Afgelopen tijd het boek Vrees Niet van Stephen King uitgelezen.
Eerst maar even waar het over gaat, daarna zowel het goede als het slechte nieuws.

| De politie van Buckeye City ontvangt een brief van iemand die dreigt ‘dertien onschuldigen en één schuldige te vermoorden’, als vergelding voor de dood van een onschuldige man. Rechercheur Izzy James realiseert zich al snel dat de brievenschrijver serieus is en ze vraagt haar vriendin Holly Gibney om hulp.
Ondertussen is de controversiële vrouwenrechtenactiviste Kate McKay op tournee. Ze trekt volle zalen met zowel fans als tegenstanders, waarvan één zich hevig begint te verzetten tegen Kates boodschap. De stalker wordt steeds brutaler en Holly wordt ingehuurd als Kates lijfwacht – een uitdagende taak met een koppige werkgever en een vastberaden tegenstander die wordt gedreven door woede.
samenvatting eerlijk gejat van hebban
|
Laat ik gelijk maar met het goede nieuws beginnen want het boek heeft twee positieve zaken opgeleverd. Dankzij dit boek ben ik weer verder met mijn doelstelling om alle Stephen King boeken te lezen (ik ben fan) en als tweede ben ik iets dichter bij mijn doelsteling om minimaal 10.000 bladzijden per jaar te lezen.
Dan het slechte nieuws, want de positieve punten zijn dan ook wel zo ongeveer op. Datgene wat ik heerlijk vind in de boeken van King, namelijk het buitengewone, maar dan op een manier beschreven dat het
bijna zou kunnen, is hier to-taal afwezig. Maar dan ook helemaal. Dit boek had werkelijk door elke willekeurige middelmatige auteur geschreven kunnen worden. Waarom "middelmatig"? Wel, als je als auteur een spannend boek wil schrijven en daarvoor meent een politieagent of detective te moeten gebruiken, dan vind ik dat armoede. Als het dan óók nog een serie van boeken wordt, dan is het helemaal een droevige bedoening. Beide zijn hier van toepassing.
Toegegeven, het verhaal zit technisch gezien nog wel aardig in elkaar. We volgen de ontwikkelingen door de ogen van nogal wat verschillende mensen. Uiteraard die van Holly, maar ook die van Kate, de vrouwenrechtenactiviste, haar stalker, de wrekende moordenaar en zo links en rechts nog wat mensen. Daarbij wel aangetekend dat er wat ongeloofwaardige stukken in zitten. Zo is er de soulzangeres Sista Bessy, die in de nadagen van haar carrière zit. Maar echt iedereen en zijn moeder blijkt een megafan van haar te zijn. Dan is er Barbara, de vriendin van Holly, die één dichtbundel geschreven heeft, die toe-val-lig heel erg goed valt bij Sista, die haar prompt in haar achtergrondkoor opneemt en meeneemt op toernee. Tuurlijk joh. Ander zeer geloofwaardig stuk is de benefietwedstrijd tussen de politiemacht en brandweer die volledig uit de hand loopt en eindigt in een massale vechtpartij. Tuurlijk joh.
Het boek heeft genoeg pagina's, daar ligt het niet aan. In dat opzicht heeft King zich er niet van afgemaakt. De spanning wordt ook wel opgebouwd, maar om nou te zeggen dat het met een klapperrrrrr afloopt? Mwoa.
Bij elke andere auteur had ik er drie sterren van gemaakt. Voor de moeite. Omdat het King is, krijgt hij van mij er één minder, want het is eigenlijk stiekem een King-onwaardig boek
Persoonlijke score:
[
Voor 3% gewijzigd door
P_Tingen op 31-07-2025 20:51
]
... en gaat over tot de orde van de dag