Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eddye schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Bij mij is het eerder andersom, een ebook is eigenlijk helemaal niets. Je moet stappen ondernemen om te zorgen dat ze je niet worden afgenomen (Amazon en ebooks). Soms zijn ebooks goedkoper en er zit een vorm van gemak aan, maar mijn voorkeur is voor een fysiek exemplaar.
Natuurlijk is dat vooral een theoretisch probleem wat één specifieke aanbieder 16 jaar geleden heeft gehad. En misschien nog wel ooit gebeurd hoor, maar als je gewoon een epub koop, dan krijg je de epub file. Vaak genoeg zonder DRM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:57
Sissors schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Natuurlijk is dat vooral een theoretisch probleem wat één specifieke aanbieder 16 jaar geleden heeft gehad. En misschien nog wel ooit gebeurd hoor, maar als je gewoon een epub koop, dan krijg je de epub file. Vaak genoeg zonder DRM.
Nou nee, het is zeker geen theoretisch probleem. Amazon heeft dat vaker gedaan. Daarnaast is Amazon tegenwoordig wereldwijd veruit de grootste verkoper van ebooks (en fysieke boeken) en heeft Amazon niet zo lang geleden de mogelijkheid verwijderd om je gekochte ebooks te downloaden, onder het mom van dat je een licentie neemt om een boek te lezen. Zie b.v. Amazon removes your right to download Kindle books
Typisch geval van Enshittification

edit:
Het gaat wat te ver om hierop door te gaan in dit topic, maar dat is mijn reden om geen ebooks/boeken te kopen bij Amazon

[ Voor 6% gewijzigd door Eddye op 02-08-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wereldwijd ja, maar in Nederland niet. Daarnaast kan je dan natuurlijk prima kiezen om niet bij Amazon boeken te kopen maar wel ergens anders. Dat is een argument om niet bij Amazon te kopen, het is geen argument om geen ebooken te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:57
Sissors schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:45:
Wereldwijd ja, maar in Nederland niet. Daarnaast kan je dan natuurlijk prima kiezen om niet bij Amazon boeken te kopen maar wel ergens anders. Dat is een argument om niet bij Amazon te kopen, het is geen argument om geen ebooken te kopen.
zie edit ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Ik haal mijn boeken bij de bib.
Als het geen goed boek is heeft het mijn niets gekocht en beter voor milieu dat we boeken nemen uit de bib.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb al jaren een abo op https://www.bookchoice.com Elke maand 8 boeken, zowel als epub als mp3 luisterboek, voor €4 / mnd. De catch is dat je niet kan kiezen; het is wat het is, maar er zit elke maand wel wat leuks bij en ik kom zo nog eens wat tegen wat ik uit mezelf niet zo snel zou lezen.

De grap is dat we een paar jaar geleden een rij-veilig programma hadden op mijn werk waarbij je punten kon sparen door veilig en zuinig te rijden. Je kon punten verdienen en daar dingen voor kopen in een shop, waaronder een paar maanden bookchoice. Aangezien ik 45000 km/jaar rij, heb ik heel wat aan bookchoice bij elkaar gespaard. Mijn abonnement is nu per 1 augustus "op", maar zo heb ik bijna 4 jaar gratis gelezen en geluisterd :)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiAnVaSa
We zijn vandaag voor het eerst naar een boekenmarkt geweest. Gelukkig was het niet zo ver rijden ( 30 min). Stond maar 7 kraampjes en heel veel encyclopedie boek. Was geen aanrader..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
MiAnVaSa schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:22:
We zijn vandaag voor het eerst naar een boekenmarkt geweest. Gelukkig was het niet zo ver rijden ( 30 min). Stond maar 7 kraampjes en heel veel encyclopedie boek. Was geen aanrader..
Als je daar zin in hebt moet je volgend jaar rond deze tijd naar Deventer gaan. Is de grootste boekenmarkt in Europa met ongeveer 500 kraampjes. Is wel erg druk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiAnVaSa
KorteGebruiker schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

Als je daar zin in hebt moet je volgend jaar rond deze tijd naar Deventer gaan. Is de grootste boekenmarkt in Europa met ongeveer 500 kraampjes. Is wel erg druk
Bedankt, is 4 uur rijden enkel. Denk dat dit niet evident is met kleine kindjes. Eind oktober is boekenbeurs in Kortrijk (België) die zullen we wss ook nog eens doen.

[ Voor 10% gewijzigd door MiAnVaSa op 03-08-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 16:11
Halverwege 'Vuur en bloed' van George R.R. Martin. Moest er even inkomen, na de eerste 15% ook een ander boek tussendoor gelezen, maar zit er nu lekker in. Ben aanbeland bij het deel dat de geschiedenis rond House of the Dragon (de serie op HBO) beschrijft en erg benieuwd naar alles wat daar gebeurt. Zal mijn review posten als ik klaar ben (over een weekje gok ik).

Overigens viel me op dat dit boek deel 1 is uit de serie 'De wereld van het lied van ijs en vuur'. Betekent dit dat Martin naast deel 6 en 7 van 'Game of Thrones' nóg meer op zijn 'to do'-lijst heeft staan? Met alles wat de beste man ernaast doet, stemt me dat steeds treuriger over de kans dat hij al zijn werk nog afkrijgt. Laten we dan maar hopen dat er iemand als Brandon Sanderson (die de 'Het Rad des Tijds'-serie van Robert Jordan afmaakte nadat Jordan overleed) opstaat tegen die tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05:40
mefjoew schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
Halverwege 'Vuur en bloed' van George R.R. Martin. Moest er even inkomen, na de eerste 15% ook een ander boek tussendoor gelezen, maar zit er nu lekker in. Ben aanbeland bij het deel dat de geschiedenis rond House of the Dragon (de serie op HBO) beschrijft en erg benieuwd naar alles wat daar gebeurt. Zal mijn review posten als ik klaar ben (over een weekje gok ik).

Overigens viel me op dat dit boek deel 1 is uit de serie 'De wereld van het lied van ijs en vuur'. Betekent dit dat Martin naast deel 6 en 7 van 'Game of Thrones' nóg meer op zijn 'to do'-lijst heeft staan? Met alles wat de beste man ernaast doet, stemt me dat steeds treuriger over de kans dat hij al zijn werk nog afkrijgt. Laten we dan maar hopen dat er iemand als Brandon Sanderson (die de 'Het Rad des Tijds'-serie van Robert Jordan afmaakte nadat Jordan overleed) opstaat tegen die tijd..
A song of ice and fire is de naam van de boekenserie waarvan game of thrones het eerste deel is. HBO heeft hun tv serie game of thrones genoemd maar dat vertelt het verhaal van a song of ice and fire.

Als je nog langer wil wachten kun je ook de eerste twee delen van de Kingkiller Chronicles lezen. De eerste twee (fenomenale) delen verschenen in 2007 en 2011. Deel drie is nog status onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Exactor it schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

A song of ice and fire is de naam van de boekenserie waarvan game of thrones het eerste deel is. HBO heeft hun tv serie game of thrones genoemd maar dat vertelt het verhaal van a song of ice and fire.
Dat weet ik, maar 'Vuur en bloed' schijnt het eerste deel te zijn uit 'De Wereld (van het lied van ijs en vuur)'. Dus een voorloper van 'Het lied van ijs en vuur'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
mefjoew schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:34:
[...]

Dat weet ik, maar 'Vuur en bloed' schijnt het eerste deel te zijn uit 'De Wereld (van het lied van ijs en vuur)'. Dus een voorloper van 'Het lied van ijs en vuur'.
Oh zo. Sorry, ik ken de vertaalde namen van boeken en series niet. Zo te zien is het een soort boventitel voor prequels en novella's van George Martin met een link naar Westeros. Hij gaat een tweede deel uitbrengen van Fire and Blood (genaamd Blood and Fire haha). Geen enorme serie dus.

En om het nog verwarrender te maken er is ook dit boek: Wikipedia: The World of Ice & Fire

[ Voor 12% gewijzigd door Exactor it op 04-08-2025 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:49

Tarin

Just plain weird.

Exactor it schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Als je nog langer wil wachten kun je ook de eerste twee delen van de Kingkiller Chronicles lezen. De eerste twee (fenomenale) delen verschenen in 2007 en 2011. Deel drie is nog status onbekend.
Ik vind het ook jammer dat Patrick Rothfuss niet verder komt met deel drie, ik wens ook niemand die mentale druk toe (waar hij niet mee om lijkt te kunnen gaan). Maar het is Stephen King ook gelukt met de Dark Tower, dus wie weet.

Overigens wel een grappig contrast met Brandon Sanderson, die in The Way of Kings (2010) in het proloog een Kingkiller introduceert (er is in de Kingkiller Chronicles nog niet eens naar een koning die eventueel vermoord zou moeten worden verwezen) en die tussentijd boek 2-5 van die serie (Stormlight Archive) heeft uitgebracht. Alsof hij aan Rothfuss vroeg even zijn bier vast te houden zeg maar.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

WernerL schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:52:
Misschien moet ik maar weer gewoon een abonnement nemen op de bibliotheek. Wel fysieke boeken kunnen lezen zonder dat je kast opvult met allemaal boeken.
Dat is wat ik doe. Maar de meeste bibliotheek-abbo's geven ook toegang tot de 'online bibliotheek' waar je ook via een app op je telefoon of tablet ebooks en luisterboeken kunt lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03:23
Ik heb een bibliotheekpas en koop af en toe wat op Vinted.
Boek wat ik nu lees is; careless people van Sarah Wynn-Williams. heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 11:08

Quicksilver

Catch these hands

Binnenkort weer op vakantie, dus dan is het tijd om boeken te verslinden.

Ben nu bezig met American Gods van Neil Gaiman (10th anniversary edition). Vond de serie erg vermakelijk, maar zijn schrijfstijl is wel echt lekker hoor. Gaat me redelijk snel af.

N.a.v de AppleTV serie heb ik ook All Systems Red net uit, van de MurderBot serie. Vond ik toch niet zo vermakelijk als ik dacht. Heb de andere (korte) verhalen ook nog op de lijst staan, maar weet niet of ik er mee verder ga.

Heeft iemand hier nog aanraders voor (nieuwe) SciFi boeken? Zag dat Dennis E Taylor (van de Bobiverse reeks) een nieuw boek had, iemand die al gelezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:12
Quicksilver schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:51:
Binnenkort weer op vakantie, dus dan is het tijd om boeken te verslinden.

Ben nu bezig met American Gods van Neil Gaiman (10th anniversary edition). Vond de serie erg vermakelijk, maar zijn schrijfstijl is wel echt lekker hoor. Gaat me redelijk snel af.

N.a.v de AppleTV serie heb ik ook All Systems Red net uit, van de MurderBot serie. Vond ik toch niet zo vermakelijk als ik dacht. Heb de andere (korte) verhalen ook nog op de lijst staan, maar weet niet of ik er mee verder ga.

Heeft iemand hier nog aanraders voor (nieuwe) SciFi boeken? Zag dat Dennis E Taylor (van de Bobiverse reeks) een nieuw boek had, iemand die al gelezen?
Ik ben weer begonnen met: Het veelkleurig land van Jullian May. Het is de eerste uit een serie van 4 boeken.
Was jaren geleden dat ik deze en de andere heb gelezen en ik was al gauw weer getransporteerd in de de haar gecreëerde wereld. Hou er wel rekening mee dat de schrijfster er de tijd voor neemt om de hoofdpersonen te introduceren en het verhaal op te bouwen. Het zijn redelijk dikke pillen.

Flaptekst: n 2034 wordt in Frankrijk een poort gevonden die zes miljoen jaar terug in de tijd leidt, ten tijde van het Plioceen. In de 22e eeuw is deze poort in gebruik om iedereen die zich niet thuis voelt in de huidige tijd van het Galactisch Bestel een uitweg naar een andere, eenvoudiger wereld te bieden. In 2110 vertrekt een gezelschap van onaangepasten naar het verre verleden om aan de door technologie beheerste moderne tijd te ontsnappen.
Maar ze ontdekken dat dit verre verleden geen garantie voor een rustig en eenvoudig leven is: de Tanu en Firvulag, twee groepen buitenaardsen met grote psychische krachten bestrijden elkaar en gebruiken de mensen voor hun strijd.

De vier boeken: Sage over de Pliocene Ballingschap.
1. Het veelkleurig land - The many-colored land
2. De gouden halsring - The golden torc
3. De troonveroveraar - The nonborn king
4. De tegenstrever - The adversary

In het verlengde van de serie kun je deze ook 3 boeken lezen: Trilogie van het Galactisch Bestel
1. Jack - Jack the bodiless
2. Diamanten masker - Diamond mask
3. Magnificat - Magnificat

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Laatst online: 11-09 11:08

Quicksilver

Catch these hands

apollo13 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Ik ben weer begonnen met: Het veelkleurig land van Jullian May. Het is de eerste uit een serie van 4 boeken.
Was jaren geleden dat ik deze en de andere heb gelezen en ik was al gauw weer getransporteerd in de de haar gecreëerde wereld. Hou er wel rekening mee dat de schrijfster er de tijd voor neemt om de hoofdpersonen te introduceren en het verhaal op te bouwen. Het zijn redelijk dikke pillen.

Flaptekst: n 2034 wordt in Frankrijk een poort gevonden die zes miljoen jaar terug in de tijd leidt, ten tijde van het Plioceen. In de 22e eeuw is deze poort in gebruik om iedereen die zich niet thuis voelt in de huidige tijd van het Galactisch Bestel een uitweg naar een andere, eenvoudiger wereld te bieden. In 2110 vertrekt een gezelschap van onaangepasten naar het verre verleden om aan de door technologie beheerste moderne tijd te ontsnappen.
Maar ze ontdekken dat dit verre verleden geen garantie voor een rustig en eenvoudig leven is: de Tanu en Firvulag, twee groepen buitenaardsen met grote psychische krachten bestrijden elkaar en gebruiken de mensen voor hun strijd.

De vier boeken: Sage over de Pliocene Ballingschap.
1. Het veelkleurig land - The many-colored land
2. De gouden halsring - The golden torc
3. De troonveroveraar - The nonborn king
4. De tegenstrever - The adversary

In het verlengde van de serie kun je deze ook 3 boeken lezen: Trilogie van het Galactisch Bestel
1. Jack - Jack the bodiless
2. Diamanten masker - Diamond mask
3. Magnificat - Magnificat
Oke, niet helemaal mijn ding denk ik, maar sowieso het proberen 100% waard. Bedankt voor deze tip!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 12:00
Een tip voor de liefhebbers van spionage boeken (Tom Clancy bijvoorbeeld). Damascus Station of in het Nederlands Standplaats Damascus van David McCloskey.

Ik moest er in het begin even inkomen. Het oogde wat rommelig maar dat komt eigenlijk meer door de introductie van de verschillende personen.

Na ongeveer 30blz leest het boek lekker en wil je eigenlijk niet meer stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:38
Nou, na ongeveer een jaar heb ik dan eindelijk het boek Pandora's Star uit. (ik lees vrijwel niet in de herfst/winter en het meest in de zomervakantie, maar ook dan maar sporadisch). Het is een dikke pil (>1100 pagina's) en zeer groots opgezet, in de zin dat er legio verhalen en personages zijn die elk hun eigen verhaal hebben wat na verloop van tijd met elkaar verweven raakt. Dat maakt dat het boek eigenlijk een intro heeft van 500+ pagina's en ook daarna worden nog nieuwe personages en verhaallijnen geïntroduceerd. Vanaf hoofdstuk 14 wordt het wat interessanter, maar nog steeds geen page-turner (naar mijn mening). Deze zomervakantie heb ik de laatste 300 pagina's ongeveer gelezen en ik moet zeggen dat het daarin wel zeer leuk wordt om het verhaal te volgen.

Het grootste probleem is dat van alle verhaallijnen er ook een aantal bij zitten die mij persoonlijk niet zo boeien. Een deel is sci-fi, een deel is avontuur, een deel is misdaad en een deel is politiek. Toch moet je ze wel lezen, omdat je anders weer informatie mist die later in het boek terugkomt. Ik heb al met al 1 hoofstuk (of deel ervan) overgeslagen/doorgeskimd en gelukkig heb ik niet al te cruciale info gemist, maar later in het boek was het wel een beetje verwarrend hierdoor.

Inmiddels ben ik begonnen met het tweede deel, Judas Unchained en dat boek vervolgd waar Pandora's Star eindigde. Uiteraard weer met de introductie van wéér nieuwe karakters. Het is wel zo dat deze boeken niet los van elkaar staan en eigenlijk 1 groot verhaal lijken te vertellen.

Hopelijk dat Judas Unchained niet weer verzand in saaie verhalen, anders zal ik pas volgend jaar augustus de laatste pagina omslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:59
Omdat ik onlangs een trailer voorbij zag komen van Primitive War die mij erg aansprak, meteen de boeken besteld geschreven door Ethan Pettus.

Ben zelf een groot Jurassic Park fan (ben zelf dan ook voorzien van 2 dino tattoo's 😎), en heb mij hier zeer goed mee vermaakt!👍
Is lekker campy, blijft lekker spannend en qua gore overstijgt het de JP boeken ruimschoots! 😈 (de boeken van JP bevatten een stuk meer ranzige kills dan de 12+ filma, ben dan ook nog steeds voorstander van een dikke 16+ reboot! d:)b )

Mocht deze bevallen, maak niet dezelfde fout als ondergetekende door ook deel 2 meteen te gaan lezen! 😆
Chronologisch komen eerst de 2 (dunnere) boeken Primitive War : Dispatches Volume 1 & 2. Helaas werd er hierdoor bij mij al een hoop gespoiled van het verloop van deze 2 boeken.

Voor de geïnteresseerden ook nog even een link naar de film trailer 🙂;
YouTube: PRIMITIVE WAR Official Trailer 2 (2025)
Lijkt erop dat deze na 1 week in bioscopen in het buitenland gedraait te hebben een digital release gaat krijgen .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 16:44
Als een van de voornemens voor 2025 stond het lezen van (meer) boeken hoog op het prioriteitenlijstje dit jaar. Nu zo'n 6 boeken gelezen, waarvan dit weekend Project Hail Mary uitgelezen. Heerlijk boek! Het leest echt lekker makkelijk weg, met genoeg wetenschap om het nét realistisch te laten lijken, maar niet te veel dat het boek er echt in verzandt. Zeker de eerste helft hangt lekker aan het "science" gedeelte van science-fiction, maar aan het einde van het boek wordt voor mijn gevoel steeds meer "fiction". Op zich niet erg, maar waar ik The Martian meer vond passen in een "science" categorie, verschuift Project Hail Mary aan het einde dus voor mijn gevoel iets te veel naar een fantasie verhaal. Maargoed, dit zijn echt de enige dingen die mij negatief opvielen aan een anderzijds geweldig boek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

J.D. Barker - wat ik op zolder bewaar
In een slaperig kustplaatsje staat het leven van de zeventienjarige Billy Hasler op het punt een angstaanjagende wending te nemen. Wanneer zijn beste vriend David Spivey een mysterieus huis erft op een nabijgelegen eiland, lijkt het de perfecte plek om hun laatste zomer door te brengen voordat ze naar de universiteit gaan. Geen ouders. Geen problemen. Geen verantwoordelijkheden.
Terwijl ze graven in het duistere verleden van het eiland, wekken de jongens een oud kwaad op en wat begint als een onschuldig zomeravontuur verandert al snel in een nachtmerrie. Want het huis blijkt een markante beheerder te hebben en de regels die zijn opgesteld voor degenen die het huis betreden zijn niet mals. Dit zijn de belangrijkste:
  • Geef Emerson eten, alsjeblieft;
  • Wie hier is bij zonsondergang, moet blijven tot zonsopkomst;
  • Doe nooit de deuren op slot;
  • De eerste verdieping en alles daarboven is verboden voor gasten.
Waar Stephen King steeds minder horror schrijft en meer richting thriller/suspense schrijft lijkt J.D. Barker de andere kant op te gaan.
Hij begon met politiethrillers, de één wat meer echt toe rechtaan, de andere (de Sam Porter trilogie) al een stuk harder. Om vervolgens met Augustus wat fantasy/paranormale elementen toe te voegen om daarna echte horror te schrijven.
In samenwerking met Patterson en solo. Dit boek is een echte haunted house horror.

Barkers schrijfstijl leest heerlijk weg. Plot en karakters zijn wat mij betreft prima. Af en toe lekker creepy. Wie is Emmerson? Waarom al die regels? Plottwist die je niet zag aankomen. (natuurlijk ook een paar die al van verre ziet)

Vier sterren

[ Voor 2% gewijzigd door Punkrocker op 17-08-2025 11:59 . Reden: link toegevoegd ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Siep Hendriks - Voordat we slapen
Wanneer de veertienjarige Riley Lup verdwijnt, begint een nachtmerrie die de Ierse politie nooit voor mogelijk had gehouden. Pas na de vermissing van zeven kinderen ontdekken ze een geheimzinnige sekte die bloemen achterlaat op de plaatsen van de verdwijningen. Maanden later is de zaak ‘opgelost’, maar de conclusie blijft aan rechercheur Murphy Stonewall knagen. De drie belangrijkste sekteleiders zijn nooit gevonden en één kind is nog steeds spoorloos – Riley.

Een jaar later ontvangt Murph bloedstollend nieuws: een van de sekteleiders blijkt naar Rotterdam te zijn gevlucht, maar is onmiddels op gruwelijk wijze vermoord. Vastberaden zet ze de achtervolging in. Er is echter één ding waar ze nooit rekening mee had kunnen houden. De dader, gewapend met een houthakkersbijl, accuboor en jachtgeweer, is niemand minder dan Elena Lup, die wraak neemt voor wat haar en haar dochter Riley is aangedaan. En Elena is niet alleen. Riley zit naast haar in de auto.
Debuut van deze jonge Nederlandse schrijver. Las hierover in de gids van VN
Moest een hoofdstuk wennen aan zijn schrijfstijl maar eenmaal gewend leest het als een trein. Origineel verhaal. Zo ongeveer om het hoofdstuk speelt het zich af in 2024 en 2025. Wat er toen gebeurde en hoe er een jaar later een vervolg aan gegeven wordt: Wraak!

Een politie thriller annex horror. Aangeprezen door Olde Heuvelt dus je kent dan het genre wel.

Klein foutje: Riley doet de paus na die bedankt voor "die bloeoemen"... Maar Riley is Iers! _O-
Het is hem vergeven.

Zeer goed debuut! Ben benieuwd naar zijn volgende boek!

Vier sterren!

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub

fub

Ik heb de Glazen Troon serie van Sarah J. Maas uitgelezen, in het kader van mijn YA fantasy inhaalslag -- deze serie staat vaak in de lijstjes.
Maas is goed in lange-termijn plotten, maar de wijze waarop de karakters dat plot beleven (en sturen) is niet heel erg sterk. En elke keer weer komt er een konijn uit een hoge hoed, dat begon me, zeker in het laatste deel, erg tegen te staan.
Uiteindelijk heb ik er geen spijt van dat ik het gelezen heb, maar ik ga het anderen ook niet aanraden. Ik ga ook geen andere boeken van Maas lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
fub schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:14:
Ik heb de Glazen Troon serie van Sarah J. Maas uitgelezen, in het kader van mijn YA fantasy inhaalslag -- deze serie staat vaak in de lijstjes.
Maas is goed in lange-termijn plotten, maar de wijze waarop de karakters dat plot beleven (en sturen) is niet heel erg sterk. En elke keer weer komt er een konijn uit een hoge hoed, dat begon me, zeker in het laatste deel, erg tegen te staan.
Uiteindelijk heb ik er geen spijt van dat ik het gelezen heb, maar ik ga het anderen ook niet aanraden. Ik ga ook geen andere boeken van Maas lezen.
Heb ook twee boeken van haar geprobeerd, maar liep vooral aan tegen de (voor mij) veel te expliciete seks-scènes. Begrijp me goed, ik ben er niet vies van :+, maar ik voelde me bij het lezen van Maas' boeken (twee delen uit de 'Crescent City'-serie) meer en meer een voyeur. Toen dat te erg werd, ben ik na twee dagen vol 'rode oortjes' afgehaakt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Punkrocker schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:57:
J.D. Barker - wat ik op zolder bewaar

[...]

Waar Stephen King steeds minder horror schrijft en meer richting thriller/suspense schrijft lijkt J.D. Barker de andere kant op te gaan.
Hij begon met politiethrillers, de één wat meer echt toe rechtaan, de andere (de Sam Porter trilogie) al een stuk harder. Om vervolgens met Augustus wat fantasy/paranormale elementen toe te voegen om daarna echte horror te schrijven.
In samenwerking met Patterson en solo. Dit boek is een echte haunted house horror.

Barkers schrijfstijl leest heerlijk weg. Plot en karakters zijn wat mij betreft prima. Af en toe lekker creepy. Wie is Emmerson? Waarom al die regels? Plottwist die je niet zag aankomen. (natuurlijk ook een paar die al van verre ziet)

Vier sterren
Was zelf juist minder onder de indruk van dit verhaal van Barker. Vind de meeste van zijn boeken, uitgezonderd die met Patterson, vrij goed. Deze helaas minder.

Naar mijn mening ontspoort alles veel te snel en is het gedrag van sommige karakters onnavolgbaar. Voor mij maakte het plot dat met terugwerkende kracht erger. Nog even los van het einde, dat ik gewoonweg zwak vond.

Kwam nog tot een krappe voldoende, omdat het begin sterk was en ik Barkers schrijfstijl waardeer, maar dat was het dan ook voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub

fub

mefjoew schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:35:
Heb ook twee boeken van haar geprobeerd, maar liep vooral aan tegen de (voor mij) veel te expliciete seks-scènes. Begrijp me goed, ik ben er niet vies van :+, maar ik voelde me bij het lezen van Maas' boeken (twee delen uit de 'Crescent City'-serie) meer en meer een voyeur. Toen dat te erg werd, ben ik na twee dagen vol 'rode oortjes' afgehaakt :F
De Glazen Troon serie is wel echt meer YA. Er zit wel seks in, maar ik vond het wel meevallen. Maar ja, ze heeft ook wel "old adult" geschreven waar het blijkbaar allemaal een paar tandjes erger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 23:26
Naar aanleiding van de reviews hier het boek gelezen: Project Hail Mary van Andy Weir
Tot mijn verrassing kwam er een YT video voorbij met nieuwe Scifi releases voor 2025/2026 waarbij deze ook werd genoemd.
Als je het boek nog niet gelezen hebt, dan zou ik deze trailer misschien niet kijken
YouTube: Project Hail Mary - Official Trailer

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Eggthud schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:51:
verschuift Project Hail Mary aan het einde dus voor mijn gevoel iets te veel naar een fantasie verhaal.
Toevallig net zelf Project Hail Mary uitgelezen en kan mij hier zo in vinden, desalniettemin zeer vermakelijk boek.

Hiervoor The Martian gelezen, ging er blanco in, de film ook niet gezien en werd echt enorm in het verhaal gezogen. Heerlijk boek wat ik in 1 adem uit heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Oef, ik ben lekker aan de slag met Calibre / Calibre web. Maar toch wel wat issues. Is er een langlopend groots Calibra topic die iemand kan verklappen? In een zoekpoging kom ik vele calibra vragen tegen maar niet een groots topic. Calibra web gaat moeizaam. Maar heeft wel een boekenplank en een veel leukere view (boek covers ipv een lijst). Ik denk dat ik maar naar de client versie overschakel. Daar zal vast wel iets aan te sleutelen zijn. Mocht iemand me kunnen verwijzen naar, of via PB misschien een beetje op weg willen helpen.. graag :)

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

RoyK schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:28:
Oef, ik ben lekker aan de slag met Calibre / Calibre web. Maar toch wel wat issues. Is er een langlopend groots Calibra topic die iemand kan verklappen? In een zoekpoging kom ik vele calibra vragen tegen maar niet een groots topic. Calibra web gaat moeizaam. Maar heeft wel een boekenplank en een veel leukere view (boek covers ipv een lijst). Ik denk dat ik maar naar de client versie overschakel. Daar zal vast wel iets aan te sleutelen zijn. Mocht iemand me kunnen verwijzen naar, of via PB misschien een beetje op weg willen helpen.. graag :)
Zie https://calibre-ebook.com/nl/help , staat ook een link naar een forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
Heeft iemand hier (vast wel) Cryptonomicon gelezen? Ben vorige week begonnen maar kan er nog niet echt inkomen: dat boek schrijft met zo veel details waarvan ik me afvraag of de helft nog relevant is. Wordt dit beter? Zo niet, denk ik dat ik m naast me neerleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 09:16
Eggthud schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:30:
Heeft iemand hier (vast wel) Cryptonomicon gelezen? Ben vorige week begonnen maar kan er nog niet echt inkomen: dat boek schrijft met zo veel details waarvan ik me afvraag of de helft nog relevant is. Wordt dit beter? Zo niet, denk ik dat ik m naast me neerleg.
Lang geleden gelezen toen het uitkwam. Na Snow Crash en The DIamond Age verwachte ik er veel van. Helaas is dit het probleem met sommige van de boeken van Neal Stephenson: Veel achtergrond waaraan het verhaal ondergeschikt is. Hij kan soms beter non-fiction gaan schijven. Hetzelfde probleem heb ik ook met Termination Shock. Dus nee, het wordt niet beter,

Ik weet dat sommigen het een geweldig boek vinden, maar ik raakte de draad kwijt door alle details en achtergrondinformatie die er in het boek gepropt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:34
Eggthud schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:30:
Cryptonomicon en de Baroque Trilogy vond ik prettig leesbaar, maar latere boeken vond ik niet om doorheen te komen. Voor Cryptonomicon geldt dat de verhaallijnen later wel meer vastomlijnd worden en dat ook het verband tussen de verhaallijnen duidelijker wordt.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
der_joachim schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:26:
[...]
Cryptonomicon en de Baroque Trilogy vond ik prettig leesbaar, maar latere boeken vond ik niet om doorheen te komen. Voor Cryptonomicon geldt dat de verhaallijnen later wel meer vastomlijnd worden en dat ook het verband tussen de verhaallijnen duidelijker wordt.
Ik vond Cryptonomicon geweldig maar de Baroque Trilogy niet om doorheen te komen (vastgelopen in boek 1). Echt een schrijver van hit and miss wat mij betreft, ik heb ook Reamde gelezen van hem en die was in het begin best leuk maar eindige heel meh, dus verschilt super per boek en blijkbaar per persoon.

edit: ook Anathem gelezen, dat was even doorzetten (heb ik vaker met fantasy omdat veel van de wereld de eerste helft van het boek duidelijk moet worden) maar uiteindelijk wel weer heel goed.

[ Voor 12% gewijzigd door nietorigineel op 27-08-2025 17:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43
Na lange tijd uiteindelijk Orluvoq uitgelezen. Interessante kijk op de Inuit en daar de geloven van. Het is een fantasieboek en heb terug gezien hier dat ik er best wel wat over gepost had. :+
Op een gegeven moment wel afgedwaald wat niet aan het boek lag.

Nu besloten om Opnieuw te beginnen met alle boeken van Discworld. Heb ze allemaal en ben de rest van Terry Pratchett's boeken verder nog aan het verzamelen.
Maar begonnen met op volgorde van release. Want geen zin om er allerlei wel overwogen keuzes tegenaan te houden en wellicht houdt dat het ook fris.
Ben nu 44 en lees niet perse heel snel. Als ik dan door 41 boeken heen ga, wil ik dat wel binnen 41 jaar doen. :+ Maar dat moet wel lukken. Eerste deel is net geen 300 pagina's, dus dat komt wel goed. 's avonds voor ik ga slapen. Gisteren het eerste stuk gelezen en hou echt van Terry Pratchett's stijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Moet kunnen. Ben 53 en heb ze al drie keer gelezen.

• Slabbysl
Net de Dungeon Crawler Carl-serie, zo ver deze af is, gelezen. Zeven delen tot nu toe, is een lit-RPG: een RPG-game, maar dan in boekvorm. Je hoeft al lezer geen keuzes te maken hoor, boek is als verhaal geschreven.

Heel grappig, goed neergezet en af en toe nog redelijk diepgaand, minder oppervlakkig dan het in eerste instantie lijkt. Zeker een aanrader in elk geval.

• Arunia
Slabbysl schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:09:
Net de Dungeon Crawler Carl-serie, zo ver deze af is, gelezen. Zeven delen tot nu toe, is een lit-RPG: een RPG-game, maar dan in boekvorm. Je hoeft al lezer geen keuzes te maken hoor, boek is als verhaal geschreven.

Heel grappig, goed neergezet en af en toe nog redelijk diepgaand, minder oppervlakkig dan het in eerste instantie lijkt. Zeker een aanrader in elk geval.
Staat ook nog op mijn lijst om te lezen.

Qua wel gameboeken zijn de Schaduwkraai boeken wel leuk, maar uiteraard simpel. Heb ze alle drie op dit moment en komen waarschijnlijk wel nieuwe delen van. Lees ze eerst zelf en dan samen met mijn dochter en maakt zij de keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wht_nl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 13:41
Slabbysl schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:09:

Ik ben inmiddels bezig aan boek 5: The Butcher's Masquerade. Begonnen aan de serie aan de hand van een tip hier. Kan mij er helemaal in vinden. Zeker ook als gamer. De humor, diepgang en het verhaal zelf wat blijft verrassen vind ik erg goed gedaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-09 15:47
Arunia schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:40:
Nu besloten om Opnieuw te beginnen met alle boeken van Discworld. Heb ze allemaal en ben de rest van Terry Pratchett's boeken verder nog aan het verzamelen.
Maar begonnen met op volgorde van release. Want geen zin om er allerlei wel overwogen keuzes tegenaan te houden en wellicht houdt dat het ook fris.
Ben nu 44 en lees niet perse heel snel. Als ik dan door 41 boeken heen ga, wil ik dat wel binnen 41 jaar doen. :+ Maar dat moet wel lukken. Eerste deel is net geen 300 pagina's, dus dat komt wel goed. 's avonds voor ik ga slapen. Gisteren het eerste stuk gelezen en hou echt van Terry Pratchett's stijl.
Het mooie van de Discworld boeken is juist dat je ze niet op volgorde hoeft te lezen, er zitten wel vaak 3-5 boeken met dezelfde verhaallijn achter elkaar maar je merkt echt dat in The Colour of Magic Pratchett nog bezig is met uitvogelen wat hij wil doen. Zelf raad ik Guards! Guards! aan als startpunt, maar je kan ook een willekeurige pakken en daarmee beginnen want ze zijn allemaal leuk, en ze lezen lekker weg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Altamyr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:42:
[...]
Zelf raad ik Guards! Guards! aan als startpunt, maar je kan ook een willekeurige pakken en daarmee beginnen want ze zijn allemaal leuk, en ze lezen lekker weg :P
Misschien ga ik dan daar nog een keer in beginnen. Ik heb ooit de colour of magic gelezen maar kon er niet echt warm van worden. Gezien de lof die de man alom krijgt voor de serie, moet ik het misschien nog maar eens een kans geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Altamyr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:42:
[...]

Het mooie van de Discworld boeken is juist dat je ze niet op volgorde hoeft te lezen, er zitten wel vaak 3-5 boeken met dezelfde verhaallijn achter elkaar maar je merkt echt dat in The Colour of Magic Pratchett nog bezig is met uitvogelen wat hij wil doen. Zelf raad ik Guards! Guards! aan als startpunt, maar je kan ook een willekeurige pakken en daarmee beginnen want ze zijn allemaal leuk, en ze lezen lekker weg :P
Ik denk dat mijn eerste boek volgens mij The fifth Elephant was. :+
Colour of Magic heb ik wel al gelezen lang geleden, dat weet ik zeker, maar ga gewoon bij 1 beginnen en zo daar naar 41.

Je hebt zeker gelijk. Mort is ook een aanrader om mee te beginnen, Death is ook gewoon een leuk karakter). Het is ook wel fijn dat er soms een ander boek tussen zit qua verhaallijn.
P_Tingen schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:47:
[...]

Misschien ga ik dan daar nog een keer in beginnen. Ik heb ooit de colour of magic gelezen maar kon er niet echt warm van worden. Gezien de lof die de man alom krijgt voor de serie, moet ik het misschien nog maar eens een kans geven
Zeker doen. Kijk gewoon even naar welk boek wellicht je trekt qua onderwerp.
Zoals hierboven is Guards! Guards! Guards! een goeie, maar Mort of Reaper Man ook.

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 04-09-2025 15:07 ]

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
[...]

Colour of magic is de eerste van de serie. Goed boek maar de serie word alleen maar beter. Ik zou even doorbijten. Guards Guards en Feet of Clay zijn mijn favorieten, naast de boeken met Moist von Lipwig

• Exactor it
[...]

De eerste twee delen zijn in best een andere stijl geschreven. Veel meer typisch fantasy (lees onbenul moet zichzelf leren kennen en groot onrecht/monster verslaan) met een vleugje humor. De latere delen zijn meer satirisch van aard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Geen idee meer hoe ik op dit boek kwam, maar ik ben blij dat ik het gelezen heb. Geen harde actie, integendeel zelfs. Goedbeschouwd keutelt het maar een beetje door. Maar man, man, man, op een meesterlijke manier. Ik heb het over "Ik die nooit een man heb gekend" van Jacqueline Harpman.
Wie? Precies, ik had ook nog nooit van haar gehoord

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/efTBVmA.png

In een kelder zitten veertig vrouwen al jarenlang gevangen. Eigenlijk zijn het er 39, want de veertigste is een jong meisje: de ik-persoon die op latere leeftijd het verhaal vertelt. Mannen met zwepen houden de wacht. De sfeer is beangstigend en beklemmend. De vrouwen mogen elkaar niet aanraken en de mannen reageren niet op vragen. Wat er aan de hand is, blijft voor de vrouwen onduidelijk. Ze weten niet waar ze zijn of hoe lang ze al gevangen zijn. Het licht in de kelder brandt altijd, waardoor ze het gevoel voor tijd hebben verloren. Daarnaast krijgen ze op wisselende tijden te eten. Ze proberen met elkaar te leven en te overleven, maar er is geen perspectief. Of toch?

In dit boek krijg je een angstaanjagend beeld van een post-apocalyptische wereld, zonder dat expliciet uitgelegd wordt wat er gebeurd is. Juist dat maakt dat je door wil lezen. Veertig vrouwen in een kooi, maar waarom? Je krijgt het verhaal door de ogen van "kleine". Een jonge vrouw die nog een klein kind was toen de vrouwen werden opgesloten. Als enige heeft zij nooit de vrijheid gekend omdat ze opgegroeid is in de kooi. We komen haar naam niet eens te weten. Als ze op enig moment de vrijheid hebben gekregen, beseft ze dat ze uiteindelijk als laatste over zal blijven. Het roept vragen op. Wat betekent het om mens te zijn in een wereld zonder toekomst en wanneer verlaat de zin in het leven.

Het boek heeft me dagenlang emotioneel flink bezig gehouden, daar past maar 1 score bij:
Persoonlijke score: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y4EouTC.png

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 08-09-2025 08:11 ]

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste