Toon posts:

Welke boeken leest de Tweaker? - Deel 5 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste
Acties:

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:20
Ik moet zeggen dat voor iemand die als feedback heeft dat hij het wel erg langdradig vond, ik ook niet direct Game of Thrones / ASOIF aan zou raden. Het begin gaat nog wel, maar overall zou ik het niet een serie noemen die zo lekker is om door te komen.

Met wat uitzonderingen heb ik zelf ook weinig met de meer 'klassieke' scifi/fantasy boeken, en ik lees wel behoorlijk veel scifi/fantasy. Maar over het algemeen mis ik simpelweg het tempo in de boeken (en specifiek ASOIF één grote chaos is met 25 verhaallijnen door elkaar die in de boeken nooit bij elkaar komen, en ik heb ze dus wel gelezen, en er zijn ook echt wel positieve dingen over te zeggen, maar ik vind hem behoorlijk overrated). Wat ik vooral lees zijn wat nieuwere boeken van soms bekende, en vaak ook onbekende auteurs. Je zit dan alleen al wel snel vast op Engelstalig. (En uiteraard, dat ik die leuker vind betekend niet dat iemand anders dat ook vindt).

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 21:02
Dat, en het is nog maar de vraag of Martin ASOIF ooit af gaat krijgen, en niets is zo vervelend als een verhaal zonder einde. Zie ook Patrick Rothfuss met zijn The Kingkiller Chronicle.

Over Engels lezen, ik lees(nou ja luister) tegenwoordig eigenlijk alleen maar Science-Fiction, en dat wordt gewoon weinig vertaald. Dus dat begon noodgedwongen, maar denk ik nu eigenlijk niet eens meer over na. Maar dat kan voor veel mensen wel een behoorlijke drempel zijn om, met name dus SciFi, te gaan lezen.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Wormaap schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:12:
Naar aanleiding van de tips hier toch maar eens begonnen met The Dresden Files. En na de eerste twee delen voel ik me een beetje vies :+ Het is voor mij als een dikke, vettige hamburger. Ik weet dat er beter is, en als je me vraagt wat ik het liefst heb, dan noem ik iets anders. Maar het is wel stiekem érg lekker :9 De eerste twee boeken waren page turners vol actie, en een uurtje in boek drie is het daar niet veel anders. De hele film noir-stijl is lekker dik aangezet, en geeft me het idee dat het ook allemaal niet te serieus bedoeld is. Ik ga weer even verder hoor :+

Zojuist Battle Ground (deel 17 en het meest recente deel) uitgelezen. Na die streak ben ik absoluut toe aan wat anders, maar kan ik wel zeggen dat ik me prima vermaakt heb :) Van 'film noir met een bovennatuurlijk randje' is het ondertussen full-on monsters, magie en explosies geworden. En nog steeds voel ik me een beetje vies, want het is wel allemaal vrij plat 'male power fantasy'-spul. Maar daar vind ik in dit geval helemaal niks mis mee. Door de zeventien delen zo snel achter elkaar te lezen heb ik wel ook leuk twintig jaar aan evolutie in schrijfstijl en veranderingen in de echte wereld kunnen zien gebeuren. Dat geeft toch wel een extra geinig randje eraan :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

@Wormaap dat heb je rap uitgelezen dan, complimenten! Nou moet ik zeggen dat de Dresden Files ook wel uitnodigen om achter elkaar door te lezen. Ik heb ze als luisterboek achter elkaar geluisterd en heb me er ook meer dan prima mee vermaakt. Ik ben in 2017 geëindigd met deel 15 en merk wel dat ik me er toe moet zetten om verder te gaan. Maar misschien binnenkort toch maar eens beginnen....

... en gaat over tot de orde van de dag

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:06:
Ik ben een beginnende lezer. Ik lees bijna nooit maar wil het wel gaan proberen.

Ik heb nu een ereader maar voorheen heb ik de 100 jarige man die uit het raam klom en verdween gelezen.
Opzich een leuk boek maar soms wat langdradig.

Aangezien ik kwa series wel van sci-fi en apocalyptisch houd dacht ik misschien moet ik voordat ik de serie ga kijken eens alle boeken van het rad des tijds gaan lezen.

Maar ondanks dat ik nog maar 20/30 pagina's van deel 1 heb gelezen kan het mij nog niet boeien.

Komt dat vanzelf nog? Of kan ik beter starten in wat luchtigers ?
Brandon Sanderson leest ook erg fijn. Voor Scifi kan je met Skyward beginnen, voor meer fantasy is de MIstborn reeks fijn

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58
als je toegangelijke fantasy zoekt kun je beter iets van David Gemmell of inderdaad Magician van Feist lezen, of wellicht iets van Anthony Ryan...dat zijn prima toegankelijke fantasy boeken....

Moet wel zeggen dat ik Wheel of Time ook redelijk toegankelijk vind, alleen de omvang is wat groot.....vind juist de eerste boeken beter dan de latere boeken, maar goed dat is persoonlijk.

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:29
Is er iemand die de Odyssee van Homer gelezen heeft?
Omdat er tal van versies zijn wil ik graag een goede, leesbare versie kopen.

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-03 12:59
Hey hoi,

Ik ben redelijk door mijn boekenlijst heen. De laatste was Jurassic Park, want ondanks dat ik een geweldige fan ben van de film, had ik het boek nog nooit gelezen.

Ik hoopte eigenlijk een soort team avontuur te lezen, a la Nicholas Eames the band boeken, of Guardians of the Galaxy achting iets. Dus avontuur met een behoorlijke dosis humor.

Heeft iemand misschien nog een goede tip? Mag ook iets anders zijn. Hex was een briljante suggestie, alweer een tijdje geleden gegeven in dit topic.

Every magical journey begins with a single step

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Als je Hex hebt gelezen en goed vond, MOET je Orakel echt lezen, ook van Olde Heuvelt. Naar mijn mening minstens zo goed

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Bowen_HAFX schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:22:
Hey hoi,

Ik ben redelijk door mijn boekenlijst heen. De laatste was Jurassic Park, want ondanks dat ik een geweldige fan ben van de film, had ik het boek nog nooit gelezen.

Ik hoopte eigenlijk een soort team avontuur te lezen, a la Nicholas Eames the band boeken, of Guardians of the Galaxy achting iets. Dus avontuur met een behoorlijke dosis humor.

Heeft iemand misschien nog een goede tip? Mag ook iets anders zijn. Hex was een briljante suggestie, alweer een tijdje geleden gegeven in dit topic.
De gemiddelde tweaker zal de films wel hebben gezien of het boek gelezen, maar ik had vorig jaar echt genoten van de eerste keer lord of the Rings lezen. Had de films ook niet gezien dus was allemaal nieuw. Vond vooral de plottwist aan het eind van The Two Towers sterk

• Bowen_HAFX
de Foarsitter schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:14:
[...]

De gemiddelde tweaker zal de films wel hebben gezien of het boek gelezen, maar ik had vorig jaar echt genoten van de eerste keer lord of the Rings lezen. Had de films ook niet gezien dus was allemaal nieuw. Vond vooral de plottwist aan het eind van The Two Towers sterk
Ja, deze heb ik letterlijk grijs gelezen, maar toch bedankt voor de tip :).

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

@Bowen_HAFX De Donkere Toren boeken van Stephen King? Anders van King ook aanraders: 22-11-63 en The Stand.

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Helaas kreeg ik een mailtje van bol.com over black friday aanbiedingen :-( dit betekende helaas ook dat ik de drang niet kon weerstaan om alle e-book aanbiedingen van bol.com, bruna.nl en ebook.nl bij langs te lopen :+
Hieronder een aantal boeken/reeksen die ik voordelig heb kunnen aanschaffen en misschien ook leuk zijn om hier even te noemen, ook ter inspiratie (ik werk niet bij een boekwinkel oid).

1. Alle 'The Witcher' boeken van Andrzej Sapkowski zijn te koop voor 4,99 euro per stuk. Mijn verzameling is nu compleet _/-\o_
2. Ook van Stephen King is een aantal boeken voor 4,99 euro te koop (waaronder de boeken die @P_Tingen hierboven noemde), zelf heb ik 'Dodelijk dilemma' aangeschaft (normaal 9,99):
'John Smith, een jonge leraar, raakt betrokken bij een vreselijk auto-ongeluk en ligt ruim vier jaar in coma. Ondertussen is de wereld drastisch veranderd. En John merkt dat hij een bijzonder vermogen heeft gekregen: als hij iemand aanraakt, kan hij diens verleden en toekomst zien.
John is eigenlijk bang voor zijn gave en wil weer een normaal leven leiden. Maar als hij een ambitieuze politicus ontmoet, krijgt hij de kans om een enorme catastrofe te voorkomen.'
3. 'Twee weken weg' van R.C. Sherriff (van 12,99 voor 4,99)
'Een magische roman met de afdronk van vakantie: vluchtig, eindig en bitterzoet. ‘Twee weken weg’ van R.C. Sherriff is een gelukzalige herontdekking uit de jaren dertig over de jaarlijkse vakantie aan zee van een doorsnee Engels gezin – met haar alledaagse routines, gekoesterde rituelen en warme herkenbaarheid.'
4. 'Beter wordt het niet' van Caroline de Gruyter (van 13,99 voor 4,49)
Europeanen klagen graag dat de Europese Unie zo verdeeld is, zo traag en zo zwak. Maar geloof het of niet, het Habsburgse Rijk was net zo. Tijdrekken, conflicten vermijden, permanent hervormen en lelijke compromissen sluiten waren hoekstenen van het Habsburgse bestuur. Kan het zijn dat de grootste Europese zwaktes tegelijkertijd een kracht zijn? En dat Europa per definitie alles half doet, en nooit af is?
5. 'De vijfde colonne' van Andrew Gross (van 12,99 voor 6,49)
Historische Thriller. Tijdens WO II vormden nazisympathisanten in Amerika de ‘vijfde colonne’, spionnen voor de Duitsers. Een joodse man in NY vermoedt dat zijn Oostenrijkse buren het op hem en zijn dochter gemunt hebben.
6. 'De derde kogel' van R.J. Ellory (van 12,99 voor 6,49 - alleen bij ebook.nl)
Op 22 november 1963 werd John F. Kennedy vermoord in Dallas, Texas. Maar stel dat de kogel had gemist? In deze what if-roman leeft JFK, en staat hij aan de vooravond van een tweede termijn als president.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Hey hoi,

Joe Abercrombie's The First Law (Beginnende met The Blade Itself) boeken zijn iets grittier dan The King's of the Wyld, maar voldoen wel aan je eisen.
Anders Glen Cook's The Black Company of Scott Lynch's Gentleman Bastard (beginnende met The Lies of Locke Lamora)

Als je Science Fiction (en in het bijzonder Star Trek) kan ik ook John Scalzi's Redshirts aanraden.

• Bowen_HAFX
Mr. Awesome schreef op maandag 22 november 2021 @ 06:38:
[...]

Joe Abercrombie's The First Law (Beginnende met The Blade Itself) boeken zijn iets grittier dan The King's of the Wyld, maar voldoen wel aan je eisen.
Anders Glen Cook's The Black Company of Scott Lynch's Gentleman Bastard (beginnende met The Lies of Locke Lamora)

Als je Science Fiction (en in het bijzonder Star Trek) kan ik ook John Scalzi's Redshirts aanraden.
First Law trilogy heb ik tevens gelezen. Erg leuk, hoewel ik halverwege een klein beetje moeite had om vol te houden.

De boeken van Scott Lynch kon mij niet echt boeien. Misschien ben ik te vroeg gestopt, maar het stelen van wijnvaten prikkelde niet echt mijn fantasie :).

Ik zal even kijken naar Redshirts! Dankje

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Bowen_HAFX schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:36:
[...]

First Law trilogy heb ik tevens gelezen. Erg leuk, hoewel ik halverwege een klein beetje moeite had om vol te houden.

De boeken van Scott Lynch kon mij niet echt boeien. Misschien ben ik te vroeg gestopt, maar het stelen van wijnvaten prikkelde niet echt mijn fantasie :).

Ik zal even kijken naar Redshirts! Dankje
Als The First Law beviel, dan zou ik de rest van wat Abercrombie in dat universum heeft geschreven eens checken. Best Served Cold, The Heroes en Red Country zijn stand-alone boeken die ook dat teamgevoel wel aardig hebben (maar niet zo sterk als Kings of the Wyld, mind you!), en ook in Sharp Ends (short-story bundel) zit wel wat van dat buddy-/teamgedoe. En dan is er nog de Age of Madness-trilogie, waarin die zelfde wereld een nieuw tijdperk in gaat. Het derde deel daarvan is een paar maanden geleden uitgekomen, en ik ben deel 1 opnieuw aan het lezen om daarna verder te gaan met de andere twee. Ik vind het zelf erg leuk dat alle boeken doorspekt zijn met referenties naar gebeurtenissen in andere, en dat de wereld als geheel langzaam evolueert/verandert, maar toch herkenbaar blijft als 'de First Law wereld' :)

Al heb ik zelf bij Abercrombie af en toe ook de neiging om een boek tussendoor wat langer weg te leggen. Geen idee waardoor dat komt, want ik vermaak me er prima mee.

[Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 22-11-2021 09:56]

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58

Tarin

Just plain weird.

Ik ben halverwege het eerste boek van de Mistborn-trilogie, nadat ik Wheel of Time herlezen heb (ik weet niet hoeveel zin ik in de tv-serie heb), maar het is een beetje te ya voor me geloof ik. Of misschien word ik gewoon oud ;).
Aardappel schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:15:
Is er iemand die de Odyssee van Homer gelezen heeft?
Omdat er tal van versies zijn wil ik graag een goede, leesbare versie kopen.
Ik heb de Nederlandse vertaling van Imme Dros gelezen (Odysseia: de reizen van Odysseus), na haar kinderboek over de Odyssee (De reizen van de slimme man) en haar bewerking-voor-jeugd (Odysseus: een man van verhalen); die vond ik destijds erg goed (en leesbaar).
Maar ik zal 14 geweest zijn vermoed ik. Misschien maar weer eens opduiken.

[Voor 16% gewijzigd door Tarin op 22-11-2021 15:09]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Aardappel
Tarin schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:03:
Ik ben halverwege het eerste boek van de Mistborn-trilogie, nadat ik Wheel of Time herlezen heb (ik weet niet hoeveel zin ik in de tv-serie heb), maar het is een beetje te ya voor me geloof ik. Of misschien word ik gewoon oud ;).

[...]

Ik heb de Nederlandse vertaling van Imme Dros gelezen (Odysseia: de reizen van Odysseus), na haar kinderboek over de Odyssee (De reizen van de slimme man) en haar bewerking-voor-jeugd (Odysseus: een man van verhalen); die vond ik destijds erg goed (en leesbaar).
Maar ik zal 14 geweest zijn vermoed ik. Misschien maar weer eens opduiken.
Bedankt voor je reactie.
Het mag wel gewoon een volwassen boek zijn, maar soms moet er gewoon wat uitleg bij over de karakters en dat men er vanuit gaat je wel weet wie wie is.
En aangezien er zo veel keus is...

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58

Tarin

Just plain weird.

Aardappel schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:55:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Het mag wel gewoon een volwassen boek zijn, maar soms moet er gewoon wat uitleg bij over de karakters en dat men er vanuit gaat je wel weet wie wie is.
En aangezien er zo veel keus is...
Odysseia is 'gewoon' een metrische (en vrij recente) vertaling, en naar wat ik er zo snel van vind staat hij goed aangeschreven.
Elk boek start met een lijstje van de hoofdfiguren, en achterin staat een verklarende namenlijst, er is een register en een gedeeltelijke stamboom van het pantheon.

*legt het boek op de leesstapel*

De andere twee boeken die ik noemden zijn inderdaad een kinder- en een jeugdboek.

[Voor 17% gewijzigd door Tarin op 23-11-2021 10:22]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:14
Hey hoi,

Je zou Anderland van Tad Williams eens kunnen proberen, zeker avontuur met humor. Wel wat lijvig maar ik heb ze vrij rap uitgelezen, ik kon ze moeilijk wegleggen ;)

• Aardappel
Tarin schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:17:
[...]

Odysseia is 'gewoon' een metrische (en vrij recente) vertaling, en naar wat ik er zo snel van vind staat hij goed aangeschreven.
Elk boek start met een lijstje van de hoofdfiguren, en achterin staat een verklarende namenlijst, er is een register en een gedeeltelijke stamboom van het pantheon.

[Afbeelding]

*legt het boek op de leesstapel*

De andere twee boeken die ik noemden zijn inderdaad een kinder- en een jeugdboek.
Zoiets is inderdaad wat ik zocht. Thanks. (y)

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zoek al een tijdje een boek (of een reeks) wat lijkt op “het meisje met alle gaven”.

Tot op heden heb ik nog niets gevonden wat er op lijkt .
Heeft iemand van jullie een tip?
Alvast bedankt!!

Meer dan ik dacht...

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
streamnl schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:02:
Ik zoek al een tijdje een boek (of een reeks) wat lijkt op “het meisje met alle gaven”.

Tot op heden heb ik nog niets gevonden wat er op lijkt .
Heeft iemand van jullie een tip?
Alvast bedankt!!
Joe Hill, Justin Cronin of Jeff VanDerMeer misschien?

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Mijn 'leescarrière' begon met scandinavische thrillers (Wallander, serie Q, millennium triologie) maar daarna ben ik vrij snel overgestapt op Engelse boeken, met natuurlijk als eerste: The Lord of the Rings. Ook klassiekers van schrijvers als Hemingway, Harper Lee, Charles Bukowski, Sun Tzu, George Orwell, Douglas Adams, Donna Tart... Uiteindelijk kreeg ik een boek van schrijver Haruki Murakami in mijn handen geduwd. Volgens mij was dat 'Hard boiled wonderland en het einde van de wereld', qua schrijfstijl volstrekt uniek. Daarna nog wat boeken van hem gekocht (in het Engels). Sommige boeken waren een beetje 'coming of age' achtig, dus ook nog een uitstapje gemaakt in dat genre (Joe Speedboot, Max Mischa en het Tet offensief, De Vliegeraar, Stoner). Uiteindelijk weer verder gegaan met Murakami, maar sindsdien ben ik een beetje zoekende. Ik heb wat boeken gekocht die ik gewoon waardeloos vond: Zo vind ik schrijver Carlos Ruiz Zafón echt te simpel: een mysterieus verhaal die gewoon aan elkaar knoopt met geesten. Ook eens een soort detective in record tijd uitgelezen en in de trein achtergelaten omdat het waardeloos was. Ook Dan Brown kan ik maar moeilijk wegkrijgen. Dus sindsdien ben ik mijn boekenkast aan het her-lezen. Probleem is: ik ben er bijna weer doorheen!

Voor sinterklaas/kerst maar wat boeken gevraagd, o.a.: De Camino (Anya Niewierra), Daar waar de rivierkreeften zingen (Delia Owens) en The Priority of the Orange Tree (Samantha Shannon).

Iemand die o.b.v. bovenstaande leescarrière nog tips heeft? Pluspunten voor boeken >4 cm dik, ik kan echt genieten van boeken zoals 'Max, Mischa en het Tet-offensief', 'The Lord of the Rings', 'Kafka op het strand' en '1Q84' ;)

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
@Tehh: Heb je Neil Gaiman en China Miéville eens bekeken? Ik kreeg zelf ooit Murakami aangeraden toen ik die had uitgelezen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat 1Q84 mijn juist to-taal niet kon bekoren, voor mijn gevoel was dat een verhaal voor één boek uitgesmeerd over drie door het op te vullen met doelloze scènes waar in pijnlijk detail omschreven wordt hoe iemand boontjes kookt :+
Gaiman en Miéville hangen wat meer tegen fantasy aan, maar hebben veelal ook wel dat 'new weird' sfeertje. Van Gaiman zou ik American Gods en Neverwhere eens bekijken, die zijn wat duisterder, en met name American Gods is wat trager geschreven. Van Míeville heb ik ontzettend genoten van de New Crobuzon-trilogie, beginnend met Perdido Street Station. Die zijn wat duidelijker fantasy. Zijn short story bundles Three Moments of an Explosion en Looking for Jake hebben wat meer 'weird in een normale setting' verhalen.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:00

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

@Tehh Shogun van James Clavel is lekker dik en heel goed, zijn andere boeken zijn ook goed. Misschien niet helemaal in lijn met wat je beschrijft maar je lijkt me wel het type dat diverse genres kan waarderen zolang het boek maar goed is.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Tehh
  • Niet online
Dwarlorf schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:33:
@Tehh Shogun van James Clavel is lekker dik en heel goed, zijn andere boeken zijn ook goed. Misschien niet helemaal in lijn met wat je beschrijft maar je lijkt me wel het type dat diverse genres kan waarderen zolang het boek maar goed is.
Gaat op de lijst, de omschrijving deed mij direct denken aan de film 'The Last Samurai' (waar ik prima van genoten heb), maar ik heb al gezien dat beiden zich in een andere tijd afspelen.
Wormaap schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:30:
@Tehh: Heb je Neil Gaiman en China Miéville eens bekeken? Ik kreeg zelf ooit Murakami aangeraden toen ik die had uitgelezen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat 1Q84 mijn juist to-taal niet kon bekoren, voor mijn gevoel was dat een verhaal voor één boek uitgesmeerd over drie door het op te vullen met doelloze scènes waar in pijnlijk detail omschreven wordt hoe iemand boontjes kookt :+
Gaiman en Miéville hangen wat meer tegen fantasy aan, maar hebben veelal ook wel dat 'new weird' sfeertje. Van Gaiman zou ik American Gods en Neverwhere eens bekijken, die zijn wat duisterder, en met name American Gods is wat trager geschreven. Van Míeville heb ik ontzettend genoten van de New Crobuzon-trilogie, beginnend met Perdido Street Station. Die zijn wat duidelijker fantasy. Zijn short story bundles Three Moments of an Explosion en Looking for Jake hebben wat meer 'weird in een normale setting' verhalen.
Ik ben onbekend met deze schrijvers. American Gods heb ik ook toegevoegd aan de lijst, Neverwhere trekt mij o.b.v. de omschrijving wat minder dus zet ik even op plek 2, al zou het best wel eens lekker vlot geschreven kunnen zijn (zoals bijv. Jens Lapidus met o.a. 'Snel Geld') en dat is ook wel eens lekker voor de afwisseling.
China Mieville is wel een beetje buiten mijn comfort zone, maar dat is 'The Priory of the Orange Tree' ook, dus ik voeg de New Crobuzon triologie gewoon toe aan de lijst. Dan zien we wel wat er van komt ;)

Dank voor de suggesties @Dwarlorf en @Wormaap !

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:00

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Tehh schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:14:
[...]

Gaat op de lijst, de omschrijving deed mij direct denken aan de film 'The Last Samurai' (waar ik prima van genoten heb), maar ik heb al gezien dat beiden zich in een andere tijd afspelen.
Dank voor de suggesties @Dwarlorf en @Wormaap !
Mocht je het historische roman virus te pakken krijgen kan ik de Thomas Cromwell trilogie (Wolf Hall, Bring up the bodies, The mirror and the light) van Hillary Mantell van harte aanbevelen. Is zo ongeveer het summum van de historische romans die ik heb gelezen. Wel een 'waarschuwing', de schrijfstijl van Wolf Hall ligt zwaar op de maag. De 2 andere boeken zijn makkelijker te lezen. En goed opletten bij alle personages, het zijn er veel en als extra moeilijkheid zijn er een heleboel die Thomas heten.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
@Tehh Kazuo Ishiguro en Guy Gavriel Kay zijn ook aanraders als je magical realism en historical fantasy houdt.

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Van Kazuo Ishiguro heb ik "Klara en de Zon" gelezen, een boek geschreven vanuit de ik-persoon, die een gezelschapsrobot is. Heel fascinerend en zeker een van de betere boeken die ik heb gelezen. Aanrader!

• Tehh
  • Niet online
@Mr. Awesome en @P_Tingen 'Klara en de Zon' ziet er veelbelovend uit, voegen we ook toe aan de lijst. Samen met het herlezen van wat boeken kom ik een heel eind tot aan de zomervakantie (ik lees alleen in bed of buiten als de zon schijnt ;))

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:22

Punkrocker

Mostly harmless

De beller op lijn vier van J.D.Barker

"Jordan Briggs is de koningin van de New Yorkse radio. Ze neemt geen blad voor de mond en deelt dagelijks haar ongezouten mening met meer dan vijf miljoen luisteraars. Op een dag spreekt ze de inbellende Bernie, die live een spelletje wil spelen. Jordan moet kiezen tussen Ubers of taxi’s. Ze kiest taxi’s en vergeet het gesprek al snel. Tot er vlak voor haar kantoor zeven taxi’s ontploffen.

Terwijl de brandweer en ambulances uitrukken en het aantal slachtoffers oploopt, hangt Bernie weer aan de lijn. Zo begint een klopjacht op een onzichtbare, volledig losgeslagen moordenaar – live gevolgd door vijf miljoen luisteraars. Is Jordan sterk genoeg om dit gruwelijke spel te winnen?"

Het is geen literatuur maar wel erg spannend! Het zijn korte hoofdstukjes die je snel door wilt lezen om te weten hoe het verder gaat. Slim geschreven plot, leest makkelijk weg. Ik heb zelden een boek zo snel gelezen, je wilt weten hoe dit afloopt. Jordan, de radiomaakster is een vreselijk mens maar gaandeweg het boek krijg je toch een beetje sympathie voor haar. Aanrader voor wie graag politiethrillers leest.

Robots, Aliens en Popcorn van George van Hal:
Van Hal is een meester in het zo simpel mogelijk uitleggen van wetenschappelijke "dingen".
Aan de hand van SF films (en superhero films) behandeld hij verschillende thema's. Tijdreizen met Back to the future. Meta materiaal en Iron Man. Ruimtereizen enz.
Mede door de film voorbeelden is dit een erg leuk boek geworden.
Is al wat ouder boek maar dat doet er niets aan af. Aanrader.

[Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 03-12-2021 15:32. Reden: typo]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:36
Punkrocker schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:15:
De beller op lijn vier van J.D.Barker

"Jordan Briggs is de koningin van de New Yorkse radio. Ze neemt geen blad voor de mond en deelt dagelijks haar ongezouten mening met meer dan vijf miljoen luisteraars. Op een dag spreekt ze de inbellende Bernie, die live een spelletje wil spelen. Jordan moet kiezen tussen Ubers of taxi’s. Ze kiest taxi’s en vergeet het gesprek al snel. Tot er vlak voor haar kantoor zeven taxi’s ontploffen.

Terwijl de brandweer en ambulances uitrukken en het aantal slachtoffers oploopt, hangt Bernie weer aan de lijn. Zo begint een klopjacht op een onzichtbare, volledig losgeslagen moordenaar – live gevolgd door vijf miljoen luisteraars. Is Jordan sterk genoeg om dit gruwelijke spel te winnen?"

Het is geen literatuur maar wel erg spannend! Het zijn korte hoofdstukjes die je snel door wilt lezen om te weten hoe het verder gaat. Slim geschreven plot, leest makkelijk weg. Ik heb zelden een boek zo snel gelezen, je wilt weten hoe dit afloopt. Jordan, de radiomaakster is een vreselijk mens maar gaandeweg het boek krijg je toch een beetje sympathie voor haar. Aanrader voor wie graag politiethrillers leest.
Klinkt tof, direct gekocht voor m'n Kindle en toevallig net m'n vorige boek gisteren uitgelezen. Vanavond beginnen!

To dare is to do

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:33

LankHoar

Langharig tuig

Lees net deze post op LinkedIn, klinkt zeker interessant maar vooralsnog alleen in de UK beschikbaar:
War is peace.
Freedom is slavery.
Ignorance is strength.

It's been 72 years since George Orwell wrote his seminal work, 1984 - which for many has become the ultimate description of dystopia.

It is crazy that what we're seeing in today's digital world is strikingly similar to the many concepts described so eloquently in the book. Hyper-surveillance. The Thought Police. Thoughtcrime. Newspeak. Big Brother. You name it.

For that very reason, I am very excited that today, we at #Avast are republishing ‘Nineteen Eighty-Four’ as ‘Twenty Twenty-One’ with all references to 1984 updated to 2021 and a new front cover to match. Excerpts from Winston Smith’s diary are read by actor Matt Smith, best known for his roles in Doctor Who, The Crown, and soon to be seen as a Targaryen in House of the Dragon.

I am really hopeful that this initiative will help shine a light on those super-important issues, re-open public discussion on the subject, and ultimately contribute to a wider, systemic change in how our digital society works.

#digitalfreedom

(Content currently available just in the UK - Orwell’s home country)

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:36
Slaapje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:28:
[...]

Klinkt tof, direct gekocht voor m'n Kindle en toevallig net m'n vorige boek gisteren uitgelezen. Vanavond beginnen!
Dat was van het begin tot eind genieten. Simpel popcornboek, maar zat goed in elkaar.

Als ik zin heb in snelle boeken ga ik wat meer van hem lezen.

To dare is to do

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:09
LankHoar schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:07:
Lees net deze post op LinkedIn, klinkt zeker interessant maar vooralsnog alleen in de UK beschikbaar:

[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er eigenlijk wel interessant uit. Hopelijk komt die ook nog internationaal beschikbaar.

Zelf laatst weer naar de Games Workshop hier in de stad geweest en deze gehaald:

En deze van Sinterklaas gekregen:

[Voor 46% gewijzigd door Vrijdag op 08-12-2021 09:35]

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:58
Ik kon geen beter topic vinden om dit te posten, dus hoop dat het hier op prijs wordt gesteld. Ik ben nu bezig in het 9e en laatste deel van The Expanse, "Leviathan Falls" en kwam dat dit stukje tegen:

Zouden de schrijvers fans van Fortuna Sittard zijn _/-\o_ ?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En Nieuwstadt is een dorp bij Sittard ;)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• streamnl
  • Niet online
JulesvH schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:59:
[...]

Gezien je sci-fi en apocalyptische voorkeur zou de trilogie Silo, Schakel en Stof van Hugh Howey je wel kunnen bevallen vermoed ik.
15 dec begonnen aan de trilogie Silo, Schakel en Stof en ik las net de laatste bladzijde van Stof. Wat een geweldige reeks.

Ik lees nu dat meer mensen uit dit topic de trilogie aanraden, maar aan de hand van jouw bericht was ik begonnen aan de trilogie.

Bedankt voor de tip.
(Ook de rest)

Nu ga ik beginnen aan iets wat ik al jaren vooruit schuif omdat bang ben dat het tegenvalt.

Band of Brothers.

Mijn #1 serie/film/verhaal op tv.

Meer dan ik dacht...

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

streamnl schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Nu ga ik beginnen aan iets wat ik al jaren vooruit schuif omdat bang ben dat het tegenvalt.

Band of Brothers.

Mijn #1 serie/film/verhaal op tv.
Ik kan niet voor anderen spreken , maar ik vond het een zeer indrukwekkend boek, dus ik kan het van harte aanraden!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Ik heb net Het Derde Boek uit van Frank van Pamelen:
De thriller Het derde boek van Frank van Pamelen, het derde deel in de Huizinga-serie, is een spannende speurtocht door de geschiedenis vol oude dichtregels, antieke kaarten en pauselijke geheimen.

In Het derde boek van Frank van Pamelen leidt een spannende speurtocht naar een van de grootste mysteries uit de geschiedenis. Voor de fans van Dan Brown en Jeroen Windmeijer.
Het is 15 augustus 2019, Maria-Tenhemelopneming, en in Siena maakt iedereen zich op voor de Palio, de spectaculaire paardenrace op het wereldberoemde plein. Professor Olivier Huizinga is met een vriendin een paar dagen in Toscane. Na een botsing met een lokale clochard vindt hij iets in zijn jaszak: een vergeelde pagina met daarop een vage gravure en een handgeschreven boodschap, gericht aan hem persoonlijk. Even later wordt de zwerver dood aangetroffen naast de Duomo. Boven zijn hoofd prijkt een eeuwenoud raadsel, gebeiteld in het marmer: het SATOR-vierkant. Een woordpuzzel die Huizinga moet zien op te lossen. En snel ook.
Het derde boek is een spannende speurtocht door de geschiedenis: oude dichtregels, antieke kaarten en pauselijke geheimen leiden naar de Terzo, een verloren gewaand werk uit de Griekse oudheid. En naar een van de best bewaarde geheimen uit de geschiedenis.
Zoals de vorige boeken in de reeks leest ook dit weer lekker weg. Van Pamelen heeft goed opgelet tijdens de lessen Latijn en Grieks op school en heeft zijn reseach goed gedaan. (8>
De feiten kloppen allemaal en hij heeft er een leuk verhaal omheen gebouwd. Geen grote verrassingen in het plot maar zeer onderhoudend. Ik had het in een paar dagen uit. (Is ook een niet erg dik boek)

“Beter dan Dan Brown” is een van de wervende teksten. Hmmm, beter? Nee, maar ook niet slechter. Brown is een goede vergelijking omdat het ook in dit boek weer een zelfde soort speurtocht is zoals Brown ze ook altijd schrijft.

Het Derde Boek is niet alleen het derde boek in de reeks maar gaat ook over een ander derde boek. Grappige bijkomstigheid. Al dan niet zo bedoeld.

“Een literaire thriller” staat er op de cover. Yeah right. Lekker hoogdravend. Hopen ze hiermee zowel de thriller lezers als de literatuur lezers te verlokken tot een aankoop? Wat of wie bepaald wat literatuur is? Ik lees ook wel eens een boek wat dat door de literaire (?) mensen als literatuur wordt beschouwd en vaak genoeg zijn dat saaie boeken (Mulisch bijvoorbeeld). Zijn het de ingewikkelde volzinnen? Die in mijn ogen dan interpunctie missen. Zijn het de thema’s van de boeken? Of is het, zoals ook in de rest van de kunstwereld, een kwestie van PR? Een slim verkooppraatje, brutaal en zelfverzekerd verkondigen dat iets kunst is, of literatuur, en iedereen trapt erin?

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Govert Schilling De Olifant in het Universum:
Govert schrijft zoals hij ook zijn lezingen doet: Enthousiast en hij probeert alles zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen voor iedereen. Zo ook in dit boek waarin hij de stand van zaken beschrijft wat betreft Donkere Materie. Hoever is de wetenschap? Wat weten we al? Wat is is?

De wetenschap weet dus nog steeds niet wat Donkere Materie is. In dit boek geeft hij de geschiedenis hiervan: Wanneer kwamen we erachter dat er nog iets moet zijn wat we nog nooit hebben gezien? Hoe kwamen we erachter? En wie? Hoe ver is de wetenschap nu? Wat weten we al wél en wat nog niet?

Voor dit boek is hij de hele wereld afgereisd om wetenschappers te interviewen. Of door de Corona, via Zoom… (Achterin het boek staat per hoofdstuk aangegeven wie hij wanneer hierover heeft gesproken) Het is een gedegen studie geworden waarbij hij zijdelings nog de kosmische achtergrondstraling en de donkere energie aanstipt. Schillings gaat in dit boek wat dieper op de materie in dan we van hem gewend zijn en voor sommige lezers zal dat te diep zijn. Maar hij gaat er nooit zo diep op in dat het onbegrijpelijk wordt. Een lezer die al een beetje weet waar hij het over gaat hebben kan het goed volgen. Ik ben aardig op de hoogte van de (donkere) materie en ik vond het een erg interessant boek. Vooral de uitleggen over de detectie waren leuk. En het feit dat er een WIMP wind is en wat dat inhoudt was goed uitgelegd.

Er staan weinig plaatjes in. Is niet erg maar een afbeelding van de rotatiekromme zoals Vera Rubin die ontdekte had er eigenlijk wel in gemoeten.

Niettemin is dit een van zijn betere boeken. Ook al worden er geen antwoorden gegeven.

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
tldr; zie laatste zin onderaan. Hieronder is nogal veel achtergrond terecht gekomen, dus dat mag je overslaan. ;)

Nieuw in dit topic hier, maar al lang een fervent boekenlezer. Wbt smaak is die voor mij erg uiteenlopend. Vroeger las ik heel veel thrillers (deels omdat dit een veilige keus is bij het 2e hands aanbod bij marktkraampjes) zoals John Grisham/Alistair MacLean/Vince flynn/James Patterson/Robert Ludlum/Eric van Lustbader/Tom Clancy/Frederick Forsyth maar daar ben ik wel grotendeels van af gestapt (En van Dan Brown helemaal :r ). Dit komt door twee dingen, nu probeer ik meer onderzoek naar de kwaliteit van een schrijver/boek te doen voordat ik iets ga lezen, en sinds een paar jaar heb ik een e-reader waardoor ik minder fysieke boeken koop, en het aanbod 'virtueel oneindig' is. Niet dat thrillers dan niet 'goed genoeg' meer zijn, maar vooral omdat er heel veel ander aanbod is, en ik zoveel thrillers heb gelezen dat het toch op elkaar gaat lijken. Overigens vond ik 'The Cobra' van Forsyth als een van de laatste uit die categorie nog steeds een heel goed boek. En om daar duidelijk over te zijn, een boek noem ik 'goed' als het fijn leest, het verhaal aantrekkelijk is, een onderwerp goed uitwerkt, of een combinatie daarvan. Dus goed geschreven pulp zou ik ook nog goed kunnen noemen, ik probeer ook weer niet elitair te zijn oid.

Hier een ongeordend lijstje schrijvers/boeken(series) om te laten zien wat mijn smaak is (en het is natuurlijk antwoord op de titel van het topic hier):
  • Tolkien (spreekt voor zich denk ik? Veel van gelezen niet alles gelogd)
  • The Expanse (Hier ben ik compleet door weggeblazen, tv-serie is ronduit slecht hiermee vergeleken)
  • Serie 'The dagger & the Coin' (Door helft van schrijversduo The expanse, ook erg goed)
  • Moesasji (beter dan de 3 films imo)
  • 'The asian saga' by James Clavell (niet alle delen gelezen, lang geleden, maar ben ze van plan om in het engels opnieuw te lezen)
  • Serie 'The draconis Memoria' (Prettige verassing)
  • 1984 (Bizar om in deze tijd te lezen, was ik laat bij)
  • Brave new World (Bijzonder)
  • Je hebt wel iets te verbergen (zie hiervoor en hierna ;))
  • Het is oorlog maar niemand die het ziet (Aanrader voor tweakers)
  • The winter soldier by Daniel Mason (fijn geschreven, rustig verhaal)
  • Space Trilogy by C.S. Lewis (Ik ben fan van Lewis zijn non-fictie, en dat is ook beter dan deze serie)
  • The screwtape letters by Lewis (Fictie maar met boodschap, op nivo van zijn non-fictie)
  • Ted Dekker (Vroeger prachtig, maar na het herlezen van 'The Circle-Series' een beetje meh.)
  • Dune (Viel mij enorm tegen. Paul is een Gary Stu en alles is erg factueel geschreven, en de interresantste dingen blijven liggen)
Engelse schrijvers lees ik in het engels, de rest in het nederlands. Maar omdat ik vroeger vooral nederlands las herlees ik nu wel eens wat in het engels. Tolkien heb ik volgens mij alles wat ik gelezen heb in twee talen gelezen, en soms ook nog de audioversie ervan geluisterd. Maar James Clavell heb ik nooit compleet gelezen, en omdat het lang geleden is wil ik alles op volgorde herlezen in het engels, maar dat is nogal een projectje. Doordat ik nu merk dat ik niet complete series wil herlezen voordat ik er weer goed inzit lees ik het liefst series die al af zijn (* kijkt naar George Martin :S ). Tips nav bovenstaande mag (maar heb op zich nog wel een lijstje 'to read'), maar uiteindelijk ben ik op zoek naar een specifieke tip:

Naar aanleiding van geek: Fantasy- en scifi-schrijver haalt via Kickstarter meer dan 20 miljoen d... Wil ik eens aan Sanderson beginnen. Deze stond namelijk toch al op mijn lijstje, en ik vind het een mooi initiatief om direct bij een schrijver te kunnen kopen. Het liefst zou ik beginnen met een non-Cosmere boek/serie(tje), en als dat bevalt Cosmere in duiken. En dus met de kickstarter meedoen.

De vraag is dus, welke boeken van hem zijn het best om mee te beginnen, eerst om de schrijver te leren kennen, en daarna om Cosmere te leren kennen?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Jogai schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:25:
De vraag is dus, welke boeken van hem zijn het best om mee te beginnen, eerst om de schrijver te leren kennen, en daarna om Cosmere te leren kennen?
De Mistborn trilogy. Als je liever een standalone boek wilt, Warbreaker. Hij heeft weinig non-Cosmere full-length boeken geschreven die niet young adult zijn, maar de Legion novella's zijn ook leuk.

• Sissors
The Expanse (Hier ben ik compleet door weggeblazen, tv-serie is ronduit slecht hiermee vergeleken)
En ik ben nooit aan de TV serie begonnen omdat ik de boeken niet veel vondt, maar die is dus nog een stuk slechter? Boeken zijn goed geschreven imo, maar de rode draad is toch echt wel heel hard dat de hoofdpersoon zich voor een karretje laat spannen en daarbij de ene na de andere oorlog start.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Ken Follett - Nooit
Midden in de hete woestijn van de Sahara achtervolgen twee geheim agenten een machtige groep terroristen. Met elke stap die ze zetten riskeren ze hun leven.

Een angstaanjagend verhaal over wat er zou kunnen gebeuren als de diplomatie faalt
Midden in de hete woestijn van de Sahara achtervolgen twee geheim agenten een machtige groep terroristen. Met elke stap die ze zetten riskeren ze hun leven. In China vecht een hoge regeringsfunctionaris met grote ambities voor zichzelf en zijn land tegen de communistische oudgedienden in de regering, die China – en naaste militaire bondgenoot Noord-Korea – een bepaalde richting op willen sturen. In de Verenigde Staten bestrijdt Pauline Green, de eerste vrouwelijke president van het land, terroristische aanslagen, illegale wapenhandel en de lastercampagnes van haar politieke tegenstander met zorgvuldige en behendige diplomatie. Green probeert op allerlei manieren een onnodige oorlog te voorkomen.
Maar wanneer de ene confrontatie leidt tot de andere, zitten de machtigste landen ter wereld gevangen in een complex web van allianties. Een wereldwijde escalatie lijkt onafwendbaar. Zal deze internationale crisis leiden tot een derde wereldoorlog?
Nog nooit […] wat van deze schrijver gelezen. Kreeg dit boek van de kerstvrouw. Spannend geschreven, een boeiend kijkje bij de verschillende geheime diensten en regeringen. Zou best eens echt zo kunnen werken daar.
Bijna alle usual suspects doen mee: Chinezen, moslim terroristen, Noord Korea, USA. Alleen de bad guy van nu, Rusland, doet niet mee in dit boek.
Major spoiler alert!

spoiler:
Geen opwekkend eind van dit boek in deze tijd van dreigingen…
Had beter wat eerder aan dit boek kunnen beginnen. Of moeten wachten.

drie en half van de vijf sterren

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jogai
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:08:
[...]

En ik ben nooit aan de TV serie begonnen omdat ik de boeken niet veel vondt, maar die is dus nog een stuk slechter? Boeken zijn goed geschreven imo, maar de rode draad is toch echt wel heel hard dat de hoofdpersoon zich voor een karretje laat spannen en daarbij de ene na de andere oorlog start.
Zo kan je het ook lezen, ik las het meer als 'chaotisch goed'. Dus hij doet geen/weinig concessies aan zijn principes en denkt misschien niet zover na over de gevolgen. Dat hij zich voor een karretje laat spannen kan eerst zo lijken, maar na meerdere boeken zul je zien dat dat niet helemaal klopt. Volgens mij is de rode draad meer
spoiler:
het protomolecuul, en de makers/vijanden daarvan.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Jogai schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:25:

• Dune (Viel mij enorm tegen. Paul is een Gary Stu)
Huh. Het is 2 decennia geleden dat ik ze heb gelezen, maar herinner me dat erg anders.
spoiler:
De latere boeken gaan over de enorme nadelen van zijn handelingen, en van het niet doen wat hij niet durfde te doen.

Of heb je misschien alleen boek 1 gelezen? Die kan je eigenlijk niet goed zien als op zichzelf staand verhaal, daar heb je ook tenminste delen 2 en 3 voor nodig IMHO.

Sinds COVID lees ik veel te weinig. Geen zin, liever dom kijkbuisplezier of een game. Ik ben daardoor al veel te lang bezig met The Culture Map : Decoding How People Think, Lead, and Get Things Done Across Cultures, van Erin Meyer. Het gaat over de kleine en grote cultuurverschillen tussen de burgers van de verschillende landen in de wereld. Hoe stuur je als Duitser een team van Amerikanen en Belgen aan. Wat verwacht een Brit aan feedback. Een Deen krijgt (zakelijk) vertrouwen in je middels samen werken, een Saudi door samen eten en drinken buiten werk. Aanrader als je in werkverband buitenlandse collega’s, klanten, leveranciers, onderaannemers, etc hebt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• streamnl
  • Niet online
P_Tingen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 06:24:
[...]

Ik kan niet voor anderen spreken , maar ik vond het een zeer indrukwekkend boek, dus ik kan het van harte aanraden!
Eindelijk uit. Kon er niet inkomen.
Persoonlijk vond ik het veel te veel
“En toen deden ze X” “toen ging Winters….” “toen ging X dood”

Het was naar mijn mening geen verhaal maar een opsomming van de gebeurtenissen.

Ook had ik veel meer tekst verwacht/gehoopt over de concentratiekamp. Dat was hooguit 1 pagina.

De TV serie vind ik vele malen mooier dan het boek. Dat zeg ik niet vlug 😅

Tussendoor ook (weer) de eerste deel van “the wheel of time” gelezen. Die is inmiddels ook weer bijna uit. Blijft een heerlijke serie.

Meer dan ik dacht...

• Jogai
  • Nu online
F_J_K schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:46:
[...]

Huh. Het is 2 decennia geleden dat ik ze heb gelezen, maar herinner me dat erg anders.
spoiler:
De latere boeken gaan over de enorme nadelen van zijn handelingen, en van het niet doen wat hij niet durfde te doen.

Of heb je misschien alleen boek 1 gelezen? Die kan je eigenlijk niet goed zien als op zichzelf staand verhaal, daar heb je ook tenminste delen 2 en 3 voor nodig IMHO.

Sinds COVID lees ik veel te weinig. Geen zin, liever dom kijkbuisplezier of een game. Ik ben daardoor al veel te lang bezig met The Culture Map : Decoding How People Think, Lead, and Get Things Done Across Cultures, van Erin Meyer. Het gaat over de kleine en grote cultuurverschillen tussen de burgers van de verschillende landen in de wereld. Hoe stuur je als Duitser een team van Amerikanen en Belgen aan. Wat verwacht een Brit aan feedback. Een Deen krijgt (zakelijk) vertrouwen in je middels samen werken, een Saudi door samen eten en drinken buiten werk. Aanrader als je in werkverband buitenlandse collega’s, klanten, leveranciers, onderaannemers, etc hebt.
Ik heb inderdaad alleen boek 1 gelezen. Het boek is volgens mij 'dik' (lastig inschatten met e-reader) genoeg om een compleet verhaal te vertellen. Dit deel gaf me niet genoeg voldoening om een vervolg op te pakken. Genoeg te lezen en maar weinig tijd ;) Overigens heb ik je spoiler gelezen, maar daar lees ik niets om de draad op te pakken. Ik geloof best dat als ik er meer tijd in steek dat ik het personage beter leer kennen, maar dat geldt ook voor een gijzelaar met stockholm syndroom.

Overigens, met COVID minder lezen? Ik dacht dat dat de uitgelezen tijd was om meer te lezen... Kijkbuisplezier is voor mij altijd iets meer voor tussendoor. Een boek geeft me nog altijd meer voldoening, maar vraagt ook een iets grotere tijdsinvestering.

[Voor 60% gewijzigd door Jogai op 07-03-2022 20:47]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dune staat hoog in de meeste top-10 lijsten van de beste sci-fi boeken, dat helpt vaak om door te lezen :P Maar geen boek is voor iedereen. Ik wilde alleen aangeven dat niet alles is aan te nemen voor waar. Haast zoals de social netwerken van tegenwoordig.

Covid: eens, in theorie zou er juist meer gelezen kunnen en moeten worden

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Via BookChoice het luisterboek Harlem Shuffle van Colson Whitehead geluisterd. Dat viel niet mee.
Eerst maar eens de flaptekst:

De onderwereld van Harlem in de jaren ’60 frustreert de ambities van een (deels) keurige meubelverkoper in dit verhaal vol roofovervallen, afpersing en zwendel, gesitueerd in een roerig New York.

‘Harlem Shuffle’ van Colson Whitehead gaat over Ray Carney, een beschaafde meubelverkoper die voor zijn klanten en buren in 125th Street een fatsoenlijk leven probeert te leiden. Zijn vrouw is in verwachting van hun tweede kind, en ook al wonen ze in een krap appartement te dicht bij het metrospoor: hij heeft veel bereikt, hij is tevreden.

Wat weinig mensen weten, is dat Ray afkomstig is uit een geslacht van bendeleden en boeven, en dat zijn brave burgermansbestaan barsten begint te vertonen. Barsten die steeds groter worden dankzij zijn louche, onfortuinlijke neef Freddie, die dankbaar gebruikmaakt van Rays keurige façade – en hem ondertussen steeds dieper de Harlemse onderwereld in sleurt.

Terwijl Ray worstelt met zijn dubbelleven begint hij steeds duidelijker in te zien wie de touwtjes in handen heeft in Harlem. Lukt het Ray om hier zonder kleerscheuren uit te komen – om zijn neef te redden, zijn deel van de winst te pakken en tegelijkertijd zijn reputatie hoog te houden?

Whitehead geeft een mooi inkijkje in Harlem in de zestiger jaren, dat getekend wordt door rassenrellen, discriminatie, criminaliteit en corruptie. We volgen hoofdpersoon Ray Carney in drie verhalen, op verschillende momenten in de tijd. Het boek leest op zich wel lekker, maar het is langdrádig! Man man man, wat kan die gast neuzelen over niks. Iedere bijfiguur zijn familiegeschiedenis wordt uitgediept, elke situatie uitgebreid beschreven. Het gaat maar door en gaat maar door en voegt aan het verhaal niets toe. Dat maakt dat er geen vaart zit in het boek en ik me af en toe afgevraagd heb of ik het boek wel uit moest lezen luisteren. Uiteindelijk wel gedaan; de schrijfstijl is - los van de langdradigheid - wel prettig en het tijdsbeeld is wel mooi om mee te krijgen (als dit boek speelt is het WTC nog in aanbouw).

Om de langdradigheid te illustereren onderstaand een stukje uit het laatste deel van het boek. Hoofdpersoon Carney heeft net tevergeefs een dure ketting bij zijn lommerd proberen te slijten, maar die heeft hem verlinkt bij de eigenaar van de ketting en twee handlangers daar weer van houden hem aan om die ketting weer in beslag te nemen. Dan lees ik deze uitweiding:
Johnny Dandy met Blake Headley en Patricia De Hammond liep al sinds Memorial Day in het Divinity Theater op Broadway. De kritieken waren niet mals geweest, maar toch. Dialogen en handeling waren zozeer met eufemismen omgeven, zo vaag van betekenis en bedoeling, beurtelings saai en zorgwekkend, dat het niemand echt duidelijk was waar het stuk over ging en of ze het wel begrepen, laat staan of ze ervan genoten. Was het een tragedie of een klucht? Een dergelijke getrouwe afspiegeling van het bestaan bleek onweerstaanbaar. Elke avond opnieuw ontvouwde zich de verbeelding van het moderne leven voor een uitverkochte zaal. Aan Dandy’s looptijd kwam een abrupt einde toen Blake Headley een hernia opliep; door de klunzige manier waarop diens vervanger zijn tekst bracht werd de betovering verbroken. Het stuk werd nooit meer opgevoerd, afgezien van de poging van een avant-gardegezelschap in Buenos Aires, die tijdens de eerste pauze werd stilgelegd (brandstichting). De auteur verhuisde naar Los Angeles, waar hij naam maakte met tv-westerns. Elke dag eindigde de middagvoorstelling om twaalf over halfvier, waarop honderden verbijsterde toneelkenners de toch al door opstoppingen geplaagde Forty-Ninth Street in stroomden.
En waarom? Als inleiding voor de situatie dat die voorstelling net is afgelopen, er ineens een hele stroom mensen loskomt en Carney kan ontsnappen. Voor de rest hebben we als lezer niks met die voorstelling te maken.

Tweede punt betreft niet het boek, maar de luisterversie. Er zitten een paar storende fouten in de montage, waar je kan horen dat de verteller opnieuw is begonnen met een zin, omdat je die zin twee keer hoort. Beetje slordig. Daarnaast legt hij soms de klemtoon op een deel van het woord waar ik het in elk geval niet verwacht en tenslote - maar dat is persoonlijk - stoort zijn accent mij nogal. Het wordt voorgelezen door Gery Mendes. Het klonk mij als een Surinaams accent in de oren maar hij blijkt na nader onderzoek van Kaapverdische afkomst. Maar goed, zoals met elk luisterboek heb je het maar te stellen met de voorlezer van dienst, dus dat wende uiteindelijk ook wel. Het boek duurt 13 uur dus tijd zat om er aan te wennen.

Uiteindelijk oordeel: https://tweakers.net/i/AgH81d5p8kR_W1JfvIaFi13Ll3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nJxm1MXezvggzQuTSSiioVad.png?f=user_large

• Bowen_HAFX
Ik ben nu voor de tweede keer een litrpg aan het lezen, na een aantal jaren, en blijf het een leuk boekje vinden! Komisch, vernieuwend en spannend!

https://www.goodreads.com/book/show/36506729-dungeon-lord

• Bowen_HAFX
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:58:
Ik ben nu voor de tweede keer een litrpg aan het lezen, na een aantal jaren, en blijf het een leuk boekje vinden! Komisch, vernieuwend en spannend!

https://www.goodreads.com/book/show/36506729-dungeon-lord
Het Engelse audioboek ervan op audible is ook een aanrader.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Zestien Paarden
Welk dodelijk gevaar houdt iedereen in de greep? In het slaperige kustplaatsje Ilmarsh in Engeland ontdekt rechercheur Alec Nichols de hoofden van zestien paarden. Ze zijn deels begraven en vormen samen een cirkel. Het meest raadselachtig is dat van alle hoofden één oog zichtbaar is, dat naar de hemel is gericht. Alec weet niet wat hij met dit ongelooflijke schouwspel aan moet en roept de hulp in van forensisch dierenarts Cooper Allen.

In de dagen die volgen, ontdekken Cooper en haar team een reeks tot dan toe niet gemelde misdaden in de gemeenschap: vermissingen, afpersingen, brandstichting en mishandelingen. Niets is wat het lijkt en iedereen is verdacht. Om het mysterie te ontrafelen moeten Alec en Cooper nauw samenwerken. Het wordt een race tegen de klok. En de prijs blijkt hoog…

Zestien paarden is een briljante en hoogst originele thriller over schuld, trauma en straf, tegen de achtergrond van een gemeenschap die onderhevig is aan veranderingen.
Ook hier die pretentieuze opmerking "Literaire thriller"...

Pfff, een donker boek. Er is geen moment waar het een beetje lichter van toon is, geen grappig moment.

Beetje ad hoc vertelling met verschillende tijdpaden waarin niet altijd even duidelijk is in welke tijd we nu weer zitten. Maar het is een origineel verhaal en intrigeert toch. Ondanks de onhandige vertelstijl wil je toch weten hoe dit afloopt. Pas in het laatste hoofdstuk kom je erachter wat die zestien paarden betekenen.

Een zeven min. Toch nog.

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-12-2022
Ik ben de outlander serie aan het lezen wil daarna de wheel of time serie lezen. Ik weet het 3igenlijk verkeerde volgorde maar voorheen hield Ik niet zo van dit soort type boeken

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Heb vandaag het boek Het onzichtbare leven van Addie Larue gelezen en die staat echt in mijn top 3 van beste boeken ooit :o Wat een geweldig boek, je wordt er echt in gezogen en ook het gevoel komt perfect over. Echt een aanrader!

https://www.hebban.nl/boe...van-addie-larue-ve-schwab

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Pff, altijd weer die boeken waarvan de achterflap begint als:
In het plaatsje <insert onbekende plaats> in <Engeland / Zweden / Noorwegen> is rechercheur <insert naam> actief nadat hij/zij gedegradeerd is na een <incident / aanvaring met chef / overtreding>. In het plaatsje wordt ineens een lijk gevonden en de rechercheur vermoedt onmiddellijk dat er meer aan de hand is, ondanks dat de stugge plaatselijke bevolking niets lijkt los te willen laten. Als inspecteur <naam> dan ook nog geen gehoor krijgt bij zijn/haar meerderen besluit hij/zij zelf op onderzoek uit te gaan, maar dan wordt het tweede lijk gevonden.
Aan het einde van de eerste zin, bij het woord "rechercheur" heb ik het boek alweer aan de kant gegooid. Kunnen schrijvers nou niks originelers bedenken? En dan bij voorkeur niet een boek over een schrijver die ofwel uitgerangeerd is ofwel inspiratie op wil doen op een klein Deens eiland of zo. Kom op man, doe eens wat originelers alsjeblieft.

Zijn er ook originele thrillers?

• Bowen_HAFX
P_Tingen schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:54:

[...]

Aan het einde van de eerste zin, bij het woord "rechercheur" heb ik het boek alweer aan de kant gegooid. Kunnen schrijvers nou niks originelers bedenken? En dan bij voorkeur niet een boek over een schrijver die ofwel uitgerangeerd is ofwel inspiratie op wil doen op een klein Deens eiland of zo. Kom op man, doe eens wat originelers alsjeblieft.

https://www.goodreads.com...the-keeper-of-lost-causes

Wacht... Voldoet redelijk aan jouw beschrijving, toch wel een leuk plot :)

[Voor 5% gewijzigd door Bowen_HAFX op 19-04-2022 06:42]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vrijdag
P_Tingen schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:54:

[...]

Al die Engelse en Scandinavische thrillers zijn gewoon de politie variant van de Bouqetreeks :+

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:07

sh4d0wman

Long live the King!

Iemand nog aanraders voor schrijvers zoals: Tom Clancy, Fredrick Forsyth, Chris Ryan, Andy McNab, Lee Child, Stephen Leather, Sean McFate.

Losse verhalen reeds gelezen: Band of Brothers, Chickenhawk en een groot aantal mbt cyberwarfare (o.a. Kingpin, Lights Out, Count down to zero day, Sandworm, AI - Our final invention, etc.).

Dus fictie of non-fictie gericht op spionage / oorlog vanaf WW2 tot heden? Geen sci-fi of alternate history.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:15
Faeshaas schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:32:
Heb vandaag het boek Het onzichtbare leven van Addie Larue gelezen en die staat echt in mijn top 3 van beste boeken ooit :o Wat een geweldig boek, je wordt er echt in gezogen en ook het gevoel komt perfect over. Echt een aanrader!

Opgezocht en klinkt goed! Direct even op de e-reader gezet. Dank voor de tip!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:32
sh4d0wman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:11:
Iemand nog aanraders voor schrijvers zoals: Tom Clancy, Fredrick Forsyth, Chris Ryan, Andy McNab, Lee Child, Stephen Leather, Sean McFate.

Losse verhalen reeds gelezen: Band of Brothers, Chickenhawk en een groot aantal mbt cyberwarfare (o.a. Kingpin, Lights Out, Count down to zero day, Sandworm, AI - Our final invention, etc.).

Dus fictie of non-fictie gericht op spionage / oorlog vanaf WW2 tot heden? Geen sci-fi of alternate history.
Ik volg dit even want ik lees ongeveer dezelfde boeken.

In jouw lijstje mis ik Gregg Hurwitz en dan de Orphan X serie, ik denk dat je die wel gaat waarderen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Wellicht is de Century Trilogie van Ken Follet wat voor je?

Bevat WW1, WW2 & koude oorlog. Ik vond die erg lekker weg lezen :)

Anoniem: 1762102

Ik vind novels de laatste tijd wel wat hebben.

Zo ben ik fan van Jack London. Hij schreef korte novels over dieren, vooral honden en wolven. Dit soort boeken beschrijft de mensen de mensen zo goed. Vooral omdat de dieren menselijke eigenschappen of gevoelens tonen.

Persoonlijk vind ik dat de dieren beter het menselijke weerspiegelen en extra kracht bijzet in het verhaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:27

David Baldacci?
Ik vond de Camel Club serie wel vermakelijk, maar de andere boeken ook.

• Coenj0085
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-08-2022
*spam*

[Voor 98% gewijzigd door F_J_K op 20-04-2022 07:43]

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:12
Ik ben begonnen aan het meest recente deel van de Cormoran Strike serie van Robert Galbraith / JK Rowling. Ik lees ze in het Engels, en vind het fijne boeken. De serie is trouwens ook een aanrader.

Ik kan zoals hierboven al genoemd ook de meeste Baldacci series aanraden. Ik heb er een flink deel van op de plank staan. Wellicht vallen de Camel club en Will Robie series het meest in jouw straatje, @sh4d0wman .

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Anoniem: 1762102 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:05:
Ik vind novels de laatste tijd wel wat hebben.

Zo ben ik fan van Jack London. Hij schreef korte novels over dieren, vooral honden en wolven. Dit soort boeken beschrijft de mensen de mensen zo goed. Vooral omdat de dieren menselijke eigenschappen of gevoelens tonen.

Persoonlijk vind ik dat de dieren beter het menselijke weerspiegelen en extra kracht bijzet in het verhaal.
Een novel is in het Nederlands gewoon roman, of bedoel je novelle?

https://onzetaal.nl/taaladvies/hij-wil-hij-wilt

• Rivanov
  • Laatst online: 20:15

Rivanov

Apple freak

Momenteel bezig met de biografie van Avicii (Tim Berglin).

Xbox Live: Rivanov | PSN: RivanovNL | LG OLED65CX :: Xbox Series X :: PlayStation 5 :: PSVR 2 :: Fanatec GT DD Pro 8nm | Ryzen 7 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:58
Faeshaas schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:32:

Hé die heb ik ook pasgeleden gelezen. Ben er mee eens dat het een topper is, makkelijk in mijn top-10 ooit.
Ik heb even in mijn boekenkast gekeken, en ik heb 12 boeken van V.E. Schwab, en ik vind ze allemaal uitstekend, al zijn er veel wel wat meer fantasy dan Addie LaRue. Ik kan ook de Villains serie (Vicious, Vengeful) erg aanraden.

Anoniem: 1762102

novelle maar dan wel met surrealisme.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Voor de liefhebbers van WO2 boeken zijn er nu een aantal mooie aanbiedingen.
Zojuist heb ik onderstaande e-books aangeschaft en ik ben erg benieuwd :) :

Sprong naar het duister van John Brosens (van 9,99 voor 4,99)
In ‘Sprong naar het duister’ vertelt John Brosens het waargebeurde verhaal over Pieter Dourlein, een Zeeuwse marineman en Engelandvaarder.
Liniecrossers van Jelle Simons (van 12,99 voor 6,99)
Jelle Simons vertelt in ‘Liniecrossers’ het complete verhaal: van de lokale geschiedenissen van liniecrossers uit Sliedrecht en Werkendam tot de oprichting en ontwikkeling van Groep Albrecht en de manieren waarop deze landelijke spionageorganisatie de Biesbosch gebruikte als illegaal doorgeefluik tussen vrijheid en bezetting.
Ook in de aanbieding zijn "Enigma" en "München 1938" van Robert Harris. Vorig jaar aangeschaft en met veel plezier gelezen. "V2" is helaas niet in de aanbieding maar vanwege de slechte recensies twijfel ik daar ook nog over... :/

Een paar maanden geleden heb ik trouwens ook "De Churchill Factor" van Boris Johnson gelezen. Het was een gokje maar persoonlijk vond ik het erg interessant. Ik had er geen last van dat Boris Johnson duidelijk laat merken een bewonderaar te zijn van Churchill. Dit boek is niet in de aanbieding maar nog steeds verkrijgbaar als pocket voor 10 euro.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Afgelopen zaterdag liep ik langs de boekhandel en mijn aandacht werd getrokken door de kaft van "Dochter" van Lenny Peeters. Boek gekocht en in 1 dag uitgelezen, zo pakte het boek me.

'Hoe heet je?' Gewone woorden, maar ze klinken donker. Ik moet uitkijken.
'Hoe heet je?'
Dochter, denk ik bij mezelf. Dochter, natuurlijk.
De vrouw vraagt waar ik woon. In ons huis. Dat van vader en mij. Ze wil nog meer horen. Wanneer ik geboren ben. Een hele tijd geleden. Toen de tuin nog vol medicijnbloemen stond. Met de blaadjes verzorgde ik de cavia's. Elke dag op hetzelfde uur. Dat doe ik nu niet meer.
Ze vraagt wat er gebeurd is en waarom. Ik kijk naar mijn laarzen. Ik wil ze uitdoen en aan mijn voeten krabben, maar ik weet niet hoe, met die zakken rond mijn handen.

Het is een raadsel voor Dochter waarom zij aan een kruisverhoor van de politie onderworpen wordt. Langzaam beginnen we te begrijpen dat de jonge vrouw iets verschrikkelijks heeft gedaan. Scène na scène, beeld na beeld sluipt het ware verhaal binnen in de verhoorkamer van de inspecteurs.
Dochter is een ogenschijnlijk onschuldige psychologische roman, maar ongenadig voert het verhaal de lezer de diepte in.

Een triest en pijnlijk verhaal. Al vanaf het begin is duidelijk dat je als lezer mee wordt genomen naar iets wat
je eigenlijk niet wil weten. In die zin deed het boek me heel erg denken aan "Het Smelt" van Lize Spit. De ik-persoon in het boek is "Dochter", een naamloze jonge vrouw met verstandelijke beperkingen. Ze wordt verhoord door mensen van de politie over iets vreselijks wat er gebeurd is en waar zij kennelijk een rol in heeft gespeeld. Tijdens het verhoor gaat Dochter in gedachten terug in de tijd en wordt langzaam duidelijk waarom er iets gebeurd is. Wát er precies gebeurd is, blijft tot het einde van het boek onduidelijk. Het verstandelijk beperkte meisje is dol op haar cavia’s, die ze op een bijzondere manier verzorgt met wattenstaafjes, takjes en bloemen uit de tuin. Ze woont met haar vader in een huis en leven daar op alternatieve wijze; vader geneest alles met kruiden en planten en staat wat los van de maatschappij. Andere belangrijke persoon is de buurjongen Jonas die als kleine jongen wél met haar speelt en als grotere jongen ook, maar dan anders.

Peeters slaagt er goed in een geloofwaardige hoofdpersoon neer te zetten in gedachten en gevoelens. Ook wanneer Dochter dingen overkomen die ze niet snapt, geloof je als lezer precies wat je leest. Soms zo goed dat je even terug moet lezen om helemaal te snappen wat Dochter nou precies bedoelt; je moet af en toe door de taal van Dochter heen lezen om te begrijpen wat er gebeurd is.

Klein kritiekpunt is hoe ze behandeld wordt door de politie tijdens het verhoor. Dit lijkt iets te veel geïnspireerd door Amerikaanse good cop, bad cop scenes en is dan ook wat ongeloofwaardig. Ik mag hopen dat iemand met de verstandelijke vermogens van Dochter op een andere manier verhoord wordt. Doet verder niet zoveel af aan dit sterke boek, met (bonus!) af en toe prachtige Vlaamse woorden en uitdrukkingen er in.

Persoonlijke score:https://i.imgur.com/MSpmqf4.png

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vrijdag

Afgelopen week was ik met mijn zoontje en een vriendin van me weer eens bij Rataplan (kringloopwinkel) om wat kleding en speelgoed van mijn zoontje weg te brengen. Nu hebben ze daar natuurlijk ook een afdeling met boeken en ik kon het niet laten daar even te struinen.

En stom toevallig kwam ik daar een paar leuke kinder/jeugdboeken tegen en een boek dat ik vroeger altijd las als ik bij een vriendje was, "De wereld van het ongrijpbare". Een old-skool offline wikipedia site over grenswetenschappen :P Ik weet niet waarom, maar ik ben gek op dat soort naslagwerken. Dat ben ik nu dus ook vol nostalgie aan het lezen.

Daarnaast lees ik "Alle hens aan dek" nu voor aan mijn zoontje, en ik hoop dat als hij ietsje ouder is, hij ook de boeken van Hartman en Beckman gaat lezen. Dat waren vroeger ook mijn favoriete schrijvers. Nu leest hij heel graag Donald Duck pockets, dus ik probeer hem een beetje meer richting de "echte" boeken te bewegen :)

[Voor 36% gewijzigd door Vrijdag op 02-05-2022 09:20]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:07

sh4d0wman

Long live the King!

Ik ben inmiddels halverwege het eerste deel en het leest inderdaad lekker weg. Als de andere delen hetzelfde zijn dan ben ik voorlopig weer even zoet d:)b

@SuperKneus ik was begonnen in Gregg Hurwitz - Orphan X maar die spreekt mij nog niet zo aan. Zal later nog eens een ander boek van hem proberen.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:19

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sinds kort weer aan het lezen geslagen.

Paar weken geleden in Diederik Jekel's "Bèta voor Alfa's":
https://www.bol.com/nl/nl...-alfa-s/9200000128160193/

Gisteren begonnen aan "De Laatste Wildernis" van Robert McFarlane.
https://www.bol.com/nl/nl...ldernis/9300000018628103/

Eigenlijk lees ik alleen non-fictie, liefst populair-wetenschappelijk werk. McFarlane is me aangeraden als mooie in-between. Hij beschrijft werkelijk een reis, maar doet dat op een erg poetische manier. (De vertaler doet knap werk, zonder het origineel gelezen te hebben heb ik het idee dat de originele intentie van "mooi schrijven" volledig overeind is gebleven.)

Dus wie weet. Na een paar jaar van enkel af en toe een tijdschrift en heel af en toe een boek, kan ik lezen toch weer als ontspanning ervaren ook al zit ik 's avonds regelmatig in de studieboeken en lees ik daardoor juist meer dan ik ooit in mijn leven gelezen heb. Ik dacht even dat plezier-lezen en studie-lezen geen lekkere combinatie was, maar ook al is het experiment kort, het lijkt dat ik in mijn hoofd hetzelfde onderscheid kan maken als "voor mijn plezier achter de computer zitten" vs "voor werk en studie achter de computer zitten".

Groeit de stapel ongelezen voor het eerst in jaren eens minder hard. :) (Ik kocht altijd meer dan ik las.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• P_Tingen
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Vrijdag schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:16:
Daarnaast lees ik "Alle hens aan dek" nu voor aan mijn zoontje, en ik hoop dat als hij ietsje ouder is, hij ook de boeken van Hartman en Beckman gaat lezen. Dat waren vroeger ook mijn favoriete schrijvers. Nu leest hij heel graag Donald Duck pockets, dus ik probeer hem een beetje meer richting de "echte" boeken te bewegen :)
Beetje afhankelijk van de leeftijd van je zoontje, maar mijn kinderen (en ik niet minder) hebben zich vroeger kostelijk vermaakt met de verhalen van de boze heks van Hanna Kraan (https://debozeheks.nl/) Een prachtige serie boeken met mooie kleine verhalen en tekeningen over een bos waarin een boze (en soms minder boze) heks woont. Alle dieren in het bos moeten met haar zien te leven en doen dat zo goed en zo kwaad als het kan.

In het bos woont de boze heks. Ze heet de boze heks omdat ze meestal een verschrikkelijk humeur heeft. Dan rent ze razend en tierend door het bos en tovert ieder dier om dat ze op haar weg tegenkomt. Op een dag verzinnen de dieren een list om de heks voor een tijdje het bos uit te krijgen. Deze list lukt en eindelijk kunnen ze nu rustig buiten lopen. Maar ze beginnen zich algauw te vervelen. Het is gewoon saai zonder heks…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vrijdag
P_Tingen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:49:
[...]

Beetje afhankelijk van de leeftijd van je zoontje, maar mijn kinderen (en ik niet minder) hebben zich vroeger kostelijk vermaakt met de verhalen van de boze heks van Hanna Kraan (https://debozeheks.nl/) Een prachtige serie boeken met mooie kleine verhalen en tekeningen over een bos waarin een boze (en soms minder boze) heks woont. Alle dieren in het bos moeten met haar zien te leven en doen dat zo goed en zo kwaad als het kan.

[Afbeelding]In het bos woont de boze heks. Ze heet de boze heks omdat ze meestal een verschrikkelijk humeur heeft. Dan rent ze razend en tierend door het bos en tovert ieder dier om dat ze op haar weg tegenkomt. Op een dag verzinnen de dieren een list om de heks voor een tijdje het bos uit te krijgen. Deze list lukt en eindelijk kunnen ze nu rustig buiten lopen. Maar ze beginnen zich algauw te vervelen. Het is gewoon saai zonder heks…
Ha dankjewel, dat ziet er leuk uit! Hij is nu acht en kan inmiddels heel goed (al zeg ik het zelf :P ) zelf lezen. Hij heeft ook twee Donald Duck leesboeken en dat gaat ook prima. Ik zal eens naar deze boeken kijken, denk dat hij het wel leuk vindt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 18-03 11:17

Clive Cussler heeft ook een hele reeks boeken geschreven die ik heel vermakelijk vond. Voldoen niet aan spionage/oorlog maar lezen lekker weg. Verder wat oudere schrijvers als Frederick Forsyth en Robert Ludlum voldoen ook aan jouw criteria.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:57
Ben een twee of twee begonnen met het volgende boek:

Als je wil weten hoe dat stelselmatige discriminatie, het optuigen van een op klassen gebaseerd systeem allemaal voor ellende veroorzaakt zou ik dit zeker een kans geven. En ook als je wat meer wil weten over de gevolgen van het Nederlandse VOC tijdperk

Strava, Twitter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Ik ben net begonnen aan het boek Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini, die vond ik voor een paar euro in een tweedehands winkel. Zijn bekendste boek 'De vliegeraar' had ik ook wel eens gelezen. Het is niet een boek waarvan ik na jaren nog kan terughalen hoe het verhaal exact ging, maar het leest wel lekker weg.

Afgelopen vrijdag ook nog twee boeken gescoord in de (volgens mij) mooiste boekenwinkel van Nederland: Waanders in Zwolle. Zij zitten in de broerenkerk en ik vind 't echt een genot om daar rond te struinen.

The Silmarillion van J.R.R. Tolkien (in het Engels)
Ik heb deze al enige tijd op mijn verlanglijstje staan, recent heb ik de triologie (ook in het Engels) voor de tweede keer helemaal uitgelezen en dat ging mij een stuk makkelijker af dan de eerste keer (ruim 10 jaar geleden). Ik ben heel benieuwd of dit boek lekker wegleest of toch meer een geschiedenisboek is. We gaan het meemaken, voor elf euro wilde ik hem niet laten liggen.

The Idiot van Fyodor Dostoevsky (Engelse vertaling)
De auteur ken ik wel van naam, maar nog nooit een van zijn werken gelezen. De Engelse vertaling gekocht omdat deze veel goedkoper is dan een (nieuwe) Nederlandse vertaling (11 euro vs 20 - 50 euro) en hij lag voor het grijpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Laatst online: 16:50
Tehh schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:09:
.

Ik heb deze al enige tijd op mijn verlanglijstje staan, recent heb ik de triologie (ook in het Engels) voor de tweede keer helemaal uitgelezen en dat ging mij een stuk makkelijker af dan de eerste keer (ruim 10 jaar geleden). Ik ben heel benieuwd of dit boek lekker wegleest of toch meer een geschiedenisboek is.
Succes daarmee, dit boek staat toch wel bekend als lastig door te komen. Ik lees qua fantasy eigenlijk alles, vind de lord of the rings fantastisch net als andere boeken van Tolkien, maar de Silmarillion was erg lastig om doorheen te komen. Ben benieuwd hoe jij het ervaart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:43
Tehh schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:09:
Ik ben net begonnen aan het boek Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini, die vond ik voor een paar euro in een tweedehands winkel. Zijn bekendste boek 'De vliegeraar' had ik ook wel eens gelezen. Het is niet een boek waarvan ik na jaren nog kan terughalen hoe het verhaal exact ging, maar het leest wel lekker weg.

Afgelopen vrijdag ook nog twee boeken gescoord in de (volgens mij) mooiste boekenwinkel van Nederland: Waanders in Zwolle. Zij zitten in de broerenkerk en ik vind 't echt een genot om daar rond te struinen.

Ik heb deze al enige tijd op mijn verlanglijstje staan, recent heb ik de triologie (ook in het Engels) voor de tweede keer helemaal uitgelezen en dat ging mij een stuk makkelijker af dan de eerste keer (ruim 10 jaar geleden). Ik ben heel benieuwd of dit boek lekker wegleest of toch meer een geschiedenisboek is. We gaan het meemaken, voor elf euro wilde ik hem niet laten liggen.

The Idiot van Fyodor Dostoevsky (Engelse vertaling)
De auteur ken ik wel van naam, maar nog nooit een van zijn werken gelezen. De Engelse vertaling gekocht omdat deze veel goedkoper is dan een (nieuwe) Nederlandse vertaling (11 euro vs 20 - 50 euro) en hij lag voor het grijpen.
Waanders is absoluut een aanrader. Wij wonen in de buurt en als we in Zwolle zijn struin ik er ook altijd even doorheen. Moet mezelf echt inhouden om niet allerlei boeken te kopen, terwijl ik toch echt 95% op mijn E-reader lees 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Zo af en toe wat “pulp” lezen is heerlijk.
(Wat is pulp…?)

Twee boeken gelezen die zich afspelen in het Warhammer 40k universum:

The Oubliette – J.C Stearns
With the death of Ruprekt Matkosen, his daughter, Ashielle, is now the Lord Governor of Ceocan. Her father’s murderers still lurk in the shadows, threatening not only her rule but every mortal soul under her protection. Even her own people cannot be trusted any one of them may be part of the poisonous plot to destroy her bloodline. Deep beneath the palace, locked away from all human contact, Ashielle finds a weapon unlike any other: a monster, more adept at hunting in the darkness than any assassin. Allying with such a horror is surely blasphemy, but with doom skulking around every corner, Ashielle is forced to revive an ancient pact with the beast. Yet she soon discovers that her family’s mortal enemies are not the only evil that hungers to consume her.
Geen speciale WH 40k voorkennis nodig voor dit boek.
Het leukste aan dit verhaal is het (politieke) gekonkel en de machtsspelletjes. Op wat kleine referenties na (deuren met een bio-lock en zo) is dit niet speciaal een SF verhaal. Het lijkt wel zo’n ouderwetse horror met een monster in de kelder. Dun boek (gelezen inde hardcover versie, dan lijkt het altijd dikker) een goeie 200 pagina’s.

Leuk gedaan en leest prettig weg 7/10

Requiem Infernal – Peter Fehervari
The Adepta Sororitas of the Last Candle have stood vigil over their sanctuary world for centuries, striving to decipher their founder's tormented visions. Outsiders are unwelcome… yet still they come.
Decimated by an encounter with a lethal xenos entity, the survivors of an elite Astra Militarum company have journeyed to the Candleworld in search of healing, escorted by a woman who is no stranger there Sister Hospitaller Asenath Hyades, who turned her back on the order decades ago.
As the seekers near the sect's bastion, malign forces begin to stir among the planet's storm-wracked spires, but the most insidious shadows lie in their own souls.
Voor dit boek (gelezen in hardcover versie 311 pagina’s) is het wel handig om wat kennis te hebben van hoe het een beetje in elkaar steekt in de 40k wereld. Niet per se nodig maar het helpt wel met lezen. Zelf weet ik er, via zoonlief die me de boeken leende, iets van en ik moet zeggen dat dat wel een voordeel is. Zo zit je mi wat sneller in het verhaal. Hoef je niet eerst uit te vissen hoe het allemaal in elkaar zit en wat al die figuren zijn.
Dit is wel een grimdark verhaal met veel bloed, pus en andere smerigheden. Met menselijke en andere monsters.
Zwaargewonde Space Marines die (half) wegrotten door hun verwondingen, aangebracht tijdens een missie naar een duister ruimteschip worden geëscorteerd door een gevallen Sister Hospitaller. Aan boord van het schip wat ze naar het eiland brengt om ze te genezen ontmoet ze een vreemdeling die zo zijn eigen plannen heeft voor op het eiland. Voordat ze op het eiland, alleen bereikbaar per boot, zijn begint de ellende al met een gruwelijke slachtpartij in de kapel van de boot.
Via flashbacks leren we steeds meer over de achtergrond van deze vreemdeling (Jonas Tythe) en de Sister Hospitaller (AsenathHyades). Eenmaal op het eiland gaat het helemaal los.

Heerlijke WH 40k horror 8/10

[Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 19-05-2022 15:13. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vrijdag
Punkrocker schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:12:

Zo af en toe wat “pulp” lezen is heerlijk.
Twee boeken gelezen die zich afspelen in het Warhammer 40k universum
Ik heb de Inquisitie even gebeld 8)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ook ik kan zo nu en dan genieten van wat pulp. Zo ben ik nu aan deze serie begonnen, wat in het Engels lekker wegleest, geestig is en soms ronduit hilarisch:

https://www.goodreads.com...rtaining%20way%20possible.

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:35

RoyK

Illustrator

Bekend voor velen als serie op voorheen Netflix, zit nu halverwege boek nr2 van de reeks "The Expanse".

Ontzettend tof geschreven en geeft het een interessant inkijkje hoe (achterlijk) de mensheid zich gedraagt nadat we ook andere planeten en manen bewoonbaar hebben gemaakt. Mars vs Aarde vs Gordelbewoners. Tel daarbij op zichzelf staande groepen op die als piraten hun eigen ding doen en het menselijke recept voor macht en geweld is compleet. Alleen is er nog een speler in het spel.... die misschien helemaal niet menselijk is. Hmmm.......

Ik heb de Expanse op Netflix kunnen kijken tot het er niet meer was. En heb ik het idee dat ik nu verder ben in het boek dan tot ik het heb kunnen zien op tv. Wel stevige pillen van 600+ bladzijdes. In totaal zijn er 9 boeken, maar ik kan er maar 2 vinden op bol.com / kobo. Ik snap er geen pepernoot van.

Iemand de hele reeks al gelezen?

Boek waar ik nu in zit: https://www.kobo.com/nl/nl/ebook/calibans-strijd

[Voor 5% gewijzigd door RoyK op 21-05-2022 23:40]

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Laatst online: 18:46

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

RoyK schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:35:
Bekend voor velen als serie op voorheen Netflix, zit nu halverwege boek nr2 van de reeks "The Expanse".

Ontzettend tof geschreven en geeft het een interessant inkijkje hoe (achterlijk) de mensheid zich gedraagt nadat we ook andere planeten en manen bewoonbaar hebben gemaakt. Mars vs Aarde vs Gordelbewoners. Tel daarbij op zichzelf staande groepen op die als piraten hun eigen ding doen en het menselijke recept voor macht en geweld is compleet. Alleen is er nog een speler in het spel.... die misschien helemaal niet menselijk is. Hmmm.......

Ik heb de Expanse op Netflix kunnen kijken tot het er niet meer was. En heb ik het idee dat ik nu verder ben in het boek dan tot ik het heb kunnen zien op tv. Wel stevige pillen van 600+ bladzijdes. In totaal zijn er 9 boeken, maar ik kan er maar 2 vinden op bol.com / kobo. Ik snap er geen pepernoot van.

Jup, alles gelezen, wel in het Engels. Zit erg goed in elkaar. Benieuwd naar het laatste boek !

Ik denk dat nog niet alle boeken vertaald zijn naar het Nederlands, dat uit het daarom veel mist.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Net deze uit;

The Romanov Rescue.

Is een Alternate History boek, dat zich afspeelt in 1917-1918, ten tijde van de Russische burgeroorlog die uitbrak na de februari- en oktober-revoluties in 1917. De tsaar is afgezet en wordt, met zijn familie en enkele getrouwen, gevangen gehouden in Tobolsk, een stad in Siberië.

Rusland heeft zich na de revolutie in 1917 ook teruggetrokken uit de Eerste Wereldoorlog. Waarna de Duitsers een groep Russische krijgsgevangenen vrijlaten om de Romanovs te bevrijden en terug aan de macht te helpen, om zo te voorkomen dat de Bolsheviken de Russische burgeroorlog winnen en aan de macht komen.

Leuk geschreven boek, dat grotendeels historische feiten verweeft met alternate history. Zo komt ook de beroemde Duitse Zeppelin L 59, Das Afrika Schiff, in het boek voor, die na 100 jaar nog altijd recordhouder is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:35

RoyK

Illustrator

TepelStreeltje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 07:25:
[...]

Jup, alles gelezen, wel in het Engels. Zit erg goed in elkaar. Benieuwd naar het laatste boek !

Ik denk dat nog niet alle boeken vertaald zijn naar het Nederlands, dat uit het daarom veel mist.
Ah dat is jammer zeg. Ik vind het niet erg om in het Engels te lezen, maar het is toch een klein stukje minder. chill :D

Ik zie inderdaad dat ik de Engelse versie wel met Kobo mee kan nemen. Maar nu bekruipt me toch het gevoel dat ik mijn tijd aan het verbrassen ben nu ik na boek nr2 niet in het NL verder kan :|

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sissors
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:07:
Ook ik kan zo nu en dan genieten van wat pulp. Zo ben ik nu aan deze serie begonnen, wat in het Engels lekker wegleest, geestig is en soms ronduit hilarisch:

https://www.goodreads.com...rtaining%20way%20possible.
Ziet er goed uit, aan mijn to-read lijstje toegevoegd. Ik lees enkel en alleen wat een hoop waarschijnlijk 'pulp' zouden vinden, richting de 100 boeken per jaar :) .

@Bowen_HAFX misschien wat voor jou: https://www.goodreads.com/book/show/299084.Goblin_Quest, vond die erg leuk, ook over quests, maar dan van het oogpunt van de Goblins die nogal vaak het slachtoffer zijn van de avonturiers die de quests doen :P
RoyK schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:35:

Heb de hele reeks gelezen, of iig tot zover als het was toen ik hem las, eens kijken ofdat tot het einde is geweest :P . Ik vond het wel goed geschreven, anders was ik niet zover gekomen, maar ik vond het nou ook weer niet echt een geweldige serie, omdat toch een flink gedeelte draaide om de belabberde beslissingen van de hoofdpersoon.

[Voor 5% gewijzigd door Sissors op 22-05-2022 12:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Laatst online: 16:50
+1 voor Jim Hines/Goblin Quest, erg leuke boeken. Hij heeft wel meer boeken geschreven in de humor fantasy richting, the stepsister scheme is ook leuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annie1980
  • Laatst online: 23-12-2022
sh4d0wman schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:19:
[...]

Ik ben inmiddels halverwege het eerste deel en het leest inderdaad lekker weg. Als de andere delen hetzelfde zijn dan ben ik voorlopig weer even zoet d:)b

@SuperKneus ik was begonnen in Gregg Hurwitz - Orphan X maar die spreekt mij nog niet zo aan. Zal later nog eens een ander boek van hem proberen.
Volgens mij is er een vierde boek in de serie inmiddels of het was de serie de ook in TV series is uitgebracht pillars of the earth and the world without end. Ook erg goed

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:21
Monkeybrains schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Succes daarmee, dit boek staat toch wel bekend als lastig door te komen. Ik lees qua fantasy eigenlijk alles, vind de lord of the rings fantastisch net als andere boeken van Tolkien, maar de Silmarillion was erg lastig om doorheen te komen. Ben benieuwd hoe jij het ervaart.
Ik ben ook een fan van het fantasy genre (lees in het engels). Voor aanstaande zomervakantie opzoek naar een nieuwe serie om te gaan lezen, heb jij nog tips?

Al gelezen:
- Rivers of London (Ben Aaronovitch)
- The First Law (Joe Abercrombie)
- Shattered Sea (Joe Abercrombie)
- The Riftwar Saga (Raymond E. Feist)
- The Magicians (Lev Grossman)
- Farseer trilogy (Robin Hobb)
- Tawny Man (Robin Hobb)
- Gentleman Bastard (Scott Lynch)
- The Inheritance Cycle (Christopher Paolini)
- LotR (Tolkien)
- A song if Ice and Fire (George Martin)

Daarnaast alles van Dan Brown gelezen + vind ik de serie van Gabriel Allon (Daniel Silva) erg vermakelijk (daarnaast komt er mooi elk jaar een nieuwe uit).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Slomy schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:32:
[...]
Ik ben ook een fan van het fantasy genre (lees in het engels). Voor aanstaande zomervakantie opzoek naar een nieuwe serie om te gaan lezen, heb jij nog tips?
The Night Angel trilogy - Brent Weeks
The Mistborn Trilogy - Brandon Sandorson

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
[...]

Al gelezen:
- Tawny Man (Robin Hobb)
- LotR (Tolkien)

Daarnaast alles van Dan Brown gelezen + vind ik de serie van Gabriel Allon (Daniel Silva) erg vermakelijk (daarnaast komt er mooi elk jaar een nieuwe uit).
Mistborn zou ik ook zeker aanraden. Daarnaast heeft Abercrombie nog een set van drie losse boeken (Best Served Cold, The Heroes en Red Country) in dezelfde wereld. En dan is recent het laatste deel van de Age of Madness trilogie in dezelfde wereld (maar dan een stuk later) uitgekomen. Oh, en er is nog een bundel met korte verhalen (Sharp Ends). Dus als die wereld beviel, dan is daar nog genoeg te lezen :)
De New Crobuzon trilogie van China Miéville heb ik ook verslonden. Heel ander sfeertje dan meer klassieke swords & horses fantasy, maar absoluut de moeite waard.

Momenteel ben ik zelf bezig in The House of Always van Jenn Lyons, het vierde deel uit A Chorus of Dragons. Ik had het eerste deel als cadeau gekregen en daar een tijdje geleden mee begonnen. En eigenlijk meteen hooked :) Zowel de wereld als de vertelstijl zijn fris en anders dan het meeste dat er te vinden is, terwijl het absoluut nog steeds fantasy blijft. En verbazingwekkend genoeg biljven de frisse zaken tot waar ik nu ben (halverwege boek 4) nog steeds leuk, en wordt het geen trucje dat gaat vervelen. Niet aan beginnen als je 'woke' als scheldwoord gebruikt. Er wordt geen enorm punt van gemaakt, maar er zitten zeker wat moderne maatschappelijke thema's in de serie :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:21
@JulesvH & @Wormaap
Thanks voor de tips! Dan ga ik inzetten op de Mistborn serie.

Ik meen dat ik de genoemde losse boeken van Abercrombie ook heb gelezen, echter begin ik nu te twijfelen. Deze week eens even in de boekenkast neuzen om te zien of ze ertussen staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
[...]

Al gelezen:
- Tawny Man (Robin Hobb)
- LotR (Tolkien)

Mijn favoriete fantasy is toch wel The Witcher, heb alleen het laatste boek nog over en kan niet wachten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:43
[...]

Al gelezen:
- Tawny Man (Robin Hobb)
- LotR (Tolkien)

- Alles van Brandon Sanderson, hij schrijft veel losse series die gezamelijk onderdeel zijn/worden van een groot universum, de Cosmere.
- Book of the Ancestor serie van Mark Lawrence
- Codex Alera serie van Jim Butcher
- Deathgate Cycle serie van Margaret Weis & Tracy Hickman
- The Demon Cycle serie van Peter V. Brett
- Elenium Trilogy & The Tamuli series van David Eddings (Eerst Elenium, daarna Tamuli)
- The Saga of Recluce serie van L.E. Modesitt, ondertussen al 22 boeken lang :9, dit betreft steeds andere tijden (ruim 1800 jaar) en karakters binnen het zelfde universum, meestal beslaat dit dan 2 boeken. Dat maakt het wel een stuk hapbaarder.
- The Wheel of Time serie van Robert Jordan
Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee