Als je van surrealisme houdt kan ik Rob van Essen van harte aanbevelen. Van hem heb ik oa "Hier kom ik nog op terug" en "De goede zoon" gelezen. Beide nogal niet-traditioneel en wat mij betreft topboeken. Het eerste boek spot met tijdreizen (en met jou als lezer) en bij het tweede boek gaat een man op reis in een zelfrijdende taxi. Hij heeft ook nog een boek met korte verhalen ("Een man met goede schoenen"). Je zou kunnen zien of zijn stijl je wat aanstaat. Op zijn eigen site heeft Van Essen trouwens ook een aantal fragmenten staan, oa dezeMeloenen schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:57:
Nog nooit in dit topic geplaatst eigenlijk, dus hierbij mijn eerste bijdrage.
Afgelopen weekend heb ik eindelijk The Remains of the Day van Kazuo Ishiguro uitgelezen. Ik ben er meerdere keren aan begonnen, maar ik kon me er maar moeilijk doorheen slaan. Hoewel zijn boeken echt goed geschreven zijn, heb ik die moeite wel vaker met zijn werk. Klara and the Sun was volgens mij de enige uitzondering; die las een stuk makkelijker weg.
Afgelopen jaar heb ik veel Murakami gelezen, waarbij 1Q84, The Wind-Up Bird Chronicle en Kafka on the Shore toch wel favorieten waren. Zijn schrijfstijl leest ontzettend prettig, en het surrealistische in zijn verhalen, dat naarmate het boek vordert steeds extremere vormen aanneemt, spreekt me enorm aan.
Heeft iemand tips voor vergelijkbare schrijvers zoals Murakami? Ik lees eigenlijk altijd in het Engels, dus een specifieke Nederlandse vertaling is niet noodzakelijk.
... en gaat over tot de orde van de dag
:strip_exif()/f/image/yXaABETzYiFAmKgCRvI79Fd2.jpg?f=fotoalbum_large)

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WQw0GCovF9YlAWd5L5EgqVk3.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/lojVwmTXifMra2zgpyaFNy7X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vRIxyjEtYCLwsnFCj3bzgvfZ.jpg?f=fotoalbum_large)

/f/image/K2E6VfulGGqulABzmk6FqSfz.webp?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/BRlgGxfssiyX1vjsHSdJ7BhS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uzBoWv8U59X3SfNKEo6FHfny.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/J3LSNJJgQClwwwO6V70SSmlF.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M4dHhYUPGzC2jqbCnodsNcFN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/13hsU2ctinlltIb63lzLPSIY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mO37NabefLk1Qz1Q7rKo1goI.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/QqCVAaXNcjSEa03Zi99XvRZb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Arf5GrY4BDjNiZ2t7JFSECwh.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/YMHdKUpAucUHT39O58wVqEFA.jpg?f=fotoalbum_large)