Toon posts:

Welke boeken leest de Tweaker? - Deel 5 Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-03 19:23

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Slomy schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Ik ben ook een fan van het fantasy genre (lees in het engels). Voor aanstaande zomervakantie opzoek naar een nieuwe serie om te gaan lezen, heb jij nog tips?

Al gelezen:
- Rivers of London (Ben Aaronovitch)
- The First Law (Joe Abercrombie)
- Shattered Sea (Joe Abercrombie)
- The Riftwar Saga (Raymond E. Feist)
- The Magicians (Lev Grossman)
- Farseer trilogy (Robin Hobb)
- Tawny Man (Robin Hobb)
- Gentleman Bastard (Scott Lynch)
- The Inheritance Cycle (Christopher Paolini)
- LotR (Tolkien)
- A song if Ice and Fire (George Martin)

Daarnaast alles van Dan Brown gelezen + vind ik de serie van Gabriel Allon (Daniel Silva) erg vermakelijk (daarnaast komt er mooi elk jaar een nieuwe uit).
Ik heb op Github een lijstje met populaire boeken/series in het fabtasy/science fiction genre staan.

https://github.com/timoer...ooks%20recommendations.md

Ooit begonnen met het idee er een website van te maken, maar nooit van gekomen. Mocht je het lijstje aan willen vullen: iedereen is vrij om een pull request aan te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 19:03

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Ah kak, deel 9 van de expanse is het laatste deel! Alweer ff geleden dat ik dat deel gelezen heb en me niet helemaal gerealiseerd dat dat echt het einde was!
Ah balen echt.

Ben zelf ook zoekende naar een nieuwe serie om ik verder te gaan. Afgelopen tijd the wandering inn geleden. Heerlijk geschreven, begint klein beetje rauw, maar je merkt dat de schrijfster zich ontwikkelt en dat het echt fantastisch is. De eerste 4 delen zijn 12000 pagina's op mijn ereader, heb er wel ff over gedaan dus. De volgende 4 delen zijn nog niet echt uitgebracht op ebook, mocht iemand een manier hebben om die op een e-reader te krijgen, hoor ik het heel graag!!!

Net gisteren red rising trilogie van Pierce Brown uitgelezen. Zit ook goed in elkaar. Niet te lastig, kreeg beetje Hunter games vibes.

De hierboven genoemde lijstjes zal ik nog ff bekijken of wat voor me tussen zit, thanks iig ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:23

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben nu net begonnen in het boek over Gerard Sanderink. zie ook het Tweakers-plus artikel hierover.

In ‘Er is er hier maar één de baas’ onthult journalist Angelique Kunst een van de meest opmerkelijke affaires uit het Nederlandse bedrijfsleven. De Twentse topondernemer en multimiljonair Gerard Sanderink, eigenaar van onder andere ICT-bedrijf Centric en bouwbedrijf Strukton, staat tot 2018 ondanks zijn fortuin bekend als een bescheiden zakenman. Maar vanaf het moment dat Rian van Rijbroek in zijn leven komt, een zelfbenoemd ‘cyberexpert’ en ‘hacker’ met een bedenkelijke reputatie, lijkt de eens zo degelijke Sanderink volledig de weg kwijt te zijn. Hij ziet overal complotten, is verwikkeld in allerlei rechtszaken en ontslaat iedereen die hem probeert te corrigeren. Tegenspraak duldt hij niet, want: ‘Er is er hier maar één de baas!’

Maar is Gerard Sanderink eigenlijk nog wel de baas? Of heeft Van Rijbroek via hem de macht over zijn bedrijven overgenomen? En wat betekent dat voor Nederland? In dit boek reconstrueert Kunst hoe Sanderink volledig kon ontsporen en laat ze zien hoe groot de gevolgen kunnen zijn als één persoon binnen een onderneming de absolute macht heeft.

Ik ben nog niet toe aan het gedeelte waarin Rijbroek ten tonele verschijnt, maar ik vind het nu al een geweldig boek. Normaliter hou ik niet zo van non-fictie, maar dit is echt fantastisch om te lezen, kan het zeker aanbevelen als vakantieboek! Sanderink wordt mooi beschreven als een bijzondere man met een "bijzondere" manier van werken.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03 16:36

Sabbi

je denkt aan mij.

Slomy schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Ik ben ook een fan van het fantasy genre (lees in het engels). Voor aanstaande zomervakantie opzoek naar een nieuwe serie om te gaan lezen, heb jij nog tips?

Al gelezen:
- Rivers of London (Ben Aaronovitch)
- The First Law (Joe Abercrombie)
- Shattered Sea (Joe Abercrombie)
- The Riftwar Saga (Raymond E. Feist)
- The Magicians (Lev Grossman)
- Farseer trilogy (Robin Hobb)
- Tawny Man (Robin Hobb)
- Gentleman Bastard (Scott Lynch)
- The Inheritance Cycle (Christopher Paolini)
- LotR (Tolkien)
- A song if Ice and Fire (George Martin)

Daarnaast alles van Dan Brown gelezen + vind ik de serie van Gabriel Allon (Daniel Silva) erg vermakelijk (daarnaast komt er mooi elk jaar een nieuwe uit).
Twee series die ik recentelijk gelezen heb:

Andrew Caldecott - Rotherweird (serie van 3)
N.K. Jemisin - The Fifth Season (ook serie van 3)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:07
Ik heb uit de algemene boekenkast op m'n werk De Prooi geleend van Jeroen Smit. Over de aanloop naar de ondergang van ABN-Amro vlak voor de kredietcrisis.

Het leest echt heel makkelijk weg als ware het een thriller. Er komen wel heel veel namen voorbij, maar het blijft redelijk goed te volgen. Het gevoel dat mij vooral bekruipt tijdens het lezen ervan is dat ze in het verleden bij banken echt absurd veel geld hebben verdiend. Zodanig veel dat het nooit iemand is opgevallen dat ze geen idee hadden waar ze mee bezig waren want er werd altijd winst gemaakt. Maar het beeld dat van het bestuur en de RvC wordt geschetst is echt ontluisterend. Topmannen bij een bank, maar je zou ze nog niet het bestuur van een limonadekraampje toevertrouwen als je wist wat een puinhoop ze ervan maakten.

Aanrader, ook al is het boek wat ouder.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Dit weekend After Steve van Tripp Mickle uitgelezen.

Nu bezig met Build: An Unorthodox Guide to Making Things Worth Making van Tony Fadell.

Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:07:
Ook ik kan zo nu en dan genieten van wat pulp. Zo ben ik nu aan deze serie begonnen, wat in het Engels lekker wegleest, geestig is en soms ronduit hilarisch:

https://www.goodreads.com...rtaining%20way%20possible.
@Bowen_HAFX, zo die gehad. Ik moet zeggen, eerste twee hoofdstukken ofzo van eerste boek vond ik de humor wat geforceerd. Daarna in één stuk door hele serie uitgelezen. Wanneer deel 6? :P

Oftewel echt van genoten, bedankt voor die tip :)

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-03 08:36
Sissors schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:24:
[...]

@Bowen_HAFX, zo die gehad. Ik moet zeggen, eerste twee hoofdstukken ofzo van eerste boek vond ik de humor wat geforceerd. Daarna in één stuk door hele serie uitgelezen. Wanneer deel 6? :P

Oftewel echt van genoten, bedankt voor die tip :)
Dat heb je snel gedaan! Ik ben nu halverwege boek 5, die blijkbaar afgelopen februari is uitgekomen. Maar had ergens gelezen/gehoord dat het de bedoeling is om tot het einde van de dungeon door te gaan, dus er komt nog volop leesplezier aan met Carl en Donut :).

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:10
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Dat heb je snel gedaan! Ik ben nu halverwege boek 5, die blijkbaar afgelopen februari is uitgekomen. Maar had ergens gelezen/gehoord dat het de bedoeling is om tot het einde van de dungeon door te gaan, dus er komt nog volop leesplezier aan met Carl en Donut :).
Was een leuke tip van je! Nu met boek 1 bezig :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-03 12:36

RoyK

Illustrator

Ben ik net klaar met De geheugenman van David Baldacci, wil ik aan boek 2 starten.. niet in de kobo abonnement te lezen. Boek 3 dan weer wel. Dit is zo vervelend.. dit heb ik ook met andere reeksen ervaren. Slordig om incomplete reeksen aan te bieden en ook nog knap vervelend. :(

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Monkeybrains schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Succes daarmee, dit boek staat toch wel bekend als lastig door te komen. Ik lees qua fantasy eigenlijk alles, vind de lord of the rings fantastisch net als andere boeken van Tolkien, maar de Silmarillion was erg lastig om doorheen te komen. Ben benieuwd hoe jij het ervaart.
Boek is uit. Ik lees eigenlijk alleen een paar bladzijden voor het slapen gaan dus zo heel rap gaat het sowieso niet. Het is inderdaad niet een typisch 'leesboek' alhoewel enkele hoofdstukken zeer goed te doen waren. M.n. het hoofdstuk over Luthien en Beren (en Huan the wolfhound :))
Al die namen en gebieden maakt het wel lastig om te lezen inderdaad.

Nu ben ik begonnen aan Killing Commendatore (ENG) van Haruki Murakami. Ik heb al veel van zijn boeken gelezen, dus deze moest er ook maar eens aan geloven. Bewust gekozen voor wat 'lichte lectuur' i.p.v. gelijk de overstap te maken naar The Idiot (ENG) van Fyodor Dostoevsky.

Afgelopen zaterdag vond ik mijzelf toevallig weer in de Waanders in Zwolle en daar vond ik een boek welke dusdanig dik en goedkoop was dat ik hem niet kon laten liggen. Dus ik heb ook De gebroeders Karamazov (NL) van Fyodor Dostoevsky maar meegenomen (€ 12,50 voor iets meer dan 1.000 pagina's!).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ook ik kan zo nu en dan genieten van wat pulp. Zo ben ik nu aan deze serie begonnen, wat in het Engels lekker wegleest, geestig is en soms ronduit hilarisch:

Ik heb altijd het idee dat ik ook iets wijzer moet worden als ik iets lees. Maar af en toe een “guilty pleasure” moet kunnen. Zojuist het eerste deel gelezen en leest inderdaad heerlijk weg. Deel twee staat ook al op de Kindle. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Bedankt voor de tip, Build net ook maar gekocht om te compenseren voor Dungeon Crawler Carl :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:30

Punkrocker

Mostly harmless

Iets te verbergen – Elisabeth George
Wanneer een detective van de beademing wordt gehaald, onthult de autopsie een gewelddadige dood. Waarnemend hoofdinspecteur Thomas Lynley wordt op de zaak gezet en komt uit bij een speciale taskforce binnen de Nigeriaanse gemeenschap van Noord-Londen waar de vermoorde detective bij betrokken was.
De jacht op de moordenaar opent deuren naar een voor hem onbekende wereld van culturele verenigingen en tradities. Samen met sergeants Barbara Havers en Winston Nkata ontdekt hij een web van leugens en geheime levens van mensen die elkaar gruwelijk verminken en dit koste wat het kost verborgen proberen te houden.
Een Linley & Havers detective tussendoor leest altijd lekker luchtig weg. (Alhoewel luchtig in dit geval minderluchtig is, het gaat o.a. over genitale vrouwenverminkingen). Ik kende het duo eerst van de TV serie. Maar de boeken zijn leuker. Vooral Havers is in de boeken veel leuker. Ze is een ongezond etende, slordig geklede en grof in de mond zijnde sergeant. Op TV is ze dit allemaal niet.

Het boek is een dikke pil, veel inleidende verhalen en achtergronden. Niet te veel, het is een mooie aanloop. George schrijft vloeiend en is snel te lezen. Pas op het laatst heb je door wie de moorderaar is. Havers zorgt met haar vuilbekkerij en T-shirts met de meest vreemde opschriften voor de nodige humor.

[Voor 2% gewijzigd door Punkrocker op 17-07-2022 12:22. Reden: link toegevoegd]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

De Stenen Goden - Jeroen Windmeijer
De Middelburgse antropologiestudent Anthoni Eskens doet op Paaseiland onderzoek naar de moais, de mysterieuze beelden die al eeuwenlang tot de verbeelding spreken. Al snel ontdekt hij dat er op het eiland een felle, onderhuidse strijd woedt over de oorsprong van de moais. Als er plotseling iemand verdwijnt, lijkt het erop dat sommigen het niet bij discussiëren laten…
In Middelburg treft Monique Fierloos, conservator van het Zeeuws Museum, voorbereidingen voor een grote tentoonstelling over ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen en Paaseiland. Een Paaseilandse beeldhouwer is uitgenodigd om voor het museum een beeld te maken, maar een in een nabijgelegen dorp gevonden moai zet de verhoudingen op scherp. En dan valt de eerste dode…
Nu eens geen detective in de hoofdrol maar een student en een conservator. Verhaal speelt zit, bijna, hoofdstuk om hoofdstuk af op Paaseiland en in Middelburg e.o. Terwijl het in Middelburg vooral gaat over de moord beleeft de student op Paaseiland ook de nodige hachelijke avonturen.

Windmeijer is o.a. godsdienstleraar en stopt te pas en te onpas bijbelcitaten ertussen. Gelukkig zijn de meestal wel relevant maar af en toe erger ik me er wel aan, zo’n zinloze quote die niets met het verhaal van doen heeft. Hij heeft voor de hoofdrolspelers de namen van boekhandelaars Anthoni Fierloos (De Koperen Tuin / Paard van Troije uit Goes) en Monique Eskens (De Drukkerij uit Middelburg) verwisselt. Dit was een van de redenen dat ik het boek heb gelezen: Anthoni was jarenlang onze bijna buurman en is nog steeds eigenaar van mijn vaste boekenwinkel(s). Dit bleekt achteraf wel een nadeel te hebben: Ik zie steeds zijn hoofd voor me als ik over hem lees. :+

Origineel verhaal, een paar spannende momenten, een onverwachte afloop. Geen flitsende actie, geen superspannend einde maar wel aardig om te lezen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Metro 2033 - Dmitry Glukhovsky
The basis of three Bestselling computer games Metro 2033 and Metro Last Light, and Metro: Exodus. the year is 2033. the world has been reduced to rubble. Humanity is nearly extinct. the half-destroyed cities have become uninhabitable through radiation. Beyond their boundaries, they say, lie endless burned-out deserts and the remains of splintered forests. Survivors still remember the past greatness of humankind. But the last remains of civilisation have already become a distant memory, the stuff of myth and legend. More than 20 years have passed since the last plane took off from the earth. Rusted railways lead into emptiness. the ether is void and the airwaves echo to a soulless howling where previously the frequencies were full of news from Tokyo, New York, Buenos Aires. Man has handed over stewardship of the earth to new life-forms. Mutated by radiation, they are better adapted to the new world. Mans time is over. A few score thousand survivors live on, not knowing whether they are the only ones left on earth. they live in the Moscow Metro - the biggest air-raid shelter ever built. It is humanitys last refuge. Stations have become mini-statelets, their people uniting around ideas, religions, water-filters - or the simple need to repulse an enemy incursion. It is a world without a tomorrow, with no room for dreams, plans, hopes. Feelings have given way to instinct - the most important of which is survival. Survival at any price. VDNKh is the northernmost inhabited station on its line. It was one of the Metros best stations and still remains secure. But now a new and terrible threat has appeared. Artyom, a young man living in VDNKh, is given the task of penetrating to the heart of the Metro, to the legendary Polis, to alert everyone to the awful danger and to get help. He holds the future of his native station in his hands, the whole Metro - and maybe the whole of humanity.
Voor de gamers onder ons geen onbekende titel. De games zijn op deze boeken gebaseerd.

Een donker (letterlijk!) boek, onheilspellende geluiden en gebeurtenissen in de Metrogangen van Moskou waar de overlevenden en nazaten wonen van de vernietiging van de beschaving bovengronds. Bovengronds is nog steeds na al die jaren te radioactief om onbeschermd rond te lopen. De metrostations hebben de rol van dorpen overgenomen. Primitieve levensstandaarden alom. Het ene station armoediger dan de ander en de gangen/metrotunnels zijn niet veilig.

Het verhaal gaat over een jongen die van een bezoeker de opdracht krijgt om een bericht af te geven op een station een aantal stations verderop. Klinkt dichterbij dan het eigenlijk is met gevaarlijke tunnels en gevaarlijke mensen die de andere stations bewonen. Niet iedereen is even vriendelijk. Het blijkt een queeste waarin hij een belangrijke rol zal moeten spelen om de metrobewoners te redden van de ondergang. De metrobewoners zijn net zo divers als je nu ook hebt op aarde. Aardig, niet aardig, fascisten, reli-fanaten, …

De schrijver is een Oekraïner. De vertaling, naar het Engels, is gedaan dor iemand met een Engels klinkende naam maar de grammatica en stijl doet af en toe denken alsof een Oekraïner, de schrijver?, dit heeft vertaald. Het kan natuurlijk ook komen doordat Oekraïens zelf een heel andere taalopbouw en gebruik heeft wat het lastig maakt er “normaal” Engels van de maken.
Het verhaal intrigeert, is spannend en de sfeer in de donkere gangen van de metro en de schaarsverlichte stations is beklemmend en goed beschreven. Leest als de metro een trein!

Op naar het volgende deel!

[Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 17-07-2022 13:57. Reden: Typo]

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:40
Zo, ik heb net het laatste boek van de Cormoran Strije serie weggelegd van Robert Galbraith (JK Rowling). Wat een leesplezier heeft deze serie me gegeven. Evenals de Harry Potter serie van haar, begin dit jaar opnieuw gelezen. Wat tevens de aanleiding was voor de spannende detective thriller serie van Cormoran Strike.

Ik vind het altijd erg lastig om aan iets nieuws te beginnen. Heb in dit topic gezocht op bovenstaande series, en kom uit op Baldacci met de Camel club serie als mogelijkheid.

Iemand die nog iets anders aan kan raden dat in deze categorie zou vallen? WW2 spreekt mij niet zo aan. Heb verder alle Dan Browns ook gelezen. Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Leuk om dit topic ontdekt te hebben.

• wiemelen
  • Laatst online: 22:31
Laurences schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:04:
Zo, ik heb net het laatste boek van de Cormoran Strije serie weggelegd van Robert Galbraith (JK Rowling). Wat een leesplezier heeft deze serie me gegeven. Evenals de Harry Potter serie van haar, begin dit jaar opnieuw gelezen. Wat tevens de aanleiding was voor de spannende detective thriller serie van Cormoran Strike.

Ik vind het altijd erg lastig om aan iets nieuws te beginnen. Heb in dit topic gezocht op bovenstaande series, en kom uit op Baldacci met de Camel club serie als mogelijkheid.

Iemand die nog iets anders aan kan raden dat in deze categorie zou vallen? WW2 spreekt mij niet zo aan. Heb verder alle Dan Browns ook gelezen. Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Als je Dan Brown goed vindt, zal je zeker de Cotton Malone serie van Steve Berry goed vinden.
Vind ik persoonlijk zelfs beter dan Dan Brown.

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:14
Ik heb nou toch iets gevonden. Hitchhiker's guide to the galaxy heet het!
/sarcasme uit

In het kader: beter laat dan nooit

• Rivanov
  • Nu online

Rivanov

Apple freak

Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:52
@Laurences kijk ook eens naar de Orphan serie van Gregg Hurwitz.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:40
wiemelen schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:20:
[...]

Als je Dan Brown goed vindt, zal je zeker de Cotton Malone serie van Steve Berry goed vinden.
Vind ik persoonlijk zelfs beter dan Dan Brown.
Deze kende ik nog niet, dankjewel, daar ga ik een blik op werpen en waarschijnlijk deel 1 voor aanschaffen op de e-reader 👍🏻.
Gaargod schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:53:
@Laurences kijk ook eens naar de Orphan serie van Gregg Hurwitz.
Heb wat recensies doorgespit en ondanks dat ik denk dat het een gave serie is, past het niet helemaal bij me. Toch bedankt voor de suggestie 👍🏻.

Voor de lezers van de Strike serie (Robert Galbraith): 30 augustus is de release van deel 6. Datum voor de Nederlandse versie is nog onbekend.

[Voor 9% gewijzigd door Laurences op 29-07-2022 12:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Ja het is vakantie dus veel tijd om te lezen ;)

“The Wandering Earth” van Liu Cixin. Autuer van het geweldige Three Body Problem epos.

Dit boek bevat tien losse verhalen. Vijf ervan hebben een Chinese SF prijs gewonnen. Wat niet wil zeggen dat de andere vijf minder zijn. Als je meerdere verhalen per jaar schrijft kan er maar ééntje ervan winnen ;)

SF met science en techniek in een grote rol. Zoals in al zijn boeken.
Verrassend soms, altijd een goed verhaal en inventief.

In een van de verhalen (Curse 5.0) speelt de schrijver zelf een hoofdrol, als schrijver. Een erg komisch verhaal over een computervirus.

Een aanrader! Redelijk korte verhalen dus je hoeft aan het eind van de dag niet vol spanning het boek weg te leggen vol vragen over hoe het afloopt.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Iemand nog tips voor goede US! thrillers?
Zoals Geritssen of Baldacci. Zoek voor de vakantie nog iets wat lekker wegleest. Ik vind het altijd wel leuk als het in de US afspeelt.

The best is yet to come

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
crimby schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:44:
Ik lees eigenlijk alleen maar non-fictie/informatie boeken. Lees veel over het klimaat, wetenschap en management. Ben ook altijd op zoek naar goede boeken, dus tips zijn welkom (heb zelf een kobo abonnement).

Net het boek van Bill Gates gelezen 'Hoe we een klimaatramp kunnen vermijden'. Ik vind de materie persoonlijk erg interessant en het boek was echt goed weg te lezen. Ben zelf geen snelle lezer, maar had dit boek in enkele dagen uit.

Nu bezig met het boek 'De nieuwe economie' van Tim O'Reilly. Vooralsnog leest het nog niet echt lekker weg en toch een behoorlijk dikke pil. Even aanzien of ik het boek helemaal uit krijg.

Daarnaast op de fiets of tijdens het wandelen het luisterboek Socrates op Sneakers van 'Elke Wiss'. Prima te volgen en wordt leuk verteld.
Management boeken zijn een beetje ondervertegenwoordigd hier. Zelf ligt hier ook mijn interesse! Stuitte net op dit topic zodoende dat bij het zoeken op management ik jouw reactie zie. Wellicht is: "Help, onze ijsberg smelt" van John Kotter iets voor je! Heb nog een hele waslijst mocht je interesse hebben :)

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-03 10:07
BarendBotje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Management boeken zijn een beetje ondervertegenwoordigd hier. Zelf ligt hier ook mijn interesse! Stuitte net op dit topic zodoende dat bij het zoeken op management ik jouw reactie zie. Wellicht is: "Help, onze ijsberg smelt" van John Kotter iets voor je! Heb nog een hele waslijst mocht je interesse hebben :)
Thanks! Ga hm op mn lijstje zetten. Lezen zit nu wel een beetje op een laag pitje aangezien ik met een MSc ben begonnen en daar dus enorm veel voor moet lezen, maar hou nog wel een lijstje bij…dus kom maar door!

Skoda Enyaq iV80 Sportline | Easee Home | REC Alpha Pure 4400W

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Dean Martin schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:34:
Iemand nog tips voor goede US! thrillers?
Zoals Geritssen of Baldacci. Zoek voor de vakantie nog iets wat lekker wegleest. Ik vind het altijd wel leuk als het in de US afspeelt.
Boeken van JD Barker gelezen? The fourth monkey reeks leest erg fijn weg en A Callers Game is los meer dan prima.

Verder vind ik dat Michael Connelly met zijn Bosch universum een mooi inkijkje geeft in de omgevingen van Los Angeles. Sowieso is de Bosch reeks een van mijn favoriete series om te lezen (en te kijken trouwens, tv serie is erg sterk), alleen is dat meer misdaad dan thriller.

[Voor 25% gewijzigd door Slaapje op 01-08-2022 19:38]

To dare is to do

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ga binnenkort aan Shuggie Bain van Douglas Stuart beginnen denk ik (kan ik ook een beetje werkgerelateerd verantwoorden) maar ik heb nog stapels non-fictie en fictie op de lijst staan… die groeit sneller dan ik kan lezen…

[Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 01-08-2022 19:24]

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:44
Non-fictie ook OK?

Fred Hisschemöller - Dat deed je gewoon

Een gepensioneerde geschiedenisleraar van bijna 100 jaar oud schrijft zijn levensverhaal. Zoals een docent geschiedenis betaamt, plaatst hij dit tegen de achtergrond van de veranderingen in de Nederlandse maatschappij en de wereld in het algemeen over de afgelopen eeuw. Een bijzondere man met een bijzonder verhaal. Mooi om te lezen.

ISBN 9789029094801

• Dean Martin
  • Niet online
Slaapje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:15:
[...]

Boeken van JD Barker gelezen? The fourth monkey reeks leest erg fijn weg en A Callers Game is los meer dan prima.

Verder vind ik dat Michael Connelly met zijn Bosch universum een mooi inkijkje geeft in de omgevingen van Los Angeles. Sowieso is de Bosch reeks een van mijn favoriete series om te lezen (en te kijken trouwens, tv serie is erg sterk), alleen is dat meer misdaad dan thriller.
Thanks! Waren nog onbekend, ik lees normaal voornamelijk non-fictie, maar voor wat afwisseling vind ik dat altijd wel leuk! Stonden in Kobo-Plus overigens, dus helemaal makkelijk.

Overigens andere categorie maar als iemand een tip heeft voor een boek zoals 'een stralende toekomst' van Makai is dat ook van harte welkom!

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
Laurences schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:04:

Ken Follett's serie(s)? Century is erg goed vind ik!

The best is yet to come

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-03 14:34
Mr. Awesome schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:33:
[...]

De Mistborn trilogy. Als je liever een standalone boek wilt, Warbreaker. Hij heeft weinig non-Cosmere full-length boeken geschreven die niet young adult zijn, maar de Legion novella's zijn ook leuk.
Ben ondertussen in Sanderson begonnen. Ook even naar deze reading order gekeken, en begonnen met Warbreaker. Vond het maar langzaam op gang komen, en de spanning niet al te hoog. Dat langzaam op gang komen is Sanderson wel eigen blijkbaar want dat vond ik ook bij Elantris. Daarbij zijn de ontknopingen ook nog eens erg voor de hand liggend, of zijn hints niet subtiel genoeg. Mistborn net uit, die is wel wat beter, al komt ook deze langzaam op gang. Op zich schrijft hij wel onderhoudend, en zorgt dat er wel voor dat de hoofdpersoon niet teveel als een Mary Sue overkomt.

spoiler:
En dat is ook wel het lastige van zijn verhalen (tot nu toe). De hoofdpersonen zijn 'gifted' en/of een 'unlikely hero' die toevallig/onverwacht de juiste skills hebben wat maakt dat ze snel richting een Mary Sue gaan. Nu snap ik dat dat ook een beetje het type verhaal er voor is natuurlijk.

Had even niet veel anders te lezen anders was ik denk ik niet in Mistborn begonnen, nu zal ik de trilogie wel afmaken, maar het is niet dat ik niet kan wachten op het volgende deel. Dat had ik met 'The Expanse' heel erg, en met "The dagger and the coin" ook.

Tussendoor nog wat andere dingen gelezen. Een die echt de moeite waard is, maar compleet wat anders is "Brodeck" van Philippe Claudel. Hoofdpersoon is een concentratiekamp overlevende. Het verhaal springt behoorlijk tussen de verschillende perioden in zijn leven en herinneringen, feiten en fictie lopen naadloos in elkaar over. Dat klinkt misschien verwarrend, maar dat is het totaal niet, het is juist subliem geschreven.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:52
@Dean Martin de Jack Reacher serie van Lee Child.

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-03 08:53
TepelStreeltje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:31:
Net gisteren red rising trilogie van Pierce Brown uitgelezen. Zit ook goed in elkaar. Niet te lastig, kreeg beetje Hunter games vibes.
Momenteel bezig aan het derde boek uit deze serie. Je hebt het over een trilogie, maar boek 4 en 5 zijn inmiddels ook al verschenen. Bevalt me tot nu toe erg goed. Met name de intriges die erin verwerkt zijn, de manier waarop karakters zich ontwikkelen (of toch niet) en de 'Hunger Games'-vibe uit met name boek één die jij ook al benoemde. Vindt sci-fi over het algemeen minder aansprekend, maar deze serie smaakt wel naar meer. Houd me dus aanbevolen voor tips van soortgelijke boeken!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 19:03

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

mefjoew schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:12:
[...]

Momenteel bezig aan het derde boek uit deze serie. Je hebt het over een trilogie, maar boek 4 en 5 zijn inmiddels ook al verschenen. Bevalt me tot nu toe erg goed. Met name de intriges die erin verwerkt zijn, de manier waarop karakters zich ontwikkelen (of toch niet) en de 'Hunger Games'-vibe uit met name boek één die jij ook al benoemde. Vindt sci-fi over het algemeen minder aansprekend, maar deze serie smaakt wel naar meer. Houd me dus aanbevolen voor tips van soortgelijke boeken!
Oeh, wist niet dat er nog 2 delen waren. Weer wat op het lijstje erbij :)
Voorlopig nog wel ff zoet, ben nog bezig met deel 5 van the wandering Inn (maar 4000 pagina's)
Weet niet meer wie hem aanraade, maar nogmaals dank!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
vandaag dagje aan zee geweest en dan denk ik altijd terug aan boeken als de scheepsjongens.

Zijn er nog aanrader voor (historische) zeeboeken/romans/ thrillers?

Drake serie van Wilbur smith al gehad

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-03 00:01
Ik ben mede dankzij de tips uit dit topic begonnen aan de Cormoran Strike boeken. Ivm aankomende vakantie was ik op zoek naar iets te lezen, en meestal kan ik alleen op vakantie de rust vinden om dat te doen. Maar ik vlieg door het eerste boek heen en heb vast de tweede besteld, zodat ik niet voor de vakantie al mijn boeken uit heb :)

Ik heb ook het boek besteld van Steve Berry, "de tombe van de keizer", Ik dacht alleen dat dit het eerste deel was, maar dat blijkt nu niet zo te zijn. Moet ik echt eerst deel1 lezen? (de erfenis van de tempeliers) en de delen daarna? Of staan de verhalen op zichzelf?

iig bedankt voor de tips!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42
Punkrocker schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:21:
Metro 2033 - Dmitry Glukhovsky

[...]

Voor de gamers onder ons geen onbekende titel. De games zijn op deze boeken gebaseerd.

Een donker (letterlijk!) boek, onheilspellende geluiden en gebeurtenissen in de Metrogangen van Moskou waar de overlevenden en nazaten wonen van de vernietiging van de beschaving bovengronds. Bovengronds is nog steeds na al die jaren te radioactief om onbeschermd rond te lopen. De metrostations hebben de rol van dorpen overgenomen. Primitieve levensstandaarden alom. Het ene station armoediger dan de ander en de gangen/metrotunnels zijn niet veilig.

Het verhaal gaat over een jongen die van een bezoeker de opdracht krijgt om een bericht af te geven op een station een aantal stations verderop. Klinkt dichterbij dan het eigenlijk is met gevaarlijke tunnels en gevaarlijke mensen die de andere stations bewonen. Niet iedereen is even vriendelijk. Het blijkt een queeste waarin hij een belangrijke rol zal moeten spelen om de metrobewoners te redden van de ondergang. De metrobewoners zijn net zo divers als je nu ook hebt op aarde. Aardig, niet aardig, fascisten, reli-fanaten, …

De schrijver is een Oekraïner. De vertaling, naar het Engels, is gedaan dor iemand met een Engels klinkende naam maar de grammatica en stijl doet af en toe denken alsof een Oekraïner, de schrijver?, dit heeft vertaald. Het kan natuurlijk ook komen doordat Oekraïens zelf een heel andere taalopbouw en gebruik heeft wat het lastig maakt er “normaal” Engels van de maken.
Het verhaal intrigeert, is spannend en de sfeer in de donkere gangen van de metro en de schaarsverlichte stations is beklemmend en goed beschreven. Leest als de metro een trein!

Op naar het volgende deel!
Het is inderdaad een mooi en indrukwekkend boek. De schrijfstijl / de Engelse vertaling stoorde mij niet. Misschien moet ik toch ook de games eens proberen nu :-)
Dank voor de tip!

• wiemelen
Aeon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:56:

Ik heb ook het boek besteld van Steve Berry, "de tombe van de keizer", Ik dacht alleen dat dit het eerste deel was, maar dat blijkt nu niet zo te zijn. Moet ik echt eerst deel1 lezen? (de erfenis van de tempeliers) en de delen daarna? Of staan de verhalen op zichzelf?
Verhalen staan op zichzelf. Enkel komen bepaalde personages in meerdere boeken terug, dus dan is het handiger dat je een beetje de achtergrond ervan meekrijgt. Maar daar heb je in de 1ste paar delen van de reeks natuurlijk geen last van.

• wian
  • Niet online
Van de week het boek Daemon van Daniel Suarez uitgelezen. Een sterke thriller geschreven door een IT’er waarin gaming, Internet en AI een belangrijke rol spelen. Ben nu bezig in het het vervolg met de titel Freedom en raak steeds meer onder de indruk van de schrijver.

In Daemon omdat hij accuraat en geloofwaardig beschrijft hoe bedrijfsnetwerken gehacked worden en koppelt dit vervolgens aan AI zoals die in games gebruikt wordt.

In Freedom ontwikkeld het verhaal zich verder en wordt geloofwaardig beschreven hoe globale corporaties en financiële markten invloed uitoefenen op overheden en onze samenleving. De Daemon veroorzaakt instabiliteit op de financiële markten en aandelen markten, wat vervolgens weer invloed heeft op de globale supply chain, economie, en de status en waarde van de dollar. Het is een fictief verhaal van 10 jaar geleden maar een flink deel van de verhaallijn lijkt zich nu in de hedendaagse realiteit uit te spelen. Aanrader!

edit: Freedom uitgelezen en moet even nuanceren dat het realistisch is. In het begin van het boek beschrijft de auteur op treffende wijze de gevolgen van instabiliteit op de financiele markten en aandelen markten. Er zijn allerlei parallellen te trekken met onze huidige werkelijkheid en dit maakte veel indruk. Maar later in het verhaal gaat het helemaal los en is het pure science fiction. Uitstekend verhaal en met veel plezier gelezen, maar het is uiteindelijk science fiction.

[Voor 18% gewijzigd door wian op 17-08-2022 09:21]

• wian
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 00:47:
vandaag dagje aan zee geweest en dan denk ik altijd terug aan boeken als de scheepsjongens.

Het is meer fictie dan historie maar kan Shogun van James Clavell aanraden. Nederlandse en Engelse scheepvaarders stranden in Japan. Mooie clash van culturen waarin de Europeanen terecht als barbaren beschouwd worden en de Japanse samenleving van destijds mooi beschreven wordt.

• flugelisoke
  • Laatst online: 26-02 15:19
Lezen jullie soms ook meerdere boeken tegelijk of ben ik de enige?

Ben begonnen aan Dune en aan The hitchhiker's guide to the galaxy.

[Voor 34% gewijzigd door flugelisoke op 09-08-2022 12:46]

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

flugelisoke schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:46:

Alleen als een boek me begint te vervelen wil ik nog wel eens een 2e (of zelfs een 3e) er bij pakken

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
:Y

• wian
  • Niet online

Ik lees altijd meerdere boeken tegelijk en pak degene waar ik op dat moment zin in heb. Het gebeurd maar zelden dat ik een boek van begin tot einde uitlees zonder tussendoor een ander boek te pakken. Wens je veel plezier met Dune en THGTTG! Beide titels zijn erg sterk. Dune is een klassieker. En heb flink gelachen bij alle delen van THGTTG.

Ik lees op dit moment Freedom (zie boven) maar pak af en toe Catch-22 van Josef Heller erbij. Catch-22 heb ik al meerdere keren gelezen, maar de humor is zo absurd en geweldig dat ik om de paar pagina's letterlijk tranen in mijn ogen krijg van het lachen. Doet een mens goed in deze tijd van oorlog en ander slecht nieuws. Catch-22 is niet alleen extreem grappig (ervan uitgaande dat je de absurde humor kan waarderen) maar ook een goede reminder dat oorlog waanzin is.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:07

Bedoel je niet de Courtney serie? De drie originele zijn wel het beste daarvan. De 2 later tussengevoegde delen vond ik niet zo sterk. Die sluiten ook eigenlijk helemaal niet goed aan.

Pirate Latitudes van Michael Crichton is ook best aardig. Wel meer een tussendoortje.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Soms tot drie verschillende; een op de e-reader, een op de telefoon en een als luisterboek in de auto.

Welke taal van de hitchhiker's guide lees je? Ik ben ooit begonnen in de NL versie maar die kon me niet bekoren. Later kreeg ik de EN versie en die vond ik heerlijk. Net of de humore dan een beetje beter overkomt en "Ford Prefect" klinkt ook beter dan "Amro Bank" wmb

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 19:20

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik doe dat regelmatig, vooral als boeken een beetje saai beginnen te worden. Ik ben nu Clive Cussler - Verzonken Stad aan het lezen, maar dat boek is nogal voorspelbaar. Toen noemde @wian het boek Daemon van Daniel Suarez, en dat leek me wel wat dus daar ben ik maar in begonnen. En ik heb Cryptonomicom van Neil Stephenson ook maar weer eens binnengehengeld op mijn ebook, maar nog niet in begonnen.

• flugelisoke
Ik voel me soms wel een puppy wat dat betreft, want dan begin ik aan een boek. En dan ineens, hey, dat boek is ook leuk om vervolgens weer een ander boek ook leuk te vinden. And so forth..

Ik zie nu ook ineens weer "Under the Dome" liggen en ga daar ook weer aan beginnen....

[Voor 19% gewijzigd door flugelisoke op 09-08-2022 16:07]

• flugelisoke
P_Tingen schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Soms tot drie verschillende; een op de e-reader, een op de telefoon en een als luisterboek in de auto.

Welke taal van de hitchhiker's guide lees je? Ik ben ooit begonnen in de NL versie maar die kon me niet bekoren. Later kreeg ik de EN versie en die vond ik heerlijk. Net of de humore dan een beetje beter overkomt en "Ford Prefect" klinkt ook beter dan "Amro Bank" wmb
Specifiek de Engelse versie, ik heb een voorbeeldje gelezen in het Nederlands, maar dat brengt niet de humor over die de schrijver bedoelt.

Wow, meen je dat over Amro Bank? Haha, nee dat is erg slecht :o

@wian Ben door je tip ook begonnen in Shogun zojuist, ben benieuwd wat ik ervan vind.

Edit: intussen op bladzijde 150 en het is fantastisch, fascinerend, soms schokkend, verfrissend en spannend.

Andere vraag, ik ben op zoek naar een oud boek, iemand die destijds letterlijk op papier heeft gezet wat hij heeft ervaren lang geleden.

Ik heb e.e.a. gelezen over plato, maar dat zijn slechts vertalingen van tablets (?). De gesprekken schijnen allemaal fictief te zijn helaas.

M.a.w. ik zoek iets wat origineel is geschreven en goed is vertaald indien dat nodig was.

[Voor 34% gewijzigd door flugelisoke op 11-08-2022 16:19]

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Slaapje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:15:
[...]

Naar aanleiding van je post heb ik vorige week in een impuls het eerste boek van de fourth monkey reeks besteld (ik lees nooit boeken). Leest inderdaad erg lekker weg, heb 'm bijna uit en ga dan zeker verder met de reeks d:)b

• Slaapje
  • Nu online
GeorgeMichael schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:42:
[...]

Naar aanleiding van je post heb ik vorige week in een impuls het eerste boek van de fourth monkey reeks besteld (ik lees nooit boeken). Leest inderdaad erg lekker weg, heb 'm bijna uit en ga dan zeker verder met de reeks d:)b
Top, leuk om te lezen dat het bevalt! A callers game was voor mij de introductie en leest wellicht nog gemakkelijker en sneller dan de overige boeken.

To dare is to do

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben deze week begonnen in Nosferatu van Joe Hill. Hij is de zoon van Stephen King en heeft zijn schrijftalent zeker weten van zijn pa geërfd.
NOS4A2 is het kenteken van een heel slechte auto, bestuurd door een heel slechte man: de 140-jarige Charlie Manx. Charlie houdt zoveel van kinderen dat hij ze ontvoert naar 'Kerstland'. Er is nog nooit een kind teruggekomen - behalve een meisje, Victoria McQueen. Toen zij ontsnapte kreeg Charlie een levenslange gevangenisstraf. Jaren later kwam hij toch vrij, en nu ronkt hij weer rond in zijn NOS4A2, op jacht naar kindertjes. Dit keer heeft hij Victoria's zoon te pakken. Zij is vastbesloten met Charlie af te rekenen, eens en voor altijd!
Samenvatting van https://www.hebban.nl/boek/nosferatu-joe-hill

Ik ben nog niet op een kwart, maar kan het amper wegleggen, wat een mooie "casual" manier van schrijven en wat een mooi verhaal.

• Bowen_HAFX
P_Tingen schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 23:27:
Ik ben deze week begonnen in Nosferatu van Joe Hill. Hij is de zoon van Stephen King en heeft zijn schrijftalent zeker weten van zijn pa geërfd.

[...]

Ik ben nog niet op een kwart, maar kan het amper wegleggen, wat een mooie "casual" manier van schrijven en wat een mooi verhaal.
Bedankt voor de tip. Zojuist gedownload. Op kindle te vinden als NOS4A2 (nos four a two / nosferatu)

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online

[...]

Klinkt goed! Ik heb 'm op mijn lijstje gezet. Ik heb nu de smaak te pakken :P. Voel me wel ouderwets met die paperback boeken.

De rest van de J.D. Barker boeken komen straks binnen. Best prijzig ineens, zo alles bij elkaar.

• wian
  • Niet online
Punkrocker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:57:

“The Wandering Earth” van Liu Cixin. Autuer van het geweldige Three Body Problem epos.

Dit boek bevat tien losse verhalen. Vijf ervan hebben een Chinese SF prijs gewonnen. Wat niet wil zeggen dat de andere vijf minder zijn. Als je meerdere verhalen per jaar schrijft kan er maar ééntje ervan winnen ;)

In een van de verhalen (Curse 5.0) speelt de schrijver zelf een hoofdrol, als schrijver. Een erg komisch verhaal over een computervirus.

Een aanrader! Redelijk korte verhalen dus je hoeft aan het eind van de dag niet vol spanning het boek weg te leggen vol vragen over hoe het afloopt.
Bedankt voor de tip! Weer aan het werk maar doe een poging het vakantie gevoel vast te houden door 's-avonds met een biertje en een boek te genieten in de tuin. Vind Three Body Problem erg goed geschreven, maar ook taai. Heb de trilogie bundel gekocht maar ben na een jaar pas op de helft :) Hoop dat deze korte verhalen wel mijn aandacht kunnen vasthouden.

• mefjoew
Ik lees momenteel 'De macht van het zwaard' van Joe Abercrombie. Eerste deel in een serie van drie boeken over 'De eerste wet'. Leest lekker weg. Hoewel duidelijk een inleiding in de rest van het verhaal, er gebeurt nog niet echt wat, voel ik toch de drang om door te lezen. Karakters en wereld worden goed neergezet. Wel benieuwd of er straks enige 'urgentie' in deel 2/3 van de serie komt.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:06

Wormaap

Moderator Foto & Video
mefjoew schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:23:
Ik lees momenteel 'De macht van het zwaard' van Joe Abercrombie. Eerste deel in een serie van drie boeken over 'De eerste wet'. Leest lekker weg. Hoewel duidelijk een inleiding in de rest van het verhaal, er gebeurt nog niet echt wat, voel ik toch de drang om door te lezen. Karakters en wereld worden goed neergezet. Wel benieuwd of er straks enige 'urgentie' in deel 2/3 van de serie komt.
Mijn vriendin had dat zelfde gevoel toen ze dat boek las. Zelf had ik dat totaal niet, dus grappig hoe de ervaring daar kan verschillen :) Er komt zeker nog wel wat meer tempo in de serie, maar Abercrombie is een redelijk rustige verhalenverteller, wat op zich wel bijzonder is voor de redelijk 'grimdark' setting waarin'ie schrijft. Ik heb uiteindelijk de hele trilogie in één ruk uitgelezen, de bundel met korte verhalen gelezen, de drie losstaande boeken en dan nog de nieuwe trilogie in dezelfde setting. Een van de dingen die ik enorm gaaf vind is hoe dat allemaal losstaande verhalen zijn binnen dezelfde wereld, maar de wereld tegelijkertijd een consistent en evoluerend geheel is over al die verhalen heen. De 'Age of Madness' trilogie is geen vervolg, maar gebeurtenissen uit eerdere verhalen vormen de basis voor de verhalen en geschiedenis, en daarmee de world building, van de latere series :)

Zelf heb ik laatst The Name of the Wind van Patrick Rothfuss gelezen. En hoewel ik me prima vermaakt heb, ben ik toch niet helemaal mee met de hype er omheen. Er gebeurt genoeg en de wereld, setting en magie zijn interessant. Maar ik ben een beetje allergisch voor 'beter in alles dan iedereen'-characters en dat is er toch wel meer dan een beetje :+ En aan de ene kant ben ik het wel eens met '$schrijver is not your bitch' en heb maar geduld. Maar aan de andere kant vind ik het eigenlijk ook not done om de wereld een trilogie te beloven, mensen twee delen van een trilogie te verkopen, en dan 11 jaar later geen enkele reden te geven om aan te nemen dat het er niet nog 11 gaat duren voor het laatste deel. Maar dan wel lekker 'tussenverhalen' uitbrengen :+
Dus overall ben ik blij dat ik'm gelezen heb, maar ga ik wel een keer verder als deel 3 uit is.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-03 16:24

Soggney

Zeekomkommer

De hornblower reeks

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• mefjoew
Wormaap schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Mijn vriendin had dat zelfde gevoel toen ze dat boek las. Zelf had ik dat totaal niet, dus grappig hoe de ervaring daar kan verschillen :) Er komt zeker nog wel wat meer tempo in de serie, maar Abercrombie is een redelijk rustige verhalenverteller, wat op zich wel bijzonder is voor de redelijk 'grimdark' setting waarin'ie schrijft. Ik heb uiteindelijk de hele trilogie in één ruk uitgelezen, de bundel met korte verhalen gelezen, de drie losstaande boeken en dan nog de nieuwe trilogie in dezelfde setting. Een van de dingen die ik enorm gaaf vind is hoe dat allemaal losstaande verhalen zijn binnen dezelfde wereld, maar de wereld tegelijkertijd een consistent en evoluerend geheel is over al die verhalen heen. De 'Age of Madness' trilogie is geen vervolg, maar gebeurtenissen uit eerdere verhalen vormen de basis voor de verhalen en geschiedenis, en daarmee de world building, van de latere series :)
Mijn opmerking was niet zozeer bedoeld als kritiek (mocht het zo over zijn gekomen), maar als constatering. Boek 1 zit voor mij (met 85% gelezen) op vier sterren en heb deel 2/3 gisteren aangeschaft. Ga dus zeker verder lezen. Vind rustige verhalen overigens sowieso prima, ervan uitgaande dat je Feist daar bijvoorbeeld ook onder schaart.
Andere boeken van Abercrombie ken ik nog niet, maar denk dat die ook nog niet in het Nederlands verkrijgbaar zijn? Lees namelijk toch het liefst in m'n moedertaal O-)
Zelf heb ik laatst The Name of the Wind van Patrick Rothfuss gelezen. En hoewel ik me prima vermaakt heb, ben ik toch niet helemaal mee met de hype er omheen. Er gebeurt genoeg en de wereld, setting en magie zijn interessant. Maar ik ben een beetje allergisch voor 'beter in alles dan iedereen'-characters en dat is er toch wel meer dan een beetje :+ En aan de ene kant ben ik het wel eens met '$schrijver is not your bitch' en heb maar geduld. Maar aan de andere kant vind ik het eigenlijk ook not done om de wereld een trilogie te beloven, mensen twee delen van een trilogie te verkopen, en dan 11 jaar later geen enkele reden te geven om aan te nemen dat het er niet nog 11 gaat duren voor het laatste deel. Maar dan wel lekker 'tussenverhalen' uitbrengen :+
Dus overall ben ik blij dat ik'm gelezen heb, maar ga ik wel een keer verder als deel 3 uit is.
Eens met wat je zegt. Leuke boeken, maar niet zo goed dat ik ze later nog eens zal lezen. Moet zelfs even nadenken waarover het ook alweer ging.
Wat betreft series afmaken volg ik je ook helemaal. Wist niet dat Rothfuss al zo lang op zich laat wachten, maar de context doet denk aan George R.R. Martin met zijn eeuwige uitstelgedrag. Doet je toch afvragen of auteurs soms bang zijn dat het uiteindelijk niet zo goed wordt als het publiek/zijzelf verwacht(en). Zou iemand eens onderzoek naar moeten doen :+

Overigens, gezien ik het zo met je eens ben: nog andere leestips in lijn met deze boeken?

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:41
Hele gave serie @mefjoew ! Ik heb nu zelf bijna The Trouble With Peace uit. Dan nog eentje en dan is de serie voor nu helaas klaar voor mij. Jij hebt er lekker nog 8 9* te gaan hier na ;)

Klopt wel dat alleen de eerste trilogie in het Nederlands vertaald lijkt te zijn. Mocht je daarna door willen gaan zou dat dan wel in het Engels moeten.

*:Korte verhalenbundel Sharp Ends vergeten

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:41
"De beller op lijn 4" wat een ontzettend spannend boek.
Hebben jullie nog aanraders voor spannende boeken die lekker weg lezen?

Begin steeds meer te twijfelen om een e-reader aan te schaffen.

• Slaapje
  • Nu online
Smok3yNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:41:

Tof is die he? Ik had echt het idee in een Die hard film terecht te zijn gekomen.

To dare is to do

• sebasd
  • Laatst online: 06:46

sebasd

loopt op espresso

Kijk anders hier even onder 'Readers also enjoyed':

https://www.goodreads.com/book/show/56664537-a-caller-s-game

Ik vond het zelf overigens niet zo'n heel goed boek.. Het begin was wel aardig gedaan maar daarna werd het wel heel erg schieten, tieten, helikopter...

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik lees al heel lang met plezier de undying mercenaries. Slap SF-verhaal met niet teveel diepgang maar gewoon leuk geschreven actie met interessante vondsten.

https://www.goodreads.com/series/119203-undying-mercenaries

Misschien zeggen waarderingscijfers niet veel, maar inmiddels 17 boeken en de laatste 4 doen allemaal 4.5/5 met zo 1000 reviews. Dat lijkt me niet verkeerd, misschien een tip.

Ik heb deze zomer Van Rome tot Rome van Dan Jones gelezen, een geschiedenisboek over de middeleeuwen aan de hand van de belangrijke tijdperken en gebeurtenissen. prachtig boek, veel dwarsverbanden en makkelijk leesbaar. Modern geschreven ook (slaafgemaakten, Covid vergelijken met De Pest en de maatschappelijke impact).

Geen spijt van, smaakt naar meer

• Slaapje
  • Nu online
sebasd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:00:
Kijk anders hier even onder 'Readers also enjoyed':

https://www.goodreads.com/book/show/56664537-a-caller-s-game

Ik vond het zelf overigens niet zo'n heel goed boek.. Het begin was wel aardig gedaan maar daarna werd het wel heel erg schieten, tieten, helikopter...
Ben ik nou echt helemaal scheel of zie ik in de Goodreads app nergens 'Readers also enjoyed'?

Verder snap ik wat je bedoelt hoor, maar ik was echt in de stemming voor een popcornboek en daar voldeed dit boek volledig aan.

To dare is to do

• sebasd
  • Laatst online: 06:46

sebasd

loopt op espresso

Slaapje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:01:
[...]
Ben ik nou echt helemaal scheelt of zie ik in de Goodreads app nergens 'Readers also enjoyed'?
Ik zie het in de app ook niet meer, in de desktop browser nog wel.

Weet zeker dat die feature ook in de app zat, maar ja, vooruitgang of zo…

• kevin33
  • Laatst online: 23-03 15:06

kevin33

Welkom in Utopia.

Smok3yNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:41:

De boeken van Daniel Cole (Ragdoll serie)
De andere boeken van JD barker (Sam Porter serie)
De boeken van Robert Brynzda (Erika Forster serie)

Mbt je e-reader opmerking, ik heb een Kobo, en qua lezen is dat zoveel fijner dan een echt boek. Als je dikke pillen leest dan zijn echte boeken zwaar, een e-reader is superlicht. Ook nu ik wat ouder wordt is het gewoon handig om het lettertype te kunnen aanpassen, dat lukt je niet in een echt boek.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01
sebasd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Ik zie het in de app ook niet meer, in de desktop browser nog wel.

Weet zeker dat die feature ook in de app zat, maar ja, vooruitgang of zo…
Heb net de app geopend en het staat toch gewoon helemaal onderaan? Onder de reviews >> Other books by this author >> Reads also Enjoyed

Strava, Twitter

• Slaapje
  • Nu online
Webgnome schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Heb net de app geopend en het staat toch gewoon helemaal onderaan? Onder de reviews >> Other books by this author >> Reads also Enjoyed
iPhone? Ik heb android en hier stopt het na Other books by this author.

To dare is to do

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Slaapje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:17:
[...]

Android gebruiker hier, en ik heb wel een Readers also enjoyed sectie in de app.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01
Slaapje schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:17:
[...]

Android, en geen probleem. Ik zal zo is kijken of er een update van de app beschikbaar is aangezien ik niet altijd alles automatisch update

Strava, Twitter

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
mefjoew schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:47:
Overigens, gezien ik het zo met je eens ben: nog andere leestips in lijn met deze boeken?
Ietwat late reactie omdat ik even moest graven voordat ik een beetje een zinnig antwoord kon geven :)
Wat ervan in het Nederlands uit is gegeven weet ik niet, wat je er wellicht al van kent of hebt gelezen ook niet. Maar in de categorie 'fantasy en aangrenzend' zijn dit wat dingen waar ik de afgelopen jaren heel veel lol mee heb gehad:

De A Chorus of Dragons serie van Jenn Lyons. Vijf delen, en de serie is af. Interessante concepten op gebied van tijd, eerdere levens en meer van dat soort moois. Als je 'woke' als scheldwoord gebruikt zéker overslaan.

The Dresden Files van Jim Butcher. Lang overgeslagen omdat't een beetje pulp fantasy is, maar toen ik eraan begon heb ik in een paar weken alle 17 delen gelezen. Fantasy in een moderne setting.

Alles van Neil Gaiman. Ik heb al z'n boeken, short story bundels, bijna alle Sandman, een groot deel van z'n kinderboeken. Als deze man iets schrijft, dan lees ik het. Neverwhere en Stardust zijn naar mijn mening zijn twee boeken die het meest in de buurt komen van gangbare fantasy. The Ocean at the End of the Lane lees ik elk jaar een keer :)

Meer sci-fi dan fantasy, maar tegelijkertijd naar mijn mening ook wel een beetje 'fantasy in space' is To Sleep in a Sea of Stars van Christopher Paolini. Ja, die Paolini van de Eragon serie :)

Iedereen heeft ondertussen Mistborn wel gelezen toch? Beetje YA 'wish fulfilment' maar ik vond'm zeker de moeite waard.

Kings of the Wyld is gewoon lekker lomp hakken. De humor moet je een beetje liggen, en het hele 'we noemen een groep avonturiers een band die op tour gaat' wordt wel echt uitgemolken tot er geen druppel meer in zit. Maar terwijl ik de link was aan het zoeken zag ik dat er al jaren een tweede deel is, dus dat heb ik tussen het typen door besteld :+

The Long Earth van Terry Pratchett en Stephen Baxter. Een vijfdelige serie over een setting waarin er makkelijk tussen parallelle universa gereisd kan worden. Niet over de hele serie even sterk, maar ik vond'm alsnog erg de moeite waard :)

Jack Vance - Tales of the Dying Earth. Een beetje een wildcard, want dit is een bundel korte verhalen. Maar er zit een losse samenhang tussen. En ik hou van korte verhalen, en meer mensen zouden korte verhalen moeten lezen :9

En dan nog de New Crobuzon trilogie van China Miéville. Beetje steampunk meets fantasy. Enorm creatief, geweldige world building. Ik ben blij dat ik eraan dacht terwijl ik dit lijstje was aan het maken, want deze ga ik binnenkort eens opnieuw lezen :)

• mefjoew
Wauw, bedankt voor je uitgebreide reactie, tips en toelichting. Ken inderdaad een en ander al, maar dat zijn dan (uitgezonderd Mistborn) boeken die op mijn 'nog te lezen'-lijst staan. Die stijgen dus een paar posities ;-)

Was gisteren overigens @ een bruiloft en raakte daar aan de praat met een man die ook wat interessante tips had. Heel ander kader, maar wel boeken die ik zeker ga checken. Wellicht hier ook mensen die deze al gelezen hebben? Gaat om Never split the difference en on the shortness of life.

• apollo13
  • Laatst online: 23-03 19:05
Heb deze net weer eens gelezen. https://www.fantasywereld...e-raadselmeester-van-hed/
Was meer dan 10 jaar geleden, maar boeide weer van begin tot eind. Ik heb hem in het Engels en Nederlands, de vertaling in het Nederlands is het prima gedaan. Maar de Engelse versie heeft toch mijn voorkeur.
Voor de Fantasy liefhebbers een aanrader. Schrijfster is: McKillip, Patricia A.

Ze won de World Fantasy Award in 1975 met The Forgotten Beasts of Eld en in 2003 met Ombria in Shadow. De Mythopoeic Award won ze in 1995 voor Something Rich and Strange en in 2003 opnieuw voor Ombria in Shadow. De Locus Award verdiende ze in 1980 met Harpist in the Wind. Veel van de omslagen van haar recente werk zijn geschilderd door Kinuko Y. Craft.

apollo13

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:53
Punkrocker schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:57:

Ik heb het drielichamen probleem (en de 2 daaropvolgende delen) gelezen, wat een prachtig verhaal!
Jammergenoeg is The Wandering Earth (nog) niet vertaald naar t NL, ik heb echt moeite met het volgen van het verhaal van een Engelstalig boek, helaas.

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 15:37
Net Out of the Silent Planet van C.S. Lewis gelezen. In de tijd dat hij dit schreef dacht men nog dat Mars bewoond was. Op aarde kunnen alleen mensen praten, maar op Lewis' versie van Mars zijn er drie soorten pratende wezens, de Hross, Seroni en Pfifltriggls. Er is geen oorlog door de aanwezigheid van een soort engelen, de Eldils. Waarschijnlijk is het boek geschreven om mensen uit de moderne tijd de waarde van geloof te laten zien.
Writing in 1938, Lewis correctly predicted that this master race mentality could easily justify all manner of atrocities against other species or against “inferior” members of the human species.
Omdat er zo geheimzinnig over wordt gedaan heb ik ook het Coronabedrog van Beaudet gelezen. De toon van het boek is heel rustig en feitelijk, veel minder controversieel dan de titel. Het is gezet in grote letters en je hebt het na enkele uren uit.

[Voor 19% gewijzigd door Delay op 28-08-2022 11:45]

• Bowen_HAFX

[...]

Het boek uitgelezen deze week. Vond het op een gegeven moment wel een beetje langdradig worden. 7/10.

Zojuist begonnen met het luisterboek Off to be a wizard

• Bowen_HAFX
Nog een aanrader. Het boek begint een beetje traag, maar als snel wordt het toch wel erg leuk.

Redelijk verhaal, goed geschreven en leuke grappen. Ik heb me er erg mee vermaakt!

https://www.goodreads.com...6975-off-to-be-the-wizard

• Jogai
Delay schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:40:
Net Out of the Silent Planet van C.S. Lewis gelezen. In de tijd dat hij dit schreef dacht men nog dat Mars bewoond was. Op aarde kunnen alleen mensen praten, maar op Lewis' versie van Mars zijn er drie soorten pratende wezens, de Hross, Seroni en Pfifltriggls. Er is geen oorlog door de aanwezigheid van een soort engelen, de Eldils. Waarschijnlijk is het boek geschreven om mensen uit de moderne tijd de waarde van geloof te laten zien.
'Men' dacht helemaal niet dat mars bewoond was. Rond 1900 dacht men even dat er kanalen te zien waren op mars, maar dat idee is al snel overboord gezet.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:21

Bedankt voor de tip. Precies een maand geleden met het eerste boek begonnen en inmiddels halverwege het 5e deel :D

Af en toe denk "wat ben ik aan het lezen?" maar regelmatig lig ik een deuk van het lachen. Ik ben al meerdere keren laat naar bed gegaan omdat ik niet kon stoppen met lezen.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Jogai schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:54:
[...]

'Men' dacht helemaal niet dat mars bewoond was. Rond 1900 dacht men even dat er kanalen te zien waren op mars, maar dat idee is al snel overboord gezet.
offtopic:
De Italiaan Schiaparelli zag door zijn kijker de canali. Abusievelijk naar het Engels vertaald als canals. Canals zijn kunstmatig. Het had beter vertaald kunnen worden als channels. Een channel kan ook natuurlijk zijn ontstaan.
Maar het kwaad was al gedaan en men dacht aan marsmannetjes...

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Al eerder gemeld, maar inmiddels uitgelezen; Nosferatu van Joe Hill. Hij is de zoon van Stephen King en heeft zijn schrijftalent zeker weten van zijn pa geërfd.

De hoofdpersoon in dit verhaal is Vic. We leren haar kennen als ze nog een jong meisje is en een fiets op haar verjaardag krijgt. Als ze maar hard genoeg fietst kan ze een magische brug tevoorschijn laten komen die haar brengt waar ze zijn wil, ongeacht de afstand. Ze gebruikt dit om verloren dingen op te sporen zoals een kostbare armband van haar moeder. Maar er zijn meer mensen die een link kunnen leggen tussen de gedachtenwereld en de echte wereld. Charlie Manx is er ook zo een. Hij gebruikt een oude Rolls Royce om de werelden aan elkaar te smeden. Hij heeft een landgoed in zijn hoofd waar de Rolls hem naar toe kan brengen. Op dat landgoed - Kerstland geheten - houdt hij kinderen die hem voeden met hun onschuld. Manx houdt het dan ook al zo'n 140 jaar vol. Maar daar komt een einde aan als Vic op een dag - boos - besluit dat ze een keer échte problemen wil opzoeken. Ze fietst en fietst en fietst en ... komt bij het landgoed van Manx terecht. Ze slaagt er in om te ontsnappen, wat er voor zorgt dat Manx wordt opgepakt en veroordeeld. Hij belandt in gevangenschap in een coma en overlijdt uiteindelijk. Maar als de oude Rolls door iemand wordt gekocht en opgeknapt, blijkt die toch nog bijzondere krachten te hebben....

Mooi aan dit boek vind ik de casual manier van schrijven, net als zijn vader. Vanaf bladzijde 1 zit je in het verhaal en is het alsof een goede vriend je een verhaal vertelt. Mooi ook is dat de hoofdpersoon eens een keer een vrouw is. In de verhalen van Pa King is dat een zeldzaamheid en het leest verfrissend. Ook de andere personen in het boek worden goed uitgewerkt waardoor het verhaal goed leest en je je het boek ingezogen voelt worden. Het is dan ook lastig weg te leggen.

Wat een bijzondere sfeer geeft aan het boek is dat het een randje (okee een rand) van bovennatuurlijke dingen heeft. Je leest het boek en het lijkt allemaal bijna echt te kunnen gebeuren. Sommige boeken, zoals fantasy, zijn vaak ver van de realiteit maar deze zit er net naast zou ik willen zeggen, maar dan in de goede zin van het woord.

Wat Hill niet van zijn vader heeft is een abonnement op slechte eindes. Meerdere boeken van King voelen aan alsof de uitgever op een dag belt en zegt: "Hee Steve, hoe lijkt het met dat boek, we willen beginnen met drukken" en dat er dan een slap einde aan gebreid wordt. Zo niet hier. Het boek heeft zelfs een fatsoenlijk einde. En nee: geen spoilers daarover, lees zelf maar.

Mijn score: https://tweakers.net/i/PMXF0zkfL2Y4wnB470-0yj8XJdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Qc367vahYL44uzCWro6oRXL.png?f=user_large

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:00
Geen fictie, wel interessant om te lezen: “Crusaders” van Dan Jones (ik lees de engelstalige versie). Heel leesbaar en leerzaam, omdat ook beide kanten worden belicht en je af en toe beschaamd zit te lezen hoe het “ontwikkelde” middeleeuws West-Europa om zich heen sloeg, uit naam van de kerk.
Daarvoor heb ik de biografie van Alexander Hamilton (door Ron Chernow) gelezen. Ik hou wel van geschiedenis en veel gebeurtenissen in dit boek (de wording van de natie die wij als de Verenigde Staten kennen) hebben opvallend veel parallellen met de afgelopen jaren.
Als ik fictie lees, is het nu vooral Steven Eriksson (de Malazan-reeks en aanverwanten)

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:05
Kenny_NL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:45:
Geen fictie, wel interessant om te lezen: “Crusaders” van Dan Jones (ik lees de engelstalige versie). Heel leesbaar en leerzaam, omdat ook beide kanten worden belicht en je af en toe beschaamd zit te lezen hoe het “ontwikkelde” middeleeuws West-Europa om zich heen sloeg, uit naam van de kerk.
Daarvoor heb ik de biografie van Alexander Hamilton (door Ron Chernow) gelezen. Ik hou wel van geschiedenis en veel gebeurtenissen in dit boek (de wording van de natie die wij als de Verenigde Staten kennen) hebben opvallend veel parallellen met de afgelopen jaren.
Als ik fictie lees, is het nu vooral Steven Eriksson (de Malazan-reeks en aanverwanten)
Leuk! Deze heb ik op de plank staan, ooit gekregen. Zet ik hoger op m'n prioriteiten lijstje.

Lezen jullie allemaal fysieke boeken? Of liever digitaal? Ik gebruik nu al een tijdje een Kobo Libra 2 ter vervanging van mijn Clara HD. Toch is een fysiek boek naar mijn mening iets fijner en leen het bij de bieb als het mogelijk is.

Ik lees nu Angstige mensen van Frederik Backman, nog even inkomen.

• mefjoew
Belecthor schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:46:
[...]

Leuk! Deze heb ik op de plank staan, ooit gekregen. Zet ik hoger op m'n prioriteiten lijstje.

Lezen jullie allemaal fysieke boeken? Of liever digitaal? Ik gebruik nu al een tijdje een Kobo Libra 2 ter vervanging van mijn Clara HD. Toch is een fysiek boek naar mijn mening iets fijner en leen het bij de bieb als het mogelijk is.

Hier helemaal verknocht aan de Kindle Oasis. Boek voelt altijd heerlijk in de hand, maar qua leesgemak gaat er niets boven een E-reader.

Backman is trouwens een leuke schrijver. Een van mijn favorieten. Snap dat je in dit boek even je weg moet vinden, maar het is de moeite waard. 'Een man genaamd Ove' en 'Björnstad' het meest vermakelijk. Van die laatste overigens alleen het eerste deel gelezen, twee en drie staan op de 'to read'.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:22:
Ik ga binnenkort aan Shuggie Bain van Douglas Stuart beginnen denk ik (kan ik ook een beetje werkgerelateerd verantwoorden) maar ik heb nog stapels non-fictie en fictie op de lijst staan… die groeit sneller dan ik kan lezen…
Manmanman meer dan een maand later is de stapel niet veranderd... Shuggie Bain staat nog steeds boven aan de lijst, en daarna ga ik maar een de dingen boven aan de non-fiction-stapel doen (Statistical rethinking van Richard McElreath en Regression and Other Stories van Gelman, Hill en Vehtari.)

Ben benieuwd of de stapel over een maand wel anders is :X

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:14
Ik lees haast alleen nog maar digitaal. Paar jaar geleden de kobo aura h20 gekocht, daarvoor ook al een ereader gehad met een lampje in t hoesje.
Ereader ideaal om mee in bed te lezen, zeker met backlight. Alleen jammer dat de "boekengeur" ontbreekt en het rondstruinen in de bieb had ook altijd wel wat.

• Belecthor
Ja, de e-reader is echt perfect. Het enige wat me stoort is dat er geen Overdrive is voor de bibliotheek; de wijze waarop de Nederlandse bibliotheek nu werkt is dat je echt een rompslomp van bestanden moet converteren naar Adobe Digital Editions en vervolgens op je e-reader moet zetten. In theorie zou je de DRM eraf kunnen halen, maar dat voelt ook weer een beetje onethisch.

Ik heb wel eens contact gehad met de NL bibliotheek, maar zoiets ligt volgens mij niet op de planning, terwijl dat het lezen m.i. wel erg zou stimuleren gezien steeds meer mensen een e-reader hebben.

Ik probeer trouwens altijd één fictie boek en één non-fictie boek tegelijk te lezen.. maar dat zijn toch meerdere fictieboeken geworden haha. Iemand fan van Patrick O'Brian en de mooie zeeverhalen?

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:56

Denko

|{ing Øf ßlitz

Belecthor schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:18:
Ja, de e-reader is echt perfect. Het enige wat me stoort is dat er geen Overdrive is voor de bibliotheek; de wijze waarop de Nederlandse bibliotheek nu werkt is dat je echt een rompslomp van bestanden moet converteren naar Adobe Digital Editions en vervolgens op je e-reader moet zetten. In theorie zou je de DRM eraf kunnen halen, maar dat voelt ook weer een beetje onethisch.

Ik heb wel eens contact gehad met de NL bibliotheek, maar zoiets ligt volgens mij niet op de planning, terwijl dat het lezen m.i. wel erg zou stimuleren gezien steeds meer mensen een e-reader hebben.
Ik vind het super zonde inderdaad dat dit niet goed is opgepakt ooit met een overdrive achtig systeem. Ik zou met liefde meer van de bieb hiervoor lenen. We hebben thuis 2 bieb abbonnementen. (binnenkort 3). Ik heb een jaar of 2 een amerikaans overdrive abbonnement gehad. Maar ik ben er eigenlijk klaar mee. Ik download nu lekker mijn boeken. En ik laat dan de bieb abbonnementen doorlopen. Maar het is inderdaad absoluut niet van deze tijd meer.

PSN & XBL: Denkoyugo

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik lees echt zelden nog een fysiek boek en ik mis het ook voor geen meter. Ik vind digitaal echt zooooveel makkelijker. Ik bewaar mijn nog-te-lezen boeken op OneDrive. Van daaruit zet ik ze op mijn Kobo, maar dat geeft me ook de mogelijkheid evt een boek te lezen op mijn telefoon. Als ik ineens ergens zit waar ik even moet wachten, dan zoek ik mijn boek via de telefoon op mijn OneDrive op en lees een stuk verder. Als ik dan op mijn Kobo verder ga, moet ik een aantal pagina's vooruit bladeren, maar dat is ook niet zo'n probleem. Helemaal mooi zou zijn als ik ze tussen beide apparaten kon synchroniseren, maar zoals gezegd is het ook weer niet zo'n issue.

Boeken lees ik zelden vaker dan 1x, dat zijn echt uitzonderingen die op 1 hand te tellen zijn, dus als ik een fysiek boek uit heb, is het alleen nog maar een sta-in-de-weg en ik hou van een opgeruimd huis, dus een kast vol met boeken die ik niet meer ga lezen is niks voor mij.

Het sneupen in de bieb mis ik echter wel, dus wat ik nog wel eens doe is in de boekwinkel induiken en dan evt later het boek digitaal aanschaffen. Ook weer niet zo vaak, want ik heb een Bookchoice account waarmee ik elke maand 8 willekeurige boeken krijg en daar zitten praktisch elke maand wel 1 of 2 tussen die echt leuk zijn. Kan ik wel aanbevelen voor fictieliefhebbers, want zo kom je nog eens iets tegen wat buiten je comfortzone ligt. Een paar maanden geleden heb ik Klara en de zon van Kazuo Ishiguro gelezen. Die zou ik zelf anders niet snel gevonden hebben, maar wát een pareltje.

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
[...]

Lezen jullie allemaal fysieke boeken? Of liever digitaal?
Fysiek, op de ereader of als audioboek. Ik ben medium agnostisch. ;)

• Belecthor
P_Tingen schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:14:
[...]

Ik lees echt zelden nog een fysiek boek en ik mis het ook voor geen meter. Ik vind digitaal echt zooooveel makkelijker. Ik bewaar mijn nog-te-lezen boeken op OneDrive. Van daaruit zet ik ze op mijn Kobo, maar dat geeft me ook de mogelijkheid evt een boek te lezen op mijn telefoon. Als ik ineens ergens zit waar ik even moet wachten, dan zoek ik mijn boek via de telefoon op mijn OneDrive op en lees een stuk verder. Als ik dan op mijn Kobo verder ga, moet ik een aantal pagina's vooruit bladeren, maar dat is ook niet zo'n probleem. Helemaal mooi zou zijn als ik ze tussen beide apparaten kon synchroniseren, maar zoals gezegd is het ook weer niet zo'n issue.

Boeken lees ik zelden vaker dan 1x, dat zijn echt uitzonderingen die op 1 hand te tellen zijn, dus als ik een fysiek boek uit heb, is het alleen nog maar een sta-in-de-weg en ik hou van een opgeruimd huis, dus een kast vol met boeken die ik niet meer ga lezen is niks voor mij.

Het sneupen in de bieb mis ik echter wel, dus wat ik nog wel eens doe is in de boekwinkel induiken en dan evt later het boek digitaal aanschaffen. Ook weer niet zo vaak, want ik heb een Bookchoice account waarmee ik elke maand 8 willekeurige boeken krijg en daar zitten praktisch elke maand wel 1 of 2 tussen die echt leuk zijn. Kan ik wel aanbevelen voor fictieliefhebbers, want zo kom je nog eens iets tegen wat buiten je comfortzone ligt. Een paar maanden geleden heb ik Klara en de zon van Kazuo Ishiguro gelezen. Die zou ik zelf anders niet snel gevonden hebben, maar wát een pareltje.
Dat is handig ja! Ik lees liever niet op m'n mobiel, maar dat is vooral omdat ik de bibliotheek app zo slecht vind haha. Ik vind vooral non-fictie boeken met illustraties en dergelijke eigenlijk niet zo fijn op een e-reader en heb die dan graag fysiek, maar het is geen binaire keuze natuurlijk.

Is een Kindle niet iets voor je? Dan kun je alles synchroniseren en update je Kindle automatisch als je in de app verder leest. Je kunt tegenwoordig ook epubs sideloaden, al weet ik niet zeker of die synchronisatie dan goed werkt.

Bookchoice ken ik! Leuk, al moet ik mijn immer uitbreidende to-read-list wel een inhaalslag maken, want daar kan ik bijna niet tegenop lezen :P

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Hier redelijk neutraal tussen e-reader en fysiek. Audioboeken zijn helemaal niets voor mij, daar word ik ongeduldig van omdat ik zelf vrij snel lees. En de snelheid van de voorlezer verhogen vind ik dan weer enorm irritant klinken :+ De e-reader gebruik ik vooral op vakantie heel veel. En soms als ik een fysiek boek heb dat ik onhandig vind lezen (grote hardcovers bijvoorbeeld).

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb grote stapels fysieke gelezen boeken - sinds Covid opgestapeld buiten zicht van de webcam omdat dat zo slordig over kwam. Wordt toch tijd om daar eens wat aan te doen, nu Teams een blijvertje is. :P

En een stapel nog te lezen boeken.

Toch lees ik 90% op de Kindle, zoveel makkelijker, handiger, lichter. En de meeste ongelezen fysieke boeken zijn ondertussen non-fictie terwijl ik vaker zin heb in wat fictie.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:37

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Belecthor schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:52:
[...]

Is een Kindle niet iets voor je? Dan kun je alles synchroniseren en update je Kindle automatisch als je in de app verder leest. Je kunt tegenwoordig ook epubs sideloaden, al weet ik niet zeker of die synchronisatie dan goed werkt.
Ja, je kan synchroniseren (ook epub) mits je het verzendt via Send To Kindle.
Via USB sideloaden geeft geen zogeheten "whispersync"

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

100% op papier.

Eens in de zoveel tijd houden we opruiming in de te volle boekenkasten en gaan de boeken waar we het best afstand van kunnen doen naar het tweedehandscircuit. Gratis naar vrienden, kringloopwinkel of zo'n bibliotheek in de tuin waar iedereen gratis een boek kan lenen.

• wiemelen
Wormaap schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:57:
Hier redelijk neutraal tussen e-reader en fysiek. Audioboeken zijn helemaal niets voor mij, daar word ik ongeduldig van omdat ik zelf vrij snel lees. En de snelheid van de voorlezer verhogen vind ik dan weer enorm irritant klinken
Heb ik ook wel, maar ideaal als je veel in de auto zit.
Dan luister ik altijd podcasts.
In mijn luisterlijst zitten, naast "echte podcasts" ook een hele resem goede verhalen, waarvan sommige nooit als boek verschijnen.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

In de auto (2 x 1 uur per dag) veel podcasts, maar ook wel luisterboeken van Bookchoice. Ik luister ze meestal met mijn podcast-app Podcast Republic. Je kan daarin de snelheid verhogen zonder dat het als een chipmunk klinkt. Veel audioboeken zijn tergend traag en dan moet ik wel tot 140% van de originele snelheid afluisteren om het acceptabel te laten zijn.

• Jogai
E-Reader fan hier. Beste boek-innovatie sinds de boekdrukkunst ;-) Boeken die ik echt waardevol vind koop ik dan weer wel fisiek omdat ik dat mooi in mijn kast vind staan, maar ik lees ze alsnog digitaal dus.

Voor android is er KoReader (fdroid link, normale installatie gaat via apk bestand van github) die ik ook op mn ereader heb staan. Ik lees nooit op mijn telefoon, maar in theorie zou je zelf een calibre sync server kunnen opzetten en dan kun je frictieloos switchen van device.

Audioboeken heb ik wel gedaan (materiaal van George 'unfinished business' Martin is daar heel geschikt voor) maar nu ik veel thuiswerk alleen nog een sporadische podcast. FM-Player heeft ook zo'n fijne versnel-functie die zonder stemververming werkt.

Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee