC.
Reden dat ik niet voor 1-Wire opteer is omdat het aantal gateways en sensoren me eerder gelimiteerd lijken. Iets wat ik graag anders had gezien. Was er een RS485 gateway geweest die goed in de markt lag (bekende fabrikant of meerdere fabrikanten) was ik waarschijnlijk daarvoor gegaan maar helaas is dat niet de kwestie.

Los daarvan is de PCB nu klaar en bijna helemaal getest ook. Alle docs over wat het precies kan en hoe je er één kan maken kan je hier vinden;

Lees er gerust eens door, feedback is zoals altijd welkom. Ik werk nog aan een sample toevoegen met Modbus RTU communicatie over RS485. Een sterretje word opnieuw waardeerd, er kruipt heel wat werk in :)

• xelnaha
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 09-06 23:20
MichVw schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:56:
Een eind geleden gaf ik aan bezig te zijn met een custom PCB board dat ingewerkt kan worden in inbouwdozen (waardan dan bv ook drukknoppen zitten) en communiceerd via RS485 met de PLC.
Reden dat ik niet voor 1-Wire opteer is omdat het aantal gateways en sensoren me eerder gelimiteerd lijken. Iets wat ik graag anders had gezien. Was er een RS485 gateway geweest die goed in de markt lag (bekende fabrikant of meerdere fabrikanten) was ik waarschijnlijk daarvoor gegaan maar helaas is dat niet de kwestie.

Los daarvan is de PCB nu klaar en bijna helemaal getest ook. Alle docs over wat het precies kan en hoe je er één kan maken kan je hier vinden;

Lees er gerust eens door, feedback is zoals altijd welkom. Ik werk nog aan een sample toevoegen met Modbus RTU communicatie over RS485. Een sterretje word opnieuw waardeerd, er kruipt heel wat werk in :)
Ergens vind ik het wel interssant om een wired / plc uitleesbare pcb te hebben om eerlijk te zijn. Als je ze in bulk besteld en maakt zal het nog niet eens zo heel erg duur zijn lijkt me.

Heb je ook voorbeeld code voor in de PLC om eens mee aan de gang te gaan? Zo heb ik een vloerverwarminng waar nog een thermostaat voor geregeld moet worden. Wellicht dat dit daar mee kan werken?

• MichVw
xelnaha schreef op zondag 27 september 2020 @ 01:51:
[...]

Ergens vind ik het wel interssant om een wired / plc uitleesbare pcb te hebben om eerlijk te zijn. Als je ze in bulk besteld en maakt zal het nog niet eens zo heel erg duur zijn lijkt me.

Heb je ook voorbeeld code voor in de PLC om eens mee aan de gang te gaan? Zo heb ik een vloerverwarminng waar nog een thermostaat voor geregeld moet worden. Wellicht dat dit daar mee kan werken?
Klopt, ik heb zelf m'n soldeervaardigheden wel wat moeten trainen maar nu lukt het me prima..
Er zit nog een foutje in nu, als ik een 1.0 release maak op github zal dat het teken zijn dat alles in orde is.

Mijn doel is ook om er een temperatuursensor aan te hangen en dan het thermoventiel van de vloerverwarming mee te sturen via de PLC. Blijkbaar doet Femme al iets gelijkaardig en is het voldoende om het thermoventiel open te zetten als de temperatuur zakt onder de gevraagde temperatuur en toe te draaien vanaf die bereikt is. Omdat vloerwarming een traag systeem is lukt dat, voor radiatoren heb je een PI controller nodig, programmatorisch niet moeilijk maar ik heb nog niet gevonden welke waarden je dan ongeveer moet gaan instellen voor de P & I factor afhankelijk van de ruimte..

• Giblet

Giblet

Dingen

MichVw schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:38:
[...]
Omdat vloerwarming een traag systeem is lukt dat, voor radiatoren heb je een PI controller nodig, programmatorisch niet moeilijk maar ik heb nog niet gevonden welke waarden je dan ongeveer moet gaan instellen voor de P & I factor afhankelijk van de ruimte..
Daar is, zoals je zelf al min of meer aangeeft, inderdaad geen universele formule voor. Afhankelijk van de inhoud van ruimte en het verwarmingselement (radiator/vloerverwarming). Wat voor de een werkt, kan voor de ander dus minder gunstig werken.

Ik meen me te herinneren dat ik weleens gelezen heb dat (goede) thermostaten ook zelflerend zijn in deze. Volgens mij is er ook wel voorbeeld code beschikbaar voor de PLC om een PI(D) controller zichzelf te laten 'trainen'.

• Kanze
MichVw schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:56:

Fantastische werk!

• cyberexe
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 01-11-2020
Hi allen,
Ik ben hier voor het eerst op deze forum pagina en weet niet of de vraag al eens gesteld is, maar is het gebruik van een PLC voor thuis domotica net zo goed, slechter of beter dan het gebruik van bijvoorbeeld Z-Wave, Zigbee of Wifi?

Ik ben me momenteel aan het orienteren op het gebruik van PLC's in domotica en de kosten ervan. Ik zie dat de aanschaf van het basispakket aardig hoog is, maar de uitbreidbaarheid is dan weer redelijk laag (modules van 9 euro op eBay). Ik heb op dit moment een Wago 750-881 of 750-8100 op het oog aangezien de Starterkit niet meer beschikbaar is. Daarnaast ben ik van plan een Raspberry Pi met Node-Red en MQTT te draaien om de waarden uit te lezen en te schakelen in een domotica software pakket (Domoticz, Home Assistent, IP syscon, oid). Wat is jullie ervaring met PLC in thuis domotica en zou je het aanraden?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zou zeggen om eens te beginnen met je in te lezen in het harde werk dat Femme heeft gestoken in het grotendeels uitleggen van wat je vraagt.

Als je zelf al niet weet wat de voor- en nadelen van een plc zijn tov draadloze technieken, dan zit je nu een stapje (of 2) te ver in je beslismoment.

#team_UTC+1

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
cyberexe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:41:
Hi allen,
Ik ben hier voor het eerst op deze forum pagina en weet niet of de vraag al eens gesteld is, maar is het gebruik van een PLC voor thuis domotica net zo goed, slechter of beter dan het gebruik van bijvoorbeeld Z-Wave, Zigbee of Wifi?

Ik ben me momenteel aan het orienteren op het gebruik van PLC's in domotica en de kosten ervan. Ik zie dat de aanschaf van het basispakket aardig hoog is, maar de uitbreidbaarheid is dan weer redelijk laag (modules van 9 euro op eBay). Ik heb op dit moment een Wago 750-881 of 750-8100 op het oog aangezien de Starterkit niet meer beschikbaar is. Daarnaast ben ik van plan een Raspberry Pi met Node-Red en MQTT te draaien om de waarden uit te lezen en te schakelen in een domotica software pakket (Domoticz, Home Assistent, IP syscon, oid). Wat is jullie ervaring met PLC in thuis domotica en zou je het aanraden?
Een (Wago) plc is een hele stabiele, schaalbare en flexibele oplossing om een smarthome mee aan te sturen (of als je voor de aansturing software zoals Home Assistant gebruikt) de I/O te doen. Er zijn echter wel wat voorwaarden om mee rekening te houden:

- Het is een bedrade oplossing dus je zult kabels moeten trekken naar pulsdrukkers en lichtpunten of apparaten die je wilt schakelen. Dat betekent doorgaans dat het aanleggen van een bedraad systeem gecombineerd moet worden met nieuwbouw of renovatie. In bestaande bouw valt bedraad om die reden voor bijna alle consumenten af.
- Naast het aanleggen van bekabeling heb je ruimte nodig voor één of meerdere verdeelkasten. Met de ruimte in een meterkast kom je niet weg of je moet je systeem erg simpel houden. In niet alleen huizen is de ruimte makkelijk te maken.
- De leercurve is hoger dan voor draadloos. Dat geldt zowel voor het programmeren van een plc als voor de installatie. Om het goed te doen is er kennis nodig van paneelbouw en elektrotechniek.
- De installatie kost veel meer tijd dan bij een draadloos systeem. Die tijd moet je beschikbaar hebben (of je moet het uitbesteden, maar dat gaat rap noordwaarts van € 10K).

• cyberexe
@Femme thanks voor de duidelijke reactie!
Op dit moment wacht ik tot ons huis klaar is en kan ik zelf de kabels trekken die ik nodig ga hebben. Denk je dat een redelijke setup in een normale meterkast past? Nadere heb ik nog een technische ruimte, maar die zit helemaal aan de andere kant van het huis ten opzichte van de meterkast. Wordt dan wat lastiger denk ik.

Ik heb het filmpje gezien waarin je uitlegde hoe je het hebt gemaakt in jou woning.
Zou jij een PLC setup adviseren of zou je gaan voor een wifi/zwave opstelling? (Ongeacht leer curve en uitgaand van een nieuwbouw huis waarbij alles nog gedaan moet worden)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Juist als je huis nog niet klaar is, moet je nu kiezen voor extra leidingwerk. Meterkast is meestal te krap dus alle leidingen moeten naar je technische ruimte verlegd worden.

Dan nog, als je al in dit stadium bent van de bouw en nog niet zelf kan kiezen wat beter is, hoe ga je dan straks in de winter licht en verwarming regelen?

Kan je niet beter een KNX of Loxone installateur overwegen? Niet om je te ontmoedigen, maar ik krijg niet het het gevoel dat je een idee hebt waar je aan begint. Ik ben persoonlijk al maanden aan het inlezen, maar van ST begrijp ik nog altijd maar weinig.

#team_UTC+1

• cyberexe
@Ethirty , Ik heb bij het plannen van de bouw rekening gehouden met een gehele 'make-over' van het domotica systeem. Ik weet waar ik aan begin, ik vind het alleen fijn om ervaringen en aanbevelingen van anderen te horen die er al mee werken. Misschien dat daar nog "Tips and Tricks" uit komen.

Ontmoedingen doe je niet ;) Ik ben zelf programmeur, dus zie niet zo op tegen een nieuwe taal/tool. Ik hou wel van een uitdaging. Betreft de electra, daar heb ik al iemand voor die dat kan doen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Té veel mensen op dit forum die hier niet actief zijn en een kant en klaar antwoord verwachten en dat leek me bij iets belangrijks als een huis wat te makkelijk.

Het was zeker niet als ontmoediging bedoeld, maar uit je verhaal kwam niet echt naar voren dat je je bewust was waar je aan begint.

Als je dat wel bent, dan hoor ik graag over je ervaringen, aangezien niet heel veel mensen met een PLC werken en iedereen het weer op een andere manier doet. d:)b

Ik raad je wel aan dit topic door te lezen, mocht je dat nog niet gedaan hebben, om een beetje te krijgen bij bijv de hoeveelheid werk die anderen er in steken. Daar haal je ook al een hoop tips uit.

#team_UTC+1

• MichVw
cyberexe schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:53:
@Ethirty , Ik heb bij het plannen van de bouw rekening gehouden met een gehele 'make-over' van het domotica systeem. Ik weet waar ik aan begin, ik vind het alleen fijn om ervaringen en aanbevelingen van anderen te horen die er al mee werken. Misschien dat daar nog "Tips and Tricks" uit komen.

Ontmoedingen doe je niet ;) Ik ben zelf programmeur, dus zie niet zo op tegen een nieuwe taal/tool. Ik hou wel van een uitdaging. Betreft de electra, daar heb ik al iemand voor die dat kan doen.
Ik ben de laatste jaren bezig geweest met een Codesys3 programma te schrijven dat PLCs zoals de PFC200 van Wago die kerntaken (schakelen lichten adhv drukknoppen bijvoorbeeld) in de PLC zelf uitvoerd maar toch integratie toelaat via MQTT om leukere zaken te gaan doen via Home Assistant bijvoorbeeld.

Je kan alles hier terugvinden:
https://github.com/Michie...e/HomeAutomation.CoDeSys3

Er zijn al meerdere mensen die hier gebruik van maken en geen problemen ondervinden. Zelf vind ik het ook een meerwaarde om een kleine community te hebben rond dergelijke software.

• artificial_sun
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:40
Even als reactie hierboven

Het grote nadeel van een PLC als thuis domotica is dat je huis moeilijker te verkopen is. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde huizenkoper vrolijk wordt als ze van de makelaar horen wat er allemaal in de meterkast zit. Daarnaast speelt het WAF ook nog wel een grote rol.

Ik vind het mooi om te volgen wat jullie hier maken, en ik zou het ook een leuke hobby vinden. Maar ik programmeer PLC's als werk en van mijn +/- 100 naarbije collega's heeft er (zover ik weet) 1 iemand een PLC in de meterkast hangen.

Ik hoop ooit nog eens achteraf te gaan wonen en een oud huis aan te pakken, maar zolang ik nog in mijn huidige huis woon blijf ik lekker meelezen.

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

• MichVw
artificial_sun schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:52:

Het grote nadeel van een PLC als thuis domotica is dat je huis moeilijker te verkopen is. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde huizenkoper vrolijk wordt als ze van de makelaar horen wat er allemaal in de meterkast zit. Daarnaast speelt het WAF ook nog wel een grote rol.

Ik vind het mooi om te volgen wat jullie hier maken, en ik zou het ook een leuke hobby vinden. Maar ik programmeer PLC's als werk en van mijn +/- 100 naarbije collega's heeft er (zover ik weet) 1 iemand een PLC in de meterkast hangen.

Ik hoop ooit nog eens achteraf te gaan wonen en een oud huis aan te pakken, maar zolang ik nog in mijn huidige huis woon blijf ik lekker meelezen.
zeker akkoord, ik zou nooit dergelijke installatie installeren in een huis waar ik niet 100% zeker van weet of ik er wel blijf wonen.

Dat gezegd zijnde; alle bekabeling is er met een systeem met PLC om over te stappen naar Loxone, Nico Home control, etc.. als je goede docs hebt veronderstel ik dat dit nog eens tamelijk vlot moet kunnen gaan ook. Het prijskaartje, daar heb ik dan wel geen flauw idee van..

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat is ook waarom ik insteek om ons volgende huis wel een centrale schakelkast te hebben met alle in- en outputs op klemmen, wachtleidingen naar hek/schuur/tuin/etc en dan te bepalen welke hardware ik tussen de in- en output ga plaatsten.

Voordeel is dat je dan na 5 of 10 jaar alsnog makkelijk of gefaseerd kan switchen naar KNX, Loxone of wat er tzt op de markt is. Of je schroeft er een paar statische relais in van Eltako voor de verkoop.

Primair moet de WAF-factor goed zijn. Licht werkt als licht en het huis is warm. De rest is nice to have. :)

[Voor 5% gewijzigd door Ethirty op 09-10-2020 17:35]

#team_UTC+1

• Kanze
De discussie over de verkoopbaarheid van een PLC installatie steekt af en toe de kop op. Ook ik had mijn twijfels of het wel verstandig was. Daarom heb ik besloten een installatie te plaatsen op basis van teleruptors. Die worden normaal aangestuurd door de PLC in relais modus. Maar als het huis verkocht wordt kan ik eenvoudigweg de Wago uit de kast halen en met een weekendje bekabelen is heel het huis nu geschakeld op teleruptors.

Een installatie met teleruptors is initieel wel duurder. Ze kosten een stuk meer als eenvoudige Finder ralais. Maar het geeft ook een vorm van gemoedsrust dat wanneer het helemaal fout gaat met de PLC er altijd een backupplan bestaat.

• thomke
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
artificial_sun schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:52:

voor wij aan onze nieuwbouw begonnen zijn, en overwogen om een huis te kopen hebben wij enkele huizen bekeken. Makelaars wisten de helft van de tijd niet waar de schakelkast was.. wat mij doet vermoeden dat dit niet meespeelt bij de kopers (als alles werkt wel te verstaan)

ikzelf ben ook PLC programmeur, Ik merk net wel bij mijn collega's dat er heel wat mensen voor een PLC gaan ofwel Loxone. Wanneer ze voor loxone kiezen is gewoon omdat ze niet thuis zijn in de wereld van domotica en niet weten wat de mogelijkheden zijn op gebied van PLC en integratie met IP-Symcon of Home assistand oid. volgens mij is de belangrijkste beslissingsfactor hoe gepassioneerd je bent door 'home automation' mensen die willen blijven veranderen en aanpassingen doen nieuwe dingen toevoegen/proberen gaan naar mijn mening voor PLC met home-assistant oid, mensen die liever eens het werkt en op punt staat er niet meer aankomen en verder niets meer integreren gaan voor Loxone naar mijn gevoel.

• Sandolution
Wij hebben een huurhuis, dus de hele kiet verbouwen of bedraden was sowieso geen optie. Had graag wat meer bedrading/sensoren naar de PLC gehaald. Maar als PLC programmeur zijnde kriebelt het toch om je huis slimmer te maken. Uiteindelijk een library gemaakt, vergelijkbaar aan die van MichVw, die continue praat met Domoticz via HTTP calls en MQTT. Die praat dan weer met de Hue lampen en andere aangesloten apparatuur. De logica ligt allemaal in de plc, wat gewoonweg simpel programmeert (voor mij). Gaan wij richting een koophuis, dan blijven sowieso alle Hue spullen gebruikt en is de vraag afhankelijk van het huis, wat er wel en niet bedraad / geschakeld wordt. Als je je bedrading 'modulair' opbouwt, dat wil zeggen, dat je de aansturing van de relais kunt vervangen of overbruggen, kan een eventuele volgende eigenaar hier ook gebruik van (laten) maken of gewoon alles doorlussen.

• cyberexe
Mooi om te horen (lezen) wat iedereen er van vindt en de ervaringen.
Ik ben erg voorstander van MQTT oplossingen. Zelf implementeer ik of MQTT of Eventtriggers in applicaties. Werkt erg fijn (als je het goed doet :p )
Na verder onderzoeken qua zowel bekabeling als hardware opties, ben ik nu aan het kijken naar een DALI oplossing. De mogelijkheden hiermee zijn erg diversen spreken me wel aan. Ook het voordeel hiermee is dat de bekabeling allemaal door 1 buisje kunnen :)

• hans.be
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 02-06 17:12
Is er iemand die reeds DALI werkende gekregen heeft met een WagoPLC en Codesys3.5 ?
Initieel heb ik de WAGO DALI configurator kunnen gebruiken, maar deze werkt niet meer eens Codesys geinstalleerd is.

Ik ben op zoek naar een voorbeeld DALI project waarmee je met de WagoAppDali library de modules en lichten kan aansturen.

Thanks!

• KoBolD54
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:49
Nadat ik de afgelopen maanden dit topic heb doorgelezen en ben gaan volgen heb ook ik besloten om voor mijn nieuwe huis domotica te gaan doen door middel van een PLC in combinatie met Home Assistant via MQTT. Afgelopen woensdag is mijn Wago 750-8212 Starterskit PLC binnen gekomen en ben ik gelijk begonnen met e!COCKPIT.

Na heel wat how-to's te lezen en tutorials op YouTube is het mij donderdag gelukt om zelf een FB te schrijven waarmee via een pulse schakelaar een DO kon schakelen. Vervolgens heb ik een Eltako ESR12Z-4DX-UC besteld en heb deze gisteren gekoppeld aan de DO en kon zo een lamp schakelen. Wat een voldoening geeft dat ^__^

Vanmorgen ben ik begonnen om de code van @MichVw te implementeren. Alle onderdelen (ModBus, Virtuals, Sensors, enz) wat ik (voorlopig) niet ga gebruiken heb ik achterwege gelaten zodat het voor mijzelf zo overzichtelijk mogelijk blijft. Tevens heb ik het aantal DI en DO beperkt tot 2 aangezien dat het aantal is wat ik nu beschikbaar heb. Na enige tijd is het mij gelukt om via de input van DI1 (single of double) DO1 (single) of DO2 (double) te schakelen (uiteraard werkt het ook met LONG en P_LONG).

Wat mij echter niet lukt is om MQTT werkend te krijgen. In PLC_PRG_MQTT heb ik IP adres van mijn broker ingevuld en ook de U1 LED aangezet. En in MQTT_PUBLISH heb ik de code voor de U1 LED voor e!COCKPIT enabled. Echter blijft de U1 LED rood knipperen en krijg ik ook geen berichten binnen op mijn broker (zowel in de logs als via TCPDUMP zie ik niets binnenkomen). Als ik echter vanaf de PLC CLI een 'mosquitto_pub -h <broker_ip> -p 1883 -i WAGO-PFC200-HOUSE -m "hello world" -t 'Devices/WAGO-PFC200/availability' uitvoer dan komt deze wel binnen op mijn broker.

Zie ik iets over het hoofd of ben ik nog wat vergeten? Hoe kan ik dit nu het beste debuggen?

Verder vraag ik mij af of jullie een use case weten voor P_LONG? Voor een dimmer kan ik mij voorstellen dat dit handig kan zijn zodat hij de dimming cycle kan doorlopen maar voor een pulse schakelaar zonder dimmer zie ik zo niet direct een use case.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MichVw schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

Dat gezegd zijnde; alle bekabeling is er met een systeem met PLC om over te stappen naar Loxone, Nico Home control, etc.. als je goede docs hebt veronderstel ik dat dit nog eens tamelijk vlot moet kunnen gaan ook. Het prijskaartje, daar heb ik dan wel geen flauw idee van..
Achter een long press zou je alternatieve functies voor de betreffende ruimte waarin de pulsdrukker is geplaatst kunnen stoppen.

Ik gebruik de volgende toewijzing:
- Links of rechts kort indrukken: licht aan/uitzetten (beide knoppen doen hetzelfde).
- Links lang: omlaag dimmen
- Rechts kort: omhoog dimmen
- Beide knoppen kort: volgende lichtscène
- Beide knoppen lang: bijzondere functie voor die ruimte/drukknoppen, bijvoorbeeld apparaat dat in de buurt staat zoals tv of werkplek aan/uitzetten.

Omwille van de WAF zul je hier wel consistentie in willen aanbrengen. Als lang indrukken in de ene ruimte iets met licht doet en in de andere ruimte een apparaat schakelt loop je de kans dat medebewoners die minder invested zijn in de smarthomebesturing de werking niet begrijpen en er niets mee gaan doen.

• MichVw
KoBolD54 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:17:
Nadat ik de afgelopen maanden dit topic heb doorgelezen en ben gaan volgen heb ook ik besloten om voor mijn nieuwe huis domotica te gaan doen door middel van een PLC in combinatie met Home Assistant via MQTT. Afgelopen woensdag is mijn Wago 750-8212 Starterskit PLC binnen gekomen en ben ik gelijk begonnen met e!COCKPIT.

Na heel wat how-to's te lezen en tutorials op YouTube is het mij donderdag gelukt om zelf een FB te schrijven waarmee via een pulse schakelaar een DO kon schakelen. Vervolgens heb ik een Eltako ESR12Z-4DX-UC besteld en heb deze gisteren gekoppeld aan de DO en kon zo een lamp schakelen. Wat een voldoening geeft dat ^__^

Vanmorgen ben ik begonnen om de code van @MichVw te implementeren. Alle onderdelen (ModBus, Virtuals, Sensors, enz) wat ik (voorlopig) niet ga gebruiken heb ik achterwege gelaten zodat het voor mijzelf zo overzichtelijk mogelijk blijft. Tevens heb ik het aantal DI en DO beperkt tot 2 aangezien dat het aantal is wat ik nu beschikbaar heb. Na enige tijd is het mij gelukt om via de input van DI1 (single of double) DO1 (single) of DO2 (double) te schakelen (uiteraard werkt het ook met LONG en P_LONG).

Wat mij echter niet lukt is om MQTT werkend te krijgen. In PLC_PRG_MQTT heb ik IP adres van mijn broker ingevuld en ook de U1 LED aangezet. En in MQTT_PUBLISH heb ik de code voor de U1 LED voor e!COCKPIT enabled. Echter blijft de U1 LED rood knipperen en krijg ik ook geen berichten binnen op mijn broker (zowel in de logs als via TCPDUMP zie ik niets binnenkomen). Als ik echter vanaf de PLC CLI een 'mosquitto_pub -h <broker_ip> -p 1883 -i WAGO-PFC200-HOUSE -m "hello world" -t 'Devices/WAGO-PFC200/availability' uitvoer dan komt deze wel binnen op mijn broker.

Zie ik iets over het hoofd of ben ik nog wat vergeten? Hoe kan ik dit nu het beste debuggen?

Verder vraag ik mij af of jullie een use case weten voor P_LONG? Voor een dimmer kan ik mij voorstellen dat dit handig kan zijn zodat hij de dimming cycle kan doorlopen maar voor een pulse schakelaar zonder dimmer zie ik zo niet direct een use case.
Leuk om te horen dat je de basis vlot in gang hebt gekregen. waar het precies kan aan liggen is moeilijk t zeggen. Is het PLC_PRG_MQTT programma ook effectief gescheduled als een task op de PLC?
Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True