Als je grijze jager leuk vond, heb je broederband (zelfde schrijver) toevallig al gelezen?wizai schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:51:
Paar jaar geleden de hele reeks Grijze Jager verkocht op Marktplaats.
Eind 2024 het lezen weer eens opgepakt;
- grootste gedeelte van Harlan Coben gelezen
- Momenteel ook bezig in de boeken van David Baldacci
Sommige boeken zijn niet zo interessant terwijl anderen juist binnen 2 dagen gelezen moeten worden
Zijn er aanraders / andere schrijvers die jullie kunnen aanbevelen?
Prachtige boeken inderdaad. Ik moest er toevallig een paar weken geleden aan denken toen Trump zijn plannen om Groenland in te lijven bekend maakte... Had Thea een glazen bol of zo?Vrijdag schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:12:
[...]
Dat is de juiste volgorde inderdaadIk heb ook heel veel van haar gelezen. Kruistocht in spijkerbroek volgens mij wel tien keer ofzo, was echt mijn favoriete boek.
Wat ik ook een hele gave trilogie van haar vind is de Thule trilogie. Best een gaaf idee, zes eeuwen na de laatste (kern) oorlog en de aarde is gekanteld, waarbij Groenland een beetje hetzelfde klimaat heeft als Frankrijk nu. Die staat op de lijst om hierna te (her)lezen.
Ook wel interessant met het oog op de huidige politieke wereldsituatie.
Deel 1: Wikipedia: Kinderen van Moeder Aarde (let op, bevat spoilers!)
Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Wool (silo) trilogie (waar de tv serie op gebaseerd is) momenteel in de eerst nu leest vlot, aan te raden.
Daarvoor bobiverse boeken (computer nerd die zijn hersnene laat invriezen en dan gebruikt word in de toekomst als boordcomputer van een ruimte schip) , de eerste is niet slecht maar ze worden snel slechter daarna.
Daarvoor bobiverse boeken (computer nerd die zijn hersnene laat invriezen en dan gebruikt word in de toekomst als boordcomputer van een ruimte schip) , de eerste is niet slecht maar ze worden snel slechter daarna.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gTuEZoYTibGW34Lae3WaaVEa.jpg?f=user_large)
Biografie van hiphop legende MF DOOM. Hoewel ik z'n muziek goed ken, weet ik nauwelijks iets over de persoon erachter, ben erg benieuwd
Die reeks Broederband heb ik nog niet gelezen, zal eens kijken of het net zo leuk is als de Grijze Jager.rikislief schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Als je grijze jager leuk vond, heb je broederband (zelfde schrijver) toevallig al gelezen?
Ik zie nu ook dat er in die reeks weer nieuwe boeken zijn uitgebracht!
Ik zag Ragdoll van Daniel Cole toevallig in de kringloop liggen, leest prima!evil_lemon schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Als je Coben en Baldacci goed vindt, dan zou ik zéker M J Arlidge aanraden. Wat mij betreft de beste en meest spannende thrillers van de afgelopen jaren. Oh en Daniel Cole vond ik ook erg goed!
[ Voor 33% gewijzigd door wizai op 28-02-2025 10:36 ]
Anjunabeats
Onlangs Richard Powers - Playground gelezen. Meteen een van mijn favoriete boeken van de afgelopen jaren. Prachtig gelaagd en vlot lezend verhaal, waar de relaties tussen karakters en met hun omgeving sterk neergezet zijn. De ontwikkeling van een bedeesde jongen naar een libertarische techmiljardair staat semi-centraal. Maar er worden diverse karakters uitgediept en uiteindelijk komt het allemaal tezamen.
Uiteindelijk blijkt zijn eigen 'meesterwerk' wijzer te zijn geworden dan hij zelf is. Zijn AI weet beter dan hijzelf wat belangrijk is en hij nodig heeft. De waanzinnige mogelijkheden van AI spelen een duidelijke rol hier. In hoeverre dit een utopie of dystopie is geheel aan de lezer. Het nodigt wat mij betreft uit voor reflectie op onze eigen houding, zonder ook maar ergens prekerig te worden.
Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit boek 'herleeswaarde' heeft over een paar jaar. Ten opzichte van zijn vorige topper The Overstory voelt Playground een stuk minder tijdloos. Ik kom er in ieder geval zeker nog een keer bij terug.
Uiteindelijk blijkt zijn eigen 'meesterwerk' wijzer te zijn geworden dan hij zelf is. Zijn AI weet beter dan hijzelf wat belangrijk is en hij nodig heeft. De waanzinnige mogelijkheden van AI spelen een duidelijke rol hier. In hoeverre dit een utopie of dystopie is geheel aan de lezer. Het nodigt wat mij betreft uit voor reflectie op onze eigen houding, zonder ook maar ergens prekerig te worden.
Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit boek 'herleeswaarde' heeft over een paar jaar. Ten opzichte van zijn vorige topper The Overstory voelt Playground een stuk minder tijdloos. Ik kom er in ieder geval zeker nog een keer bij terug.
If you can see, look. If you can look, observe
Top tip! Momenteel 1,5 boek gelezen.P_Tingen schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Van eigen bodem evt Escober. Ik heb deze serie in 1 ruk achter elkaar uitgelezen
Anjunabeats
Ik heb laatst weer eens een oudje uit de kast getrokken. Phantoms of the Brain. Het zal vast op diverse plekken achterhaald zijn maar het leest lekker weg.
Zijn er mensen hier die het ook hebben gelezen en die tips hebben voor meer boeken in het zelfde genre?
Zijn er mensen hier die het ook hebben gelezen en die tips hebben voor meer boeken in het zelfde genre?
Gisteren zomer in de kleine bakkerij van Jenny Colgan uitgelezen. Het is deel 2 van een heerlijk feelgood roman serie. Ben benieuwd naar deel 3 die al (digitaal) klaarstaat
Ik heb deze niet gelezen, maar kan in dezelfde categorie The Idiot Brain van Dean Burnett en Wij zijn ons brein van Dick Swaab van harte aanraden!Webgnome schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:31:
Ik heb laatst weer eens een oudje uit de kast getrokken. Phantoms of the Brain. Het zal vast op diverse plekken achterhaald zijn maar het leest lekker weg.
Zojuist ook Marionet van de kringloop geplukt, €1Ik zag Ragdoll van Daniel Cole toevallig in de kringloop liggen, leest prima!
Anjunabeats
Liz Moore's The God of the Woods stond her en der hoog op de lijstjes van afgelopen jaar voor het beste mysterie / thriller. Typisch niet helemaal mijn smaak, maar goed als het voor handen is dan wordt het gelezen 
In de basis is het een typisch mysterie: pubermeisje verdwijnt op een zomerkamp in 1975. Het plot wordt wat interessanter als we weten dat het landgoed eigendom is van haar steenrijke bankiersfamilie en dat haar broertje twee decennia eerder ook spoorloos verdwenen is. Het verhaal schakelt heen en weer tussen het verleden en het heden, en tussen diverse karakters. Vrijwel alle ronde karakters zijn vrouwen, typisch imperfect en beschadigd. De doelgroep van het boek is duidelijk. Begin ik nog niet over die roze verfspetters op de cover... hoewel dat waarschijnlijk ook wel weer refereert naar het verhaal: slimme vormgever.
Gelukkig ontstijgt het boek het stereotype doordat er al tal van grotere thema's in verweven zijn. Zoals de klassenverhouding tussen een steenrijke familie en hun omgeving. Genderrollen in de tijdsgeest van de jaren '50 en '70. Maar ook relaties met anderen en de ondergeschikte rol van een ieder die niet een witte rijke man is. De zoektocht naar de eigen identiteit en hoe zich te ontworstelen aan het patriarchaat. Onderaan de streep zien we tal van vormen van uitbuiting van de ander, om te zorgen dat de eigen behoeften vervuld zijn. Vampires anyone?
En wie nou de God of the Wood is? Meerdere betekenissen zou ik denken, wat pretentieus zou je kunnen gaan voor de god Pan. De familie ziet zichzelf ook als god's of the woods.
Voor een mysterie en vrouwenboek best te pruimen. Maar niets echt bijzonders.
In de basis is het een typisch mysterie: pubermeisje verdwijnt op een zomerkamp in 1975. Het plot wordt wat interessanter als we weten dat het landgoed eigendom is van haar steenrijke bankiersfamilie en dat haar broertje twee decennia eerder ook spoorloos verdwenen is. Het verhaal schakelt heen en weer tussen het verleden en het heden, en tussen diverse karakters. Vrijwel alle ronde karakters zijn vrouwen, typisch imperfect en beschadigd. De doelgroep van het boek is duidelijk. Begin ik nog niet over die roze verfspetters op de cover... hoewel dat waarschijnlijk ook wel weer refereert naar het verhaal: slimme vormgever.
Gelukkig ontstijgt het boek het stereotype doordat er al tal van grotere thema's in verweven zijn. Zoals de klassenverhouding tussen een steenrijke familie en hun omgeving. Genderrollen in de tijdsgeest van de jaren '50 en '70. Maar ook relaties met anderen en de ondergeschikte rol van een ieder die niet een witte rijke man is. De zoektocht naar de eigen identiteit en hoe zich te ontworstelen aan het patriarchaat. Onderaan de streep zien we tal van vormen van uitbuiting van de ander, om te zorgen dat de eigen behoeften vervuld zijn. Vampires anyone?
En wie nou de God of the Wood is? Meerdere betekenissen zou ik denken, wat pretentieus zou je kunnen gaan voor de god Pan. De familie ziet zichzelf ook als god's of the woods.
spoiler:
Maar het is natuurlijk het verdwenen pubermeisje, na het ontworstelen aan haar familie en het vinden van haar eigen identiteit. Ze wordt zelfs nog even als like a divine beschreven door een van de andere karakters.
Voor een mysterie en vrouwenboek best te pruimen. Maar niets echt bijzonders.
:strip_exif()/f/image/2Vr7u0hlIfYjgwuJbNu91iRd.jpg?f=fotoalbum_large)
Onlangs bij een andere kringloop geweest. En wat lag daar? Juist, boek twee uit de trilogie. Paperback, maar dat vind ik niet erg. Voor €1,- doe ik er niet moeilijk over
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Deze heb ik van de zomer ook weer eens herlezen, evenals de Thule-trilogie. Jeugdsentiment.Vrijdag schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:59:
[Afbeelding]
Onlangs bij een andere kringloop geweest. En wat lag daar? Juist, boek twee uit de trilogie. Paperback, maar dat vind ik niet erg. Voor €1,- doe ik er niet moeilijk over
Op dit moment Malazan reeks aan het binge-lezen.
Na paar weken tot aan boek 7 geraakt, 'Reaper's Gale'.
Men spreekt soms over 'Show, don't tell'.
Dit boek is 'tell, tell, tell, tell, don't show.'
Pseudo filosofie wordt verward met ontwikkeling van het personage, een teleurstelling.
Ik begrijp niet wat de editor aan het doen was, 60% van het boek kan geschrapt worden en het verhaal zou er alleen beter van worden.
Verschil met de vorige boeken is groot en niet in positieve zin.
Pseudo filosofie wordt verward met ontwikkeling van het personage, een teleurstelling.
Ik begrijp niet wat de editor aan het doen was, 60% van het boek kan geschrapt worden en het verhaal zou er alleen beter van worden.
Maar eens een klassieker uit de kast gepakt. Wat heet, Euripides leefde rond 485 tot 406 voor Christus in Athene. En het leuke is dat beide toneelstukken in Medea & Bakchanten nog altijd prima werken. Tijdloze thema's, waarbij vooral Medea nog ontroert.
Het onderstreept ook maar weer eens dat er geen enkel werk volledig origineel is; ook niet als we dik twee millennia terug de tijd in gaan. Euripides brengt de Griekse mythologie op het toneel, maar wel met zijn eigen invalshoek en gerelateerd aan de echte wereld om hem heen. En ook nu nog borduren tal van toneelgezelschappen voort op de basis van het verhaal, moeder dood kinderen, maar typisch met eigen draai.
Het blijft fascinerend hoe verhalen werken in ons gemeenschappelijk geheugen.
Het onderstreept ook maar weer eens dat er geen enkel werk volledig origineel is; ook niet als we dik twee millennia terug de tijd in gaan. Euripides brengt de Griekse mythologie op het toneel, maar wel met zijn eigen invalshoek en gerelateerd aan de echte wereld om hem heen. En ook nu nog borduren tal van toneelgezelschappen voort op de basis van het verhaal, moeder dood kinderen, maar typisch met eigen draai.
Het blijft fascinerend hoe verhalen werken in ons gemeenschappelijk geheugen.
Mogelijk een AI-cashgrab?clannad schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:15:
Op dit moment Malazan reeks aan het binge-lezen.
Iemand nog tips voor de boekenweek? Ik heb op zich genoeg boeken om te lezen op dit moment, maar het leek me leuk om voor het eerst iets tijdens de boekenweek te halen. Na een heel vlug onderzoekje viel m'n oog op Het Smelt, maar als mensen een modern Nederlandstalig boek kunnen aanraden met een lichte sci-fi of fantasy inslag.. Dingen vergelijkbaar met het Duitstalig Die Wand of het Engelstalige Never let me go, waar het sci-fi of fantasy element meer op de achtergrond zit.
Make lovecraft not warcraft.
Momenteel Your Inner Fish. Interessant hoe anders het leven was voor mijn over, over over, over [x 9999999] grootouders en wat ik toch met ze gemeen heb.
[ Voor 7% gewijzigd door ZpAz op 14-03-2025 23:18 ]
Ik vond Het Smelt een topboek (lees hier mijn post daarover) maar als je van wat "raarder" houdt, kan ik Rob van Essen ook aanbevelen. Grappig genoeg de partner van Lize Spit, de auteur van Het Smelt. Zijn boeken zijn vaak nét een beetje anders. "Hier kom ik nog op terug" vond ik geweldig (recensie hier van Tzum).Sméagol schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:52:
Iemand nog tips voor de boekenweek? Ik heb op zich genoeg boeken om te lezen op dit moment, maar het leek me leuk om voor het eerst iets tijdens de boekenweek te halen. Na een heel vlug onderzoekje viel m'n oog op Het Smelt, maar als mensen een modern Nederlandstalig boek kunnen aanraden met een lichte sci-fi of fantasy inslag.. Dingen vergelijkbaar met het Duitstalig Die Wand of het Engelstalige Never let me go, waar het sci-fi of fantasy element meer op de achtergrond zit.
[ Voor 23% gewijzigd door P_Tingen op 15-03-2025 15:55 ]
... en gaat over tot de orde van de dag
Da's bijzonder toevallig, want ik ben inmiddels al bij de boekenwinkel geweest, en Hier kom ik nog op terug was precies wat de medewerker me aanraadde. Ik heb beide meegenomen voordat ik je post zag. Ben benieuwd.P_Tingen schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:35:
[...]
Ik vond Het Smelt een topboek (lees hier mijn post daarover) maar als je van wat "raarder" houdt, kan ik Rob van Essen ook aanbevelen. Grappig genoeg de partner van Lize Spit, de auteur van Het Smelt. Zijn boeken zijn vaak nét een beetje anders. "Hier kom ik nog op terug" vond ik geweldig (recensie hier van Tzum)
Trouwens, ik zie nu pas dat je refereert aan Kazuo Ishiguro. Van hem heb ik "Klara en de Zon" gelezen, geschreven vanuit het perspectief van een humanoïde robot. Zeer indrukwekkend
Ik ben voorlopig voorzien, maar hou 'm in m'n achterhoofd. Voor de boekenweek zocht ik ook specifiek iets Nederlandstalig voor de gelegenheid.P_Tingen schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:55:
Trouwens, ik zie nu pas dat je refereert aan Kazuo Ishiguro. Van hem heb ik "Klara en de Zon" gelezen, geschreven vanuit het perspectief van een humanoïde robot. Zeer indrukwekkend
Ha, in tegenstelling tot boeken ben ik wel een redelijk geoefende filmkijker, en dit is dan weer een "been there, done that" geval haha. (De film Titane). Maar die zal ik ook in m'n achterhoofd houden.P_Tingen schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:59:
Als je Rob van Essen wat vindt, kan ik ook "De goede zoon" aanraden. Daarin oa een bizarre scène waarin iemand seks heeft met een zelfrijdende auto
Het is een beetje apart, maar ik heb het lezen van fictie heruitgevonden in mijn leven. Het begon met Dune, na mijn liefde voor die films. Daarna fantasy ingedoken met het eerste Mistborn boek en na die uitgelezen te hebben begonnen aan Ready Player One, nadat het mijn interesse wekte in een recente Tweakers Podcast.
Ik heb Dune fysiek gekocht en gelezen, Het Mistborn boek digitaal op de Kobo Libra H2O van mijn vrouw, daardoor verliefd geworden op e-readers en vandaag mijn Kobo Libra Colour binnengekregen om mee verder te gaan.
Tegelijkertijd lees ik 75 jaar F1 van Olav Mol en het tweede Mistborn boek staat al in de wachtrij.
Ik heb Dune fysiek gekocht en gelezen, Het Mistborn boek digitaal op de Kobo Libra H2O van mijn vrouw, daardoor verliefd geworden op e-readers en vandaag mijn Kobo Libra Colour binnengekregen om mee verder te gaan.
Tegelijkertijd lees ik 75 jaar F1 van Olav Mol en het tweede Mistborn boek staat al in de wachtrij.
Volgens mij is dat een veelvoorkomend iets bij een (Nederlandse) lezer. Ik hoor/lees veel verhalen over dat iemand als kind (waaronder mezelf) niet weg krijgen is bij de bibliotheek, op de middelbare school de liefde voor lezen deels kwijtraakt en dan jaren later na de middelbare school het weer terugvindt.RobvG schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:21:
Het is een beetje apart, maar ik heb het lezen van fictie heruitgevonden in mijn leven.
Toevallig ga ik ook ready player one lezen, als buddy read samen met iemand anders. Heb de film ervan gezien en vond die werkelijk fantastisch. Hopelijk is het boek net zo
Ik heb de film niet gezien maar Ready Player One was echt een goed boek.
Ready Player Two daarentegen…
Zelf groot fan van southern noir. Nu bezig in ‘All the sinners bleed’ van S.A. Cosby, een van mijn favoriete schrijvers, en ook deze is weer echt goed.
Ready Player Two daarentegen…
Zelf groot fan van southern noir. Nu bezig in ‘All the sinners bleed’ van S.A. Cosby, een van mijn favoriete schrijvers, en ook deze is weer echt goed.
Erg herkenbaar. Terugdenkend aan mijn lessen Nederlands op de middelbare school, was dat uiterst effectief om het plezier in lezen de nek om te draaien. Ik denk dat het tegenwoordig wat beter is. Althans dat is het beeld dat ik krijg van een bevriende docente Engels en hoe zij Shakespeare etc behandeld. Hopelijk is dat niet puur haar individuele enthousiasme, maar een structurele aanpak.KorteGebruiker schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:55:
[...]
Volgens mij is dat een veelvoorkomend iets bij een (Nederlandse) lezer. Ik hoor/lees veel verhalen over dat iemand als kind (waaronder mezelf) niet weg krijgen is bij de bibliotheek, op de middelbare school de liefde voor lezen deels kwijtraakt en dan jaren later na de middelbare school het weer terugvindt.
Precies daarover gaat de nieuwste aflevering van De Dag podcast zag ik net toevallig. Nog niet geluisterd, maar wel al in de wachtrij gezet 
https://www.nporadio1.nl/...er-lezen-zonder-leeslijst
Dank, meteen maar even geluisterd. Highlight wat mij betreft is het bestaan van: https://www.lezenvoordelijst.nl/ Ook voor de volwassen lezer best vermakelijk om inspiratie op te doenMelkunie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:30:
Precies daarover gaat de nieuwste aflevering van De Dag podcast zag ik net toevallig. Nog niet geluisterd, maar wel al in de wachtrij gezet
Daar zit wat mij betreft een schat aan informatie in, enerzijds om 'passende' boeken te vinden bij onderwerp en niveau. Hoe matig ik die benadering soms ook vind; wat maakt het uit dat je diepere betekenissen nog niet helemaal doorgrond? Dan heb je als het goed is in ieder geval een leuk plot gelezen. Wat mij betreft geen reden om het te laten. Des te leuker om boeken later nog eens terug te lezen. Ik weet wel zeker dat een professor Engelse Literatuur nog een stuk meer uit een boek kan halen dan de typische serieuze en geoefende lezer.
Anderzijds om docenten op weg te helpen met opdrachten bij boeken om te komen tot een beter begrip. Te veel van mijn oud-docenten zouden daar een hoop aan hebben gehad
Ik herinner me nog levendig een 'discussie' met een leerkracht die weinig ophad met Mulisch (arrogant, pretentieus); best jammer als jij ongeveer alles van Mulisch gelezen had én een opstel geschreven had over terugkerende motieven en thema's in zijn werk. Het moge duidelijk zijn het niet over de inhoud ging...
Dit beluisterend vrees ik dat een en ander nog altijd in hoge mate afhangt van de docent.
[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 16-03-2025 11:58 ]
Ik heb mijn hele leven wel gelezen. Nadat mijn zus me op mijn zesde (denk ik) lid had gemaakt van de bieb, was ik daar al snel een vaste klant. Helemaal toen ik zelfstandig heen kon. Toevallig van de week eens zitten rekenen; ik ging elke vrijdag heen, leende 4 en later 5 boeken per keer, max 1 of 2 strips en de rest "gewone" boeken. Alles was op maandag meestal al uit, ik vermoed gemiddeld zo'n 400-500 bladzijden, maar ook toen al een liefde voor dikkere boeken. Dat betekent dat ik tegen de 25.000 bladzijden per jaar las in die tijd (!)
Ik hou sinds 2012 bij wat en hoeveel ik lees maar haal die aantallen niet meer. Wel is mijn doel om elk jaar in elk geval 10.000 blz te lezen en/of te luisteren als luisterboek. Dat lukt sinds 2012 redelijk goed, met een dipje van 2015-2019. Voor dit jaar staat de teller op 2500
Ik hou sinds 2012 bij wat en hoeveel ik lees maar haal die aantallen niet meer. Wel is mijn doel om elk jaar in elk geval 10.000 blz te lezen en/of te luisteren als luisterboek. Dat lukt sinds 2012 redelijk goed, met een dipje van 2015-2019. Voor dit jaar staat de teller op 2500
[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 16-03-2025 14:07 ]
Dit jaar ook als doel 10k bladzijden te lezen, ik haalde vorig jaar het maar net na een lange lees dip. Blijkbaar heb ik het te laag ingeschat want ik zit nu al op ruim 6600 bladzijdes. Denk dat als ik de 10k haal dat ik het doel naar 20k bijstel
In het kader jeugdsentiment had mijn vriendin voor mijn oudste dochter Dik Trom bij de bieb meegenomen. Die heeft papa eerst op een avondje weer eens herlezen. En dat blijft een leuk boek. Wel volstrekt achterhaald op het gebied van genderpatronen, discriminatie en omgang met dieren, maar dat was het ook al toen ik het 30+ jaar geleden las. Het was voor mij in ieder geval een feest der herkenning.
Mijn dochter lijkt er (helaas) minder in geïnteresseerd. Die heeft momenteel meer met boeken waar nog veel tekeningen in staan (waanzinnige boomhut, leven van een loser etc..). Die verslindt ze in een moordend tempo.
Ik ben benieuwd of zij over een paar jaar ook de hierboven genoemde auteurs uit mijn jeugd gaat waarderen. Ik heb talloze uren doorgebracht in de werelden van Beckman, Terlouw en Hartman. Helaas zijn die boeken bij verhuizingen verloren gegaan, anders had ik een goed gevulde bibliotheek voor haar klaar gehad. Ben benieuwd of die boeken het bij de jeugd van tegenwoordig nog goed doen.
Ik herinner me een boek, volgens mij van Jan Terlouw, Niemand houdt me tegen (?) dat in hindsight een heel goede blik had op technologische ontwikkelingen die we tegenwoordig hebben. Helaas zat hij er met de daarin geschetste dystopische toekomst waarschijnlijk ook niet ver naast..
Mijn dochter lijkt er (helaas) minder in geïnteresseerd. Die heeft momenteel meer met boeken waar nog veel tekeningen in staan (waanzinnige boomhut, leven van een loser etc..). Die verslindt ze in een moordend tempo.
Ik ben benieuwd of zij over een paar jaar ook de hierboven genoemde auteurs uit mijn jeugd gaat waarderen. Ik heb talloze uren doorgebracht in de werelden van Beckman, Terlouw en Hartman. Helaas zijn die boeken bij verhuizingen verloren gegaan, anders had ik een goed gevulde bibliotheek voor haar klaar gehad. Ben benieuwd of die boeken het bij de jeugd van tegenwoordig nog goed doen.
Ik herinner me een boek, volgens mij van Jan Terlouw, Niemand houdt me tegen (?) dat in hindsight een heel goede blik had op technologische ontwikkelingen die we tegenwoordig hebben. Helaas zat hij er met de daarin geschetste dystopische toekomst waarschijnlijk ook niet ver naast..
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Niet Jan Terlouw denk ik, maar Evert Hartman:
https://www.hebban.nl/boe...t-mij-tegen-evert-hartman
https://www.hebban.nl/boe...t-mij-tegen-evert-hartman
Vorig jaar heb ik heel veel boeken gelezen; 60 stuks.
Dit jaar wat minder actief. Ik lees nu; Autocratie bv. Interessant boek tot nu toe.
Dit jaar wat minder actief. Ik lees nu; Autocratie bv. Interessant boek tot nu toe.
Liften naar de Hemel
Van
Lex Paleaux
De zestienjarige Quintin is net ontslagen uit een jeugdinrichting als hij weer de verkeerde afslag neemt. Zijn ouders zijn ten einde raad en sturen hem naar een afgelegen gebied in Canada, waar hij zich staande moet zien te houden in een streng religieuze gemeenschap. De tijd lijkt hier al enige decennia stil te hebben gestaan, en de genegenheid en sturing waarnaar Quintin snakt zijn ver te zoeken. Zijn liefdeloze gastgezin ziet in hem vooral een gratis huishoudelijke hulp en de boer aan wie hij wordt uitbesteed ziet het als zijn taak om Quintin, met harde hand, weer op het rechte pad te krijgen.
Ik vond het een geweldig boek wat me vaak een glimlach op mijn gezicht toverde maar me soms ook wel triest maakte.
Van
Lex Paleaux
De zestienjarige Quintin is net ontslagen uit een jeugdinrichting als hij weer de verkeerde afslag neemt. Zijn ouders zijn ten einde raad en sturen hem naar een afgelegen gebied in Canada, waar hij zich staande moet zien te houden in een streng religieuze gemeenschap. De tijd lijkt hier al enige decennia stil te hebben gestaan, en de genegenheid en sturing waarnaar Quintin snakt zijn ver te zoeken. Zijn liefdeloze gastgezin ziet in hem vooral een gratis huishoudelijke hulp en de boer aan wie hij wordt uitbesteed ziet het als zijn taak om Quintin, met harde hand, weer op het rechte pad te krijgen.
Ik vond het een geweldig boek wat me vaak een glimlach op mijn gezicht toverde maar me soms ook wel triest maakte.
Burp
Ik ben nu bezig met "List & Leugens" van Leigh Bardugo (de vertaling van "Six of Crows"). Voor degene die de tabletop RPG "Blades in the Dark" kennen: het is echt frappant hoe goed die twee op elkaar "passen" -- ook al zijn ze parallel ontwikkeld.
(Ik ben bezig met een inhaalslag van YA fantasy -- want toen ik zelf een YA was, bestond YA als apart segment nog niet en heb ik alleen maar OA fantasy gelezen.)
(Ik ben bezig met een inhaalslag van YA fantasy -- want toen ik zelf een YA was, bestond YA als apart segment nog niet en heb ik alleen maar OA fantasy gelezen.)
Net begonnen aan Starter Villain van Scalzi. Nooit eerder iets van deze meneer gelezen/geluisterd, dus ben benieuwd. De blurb was in ieder geval genoeg voor een ad hoc uitgave
Het fysieke boek van 22-11-1963 van Stephen King destijds bij de V&D gekocht (I know..), maar nooit echt de zin gehad om er echt in te duiken. Het is ook een beste pil van 879 pagina's. Onlangs een e-reader gekocht en heb 'm er sinds deze week op staan. Het begin is zeker interessant en de reviews zijn ook top, dus ik ben benieuwd!
Onlangs trouwens The Faithful Executioner: Life and Death, Honor and Shame in the Turbulent Sixteenth Century uitgelezen. Wat een geweldig boek (non-fictie) over het leven van een beul in 16e-eeuws Duitsland (oftewel het Heilige Roomse Rijk). Zeker een aanrader!
Onlangs trouwens The Faithful Executioner: Life and Death, Honor and Shame in the Turbulent Sixteenth Century uitgelezen. Wat een geweldig boek (non-fictie) over het leven van een beul in 16e-eeuws Duitsland (oftewel het Heilige Roomse Rijk). Zeker een aanrader!
Oeh, 22-11-63, mijn all time favorite, van alle boeken die ik heb gelezen staat deze denk ik wel op 1.....
P_Tingen in "Welke boeken leest de Tweaker? - Deel 5"
Lees je hem in het Nederlands of Engels?
[ Voor 10% gewijzigd door P_Tingen op 08-04-2025 18:20 ]
Ik hoop dan toch in het Engels, er gaat te vaak te veel verloren in een vertaling.
11/22/63 is wel echt een topboek. Beste fictie die ik de afgelopen jaren heb gelezen (en met 40-50 boeken per jaar lees ik wel wat).
11/22/63 is wel echt een topboek. Beste fictie die ik de afgelopen jaren heb gelezen (en met 40-50 boeken per jaar lees ik wel wat).
Old man's war is ook heerlijk van hem, zeker de moeite. Zijn overigens meerdere delen van.Bundin schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:20:
Net begonnen aan Starter Villain van Scalzi. Nooit eerder iets van deze meneer gelezen/geluisterd, dus ben benieuwd. De blurb was in ieder geval genoeg voor een ad hoc uitgave
Battle.net Spud#2543
Ben op dit moment opnieuw bezig met Wij zijn ons brein van Swaab. Het blijft een interessant boek. Vooral de hoofdstukken over moraal, spiritualiteit en geloof. Als er mensen zijn met een vergelijkbare interesse ( in vooral dat laatste ) en je hebt boekentips. Ik hoor het graag.
Ik vond the idiot brain can Dean Burnett ontzettend leuk en het leest super fijn weg. Daarnaast vond ik zelf de vrije wil bestaat niet van Victor Lamme ook goed, maar die is misschien wel wat specifieker.Webgnome schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:26:
Ben op dit moment opnieuw bezig met Wij zijn ons brein van Swaab. Het blijft een interessant boek. Vooral de hoofdstukken over moraal, spiritualiteit en geloof. Als er mensen zijn met een vergelijkbare interesse ( in vooral dat laatste ) en je hebt boekentips. Ik hoor het graag.
Ik lees 'm in het NederlandsP_Tingen schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:19:
Oeh, 22-11-63, mijn all time favorite, van alle boeken die ik heb gelezen staat deze denk ik wel op 1.....
Ik lees het liefst in het Nederlands. Ik vind Nederlandse vertalingen over het algemeen echt goed, en vind juist dat ik (hoewel ik de engelse taal prima beheers) nuances mis in de originele taal. Wanneer een boek niet verkrijgbaar is in het Nederlands pak ik wel de Engelse, maar lees hem daarna nog een keer in het Nederlands.
Het laatste boek waarbij ik dit meemaakte was het nieuwste deel van de Hunger Games serie, eerst snel in het Engels gelezen, nu de Nederlandse versie meenemen op vakantie om er nog eens van te genieten.
Het laatste boek waarbij ik dit meemaakte was het nieuwste deel van de Hunger Games serie, eerst snel in het Engels gelezen, nu de Nederlandse versie meenemen op vakantie om er nog eens van te genieten.
Niks mis mee en ik lees zelf ook het liefst in het Nederlands omdat dat nou eenmaal de taal is die ik het beste beheers, maar zeker de boeken van King zijn prima te volgen in het Engels, juist omdat hij niet van die ingewikkelde zinnen heeft. Ik heb 11/22/63 gelezen in het NL en later geluisterd in het Engels. Hetzelfde met de Dark Tower serie, is allemaal prima te volgen in het Engelsng.tregge96 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:22:
[...]
Ik lees 'm in het NederlandsBen nu nog niet zo ver, dus als ik moet switchen naar Engels hoor ik het graag! Misschien gaan er inderdaad teveel dingen verloren bij de vertaling.
Het is maar zelden dat een boek ten onder gaat aan de vertaling. Met de Hitchhikers guide had ik dat wel; ik was aan de Nederlandse versie begonnen maar haakte al vrij snel af. Toen ik later de Engelse versie op verjaardag kreeg ben ik opnieuw begonnen en toen klikte het ineens; ik heb hem vervolgens achter elkaar uitgelezen en het boek staat nog steeds hoog in mijn all-time topnogwat
Wat is hier de mening over het bespreken van graphic novels? Of moet ik daarvoor in het Manga topic zijn?
Let wel, ik heb het dan over de meer Europese graphic novels.
Series zoals de Verborgen Geschiedenis, De As van de Katharen of mini series zoals De Eeuwige Oorlog (al is deze ook te lezen als gewone roman).
Als dit niet gewenst is, dan laat ik het hierbij en wellicht start ik een eigen draadje
Kan er zo even geen vinden die over GN's in het algemeen gaat en het Manga topic gaat vooral over, tsja, Manga.
Ik vraag het specifiek hier omdat ik zelf van mening ben dat een goede GN voorzien is van een goed opgebouwde structuur, verhaallijn, karakter ontwikkeling en plot. En daar zijn er best veel van.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Series zoals de Verborgen Geschiedenis, De As van de Katharen of mini series zoals De Eeuwige Oorlog (al is deze ook te lezen als gewone roman).
Als dit niet gewenst is, dan laat ik het hierbij en wellicht start ik een eigen draadje
Kan er zo even geen vinden die over GN's in het algemeen gaat en het Manga topic gaat vooral over, tsja, Manga.
Ik vraag het specifiek hier omdat ik zelf van mening ben dat een goede GN voorzien is van een goed opgebouwde structuur, verhaallijn, karakter ontwikkeling en plot. En daar zijn er best veel van.
Er was ooit een topic over (niet-manga) strips en graphic novels, maar ik kan hem zo niet terugvinden.ElCondor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:47:
Wat is hier de mening over het bespreken van graphic novels? Of moet ik daarvoor in het Manga topic zijn?
Never underestimate the power of stupid people in large groups
Exactly my pointrob_erwt schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:20:
[...]
Er was ooit een topic over (niet-manga) strips en graphic novels, maar ik kan hem zo niet terugvinden.

Overigens, ik lees ook erg graag gewone boeken.
Heb onlangs (wel met enige moeite) de Nederlandse vertaling van Clear and Present Danger van Clancy uitgelezen. Ik vond de film goed, het boek, denk ik, ook goed, maar de vertaling tenenkrommend.

Daarvoor The Peripheral van Gibson gelezen.
Ben erg fan van Gibson. Ik vond Pattern Recognition prachtig.
Nu ben ik onlangs begonnen in 3-Body Problem (lastig om in te beginnen) en in De Bourgondiërs van Bart de Loo. Erg vermakelijk om te lezen. Ben dan ook gek op historische literatuur. Heb bijvoorbeeld ook nog De Zwijger liggen om te lezen.
Ben een aantal jaar geleden overgestapt van fysieke boeken op een e-reader en ben daar erg tevreden over. Heb een behoorlijke collectie opgebouwd in Calibre inmiddels.
Leuk topic dit en ik heb inmiddels ook vanuit deze draad een aantal titels op mijn to-read lijst staan.

Ik ben niet de baas hier, maar ik zou zeggen: ga vooral je gangElCondor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:47:
Daar is een apart topic over, alleen dat is niet erg actief en staat nog bij "Algemene Zaken".ElCondor schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:47:
Het grote comics en graphic novel topic
Ik vind het wel een interessant onderwerp, het zou leuk zijn als dit weer actief wordt.
En één van de weinig verfilmingen (serie) van King's boeken die wél de moeite waard is om te kijkenP_Tingen schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:19:
"What do you get if you multiply six by nine..."
Overigens is er van Dick Swaab ook nog "ons creatieve brein". Die heb ik zelf liggen, alleen nog niet gelezen, maar misschien ook nog interessant voor jou!Webgnome schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:30:
Heb zojuist "Spiritual Brain, The: A Neuroscientist's Case for the Existence of the Soul"
Besteld. Ben benieuwd
Als het onderwerp je interesseert kan dit best een goed boek zijn. Op dit moment ben ik bij hoofstuk 5 (van de 10) aanbeland. Het is tot nu toe een gedegen (in mijn ogen) aanklacht tegen het materialismel/neurotheologie die er van uit gaan dat God / spiritualiteit in ons brein moet zitten en daar ook kan worden getriggerd. Nog meer is het een aanklacht tegen de populair wetenschappelijke journalistiek die 'ontdekkingen' uit deze hoek maar al te graag als feiten op schrijft en bijna geen moeite lijkt te willen doen te controleren of het wel klopt.Webgnome schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:30:
Heb zojuist "Spiritual Brain, The: A Neuroscientist's Case for the Existence of the Soul"
Besteld. Ben benieuwd
To be continued..
Ben nu bezig met:
Rule of the sun king (Na het eerste boek moest ik gelijk verder)
House of Leaves
Bat Eater
Op mijn meer serieuze leeslijst:
Stop caretaking the borderline or narcissist
Whole again: Healing your heart and rediscovering your true self after toxic relationships and emotional abuse
Rule of the sun king (Na het eerste boek moest ik gelijk verder)
House of Leaves
Bat Eater
Op mijn meer serieuze leeslijst:
Stop caretaking the borderline or narcissist
Whole again: Healing your heart and rediscovering your true self after toxic relationships and emotional abuse
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Mooi boek. In vliegtuig naar Egypte rap uitgelezen!Wii4all schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:05:
Liften naar de Hemel
Van
Lex Paleaux
Ik heb van mijn collega drie boeken gekregen, ben heel benieuwd.
"De Meester" en dan daarvan ook "De Val' en "Eeuwige Duisternis". Ik ben zeer benieuwd.
"De Meester" en dan daarvan ook "De Val' en "Eeuwige Duisternis". Ik ben zeer benieuwd.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Deze maand een stuk of 40 nieuwe boeken naar binnen gehaald. Kobo/bol had een mooie aanbieding waarbij verschillende e-boeken afgeprijsd waren naar 1 euro per stuk. Kon het niet laten liggen
Via Bookchoice het boek "In haar voetsporen" geluisterd. Geschreven door Anna E. Wahlgren
Op zich een redelijk leuk boek, maar de schrijfster blijft maar uitweiden over allerlei details. Alles wordt tot in den treure beschreven en het boek had gemakkelijk een derde korter gekund. Was het waarschijnlijk een stuk beter van geworden.
Daarnaast gebruikt ze veel te veel analogieën en figuurlijke beschrijvingen. Een greep:
- allebei doen we alsof de stilte tussen ons slechts een hobbel op de weg is
- zodra ik de deur naar zijn leven een stukje heb opengewrikt...
- ze schikt de tot waaiers gevouwen servetten ...
- de springerige krullen vallen vrij rond haar hoofd als een weelderige kroon
Het verhaal is wel aardig. Geen meesterwerk, maar het kan er wel mee door, ook al heb je op een gegeven moment wel door hoe het zit. De verdachtmakingen naar bepaalde personen liggen er te dik bovenop, je weet dan al dat diegene in elk geval niet de dader is. Daarnaast een irritant foutje tegen het einde; er valt een peuk in een plas benzine waarna er een vlammenzee ontstaat. Dus. Try this gerust at home.
De luisterboekversie heeft daarnaast nog een irritante voorleesstem; de vertelster lijkt wat 'hoog' in de emotie te zitten of zo, het klinkt wat opgewonden, maar dat irriteert vrij snel.
Persoonlijke score:
![]() | Jill en Isabelle zijn halfzussen. Isabelle heeft het altijd als haar plicht gezien om haar zusje tegen alles te beschermen, terwijl Jill Isabelle wil steunen in haar chaotische leven. En dan verdwijnt Isabelle spoorloos. Volgens de politie wijst alles erop dat Isabelle vrijwillig is vertrokken, maar Jill weigert dit te geloven. Ze weet dat Isabelle geobsedeerd is door true crime en de verdwijning van een jonge vrouw in haar geboorteplaats Gävle onderzocht. Zou ze iets op het spoor zijn? Jill begint haar eigen onderzoek, wat haar leidt naar een gezin dat haar zowel intrigeert als beangstigt. Ze raakt steeds verder verstrikt in een labyrint – ontsnappen lijkt onmogelijk |
Op zich een redelijk leuk boek, maar de schrijfster blijft maar uitweiden over allerlei details. Alles wordt tot in den treure beschreven en het boek had gemakkelijk een derde korter gekund. Was het waarschijnlijk een stuk beter van geworden.
Daarnaast gebruikt ze veel te veel analogieën en figuurlijke beschrijvingen. Een greep:
- allebei doen we alsof de stilte tussen ons slechts een hobbel op de weg is
- zodra ik de deur naar zijn leven een stukje heb opengewrikt...
- ze schikt de tot waaiers gevouwen servetten ...
- de springerige krullen vallen vrij rond haar hoofd als een weelderige kroon
Het verhaal is wel aardig. Geen meesterwerk, maar het kan er wel mee door, ook al heb je op een gegeven moment wel door hoe het zit. De verdachtmakingen naar bepaalde personen liggen er te dik bovenop, je weet dan al dat diegene in elk geval niet de dader is. Daarnaast een irritant foutje tegen het einde; er valt een peuk in een plas benzine waarna er een vlammenzee ontstaat. Dus. Try this gerust at home.
De luisterboekversie heeft daarnaast nog een irritante voorleesstem; de vertelster lijkt wat 'hoog' in de emotie te zitten of zo, het klinkt wat opgewonden, maar dat irriteert vrij snel.
Persoonlijke score:
:strip_exif()/f/image/MWbcSDxqZcZsNiSZeYh4KCD2.png?f=user_large)
Inmiddels ook Ragdoll en Eeny Meeny gelezen, maar helaas vallen beide me toch wat tegen. Ik vond Coben leuk als 'licht vermaak' omdat er naast spanning ook best wel wat humor in zit, en dat mis ik hier toch een beetje.evil_lemon schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Als je Coben en Baldacci goed vindt, dan zou ik zéker M J Arlidge aanraden. Wat mij betreft de beste en meest spannende thrillers van de afgelopen jaren. Oh en Daniel Cole vond ik ook erg goed!
Ragdol lijkt het daarnaast vooral van de 'shock value' te moeten hebben. Daarnaast zat er ook nog een scene in die zo uit een parodie-film gekopieerd lijkt te zijn, en toen was ik er wel redelijk klaar mee. Het was nog net spannend genoeg om wel verder te willen lezen, maar een aanrader wil ik het niet direct noemen.
Eeny Meeny zit psychologisch wat beter in elkaar, maar ook hier mis ik de humor een beetje en ook hier zit er af en toe een iets te opzichtig cliché in. Wordt de serie nog 'beter', of is het gewoon niet helemaal mijn ding?
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Herkenbaar, ik heb Eeny Meeny net uit, maar ik ga niet verder met de serie. Als ik eerlijk ben vond ik het een redelijk slecht geschreven boek. Vooral beeldend geschreven om te schokken(wat niet lukt), maar de hoofdrolspeelster doet me niets en mijn interesse in het verhaal was na de eerste 50 tot 100 paginas wel weg.Hertog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:15:
[...]
Inmiddels ook Ragdoll en Eeny Meeny gelezen, maar helaas vallen beide me toch wat tegen. Ik vond Coben leuk als 'licht vermaak' omdat er naast spanning ook best wel wat humor in zit, en dat mis ik hier toch een beetje.
Ragdol lijkt het daarnaast vooral van de 'shock value' te moeten hebben. Daarnaast zat er ook nog een scene in die zo uit een parodie-film gekopieerd lijkt te zijn, en toen was ik er wel redelijk klaar mee. Het was nog net spannend genoeg om wel verder te willen lezen, maar een aanrader wil ik het niet direct noemen.
Eeny Meeny zit psychologisch wat beter in elkaar, maar ook hier mis ik de humor een beetje en ook hier zit er af en toe een iets te opzichtig cliché in. Wordt de serie nog 'beter', of is het gewoon niet helemaal mijn ding?
To dare is to do
Iemand hier die Cremulator van Sasja Filipenko al heeft gelezen? Zag 'm dit weekend liggen in de boekwinkel, maar heb hem niet meegenomen omdat ik nog zoveel andere boeken wil lezen
.
Poeh, het is lang geleden dat ik de eerste boeken (overigens in het Nederlands) gelezen heb, dus ik durf daar weinig uitspraken over te doen. Ik weet dat ik ze vanaf het begin goed vond, dus wellicht niet helemaal jouw ding?Hertog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:15:
[...]
Inmiddels ook Ragdoll en Eeny Meeny gelezen, maar helaas vallen beide me toch wat tegen. Ik vond Coben leuk als 'licht vermaak' omdat er naast spanning ook best wel wat humor in zit, en dat mis ik hier toch een beetje.
Dat zal het dan wellicht zijnevil_lemon schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:36:
[...]
Poeh, het is lang geleden dat ik de eerste boeken (overigens in het Nederlands) gelezen heb, dus ik durf daar weinig uitspraken over te doen. Ik weet dat ik ze vanaf het begin goed vond, dus wellicht niet helemaal jouw ding?
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Van mijn collega drie boeken gehad, waarvan een De Meester is van Guillermo Del Toro & Chuck Hogan.
Hij vond ze zelf niets, ben heel benieuwd, vond het er zelf wel interessant uit zien. Ben absoluut geen lezer.
Hij vond ze zelf niets, ben heel benieuwd, vond het er zelf wel interessant uit zien. Ben absoluut geen lezer.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Momenteel begonnen aan Judas van Astrid Holleeder, geleend via de online bibliotheek. Vind het vrij heftig en onvoorstelbaar wat zij allemaal heeft moeten door maken en nog steeds moet doormaken om in enigszins veiligheid te kunnen leven
Ik lees meestal Belgische misdaad boeken.
Maar iemand raadde mij om Karin Slaughter te lezen (de vertaalde versie) ben trouweloos aan het lezen.
Vind wel langdradig op dit moment.
Maar iemand raadde mij om Karin Slaughter te lezen (de vertaalde versie) ben trouweloos aan het lezen.
Niet dat ik om leesmateriaal verlegen zit (heb nog iets van 10 dikke boeken liggen), maar ik zat er aan te denken om de foundation trilogie van Isaac asimov in huis te halen.
Ik vind de serie geweldig om te zien en lees veelal dat de boeken erg goed zijn.
Wat me echter opvalt, is dat de boeken relatief dun zijn. Iets van 600 pagina's, voor alledrie de boeken samen. Heeft dit te maken met de tijd waarin ze geschreven zijn en moet je de trilogie eigenlijk als 1 boek zien? Of wordt er wat meer to-the-point geschreven door asimov?
Ik ben veelal boeken gewend van >600 blz per deel (expanse, pandoras star). Mooie verhalen, maar het nodigd minder uit om even door te lezen.
Rendevouz with Rama was ook een kleiner boek en dat las lekker vlot weg. Kan ik hetzelfde verwachten van de foundation reeks?
Ik vind de serie geweldig om te zien en lees veelal dat de boeken erg goed zijn.
Wat me echter opvalt, is dat de boeken relatief dun zijn. Iets van 600 pagina's, voor alledrie de boeken samen. Heeft dit te maken met de tijd waarin ze geschreven zijn en moet je de trilogie eigenlijk als 1 boek zien? Of wordt er wat meer to-the-point geschreven door asimov?
Ik ben veelal boeken gewend van >600 blz per deel (expanse, pandoras star). Mooie verhalen, maar het nodigd minder uit om even door te lezen.
Rendevouz with Rama was ook een kleiner boek en dat las lekker vlot weg. Kan ik hetzelfde verwachten van de foundation reeks?
De TV serie lijkt niet veel op de boeken. Er zijn namen en ideeen uit de boeken gehaald, maar het verhaal is totaal anders. Dat zal waarschijnlijk zijn gedaan omdat het in de boeken niet om de karakters gaat. Maar laat dat je niet weerhouden om Foundation te lezen. Het zijn niet voor niets SF klassiekers.LA-384 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:46:
Niet dat ik om leesmateriaal verlegen zit (heb nog iets van 10 dikke boeken liggen), maar ik zat er aan te denken om de foundation trilogie van Isaac asimov in huis te halen.
Ik heb maar een paar boeken gelezen van Slaughter en ik kan niet zeggen dat ze langdradig zijn...MiAnVaSa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:50:
Maar lees anders eens iets van M.J. Arlidge of J.D. Barker die schrijven heel vlot en absoluut niet langdradig.
Van de laatste zou ik "Een beller op lijn 4" aanraden om mee te beginnen. Vanaf pagina 1 volop spanning en actie.
Een beller op lijn 4 is inderdaad een erg vermakelijk boek!Punkrocker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:18:
[...]
Ik heb maar een paar boeken gelezen van Slaughter en ik kan niet zeggen dat ze langdradig zijn...
Maar lees anders eens iets van M.J. Arlidge of J.D. Barker die schrijven heel vlot en absoluut niet langdradig.
Van de laatste zou ik "Een beller op lijn 4" aanraden om mee te beginnen. Vanaf pagina 1 volop spanning en actie.
To dare is to do
Heb het op mijn lijstje gezet om te lezen.Punkrocker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:18:
[...]
Ik heb maar een paar boeken gelezen van Slaughter en ik kan niet zeggen dat ze langdradig zijn...
Bedankt!
Kan je een boek van M.J Arlidge aanbevelen?
[ Voor 4% gewijzigd door MiAnVaSa op 06-07-2025 13:39 ]
Gewoon beginnen met Iene miene mutteMiAnVaSa schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:34:
[...]
Heb het op mijn lijstje gezet om te lezen.
Bedankt!
Kan je een boek van M.J Arlidge aanbevelen?
Heb het toegevoegd aan mijn lijst.
Bedankt!
Ik was op zoek naar een space opera in het Nederlands en kwam zo de reeks tegen van Dennis E Taylor en zijn Bobiversum. Als je van space gerne houd + een lekkere klodder fantasie kan je deze boeken echt waarderen. Ik vond het vooral leuk geschreven en kan ik me zelfs voorstellen dat er in de verre toekomst waarheid in kan zitten.
Boek 1,2 en 3:
https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/wij-zijn-legio-wij-zijn-bob
https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/want-wij-zijn-met-velen
https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/al-deze-werelden
Ik ben op zoek naar nieuwe boeken om in te verdwalen voordat ik slapen ga. Ik hou wel van wat space verhalen, of hier op aarde en dat de mensheid in aanraking komt met buitenaardsen of iets dergelijks. Het mag realistisch. Zolang het maar geen horror is. Tips van harte welkom!
Boek 1,2 en 3:
Ik ben op zoek naar nieuwe boeken om in te verdwalen voordat ik slapen ga. Ik hou wel van wat space verhalen, of hier op aarde en dat de mensheid in aanraking komt met buitenaardsen of iets dergelijks. Het mag realistisch. Zolang het maar geen horror is. Tips van harte welkom!
[ Voor 21% gewijzigd door RoyK op 06-07-2025 22:14 ]
Ik ben op dit moment de Eddie Flynn serie van Steve Cavanagh aan het lezen, dat leest ook super vlot weg! Daarnaast ben ik het zeker eens met Arlidge zoals hiervoor gezegdMiAnVaSa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:50:
Heb het ook in mijn lijst gezet.evil_lemon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:12:
[...]
Ik ben op dit moment de Eddie Flynn serie van Steve Cavanagh aan het lezen, dat leest ook super vlot weg! Daarnaast ben ik het zeker eens met Arlidge zoals hiervoor gezegd
Ik heb de serie dan weer niet gekeken, maar over de boeken: ze zijn ooit begonnen als aparte korte verhalen / novelles die aan elkaar geplakt zijn (een zogenaamde stich up novel).LA-384 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:46:
let wel op, de boeken zijn nogal een kind van hun tijd en zijn drukker met de ideeen op de achtergrond dan met de daadwerkellijke actie, dus veel dialoog.
Desondanks zijn ze zeker vermakelijk om een keer te lezen. Het is een soort van Decline and Fall of the Roman Empire, maar dan in space
Enerzijds goed idee, anderzijds pas op. De verhalen zijn anders dan normaal niet een karakterontwikkeling maar meer een conceptontwikkeling en de verschillende plot-veranderingen maken het zeer prettige leeservaringen. Maar de taal/woordkeuze is wat mij betreft erg slecht oud geworden; veel wollig taalgebruik, veel vreemde woordkeuzes Enzo. Het leest heel anders weg dan je van een boek gewend bent en misschien zelfs stroperig overkomen (het plot maakt het goed).LA-384 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:46:
Nu zijn de boeken vrij modulair, dus ik zou aanraden met de eerste twee en dan kan je altijd kijken of het iets is. Tegen de tijd dat je je afvraagt wat de andere kant van het heelal precies is kan je altijd de latere boeken ook lezen.
De eerste 2 delen van The Expanse zijn vertaald, die zijn een echte aanrader in dat genre. Helaas zijn de andere enkel in het Engels te verkrijgen: https://www.standaardboek...elevanceSb&sort_type=descRoyK schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:32:
Ik was op zoek naar een space opera in het Nederlands en kwam zo de reeks tegen van Dennis E Taylor en zijn Bobiversum. Als je van space gerne houd + een lekkere klodder fantasie kan je deze boeken echt waarderen. Ik vond het vooral leuk geschreven en kan ik me zelfs voorstellen dat er in de verre toekomst waarheid in kan zitten.
Boek 1,2 en 3:
Eerste 3 volgens mij zelfs. Ik was zo ook begonnen en ontdekte helaas dat de rest dus niet vertaald was. Dat was wel een bummer en ben gestopt.Aegir81 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:24:
[...]
De eerste 2 delen van The Expanse zijn vertaald, die zijn een echte aanrader in dat genre. Helaas zijn de andere enkel in het Engels te verkrijgen: https://www.standaardboek...elevanceSb&sort_type=desc
Ik heb ook ooit wat boeken van Jules Verne gelezen, is het daar wat mee te vergelijken? Ik vond dat helemaal niks qua woordgebruik.Delerium schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:56:
Maar de taal/woordkeuze is wat mij betreft erg slecht oud geworden; veel wollig taalgebruik, veel vreemde woordkeuzes Enzo. Het leest heel anders weg dan je van een boek gewend bent en misschien zelfs stroperig overkomen (het plot maakt het goed).
Bedoel je dan de originele vertalingen zoals de bekende 'blauwe bandjes' of juist de modernere?LA-384 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Ik heb ook ooit wat boeken van Jules Verne gelezen, is het daar wat mee te vergelijken? Ik vond dat helemaal niks qua woordgebruik.
Geen idee, volgens mij was het het boek 20.000 leagues under the sea en het enige wat me bijgebleven is, is dat er veel "mollusks" in voor kwamen. Ik ben niet ver gekomen in dat boek iig. Overigens geen vertaling, maar de Engelse versie.The Third Man schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:54:
[...]
Bedoel je dan de originele vertalingen zoals de bekende 'blauwe bandjes' of juist de modernere?
LA-384 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:38:
[...]
Geen idee, volgens mij was het het boek 20.000 leagues under the sea en het enige wat me bijgebleven is, is dat er veel "mollusks" in voor kwamen. Ik ben niet ver gekomen in dat boek iig. Overigens geen vertaling, maar de Engelse versie.
Geen Nederlandse vertaling, maar wel een vertaling (n het Engels) want Jules Verne schreef in het Frans.
The Message van Ta-Nehisi Coates is een mooi geschreven stuk non-fictie. De schrijver erkent de kracht van woorden en verhalen in het vormen van onze wereldbeelden. In een aantal essays bezoekt hij diverse locaties (Senegal, slavernij; Trump country; Israël-Palestina, pre 7 oktober) waarbij hij zijn eigen realiteit gevormd door verhalen tegen het licht houdt. Cruciale vraag die oppopt, wie bepaalt eigenlijk het collectieve verhaal?
Ik begreep dat dit boek in de VS een hoop stof heeft doen opwaaien. Israël is en blijft daar een heel gevoelig onderwerp. Dat zie je ook terug in diverse online reviews ("antisemitisch"). Israël en Palestina is absoluut niet de kern van het boek, maar in een van de essays trekt hij zeker een paar oncomfortabele parallellen tussen de situatie daar en andere landen / punten in de geschiedenis.
Artikel bij De Groene over The Message.
Ik vond het een uiterst interessant boek over de gedachten, overtuigingen, dromen en teleurstellingen van de auteur, waar deze geconfronteerd worden met de werkelijkheid en nieuwe inzichten. Absoluut thought provoking en een degelijke illustratie van concepten als Elite Capture. Makkelijke antwoorden zijn er overduidelijk niet. Wel iets om je van bewust te zijn bij alle informatie die tegenwoordig op ons af komt.When you are erased from the argument and purged from the narrative, you do not exist. Thus the complex of curators is doing more than setting pub dates and greenlighting—they are establishing and monitoring a criterion for humanity.
Ik begreep dat dit boek in de VS een hoop stof heeft doen opwaaien. Israël is en blijft daar een heel gevoelig onderwerp. Dat zie je ook terug in diverse online reviews ("antisemitisch"). Israël en Palestina is absoluut niet de kern van het boek, maar in een van de essays trekt hij zeker een paar oncomfortabele parallellen tussen de situatie daar en andere landen / punten in de geschiedenis.
Artikel bij De Groene over The Message.
Binnen de hardloopwereld heeft Once a Runner van John L. Parker een absolute cult status. Een tiener die alles op alles zet om een mijl onder de vier minuten te lopen. Met een hele hoop banter met zijn teamgenoten. Vermakelijk boek, maar ik zou hem niet direct suggereren voor niet lopers.
Afgelopen week de sequel hiervan gelezen: Again to Carthage. Deze neemt dezelfde hoofdpersonen maar dan in hele andere fase van het leven. Na een succesvolle topsportcarrière vinden we Quenton die probeert te wennen aan het normale leven en de ingezette aftakeling (is dit het nou?). Het is een vermakelijk verhaal over iemand die een mid life crisis doormaakt en besluit om nog een laatste kunstje te proberen.
Het verraadt misschien mijn leeftijd, maar dit boek resoneert een stuk meer. En is allicht een stuk beter te pruimen voor niet-lopers. Zeker waar het tempo omhoog gaat kan Parker zeer meeslepend schrijven.
Afgelopen week de sequel hiervan gelezen: Again to Carthage. Deze neemt dezelfde hoofdpersonen maar dan in hele andere fase van het leven. Na een succesvolle topsportcarrière vinden we Quenton die probeert te wennen aan het normale leven en de ingezette aftakeling (is dit het nou?). Het is een vermakelijk verhaal over iemand die een mid life crisis doormaakt en besluit om nog een laatste kunstje te proberen.
Het verraadt misschien mijn leeftijd, maar dit boek resoneert een stuk meer. En is allicht een stuk beter te pruimen voor niet-lopers. Zeker waar het tempo omhoog gaat kan Parker zeer meeslepend schrijven.
[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 08-07-2025 12:03 ]
Vorige week weer begonnen aan The Long Walk van Stephen King. Ik had hem ooit in een ver en grijs verleden al eens gelezen. In feite was het een van mijn eerste King boeken die ik las. Later heb ik hem nog eens herlezen en vorige week dus het audiobook beluisterd via https://stephenkingaudiobooks.club. In het Engels, want als er één auteur is waarvan de boeken meer dan prima in het Engels te volgen zijn, dan is het King wel.
Je zou denken: een boek, gezien door de ogen van iemand die samen met 99 anderen een paar dagen lang alleen maar aan het lopen is, is niet veel aan. De werkelijkheid is anders, want King beschrijft op fantastische wijze hoe de jongens met elkaar omgaan. Aanvankelijk fris en fruitig, maar naarmate de tocht verdergaat steeds verder aftakelend. En dat alles natuurlijk in King-stijl....
Bonus: na meerdere pogingen het boek te verfilmen lijkt het er nu toch echt van te komen:
YouTube: The Long Walk - Official Trailer
Persoonlijke score:
![]() | De marathon wordt elk jaar gehouden. Er doen honderd jongens aan mee. Deelname is vrijwillig, maar de belangstelling voor de tocht is groot. Het boek beschrijft de tocht door de ogen van een van de deelnemers, Ray Garraty. De start is aan de Canadese grens en de tocht gaat zuidwaarts, net zo lang als de deelnemers het kunnen volhouden. De deelnemers lopen continu door, ook 's nachts. De regels zijn simpel: volg de route en loop minimaal 4 mijl per uur. Wie daaronder zakt of een andere regel overtreedt krijgt een waarschuwing. Bij de vierde keer ben je uit de wedstrijd. De marathon is pas afgelopen als er nog maar 1 deelnemer over is. Hij ontvangt dan De Grote Prijs. |
Je zou denken: een boek, gezien door de ogen van iemand die samen met 99 anderen een paar dagen lang alleen maar aan het lopen is, is niet veel aan. De werkelijkheid is anders, want King beschrijft op fantastische wijze hoe de jongens met elkaar omgaan. Aanvankelijk fris en fruitig, maar naarmate de tocht verdergaat steeds verder aftakelend. En dat alles natuurlijk in King-stijl....
Bonus: na meerdere pogingen het boek te verfilmen lijkt het er nu toch echt van te komen:
YouTube: The Long Walk - Official Trailer
Persoonlijke score:

Ik had vroegah dat blauwe boekje van "het geheimzinnige eiland" stukgelezen. Dus onlangs op een rommelmarkt heb ik deze wederom opgepikt.... en inderdaad vrij ouwbollig onleesbaar.LA-384 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:48:
[...]
Ik heb ook ooit wat boeken van Jules Verne gelezen, is het daar wat mee te vergelijken? Ik vond dat helemaal niks qua woordgebruik.
Ik weet niet of Foundation dat ook is, het is daar meer complexe syntax die hem ouwbollig doet aanvoelen.
Ik ben een paar weken terug begonnen aan de boeken van Asimov. Bevalt me tot nu toe goed. Ik ben begonnen met I Robot en heb daarna de volgorde die Asimov aangegeven heeft gevolgd (zie https://more.bibliocommon...lay/1584219139/1735833849). Ben nu bij Foundation and Empire aangeland. Moet zeggen dat ik Foundation en Foundation and Empire wel beter snap doordat ik de andere boeken er voor gelezen gelezen heb. Met name Prelude to Foundation en Forward Foundation verhelderen een hoop.
Vandaag trouwloos van Karin slaughter uitgelezen. Kwam traag op gang. Maar na einde toe vond ik hem eindelijk een beetje spanning gevoeld
De originele Engelse vertalingen van Jules Verne zijn juist berucht om hun lage kwaliteit, ik vermoed dat dat ook in jouw geval speelde. https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Creator/JulesVerneLA-384 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:38:
[...]
Geen idee, volgens mij was het het boek 20.000 leagues under the sea en het enige wat me bijgebleven is, is dat er veel "mollusks" in voor kwamen. Ik ben niet ver gekomen in dat boek iig. Overigens geen vertaling, maar de Engelse versie.
Ik herinner me juist dat de Nederlandse blauwe bandjes wel lekker weglazen maar ook gedateerd en formeel Nederlands gebruikten waar ik als kind niet supergoed op ging. Terwijl bijvoorbeeld Bob Evers wat in dezelfde tijd verscheen (jaren ‘50) wat informeler was geschreven en daardoor lang niet zo afstandelijk overkwam. Ik heb Verne nog steeds op mijn lijstje staan om in moderne vertalingen te gaan lezen.Jules Verne's works are notorious for being poorly translated into English, specifically by arrogant, censor-happy, blind idiots who can't do math. Beware, particularly with public domain translations. His works also suffered from Executive Meddling of his friend and publisher Pierre-Jules Hetzel (for instance, changing Captain Nemo's origin to an Indian fighting the English from a Pole fighting the Russians, as France was allied with Russia at the time), who generally demanded happy endings for the protagonists.
Heb die vandaag juist gehaald uit de bib om te lezen. Ik hou je op de hoogte wat ik van de boek vind.