Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:18

Hertog

Aut bibat, aut abeat

evil_lemon schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Als je Coben en Baldacci goed vindt, dan zou ik zéker M J Arlidge aanraden. Wat mij betreft de beste en meest spannende thrillers van de afgelopen jaren. Oh en Daniel Cole vond ik ook erg goed!
Inmiddels ook Ragdoll en Eeny Meeny gelezen, maar helaas vallen beide me toch wat tegen. Ik vond Coben leuk als 'licht vermaak' omdat er naast spanning ook best wel wat humor in zit, en dat mis ik hier toch een beetje.
Ragdol lijkt het daarnaast vooral van de 'shock value' te moeten hebben. Daarnaast zat er ook nog een scene in die zo uit een parodie-film gekopieerd lijkt te zijn, en toen was ik er wel redelijk klaar mee. Het was nog net spannend genoeg om wel verder te willen lezen, maar een aanrader wil ik het niet direct noemen.
Eeny Meeny zit psychologisch wat beter in elkaar, maar ook hier mis ik de humor een beetje en ook hier zit er af en toe een iets te opzichtig cliché in. Wordt de serie nog 'beter', of is het gewoon niet helemaal mijn ding?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15
Hertog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Inmiddels ook Ragdoll en Eeny Meeny gelezen, maar helaas vallen beide me toch wat tegen. Ik vond Coben leuk als 'licht vermaak' omdat er naast spanning ook best wel wat humor in zit, en dat mis ik hier toch een beetje.
Ragdol lijkt het daarnaast vooral van de 'shock value' te moeten hebben. Daarnaast zat er ook nog een scene in die zo uit een parodie-film gekopieerd lijkt te zijn, en toen was ik er wel redelijk klaar mee. Het was nog net spannend genoeg om wel verder te willen lezen, maar een aanrader wil ik het niet direct noemen.
Eeny Meeny zit psychologisch wat beter in elkaar, maar ook hier mis ik de humor een beetje en ook hier zit er af en toe een iets te opzichtig cliché in. Wordt de serie nog 'beter', of is het gewoon niet helemaal mijn ding?
Herkenbaar, ik heb Eeny Meeny net uit, maar ik ga niet verder met de serie. Als ik eerlijk ben vond ik het een redelijk slecht geschreven boek. Vooral beeldend geschreven om te schokken(wat niet lukt), maar de hoofdrolspeelster doet me niets en mijn interesse in het verhaal was na de eerste 50 tot 100 paginas wel weg.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ng.tregge96
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-07 16:46
Iemand hier die Cremulator van Sasja Filipenko al heeft gelezen? Zag 'm dit weekend liggen in de boekwinkel, maar heb hem niet meegenomen omdat ik nog zoveel andere boeken wil lezen :') .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:00
Hertog schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:15:
[...]

Poeh, het is lang geleden dat ik de eerste boeken (overigens in het Nederlands) gelezen heb, dus ik durf daar weinig uitspraken over te doen. Ik weet dat ik ze vanaf het begin goed vond, dus wellicht niet helemaal jouw ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:18

Hertog

Aut bibat, aut abeat

evil_lemon schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:36:
[...]

Poeh, het is lang geleden dat ik de eerste boeken (overigens in het Nederlands) gelezen heb, dus ik durf daar weinig uitspraken over te doen. Ik weet dat ik ze vanaf het begin goed vond, dus wellicht niet helemaal jouw ding?
Dat zal het dan wellicht zijn :). Binnenkort een paar uur in de trein, misschien dat ik het dan nog een kans geef. Anders is er nog genoeg te lezen in de wereld ;). Bedankt voor de reactie.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Van mijn collega drie boeken gehad, waarvan een De Meester is van Guillermo Del Toro & Chuck Hogan.

Hij vond ze zelf niets, ben heel benieuwd, vond het er zelf wel interessant uit zien. Ben absoluut geen lezer.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Momenteel begonnen aan Judas van Astrid Holleeder, geleend via de online bibliotheek. Vind het vrij heftig en onvoorstelbaar wat zij allemaal heeft moeten door maken en nog steeds moet doormaken om in enigszins veiligheid te kunnen leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
Ik lees meestal Belgische misdaad boeken.
Maar iemand raadde mij om Karin Slaughter te lezen (de vertaalde versie) ben trouweloos aan het lezen.

Vind wel langdradig op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:15
Niet dat ik om leesmateriaal verlegen zit (heb nog iets van 10 dikke boeken liggen), maar ik zat er aan te denken om de foundation trilogie van Isaac asimov in huis te halen.

Ik vind de serie geweldig om te zien en lees veelal dat de boeken erg goed zijn.

Wat me echter opvalt, is dat de boeken relatief dun zijn. Iets van 600 pagina's, voor alledrie de boeken samen. Heeft dit te maken met de tijd waarin ze geschreven zijn en moet je de trilogie eigenlijk als 1 boek zien? Of wordt er wat meer to-the-point geschreven door asimov?

Ik ben veelal boeken gewend van >600 blz per deel (expanse, pandoras star). Mooie verhalen, maar het nodigd minder uit om even door te lezen.

Rendevouz with Rama was ook een kleiner boek en dat las lekker vlot weg. Kan ik hetzelfde verwachten van de foundation reeks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05:37
LA-384 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:46:
Niet dat ik om leesmateriaal verlegen zit (heb nog iets van 10 dikke boeken liggen), maar ik zat er aan te denken om de foundation trilogie van Isaac asimov in huis te halen.

Ik vind de serie geweldig om te zien en lees veelal dat de boeken erg goed zijn.

Wat me echter opvalt, is dat de boeken relatief dun zijn. Iets van 600 pagina's, voor alledrie de boeken samen. Heeft dit te maken met de tijd waarin ze geschreven zijn en moet je de trilogie eigenlijk als 1 boek zien? Of wordt er wat meer to-the-point geschreven door asimov?

Ik ben veelal boeken gewend van >600 blz per deel (expanse, pandoras star). Mooie verhalen, maar het nodigd minder uit om even door te lezen.

Rendevouz with Rama was ook een kleiner boek en dat las lekker vlot weg. Kan ik hetzelfde verwachten van de foundation reeks?
De TV serie lijkt niet veel op de boeken. Er zijn namen en ideeen uit de boeken gehaald, maar het verhaal is totaal anders. Dat zal waarschijnlijk zijn gedaan omdat het in de boeken niet om de karakters gaat. Maar laat dat je niet weerhouden om Foundation te lezen. Het zijn niet voor niets SF klassiekers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:39

Punkrocker

Mostly harmless

MiAnVaSa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:50:
Maar iemand raadde mij om Karin Slaughter te lezen (de vertaalde versie) ben trouweloos aan het lezen.

Ik heb maar een paar boeken gelezen van Slaughter en ik kan niet zeggen dat ze langdradig zijn...

Maar lees anders eens iets van M.J. Arlidge of J.D. Barker die schrijven heel vlot en absoluut niet langdradig.
Van de laatste zou ik "Een beller op lijn 4" aanraden om mee te beginnen. Vanaf pagina 1 volop spanning en actie.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15
Punkrocker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Ik heb maar een paar boeken gelezen van Slaughter en ik kan niet zeggen dat ze langdradig zijn...

Maar lees anders eens iets van M.J. Arlidge of J.D. Barker die schrijven heel vlot en absoluut niet langdradig.
Van de laatste zou ik "Een beller op lijn 4" aanraden om mee te beginnen. Vanaf pagina 1 volop spanning en actie.
Een beller op lijn 4 is inderdaad een erg vermakelijk boek!

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
Punkrocker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Heb het op mijn lijstje gezet om te lezen.
Bedankt!

Kan je een boek van M.J Arlidge aanbevelen?

[ Voor 4% gewijzigd door MiAnVaSa op 06-07-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

MiAnVaSa schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Heb het op mijn lijstje gezet om te lezen.
Bedankt!

Kan je een boek van M.J Arlidge aanbevelen?
Gewoon beginnen met Iene miene mutte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
Punkrocker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Heb het toegevoegd aan mijn lijst.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07 18:34

RoyK

Hobby tekenaar

Ik was op zoek naar een space opera in het Nederlands en kwam zo de reeks tegen van Dennis E Taylor en zijn Bobiversum. Als je van space gerne houd + een lekkere klodder fantasie kan je deze boeken echt waarderen. Ik vond het vooral leuk geschreven en kan ik me zelfs voorstellen dat er in de verre toekomst waarheid in kan zitten.

Boek 1,2 en 3:

https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/wij-zijn-legio-wij-zijn-bob

https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/want-wij-zijn-met-velen

https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/al-deze-werelden

Ik ben op zoek naar nieuwe boeken om in te verdwalen voordat ik slapen ga. Ik hou wel van wat space verhalen, of hier op aarde en dat de mensheid in aanraking komt met buitenaardsen of iets dergelijks. Het mag realistisch. Zolang het maar geen horror is. Tips van harte welkom!

[ Voor 21% gewijzigd door RoyK op 06-07-2025 22:14 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:00
MiAnVaSa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:50:

Ik ben op dit moment de Eddie Flynn serie van Steve Cavanagh aan het lezen, dat leest ook super vlot weg! Daarnaast ben ik het zeker eens met Arlidge zoals hiervoor gezegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiAnVaSa
evil_lemon schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Ik ben op dit moment de Eddie Flynn serie van Steve Cavanagh aan het lezen, dat leest ook super vlot weg! Daarnaast ben ik het zeker eens met Arlidge zoals hiervoor gezegd :)
Heb het ook in mijn lijst gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegron2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-07 09:34

Ik heb de serie dan weer niet gekeken, maar over de boeken: ze zijn ooit begonnen als aparte korte verhalen / novelles die aan elkaar geplakt zijn (een zogenaamde stich up novel).

let wel op, de boeken zijn nogal een kind van hun tijd en zijn drukker met de ideeen op de achtergrond dan met de daadwerkellijke actie, dus veel dialoog.

Desondanks zijn ze zeker vermakelijk om een keer te lezen. Het is een soort van Decline and Fall of the Roman Empire, maar dan in space ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Enerzijds goed idee, anderzijds pas op. De verhalen zijn anders dan normaal niet een karakterontwikkeling maar meer een conceptontwikkeling en de verschillende plot-veranderingen maken het zeer prettige leeservaringen. Maar de taal/woordkeuze is wat mij betreft erg slecht oud geworden; veel wollig taalgebruik, veel vreemde woordkeuzes Enzo. Het leest heel anders weg dan je van een boek gewend bent en misschien zelfs stroperig overkomen (het plot maakt het goed).

Nu zijn de boeken vrij modulair, dus ik zou aanraden met de eerste twee en dan kan je altijd kijken of het iets is. Tegen de tijd dat je je afvraagt wat de andere kant van het heelal precies is kan je altijd de latere boeken ook lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:27
RoyK schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:32:
Ik was op zoek naar een space opera in het Nederlands en kwam zo de reeks tegen van Dennis E Taylor en zijn Bobiversum. Als je van space gerne houd + een lekkere klodder fantasie kan je deze boeken echt waarderen. Ik vond het vooral leuk geschreven en kan ik me zelfs voorstellen dat er in de verre toekomst waarheid in kan zitten.

Boek 1,2 en 3:

https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/wij-zijn-legio-wij-zijn-bob

https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/want-wij-zijn-met-velen

https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/al-deze-werelden

Ik ben op zoek naar nieuwe boeken om in te verdwalen voordat ik slapen ga. Ik hou wel van wat space verhalen, of hier op aarde en dat de mensheid in aanraking komt met buitenaardsen of iets dergelijks. Het mag realistisch. Zolang het maar geen horror is. Tips van harte welkom!
De eerste 2 delen van The Expanse zijn vertaald, die zijn een echte aanrader in dat genre. Helaas zijn de andere enkel in het Engels te verkrijgen: https://www.standaardboek...elevanceSb&sort_type=desc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-07 18:34

RoyK

Hobby tekenaar

Aegir81 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:24:
[...]

De eerste 2 delen van The Expanse zijn vertaald, die zijn een echte aanrader in dat genre. Helaas zijn de andere enkel in het Engels te verkrijgen: https://www.standaardboek...elevanceSb&sort_type=desc
Eerste 3 volgens mij zelfs. Ik was zo ook begonnen en ontdekte helaas dat de rest dus niet vertaald was. Dat was wel een bummer en ben gestopt. :|

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Delerium schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:56:
Maar de taal/woordkeuze is wat mij betreft erg slecht oud geworden; veel wollig taalgebruik, veel vreemde woordkeuzes Enzo. Het leest heel anders weg dan je van een boek gewend bent en misschien zelfs stroperig overkomen (het plot maakt het goed).
Ik heb ook ooit wat boeken van Jules Verne gelezen, is het daar wat mee te vergelijken? Ik vond dat helemaal niks qua woordgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

LA-384 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb ook ooit wat boeken van Jules Verne gelezen, is het daar wat mee te vergelijken? Ik vond dat helemaal niks qua woordgebruik.
Bedoel je dan de originele vertalingen zoals de bekende 'blauwe bandjes' of juist de modernere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
The Third Man schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:54:
[...]
Bedoel je dan de originele vertalingen zoals de bekende 'blauwe bandjes' of juist de modernere?
Geen idee, volgens mij was het het boek 20.000 leagues under the sea en het enige wat me bijgebleven is, is dat er veel "mollusks" in voor kwamen. Ik ben niet ver gekomen in dat boek iig. Overigens geen vertaling, maar de Engelse versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-07 15:21
LA-384 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:38:
[...]

Geen idee, volgens mij was het het boek 20.000 leagues under the sea en het enige wat me bijgebleven is, is dat er veel "mollusks" in voor kwamen. Ik ben niet ver gekomen in dat boek iig. Overigens geen vertaling, maar de Engelse versie.
:)
Geen Nederlandse vertaling, maar wel een vertaling (n het Engels) want Jules Verne schreef in het Frans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25

Roozzz

Plus ultra

The Message van Ta-Nehisi Coates is een mooi geschreven stuk non-fictie. De schrijver erkent de kracht van woorden en verhalen in het vormen van onze wereldbeelden. In een aantal essays bezoekt hij diverse locaties (Senegal, slavernij; Trump country; Israël-Palestina, pre 7 oktober) waarbij hij zijn eigen realiteit gevormd door verhalen tegen het licht houdt. Cruciale vraag die oppopt, wie bepaalt eigenlijk het collectieve verhaal?
When you are erased from the argument and purged from the narrative, you do not exist. Thus the complex of curators is doing more than setting pub dates and greenlighting—they are establishing and monitoring a criterion for humanity.
Ik vond het een uiterst interessant boek over de gedachten, overtuigingen, dromen en teleurstellingen van de auteur, waar deze geconfronteerd worden met de werkelijkheid en nieuwe inzichten. Absoluut thought provoking en een degelijke illustratie van concepten als Elite Capture. Makkelijke antwoorden zijn er overduidelijk niet. Wel iets om je van bewust te zijn bij alle informatie die tegenwoordig op ons af komt.

Ik begreep dat dit boek in de VS een hoop stof heeft doen opwaaien. Israël is en blijft daar een heel gevoelig onderwerp. Dat zie je ook terug in diverse online reviews ("antisemitisch"). Israël en Palestina is absoluut niet de kern van het boek, maar in een van de essays trekt hij zeker een paar oncomfortabele parallellen tussen de situatie daar en andere landen / punten in de geschiedenis.

Artikel bij De Groene over The Message.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Binnen de hardloopwereld heeft Once a Runner van John L. Parker een absolute cult status. Een tiener die alles op alles zet om een mijl onder de vier minuten te lopen. Met een hele hoop banter met zijn teamgenoten. Vermakelijk boek, maar ik zou hem niet direct suggereren voor niet lopers.

Afgelopen week de sequel hiervan gelezen: Again to Carthage. Deze neemt dezelfde hoofdpersonen maar dan in hele andere fase van het leven. Na een succesvolle topsportcarrière vinden we Quenton die probeert te wennen aan het normale leven en de ingezette aftakeling (is dit het nou?). Het is een vermakelijk verhaal over iemand die een mid life crisis doormaakt en besluit om nog een laatste kunstje te proberen.

Het verraadt misschien mijn leeftijd, maar dit boek resoneert een stuk meer. En is allicht een stuk beter te pruimen voor niet-lopers. Zeker waar het tempo omhoog gaat kan Parker zeer meeslepend schrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 08-07-2025 12:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:41

P_Tingen

omdat het KAN

Vorige week weer begonnen aan The Long Walk van Stephen King. Ik had hem ooit in een ver en grijs verleden al eens gelezen. In feite was het een van mijn eerste King boeken die ik las. Later heb ik hem nog eens herlezen en vorige week dus het audiobook beluisterd via https://stephenkingaudiobooks.club. In het Engels, want als er één auteur is waarvan de boeken meer dan prima in het Engels te volgen zijn, dan is het King wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOPAFNoln_oc7tecnN8UVqbvgpo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DwU14gzRvJEZcMQz7I1y2Ort.png?f=user_large   De marathon wordt elk jaar gehouden. Er doen honderd jongens aan mee. Deelname is vrijwillig, maar de belangstelling voor de tocht is groot. Het boek beschrijft de tocht door de ogen van een van de deelnemers, Ray Garraty. De start is aan de Canadese grens en de tocht gaat zuidwaarts, net zo lang als de deelnemers het kunnen volhouden. De deelnemers lopen continu door, ook 's nachts.

De regels zijn simpel: volg de route en loop minimaal 4 mijl per uur. Wie daaronder zakt of een andere regel overtreedt krijgt een waarschuwing. Bij de vierde keer ben je uit de wedstrijd. De marathon is pas afgelopen als er nog maar 1 deelnemer over is. Hij ontvangt dan De Grote Prijs.

Je zou denken: een boek, gezien door de ogen van iemand die samen met 99 anderen een paar dagen lang alleen maar aan het lopen is, is niet veel aan. De werkelijkheid is anders, want King beschrijft op fantastische wijze hoe de jongens met elkaar omgaan. Aanvankelijk fris en fruitig, maar naarmate de tocht verdergaat steeds verder aftakelend. En dat alles natuurlijk in King-stijl....

Bonus: na meerdere pogingen het boek te verfilmen lijkt het er nu toch echt van te komen:
YouTube: The Long Walk - Official Trailer

Persoonlijke score: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y4EouTC.png

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

LA-384 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Ik had vroegah dat blauwe boekje van "het geheimzinnige eiland" stukgelezen. Dus onlangs op een rommelmarkt heb ik deze wederom opgepikt.... en inderdaad vrij ouwbollig onleesbaar.

Ik weet niet of Foundation dat ook is, het is daar meer complexe syntax die hem ouwbollig doet aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:57
Ik ben een paar weken terug begonnen aan de boeken van Asimov. Bevalt me tot nu toe goed. Ik ben begonnen met I Robot en heb daarna de volgorde die Asimov aangegeven heeft gevolgd (zie https://more.bibliocommon...lay/1584219139/1735833849). Ben nu bij Foundation and Empire aangeland. Moet zeggen dat ik Foundation en Foundation and Empire wel beter snap doordat ik de andere boeken er voor gelezen gelezen heb. Met name Prelude to Foundation en Forward Foundation verhelderen een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
Vandaag trouwloos van Karin slaughter uitgelezen. Kwam traag op gang. Maar na einde toe vond ik hem eindelijk een beetje spanning gevoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

LA-384 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:38:
[...]

De originele Engelse vertalingen van Jules Verne zijn juist berucht om hun lage kwaliteit, ik vermoed dat dat ook in jouw geval speelde. https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Creator/JulesVerne
Jules Verne's works are notorious for being poorly translated into English, specifically by arrogant, censor-happy, blind idiots who can't do math. Beware, particularly with public domain translations. His works also suffered from Executive Meddling of his friend and publisher Pierre-Jules Hetzel (for instance, changing Captain Nemo's origin to an Indian fighting the English from a Pole fighting the Russians, as France was allied with Russia at the time), who generally demanded happy endings for the protagonists.
Ik herinner me juist dat de Nederlandse blauwe bandjes wel lekker weglazen maar ook gedateerd en formeel Nederlands gebruikten waar ik als kind niet supergoed op ging. Terwijl bijvoorbeeld Bob Evers wat in dezelfde tijd verscheen (jaren ‘50) wat informeler was geschreven en daardoor lang niet zo afstandelijk overkwam. Ik heb Verne nog steeds op mijn lijstje staan om in moderne vertalingen te gaan lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiAnVaSa
Punkrocker schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:33:
[...]

Heb die vandaag juist gehaald uit de bib om te lezen. Ik hou je op de hoogte wat ik van de boek vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Veelstekel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:54
Interessant draadje! Ik ben inmiddels op pagina 30 van dit topic, dus sommige tips kunnen mogelijk herhalingen zijn. ;-)
Dit is voor mij de 'ideale' manier om een boek te lezen, bijvoorbeeld The Colour of Magic / The Light Fantastic van Terry Pratchett op mijn Onyx Boox Go 7 Color Gen 2:
1. Eerst de films bekijken: IMDb-link
2. Kaart downloaden en op je e-reader zetten: Discworld Geografie
3. De juiste 'fictionary' downloaden en installeren als woordenboek: The Fictionary
4. De eerste delen in comicvorm lezen: Bol.com Link
5. De 'Audible'-versie 'kopen': Audible Link
o Bij veel Audible regio's (.com, .co.uk, .de) kun je gratis lid worden voor een maand.
o Meld je aan en kies het juiste audioboek.
6. EPUB op je e-reader zetten
o Hierbij speel ik de Audible-versie af terwijl ik het boek lees. Pauzeren doe ik door dubbel te tikken op de koptelefoon. Karakters opzoeken doe ik door een karakter te highlighten en direct op te zoeken in de Fictionary. Via een snelkoppeling schakel ik tussen het boek en de Discworld-kaart om de juiste plekken op te zoeken.
Optioneel:
• Geïllustreerde boeken lezen
Het geïllustreerde boek is gratis te lenen op *knip*
(Nadeel hiervan is dat het woordenboek dan niet werkt en de neobrowser een minder plezierige leeservaring biedt dan de Neoreader.)
• Boek kopen op KindleApp en lezen met Whispersync
Hierbij blijft het audioboek synchroon lopen met de e-bookversie en hoef je zelf geen pagina’s meer om te slaan. Een nadeel is dat het woordenboek dan niet meer werkt, maar X-Ray werkt wel.

Verdere tips:
• Voor de Red Dwarf fans: Red Dwarf op Goodreads
Er zijn ook luisterboeken van deze serie, ingesproken door de acteurs. Erg leuk om naar te luisteren!
• Harry Potter-audioboeken
Jim Dale is wat mij betreft de beste verteller. Hij heeft een fijne stem en speelt veel karakters.
• LeVar Burton Reads (Spotify Link)
LeVar Burton (bekend van Star Trek) leest 'short stories' voor in de genres sciencefiction en fantasy. Short stories zijn ideaal voor in de auto!

Zelf hou ik van boeken over non-fictie, psychopaten en horrorverhalen, zoals:
• Allan Hall - Monster (Joseph Fritzl)
• Gegijzeld door IS
• Alive: The Story of the Andes Survivors
• Judas: Astrid Holleeder
• Too Much and Never Enough (Trump)
• Ik was 12 en fietste naar school
• De eigen waarheid van Joran van der Sloot
Meer tips zijn welkom!

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 14-07-2025 16:06 . Reden: Dergelijke omzeil trucs staan we niet toe. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Veelstekel schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:17:
....

Verdere tips:
• Voor de Red Dwarf fans: Red Dwarf op Goodreads
Er zijn ook luisterboeken van deze serie, ingesproken door de acteurs. Erg leuk om naar te luisteren!
...
Wist niet dat er ook boeken van zijn!
Thnx!! _/-\o_

(heb ik nu een Space Corps Directive overtreden? :+ )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Veelstekel schreef op zondag 13 juli 2025 @ 14:17:

Dit is voor mij de 'ideale' manier om een boek te lezen, bijvoorbeeld [...]
Ieder zo zijn manier... Ik pak normaliter een boek uit de boekenkast, ga zitten in een comfortabele stoel en zorg dat er een natje en droogje in de buurt is.

Dit lijkt me vooral veel gedoe en uiterst afleidend, maar soit.

[ Voor 11% gewijzigd door Roozzz op 13-07-2025 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:48
Roozzz schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:46:
[...]

Ieder zo zijn manier... Ik pak normaliter een boek uit de boekenkast, ga zitten in een comfortabele stoel en zorg dat er een natje en droogje in de buurt is.

Dit lijkt me vooral veel gedoe en uiterst afleidend, maar soit.
Ik vind het droogje al afleidendend eerlijk gezegd. :o

Al vind ik elke manier van lezen dat tot ontdekking van discworld leidt een goede manier. Ik zou will dat ik the colour of magic en the light fantastic weer voor het eerst kon lezen. De anderen zijn prima herleesbaar maar de eerste twee niet meer, voor mij in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiAnVaSa
@Punkrocker ik lees niet zo snel, maar zit ondertussen heb ik al 200 pagina's gelezen. Leuke aangename boek. Mijn vrouw zal die ook lezen als ik hem heb uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorteGebruiker
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Net begonnen in not in love van Ali Hazelwood. Ze schrijft heerlijke spicy/smutty romans dus ben nu bezig om al haar boeken te bingen zover dat mogelijk is bij de bieb. Het leest in elk geval weer lekker weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:35

fub

Gisteren heb ik "Shadow Game" van Guido Eekhaut uitgelezen. Wat een treurnis was dat -- een droeve poging tot cyberpunk waar daadwerkelijk niks aan sprankelt. De hoofdpersonen zitten eigenlijk maar het hele boek lang (380 pagina's) te wachten tot er iets gebeurt -- in hun conversaties onderling hebben ze het er ook over dat ze niks anders kunnen doen dan wachten. Er is nauwelijks worldbuilding. Er zijn een aantal heftige gebeurtenissen maar die leiden nergens toe.
De eerste spelfout werd al op de tweede pagina gespot. En met die rare anglicismen die de Vlamen af en toe gebruiken leest het echt heel raar weg. En als je het over software hebt, maar je gebruikt steevast "logarithme" in plaats van "algorithme" dan heb je je dus niet afdoende in de materie verdiept om er over te kunnen schrijven.

Het had de dubieuze eer om mijn eerste 1-ster review te zijn. Absolute afrader wat mij betreft.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste