Ietwat late reactie omdat ik even moest graven voordat ik een beetje een zinnig antwoord kon geven

Wat ervan in het Nederlands uit is gegeven weet ik niet, wat je er wellicht al van kent of hebt gelezen ook niet. Maar in de categorie 'fantasy en aangrenzend' zijn dit wat dingen waar ik de afgelopen jaren heel veel lol mee heb gehad:
De
A Chorus of Dragons serie van Jenn Lyons. Vijf delen, en de serie is af. Interessante concepten op gebied van tijd, eerdere levens en meer van dat soort moois. Als je 'woke' als scheldwoord gebruikt zéker overslaan.
The Dresden Files van Jim Butcher. Lang overgeslagen omdat't een beetje pulp fantasy is, maar toen ik eraan begon heb ik in een paar weken alle 17 delen gelezen. Fantasy in een moderne setting.
Alles van Neil Gaiman. Ik heb al z'n boeken, short story bundels, bijna alle Sandman, een groot deel van z'n kinderboeken. Als deze man iets schrijft, dan lees ik het.
Neverwhere en
Stardust zijn naar mijn mening zijn twee boeken die het meest in de buurt komen van gangbare fantasy.
The Ocean at the End of the Lane lees ik elk jaar een keer
Meer sci-fi dan fantasy, maar tegelijkertijd naar mijn mening ook wel een beetje 'fantasy in space' is
To Sleep in a Sea of Stars van Christopher Paolini. Ja, die Paolini van de Eragon serie
Iedereen heeft ondertussen
Mistborn wel gelezen toch? Beetje YA 'wish fulfilment' maar ik vond'm zeker de moeite waard.
Kings of the Wyld is gewoon lekker lomp hakken. De humor moet je een beetje liggen, en het hele 'we noemen een groep avonturiers een band die op tour gaat' wordt wel echt uitgemolken tot er geen druppel meer in zit. Maar terwijl ik de link was aan het zoeken zag ik dat er al jaren een tweede deel is, dus dat heb ik tussen het typen door besteld
The Long Earth van Terry Pratchett en Stephen Baxter. Een vijfdelige serie over een setting waarin er makkelijk tussen parallelle universa gereisd kan worden. Niet over de hele serie even sterk, maar ik vond'm alsnog erg de moeite waard
Jack Vance - Tales of the Dying Earth. Een beetje een wildcard, want dit is een bundel korte verhalen. Maar er zit een losse samenhang tussen. En ik hou van korte verhalen, en meer mensen zouden korte verhalen moeten lezen
En dan nog de
New Crobuzon trilogie van China Miéville. Beetje steampunk meets fantasy. Enorm creatief, geweldige world building. Ik ben blij dat ik eraan dacht terwijl ik dit lijstje was aan het maken, want deze ga ik binnenkort eens opnieuw lezen