Dacht, misschien leuk om hier eens wat reviews te delen (die ik voor Goodreads heb geschreven) van hetgeen ik in 2023 heb gelezen.
The girl with all the gifts | M.R. Carey
Na de 'Last of Us'-game en -serie. is er blijkbaar ook een boek dat zich in deze wereld afspeelt. Of tenminste, een wereld die ten onder is gegaan aan dezelfde schimmel. Dat leest in het begin best gek en voelt zelfs even 'gejat'. Gelukkig wijkt dit verhaal voldoende af van de bekende game/serie om al snel alle gelijkenissen te doen vergeten.
Carey zet vier interessante karakters neer en neemt de lezer in haar boek mee in meerdere ethische vraagstukken. De kaft van het boek is geel; het verhaal zelf grijs. Het einde sluit daar perfect bij aan: je blijft met een dubbel gevoel achter.
Al met al een prima boek dat een verhaal vertelt waar je als lezer doorheen vliegt. Aanrader voor wie houdt van dystopische verhalen waarin het niet zozeer gaat om de actie/'zombies', maar om hoe mensen zich in zo'n samenleving vanuit hun eigen normen en waarden staande proberen te houden.
4/5
Memory Man | Amos Decker
Leuke detective met een vrij originele invalshoek. De hoofdpersoon is goed neergezet en ook andere karakters komen prima uit de verf. Jammer dat het sterke verhaal ontaardt in een wat tegenvallende climax. Daarom geen vijf, maar vier sterren. Wel smaakt deze kennismaking met Baldacci naar meer.
4/5
Perdido street station | China Miévile
Enorm origineel verhaal in een goed neergezette fantasiewereld. De auteur neemt zijn tijd om situaties te schetsen en omgevingen te beschrijven. Voor mij voert hij dat soms te ver door. Helemaal als het aankomt op wiskundige/natuurkundige theorieën. Misschien mede daardoor dat het geheel me onvoldoende boeide. Had ook weinig feeling met de hoofdpersonen, terwijl ik dat element juist erg van belang vind.
Al met al drie sterren voor een verhaal dat knap in elkaar steekt, maar niet helemaal mijn ding bleek.
3/5
The lion, the witch and the wardrobe | C.S. Lewis
Oké boek dat duidelijk geschreven is voor kinderen. Leest prima weg, maar is qua plot wel erg eenvoudig. Had van een zo bekend boek meer verwacht dan dit wat slappe aftreksel van een aantal Bijbelse verhalen. Drie sterren voor het prettige tempo en de goede verhaaltechnieken.
3/5
Perfect kill | Helen Fields
Opnieuw een vermakelijk boek in de serie over Callanach en Turner. Leuk ook dat Fields ditmaal kiest voor een andere invalshoek: mensenhandel in plaats van 'weer' een seriemoordenaar. Het verhaal zelf steekt prima in elkaar, hoewel het plot wel wat dunnetjes is. Alles valt net wat te mooi in elkaar, zogezegd.
Wat ik vooral hoop, is dat de schrijfster in de komende delen iets rigoureus durft te doen. 'Kill your darlings' om het geheel spannend te houden. Anders ben ik bang dat dit vervalt in de zoveelste detectiveserie. Schotland (en nu Frankrijk) is een originele setting, maar dat daar steeds enorm spectaculaire misdaden plaatsvinden wordt na enige tijd ongeloofwaardig.
4/5
The invisible life of Addie LaRue | V.E. Schwab
Mooi verhaal. Goed geschreven, in een prettig tempo. Plot is enorm origineel en de uitwerking is ook goed. Jammer dat het ietwat vervalt in een ‘standaard’ liefdesverhaal, maar ook dat steekt goed in elkaar. Snap ook dat de schrijver de hoofdpersoon niet in allerlei historische gebeurtenissen plaatst. Hoewel ik dat wel interessant(er) had gevonden, gaat daarmee natuurlijk een zeker afbreukrisico gepaard.
4/5
Oathbringer | Brandon Sanderson
Probably one of the most difficult ratings I've ever given. This book is great, the story itself fantastic and the way the characters develop is realistic. Nevertheless I never truly felt engaged in it all. What happened to the main characters just didn't really seem to matter. Perhaps it's because Sanderson's way of telling the story is too detailed for me, or because there are simply too many characters introduced. Or it is due to the fact that English isn't my native language. The last part however, did take me back to the experience I've had with earlier parts in this series. Therefor I probably will also read coming editions, even if this book didn't really get me hooked.
3/5
Dit boek in het Engels gelezen, dus blijkbaar daarom ook maar in die taal gereviewd