Toon posts:

Welke boeken leest de Tweaker? - Deel 5 Overzicht

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 26-11 14:36
Wormaap schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:03:
Dan ook maar weer een vraag om tips van mijn kant. Ik ben, weer eens, op zoek naar New Weird/Urban Fantasy/hoe je het wil noemen.
Neil Gaiman is veruit mijn favoriete schrijver, dus daar heb ik ongeveer alles van gelezen. Eerder werd me in dit topic China Miéville aangeraden, daar heb ik Looking for Jake, Three Moments of an Explosion en de drie New Crobuzon boeken van gelezen. Dan nog John Dies at the End en de twee vervolgen van David Wong, en van dezelfde schrijver Futuristic Violence & Fancy Suits, en vandaag komt Zoey Punches the Future in the Dick als het goed is binnen.
1Q84 van Haruki Murakami werd hier ook een keer aangeraden, maar daar heb ik uiteindelijk maanden mee geworsteld voordat ik hem uit had. Zijn schrijfstijl klikte helemáál niet met wat ik graag lees. Het is vast heiligschennis voor fans, maar 1Q84 las voor mij alsof iemand een verhaal voor één boek had, maar per se een trilogie wilde schrijven :+ Ik hoef echt niet alleen Dan Brown-achtige pageturners die je in een vloek en een zucht uit hebt, ik mag ook graag klassiekers lezen, maar 1Q84 kwam ik niet doorheen :P

Miéville heeft natuurlijk nog meer werk dan wat ik noemde, dus daar ga ik nog eens induiken. Maar ik heb hier eerder tips gehad waar ik érg blij van werd, dus als iemand nog iets weet is dat zeer welkom :)
1Q84 van Murakami ken ik niet, staat wel op mijn to read lijst, ik heb wel Norwegian Wood geluisterd, die is wel prima, maar meer een normale roman. Ik ben net klaar met 25 uur luisterboek van The Windup Bird Chronicle, die was vrij taai, en begint ook redelijk als een normale roman, maar halverwege en met name richting het eind gaat hij heel hard richting "weird". Ik weet niet of ik dit een aanrader zou noemen, als ik het moest lezen ipv luisteren was ik er waarschijnlijk niet doorheen gekomen. Echter mijn eerste Murakami boek ooit wat ik luisterde, door goodreads aangeraden bij een of ander Sci Fi boek wat ik had gelezen, is Hard Boiled Wonderland and the End of the World, alleen de titel is al weird, en dit vind ik echt een aanrader, heerlijk raar en een lekker dromerig sfeertje.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:55

krvabo

MATERIALISE!

Wormaap schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:03:
Dan ook maar weer een vraag om tips van mijn kant. Ik ben, weer eens, op zoek naar New Weird/Urban Fantasy/hoe je het wil noemen.
Ik quote even mezelf van een paar jaar geleden (ik wist dat ik een keer een lijstje had gemaakt..)
krvabo schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:18:
[...]

Alex Verus: Dude runt 'magic shop' en kan 'in de toekomst kijken', maar kan zelf niet vechten. Zijn magie is erg gewild door mensen die dat wél kunnen.

Iron Druid: Dude is de laatste druid op aarde, is 900 oid jaar oud, en speelt en praat met de goden van oud alsof hij hun gelijke is. Heeft een hond. Een erg gave hond :D

Laundry Files: Moderne take (inclusief IT) op een government agency die scifi en fantasy problemen oplost. Inclusief bureaucratie en formulieren. Heeft nazi zombies op de maan. Want waarom niet. (Vooral de eerste paar boeken zijn erg goed)

Monster Hunter International: De overheid besteedt het vampier, weerwolf en 'The Others' jagen uit aan particuliere bedrijven. Zombie bounty hunters. Als je een wapen-fanaat bent dan is dit een goede boekenserie voor je.

Rivers of London: Elk land heeft een 'magische afdeling', maar die in Londen is erg understaffed na een bepaald event. Queue de (donkerhuidse) low level copper die na een moord de boel moet bewaken, maar aan de praat raakt met een geest. Voor het eerst in lange tijd heeft de magische afdeling nu eindelijk meer dan 1 man in dienst. Heeft goden en godinnen die leven in het water, en erg leuke en herinnerbare karakters.

Dresden Files. De beste 'makkelijk te lezen' fantasy die er is. Harry Dresden, professional wizard detective. Heeft Bob (een pratende hoogintelligente schedel), gevechten en veel goed geschreven vrouwelijke karakters. Gelukkig heeft Harry altijd een koude douche ter beschikking, want alles met elektronica er in gaat kapot als hij in de buurt komt. Eerste drie boeken zijn van minder hoge kwaliteit als de rest, maar daarna wil je door blijven lezen. Heeft 15 boeken nu, met plannen voor .. 22? in totaal, naast tientallen 'side stories'.
Daarnaast nog:

Daniel Faust - Craig Schaefer
https://www.goodreads.com/series/131794-daniel-faust
Een soort moderne tijd dievengilde. Detective/heists achtige soort verhalen geloof ik

Death Works - Jamieson Trent
https://www.goodreads.com/series/47752-death-works-trilogy
De man met de sikkel wordt gerund door een corporate entity, want sja, iemand moet die zieltjes toch naar de juiste plek sturen? En dat is toch echt teveel voor één dude. De dood als een kantoorbaan.

Ghosts of Gotham - Craig Schaefer
https://www.goodreads.com...the-ghosts-of-gotham-saga
Reporter die zijn hele leven spendeert aan het opsporen van fakes - mediums, 'genezings-pastoors' en andere zaken: alles is nep en gespeeld, elke keer weer een teleurstelling...

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Webgnome
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:38
Bloed in de Rivier - Marjolein Kars
Het 'onbekende' verhaal van de massale salevenopstand in een Nederlandse kolonie ( Berbice)

Strava, Twitter

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Ben nog bezig met Orluvoq van Benny Hinrichs. Ook best wel regelmatig contact met hem wat wel grappig is eigenlijk. Hele aardige man. Ga eens kijken naar de eerdere boeken.
Wat ik van de podcast/YouTube heb gezien is dat hij een boek schrijft en er dan niet meer aan zit. It is as it is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
P_Tingen schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:00:
Net toen ik mijn vorige boek uithad ("Je hebt wél iets te verbergen", aanrader!) tipte een vriend van mij me over Tijdlijn van Michael Crichton.

Tééééring, wat een topboek! Ik ben op een kwart of zo, maar ik vind het nu al top.

[Afbeelding]Op de drempel van de 21ste eeuw heeft de technologie enorme sprongen voorwaarts gemaakt. De quantummechanica beheerst de wereld en de mogelijkheden lijken eindeloos. Er is een geheel nieuwe manier van reizen mogelijk, waarbij mensen molecuul voor molecuul worden afgebroken en elders opgebouwd. Op een andere plaats, of in een andere tijd. Zo reist een groep jonge archeologen naar het veertiende-eeuwse Dordogne, waar de Honderdjarige Oorlog woedt. Helaas blijkt al spoedig dat de moderne techniek nog niet perfect functioneert...
Verhaal sprak me aan dus gisteren alvast gekocht voor de vakantie. Gisterenavond zat ik al op 20% :+

Heb de afgelopen jaren vooral non-fictie gelezen maar dit is wel heerlijk tijdverdrijf. Hou me graag aanbevolen voor soortgelijke boeken met solide geschiedenis en een snufje science fiction. Dit boek gaat de vakantie niet halen ben ik bang :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SpeedyNick
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19:34
wian schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Verhaal sprak me aan dus gisteren alvast gekocht voor de vakantie. Gisterenavond zat ik al op 20% :+

Heb de afgelopen jaren vooral non-fictie gelezen maar dit is wel heerlijk tijdverdrijf. Hou me graag aanbevolen voor soortgelijke boeken met solide geschiedenis en een snufje science fiction. Dit boek gaat de vakantie niet halen ben ik bang :)
Mocht je deze nog niet gelezen hebben kan ik Jurassic Park van hem absoluut aanraden.
Verhaal verschilt aanzienlijk tegenover de film(s), en is een stuk volwassener ook. >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 27-11 12:55
nu aan het lezen:

https://www.amazon.nl/HAT...ise-Another/dp/1949017257

Heerlijk boek, lekker down to earth en feitelijk (voor zover het kan uiteraard).

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:11

P_Tingen

omdat het KAN

wian schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Ik vond het begin van het boek overigens sterker dan het tweede deel, dat was mij iets te bloederig en ook iets te vergezocht.

... en gaat over tot de orde van de dag

• mefjoew
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 27-11 09:52
Stufferdt schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Boek stond al jaren op m'n lijstje en uiteindelijk maar gewoon een keer besteld. Ondanks de forse omvang ( 872 pagina's) was ik er zo doorheen. Verder niks toe te voegen aan bovenstaande, je vat het heel mooi samen :) Ik denk wel mijn favoriete boek ondertussen.
Als je houdt van zijn langere verhalen, dan is 'The Institute' ook een absolute aanrader. Denk je Kings andere aanraders (It, 'The Dark Tower'-reeks, The Shining en Doctor Sleep) wel kent? Daarnaast vind ik de trilogie over Bill Hodges leuk en bevielen ook The Outsider en The Eyes of the Dragon me goed. Vond bestsellers als Misery, The Stand en Carrie dan weer wat tegenvaller.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 13:51
@Wormaap ik weet niet of dit geheel onder New Weird/urban fantasy valt, maar ik ben nu The Broken Earth trilogie aan het lezen en dat bevalt mij zeer goed.
Gaat over een post acoliptische wereld met fantasy elementen en een net iets andere manier van schrijven dan je gewend bent. Vrij duister op z'n tijd, maar omdat alles zo vreemd en soms herkenbaar is ben je altijd benieuwd hoe het verder gaat.
Dikke aanrader.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
Ik heb een jaar of 2 geleden de boeken Sapiens en Homo Deus van Yuval Harrari gekocht. Dit was naar aanleiding van een tweakers podcast waarin het laatstgenoemde boek werd aangeraden.

Ik been geen echte lezer, ik lees niet snel en zeker niet vaak, waardoor ik al snel een half jaar zoet ben met een beetje boek. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar het boek Homo Deus, maar heb voor de vorm eerst Sapiens opengeslagen. Het probleem is dat ik er maar moeilijk doorheen kom. Ik merk dat ik na een bladzijde of wat al moeite heb m'n aandacht er bij te houden en leg het dan maar weer weg. Of ik kom er achter dat ik 2 of 3 bladzijdes gelezen heb, terwijl ik eigenlijk helemaal niet weet wát ik gelezen heb.

Ik heb de Engelstalige druk en hoewel ik daar bij fictie prima mee overweg kan, lijkt het bij non-fictie toch een heikel punt te zijn.

Heeft iemand ervaring met de Nederlandse versie van het boek? Na een paar slechte ervaringen, ben ik wat huiverig voor vertalingen geworden. Ik vind het dan al snel weer kinderlijk worden.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:10
LA-384 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:15:
Ik heb een jaar of 2 geleden de boeken Sapiens en Homo Deus van Yuval Harrari gekocht. Dit was naar aanleiding van een tweakers podcast waarin het laatstgenoemde boek werd aangeraden.

Ik been geen echte lezer, ik lees niet snel en zeker niet vaak, waardoor ik al snel een half jaar zoet ben met een beetje boek. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar het boek Homo Deus, maar heb voor de vorm eerst Sapiens opengeslagen. Het probleem is dat ik er maar moeilijk doorheen kom. Ik merk dat ik na een bladzijde of wat al moeite heb m'n aandacht er bij te houden en leg het dan maar weer weg. Of ik kom er achter dat ik 2 of 3 bladzijdes gelezen heb, terwijl ik eigenlijk helemaal niet weet wát ik gelezen heb.

Ik heb de Engelstalige druk en hoewel ik daar bij fictie prima mee overweg kan, lijkt het bij non-fictie toch een heikel punt te zijn.

Heeft iemand ervaring met de Nederlandse versie van het boek? Na een paar slechte ervaringen, ben ik wat huiverig voor vertalingen geworden. Ik vind het dan al snel weer kinderlijk worden.
Ik heb precies hetzelfde met de Nederlandse variant... Al meerdere keren aan begonnen maar nooit verder gekomen dan 80 pagina's, heb precies hetzelfde als wat jij beschrijft. Dan ben je een paar pagina's verder maar heb je geen idee wat je nu precies gelezen hebt :? Ik heb het maar opgegeven...

Hier sinds kort Bookchoice en net terug van een weekje vakantie. De volgende boeken gelezen en zeker aan te raden:

Nathalie Page - Helsinki
Leest heerlijk weg, leuke detective!

Winchester McFly - Nachtmerrie
Hele aparte thriller, is de eerste van 4 delen en wil die zeker lezen. Is maar 145 bladzijdes dus leuk als tussendoortje

Mattias Edvardsson - Goede buren
Op een aparte manier geschreven, elke keer uit het oogpunt van een van de hoofdpersonen. Blijft wel tot het eind boeiend.

Janet Skeslien Charles - De bibliotheek van Parijs
Een erg mooi historisch boek! Indrukwekkend geschreven, voor iedereen met interesse in de tweede wereldoorlog en het effect van de nazi's op de mensen in die tijd is dit echt een aanrader.

Nu begonnen aan De cursus van Elvin Post, die leest ook heel lekker weg!

Al met al wel heel positief over Bookchoice. Natuurlijk zit het ook genoeg tussen wat niet interessant is, maar vooralsnog is het het geld wel waard.

• GoeiedagEem
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 18:37
Op vakantie weer eens een boek gelezen: Een tijd voor genade van John Grisham.

Erg leuke legal thriller, met name op het einde wordt het een echte page turner. Ik ben wel fan van Grisham, leest erg makkelijk weg en maakt de (Amerikaanse) juridische wereld een heel stuk beter te begrijpen.

Dit boek bleek een soort van opvolger te zijn van twee eerdere boeken, erg veel spoilers omtrent de eerdere boeken (die ik nog niet heb gelezen) helaas.. Naja je kunt niet alles hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mefjoew
GoeiedagEem schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:05:
Op vakantie weer eens een boek gelezen: Een tijd voor genade van John Grisham.

Erg leuke legal thriller, met name op het einde wordt het een echte page turner. Ik ben wel fan van Grisham, leest erg makkelijk weg en maakt de (Amerikaanse) juridische wereld een heel stuk beter te begrijpen.

Dit boek bleek een soort van opvolger te zijn van twee eerdere boeken, erg veel spoilers omtrent de eerdere boeken (die ik nog niet heb gelezen) helaas.. Naja je kunt niet alles hebben.
Welke twee eerdere boeken zijn dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18:01
Ben zelf eindelijk begonnen aan "Ik ben Pelgrim" van Terry Hayes (zit nu ongeveer op 3/4).
Stond al een jaartje of 3 in de boekenkast, maar sinds begin van Corona ben ik niet meer in de boekenwinkel geweest. Ik heb me voorgenomen om eerst mijn bestaande leesvoorraad eens weg te werken :)
Voornaamste reden dat dit boek zolang onaangeroerd in mijn boekenkast heeft gestaan, is toch wel dat deze 700+ pagina's telt. Toch net wat dikker dan normaal.
Maar zoals zo vaak was dit een volledig onterechte reden. Blijkt een echte page turner te zijn.

Ik had van een Spaanse kennis van me ook nog de tip gekregen om de boeken van Daniel Silva eens te lezen. Heeft iemand ervaring met zijn boeken? Met wie zou je hem kunnen vergelijken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 18:37
mefjoew schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Welke twee eerdere boeken zijn dat?
Jake Brigance serie
De jury - A time to kill
De erfgenaam - Sycamore Row
Een tijd voor genade - A time for mercy

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Naar aanleiding van de tips hier toch maar eens begonnen met The Dresden Files. En na de eerste twee delen voel ik me een beetje vies :+ Het is voor mij als een dikke, vettige hamburger. Ik weet dat er beter is, en als je me vraagt wat ik het liefst heb, dan noem ik iets anders. Maar het is wel stiekem érg lekker :9 De eerste twee boeken waren page turners vol actie, en een uurtje in boek drie is het daar niet veel anders. De hele film noir-stijl is lekker dik aangezet, en geeft me het idee dat het ook allemaal niet te serieus bedoeld is. Ik ga weer even verder hoor :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16:55
wiemelen schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:56:
Ben zelf eindelijk begonnen aan "Ik ben Pelgrim" van Terry Hayes (zit nu ongeveer op 3/4).
Stond al een jaartje of 3 in de boekenkast, maar sinds begin van Corona ben ik niet meer in de boekenwinkel geweest. Ik heb me voorgenomen om eerst mijn bestaande leesvoorraad eens weg te werken :)
Voornaamste reden dat dit boek zolang onaangeroerd in mijn boekenkast heeft gestaan, is toch wel dat deze 700+ pagina's telt. Toch net wat dikker dan normaal.
Maar zoals zo vaak was dit een volledig onterechte reden. Blijkt een echte page turner te zijn.
Was ie zo dik? Voor mijn gevoel waren het maar 200 pagina’s 8)7 Wel een echte aanrader. Heb ‘m dit jaar ook gelezen, werd me getipt (aan de hand van de titel had ik ‘m namelijk niet uitgezocht). Heerlijk boek

• Eddye
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 13:05
Wormaap schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:12:
Naar aanleiding van de tips hier toch maar eens begonnen met The Dresden Files. En na de eerste twee delen voel ik me een beetje vies :+ Het is voor mij als een dikke, vettige hamburger. Ik weet dat er beter is, en als je me vraagt wat ik het liefst heb, dan noem ik iets anders. Maar het is wel stiekem érg lekker :9 De eerste twee boeken waren page turners vol actie, en een uurtje in boek drie is het daar niet veel anders. De hele film noir-stijl is lekker dik aangezet, en geeft me het idee dat het ook allemaal niet te serieus bedoeld is. Ik ga weer even verder hoor :+
Och, wacht maar. Het wordt een hele happy meal.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben geen sf kenner. Of zelfs liefhebber, maar ik vond de eerste delen vooral erg grappig en herkenbaar; een wizard die behekste katten behandelt, je autosleutels terugvindt en de politie af en toe helpt met onbegrepen zaken. Maar (voor een niet-sf kenner) ging het fantasy gehalte in de latere delen fors omhoog. En toch was het nog steeds te volgen en leuk om te lezen, maar vooral omdat ik er naar toe geleid werd door de eerdere delen. Als deel 1 op het niveau van deel 14 was geweest, was ik na max tien pagina's afgehaakt.

• Minneyar
Ha, wat een heerlijk treffende omschrijving waar ik mij helemaal in herken.

Hier ondertussen Project Hail Mary afgeluisterd. In tegenstelling tot anderen hier, en goodreads (waar hij een hoger cijfer heeft dan the Martian :? ) vind ik hem best tegenvallen, ok beter dan Artemis, maar lang niet het niveau van The Martian. Nu is het al een heel tijd geleden dat ik die heb gelezen, dus misschien heb ik daar een te rooskleurig beeld bij.
Het probleem met PHM voor mij is de te grote hoeveelheid technische uitleg. Misschien klopt het allemaal wel, het is namelijk niet mijn vakgebied, maar ik had telkens een "yeah, right" gevoel na de zoveelste uitleg waardoor ik compleet uit mijn "suspension of disbelieve" werd gehaald.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Minneyar schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:25:
[...]

Ha, wat een heerlijk treffende omschrijving waarin ik mij helemaal in herken.

Hier ondertussen Project Hail Mary afgeluisterd. In tegenstelling tot anderen hier, en goodreads (waar hij een hoger cijfer heeft dan the Martian :? ) vind ik hem best tegenvallen, ok beter dan Artemis, maar lang niet het niveau van The Martian. Nu is het al een heel tijd geleden dat ik die heb gelezen, dus misschien heb ik daar een te rooskleurig beeld bij.
Het probleem met PHM voor mij is de te grote hoeveelheid technische uitleg. Misschien klopt het allemaal wel, het is namelijk niet mijn vakgebied, maar ik had telkens een "yeah, right" gevoel na de zoveelste uitleg waardoor ik compleet uit mijn "suspension of disbelieve" werd gehaald.
De hoeveelheid 'technobabble' in PHM vond ik inderdaad ook wel een beetje erover. Een beetje alsof mr. Weir na het wat teleurstellende Artemis bedacht dat mensen dat technische aan The Martian zo leuk vonden en daar gewoon vol voor is gegaan. Maar ik vond de interactie tussen de hoofdpersonages dusdanig leuk dat ik hem toch met veel plezier gelezen heb :)

• Minneyar
Wormaap schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:30:
[...]

De hoeveelheid 'technobabble' in PHM vond ik inderdaad ook wel een beetje erover. Een beetje alsof mr. Weir na het wat teleurstellende Artemis bedacht dat mensen dat technische aan The Martian zo leuk vonden en daar gewoon vol voor is gegaan. Maar ik vond de interactie tussen de hoofdpersonages dusdanig leuk dat ik hem toch met veel plezier gelezen heb :)
Ha, daar lijkt het op ja. Die interactie was idd wel leuk gedaan,
spoiler:
helemaal in het audioboek, waar ze dus de tonen van van Rocky daadwerkelijk laten horen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 12:30

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
@Minneyar Die laatste details zou ik even in een spoilertag zetten. ;)

• Minneyar
Prima, was al in dubio.

• marapuru
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 26-11 14:44
Ik heb sinds vandaag Kobo plus genomen om in de vakantie nog wat boeken te kunnen verorberen. Boeken waar ik erg fan van was/ben zijn bijvoorbeeld:
- Ik ben Pelgrim
- The Science of Discworld (dus niet Discworld ;) )
- Revolusi
- The world without us
- Het recht van de snelste (van de correspondent)
- Artemis (SF van Andy Weir)

Vooral non-fictie, maar een tikje actie, SF of spanning mag er ook wel bij.

Nu vindt ik het browsen naar leuke boeken op bol.com niet heel prettig werken. De filters resetten steeds en soms is een boek niet meer beschikbaar, maar zou ik het wel graag lezen. Blegh.

Heeft iemand nog tips voor boeken die op Kobo staan en die wel eens in mijn rijtje zouden kunnen vallen?

• wian
  • Niet online
P_Tingen schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:59:

Aanrader: 22-11-1963 van Stephen King. Geen horror, maar een alternatieve geschiedenis.
Bedankt voor de tip! Met veel plezier gelezen vorige week. Ben geen King fan, maar van dit boek echt genoten.

• wian
  • Niet online
P_Tingen schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:16:
En (laatste tip). Mars van Andy Weir. Hier door diverse mensen al eens genoemd en ook door mij gelezen. Mooi boek, echte pageturner.
Deze ook maar gekocht. Geen vakantie meer, maar probeer in de avonden het vakantiegevoel vast te houden. Het boek begint erg sterk, maar gezien de uitzichtloze situatie van de hoofdpersoon ben nog niet zeker of dit boek me zal blijven boeien.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
marapuru schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:46:
Ik heb sinds vandaag Kobo plus genomen om in de vakantie nog wat boeken te kunnen verorberen. Boeken waar ik erg fan van was/ben zijn bijvoorbeeld:
- Ik ben Pelgrim
- The Science of Discworld (dus niet Discworld ;) )
- Revolusi
- The world without us
- Het recht van de snelste (van de correspondent)
- Artemis (SF van Andy Weir)

Vooral non-fictie, maar een tikje actie, SF of spanning mag er ook wel bij.

Nu vindt ik het browsen naar leuke boeken op bol.com niet heel prettig werken. De filters resetten steeds en soms is een boek niet meer beschikbaar, maar zou ik het wel graag lezen. Blegh.

Heeft iemand nog tips voor boeken die op Kobo staan en die wel eens in mijn rijtje zouden kunnen vallen?
Als je Artemis gaaf vond, dan zou ik zeker The Martian en Project Hail Mary van Andy Weir eens bekijken. De meeste mensen lijken Artemis van die drie de minste te vinden, dus als die je beviel ga je mogelijk heel veel lol hebben met die andere twee. Of je hebt gewoon een andere smaak en het valt tegen, dat kan natuurlijk ook :P

• JulesvH
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:16
@marapuru
Ik heb net de Silo-triligie uit van Hugh Howey. Die bestaat uit respectievelijk Silo, Schakel en Stof.
Zit wel wat SF in, maar vond hem erg goed EN beschikbaar op kobo plus zie ik:

https://www.bol.com/nl/nl/p/silo/9200000022076787/

• snmght
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 26-11 11:04

snmght

imho dan he

P_Tingen schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:08:
Als je iets meer horror wil, kan ik HEX van Thomas Olde Heuvelt van harte aanbevelen. En als je die uit hebt, gelijk doorgaan in Orakel, van dezelfde auteur.

Hex speelt zich af in Beek, Overijssel. Daar woont al een paar honderd jaar een heks in het dorp. Met haar dichtgenaaide mond en ogen loopt ze rond in het dorp maar doet niet veel kwaad. Omdat ze niet weg te krijgen is, heeft de overheid zich er mee verzoend. Een speciale afdeling van de AIVD zorgt ervoor dat de buitenwereld er niets van af weet en het 'probleem' beheersbaar blijft. Tot een groep jongeren onder de noemer "Open Your Eyes" besluit dat het wel geinig is om de ogen van de heks open te maken. En dát hadden ze beter niet kunnen doen.

HEX is by far het beste boek dat ik van een Nederlandse auteur heb gelezen. Wat een boek zeg. De "opvolger" Orakel is minstens net zo goed, alhoewel het ook weer niet écht een opvolger is. Olde Heuvelt kan zich met de grootsten der aarde meten wat mij betreft.
Hahaha whut, die ga ik eens lezen. Idee lijkt rechtstreeks te komen uit een 'short' van Paul van Loon in de Griezelbus reeks, Loensende Luna ofzoiets. Zodra haar oog of dat van de moeder geopend wordt barst de hel compleet los.

WZAWZDB | "Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Juli was een prima leesmaand!

Elke Wiss - Socrates op sneakers (4/5)
Matthew Walker - Why We Sleep: Unlocking the Power of Sleep and Dreams (5/5)
J.K. Rowling - Harry Potter en de Half-bloed Prins [Harry Potter #6] (5/5)
Philippa Perry - Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen (5/5)
Kazuo Ishiguro - Never Let Me Go (4/5)
J.K. Rowling - Harry Potter en de Relieken van de Dood [Harry Potter #7] (5/5)

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Mr. Awesome schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:49:

Philippa Perry - Het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen (5/5)
Dat dunkt me! Dit lees ik in een half jaar!

• mefjoew
Mr. Awesome schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:49:

Misschien wat vloeken in de 'literaire' kerk, maar de Harry Potter-serie is en blijft de enige die ik jaarlijks kan pakken en die me telkens weer grijpt. Nooit meer zo verslaafd geraakt aan een boek als met deze zeven. Mocht jij dat wel hebben gehad, dan houd ik me van harte aanbevolen :9~

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
mefjoew schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:34:
[...]

Misschien wat vloeken in de 'literaire' kerk, maar de Harry Potter-serie is en blijft de enige die ik jaarlijks kan pakken en die me telkens weer grijpt. Nooit meer zo verslaafd geraakt aan een boek als met deze zeven. Mocht jij dat wel hebben gehad, dan houd ik me van harte aanbevolen :9~
Vloeken in de literaire kerk bestaat niet. Lezen doe je voor je plezier. ;)

Er zijn twee series die me net zo hebben kunnen grijpen als Harry Potter, of misschien zelfs wel meer (Bij Harry Potter is het vooral het nostalgische):

- The Broken Earth trilogy van N.K. Jemisin (The Fitfth Season, The Obelisk Gate, The Stone Sky)
- The Farseer Trilogy van Robin Hobb (Assassin's Apprentice, Royal Assassin, Assassin's Quest)

Beide trilogieën zijn in het Nederlands vertaald, als je dat liever leest.

• mefjoew
Mr. Awesome schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Vloeken in de literaire kerk bestaat niet. Lezen doe je voor je plezier. ;)

Er zijn twee series die me net zo hebben kunnen grijpen als Harry Potter, of misschien zelfs wel meer (Bij Harry Potter is het vooral het nostalgische):

- The Broken Earth trilogy van N.K. Jemisin (The Fitfth Season, The Obelisk Gate, The Stone Sky)
- The Farseer Trilogy van Robin Hobb (Assassin's Apprentice, Royal Assassin, Assassin's Quest)

Beide trilogieën zijn in het Nederlands vertaald, als je dat liever leest.
Thanks!
Heb Hobbs trilogie gelezen. Was leuk, maar voor mij een 4,5 uit 5. Broken earth ben ik aan gestart, maar kon me niet grijpen. Wellicht ook doordat ik em in het Engels las. Merk dat echter wel vaker met boeken. Zal de Nederlandse vertaling een kans geven, wie weet.

• Jron667
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12:45
Laatste boek wat ik heb gelezen was The trouble with peace van Joe Abercrombie.

Ook het laatste deel van Lightbringer van Brent Weeks binnen: The Buring White maar helaas zal ik eerst de vorige boeken moeten herlezen want ik ben een hoop vergeten. Die boeken staan nog in opslag dus dat moet nog maar even wachten.

Zit nog te twijfelen tussen de Witcher serie of the Dresden Files als volgende. Tussendoor lees ik wat gratis boeken op mijn Kindle.

• Jron667
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12:45
mefjoew schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:36:
[...]

Thanks!
Heb Hobbs trilogie gelezen. Was leuk, maar voor mij een 4,5 uit 5. Broken earth ben ik aan gestart, maar kon me niet grijpen. Wellicht ook doordat ik em in het Engels las. Merk dat echter wel vaker met boeken. Zal de Nederlandse vertaling een kans geven, wie weet.
Wat ik kan blijven herlezen is The Belgariad van David Eddings, simpel verhaal maar wel een leuke schrijfstijl. Ook de boeken van Weiss & Hickmann uit de Dragonlance serie en de Deathgate cycle zijn goed te lezen.

Ik lees al jaren niets meer vertaald, ik heb vroeger te vaak meegemaakt dat ze stopten met vertalen halverwege een serie (de druppel was de serie van Modesitt over Recluce).

• pizzacabonara
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 27-11 12:29

pizzacabonara

It's a put on..

Ben net klaar met het vorige boek. Wil nu beginnen aan 'Het mysterie van kamer 62' van Joel Dicker.

• marapuru
..

[Voor 94% gewijzigd door marapuru op 17-08-2021 17:10]

• marapuru
Wormaap schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:50:
[...]

Als je Artemis gaaf vond, dan zou ik zeker The Martian en Project Hail Mary van Andy Weir eens bekijken. De meeste mensen lijken Artemis van die drie de minste te vinden, dus als die je beviel ga je mogelijk heel veel lol hebben met die andere twee. Of je hebt gewoon een andere smaak en het valt tegen, dat kan natuurlijk ook :P
Hmm, dan die maar eens opsnorren. Helaas zit die niet in kobo plus...

• wiemelen
  • Laatst online: 18:01
Net "Post voor mevrouw Bromley" gelezen.
Dit is een roman uit 2011 van Stefan Brijs situerend tijdens de 1ste wereldoorlog.
Ondanks dat er weinig rauwe actie of spanning in voorkomt, slaagt de auteur er goed in om de sfeer, emoties en tijdsgeest goed weer te geven. Aanrader wat mij betreft. Al zal mijn grote interesse over de beide wereldoorlogen hier zeker meespelen.

• orillion
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 07:27
Ben begonnen in "The Realm of the Elderlings" van Robin Hobb, bestaande uit 16 fantasy boeken.

Wat een geweldige reeks tot nu toe! Ik ben in boek 2 van de "The Farseer Trilogy", maar volgens mij vrouw zijn de reeksen erna eigenlijk alleen maar beter. Heb nog lekker veel voor de boeg :-)

📅 Vergeet nooit meer een abonnementsverlenging - https://everlint.com/nl

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Winnaar van de bookerprize, de hemel ingeprezen door zo ongeveer iedereen en zijn moeder, dus dit moet wel een goed boek zijn en een vijfsterrenwaardering van yours truly ontvangen. Toch?

‘De avond is ongemak’ van Marieke Lucas Rijneveld is het schrijnende verhaal van een gereformeerd boerengezin dat wordt getroffen door de dood van een kind. Door de ogen van Jas, die zich ophoudt in het niemandsland tussen kindertijd en volwassenheid, zien we hoe de familieleden elk op hun eigen manier omgaan met het verlies. Vader en moeder zijn volledig verlamd door verdriet en zien niet hoe Jas en haar zusje Hanna en haar broer Obbe ondertussen langzaam ontsporen. Het is een verbluffend romandebuut dat is doortrokken van seksualiteit, geloof en de smerigheid van het bestaan.

samenvatting eerlijk gejat van de uitgever

Of het nou aan mij ligt weet ik niet, maar halverwege het boek werd mijn enthousiasme wat minder. Ik merkte dat ik soms helemaal geen zin had om door te lezen. Gelukkig is het boek niet zo heel dik (272 p) dus die laatste 100 bladzijden kwam ik wel door. Was het een pil geweest van 400 pagina's of meer dan zou ik hem aan de kant gelegd hebben.

Dat komt met name door het taalgebruik van de auteur. De tekst staat werkelijk vol met vergelijkingen, praktisch elke zin weer. Dat begint op den duur wat op je zenuwen te werken.
Van bovenaf lijkt het land dan net op het speelveld van Mens Erger Je Niet, en voel ik dezelfde opluchting als ze als pionnetjes weer veilig in de boerderij zijn, in de stallen. Al kunnen we steeds moeizamer met elkaar op dezelfde plek zijn. Iedere kamer in de boerderij verdraagt maar één pion, zodra er meer bij komen volgt er ruzie. Dan zet vader ook binnen zijn mollenklemmen uit. Hij heeft verder niets meer omhanden en zit de hele dag in zijn rookstoel als een opgezette reiger te zwijgen tot hij ons tot prooi kan maken. Reigers houden van mollen.
Daarnaast lopen fantasie en werkelijkheid voor de hoofdpersoon soms nog wel eens door elkaar heen. Een paar keer moest ik even een pagina terug om te kijken waar ik het spoor kwijt was geraakt.

Door de talloze vergelijkingen, metaforen en analogieën is er natuurlijk de nodige symboliek uit te halen. De hoofdpersoon, houdt altijd haar jas aan (en héét ook nog eens "Jas"), loopt driekwart van het boek rond met een punaise in haar navel, heeft last van obstipatie en bewaart twee padden in een emmer onder haar bed die pas vrij mogen als ze gepaard hebben. Het zal ongetwijfeld allemaal een diepere betekenis hebben, maar het had van mij wel een tandje minder gemogen. De seksuele escapades lijken wat geforceerd allemaal; zeepstukjes rectaal inbrengen, lipjes van een colablikje vaginaal, de stok van een KI-spuit bij een vriendin inbrengen (en wat koude stikstof inspuiten) en incestueuze avonturen met de oudere broer. Het is mij allemaal net iets té.
Ik kan zijn piemel zien liggen met daaromheen zwarte krulletjes als vaders shag. Hanna begint weer te giechelen. ‘Je piemel doet raar, hij staat overeind.’ Obbe grijnst trots. De hamster beweegt zich langs zijn piemel naar beneden. Wat als hij bijt of wil graven? ‘Als ik eraan trek, komt er wit spul uit.’
(knip)
Ik vind het jammer dat ik zijn piemel niet meer kan zien, ik voel de kriebelbeestjes krioelen in mijn buik, terwijl dat haast onmogelijk is want moeder geeft sinds het voorval met de beer iedere avond een flinke lepel met een stroperig goedje erop dat naar drop smaakt. Op het etiket van de fles staat: Ter bestrijding van wormpjes.
Tja.

Persoonlijke score: https://tweakers.net/i/hMi_3H7FCAdw_sfkn52m-N-pnfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7RNaHKZneHKybmdlzLwJRlb6.png?f=user_large

• joppe113
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:24
In de vakantie eindelijk eens weer wat gelezen:

The matian van Andy Weir......VEEEEL BETER DAN DE FILM. Iemand nog tips in deze styl?

Van deur tot deur van David Bellavia, verassend goed boek, pakte me echt. ( en achteraf redelijk actueel)

[Voor 6% gewijzigd door joppe113 op 19-08-2021 16:56]

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
orillion schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:09:
Ben begonnen in "The Realm of the Elderlings" van Robin Hobb, bestaande uit 16 fantasy boeken.

Wat een geweldige reeks tot nu toe! Ik ben in boek 2 van de "The Farseer Trilogy", maar volgens mij vrouw zijn de reeksen erna eigenlijk alleen maar beter. Heb nog lekker veel voor de boeg :-)
Volgens mij heb ik de Fools trilogy gelezen. Was inderdaad erg goed.
Moet ooit eens aan de rest verder (door ze überhaupt te kopen).

• kevin33
  • Laatst online: 15:09

kevin33

Welkom in Utopia.

joppe113 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:55:

The matian van Andy Weir......VEEEEL BETER DAN DE FILM. Iemand nog tips in deze styl?
Ready Player One - Ernest Cline
Artemis - Andy Weir
Project Hail Mary - Andy Weir
De wonderjaren van Billy Marvin - Jason Rekulak
Het geheim van Penumbra's boekwinkel - Robin Sloan

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• Yagermeister
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:53

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Een aantal maanden geleden kreeg ik het in mijn kop om eindelijk eens de serie van Dune te gaan lezen. een 10-tal jaar geleden had ik al de hard cover van het eerste boek gekocht maar nooit echt gelezen of in ieder geval nooit ver genoeg.

Op dit moment ben ik bij het 2de boek: Duin Messias & kinderen van Duin (9789021408644) alhoewel het tempo wat trager is dan boek 1 is het een zeer mooi boek.

En ja ik heb alle films en series ook gezien ;)

-Te huur

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Elitaire muziek connaisseur

Yagermeister schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:46:
Een aantal maanden geleden kreeg ik het in mijn kop om eindelijk eens de serie van Dune te gaan lezen. een 10-tal jaar geleden had ik al de hard cover van het eerste boek gekocht maar nooit echt gelezen of in ieder geval nooit ver genoeg.

Op dit moment ben ik bij het 2de boek: Duin Messias & kinderen van Duin (9789021408644) alhoewel het tempo wat trager is dan boek 1 is het een zeer mooi boek.

En ja ik heb alle films en series ook gezien ;)
Even doorbikkelen zometeen bij God keizer op duin, die is wat langdradig (volgens mij bewust zo geschreven). De laatste 2 boeken uit de serie zijn ook zeer de moeite waard.

“The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.”

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16:55
Oh, Duin. Die moet ik nog een keer herlezen! Ook de boeken van Brian Herbert & Kevin J. Anderson zijn de moeite waard.

Gisteren Tijdlijn van Michael Crichton gelezen, prima tussendoortje. Niks hoogdravende, ingewikkelds, gewoon makkelijk verteerbaar. (3/5)

Zo meteen beginnen aan 22/11/63 van King. Bedankt voor de tip hier, heb de preview gisteren gelezen, lekker geschreven.

• ravedek
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
TWCRay schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:28:
Oh, Duin. Die moet ik nog een keer herlezen! Ook de boeken van Brian Herbert & Kevin J. Anderson zijn de moeite waard.

Gisteren Tijdlijn van Michael Crichton gelezen, prima tussendoortje. Niks hoogdravende, ingewikkelds, gewoon makkelijk verteerbaar. (3/5)

Zo meteen beginnen aan 22/11/63 van King. Bedankt voor de tip hier, heb de preview gisteren gelezen, lekker geschreven.
Ga ook van start met 22/11/63. P_Tingen heeft wat in gang gezet :) De serie 11.22.63 (2016, imdb 8.2) wel al gezien en beviel ook goed. Tijdlijn trouwens ook gelezen en verder Het Eeuwige Leven van Matt Haig, een beetje hetzelfde genre, mooi geschreven en kan ik zeker ook aanbevelen (y) Ben ook erg benieuwd geworden naar de andere boeken van Matt Haig.

https://fictionbecomesfact.com - Mijn digitale tuin

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Als die-hard King fan was het een schok voor mij om te zien dat ik maar liefst DRIE boeken gemist had van de schrijver die ik al zo'n dertig jaar met liefde lees. De dikste - Billy Summers - heb ik als Engelstalig luisterboek de afgelopen twee weken beluisterd en heeft me een beetje verward achtergelaten.

Billy Summers is een huurmoordenaar, de beste die er is. Hij stelt wel een voorwaarde: Billy neemt een klus alleen aan als het doelwit echt een slechterik is. En nu wil Billy ermee stoppen. Maar eerst is er nog één laatste opdracht. Als een van de beste sluipschutters ter wereld en een onderscheiden oorlogsveteraan uit Irak is hij een houdini als het aankomt op verdwijnen nadat een klus is -geklaard. Dus wat kan er misgaan?

Wat dacht je van… alles?

Laat ik maar met een disclaimer beginnen: ik lees ALLES van King. Als hij zijn boodschappenlijstjes als boek uit zou geven, zou ik het lezen. Ik ben een old-time fan.
En gelijk een disclaimer op de disclaimer: ik ben niet van de vroeger-was-hij-beter school. Sterker nog, door de jaren heen vind ik hem misschien wel steeds beter worden.

Dat gezegd hebbend, moet me van het hart dat ik dit niet de beste King vind. De eerste helft van het boek wel, daar is King op stoom met proza dat doet denken aan 22/11/63. De huurmoordenaar Summers moet nog 1 klus doen voor hij er mee wil stoppen; maar voor deze klus moet hij een maand of drie in een buurt leven als een gewone buurtgenoot en integreren in de buurt om niet op te vallen. Dit deel van het boek is briljant en hier laat King zien hoe goed hij een samenleving kan beschrijven.

Halverwege het boek is de klus geklaard en moet hij zien te ontsnappen van de crime scene. Vanaf hier wordt het boek letterlijk en figuurlijk een ander verhaal. De toon van het boek verandert, het tempo van het verhaal gaat omhoog (de eerste helft van het boek duurt drie maanden, de tweede helft twee weken of zo) en het verhaal verandert in een roadtrip, vermengd met een soort wraak-western. Aardig, maar meer niet.

spoiler:
Erger zijn de fouten in het boek.
  • Het hele boek is geschreven vanuit de derde persoon enkelvoud, maar ineens is er één hoofdstuk waarin het verhaal geschreven wordt vanuit de ik-persoon. Raar.
  • Als Billy contact opneemt met Bucky dan moet dat via supercryptische omschrijvingen en omwegen. Kennelijk om afluisteraars op een dwaalspoor te zetten. Honderd pagina's verder maakt dat kennelijk niet meer uit en wordt er openlijk met Bucky geappt.
  • Bij hun poging de pedo te pakken te krijgen, krijgen ze 8000 dollar in contanten. Toch moeten ze een paar dagen later kennelijk geld pinnen om medicijnen te kopen. Wat is er met dat geld gebeurd?
  • Billy schiet zonder problemen een aantal lijfwachten dood, maar zit kennelijk nogal in zijn maag met net die ene lijfwacht die hij een klap op zijn kop gegeven heeft en die met hersenletsel in het ziekenhuis ligt. Lijkt wat inconsequent
  • Bucky heeft een schilderij waarop de hegdieren van het Overlook hotel staan afgebeeld. Deze lijken elke keer een beetje dichterbij te komen. Grappig, maar wat misplaatst in het verhaal en bovendien heeft King al een keer zo'n verhaal geschreven over een fototoestel dat alleen foto's kan maken van een steeds dichterbij komende hond.
Het einde van het boek is een mind twister die wat mij betreft ook achterwege had mogen blijven. Het verhaal had moeten eindigen met de brief van Billy aan Alice. Dat zou het boek volgens mij krachtiger hebben gemaakt. Want - daar hebben we het nog niet over gehad - het gaat wéér over een schrijver. Ook daar mag King wel een keer mee stoppen. Schrijvers en leraren Engels komen wel bovengemiddeld veel voor in zijn boeken.

De eerste helft verdient zonder problemen vier sterren. De tweede helft komt niet verder dan twee.
Dus mijn persoonlijke score: https://i.imgur.com/foIVejM.png

• crimby
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 18:14
Ik lees eigenlijk alleen maar non-fictie/informatie boeken. Lees veel over het klimaat, wetenschap en management. Ben ook altijd op zoek naar goede boeken, dus tips zijn welkom (heb zelf een kobo abonnement).

Net het boek van Bill Gates gelezen 'Hoe we een klimaatramp kunnen vermijden'. Ik vind de materie persoonlijk erg interessant en het boek was echt goed weg te lezen. Ben zelf geen snelle lezer, maar had dit boek in enkele dagen uit.

Nu bezig met het boek 'De nieuwe economie' van Tim O'Reilly. Vooralsnog leest het nog niet echt lekker weg en toch een behoorlijk dikke pil. Even aanzien of ik het boek helemaal uit krijg.

Daarnaast op de fiets of tijdens het wandelen het luisterboek Socrates op Sneakers van 'Elke Wiss'. Prima te volgen en wordt leuk verteld.

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19:07

Punkrocker

Mostly harmless

P_Tingen schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:14:
Als die-hard King fan was het een schok voor mij om te zien dat ik maar liefst DRIE boeken gemist had van de schrijver die ik al zo'n dertig jaar met liefde lees. De dikste - Billy Summers - heb ik als Engelstalig luisterboek de afgelopen twee weken beluisterd en heeft me een beetje verward achtergelaten.

[td]Billy Summers is een huurmoordenaar, de beste die er is. Hij stelt wel een voorwaarde: Billy neemt een klus alleen aan als het doelwit echt een slechterik is. En nu wil Billy ermee stoppen. Maar eerst is er nog één laatste opdracht. Als een van de beste sluipschutters ter wereld en een onderscheiden oorlogsveteraan uit Irak is hij een houdini als het aankomt op verdwijnen nadat een klus is -geklaard. Dus wat kan er misgaan?

Wat dacht je van… alles?
...
Laat ik maar met een disclaimer beginnen: ik lees ALLES van King. Als hij zijn boodschappenlijstjes als boek uit zou geven, zou ik het lezen. Ik ben een old-time fan.
En gelijk een disclaimer op de disclaimer: ik ben niet van de vroeger-was-hij-beter school. Sterker nog, door de jaren heen vind ik hem misschien wel steeds beter worden.

Dat gezegd hebbend, moet me van het hart dat ik dit niet de beste King vind. De eerste helft van het boek wel, daar is King op stoom met proza dat doet denken aan 22/11/63. De huurmoordenaar Summers moet nog 1 klus doen voor hij er mee wil stoppen; maar voor deze klus moet hij een maand of drie in een buurt leven als een gewone buurtgenoot en integreren in de buurt om niet op te vallen. Dit deel van het boek is briljant en hier laat King zien hoe goed hij een samenleving kan beschrijven.
...
Ik ben er nog in bezig. Gebruik a.u.b. Spoilertags.

Ik zag al snel dat er spoilers kwamen en ben toen gestopt met verder lezen van je post. Om te voorkomen dat ik per ongeluk nog meer te zien krijg...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Punkrocker schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:52:
[...]
Ik ben er nog in bezig. Gebruik a.u.b. Spoilertags.

Ik zag al snel dat er spoilers kwamen en ben toen gestopt met verder lezen van je post. Om te voorkomen dat ik per ongeluk nog meer te zien krijg...
Oeps, bedankt voor de tip. Ik heb de tags aangebracht en excuus voor wie nu nét teveel gezien heeft :X

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Vakantie gebruikt om (naast het herlezen van Dune) een boek te lezen van Bill Clinton.
Althans hij is coauteur. Het merendeel zal zijn geschreven door James Patterson:

President Vermist

"Het Witte Huis is de thuisbasis van de president van de Verenigde Staten, de best bewaakte persoon ter wereld. Hoe is het dan mogelijk dat de Amerikaanse president spoorloos verdwijnt?

President vermist is het adembenemende verhaal over macht waarin de lezer aan den lijve ondervindt hoe het is om de belangrijkste speler in the Oval Office te zijn. Over de duizelingwekkende druk, de hartverscheurende beslissingen, de onbegrensde mogelijkheden en onvoorstelbare macht."

Een vlot geschreven, spannende politieke thriller. Leuk als tussendoortje in de vakantie

Bill Clinton.... zijn inbreng zal als schrijver beperkt zijn geweest, denk ik. Maar hij weet natuurlijk wel mooi het leven als president en al het politieke gekonkel te beschrijven en wat dat met een president doet.
Aan de speeches van de president zal hij vast ook wel hebben meegeschreven.

Toegegeven, ik was wat sceptisch over Clinton als auteur. Maar ik denk dat hij toch echt wel een positieve inbreng heeft gehad hierin. Er is alweer een nieuw boek van de twee zag ik. Iets voor de volgende vakantie. 8)

[Voor 2% gewijzigd door Punkrocker op 31-08-2021 15:26. Reden: link]

• k995
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:37
Peter hamiltons "savation sequence" gelezen.

Laatste boek wat minder maar was een goede "aliens vs humans " SF serie om te lezen , paar leuke ideen in.

Nu : Arkady Martine A Memory Called Empire . Weeral SF serie over iemand van een klein station dat plots opgeroepen word om de ambasadeur bij een enorm galactisch rijk dat hun buur is te worden.

• MiniFan
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 25-11 16:14
Via dit topic ben ik al aan veel leuke tips gekomen, bedankt iedereen! Volg het hier graag :)

Wat ik zelf op het moment prettige manier van lezen vind, is het pakken van een grote serie (op dit moment Rad des Tijds) en tussen elk boek uit die serie een paar andere boeken. Dan het liefst even wat korter en/of een ander genre. Even ter afwisseling, en om niet constant in hetzelfde genre te zitten.

Nou is ander genre niet gelukt afgelopen keer, maar wel een iets korter boek met tenminste een begin, midden en einde, nog zoiets wat je wel eens in die lange series mist. ;) Namelijk Stardust van Neil Gaiman. Heerlijk boek voor op vakantie, met leuke karakters en lekker plot.

Voor het andere genre nu bezig met City of Thieves van David Benioff.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Via BookChoice heb ik geluisterd naar het boek Nachtmerrie van Winchester mcFly

In Nachtmerrie treffen we de 25-jarige agente Tess de Winter aan. Zij wordt voor een moordonderzoek gekoppeld aan David Detta, een iets oudere rechercheur die gespecialiseerd is in bovennatuurlijke zaken. De reden daarvoor is dat de moord waar ze voor aan elkaar worden gekoppeld overeenkomsten heeft met een eerdere moord met die kenmerken. David staat op het punt eruit gewipt te worden door zijn superieuren en Tess krijgt de opdracht een negatief rapport over hem schrijven. Tenminste, als ze gepromoveerd wil worden, maar gaandeweg het onderzoek merkt ze dat Detta toch niet zo gek is als hij lijkt.

Nachtmerrie heeft een leuke setting; meerdere moorden met een bovennatuurlijk randje. Dit wordt goed uitgewerkt in het boek. De diverse karakters in het boek zijn redelijk goed beschreven, wel vind ik de assistenten van Detta een beetje té ver gezocht; zo lijkt het me niet mogelijk om er binnen de politiewereld persoonlijke lijkschouwers op na te houden. De plot van het verhaal is ook prima, maar wat ik wat minder vond is het bovenmatige gebruik van plotselinge gebeurtenissen. Zo staat het woord "opeens" maar liefst 74 keer in het boek. En dat terwijl het boek 192 pagina's heeft.

Ik heb het boek 'gelezen' via een audioboek van BookChoice; het verhaal wordt fan-tas-tisch voorgelezen door Marcel Hensema. Hij voegt nét genoeg accenten en stemveranderingen door om het mooi te maken; het is heerlijk om een Groningse politiecommissaris ook écht met een Gronings accent te horen.

Ondanks het minpuntje uiteindelijk geen verkeerd boek; een vlot lezende pageturner, maar geen hoogdraver.
Dus mijn persoonlijke score: https://i.imgur.com/foIVejM.png

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

P_Tingen schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:14:

[Afbeelding]Billy Summers is een huurmoordenaar, de beste die er is. Hij stelt wel een voorwaarde: Billy neemt een klus alleen aan als het doelwit echt een slechterik is. En nu wil Billy ermee stoppen. Maar eerst is er nog één laatste opdracht. Als een van de beste sluipschutters ter wereld en een onderscheiden oorlogsveteraan uit Irak is hij een houdini als het aankomt op verdwijnen nadat een klus is -geklaard. Dus wat kan er misgaan?

Wat dacht je van… alles?

Halverwege het boek is de klus geklaard en moet hij zien te ontsnappen van de crime scene. Vanaf hier wordt het boek letterlijk en figuurlijk een ander verhaal. De toon van het boek verandert, het tempo van het verhaal gaat omhoog (de eerste helft van het boek duurt drie maanden, de tweede helft twee weken of zo) en het verhaal verandert in een roadtrip, vermengd met een soort wraak-western. Aardig, maar meer niet.

spoiler:
Erger zijn de fouten in het boek.
  • Het hele boek is geschreven vanuit de derde persoon enkelvoud, maar ineens is er één hoofdstuk waarin het verhaal geschreven wordt vanuit de ik-persoon. Raar.
  • Als Billy contact opneemt met Bucky dan moet dat via supercryptische omschrijvingen en omwegen. Kennelijk om afluisteraars op een dwaalspoor te zetten. Honderd pagina's verder maakt dat kennelijk niet meer uit en wordt er openlijk met Bucky geappt.
  • Bij hun poging de pedo te pakken te krijgen, krijgen ze 8000 dollar in contanten. Toch moeten ze een paar dagen later kennelijk geld pinnen om medicijnen te kopen. Wat is er met dat geld gebeurd?
  • Billy schiet zonder problemen een aantal lijfwachten dood, maar zit kennelijk nogal in zijn maag met net die ene lijfwacht die hij een klap op zijn kop gegeven heeft en die met hersenletsel in het ziekenhuis ligt. Lijkt wat inconsequent
  • Bucky heeft een schilderij waarop de hegdieren van het Overlook hotel staan afgebeeld. Deze lijken elke keer een beetje dichterbij te komen. Grappig, maar wat misplaatst in het verhaal en bovendien heeft King al een keer zo'n verhaal geschreven over een fototoestel dat alleen foto's kan maken van een steeds dichterbij komende hond.
Het einde van het boek is een mind twister die wat mij betreft ook achterwege had mogen blijven. Het verhaal had moeten eindigen met de brief van Billy aan Alice. Dat zou het boek volgens mij krachtiger hebben gemaakt. Want - daar hebben we het nog niet over gehad - het gaat wéér over een schrijver. Ook daar mag King wel een keer mee stoppen. Schrijvers en leraren Engels komen wel bovengemiddeld veel voor in zijn boeken.

De eerste helft verdient zonder problemen vier sterren. De tweede helft komt niet verder dan twee.
Dus mijn persoonlijke score: [Afbeelding]
Grotendeels met je eens, alhoewel ik het tweede deel wel iets meer dat twee sterren wil geven kom ik ook uit op en totaal van drie sterren.
spoiler:
Dat er ineens een hoofdstuk in de ik-vorm is geschreven komt omdat King op die manier duidelijk maakt dat het een hoofdstuk uit het boek van Billy is. Geschreven door Alice.

Ik vind het niet erg dat het na de brief nog even doorgaat en vond het wel een passend eind voor het boek.

King stopt wel meer verwijzingen naar zijn andere boeken in zijn verhalen. Ik stoor me er niet aan en vind het soms zelfs wel grappig.

En dat het alweer over een schrijver gaat... tja die kritiek deel ik wel met je. Hij had vast wel een ander excuus kunnen verzinnen om Billy in dat kantoor te zetten.

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

P_Tingen schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:50:
Zo staat het woord "opeens" maar liefst 74 keer in het boek. En dat terwijl het boek 192 pagina's heeft.
En hoe vaak plotseling?

“The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.”

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 27-11 18:15
Opeens: 74
Ineens: 4
Plotseling: 3
De: 2178, het: 877, een: 1254 :+

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Melkunie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:46:
Opeens: 74
Ineens: 4
Plotseling: 3
De: 2178, het: 877, een: 1254 :+
Onevenwichtig boek. :+

• mefjoew
Momenteel bezig in het derde, en laatste, boek van de 'His dark materials'-serie (Het Gouden Kompas) van Philip Pullman. Lezen heerlijk weg en zijn wat mij betreft een aanrader voor liefhebbers van series als Harry Potter en The Hunger Games. 'Young Adult' heet dat genre geloof ik :+ ?

Centraal in de serie staat Lyra, die een belangrijke rol blijkt te spelen in een oorlog van epische (of liever: hemelse) proporties. Er is sprake van diverse werelden, interessante karakters en het verhaal wordt gewoonweg goed verteld. Het 'voorspelbaarheidsgehalte' valt ook mee. Voor mij in elk geval. Bovendien zijn de boeken niet al te dik, dus het is een serie die prima te overzien is. Ook als 'tussendoortje'.

Boek 1 krijgt voor mij 5 sterren, boek 2 moet het er met eentje minder doen. Vond die op het eind wat zwakker worden. Deel 3 zit tot nu toe (bijna halverwege) op 5 sterren. Zal niet zeggen dat ik deze serie, zoals bij Harry Potter het geval is, meermaals opnieuw zal lezen, maar niettemin een aanrader!

• Excalibaard
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 11:14
Ik heb een tijdje geleden Hyperion en The Fall of Hyperion gelezen. Gewoonlijk lees ik niet zo veel, maar deze zijn me toch echt bij gebleven.
Het is sci-fi, maar dat zet niet zo zeer de boventoon. Het gaat voornamelijk over verschillende karakters die elkaar tegenkomen op de planeet Hyperion omdat ze (elk om een eigen reden) een pelgrimstocht moeten maken naar de schuilplaats van een mythisch wezen. Ik wil er niet teveel over verklappen ;p
Kwam er laatst achter dat in dezelfde serie ook nog Endymion en The Rise of Endymion bestaan, dus die gaan op het lijstje!

Momenteel bezig met Surface Detail van Iain M Banks, onderdeel van zijn Culture serie. Die is wel beduidend meer space opera dan Hyperion. Ook grappig geschreven, minder whimsical dan Hitchhiker's Guide, maar niet zo gortdroog als sommige sci-fi kan voelen.

[Voor 3% gewijzigd door Excalibaard op 18-09-2021 11:18]

• cmndr_adama
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:41
Hyperion leest inderdaad lekker weg.

Ik ben Durdane van Jack Vance aan het herlezen, ik heb een prima 3e druk maar kwam afgelopen zaterdag een 1e druk tegen bij de kringloop die ik niet kon laten staan.

Durdane is zo kleurrijk, zo prikkelend - echt Vance O+
Ook nog eens een mooi uitgave nummer, het is Meulenhoff's M=SF nummer 100.

Mocht er een Vance liefhebber zijn hier die Durdane nog niet heeft gelezen, ik geef mijn 3e druk graag weg, stuur me een DM :)

Edit: Inmiddels bij een mede Tweaker aangekomen ;)

[Voor 18% gewijzigd door cmndr_adama op 07-10-2021 17:25]

• joppe113
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:24
persoonlijk heb ik net project hail mary uit, heel gaaf!
marapuru schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

Hmm, dan die maar eens opsnorren. Helaas zit die niet in kobo plus...

• kaasaanfiets
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik ben een beginnende lezer. Ik lees bijna nooit maar wil het wel gaan proberen.

Ik heb nu een ereader maar voorheen heb ik de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween gelezen.
Opzich een leuk boek maar soms wat langdradig.

Aangezien ik kwa series wel van sci-fi en apocalyptisch houd dacht ik misschien moet ik voordat ik de serie ga kijken eens alle boeken van het rad des tijds gaan lezen.

Maar ondanks dat ik nog maar 20/30 pagina's van deel 1 heb gelezen kan het mij nog niet boeien.

Komt dat vanzelf nog? Of kan ik beter starten in wat luchtigers ?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

@kaasaanfiets het is nogal persoonlijk wat je leuk vindt, zo heb ik een kennis die helemaal wild is van De Ontdekking van de hemel van Harry Mulisch, terwijl ik het een draak van een boek vond. Als je na 30 pagina's de geest nog niet te pakken hebt, kan het inderdaad nog komen, maar grote kans van niet. Zelf probeer ik altijd wel zo'n 50-100 pagina's te lezen voor ik het opgeef met een boek

• ravedek
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:06:

...

Aangezien ik kwa series wel van sci-fi en apocalyptisch houd dacht ik misschien moet ik voordat ik de serie ga kijken eens alle boeken van het rad des tijds gaan lezen.

Maar ondanks dat ik nog maar 20/30 pagina's van deel 1 heb gelezen kan het mij nog niet boeien.

@kaasaanfiets Het eerste boek van Rad des Tijds kwam ik ook niet doorheen, dus herkenbaar.
Als je fantasy wilt blijven lezen zou je de boeken van George R.R. Martin (bv. Ridder van de Zeven Koninkrijken of natuurlijk Spel der Tronen) eens kunnen proberen. Of anders de The Witcher reeks van Andrzej Sapkowski.
En dan zijn er nog de klassiekers van Tolkien. In de Ban van de Ring heb ik met veel plezier gelezen, maar begon pas leuk te worden na ongeveer de eerste 100 bladzijden.

De Scherpschutter (Donkere Toren reeks) van Stephen King is een combinatie tussen sci-fi en fantasy. Als het gaat over apocalyptisch dan zou je De Weg van Cormac McCarthy eens kunnen proberen (is ook verfilmd).

Zet de e-reader maar weer aan :P

• JulesvH
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:16
Aangezien ik kwa series wel van sci-fi en apocalyptisch houd.........

Gezien je sci-fi en apocalyptische voorkeur zou de trilogie Silo, Schakel en Stof van Hugh Howey je wel kunnen bevallen vermoed ik.

Of als je eens wat alternatieve fantasie zou willen proberen is de Nacht Engel trilogie van Brent Weeks wel wat. Alternatief in de zin van geen standaard fantasie met elven en dwergen.

Een ander boek wat ik gaaf vond is Mars van Andy Weir.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Als niet-SF liefhebber heb ik erg genoten van The Dresden Files. Wel de Engelse versie lezen anders is het na drie delen klaar. De rest is volgens mij niet vertaald. Wat ik grappig vond aan de Dresden Files is dat het heel normaal begint met een huis- tuin- en keuken wizard die af en toe de politie helpt met wat gekke zaken en voor de rest zich bezig houdt met mensen die denken dat hun kat behekst is. Maar al snel raakt hij betrokken bij ingewikkelder zaken ....

• Minneyar
Ik ben een beginnende lezer. Ik lees bijna nooit maar wil het wel gaan proberen.

Ik heb nu een ereader maar voorheen heb ik de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween gelezen.

Ik, als redelijk vervent lezer, ben na 4 boeken Rad des tijds afgehaakt, wordt alleen maar langdradiger :p.

Voor mensen die bijna nooit lezen, maar dat wel willen, en die enige interesse in Fantasy hebben, raad ik meestal Magiër van Raymond E Feist aan. Beetje popkornvermaak Fantasy, maar leest daarom wel lekker weg. (Rad des Tijds is meer fantasy dan Sciencefiction imho). Mensen aan lezen helpen succesrate is 3 uit 4 met deze tip :+

Qua Sciencefiction weet ik het niet zo goed, Enders Game van Orson Scott Card leest lekker weg en is ook niet zo'n dikke pil. (en is ook vertaald in tegen stelling tot veel Sciencefiction)

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

.Aangezien ik kwa series wel van sci-fi en apocalyptisch houd
Dan kan ik metro 3033 in de engelse vertaling ten zeerste aanraden.

• wian
  • Niet online
Rad des Tijds zou ik zeker nog een kans geven, eventueel in het Engels. Die serie kan zich wat mij betreft meten met A Song of Ice and Fire en LOTR!

• SpeedyNick
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19:34
wian schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:53:
Rad des Tijds zou ik zeker nog een kans geven, eventueel in het Engels. Die serie kan zich wat mij betreft meten met A Song of Ice and Fire en LOTR!
Onlangs aan begonnen wegens de aankomende nieuwe serie, had ik nog nooit gelezen. Nu op boek 2 van de 14(?)
Duurt een tijd totdat het op gang komt, maar dat hersteld zich erna wel. Ben benieuwd hoe de rest van het verhaal zich zal ontwikkelen 👍
Lekker dikke pillen ook, hou ik wel van aangezien ik redelijk snel kan lezen 😂

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Minneyar schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:52:
[...]

Voor mensen die bijna nooit lezen, maar dat wel willen, en die enige interesse in Fantasy hebben, raad ik meestal Magiër van Raymond E Feist aan. ncefiction)
Daarop aanvullend dat hoewel de Magiër-reeks daarna verdergaat, de schrijver ook een alternatieve reeks heeft beschreven (dochter, dienaar, vrouwe van het keizerrijk) en deze 3 boeken zijn werkelijk briljant qua plotontwikkeling en beschrijving.
En je hoeft alleen maar Magiër daarvoor te lezen.

Je doet overigens Wheel of Time iets tekort, zelfs de saaie politiek blijkt eigenlijk best tof te zijn (twee keer gelezen en juist de saaiere delen vielen ronduit goed). De laatste boeken van de serie zijn trouwens ook dikke prima.
spoiler:
De hel die Rhand zou maken door het kwade te verslaan is precies dat, ook een hel. (Hypothetisch gesteld)

[Voor 4% gewijzigd door Delerium op 11-10-2021 20:24]

• wian
  • Niet online
Wheel of Time boeken beginnen vaak traag met de introductie van nieuwe personages of situaties waarin de karakters van de hoofdpersonen zich ontwikkelen. Maar het bouwt altijd op naar plotwendingen en vette actie.

• Minneyar
Delerium schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:23:
[...]

Daarop aanvullend dat hoewel de Magiër-reeks daarna verdergaat, de schrijver ook een alternatieve reeks heeft beschreven (dochter, dienaar, vrouwe van het keizerrijk) en deze 3 boeken zijn werkelijk briljant qua plotontwikkeling en beschrijving.
En je hoeft alleen maar Magiër daarvoor te lezen.

Je doet overigens Wheel of Time iets tekort, zelfs de saaie politiek blijkt eigenlijk best tof te zijn (twee keer gelezen en juist de saaiere delen vielen ronduit goed). De laatste boeken van de serie zijn trouwens ook dikke prima.
spoiler:
De hel die Rhand zou maken door het kwade te verslaan is precies dat, ook een hel. (Hypothetisch gesteld)
Tja ik was toen ook nog wel een stukje jonger, maar ik las alle fantasy die ze bij de lokale bibliotheek hadden. WoT en ASOIF zijn eigenlijk de enige series die ik niet afgelezen heb, en bij ASOIF was dat alleen maar omdat er toen geen nieuwe delen meer waren.
Maar het zou best kunnen dat ik ze nu wel zou kunnen waarderen (als ik überhaupt nog fantasy las), maar het lijkt mij geen aanrader voor mensen die (bijna) nooit lezen en daar mee willen beginnen. Ik zou dan toch iets aanraden wat ietwat toegankelijker is.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:22
Ik moet zeggen dat voor iemand die als feedback heeft dat hij het wel erg langdradig vond, ik ook niet direct Game of Thrones / ASOIF aan zou raden. Het begin gaat nog wel, maar overall zou ik het niet een serie noemen die zo lekker is om door te komen.

Met wat uitzonderingen heb ik zelf ook weinig met de meer 'klassieke' scifi/fantasy boeken, en ik lees wel behoorlijk veel scifi/fantasy. Maar over het algemeen mis ik simpelweg het tempo in de boeken (en specifiek ASOIF één grote chaos is met 25 verhaallijnen door elkaar die in de boeken nooit bij elkaar komen, en ik heb ze dus wel gelezen, en er zijn ook echt wel positieve dingen over te zeggen, maar ik vind hem behoorlijk overrated). Wat ik vooral lees zijn wat nieuwere boeken van soms bekende, en vaak ook onbekende auteurs. Je zit dan alleen al wel snel vast op Engelstalig. (En uiteraard, dat ik die leuker vind betekend niet dat iemand anders dat ook vindt).

• Minneyar
Dat, en het is nog maar de vraag of Martin ASOIF ooit af gaat krijgen, en niets is zo vervelend als een verhaal zonder einde. Zie ook Patrick Rothfuss met zijn The Kingkiller Chronicle.

Over Engels lezen, ik lees(nou ja luister) tegenwoordig eigenlijk alleen maar Science-Fiction, en dat wordt gewoon weinig vertaald. Dus dat begon noodgedwongen, maar denk ik nu eigenlijk niet eens meer over na. Maar dat kan voor veel mensen wel een behoorlijke drempel zijn om, met name dus SciFi, te gaan lezen.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video

Zojuist Battle Ground (deel 17 en het meest recente deel) uitgelezen. Na die streak ben ik absoluut toe aan wat anders, maar kan ik wel zeggen dat ik me prima vermaakt heb :) Van 'film noir met een bovennatuurlijk randje' is het ondertussen full-on monsters, magie en explosies geworden. En nog steeds voel ik me een beetje vies, want het is wel allemaal vrij plat 'male power fantasy'-spul. Maar daar vind ik in dit geval helemaal niks mis mee. Door de zeventien delen zo snel achter elkaar te lezen heb ik wel ook leuk twintig jaar aan evolutie in schrijfstijl en veranderingen in de echte wereld kunnen zien gebeuren. Dat geeft toch wel een extra geinig randje eraan :)

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

@Wormaap dat heb je rap uitgelezen dan, complimenten! Nou moet ik zeggen dat de Dresden Files ook wel uitnodigen om achter elkaar door te lezen. Ik heb ze als luisterboek achter elkaar geluisterd en heb me er ook meer dan prima mee vermaakt. Ik ben in 2017 geëindigd met deel 15 en merk wel dat ik me er toe moet zetten om verder te gaan. Maar misschien binnenkort toch maar eens beginnen....

• iscara
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

Brandon Sanderson leest ook erg fijn. Voor Scifi kan je met Skyward beginnen, voor meer fantasy is de MIstborn reeks fijn

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:45
als je toegangelijke fantasy zoekt kun je beter iets van David Gemmell of inderdaad Magician van Feist lezen, of wellicht iets van Anthony Ryan...dat zijn prima toegankelijke fantasy boeken....

Moet wel zeggen dat ik Wheel of Time ook redelijk toegankelijk vind, alleen de omvang is wat groot.....vind juist de eerste boeken beter dan de latere boeken, maar goed dat is persoonlijk.

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 13:45
Is er iemand die de Odyssee van Homer gelezen heeft?
Omdat er tal van versies zijn wil ik graag een goede, leesbare versie kopen.

• Bowen_HAFX
  • Laatst online: 19:17
Hey hoi,

Ik ben redelijk door mijn boekenlijst heen. De laatste was Jurassic Park, want ondanks dat ik een geweldige fan ben van de film, had ik het boek nog nooit gelezen.

Ik hoopte eigenlijk een soort team avontuur te lezen, a la Nicholas Eames the band boeken, of Guardians of the Galaxy achting iets. Dus avontuur met een behoorlijke dosis humor.

Heeft iemand misschien nog een goede tip? Mag ook iets anders zijn. Hex was een briljante suggestie, alweer een tijdje geleden gegeven in dit topic.

Every magical journey begins with a single step

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Als je Hex hebt gelezen en goed vond, MOET je Orakel echt lezen, ook van Olde Heuvelt. Naar mijn mening minstens zo goed

• de Foarsitter
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 14:35
Bowen_HAFX schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:22:
Hey hoi,

Ik ben redelijk door mijn boekenlijst heen. De laatste was Jurassic Park, want ondanks dat ik een geweldige fan ben van de film, had ik het boek nog nooit gelezen.

Ik hoopte eigenlijk een soort team avontuur te lezen, a la Nicholas Eames the band boeken, of Guardians of the Galaxy achting iets. Dus avontuur met een behoorlijke dosis humor.

Heeft iemand misschien nog een goede tip? Mag ook iets anders zijn. Hex was een briljante suggestie, alweer een tijdje geleden gegeven in dit topic.
De gemiddelde tweaker zal de films wel hebben gezien of het boek gelezen, maar ik had vorig jaar echt genoten van de eerste keer lord of the Rings lezen. Had de films ook niet gezien dus was allemaal nieuw. Vond vooral de plottwist aan het eind van The Two Towers sterk

• Bowen_HAFX
de Foarsitter schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:14:
[...]

De gemiddelde tweaker zal de films wel hebben gezien of het boek gelezen, maar ik had vorig jaar echt genoten van de eerste keer lord of the Rings lezen. Had de films ook niet gezien dus was allemaal nieuw. Vond vooral de plottwist aan het eind van The Two Towers sterk
Ja, deze heb ik letterlijk grijs gelezen, maar toch bedankt voor de tip :).

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

@Bowen_HAFX De Donkere Toren boeken van Stephen King? Anders van King ook aanraders: 22-11-63 en The Stand.

• ravedek
  • Niet online
Helaas kreeg ik een mailtje van bol.com over black friday aanbiedingen :-( dit betekende helaas ook dat ik de drang niet kon weerstaan om alle e-book aanbiedingen van bol.com, bruna.nl en ebook.nl bij langs te lopen :+
Hieronder een aantal boeken/reeksen die ik voordelig heb kunnen aanschaffen en misschien ook leuk zijn om hier even te noemen, ook ter inspiratie (ik werk niet bij een boekwinkel oid).

1. Alle 'The Witcher' boeken van Andrzej Sapkowski zijn te koop voor 4,99 euro per stuk. Mijn verzameling is nu compleet _/-\o_
2. Ook van Stephen King is een aantal boeken voor 4,99 euro te koop (waaronder de boeken die @P_Tingen hierboven noemde), zelf heb ik 'Dodelijk dilemma' aangeschaft (normaal 9,99):
'John Smith, een jonge leraar, raakt betrokken bij een vreselijk auto-ongeluk en ligt ruim vier jaar in coma. Ondertussen is de wereld drastisch veranderd. En John merkt dat hij een bijzonder vermogen heeft gekregen: als hij iemand aanraakt, kan hij diens verleden en toekomst zien.
John is eigenlijk bang voor zijn gave en wil weer een normaal leven leiden. Maar als hij een ambitieuze politicus ontmoet, krijgt hij de kans om een enorme catastrofe te voorkomen.'
3. 'Twee weken weg' van R.C. Sherriff (van 12,99 voor 4,99)
'Een magische roman met de afdronk van vakantie: vluchtig, eindig en bitterzoet. ‘Twee weken weg’ van R.C. Sherriff is een gelukzalige herontdekking uit de jaren dertig over de jaarlijkse vakantie aan zee van een doorsnee Engels gezin – met haar alledaagse routines, gekoesterde rituelen en warme herkenbaarheid.'
4. 'Beter wordt het niet' van Caroline de Gruyter (van 13,99 voor 4,49)
Europeanen klagen graag dat de Europese Unie zo verdeeld is, zo traag en zo zwak. Maar geloof het of niet, het Habsburgse Rijk was net zo. Tijdrekken, conflicten vermijden, permanent hervormen en lelijke compromissen sluiten waren hoekstenen van het Habsburgse bestuur. Kan het zijn dat de grootste Europese zwaktes tegelijkertijd een kracht zijn? En dat Europa per definitie alles half doet, en nooit af is?
5. 'De vijfde colonne' van Andrew Gross (van 12,99 voor 6,49)
Historische Thriller. Tijdens WO II vormden nazisympathisanten in Amerika de ‘vijfde colonne’, spionnen voor de Duitsers. Een joodse man in NY vermoedt dat zijn Oostenrijkse buren het op hem en zijn dochter gemunt hebben.
6. 'De derde kogel' van R.J. Ellory (van 12,99 voor 6,49 - alleen bij ebook.nl)
Op 22 november 1963 werd John F. Kennedy vermoord in Dallas, Texas. Maar stel dat de kogel had gemist? In deze what if-roman leeft JFK, en staat hij aan de vooravond van een tweede termijn als president.

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Hey hoi,

Joe Abercrombie's The First Law (Beginnende met The Blade Itself) boeken zijn iets grittier dan The King's of the Wyld, maar voldoen wel aan je eisen.
Anders Glen Cook's The Black Company of Scott Lynch's Gentleman Bastard (beginnende met The Lies of Locke Lamora)

Als je Science Fiction (en in het bijzonder Star Trek) kan ik ook John Scalzi's Redshirts aanraden.

• Bowen_HAFX
Mr. Awesome schreef op maandag 22 november 2021 @ 06:38:
[...]

Joe Abercrombie's The First Law (Beginnende met The Blade Itself) boeken zijn iets grittier dan The King's of the Wyld, maar voldoen wel aan je eisen.
Anders Glen Cook's The Black Company of Scott Lynch's Gentleman Bastard (beginnende met The Lies of Locke Lamora)

Als je Science Fiction (en in het bijzonder Star Trek) kan ik ook John Scalzi's Redshirts aanraden.
First Law trilogy heb ik tevens gelezen. Erg leuk, hoewel ik halverwege een klein beetje moeite had om vol te houden.

De boeken van Scott Lynch kon mij niet echt boeien. Misschien ben ik te vroeg gestopt, maar het stelen van wijnvaten prikkelde niet echt mijn fantasie :).

Ik zal even kijken naar Redshirts! Dankje

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bowen_HAFX schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:36:
[...]

First Law trilogy heb ik tevens gelezen. Erg leuk, hoewel ik halverwege een klein beetje moeite had om vol te houden.

De boeken van Scott Lynch kon mij niet echt boeien. Misschien ben ik te vroeg gestopt, maar het stelen van wijnvaten prikkelde niet echt mijn fantasie :).

Ik zal even kijken naar Redshirts! Dankje
Als The First Law beviel, dan zou ik de rest van wat Abercrombie in dat universum heeft geschreven eens checken. Best Served Cold, The Heroes en Red Country zijn stand-alone boeken die ook dat teamgevoel wel aardig hebben (maar niet zo sterk als Kings of the Wyld, mind you!), en ook in Sharp Ends (short-story bundel) zit wel wat van dat buddy-/teamgedoe. En dan is er nog de Age of Madness-trilogie, waarin die zelfde wereld een nieuw tijdperk in gaat. Het derde deel daarvan is een paar maanden geleden uitgekomen, en ik ben deel 1 opnieuw aan het lezen om daarna verder te gaan met de andere twee. Ik vind het zelf erg leuk dat alle boeken doorspekt zijn met referenties naar gebeurtenissen in andere, en dat de wereld als geheel langzaam evolueert/verandert, maar toch herkenbaar blijft als 'de First Law wereld' :)

Al heb ik zelf bij Abercrombie af en toe ook de neiging om een boek tussendoor wat langer weg te leggen. Geen idee waardoor dat komt, want ik vermaak me er prima mee.

[Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 22-11-2021 09:56]

• Tarin
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:41

Tarin

Just plain weird.

Ik ben halverwege het eerste boek van de Mistborn-trilogie, nadat ik Wheel of Time herlezen heb (ik weet niet hoeveel zin ik in de tv-serie heb), maar het is een beetje te ya voor me geloof ik. Of misschien word ik gewoon oud ;).
Aardappel schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:15:
Is er iemand die de Odyssee van Homer gelezen heeft?
Omdat er tal van versies zijn wil ik graag een goede, leesbare versie kopen.
Ik heb de Nederlandse vertaling van Imme Dros gelezen (Odysseia: de reizen van Odysseus), na haar kinderboek over de Odyssee (De reizen van de slimme man) en haar bewerking-voor-jeugd (Odysseus: een man van verhalen); die vond ik destijds erg goed (en leesbaar).
Maar ik zal 14 geweest zijn vermoed ik. Misschien maar weer eens opduiken.

[Voor 16% gewijzigd door Tarin op 22-11-2021 15:09]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Aardappel
Tarin schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:03:
Ik ben halverwege het eerste boek van de Mistborn-trilogie, nadat ik Wheel of Time herlezen heb (ik weet niet hoeveel zin ik in de tv-serie heb), maar het is een beetje te ya voor me geloof ik. Of misschien word ik gewoon oud ;).

[...]

Ik heb de Nederlandse vertaling van Imme Dros gelezen (Odysseia: de reizen van Odysseus), na haar kinderboek over de Odyssee (De reizen van de slimme man) en haar bewerking-voor-jeugd (Odysseus: een man van verhalen); die vond ik destijds erg goed (en leesbaar).
Maar ik zal 14 geweest zijn vermoed ik. Misschien maar weer eens opduiken.
Bedankt voor je reactie.
Het mag wel gewoon een volwassen boek zijn, maar soms moet er gewoon wat uitleg bij over de karakters en dat men er vanuit gaat je wel weet wie wie is.
En aangezien er zo veel keus is...

• Tarin
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:41

Tarin

Just plain weird.

Aardappel schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:55:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Het mag wel gewoon een volwassen boek zijn, maar soms moet er gewoon wat uitleg bij over de karakters en dat men er vanuit gaat je wel weet wie wie is.
En aangezien er zo veel keus is...
Odysseia is 'gewoon' een metrische (en vrij recente) vertaling, en naar wat ik er zo snel van vind staat hij goed aangeschreven.
Elk boek start met een lijstje van de hoofdfiguren, en achterin staat een verklarende namenlijst, er is een register en een gedeeltelijke stamboom van het pantheon.

*legt het boek op de leesstapel*

De andere twee boeken die ik noemden zijn inderdaad een kinder- en een jeugdboek.

[Voor 17% gewijzigd door Tarin op 23-11-2021 10:22]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• cmndr_adama
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:41
Hey hoi,

Je zou Anderland van Tad Williams eens kunnen proberen, zeker avontuur met humor. Wel wat lijvig maar ik heb ze vrij rap uitgelezen, ik kon ze moeilijk wegleggen ;)

• Aardappel
Tarin schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:17:
[...]

Odysseia is 'gewoon' een metrische (en vrij recente) vertaling, en naar wat ik er zo snel van vind staat hij goed aangeschreven.
Elk boek start met een lijstje van de hoofdfiguren, en achterin staat een verklarende namenlijst, er is een register en een gedeeltelijke stamboom van het pantheon.

[Afbeelding]

*legt het boek op de leesstapel*

De andere twee boeken die ik noemden zijn inderdaad een kinder- en een jeugdboek.
Zoiets is inderdaad wat ik zocht. Thanks. (y)
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee