• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07 16:11
P_Tingen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:52:
Ik lees zowel op telefoon als ereader en heb er ook niet heel veel verschil in eerlijk gezegd. Mijn telefoon heeft een OLED scherm waarbij ik lees met zachtgeel op zwart en de lichtsterkte op laag. Prima te doen en in het donker zelfs veel beter dan mijn ereader. Met telefoon kan ik in elk geval in het donker lezen zonder mijn vrouw ook wakker te houden.

Nadeel van de telefoon is dat ik eerder afgeleid ben en vaak eindig met hele andere dingen dan een boek lezen. Ik vraag me onder het lezen wat af, ga het googelen en verzand weer ergens in een rabbithole.
Klopt daarom lees ik ook enkel op Ereader boeken, ben je minder snel afgeleid en er zit wel een woordenboek in dus googlen is meestal ook niet nodig maar kan met de kobo libra die ik heb eventueel wel nog, dat is echter zo traag dat je niet te ver door gaat zoeken.

Weer even OT: Ben begonnen met How not to die van Micheal Gregor, iemand hier ervaringen met dit boek?
Toch interessant om te kijken wat een aanpassing in voeding kan doen tegen ziektes, fysieke ongemakken etc, op reddit zijn er zowel voorstanders en tegenstanders van het boek die het biased vinden etc.
Tijd dus om het zelf te lezen en zelf een mening te vormen :+

Heb trouwens wel een voorbeeld in mijn vriendenkring iemand met longkanker die nog maar 1 long over heeft en die een normaal westers dieet niet kan handelen, maar nu door een vegan diet ontzettend vooruit is gegaan en weer vrolijk rondloopt terwijl ze 5 jaar geleden al zo goed als was opgegeven. Dat is natuurlijk geen bewijs maar wel de reden waardoor dit boek mijn aandacht heeft gekregen.

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 15:22

Quicksilver

Catch these hands

Ben deze week begonnen aan:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51pno91FaoL._AC_SY780_.jpg

Dit is deel 3 van een reeks boeken die 'the bobiverse' heet. Sci-Fi.
Kort uitgelegd:

Bob is een tech ceo die in de nabije toekomst komt te overlijden nadat hij er voor gekozen heeft om in het geval van zijn overlijden zich in te laten vriezen. ±100 jaar later wordt hij gewekt als AI en wordt gekozen om als een zelf replicerend ruimteschip het heelal te gaan verkennen.

Raakt enorm veel sci-fi tropes, en leest enorm makkelijk weg. Was hiervoor bezig met deze reeks en die heb ik hiervoor even weggelegd. Las toch iets minder lekker weg ofzo?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 543328

Verwijderd

[ Voor 152% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 25-10-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:38

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://www.blacklibrary.com/Images/Product/DefaultBL/xlarge/BLPROCESSED-Saturnine-Cover.jpg

Naast Lord of the Rings lees ik ook graag Warhammer 40k fictie. Bij voorkeur over de Night Lords en Salamanders, maar die boeken heb ik inmiddels allemaal al gelezen. Nu dus in de Horus Heresy reeks. Dus technisch gezien is het 30k.

Deze reeks gaat over de laatste strijd in de Horus Heresy. De Traitor Legions vallen Terra aan, en de Imperial Palace in het bijzonder. Het wordt vanuit verschillende standpunten verteld. Niet alleen de Space Marines en Primarchs, maar ook het voetvolk van de Astra Militarum en zelfs de Chaos hordes. Dat maakt het wel interessant.

Dit boek draait om de belegering van het paleis door de legioenen van Iron Warriors, Death Guard, World Eaters en de talloze Chaos cultists, traitor guard en de demonen, mutanten en beastmen. Terwijl de Imperial Fists, Blood Angels, White Scars, Custodes en de Guard en talloze milities hun best doen om ze te weerstaan.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Fijn boek voor deze donkere dagen. Meesterlijk levendig geschreven door Anne Rice.

Met dank aan de aflevering van Kijk van Koolhoven van verleden week op tv over de gelijknamige film. Dit is niet het zoveelste tiener Vampire werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBVb4SWb9HmG29NY-5Fyp3-V2rI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U04WunU83LXVGAi9EJk22IRR.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:20

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Quicksilver schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:12:
Ben deze week begonnen aan:
[Afbeelding]

Dit is deel 3 van een reeks boeken die 'the bobiverse' heet. Sci-Fi.
Kort uitgelegd:

Bob is een tech ceo die in de nabije toekomst komt te overlijden nadat hij er voor gekozen heeft om in het geval van zijn overlijden zich in te laten vriezen. ±100 jaar later wordt hij gewekt als AI en wordt gekozen om als een zelf replicerend ruimteschip het heelal te gaan verkennen.

Raakt enorm veel sci-fi tropes, en leest enorm makkelijk weg. Was hiervoor bezig met deze reeks en die heb ik hiervoor even weggelegd. Las toch iets minder lekker weg ofzo?
ahh, Bobiverse, wat een heerlijke boeken :)
Erg van genoten, enige stukje wat ik wat minder vond was alles omtrent Bawb, verder erg orgineel!

zie net op de wiki van Dennis Taylor dat er een sequel is, welke Bender volgt: "Heaven's Rider". die gaat ook op de to-read lijst!

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 15:22

Quicksilver

Catch these hands

TepelStreeltje schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:16:
[...]

ahh, Bobiverse, wat een heerlijke boeken :)
Erg van genoten, enige stukje wat ik wat minder vond was alles omtrent Bawb, verder erg orgineel!

zie net op de wiki van Dennis Taylor dat er een sequel is, welke Bender volgt: "Heaven's Rider". die gaat ook op de to-read lijst!
Grappig, dat heb ik dus ook (van de Bawb). Kan me niet echt boeien. Plus dat ik niet het idee heb dat hij echt weet hoe je vrouwelijke karakters moet schrijven, maar goed, niet zo raar en gelukkig niet zo storend.

Heaven's Rider ga ik ook nog lezen (mits boeiend), en daar ga ik weer opnieuw aan de tweede beginnen van Adrian Tchaikovsky's final architecture reeks. Is al overigens al de derde keer dat ik een boek van hem weg leg, terwijl ik zijn boeken wel super boeiend vind. Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Quicksilver schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:32:
[...]

Grappig, dat heb ik dus ook (van de Bawb). Kan me niet echt boeien. Plus dat ik niet het idee heb dat hij echt weet hoe je vrouwelijke karakters moet schrijven, maar goed, niet zo raar en gelukkig niet zo storend.

Heaven's Rider ga ik ook nog lezen (mits boeiend), en daar ga ik weer opnieuw aan de tweede beginnen van Adrian Tchaikovsky's final architecture reeks. Is al overigens al de derde keer dat ik een boek van hem weg leg, terwijl ik zijn boeken wel super boeiend vind. Raar.
In alles wat er in bobbiverse gebeurd, past het ook niet echt.
Als ze er paar korte opmerkingen tussendoor van hadden gemaakt, was het denk ik beter geweest.
De 2e keer dat ik de serie las, heb ik die hoofdstukken ook over geslagen.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 23:50
Vrijdag schreef op donderdag 15 december 2022 @ 13:10:
[Afbeelding]

Naast Lord of the Rings lees ik ook graag Warhammer 40k fictie. Bij voorkeur over de Night Lords en Salamanders, maar die boeken heb ik inmiddels allemaal al gelezen. Nu dus in de Horus Heresy reeks. Dus technisch gezien is het 30k.
Hier ook een Lord of the Rings fan, die wel eens over Warhammer gedacht heeft. Wat zijn goeie boeken om in dat universum te beginnen? Liefst iets wat onder de 1000 bladzijdes blijft en relatief op zichzelf staat. Ben altijd wat voorzichtig om aan een serie te committeren want ook al valt het tegen dan ben ik toch net iets te nieuwsgierig en dan wil ik de serie uitlezen.

Dat heb ik nu met "Memory, Sorrow, and Thorn". Online zie je dat het best goed gewaardeerd wordt, dus ben ik begonnen. Na eerste deel had ik wel het gevoel dat er niet bijzonder veel gebeurd, en de wereld is nu ook weer niet heel bijzonder, maar toch maar het 2e deel gepakt. Nu kom ik er achter dat deel 3 dubbeldik is. Echt niet meer zoveel zin in. Mn waardering is namelijk niet echt hoger geworden na deel 2.

OT: vandaag de Second Edition Clara uit de aanbieding gekocht. Had hiervoor een 2e hands Glo HD, maar die begaf het, dus bij wijze van kerstcadeau voor het eerst een spiksplinternieuwe ereader.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:16
Quicksilver schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:32:
[...]

Net Heavens River uit, past wel redelijk in de hele serie. Al dan wel iets voorspelbaarder, maar ik kwam net uit de andere boeken vandaan en het ging prima door. Ik vraag me wel af wat boek 5 gaat doen - daar is hij mee bezig geloof ik - en of me dat tegen de tijd nog genoeg kan boeien.

Net zoals met Project Hail Mary zijn de boeken ingesproken door Ray Porter wel fantastisch hoor!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuddingNL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 14:53
Ik ben nu Ready Player Two aan het lezen. Deel 1 las enorm lekker weg en vond ik een erg vermakelijk boek! Dit deel is wat lastig in te komen.. Zit nu op ong. 15% maar wat een verschil in deel 1..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:19

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben op dit moment "Ogen van vuur" (Firestarter) van Stephen King aan het herlezen. Het boek heb ik lang geleden al eens gelezen en is me altijd bijgebleven. En terecht, merk ik nu ook weer. Wát een dijk van een boek is het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0iFEGi0dkn0SqcPkjnWZWIjkds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mts4VVNnGHV5nSaruHhY3q1R.png?f=user_large
Andy en Vicky ontmoeten elkaar als ze meedoen aan een experiment met een onbekende drug. Dit blijkt een drug te zijn, ontwikkeld door ‘De Winkel’, een afdeling van de geheime dienst. Het doel van de drug is om psychologische krachten te ontwikkelen. Het heeft bij beide slechts matig effect; Andy kan mentaal mensen beïnvoeden, maar houdt daar migraine aan over en Vicky beschikt over beperkte telekinetische krachten, net genoeg om de koelkastdeur vanaf afstand dicht te doen. Niet echt schokkend.

Als ze echter trouwen en hun dochtertje Charlie geboren wordt, blijkt deze een veelvoud van hun krachten te bezitten. Ze kan - alleen al door er aan te denken - iets in brand zetten. En dat zonder nadelige bij-effecten voor zichzelf. De Winkel heeft Andy en Vicky na het experiment in het geheim in de gaten gehouden en is meer dan gemiddeld geïnteresseerd in Charlie. Als ze denken dat die oud genoeg is, besluiten ze om haar te ontvoeren.

Het is verbazend hoe dit boek na 40 jaar nog steeds staat als een huis. Sommige dingen - met name wat verouderde technologie - verraadt de leeftijd van het boek, maar het is voor mij een van de betere boeken van King. Het boek leest als een trein; King weet als geen ander een situatie te schetsen die niet mogelijk is, maar die je je wel kan voorstellen; het zou bijna kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMXF0zkfL2Y4wnB470-0yj8XJdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Qc367vahYL44uzCWro6oRXL.png?f=user_large

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:29
PuddingNL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:58:
Ik ben nu Ready Player Two aan het lezen. Deel 1 las enorm lekker weg en vond ik een erg vermakelijk boek! Dit deel is wat lastig in te komen.. Zit nu op ong. 15% maar wat een verschil in deel 1..
Deel 1 is natuurlijk ook niet/heel moeilijk te overtreffen.
Nummertje 2 zit wel wat anders in elkaar qua verhaal maar uiteindelijk heb ik mij er wel prima mee vermaakt. De 'buildup' was idd ff iets minder/lastiger om door te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 05-01-2023 15:04 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GamatronCleric
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:56
Jogai schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:36:
[...]
Hier ook een Lord of the Rings fan, die wel eens over Warhammer gedacht heeft. Wat zijn goeie boeken om in dat universum te beginnen? Liefst iets wat onder de 1000 bladzijdes blijft en relatief op zichzelf staat. Ben altijd wat voorzichtig om aan een serie te committeren want ook al valt het tegen dan ben ik toch net iets te nieuwsgierig en dan wil ik de serie uitlezen.
Eisenhorn Omnibus van Dan Abbnet is een must read, draait niet om Space Marines maar om een inquisitor (Eisenhorn). Is meer richting de Sci-Fi / Crime. Leest makkelijk weg en (naar mijn mening is Abbnet 1 van de betere als niet de beste 40K schrijver).

Ravenor Omnibus (eveneens van Abbnet) is ook de moeite waard.
Gaunts Ghosts (is wel een langere serie maar allemaal los op zichzelf staande verhalen over het kannonenvoer van het Imperium (de mens))

SpaceWolf omnibus (William King) zijn ook de moeite waard (Spacemarines)
Ultra Marines (Graham McNeill)

Horus Heresy serie zitten ook een aantal hele goeie boeken tussen, maar zou dit wel lezen als een hele serie (54 boeken (en 9 voor Siege of Terra)). Dus of je daar ooit aan wilt beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iekue
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-02 12:07
PuddingNL schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:58:
Oei.... RP2 vind ik echt het slechtste boek dat ik de afgelopen 10+ jaar heb gelezen. T blijft maar slechter worden..... haha.

Zelf nu bezig in Expanse 8 (Tiamat's Wrath).... Deeltje 9 voor kerst gekregen dus ik moet eens aan mn insane backlog werken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben ‘De oversteek ‘ aan het herlezen.
Inmiddels op 49%.
Blijft een mooi boek. :Y

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:26
Na alle positieve verhalen hier over Sanderson ben ik ook in Mistborn serie begonnen. Op 30% nu, en al heel vermakelijk. Ben benieuwd waar het heen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:58
Voor de liefhebbers van historische romans kan ik De Bron van James Michener aanraden (of: The Source). Het gaat over de geschiedenis van Israel vanaf de prehistorie tot de moderne tijd. Het verhaal is opgezet rond een archeologische vindplaats (Makor) waar steeds een archeologische vondst wordt gedaan, waarna er een hoofdstuk/verhaal volgt, die plaats vindt in de periode van dat archeologische voorwerp.
Je krijgt een goede indruk van de geschiedenis van dat gebied, zowel de religies (ontstaan jodendom, christendom, islam) als de komst van verschillende overheersers. Ik vond het genuanceerd geschreven en niet zo eenzijdig als Exodus van Leon Uris, waarin bijvoorbeeld de Arabieren erg negatief worden neergezet.
Meer dan 1000 pagina's, maar zeer de moeite waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:13

Punkrocker

Mostly harmless

Recap van de laatste paar maanden:

XKCD - Wat als? 2.0 - Randall Munroe
De talloze Wat als?-lezers over de hele wereld hebben nog steeds prangende vragen, en die vragen worden almaar gekker. Gelukkig schiet xkcd-bedenker Randall Munroe ons te hulp met Wat als? 2.0. Ben je van plan om via een brandweerpaal van de maan terug naar aarde te glijden? Het moeilijkste zit ’m in de landing. Wil je global warming tegengaan door overal ter wereld tegelijkertijd alle koelkasten open te zetten? Misschien wordt het dan tijd voor een snelcursus thermodynamica. En ben je benieuwd wat er gebeurt als je aan een helikopterblad gaat hangen, een gebouw van een miljard verdiepingen zou bouwen, een lavalamp van lava zou maken of op een geiser gaat staan op het moment van uitbarsting? Nou vooruit, omdat je het vraagt.
Raadpleeg deze praktische gids voor onpraktische ideeën voordat je een kosmische roadtrip maakt, de inwoners van New York aan een T. rex voert of elke kerk ter wereld met bananen vult. Op basis van de meest recente onderzoeken over alles van schommelfysica tot luchtvaartkatapulten beantwoordt Munroe de meest bizarre vragen – uiteraard met behulp van verhelderende (en soms angstaanjagende) illustraties. En hij toont aan dat het enorm leerzaam is om te onderzoeken hoe de wereld werkt in de meest extreme, bizarre situaties.
Randall Munroe is de auteur van de #1 New York Times-bestsellers Wat als?, Hoe dan? en Dingen uitlegger en bedenker van de wetenschappelijke vraag- en antwoordblog What if? en de populaire webcomic xkcd. In 2006 verliet hij zijn baan als robotwetenschapper bij NASA om fulltime striptekenaar te worden.
“serieuze” antwoorden op absurde vragen die de lezers van van XKCD sturen naar Randall Munroe. Bij tijd en wijle hilarisch. Niet om achter elkaar uit te lezen maar een paar vragen per dag en zo tover je dan elke dag weer een brede lach op je gezicht.

Oerland Een reis door de werelden die achter ons liggen - Thomas Halliday
Terugreizend in de tijd naar het begin van complex leven, dwars door alle zeven continenten, dompelt Thomas Halliday ons onder in oeroude landschappen. Van de mammoetsteppe in de ijstijd naar de weelderige regenwouden van het Antarctica in het eoceen met zijn kolonies reuzenpinguïns, naar het Australië van het ediacarium waar de maan veel meer roze was dan onze huidige maan. Deze verdwenen werelden lijken verzonnen, maar elke beschrijving ervan – of het nu de kleur is van het schild van een kever of het ritme van een pterosaurus in volle vlucht – is terug te vinden in fossielen.
Oerland is een epische, adembenemende reis naar het verre verleden en laat de aarde zien zoals die ooit was, en de werelden die er voor ons waren.
Paleontoloog en evolutiebioloog Halliday geeft een, soms haast poëtische, omschrijving van onze wereld. Hij gaat naar verschillende locaties in verschillende tijdperken. Elke tijdperk met een landkaartje: Hoe lagen de continenten er toen bij. Hij omschrijft het landschap en welke dieren en planten daar toen leefden. Voor elk tijdperk is er één tekening van een dier wat toen leefde. Af en toe moet je even op internet zoeken naar afbeeldingen van de andere dieren en planten die hij beschrijft, zowat allemaal met hun Latijnse naam… Althans, ik zoek dat dan op. Hij vertelt over de meest vreemde dieren en een plaatje met hoe dat dier eruit zag ondersteunt mij dan goed. Hij gaat terug in de tijd, steeds minder herkenbare dieren en hun omgeving. Klinkt misschien onlogisch maar het werkt hier goed. Hoe ouder hoe minder we (ik) er vanaf weten en dat houdt het boeiend. Beetje paleontologie, beetje evolutie, beetje geologie. Leuk interessant boek.

November- Thomas Olde Heuvelt
Welkom in Lock Haven, Washington, waar de gelukkigste straat van de Verenigde Staten zich bevindt. Als je door Bird Street zou wandelen, zou je zien dat het de bewoners voor de wind gaat, want er staan kasten van huizen. En als je de bewoners zou ontmoeten, dan valt het op dat ze allemaal oprecht gelukkig zijn. Ze hebben succesvolle carrières, doen precies de dingen die ze altijd al wilden doen en ze zijn allemaal gezond. Fysiek, mentaal én spiritueel: het zijn stuk voor stuk vitale, weldenkende en – de meesten van hen althans – ruimhartige mensen. En hun kinderen? Die zijn perfect. Ieder van hen is getalenteerd. Een belofte. Je zou kunnen zeggen dat het de bewoners van Bird Street iets té goed gaat.
Tot het november wordt. Dan breken de Donkerder Dagen aan. Luana en Ralph weten het, en hun kinderen Kayla en Django ook. Ieder jaar in november slaat hun geluk om en worden ze juist overvallen door ongeluk. Daar zijn de pijntjes, de domme pech, de financiële tegenvallers. Periodes van ziekte, mentale verwarring en depressie. Meestal niets onoverkomelijks, maar de Donkerder Dagen kunnen ze elk jaar maar beter uitzitten. Na een week of vier is het voorbij en keert het geluk terug... maar wel tegen een prijs.
Iemand moet sterven in de bossen achter hun huis. Gebeurt dat niet, dan grijpt het onheil om zich heen. En elk jaar stellen Luana en Ralph zich de vraag: hoeveel is een mensenleven waard?
Olde Heuvelt heeft het weer voor elkaar: een spannend eng beklemmend boek. Vooral het begin is naar met de depressieve en suïcidale stemmingen van één van de hoofdrolspelers. Het tweede deel is al meer “standaard” horror. Alhoewel het met Olde Heuvelt nooit standaard is. Weer een origineel topboek! Stephen King heeft een waardige troonopvolger. Al moet ik eens ophouden met hem ermee te vergelijken. Hij is goed genoeg om zonder die aanbeveling te kunnen.

Chronicles Of Conan Centenary Edition - Robert E Howard
Conan the Cimmerian: the boy-thief who became a mercenary, who fought and loved his way across fabled lands to become King of Aquilonia. Neither supernatural fiends nore demonic sorcery could oppose the barbarian warrior as he wielded his mighty sword and dispatched his enemies to a bloody doom on the battlefields of the legendary Hyborian age. Collected together in one volume for the very first time, in chronological order, are Robert E. Howard's tales of the legendary hero, as fresh and atmospheric today as when they were first published in the pulp magazines of more than seventy years ago. Compiled by and with a foreward and afterword by award-winning writer and editor Stephen Jones.
Elk jaar krijg ik van de kerstman een comic. Dit jaar wist hij niet meer welke al wel of niet heb en kwam hij met dit boek aanzetten. Bijna 950 pagina’s in een ouderwetse nepleren hardcover.
Ik ken de films en heb een paar stripboeken/comics van Conan gelezen. Dit zijn alle verhalen die Howard heft geschrevn over deze Cimmerische spierbundel. Allen ooit in tijdschiften of lossen boeken gepubliceerd en nu in chronologische volgorde gezet in deze pil. Boek begint met de lore, de geschiedenis van het land, de continenten en de volkeren.
Daarna volgen de verhalen. Conan is de moeder aller 'sword and sorcery' verhalen. Elk verhaal, kort en zonder overbodige sidestories. Ben nu halverwege maar het leest als een trein. Helaas is Howard maar 30 jaar geworden. Er hadden anders nog wel een paar van deze dikke boeken bij gekomen en die waren zeer welkom geweest.
CROM!

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 08-01-2023 15:16 . Reden: typo ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Punkrocker schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:26:
November- Thomas Olde Heuvelt
[...]
Olde Heuvelt heeft het weer voor elkaar: een spannend eng beklemmend boek. Vooral het begin is naar met de depressieve en suïcidale stemmingen van één van de hoofdrolspelers. Het tweede deel is al meer “standaard” horror. Alhoewel het met Olde Heuvelt nooit standaard is. Weer een origineel topboek! Stephen King heeft een waardige troonopvolger. Al moet ik eens ophouden met hem ermee te vergelijken. Hij is goed genoeg om zonder die aanbeveling te kunnen.
Staat nu als eerste op mijn te-lezen lijst, zin in!

(Pssst, je link gaat naar Oerland, niet naar November)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:13

Punkrocker

Mostly harmless

P_Tingen schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:54:
[...]

(Pssst, je link gaat naar Oerland, niet naar November)
Oeps :$
Thnx!

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-07 17:43

RoyK

Hobby tekenaar

Ik heb een tijd geleden een boek gelezen over een tijd ver van nu, waar een groot deel van de wereld onder een dikke zandlaag ligt. Duikers gaan de diepte in door in het zand te duiken via trillende pakken. Dit was een zeer gevaarlijke onderneming. Maar vondsten uit het diepe bracht veel geld op.

Ik ben de titel van het boek verloren en een zoekpoging liep tot niets uit. Iemand een idee?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:09
RoyK schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:16:
Ik heb een tijd geleden een boek gelezen over een tijd ver van nu, waar een groot deel van de wereld onder een dikke zandlaag ligt. Duikers gaan de diepte in door in het zand te duiken via trillende pakken. Dit was een zeer gevaarlijke onderneming. Maar vondsten uit het diepe bracht veel geld op.

Ik ben de titel van het boek verloren en een zoekpoging liep tot niets uit. Iemand een idee?
Deze toevallig? https://www.goodreads.com/en/book/show/24631172
Gegoogled op 'Book world covered sand diving', en dit leek wel heel erg op wat je omschrijft :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wormaap op 08-01-2023 18:20 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:09
Zelf heb ik gisteren The Cabin at the End of the World uitgelezen. Ik werd in de richting gestuurd door een post over de verfilming door M. Night Shyamalan die binnenkort uitkomt. Maar wat een teleurstelling :X Het idee en het algemene verhaal vond ik best de moeite waard. Maar het las voormij alsof Tremblay een idee had dat een kort verhaal waard was en er koste wat het kost een roman van wilde maken. Voeg daar proza aan toe die leest als het opstel van een pretentieuze tiener en je krijgt een boek dat meer irriteert dan inspireert. Hopelijk is de film beter :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:34
Heb net the three body problem uitgelezen en nu bezig met het tweede boek van de triologie, the dark forest. Zeker een aanrader voor sci-fi fans.

[ Voor 15% gewijzigd door Nopheros op 08-01-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Wormaap schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Deze toevallig? https://www.goodreads.com/en/book/show/24631172
Gegoogled op 'Book world covered sand diving', en dit leek wel heel erg op wat je omschrijft :P
Thanks, door jouw feedback kwam ik op het goede spoor en weet ik ook waarom ik dit boek ben gaan lezen. Ik had de reeks van Silo gelezen. Ook het boek Zand komt van Hugh Howey.

Dit is hem 8)

https://www.bol.com/nl/nl/p/zand/9200000052047472

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Volgens mij ben ik van nature een stoïcijn, dus zou het eens moeten lezen.

Ben net begonnen in Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business
- Neil Postman
Direct al onder de indruk van de besproken inzichten. Zag het aangeraden worden in conversaties over "Brave new world". Postman zag al aankomen dat dit boek profetischer was dan '1984', dit boek is dan ook uitermate relevant in de huidige wereld die veweven is met de digitale/sociale media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 19:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-07 21:31
Net weer een leuk boek uitgelezen:
Randall Munroe
What if? 2
Afbeeldingslocatie: https://xkcd.com/what-if-2/whatif2-cover.png

De cover zegt al waar het over gaat.
Leuk voor iedereen met interesse voor de wetenschap. Er is ook een Nederlandse vertaling beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Anoniem: 543328 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:33:
Dit jaar heb ik opnieuw stoïcisme ontdekt. Jaren geleden ook al eens een aantal boeken over gelezen maar om de een of andere reden trok het mij toen niet echt aan. Gisteren heb ik mijn vierde boek van dit jaar over stoïcisme gelezen en dat was tevens het beste boek over dit onderwerp dat ik tot nu toe gelezen heb.

Het boek heet "How to Think Like a Roman Emperor". Erg boeiend en inspirerend boek welke je als lezer meeneemt in de gedachten en filosofieën van de beroemde Romeinse keizer Marcus Aurelius.

Een belangrijk aspect van het boek is hoe de auteur het stoïcisme uitlegt en toepast op moderne problemen en uitdagingen. Hij legt uit hoe Marcus Aurelius dacht over emoties, verlies, stress en conflicten en hoe zijn filosofieën kunnen helpen bij het vinden van innerlijke rust en tevredenheid.

Ik kan het boek van harte aanbevelen voor iedereen die geïnteresseerd is in filosofie, geschiedenis en persoonlijke groei.

https://www.goodreads.com...hink-like-a-roman-emperor
Bij toeval kwam ik in een straatbieb het boek "Drive" van Mark Tuitert tegen en omdat het stoïcisme me intrigeert heb ik het meegenomen en zo ongeveer in een ruk uitgelezen. Wat mij betreft een mooie introductie in het stoïcisme. Ik ga er zeker meer over lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Anoniem: 543328 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:58:
[...]
Er zijn veel misconcepties over wat stoïcisme betekent. Veel mensen worden op het verkeerde been gezet met het begrip stoicijns, maar daar heeft het weinig mee te maken.
[...]
N.a.v. je post heb ik even wat nagelezen. Normaal typeer ik mezelf niet zo, maar ik herkende toch wel een heel aantal punten. Ik rapporteer terug als ik het boek gelezen heb ;) (Al kan dat even duren, heb nog een hele leeslijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik heb pas de zwijger geluisterd nadat ik er een artikel over had gelezen.
https://www.singeluitgeverijen.nl/querido/boek/de-zwijger/

Heel interessant boek
Zag het in de winkel liggen voor mijn doen echt een dikke pil, maar ik vond het de moeite waard.

Burp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Als je al veel boeken erover gelezen hebt, zal dit denk ik wat te veel beginnersniveau zijn, hoewel het zeker prettig leest.

Ik heb eigenlijk al jaren als favoriete spreuk "als je het niet veranderen kan, accepteer het dan, als je het niet accepteren kan, verander het dan" en dat komt wel dichtbij het stoïcisme, vandaar dat bij het boek van Tuitert dan ook veel op zijn plek viel. Maar goed, ik ben dan ook een beginner :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amerauder
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-07 17:23
Anoniem: 543328 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:11:

Dat boek ken ik ook nog niet. Ik ben nu bezig met mijn 9de boek over Stoïcisme:
...
Maar wat ik mij recentelijk ben gaan realiseren is dat de meeste persoonlijke groei filosofieën hun wortels hebben in het Stoïcisme.
...
En veel van de technieken die toegepast worden in cognitieve-behavioral therapy (CBT) werden 2.000 jaar geleden al toegepast door mensen als Marcus Aurelius.
Mooi om Marcus Aurelius hier tegen te komen. Wel eens zijn eigen werk geprobeerd?

Laatst deze vertaling gelezen, zeer over te spreken.

Erg leesbaar, en eigenlijk enorm indrukwekkend om te beseffen dat iemand die 2000 jaar geleden leefde en de machtigste man op Aarde was, en daardoor bijna niet verder van ons af zou kunnen staan, toch met herkenbare problemen te maken krijgt.

Zo geeft hij zichzelf bijvoorbeeld advies hoe hij om moet gaan met de gemene dingen die zijn generaals over hem zeggen. Je zou misschien geneigd zijn te denken dat de koning der koningen boven dat soort kleine-meisjes-problemen verheven staat maar dat blijkt dus niet het geval.
Jogai schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:49:

Ben net begonnen in Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business
- Neil Postman
Direct al onder de indruk van de besproken inzichten. Zag het aangeraden worden in conversaties over "Brave new world".
Deze zou ik ook nog wel eens willen lezen.

Vanwege het prachtige citaat dat daaruit afkomstig is:
What Orwell feared were those who would ban books. What Huxley feared was that there would be no reason to ban a book, for there would be no one who wanted to read one. Orwell feared those who would deprive us of information. Huxley feared those who would give us so much that we would be reduced to passivity and egoism. Orwell feared that the truth would be concealed from us. Huxley feared the truth would be drowned in a sea of irrelevance.
Nu is ‘sea or irrelevance’ het stukje dat ik het mooist vind gewoon een frase van Huxley zelf, maar de vergelijking is een scherpe analyse van onze tijd en schept de verwachting dat dit boek nog meer moois te brengen heeft

(Hier een artikel van de zoon van Postman die dit alles in verband brengt met de opkomst van Trump, ook wel leuk.)
Jogai schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:49:

Postman zag al aankomen dat dit boek profetischer was dan '1984', dit boek is dan ook uitermate relevant in de huidige wereld die veweven is met de digitale/sociale media.
Dat lijkt me dus ook ja.

We worden niet zozeer gedwongen door technologische vooruitgang alswel verleid, en dat is eigenlijk nog veel zorgwekkender.

Filmanalyse en filosofie vind je op: overstorm.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Naar aanleiding hiervan een tip als je nieuwe boeken zoekt: chatGPT. Ik heb net weer een paar suggesties gekregen door simpel te melden wat voor soort boeken ik wil lezen en welke ik mooi vind. Vervolgens gevraagd welke ik dan nog meer leuk zou kunnen vinden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gngrMJh.png

Ook leuk om dan vervolgvragen te stellen als "Van welke van deze boeken zijn Nederlandse vertalingen?" en dan "En hoe heten die dan in het Nederlands?" (klik voor plaatje)

Ik kan wel wennen aan ChatGPT

[ Voor 6% gewijzigd door P_Tingen op 12-02-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 143% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amerauder
Anoniem: 543328 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:43:

Ja, die heb ik in 2019 gelezen (die versie ook) en ik zie nu dat ik het boek destijds 4 sterren heb gegeven maar het aparte is dat het mij bij staat dat ik niet zo onder de indruk was. Ik kan het mij ook niet meer zo goed herinneren. Maar zoals ik eerder schreef heb ik dit jaar Stoïcisme herontdekt en ik ben van plan het boek nogmaals te lezen. Maar ik heb het toen ook gelezen omdat er zo enorm vaak naar gerefereerd werd in andere boeken. Ik denk dat ik het nu ook alweer vanuit een ander perspectief bekijk.
Ja ik denk dat die andere werken je perspectief op dit boek wel kunnen veranderen. Het draait dan ook met name om het totaalplaatje van het wereldbeeld dat Marcus Aurelius zichzelf voorschrijft en ik kan me goed voorstellen dat een commentator dat ook mooi kan schetsen.

Omdat het losse stukjes zijn is dit echt een boek dat zich leent voor selectief lezen. De stukken die ik niet zo vind daar vlieg ik doorheen, dan is het meer skimmen, en de stukken die me raken daar neem ik juist meer tijd voor, en daar kom ik soms op terug.

Zoals dit stuk bijvoorbeeld, waarin hij de menselijke geest vergelijkt met een vuur dat de problemen die op zijn pad komen in zich opneemt en verteert als brandstof:
Onze innerlijke kracht reageert, wanneer het de Natuur gehoorzaamt, op gebeurtenissen door zich aan te passen aan wat het op zijn pad vindt – aan dat wat mogelijk is. Het heeft geen specifiek materiaal nodig. Het streeft zijn eigen doelen na zoals de omstandigheden dat veroorloven; het vormt obstakels om tot brandstof. Zoals een vuur overweldigt wat een lamp zou doen uitdoven, zo wordt ook dat wat op deze vlammenzee wordt gegooid erin opgenomen, erdoor geconsumeerd – waardoor het nog hoger oplaait.
Seneca lijkt me ook mooi.
P_Tingen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:56:
Naar aanleiding hiervan een tip als je nieuwe boeken zoekt: chatGPT. Ik heb net weer een paar suggesties gekregen door simpel te melden wat voor soort boeken ik wil lezen en welke ik mooi vind. Vervolgens gevraagd welke ik dan nog meer leuk zou kunnen vinden:
Ik vermoed dat je toch beter af bent door een Goodreads account aan te maken, een aantal boeken te raten en dan te kijken wat daar voor suggesties uitkomen.

Je hebt dan te maken een algoritme dat specifiek voor dit doeleinde is ontwikkeld. ChatGPT is voor een heel ander doeleinde ontwikkeld, en zou prima af zijn met een antwoord dat alleen maar de schijn heeft van een goede suggestie.

Maarja, om dat eerlijk met elkaar te vergelijken zou je heel wat boeken moeten lezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 175% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amerauder
Anoniem: 543328 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:21:

Misschien is het leuk om te connecten op Goodreads (en eventueel andere met dezelfde interesses). Ik ben wel benieuwd naar jouw leeslijst:

https://www.goodreads.com/user/show/49126146-mark-joosten
Oké ik zal je toevoegen.

Nadeel is wel dat ik op mijn Goodreads eigenlijk vrijwel alleen sciencefiction heb staan, juist omdat ik het toentertijd heb opgezet als middel om nieuwe suggesties te vinden in die hoek, eigenlijk zoals de meneer hierboven zijn vraag aan ChatGTP stelde.

Non-fictie lees ik eigenlijk meer, met name filosofie, maar dat geeft mijn account dus niet weer. Maar ik geef graag leestips!

Waar ik nu als eerste aan moet denken op het gebied van de wat lichtere, praktisch toepasbare en ook opbouwende filosofie, de hoek van Marcus Aurelius dus, is het korte essay Self Reliance van Ralph Waldo Emerson, een schrijver die van grote invloed in gewweest op bijvoorbeel Nietzsche.
Whoso would be a man must be a nonconformist. He who would gather immortal palms must not be hindered by the name of goodness, but must explore if it be goodness. Nothing is at last sacred but the integrity of your own mind.
What stands in the way becomes the way.
Heel treffend inderdaad!
Anoniem: 543328 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:21:

Overigens is het ook interessant hoe "What stands in the way becomes the way" gerelateerd is aan Taoïsme. Daar heb ik ook wel eens wat over gelezen maar is mij wat te vaag. Echter wat ik wel interessant vind aan Taoïsme is het concept van "wu-wei"; dat we ons moeten aanpassen aan de stroom van het leven in plaats van deze te weerstaan of te controleren. Dit interpreteer ik als een manier om uitdagingen in ons leven te gebruiken als een manier om als persoon te groeien.
Daar moest ik ook meteen aan denken, ‘de Weg’ staat natuurlijk centraal in het Taoïsme.

Het zou ook heel goed kunnen dat zoals veel hedendaagse systemen beïnvloed zijn door het stoïcisme, de stoïcijnen van toen ook onder invloed stonden van oosterse stromingen.

Ik heb de Tao-Te-Tsjing gelezen in de vertaling van J. J. L. Duyvendak, zeer aan te raden.

Er staan ook vertalingen op het internet, zoals deze.

Wat opvalt is hoe ontzettend verschillend de vertalingen zijn, je kan er allerlei kanten mee op.

Wat de ‘stroom van het leven’ betreft moet ik ook denken aan de rivier van Heraclitus, en daarover schrijft Marcus Aurelius dan weer:
Tijd is een rivier, een woeste stroom gebeurtenissen, een glimps ontwaart en is dan al weer aan ons voorbij, en een volgende komt erachteraan en is weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmgItsKoen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-07 23:41
Heb een tijdje terug de eerste drie Mistborn boeken gelezen en was daar echt héél erg van onder de indruk. Vervolgens dacht ik, ik wil een klassieker lezen en kreeg ik van mijn vrouw Dune.

Man man man, wat een moeilijk boek om doorheen te komen. Ik lees hem in het Engels, wat mij een stuk minder goed af gaat dan de Mistborn boeken. Ik denk dat het komt door de tijd waarin het geschreven is, of dat het gewoon komt door de stijl van de auteur.

Ik vind het verhaal op zich wel boeiend, maar heb het idee dat ik naast het boek nog een wiki moet lezen voordat ik het echt begrijp. Heb de film ook niet gezien dus misschien helpt het wanneer ik die kijk, maar wilde wachten tot ik het boek uit heb en het tweede deel uit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:17
Dune boek 1, de eerste 100 pagina's waren lastig om doorheen te komen. De rest van het boek is erg goed, boek 2 en 3 ook. De rest is een beetje wisselend.

Probeer zeker ook de Dune boeken die de zoon van Frank Herbert (Brian Herbert) heeft geschreven. Die vindt ik soms nog beter dan de boeken van zijn vader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amerauder
Dune is geweldig.

Inderdaad soms wat moeilijke zinnen, soms een kwestie van wennen en ook niet voor iedereen, maar voor wie dat even doorbijten is, het is absoluut de moeite waard. Het verdient zijn reputatie als klassieker onder de klassiekers dubbel en dwars.

Zo bevat de serie ook redelijk complexe ideeën die voor wie daar geen behoefte aan heeft of ze (nog) niet begrijpt saai kunnen lijken, maar ook hier geldt: wie doorzet om het onderste uit de kan te halen wordt rijkelijk beloond.
Monkeybrains schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:29:
Dune boek 1, de eerste 100 pagina's waren lastig om doorheen te komen. De rest van het boek is erg goed, boek 2 en 3 ook. De rest is een beetje wisselend.

Probeer zeker ook de Dune boeken die de zoon van Frank Herbert (Brian Herbert) heeft geschreven. Die vindt ik soms nog beter dan de boeken van zijn vader.
Interessant. Dat is dan wel in directe tegenspraak met wat zo'n beetje het hele internet daarover te zeggen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Amerauder schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:39:
Dune is geweldig.

Inderdaad soms wat moeilijke zinnen, soms een kwestie van wennen en ook niet voor iedereen, maar voor wie dat even doorbijten is, het is absoluut de moeite waard. Het verdient zijn reputatie als klassieker onder de klassiekers dubbel en dwars.

Zo bevat de serie ook redelijk complexe ideeën die voor wie daar geen behoefte aan heeft of ze (nog) niet begrijpt saai kunnen lijken, maar ook hier geldt: wie doorzet om het onderste uit de kan te halen wordt rijkelijk beloond.

[...]

Interessant. Dat is dan wel in directe tegenspraak met wat zo'n beetje het hele internet daarover te zeggen heeft.
Dune heb ik uitgelezen, omdat iedereen vertelde om door te bijten, maar ik vond het niet echt goed. En idd omdat ik las dat zn zoon het niet veel beter maakte heb ik die serie maar weggelegd na het eerste boek. Mijn mening (even in spoiler tags, ik wil niemand zn plezier vergallen oid...)
spoiler:
Paul is een enorme gary stu en white savior. Alles wordt heel feitelijk verteld en de worldbuilding laat ook echt te wensen over. Daarbij komt dat er geen/weinig vraagtekens zijn waardoor ik echt heel weinig drang had om door te lezen.

Van Sanderson wel 2 of 3 boeken gelezen maar ik snap ook nooit zo dat mensen daar heel enthousiast over zijn. Het qua stijl wel prima, en een onderhoudend verhaal, maar verder ook niet zo heel bijzonder, tenzij je van rigide magische systemen houdt natuurlijk. Wat Sanderson met zn kickstarter doet vind ik dan weer wel top.

Misschien heb ik het al eerder genoemd, maar ben in "Memory, Sorrow & Thorn" bezig (geweest). Ook hiervan was ik niet onder de indruk, maar het nodigde nog wel uit om verder te lezen omdat je wel goed mee kan voelen met de personages, en de worldbuilding is wel uitnodigend waardoor je er meer over wil weten. Deel drie als afronding van de eerste trilogy rond het verhaal wel fijn af, en geeft je ook een completer beeld van de hele wereld.

Om even positief af te ronden: "The Dagger and the Coin" was voor mij echt een top serie! Hele gave wereld, en heel goed geschreven personages. Van de helft van het scrijversduo dat "The Expanse" schreef, ook een erg vette serie (en vele malen beter dan de live action show).

[ Voor 23% gewijzigd door Jogai op 13-02-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-07 15:15
Zoals het een echte Science fiction fan beaamd
Enkele voorbeelden van boeken die ik lees.
Asimov Proefkind
Gaat over het opvoeden van een prehistorisch kind (neanderthaler)
Prachtig boek met veel gevoel en karaktervorming van het kind.

Larry Niven Heorot
Heel spannend met enkele leuke twists

Larry Niven Splinter
Hoogtechnologische mensheid ontdekt een beschaving in de ruimte die door omstandigheden trapped is in zijn zonnestelsel.
Doch deze beschaving is genetisch en potentieel tot zoveel meer in staat en kan heel snel een groot gevaar vormen indien ze hun zonnestelsel kunnen verlaten.

er zijn er nog zovele maar nog eens wat boeken delen als ik iets meer tijd heb :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amerauder
Anoniem: 543328 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:29:

Verwijzingen naar Self Reliance kom ik inderdaad ook overal tegen en hij staat al jaren op mijn leeslijst. Heel toevallig heb ik er vorige week (of de week ervoor) de eerste pagina's van gelezen. Maar ik merk alleen dat ik veel moeite heb met het soort taal. Het liefste lees ik zo'n boek met Google ernaast (of tegenwoordig ChatGPT) waarbij ik om de zoveel zinnen moet vragen wat schrijver precies bedoeld. Maar de interpretaties vind ik wel reuze interessant. Alleen duurt het eeuwig voordat ik een boek uit heb.
Ik heb daar nooit zo’n moeite mee. Ik vind dat juist wel mooi, dat dichterlijke en die verwijzingen naar van alles en nog wat. Als ik iets niet direct snap dan valt het vaak later wel op zijn plaats, of niet, ook niet erg.

Ik zie dat juist als een teken dat je aan het leren bent. Als je alles wat je leest direct begrijpt, dan heeft de tekst je misschien niet heel veel te bieden, dan lees je misschien wel onder je niveau.

Daarbij lees/luister ik vaak wanneer ik bijvoorbeeld bezig ben met de afwas of aan het wachten of om in slaap te vallen (helaas heb ik relatief weinig tijd om echt te zitten voor het lezen van een boek).
Deze opname van Schopenhauer vind ik wel prettig om te luisteren.

Maar op basis van de (vele) interpretaties die ik van Nietzsche gelezen/ geluisterd vind ik Nietzsche samen met Jean-Paul Sartre,Thomas Metzinger en Julian Baggini een van de meest interessante filosofen. Thomas Metzingers boek (The ego tunnel) is ook een van die boeken die een "paradigm shift" teweeg gebracht heeft in mjin leven.
Nietzsche ben ik ook grote liefhebber van. Voor mij is hij de grote filosoof.

Dat hoofdstuk van Zarathustra waar dat citaat van de boom uit komt is ook een van mijn favoriete uit dat boek. Ook deze woorden waarmee hij het hoofdstuk afsluit zijn sterk:
Ach, ik heb edelen gekend die hun hoogste hoop verloren. En nu belasteren zij alle hoogste hoop.
...
Maar bij mijn liefde en hoop bezweer ik jou: vergooi toch niet de held in je ziel! Houd je hoogste hoop heilig! –
Mooi. Harde kritiek op het kapitalisme. De wortel aan een stok is een beeldspraak waar ik me ook graag van bedien. Het is zo treffend voor de manier waarop we ons zo gemakkelijk laten misleiden. En het is zo krachtig omdat we aan de ‘lust naar meer’ ook niet kunnen ontkomen, zoals je terecht opmerkt.

Zelf heb ik laatst een artikel geschreven ter introductie van Heraclitus, waarin Nietzsche en Marcus Aurelius ook voorbij komen.
Anoniem: 543328 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:39:

Nog even over het boek the Ego Tunnel van Thomas Metzinger. Thomas Metzinger is een Duitse filosoof en hoogleraar theoretische filosofie. Hij is bekend vanwege zijn werk op het gebied van de filosofie van de geest en bewustzijn.

Dit boek (samen met nog een aantal andere boeken) heeft mij een andere kijk op de ervaring van realiteit gegeven en het zelf. Metzinger presenteert een overtuigend argument dat ons gevoel van een afzonderlijk en stabiel ego eigenlijk een illusie is, gecreëerd door de werking van onze hersenen. Hij gebruikt hiervoor de metafoor van een tunnel waarin ons bewustzijn gevangen zit.
Dat klinkt wel interessant. Erg mooi dat je een paradigm shift ervaarde. Daar doe je het voor toch! Ik ben graag kritisch op formuleringen waarin onze hersenen ons voor de gek zouden houden of iets dergelijks, want hoewel daar wel veel waarheid in schuilt denk ik ook, als dat zo zou zijn dan valt daar evenmin aan te ontkomen, maar de vaak terugkomende idee dat het ego een illusie is (ook heel boeddhistisch natuurlijk) vind ik een waardevol inzicht.

“Het zelf is geen ding, maar een proces.” zegt Metzinger.

Dat is nou een mooie samenvatting van het inzicht dat ik bij de filosofen die we hier besproken hebben steeds weer naar voren zie komen.

Jogai schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:10:

Dune heb ik uitgelezen, omdat iedereen vertelde om door te bijten, maar ik vond het niet echt goed. En idd omdat ik las dat zn zoon het niet veel beter maakte heb ik die serie maar weggelegd na het eerste boek. Mijn mening (even in spoiler tags, ik wil niemand zn plezier vergallen oid...)
spoiler:
Paul is een enorme gary stu en white savior. Alles wordt heel feitelijk verteld en de worldbuilding laat ook echt te wensen over. Daarbij komt dat er geen/weinig vraagtekens zijn waardoor ik echt heel weinig drang had om door te lezen.
Ja goed het is niet voor iedereen, daar is niets aan te doen.

spoiler:
Maar wat dat eerste punt betreft, dat lijkt inderdaad zo bij een oppervlakkige lezing van het eerste boek, maar is uiteindelijk onjuist.

Ook daarin zijn al duidelijke hints aanwezig dat het anders zit, bijvoorbeeld als Paul zich bedenkt dat de jihad die hij aan het ontketenen is niet meer te stoppen is, dat zelfs als hij zou sterven het moorden alsnog in zijn naam door zou gaan.

Klinkt dat als een typische bezigheid van een stereotype good guy trouwens, het ontketenen van een jihad waarbij miljoenen sterven?

In the tweede boek echter wordt deze diepere laag van het verhaal explicieter, als de serie zich juist ontpopt als één grote waarschuwing voor het gevaar van charismatische leiders.

Frank Herbert heeft dat punt nog heel treffend verduidelijkt toen hij zei dat Ronald Reagan een betere leider was dan John F. Kennedy, omdat je aan hem tenminste duidelijke kon zien wat voor boef het was. Bij Kennedy laten velen zich verleiden door de mooie glimlach, en voor je het weet heb je een Vietnam oorlog aan je broek.

En, spoiler within a spoiler, voor Game of Thrones:

Vergelijk het maar met de vaak gehoorde klacht dat Danearys Targaryan een Mary Sue is: daarbij had men duidelijk niet begrepen wat dit karakter eigenlijk vertegenwoordigt. Nu is het bij Paul Atreides minder zwart-wit dan dit, maar het principiële misverstand is hetzelfde.
Jogai schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:10:

Van Sanderson wel 2 of 3 boeken gelezen maar ik snap ook nooit zo dat mensen daar heel enthousiast over zijn. Het qua stijl wel prima, en een onderhoudend verhaal, maar verder ook niet zo heel bijzonder, tenzij je van rigide magische systemen houdt natuurlijk.
Ja, mee eens, hij is nou een uitstekend voorbeeld van het tegendeel van Dune of een moeilijke filosofische tekst, bij Sanderson vlieg je gemakkelijk door de pagina's heen maar blijf je uiteindelijk over met een gevoel van 'ach ja...'. Dan heb ik persoonlijk toch liever dat ik wat harder moet werken maar uiteindelijk wel onder de indruk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Antwoord op de spoiler van @Amerauder:
spoiler:
Klopt idd dat er wel verwijzingen in zitten naar meer, maar dan nog leek het mij in de richting te gaan dat de 'Fremen' de soldaten in de jihad zijn, en als Paul dan aan het hoofd staat alsnog een soort 'white savior' (white met een korrelje zout trouwens, meer als 'afkomend van een andere cultuur') is. Dat nodigde mij niet echt uit tot verder lezen.

Wbt je spoiler binnen spoiler, het is hier boekentopic toch? Dus de interpretatie hoe het met dat personage afloopt hoort hier niet thuis en probeer ik ook nog steeds uit mijn hoofd te krijgen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Jogai op 14-02-2023 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 116% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amerauder
Anoniem: 543328 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:52:
Het idee dat ik één persoonlijkheid heb, heb ik dankzij al die boeken al lang laten varen ;)
Juist! En soms worden ze moe van elkaar, haha.

Gelukkig heb ik existentialisme later ontdek en ben ik mij gaan beseffen dat we zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen om betekenis aan het leven te geven.
Ja inderdaad en voor mij is een belangrijk onderdeel daarvan ook het accepteren en confronteren van de eigen beperkingen en tekortkomingen. Daar zelfs dankbaar voor zijn. Dat kan alleen vanuit kracht en zelfvertrouwen, vanuit een gevoel van rijkdom, want de zwakte kijkt hier juist van weg, durft het niet onder ogen te zien.

Deze passage van Nietzsche gaat mij aan het hart:
Het beste aan een grote overwinning is, dat is dat zij de overwinnaar de vrees voor een nederlaag ontneemt. "Waarom zou ik ook niet eens de verliezer wezen?" Vraagt hij zich af: "daar ben ik nu rijk genoeg voor."

Het is dus geen doel maar een evolutionair middel om ons achter de wortels aan te laten rennen die ervoor zorgen dat we ons voortplanten.
Inderdaad, het kan nooit bereikt worden, en tegelijkertijd is het vooruitzicht het te kunnen bereiken de motor van het bestaan. Het gras is altijd groener...

Het is met name zaak denk ik om hier zowel het positieve als het negatieve van in te zien, tegelijkertijd, als een soort oerkracht waar we zowel bang voor moeten zijn als waar we ontzag voor moeten hebben en dankbaar voor moeten zijn.

Mooi stuk tekst. Verandering is overigens iets dat mij ook al een tijd fascineert en die fascinatie is ontstaan door de vraag wat tijd is en hoe wij die ervaren. Hierbij kwam voor mij de realisatie dat het universum een aaneenschakeling van verandering is die zich op een oneindig aantal snelheden afspeelt en waar wij slechts een klein spectrum van waarnemen, welke wij als tijd ervaren.
Dank je. Verandering is misschien wel het meest wezenlijke, het meest zekere.

Hoe wij die verandering ervaren noemen we tijd inderdaad, en wat mij daar met name aan opvalt is hoe die tijd eigenlijk enorm verschilt van de tijd zoals de klok ons toont, die altijd maar in vaste regelmaat en uiterst voorspelbaar voortgaat. De ervaren tijd, en de mechanische tijd, dat is nou een mooi contrast.

Dat hele model is dus niet meer dan een "best guess" van hoe die wereld eruit ziet.
Ja, maar tegelijkertijd: iets anders is er niet. Alles komt daar uit voort. Dat is dus een hele mooie paradox, we zeggen aan de ene kant dat we ‘de ware wereld’ niet kunnen ervaren, maar tegelijkertijd, als we dit consequent doorzetten, dan betekent dit uiteindelijk ook dat het hele concept van een ‘ware wereld’ zelf een illusie moet zijn, en daarmee dus ook het concept van een ‘schijnbare wereld’ die daarmee in contrast staat. Op dat punt wordt de droom werkelijkheid, en bestaan kleuren wel degelijk in de volste zin van het woord.

Nietzsche schreef:
De ware wereld – we hebben haar afgeschaft: welke wereld bleef er over? De schijnbare soms? ... Welnee! Met de ware wereld hebben we ook de schijnbare afgeschaft!
Een moeilijk punt hoor! Ook een echte paradigm shift als je dat weet te ervaren.

En, even terug naar het stoïcisme, en naar wat lichtere kost, ik vind dit soort grapjes wel aardig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYRTl60EAN2YOjKzvJrwIp8oZbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BYRtrCpdTVi0miHNvdLGEVsP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ehm, is dit zo langzamerhand niet meer iets voor een reanimatie van het Wetenschap en filosofie topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Of start een eigen topic, dit is het boeken topic heren....

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 153% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 11:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12
OmgItsKoen schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:18:
Heb een tijdje terug de eerste drie Mistborn boeken gelezen en was daar echt héél erg van onder de indruk. Vervolgens dacht ik, ik wil een klassieker lezen en kreeg ik van mijn vrouw Dune.

Man man man, wat een moeilijk boek om doorheen te komen. Ik lees hem in het Engels, wat mij een stuk minder goed af gaat dan de Mistborn boeken. Ik denk dat het komt door de tijd waarin het geschreven is, of dat het gewoon komt door de stijl van de auteur.

Ik vind het verhaal op zich wel boeiend, maar heb het idee dat ik naast het boek nog een wiki moet lezen voordat ik het echt begrijp. Heb de film ook niet gezien dus misschien helpt het wanneer ik die kijk, maar wilde wachten tot ik het boek uit heb en het tweede deel uit is.
Heb Mistborn meteen op mijn lijstje gezet. :) Thanks voor deze.

Dune wil ik ooit ook nog gaan lezen, maar wellicht dat ik daar vanaf ga zijn. Aan de hand van John Carter (de film) een begonnen met die boeken reeks, maar heb daar hetzelfde als wat jij hebt. Uiteindelijk nog niet door het eerste boek heen en begonnen aan andere boeken. In mijn eigen de andere tijd en manier van schrijven. Het is zeker geen slecht verhaal, maar er zijn nog tig andere boeken. En het komt er op neer dat het merendeel niet over John Carter gaat.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:32
OmgItsKoen schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:18:

Ben nu ook met Dune bezig, in het Nederlands welliswaar ... maar bovenstaande klinkt heel herkenbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyx88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:00
Wat is er dan zo 'moeilijk' aan Dune? Ik heb de boeken een aantal jaren terug gelezen, maar had dit helemaal niet. (But then again ik lees al bijna heel mijn leven engelstalige SciFi en Fantasy) En er zit ook voldoende 'foreshadowing' in dus de grote story beats komen niet volledig als verrassing. Is het zijn schrijfstijl? Of het gebruik van veel verzonnen terminologie (er zit een vrij uitgebreidde glossary in de boeken)?

Wat betreft het commentaar van Paul als 'the white savior' zou ik de poster graag willen uit nodigen om sowieso de volgende twee delen nog te lezen.. (en eigenlijk ook nog God Emperor om het hele verhaal omtrent 'the golden path' af te ronden). Dan zal je zien dat dit dus helemaal niet het geval is. Frank Herbert speelt enorm met het idee van perceptie, politiek en cultureel gedrag. Het zijn de mensen om Paul heen die hem, onterecht, zijn 'hero'-status geven.

[ Voor 8% gewijzigd door Psyx88 op 16-02-2023 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
Ik lees ook best wat Sci-Fi en Fantasy in het engels, denk niet dat dat mn probleem is. Het is denk ik stijl idd, en een stuk mysterie dat ik mis waardoor het gewoon niet uitnodigt om verder te lezen. En ook gewoon een beetje droge kost. Alles wordt gepresenteerd 'as is', met weinig smeermiddel. Ik hou ervan als een wereld/universum anders is op een zodanige manier dat je meer van die realiteit te weten wil komen. Ook in die zin mistte ik aantrekkingskracht. Ik noemde Paul een 'white savior', maar ik bezigde die term eigenlijk misschien iets te losjes. In elk geval komt hij over als een outsider die de invulling van een profetie is. Het maakt me niet zo uit dan of hij een 'savior' is of niet, als personage is hij ook niet interessant voor mij. Dus ik denk niet dat ik verder ga in de serie...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is het mogelijk dat er een laag is die je hebt gemist?

(Inkoppertje: wut, welke profetie?)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:19
F_J_K schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:11:

"Observe the layers within layers within layers" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
F_J_K schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:11:

Absoluut. Wbt profetie, die de Missionaria Protectiva geplant/gepland heeft. En daar is direct een van mn issues, het is zo hogelijkst onwaarschijnlijk dat je profetieen kan planten die generaties later misschien een van je leden kan beschermen. Dat is gewoon bespottelijk.

Heb een tijdje een quote van Tolkien in mn signature gehad, die hier wel van toepassing is:
The moment disbelief arises, the spell is broken; the magic, or rather art, has failed.
Oftewel, voor mij heeft het boek gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:50

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Jogai schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:20:
[...]

Absoluut. Wbt profetie, die de Missionaria Protectiva geplant/gepland heeft. En daar is direct een van mn issues, het is zo hogelijkst onwaarschijnlijk dat je profetieen kan planten die generaties later misschien een van je leden kan beschermen. Dat is gewoon bespottelijk.
De Pausen denken daar anders over. :P

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amerauder
Jogai schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:20:

Wbt profetie, die de Missionaria Protectiva geplant/gepland heeft. En daar is direct een van mn issues, het is zo hogelijkst onwaarschijnlijk dat je profetieen kan planten die generaties later misschien een van je leden kan beschermen. Dat is gewoon bespottelijk.
Ik vond dat juist een geniaal plotpunt, een van de sterkere punten van het verhaal.

Aan de ene kant heb je dus dat hele mystieke gedoe van ‘the chosen one’, de messias die iedereen wel eens even zal komen redden van alles wat er maar mis is met de wereld, wat natuurlijk vrij cliché is maar wat wel heel erg goed werkt in zo’n verhaal.

Maar daar zit dan een keerzijde aan die al dat clichématige uit het ruim gooit, namelijk de uiterst realpolitike en verre van mystieke verklaring dat deze idee van een messias die komen zal expres onder de bevolking verspreid is voor politieke doeleinden.

Krijg je bij dat eerste nog allemaal warme gevoelens van bovennatuurlijke krachten die de mens te hulp komen schieten, het tweede laat juist een keiharde realiteit zien van religie als instrument is in het streven naar macht. Deze prachtige combinatie van twee uiterst verschillende zaken, die je normaal gesproken alleen in totaal verschillende boeken tegenkomt – namelijk óf zweverig, óf realistisch – resulteert voor mij in het beste van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
@Dwarlorf Hoe bedoel je, die volgen de bijbel, en die is niet geschreven door de roomsen.

@Amerauder Maar over de roomsen gesproken, die misbruiken religie ook als machtsmiddel, dus zo een bijzondere combi is dat ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je spreekt nu jezelf wat tegen: eerst dat het bespottelijk is dat dergelijke manipulatie kan bestaan, daarna dat het niet bijzonder is. Merk op dat de zaadjes van de Missionaria Protectiva er niet waren voor Paul, maar 'voor wanneer het nodig is'. En dat het niet het enige zaadje was.
En ja tenminste het nieuwe testament is geschreven door de kerk, in de zin dat kerk bepaalde welke boeken er deel uit van gingen maken. En dat geldt des te meer voor fiqh.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:50

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Jogai schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:06:
@Dwarlorf Hoe bedoel je, die volgen de bijbel, en die is niet geschreven door de roomsen.

@Amerauder Maar over de roomsen gesproken, die misbruiken religie ook als machtsmiddel, dus zo een bijzondere combi is dat ook weer niet.
Ik wou er maar mee aangeven dat het planten van een mystieke gedachte, eeuwen later nog steeds zijn impact heeft en nu nog steeds een beschermende (en meer) uitwerking heeft. Een stapje verder, de gedachte van een bewust geplantte Missionaris Protectiva, is dus niet een hele gekke.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyx88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:00
De Benne Gesserit zijn sowieso van de lange termijn planning.... kijk maar naar de Kwisatz Haderach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:28
Voor Valentijn : Fairytale van Stephen King gekregen van mijn vriendin, tot nu toe erg grijpende!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 15:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Nog niet in begonnen, wel binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG37F0qYuSPRfyH98EdmmikquVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spMjDlR0ALCAs24IlGBfnaTP.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.bol.com/nl/nl...-zeggen/9300000107445398/

Je mag ook niets meer zeggen
Een nieuwe taal voor een nieuwe tijd

Effectief gaat het boek over inclusief taalgebruik, wat kan wel, wat kan niet. Sommigen zullen dit typeren als woke in de negatieve zin, ik typeer het liever als woke in de positieve zin en vind een boek als dit belangrijk. Zeker ook iets waarvan ik het geleerde wil gaan toepassen in de praktijk, waaronder vacatureteksten, etc.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
F_J_K schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:28:
Je spreekt nu jezelf wat tegen: eerst dat het bespottelijk is dat dergelijke manipulatie kan bestaan, daarna dat het niet bijzonder is. Merk op dat de zaadjes van de Missionaria Protectiva er niet waren voor Paul, maar 'voor wanneer het nodig is'. En dat het niet het enige zaadje was.
En ja tenminste het nieuwe testament is geschreven door de kerk, in de zin dat kerk bepaalde welke boeken er deel uit van gingen maken. En dat geldt des te meer voor fiqh.
Mijn post ging over 2 dingen, het planten van profetieen (en de utiliteit daarvan, wat mij hoogst onwaarschijnlijk overkomt). En over de combi religie/macht, die veel makkelijker te vinden is.

Wbt de bijbel (het is tenslotte een boekentopic). De kerk heeft zijn hand zeker gehad in het samenstellen daarvan, maar dat was niet het instituut wat het nu is. Dat lijkt me dan heel iets anders dan profetieën plannen die bedoeld zijn als vangnet om bepaalde kopstukken in de toekomst te beschermen.

Verder geen idee wat figh is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben op zoek naar boeken die je meenemen vanuit het perspectief van de geheime dienst / leger betreft het onderwerp ufo's. Is er iets wat in de buurt komt van x-files achtige verhalen, met een beetje realistische setting? Niet in de docu vorm. Iemand een ideetje?

[ Voor 8% gewijzigd door RoyK op 01-03-2023 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:12
Ik heb de 3 boeken van Cixin Liu nu voor de 2e keer uit.
Prachtig verhaal, er zit zoveel in dat ik nu met het probleem zit: wat kan ik lezen om dit te overtreffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-07 15:00
Ongelooflijk verhaal:

Fearless: The Undaunted Courage and Ultimate Sacrifice of Navy SEAL Team SIX Operator Adam Brown

Je leest de leven van een crack verslavende die zijn hele leven omgooit en eindigt binnen de elite (DevGru) van de Navy seals. Heel indrukwekkend en enorm inspirerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-07 15:00
RoyK schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 21:26:
Ik ben op zoek naar boeken die je meenemen vanuit het perspectief van de geheime dienst / leger betreft het onderwerp ufo's. Is er iets wat in de buurt komt van x-files achtige verhalen, met een beetje realistische setting? Niet in de docu vorm. Iemand een ideetje?
NIet persee een boek, maar wel enorm leuke serie om te kijken. Project blue book op de history channel, geeft een beetje een x-file gevoel. En komt veel geheime diensten, leger, spionage tijdens de koude oorlog en is een soort dramatiseering van echte situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Fox3214 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:56:
[...]

NIet persee een boek, maar wel enorm leuke serie om te kijken. Project blue book op de history channel, geeft een beetje een x-file gevoel. En komt veel geheime diensten, leger, spionage tijdens de koude oorlog en is een soort dramatiseering van echte situaties.
Dankje. Project Blue Book is echt. Daar heb ik al veel over gekeken en gelezen. Dus dat zou dan meer in de docu hoek komen. Ik zou wel een beetje willen wegdromen in de wereld vanuit de andere kant. Dus niet de burger die tegen de muur van het geheim aanloopt, maar de andere kant van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:55
Ik weet niet hoeveel lezers van Duitstalige boeken hier te vinden zijn, maar ik heb een youtyube kanaal gevonden waar een bekende komediant Jurgen von der Lippe boeken leest met een gast. Mijn wensenlijstje is enorm gegroeid daardoor. Ik lees meestal Nederlands of Engels (als een boek oorspronkelijk Engels is lees ik het in die taal)
Afgelopen zomer door de hitte minder gewandeld, meer gelezen...

[ Voor 3% gewijzigd door HvdBent op 06-03-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

RoyK schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Dankje. Project Blue Book is echt. Daar heb ik al veel over gekeken en gelezen. Dus dat zou dan meer in de docu hoek komen. Ik zou wel een beetje willen wegdromen in de wereld vanuit de andere kant. Dus niet de burger die tegen de muur van het geheim aanloopt, maar de andere kant van de muur.
De serie laat letterlijk de andere kant van de muur zien, vanuit het perspectief van de overheid namelijk. Is ook echt een hele gave serie, en zeker geen Discovery show met dat kenmerkende "woosh" geluidje en elke tien minuten herhalen wat er de afgelopen vijf minuten is gezegd :P

Semi-ontopic:

Mijn zoontje (9) leest nu dit boek:

Afbeeldingslocatie: https://www.bookspot.nl/images/active/carrousel/fullsize/9789493236264_front.jpg

Ik kwam dat boek tegen in een boekenwinkel en herinnerde me dat ik vroeger ook wel eens zulke boeken las. Die waren dan niet zo uitgebreid, ging vaak niet verder dan kiezen welke deur, richting je op ging etc.
Deze is echter veel diepgaander (voor een kinderboek dan). Ik zie dat mijn zoontje steeds heen en weer aan het bladeren is, met overal post-its ertussen. Het is een solo-rpg fantasy avontuur, enigszins in de setting van D&D. Je moet eerst een rol kiezen en dan verloopt het verhaal gebaseerd op jouw keuzes en eigenschappen van het karakter.

Het leuke is dat het boek meerdere keren te lezen is, want je kan uit drie rollen kiezen en natuurlijk steeds andere keuzes maken.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Vrijdag schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:56:
[...]

De serie laat letterlijk de andere kant van de muur zien, vanuit het perspectief van de overheid namelijk. Is ook echt een hele gave serie, en zeker geen Discovery show met dat kenmerkende "woosh" geluidje en elke tien minuten herhalen wat er de afgelopen vijf minuten is gezegd :P

Semi-ontopic:

Mijn zoontje (9) leest nu dit boek:

[Afbeelding]

Ik kwam dat boek tegen in een boekenwinkel en herinnerde me dat ik vroeger ook wel eens zulke boeken las. Die waren dan niet zo uitgebreid, ging vaak niet verder dan kiezen welke deur, richting je op ging etc.
Deze is echter veel diepgaander (voor een kinderboek dan). Ik zie dat mijn zoontje steeds heen en weer aan het bladeren is, met overal post-its ertussen. Het is een solo-rpg fantasy avontuur, enigszins in de setting van D&D. Je moet eerst een rol kiezen en dan verloopt het verhaal gebaseerd op jouw keuzes en eigenschappen van het karakter.

Het leuke is dat het boek meerdere keren te lezen is, want je kan uit drie rollen kiezen en natuurlijk steeds andere keuzes maken.
Het boek is erg leuk. Ik heb hem zelf als toen 41 jarig (nu 42j :P) gelezen. Had de charactersheet afgedrukt. De reden dat ik hem gekocht heb is ook vanwege dat soort boeken die ik van vroeger heb gehad (de Mario reeks daarin welke denk ik nog wel op zolder liggen). Je hebt ook apps op Android bijvoorbeeld die hetzelfde doen, waar je dan wel dood kunt.

Het enige, maar daarom is het ook een boek voor jongeren, is dat je best korte lees stukjes hebt voordat je weer een keuze hebt. Als je even stopt, is het aan te raden bij een nieuw hoofdstuk te stoppen. Vaak heb ik ook gehad dat ik miste waar ik was gebleven, maar goed.

Had wel een skill te weinig gekozen kwam ik halverwege achter, maar zelfs dan kom je er eigenlijk wel doorheen. De rol en eigenschappen kiezen is wel interessant.

Heb mijn dochter van 9 nog niet aan het boek gekregen, maar die heeft andere interesses. Wellicht ooit nog eens. Enige is wel, dat cheaten met dat boek natuurlijk ook makkelijk te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Dat heb je snel gedaan! Ik ben nu halverwege boek 5, die blijkbaar afgelopen februari is uitgekomen. Maar had ergens gelezen/gehoord dat het de bedoeling is om tot het einde van de dungeon door te gaan, dus er komt nog volop leesplezier aan met Carl en Donut :).
Ik wou je ook nog even bedanken, in de zomer aangeschaft na de tip hier gezien te hebben, maar eind november pas echt mee begonnen. Gisteren deel 5 uitgelezen. :) Het was een hele trip en ik kijk uit naar boek 6. Dit was precies echt wat ik nodig had om terug aan het lezen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
@Yohsoog Ah damnit! Had hem van @Bowen_HAFX niet voorbij zien komen, maar weer een reeks voor op mijn lijstje om te lezen. Ben benieuwd! Ik dank u en ik vervloek u! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Arunia schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Het boek is erg leuk. Ik heb hem zelf als toen 41 jarig (nu 42j :P) gelezen. Had de charactersheet afgedrukt. De reden dat ik hem gekocht heb is ook vanwege dat soort boeken die ik van vroeger heb gehad (de Mario reeks daarin welke denk ik nog wel op zolder liggen). Je hebt ook apps op Android bijvoorbeeld die hetzelfde doen, waar je dan wel dood kunt.

Het enige, maar daarom is het ook een boek voor jongeren, is dat je best korte lees stukjes hebt voordat je weer een keuze hebt. Als je even stopt, is het aan te raden bij een nieuw hoofdstuk te stoppen. Vaak heb ik ook gehad dat ik miste waar ik was gebleven, maar goed.

Had wel een skill te weinig gekozen kwam ik halverwege achter, maar zelfs dan kom je er eigenlijk wel doorheen. De rol en eigenschappen kiezen is wel interessant.

Heb mijn dochter van 9 nog niet aan het boek gekregen, maar die heeft andere interesses. Wellicht ooit nog eens. Enige is wel, dat cheaten met dat boek natuurlijk ook makkelijk te doen is.
Ah, dan ga ik het boek zelf ook maar eens uitproberen als hij is uitgelezen :)

Ik ben zelf net begonnen in dit boek:

Afbeeldingslocatie: https://craftygoblin.nl/wp-content/uploads/2021/03/handboek.jpg

https://vechelfantasy.com/avonturen-handboek/

Ik heb nog nooit geD&D't maar op de BSO waren ze dat een tijdje terug met de juf aan het doen. En mijn zoontje vond dat erg leuk, dus dit boek maar aangeschaft. Eens kijken of ik een geschikte DM ben :P

En dit boek heb ik net uit:

Afbeeldingslocatie: https://roguegames.co.uk/wp-content/uploads/2023/01/mortis.jpg

Tot nu toe wel de minste van deze reeks. Ik had juist grote Titan veldslagen verwacht, met psy-Titans enzo. Helaas zat er een hoop filler in. De hele verhaallijn van de Cabal vind ik wel interessant, maar in dit boek voelt het overbodig en haalt het me continu uit het hoofdverhaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Vrijdag op 07-03-2023 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Vrijdag schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Ah, dan ga ik het boek zelf ook maar eens uitproberen als hij is uitgelezen :)

Ik ben zelf net begonnen in dit boek:

[Afbeelding]

https://vechelfantasy.com/avonturen-handboek/

Ik heb nog nooit geD&D't maar op de BSO waren ze dat een tijdje terug met de juf aan het doen. En mijn zoontje vond dat erg leuk, dus dit boek maar aangeschaft. Eens kijken of ik een geschikte DM ben :P

En dit boek heb ik net uit:

[Afbeelding]

Tot nu toe wel de minste van deze reeks. Ik had juist grote Titan veldslagen verwacht, met psy-Titans enzo. Helaas zat er een hoop filler in. De hele verhaallijn van de Cabal vind ik wel interessant, maar in dit boek voelt het overbodig en haalt het me continu uit het hoofdverhaal.
Oeh gaaf! Ik heb zelf wel vroeger (2nd edition) D&D gedaan. Denk daar nog vaak aan terug. Heb ook nog ergens op zolder het bordspel liggen. Maar wellicht is bovenstaande wel tof om thuis eens te introduceren met mijn vrouw en dochter. Wie weet. Het hoeft allemaal niet heel uitgebreid te zijn. Dat is bijvoorbeeld ook wat me aantrekt in een HeroQuest als spel zijnde. Maar dat gaat dan weer niet over boeken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
deBennie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:50:
Ik heb de 3 boeken van Cixin Liu nu voor de 2e keer uit.
Prachtig verhaal, er zit zoveel in dat ik nu met het probleem zit: wat kan ik lezen om dit te overtreffen?
Heb net het 2de boek uit, tot nu toe geweldig verhaal inderdaad.

Naar mijn mening ook een geweldig verhaal, Children of Time van Adrian Tchaikovsky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Wacht maar tot je in deel 3 bent!

Children of Time van Adrian Tchaikovsky >> Dank voor de tip!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 18:07
Nopheros schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:35:

Naar mijn mening ook een geweldig verhaal, Children of Time van Adrian Tchaikovsky.
Ik ben daar halverwege ofzo mee gestopt. Op het punt dat
spoiler:
het schip lange tijd gekaapt is en de hoofdpersoon uit cryo gehaald wordt om de bediening van een machine op een nieuw gevonden basis te vertalen (iets in die richting, is alweer jaar geleden of zo).
Het verhaal kabbelde maar wat voort en wist me ook niet te boeien. Wordt het hierna snel beter of is dit wat het is?

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 07-03-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
LA-384 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:05:
[...]

Ik ben daar halverwege ofzo mee gestopt. Op het punt dat
spoiler:
het schip lange tijd gekaapt is en de hoofdpersoon uit cryo gehaald wordt om de bediening van een machine op een nieuw gevonden basis te vertalen (iets in die richting, is alweer jaar geleden of zo).
Het verhaal kabbelde maar wat voort en wist me ook niet te boeien. Wordt het hierna snel beter of is dit wat het is?
Is alweer een tijdje gelezen dat ik het boek gelezen heb. Denk dat op ongeveer 3/4 van het boek de verschillende verhaallijnen duidelijk worden, dat was voor mij wel het beste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Arunia schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:07:
[...]

Oeh gaaf! Ik heb zelf wel vroeger (2nd edition) D&D gedaan. Denk daar nog vaak aan terug. Heb ook nog ergens op zolder het bordspel liggen. Maar wellicht is bovenstaande wel tof om thuis eens te introduceren met mijn vrouw en dochter. Wie weet. Het hoeft allemaal niet heel uitgebreid te zijn. Dat is bijvoorbeeld ook wat me aantrekt in een HeroQuest als spel zijnde. Maar dat gaat dan weer niet over boeken. :+
Er zitten allemaal knutseldingen in, templates voor je karakter (zowel voorgebouwd als vrij in te vullen) en allemaal handige tips enzo. Echt heel leuk om samen met kinderen door te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
Alleen jammer dat Children of Time van Adrian Tchaikovsky alleen in t engels beschikbaar is.
Vind ik een stuk lastiger om te lezen, ik heb liever NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 18:07
deBennie schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:34:
Alleen jammer dat Children of Time van Adrian Tchaikovsky alleen in t engels beschikbaar is.
Vind ik een stuk lastiger om te lezen, ik heb liever NL
Mijn zeer beperkte ervaring met naar Nederlands vertaalde boeken, is dat ik het al snel ontzettend kinderachtig geschreven vind. Mogelijk net slechte vertaling te pakken dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het stomme van Children of Time is dat de persoon van het eerste hoofdstuk een veel interessantere Arc had kunnen krijgen dan ze uiteindelijk kreeg. Ik heb dat boek een beetje zitten speedlezen omdat haar verhaal mij veruit het meeste boeide en ook de beste potentie had, zodat de rest van het boek een beetje secundair bleef.

Nou ja, het werd uiteindelijk gelukkig relevant maar toch, het is dan toch de rest van het boek dat het verhaal heeft gemaakt.
deBennie schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:34:
Ik baal ergens dat Peter Hamilton niet vertaald is maar anderzijds begrijp ik direct dat het geen doen meer is. Teveel tekst voor een te beperkt publiek. Pandora's Star blijft een aftrap van heel veel concepten die prima gebruikt zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Delerium op 08-03-2023 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:43
LA-384 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Mijn zeer beperkte ervaring met naar Nederlands vertaalde boeken, is dat ik het al snel ontzettend kinderachtig geschreven vind. Mogelijk net slechte vertaling te pakken dat kan natuurlijk ook.
Die ervaring heb ik ook met vertalingen, ik ben daar dan ook mee gestopt een aantal jaren geleden en lees Engelse boeken alleen nog maar in het Engels. (Ik lees ook vooral oorspronkelijk Engelstalige boeken, dus daarmee voornamelijk Engels). In het begin is dat lastig omdat je het niet bent gewend, maar werd als snel een stuk gemakkelijker en ik lees (bijna) net zo gemakkelijk Engels als Nederlands ondertussen.
Mijn advies zou dan ook zijn: Gewoon aan beginnen, het wordt snel gemakkelijker en je krijgt gewoon veel meer de nuances mee die in het Engels goed uit de verf komen, maar niet zo lekker vertaald zijn (Of te vertalen zijn) naar het Nederlands.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:43
Dacht, misschien leuk om hier eens wat reviews te delen (die ik voor Goodreads heb geschreven) van hetgeen ik in 2023 heb gelezen.

The girl with all the gifts | M.R. Carey
Na de 'Last of Us'-game en -serie. is er blijkbaar ook een boek dat zich in deze wereld afspeelt. Of tenminste, een wereld die ten onder is gegaan aan dezelfde schimmel. Dat leest in het begin best gek en voelt zelfs even 'gejat'. Gelukkig wijkt dit verhaal voldoende af van de bekende game/serie om al snel alle gelijkenissen te doen vergeten.

Carey zet vier interessante karakters neer en neemt de lezer in haar boek mee in meerdere ethische vraagstukken. De kaft van het boek is geel; het verhaal zelf grijs. Het einde sluit daar perfect bij aan: je blijft met een dubbel gevoel achter.

Al met al een prima boek dat een verhaal vertelt waar je als lezer doorheen vliegt. Aanrader voor wie houdt van dystopische verhalen waarin het niet zozeer gaat om de actie/'zombies', maar om hoe mensen zich in zo'n samenleving vanuit hun eigen normen en waarden staande proberen te houden.
4/5

Memory Man | Amos Decker
Leuke detective met een vrij originele invalshoek. De hoofdpersoon is goed neergezet en ook andere karakters komen prima uit de verf. Jammer dat het sterke verhaal ontaardt in een wat tegenvallende climax. Daarom geen vijf, maar vier sterren. Wel smaakt deze kennismaking met Baldacci naar meer.
4/5

Perdido street station | China Miévile
Enorm origineel verhaal in een goed neergezette fantasiewereld. De auteur neemt zijn tijd om situaties te schetsen en omgevingen te beschrijven. Voor mij voert hij dat soms te ver door. Helemaal als het aankomt op wiskundige/natuurkundige theorieën. Misschien mede daardoor dat het geheel me onvoldoende boeide. Had ook weinig feeling met de hoofdpersonen, terwijl ik dat element juist erg van belang vind.

Al met al drie sterren voor een verhaal dat knap in elkaar steekt, maar niet helemaal mijn ding bleek.
3/5

The lion, the witch and the wardrobe | C.S. Lewis
Oké boek dat duidelijk geschreven is voor kinderen. Leest prima weg, maar is qua plot wel erg eenvoudig. Had van een zo bekend boek meer verwacht dan dit wat slappe aftreksel van een aantal Bijbelse verhalen. Drie sterren voor het prettige tempo en de goede verhaaltechnieken.
3/5

Perfect kill | Helen Fields
Opnieuw een vermakelijk boek in de serie over Callanach en Turner. Leuk ook dat Fields ditmaal kiest voor een andere invalshoek: mensenhandel in plaats van 'weer' een seriemoordenaar. Het verhaal zelf steekt prima in elkaar, hoewel het plot wel wat dunnetjes is. Alles valt net wat te mooi in elkaar, zogezegd.

Wat ik vooral hoop, is dat de schrijfster in de komende delen iets rigoureus durft te doen. 'Kill your darlings' om het geheel spannend te houden. Anders ben ik bang dat dit vervalt in de zoveelste detectiveserie. Schotland (en nu Frankrijk) is een originele setting, maar dat daar steeds enorm spectaculaire misdaden plaatsvinden wordt na enige tijd ongeloofwaardig.
4/5

The invisible life of Addie LaRue | V.E. Schwab
Mooi verhaal. Goed geschreven, in een prettig tempo. Plot is enorm origineel en de uitwerking is ook goed. Jammer dat het ietwat vervalt in een ‘standaard’ liefdesverhaal, maar ook dat steekt goed in elkaar. Snap ook dat de schrijver de hoofdpersoon niet in allerlei historische gebeurtenissen plaatst. Hoewel ik dat wel interessant(er) had gevonden, gaat daarmee natuurlijk een zeker afbreukrisico gepaard.
4/5

Oathbringer | Brandon Sanderson
Probably one of the most difficult ratings I've ever given. This book is great, the story itself fantastic and the way the characters develop is realistic. Nevertheless I never truly felt engaged in it all. What happened to the main characters just didn't really seem to matter. Perhaps it's because Sanderson's way of telling the story is too detailed for me, or because there are simply too many characters introduced. Or it is due to the fact that English isn't my native language. The last part however, did take me back to the experience I've had with earlier parts in this series. Therefor I probably will also read coming editions, even if this book didn't really get me hooked.
3/5

Dit boek in het Engels gelezen, dus blijkbaar daarom ook maar in die taal gereviewd :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik ben nu bezig met het lezen van "This is how they tell me the world ends" van Nicole Perlroth. Een interessant en angstaanjagend boek over de handel in 0-days, hackers en hoe natiestaten handelen in die 0-days en hoe ver ze gaan om toegang te krijgen en te houden. En het leest als een thriller.

https://www.goodreads.com...ey-tell-me-the-world-ends

Het volgende boek in mijn wachtrij: "Het is oorlog en niemand die het ziet" van Huib Modderkolk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
"Het is oorlog en niemand die het ziet" van Huib Modderkolk is hier vaker voorbijgekomen en is zeker een aanrader. Het boek van Perlroth lijkt me ook interresant!

Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business - Neil Postman
Heb ik ondertussen uit. Ook lezenswaardig, zeker in deze periode rond de verkiezingen.

Over amusement gesproken; Killing Floor - Lee Child gelezen, zat volgens mij wel een plothole in waardoor ik op het verkeerde been werd gezet. Andere lezers hier die dit hebben gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 14:45
Jogai schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:41:

Over amusement gesproken; Killing Floor - Lee Child gelezen, zat volgens mij wel een plothole in waardoor ik op het verkeerde been werd gezet. Andere lezers hier die dit hebben gelezen?
Ik heb alle boeken van Jack Reacher gelezen en aangezien dit de eerste was moet je mij even helpen wat dan het plothole was. Sowieso moet je deze boeken niet te serieus nemen. Ze lezen makkelijk weg, volgen elke keer dezelfde patronen. Dat neemt niet weg dat het geen leuke boeken zijn, ik heb mij er wel mee vermaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:55
SuperKneus schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:52:
[...]
Dat neemt niet weg dat het geen leuke boeken zijn, ik heb mij er wel mee vermaakt.
Die zin klopt niet helemaal. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
SuperKneus schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:52:
[...]

Ik heb alle boeken van Jack Reacher gelezen en aangezien dit de eerste was moet je mij even helpen wat dan het plothole was. Sowieso moet je deze boeken niet te serieus nemen. Ze lezen makkelijk weg, volgen elke keer dezelfde patronen. Dat neemt niet weg dat het geen leuke boeken zijn, ik heb mij er wel mee vermaakt.
Om met het laatste te beginnen, ik lees ze idd als vermaak, en neem ze niet te serieus. Neemt niet weg dat het vermaak toch een beetje goed in elkaar moet zitten. Een heleboel zaken kan ik niet beoordelen dus maakt het mij niet uit of het klopt of niet. Maar volgens mij kwam ik op een logische fout uit; Hieronder een samenvatting van wat er misgaat, dus meer spoiler als samenvatting:

spoiler:
Jack stapt van de bus en loopt het dorp Margrave in. Daar is een criminele bende actief en heeft een lijk achtergelaten. Jack wordt als moordenaar verdacht en vastgezet. Daar ontmoet hij agente Roscoe. Voor het weekend moet hij in een nabijgelegen gevangenis verblijven samen met een andere verdachte waar hij er achter komt dat deze 'bankier' (naam vergeten) onderdeel is van de criminele 'inner circle'. Deze wilde er echter uitstappen en had daarom Broer Reacher ingehuurd die dus omgebracht is. Daarna gaat hij met rechercheur Finlay en Roscoe mee gaat op onderzoek uit. Omdat de politie niet te vertrouwen is houden ze hun onderzoek binnen de kring van hun drieen. Ze komen er ook steeds meer achter dat iedereen corrupt is, de burgemeester, de hoofdagent etc. Ze krijgen hulp aangeboden van FBI agent Picard. Deze biedt aan om de vrouw en kind van de bankier in een safe house veilig te stellen.

Hier het gat in het plot. Finlay is een overgekwalificeerde rechercheur maar is aangenomen door burgemeester en hoofdagent omdat die de slechtste sollicitant aannamen. Zij wilden namelijk een rechercheur die niet voor de voeten liep. Alleen was Finlay op dat moment mentaal verzwakt waardoor hij de slechtste sollicitant ter wereld was (zijn woorden). Picard is een lange termijn vriend, en had hem de baan in Margrave afgeraden. Achteraf blijkt omdat Picard samen met de burgemeester en hoofdagent een deel van de inner circle waren. Maar als dat zo was had Picard toch kunnen zeggen, neem die Finlay niet aan, want hij heeft het nu wel even taai maar is eigenlijke een verrekt goeie rechercheur.

Bij mij gingen er ineens alarmbellen rinkelen omdat Roscoe een bepaalde clue doorziet waarna FInlay haar een hand geeft. Dat stuk had voor mij 'evil genius vibes', vervolgens neemt Picard haar mee naar het 'safe house' waarbij je de red flags ook van de bladzijde spatten. Nu klopt dat van Picard wel, dus dacht ik dat Finlay ook fout was, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Maar dan hou je dus bovenstaand gat in het plot over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:55
Jogai schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:52:
[...]

Om met het laatste te beginnen, ik lees ze idd als vermaak, en neem ze niet te serieus. Neemt niet weg dat het vermaak toch een beetje goed in elkaar moet zitten. Een heleboel zaken kan ik niet beoordelen dus maakt het mij niet uit of het klopt of niet. Maar volgens mij kwam ik op een logische fout uit; Hieronder een samenvatting van wat er misgaat, dus meer spoiler als samenvatting:

spoiler:
Jack stapt van de bus en loopt het dorp Margrave in. Daar is een criminele bende actief en heeft een lijk achtergelaten. Jack wordt als moordenaar verdacht en vastgezet. Daar ontmoet hij agente Roscoe. Voor het weekend moet hij in een nabijgelegen gevangenis verblijven samen met een andere verdachte waar hij er achter komt dat deze 'bankier' (naam vergeten) onderdeel is van de criminele 'inner circle'. Deze wilde er echter uitstappen en had daarom Broer Reacher ingehuurd die dus omgebracht is. Daarna gaat hij met rechercheur Finlay en Roscoe mee gaat op onderzoek uit. Omdat de politie niet te vertrouwen is houden ze hun onderzoek binnen de kring van hun drieen. Ze komen er ook steeds meer achter dat iedereen corrupt is, de burgemeester, de hoofdagent etc. Ze krijgen hulp aangeboden van FBI agent Picard. Deze biedt aan om de vrouw en kind van de bankier in een safe house veilig te stellen.

Hier het gat in het plot. Finlay is een overgekwalificeerde rechercheur maar is aangenomen door burgemeester en hoofdagent omdat die de slechtste sollicitant aannamen. Zij wilden namelijk een rechercheur die niet voor de voeten liep. Alleen was Finlay op dat moment mentaal verzwakt waardoor hij de slechtste sollicitant ter wereld was (zijn woorden). Picard is een lange termijn vriend, en had hem de baan in Margrave afgeraden. Achteraf blijkt omdat Picard samen met de burgemeester en hoofdagent een deel van de inner circle waren. Maar als dat zo was had Picard toch kunnen zeggen, neem die Finlay niet aan, want hij heeft het nu wel even taai maar is eigenlijke een verrekt goeie rechercheur.

Bij mij gingen er ineens alarmbellen rinkelen omdat Roscoe een bepaalde clue doorziet waarna FInlay haar een hand geeft. Dat stuk had voor mij 'evil genius vibes', vervolgens neemt Picard haar mee naar het 'safe house' waarbij je de red flags ook van de bladzijde spatten. Nu klopt dat van Picard wel, dus dacht ik dat Finlay ook fout was, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Maar dan hou je dus bovenstaand gat in het plot over.
Als ik die quote zo lees is de serie behoorlijk trouw aan de boeken.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste