Toon posts:

Welke boeken leest de Tweaker? - Deel 5 Overzicht

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

• wiemelen
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:38
Joost.B schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:39:
[...]
Zag iemand anders Lee Child (Reacher) al taggen maar kan Preston & Child ook wel aanbevelen (Aloysius Pendergast). Iets meer fantasy maar leest lekker weg.
Preston & Child is inderdaad goed.
Daarnaast ben ik zelf wel fan van de Cotton Malone reeks van Steve Berry.
Ook de Oxen reeks van Jens Henrik Jensen is een aanrader.

• Rob-T6
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06:35
Ik ben net weer eens gestart met het lezen..

Op dit moment ligt naast me ‘Oathbringer’ van Brian Sanderson.
Beetje getriggered doordat het vervolg in November uit gaat komen.

Ik merk wel dat mijn tempo om laag is gegaan 😅

• mefjoew
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 25-11 17:09
SuperKneus schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Heb jij ondertussen een nieuwe serie gevonden? Ik ben klaar met alle boeken van connelly en lee child. Ik ben nu bezig met de laatst jack ryan jr serie van Tom Clancy.

Dus als iemand nog tips heeft voor een leuke crime serie dan hoor ik het graag.
Ben nu zelf bezig met de vier Magiër-boeken (anyone: wat is dé tip in dit kader als ik klaar ben met de reeks?), maar nog wel twee tips voor je: De Bill Hodges-trilogie van Stephen King en de Cormoran Strike-serie van Robert Galbraith (J.K. Rowling).

• Delay
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 25-11 10:57
mefjoew schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:51:
Ben nu zelf bezig met de vier Magiër-boeken
Vraag me af welke vier boeken dit zijn? De Riftwar Saga?

• mefjoew
Die ja. Erg toffe serie die ik ooit eens als luisterboek was gestart, maar waar ik toen niet in kwam. Nu de geschreven versie dus, die me helemaal heeft gegrepen.

• TepelStreeltje
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 26-11 16:44

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

[...]

Ben nu zelf bezig met de vier Magiër-boeken (anyone: wat is dé tip in dit kader als ik klaar ben met de reeks?)
De rest van de boeken van Feist. Zijn er nog een stuk of 15 27 die allemaal over dezelfde werelden gaan.
Zie ook: Wikipedia: The Riftwar Cycle

• Miss_80
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:02
Wat TepelStreetje zegt.... ik heb de hele serie al meerdere keren gelezen (NL Engels en via luisterboek). Ik blijf ze fantastisch vinden

• Delay
  • Laatst online: 25-11 10:57
mefjoew schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:54:
Die ja. Erg toffe serie die ik ooit eens als luisterboek was gestart, maar waar ik toen niet in kwam. Nu de geschreven versie dus, die me helemaal heeft gegrepen.
Thanks! Ik zie Magician, Silverthorn, en A Darkness at Sethanon. Ik vraag me wel af wat het vierde boek is!

• Diabolica
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:47
Merkin Muffley schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:50:
Ik heb het 'boek' The Eye of Winter's Fury gelezen.
[Afbeelding]

Vind het idee wel leuk. Het is een boek met spel elementen (gooien met dobbelstenen en zo). Zijn er mensen bekend met dit soort boeken? Zelf ben ik nog op zoek naar zulke boeken maar dan meer in sci-fi/cyberpunk sfeer. Bestaan die?
Ja ik heb als kind meerdere van die boeken gehad. Kan wel eens opzoeken of ik nog kan achterhalen welke dat waren. Denk wel dat dat niveau wat te laag is. Maar er moet zeker meer van dit genre te vinden zijn.

Momenteel lees ik de Aliomenti Saga. Meerdere delen en erg vermakelijk.

A sprawling tale blending science fiction, high technology, and fantasy, The Aliomenti Saga traces the rise and proliferation of a secret group of supernaturally gifted men and women through the life of their most dynamic member, Will Stark.

[Voor 17% gewijzigd door Diabolica op 28-08-2020 14:10]

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Delay schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Thanks! Ik zie Magician, Silverthorn, en A Darkness at Sethanon. Ik vraag me wel af wat het vierde boek is!
ergens eind jaren 80 is magician in 2 delen opgesplits (apprentice en master) ;)

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:52
Ben sinds een aantal maanden fan van https://wanderinginn.com/

Is een gratis webseries die nu alweer uit 7 volumes bestaat. Fantasy (maar zeker niet de standaard cliche's!) en een beetje wat RPG elements qua levelling en skills.

Echt een dikke aanrader.

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:26

P_Tingen

omdat het KAN

Via mijn abonnement op bookchoice kwam ik op 'Thomas Verbogt - Als je de stilte ziet'. De kracht van bookchoice zit hem in de variatie en zo kom je nog eens iets tegen wat je normaliter niet zou lezen. Dit boek dus.

De hoofdpersoon in de nieuwe roman van Thomas Verbogt wil graag een verbond vormen met Sander, zijn pleegbroer, maar dat lukt niet. Er staat iets in de weg - iets wat hij niet kan duiden, maar wat hem een leven lang achtervolgt. Wanneer hij afscheid neemt van zijn ouderlijk huis en daarmee ongewild ook zijn grote liefde uit het oog verliest, begint hij aan de zoektocht naar zijn eigen leven. Die zoektocht is onlosmakelijk verbonden met het geheim dat tussen Sander en hem in stond.

samenvatting eerlijk gejat van bookchoice

En na het lezen bedacht ik me dat ik dat eigenlijk ook maar beter niet had kunnen doen.
Verbogt is vast een goed verteller, maar ik kon niet in het verhaal komen; de hoofdpersoon is een beetje een sukkel die geen relaties kan aanhouden; meerdere keren verzandt zo'n relatie en blijft hij weer alleen achter. Verder staat het boek in het teken van de zoektocht naar het geheim dat hij zou delen met zijn pleegbroer. Heb ik even gemist. Waarschijnlijk wel belangrijk want op het einde van het boek keek ik verrast op dat er niet meer kwam. Het leek mij redelijk ineens te stoppen.

Wat de hoofdpersoon goed kan - en veelvuldig doet - is alles doodberedeneren. Alles wordt aandachtig en volledig tot op metaniveau ontleed. Eerst leuk, maar gaandeweg het boek vervelender. Je zou de hoofdpersoon het liefst een schop onder zijn hol willen geven onder het motto: stadaarnietzodoeiets!
Nu alles lang geleden is, wil ik graag dat zo’n moment er weer even is, niet om daar weemoedig over te doen, liever niet; nee, om te begrijpen wat ik zo graag wil begrijpen. Uiteraard zou ik eerst moeten begrijpen waarom ik dat wil begrijpen, maar ik weet niet of ik daaraan toekom of wat er overgebleven is van het leven, van het volle, volle, leven, mij daarvoor de mogelijkheid geeft.
Enfin, niks ten nadele van Verbogt, maar zoals gezegd: niks voor mij.

Persoonlijke score: https://tweakers.net/i/hMi_3H7FCAdw_sfkn52m-N-pnfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7RNaHKZneHKybmdlzLwJRlb6.png?f=user_large

[Voor 255% gewijzigd door P_Tingen op 19-08-2021 15:34]

... en gaat over tot de orde van de dag

• CyberJack
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:52
Zojuist "Ready Player Two" van Ernest Cline ge-preordered.
Het duurt nog alleen even, want deze wordt pas op 23 november uitgebracht.

"Ready Player One" heb ik met veel plezier gelezen, dus hier hoefde ik niet lang over na te denken.

https://bottenberg.dev

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 26-11 14:34

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Ben nu zelf bezig met de vier Magiër-boeken (anyone: wat is dé tip in dit kader als ik klaar ben met de reeks?), maar nog wel twee tips voor je: De Bill Hodges-trilogie van Stephen King en de Cormoran Strike-serie van Robert Galbraith (J.K. Rowling).
Twee goeie series :Y

King serie zijn echt weer leuke boeken van hem.

Cormoran Strike serie is verfilmd door de BBC. Best goed gedaan. Legal White zijn ze nu aan het uitzenden.

Edit: Oh ja, dit is het Welke boeken leest de Tweaker topic:
Nu bezig in Death's End. Laatse deel van de Three Body Problem trilogie.
Las dat die twee van Game Of Thrones dit willen verfilmen. Wacht het met gemende gevoelens af...

[Voor 17% gewijzigd door Punkrocker op 02-09-2020 20:05]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:42
Dank je @Punkrocker , ik heb de nieuwe serie van Feist helemaal gemist. As vrijdag ligt deel 1 in de brievenbus d:)b

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Basekid schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:12:
Ben sinds een aantal maanden fan van https://wanderinginn.com/

Is een gratis webseries die nu alweer uit 7 volumes bestaat. Fantasy (maar zeker niet de standaard cliche's!) en een beetje wat RPG elements qua levelling en skills.

Echt een dikke aanrader.
Vorige week aan begonnen en zit erg leuk in elkaar! Dank je voor de tip :)
zit steeds tussendoor een stuk (pagina) te lezen. Ook lekkere hapbaar op die manier.

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:24

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

defiant schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:28:
De afgelopen tijd (zeker met de hitte) het lezen ook maar weer eens opgepakt:

Ik ben SF liefhebber en was altijd gefascineerd door het universum van Ian Banks met zijn culture series.
Ik ben begonnen met het eerst boek Consider Phlebas, maar ik vond het een wat zwakke introductie in het universum, zeker omdat het eerste boek is in de serie. Je zou verwachten dat het universum wat beter zou worden geschetst, dat is imho niet het geval. Het boek wordt geplaagd door issues met tempo en focus, het is nooit direct duidelijk waar het verhaal heengaat en het lijken allerlei achtergrond verhalen die gefragmenteerd aan worldbuilding doen en geen coherent beeld schetsen.

Dat ik het boek uitgelezen heb komt door de reputatie die serie heeft, anders had ik wel mijn twijfels. The Player of Games als tweede boek staat op mijn te lezen lijst.

Dune van Frank Herberts heb ik ook uitgelezen, ik kende de thema's natuurlijk van de games en films die ik had gezien, maar ik ben toch positief verrast. Frank Herberts schept een duidelijk politiek, machts, economisch en ecologisch probleem in SF context wat voor z'n tijd (1965) nog verrassend actueel is. Opvallend is de invloed van de cultuur van het Midden-Oosten als template voor Dune, inclusief de terminologie die we inmiddels kennen in het westen (jihad bijvoorbeeld).
Heb de boeken van Banks ook gelezen, maar dat is zeker al 20 jaar geleden. Ik vond Feersum Endjinn erg leuk. De fonetisch geschreven stukken heb ik in het begin gewoon hardop zitten lezen.

Verder hou ik van SF en Fantasy. Zal eens kijken of ik wat suggesties in de groep kan gooien.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Punkrocker schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:01:
[...]
King serie zijn echt weer leuke boeken van hem.
Persoonlijk vond ik deze serie de minste van King van al zijn boeken, maar smaken verschillen.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

P_Tingen schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:10:
[...]

Persoonlijk vond ik deze serie de minste van King van al zijn boeken, maar smaken verschillen.
Toegegeven, het is geen The Stand, The Dark Tower of Christine.
Maar nog altijd beter dan Hearts of Atlantis, Lisey's Story en meer van dat soort boeken uit die periode.
Het zijn leuke detectives.

Maar inderdaad. Smaken verschillen. 8)

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 05:21

Dwarlorf

Elitaire muziek connaisseur

m-vw schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:44:
[...]

Verder hou ik van SF en Fantasy. Zal eens kijken of ik wat suggesties in de groep kan gooien.
Doe ik een klein voorzetje (wat zo in eerste instantie in me opkwam):

Vernor Vinge Zones of Thought series:
  • A Fire Upon the Deep (1992),
  • A Deepness in the Sky (1999)
  • The Children of the Sky (2011)
Ann Leckie Imperial Radch-trilogie:
  • Ancillary Justice (2013)
  • Ancillary Sword (2014)
  • Ancillary Mercy (2015)
Octavia E. Butler Xenogenesis Trilogy (Lilith's Brood bundel):
  • Dawn
  • Adulthood Rites
  • Imago
Aantal andere (bekende) schrijvers die ik in de boekenkast heb staan:
Dan Simmons, Allistair Reynolds, Frederick Pohl, Ursula K. Le Guin, Orson Scott Card.

“The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.”

• m-vw

m-vw

@Dwarlorf Van Simmons heb ik sowieso de Hyperion Saga.

Verder oa:

Van Brandon Sanderson:

The Mistborn Trilogy:
  • The Final Empire
  • The Well of Ascension
  • The Hero of Ages
Mistborn: Wax and Wayne Series (Vind ik minder dan de orginele trilogie.)
  • The Alloy of Law
  • Shadows of Self
  • The Bands of Mourning
Van Karen Miller:

Kingmaker, Kingbreaker Series
  • The Innocent Mage
  • The Awakened Mage
  • A Blight of Mages
Een one-shot die ik ook goed vind is Building Harlequin's Moon van Larry Niven en Brenda Cooper.

De Commonwealth Saga van Peter F. Hamilton met alle andere boeken die zich in hetzelfde universum afspelen:

The Commonwealth Saga zelf:
  • Pandora's Star
  • Judas Unchained
The Void Trilogy:
  • The Dreaming Void
  • The Temporal Void
  • The Evolutionary Void
  • Misspent youth
The Chronicle of the Fallers
  • The Abyss Beyond Dreams
  • A Night Without Stars
De laatste twee heb ik echter nog niet gelezen.

[Voor 29% gewijzigd door m-vw op 03-09-2020 10:39. Reden: Aanvulling omdat ik nog de laatste ben.]

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Basekid
TepelStreeltje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:13:
[...]

zit steeds tussendoor een stuk (pagina) te lezen. Ook lekkere hapbaar op die manier.
Top! Het schrijven wordt eigenlijk alleen maar beter. Ik heb alle volumes achter elkaar gelezen, maar het zijn echt heeeeeeeeel veel woorden per volume.

• Basekid
m-vw schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:19:
@Dwarlorf Van Simmons heb ik sowieso de Hyperion Saga.

Verder oa:

Van Brandon Sanderson:

The Mistborn Trilogy:
  • The Final Empire
  • The Well of Ascension
  • The Hero of Ages
  • The Alloy of Law
  • Shadows of Self
  • The Bands of Mourning
Van Karen Miller:

Kingmaker, Kingbreaker Series
  • The Innocent Mage
  • The Awakened Mage
  • A Blight of Mages
Een one-shot die ik ook goed vind is Building Harlequin's Moon van Larry Niven en Brenda Cooper.

De Commonwealth Saga van Peter F. Hamilton met alle andere boeken die zich in hetzelfde universum afspelen:

The Commonwealth Saga zelf:
  • Pandora's Star
  • Judas Unchained
The Void Trilogy:
  • The Dreaming Void
  • The Temporal Void
  • The Evolutionary Void
  • Misspent youth
The Chronicle of the Fallers
  • The Abyss Beyond Dreams
  • A Night Without Stars
De laatste twee heb ik echter nog niet gelezen.
Peter Hamilton is mijn fave sci-fi schrijver. Echt fantastisch hoe hij de technologie en werelden/culturen kan beschrijven. The Commonwealth Saga zijn denk ik mijn favoriete boeken aller tijden.

• Denko
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:09

Denko

|{ing Øf ßlitz

m-vw schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:19:

Verder oa:

Van Brandon Sanderson:

The Mistborn Trilogy:
  • The Final Empire
  • The Well of Ascension
  • The Hero of Ages
  • The Alloy of Law
  • Shadows of Self
  • The Bands of Mourning
hmmm, heerlijke boeken vond ik dat. Zo goed dat ik in 1 ruk eigenlijk alles van Sanderson uitgelezen heb. ze zijn allemaal wel aan te raden eigenlijk.

Zelf net weer begonnen aan Armada van Clein (geloof ik). Kijken of die zo goed is als ready player one.

PSN & XBL: Denkoyugo

• m-vw

m-vw

@Denko Eigenlijk toevallig ontdekt.

Ben lang op zoek geweest (passief) naar de Dayworld van Philip Jose Farmer, dus iedere keer als ik in de buurt was van een De Slegte of iets vergelijkbaars dook ik daar naar binnen.

Uiteindelijke heb ik het boek gevonden in Queenstown :-) . Maar er is ook nog een vervolg.
Tijdens een volgende vakantie loop ik weer eens boekenzaak binnen. Helaas mijn boek niet gevonden, maar omdat ik toch iets te lezen zocht advies gevraagd aan de jongen achter de balie. Hij was wild enthousiast over de Mistborn trilogie, dus die maar aangeschaft. Moet zeggen dat ik niet teleurgesteld ben.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 00:03
m-vw schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:44:
[...]

Heb de boeken van Banks ook gelezen, maar dat is zeker al 20 jaar geleden. Ik vond Feersum Endjinn erg leuk. De fonetisch geschreven stukken heb ik in het begin gewoon hardop zitten lezen.

Ik heb Consider Phlebas ook gelezen een paar jaar terug en ik ben het grotendeels met defiant eens. Weinig samenhangend, maar ik moet wel zeggen dat de world building die erin zat en de schaal waarop Banks te werk gaat bij tijden wel erg indrukwekkend was. Blaast Star Wars en Star Trek helemaal weg.

Echter als totaalpakket vond ik het een klus om doorheen te komen en ook het tweede deel van de serie pakte me niet echt en na 50 pagina's erin ben ik gestopt. Wordt het nog beter dan met de Culture series?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Denko
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:09

Denko

|{ing Øf ßlitz

Dr. Strangelove schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:34:
[...]

Ik heb Consider Phlebas ook gelezen een paar jaar terug en ik ben het grotendeels met defiant eens. Weinig samenhangend, maar ik moet wel zeggen dat de world building die erin zat en de schaal waarop Banks te werk gaat bij tijden wel erg indrukwekkend was. Blaast Star Wars en Star Trek helemaal weg.

Echter als totaalpakket vond ik het een klus om doorheen te komen en ook het tweede deel van de serie pakte me niet echt en na 50 pagina's erin ben ik gestopt. Wordt het nog beter dan met de Culture series?
Ik heb er nu 6 gelezen in de laatste 2 jaar. Als de eerste niet je ding is is het wellicht niet interresant om ermee verder te gaan. De verhalen zijn anders, maar het is echt world building, en het blijft een beetje een klus om te lezen.

PSN & XBL: Denkoyugo

• Merkin Muffley
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 25-11 09:23
Diabolica schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Ja ik heb als kind meerdere van die boeken gehad. Kan wel eens opzoeken of ik nog kan achterhalen welke dat waren. Denk wel dat dat niveau wat te laag is. Maar er moet zeker meer van dit genre te vinden zijn.

Momenteel lees ik de Aliomenti Saga. Meerdere delen en erg vermakelijk.

A sprawling tale blending science fiction, high technology, and fantasy, The Aliomenti Saga traces the rise and proliferation of a secret group of supernaturally gifted men and women through the life of their most dynamic member, Will Stark.
Klinkt al een leuke serie. Waar heb je die vandaan? Ik vind hem even niet bij bijvoorbeeld donner.nl

Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!

• Diabolica
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:47
@Merkin Muffley

Link Amazon zijn de boeken te koop.

Link Bol is het als e-book te koop.

Ik lees ze momenteel als e-book.

Delen 1 - 3 kan je ook gratis verkrijgen. Kindle Google

• mefjoew
Punkrocker schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:18:
[...]

Toegegeven, het is geen The Stand, The Dark Tower of Christine.
Maar nog altijd beter dan Hearts of Atlantis, Lisey's Story en meer van dat soort boeken uit die periode.
Het zijn leuke detectives.

Maar inderdaad. Smaken verschillen. 8)
Christine spreekt mij dus totaal niet aan. Gezien de titels waar je deze naast schaart, moet ik het boek misschien toch maar eens een kans geven..
Net 'Carrie' uitgelezen (even tussendoor iets anders) en die vond ik niet heel erg bijzonder. Twee sterren voor mij. Miste wat de opbouw in het verhaal en kreeg geen binding met zijn karakters. Was volgens mij ook King zijn eerste echte boek, dus hij zal zich als schrijver hebben ontwikkeld sindsdien.
Nu begonnen in 'De ogen van de draak', ook van King. Pagina of 50 onderweg en leest tot nu toe erg leuk weg. Grappig ook weer dat dit zo'n boek is dat onderdeel uitmaakt van het 'Dark Tower'-universum.

Wilde eigenlijk verder met de 'Riftwar'-serie, maar mijn E-reader heeft de geest gegeven :'(

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

mefjoew schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:21:
[...]
Christine spreekt mij dus totaal niet aan. Gezien de titels waar je deze naast schaart, moet ik het boek misschien toch maar eens een kans geven..
Net 'Carrie' uitgelezen (even tussendoor iets anders) en die vond ik niet heel erg bijzonder. Twee sterren voor mij. Miste wat de opbouw in het verhaal en kreeg geen binding met zijn karakters. Was volgens mij ook King zijn eerste echte boek, dus hij zal zich als schrijver hebben ontwikkeld sindsdien.
Nu begonnen in 'De ogen van de draak', ook van King. Pagina of 50 onderweg en leest tot nu toe erg leuk weg. Grappig ook weer dat dit zo'n boek is dat onderdeel uitmaakt van het 'Dark Tower'-universum.
Christine vond ik ook niet een topper. En tijdens het schrijven van een aantal boeken was hij zó erg onder invloed van drugs en alcohol dat hij niet eens zich kan herinneren ze geschreven te hebben, dus misschien hoort die daar ook wel bij.

Persoonlijk vind ik zijn boeken wisselend in kwaliteit van goed tot fantastisch, maar ik reken mezelf dan ook tot de fans. Somme werken zijn echt prachtig, zoals 11-22-63, Duma, dr Sleep, Het Instituut, maar ook de hele Dark Tower serie en The Stand uiteraard. Een paar boeken en verhalen vond ik matig tot ronduit slecht ('The Plant')

Overigens zijn er meer boeken die naar de Dark Tower verwijzen...

OT:
Wilde eigenlijk verder met de 'Riftwar'-serie, maar mijn E-reader heeft de geest gegeven :'(
Een nieuwe/andere e-reader is een - twee - drie zo besteld ;)

[Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 10-09-2020 13:16]

• mefjoew
P_Tingen schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:13:
[...]

[...]

Een nieuwe/andere e-reader is een - twee - drie zo besteld ;)
Zit vol in dat proces. Gaat tussen de Kindle Oasis 3, Pocketbook Inkpad 3 en Tolino Vision 5. Als iemand ervaringen/tips heeft, graag! Kobo is een no-go, vanwege mijn ervaring met hun klantenservice (Aura One kaduuk 1 dag na garantiedatum en dan zeggen ze 'succes ermee').

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:47
Ben zelf op dit moment bezig met een ebook met alle boeken uit het spel Skyrim.
Daarnaast ben ik met de Prequel van The Hunger Games bezig. Het verhaal achter de jeugd van president Snow. Goed onderhoudend, ben benieuwd of dat ook zo blijft.

Lees zelf nog op mijn Kindle 3 keyboard. Ondanks dat die Mobi leest (wat echt simpel is met Calibre), zou mijn volgende keuze toch nog steeds Kindle zijn en denk ook de Oasis 3.

• mefjoew
Arunia schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:23:
Lees zelf nog op mijn Kindle 3 keyboard. Ondanks dat die Mobi leest (wat echt simpel is met Calibre), zou mijn volgende keuze toch nog steeds Kindle zijn en denk ook de Oasis 3.
Ben na het doorpluizen van vele (video)reviews gisteren ook uitgekomen op de Oasis 3. Vandaag maar even aan de slag met Calibre en dan hopelijk weer jaren leesgenot in het verschiet 8)

• Edgenumber
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 26-11 16:22
Na een lange tijd alleen meegelezen te hebben in dit topic wil ik mij eens voorstellen en ook eens wat bijdragen.

Ik ben Edgenumer en vroeger een groot film fan. Een edge number (of key-code) zijn de nummertjes aan de zijkant van de film die worden gebruikt om de positie op de filmrol te bepalen tijdens o.a. het editing proces.

Maar goed, ik ben nu zo'n 20 jaar echt verslaafd aan lezen. Ergens eind van mijn tienertijd is het vuur gaan branden en sindsdien ben ik niet meer gestopt. Ik lees niet snel, meestal alleen voor het slapen gaan, maar ik lees wel trouw elke dag een stukje.

Vroeger was fantasy echt mijn favoriete genre. Maar door de jaren ben ik afgeknapt op vele cliches en eindeloze boekenseries. Ik draag het nog steeds een warm hart toe. The Wheel of time serie heb ik vele leuke uren aan beleefd, ik kan niet wachten tot het volgende boek van Game of Thrones. Maar van veel series die intressant klinken kan ik toch niet meer inkomen. Karakters die te pompeus en te gemaakt overkomen. Verhalen en magic systemen die niet echt een lekkere natuurlijke flow hebben. Schrijvers die meer bezig met world builden en laten zien hoe briljant ze wel niet zijn dan met het verhaal zelf.

Vandaag de dag lees ik meer verschillende genres. En zoek ik voornamelijk naar individuele boeken en hooguit naar series waarvan elk boek ook individueel te lezen is omdat ik die verhalen krachtiger vind dan eindeloze series. Zo ben ik nu bezig met deel 5 van de Comoran Strike serie van JK Rowling. Wel een serie, maar je hoeft niet per se voorkennis te hebben van de voogaande boeken en elk boek is een op zichzelfstaand verhaal.

Delen 1 t/m 3 vond ik wel leuk als tussendoortje, deel 4 was niet zo, maar ik was te nieuwsgierig om hem weg te leggen. Dus ik hoop dat ze in deel 5 weer een leuk tussendoortje is. Maar ik krijg bij deel 5 het idee dat ze met terugwerkende kracht karakters veranderd. Dat iemand altijd als een rommelaar werd omschreven maar dat het haar nu niet goed uit komt en dat je nu lees dat deze persoon altijd zo goed was.
Ik heb geen zin om het allemaal in haar boeken terug te gaan lopen zoeken, maar ik krijg dit geoel als ik deel 5 lees.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
Ik ben vandaag begonnen met het boek Rendezvous With Rama van Arthur C Clarke.

Leuk, boeiend en vlot geschreven verhaal wat erg makkelijk wegleest (ben bijna halverwege).

Zijn alle boeken van deze schrijver zo toegankelijk? Hoewel ik fan ben van The Expanse boeken, leest deze toch wel prettiger. Het lijkt meer to the point, waar the Expanse vooral veel emoties en gedachten beschrijft.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Edgenumber
Ik heb inmiddels Cormoran Strike deel 5 uit en ik moet zeggen dat ik deel 5 weer leuk vond.
Er is wel genoeg op aan te merken, zo is ze veel bezig met de onderlinge relatie tussen de twee hoofdpersonages, dusdanig veel dat ik af en toe het gevoel heb een chick-flick te lezen ipv een detective.
Maar goed ik heb me er prima mee vermaakt.

Dus verder naar Guilty pleasure nr 2. Ik ben al een tijd helemaal klaar met fantasy alleen begint het weer ergens te kriebelen. De laatste tijd veel trillers gelezen: Eye of the Needle, Fatherland, Tinker Tailor Soldier Spy, en ik wil nu weer echt wat anders.

Dus van het weekeind lopen zoeken naar wat ik eens zou gaan lezen. Waar ik alleen elke keer vroegtijdig op afknap is bijvoorbeeld:
"Planned as a ten book series, the first novel, The Way of Kings, was published on August 31, 2010.[1] As of 2020, the series consists of four published novels and two novellas."

Vooraf al plannen dat het 10 boeken worden van iets van 1000 pagina's per stuk. Dus een beetje een soort waarschuwing dat dit tot in de eeuwigheid uitgemolken gaat worden als een soort soap ipv fantasy. En hij is nu bij boek 4 en god mag weten of en wanneer hij het ooit af gaat maken.

Maar goed ondanks dat het dus klink als een soap krijgt hij wel goede revieuws, dus samen met een bups andere fantasy boeken op mijn kindle gezet en we gaan wel zien waar ik zin in heb.

Ben nu begonnen in, hoe slecht het waarschijnlijk ook is:

• Dwarlorf
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 05:21

Dwarlorf

Elitaire muziek connaisseur

Ik blijf in de geschiedenishoek. Nu geen historische roman (The mirror and the light heb ik uit) maar een gewoon geschiedenis boek.

Aelfred's Britain: War and Peace in the Viking Age

“The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.”

• Mr. Awesome
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 20:38

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Topicstarter
Edgenumber schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:45:
Dus van het weekeind lopen zoeken naar wat ik eens zou gaan lezen. Waar ik alleen elke keer vroegtijdig op afknap is bijvoorbeeld:
"Planned as a ten book series, the first novel, The Way of Kings, was published on August 31, 2010.[1] As of 2020, the series consists of four published novels and two novellas."

Vooraf al plannen dat het 10 boeken worden van iets van 1000 pagina's per stuk. Dus een beetje een soort waarschuwing dat dit tot in de eeuwigheid uitgemolken gaat worden als een soort soap ipv fantasy. En hij is nu bij boek 4 en god mag weten of en wanneer hij het ooit af gaat maken.
Brandon Sanderson is een erg productieve schrijver. Hij publiceert meerdere boeken per jaar.

Er zijn twee soorten fictieschrijvers: "Discovery writers" en "Outliner writer" (Bij gebrek aan Nederlandse termen). Discovery writers hebben een vaag einde in hun hoofd en werken daar naar toe, maar kijken per hoofdstuk hoe het verhaal zich ontwikkelt. George R.R. Martin en Patrick Rothfuss zijn hier voorbeelden van. Dit schrijfproces is vaak erg langzaam (dat blijkt wel uit het uitblijven van nieuwe delen van series van beide eerdergenoemde schrijvers). Een outliner writer is een schrijver die van te voren in detail uitschrijft hoe het verhaal loopt en hier nauwelijks van af wijkt. Je kan het zien als een tekenaar die van te voren alle lijnen op papier zet en daarna de lijnen gaat inkleuren. Brandon Sanderson is een outliner writer. Omdat hij al precies weet wat de verhalen zijn, weet hij ook al hoe lang het verhaal ongeveer gaat zijn.

Daarnaast heeft Sanderson een vrij solide track record, zijn boeken komen regelmatig voor in toplijsten van fantasy / science fiction. Zijn schrijfstijl moet je natuurlijk liggen, maar je hoeft bij hem niet bang te zijn dat het een soap wordt. En zoals ik al zei, hij schrijft meerdere boeken per jaar (en is erg transparant over de voortgang van zijn schrijven op zijn website). Zijn fans noemen hem ook wel eens gekscherend de Brandonbot.

• Edgenumber
Ik denk dat ik ook nog een tik van the wheel of time serie heb. Ooit aan begonnen toen boek 9 al uit was. En ik las toen niet meer dan een paar pagina's voor het slapen gaan. Maar een paar jaar later had ik de schrijver toch ingehaald en moest ik wachten op de laatste boeken en nog maar afwachten in hoeveel boeken hij hetverhaal zou gaan afronden.

Nu was Robert Jordan toen wel ziek. Maar het roept bij mij altijd een beeld op waarbij 3 geplande boeken uiteindelijk 16 delen worden en waarbij je nog jaren kan wachten tot het einde van het verhaal ooit eens in zicht komt.

En ik ben zelf een lezer die vaak in een opwelling aan iets begin. Wheel of time had een leuke cover, de achterflap klonk leuk, lezen maar.

Dus dank voor je uiteenzetting over het soort schrijver Sanderson is, dat stelt een hoop gerust. Ik was zelf niet verder gekomen dan de wiki en een aantal sites die enthousiast waren over zijn boeken.
En ik weet dus nu dat ik Rothfuss nog wel even kan laten liggen.

• JulesvH
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:32
Als je nog een fantasy trilogie zoekt kan ik je de nachtengel trilogie van brent weeks aanbevelen. Geen standaard fantasy. Trilogie is compleet. Ik zou ze wel zeker in volgorde lezen.

• Nopheros
  • Laatst online: 02:03
Heb zelf net Chrildren of Time en Children of Ruin uitgelezen van Adrian Tchaikovsky, vooral Chrildren of Time vind ik toch wel een geweldig boek. Goede space sci-fi met een orgineel en goed verhaal. Ben nu begonnen met Doors of Eden van dezelfde schrijver.

Daarnaast zojuist de illustrated edition van Game of Thrones besteld op amazon, kan niet wachten 8)

Laatste 4 boeken van Amazon.nl kwamen jammer genoeg beschadigt aan.. heb ze alle 4 weer teruggestuurd maar vind dat amazon toch wel erg vaak beschadigde boeken levert.

[Voor 55% gewijzigd door Nopheros op 08-11-2020 00:09]

AI Marketing

• LA-384
  • Nu online
@Nopheros Zelf heb ik al vaker besteld bij https://www.bookdepository.com/
Misschien een goed alternatief?

Children of time en children of ruin heb ik hier ook liggen. Ben erg benieuwd, ik lees er eigenlijk alleen maar jubelverhalen over. Is het duidelijk als tweeluik geschreven, of is deel twee juist uit succes ontstaan (zoals de Rama reeks van Artur C Clarke)?

Zelf ben ik begonnen aan the three body problem. Vooralsnog is het een leuk en origineel verhaal. Het is van origine Chinees (wel erg goed vertaald) en met dito genaamde karakters, maakt het voor een westerling wat lastiger te volgen. Er zit ook een vrij ruime intro in, waarvan ik nog niet overtuigd ben dat het nodig was. Maar vanaf blz 80 zoiets vond ik het interessant worden. Gelukkig zijn er twee vervolgen die óók goed zijn.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Arunia
Ben nog aan het lezen in eerder genoemde boeken.
Wel Pinkeltje in Blijdorp vorige week uitgelezen. :+ uiteraard voorlezen aan mijn dochtertje.
Vind het alleen meer een reclame boek voor Blijdorp met alle verwijzingen en hoe goed ze het allemaal doen voor de dieren en de wereld. Dat is dan een beetje jammer.
Maar goed.

Heb wel vandaag door een vlog van Jon Solo op YouTube fysiek het hardcover boek gekocht: Snow, glass, appels van Neil Gaiman.
Een andere kant van het verhaal van Sneeuwwitje. De kant van de stiefmoeder zeg maar. Maar met een andere twist.
Ben benieuwd.

• Nopheros
LA-384 schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:29:

Children of time en children of ruin heb ik hier ook liggen. Ben erg benieuwd, ik lees er eigenlijk alleen maar jubelverhalen over. Is het duidelijk als tweeluik geschreven, of is deel twee juist uit succes ontstaan (zoals de Rama reeks van Artur C Clarke)?

Zelf ben ik begonnen aan the three body problem. Vooralsnog is het een leuk en origineel verhaal. Het is van origine Chinees (wel erg goed vertaald) en met dito genaamde karakters, maakt het voor een westerling wat lastiger te volgen. Er zit ook een vrij ruime intro in, waarvan ik nog niet overtuigd ben dat het nodig was. Maar vanaf blz 80 zoiets vond ik het interessant worden. Gelukkig zijn er twee vervolgen die óók goed zijn.
Thanks, zal ik eens proberen. Nadeel van buitenlandse webwinkels vind ik altijd de retourkosten. Mocht het boek beschadigt zijn dan is het terugsturen met Amazon tenminste nog gratis. Maar aangezien ook bol.com boeken soms zelfs los in een doos gooit ga ik idd bookrepository maar eens proberen.

@children of time, eerlijk gezegt geen idee. Het einde van boek 1 is wel echt een einde, maar boek 2 sluit er erg goed op aan. Maar of boek 2 al in de planning stond voordat boek 1 af was, geen idee.

AI Marketing

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

...
Heb net de andere twee vervolgen uit.
En ze zijn echt goed!
Epische SF.
spoiler:
Sociologie in space, morele dilemma's, ruimte veldslagen
...
Eén van de beter series die ik heb gelezen. Lees vooral door want ook boek 1, The Three Body Problem, is erg goed. _/-\o_

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 26-11 15:22
Ben bezig in Volkerak, het vijfde deel van de serie ‘Mooie Moorden’ van Tica Morgan.
Ik houd van thrillers die zich in Nederland afspelen!

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• LA-384
  • Nu online
Punkrocker schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:19:
[...]

Heb net de andere twee vervolgen uit.
En ze zijn echt goed!
spoiler:
Epische SF. Sociologie in space, morele dilemma's, ruimte veldslagen...

Eén van de beter series die ik heb gelezen. Lees vooral door want ook boek 1, The Three Body Problem, is erg goed. _/-\o_
Ok, ergens een beetje een spoiler, maar ja nu te laat.
Het verhaal escaleert dus flink de pan uit. Leuk vooruitzicht!
spoiler:
Ik ben nu nog bij het stuk van het spel met v-suit en de countdown die net verdwenen is.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

LA-384 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:49:
[...]

Ok, ergens een beetje een spoiler, maar ja nu te laat.
Het verhaal escaleert dus flink de pan uit. Leuk vooruitzicht!
spoiler:
Ik ben nu nog bij het stuk van het spel met v-suit en de countdown die net verdwenen is.
Oeps... Excuses.
Heb het nu onder spoiler tags gezet.

Ik wou eerder al een recensie plaatsen maar wist niet hoe dat zonder spoilers te doen voor degene die nog in boek 1 waren (of eraan moeten beginnen). En nu dus per ongeluk in een korte reply toch teveel weggegeven. :'(

• LA-384
  • Nu online
Punkrocker schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:00:
[...]

Oeps... Excuses.
Heb het nu onder spoiler tags gezet.

Ik wou eerder al een recensie plaatsen maar wist niet hoe dat zonder spoilers te doen voor degene die nog in boek 1 waren (of eraan moeten beginnen). En nu dus per ongeluk in een korte reply toch teveel weggegeven. :'(
Gelukkig was het vrij algemeen je opmerking, maar ik had niet verwacht dat het die kant op zou gaan.
Ik ga iig zorgen dat ik snel de andere twee delen ook in huis haal.

• Bellentrekker
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 03-12-2020
op dit moment lees ik Stephen Ambrose D Day 6 juni 1944.

Heb volgens mij dit eerder voor het gros uitgelezen maar ben vrijwel alles inmiddels weer vergeten dus dan is het best leuk. :) Best goed geschreven ook. Alleen moet ik toegeven dat ik het momenteel niet aan een stuk door lees of met dezelfde ijver vanwege andere verplichtingen.

• Edgenumber
Ik heb inmiddels The Verdant Passage van Troy Denning uitgelezen. En hoewel dit boek een tie in novel is en die het niet halen bij de kwaliteit van een Brandon Sanderson ben ik er wel achte dat ik voorlopig echt op fantasy ben uitgekeken.

Maar ergens trekt het toch, middeleuwen, geen moderne middelen bijgeloof, enz.
Nu ben ik ergens, ik dacht hier maar weet niet meer zeker, de Matthew Shardlake serie tegen gekomen.
Het gaat over een advocaat in de zestiende eeuw. En tot nu toe ben ik echt vanaf het eerste hoofdstuk gegrepen.

• Minneyar
  • Laatst online: 26-11 14:36

@Nopheros ik heb de Children of duologie ook net uit, al heb ik Children of time al een hele tijd geleden gelezen. Gezien de tijd die er tussen zit, denk ik dat deel twee vanuit het succes van deel 1 is gekomen. Dat merk je ook in het feit dat er, naar mijn smaak, te veel gekopieerd is van deel 1. Nog steed beide erg goede boeken, maar deel 1 is toch wel verreweg de betere.

The three body problem staat ook al een tijd oo mijn to read list, maar kom er niet aan toe.

Nu Heaven's River aan het lezen, nou ja luisteren, deel 4 uit de Bobiverse reeks van Dennis E Taylor. De hele serie is een aanrader, vooral ook als luisterboek.
Lekkere ontspannen SF, met wat originele ideeën als uitgangspunt. En een boel leuke verwijzingen naar al dan niet klassieke SF.

• Nopheros
@Minneyar Bobbyverse staat ook op m'n lijst, helaas zijn er geen hardcover edities meer beschikbaar.

Zit ook nog te wachten op hardcover edities van the Witcher..

AI Marketing

• Minneyar
Nopheros schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:21:
@Minneyar Bobbyverse staat ook op m'n lijst, helaas zijn er geen hardcover edities meer beschikbaar.

Zit ook nog te wachten op hardcover edities van the Witcher..
Koop je alle boeken die je leest als hardcover? En hou je ze dan als je ze uit hebt? Ik ben dan wel benieuwd hoe groot je boekenkast/privé bibliotheek is :P.

The Witcher ga ik denk ik voorlopig niet aan beginnen, net als @Edgenumber ben ik wel uitgekeken op fantasy voorlopig. Tijdens de zoveelste dwergen/mensen/elven, tovenaars, semi Europese middeleeuwen tolkieneske fantasie rip off, knapte er in eens wat in mij, en heb ik nauwelijks fantasy meer aangeraakt. Sinds dien lees ik bijna exclusief SF, met af en toe een uitstapje naar iets thrillerachtigs, of als ik mentale ruimte overheb wat toegankelijke literatuur.

• Nopheros
Minneyar schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:08:
[...]

Koop je alle boeken die je leest als hardcover? En hou je ze dan als je ze uit hebt? Ik ben dan wel benieuwd hoe groot je boekenkast/privé bibliotheek is :P.

The Witcher ga ik denk ik voorlopig niet aan beginnen, net als @Edgenumber ben ik wel uitgekeken op fantasy voorlopig. Tijdens de zoveelste dwergen/mensen/elven, tovenaars, semi Europese middeleeuwen tolkieneske fantasie rip off, knapte er in eens wat in mij, en heb ik nauwelijks fantasy meer aangeraakt. Sinds dien lees ik bijna exclusief SF, met af en toe een uitstapje naar iets thrillerachtigs, of als ik mentale ruimte overheb wat toegankelijke literatuur.
De boeken waarvan ik van te voren al weet dat ik ze goed vindt koop ik in hardcover. Je zou inderdaad denken dat ik inmiddels een aardige boekenkast vol heb maar niets is minder waar. Ben pas 1.5 jaar geleden begonnen met The Witcher en sindsdien begonnen met "sparen".

Ik lees eigenlijk continu 2 á 3 boeken tegelijkertijd in verschillende genres, als ik dan even geen zin heb in fantasy dan pak ik een sci-fi boek.

Ben op dit moment bezig met The doors of Eden van Adrian Tchaikovsky. Prima Sci-fi boek maar ik vind space sci-fi tock leuker merk ik.

Als iemand nog een goed sci-fi/space boek weet hou ik me aanbevolen. Heb eigenlijk net pas dit topic ontdekt, zal binnenkort eens de pagina's doornemen.

AI Marketing

• Minneyar
Nopheros schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:50:
[...]

.....

Als iemand nog een goed sci-fi/space boek weet hou ik me aanbevolen. Heb eigenlijk net pas dit topic ondekt, zal binnenkort eens de pagina's doornemen.
Bij deze een aantal tips dan:
Space opera:
Peter F Hamilton, schrijft wat grootse space opera bijv:
De Nights Dawn serie, door velen als zijn beste gezien, voor mij persoonlijk wat te veel horror elementen. Beter vind ik de Commonwealth Saga. Of eventueel een van zijn losse boeken bijvoorbeeld; Fallen Dragon.

Wat recenter en het laatste deel, deel 9 komt er bijna aan, The Expanse. Erg goede serie, af en toe wat taai. Verfilmd in een serie die nu op amazon te zien is.

Iets meer "pulp" maar wel echt leuk de Old Mans War serie van John Scalzi

Military SF:
The lost fleet serie van Jack Campbell. Vooral leuk door de "realistische" space battles. De serie is 12 boeken, en heeft helaas wel de neiging om wat in herhaling te vallen na verloop van tijd.

Frontlines serie van Marko Kloos,
Wat meer verstand op 0, lekker knallen military SF, maar wel lekker :P. (vooral de audioboeken worden een soort parodie bijna, omdat de narrator zo'n echte American hero stem heeft :D)

Odyssey One serie van Evan Currie, wat minder bekend, maar wel leuk.

Verder:
Wayfarers serie van Becky Chambers 3 delen (zie nu net dat er een 4 uit komt). Staan redelijk los van elkaar, en deel 3 kan je wel skippen, die viel mij heel hard tegen. Maar met name deel 1, en iets minder, 2 zijn echt de moeite waard.

Edit: Nog een ousider die ineens op komt:
The Golden Age of the Solar Clipper serie. Ooit eens als gratis audio boeken geluisterd, en die bevielen mij echt heel goed.

[Voor 5% gewijzigd door Minneyar op 16-11-2020 16:17]

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 26-11 10:10
Ik ben nu bezig in boek 2 van de Raven's Shadow Trilogy van Anthony Ryan. Het is voorlopig wat minder dan boek 1, maar het leest wel lekker weg :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• iscara
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Ben benieuwd, ik ben in deel 1 (Blood song) bezig. Halverwege nu maar erg leuk.

• l_c_v
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 05-11 08:44
Enkele boeken die ik recent heb gelezen:

- Nacht (Elie Wiesel)
Een waargebeurd verslag van de holocaust. Heel indrukwekkend boek.
Ongeveer 120 pagina's (als je het voorwoord en de inleiding aftrekt).
Ik had het in twee avonden gelezen.

- De dood van Ivan Iljits (Leo Tolstoj)
Als Ivan ongeneeslijk ziek wordt gaat hij heel anders naar zijn leven kijken (hij heeft vooral zo geleefd om te voldoen aan de verwachtingen van mensen).
Het is een dun boekje (ongeveer 70 pagina's), het leest als een trein en is enorm realistisch beschreven.
Dit boek is een hele goede kennismaking met Tolstoj!

- Radetzky mars (Joseph Roth)
Geeft een goed beeld van het oude Europa van voor de eerste wereldoorlog.

Alle drie echt de moeite waard om te lezen!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Wormaap

Moderator Foto & Video
Klein schopje, maar vooruit :)
Naast fictie lees ik ook graag populair-wetenschappelijke boeken. Zo heb ik een tijdje geleden Bill Bryson - A Short History of Nearly Everything gelezen, en meer recent Jorge Cham & Daniel Whiteson - We Have No Idea.
Één ding dat ik bij dit soort boeken tegelijkertijd erg prettig, begrijpelijk en toch ook wat jammer vind, is dat ze zich altijd ver van de wiskunde houden. Er wordt hier en daar gehint, maar ik gok dat teveel wiskunde het 'populair' toch wel uit 'populair wetenschappelijk' haalt :+
Toch kan ik me niet onttrekken aan het idee dat ik er niet aan ontkom om me weer wat meer in te lezen in wiskunde als ik meer wil begrijpen over cosmologie en kwantummechanica. Heeft er iemand tips voor boeken in populair-wetenschappelijke stijl die juist de wiskunde in duiken? Mijn boeken van op het VWO en de uni zijn me te droog om voor mijn lol te lezen :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Wormaap schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:15:
Klein schopje, maar vooruit :)
Naast fictie lees ik ook graag populair-wetenschappelijke boeken. Zo heb ik een tijdje geleden Bill Bryson - A Short History of Nearly Everything gelezen, en meer recent Jorge Cham & Daniel Whiteson - We Have No Idea.
Één ding dat ik bij dit soort boeken tegelijkertijd erg prettig, begrijpelijk en toch ook wat jammer vind, is dat ze zich altijd ver van de wiskunde houden. Er wordt hier en daar gehint, maar ik gok dat teveel wiskunde het 'populair' toch wel uit 'populair wetenschappelijk' haalt :+
Toch kan ik me niet onttrekken aan het idee dat ik er niet aan ontkom om me weer wat meer in te lezen in wiskunde als ik meer wil begrijpen over cosmologie en kwantummechanica. Heeft er iemand tips voor boeken in populair-wetenschappelijke stijl die juist de wiskunde in duiken? Mijn boeken van op het VWO en de uni zijn me te droog om voor mijn lol te lezen :+
Fermats Last Theorem van Simon Singh gaat over de "geschiedenis" van de wiskunde.
Erg leuk om te lezen maar of je er echt beter in wiskunde van wordt denk ik niet. :+

Het is bovendien, denk ik, vooral de natuurkunde in die wiskundige formules die het moeilijk maakt. De meeste natuurkundige formules zijn "slechts" combinaties van vermenigvuldigen en machtsverheffen.Met af en toe wat differentiaalrekenen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Punkrocker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:07:
Het is bovendien, denk ik, vooral de natuurkunde in die wiskundige formules die het moeilijk maakt. De meeste natuurkundige formules zijn "slechts" combinaties van vermenigvuldigen en machtsverheffen.Met af en toe wat differentiaalrekenen.
Dit deel ervaar ik juist precies andersom :P De natuurkunde snap ik op zich wel, maar zodra de wiskunde wat complexer wordt (ja, E = mc2 kan ik nog wel interpreteren :+) ben ik het snel kwijt.
Dit, bijvoorbeeld:

https://tweakers.net/i/UHWOlOG_Frqg6T2KkpBA0kZ40lI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u7COwj3c09MChNlioVZI2EaF.png?f=user_large
Willekeurig voorbeeld van 'moeilijke formule' uit de Wikipediapagina over kwantumveldtheorie

Interpreteer ik als weinig anders dan 'grote klont wiskunde waar ik vast uit kan komen als ik er een uur naar staar'. Toen ik elektrotechniek studeerde volgde ik op één punt 26 uur per week wiskunde. Maar het had toen helaas te weinig mijn interesse om er veel mee te doen :z
Dat intuïtieve begrip wil ik dus graag weer wat aanscherpen. Maar dan wel op een (enigszins) luchtige manier :+

• snmght
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 26-11 11:04

snmght

imho dan he

Ik heb na het zien van The Devil All The Time (Netflix) het gelijknamige boek (in het Engels) van Donald Ray Pollock gekocht en ben eens gaan lezen. Ik ben niet zo een enorme lezer meer maar hier heb ik echt intens van genoten, wat kan die man een sfeer neerzetten. Ongekend. _/-\o_

Inmiddels ook van dezelfde auteur The Heavenly Table aangeschaft en in begonnen. Tot dusverre van hetzelfde hoge niveau. Absolute aanraders in het Engels - geen idee van de Nederlandse vertalingen. :)
Serena schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:23:
Ben bezig in Volkerak, het vijfde deel van de serie ‘Mooie Moorden’ van Tica Morgan.
Ik houd van thrillers die zich in Nederland afspelen!
Deze serie kende ik nog niet, ga ik eens uitproberen via de bieb. Lijkt me wel gaaf qua herkenning dat het zich in Nederland afspeelt.

[Voor 39% gewijzigd door snmght op 29-12-2020 13:02]

WZAWZDB | "Ik heb een zak expected goals nog nooit een goal zien maken." - snmght

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Wormaap schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:25:
[...]

Dit deel ervaar ik juist precies andersom :P De natuurkunde snap ik op zich wel, maar zodra de wiskunde wat complexer wordt (ja, E = mc2 kan ik nog wel interpreteren :+) ben ik het snel kwijt.
Dit, bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
Willekeurig voorbeeld van 'moeilijke formule' uit de Wikipediapagina over kwantumveldtheorie

Interpreteer ik als weinig anders dan 'grote klont wiskunde waar ik vast uit kan komen als ik er een uur naar staar'. Toen ik elektrotechniek studeerde volgde ik op één punt 26 uur per week wiskunde. Maar het had toen helaas te weinig mijn interesse om er veel mee te doen :z
Dat intuïtieve begrip wil ik dus graag weer wat aanscherpen. Maar dan wel op een (enigszins) luchtige manier :+
Ik snap wat je bedoelt. Maar in de populaire wetenschappelijke boeken wordt er zelden erg diep op in gegaan. Vaak in algemene omschrijvingen, "dit deel van de formule gaat over de kromming van de ruimte"... (waarin je kan zien wat er gebeurt als je een bepaalde variabele vergroot of verkleind, maar verdere uitleg? )
Brian Greene wil in zijn voetnoten af en toe nog wel een formule uitleggen. Ook onze favoriete boyband member, professor Brian Cox, is niet vies van een formule in zijn boeken.
Maar ingewikkelde formules uitgebreid behandeld zien zal je, denk ik, lesmateriaal van de universiteit moeten zien te krijgen.

Edit:
Je kan natuurlijk wel The Feyman Lectures lezen Richard Feyman legt de basics uit van de natuurkunde. Met de nodige formules (8>

[Voor 5% gewijzigd door Punkrocker op 29-12-2020 13:12]

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Punkrocker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:59:
[...]

Edit:
Je kan natuurlijk wel The Feyman Lectures lezen Richard Feyman legt de basics uit van de natuurkunde. Met de nodige formules (8>
En daar gaat mijn tijd :|

I like bacon!

• Eddye
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 23:24
Ik vermaak me op het ogenblik erg goed met The invisible life of Addie LaReu van V.E. Schwab, The Second Foundation van Isaac Asimov (de Foundation boeken heb ik eerder gelezen, maar erg mooi om naar terug te keren). De afgelopen maanden weer wat meer gaan lezen en dat bevalt erg goed. Tot nu toe was het beste boek wat ik dit jaar heb gelezen heb Replay van Ken Grimwood.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Punkrocker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:59:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Maar in de populaire wetenschappelijke boeken wordt er zelden erg diep op in gegaan. Vaak in algemene omschrijvingen, "dit deel van de formule gaat over de kromming van de ruimte"... (waarin je kan zien wat er gebeurt als je een bepaalde variabele vergroot of verkleind, maar verdere uitleg? )
Brian Greene wil in zijn voetnoten af en toe nog wel een formule uitleggen. Ook onze favoriete boyband member, professor Brian Cox, is niet vies van een formule in zijn boeken.
Maar ingewikkelde formules uitgebreid behandeld zien zal je, denk ik, lesmateriaal van de universiteit moeten zien te krijgen.

Edit:
Van The Feynman Lectures heb ik na wat zoeken PDF-versies gevonden, dus die ga ik eens op mijn e-reader gooien. Gaat wat meer tijd kosten dan het wellicht niet-bestaande boek waar ik op hoopte, maar Feynman heeft natuurlijk ook wel de naam dat'ie materie begrijpelijk wist te maken :) Thanks voor de tip!

• FreeShooter
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06:31
Wormaap schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:15:
[...]

Van The Feynman Lectures heb ik na wat zoeken PDF-versies gevonden, dus die ga ik eens op mijn e-reader gooien. Gaat wat meer tijd kosten dan het wellicht niet-bestaande boek waar ik op hoopte, maar Feynman heeft natuurlijk ook wel de naam dat'ie materie begrijpelijk wist te maken :) Thanks voor de tip!
Als het puur gaat om wiskundige kennis dan is een boek misschien niet de beste oplossing. Kijk bijvoorbeeld eens naar Khanacademy.

Overigens geen antwoord op je vraag maar ik heb ook onwijs genoten van het nieuwere boek van Bill Bryson "The Body: A Guide for Occupants", in dezelfde stijl als "A short history of nearly everything".

Zelf heb ik zojuist 1000 splendid suns van Khaled Hosseini uitgelezen. Mooi boek. Nu twijfel ik tussen Mockingbird of Memoirs of a Geisha.

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 25-11 06:00

teacup

Think First, Write Later

Ben al een tijdje bezig (lees langzaam..) met een trilogie (SF) waarin een doorontwikkeling van onze huidige democratie wordt verkend.

Misschien ook wel naar aanleiding van gisteren (het overlopen van het Capitool in de VS) dacht ik van: "laat ik dit toch eens ergens droppen in een forumtopic". Het tweakers forum zou het tweakers forum niet zijn als een forumtopic dat wordt bedacht ook niet gewoon zou bestaan :).

De boeken waar ik het over heb zijn geschreven door Malka Older. Als team lead en supervisor was zij een decennium lang betrokken bij hulpverlening aan gebieden met een complexe acute situatie.

Mijn observatie:
Als technici hebben we denk ik best een redelijk goed benul van hoe technologie onze samenleving op instrumenteel vlak beïnvloedt. Techniek zou naar mijn mening ook niet los gezien moeten worden van onze samenleving. Techniek is op zijn best een symptoom. Older slaagt er naar mijn mening in om zonder te verzanden in de techniek an sich wel een aannemelijke schets te maken van een nabije toekomst waarin een stap verder is gezet in hoe technologie wordt gebruikt om samenlevingen te besturen. De boeken lezen als een avontuur maar de werkelijkheid de ze schept is levendig, aannemelijk en coherent. Meer ga ik even niet zeggen, want dan ben ik spoilers aan het verspreiden. Ben op dit moment in het derde deel bezig, en ben er nog niet uit of ze een utopie of een distropie beschrijft. De schrijver houdt dat oordeel zorgvuldig voor zich.

Toch ook even een van mijn geliefde boekhandels pluggen. Zelf heb ik de boeken bij The American Book Center in Amsterdam gekocht (versturen ook per post). Misschien een suggestie om eens te variëren op Bol.com. ABC is mijn life line voor Science Fiction boeken in Nederland. Er zijn er vast meer, die ook moeten blijven draaien. Bol.com blijft verwacht ik wel draaien als deze boeken eens ergens anders worden besteld O-).

ik heb het over de volgende boeken:

The Centenal Cycle
  • deel 1: Infomocracy
  • deel 2: Null States
  • deel 3: State Tectonics

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Net toen ik mijn vorige boek uithad ("Je hebt wél iets te verbergen", aanrader!) tipte een vriend van mij me over Tijdlijn van Michael Crichton.

Tééééring, wat een topboek! Ik ben op een kwart of zo, maar ik vind het nu al top.

Op de drempel van de 21ste eeuw heeft de technologie enorme sprongen voorwaarts gemaakt. De quantummechanica beheerst de wereld en de mogelijkheden lijken eindeloos. Er is een geheel nieuwe manier van reizen mogelijk, waarbij mensen molecuul voor molecuul worden afgebroken en elders opgebouwd. Op een andere plaats, of in een andere tijd. Zo reist een groep jonge archeologen naar het veertiende-eeuwse Dordogne, waar de Honderdjarige Oorlog woedt. Helaas blijkt al spoedig dat de moderne techniek nog niet perfect functioneert...

• Gaargod
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 26-11 15:15
@P_Tingen het boek 'Next' van Michael Crichton is ook een aanrader!

Top dat je deze man weer even noemt, hij was bij mij een beetje van de radar verdwenen. 'Tijdlijn' gaan op m'n verlanglijstje :)

Jij tipte een tijd terug het boek 'Wat jij niet ziet' in dit topic, die heb ik mezelf voor Kerst cadeau gedaan en ben er inmiddels in begonnen. Geweldig wat een pageturner zeg. Die gaat het einde van aankomend weekend niet halen vrees ik. Gelukkig ligt dan nog 'Doodsvogel' van Samuel Bjork klaar.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Gaargod schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:13:
@P_Tingen het boek 'Next' van Michael Crichton is ook een aanrader!

Top dat je deze man weer even noemt, hij was bij mij een beetje van de radar verdwenen. 'Tijdlijn' gaan op m'n verlanglijstje :)

Jij tipte een tijd terug het boek 'Wat jij niet ziet' in dit topic, die heb ik mezelf voor Kerst cadeau gedaan en ben er inmiddels in begonnen. Geweldig wat een pageturner zeg. Die gaat het einde van aankomend weekend niet halen vrees ik. Gelukkig ligt dan nog 'Doodsvogel' van Samuel Bjork klaar.
In "next" ben ik ooit wel begonnen, maar ik verdwaalde in de personages en heb het uiteindelijk maar weggelegd. Dat was mijn eerste Chrichton-boek en daarna heb ik hem lang genegeerd, tot Tijdlijn dus.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ik ben sinds een tijdje bezig in de serie "Surviving the Evacuation", van de Britse auteur Frank Tayell

Een post-apocalyptische serie die zich afspeelt in Engeland, Schotland en Wales. Een wetenschapper denkt een geneesmiddel voor meerdere ziektes gevonden te hebben, maar mensen die het toegediend krijgen gaan dood, en staan daarna meteen weer op, maar dan als "undead people". Zombies dus.

Een heel klein aantal mensen overleeft dit en blijkt immuun te zijn, en moet zich staande zien te houden. Ondertussen zijn er onderling tussen de overlevenden ook nog spanningen, en de 'normale' criminaliteit gaat ook nog door.

Ondertussen probeert de Britse regering een evacuatie van de hele bevolking op te zetten, maar niets is wat het lijkt.... meer ga ik hier niet over zeggen, want dan spoil ik dingen.

De serie is enorm, met op dit moment 18 boeken in de main series (450-500 pagina's per stuk), en nummer 19 komt eraan. Tevens zijn er een aantal spin-offs van.

Leuk geschreven en vlot te lezen boeken. Normaal is horror mijn genre niet, maar deze blijven mijn aandacht wel houden. Nog evem een pagina lezen, en voor je het weer ben je 10 pagina's verder.

Ik ben zelf inmiddels halverwege book 7, "Home", die zich afspeelt in de Tower of London. Delen 1 tot 6 lezen iig lekker weg, deel 7 tot nu toe ook.

Bij Kobo zijn de eerste 4 boeken gratis te downloaden, de rest kost € 2.99 per stuk. In mijn optiek is dat het geld waard.

Virussen? Scan ze hier!

• FreeShooter
Goede tips hier. Ik voeg ze toe aan mijn to read list.

Ik lees op dit moment:

Stiff is an oddly compelling, often hilarious exploration of the strange lives of our bodies postmortem. For two thousand years, cadavers—some willingly, some unwittingly—have been involved in science's boldest strides and weirdest undertakings. In this fascinating account, Mary Roach visits the good deeds of cadavers over the centuries and tells the engrossing story of our bodies when we are no longer with them.

Heel goed geschreven en perfecte mix van informatief en hilariteit.

• anandus
  • Niet online
P_Tingen schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:00:
Net toen ik mijn vorige boek uithad ("Je hebt wél iets te verbergen", aanrader!) tipte een vriend van mij me over Tijdlijn van Michael Crichton.

Tééééring, wat een topboek! Ik ben op een kwart of zo, maar ik vind het nu al top.

[Afbeelding]Op de drempel van de 21ste eeuw heeft de technologie enorme sprongen voorwaarts gemaakt. De quantummechanica beheerst de wereld en de mogelijkheden lijken eindeloos. Er is een geheel nieuwe manier van reizen mogelijk, waarbij mensen molecuul voor molecuul worden afgebroken en elders opgebouwd. Op een andere plaats, of in een andere tijd. Zo reist een groep jonge archeologen naar het veertiende-eeuwse Dordogne, waar de Honderdjarige Oorlog woedt. Helaas blijkt al spoedig dat de moderne techniek nog niet perfect functioneert...
Ja, leuk boek, leest lekker weg. De 'science' is een beetje iffy :P Maar je merkt wel dat er veel onderzoek is gedaan naar de historische dingen.

Er is ook een film van met Gerard Butler als Marek :P
This is the Dordogneeeee :+

Ik heb toevallig gisteren Jurassic Park uitgelezen, leest ook heerlijk weg.
Gelukkig verschilt het genoeg van de film om het boek de moeite waard te maken :)
En ik vond het echt fantastisch hoe state-of-the-art het boek geweest moet zijn in die tijd, qua computer- en genetica-knowhow.

[Voor 3% gewijzigd door anandus op 20-03-2021 09:20]

• Vrijdag
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:09
wildhagen schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:20:
Ik ben sinds een tijdje bezig in de serie "Surviving the Evacuation", van de Britse auteur Frank Tayell

Een post-apocalyptische serie die zich afspeelt in Engeland, Schotland en Wales. Een wetenschapper denkt een geneesmiddel voor meerdere ziektes gevonden te hebben, maar mensen die het toegediend krijgen gaan dood, en staan daarna meteen weer op, maar dan als "undead people". Zombies dus.

Een heel klein aantal mensen overleeft dit en blijkt immuun te zijn, en moet zich staande zien te houden. Ondertussen zijn er onderling tussen de overlevenden ook nog spanningen, en de 'normale' criminaliteit gaat ook nog door.

Ondertussen probeert de Britse regering een evacuatie van de hele bevolking op te zetten, maar niets is wat het lijkt.... meer ga ik hier niet over zeggen, want dan spoil ik dingen.

De serie is enorm, met op dit moment 18 boeken in de main series (450-500 pagina's per stuk), en nummer 19 komt eraan. Tevens zijn er een aantal spin-offs van.

Leuk geschreven en vlot te lezen boeken. Normaal is horror mijn genre niet, maar deze blijven mijn aandacht wel houden. Nog evem een pagina lezen, en voor je het weer ben je 10 pagina's verder.

Ik ben zelf inmiddels halverwege book 7, "Home", die zich afspeelt in de Tower of London. Delen 1 tot 6 lezen iig lekker weg, deel 7 tot nu toe ook.

Bij Kobo zijn de eerste 4 boeken gratis te downloaden, de rest kost € 2.99 per stuk. In mijn optiek is dat het geld waard.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hee dat klinkt interessant! Ik heb laatst de boeken van de Autumn reeks en Morning Star reeks gelezen, maar die vond ik toch wel een beetje matig. Karakters die maar wat doen en veel te veel plot armour hebben en dergelijke.

Ik hou wel van post-apocalyptische (zombie) settings (beetje het idee van World War Z en The Walking Dead comic zeg maar), dus ik ga die reeks ook eens opzoeken :)

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddye
Ben bezig met een behoorlijk aantak boeken. Lezen kost me wat moeite op het ogenblik. Ik kan er niet echt inkomen.
Aan het lezen:
Flowers for Algernon
The Crysalids
All Systems Red

Nog te lezen:
Do Androids Dream of Electric Sheep
Second Foundation

Aan het luisteren:
Dresen Files - Turn Coat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreeShooter
wildhagen schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip. Ik heb inmiddels de eerste drie boeken gelezen. Leest makkelijk weg maar het plot is (daardoor?) wel iets te simpel opgezet. Na deze drie boeken, is er een soort van einde waar ik het voor nu even bij laat, maar ga zeker nog verder in de reeks.

Overigens zijn de boeken "maar" 200 pagina's per stuk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddye
Inmiddels Flowers for Algernon uitgelezen. Wat mij betreft een must read. De audioboeken van de Dresden files door James Marsters zijn ook van de bovenste plank. Echte aanraders!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03:43
Ben de laatste tijd vooral geïnteresseerd geraakt in het Nederlands slavernij verleden. Omdat je niet altijd alles vanuit een kant moet bekijken probeer ik dan ook zoveel verschillende mogelijke kanten te bekijken. Heb op dit moment de volgende boeken gelezen
  1. Wij slaven van Suriname, Kom, Anton
  2. Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel,Emmer, P.C.
  3. Eigendomsstrijd: De geschiedenis van slavernij en emancipatie in Suriname, Karwan Fatah-Black
  4. De kolonieman: Johannes van den Bosch (1780-1844), Angelie Sens
De laatste heb ik ook gelezen omdat ik de man kende uit de boeken over de Maatschappij van Weldadigheid en zijn naam ook tegenkwam in het boek eigendomsstrijd. Ik raad iedereen aan die over de slavernij iets wil weten om niet maar een boekje te lezen. De volgorde zoals ik ze hier heb opgesomd is de volgorde waar ik ze in heb gelezen. Het geeft, naar mijn mening, een goed genuanceerd beeld over een deel van de slavernijverleden.

Strava, Twitter

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Heb net Later van Stephen King uit.

I see dead people. Maar dan iets anders.
Hoofdrolspeler ziet pas overleden mensen en kan er zelfs mee spreken. Na enige tijd dood vervagen ze en zijn ze weg. Op eentje na... Die blijft maar terugkomen.

Niet zijn beste boek maar zeker ook niet zijn slechtste. Maar zelf zijn slechtste boeken lezen lekker weg. King heeft een pakkende schrijfstijl.
Dit boek geef ik een 7 min.

Nu begonnen in Orakel van Thomas Olde Heuvelt.
Begint goed en heeft een link met HEX wat ik een erg goed boek vond.

• juliusyoup
  • Laatst online: 00:16
*knip*

GoT is geen platform voor spam/promotie, zie ook ons beleid: Het algemeen beleid #verbodenspam De rest van deze discussie is verwijderd.

[Voor 87% gewijzigd door defiant op 27-04-2021 14:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:09
https://www.goodreads.com/book/show/7296271-beyond-exile

Deel twee van Day by Day Armageddon. Een soort dagboek van een overlever in een zombie apocalyps. De eerste vond ik okayish, deze wordt toch al snel weer een typische "tough American military man kicks ass". Een hoop dingen dat ik denk "dit is echt niet logisch, zelfs niet in een zombie apocalyptische setting" en ook een beetje een vervelende schrijfstijl.

Wat ik ook nogal vermoeiend vind is het eindeloze herhalen van het militaire fetish. Je ziet dit ook terug in talloze andere militaire/oorlogs(fictie) boeken. Zo ongeveer elke alinea moet worden benadrukt dat hoofdpersoon een (super)soldaat is die sterker, beter, verstandiger en vooral meer bad-ass is dan die stomme, waardeloze, nietsnuttende en domme burgerkneuzen.

Nog maar een paar pagina's, dan heb ik het boek uit. Ben niet van plan om meer van deze auteur te lezen.

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• FreeShooter

Zojuist Sapiens uitgelezen, die hier al een aantal keer aangeraden werd. Voor mij persoonlijk echt heel interessant boek. Het beantwoord zoveel vragen die ik ooit eens heb gehad en daarnaast weet Harari het perfect te beschrijven.

• wian
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Lees dan zeker ook de andere twee boeken van Harari, Homo Deus en 21 lessen voor de 21e eeuw.

Een kleine geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson (hier ook al genoemd) is mijn favoriete populair wetenschappelijke boek. Heel toegankelijk, met humor en veel grappige anekdotes. Een van die boeken die je meerdere keren leest (voor mij een zeldzaamheid).

• mefjoew
Hier net klaar met deel 1 van The Mortal Instruments. Las lekker weg, hoewel op sommige momenten wat voorspelbaar. Ga wel direct door met deel 2, want smaakt naar meer.
Daarnaast afgelopen tijd aantal delen uit de 'Lorien Legacies'-reeks van Pittacus Lore gelezen. Prima boeken ook, maar het 'beetje veel van hetzelfde' maakt dat ik even een pauze heb ingelast. Daarnaast maken de vele hoofdpersonen ook dat ik bij niemand écht gevoel krijg.

Conclusie in elk geval dat Young Adult Fantasy me blijkbaar goed past. Vond eerder Harry Potter geweldig (herlees die reeks eens per twee jaar) en ook The Hunger Games las ik met veel plezier. Geen idee hoe Tweakers-waardig dit soort boeken zijn, maar wellicht bevinden zich hier wel mede-liefhebbers die nog wat soortgelijke aanraders te delen hebben?!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

TepelStreeltje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:13:
[...]

Ben nog steeds bezig in The wandering Inn, net begonnen aan volume 4. Heb een Ebook weten te vinden met de eerste 4 volumes er in (op mijn Ereader 12600 bladzijdes). Zie net dat deel 4 5000 paginas is. In dit tempo ben ik dus ongeveer een jaar bezig met 1 (E-)boek.
Bevalt me erg goed, je merkt dat de schrijfstijl beetje veranderd naar gelang de hoofdstukken later verschijnen. Maar zit erg goed in elkaar. Komen af en toe niewe personages bij maar het wordt nooit eentonig of de ingewikkeld (zoals ASOIAF bijv, daar werd ik gek van alle personages).
Nadeel is wel dat mijn to read list niet echt korter wordt... :P

• DesiredPeanut
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 17-11 10:34
Ik lees veel Engelse non-fictie en wil graag wat meer Nederlandstalige boeken gaan lezen. Heeft iemand aanbevelingen voor "must-read" Nederlandstalige non-fictieboeken? Mag elk genre zijn, heb veel interesse in (persoonlijke) financiën en dingen die relevant of behulpzaam kunnen zijn als zzp'er. Alvast dank!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
@mefjoew zelf the hungergames in één ruk uitgelezen. Begonnen aan het eerste boek voor de film in de bios kwam. Laatste deel wel ruim uit voor film 2.

Zelf the mazerunner gelezen. Ook in één ruk. Alhoewel na het hoofdverhaal (van 3 of 4 boeken) er nog een epilogue na kwam. Die epilogue vertelt het verhaal voor die boeken. Kwam er in eerste instantie niet in maar na een tijdje rust genomen had ik die ook heel snel uit en was ook dat een goed verhaal.

Een boek wat ik binnenkort ga lezen hopelijk komt van iemand van reddit die op zoek is naar lezers en mij een bericht stuurde aan de hand van een post. Fantasy verhaal over de Inuit. Eerste hoofdstuk staat op zijn site. Ben heel benieuwd.
https://www.bennyhinrichs.com/books/orluvoq

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eddye
Project Hail Mary van Andy Weir uitgelezen. Hij heeft eerder The Martian geschreven. Project Hail Mary is op hetzelfde niveau, misschien wel een tandje beter.

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:42
TepelStreeltje schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:19:
[...]

Ben nog steeds bezig in The wandering Inn, net begonnen aan volume 4. Heb een Ebook weten te vinden met de eerste 4 volumes er in (op mijn Ereader 12600 bladzijdes). Zie net dat deel 4 5000 paginas is. In dit tempo ben ik dus ongeveer een jaar bezig met 1 (E-)boek.
Bevalt me erg goed, je merkt dat de schrijfstijl beetje veranderd naar gelang de hoofdstukken later verschijnen. Maar zit erg goed in elkaar. Komen af en toe niewe personages bij maar het wordt nooit eentonig of de ingewikkeld (zoals ASOIAF bijv, daar werd ik gek van alle personages).
Nadeel is wel dat mijn to read list niet echt korter wordt... :P
Ik heb ‘m toch es aan de kant gelegd om even tussendoor wat andere boeken tussendoor te lezen. Op een gegeven was ik wel even klaar ermee, kwam er effe niet in verder.

Ben nu De Grisha aan het lezen van Leigh Bardugo, lekkere makkelijke fantasy, rechttoe rechtaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Paar weken geleden Orakel van Thomas Olde Heuvelt uit gelezen:
Op een mistige winterochtend zien Luca Wolf en Emma Reich een achttiende-eeuws zeilschip in een bollenveld bij de duinen liggen. Orakel, staat er op de achtersteven. Het ligt er, in alle opzichten, verkeerd. Emma kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaat het luik op het hellende dek binnen. Niemand ziet haar nog terug. Luca blijft verbijsterd achter: hij wilde haar wel achternagaan, maar iets hield hem tegen. De uitdrukking op haar gezicht toen ze door het luik ging, maakte hem bang…

Niet veel later zijn er elf mensen verdwenen, worden Luca en zijn moeder afgeschermd van de wereld vastgehouden en staan de geheime diensten voor een raadsel. Alles moet uit de kast worden gehaald om een mediastorm te voorkomen. Maar als men graaft in een ver verleden om het mysterie van de Orakel te ontrafelen, blijkt het schip een voorbode te zijn van iets onheilspellends.
Net als in HEX ook hier een paar pubers in de hoofdrol. Het is echter absoluut geen young adult boek.
Een spannende thriller/horror. (Mijn vrouw is er ook in begonnen maar aangezien ze HEX te eng vond om uit te lezen denk ik dat ze deze helemaal niet gaat uitlezen, stukje enger nog.. 8) )
Een van de figuren uit HEX komt hier ook weer opdraven.
spoiler:
Of zijn het er twee?

Olde Heuvelt schrijft vlot en door zijn schrijfstijl en het spannende plot heb je moeite het boek even weg te leggen. Hij studeerde Amerikaanse literatuur en zo te lezen heeft hij goed opgelet in de lessen over Stephen King. King's beste boeken.

Het leuke de boeken die ik van hem gelezen heb zijn de herkenbare gebeurtenissen, personen en de bestaande plaatsen en gebouwen waar de verhalen zich afspelen. Feit en fictie gaan soms zo in elkaar over dat je af en toe op internet kijkt of dit stukje info ook echt is of verzonnen.

Ik heb alleen zijn laatste drie boeken (HEX, Echo en Orakel) plus het boekenweekgeschenk (gruwelijk verhaal, jammer van de rijm) gelezen maar ga zeker ook zijn oudere werk nog eens opzoeken en aanschaffen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mefjoew
Punkrocker schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:00:
Paar weken geleden Orakel van Thomas Olde Heuvelt uit gelezen:
[Afbeelding]

[...]

Een van de figuren uit HEX komt hier ook weer opdraven.
Je moet Spoiler-tags gebruiken i.p.v. 'members only'.
Leuke review verder. Heb 'Hex' ook gelezen, dus zal deze zeker checken!

[Voor 8% gewijzigd door mefjoew op 16-05-2021 12:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

mefjoew schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:36:
[...]

Je moet Spoiler-tags gebruiken i.p.v. 'members only'.
Leuke review verder. Heb 'Hex' ook gelezen, dus zal deze zeker checken!
Oeps
Aangepast. Bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:02
Punkrocker schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:00:

Ik heb alleen zijn laatste drie boeken (HEX, Echo en Orakel) plus het boekenweekgeschenk (gruwelijk verhaal, jammer van de rijm) gelezen maar ga zeker ook zijn oudere werk nog eens opzoeken en aanschaffen.
HEX en Echo heb ik beide gelezen. HEX vond ik echt super maar Echo heb ik echt moeite mee gehad. Vond het vreselijk vaag. Moet ik ook wel eerlijk bekennen dat die via een luisterboek was in de auto. Dat helpt ook niet helemaal.

Ik zet deze toch ook even op mijn lijst. Ben wel benieuwd

Acties:
  • +2Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 26-11 16:26
Ik lees momenteel de hele Tom Clancy Jack Ryan serie op chronologische volgorde. Ben nu bij the Teeth of the Tiger, de eerste uit de reeks rondom Jack Ryan junior. Heerlijke serie, leest lekker weg zo voor het slapen gaan of tijdens de lunch.

Iets heel anders wat ik daarnaast lees is Deep Work van Cal Newport. Interessante materie over focus en het uitbannen van afleidingen (zoals Tweakers checken tijdens werktijd ;))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 15:47
loeberce schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:47:
Ik lees momenteel de hele Tom Clancy Jack Ryan serie op chronologische volgorde. Ben nu bij the Teeth of the Tiger, de eerste uit de reeks rondom Jack Ryan junior. Heerlijke serie, leest lekker weg zo voor het slapen gaan of tijdens de lunch.

Iets heel anders wat ik daarnaast lees is Deep Work van Cal Newport. Interessante materie over focus en het uitbannen van afleidingen (zoals Tweakers checken tijdens werktijd ;))
Ik ben begonnen bij het gedeelte van Jack Ryan jr. Maar de boeken zijn zo leuk dat ik denk ik nog een keer ga beginnen bij het echte begin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Miss_80 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:38:
[...]

HEX en Echo heb ik beide gelezen. HEX vond ik echt super maar Echo heb ik echt moeite mee gehad. Vond het vreselijk vaag. Moet ik ook wel eerlijk bekennen dat die via een luisterboek was in de auto. Dat helpt ook niet helemaal.

Ik zet deze toch ook even op mijn lijst. Ben wel benieuwd
Echo is imho zi'n 50 tot 100 pagina's te lang.
Is inderdaad stukken vager maar ik heb me er wel mee vermaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Minneyar
Eddye schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:20:
Project Hail Mary van Andy Weir uitgelezen. Hij heeft eerder The Martian geschreven. Project Hail Mary is op hetzelfde niveau, misschien wel een tandje beter.
Ah, mooi dat klinkt goed, ik hoopte al dat hij meer het niveau van the Martian zou hebben. Zijn 2e boek, Artemis, viel mij behoorlijk tegen namelijk.
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee